Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Majandusteooria I seminari vastused (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Milline on selle tulude struktuur?
  • Millised on piirangud?
  • Mille alusel saab otsustada kas valik oli otstarbekas?
  • Milliseid hüviseid ja kui palju Jaan ostis ja kui palju tal selleks raha kulus?
  • Kui suur on valitud komplekti kasulikkus?
  • Kuidas see leitakse ja mida see näitab?
  • Miks ei ole parim valik 4 hamburgeri?
  • Mida tähendavad arvud mis tähistavad eelarvejoone otspunkte joonisel?
  • Mida tähistab iga punkt eelarvejoonel?
  • Milliseid komplekte saaks majapidamine valida ja milliseid mitte?
  • Milliste komplektide hulgast teeb valiku ratsionaalselt käituv majapidamine?
  • Kuidas leida piirkasulikkuste suhe kui matemaatika on meelest läinud?
  • Mida ütleb tingimusest � saadud võrrand tarbija käitumise kohta?
  • Kui teist hüvist tarbiks 9000 ühikut?
  • Mitmel peol ja mitmel korvpallimatšil ta nüüd osaleb?
  • Kuid mida tähendab 433 peokülastust ja 067 korvpallitreeningut?

Lõik failist

Sissejuhatus  majandusteooriasse   MJRI .09.027                                          Seminariülesanded  mikroökonoomikast 
Majapidamisteooria  seminar 
1.  Defineerige  mõisted  pere,   majapidamine   ja   leibkond ,  ning  arutlege  nende  mõistete 
sarnasuste ja erinevuste üle. Milline on konkreetselt pere (majapidamine, leibkond), kuhu te 
ise kuulute? Milline on selle tulude struktuur? 
Leibkond — ühises põhieluruumis (ühisel aadressil)  elavate  isikute rühm, kes kasutab ühiseid 
raha-  ja/või  toiduressursse  ja  kelle  liikmed  ka  ise  tunnistavad,  et  on  ühes  leibkonnas. 
Leibkond võib olla ka üksikisik . (ESA definitsioon). 

Majapidamine – majandusüksus, millel on ühine eelarve ja ühine sissetulek ning ühine otsus 
hüviste  tarbimiseks  (meie õpiku definitsioon). 

Majapidamine  –  ühise  tarbimiseelarvega  ja  tarbimisplaaniga  tarbiv  majandussubjekt 
(üksikisik  või  inimeste  grupp).  Majapidamine  saab  tulu  ressursside  müügist,  lisandub 
ümberjaotuse kaudu saadav tulu (näiteks pensionid,  stipendiumid , toetused).  Ressursid , mida 
majapidamine  müüb  on   tööjõud   (palgatulu)  või  kapital  (renditulu,  üüritulu,   intressitulu ).   
Oluline  erinevus  tavatähendusest:  majapidamine  ei  tooda  mitte  midagi,  ainult  tarbib! 
Eeldatakse,  et  tarbimisotsused  (hüviste  olulisus  majapidamise  jaoks)  on  kooskõlastatud  ja 
majapidamine  tegutseb  ühtse   tarbijana .   Hüvised   on  kõik  see  ( tavamõistes   kaubad  ja 
teenused), mida majapidamine ostab oma vajaduste rahuldamiseks (heaolu  suurendamiseks ). 
Reeglina (kuid mitte ilmtingimata!) on hüvised tootvate  majandussubjektide  (ettevõtete) poolt 
toodetud. Oluline on see, et iga  hüvis  on kellelegi kasulik ja selle tarbimise eest tuleb maksta. 
(HK) 

Pere – las pakuvad ise, kui laialt või kitsalt nad seda määratlevad… 
Täiendavaks aruteluks: kuidas paigutuvad nende määratluste alla: a) vanematest eraldi elav ja 
teises linnas õppiv tudeng , b) ühist üürikorterit jagavad tudengid? 
2.  Mikroökonoomikas  eeldatakse  tarbija  (majapidamise  või  üksikisiku)  ratsionaalset 
käitumist.  Ratsionaalselt  käituv  tarbija  valib  erinevatest  võimalustest  selle,  mis  viib  teda 
teadaolevate  piirangute  korral  oma  püstitatud  eesmärgile  kõige  lähemale.  Mis  on 
majapidamisteooria  kohaselt  majapidamise  eesmärk  ja  millised  on  piirangud?   Millistel  
tingimustel valikuprobleem üldse tekib? Mille alusel saab otsustada, kas valik oli otstarbekas? 
Enne kui hakata ülesandeid lahendama , võiks natuke arutleda ka nende mõistete üle! (HK) 
Ratsionaalne   käitumine  –  Mikroökonoomilises   mudelis   tegutsev  homo  oeconomicus  teab 
oma  eesmärki  (majapidamisel  on  see  hüviste  tarbimisest  saadava  kasulikkuse 
maksimeerimine )  ja  piiranguid  (hüviste  hinnad  ja   tarbimiseelarve ).  Piirangute  raames  on 
tarbijal võimalik teha kõige otstarbekam valik oma eesmärki silmas pidades, seega on valiku 
tulemused teada. Oluline  lisainfo , mis tuleneb mudeli loogikast: kui tarbimiseelarve on teada, 
siis  tuleb  kogu  olemasolev  raha  kasulikkuse  maksimeerimiseks  ära  kasutada.  Alati  on 
võimalik  püstitada  ka  pöördülesanne:  kuidas  jagada  oma  tarbimiseelarve  eri  hüviste  vahel 
nii,  et  soovitava  kasulikkustasemeni  jõutaks  vähima   eelarvega .  Nagu  edasises   selgub   on 
ratsionaalse   käitumise  juhis  mõlema  viisi  korral  sama:  tuleb  võrrelda  saadava   lisakasu   ja 
tehtava lisakulu suhet iga hüvise tarbimisel ja teha otsus selle alusel. 

Hind –  rahasumma , mida tuleb maksta hüviseühiku (tüki, kaaluühiku, pikkuseühiku jne) eest. 
Hind  sõltub  valitud  ühikust  (kas   gramm   või   kilogramm !),  kuid  majapidamisteoorias 
eeldatakse,  et  see  ei  sõltu  vaatlusaluse  majapidamise  käitumisest  (võib  muutuda  lähtuvalt 
turul toimuvatest muutustest). 

Tarbimine  –  majapidamine  ostab  hüviseid  selleks,  et  neid  kohe  kasutada  (tagavarasid  ei 
koguta ega kasutata!).  

Tarbimiseelarve –  rahasumma, mida  majapidamine  (lühidalt tarbija!) saab vabalt kasutada 
soovitud  hüviste   ostmiseks .  Lihtsustatult  räägitakse  selles  tähenduses  ka  sissetulekust,  kuigi 

 

Sissejuhatus majandusteooriasse MJRI.09.027                                         Seminariülesanded mikroökonoomikast 
see ei ole päris täpne. Tarbimiseelarve võib olla sissetulekust suurem (ratsionaalne on võtta 
laenu) või väiksem (sundkulutused, näiteks võla tasumine, tuleb kõigepealt  ära teha).  

Hüvise  kasulikkus  ja   piirkasulikkus   annavad  informatsiooni  valiku  võimaluste  kohta  ja  on 
üheks aluseks valiku otstarbekuse hindamisel. 
Et ratsionaalne tarbija hüvist kasutaks, peab see olema temale kasulik (hüvise tarbimise järel 
on  heaolu  suurem  kui  enne  seda).  Loogiliselt  arutledes  on  kerge  mõista,  et  ükskõik  kui 
ahvatlev  ei oleks hüvis juhul, kui seda ei ole võimalik tarbida, eksisteerib mingi kogus, millest 
rohkem  ei  ole  ratsionaalne  hüvist  kasutada  (kõht  saab  täis,   kingad   ei  mahu   kappi
kinokülastused  röövivad  kogu  vaba  aja  ja  takistavaid  muid  tegemisi).  Sellist  kogust 
nimetatakse  tarbimise  küllastuspunktiks  ja  selles  koguses  tarbimisel  on  vaatlusaluse  hüvise 
tarbimisest  saadav  kasulikkus  maksimaalne.  Kasulikkust  saab  vahetult  mõõta  vaid  suhtelise 
hinnanguna  (näiteks  pallides),  eri  tarbijate  kasulikkushinnanguid  ei  vahetult  võimalik 
võrrelda. 
Tarbija poolt hüvise kogusele antud kasulikkushinnang sõltub hüvisest ja selle kogusest. Kui 
on  võimalik  valida  erinevate  hüviste  vahel,  siis  ratsionaalse  tarbija   eeldusel   tekib 
valikuprobleem siis, kui iga hüvise korral kehtib Gosseni I seadus: 

1) mida suurem on hüvise  tarbitav  kogus, seda suurem on inimese hinnang tarbitava koguse 
kasulikkusele (seda suurem on heaolu),  

2)  mida  suurem  on  hüvise  tarbitav  kogus,  seda  vähem  suureneb  kasulikkustase  hüvise  iga 
lisanduva ühiku tarbimise arvel.  
Neid  seaduspärasusi  on  lihtne  väljendada  hüvise  piirkasulikkuse  ja  selle  muutumise  abil. 
Hüvise piirkasulikkus on kasulikkuslisa  (kasulikkuse suurenemine  või  vähenemine) järgmise 
hüviseühiku tarbimise arvel. Kui kasulikkushinnang koguse suurenedes kasvab, siis järelikult 
peab  olema  piirkasulikkus  positiivne.  Kui  piirkasulikkus  on  negatiivne,  siis  järjekordse 
hüviseühiku  tarbimine  vähendab  heaolu  ja  ratsionaalne  tarbija  hüvist  sellises  koguses  ei 
kasuta.  Kui  aga  kasulikkuslisa  hüvise  koguse  suurenedes  suureneb,  siis  on  ratsionaalne 
tarbitavat hüvisekogust kindlasti  suurenda , järelikult valikut pole! 

3. Koolipoiss Jaanile andsid ekskursioonile minnes vanemad kaasa taskuraha 10 eurot, mida 
ta võis kulutada hamburgeri, šokolaadi, vee ja närimiskummi ostmiseks. Jaan soovis kasutada 
raha võimalikult otstarbekalt (tarbida ratsionaalselt) ja osta teha oma lemmikkaupade hulgast 
selline valik, mis maksimeeriks tema kasulikkuse ja mille maksumus  jääks  10,5 euro piiresse 
(50  senti  oli  tal  olemas).  Teile  on  teada  Jaani   hinnangud   nende  hüviste  nelja  esimese  ühiku 
piirkasulikkusele pallides  (vt tabel) ja  hüviste hinnad  eurodes  (vastavalt   2 5
, ;   1,
1
2
 0 8

Vasakule Paremale
Majandusteooria I seminari vastused #1 Majandusteooria I seminari vastused #2 Majandusteooria I seminari vastused #3 Majandusteooria I seminari vastused #4 Majandusteooria I seminari vastused #5 Majandusteooria I seminari vastused #6 Majandusteooria I seminari vastused #7 Majandusteooria I seminari vastused #8 Majandusteooria I seminari vastused #9
Punktid 10 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 10 punkti.
Leheküljed ~ 9 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2015-10-01 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 114 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor lillelapss Õppematerjali autor

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
13
doc

Mikroökonoomika seminari lahendused

Mikroökonoomika (MJRI.09.028) Seminarid Helje Kaldaru 2013 1. Majandusteooria metoodika ja optimaalne tarbimisplaan Ülesanne 1.1. Kauba A turu-uuringute tulemusena saadi järgmised andmed kauba hinna ja koguse kohta ceteris paribus (ostjate valmidus osta vastava hinna korral kaupa teatud koguses): Hind 100 50 10 1 Kogus 1 2 10 100 Millist üldist seaduspära märkate? Mida kõrgem on hind, seda väiksem ostetud kogus.

Mikroökonoomika
thumbnail
15
doc

Sissejuhatus majandusteooriasse

SISSEJUHATUS MAJANDUSTEOORIASSE PÕHIMÕISTED 1.LOENG 6.09.2010 Majandusteooriaks nimetatakse majandusteaduse osa, mis tegeleb rahvamajanduse kui terviku toimimise üldiste seaduspärasuste uurimisega. Teadus on inimetegevuse sptsiifiline valdkond, mille ülesanne ona anda tõeseid teadmisi, need ära süstematiseerida ja ära kasutada praktikas. Tõde on õige peegeldus inimteavuses, õige arusaam. See muutub pidevalt, on suhteline. Absoluutsed tõed on üldjuhul primitiivsed. Ühiskonnateaduste probleem ­ absoluutseid tõdesi on väga vähe. Et teada saada, kas asi on õige, tuleb selgeks teha, KUS see asjaolu võib õige olla. Ühiskonnateadused teevad lihtsustatud mudeli. Panna kõige olulisem mudelisse, mitteolulisest abstraheeruda (loobuda). Kas me teame mis on kõige olulisem? Kui midagi olulist jäi mudelist välja, tekib viga. Vea tekkimine on tõenäoline, aga tuleb teha nii, et vea suurus ei

Majandus
thumbnail
64
docx

Majandusteooria alused kontrolltöö vastused

... kui teadus „kõverate nihutamisest“. Majandusteadusele omane 1) graafikud ja kõverad, mudelid (ehk tegelikkuse abstraktsioon) 2) eeldused (sh ceteris paribus printsiip) 3) teooria+matemaatika+statistika=ökonomeetria 4) eksperimentide ja inimkatsete tegemise võimalus puudub (makrotasandil tuleb õppida ajaloost) 6) põhjuslike seoste uurimine 7) lahkhelid mitmetes olulistes küsimustes (koolkondade vahel) 8) majandustegevuse prognoosimine 2) Majandusteooria jagunemine (mikro- ja makroökonoomikaks). Mikro- ja makroökonoomika uurivad majandusprotsesse erinevas mastaabis. Mikroökonoomikas vaadeldakse üksikut majandussubjekti (indiviidi, majapidamist, ettevõtet) ning nende otsustusprotsessi. Makroökonoomikas võetakse majandust agregeerituna (kui kokku liidetuna): kui palju toodetakse kokku, milline on üldine hinnatase, kui palju on majanduses töötuid, kui suur riigivõlg või riigieelarve

Majandusteaduse alused
thumbnail
22
docx

I mikrökonoomika

Mikroökonoomika 1. Nõudmise ja pakkumise elastlus Monopol Lugeda: Äripäeva, Mikroökonoomika alused (K. Kerem, K. Keres, M. Randver) Mikroökonoomika harjutuste kogu. Majanduse (ökonoomika) ja majandusteaduste olemus Maj käitumine on tingitud inimeste püüdest rahuldada oma piiramatuid vajadusi piiratud resursside olemasolu tingimustes. Probl. On mikro ja makro tasandil. Mikroökonoomika ­ teoreetiline majandusteadus, uurib majandusotsuste tegemist, maj üksikosalejate ( kodumajapidamiste ja ettevõtete, firmade poolt). Sellest tulenevalt nim mikroökonoomikat ka hinnakoorijaks. Mikroüõkonoomika uurib rahvamajandust kui tervikut. Uurimis objektiks on maj konjuktuurikõikumised, tasakaalus mitteolemise põhjused, maj tsükli olemasolu, töötus, inflatsioon, maksubilansi puudujääk. Makroökonoomika eraldus 1930nendatel Suure depresiooni ajal. Suuna loojaks oli John Maynard Keynes`i, kes pidas maj nähtuste uurimisel oluliseks käsi

Micro_macro ökonoomika
thumbnail
23
docx

Mikroökonoomika KT

I TEEMA 1.1.Majandusteadus TEADUS - teadmiste süsteem, hulk, mis genereerib uusi teadmisi. MAJANDUSTEADUS - * ökonoomika, inglise .keeles economics OIKOS NOMOS tuleb kreeka keelest, tähendades Majandus Seadus Tuuakse välja erinevaid teadusi, tuntumad on järgmised: loodusteadused, ühiskonna(sotsiaal-)teadused, reaalteadused, humanitaarteadused, rakendusteadused jne. Majandusteadus on sotsiaalteadus, mis kasutab teaduslikke meetodeid inimeste majandusliku käitumise uurimiseks. Majanduslik käitumine on tingitud inimeste püüdest rahuldada oma piiramatuid vajadusi piiratud ressursside olemasolu tingimustes. Uurib olemasolevate piiratud ressursside võimalikult tõhusat ja efektiivset kasutamist inimeste vajaduste rahuldamiseks. 1.2.Mikroökonoomika ja makroökonoomika Majandust analüüsides näeme, et probleemid on erinevad, nimelt mikrotasandil ja makrotasandil olevad. Sellest tulenevalt on välja kujunenud erinev teaduslik lähenemine, on erinevad uurimisobjektid. Mikroökonoo

Mikroökonoomika
thumbnail
32
docx

Mikroökonoomika eksamiks kordamine

MÕISTED Alternatiivkaup – Alternatiivsed hüvised on kaubad, mille tootmiseks kasutatakse suures osas samu ressursse (nisu ja rukise kasvatamine). Alternatiivkauba hinna tõus toob kaasa antud kauba pakkumise vähenemist. Alternatiivkulu – Alternatiivkulu ehk loobumiskulu (opportunity cost) tuleneb valiku vajadusest ühiskonnas ja väljendab kaotatud võimalust toota mingit hüvist täiendavalt, sest neid ressursse vajatakse teise hüvise tootmiseks. Alternatiivkulu on saamata jäänud tulu parimast võimalikust kasutamata jäänud olukorrast. Asenduse piirmäär – Asenduse piirmäär (rate of substitution, MRS) näitab, mitmest ühe hüvise ühikust tuleb loobuda, et saada juurde üks ühik teist hüvist. MRS on ka ÜKK tõus, see on igas ÜKK punktis erinev. Asendusefekt – Asendusefekt (substitution effect) on hüvise nõutava koguse muutus, mille põhjuseks on hindade suhteline muutus Asendushüvised – Asendushüvised (substitutes) on hüvised, mille nõudlus kasvab (kah

Mikroökonoomika
thumbnail
14
doc

Mikro- ja makroökonoomika - kordamisküsimused

2. Majapidamisteooria Majapidamine – ühine eelarve, ühine sissetulek, ühine otsus hüvite tarbimiseks; hüvised – kasutatakse tarbijate vajaduste rahuldamiseks – kas kaubad või teenused; tarbimiskomplekt – mingi konkreetne kombinatsioon saadaolevatest erinevatest hüvistest; tarbimisruum – teljestiku positiivne osa, mis hõlmab kõiki võimalikke kahe hüvise kombinatsioone; eelarvepiirang –põmst see, et raha ei ole lõputult; väljendab kas eelarvejoon või eelarvejoone võrrand; eelarvejoon – kõik eelarvejoonel paiknevad tarbimiskomplektid on majapidamisele kättesaadavad fikseeritud tarbimiseelarve korral; punktid, mis jäävad eelarvejoonest nullpunkti poole, on samuti võimalikud, kuid jätavad osa raha alles, kõik punktid, mis paiknevad otse joonel, kulutavad ära kogu eelarve; tarbimisvõimaluste hulk – eelarvejoone ja telgede vahele moodustuv kolmnurk teadaoleva sissetuleku juures; põmst hüvised, mida majapidamine saab tarbida oma sissetulekute juures;

Makroökonoomika
thumbnail
85
docx

Mikroökonoomika

Mikroökonoomika Table of Contents LOENG 2 TURG. NÕUDLUS JA PAKKUMINE............................................. 1 LOENG 3: NÕUDLUSE JA PAKKUMISE ELASTSUS..................................... 6 LOENG 4 TARBIJA VALIK JA NÕUDLUS.................................................. 14 LOENG 5 ORDINAALSE KASULIKKUSE E ÜKSKÕIKSUSKÕVERATE TEOORIA ....................................................................................................... 17 LOENG 6: TARBIMISVALIKUTE MÕJURID.............................................. 26 LOENG 7: SISEND JA TOOTMINE......................................................... 35 LOENG 8: TOOTMISKULUD................................................................. 42 LOENG 9: TÄIELIKU KONKURENTSI TURG............................................. 53 LOENG 10: TÄIELIK KONKURENTS PIKAL PERIOODIL............................ 59 LOENG 11 MONOPOL......................................................................... 65 LOENG 12. MONOPO

Majandus (mikro ja makroökonoomika)




Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun