Mis veebilehti külastad? Anna Teada Sulge
Facebook Like
Küsitlus


Piiride seadmine (1)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kus on minu piirid ?
  • Kuidas kasvatati siis, kui mina laps olin ?
  • Kuidas on minu tunnete arvestamisega ?
 
Säutsu twitteris




kuidas seada lastele piire
Referaat



Tallinn 2009
SISUKORD
1.1 Kes saab piire seada 4
2. Piiridest ja vastastikusest austusest 7
2.1 Lapsed tahavad piire 7
’2.2 Piiride puudumine 7
3. Laps ja lapsevanemad 9
3.1 Distsiplineerimine 9
3.2 Lastevanemate kolm rühma 10
3.3 Kas on võimalik kasutada kõiki kolme meetodit? 11
4. Kuidas vigadega hakkama saada 13
4.1 Tagajärjed ei ole karistused! 13
4.2 Karistus 13
4.3 Tagajärjed 14
5. Mõned näited kuidas käituda ja elu lihtsamaks muuta 16
KOKKUVÕTE 19
KASUTATUD KIRJANDUS 20
SISSEJUHATUS
Valisin selle teema sellepärast, et tihti lugu on nii lastel kui ka lastevanematel probleeme piiridega. Soovisin süüvida sellesse teemasse, kuna pean tunnistama, et teadmised olid üsna ühekülgsed. Tutvudes materjalidega pidin tõdema, et teema on väga huvitav, mahukas ja arendav .
Referaadi põhisisu jaotasin ma peatükkideks. Nii on lihtsam ja arusaadavam ka lugejale. Esimeses peatükis teen lühida ülevaate piiride seadmise mõttest ja mõttetusest. Püüan ka välja selgitada, kes peaks piire seadma. Teises peatükis teen lühida ülevaate sellest, et lapsed tegelikult vajavad piire, sest piiride puudumine muudab lapsed ebakindlaks ja tasakaalutuks. Kolmandas peatükis teen ülevaate sellest, kuidas lapsevanemad osalevad aktiivselt lapse sotsialiseerimisprotsessis. Samuti teen põgusa kokkuvõtte distsiplineerimisese. Dr. Gordoni raamatu järgi saab vanemaid peaaegu eranditult jaotada kolme rühma- „võitjad“, „kaotajad“, ja „pendeldajad“. Neljandas peatükis keskendun sellele, kui kuidas vigadega hakkama saada, kui piire on ületatud. Samuti püüan selgitada seda, et tagajärjed ei ole karistused. Karistus ja tagajörjed on erinevad. Viiendas peatükis püüdsingi välja tuua nõuandeid, kuidas käituda teatud olukordades .
Referaadi jaoks materjali sain ma peamiselt kirjandusest, mis teemat puudutab.. Referaadi koostamisel seadsin omale eesmärgi, saada võimalikult palju abistavat infot millest oleks kasu nii mulle kui ka lapsevanemale .
1. Piiride seadmise mõttest ja mõttetustest
Ikka ja jälle on küsitud: „Kas tohin lastele piire määrata?“ või „ Kuidas teha lastele selgeks, kus on minu piirid?“.
Silma hakkab, et mõistet „piir“ seostatakse ikka negatiivse sisuga- kehalise vm karistuse, hoiatuse , keelu, moraalijutluse, millestki ilmajätmise ja pideva „ei“-ga. Selle taga peitub ebakindlus kasvatustegevuses, puudulik eneseväärikus, vähene usk oma võimetesse- aga ka vajadus igikehtivate normide ja väärtuste ning alati toimivate retseptide järele.
Kahtlemata saab kõikjal ette tulevaid raskusi kasvatustöös põhjendada väärtuste ja normide ebamäärasusega igapäevases kasvatuspraktikas (ja seda mitte ainult piiride seadmise seisukohalt), samuti omaenda ja kõikvõimalike muude kasvatusstiilide ning ekspertide arvamuste vastandamisega. Suur valik pakutavat kirjandust ei hõlbusta laste kasvamist, vaid teeb tihti nõutuks ja võimetuks. Tunne, et „iialgi pole võimalik õigesti ega kõigi meele järele teha“, paneb mõnel juhul vastusest loobuma , veeretades selle terapeutide, meditsiini- või pedagoogikaekspertide kaela, kes igale küsimusele enam vähem sobiva vastuse peaksid leidma.

1.1 Kes saab piire seada


Piire saab seada ainult kasvataja- isiksus, kes on teadlik nii enda voorustest kui puudustest. Ainult niisugune inimene mõistab lapsi sellistena, nagu nad on- tasased või lärmakad, nõudjad või andjad, kartlikud või enesekindlad, tasakaalukad või impulsiivsed, lõhkujad või loojad - ning juhendab, toetab ja abistab neid, kuid paneb paika ka reeglid.
Kes võtab lapsi tõsiselt ning mõistab nende muresid ja hädasid, see ei anna järele lapse igale tujule ja nõudmisele ega aktsepteeri väljakutsuvaid piiririkkumisi, vaid kasvatab lastes püsivate väärtuste ja normide mõistmist.
Paljud vanemad, kes kahtlevad püsivates väärtustes ja normides, peaksid tagasi vaatama iseenda ja oma perekonna eluloole. Kuidas kasvatati siis, kui mina laps olin? Kas minu vajadustega arvestati?
Traditsioonide austamine ja kokkupõrked traditsioonidega ei tohi muutuda laialivalguvaks õhkamiseks: „Kui mina veel noor olin, oli kõik parem!“ ega üldistavaks hukkamõistuks moto järgi: „Mina tahan kõik teisiti teha!“ või „Sinul peab paremini minema kui minul!“. Kasvatusest võib saada n.ö. tippsport, stress , mis mõjutab isegi neid vanemaid, kes sellest teadlikult hoiduda püüavad. Nii võivad lapsed muutuda objektideks ja peegelpiltideks, kel tuleb välja elada elu need tahud, millest nende vanemad ilma jäid. Teinekord jälle rõhub vanemat mõni tema enda lapsepõlveaja luupainaja nii rängalt, et ta ei suuda järjekindlalt talitada.
Tagajärjed näivad olevat paradoksaalsed: samal ajal kui paljud vanemad mõistavad vabadust ja iseseisvust vääriti- kui piiride ja reeglite puudumist, otsivad lapsed rohkem kui kunagi varem selgeid ja kindlaid eeskujusid , kelle järgi oma samme seada, kelle vastu „hõõruda“ ning kellega end mõõta. Selle asemel et olla niisuguseks eeskujuks, peidavad paljud vanemad ja kasvatajad end ülevate ja heade sõnade, keeruliste selgituste ning lõputute vaidluste taha, mis kui nende laste poolt mõistmist ei leia, lõppevad impulsiivse karjumise või solvunud vaikimisega. Järjekindel tegutsemine asendub kõhklemisega, minnalaskmisest saab hoolimatus , sajatamine või armastusest ilmajätmine. Mõned lapsed tunnevad niisugustel puhkudel, et nende tahte- ja tegevusvabadust piiratakse ning et nad on ahistatud ja jõuetud (Rogge 2002: 28-30).
Pole kahtlust, et inimesel kelle jaoks piiride seadmine lapsepõlves oli lüüasaamine, alandus ja meeleheide, on hiljem raske piire seada ja nendest kinnipidamist nõuda. Inimest mõjutavad nähtavad ja nähtamatud sidemed oma vanematekoduga. Seesugused mõjud võivad olla nii loovad kui pärssivad ja nad püsivad seda kauem, mida visamalt keegi vanamatekodust ja selle tavadset kinni hoiab (Rogge 2002: 32).
Laps ei õpi iseseisvust, sõltumatust ja üksteisega arvestavat suhtlemisviisi ilma rituaalide ja piirideta , niisamuti ei saa ta ka vabadust tunnetada ilma korra ja vastutuseta. Lapsega tuleb arvestada, kuid seda ei tohi segamini ajada igale tema soovile ja nõudmisele järele andmisega. Lapsed vajavad selgeid ja kindlaid isiksusi. Kindlameelsuse tunnetamine- mitte selle all kannatamine aitab lastel orienteeruda. Kindlustunne aitab kujundada hoiakuid ja luua piire. Seal, kus piire pole, valitseb ebakindlus ja lapsed hakkavad järele proovima, kui kaugele nad minna tohivad. Ent meelekindlusel pole midagi tegemist karjumise, psüühilise ja kehalise vägivalla ega võimukusega: meelekindlus on selgus ja kindlameelsus, rahulik hoiak ja hääl, sisemine rahu ja tasakaalukus ning vastastikune lugupidamine.
Kes tahab last kasvatada iseseisvaks ja sõltumatuks, peab iseseisev ja sõltumatu olema ning oma tegude eest vastutama, kuid peab julgema olla ka ebatäiuslik. Täiuslikkus muudab lapsed araks, ässitab nad tüli norima ja kõikvõimsat veatut fassaadi uuristama, kuni see on kriime täis.
Raskusi piiride seadmisel tekitavad hirm teha midagi valesti ja sund olla teistele meele järele, arvestamata iseenda vajadusi ja soove. Kes seab piire, peab julgema olla teismeliste seas ebapopulaarne ja arvestama tülide, raevu ning vihapursetega. Kuna valitseb ettekujutus , et tuleb püüda olla kõigi poolt armastatud ja tunnustatud, pelgavad paljud vanemad ja kasvatajad seada piire- iseendale kui ka teistele.
Kes kehtestab piirid, peab kindlaks määrama
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla

Logi sisse ja saadame uutele kasutajatele faili TASUTA e-mailile

Vasakule Paremale
Piiride seadmine #1 Piiride seadmine #2 Piiride seadmine #3 Piiride seadmine #4 Piiride seadmine #5 Piiride seadmine #6 Piiride seadmine #7 Piiride seadmine #8 Piiride seadmine #9 Piiride seadmine #10 Piiride seadmine #11 Piiride seadmine #12 Piiride seadmine #13 Piiride seadmine #14 Piiride seadmine #15 Piiride seadmine #16 Piiride seadmine #17 Piiride seadmine #18 Piiride seadmine #19 Piiride seadmine #20
Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
Leheküljed ~ 20 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2009-12-27 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 67 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 1 arvamus Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor skyone Õppematerjali autor

Lisainfo

referaat teemal kuidas seada lastele piire

Märksõnad

Mõisted


Kommentaarid (1)

janasiil profiilipilt
janasiil: jah
18:58 08-11-2016


Sarnased materjalid

152
docx
KASVATUSE KLASSIKA
194
pdf
Käitumine klassiruumis-Bill Rogers
56
doc
Semiootika konspekt ja küsimused
524
doc
Arengupsühholoogia
2
doc
Karistamine – vajalik kasvatusmeetod või vägivald
937
pdf
Erakorralise meditsiini tehniku käsiraamat
990
pdf
Maailmataju ehk maailmapilt 2015
130
rtf
Amundsoni raamat





Logi sisse ja saadame uutele kasutajatele
faili e-mailile TASUTA

Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
või
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun