Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Masina elemendid EKSAM (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Mis on mehhanism ja mis on masin?
  • Mis on detail ja mis on masinaelement ?
  • Millised asjaolud tingivad mehaanilise ülekande Detail - toodemasinaelementmis valmistatud ühest vajaduse?
  • Mis on kulum ja kulumise intensiivsus?
  • Mis on nimimõõde ja mis on tegelik mõõde?
  • Mis on reduktor ?
  • Mis on kiiruste kast?
  • Mis on variaator?
  • Mis on võll ja mis telg ?

Lõik failist

  • Masina ja mehhanismi omadused. ……………………………………………. +
    Funktsionaalsus, ergonoomilusus, suutlikus
  • Mis on mehhanism ja mis on masin? ………………………………………… ++
    Mehhanism-tehislikult loodud kehade süsteem, mis teisendab ühe või mitme keha etteantud liikumise tieste kehade nõutavaks e soovitud liikumiseks. Masin- seade inimese füüsilise või vaimse töö kergendamiseks.Koosneb mehhansimist või mehhanismidest.
  • Mis on detail ja mis on masinaelement ? ……………………………………… ++
    Detail-toode(masinaelement,mis valmistatud ühest materjalist koosteoperatsioone kasutamata (kruvi, võll ,valatud korpus jne) Masinaelement-kindlat funktsiooni täitev masina elemnetaarosa(nt veerelaager , detail)
  • Mis on masina või selle elemendi ressurss ja mis on tõrge ? …………………. ++
    Resurss -msina või tema elemendi reaalne töösoleku aeg. Tõrge-detaili või masinaelemendi töövõime osaline või täielik kaotus.
  • Loetlege seadme või selle elemendi peamised töövõimekriteeriumid. ……… ++
    Tugevus-masinaelemendi võime vastu panna purunemisele ja plastilisele deformeerumisele, jäikus -keha omadus väliskoorumuse mõju elastselt mitte deformeeruda , kulumiskindlus -masinaelemendi omadus säilitada hõõrduvate pindade vajalikud mõõtmed etteantud tööaja vältel ,vibrokindlus-konstruktsiooni võime töötada ilma lubamatult surveamplituudist võnkumiste ,kuumakindlus-detaili võime mitte kaotada märkimisväärselt oma tugevust ja töövõimet kõrgematel temperatuuridel.
  • Mis on kulum ja kulumise intensiivsus? Nende sõltuvus ajast. ……………… +++
    Kulum-mõõtmete või massi muutumine Kulumise intensiivsus-kulumie suurus ajaühikus või läbitava tee pikkuse suhtes mm/n; nanom/n GRAAFIK !
  • Mis on nimimõõde ja mis on tegelik mõõde? ………………………………… +
    Nimimõõde-arvutuste tulemusena saadud või kosntruktiivselt valitud mõõde Tegelik mõõde-valmise eseme ülemõõtmise tulemusena saadud mõõde
  • Mis on tolerants ja millest oleneb tema arvuline suurus? …………………….. ++
    Tolerants-suurima ja vähima piirmõõtme vahe. Suurus oleneb tolerantsi järgust ja nimimõõdu suurusest . Tähist IT01, IT0. Mida suurem järk, seda suurem tolerants.
  • Ist ja selle põhitüübid ( skeemid )? …………………………………………….. ++
    Ist-võlli( haarav detail) ja ava(haarav detail) omavaheline ühendus, mida iseloomustab vastastikkuse liikuvuse või liikumatuse aste. Istu moodustavatel detailidek on sama suur minimõõde. Lõtkuga ist-tekib kui enne koostamist on ava mõõde võlli õõtmetest suurem. Pinguga ist-tekib kui ava mõõde on enne koostamist võlli mõõtmetest väiksem. Siirdeist-tekib kui võlli ja ava toleranstide väljade asukohad kattuvad.Olenevalt võlli ja ava tegelikest mõõtmetest võib tekkida kas pinguga või lõtkuga ist. SKEEMID
  • Kuidas tähistatakse tolerantse ja iste joonisel (näide)? ……………………….. ++
  • Mis on liide ? Klassifikatsioon . ………………………………………………… +++
    Liide-elementide ja detailide ühendus masinas/mehhanismis. Liikuv liide, mis tagab detailide omavahelise liikuvuse , liikumatud: kus liidetavad detailide omavahelise liikumisne on välistatud Klassifiktsioon a)kinnisliited-ei saa ilma liite elemente purustamata läbi võtta(keevis, joote ) b) lahtivõetavad liited, mis on korduvalt lahutatavad ja koostatavad(keermeliide,liistliide)
  • Keevisliide, selle saamisviisid ja iseloomustus. ………………………………. ++
    Liide saadakse detailide liitekoha kuumutamisega sulaks või plastiks ja selle koha tardumisel jahtumise tulemusena. Viisid:sulatuskeevitus: kaarleekkeevitus, gaasikeevitus, plasmakeevitus surve e kontaktkeevitus . Iseloomustus: + metallisäästlik, suure tootlikusega, sulatuskeevitatud liide on hea tihedusega, protsessi hea automatiseerimise võimalus – liites metalli truktuuri halveneminse oht, sisepinged liites, pingete kontsentratsioon ja seega väsimustugevuse vähenemine
  • Keevisõmbluse liigid ja keevisliidete tüübid (skeemid). ……………………… +++
    Põkkõmblus, nurkõmblus. Tüübid: põkkliide, katteliide, vastakliide, nurkliide
  • Keevisõmbluste tugevusarvutus. ………………………………..…………….. +++
    Põkkõmblus:
    Nurkõmblus:
  • Neetliide (skeem) ja selle iseloomustus. ………………………………………. ++
    + saab ühendada erinevatest materjalidest detaile, detailid võivad olla mittesulavast materjalist, liide talub hästi lööke, vibratsiooni
  • Liimliide ja selle iseloomustus. ……………………………………………….. +
    Detailid ühendatakse kas kuivana või keemilise reaktsiooni tulemusel tahkestuva liimikihi abil. + liidetavad detailed võivad olla erinevatest materjalidest, võimalik ühendada õhukesi detaile, liide on hermeetiline ja korrosioonikindel – madal kuumakindlus, liimikiht ei talu lahtirebimist, vajab liimitavate pindade hoolikat ettevalmistamist, töömahukas
  • Keermesliide ja selle iseloomustus. ……………………………………………. ++
    Tulemuseks on keermendatava ava , võlli elemendi olemasolu.Kinnitusdetailid:poldid. Keermesliide: kruviga, poltliide, tikkpoltliide + korduvalt lahtivõetav ja uuesti koostatav, võimalik saada suur pingutusjõud , kinnituskeere on isepidurdav, standardised kinnituselemendid on kvaliteetsed ja suhtelised – keere on pingete konsentraatoriks ja vähendab väsimustugevust, keermestamine on töömahukas, keere tsenseerib halvasti
  • Keerme klassifikatsioon keermestatud pinna asendi, pinna kuju ja kasutatud
    mõõtühiku järgi. ++
    - sisekeere , väliskeere; silinderkeere, koonuskeere; meeterkeere, tollkeere
  • Keerme klassifikatsioon keermeniidi ristlõike kuju, keermeniidi suuna, käikude arvu ja keerme sammu järgi.
    Kolmnurkkeere, trapetskeere, tugikeer,ümarkeere,ruutkeere; parempoolne, vasakpoolne; ühekäiguline, kahe jne käiguline ; normaalkeere, peenkeere
  • Silinderkeerme põhiparameetrid.
    Välisläbimõõt, keerme nimiläbimõõt; siseläbimõõt; kesklbimõõt; keerme samm P, mis on keermeniitide rööpsete külgede vahekaugus ; keerme tõus Ph=Pn, n on käikude arv SKEEM
  • Liistliide (skeem) ja selle iseloomustus.
    Moodustavad liist, võll ja rumm. Võlli ja rummu ühenduspinda töödeldud süvendis olev list takistab nende suhtelist pöördumist.Liist on liites suure radiaallõtkuga. + ei põhjusta rummu radiaalviskumist, lihtne koostada – liistusoon on pingete konsentraator; list on ebatehnoloogiline; list ei fikseeri rummu telgsihis SKEEEM
  • Hammasliite iseloomustus. Võlli soonte kujud
    Liide koosneb võllile töödeldud hammastest ja neile vastava kujuga soontest rummuavas + väiksem elementide arv liites, suurem kandevõime , töökindlus dünaamilisel koormusel , suurem väsimustugevus – keerukas valmistada
  • Pressliide (skeem) ja selle iseloomustus. ……………………………………… ++
    Sisuliselt pinguga ist, ei ole lahtivõetav, peale lahtivõtmist ja uuesti koostamist ping väheneb ja seega ka kandevõime. + lihtne konstruktsioon , hea tsenseerimine, suur pöördemoment ja telgjõu kandevõime; talub dünaamilist koormust - probleemid koostamisel, kandevõime suur hajuvus ja pingu sõltuvus detailide tegelikust mõõtmetest, pingete konsentratsioon, rummu lõhenemise oht
  • Millised asjaolud tingivad mehaanilise ülekande vajaduse? ………………….. ++
    Jõu ja töömasina võllide pöörlemiskiiruste erinevus, töömasina kiiruste muutmise vajadus, vaja ühe jõumasinaga käitada mitut töömasinat, jõu ja töömasina liikumised on erinevad.
  • Ühe- ja mitmeastmelise ülekande parameetrid . ……………………………….. +++
    Ühe: võimsused sisend ja väljundvõllil, pöördemomendid sisend ja väljundvõllil, nurkkiirused ja pöörlemissagedused, ringkiirus, ülekandesuhte, ülekande kasutegur. Mitmeastmelistel: koguülekandearv, kasutegur
  • Hõõrdülekanne (skeem) ja selle iseloomustus. Ülekandearv . ..……………….. ++
    Pöördemoment kantakse üle hõõrdeõuga Fn siledapindsele hõõrdrataste kokkupuutekohas. Hõõrdejõu tekkimiseks peavad rattad olema teineteise vastu jõuga Fk. + lihtne konstruktsioon ja hooldus, müratu töö, sobiv kasut, variaator – suur koormus laagritele ja võllidele, suur kohalik pinge hõõrderataste kokkupuutepinnas, piiratud ülekantav võimsus seoses ülekuumenemisega. Ülekandearv: u=w1/w2=d/d1(1-sigma)
  • Rihmülekanne , koostisosad, iseloomustus. ……………………………………. ++
    Osad: vedav ja vetav rihmratas, lõputu rihm , pingutus ja ohutusseadmed . Liikumine kantakse üle rihma ja ratta vaheliste hõõrdejõududega. + lihtne ja töökindel, kannatab lühiajalist ülekoormust, müratu töö, võimalik suur rataste vahe, ühe vedava rattaga saab käivitada mitu veetavat ; -ülekandearv ei ole püsiv, sõltub koormusest, suured gabariidid, rihma pingutusjõud koormab laagreid ja võlle, väikene rihma resurss
  • Rihmülekande rihmade klassifikatsioon rihma ristlõike kuju järgi. …………… ++
    Lamerihmad(nahk, puuvill), mitmikrihmad, ümarrihmad
  • Rihmülekande töötamise põhimõte. Euleri valem. ……………………………. +++
    Koormust kantakse üle hõõrdejõuga rihma ja ratta kokkupuutepinnas.Rihm on ratastel pingutatult.Jõudude jaotust rihma haardes iseloom Euleri seadust kasutades. Ee seadus kehtib kaaluta niidi kohta htkl, kui niit hakkab siledal silindril libisema. Rihmülekandel asendab niiti rihm, ja silindrit rihmaratas . Euler
  • Selgitage rihmülekandes rihma elastse libisemise tekkimise mehhanismi.
    Ülekandearv. ………………………………………………………………….. +++
    Tekib deformatsioonist
  • Rihmülekande rihma pingutamise viisid. Pingutuse kontrollimine. …………… ++
    Pingutuskruvi abil, pingutusrattaga, raskusjõuga, automaatselt. Kontroll toimib rihma läbirippe mõõtmise teel.
  • Hammasülekande iseloomustus. ………………………………………………. ++
    + kompaktne, töökindel, ülekandearv on püsiva suurusega, hõlpsasti hooldatav – keerukas valmist, koostamine nõuab täpsust
  • Hammasülekannete ja hammasrataste liigitus (skeemid). …………………….. +++
  • Rataste telgedevahelise asendi järgi: silinderülekanne, koonusülekanne , kruviülekanne 2) hammaste paigutuse järgi: välishambumisega, sise -..- 3)hammaste kulgemise järgi: sirghambad; kaldhambad; noolhambad; kaarhambad
  • Hammasratta hamba tööprofiili kuju. …………………………………………. ++
    Kuju peab tagama püsiva ülekandearvu hambapaari hambumisoleku ajal. See on hambumisoleku ajal. Eelistatuim on evolentprofiil, tehnoloogiliselt lihtne valmistada, ülekanne ei ole eriti tundlik koostevigade suhtes(odav), võimalik muuta ülkekande omaduse, kui kasutada hamba profiiliks evolendi erinevaid om
  • Sirg- ja kaldhammastega hammasrataste hambumismoodulid ja
    jaotusläbimõõdud. …………………………………………………….……….. +++
    Kaldhammastega: m = pn/pii; jaotus d=zms= z* m/cosbeeta
  • Hammasülekande ülekandearv. ……………………………………………….. +
    U=w1/w2=dw1/dw2=d2/d1=z2/z1
  • Hammasrataste materjalid ja hammaste põhilised tõrked. ……………………. +++
    Teras( rattaid termotöödeldakse); malm (aeglastel vähekoormatud ratastel); mittemetallid(kinemaatilistest ja aparaatide ülekannetes). Tõrked: tööpindade väsimuskulumine e piting; esineb kauemtöötanud ülekannetes; hamba murdumine , kas htkline ülekoormus või väsmuse tagajärg; tööpinna sööbimine kontaktpinge liialt sruu ja määrdeaine ei ole vastav
  • Tiguülekande elemendid, iseloomustus ja ülekandearv ……..………………… +++
    Tigu ja teoratas, mille teljed on kiivsed ; + suur ülekandearv, väikesed gabariidid, sujuv ja müratu töö, isepidurduv – väike kasutegur, suur kuumeneminem kulumine , tööpindade sööbimise oht, laagritele suur telgjõud, vajadus kallite antifrisioonsete materjalide järele. Tigu on vadeldav kruvina, millele on spetsiifiline keermeniit, ühe või mitmekäiguline.Ühekäiguline on isepidurduv.Valmist terasest . U= w1/w2=z2/z1
  • Kettülekande elemendid, iseloomustus ja keskmine ülekandearv. …………… ++
    U=w1/w2=Z2/Z1=d2/d1. Elemendid:vedav ja veetav ketiratas , kaater, kett, võnkesummuti, pingutusseade, määrimisseade + kett ei libise rattal, ühe ketiga saab käitada mitut ratast, rihmülekandega võrreldes koormab vähem võlle ja lagreid, võimeline töötama kuumemas keskkonnas – keti kiirus on ebaühtlane, vajab järelpingutust-liigendid kuluvad, sobib ainult paralleelsetele võllidele, võimalikult horisontaalsete võllide korral, keti võnkumine kui koormus on muutlik ja keti kiirus suur, tülikas hooldamine
  • Kettülekande keti liikumise kiirused (selgitage skeemi abil). …………………. +++
    Kett liigub ebaühtlaselt, sest ketiratas on kandiline .
  • Mis on reduktor ? Püsiva ülekandearvuga mehhanism pöörlemiskiiruse vähendamiseks ülekandearv u korda.
  • Mis on kiiruste kast? Töötamise põhimõte. ……………………………………. ++
    Võimaldab veetava võlli kiirust astmeliselt muuta. Võlli peal on hammasrataste plokid .
  • Mis on variaator? Variaatori skeem ja töötamise põhimõte. …………………… ++
    Võimaldab ülekandearvu ja tänu sellele saab iga kiiruse sujuvaks.
  • Mis on võll ja mis telg ? Võllide liigitus. ………………………………………. ++
    Võll on masinate pöörlevate osade kandjaiks. Kannavad üle väändemomenti ja võivad olla koormatud ja paindemomendiga. Liigitus: Sirgvõllid, astmelised, täisvõllid, õõnesvõllid. Väntvõllid ning Paindvõllid. Telg on pöörlev, mittepöörlev, ei kanna üle pöördemomenti.
  • Liugelaagri konstruktsioone ja iseloomustus. …………………………………. +++
    Laagri ja tapi vahel liugehõõrdumine. Laager ja tapp moodustavad lõtkuga istu. JOONISED + töötab hästi suurtel kiirustel, kuna väike hõõrdetakistus , talub look ja vibrokoormust, töötab müratult, väike diameter, pikipoolitatav, sobib suure läbimõõduga võllile, suuteline töötama vees või agressiivses keskkonnas – suur pöörlemistakistus väikestel kiirustel(käivitamisel), pikk, hüdrodünaamiline laager on tundlik õli juurdevoolu lakkamise suhtes, vaegmäärimisega laagrite kandevõime väike, vajadus kallite, antifriktsioon materjalide järele.
  • Mis on hüdrodünaamiline liugelaager (skeem). ……………………………….. ++
    Nagu veesuusataja, kes püsib veepinnal siis kui kiirus on piisav ja suusad moodust veepinnaga mingi nurga. Tapi ja laagri pinnad on teineteisest täielikult eraldatud õikihiga.
  • Liugelaagri materjalid. …………………………………………………………. ++
    Antifriktsioonmalm-vähekoormatd, aeglkased laagrid, pronks-keskmine koormus,kiirus, babiit -pehme metal ja antimony sulam -kasut antifriktsioonse kihina, metallkeraamika, pulbermetallurgia-laagripuks, mittemetall- plast ,kumm,grafiitmaterjal, puit
  • Veerelaager ja selle iseloomustus. ……………………………………………… ++
    Välisvõru,veerekeha,sisevõru,separator, A-sisevõru veeretee + suur kandevõimeväikese laiuse juures, kõrge kvaliteet hulgitootmise ja standardamise juures,suur kasutegur, hõõrdetegur ei sõltu pöörlemiskiirusest,lihtne hooldamine – ressurss on hajuv, suu välisläbimõõt, tundlik tõukelisele koormusele.
  • Veerelaagrite klassifikatsioon. …………………………………………………. +++
    1. Veerekehade kuju järgi : kuullaagrid, rulllaagrid 2. Vastuvõetava jõu suuna järgi: radiaallaagrid(võtavad vastu radiaaljõudu), radiaaltelglaagrid(võtavad vastu radial kui ka telgjõudu), tugliaager, telgjõudu vastu võttev . 3. Võime järgi taluda sise- ja välisvõru telgede nurgiasetust: seaduvad, mitteseaduvad. D= 5x tähise viimane
    50.Veerelaagri võimalikud tõrked ja laagri suuruse valiku eesmärk ning
    valiku põhimõte. ……………………………………………………………….. +++
    Veerepindade pindvõimsus e piting, abrasiivkulumine, muljumine ehk brinellimine, separaatori purunemine , võrude js veerekehade purunemine.
    Laagri suuruse valik: vajaliku resursi tagamine töötava laagri resurss olekus.
    51. Sidurid ja nende peamised ülesanded. …………………………………………… ++
    Sidur on samatelgseid võlle omavahel või samatelgseid võlle ja rattaid ühendav masinaelement. Ül: kanda üle pöördemomenti, kompseneerida võllide asendi koostehälbeid- kompenseerivaid sidurid:rööpsuse halve, nurkhälve, pikihälve. Leevendada dünaamilisi koormusi-elastsed sidurid. Kaitsta seadet ülekoormuse eest kaitsesiduril.
  • Masina elemendid EKSAM #1 Masina elemendid EKSAM #2 Masina elemendid EKSAM #3
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 3 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2015-01-09 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 26 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor katlinsander Õppematerjali autor
    Masine elemendid KT/EKSAMI küsimused ja vastused

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    7
    doc

    Masinaelemendid lõpueksam

    Ergonomilisus.Maksu mus.Disain. 2.Mis on mehhanism ja mis on masin? Mehhanism- kehade süsteem,mis teisendab ühe( või mitme) keha etteantud liikumise teis(t)e keha(de) nõutavaks e soovitud liikumiseks.Masin-mehhanismist või mehhanismidest koosnev seade inimese füüsilise või vaimse töö kergendamiseks. 3.Mis on detail ja mis on masinaelement? Detail-toode(masinaelement),mis valmistatud ühest materjalist koosteoperatsioone kasutamataElement e masinaelement-kindlat f-ni täitev masina elementaarosa(nt veerelaager,detail). 4.Mis on masina või selle elemendi ressurss ja mis on tõrge? Masina või tema elemendi reaalne töösoleku aeg,mil säilib töövõime.Tõrge-detaili või masinaelemendi töövõime osaline või täielik kaotus. 5.Loetlege seadme või selle elemendi peamised töövõimekriteeriumid. Tugevus.Jäikus.Kulumiskindlus.Vibrokindlus.Kuumakindlus. 6.Mis on kulum ja kulumise intensiivsus?Nende sõltuvus ajast. Kulum-mõõtmete või massi muutumine

    Masinaelemendid
    thumbnail
    12
    doc

    Masinatehnika eksamiküsimuste vastused

    kontrollitavate telgjõudude saamise võimalus; liide võib edukalt olla suvalises asendis; tänu masstootmisele standardsed kinnituselemendid (kruvid, poldid, mutrid) on kvaliteetsed ja suhteliselt odavad. Puudused: pingekontsentraatorite olemasolu; koormuse ebaühtlane jagamine keerdude vahel; keerme halb tsentreerimine. 50. Keevisliited. Üldiseloomustus. Keevisõmbluste tüübid. Keermesliited jagunevad polt-, kruvi- ja tikkpoltliiteiks. Keermesliite elemendid on Keevisliide ­ detailide kogum, mis on keevisõmblusega ühendatud. Liide saadakse peapoldid, kruvid, tikkpoldid, mutrid, seibid ja keerme lukustuselemendid. liitekoha kuumutamisega sulaks või plastseks ja selle liitekoha järgneva tardumise 49. Tõmbe- ja põikjõuga koormatud poldi arvutus. tulemusena. Keevisliidete eelised: neetimisest metallisäästlikum; - keevitusprotsess

    Masinatehnika
    thumbnail
    10
    docx

    Ülekanded, laagrid, liited

    Ülekanded Ülekanne (masinaehituses) on seade mis võimaldab mehaanilist energiat üle kanda vahemaa taha ning muuta seejuures ülekantavat jõudu või kiirust. Töömasinate käitamiseks on tarvis energiat. Seda toodavad jõumasinad (erinevad mootorid). Tavaliselt kantakse energia töömasinale üle pöörleva liikumisena (pöörleva võlliga). Kuna töömasina ühendamine otse jõumasina külge pole alati võimalik, siis võetaksegi kasutusele erinevad ülekanded. Ülekannete kasutamine on vajalik järgmistel juhtudel: · jõumasina ja töömasina kiiruste erinemisel. · vajadus muuta töömasina kiirust samal ajal kui jõumasina kiirus on konstantne (muutumatu). · vajadus muuta jõumasina pöörlev liikumine töömasina tööorgani sirgjooneliseks või mõneks muuks liikumiseks. · kui ohutuse, mugava hooldamise või mõnel muul kaalutlusel pole võimalik jõumasina ja töömasina võlle vahetult ühendada. Enamkasut

    Materjaliõpetus
    thumbnail
    3
    doc

    Teooria küsimused ja vastused

    Lõikepinna sihis mõjuv tangentsiaalpinge ehk nihkepinge (tau) näitab aineosakesi piki Mis on kasutegur? lõikepinda teisaldavate jõudude intensiivsust. Kasutegur iseloomustab masina efektiivsust. = Akasulik / Akogu = (Akogu-Akadu)/Akogu (veerelaagerdusel 0,98 ­0,99; tiguülekandel võib isegi olla < 0 ­ isepidurdav süst.) Tõmbe-ja survepinge. Tugevustingimus tõmbel ja survel. Tõmme on pikkijõud, mis keha näilisel lõikel on suunatud lõike tasakaalustamiseks Masinates käsutavate materjalide loetelu

    Masinatehnika
    thumbnail
    22
    doc

    MASINATEHNIKA MHE0061

    punkti. F2Σ = F12+F22+F1*F2*cosα, kus α on jõuvektorite F1 ja F2 vaheline nurk 13. Jõu moment punkti suhtes (skeem, arvutamine). mA = F2*l; mb = F1*l F1 F2 A B l 14. Mis on kasutegur? Kasutegur iseloomustab masina efektiivsust. η = Akasulik / Akogu = (Akogu-Akadu)/Akogu (veerelaagerdusel 0,98 –0,99; tiguülekandel võib isegi olla < 0 – isepidurdav süst.) 15. Masinates käsutavate materjalide loetelu.  Rauda sisaldavad sulamid [teras (C<=2%), malm]  Värviliste metallide sulamid (vase sulamid, babiidid, alumiiniumi sulamid, titaani sulamid jt)  Plastid , asbesttäitega plastid  Termoreaktiivid (fenoplast)  Tehniline kumm

    Masinatehnika
    thumbnail
    252
    doc

    Rakendusmehaanika

    Mehhanism – kehade (lülide) tehissüsteem, mis muundab ühe või mitme keha (vedava lüli) etteantud liikumise süsteemi teiste kehade (veetavate lülide) soovitavaks liikumiseks. Iga mehhanism või seadis koosneb detailidest, mis on ühendatud koostuks. Detail - toode (masinaelement), mis valmistatud ühest materjalist koosteoperatsioone kasutamata (kruvi, võll, valatud korpus jne.). Element - kindlat funktsiooni täitev masina elementaarosa (näit. veerelaager, aga ka enamus detaile). Koost ehk sõlm - tootvas tehases elementidest koostatud toode (koostamisüksus). Liiteid kasutatakse detailide omavaheliseks ühendamiseks. Masinates esinevad liited jagatakse kahte põhigruppi- liikuvad ja liikumatud liited. Liikuvad liited (juhikud) tagavad detailide suhtelise pöörlemis-, translatoorse või liitliikumise. Liikumatuid liiteid kasutatakse detailide omavahel jäigaks ühendamiseks ning masinate kinnitamiseks

    Materjaliõpetus
    thumbnail
    10
    docx

    Jõuülekanne

    Põltsamaa Ametikool Jõuülekanne A3 Alvar Müür Kaarlimõisa 2010 1. Hammasülekanded 1.1 Eelised ja puudused · Eelised- kõrge kasutegur (kuni 98%). · väikesed mõõtmed (võrreldes hõõrd- ja rihmülekandega). · konstantne ülekandearv. · suur ülekantav võimsus (kümneid tuhandeid kilovatte) · võllide ja laagrite väike koormus. · eriseadmete vajadus hammaste lõikamiseks. · võimatu muuta ülekandearvu sujuvalt. · valmistamise ebatäpsusest tingitud müra. 1.2 Liigid Hammasülekannete liigitus telgede vastastikuse asendi järgi- · silinderhammasülekanded · koonushammasülekanded · hüpoidülekanded · hammaslattülekanded · kruvihammasülekanded Hammasülekannete liigitus hammaste paiknemise järgi ratta moodustaja suhtes- · sirghammastega · noolhammastega · kaldhammastega · kõverjooneliste hammastega Hamba kuju järgi- · evolventprofiiliga · tsükloidprofiilig

    Auto õpetus
    thumbnail
    15
    docx

    Masinatehnika eksam 2010/2011

    koonuskeermeteks; parem ja vasakkeermeks; kolmnurk ja ümarkeermeks; ühe ja mitmekäiguliseks keermeks. Keermesliited jagunevad: polt-, kruvi-, ja tikkpoltliiteks. Keermete tähistus: M-meeterkeere(nt 24*2 meeterkeere läbimõõduga 24mm ja keermesammuga 2 mm); TM-trapetskeere; S- tugikeere; Ra- ümarkeere. Meeterkeeret kasut. aparaadi ehituses. Tugikeeret kasut nt. tungrauas. 48. Keermesliited. Üldiseloomustus. Keermesliited jagunevad polt-, kruvi- ja tikkpoltliiteks. Keermesliite elemendid on peapoldid, kruvid, tikkpoldid, mutrid, seibid ja keerme lukustuselemendid. Lisaks kinniselementidele kasut. keeret masinaehituses pöörlemisliikumise muutmisel kulgliikumiseks. Peaaegu kõik keermesliite elemendid on standardsed. 49. Tõmbe- ja põikjõuga koormatud poldi arvutus. Põikjõuga koormatud liide: tavaline polt asub väikse lõtkuga puuritud avas, spetsiaalpolt asub väikese pinguga hõõritsatud avas. Gruppliite korral loetakse, et koormus jaguneb poltide vahel ühtlaselt

    Masinatehnika




    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun