Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
✍🏽 Avalikusta oma sahtlis olevad luuletused! Luuletus.ee Sulge

"psühhomotoorne" - 61 õppematerjali

thumbnail
1
docx

Mängutüübid

Psühhomotoorne mäng- Laps hakkab mängima enda kätega/jalgadega. Väikelastel on näiteks mängumatid, kus küljes ripuvad mänguasjad, millega laps mängib. Laps alles õpib mängima. Lapse esimesed mängud. Oluline on, et last juhendada ja suhelda lapsega mängimise ajal. Sümbolmäng- Lapsed kasutavad esemeid teistel otstarvetel (nt. Harjavart puuhobusena) nad annavad esemetele teise tähenduse. See saab tekkida ainult tänu mõtlemise ja keele arengule, kuna siis laps suudab iseseisvalt juba luua seoseid erinevate esemete vahel. Müramismäng- On eriti omane poistele. Lapsed maadlevad, kähmlevad ja togivad teineteist. Mängus kasutatakse erinevaid näoilmeid, hääletoone, rollimuutusi ning mängul on nii algus kui ka lõpp. Rollimäng- Lapsed matkivad igapäevaseid tegevusi. Näiteks mängivad poodi- saab mängida müüjat, ostjat ja ka näiteks kauba väljapanijat. Tehakse järgi igapäevaselt nähtud olukordi. Esemeid nimetatakse ümber vastavalt situatsioonile. Lap...

Pedagoogika → Mäng
9 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Valgud kui kõige tähtsaimad toitained

Sellise toiduratsiooni juures rikastatakse toitu ka teiste komponentidega: lipiidide, süsivesikute, mineraalainete ja vitamiinidega. Valkude või mõne aminohappe defitsiidi korral toidus lastel pidurdub kasv ning täiskasvanutel väheneb lihasmass, väheneb ka vastupanuvõime nakkushaigustele. Eriti tõuseb vastuvõtlikkus respiratoorsete ja seedetrakti haiguste suhtes. Valguvaese toidu puhul aeglustub vereloome. Ilmneda võivad häired kesknärvisüsteemi talitluses. Lastel aeglustub psühhomotoorne ja intellektuaalne areng. Valkude liigtarbimise korral esinevad häired antikehade moodustamises, tekib organismi resistentsuse langus nakkushaiguste suhtes. Samuti mõjutab valkude liigsus neerude eritusfunktsioone, mille tagajärjel ainevahetuse lõppproduktid erituvad organismist puudulikult. Tõuseb ka allergiliste haiguste esinemissagedus. Kõrge valgusisalduse puhul toidus täheldatakse kaltsiumi peetust organismis, mis põhjustab lapse luustiku ülemäärast mineraliseerumist.

Bioloogia → Bioloogia
31 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Mäng ja lapse areng eksami teemad.

Mäng ja lapse areng eksami teemad. 1. Mängu mõiste, tähtsus lapse arengus. Mäng (mõiste)- vabatahtlik toiming või tegevus, mida sooritatakse teatud kindlaksmääratud aja- ja ruumi piires, vabatahtlikult omaks võetud, siduvate reeglite järgi.On tegevus, mis ei ole seotud primaarsete tarvete rahuldamisega, talle on iseloomulik rõõm ja rahulolu. Mäng on eelkoolieas lapse põhitegevus, mille käigus laps omandab, kinnistab uut teavet, uusi oskusi, peegeldab tundeid ja soove, õpib suhtlema, omandab kogemusi ja käitumisreegleid. On üleliigse energia ärakasutamine. Eelharjutus järgenvaks eluks. Laps läbib mängu käigus lühendatud kujul inimkonna kultuuri arengu. Oluline pole protsess vaid tulemus. TÄHTSUS Mäng on eelkooliealise lapse põhitegevus. Mängu käigus omandab laps uusi teadmisi. Mänguoskus on kõigi üldoskuste ning õppe ja kasvatustegevuste eri valdkondade oskuste ja teadmiste arengu alus. Laps õpib lahenda...

Pedagoogika → Mäng ja laps
61 allalaadimist
thumbnail
4
docx

Andekusest ja andekatest lastest

a) neurootilisus b) ekstravertsus c) avatus kogemusele d) sotsiaalsus e) meelekindlus · Vaimselt võimekad ei ole sageli just kõige meeldivamad kaaslased ja andekusega ei kaasne tingimata niisuguseid omadusi nagu usaldus, siirus, omakasupüüdmatus, järeleandlikkus, tagasihoidlikkus ja osavõtlikkus. · Meelekindluse ja vaimsete võimete seos on negatiivne. · Lastel, kelle IQ ületab 145 punkti on raskem keskkonnaga kohaneda. · Viis laadi eristamaks ülitundlikkust: a) psühhomotoorne b) meeleline c) kujutlusvõime d) intellektuaalne e) emotsionaalne · Ülitundlikkus toidab, rikastab, võimendab ja avardab annet. · Andekuse hindamine teatavate tunnuste järgi on kõige kindlam võimekate laste väljaselgitamise meetod. · Üsna oluliseks näitajaks andekate laste puhul loetakse huumorimeele olemasolu. · Sageli ei ole andekas laps eriline mitte ainult vaimsete võimete, vaid ka

Pedagoogika → Pedagoogika
11 allalaadimist
thumbnail
15
doc

Psühhopatoloogia

aegluubis) Depersonalisatsioon (depersonalization): häiritud on organismi sisekeskkonnast pärit üksikaistingute süntees terviklikuks tajuelamuseks (kehaskeemi häired, senestopaatia, "mina"-terviklikkuse tunnetuse häire). ** Hallutsinoos e. hallutsinatoorne sündroom valdavalt kuulmishallutsinatsioonidega haigusseisund, millele sõltuvalt hallutsinatsioonide sisust lisandub ärevus, hirmutunne, psühhomotoorne rahutus ja muud sekundaarsed sümptomid. Teadvuse seisund ei ole hägunenud. Deliiriumisündroomi korral (st teadvuse hägunemise) korral domineerivad nägemishallutsinatsioonid ja hallutsinoosi korral kuulmishallutsinatsioonid. Hallutsinatoorne sündroom võib esineda orgaanilise ajukahjustuse, psühhoaktiivsete aine kasutamise (nt alkoholhallutsinoos) ja ka skisofreenia korral.

Psühholoogia → Sissejuhatus psühholoogiasse
127 allalaadimist
thumbnail
5
doc

Praktikajuhendaja lõputöö TTK

5.Üliõpilase hindamine -tagasisidestamine. Praktika lõpus mentor annab oma tagasiside praktikandile. See on detailne kirjeldus, milliseid kompetentse ja mis tasemel, mis ulatuses, mis tingimustel õppija omandas. Hindamiskriteeriumid kirjeldavad hindamismeetodiga tõendatavate teadmiste, oskuste ja hoiakute oodatavat taset ning ulatust. Isiksuslikud aspektid Kognitiivsed aspektid Emotsionaalne ja sotsiaalne valmisolek Psühhomotoorne valmisolek Eetiline ja moraalne valmisolek Üliõpilase esteetiline välimus ja isiklik hügieen Üldiste ja isiklike õpiväljundite saavutamine ja hindamine Praktikandi tagasiside on meie jaoks on ka väga oluline, praktika korraldusprotsessi täiendamiseks ja parandamiseks, üliõpilane täidab praktika tagasiside vorm (vaata lisa 1).

Pedagoogika → Pedagoogika
26 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Tervisedendus lasteaias

on tervisedendus sootuks laiem kontseptsioon. Lasteaedade tegevus hõlmab osalt haiguste ennetamist, kindlasti ka tervisekasvatust, kuid oluline on lasteaia kui institutsiooni keskkond tervikuna, lisaks seal tehtud otsused. See kokku ongi tervisedendus. Kehalise aktiivsuse edendamine. Koolieelses lasteasutuses luuakse eeldused ja tingimused igakülgseks kehaliseks tegevuseks, et soodustada ja tagada laste eakohane psühhomotoorne, sotsiaalne ja tunnetuslik areng. Kehalise aktiivsuse edendamisest võtab osa kogu lasteasutuse personal ja kaasab sellesse lapsevanemaid ning teisi võimalikke koostööpartnereid paikkonnast. Lastel ja vanematel peaks olema huvi, teadmised ja oskused liikumise tähtsusest ja võimalustest. Kehalise tegevuse käigus tagatakse igakülgne turvalisus, vältimaks traumasid. Isiklik hügieen. Koolieelses lasteasutuses tuleks pöörata suurt rõhku laste isiklikule hügieenile. Lapsi

Meditsiin → Pediaatria ja terviseõpetus
33 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Kurtus, düsleksia, depressioon, andekus - Küsimused, vastused

koolist saadud kaaslaste negatiivne suhtumine või halb õppeedukus). Enamikul juhtudel ongi nii, et ühest nendest teguritest ei piisa, et depressioon tekiks, vaid mitu asja peab kombineeruma, et vastav häire ilmneks. 10. Kummal on täheldatud depressiooni rohkem, poistel või tüdrukutel? Tüdrukutel (umbes poole rohkem) 11. Millised häired võivad depressiooniga kaasneda? Söögi-, une-, ärevus- ja keskendumishäire, psühhomotoorne erutus või aeglus, düstüümia ja käitumishäire, lisaks veel uimastisõltuvused, väärtusetuse ja süütunded, enesevigastamine ja surmasoov. 12. Milliseid depressiooni ravi võimalusi on olemas? 1) Eneseabi, 2) psühhoteraapia, mille käigus siis proovitakse läbi erinevate võimaluste käitumist ja mõtteid kujundada, muuta või analüüsida, 3) tablettide võtmine. Düsleksia 13. Mis on düsleksia

Pedagoogika → Eripedagoogika
72 allalaadimist
thumbnail
33
doc

Vaimse võimekuse kontseptsioonid

Philip Ewart Vernon (1905-1987) Vernon, Philip E. (1950) The structure of human abilities. New York: Wiley. hierarhiline struktuur g - grupifaktor - spetsiifiline faktor verbal-numerical-educational - v:ed practical-mechanical-spatial-physical - k:m v:ed - verbaalne, numbriline, tähelepanu, loogiline mõtlemine, arusaamine mälu (visuaalne, assotsiatsioonid, sümbolid) W, F k:m - mehaaniline, ruumiline, manuaalne mehhaaniline, psühhomotoorne, füüsiline Raymond B. Cattell (1905-1998) Cattell, R.B. (1963) Theory of fluid and crystalized intelligence: A critical experiment. Journal of Educational Psychology, 54, 1-22. g kaks komponenti gf ­ Fluid Intelligence (liikuv intelligentsus) Teadmistest sõltumatu Intelligentsus, mis seotud võimega lahendada probleeme ja avastada keerulisi seoseid ühikute vahel. Testi ülesanded: arvuread, kujundite maatriksid,

Psühholoogia → Isiksusepsühholoogia
16 allalaadimist
thumbnail
33
doc

Vaimse võimekuse kontseptsioonid

Philip Ewart Vernon (1905-1987) Vernon, Philip E. (1950) The structure of human abilities. New York: Wiley. hierarhiline struktuur g - grupifaktor - spetsiifiline faktor verbal-numerical-educational - v:ed practical-mechanical-spatial-physical - k:m v:ed - verbaalne, numbriline, tähelepanu, loogiline mõtlemine, arusaamine mälu (visuaalne, assotsiatsioonid, sümbolid) W, F k:m - mehaaniline, ruumiline, manuaalne mehhaaniline, psühhomotoorne, füüsiline Raymond B. Cattell (1905-1998) Cattell, R.B. (1963) Theory of fluid and crystalized intelligence: A critical experiment. Journal of Educational Psychology, 54, 1-22. g kaks komponenti gf ­ Fluid Intelligence (liikuv intelligentsus) Teadmistest sõltumatu Intelligentsus, mis seotud võimega lahendada probleeme ja avastada keerulisi seoseid ühikute vahel. Testi ülesanded: arvuread, kujundite maatriksid,

Psühholoogia → Isiksusepsühholoogia
17 allalaadimist
thumbnail
11
doc

MAOHAAVANDTÕVEGA PATSIENDI ÕENDUS

3 1. MAOHAAVANDTÕBI 1.2 Etiopatogenees Olulist osa etendab tekkes Helicobacter Pylori, mis nõrgestab kaitsvaid ja tugevndab agressiivseid faktoreid. Tegemist on G-mikroobiga, mis kandub edasi inimeselt inimesele. Soodustavad teket mittesteroidsed põletikuvastased preparaadid (MSPP/NSAID). Need haavandid kulgevad sageli sümptomiteta ja põhjustavad sagedamini verejookse. Tekke aluseks on sageli psühhomotoorne stress, mis tingib uitnärvi toonuse tõusu ja seega ka mao sekretsiooni tõusu (HCl, pepsiin) ning mao kiire tühjenemise. Happeline maosisu toimetatakse kiiresti doudeenumi algossa. Haigust on rohkem 0 veregrupiga isikutel. 1.3 Kliiniline pilt: Maohaavand: · ebaregulaarsed vaevused, · valu tekib peale sööki, · düspeptilised vaevused on tagasihoidlikud, · maosekretsioon on normaalne või vähenenud, · valu leevendavad oksendamine ja leelised.

Meditsiin → Õenduse alused
205 allalaadimist
thumbnail
5
doc

Millega peab õpetaja arvestama laste arendamisel ja kasvatamisel

TALLINNA PEDAGOOGILINE SEMINAR Alushariduse osakond LÕ-11 Miroslava Karlova Millega peab õpetaja arvestama laste arendamisel ja kasvatamisel Essee Juhendaja: Gerta Sooserv Tallinn 2010 ESSEE Millega peab õpetaja arvestama laste arendamisel ja kasvatamisel Mis tähendab sõna "areng"? Mis on lapse kasvatamine? Mida peab teadma õpetaja, kui ta tegeleb lastega? Mida tema peab arvestama, et ta saaks paremini kasvatada meie tuleviku? Mis mõjub lapse arengule ja kasvatamisele? Sellest ma tahan kirjutada oma esses. Areng on organiismi kasvamine ning muutumise protsess, mis algab munaraku viljastamiseks ja kestab kuni indiviidi surmani. Inimeste arengus toimuvad kõige suuremad muutused sünnieelsel perioodil, imikueas ja lapsepõlves. Lapse arengus leiavad asset n...

Pedagoogika → Lapse areng, jälgimine ja...
194 allalaadimist
thumbnail
10
doc

Lapse arengu hindamine

TALLINNA ÜLIKOOL Haridusteaduste instituut Alushariduse valdkond Livia Jakobson LAPSE ARENGU HINDAMINE Essee Tallinn 2015 „Meie kiisul kriimud silmad, istus metsas, kännu otsas Piip oli suus ja kepp oli käes, kutsus lapsi lugema. Kes ei mõistnud lugeda, see sai tukast sugeda, Kes see mõistis, aru sai – sellele ta tegi pai…“ (vana eesti rahvalaul) Lapse arengu hindamine on aastasadu olnud perede ja kogukonna iseenesestmõistetav ülesanne. Tõsi, meetodeid selleks on kasutatud erinevaid ning seetõttu meenutaski mulle etteantud essee teema kõigepealt seda vana lastelaulu, mis annab aimu pikaaegsetest traditsioonilistest mõtteviiside...

Pedagoogika → Erivajadustega laste...
50 allalaadimist
thumbnail
10
doc

ANDEKA LAPSE TUNNUSED

välistest motiveerijatest (Sepp 2010). Andekad lapsed vajavad oskuslikku juhendamist ja ergutamist, sest neil on tavaliselt palju häid mõtteid, kuid nad ei oska ühelegi neist keskenduda. Oluline on nende mõttetegevuse arendamine. Andekatele lastele on iseloomulik 1. üldine intellektuaalne võimekus, 2. akadeemiline võimekus, 3. kreatiivne ehk loominguline mõtlemine, 4. liidrivõimed, 5. võimekus tegelda mingi kunstialaga, 6. psühhomotoorne võimekus (Veisson 2008). Loov mõtlemine aitab lapsel mõtestada iseennast, probleeme tunnetada ja neid lahendada. Looval mõtlemisel on neli komponenti: mõtlemise kiirus, mõtlemise originaalsus, mõtlemise paindlikkus ja mõtlemise viimistletus. Lapsed, kes saavutavad neis parimaid tulemusi, omavad häid juhiomadusi (Vikat, Rukonen, Noormaa 2002). Laste loovuse uurijad nimetavad tõusu – ja langusperioode laste loovuse arengus 4 - 16

Pedagoogika → Pedagoogika
13 allalaadimist
thumbnail
8
docx

LUUD JA LIHASED

II ­ lõhenemiseperiood, lihas tõmbub kokku III ­ lõõgastumise ehk lõtvumise periood Need faasid on erinevatel lihastel erineva pikkusega: silelihasel 5 sek, südamelihasel 1 sek Võime juhtida erutust piki kiudu ärrituskohast mõlemale poole Lihase kestev ehk tetaaniline kontraktsioon. Hambuline teetanus. Sile teetanus. Kontraktuur võib tekkida pärast siledat teetanust 4. Liigutuste koordinatsiooni areng lastel. Lapse psühhomotoorne areng. ERALDI LEHEL OLEMAS 5. Ainevahetusprotsessid lihastes töö ajal. Lihas vajab tööks energiat. Energiat mõõdetakse kilokalorites. Energia tööks saadakse glükoosi lõhustamisel. Glükoosilõhustamine võib toimuda kas a) hapniku juuresolekul ­ aeroobne glükolüüs b) hapnikuta ­ anaeroobne glükolüüs nendel kahel protsessil on energeetilises mõttes suur erinevus. Anaeroobses tekib ainult 2 adenosiintrifosfaadi (ATP) molekuli, millest saadakse energiat

Meditsiin → Normaalne ja patoloogiline...
45 allalaadimist
thumbnail
4
docx

1-2 aastase lapse füüsiline areng

Lapse füüsiline areng 1-2 aastased lapsed Sissejuhatus: 1)Lapse arengu hindamine. 2)Areng imikueas e. Esimesel eluaastal. 3) Lapse motoorika areng. 4) Kehaline areng ( üld- ja peenmotoorika, võimeline, ujumine). 5)Füüsiline areng Areng on organismi kasvamise ning muutmise protsess, mis algab munaraku viljastamisest ja kestab kuni indiviidi surmani. Inimese arengus toimuvad pidevalt nii kvantitatiivsed muutused. Arengulised muutused on korrapärased. Arengus eristatakse kolme (mõnede autorite järgi enam) komponenti. Need on esiteks, intellektuaalne, vaimne, kognitiivne areng, teiseks, sotsiaalne ja emotsionaalne areng ning kolmandaks, füüsiline, kehaline ning psühhomotoorne areng. Küpsemise käigus määravad pärilikkus ja ümbritsev keskkond lapse füüsilise ja kognetiivse arengu. Küpsemine on selline arenguline protsess, mille käigus vanuse kasvades toimuvad muutused, mis ilmne...

Pedagoogika → Lapse areng, jälgimine ja...
69 allalaadimist
thumbnail
3
pdf

Biokoeemia mõisted

Valgud toidus Valkude allikad on peaaegu kõik töötlemata toiduained Loomsete valkude allikateks on põhiliselt liha, piim ja munad ning neid loetakse väga headeks nii kvaliteedilt kui ka kvantiteedilt Taimsetest valguallikatest on kaunviljad head nii valkude kvaliteedilt kui ka kvantiteedilt Valkude või mõne aminohappe defitsiidi korral toidus pidurdub lastel kasv Täiskasvanutel väheneb lihasmass, väheneb vastupanuvõime nakkushaigustele Lastel aeglustub psühhomotoorne ja intellektuaalne areng Tõuseb vastuvõtlikkus respiratoorsete ja seedetrakti haiguste suhtes Valguvaese toidu puhul aeglustub vereloome
 Ilmneda võivad häired kesknärvisüsteemi talitluses

Keemia → Biokeemia
7 allalaadimist
thumbnail
8
doc

Geriaatrilise patsiendi õenduslugu

Hingeldus puudub. Nähtavaid turseid ei ole. Vererõhk (mm/HG): 130/70.pulss 70x min. Süda stimulaatorita. Seedeelundid- Defekatsioon probleemideta 2x päevas. Isutust,iiveldust ei esine. Sööb korralikult. Kuse-erituselundid- Urineerimine probleemideta. 3-4 x päevas. Valulikkust ei esine. Luu-liigessüsteem- Patsiendil puuduvad kõrvalekalded. Liigub, peseb, riietub, sööb iseseisvalt. Närvisüsteem- Kontaktivõime hea. Psühhomotoorne aktiivsus normaalne. Meeleolu normaalne. Tähelepanu korras.. Tasakaaluhäireid ei esine. Pearinglus puudub. Mälu korras. Psühholoogiline ja hingeline seisund Emotsionaalselt ei ole labiilne. Väärtusteks on lapsed ja inimesed, kes tema suhtes on hoolad. Sotsiaalne tervis Patsiendil on töövõimetuspension Elab Tartus mugavustega korteris Lugemine, jalgrattaga sõitmine, elektroonika

Meditsiin → Füsioloogia
313 allalaadimist
thumbnail
44
odt

Psühhopatoloogia kordamisküsimused

ajataju häired - sündmused kulgevad kiiremini või aeglasemana; nt kõik toimub nagu aegluubis. 3. Depersonalisatsioon (depersonalization): häiritud on sisekeskkonnast pärit üksikaistingute süntees terviklikuks tajuelamuseks (kehaskeemi häired, senestopaatia, "mina"- terviklikkuse tunnetuse häire). Hallutsinoos e. hallutsinatoorne sündroom - valdavalt kuulmishallutsinatsioonidega haigusseisund, millele sõltuvalt hallutsinatsioonide sisust lisandub ärevus, hirmutunne, psühhomotoorne rahutus ja muud erinevad sekundaarsed sümptomid. [Deliiriumi korral (st teadvuse hägunemise) korral domineerivad nägemishallutsinatsioonid ja hallutsinoosi korral kuulmishallutsinatsioonid.] Hallutsinatoorne sündroom võib esineda :orgaanilise ajukahjustus ; psühhoaktiivsete aine kasutamine (nt alkoholhallutsinoos, intoksikatsioon hallutsinogeenidest) ; skisofreenia Mõtlemise vormilised häired

Psühholoogia → Psühholoogia
169 allalaadimist
thumbnail
4
rtf

Mänguseltskondade moodustamine, üldoskuste areng koolieelses eas, mänguliigid

1. Viisid, kuidas jagada mänguseltskonda rühmadesse. · Mitmeks loe. Näiteks öelda lastele, et kolmeks loe ja siis vastavalt jagunevad number ühed ühte rühma, kahed teise jne... Liisusalmidega. Reastada lapsed pikkuse järgi ja siis järjest rida nii mitmeks teha, mitut seltskonda vaja on. Rühmitada lapsed näiteks sünnikuupäevade järgi. Lasta lastel endal teha rühmad. Lasteaia nimekirja järgi rühmitada. 2. Slaidide lahtimõtestamine. · Psühhomotoorne mäng- Laps hakkab mängima enda kätega/jalgadega. Väikelastel on näiteks mängumatid, kus küljes ripuvad mänguasjad, millega laps mängib. Laps alles õpib mängima. Lapse esimesed mängud. Oluline on, et last juhendada ja suhelda lapsega mängimise ajal. Sümbolmäng- Lapsed kasutavad esemeid teistel otstarvetel (nt. Harjavart puuhobusena) nad annavad esemetele teise tähenduse. See saab tekkida ainult tänu mõtlemise ja keele

Pedagoogika → Mäng
41 allalaadimist
thumbnail
12
docx

Õenduslugu (vanur)

SISSEJUHATUS Antud kirjalik töö on kohustuslik seminaritöö õenduse aluste mooduli läbimiseks. Töö eesmärgiks on kirjeldada autori poolt valitud inimese elamistoimingutega toimetulekut ja õendusprobleeme tuginedes Roper, Logan, Tierney õendumudelile. Roper, Logan, Tierney õendusmudel põhinev õenduslugu koosneb: - Anamneesist - Patsiendi elu kirjeldusest läbi 12 elamistoimingu - Õendusprobleemide püstitamisest läbi 12 elamistoimingu - Õendushooldusplaanist - Arutelust - 1 1. ÕENDUSANAMNEES "..10..." september 2010 N Patsiendi andmed: vanus kaal 65 kg; pikkus 160 cm; Sugu 75 aastat Varasem tervishoiuasutuse kogemus Positiivne-kõrg vererõhk Kaasuvad haigused, eelnevad operatsioonid Hüpertoonia Regulaarselt kasutatavad ravimid Amlodipin-ratiopharm All...

Meditsiin → Õenduse alused
707 allalaadimist
thumbnail
3
pdf

Pedagoogilise psühholoogia loengute põhimõisted 2013

(frontaalsete) IQ testidega hinnatavast vaimsest võimekusest? 8. Millised on Bloomi koolkonna õppe-eesmärkide taksonoomia põhikategooriad? Praktilises on oluline lahenduse käik Kognitiivne, afektiivne ja psühhomotoorne. Psühhomeetrilises on lahenduse vastus 9. Millised on Bloomi kognitiivse taksonoomia 20. Millisesse vahemikku jääb korrelatsioon psühhomeetriliste põhikategooriad? IQ testidega määratud vaimse võimekuse ja õpiedukuse vahel? teadmine

Pedagoogika → Pedagoogiline psuhholoogia
93 allalaadimist
thumbnail
21
doc

Depressioon ja selle ravimine

4) trööstitu ja pessimistlik suhtumine tulevikku 5) enese-kahjustuse või suitsiidimõtted või -teod 6) häiritud uni 7) isu alanemine4 Depressiooni somaatilised sümptomid 1) huvi ja rahuldustunde kadumine tegevusest, mis normaalselt oli meeldiv 2) emotsionaalse reaktsiooni puudumine tavaliselt meeldivatele olukordadele ja sündmustele 3) liigvarajane ärkamine hommikul (kaks või rohkem tundi enne tavalist aega) 4) depressioon hommikul sügavam 5) psühhomotoorne pidurdus või rahutus (peab olema selgelt märgatav käitumises ja ka teiste inimeste poolt täheldatud või kirjeldatud) 6) ilmne isu alanemine (vahel harva söögiisu kõrgenemine) 7) kehakaalu langus (kaalukaotusena 5% või rohkem viimase kuu vältel) 8) libiido langus1 Depressiooni raskusastmed Depressiooni raskusastmete eristamine põhineb kliinilisel hinnangul, mis arvestab sümptomite hulka, iseloomu ja raskust. Episoodi raskusastme hindamisel annab

Psühholoogia → Psühholoogia
68 allalaadimist
thumbnail
44
docx

Rehabilitatsiooniprogrammi vorm koos vormi täitmise juhendiga

Rehabilitatsiooniprogrammi vorm koos vormi täitmise juhendiga Arvutipõhine COGPACK treening Aspergeri sündroomiga lastel ___________________________________________________________________________ 2015 Dokumendi ülesehitus ja struktuur tugineb UEMSi (ingl European Union of Medical Specialists) rehabilitatsiooni sektsiooni akrediteeringu ankeedile, mis on läbinud kaheaastase proovietapi. Lisainfo http://www.euro-prm.org/ Struktuuri on kohandatud Eesti oludele ESF programmi „Töölesaamist toetavate rehabilitatsiooniprogrammide pakkumine 2010-2013“ raames esitatud rehabilitatsiooniprogrammide kirjelduste alusel. Programmi vormi struktuur tuleneb UEMSi ankeedist. JUHEND VORMI TÄITMISEKS Käesolev vorm on töödokument, mis kannab mitut ülesannet:  annab rehabilitatsiooniprogrammist ülevaate ja tagab, et on edastatud kogu info, mis on vajalik rehabilitats...

Sotsioloogia → Sotsioloogia
24 allalaadimist
thumbnail
28
doc

0-1 aastase lapse aeglane areng ja selle kontrollimine+

või hiljem. Veelgi suuremad erinevused esinevad aga erinevate tegevusviiside, psüühiliste 4 protsesside ja omaduste kujunemisel, iseloomuomadustes, võimetes ja huvides. Ja otse loomulikult erinevad lapsed oma looduslikelt eeldustelt (Tiko 2006:7). Arengul on kolm aspekti: 1. intellektuaalne e vaimne e kognitiivne areng, 2. sotsiaalne ja emotsionaalne areng, 3. füüsiline e kehaline e psühhomotoorne areng. Tuntud psühholoog J. Piaget´ järgi on lapse arengus neli etappi: 0-2 eluaastat ­ sensomotoorse intellekti periood; 2-7 eluaastat ­ operatsioonieelse mõtlemise periood; 7-11 eluaastat ­ konkreetse mõtlemise periood; 12- ... eluaastat ­ abstraktse e formaalloogilise mõtlemise periood (Laps ja lasteaed:11). Euroopas hästi tuntud lastekasvatusguru Emmi Pikler (Nagel 2007) on seisukohal, et parim kasvatus lapsele on see, kui tema arengut ei kiirustata

Pedagoogika → Arenguõpetus
381 allalaadimist
thumbnail
36
doc

Valgud ja nende ainevahetus organismis

Sisalduvad loomsetes toiduainetes: piimas, lihas, munades, kalas. Nende valkude omastatavus on kõrge, ligikaudu 90%. Väheväärtuslikud on taimsed valgud nendes puudub asendamatutest aminohapetest kas üks või rohkemvõi on neid ebapiisavas koguses. Need sisalduvad taimset päritolu toiduainetes: terades, kaunviljades, pähklites ja seemnetes. Nende omastatavus on väiksem, ligikaudu 60%. Lapsed vajavad valke rohkem kui täiskasvanud. Valgupuudusel pidurdub kasv ja aeglustub psühhomotoorne ja intellektuaalne areng ning väheneb ka vastupanuvõime nakkushaigustele. Eriti tõuseb vastuvõtlikkus respiratoorsete ja seedetrakti haiguste suhtes. Valguvaese toidu puhul aeglustub vereloome. Ilmneda võivad häired kesknärvisüsteemi talitluses. Samas liigse valgusisalduse korral organismis on täheldatud kaltsiumi vähesust organismis, mis põhjustab laste luustiku ülemäärast mineraliseerumist. Eriti tõuseb vastuvõtlikkus respiratoorsete ja seedetrakti haiguste

Bioloogia → Bioloogia
5 allalaadimist
thumbnail
36
doc

Erivajadustega õppija

Renzulli kolme ringi mudel Andekuse kujunemise komponendid pärilikkus keskkond lähim sotsiaalne ümbrus isiksuse psühholoogilised omadused võimaluste faktor Andekatele lastele iseloomulik üldine intellektuaalne võimekus ­ kõrge IQ akadeemiline võimekus ­ tuleb välja õppeainete kaudu kreatiivne ehk loominguline mõtlemine liidrivõimed ­ Edgar Savisaar võimekus tegeleda mingi kunstialaga psühhomotoorne võimekus Andekustunnused võime kiiresti omandada, säilitada ja kasutada suurt hulka teavet; võime seostada uut ideed eelnevatega; võime langetada arukaid otsuseid; võime tajuda suuremate teabesüsteemide (kui see on tavaline) toimimist; võime omandada abstraktseid sümbolisüsteeme ja nendega opereerida; võime lahendada probleeme küsimusi ümber sõnastades ja uudseid lahendusi pakkudes. Andekal lapsel on tavaliselt mõned nendest omadustest

Pedagoogika → Pedagoogika
61 allalaadimist
thumbnail
13
doc

Mängu mõiste

praktilised kogemused. 3. Mängu tähtsus isiksuse arengus. Mängu kujunemine lapseeas. Mäng ja uurimine Tähtsus isiksuse arengus- Mäng peegeldab lapse arengut. Eelkoolieas lapse juhttegevus ja oma erinevate liikidega läbib lapse kõiki tegevusi. On elus tarvilike toimingute eelharjutus, käitumisviiside kogum, mille elemente mõningate vajadustega kombineeritakse. Mängu kujunemine lapseeas · Psühhomotoorne mäng varajases eas Bühler- funktsioonimängud Pieget- harjutusmängud Einsiedler- psühhomotoorne mäng Väikelapse esimesteks leludeks on tema käed- jalad, suu ja hääl. Vanuse kasvades muutub mäng üha tähtsamaks vahendiks lapse ja vanema interaktsioonis. Kukumängud Pallimängud (väikeste erinevast materjalist pallikeste haaramine) Esimese eluaasta lõpus on laps võimeline ümbritsevas maailmas orienteeruma ja

Pedagoogika → Arengupsühholoogia
258 allalaadimist
thumbnail
25
docx

Individuaalsete erinevuste psühholoogia

- Sensoorse eristustamise võime - Automaatne eristusvõime - Aju reageerib tugevalt stimulatsiooni erinevustele - Haiguste nt skisofreenia v dementsus puhul peegeldab aeglasem või väiksem lahknevussignaal kaasnevat üldist kognitiivset puudjääki - Otsustusaeg - Kognitiivsete protsesside kiiruse osa mis seostub intelligentsusega - Rumalatel muutub vastuse andmise aeg eriti palju aeglasemaks kuid seal tegelikult pole suurt seost - Psühhomotoorne liigutuse kiirus - Liigutuste kontrollimise ja sooritamise Psühhomotoorne kiirus - - Isiksuseomaduste liigitamine; isiksuse väljundid - Suur viisik - - 5 põhipmadust mis kõigil on - Neurootilisus (paned turvavöö kinni, kontrollid suitsuandurit) – seadumus negatiivsete emotsioonide kogemiseks - Ekstravertsus -energiline, suhtlusaltid - Avatus kogemusele - kunstilisus - Sotsiaalsus - Meelekindlus - distsipliin - Isiksuseomaduste uurimine

Psühholoogia → Individuaalsete erinevuste...
171 allalaadimist
thumbnail
20
docx

KOHTUPSÜHHIAATRIA konspekt eksamiks

järelperioodis ­ võib kesta pikemat aega ­ võivad olla mõned skisofreenia sümptomid ­ kõrgenenud suitsiidioht ; Skisofreenia viimase 12 kuu jooksul, osa skiso sümptomeid püsib, depressiooni kriteeriumitele vastavad sümptomid on juhtivad. Residuaalne skisofreenia ­ eelnevalt skiso tunnustele vastanud episoode vähemalt 1, pikaajaliselt vaid negatiivsed sümptomid ; puudub dementsus, orgaaniline haigus, krooniline depressioon, hospitalism * psühhomotoorne aeglustumine, aktiivsuse alanemine, emotsionaalne tuimenemine, passiivsus, kõne sisu ja sõnavara vaesumine, puudulik mitteverbaalne suhtlemine, puudulik välimuse eest hoolitsemine, vähenenud sots.akt. Lihtne skisofreenia ­ psühhomotoorne aeglustumine, aktiivsuse alanemine, emotsionaalne tuimenemine, passiivsus, kõne sisu ja sõnavara vaesumine, puudulik mitteverbaalne suhtlemine, puudulik välimuse eest hoolitsemine, vähenenud sots.akt Komplikatsioonid: *depressioon

Õigus → Õiguskaitseasutuste süsteem
27 allalaadimist
thumbnail
83
docx

Psühhopatoloogia

Ajataju häired – sündmused kulgevad kiiremni või aeglasemana nt kõik aegluubis Depersonalisatsioon Häiritud on organismi sisekeskkonnast pärit üksikaistingute süntees terviklikuks tajuelamuseks. (kehaskeemi häired, senestopaatia, ’mina’-terviklikkuse tunnetuse häire) - Ühe inimese sees on 7 mina Hallutsinoos e hallutsinatoorne sündroom – kuulmishallukatega haigusseisund, millele sõltuvalt hallutsinatsioonide sisust lisandub ärevus, hirm, Psühhomotoorne rahutus, muud sümptomid. Teadvuse seisund ei ole hägunenud. Deliiriumisündroomi korral – nägemishallukad ja hallutsinoosi korral kuulmishallukad. Võib esineda orgaanilise ajukahjustuse, ainete kasutamise ja ka skisofreenia korral Näited: - Dementsusega vanainimene – ei tunne asju ära - Deliiriumihaige – aju on kokku pakitud - Paranoidse sündroomiga skisofreeniahaige – mitu mina Mõtlemine e assotsiatiivne tegevus

Psühholoogia → Psühhomeetria
19 allalaadimist
thumbnail
8
doc

Laps ja mäng

1.Mängu mõiste ja tunnused: Mäng on suhteliselt kerge ära tunda, aga raske defineerida. Mäng on olnud inmelu ja ühiskonna lahutamatu koostisosa. Samuti on mäng tegevus, mis ei ole seotud primaarsete tarvete rahuldamisega, talle on iseloomulik rõõm ja rahulolu. Laste jaoks on mäng aga erilise tähendusega, ta on lste elu lahutamatu koostisosa. Mäng kaunistab ja täiustab meie elu juhul, kui kultuurimõjuväljas tahame elada.Mängus püüdleb mängija nii iseseisvuse kui ka ühenduse järele ning samal ajal on mäng ka eesmärgita, vaba tegevus. Tunnused: Mängul on viis iseloomulikku tunnust: *tinglikkus e. näilisus, st tegevus kus käitumine mängus pole tõeline või reaalne. Mänguline käitumine omandab teistsuguse iseloomu võrreldes igapäevaseeluga. *Sisemine motivatsioon:Mängu ei põhjusta ei kehalisedvajadused, välised reeglid ega ühiskondlik surve. Mäng lähtub individist, tema vabast soovist ja vabast valikust niiviisi tegutseda. *Protsess ja tulemu...

Pedagoogika → Mäng kultuuri kontekstis
356 allalaadimist
thumbnail
16
docx

Aminohapete metabolism

eraldumine, hüperammoneemia, arginosuktsinateemia ja tsitrullineemia. Ilmnevad neuroloogilised sümptomid (vaimne alaarend, krambid, ataksia), hepatomegaalia. Kasutada madala N sisaldusega toite 4  Hüperargineemia – arginaasi defitsiit. Iseloomustab Arg kõrge tase veres ja eriutmine uriiniga ning orootatsiduuria. Hüperammoneemia esineb harva. Kliinilised tunnused on hepatomegaalia, psühhomotoorne alaareng, kolju laigulisus. Kasutada madala N sisaldusega dieete, milles on vaid asendamatud AH, pole Arg. Uureatsükli ensüümide defitsiit võib mõne päeva jooksul olla probleemiks vastsündinule, sest ensüümide süntees pole veel välja kujunenud. Lisaks on karbamiidi produktsioon vähenenud maksahaiguste puhul, rasedusel, valguvaesel toidul, intensiivse kasvuperioodil lastel. Produktsioon on suurenenud

Keemia → Keemia
9 allalaadimist
thumbnail
9
docx

Toiduhügieen ja ohutus

Sellise toiduratsiooni juures rikastatakse toitu ka teiste komponentidega: lipiidide, süsivesikute, mineraalainete ja vitamiinidega. Valkude või mõne aminohappe defitsiidi korral toidus pidurdub lastel kasv ning täiskasvanutel väheneb lihasmass, samuti väheneb vastupanuvõime nakkushaigus- tele. Tõuseb vastuvõtlikkus respiratoorsete ja seedetrakti haiguste suhtes. Valgu- vaese toidu puhul aeglustub vereloome. Ilmneda võivad häired kesknärvisüsteemi talitluses. Lastel aeglustub psühhomotoorne ja intellektuaalne areng. Valkude liig- tarbimise korral esinevad häired antikehade moodustamises, langeb organismi resistentsus nakkushaiguste suhtes. Samuti mõjutab valkude liigsus neerude eritus- funktsioone, mille tagajärjel ainevahetuse lõpp-produktid erituvad organismist puudulikult. Tõuseb ka allergiliste haiguste esinemissagedus. Toidu suure valgu- sisalduse puhul täheldatakse kaltsiumi peetust organismis, mis põhjustab lapse luustiku ülemäärast mineraliseerumist

Toit → Toiduohutus
68 allalaadimist
thumbnail
7
docx

Haridusseadusandlus kui alus HEV õppurite õppe korraldamiseks.

eripedagoogika, I a, BA 2. iseseisev töö Haridusseadusandlus kui alus HEV õppurite õppe korraldamiseks. Põhikooli ja gümnaasiumiseadus: Üldsätted. § 1. Seaduse reguleerimisala (1) Käesoleva seadusega sätestatakse põhikooli ja gümnaasiumi (edaspidi koos kool) õppekorralduse alused, õpilase ning õpilase vanema või eestkostja (edaspidi vanem) õigused ja kohustused, koolitöötajate õigused ja kohustused, kooli pidamise ja rahastamise alused ning kooli õppe- ja kasvatustegevuse üle teostatava riikliku järelevalve alused. § 2. Põhikool ja gümnaasium ning nende tegutsemise vormid (1) Põhikool on üldhariduskool, mis loob võimalused põhihariduse omandamiseks ja koolikohustuse täitmiseks. Põhikoolis on õppekava täitmiseks arvestatud aeg (edaspidi nominaalne õppeaeg) üheksa aastat. Põhikooli kooliastmed on: 1) I kooliaste ­ 1.­3. klass; 2) II kooliaste ­ 4.­6. klass; 3) III kooliaste ­ 7.­9. klass. (3) Põhikooli ja gümnaasiumi tegutsemise vor...

Pedagoogika → Eripedagoogika
38 allalaadimist
thumbnail
7
doc

LAPSE VAATLUS JA ANALÜÜS

Tartu Ülikool Eripedagoogika LAPSE VAATLUS JA ANALÜÜS Arengupsühholoogia kodutöö Tartu 2011 Vaatluskoht: lapse kodu - korter Tartu linnas Last vaatlesid: Antud protokolli koostaja ja analüüsija Millal toimus: 30.09.2011 Lapse vanus: 10 kuud ja 20 päeva Lapse sugu: naine Situatsiooni kirjeldus: Toas viibisid laps, lapse ema, naissoost isik (,,tudeng 1" - last varem kohanud), naissoost isik (,,tudeng 2" - pole last varem kohanud), meessoost isik (,,tudeng 3" - pole last varem kohanud), puuris olev koduloom küülik. Tähtsaimad objektid: diivan, laud, tool, mänguasjade kast, koduloom jänese puur. Situatsioon: Ema on just tulnud lapsega jalutamast, kus laps oli jalutamise ajal vankris ning magas osa jalutamise ajast. Ema tõi lapse ise kor...

Pedagoogika → Arengupsühholoogia
318 allalaadimist
thumbnail
17
doc

Kohupiimade valmistusviisid, valgu sisalduse määramine kohupiimades

KOOL KOHUPIIMADE VALMISTUSVIISID JA VALGU SISALDUSE MÄÄRAMINE NEIS Uurimistöö Tallinn 2013 1. SISUKORD 1. SISUKORD.............................................................................................................................2 2. KOHUPIIMADEST ÜLDISELT............................................................................................4 Mis on kohupiim?................................................................................................................... 4 Erinevad kohupiimad.............................................................................................................. 4 Miks süüa kohupiimasi?..........................................................................................................5 3. KOHUPIIMADE VALMISTUSVIISID.................................................................................6 3...

Keemia → Keemia
6 allalaadimist
thumbnail
81
ppt

Hariduslike erivajadustega (HEV) laste õpetamine ja abistamine

· Agressiivsus, antisotsiaalne käitumine · Korrarikkumine tundides · Suurenenud sõltuvus · Tõrjutud, üksik · Tagasilangus ­ mängib endast nooremate lastega · Paistab ja käitub tülpinult, väsinult · Võõrastab, hoidub suhtlemisest ja kontaktidest eemale · Hirmud ja foobiad Füüsilised näitajad · Unehäired (kas liiga palju või liiga vähe) · Kaaluprobleemid (nii üle- kui alakaaluline) · Muutused isus · Väsimustunne · Psühhomotoorne rahutus Vääruskumusi · Lapsepõlv on muretu ja õnnelik aeg. · D peetakse vastuseks mingile traumeerivale või pettumust valmistanud sündmusele. Kui seda ei suudeta identifitseerida, ei kahtlustata ka D. Samas eeldatakse vaikselt, et lapsi traumeerivad samad sündmused, mis täiskasvanuidki. · Lastel pole mitte D, vaid arengulised iseärasused, millest nad välja kasvavad. Meeleolu kõikumised, vastuhakk, nutuhood, väsimine murdeeas on normaalsed.

Psühholoogia → Arengupsühholoogia
64 allalaadimist
thumbnail
15
doc

Jõusaal

Seepärast nimetatakse neid mittetäisväärtuslikeks. Nende omastatavus on väiksem, ligikaudu 60 %. Valkude või mõne aminohappe defitsiidi korral toidus lastel pidurdub kasv ning täiskasvanutel väheneb lihasmass, väheneb ka vastupanuvõime nakkushaigustele. Eriti tõuseb vastuvõtlikkus respiratoorsete ja seedetrakti haiguste suhtes. Valguvaese toidu puhul aeglustub vereloome. Ilmneda võivad häired kesknärvisüsteemi talitluses. Lastel aeglustub psühhomotoorne ja intellektuaalne areng. Valkude liigtarbimise korral esinevad häired antikehade moodustamises, tekib organismi resistentsuse langus nakkushaiguste suhtes. Samuti mõjutab valkude liigsus neerude eritusfunktsioone, mille tagajärjel ainevahetuse lõppproduktid erituvad organismist puudulikult. Tõuseb ka allergiliste haiguste esinemissagedus. Kõrge valgusisalduse puhul toidus täheldatakse kaltsiumi peetust organismis, mis põhjustab lapse luustiku ülemäärast mineraliseerumist. 5

Kategooriata → Uurimistöö
182 allalaadimist
thumbnail
11
doc

Vaatluspraktika teine kodutöö

ISESEISEV TÖÖ NR 2 Haridusseadusandlus kui alus HEV õppurite õppe korraldamiseks. NB! Olen püüdnud tuua kõigist seadustest esitada antud konspektis kõige olulisemaid osi. Mõned seaduste paragrahvid on terviklikud, teisi olen lühendanud suurema selguse saavutamise eesmärgil. Põhikooli- ja gümnaasiumiseadus § 2. Põhikool ja gümnaasium ning nende tegutsemise vormid (4) Hariduslike erivajadustega õpilaste õppe paremaks korraldamiseks võib asutada ja pidada hariduslike erivajadustega õpilastele suunatud kooli. Riik tagab koolide asutamise ja pidamise nägemis-, kuulmis- ja kõnepuudega õpilastele, liikumispuudega õpilastele, kellel lisaks liikumispuudele esineb täiendav hariduslik erivajadus, liitpuudega õpilastele, intellektipuudega õpilastele, tundeelu- ja käitumishäiretega õpilastele ning kasvatuse eritingimusi vajavatele õpilast...

Kategooriata → Vaatluspraktika
50 allalaadimist
thumbnail
11
doc

Koka eksami materjal (erinevad teemad)

Tasakaalustatud toitumise tagamiseks peab toit sisaldama piisavas koguses nii loomse (50 %) kui ka taimse (50 %) päritoluga valke. Valkude või mõne aminohappe defitsiidi korral toidus lastel pidurdub kasv ning täiskasvanutel väheneb lihasmass, väheneb ka vastupanuvõime nakkushaigustele. Eriti tõuseb vastuvõtlikkus respiratoorsete ja seedetrakti haiguste suhtes. Valguvaese toidu puhul aeglustub vereloome. Ilmneda võivad häired kesknärvisüsteemi talitluses. Lastel aeglustub psühhomotoorne ja intellektuaalne areng. Valkude liigtarbimise korral esinevad häired antikehade moodustamises, tekib organismi resistentsuse langus nakkushaiguste suhtes. Samuti mõjutab valkude liigsus neerude eritusfunktsioone, mille tagajärjel ainevahetuse lõppproduktid erituvad organismist puudulikult. Tõuseb ka allergiliste haiguste esinemissagedus. Kõrge valgusisalduse puhul toidus täheldatakse kaltsiumi peetust organismis, mis põhjustab lapse luustiku ülemäärast mineraliseerumist.

Toit → Kokandus
85 allalaadimist
thumbnail
12
docx

Karjäärinõustamine (spikker) Karjääriplatoo , Karjäärimudelid , karjäär , karjäärinõustamine , karjäär , karjäärisüsteem , matching , humanistlik paradigma , nõustaja , elukutse ,

K-platooks nim. olukorda, kus in edasine tööalane oluline on in kohandumine töökeskkonnaga ja areng on väga aeglane või olematu. pidev enesearendamine. K-mudelid (Driver)- Hajali- in motiveerib K (career) – elukestev haridus- ja tööalane areng vaheldusrikkus ja soov säilitada sõltumatust. kõigi elurollide omavahelises kooskõlas. elukestev Lineaarne- mõõdetakse edukust, selle järgi, kui areng, mis koosneb töö kaudu saadus teadmistest, kiirelt toimub liikumine „kõrgemale“Spiraalne- oskustest, kogemustest ja rollidest, mis arendavad toimub perioodiline enese in antud valdkonnas. „taasavastamine“Eksperdi- edu saavutamine Tööalane k (professional c) – ametite või toimub läbi pikaajalise kogemuse, teadmiste töökohtade järgnevus, nii horisontaalne kui omandamise ja pühendumise. ...

Psühholoogia → Karjääripsühholoogia
55 allalaadimist
thumbnail
16
docx

Pedagoogiline psühholoogia põhimõisted I

) 7. Millistes dimensioonides defineeritakse väljundipõhised õpieesmärgid? Soorituslikud (väljundipõhised) õppe- ja kasvatuseesmärgid püstitakse kahemõõtmeliselt: sisu ja sooritus. 8. Nimetage B. S. Bloomi koolkonna õppe-eesmärkide taksonoomiate põhivaldkonnad. B. S. Bloomi koolkonna õppe-eesmärkide taksonoomia põhivaldkonnad on kognitiivne taksonoomia, afektiivne taksonoomia ja psühhomotoorne taksonoomia. 9. Loetlege Andersoni jt (2001) kognitiivsete õppe-eesmärkide taksonoomia sisulise mõõtme põhikategooriad. Andersoni jt (2001) kognitiivsete õppe-eesmärkide taksonoomia sisulise mõõtme põhikategooriad on faktiteadmine, kontseptuaalne teadmine, protseduuriline teadmine ja metakognitiivne teadmine. 10. Loetlege Andersoni jt (2001) kognitiivsete õppe-eesmärkide taksonoomia sooritusliku mõõtme põhikategooriad.

Pedagoogika → Pedagoogiline psuhholoogia
77 allalaadimist
thumbnail
24
doc

"Andekus kui erivajadus"

Põhikooli- ja gümnaasiumiseadus (2010) ütleb: "Õpilase andekust käsitletakse käesoleva seaduse tähenduses haridusliku erivajadusena, kui õpilane oma kõrgete võimete tõttu omab eeldusi saavutada väljapaistvaid tulemusi ning on näidanud kas eraldi või kombineeritult eelkõige järgmisi kõrgeid võimeid: üldine intellektuaalne võimekus, akadeemiline võimekus, loominguline mõtlemine, liidrivõimed, võimed kujutavas või esituskunstis, psühhomotoorne võimekus." Seaduse kohaselt lähtutakse andekate õpilaste väljaselgitamisel lisaks pedagoogilis-psühholoogilisele hindamisele, vaatlusele, lisateabe koondamisele ning meditsiinilistele uuringutele ka litsentsitud spetsialistide poolt läbiviidud standardiseeritud 8 testide tulemustest, väga heade tulemuste saavutamisest üleriigilistel või rahvusvahelistel

Pedagoogika → Lastekaitse
12 allalaadimist
thumbnail
20
doc

Spordipedagoogika eksami kordamisküsimuste vastused

4 olulist momenti, millega tuleb oskuste õpetamisel arvestada (Sharp, 1992): 1. Oskus on seotud eesmärgi saavutamisega ­ nii õpetajal kui õppijal peab olema kindel arusaam mida ja milleks teatud liikumisel (harjutuse eri osad) õppida/õpetada ja kuidas õpitu kandub edasi järgmisesse tegevusse. 2. Oskus on õpitava iseloomuga ­ õppimise väljendub (4): liigutusoskuste omandamine; liikumise tunnetuslik õppimine; psühhomotoorne õppimine; motoorika õppimine. Kui õppimise tagajärjel on muutunud oskuse sooritamine (paremaks), siis aame rääkida oskuse omandamisest. Oskuse paranemine on seotud kehalisest arengust sõltuvate muutustega, omandamine ikka parema tehnika omandamise tagajärjel. Õppimine toimub oskuse harjutamise kaudu ja vajab omandamiseks stabiilsust. Kui õppimisel tagajärjel on toimunud õpilase sisemised muutused teatud liigutuse

Pedagoogika → Spordipedagoogika
93 allalaadimist
thumbnail
32
doc

Pedagoogilise psühholoogia olemus

(tegevuslikke ja soorituslikke) tulemusi psühholoogilistest terminites. On hierariline. Inimtegevuse, sh õppimise tulemused saab jaotada kolmeks suureks valdkonnaks: • kognitiivne ehk tunnetuslik (teadmine, mõistmine, rakendamine, analüüs, süntees, hindamine) • afektiivne ehk väärtushinnanguline-hoiakuline (märkamine, reageerimine, väärtustamine, väärtuste süstematiseerimine, isiksuslike väärtusorientatsioonide formeerumine) • psühhomotoorne ehk ümberkujundav-soorituslik (reflektoorsed liigutused, baasliigutused, liigutuste taju, füüsilised võimed, motoorsed oskused, mitteverbaalne kommunikatisoon. 6) B. S. Bloomi modifitseeritud kognitiivsete õppe-eesmärkide taksonoomia (Anderson et al., 2001), selle dimensioonid, põhikategooriad ja kasutamine õppeülesannete klassifitseerimisel. Olulisemad muutused võrreldus 1956. a versiooniga: • Üleminek seniselt ebaselgelt struktuurilt selgelt kahemõõtmelisele

Pedagoogika → Pedagoogiline psuhholoogia
43 allalaadimist
thumbnail
178
docx

ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA

JOY PAUL GUILFORD (1897-1988): Guilford, J.P. Psychometric methods. (2nd ed). NY: McGraw Hill, 1954. Guilford, J.P. The Nature of Human Intelligence. NY:McGraw Hill, 1967 Võimete testide vahel on madalad korrelatsioonid (7000 korrelatsiooni, ca 20% r = 0.0). Faktoranalüütiline lähenemine! VÕIMETE JAGUNEMINE. 3 FAKTORIT:  Perceptual dimension – taju. Tajuvõimed nt tundlikkus ja tähelepanu.  Psychomotor dimension – psühhomotoorne. Psühhomotoorsed: näit jõud, kiirus, koordinatsioon, paindlikkus.  Intellectual dimension – vaikne. Intellekti kirjeldamise 3 faktorit: 120-150 elementaarvõimet. II Structure of Intellect (SOI) - Intelligentsuse Struktuur 1) Mental Operations (mentaalsed operatsioon): (5) protsess, mida rakendab lahendamiseks? Intellect: Memory and Thinking a. Memory (mälu) : info salvestamine. Numbrite meeldejätmine b

Psühholoogia → Isiksusepsühholoogia
388 allalaadimist
thumbnail
54
docx

LASTEHAIGUSED

II astme hüpotroofia - toitumuse% on 75-60%; III atme hüpotroofia ehk atroofia - toitumuse% on alla 60% . NB! Normotroofia toitumuse% on 110-90%. Toitumuse %= tegelik kehakaal:vajaliku kehakaaluga x 100% Kirjelda I astme hüpotroofia tunnuseid. ● nahaalune rasvkude vähenenud kõhupiirkonnas; ● nahk ja limaskestad kahvatud; ● naha elastsus-turgor veidi langenud; ● lihastoonus veidi langenud; ● psühhomotoorne areng vastab eale; ● vegetatiivse närvisüsteemi häiretest: laps rahutu, magab halvasti; ● immunoloogilise reaktiivsuse näitajad on normaalsed või veidi langenud. Selgita füsioterapeudi rolli hüpotroofia pt ravimeeskonnas. Füsioterapeut saab läbi viia stimuleerivat ravi - massaaži, ravivõimlemise teostamine emotsionaalse ja lihastoonuse tõstmise eesmärgil. Ei teostata haiguse ägedas perioodis

Meditsiin → Meditsiin
212 allalaadimist
thumbnail
45
docx

Kliiniline psühholoogia konspekt

- Grandioossed mõtted, arvab et saab maailma muuta - Impulsiivne käitumine - Seksuaalse aktiivsuse tõus, arvab et on vastupandamatu - Unevajaduse vähenemine - Vajalik meditsiiniline sekkumine Hüpomania - Sagedasem ja sageli ravita - Kõrgendatud, ülev või ärrituv, meeleolu kestab vähemalt 4 päeva - Ilma psühhoosita Depressiivne faas võrreldes unipolaarse depressiooniga - Järgneb episoodile - Apaatsus domineerib kurbuse üle - Psühhomotoorne pidurdus ja väsimus domineerivad ärevuse üle - Hüpersomnia domineerib insomnia üle ­ magab palju - Sageli ei ilmne unipolaarsele depressioonile tüüpilisi kognitiivseid moonutusi, kuid on tundetus ja tühjustunne Bipolaarne meeleoluhäire (DSM-V) - Bipolaarne I ­ vähemalt 1 mania episood psühhoosiga, kestus vähemalt 7p - Bipolaarne II ­ hüpomania, vähealt 4p + depressiooni episood vähemalt 2 nädalat

Psühholoogia → Kliiniline psühholoogia
120 allalaadimist
thumbnail
33
doc

NEUROLOOGIA-EKSAMIKS

(otseselt ei ravi, aga peatab rakkude vohamise) või kombinatsiooniteraapia (näiteks kiiritus+kemoteraapia). Suure osa healoomuliste ajukasvajate eemaldamise järgselt paraneb inimene täielikult. Kuid sageli võvad esineda pärast operatsiooni ka jääknähud. Võimalik on ka retsidiiv (haiguse taaspuhkemine). Tõsisemad tagajärjed on ajukasvajatel, mis on halvaloomulised või paiknevad kohas, kus neid on raske opereerida. LASTENEUROLOOGIA Lapse normaalne psühhomotoorne areng! Neonataalne neuroloogiline patoloogia! PCI, selle kliinilised vormid ja käsitlus Laste tserebraalparalüüs (PCI) on püsiv kesknärvisüsteemi ehk aju kahjustus, mille tagajärjeks on füüsilise ja mõnikord ka vaimse arengu mahajäämus. Tserebraalparalüüs lastel (PCI) esiplaanil on motoorse süsteemi kahjustuse tunnused, näiteks alumine paraparees (spastiline dipleegia), tetraparees või ka hüperkineesid või ataksia jm. Lapse arenguga seoses ei ole algselt kõik sümptomid

Meditsiin → Neuroloogia
191 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun