Lapsevanema 10 käsku 1. Armasta last sellisena nagu ta on. 2. Ära proovi last muuta kellegi sarnaseks, las ta olla tema ise. 3. Hoia lapsel kogu aeg silma peal, ära lase tal kõike ise valida- suuna teda oma valikutel, ära sunni. 4. Kasvata last kogu aeg sama moodi, ära muuda kasvatusmeetodeid. 5. Kehtesta lapsele arusaadavad ja kindlas reeglid. 6. Väärtusta aega, mis sa oma lapsega koos oled. Laps on ainult 18 aastat laps. 7. Veeda lapsega koos palju aega, nii õpid last tundma ja tema sind kah. 8. Tuleb lasta ka lapsel oma arvamust avaldada ja otsuste tegemisel arutada probleemi lapsega. 9. Lapsele tuleb anda piisavalt hingamisruumi, tuleb lasta tal üksi olla, kui ta seda tahab. 10. Ära hakka last kasvatama järgides vigu, mida sa ise oled elus teinud. Iga inimene on erinev ja kõiki tuleb kasvatada erinevalt. Sander Hallikas 12.E klass
LÄÄNE-VIRU RAKENDUSKÕRGKOOL Sotsiaaltöö õppetool III ST I KÕ Kaidi Toropov Nõuandeid hüperkineetilise häirega lapsele, lapsevanemale ja õpetajale/kasvatajale Referaat Aineõpetaja: Mari Viik Mõdriku 2010 1 Sisukord Sisukord..................................................................................................................................... 2 Sissejuhatus.................................................................
Mis on ATH ja mida peaks sellest teadma? ATH on aktiivsus ja tähelepanuhäire, levinum nimetus on hüperaktiivsus. Kasutatakse veel termineid üliaktiivsus või hüperkineetilisus. Inglise keeles on lühend ADHD. See on psüühikahäire, mis esineb lapse ja noorukieas ning põhjustab lapse erinevates tegevusvaldkondades toimetulekuraskusi (õppimine, suhltemine täiskasvanute ja eakaaslastega, huvialategevus). Tunnuseks on tähelepanu puudulikkus, motoorne üliaktiivsus ja impulsiivsus. Poisse on 210 korda hüperaktiivsete seas rohkem, kui tüdrukuid. Hüperaktiivsus ei kao elu jooksul, vaid vähestel need tunnusjooned taanduvad. Täiskasvanueas on sümptomid samausugused. Probleeme tähelepanu koondamisega, enesekontrolliga, töö organiseerimisega ja ülemäärase aktiivsusega. ...
Hüperaktiivne laps- mis see on ja mis seda põhjustab? Hüperaktiivsus on üldlevinud nimetus, millega tähistatakse aktiivsus- ja tähelepanuhäiret. AJALUGU Esimest korda kirjeldati 1902.a (Still)- lapsed vähese tähelepanuvõimega ning väga püsimatud. Kuni 1960ndateni peeti h.akt. peamiselt ajukahjustustega laste probleemiks. Alates 1970 hakati suuremat tähelepanu hüperaktiivsusele panema ka Euroopas, varem ainult Ameerikas. Kõige tuntum hüperaktiivne nooruk on eesti kirjanduses tuntud Joosep Toots. PÕHJUSED 1. Närvisüsteemiga seotud 2. Pärilikud põhjused 3. Ümbritseva keskkonna mõjutused ESINEMINE Keskmiselt 3-5% lastest on hüperaktiivsed, mõnede andmete puhul isegi 20%. Eestis tähendaks see 7000-12000 last vanuses 0-15. Poisse on hüperaktiivsete hulgas 2-10korda rohkem kui plikasid. PROBLEEMID 1. Spetsiifilised õpiraskused 2. Kõne ja keele areng: võib olla aeglasem, st. et laps ei oska end eakohaselt sõnaliselt...
probleeme ja loob alternatiivid nende käsitlemiseks. Arenguvestlus tuleks läbi viia privaatses kohas, ilma segavate asjaoludeta. Arenguvestluse aruanded Arenguvestlused tuleb dokumenteerida. Dokumentatsioon sisaldab täidetud arenguvestluse aruannet, mis lisatakse lapse arengumappi. Vestluse läbiviimine Arenguvestluse käigus täidetakse vastav vorm. Kõik analüüsi all olevad punktid tuleb lahti rääkida. Lasteaiaõpetajatele ja lapsevanemale peab jääma aega kommentaarideks, küsimusteks, ettepanekuteks ja arvamusteks. Kõige edukamaks loetakse arenguvestlust, mille käigus lapsevanem räägib 90% ja lasteaiaõpetaja 10%. Arenguvestluse kestvus kuni 1 tund. Arenguvestluse soovituslik kava: 1. Alustada vestlust lihtsamatest küsimustest. 2. Kasutada vestluses lapse ja lapsevanema nime 3. Andke lapsevanemale teada, millele arenguvestlus keskendub. 4. Tunnustage lapse püüdlusi. 5
• Ei anta, kui laps elab hooldekandeasutuses. • Selle ajaks on tööleping peatunud. Täiendav lapsepuhkus • Antakse vanema soovil igal tööaastal. • Kestvus oleneb laste vanusest ja arvust: – kolm kalendripäeva, kui tal on üks või kaks alla 14-aastast last; – kuus kalendripäeva, kui tal on kolm või enam alla 14-aastast last või üks alla 3-aastane laps. Tasustamata lapsepuhkus • Kuni 14-aastast last kasvatavale lapsevanemale või kuni 18-aastast puudega last kasvatavale lapsevanemale. • Kuni 10 kalendripäeva.
tegelevate pedagoogidega ja logopeediga. Lapsevanematele tuleb tutvustada lapse arengu hindamise põhimõtteid ja korraldust rühma koosolekul õppeaasta algul. Samas tuleb lapsevanemaga vahetada lapse arengualast informatsiooni pidevalt, igapäevaste vestluste ajal. Pikem tagasiside lapse arengust tuleb edastada aga arenguvestlustel, mis toimuvad vähemalt üks (soovitavalt 2) kord(a) õppeaastas. Arenguvestluste ajad peab fikseerima rühma tegevuskavas. Lapsevanemale tuleb edastada enne arenguvestlust ettevalmistavad küsimused, arenguvestlusest teha kirjalik kokkuvõtte. Lapse arengu analüüsimisel ja hindamisel kasutatakse individuaalset arengumappi Lapse arengumappi koguvad õpetajad koostöös lapse ja tema vanematega lapse arengut analüüsida võimaldavad materjalid läbi lapse lasteaia-aastate: arengukirjeldused, arengutabelid, lapse vaatlused, individuaalse õppekava, kasvatuskokkulepped vanematega, lapse fotod, lapse joonistused (inimene,
KÕNE KOOSTAMINE Kõne eesmärgid: Miks? Info edastamine Suhtlemine Kuulaja veenmine Õnnitlemine Teadmiste jagamine Millest? Kõnele ainult sellest, mida põhjalikult tead, tunned Kellele? Lapsevanemale Kolleegile Ülemusele Lapsele Sõbrale Võõrale Armsamale Millal? Hommikul Lõunal Õhtul Öösel NB: kõnele aind siis kui sul on midagi öelda Kõneleja edu alus: Hea hääl Mõjus sõna Innustatud esitus Isikupära
M. Veisson Tallinn 2010 Lühikokkuvõte raamatutest: Kõrgesaar, J.(2001). Sissejuhatus hariduslike erivajaduste käsitlusse. Tartu: TÜ Kirjastus. ( 85 lk ) Lapse arengu hindamine ja toetamine (2008). Riiklik Eksami ja Kvalifikatsioonikeskus. Kirjastus Studium. ( 72 lk) Rogers, B.(2009). Taasleitud käitumine. ( 259 lk) Unt, I.(2005). Andekas laps. Kirjastus Koolibri. ( 110 lk) Veisson, M.(2009). Lapsevanemale erivajadustega lastest II. Tartu: AS Atlex ( 61 lk ) Väärtused koolieelses eas. Väärtuskasvatus lasteaias. TÜ eetikakeskus, TLÜ kasvatusteaduste instituut. Tartu 2010. ( 189 lk) 1.Jaan Kõrgesaar ,, Sissejuhatus hariduslike erivajaduste käsitlusse" ( 85 lk) Tartu Ülikooli Kirjastus 2001 Raamat on mõeldud nii üliõpilastele, pedagoogidele, omavalitsustegelastele, haridusametnikele, aga ka lapsevanematele. Raamatust saab selge pildi probleemidest, teedest
Puukentsefaliit ja hepatiit Puukentsefaliit Puukentsefaliit on puukidega leviv viiruslik kesknärvisüsteemi nakkushaigus. Puukentsefaliidi põhjustajaks on flaviviirus. Nakatumisviisid Puukentsefaliidi viiruste ülekandjateks inimestele on puugid, kes verd imedes kannavad ühtlasi üle ka viirusi. Viirused võivad levida ka inimestele nakatunud looma pastöriseerimata piima või piimasaaduste tarbimisel. Puukentsefaliidi viiruste nakkusallikateks ja pärisperemeesteks on närilised, veised, kitsed, hobused, põdrad, hirved ja muud loomad, kelle verest puugid toituvad. Haigus ei levi inimeselt inimesele. Haiguse sümptomid Esimeses faasis võivad nakatunul ilmneda 12 nädala pärast gripitaolised haigusnähud. Enamik inimesi seejärel tervistub. Kolmandikul nakatunutest võib viirus edasi tungida ajju ja ajukelmetele, mille võimalikud välised tunnused on: kõrge palavik, tugev peavalu, kuklakangestus, oksendamine, uimasus ja üldine halb enese...
KÕNE KOOSTAMINE Emakeeleõpetaja: Ivi Eiche Tallinna Hiiu Põhikool Juhendaja: Anne Tiits KÕNE EESMÄRGID MIKS? · Info edastamine · Suhtlemine · Kuulaja veenmine · Õnnitlemine · Teadmiste jagamine Mõttetera: "Sõna on õhk ning ometi võib ta õigel hetkel öelduna maailma pahupidi pöörata" Fr. Tuglas MILLEST? Kõnele ainult sellest, mida põhjalikult tunned, tead. KELLELE? Lapsevanemale Kolleegile Ülemusele Lapsele Sõbrale Võõrale Armsamale MILLAL? Hommikul Kõnele ainult siis, Lõunal kui sul on midagi Õhtul öelda! Öösel KÕNELEJA EDU ALUS: · Kuidas? hea hääl mõjus sõna innustunud esitus isikupära KÕNE LIIGID: Mõjutamine *veenmiskõne *poliitiline kõne *avaldus *deklaratsioon *reklaamkõne OSALEMINE *intervjuu *väitlus *vestlus *arutelu
20. eluaasta vahel. Haigus ei ole ravitav. SEKUNDAARNE - tingitud peensoole ajutisest kahjustusest, esineb ka beebidel ja väikelastel soolehaiguse tagajärjel, haigusnähud kaovad 2-4 nädala jooksul. SÜMPTOMID Kõhupuhtius Kõhuvalu Kõhulahtisus Kõhukorisemine DIAGNOOSIMINE Laktoosi tolerantsus test Vesinikuhingamis test Geneetiline testimine ÕENDUSTEGEVUSED Selgitada lapsele ja vanematele, mis on laktoositalumatus Vähendada piimatoodete söömist või üldse ära jätta Selgitada lapsevanemale, et eelistada tuleks hapupiimatooteid, probiootilisi baktereid sisaldavaid toiduaineid Ettevaatlik tuleb olla toidulisandite või ravimite tarbimisel Selgitada, et tekkida võib kaltsiumidefitsiit Toitumisnõustaja juurde suunamine Kõhuvalu- ja puhituse vähendamine ravimitega KASUTATUD KIRJANDUS https://tsoliaakia.ee/haigele/laktoositalumatus/ https:// toitumine.ee/toitumine-ja-haigused/toidutalumatus/laktoositalumat us https://www.medicalnewstoday.com/articles/180120.php https:// www
Viirushaiguste levik Pille-Riin Kärner L2E Kuidas võib nakatuda viirushaigustesse: Piisknakkusega - gripp Toitude ja jookidega A-hepatiit, kollatõbi Haigete loomadega entsefaliit, marutaud Koevedelikega AIDS, B hepatiit Gripp Gripp on tõsine nakkushaigus, mida põhjustavad põhiliselt gripiviirused A ja B. Levik: aevastamisel või köhimisel vabanevate piiskade abil. Sümptomid: palavik, köha, väsimus Tuulerõuged Tuulerõuged on tuulerõugeviirusest põhjustatud eriti kergesti nakatuv palavikuga kulgev lööbehaigus, mida enamik põeb lapsepõlves. Levik: hingamisteede kaudu, Piisknakkus Sümptomid: sügelevad villid, palavik Lastehalvatus Lastehalvatus on nakkuslik viirushaigus, mis oma klassikalises vormis väljendub jäsemete halvatusena. Levik: Saastunud toit ja vesi, kontakt Sümptomid: palavik, halvatus Mumps Mumps on nakkuslik kõrva-süljenäärmete põletik, harva esineb ka teiste näärmete või ...
eale vastavuse kohta. Õpetajate orientiiriks on õppekavas pakutud lapse eeldatavad arengutulemused. Pedagoogil tuleb arvestada, et tema poolt kasutatavad lapse arengu hindamise vahendid ei anna lapse arengust väga põhjalikku ülevaadet, pigem võimaldavad saada esialgse pildi lapse arengu tugevatest ja nõrkadest valdkondadest. Kui aga leitakse, et mõne lapse senine areng ei ole kulgenud eakohaselt, selgitatakse lapsevanemale vajadust täiendavate uuringute järele erispetsialistide juures. Seejuures on väga tähtis, millist teavet ja kuidas õpetaja lapsevanematele edastab. Võib olla, et arengu eripärad, näiteks probleemne käitumine, on kergesti mööduvad, tingitud lapse üleelamistest või ajutistest pereprobleemidest. Kuid sama eripära võib olla ka arenguliste erivajaduste väljenduseks, probleemne käitumine võib viidata näiteks spetsiifilisele arenguhäirele, pervasiivsele
hukkumisi. Ent elu jooksul paremat haridust ja sellega kaasnevalt ilmselt ka paremat töökohta omanud mehed elavad siiski kauem ning juba 60-aastaseks elanud mehed elavadki keskmiselt 77 aastaseks, mis jääb naiste keskmisele alla vaid paari aastaga. 3) Eesti peresid toetab riik küllaltki kenasti. Põhikooli õpilased söövad tasuta ja miks mitte mainida ka seda, et kuni gümnaasiumi lõpuni on meil õigus tasuta õppida. Toetust makstakse ka lapsevanemale, 300 krooni kuus lapse kohta pole muidugi suur summa, kuid asi seegi, arvestades niigi rasket MASU perioodi. 4) Eesti rahvastiku eluiga saab tõsta vähendades suremust või suurendades sündimust. Suremuse vähendamiseks peaksime kõik olema ettevaatlikumad, nii tööl kui ka liikluses. Sündimuse koha pealt aitaks kindlasti kaasa noorte inimeste ebakindluse ületamine, juba 25-aastansena või isegi varem võiks mõelda pere järelkasvule
LASTEHALVATUS Maret Hobolainen Helen Kont 11. klass LASTEHALVATUS EHK POLIOMÜELIIT äge viirusinfektsioon iseloomustab sageli kesknärvisüsteemi kahjustus avaldub lõtvade halvatustena tekitajaks on polioviirus, mis kuulub enteroviiruste hulka AJALUGU polioviiruse tuvastasid 1908. aastal Austria arstid Karl Landsteiner ja Erwin Popper 20. sajandil oli poliomüeliit üks kardetumatest lastehaigustest 1950. aastatel välja arendatud vaktsiinid on aidanud epideemiaid vähendada NAKATUMINE nakkusallikaks on viirusekandja või haige inimene, kes eritab viirust roojaga ja ülemiste hingamisteede sekreediga tekitajad satuvad organismi sooletrakti või hingamisteede limaskesta kaudu nakkusohtlikud on saastunud esemed, käed, vesi ja toiduained nakatuda on võimalik ka vaktsineerimise kaudu enamus lastehalvatuse juhtumeid arenenud riikides viimastel aastakümnetel on põhjustat...
Kuidas uuritakse lapse kõne arengut? *Reynelli test – see on mõeldud 1-7aastaste laste kõnest arusaamise ja ekspressiivse kõne uurimiseks. Eestis kasutavad logopeedid ja lastepsühholoogid seda testi kõige rohkem. *MacArthuri Suhtlemise Arengu Test – selle testi puhul ei lahenda laps ülesandeid vaid testi tulemused tulevad vanemate öeldu põhjal. Ka Eestis kasutusel. *Test „Sõnad ja žestid“ – mõõdab 9-16 kuu vanuste laste kõnest arusaamist ja ekspressiivset kõne. Lapsevanemale antakse 383 sõna ja ta peab märkima, millistest sõnadest laps aru saab ja milliseid ütleb. *Test „Sõnad ja laused“ – mõõdab 16-30 kuu vanuste laste ekspressiivset kõnet. Lapsevanemale antakse 629 sõna ja tal tuleb märkida, milliseid laps kasutab. *Vaatlusmeetod – lapsevanematel palutakse pidada päevikut, kuhu nad panevad kirja lapse keelealased edusammud. *Transkribeerimine – lapse jutt lapsevanemate ja leiste lastega videosalvestatakse ning hiljem transkribeeritakse
Miks KIUSAJA kiusab? tahab tähelepanu saada arvamus enesest liiga hea või liiga halb ei oska sõpru leida ega ise sõber olla puudub süütunne ja võime mõista teiste tundeid tal on lihtsalt igav 60% KIUSAJATEST SAAVAD KOHTULIKU KARISTUSE ENNE OMA 25NDAT SÜNNIPÄEVA Mida teha, kui oled langenud kiusamise ohvriks või kui tead, et kedagi kiusatakse? Räägi sellest täiskasvanutele lapsevanemale, klassijuhatajale, koolidirektorile, psühholoogile. Väldi kohti, kus on oht sattuda kiusamise ohvriks. Liigu koos sõpradega. Kuna kiusajale on oluline, et Sa temast välja teeks, teda kardaks, siis püüda kiusajast mitte välja teha. Missugune see kiusaja on? palju energiat sõnaosavust, räägib musta valgeks hea arvamus enesest oskus teisi mõjutada ja ära käsutada näiline populaarsus, tegelikult teda ei sallita
Seda ei tea täpselt keegi. Igal inimesel on oma arvamus ning keegi ei saa seda vääraks pidada. Õpetaja töö on õpetada ning õpilase töö on õppida. Mäletan algklassidest, et hea õpetaja oli see, kes naeratas ja vastama kutsus. Klassis oli 34 last ja mõne aja möödudes ootus ja tõekspidamine muutusid hea õpetaja oli hoopis see, kes vastamakutsumisega ei ehmatanud. Või see, kes ei esitanud raskeid küsimusi. Siis tuli aeg, kus väärtustasin õpetajat, kes ei jooksnud lapsevanemale või direle kituma. Mõnda aega tundusid kõik õpetajad nõmedad. Seejärel tuli aeg, kus tundsin hea õpetaja ära selle järgi, et ta nägi ja kiitis mind ning tunnustas minu pingutusi. Siis hakkasin kõrgelt hindama õpetaja oskust oma aine huvitavaks ja lihtsalt mõistetavaks muuta. Ja siis tuli aeg, kus hakkasin õpetajas inimest otsima. Mäletan, kui raske oli leida õpetajaid, kelle sõnad ja teod kattuksid. Ja siis avastasin midagi ootamatut üks selline
Nt: HIV/AIDS Tal ei ole mingit tulevikku see tähendab seda, et nii tema kui ka tema lapsed elavad vaesuses. Iga viies laps ei saa viie aastaseks Need on need lapsed, kes elavadki prügimäel, linn asub neist kaugel ning põgenemis tee puudub. Nende laste suurimaks murdjaks on NÄLG, sest nende toit on kerge minema tänu ränitirtsude või põude. Prügimäel elavad lapsed on veel enamasti haigestunud malaariasse või adsi. Kuidas päästa neid lapsi? Igale perele KODU! Igale lapsevanemale Aus töö! HARIDUS!!! Lapsed kellel puuduvad vanemad, luua orbude kodusid, kuhu need lapsed saavad asuda elama. Arstiabi kõigile! Kuidas tagada algharidus kõigile? Kaotada koolitasud! Rajada koole ka alakaetud piirkondadesse! Edendades õpetajate töölevõtmist ja väljaõpet! KOOLIS PEAB OLEMA SOOLINE VÕRDÕIGLUS!
Sageli valdab lapsevanemaid hirm, tuues laps uude lasteaeda, kus on uued õpetajad ning võõras keskkond. Seetõttu pean oluliseks luua usaldus lapsevanemaga. Vanem peaks oma last lasteaeda jättes tundma, et laps on turvalises kohas. Seega pean vajalikuks luua loomulik ja vaba suhtlemine enda ja lapsevanema vahel. Väga olulisteks omadusteks enda puhul pean avatust ja ausust. Isegi, kui rühmas on palju lapsi, püüan tähelepanu pöörata igale lapsevanemale võrdselt. Jagan neile lapse kohta ausalt igasugust informatsiooni. Selleks, et saavutada avatus ka lapsevanema poolt, ei ole ma ühegi lapsevanema suhtes tõrjuv ega ükskõikne. Samuti pean tähtsaks olla hea kuulaja. Püüan olla lapsevanema jaoks alati kättesaadav, et vanem saaks vajadusel alati julgelt minu poole pöörduda, kurta muresid või küsida nõu. Teave, mille saan lapsevanemalt, on kindlasti konfidentsiaalne. Kuid koostöös lastevanematega võib ette tulla ka raskusi
Laps õpi püsivust. Eelkoolis on vaja paigal istuda nagu lasteaia tegevusteski. Kodus ei pruugi ta nii kaua ühe tegevuse juures püsida kuna otsest kohustust ei ole. Vanematega tunneb laps ennast palju vabamalt ja keeldude-käskude eiramine on kerge tulema. Eelkoolis harjub laps distsipliiniga. Eelkooli õpetajal on kindlasti omad nipid, et last lugema õpetada. Lasteaias on õpetajal omad nipid aga võimalik, et lapsele sobivad paremini eelkoolis õpetatavad nipid/suunad. Annan lapsevanemale nõu kuidas last kodus lugema aidata. Oluline on laps kuulama õpetada. Lapsele tuleks palju lugeda raamatuid ette – piisab kui iga päev lapsele unejuttu lugeda. Lapses tuleb äratada huvi lugemise vastu. Soovitan minna koos lapsega raamatukokku, kust ta saab ise valida omale sobiva raamatu. Kodus saab seda raamatut koos lapsega lugeda. Kui see ei toimi ja huvi puudub siis peaks kodus olema lapsel kättesaadavas kohas temale huvipakkuvad raamatud.
kõige parem ja sobivam, seetõttu on oluline leida minul kui õpetajal aega lapsevanema kuulamiseks ja tema soovidega arvestamiseks ja ühiselt alternatiivseid lahendusi leida. Lasteaias on väga palju lapsi ja peresid, kel kõigil omad tõekspidamised- põhimõtted. Seetõttu on oluline üksteisega arvestamine ning üksteisest lugu pidades saame pakkuda lastele parimat. Väga oluline on suhtlus, siin kohal pean silmas just kuidas infot edastatakse õpetaja poolt lapsevanemale ja vastupidi. Luues usaldusliku suhte, siis toimib ka koostöö paremini ja efektiivsemalt. Oma töös olen tihti märganud seda, et vanemad kipuvad üsna vaevaliselt nõuandeid omaks võtma. Tihtipeale lastakse jutt ühest kõrvast sisse ja teisest välja.Kuid on ka erandeid, näiteks lapsevanem on väga aktiivne ja seab vaid oma lapse esikohale, arvestamata, et rühmas on lapsi veel ja kõik on võrdväärsed.
keeles täita. Kui mõlemad vanemad räägivad kreeka keelt, siis tuleks lasteaiaõpetajal anda lapsele kaasa koju ka eestikeelseid töölehti näiteks, millega laps saaks siis tutvuda- seda aga kindlasti mitte kohe alguses, vaid siis, kui laps on lasteaia ning uue kultuuri, kasvukeskkonnaga tutvunud ning harjunud. Lasteaia ning vanemate tihe koostöö tagab lapse kiirema kohanemise lasteaias. Lapse kohanemise ajal tuleks anda ka lapsevanemale võimalus, et ta saaks kasvõi pool päeva koos lapsega rühmas viibida. Isegi, kui lapsevanem eesti keelt ei kõnele ja aru ei saa, mis rühmas toimub, siis saab ta ülevaate, et tema lapsel on seal hea olla. Ning ehk motiveerib see ka lapsevanemat kiiremini eesti keelt ära õppima. Ja lisaks on lapse jaoks tähtis ka see, kui laps näeb, et tema vanem ja õpetaja omavahel suhtlevad ning hästi läbi saavad. Lapsevanemaid tuleks kaasata aktiivselt ka erinevatesse lasteaia tegemistesse
ning neile peaks leidma teistsuguse võimaluse ennast väljendada, iseasi, kui vastuõtlikud nad abile on. Nende jaoks keda kiusatakse, muutub kool vastumeelseks ning nad ei tahagi koolis käia. Tihtipeale ei julge kiusatavad enda probleemist kellelegi rääkida, kuid see süvendab kiusajate tegeust. Kiusajatel tekib karistamatuse tunne ja arvamus, et nad võivad kõike teha. Kannatajad ei tohiks oma murega üksi jääda. Nad peaksid sellest rääkima lapsevanemale, mõnele õpetajale, sotsiaaltöötajale, peaasi, et nad otsiksid abi. Mina olen koolikiusamisega suhteliselt palju kokku puutunud- ma olin kolm aastat tugiõpilane. Tugiõpilaste tegevuse eesmärk on see, et nad võtavad endale algklasside hulgast ,,oma klassi", mille õpilastel nad aitavad muresid lahendada ja nõu anda. Mitmel korral pöördusid väiksemad õpilased minu poole kurtes, et neid kiusatakse. Koos üritasime leida kõige paremat lahendust probleemile. Väikeste
ning neile peaks leidma teistsuguse võimaluse ennast väljendada, iseasi, kui vastuõtlikud nad abile on. Nende jaoks keda kiusatakse, muutub kool vastumeelseks ning nad ei tahagi koolis käia. Tihtipeale ei julge kiusatavad enda probleemist kellelegi rääkida, kuid see süvendab kiusajate tegeust. Kiusajatel tekib karistamatuse tunne ja arvamus, et nad võivad kõike teha. Kannatajad ei tohiks oma murega üksi jääda. Nad peaksid sellest rääkima lapsevanemale, mõnele õpetajale, sotsiaaltöötajale, peaasi, et nad otsiksid abi. Mina olen koolikiusamisega suhteliselt palju kokku puutunud- ma olin kolm aastat tugiõpilane. Tugiõpilaste tegevuse eesmärk on see, et nad võtavad endale algklasside hulgast ,,oma klassi", mille õpilastel nad aitavad muresid lahendada ja nõu anda. Mitmel korral pöördusid väiksemad õpilased minu poole kurtes, et neid kiusatakse. Koos üritasime leida kõige paremat lahendust probleemile. Väikeste
sisuga lehekülgi. Sobimatu sisuga lehed on internetisaidid mis sisaldavad pornograafiat, äärmuslaste foorumit või hasartmänge. Interneti teel otsivad oma ohvreid ka väärkohtlejad pedofiilid ja ärakasutajad. Erinevates populaarsetes noorte ja laste suhtlus keskkondades otsitakse lapsi kes ei oska ohtu märgata. Lastega manipuleeritakse, ähvardatakse, lõpuks ei leia lapsed enam väljapääsu. Tavaliselt kardavad lapsed juhtunust rääkida lapsevanemale ja tagajärjeks võib olla sassis närvisüsteem või isegi enesetapp. Virtuaalmaailmas leidub ka kiusajaid küberkiusajad-inimesed, kes on pahatahtlikud ja õelad. Loovad kodulehti ja levitavad alavääristavat infot kaaslaste üle naermiseks. Ohvrist võidakse internetti panna üles pilte, videosi. Õhutatakse vaenu. Meelitatakse ohvritelt personaalset ja isiklikku informatsiooni ja levitatakse seda. Sekkutakse eraellu.Mainet allaviivat infot levitades kaotab ohver sõbrad , teda hakatakse
Vaktineerimise poolt või vastu Elena Borissov Vaktsineerimise vastu 1. Vaktsiinid on väga mürgised. • Alumiiniumi peetakse krampide, ajukahjustuste, Alzheimeri tõve ja dementsuse põhjustajaks. • Formaldehüüd on tuntud kantserogeen (põhjustab vähki). • Elavhõbe kahjustab inimese närvi- ja immuunsüsteemi rakutasandil. Kui organismi süstida elavhõbedat, siis puudub tal võimalus end mürgituse eest kaitsta. Veelgi ohtlikumaks teeb elavhõbeda see, et ta ladestub organismis, st keha ei suuda teda välja viia. 2. Vaktsiinid rikuvad ära immuunsüsteemi normalse arengu. • Laste seas levivad ,reumatoidne artriit, lasteea suhkruhaigus, bronhiaalastma, Crohn’i tõbi, Guillain-Barre sündroom (progresseeruv lihaste nõrkus), mida varem põdesid vaid vanemad inimesed. Häiritud immuunsüsteemiga lastest kasvavad haiged inimesed, kes hakkavad tänu oma kroonilistele 3. Vaktsiinide kõrval...
Tänapäevase Eesti head ja vead Mida siiski saab nimetada tänapäevases Eesti Vabariigis heaks või halvaks? Sellele küsimusele pole kerge vastata. On nii halba kui ka paremat. Aga samas pole olemas halba ilma heata. Elul Eestis pole mõnes mõttes vigagi. Eestimaal on väga kaunis loodus ning pinnamood. Lõuna-Eesti künkad, põhja-Eesti pankrannikud, võimsad põllud, imeilusad metsad, kaunid saared - mida ilusamat võiks veel inimene oma riigi looduselt tahta. Me elame ka täiesti riskivabas piirkonnas. Pole läheduses vulkaane, tuumajaamu. Ei esine meil ka tornaadosid ega maavärinaid. Ka pole meil ohtlikke putukaid ega mürgiseid roomajaid. Samuti on meie kultuuriruum rikkalik ning mitmetahuline, see suuresti ka meie oma keele ilust. Meie rahvusest on sirgunud palju mailmakuulsaid kirjanikke, sportlasi, lauljaid ning muude ametialade esindajaid. Vaatamisväärsused ning muistised lisavad samuti Eestile väärtust. Meie rahvas hoiab...
nii nagu täiskasvanud peavad ausatama teisi täiskasvanuid ning lapsi. Laste kohustusest veel rääkides, nad peavad jälgima kõiki seadusi, mis on riigi poolt kehtestatud, samuti hoidma kultuuriväärtusi ja elukeskkonda. Kuid kahjuks peame tõdema, et tegelikkuses see pole päris niimoodi. Näeme igapäevaselt, kuidas noored kodanikud hävitavad enda ümber olevat keskkonda mõtlemata tagajärgedele. Selliste tegevuste põhjusteks on vanemliku kasvatuse puudumine. Lapsevanemale tähendab lapse kasvatamine, tema eest hoolitsemine, tema esindamine ning temaga suhtlemine õigusi ja kohustusi, mis omakorda põimuvad lapse õiguste ning kohustustega. Vanem peab valvama ja kaitsema last, et hoida teda kõik võimalike ohtude eest, nii vaimsete kui ka füüsiliste. Lapsevanema kohustuseks jääb ka otsustamine lapse asjade üle ning samuti peab kindlustama sooja kodu ja toidu. Mida suuremaks saab laps, seda suurem on tema iseotsustamine õigus
Riina Rõõm, Kadi Kuusküll, Merili Viridet, Jaanika Kriisa LAPSEVANEMATE KAASAMINE Täiskasvanute ülesanne on luua lapsele õppimiseks ja igakülgseks arenguks sobiv keskkond. Kui laps tajub vanemate ja õpetajate vahelist koostööd ja usaldust, siis on õppimine efektiivsem ja pakub rohkem ka rõõmu! Lasteaiaõpetaja õpetab, kasvatab, nõustab, annab hingeabi, lohutab, vastutab- ja seda ilma vaheajata kogu pika päeva. Lasteaiaõpetaja oluline ülesanne on nii laste kui ka lastevanematega suhtlemine Peamised koostöövormid Igapäevased lühivestlused Arenguvestlused Vanematega ühiselt korraldatavad üritused (pereõhtud, teatrietendused, ekskursioonid) Teised kaasamise vormid nõustamine ja konsulteerimine ümarlaud abivajava lapse asjus täiskasvanud õppija nädal lapsevanem rühmatundi koolitused mõttetalgud ja muud talgud EI TASU- vaibale kutsumine, hurjutamine – tekitab vastupanu Lapseva...
Kohalik omavalitsus korraldab abi vajajatele sotsaalteenuste jm abi an Kuidas abi saada? Otsust abivajajatele abi anda või mitte anda tuleb põhjandada. Sotsiaalteenused Sotsiaalnõustamine Proteeside, ortopeediliste jm abivahendite andmine Koduteenused Eluasemeteenused Hooldamine perekonnas Hooldamine ja rehabilitatsioon hooldekandeasutuses. Sotsiaaltoetused puuetega inimestele: Kuidas taotleda? Sotsiaaltoetuse määr 400 krooni. Täiskasvanule Lapsele Hooldajale Puudega lapsevanemale Puudega õppurile Täiendkoolitus Puudega vanaduspensioniealise inimese toetust saavad vanaduspensioniikka jõudnud puudega inimesed. Puudega lapse toetus on 1080 krooni ning raske ja sügava puudega lapse toetus 1260 krooni kuus. Puudega tööealise inimese toetust saadakse alates 16 eluaastast kuni vanaduspensioniikka jõudmiseni. Pensionite liigid: Vanaduspension Rahvapension Töövõimetuspension Toitjakaotuspension Pensionikindlustus: 1. sammas riiklik pension 2
Kui emal või isal on 3 või enam alla 14-aastast last või vähemalt üks alla 3-aastane laps, on tal õigus saada 6 tööpäeva lapsepuhkust. Selle alla käib ka isa puhkus. Isal on õigus saada ema rasedus- ja sünnituspuhkuse ajal või 2 kuu jooksul pärast lapse sündi 10 tööpäeva isapuhkust. Täiendav palgata lapsepuhkus Tööandja on kohustatud töötaja soovil andma täiendavat palgata lapsepuhkust kuni 14-aastast last ja kuni 18-aastast puudega last kasvatavale lapsevanemale või eestkostjale ning hooldajale. Täiendavat palgata lapsepuhkust antakse kuni 14 kalendripäeva tööaasta kestel poolte kokkuleppega määratud ajal. Selleks, et neid puhkuseid saada peavad lapsevanemad, hooldajad või eestkostjad tegema enda tööandjale vastava avalduse kus peab olema kindlasti ära märgitud miks minnakse puhkusele, millisele puhkusele ning millal.
põhimääruses (PGS § 60.5). 10. Kus määratakse kindlaks koolitöötajate õigused, kohustused ja vastutus? Koolitöötajate õigused, kohustused ja vastutus määratakse kindlaks kooli põhimääruse, tööandja kehtestatud töökorralduse reeglite, ametijuhendi ja töölepinguga (PGS § 74.3). 11. Kus on sõnastatud vanema kohustused koolikohustuse täitmise tagamisel? Lapsevanemale pandud kohustuste arv? Vanema kohustused koolikohustuse täitmise tagamisel on sõnastatud Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduses. Vanemale pandud kohustuste arv on 8. (PGS § 11.1) 3 4
mis meie suust kõlavad häälikutena, on kokkuvõte probleemidest, mõistatus on lause, mis on kirjanduslikult kokku pandud, ristsõnad või kõneviis. Kõne võib koostada täpsetel teemadel, näiteks: Minu esimene koolipäev Sõbranna sünnipäev. 9. klassi lõpuaktus. Kus kõnet peetakse? Alati sõltub kellele peate kõnet. Siin on mõned variandid: · Lapsevanemale · Kolleegile · Ülemusele · Võõrale · Armsamale · Sõbrale Järelikult võib kõne pidada peamiselt kõikjal. Kodus, väljas, ülemuse kabinetis, oma armsama maja ees, koolis, naabri pool, autos. Loomulikult ei saa kõne pidada, kui kuulajal on ebamugavam kuulata. Nii et ei tasu panna kuulaja kuulama midagi, mida ta ei soovi või taha kuulda. Kuulsamaid kõnemehi. Mooses Jeesus Kuninganna Elizabeth I Abraham Lincoln
Kohustuslik koolivorm Ei taga distsiplineeritust, võrdsust võrreldakse muid asjuEi vähenda vägivalda Mitu komplekti ei ole odavam Kelle raha eest Raske hooldada Kõigile ei meeldi/sobi. 1. Riiete ja värvide suur valik teeb otsustamise lapsevanemale keeruliseks ja ka kulukaks, sest laps võib tahta vormist võimalikult laia kombinatsiooni. Samuti muudab liiga suur valikuvabadus vormiriietuse laialivalguvaks. Tere, kallid kuulajad! Täna sooviksin kõneleda kohustusliku koolivormi miinustest. Vanem põlvkond mäletab kindlasti igavat ja ebamugavat vormi, mida päevast päeva kandma kohustati. Õpilaste rõõmuks loobuti koolivormist kiiresti pärast taasiseseisvumist 1990. aastatel, kuid selle
Ta jõudis kohale ja aitas Roberti sõbra isa ülesse. Roberti sõbra isa andis neile kahepeale 150kr. Näksi jaoks ja aitamise eest! ,,No hoolimise ja aitamise eest on ikka kasu küll, või mis sa arvad!?" küsis Roberti sõber. ,, No on ikka küll!" vastas Robert. Nii saigi Robert aru mis on Hoolivus ja et sellest on mõnikord kasu ka! Kas hoolivust on võimalik kuidagi lihtsamalt ka väljendada? Jah! Kui näiteks lugu käib sinu vanematest. Igale lapsevanemale, tema lapse kas või väikseim hoolivus lapsevanema enda vastu on talle väga suure tähtsusega! Isegi see kui inimene toob enda vanemale mõne väikse hoolivusega seotud teenuse on see tema jaoks väga tähtis nt. Aitad nõusid pesta ehk sa hoolid temast, aitad voodi teha, käid poes jne. See kõik on holivus, kui meie maailmas ei oleks midagi seotud hoolivusega, siis oleks maailmas ainult haus ja kurjus. Sellepärast peamegi meie tegelema maailmas hoolivusega et maailm oleks tasakaalus.
aidata, kuid teisest küljest on neil kartus lapsele ,,silti külge saada". Kui selgub, et laps vajab 4 põhjalikumaid uuringuid tema hariduslike erivajaduste väljaselgitamiseks, võib õpetaja kohata vanemate vastuseisu (Tropp, 2010, 196). Siinkohal tuleb eripedagoogil või kooli HEV koordinaatoril selgitada lapsevanemale, et õige diagnoosimine toob kaasa ka õige abi saamise ning kindlustada tuleb, et laps tunneb ka edaspidi end võrdväärsena teiste kaaslaste hulgas. Kirjeldan juhtumit, kus mitmed püüdlused õpilast aidata ning lapsevanemale selgitusi ja soovitusi jagada ei õnnestunud mitmel aastal ning hetkeseisuga jääb see 9. kl tüdruk tõenäoliselt klassikursust kordama. Tema õpivõimed on väga nõrgad, õpetajad on teinud palju
lõpuks ( märtsi lõpp). Töötajad peavad olema sellega ka tuttavad. Kui tööandja ei ole selleks ajaks valmis teinud graafikut või teavitanud sellest töötajatele, siis tagajärjeks on see, et töötajad võivad minna puhkusele neile suvaliselt sobival ajal. Naisele vahetult enne ja vahetult pärast rasedust või vahetult pärast lapsehoolduspuhkust. Meestele vahetult pärast lapsehoolduspuhkust või naise raseduse raseduse/sünnituse ajal. Puhkust tuleb anda lapsevanemale, kes kasvatab kuni 7a vanust last. Puhkust tuleb anda lapsevanemale, kes kasvatab 7-10a vanust last, puhkust tuleks anda sellisele vanemale lapse koolivaheajal. Puhkust tuleb anda alaealistele koolivaheajal. Puhkus on tasuline. Eelviimasel tööpäeval peab saama raha kätte. Puhkuseraha tuleb viimasel võimalusel maksta päeval mil töötaja tuleb puhkuselt tagasi. 6 kuud tuleb tööd teha, siis on alles õigus töötajal õigus nõuda puhkust. Siis saab töötaja
Raamatus kirjutab ta ka, kuidas osales pii peast ütlemise võistlusel. Ta suutis peast öelda üle 16 600 pii komakoha. See võttis tal aega 5 tundi ja 9 minutit. Pärast seda sai ta kuulsaks. Paljud tahtsid temaga teha intervjuusid, kaasaarvatud BBC. See raamat aitab meil aru saada veidi rohekem inimestest, kes ei ole nagu meie. Kõik neist ei suuda oma mõtteid ja tundeid nii sõnadesse panna nagu Daniel. Seetõttu peaks see autobiograafia olema kohustslik lugemine igale lapsevanemale, kelle lapsel on autism või neile, kes puutuvad igapäevaselt kokku autistidega. Usun, et Danieli suure edu ja uskumatu elukäigu taga on just tema vanemad, kes olid nii toetavad ja arvestavad ning suutsid õigel ajal pojal iseseisvuda lasta.
ÕPILASTE TUNNUSTAMINE, MÕJUTAMINE §3. Tunnustamine kiitmine (suuline või kirjalik) tänamine (suuline või kirjalik) tänukiri tänupäevale kutsumine mälestusese preemiaekskursioon kiituskiri kooli lõpetamisel (väga hea õppimise eest, heade tulemuste eest erialaõppes) §3. Mõjutamine suuline märkus märkus e-päevikus vestlemine/nõustamine lapsevanemate informeerimine (alla 18-aastaste õpilaste puhul) märgukirjad lapsevanemale (alla 18-aastaste õpilaste puhul) direktori käskkiri (noomitus koos tingimisi kooli jätmisega, eelnevalt tehtud vähemalt 2 märgukirja) koolist väljaarvamine (direktori käskkiri) §4. Nõustamine Õppevõlgnevuste tekkimisel vesteldakse õpilasega ja sõlmitakse individuaalsed kokkulepped. Õpiraskuse korral saab õpilane ainealast konsultatsiooni. Kokkulepete alusel on võimalik teha järeltöid ainetes, milles on võlgnevus.
# ## #Keskkool Puukentsefaliit referaat Koostas: Õpilane Juhendas: õpetaja Tallinn 2010 Sisukord Sisukord...................................................1 Sissejuhatus................................................2 Nakatumine...............................................3 Haigus.....................................................4 Ravi ja haigusest hoidumine............................5 Puukentsefaliit Eestis...................................6 Kasutatud allikad........................................7 Sissejuhatus Puukentsefaliit on viiruslik nakkushaigus. See on kesknärvisüsteemi haigus, ajupõletik. Seda tekitab viirus, mis levib puugihammustuse vahendusel. Inimene on viiruse leviku ahelas juhuslik vaheperemees, kuid võib haigestuda eluohtlikult. Eestis levitavad entsefaliiti võsapuuk ja laan...
Isal on võimalik saada isapuhkuse tasu tema keskmise töötasu alusel, kuid mitte rohkem , kui on kolmekordne Eesti keskmine brutokuupalk. Isapuhkuse saamiseks peab töötaja esitama tööandjale vastava avalduse, kus tuleks kindlasti ära märkida, mis puhkusele minnakse ja millal. Täiendav palgata lapsepuhkus Tööandja on kohustatud töötaja soovil andma täiendavat palgata lapsepuhkust kuni 14-aastast last ja kuni 18-aastast puudega last kasvatavale lapsevanemale. Nimetatud puhkusele on õigus ka lapse eestkostjal või hooldajal. Täiendavat palgata lapsepuhkust antakse kuni 10 kalendripäeva tööaasta kestel poolte kokkuleppega määratud ajal. Täiendava palgata lapsepuhkuse saamiseks peab töötaja esitama tööandjale vastava avalduse, kus tuleks kindlasti ära märkida, mis puhkusele minnakse ja millal. Tore minu meelest kui on mõeldud ka lastevanematele, et nad saaksid oma lastega rohkem koos olla. Sest iga hetk oma lastega on kulda väärt.
Silma jäi ka mõjutusmeetmete rakendamine, mis omakorda võimaldab õpetajal teha õpilasele, kes ei täida korraldusi ja kohustusi, kirjalike noomitusi, samuti ka karistusena õppetööst kõrvaldamise, vanemate kooli kutsumise jne. Mõjutusmeetmete rakendamine peab olema põhjendatud ja asjakohane. Tuleb arvestada õpilase vanust, omadusi ja muid eritingimusi. Võrreldes praegust ja uut PGS-i siis ma leian, et uus on paindlikum ja rohkem täpsustatud, annab rohkem võimalusi õpetajale, lapsevanemale kui ka õpilasele. Minu meelest võimaldab uus PGS kvaliteetsemat ja turvalisema hariduse tagamise. Näiteks, turvalisuse ja ohutuse tagamiseks võib kool üles seada videovalve nii sise-kui välisterritooriumil. Leian, et see on väga vajalik samm, kuna kool peaks olema kindlasti see koht kus laps tunneb ennast turvaliselt ja kaitstult. Ka meedias on uulele PGS palju tähelepanu pööranud. Kui lugeda erinevaid artikleid võib sealt leida erinevaid seisukohti
MIS ON JADA? Jada on matemaatikas kujutus, mille määramispiirkonnaks on naturaalarvude hulk N või selle mõni alamhulk. Määramispiirkonna fikseeritud elemendi kujutist nimetatakse selle jada elemendiks ehk liikmeks. Kui kujutuse määramispiirkonnaks on naturaalarvude hulk või selle mõni lõpmatu alamhulk, siis räägitakse lõpmatust jadast. Lõpliku määramispiirkonna korral räägitakse lõplikust jadast ehk järjendist. Lõplike jadade puhul on võimalik kõnelda jada pikkusest ehk selle jada liikmete arvust. Jada pikkusega n määramispiirkonnaks valitakse sageli hulk {1,2,3,...,n} Tähistused: Lõplikke jadasid pikkusega n tähistatakse loetlemise teel või lühemalt pealiikme kaudu või . Lõpmatuid jadasid võib tähistada samuti loetlemise teel.. , ..või pealiikme kaudu või või lühemalt . FIBONACCI JADA ...
Rahuldamata liikumistarbel on omadus muunduda, taandareneda ja surmatud liikumisvajadust on väga raske elustada. (Sirel, 2005). On väga tänuväärne, et lasteaedades korraldatakse lastele trenne lasteaiapäeva raames. On oluline, et laps saab sinasõbraks spordiga ja harjub trenni tegema ning et tekib rõõmutunne sporditegemisest ja see, et lapsed saaksid eduelamust. Meie lasteaias on lastel võimalus käia juudos, iluvõimlemises, üldfüüsilises, jalgpallis, shoutantsus ja peotantsus. Lapsevanemale on see igati mugav- jääb ära lapse tarimine trenni pärast tööpäeva. On meeldiv tõdeda, et on loodud palju parke ja mänguväljakuid, ning avatud erinevaid tervisekeskusi, kus vanemad saavad koos lastega nende energiatulva maandada. Kokkuvõtteks võib öelda, et laste liikumisaktiivsust on võimalik tõsta: kõige sellega, mis on uus ja huvitab arvestades lastepoolseid ettepanekuid tegevuse läbiviimiseks muuta tegevused mitmekesiseks
tõttu. Tõeline õppimine haarab inimese kogu isiksust tervikuna ja see ei ole lihtsalt teadmiste mehaaniline meeldejätmine. Kooliõpingutes peaks vähenema ainekesksus ja suurenema isiksuse arendamise roll ning õpilase enda osatähtsus õppimisel. Õpetaja roll on anda õpilastele hoopis abi, juhendada ja toetada, luua selline atmosfäär, mis tagab vaba emotsionaalse ja intellektuaalse arengu. Kool peaks olema huvitav, pakkuma rõõmu ja rahuldust õpilasele, õpetajale ja lapsevanemale. Aga tegelikkus on sellest ideaalist kahjuks kaugel. Kasutatud kirjandus: S. Hirsjärvi, J Huttunen Sissejuhatud kasvatusteadusesse, Tallinn 1991
(Vinter, 2010) Kuna suur osa meediatarbimist toimub siiski laste enda kodudes, tuleks pöörata tähelepanu kodu ja lasteaia koostööle. Lasteaiaõpetaja peaks olema samuti kursis laste koduste meediatarbimist puudutavate reeglitega. Õpetaja peab olema lisaks ka lapsevanemate nõustaja, kelle ülesandeks on lapsevanemate informeerimine harivatest ja eakohastest arvutimängudest. Õpetaja jagab teavet lapsevanemale rühmas väljenduvatest meedia võimalikest mõjudest, pakub infomaterjale ja artikleid ning võimalusel teevad vestlusringe vanematele, kus kõik saavad tajuda teiste poolehoidu ja toetust, ning hea paik, kus jagada kogemusi. (Kruuse, Siibak, & Vinter, 2010) 4. Mida õppisite meediaõppefilmidest, mida nägite praktikumis? Too välja vähemalt kolm aspekti, mida hindad kasulikuks või siis mõtlemapanevaks (3p) Lastega filmi vaaamisel pandi laste kõik meeled mängu
see just psühholoogilises. Kui laps saab koolis halva hinde ja tuleb koju, saab laps mõnedes perekondades karistuse selle eest, et ta polnud õppinud. Sellisel juhul laps õpib, et kui ta ei saa halbu hindeid, siis ta suudab vältida midagi, mis teda kahjustaks, aga ta ei õpi õppima iseendale. Ta õpib vältima ebamugavusi ehk hakkab valetama, spikerdama ja viilima. Lapselt võetakse tahe õppida, mis on aga suurim kaotus lapsele, aga ka lapsevanemale. Sellisel juhul tulekski last õpetada rääkima mulle, kuidas ta päev möödus ja kas oli halbu hindeid. Kui oli, tuleks teda aitadata. Kasvõi selgitus, mis võib mulle tunduda lihtlabane, võib osutuda lapsele hädavajalikuks. Laps õpid halva hinde korral lahendust otsima. Probleemist aru saada, mitte seda probleemi eemale tõukama. Sama kehtib ka heade hinnete puhul. Ei tohi lapsele anda preemiat mingi asjana, sest ostes selle tulemusena, et ta sai hea hinde mingi asja ei pane last
näljatunnet, saab süüa väiksemate portsjonite kaupa ja kaal hakkab tegelikult langema. Võib ette ka tulla, et laps muutub toidu suhtes valivaks, seda võib ette tulla igas vanuses. Teinekord võib abiks tulla see, kui anda valida kolme asja vahel, kuid need peaks siiski olema tervislikud. Lapsele pole tarvis ette toppida ükskõik mida, mõttega peaasi, et ta üldse sööks, sellega rikume lapse näljatunde ja söögi vahelise tasakaalu, mistõttu tekib oht üle süüa. Kõige parem nõu lapsevanemale on ikkagi see, et sööge ise ees targalt ja naudinguga, siis õpivad seda ka lapsed.