Kirjandus
Kirjandus ehk literatuur on kirjutatud tekstid, mis on üldreeglina mõeldud kellelegi lugemiseks, mõistmiseks, kasutamiseks
10. - 12. klassi kirjandus
-
4
7-12 klass, eesti keel, kirjandus
-
1
Inglise kirjandus
- Keskkool
169
Inglise kirjanduse ajalugu
- Tallinna Ülikool
6
Ingliskeelne kirjandus
- Põhikool
5
Kirjalik eneseväljendus
- Eesti Ettevõtluskõrgkool Mainor
17
Kirjandus
- Põhikool
1798
Kirjandus
- Akadeemiline
92
Kirjandus
- Keskkool
8107
Kirjandus
- Kutsekool
256
Kirjandus
- Tartu Ülikool
52
Kirjandus - 7. klass
- Põhikool
13
Kirjandus ja ühiskond
- Keskkool
7
Kirjandus ja ühiskond
- Tallinna Pedagoogiline Seminar
10
Kirjanduse interdistsiplinaarsus
- Tallinna Ülikool
2
Kirjanduse liigid ja ?anrid (dramaatika, eepika)
-
6
Kirjandusteadus
- Tallinna Ülikool
42
Kirjandusteose analüüs
- Tallinna Ülikool
37
Laste- ja noortekirjandus
-
15
Lastekirjandus
- Kutsekool
1
Lastekirjandus
- Tartu Ülikool
12
Lastekirjandus
- Tallinna Ülikool
17
Maailmakirjanduse lühiülevaade
-
5
Poeetika
- Akadeemiline
1
Saksa kirjanduse ajalugu
-
2
Sissejuhatus kirjandusteadusesse
- Tallinna Ülikool
9
Soome kirjandus
- Tartu Ülikool
3
Tööde vormistamine
- Tallinna Ülikool
2
Kategooria kirjandus populaarseimad õppematerjalid
Kirjandus 2: Realism maailmakirjanduses 19. sajandi II poolel ja 20. sajandi algul
DRAAMA
Realism näitekirjanduses. August Strindberg (1849 1912)
Realism jõudis näitekirjandusse hiljem kui teistesse kirjandusliikidesse. Teatrid sõltusid rikkast
kodanlikust publikust ning pidid selle maitsega arvestama. Levinud olid lõbustusteatrid, kus etendati
operette, melodraamasid ja komöödiaid.
Rahvusliku ärkamisajaga kaasnes ka rahvusliku teatri loomine. Teater muutus uute ideede ja
ühiskondliku võitluse tribüüniks. Eriti jõuline oli see Skandinaaviamaades. 19. sajandi keskpaiku
tõusis kirjanduses juhtivale kohale Norra, mis tol ajal kuulus Rootsi kuningriigi koosseisu. Rahvusliku
iseseisvumise mõjul loodi oma kultuuriasutusi, võitlus innustas kirjanikke, kellest nn suur nelik
Henrik Ibsen, B. Bjørnson (1832 1910), J. Lie (1833 1908) ja A. Kielland (1849 1096) tegi
norra kirjanduse maailmakuulsaks.
Rootsi näitekirjanduse tegi maailmakuulsaks August Strindberg (1
kuuluvad:impressionism-"Sinilind";
sümbolism;futurism-tuleviku teema;ekspressionism-jõuline,Underi
luule,sõjateemaline;
sürrealism-täielik kaos,unenäod;eksistentsialism-rõhutab
inim.võõrandumist,teema
räägib inim.põhiväärtustest.1940ndad-sept 1939(II MS)-sõlmiti
NSVL-ga vastastikuse-
abistamise leping,1940-E.okupeeriti,juunis kuulutati E. NSVL-
ks.14.juuni 1941-I massi-
küüditamine,hulk kultuuritegelasi evakueeriti NSVL
tagalasse.Kirjanduselu 1940-
1)pagulaskirjandus;2)eesti kirjandus tagalas 3)E-s ilmunud
kirjandus.Tagalas mood.
ENSV riiklikud kunstiansamblid.1943-Eesti nõukogude kirjanike
konver.,asut.nõuk.
kirjanike liit.Sotsialistlik realism oli ainulubatud
kirjandustsoon.Kirjanikult nõuti kommu-
nistliku parteilisust,tüüpilisust.Sots.realismi
viljelesid:H.Leberecht,A.Jakobson.J.Smuul.
1945-1953 MUST PERIOOD Eesti kirjanduses.Loosungiks:"saagem
maksistideks".
Ilmus Sirp ja vasar.(1940)heideti kirjanike
liidust:Tuglas,J.Semper,A.Sang.Suur osa kirja-
Novellilooming on nüüd rahunenum.
Realismi ta siiski välja ei jõua, vaid jäi tugevalt romantiliseks kirjanikuks. Tema novellid muutuvad nüüd psühholoogiliselt
veenvateks, sügav sisseelamine tegelase siseellu on edastatud Gailitile omase värvikusega.
Gailitile on omane püsiv novellide kirjutamine, kus ta esitab selgeid vastandpaare. Talle on omane voolav ja päikeseline
jutustamisstiil, värvikate tegelaskujude loomine.
Gailit on uusromantik, mis on erandlik teistega võrreldes. Kui kirjandus liigub realismi poole, on tema romantik. Gailiti
kõrgaeg on 1920ndate keskel, samal ajal mis teistelgi. Kõrgaeg kestab 20a.
? Ühelt poolt on sisult helge ja naljakas, teiselt poolt groteskne ja sünge.
? Ühelt poolt on ta sümbolistliku, teiselt poolt impressionistliku kallakuga.
? Ühelt poolt on ta naljaka sisuga, teiselt poolt tõsisega.
? Üks osa tema teostest on peategelasekesksed, teine osa pole.
7) Eesti proosa põhisuundumusi ja autoreid 192944
Kross kirjutas väga poliitilisi teoseid
Tal ja naisel palju võimalusi ringi reisida ja teha, mis soovisid, palju privileege
Proosa Nõukogude Eestis
? Kehtiv suund sotsialistlik-realism
? Kuj. Kommunistliku ülesehitust kirjandusnõuded
? Inimesed teel kommuntistliku suuna poole (tegelased)
? Teose alguses inimene läbi imbunud kapitalistlikust...
? Lõpus saab aru, et kommunism õigem ja hakkab seda juurutama
? Alles 60ndatest hakkab Eesti kirjandus uuesti mõju avaldama, F.Kafka
? Kultuuur saab suuremat mõju kapitalistlikest riikides
? Kafka-kõige paremini tabanud 20. Sajandi olemuse, väga realistlik, tekib juhistatus,
mis viib kõik absurdini nagu unenägu,
? Nihestatusega tuleb esile uus põlvkond kirjanikke 60ndatel
ARVO VALTON
? 1935
? 63l kirjandusse Veider soov- novelli kogu. Hakkab muutma seniseid suundi. Tema
pööras oma pilgu lihtsa inimese poole
1. Kuidas tuleks mõista sõna kirjandus? Mille poolest eristub ilukirjanduslik tekst teistest tekstidest?
Kirjandus on kõige üldisemas tähenduses) kirjutatud tekstid, mis on üldreeglina mõeldud kellelegi lugemiseks, mõistmiseks,
kasutamiseks (ajaleheartiklid, teadustööd); on kultuurinähtus ja kommunikatsioonivahend. Kirjandus on alati seotud keelega,
tavaliselt kirjalik, ilukirjandus kuulub kunstisfääri, kus (a) printsiibid on ette antud (tanka; haiku; kuldlõige; van Gogh) või (b)
printsiibid sünnivad tinglike kokkulepete tulemusena (vabavärss, piltluule, DuChamp). Ilukirjandus on lisaks seotud kunstilise
fenomineiga (esteetilised, poeetilised vm funktsioonid), mis tekib kommunikatsioonisituatsioonis. Kuna ilukirjandus kuulub
Küsimustik
kevadsemester 2014
1. Nimetage kolm Willa Catheri teost.
Minu Antonia, Kadunud daam, Üks meie seast, Surm kutsub peapiiskoppi, Oo, pioneerid
2. Millise rahva traditsioonilise maskiteater mõjutasid 20. sajandi alguse iiri näitekirjaniku Yeatsi
loomingut?
Jaapani noh-teater; Yeatsi noh-teatri mõjulisi näidendeid: Haukakaevul, Emeri ainus armukadedus,
Cuchulaini surm
3. Mida kujutab endast kirjandusnähtus nimega cavadre exquis (suurepärane surnukeha)?
Mis kirjandusvooluga see seostub?
Cadavre exquis on sürrealistlik luulevorm, luuletus, kus eri sõnad, lauseosad, read või lõigud on
kirjutatud erinevate luuletajate poolt, ilma et nad ülejäänud luuletust oleks üldse tarvitsenud näha.
Eesmärk on luua ületõeluslik (sur-real) kujundite voog, mis ei allu tavalise elu piiratud ja vangistatud
loogikale ning peab väljendama kõrgemat tegelikkust.
4. Millise uue anri loomise katsega sai tuntuks Truman Capote? Mis
Imedemaa
olenditel on palju juhuslikke kombeid . nende käitumine on õigustatav imeliku loogikaga, kuid need
kombed on ikkagi veidrad või isegi julmad. Võib märgata selgeltnähtavaid viktoriaanlikke mõjusid, kuna
loomad on kangekaelsed ning nad omavad kindlameelseid ideid selle kohta, mis on sobiv käitumine.
Olendite olulisus ja juhuslikud tundlikkused tögavad Victoria ajastu nõudlikkust.
Alicei raamatud tögavad ka tolle aja laste kirjandust. Kooskõlas tolle aja iseloomuga oli laste kirjandus täis
lihtsakoelist moraali ja karmikäelisi püüdlusi noort harida. Mõned raamatud, väidetavalt mõeldud lastele,
olid üsna kuivad ning kõige vähemalt kannatsid fantaasia puudumise käes.
Alicei raamatud tegelevad laste maailmaga, mis mõnikord ohtlik on; lugeja ei tohiks unustada, et tol ajal
tõusis, indutrialisastsiooni saabumisega, inimeste teadvus lapstööjõu ja kasutamise osas. Carroll näeb laste
KORDAMISKÜSIMUSED
Kirjanduse mõiste muutumine ajalooliselt.
Enne 1800. oli kirjandus: kirjutised, kirja pandud teadmised.
Alates 18. sajandi lõpust kirjandus, kui väljamõeldis/fiktsioon
Kuidas määratleda kirjandust (4 põhitüüpi)?
1. Poeetiline keel
- Kirjandus kui teatud sorti keelekasutus
- Muudab igapäevast keelekasutust.
- On sellest intensiivsem.
- Erineb/eemaldub sellest (lugemisel nn. võõrandumisefekt).
-Fookus keelel (rütm, sõnakasutus jne., enamat kui tavatähendus.
2. Väljamõeldis
- Väljamõeldislik, kujutlusvõime abil loodud
- fakt >< väljamõeldis, ajalooline >< väljamõeldislik tõde
- Fiktsionaalne tekst ei oma (otsest) praktilist väärtust
- konstrueeritud kunstireeglite põhjal
Kirjanduslikud mõisted KI1
Mudellugeja Kujutletav lugeja
Viited, teadmised ja huvi
Tegelik lugeja Reaalselt eksisteeriv lugeja.
Tegelik lugeja toetub:
? Lugemismudelile
? Isiklikule elukogemusele
? Tõlgenduskogukonnale
? Oma põlvkonna ootushorisondile jumalad, allegooria
Tõlgenduslik kogukond Sõbrad ja lähedased, kellega teost arutada saab
Põlvkondlik ootushorisont Ühe põlvkonna lugejate poolt jagatud ootuste ja eelduste kogum,
kriteeriumide hulk, mille järgi lugejad hindavad kirjandusteost
mingil perioodil
Tekstilüngad Tekstisisesed lüngad, seotud lugeja kujutlusvõimega
Taevas on sinine nagu apelsin
Avatud ja suletud teosed Avat
Kirjanduse autobiograafiline tõlgendamine- teosest otsitakse seiklusi kirjaniku enda elus v
tegelasi samastatakse kellegagi
Bardid- muistsed keldi poeedid, esitasid muusika saatel ülistuslaule jumalate ,
valitsejate, kangelaste auks
Trubaduur- keskaegne Lõuna-Prantsuse luuletaja-rändlaulik, viljeles eeskätt armastusluulet.
Truväär- keskaegse Põhja-Prantsuse luuletaja-rändlaulik
Minnesinger- 12.-13.saj saksa ränd-või õukonnalaulik, viljeles eeskätt rüütliluulet
Dionüüsia kevadpidustused, 3 päeva kestsid, esitati linnarahvale näidendeid.
Mantlikomöödia- varane rooma komöödia, kreekaaineline, milles näiteljad esinesid kreeka
rõivastustes.
Novell-Boccaccio
Eepos-Homeros
Sonett- Petrarca
A-aeg : eepos, eleegia
K-aeg : miraakel, liturgiline draama, minnesinger
R-aeg : novell, sonett
Humanistvõitles oma maise võimu eest. Humanism vabakasvatus, inimese ja inimlikkuse
väärtustamine, piiramatu arenemisvõime. tänapäeval humanist inimene kes näitab üles
Eesti kirjandus-ja kultuurirühmitused XX saj. algul: Noor-Eesti - kasvas välja 1903.a
loodud Tartu keskkooliõpilaste kirjanduspoliitilisest ringist Ühisus. Tekkis
sellepärast, et taheti Eesti kultuuri arendada (huvi äratasid emakeelne kirjandus,
omalooming; väliskirjandus; ajalugu ,poliitika ja filosoofia). Sinna kuulusid: Gustav
Suits, Friedebert Mihkelson Tuglas, Villem Grünthal Ridala, Berhard Linde
(rahasjades lõi kaasa A. Kitzberg; kunstnikud- K. Mägi, N. Triik, K. Raud,
keelemehed J. Aavik. Eesmärk-hakkasid tõlkima võõrkeelest eesti keelde; tahtsid
kirjandusse tuua uusi Euroopa suundumusi ja viia oma uuenenud kirjandust
Euroopasse; väga rõhutasid meie ühistunde puudumist (eripära-kõik meie
rahvakunst on jama)
...............................1
Sisukord..................................................................................................................................... 2
Sissejuhatus
....................................................................................................................................................4
...................................................................................................................................................5
Vanakreeka kirjandus.................................................................................................................6
Rooma kirjandus........................................................................................................................ 8
Kokkuvõte................................................................................................................................11
Ehkki antiikkirjandus oli enne meid väga kaua aastaid tagasi on ta mõjutanud meie
ka tulemusi, ent Vargamäe on üldse inimese tegevusvälja eneseteostuse sümbol
c) T. Hindab inimesi, kellel on ideaale, mille nimel vaeva nähakse, inimesi, kelles
on matsile omast kindlust ja püsiväärtusi; taunib pealiskaudset vurlelikku elustiili
VIII PILET
1. Ilukirjanduse põhiliigid ja anrid skeemina
2. J. Krossi ajaloolised romaanid. Keisri hullu probleemid ja peategelane kui
mõistatuslik maailmaparandaja.
Vastused:
EEPIKA e jutustav kirjandus
Muinasjutt, anekdoot, jutustus,
3, eepos, novell, romaan
LÜÜRIKA e luule
Ood e ülistuslaul, haiku, pastoraal e karjaselaul, valm, ballaad, lüüriline luuletus
DRAMAATIKA e näitekirjandus
Komöödia, tragöödia, draama
Keisri hull
Probleemid: Võimu ja vabaduse probleem. Romaanis käsitletaval ajal ei olnud lihtrahval
sõnavabadust. Sõnavabaduse puudumise tõttu sattus Timotheus von Bock Venemaa
tsaariga pahuksisse
KORDAMISKÜSIMUSED
Kuidas on mõiste kirjandus tähendus ajalooliselt muutunud
(mõiste ilukirjandus eristamine, selle roll kirjandusteaduse arengus? (Vt
ka videolõiku, kus Terry Eagleton seda nihet selgitab).
Enne 1800. ? kirjandus = kirjutised, kirja pandud teadmised
al 18. saj lõpust ? Kirjandus kui väljamõeldis/fiktsioon (imaginative
writing, belles lettres)
Kirjanduse otstarve: Enne > head näited retooriliste vahendite kasutamisest
Praegu > tõlgendamine, mida kirjandus meile õpetab maailma kohta
4 põhisuunda kirjanduse kui mõiste määratluses. Milline neist
tundub Sulle endale kõige olulisem? Miks? Vt ka lõiku intervjuust Ben
Okriga, kus ta kõneleb kirjanikuks olemisest. Kas Okri hinnang kattub
mõne kirjandusteaduses levinud kirjanduse põhimääratlusega? Mille
poolest see neist erineb?
(1) poeetiline keel - Kirjandus kui teatud sorti keelekasutus, muudab
igapäevast keelekasutust, on sellest intensiivsem. Erineb/eemaldub sellest
- nt. Valm, poeem, ballaad.
Teema
- millest teos kõneleb
- trad. teemad: armastus, sõda, isamaa
- pikemates teostes on kõrvalteemad
Idee
- kirjandusteose peamine mõte
- väljendab autori suhtumist nähtustesse, probleemidesse
Stiil
- kõrge = pidulik, kõrgendatud
- keskmine = neutraalne
- madal = argipäevane
Eepika ja selle alaliik eepos
Eepika ja eepose seos
- 18-19.sajand oli eepika võrdne eeposega
- jutustav kirjandus tänapäeval
Autor
- võib näidata suhtumist kaudselt
- võib olla tegelaseks
- võib sekkuda sündmustesse
Olulisemad anrid
- suurvormid eepos ja romaan
- väikevormid valm, novell, jutustus
Eepos
- värsivormiline suurteos ( maailma loomisest, jumalate tegudest,
ajaloosõndmustest, looduskatastroofidest)
- lugulaul
Kangelaseepos
- kesksel kohal rahva suurkuju
- kangelane
Eeposele iseloomulik
- suurejoonelisus
2. Mõtlemapanevaid karaktereid romantilistest kirjandusteostest
Vaba aega on minu elus vähe, kuid kui mul õnnestub leida vaba õhtupoolik, meeldib mulle kõige
rohkem ennast diivanile kerasse keerata ja midagi huvitavat lugeda. Möödunud talvel olen lugenud
mitut romantilist kirjandusteost ja need on mulle meeldinud. Seda just sellepärast, et olen nende
teoste lehekülgedelt leidnud huvitava saatusega inimesi ja hingehädade küüsis vaevlevaid
karaktereid. Millised tegelased on mind mõtlema pannud ja miks?
Romantilise kangelase iseloomu tunnused on vastuolulised, neis on nii negatiivseid külgi kui ka
positiivseid. Tegelased väärtustavad armastust, sõprust ja vabadust, erinevad massist ning
positiivsed tegelased on tihti idealiseeritud. Mehed on vaprad ja õilsad ning naised lummava
välimusega, õrnad, uhked ja kindlameelsed.
Merimee teoses Carmen võib kergelt ära tunda tegelase halva ja hea poole, nimelt Jose tapab
oma kallima Carmeni. Too armastab naist, kuid
kunstnikud. Poeet peab olema selline väljavalitu, üksik, mitte massiinimene. Sümbolism on aken
tundmatusse. Maailma tulebki taluda sümbolite kaudu. Sümbolid on väga mitmetähenduslikud.
Mis vahe on märgil ja sümbolil? Sümbolit võtavad erinevad inimesed erinevalt, märk on kindel
kokkulepitud asi. Luule on väga sarnane muusikaga. Luulekeel, värss peab olema musikaalne.
Kunstis sellel ajal impressionism (mulje). Ütlevad, et kirjandus peab tulema toime vihjetega. Ei
tohi otse öelda, vaid peab kasutama vihjeid. Eelista kõnele sosinal suud. Aga suurt osa maailma
tunnetamisel mängib juhus. Nad loovad oma sümbolistliku sõnavara. Võtavad prantsuse
kirjanduses uue nähtuse vabavärsi. Eesti kirjandusse jõudis enne esimest vabariiki. Uuesti tuli
Ruovi sula aegu.
Sümbolistliku näitekirjanduse looja. Kirjutas ka luuletusi, filosoofilisi traktaate. Belgia ja
kassetipõlvkonnaks nad andsid välja 3 või 4 kaupa luulevihikuid, mis olid pandud
pappümbrisesse. Seda nimetati luulekassetiks. Nende looming oli isiklikum, avameelsem,
julgem. Kirjutati loodusest, armastusest, isiklikest muredest ja probleemidest ning kritiseeriti
valetamist. Sinna põlvkonda kuuluvad mitmed kuulsad luuletajad: Viivi Luik, Paul-Eerik
Rummo, Hando Runnel, Mats Traat ja Jaan Kaplinski. Tollest ajast muutus kirjandus suures osas
allegooriliseks, et rääkida teemadel ,millest otse ei tohtinud midagi öelda. Põhiline oli, et suur
teeb väikesele liiga ega lase tal rahus olla ja kuidas inimese individuaalsus maha surutakse ning
pettuste, valede ja vägivallaga valitsetakse.
Hando Runnel
Kirjutas juba nõukogude ajal isamaalist luulet ja paljud ärkamisaegsed laulud on tehtud
tema tekstidele. Ta on pärit Järvamaalt. Kuulaks sai oma maateemaliste luuletustega, millel oli
1. Mõiste ´kirjandus´ tähenduse ajalooline muutumine Mõiste tänapäevases kasutamises 2
saj vana. Enne 1800 oli kirjandus kirjutised, kirja pandud teadmised. Al 18. saj kirjandus kui
väljamõeldis/fiktsioon. Kirjanduse määratlemine erineb kultuuriti, nt lääne kultuur vs
mittelääne kultuurid.
2. Kirjanduse kui mõiste määratlemise 4 põhisuunda a) poeetiline keel kirjandus kui
keele funktsioon; muudab igapäevast keelekasutust, fookus keelel; b) väljamõeldis/fiktsioon;
c) esteetilise väärtusega objekt kirjandusteos kannab esteetilist väärtust; d) intertekstuaalne
konstruktsioon. Minu jaoks olulisim esteetiline väärtus ja poeetiline keel.
3. Kirjanduse uurimise otstarve Eesmärk täielikum ja kvaliteetsem käsitlus kirjandusest,
kirjandus süvendab, rikastab ja avardab meie elu. Vajaliku teadmised ja kompetentsid: