Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

VALITSEMINE JA AVALIK HALDUS (0)

5 VÄGA HEA
Punktid

Lõik failist


VALITSEMINE JA AVALIK HALDUS
Õpik ptk 4.1.-4.7. + tunnikonspektid ning lisamaterjalid

Sisukord


1.Võimude lahusus ja tasakaalustatus 3
Võimude lahusus 3
Võimude tasakaalustatus 3
2. Presidentaalne , poolpresidentaalne ja parlamentaarne valitsemine – ülesehitus ning plussid ja miinused 3
3.Presidendi roll presidentaalses ja parlamentaarses riigis 4
4.Eesti Vabariigi presidendi ülesanded, tingimused kandideerimisel ja ametisseastumisel 4
ÜLESANDED PS § 78. Vabariigi President : 4
TINGIMUSED 5
AMETISSEASTUMISEL 5
5.Presidendi valimise kord Eestis 5
6.Parlamendi ühe- ja kahekojalisus (sh kahekojalise parlamendi moodustamise võimalused) 6
7.Parlamendi formaalõiguslik struktuur – juhatus, alatised komisjonid , erikomisjonid (Riigikogu näide) 6
Juhatus 6
Komisjon 6
8. Parlamendi erakondlik jaotus – fraktsioonid, koalitsioon ja opositsioon (Riigikogu näide) 6
9. Parlamendi ülesanded (Riigikogu näide) 7
10. Parlamendijärelvalve – otsese ja kaudse kontrolli võimalused 7
Otsene järelvalve: 7
kaudne järelvalve: 7
11. Seaduseelnõude menetlemine Riigikogu näitel 7
12. Poliitikute või ametnike valitsus 8
4 ministri tüüpi 9
13. Valitsuse vahetumine presidentaalses ja parlamentaarses riigis 9
14. Valitsuse moodustamise etapid Eesti näitel VT § 89. 9
15. Üheparteiline ja koalitsioonivalitsus, enamus- ja vähemusvalitsus 9
16. Kantsler , riigisekretär , portfellita minister 9
kantsler 9
Riigisekretär 10
Portfellita minister 10
17. Valitsuse ülesanded (Eesti näitel) 10
18. Anglo-Ameerika ja Mandri-Euroopa kohtusüsteemide ja õigusemõistmise peamised erinevused 10
19. Eesti kohtusüsteemi ülesehitus – maa-, haldus- ning ringkonnakohtute pädevused. 11
20. Riigikohtu ülesanded 11
21. Tsiviilasi , kriminaalasi ja väärteoasi kohtus – osalised ja erinevused 11
Tsiviilasi 11
Kriminaalasi 12
Väärteoasjad 12
22. Tsentraliseeritud ja detsentraliseeritud administratiivstruktuuri mudelid ning hinnang Eesti mudelile 12
Tsentraliseeritud 12
Detsentraliseeritud 12
Eesti 12
23. Kohalik omavalitsuse üksused ja selle tunnused Eestis 12
24. Eesti haldussüsteem ( maakonnad ja kohalikud omavalitsused – ülesanded ja ülesehitus) 12
25. Hääle- ja kandideerimisõigus omavalitsuse volikogude valimistel Eestis 13
Hääleõigus: 13
Kandideerimisõigus 13
26. Unitaarriik , föderatsioon , konföderatsioon 13
Unitaarriik 13
Föderatsioon 13
Konföderatsioon 13
Termin 13
Lihtriik , millesse ei kuulu iseseisva riigi tunnustega üksusi(vabariike, osariike, liidumaid) 13
Liitriik , mille osadel on mõningad iseseisva riigi tunnused 13
Kindlate eesmärkide nimel kestvalt liitunud, kuid suveräänsuse säilitanud riikide liit 13
Näiteid 13
Eesti, Taani, Soome 13
USA, Saksamaa, Venemaa 13
Euroopa Liit 13
Jagunemine 13
Jaguneb haldusüksusteks, millele riigivõim võib võimu teatud funktsioonide täitmiseks üle anda 13
Föderatsioonil ja osariigil on oma SA, TS , õigust mõistvad organisatsioonid ja põhiseadus 13
Konföderatsiooni keskorganid moodustatakse riikide esindajatest. 13
  • Võimude lahusus ja tasakaalustatus


    Võimude lahusus


    Riigivõimu teostamise põhimõtte, mille alusel on võim jagatud kolmeks: täidesaatev, seadusandlik ja kohtuvõim . Eristatakse ka võimude lahusust isikute tasandil, see tähendab seda, et üks isik ei tohi olla seotud mitme võimuga. (nt ei tohi olla RK ja VV korraga)

    Võimude tasakaalustatus


    institutsioonide vahel toimub võimu jagamine ning võimuorganid teostavad vastastikku kontrolli. ( Riigikohus kontrollib, et Vabariigi Riigikogu seadused vastaksid PS’le)
  • Presidentaalne, poolpresidentaalne ja parlamentaarne valitsemine – ülesehitus ning plussid ja miinused


    Riigikorraldus
    Presidentaalne
    Poolpresidentaalne
    Parlamentaarne
    Ülesehitus
    Rahvas valib presidendi ja parlamendi.
    President juhib riigi valitsust (Täidesaatev võim-TV)
    Parlament (kongress) (seadusanliku võim-SV)
    TV ja SV võimuharudel on suurim autonoomia
    Rahvas valib presidendi ja parlamendi.
    Seal on Peaminister, kuid ka presidendil on TV.
    Parlamendil on võimalus ministreid tagandada.
    TV domineerib SV üle, kuid siiski toimub teatav kontroll mõlema üle.
    Rahvas valib parlamenti, kes valib teisi võimuharusi.
    Valitsusel on TV.
    President on esindusorgan
    TV ja SV on tugevas seoses. Konflikt nende vahel võib viia võimukriisini.
    Näited
    USA, ’Murika, US and A. Egiptus, Argentiina .
    Prantsusmaa, Austria, Portugal , Venemaa
    Itaalia, Saksamaa, Iirimaa, Eesti
    Presidentaalne
    Parlamentaarne
    Valitsused on pikaajalised
    Võimuharud on autonoomsed
    Rahvas tunneb, et on kaasatud pol. ellu (rohkem valimisi)
    Võimud teevad koostööd
    Seaduste elluviimine on lihtsam
    Kiirem otsustusprotsess
    Võimuharud võivad töötada üksteise vastu
    Valitsuse ja parlamendi poliitika vastuolus .
    Võimuharud on seotus, võimude lahusus väiksem
    Valitsuse ja parlamendi tüli võib viia valitsuskriisini.
  • Presidendi roll presidentaalses ja parlamentaarses riigis


    a)Presidentaalses- President on TV juht. Juhib administratsiooni
    b) Parlamentaarses- Ta on esindusfunktsiooniga. Peab kõnesid, annab autasusid. Nimetab ametisse kõrged ametnikud.
  • Eesti Vabariigi presidendi ülesanded, tingimused kandideerimisel ja ametisseastumisel


    ÜLESANDED PS § 78. Vabariigi President:

    1) esindab Eesti Vabariiki rahvusvahelises suhtlemises;
    2) nimetab ja kutsub tagasi Vabariigi Valitsuse ettepanekul Eesti Vabariigi diplomaatilised esindajad ning võtab vastu Eestisse akrediteeritud diplomaatiliste esindajate volikirjad ;
    3) kuulutab välja Riigikogu korralised valimised ja vastavalt põhiseaduse §-dele 89, 97, 105 ja 119 Riigikogu erakorralised valimised;
    4) kutsub kokku Riigikogu uue koosseisu vastavalt põhiseaduse §-le 66
  • Vasakule Paremale
    VALITSEMINE JA AVALIK HALDUS #1 VALITSEMINE JA AVALIK HALDUS #2 VALITSEMINE JA AVALIK HALDUS #3 VALITSEMINE JA AVALIK HALDUS #4 VALITSEMINE JA AVALIK HALDUS #5 VALITSEMINE JA AVALIK HALDUS #6 VALITSEMINE JA AVALIK HALDUS #7 VALITSEMINE JA AVALIK HALDUS #8 VALITSEMINE JA AVALIK HALDUS #9 VALITSEMINE JA AVALIK HALDUS #10 VALITSEMINE JA AVALIK HALDUS #11 VALITSEMINE JA AVALIK HALDUS #12 VALITSEMINE JA AVALIK HALDUS #13
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 13 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2015-03-31 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 35 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor Kristjan008 Õppematerjali autor
    Ühiskonna kordamine teemal valitsemine ja avalik haldus

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    7
    doc

    Ühiskonna konspekt

    Milles seisneb võimude lahusus ja tasakaalustatus? Võimude lahusus ja vastastikune piiramine väldib võimu koondumist riigipea või väikese ringi tipp- poliitikute kätte ning lubab paremini arvestada erinevate huvidega. Erinevate ülesannetega eraldi võimuharud. Stabiilne ja tasakaalus, sest kontrollitakse teineteise tegevust ning on omavahel seotud. Ükski võim ei domineeri teise üle. Millise võimuharuga on riigipea rohkem seotud presidentaalses, poolpresidentaalsed ja parlamentaarses süsteemis? Põhjenda. Presidentaalse riigikorralduse puhul on riigipea seotud rohkem täidesaatva võimuga, sest tal on suur vabadus selle komplekteerimisel. Täidab ka ülesandeid peaministrina. Valitsus vahetub peale presidendi- , mitte parlamendivalimisi. Poolpresidentaalses süsteemis teeb riigipea samuti suuremat koostööd täidesaatva võimuga. Ta osaleb otseselt valitsuse töös või sekkub sellesse teatud küsimuste ja probleemide lahendamisek

    Ühiskonnaõpetus
    thumbnail
    19
    doc

    Kordamisküsmised - Eesti valitsemissüsteem

    KOORDINEERIB istungite ajakava, tagab istungi KORRA, KIRJUTAB ALLA vastuvõetud seadustele ja otsustele SAADAB eelnõud VALITSUSELE Täidab PRESIDNEDI ÜLESANDEID 9. Iseloomustage Riigikogu kantselei rolli Riigikogu töös. RK analüüsiasutus - tagab sõltumatu ekspertiisi Juriidiline nõustaja - kuidas koostada seaduseelnõu tegeleb asjaajamistega ehk stenogrammid, materjalid, arhiivid, registrid jms valimiskomisjonide teenindamine + rutiinsed funkts: haldus, tehnika jne. 10. Komisjonide liigid ning näited nende olemasolu kohta Riigikogus. ALATISED KOMISJONID - tegelevad kindla valdkonnaga, kõige tähtsamad, seadusandluse arutamine ja ettevalmistamine, poliitikate, otsuste kujundamine. KONTROLLIB VALDKONNA 3 PIIRES TÄIDESAATVA RIIGIVÕIMU TEOSTAMIST. nt. keskkonna, kultuuri maaelu majanduse, välis, õiguse, riigikaitse komisjonid

    Eesti valitsemissüsteem
    thumbnail
    5
    docx

    Võimude lahusus, 3 võimuharu, demokraatlik ühiskond

    ISEISEV KODUNE TÖÖ NR.1 Teema märksõnad, võimude lahusus, 3 võimuharu, demokraatlik ühiskond TÖÖ EESMÄRK: tutvuda Põhiseaduse kui Eesti riigi õigusliku alusdokumendiga HINDAMISE ALUS: vajaliku info leidmise ja sellest arusaamise oskus, võrdlus- ja arutlusoskus ESITAMISE TÄHTAEG: 25. oktoober 2014 aadressile [email protected] 1.TÖÖ PÕHISEADUSEGA (PABERKANDJAL VÕI VAATA www.eesti.ee) Tutvu Põhiseaduses Riigikogu, EV valitsust, presidenti, kohust, seadusandlust, õiguskantslerit ja riigikontrolli puudutavate peatükkidega. Kui vastus piirneb loetlemisega, siis võib küsimuse järele panna ka ainult peatüki ja paragrahvi numbr 1. Keda võib valida Riigikogusse?§ 60. Riigikogul on sada üks liiget. Riigikogu liikmed valitakse vabadel valimistel proportsionaalsuse põhimõtte alusel. Valimised on üldised, ühetaolised ja otsesed. Hääletamine on salajane.Riigikogusse võib kandideerida iga vähemalt kahekümne ühe aastane hääleõigus

    Ühiskond
    thumbnail
    22
    doc

    Eesti Põhiseadus

    Erakorralisel istungjärgul on Riigikogu otsustusvõimeline, kui kohal on üle poole Riigikogu koosseisust. §71. Riigikogu moodustab komisjone. Riigikogu liikmetel on õigus ühineda fraktsioonidesse. Komisjonide ja fraktsioonide moodustamise korra ning õigused sätestab Riigikogu kodukorra seadus. §72. Riigikogu istungid on avalikud, kui Riigikogu ei otsusta kahekolmandikulise häälteenamusega teisiti. Hääletamine Riigikogus on avalik. Salajast hääletamist korraldatakse põhiseaduses või Riigikogu kodukorra seaduses ettenähtud juhtudel ainult ametiisikute valimisel või nimetamisel. §73. Riigikogu aktid võetakse vastu poolthäälte enamusega, kui põhiseadus ei näe ette teisiti. §74. Riigikogu liikmel on õigus pöörduda arupärimisega Vabariigi Valitsuse ja tema liikmete, Eesti Panga nõukogu esimehe, Eesti Panga presidendi,

    Ühiskonnaõpetus
    thumbnail
    47
    doc

    Riigiõigus

    Umbusalduse avaldamist võib samal alusel uuesti algatada kõige varem kolme kuu möödumisel eelmisest umbusaldushääletamisest. Vabariigi Valitsusele kuulub täidesaatev riigivõim. Täidesaatva riigivõimu mõistesse kuulub ka piiratud ulatusega õigusloome ja õigusemõistmine. Seaduste rakendamiseks, on neid sageli vaja täpsustada või konkretiseerida. Seda tehakse Vabariigi Valitsuse ja ministrite määrusega. Täidesaatev võim jaguneb kahe funktsiooni vahel, milleks on valitsemine ja haldus. Vabariigi Valitsusele kuulub koordineerimis- ja järelevalvefunktsioon täidesaatva riigivõimu asutuste üle. Vabariigi Valitsuse töökorraldus on sätestatud Vabariigi Valitsuse seaduses. Vabariigi Valitsusse kuuluvad peaminister ja ministrid. Põhiseadus ei sätesta Vabariigi Valitsuse liikmete arvu. Valitsuse liikmete kõige suurem võimalik arv on Vabariigi Valitsuse seaduse järgi 15. Ministrid jagunevad ministriteks, kes juhivad

    Riigiõigus
    thumbnail
    3
    doc

    Valitsus ja võim

    Maakonna valitsus ­ ei ole rahva poolt valitav institutsioon. See koosneb oma-ala spetsialistidest. Maavanema kinnitab ametisse valitsus 5 aastaks. Seda kandidaati peab toetama kohalike oma-valitsuste koosolek. Maavalitsus on täidesaatev organisatsioon ­ Valitsuse käepikendus kohapeal. Valitsus- Kõrgem täidesaatev võim, 4 aastat. Valitsus võib olla enamus Valitsus või vähemus valitsus, see oleneb toetajatest Riigikogu. Valitsus koosneb ministritest ja valitsust juhib peaminister (Andrus Ansip). Haridusminister (Tõnis Lukas). Igale ministrile allub ministeerium. Minister on poliitiline vastutaja. Ministeeriumi igapäevast tegevust juhib kantsler. Valitsuse igapäeva tööd korraldatakse kantseleis mida juhib riigisekretär. Valitsuse ülesanne ­ -õigus alase tegevuse valdkond : esitada parlamendile seadus eelnõusi ja seaduse muutmis ettepanekuid, sätestada määrustega ja korraldustega meetmed, mis tagavad seaduse elluviimise, tagada kodanike turvalisus ja riigisisene j

    Ühiskonnaõpetus
    thumbnail
    8
    doc

    Avalik haldus ja valitsemine

    1944 Viimane seaduslik peaminister Uluots kuulutati presidendi kohusetäitjaks, kuid ta pidi põgenema. Paguluses tegutsenud eksiilvalitsus lõpetas tegevuse 1992. aastal, kuna Eestis olid valimised 1991-1992 Riigipeana toimis Ülemnõukogu Presiidium (esimees A. Rüütel), Eesti Komitee (T. Kelam) 1992-2001 Vabariigi President Lennart Meri 2001-2006 Vabariigi President Arnold Rüütel 2006-... Vabariigi President Toomas-Hendrik Ilves Demokraatia kui piiratud valitsemine Demokraatlik valitsemiskord ehk põhiseaduslikkuseks ehk konstitutsionalism Põhiseaduslikkus on valitsemine, kus võimu teostatakse ja piiratakse seadusega määratud viisil. Demokraatia on piiratud võim: · sisulised piirangud- keelavad teha võimuinstitutsioonidel teha teatud asju (valitsus ei tohi võtta vastu riigieelarvet) · protseduurilised piirangud- mingi toimingu sooritamisel tuleb järgida seaduses

    Ühiskonnaõpetus
    thumbnail
    66
    doc

    Riigiõigus

    halvendavate normide rakendamine on kriminaalõiguses keelatud.) 27. Riigivõimu teostamise seaduslikkuse põhimõte Põhiseaduse § 3 lg 1 sätestab, et riigivõimu teostatakse üksnes Põhiseaduse ja sellega kooskõlas olevate seaduste alusel. Seega kehtib Eestis demokraatlikes õigusriikides tunnustatud põhimõte, et avaliku võimu teostamisel (nii seadusandliku, täidesaatva kui ka kohtuvõimu) tuleb järgida legaalsuse põhimõtet. Kõik põhilised otsused, mis avalik võim teeb, peavad lähtuma seadustest. Põhiseaduses on ka teisi sätteid, mis täiendavad legaalsuse printsiipi. Näiteks põhiseaduse §146 järgi mõistab õigust ainult kohus, kes on oma tegevuses sõltumatu ja mõistab õigust kooskõlas põhiseaduse ja seadustega. Ka inimeste õigusi ja vabadusi võib piirata vaid kooskõlas põhiseadusega ja seaduses sätestatud juhtudel. Põhiseaduse §15 sätestab, et igaühel on õigus pöörduda oma õiguste ja vabaduste rikkumise korral kohtusse

    Riigiõigus




    Meedia

    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun