Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
✍🏽 Avalikusta oma sahtlis olevad luuletused! Luuletus.ee Sulge

"laevaliikluse" - 57 õppematerjali

thumbnail
12
doc

VTS systems (Vessel Traffic Services System)

Laevaliikluse teenindamise süsteemid ­ VTS systems (Vessel Traffic Services System) 1. Sissejuhatus Erinevates eluvaldkondades on palju selliseid osasid, mis tavainimestele märkamatuks jäävad, kuid mis on olulised selle valdkonna edukaks ja efektiivseks toimimiseks. Merenduses on üheks selliseks valdkonnaks laevaliikluse juhtimine. Käesoleva referaadi eesmärk on anda ettekujutus laevaliikluse teenindamise süsteemist ­ mis ta on, tema eesmärgid, eesmärkide ja ülesannete täitmise erinevatest võimalustest, võrdlus lennuliikluse juhtimise/kontrolliga. Ära on ka toodud olulisemad rahvusvahelised organisatsioonid ja konventsioonid, mida peab arvestama laevaliikluse juhtimise väljatöötamisel 2. Miks ? Alljärgnevalt on ära toodud mõningad põhjused, miks on VTS-süsteemid ja sellega seonduvad muutunud merenduses aktuaalseks.

Merendus → Laevandus
33 allalaadimist
thumbnail
31
pptx

Ühistransport

Mereasjanduse Peavalitsus, hiljem andis riik laevaliikluse rendile. Kuni 1930. aastani korraldas laevaliiklust mandri ja saarte vahel Balti Päästeselts. Balti Päästeseltsi laev Karin Turul tekkis konkurents, mille tõttu langesid piletihinnad 75 sendilt 15 sendile. Konkurentsi pärast korraldati klientide meelitamiseks kampaaniaid, näiteks pakuti neile tasuta õlut, mistõttu ka üks teenusepakkuja pankrotti läks. Laevandus 1939 - 1958 Alates 1940. aastast oli laevaliikluse juht taas riik. Algul oli kasutusel 3 laeva, kuid peale sõda oli kasutusel vaid üks, mis sõitis mandri ja Hiiumaa vahel. Nõudlus laevaliiklusele kasvas pidevalt, mispärast võeti 1956. aastal kasutusele 4 Leningradis ehitatud laeva. Kahjuks aga ei suutnud need talveti ühendust hoida, seetõttu toodi Lätist jääkindlad laevad. Laevandus 1959 - 1978 Varasemalt oli Vormsi saarega ühenduse pidamine võrdlemisi juhuslik, kuid 1975 hakkas mandri ja saare

Ühiskond → Ühiskond
1 allalaadimist
thumbnail
24
ppt

Eesti ja naftareostuse oht Läänemerel

parandamise koht Keskkonna vastutushaldusvastutus, kahju vältimine,heastamine Vastsutust reguleerib keskkonnavastutuse seadus, mis toetub EL parlamendi ja nõukogu direktiivil EL MERESTRATEEGIA RAAMDIREKTIIV: 22.02.11 vastuvõetud Eesmärk:saavutada EL merekeskkonna hea seisund aastaks 2020 EUROOPA PARLAMENDI JA NÕUKOGU DIREKTIIV 2009/16/EÜ,23. aprill 2009, käsitleb sadamariigi kontrolli EUROOPA PARLAMENDI JA NÕUKOGU DIREKTIIV 2009/17/EÜ,23. aprill 2009, ühenduse laevaliikluse seire ja teabesüsteem Läänemere idaranniku pikima rannajoonega riik 3794 km. Laide ja saari rannikuvetes 1500. Läänemeri on reostatuim meri Euroopas. Väike isepuhastus võime Läänemerel päevas umbes 2000 laeva, neist 200 on tankerid Helcomi andmetel juhtus 2007 a Läänemerel laevadega 120 intsidenti, neist neli põhjustasid ka naftareostuse. Õnnetuste oht kasvab: laevaliikluse ristumiskohtades Tallinn Helsingi, Sillamäe Kotka liinil.

Geograafia → Geograafia
22 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Ohtlike võõrsõnade lünktekst

....................................... , oleksin ehk kaotajaks jäänud. 9. Kuna riigi ........................................ jäi oodatust väiksemaks ja ka reisijate arv on viimastel kuudel oluliselt langenud, siis bussifirmal midagi hõisata ei ole. 10. Hasartmängumaksu laekumise ........................................ vähenemine on muutnud spordi senise rahastamisskeemi kasutuks. 11. Kalurite ........................................ katkestas La Manche'i laevaliikluse. langus, allakäik, mandumine blufiga eksiteele juhtima piiramine, tõkestamine pealemakse, riigi toetus ettevõttele või asutusele teatmeteos pressitud turvas, süsi vms kümmepäevak kindlaksmääratud kord; korrale allumine tugevasti mõjuv, rabav ametlik v pidulik avaldus, ametlik teadaanne pealetükkivalt sõbralik, liiga kodune blokaad, drastiline, dotatsioon, bluffima, familiaarne, deklaratsioon, brikett, dekaad, distsipliin, entsüklopeedia, dekadents

Eesti keel → Eesti keel
14 allalaadimist
thumbnail
1
docx

Võõrliigid Läänemeres

Võõrliigid Läänemeres Läänemeri ehk Limneameri on Atlandi ookeani sisemeri, mis piirab Eestis põhjast ja läänest. Teised Läänemere-äärsed riigid on Läti, Poola, Saksamaa, Taani, Rootsi, Soome ning Venemaa. Läänemeres avalduvad mitmed bioloogilised ohud, üks neist on võõrliikide sissetung. See on intensiivistunud tänu kaubanduse, transpordi, laevaliikluse ja turisminduse arengule. Võõrliikide sattumine Läänemerre toimub peamiselt laevade abil, enamasti ballastvee (ballastvesi on laeva spetsiaalsesse ruumi pumbatud selleks, et laev püsiks võimalikult hästi tasakaaluasendis) ja laevakerede kaudu. Samuti võivad võõrliigid sattuda võõrasse levilasse näiteks koduakvaarumite tühjendamisel looduslikesse veekogudesse või loomade põgenemisel kasvandustest.

Geograafia → Geograafia
6 allalaadimist
thumbnail
10
pptx

Tihe laevaliiklus Läänemerel ja naftalekked

Tihe laevaliiklus Läänemerel ja naftalekked Laevaliiklus Läänemerel · 2000 laeva sõidab meres iga päev · naftatankide populaarsus ja kasv · Mööda Läänemerd veetakse aastas 500 miljonit tonni kaupa · Raske navigeerimine · Laevaõnnetused · Tihe laevaliiklus ja kahju merekeskkonnale · Pikaajaline laevaliiklus · Postilaevad Laevaliikluse tihedus. · Läänemere merekeskkonna kaitse komisjoni (HELCOMi) koostatud analüüsi kohaselt on laevaliiklus Läänemerel üks maailma tihedamaid ning kasvab iga aastaga järjest suuremaks. · Iga aasta saabub või lahkub Läänemerest 54 000 registreeritud alust. · http://www.marinetraffic.com/ Laevade liigid Läänemerel · Läänemerd ületavad mitmed kruiisilaevad. Mõned kõige tähtsamad on Viking Line, Silja Line, Tallink, St. Peter Line, Eckerö Line ja Birka Line. · Enamus nendest laevadest peatuvad Tallinnas Helsingis, Stockholmis, Peterburis ja Kapellskäris...

Geograafia → Eesti loodus- ja...
7 allalaadimist
thumbnail
6
ppt

Läänemeri

(Mytilus edulis), liivauurikkarp (Mya arenaria) jpt. · Peamised püügikalad on räim, kilu, tursk ja lest. Imetajatest leidub hallhülgeid ja viigrit. Võõrliigid · Alates 19. sajandi algusest kuni 21. sajandi alguseni on Läänemerre tunginud 90 võõrliiki, neist 70 on siin naturaliseerunud[4]. Nende levik Läänemere ulatuses on eriti kiiresti laienenud mere ja sellega ühenduses olevate kanalitel toimuva tiheda laevaliikluse tõttu. · Tähtsamaid võõrliike: · Mnemiopsis leidyi (ameerika kammloom) · karbiline Mytilopsis leucophaeata · vesikirbuline Cercopagis pengoi · kümnejalaline Palaemon elegans · kirpvähiline Gammarus tigrinus · vaguviburvetikas Prorocentrum minimum Hoovused · Läänemere hoovused olenevad tuule suunast ja tugevusest. Sagedamini esineb veevool piki Eesti rannikut ida suunas. Veetaset tõstavad tugevad läänekaarte tuuled, seda alandavad idatuuled

Geograafia → Geograafia
21 allalaadimist
thumbnail
13
pptx

Võõrliigid Läänemeres

­ On varjulisema eluviisiga kui kohalikud kirpvähid ­ halveneb kalade toidubaas. Mudakrabi (Rhithropanopeus harrisii) · Looduslik levila: Põhja-Ameerika idarannik. · Eesti esmaleid 2011. a. Pärnu lahest · Läänemerre jõudnud laevanduse tõttu. - vähkide viiruse levitaja, - konkurents kohalike liikidega, - kiskluse surve kohalikele liikidele, - kalapüügivahendite ummistamine, lõhkumine KUIDAS SATUVAD VÕÕRLIIGID LÄÄNEMERRE? · tiheda laevaliikluse kaudu (laevade välispind, ballastvesi) · kanalite kaudu · dekoratiivliikide kasvatatamise tagajärjel · kaubandusega · kalandusega (elussöödad, paadid) · Vanimad võõrliigid on saabunud juba 11.-12. sajandil (nt liivauurikkarp) · Suurem osa Musta ja Kaspia mere äärest, Põhja-Ameerikast, Kagu- Aasiast. KUIDAS MÕJUTAVAD VÕÕRLIIGID PÕLISLIIKE? · Kohalike liikide arvukuse muutumine · Kohalike liikide leviala muutumine · Toiduahelate muutmine

Geograafia → Geograafia
4 allalaadimist
thumbnail
36
doc

Meretranspordi infotehnoloogia

garanteerida perspektiivis Hamburgi sadama sujuva funktsioneerimist. 3. Tagada toetust ja ja nõuannet firmadele andmete töötlemisel. DAKOSY teenuste ring sisaldab ka tarkvara arendamist, arvuti keskuse teenust ja ja DP audiitorfirma teenusi sadama transpordi sektori jaoks.Teenustest, mida DAKOSY tagab praegu ja jätkab tagama tulevikkus sadamas on kõige prioriteetsemad süsteemi usaldatavus, informatsiooni töötlemise kiirus ja usaldusväärtus. 5. Laevaliikluse teenindamise süsteemid. VTS | Vessel Traffic Services (laevaliikluse juhtimise keskus) oluline suundumus navigatsiooniohutuse tõhustamiseks tänapäeval on laevaliikluse juhtimise-, kontrollimise- ja infosüsteemide (VTS ja VTMIS) väljaarendamine. Lähitulevikus suureneb eelnimetatud süsteemide osatähtsus navigeerimise ohutuse tagamisel oluliselt. Kui kaasajal hõlmab VTS (VTMIS) üldreeglina ainult piiratud veealasid (suuremate sadamate vahetu lähedus), siis tulevikus,

Merendus → Merendus
11 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Teine maailmasõda - tähtsamad sündmused

Nõukogude Liit sai Saksamaa vahelesegamiseta lääne suunas laineda 1. september 1939 ­ Saksamaa tungib Poola. ALGAB TEINE MAAILMASÕDA 17. september 1939 ­ Nõukogude Liit tungib Poola. Septembri algus 1939 ­ Inglismaa ja Prantsusmaa kuulutavad Saksamaale sõja. Saksa-Prantsuse piirile tekib sõjaline liin, kus toimus nn. ,,kummaline sõda" aprill 1940 ­ Saksamaa vallutab Taani ja Norra. Põhjused: 1) Taani väinade kaudu Põhja-ja Läänemere laevaliikluse kontroll 2) Norra suured rauamaagivarud vajalikud Saksa sõjatööstusel sügis 1940 ­ lahing Britannia pärast (Saksa lennukid pommitasid Inglismaa linnasid ja tööstuspiirkondi) 22. juuni 1941 ­ Saksamaa alustab Barbarossa plaani realiseerimist (kallaletung Nõukogude Liidule) 1. dets 1941 ­ Jaapanlased ründavad Ameerika sõjaväebaasi Pearl Harbouris, ameeriklased kistakse sõtta november 1942 ­ veebruar 1943 ­ Stalingradi lahing. See on oluline linn,

Ajalugu → Ajalugu
7 allalaadimist
thumbnail
12
pptx

Island

saarel. Asendi tõttu saab Island päikseselt vähe sooja isegi suvel. Ranningulgi on suvi lühike ja vilu. Talv on PõjaAtlandi hoovuse mõjul suhteliselt pehme. Sademed toovad Islandile peamiselt lõunast ja edelast saabuvad soojemad õhumassid. Meri,siseveed,jõed,järved Meri Islandi ümber ei jäätu, kuid põhjaja idarannikule kannab Ida Grööni hoovus vahel talviti triivjääd. Karmidel talvedel võib see fjordid ummistada ja laevaliikluse katkestada. Suuremad jõed lähtuvad liustikest ja voolavad laavaplatoo lõhede kohale tekkinud orgusid pidi. Suve on vesi sogane liivast ja moreenist. Järvi on Islandil vähe. Taimed Taimed katavad vaid väiksemat osa saarest, liustikel ei kasva midagi. Põhjaja idarannikut katab enamasti tundrataimestik, märjas ja soojemas eldelaosas levivad soostunud niidud turbamuldadel. Õiget metsa pole Islandil kunagi laialdaselt kasvanud.

Turism → Turism
20 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Tööstuslik pööre Euroopas. Industriaalühiskonna palgejooni.

14. Miks olid töölised esialgu masinate kasutuselevõtu vastu? 15. Mida tähendab industriaalühiskond? Järjest enam tööstuse saavutustele tuginevat ühiskonda nim. industriaalühiskonnaks. 16. Millistes valdkondades tõi industrialiseerimine endaga kaasa muudatused? Transpordis, põllumajanduses, elektrivaldkonnas, linnaühiskonnas. 17. Mis muutus seoses industrialiseerimisega transpordis, elektrivaldkonnas, põllumajanduses, linnaühiskonnas? Transport kiirenes kaasa aitas raudteede ja laevaliikluse areng. Hakati laialdaselt kasutama elektrit leiutati elektripirn, patarei, elektrigeneraator ja võeti kasutusele elektrijuhtmed, lisaks täiustusid sidepidamisvahendid. Põllumajanduses hakati kasutama traktoreid ja kombaine see suurendas tunduvalt põllumajanduse tootlikust, toiduained hakati säilitama. Linnaühiskonnas kaasnes majandusliku arenguga linnastumine ,elukeskkond paranes pidevalt. 18. Mida tähendab imperialism? Miks see tekkis? Suuremate riikide suurenemine ja soov suureneda

Ajalugu → Ajalugu
52 allalaadimist
thumbnail
1
doc

Energeetika

tarbija lähedale, kus pole teisi kütuseid; uraan on maailmaturul kergesti kättesaadav; hästi töötav TEJ ei saasta keskkonda. Negatiivne: rajatakse veekogu äärde; jäätmed on radioaktiivsed; ehitamise on teadus- ja kapitalimahukas ning jõukohane vaid arenenud riikidele; abivahend tuumarelva tootmiseks (Iraan); õnnetused, avariid (1986 Tsernõbol). Kolme Kuru HEJ: majanduslik kasu/kahju: suures kogused odavat elektrit; laevaliikluse paranemine/ suured kulutused seoses ehituse ja inimeste ümberasumisega; suurte põllualade vee alla jäämine; tehaste sulgemine; turismiobjektide hävimine. Keskkondlik kasu/kahju: üleujutuste oht väheneb/ suurte alade vee alla jäämise tõttu hävivad taime- ja loomaliigid. Sotsiaalsfääri kasu/kahju: uued töökohad/ 1,2 mln inimese ümberasutamine.

Geograafia → Geograafia
25 allalaadimist
thumbnail
8
docx

Somaalia Piraadid essee

Ebastabiilne olukord ühes regioonis võib tekitada probleemi ka teistes regioonis, sest piraatlus Somaalias mõjutab teiste riikide huvesid ja vajadusi. Ülemaailmse ühiskonna eluliselt olulised huvid seisnevad mere kasutamises rahvusvahelise koostöö areenina majanduslikes, teaduslikes ning ka teistes harudes. Piraatlus toob kaasa suured materiaalsed kahjud ning halvasti mõjutab vaba ja turvalise laevaliikluse printsiibi. Samuti kaupade vedamise hind läheb kallimaks ning hinna oluliselt mõjutab piraatluse oht. Need alused on ülemaailmse ühiskonna jaoks tähtsad ning millele tuginevad riigid võisteldes ja sekkudes piraatlusesse preventiivse eesmärgiga. Piraatluse kasvule Somaalia regioonis kaasnes rahvusvaheline reaktsioon. Reaktsioon on suunatud kõigepealt laevade turvalisuse tagamisele. Niimoodi, 7 oktoobris aastal 2008 ÜRO

Õigus → Kriminoloogia
34 allalaadimist
thumbnail
15
pptx

Läänemeri

liiga soolane ja ookeaniliikide jaoks liiga mage. Peamised püügikalad on räim, kilu, tursk ja lest. Imetajatest leidub hallhülgeid ja viigrit. Võõrliigid Alates 19. sajandi algusest kuni 21. sajandi alguseni on Läänemerre tunginud 90 võõrliiki, neist 70 on siin naturaliseerunud. Nende levik Läänemere ulatuses on eriti kiiresti laienenud mere ja sellega ühenduses olevate kanalitel toimuva tiheda laevaliikluse tõttu. Tähtsamaid võõrliike: Mnemiopsis leidyi (ameerika kammloom) karbiline Mytilopsis leucophaeata vesikirbuline Cercopagis pengoi kümnejalaline Palaemon elegans kirpvähiline Gammarus tigrinus vaguviburvetikas Prorocentrum minimum Mnemiopsis leidyi (ameerika kammloom) karbiline Mytilopsis leucophaeata vaguviburvetikas Prorocentrum minimum vesikirbuline Cercopagis pengoi Kasutatud kirjandus: http://et.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4%C3%A4nemeri

Geograafia → Geograafia
49 allalaadimist
thumbnail
2
pdf

Kuidas mõjutas tööstuslik pööre inimeste igapäevaelu?

võimalik toorainet ja valmistoodangut vedada suurtes kogustes vajalikesse kohtadesse. Varem ei olnud see võimalik. Raudteede ümber tekkisid uued asulad ja tööstusettevõtted ning raudtee soodustas ka tööstuse arengut. Raudteede kõrval mängis olulist rolli ka veetranspordi areng. Toimus aurulaevanduse kiire areng, võeti kasutusele sõukruvi ja hakati ehitama raudlaevu, mis võimaldasid hakata ühendust võtma maailma erinevate piirkondadega. Laevaliikluse arenguga käis kaasas ka ulatuslik kanalite ehitamine. Ma arvan, et transpordiarengud olid väga olulised inimeste jaoks, sest tänu neile said inimesed rohkem ringi liikuda ja nad säästsid väga palju aega. Tööstusliku pöörde ajal ei muutunud põllumajandus kuidagi vähem oluliseks, vaid tal oli oluline roll sellel ajal. Põllumajanduse peamiseks ülesandeks oli suurtesse tööstuslinnadesse koondunud inimeste toitmine. See soodustas viljakasvatuse eelisarengut

Ajalugu → Ajalugu
12 allalaadimist
thumbnail
10
docx

Läänemere ülevaade

näiteks söödav rannakarp, liiva-uurikarp jpt.Peamised püügikalad on räim, kilu, tursk ja lest. Imetajatest leidub hallhülgeid ja viigrit. 5 Võõrliigid Alates 19. sajandi algusest kuni 21. sajandi alguseni on Läänemerre tunginud 90 võõrliiki, neist 70 on siin naturaliseerunud. Nende levik Läänemere ulatuses on eriti kiiresti laienenud mere ja sellega ühenduses olevate kanalitel toimuva tiheda laevaliikluse tõttu. Läänemere sadamad Liiklusteena on Läänemeri väga tähtis. Ookeaniga peetakse ühendust Taani väinade ja Kieli kanali kaudu. Peamised sadamad: Peterburi, Tallinn, Riia, Ventspils, Liepja, Klaipeda, Kaliningrad, Gdask, Gdynia, Szczecin, Rostock, Kiel, Kopenhaagen, Malmö, Stockholm, Turu, Helsingi ja Kotka. 6 Kokkuvõte Selle aja jooksul mil ma olen looduse tunnis kuulanud, kuid ka

Bioloogia → Bioloogia
6 allalaadimist
thumbnail
3
docx

Kordamisküsimused Hüdrograafia I töö 2SS1/11

Kordamisküsimused Hüdrograafia I töö 2SS1/11 1. Hüdrograafia 2 mõistet: Loodusgeograafia haru, mis uurib ja kirjeldab siseveekogusid Merenduse haru, mis selgitab merede ja suurte siseveekogude laevasõiduteid ja ­ tingimusi ning tagab ohutu laevaliikluse. Tihe seos on kartograafia geodeesia arvutustehnika ning merefüüsikaga. 2. Maailmamere keskmine soolsus on 35 Promilli ja süvavee keskm temp on 2-4 C 3. Mõisted: Glatsiaalne: Liustikutekkeline, Fütogeenne: Taimtekkeline, Zoogeenne: Loomteggekine, Mariinne:meretekkeline Pinnavormide sklulptuursuse tekkepõhjus. 4. Nõlvade jaotus kuju järgi: Nõgusad, Kumerad, sirged, astmelised. Tekke järgi: Varingu, rusukalde, erosiooni. 5

Merendus → Hüdrograafia
23 allalaadimist
thumbnail
5
rtf

Läänemeri

Läänemeri Referaat 1 Läänemere ohud ja võimalused Madli Palu 11.11.2009 Läänemeri Läänemeri ehk Limneameri (nimi "Balti meri" on ebasoovitatav) on Atlandi ookeani sisemeri, mis piirab Eestit põhjast ja läänest. Teised Läänemere-äärsed riigid on Läti, Leedu, Poola, Saksamaa, Taani, Rootsi, Soome ning Venemaa. Läänemerd ühendavad Põhjamerega madalad ja kitsad Taani väinad. Mõned loevad Läänemere osaks ka Kattegati väina Taani ja Rootsi vahel. Füüsiline iseloomustus Läänemere pindala on 373 000 km2, koos Taani väinade ja Kattegatiga 415 266 km2[1]. Läänemere maht on 21 721 km3, keskmine sügavus on 52 m ja suurim 459 m (Landsorti süvik). Veereziim Läänemerre suubub arvukalt jõgesid. Suurim neist on Neeva, vooluhulgaga 2500 kuupmeetrit sekundis. Kõik jõed kokku toovad Läänemerre umbes 14 000 kuupmeetrit magedat vett sekundis. Niiske kliima tõttu sajab ka Läänemere pinnale rohkem vett, kui sealt aurab, va...

Loodus → Keskkonnaõpetus
37 allalaadimist
thumbnail
8
docx

Meri kui ökosüsteem

MERI Referaat Juhendaja: Tallinn 2013 Sisukord Sisukord..........................................................................................................................1 Sissejuhatus....................................................................................................................2 1. Ökosüsteem...................................................................................................................3 1.1 Ökosüsteemist üldiselt.............................................................................................3 1.2 Omadused......................................................

Bioloogia → Bioloogia
18 allalaadimist
thumbnail
60
docx

„Optimaalse laevatüübi ja töökorralduse vormi valik liinidele või suundadele”

............................................9 3. Lähte- ja sihtsadamate tehnilis-ekspluatatsioonilised iseloomustused:................13 3.1 Lähtesadama iseloomustused.............................................................................13 3.2 Sihtsadama iseloomustused................................................................................ 15 4. Laevade töökorralduse optimaalse vormi valik.....................................................17 5. Sobiva laevaliikluse vormi valik töösuundadele või liinidele.................................17 6. Laevatüüpi valik esimeses lähenemises................................................................18 7. Laevareisi planeerimine selle ajaelementide lõikes..............................................19 8. Laeva reisi tulude ja kulude kalkuleerimine..........................................................21 9. Laevareisi ekspluatatsiooniliste näitajate arvutamine ja hindamine.....................23 10

Logistika → Logistika
56 allalaadimist
thumbnail
28
docx

Meresaaste vältimine

“seelikuna” •teatud vahemaade tagant on paigutatud ujuv – ja ballastmaterjal •eeliseks suhteliselt kompaktne hoiustamine •puuduseks halb hoovus - ja lainetuskindlus. 2. Nimetage eripiirkondadeks loetavaid merealasid. Eripiirkonnad on: •Vahemeri •Läänemeri (Balti meri) •Must meri •Punane meri •Põhjameri •Mehhiko laht •Kariibi mere piirkond •Antarktika piirkond Need regioonid on eriti probleemiderohked tiheda laevaliikluse ja suletusest tuleneva vähese veevahetuse tõttu. 3. Nimetage laevajäätmete kategooriad. Kategooria 1. Plastik, kaasa arvatud sünteetilised võrgud, otsad ja pakkematerjal: vastava märgistusega konteiner asub (ahtritekil) Kategooria 2. Ujuv puitmaterjal, vooderdised ja pakkematerjal:vastava märgistusega konteiner asub……. Kategooria 3. Paber, kaltsud, klaas, pudelid, keraamika, metall jms: vastava märgistusega konteiner asub……. Kategooria 4.

Loodus → Meresaaste vältimine
12 allalaadimist
thumbnail
25
docx

Sadamapraktika aruanne

Sadama struktuur ja töötajate ülesanded Kunda sadama töötajate kohustused ja ülesanded: Sadama direktor: Sadama direktori ametikoha eesmärk on lähtuvalt ettevõtte strateegilistest eesmärkidest kindlustada Kunda sadama efektiivne toimimine optimaalsete ressurssidega. Peamisteks kohustusteks on : 1.)sadama strateegiline juhtimine, 2.)kliendisuhete arendamine ja 3.)koostöö erinevate ametiasutustega. Sadamakapten: Sadamakapteni ametikoha eesmärgiks on see, et tagada ohutu laevaliikluse korraldamine sadama akvatooriumil ning kliendisõbralike sadamateenuste osutamine. Põhikohustusteks on 1.)korraldada ohutut laevaliiklust, 2.) koordineerida sadama töökorraldust, 3.) arendada koostööd sadama klientide ja koostööpartneritega, 4.) tagada veesõidukitega veetava ohtliku lasti arvestuse pidamine, 5.) tagada sadamaeeskirja ajakohasus 6.) täita sadama turvaülema kohustusi Stividor: Stividori ametikoha eesmärk on kindlustada optimaalse töökorraldusega sadamateenuse

Majandus → Praktika
60 allalaadimist
thumbnail
3
docx

Nõukogude Eesti külma sõja ajal

Retsensioon T. Tannbergi raamatule „Nõukogude Eesti külma sõja ajal“. Tõnu-Andrus Tannberg on Eesti ajaloolane ja Tartu Ülikooli Eesti ajaloo (lähiajaloo) professor alates 2013. Tegeleb põhiliselt Nõukogude Liidu, eriti Eesti NSV ajaloo ja Venemaa Keisririigi ajaloo, eriti sõjaajaloo uurimisega 18.-20. Sajandil. Ta on ka mitme õpiku kaasautor ("Maakaitseväekohustus Balti kubermangudes 19. sajandi I poolel (1806–1856)", Eesti ajalugu 1,2,4,5,6, Inimene, ühiskond, kultuur 3osa, Juurdepääsupiirangud arhivaalidele Euroopas ja Venemaal, Lähiajalugu 9 klassile, Uusaeg 3, 4 osa, Üldajalugu (1938-1991), jne.). Antud teos on mõeldud ajaloohuvilistele ja ajaloolastele, kuna see ajajärk on suhteliselt vähe senises ajalookirjanduses tähelepanu pälvinud. Autor on pannud kokku 12 artiklit, mis käsitlevad Eesti NSV ajaloo eri tahke külma sõja taustal. Monograafiliselt püüab autor pakkuda võimalikult head ülevaadet Eesti NSV poliitilisest, majandusl...

Ajalugu → Eesti Lähiajalugu
9 allalaadimist
thumbnail
4
doc

Energiamajandus - Kordamine energeetika tööks.

10. Miks suurte vee-energia varudega arengumaades on nii vähe hüdroelektrijaamu? Neid on kallis rajada, tehased ja vabrikud suletakse üleujutuse tõttu. Linnad üleujutuse tõttu kaovad, uute rajamine on väga kallis 11. Analüüsi Kolme Kuru HEJ rajamisega seotud probleeme Hiinas. Millised on sotsiaalsed, majanduslikud ja keskkonnaalased argumendid HEJ ­ a ehitamise poolt ja vastu? Kolme Kuru HEJ: majanduslik kasu/kahju: suures kogused odavat elektrit; laevaliikluse paranemine/ suured kulutused seoses ehituse ja inimeste ümberasumisega; suurte põllualade vee alla jäämine; tehaste sulgemine; turismiobjektide hävimine. Keskkondlik kasu/kahju: üleujutuste oht väheneb/ suurte alade vee alla jäämise tõttu hävivad taime- ja loomaliigid. Sotsiaalsfääri kasu/kahju: uued töökohad/ 1,2 mln inimese ümberasutamine. 12. Kus paiknevad Eestile lähemad tuumaelektrijaamad?

Geograafia → Geograafia
104 allalaadimist
thumbnail
12
ppt

Esitlus Peterburi kohta

ümbrus. Admiraliteet oli laevaehitustehas, mida Peeter-Pauli kindluse lähedale ehitama hakati. Esimene inimene, kes Peterburi maja ehitas, oli Balti sõjalaevastiku ülem Cornelius Cruys. Sillad Sildade arvult on Peterburi maailma linnade seas esikohal. Arvatakse, et koos eeslinnades paiknevatega, on Peterburis umbes 620 silda [2]. Neist 218 on jalakäijate omad. Linna piiridesse jääb 342 silda. 22 silda on avatavad laevaliikluse jaoks st ülestõstetava keskosaga. Esimene sild üle Neeva ehitati 1850. aastal. Üle Neeva peasängi viib üheksa silda. Aastast 1965 kuni 2004 oli linna pikimaks sillaks Aleksander Nevski sild (ilma kaldarajatisteta on pikkus 629 meetrit, koos nendega 905,7 meetrit. Silla laius on 35 m). Enne seda oli pikimaks sillaks 582-meetrine Kolmainu sild. Aastast 2004 on linna pikimaks sillaks Bolsoi Obuhhovski sild (üldpikkus 2824 meetrit, ilma kaldrajatisteta 382 meetrit).

Ajalugu → Ajalugu
13 allalaadimist
thumbnail
252
doc

Merekool praktika aruanne tüürimeestele

14.1. Vahitüürimees, vaatleja ja roolimees 95 14.2. Navigatsioonivahi koosseis 95 14.3. Navigatsioonivahi üleandmine ja vastuvõtmine 96 14.4. Vahitüürimehe kohustused vahi ajal 97 14.5. Laeva navigatsioonivahendite kontroll ja kasutamine 97 14.6. Ettekanded 98 14.7. Kohustused ohutu laevaliikluse tagamiseks 99 14.8. Ankruvaht 100 14.9. Vahimadruse ohutusring 101 15. Laeva süsteemid 102 15.1. Tankid 104 15.2. Tankide jaotusplaan 105 16. Roolikäsklused ja infovahetuse korraldus laevas 106 16.1

Merendus → Praktika aruanded
63 allalaadimist
thumbnail
4
odt

Meresõidu ajalugu

Aurikute ajastu alguseks loetakse ameeriklase Robert Fultoni reisiaurikut Clermont, mille kahte kaheksalabalist sõuratast ajas ringi Inglismaalt toodud Boulton ja Watt 15 kW-ne aurumasin. 1807.aastal tegi see aurulaev esimese reisi New Yorgist mööda Hudsoni jõge Albanyni (New Yorki osariigis), läbides 241 km 32 tunniga, seega kiirusega 7,5 km/h. Tagasiteel julges aurikule tulla ka üks reisija ­ sellega oli tehtud algus reisiliiklusele aurikuga ja 1808. a avati esmakordselt laevaliikluse ajaloos kindla sõiduplaani järgi töötav laevaliin Hudsoni jõel New Yorgi ja Albany linnade vahel. Laevaliin sai lühikese aja jooksul väga populaarseks ja peagi telliti liinile juurde uusi laevu. Aurulaevad olid laeva meeskonnale rohkem meelejärele, sest auruga köeti kajuteid ning meestel oli hea soe olla. Edasine areng toimus kiiresti. Juba 1819. aastal sooritas aurupurjekas Savannah reisi Ameerikast Euroopasse (tõsi küll, aurumasinat kasutati vaid mõne tunni jooksul)

Merendus → Merendus
21 allalaadimist
thumbnail
12
docx

Kaubaveo korraldamine arvutil

Tartu Kutsehariduskeskus Ärinduse- ja kaubandusosakond Emmi Ojala KAUBAVEO KORRALDAMINE ARVUTIL Iseseisevtöö Juhendaja Tiina Kraav Tartu 2010 1. KAUBAVEO LEPING Kaubaveolepinguga kohustub üks isik (vedaja) teise isiku (saatja) ees vedama vallasasja (veos) sihtkohta ning andma selle üle kolmandale isikule (saajale). Saatja kohustub selle eest maksma vedajale tasu (veotasu). Kaubaveolepingule kohaldatakse töövõtu kohta sätestatut, kui käesolevas jaos sätestatust ei tulene teisiti.See ei sätestu veose vedamisele merel. 2. VEOTEENUSTE KORRALDAMINE Reisijateveo teenus maksustatakse Eestis, kui teenust osutatakse täies ulatuses Eestis. Reisijateveo teenused, mis täielikult osutatakse välisriigis, maksustatakse 0%-lise maksumääraga. Reisijateveo teenuse maksustamisel 0%-lise maksumäärag...

Logistika → Laomajandus
39 allalaadimist
thumbnail
5
docx

VÄIKELAEVA MATERJAL-OLULISEM

KAARDID, MÄRGID, TULED LOKSODROOM (Rhumb Line) Maakera pinnal kaht punkti ühendav kõverjoon mis lõikub kõikide meridiaanidega sama nurga all. • ORTODROOM (Great circle) lühim tee kahe punkti vahe maakera pinnal on neid ühendava suurringi lühem kaar. • Laeva kursijoon (loksodroom) peab olema sirge Iga kaart kujutab maakera pinda või selle osa vähendatud kujul. Mingi kaardil kujutatud sirglõigu pikkuse suhet selle sirglõigu pikkusesse looduses nimetatakse mastaabiks. • Arvmastaap on murd, mille lugejaks on 1 ja nimetajaks on arv, mis näitab, mitu pikkusühikut antud maaalal vastab ühele ühikule kaardil. • Joonmastaapi kasutatakse laevajuhtimises, kus vaja kanda kaardile antud pikkusega sirglõik või mõõta kaugust kaardil. Joommastaap näitab, mitmele pikkusühikule looduses vastab üks pikkusühik kaardil • Mastaabi ülim täpsus on väikseim täpsus, mida võib kaardil mõõta. MEREKAARTIDE SISU Enne kaardi kasutamist selgita, millega tegu: • Väljaan...

Merendus → Navigeerimine
18 allalaadimist
thumbnail
5
docx

Külm sõda

ostmast Kuubalt suhkrut, olukorra päästis NSV, kes ostis toodangu ise ära. Castro natsionaliseeris ameeriklaste kui ka kohalike ettevõtted ja kuulutas välja sotsialistliku revolutsiooni. 1961. a saatsid Ühendriigid Kuubale pagulased, kes jäeti pidama seal ebaõiglast sõda ilma igasuguse abita. Ameerika jäi häbisse. Järgmisena asus NSV juht N. Hrustsov paigaldama Kuubale keskmaarakette, kuid sellest saadi teada ning president Kennedy teavitas 1962. a maailma raketiohust ning peatas laevaliikluse. Kennedy nõudis raketibaaside kõrvaldamist. Toimus vastastikune pidev ähvardamine, kumbki ei tahtnud järele anda. Kuid siiski andis esimesena Moskva järele. Vastutasuks lubas USA, et Castro reziim jääb püsima. 7. Vietnami sõda 1964- 1973 Kuuba kriisiga oli USA enam-vähem edukalt toime tulnud, kuid Vietnami sõjas kukkus täielikult läbi. 1954. Vietnami jagunemine kaheks -> NSVL, Hiina mõju all olev Põhja- Vietnam; USA mõju all olev Lõuna- Vietnam.

Ajalugu → Ajalugu
23 allalaadimist
thumbnail
41
docx

Optimaalse laevatüübi ja töökorralduse vormi valik liinidele või suundadele

..............6 3.LÄHTE- JA SIHTSADAMATE TEHNILIS-EKSPLUATATSIOONILISED ISELOOMUSTUSED.......................................................................................... 8 3.1. Primorsk.............................................................................................. 8 3.2. Rotterdam............................................................................................ 9 4.LAEVADE TÖÖKORRALDUSE OPTIMAALSE VORMI VALIK............................10 5.SOBIVAIMA LAEVALIIKLUSE VORMI VALIK TÖÖSUUNDADEL VÕI LIINIDEL...12 6. LAEVATÜÜBI VALIK ESIMESES LÄHENEMISES............................................13 7. LAEVAREISI PLANEERIMINE SELLE AJAELEMENTIDE LÕIKES......................17 8.LAEVA TULUDE JA KULUDE KALKULEERIMINE.............................................23 9. LAEVAREISI EKSPLUATATSIOONILISTE NÄITAJATE ARVUTAMINE JA HINDAMINE................................................................................................... 29 9.1

Merendus → Merendus
45 allalaadimist
thumbnail
9
docx

Islandi Vabariik

Rannikulgi on suvi lühike ja vilu. Laavaplatoodel on suvi märksa jahedam, jökullide otsas seda aga polegi. Talv on Põhja-Atlandi hoovuse mõjul siiski suhteliselt pehme. Sademeid toovad Islandile peamiselt lõunast ja edelast saabuvad soojemad õhumassid. Meri ja siseveed Leirhnjúkuri kuumaveeallikas Meri Islandi ümber ei jäätu, kuid põhja- ja idarannikule kannab Ida-Grööni hoovus vahel talviti triivjääd. Karmidel talvedel võib see fjordid ummistada ja laevaliikluse katkestada. Laevaliikluseks parimad tingimused on läänerannikul. Jõed Rannikualadel leidub tihedalt väikeseid ojasid. Suuremad jõed lähtuvad liustikest ja voolavad laavaplatoo lõhede kohale tekkinud orgusid pidi. Suvel, kui liustikuääred sulavad, on nad rohkeveelised, vesi aga on moreenist ja liivast sogane. Talvel jäävad need veevaeseks ja vesi selgineb. Seal, kus jõed laskuvad alla platoo pangastelt või laavavooludelt, paiknevad kärestikud või maalilised joad

Geograafia → Geograafia
47 allalaadimist
thumbnail
16
doc

Praktika aruanne - Baltic Queen

Tallinki ajalugu 1940. aastal enne nõukogude okupatsiooni sõitis Eesti lipu all ligi 440 mitmesugust laeva, neist 150 kaugsõidus, millega oldi 21. kohal maailmas. Pärast sõda taastati reisilaevaliiklus Tallinna ja Helsingi vahel alles 1965. aastal, mil seda liini sõitis ainult üks nõukogude alus - Vanemuine. Hiljem vahetas Vanemuise välja reisilaev Tallinn ja 1980. aastal Georg Ots. 1980.aastate lõpul alustati tollases Nõukogude Liidus ühisfirmade loomisega. 1989. aastal loodi laevaliikluse arendamiseks Soome lahel Soome ja Nõukogude Liidu ühisfirma Tallink, mille asutajateks olid Palkkiyhtymä Oy, Tallinna linn, Tallinna Sadam ja riigifirma Eesti Merelaevandus. Ühisfirma asutamise lepingule kirjutati alla 12. mail 1989. Soome osapoolele kuulus toona 49 protsenti aktsiatest. Esimene laev, mis hakkas Tallinki värvides Helsingi ja Tallinna vahel kaupa ja reisijaid vedama, kandis nime Tallink. Reisilaev Tallink tegi oma esimese reisi Tallinn- Helsingi liinil 8

Logistika → Laomajandus
193 allalaadimist
thumbnail
7
docx

GNSS arvestuse kordamine

parandatakse kohe. Postprocessing-DGPS tugijaam aga salvestab vead koos kellaaegadega logifaili, mille abil on hiljem võimalik tegelikke mõõtmisi teinud vastuvõtja andmeid enne kasutamist parandada. Samuti peab arvestama, et postprocessing-DGPS tugijaam, kust andmed saadakse, ei tohiks mõõtmiskohast asuda kaugemal kui 200 km. Loomulikult ei tule postprocessing-DGPS kõne alla kiiret reaktsiooni nõudvate ülesannete puhul, näiteks lennu- ja laevaliikluse juhtimisel. Kaardistajatele on see aga täiesti sobiv lahendus ja seejuures online-DGPSist tunduvalt odavam. Lisaks DGPS kohta: DGPS-i eelised : PDOP viga on tunduvalt väiksem kui tüüpiline vea suurus. Ja RMS(ruutkeskmine) viga on väiksem Eestis 2 DGPS tugijaama ­ Narva- jõesuus(töökaugus ~170km) ja Ristnas(200km) .vastuvõtjad on vaja häälestada nende sagedustele. 20. Mis on SBAS ja kuidas see töötab? Space Based Augmentation System SBAS (kosmoses paiknev parandussüsteem)

Informaatika → Gnss asukohamääramise alused
91 allalaadimist
thumbnail
8
doc

Meresaaste vältimine eksami küsimused-vastused

Paberist bussipilet ­ 2-4 nädalat; puuvillane riie ­ 1-5 kuud; köis ­ 3-14 kuud; villane riie ­ 1aasta; värvitud puit ­ 13 aastat; plekkpurk ­ 100 aastat; alumiiniumpurk ­ 200-500 aastat; plastikpudel ­ 450 aastat 29.Nimetage eripiirkondadeks loetavaid merealasid. Vahemeri, läänemeri (balti meri), must meri, punane meri, põhjameri, mehhiko laht, kariibi mere piirkond, Antarktika piirkond. Need regioonid on eriti probleemiderohked tiheda laevaliikluse ja suletusest tuleneva vähese veevahetuse tõttu. 30.Nimetage laevajäätmete kategooriad. Plastik, kaasa arvatud sünteetilised võrgud, otsad ja oakkematerjal; ujuv puitmaterjal, vooderdised ja pakkematerjal; paber, kaltsud, klaas, pudelid, keraamika, metall jms; lastijäätmed, peenestatud prügi, paber, klaas; toidujäätmed; tuhastatud jäätmed. 31.Nimetage jäätmete käitlemise meetodeid laevas. kogumine, ladustamine, töötlemine, teisaldamine. 32

Merendus → Eriala seminar
32 allalaadimist
thumbnail
7
docx

Vene impeerium 19. sajandil

liikumisvõimalusi. Raudteede ümber tekkisid asulad ja tööstusettevõtted. Raudteed aitasid kaasa maailmaturu kujuenmisele. Raudtee-ehitus koos selleks vajalike rööbaste valmistamisega, samuti vedurite ja vagunite tootmine, stimuleeris metallurgiat ja masinatööstust, kõik kokku aga andis tööd tuhandetele inimestele Aurulaevanduse kiire areng, sõukruvi kasutuselevõtmine ja raudlaevade ehitamine võimaldasid hakata ühendust pidama peaaegu iga maailma piirkonnaga. Laevaliikluse arenguga käis kaasas ka kanalite ehitamine. Uued energiaallikad Esimestes vabrikutes kasutati langevat vett, mis pani tööle vesiratta ja see omakorda vajalikud mehhanismid. Veejõu kasutamise tõttu tuli ehitada vabrikud suurte jõgede juurde. Osaliselt kasutati tuuleenergiat. 1765.a konstrueeris James Watt universaalse aurumasina, mis andis võimaluse kasutada seda paljudes majandusharudes. 19.saj keskpaigas sai kivisöest peamine lihtmasinate

Ajalugu → Ajalugu
10 allalaadimist
thumbnail
12
doc

Läänemere iseloomustus

peale hüdroelektrijaamaehitust esineb teda seal harva ja enamasti looduslikult jõkke ei tungi. Lõhe on siirdekala, kes võtab ette pikki rändeid, peale kudemisrände ka toitumisrändeid. Lõhi toitub Läänemeres enamasti kiludest jaräimedest, vähemal määral ka ogalikest, selleks järgneb ta oma saakkalade suurtele parvedele. 10 KOKKUVÕTE Tänapäeval kuulub Läänemeri nii tiheda laevaliikluse kui ka rannalähedaste valglate elanikkonna arvu poolest maailma kõige aktiivsema tegevusega merede hulka. See on arenenud tööstusriikide suurte jõgede suubumispaigaks ja paljude inimeste puhkepiirkonnaks. Siin käib ulatuslik majandustegevus, mis annab sissetuleku kohalikele elanikele. Samal ajal on Läänemeri väga erakordne ökosüsteem. Selle ainulaadsuse põhjustavad erilised geograafilised ja hüdromorfoloogilised tingimused

Merendus → Merendus
10 allalaadimist
thumbnail
19
docx

MEREVEDU LÄÄNEMEREL JA LÄBI EESTI SADAMATE

1.3 Merevedu Kõige tavalisem laevatüüp Läänemerel on kaubalaev, mis veab erinevaid kaupu, näiteks konteinereid, ro-ro veoseid (traktorid, autod, haagised, veokid), ent ka väetist, teravilja, puitu, metalli, sütt jne. Sellele järgnevad tankerid ja reisilaevad. Nii laevade arv kui ka suurus on viimastel aastakümnetel aina kasvanud, eriti aga naftatankerite osas. (Läänemeri meie ühine ja kordumatu aare, 2009) 6 Joonis 3. Laevaliikluse sagedus ja marsruut Läänemerel aastal 2013 Joonistel on näha laevaliiklus, mis osutub kõige tihedamaks Taani väinade juures ning Soome lahes (valge = laevaliiklus puudub, helesinine = 1-99 laeva, tumesinine = 100-999 laeva, oranz = 1000-9999 laeva, punane = > 10000 laeva). Läänemere transport hõlmab osalejaid kogu maailmast. Aastal 2013 registreeriti külastajaid 122 erinevast riigist. (Mapping shipping intensity and routes in the Baltic Sea, 2014)

Logistika → Baaslogistika
19 allalaadimist
thumbnail
25
docx

Transport logistikas

maagiveolaevad, söelaevad jm. Ilma taarata vedelkaupade veoks kasutatakse tankereid ( kütusetankerid, gaasitankerid, veetankerid, keemiakaupade tankerid jne) · Liinilaevandus Liinilaevadel veetavate kaupade nomenklatuur on väga mitmekesine ja paljudel juhtudel on kaubapartii väike. Kehtib moto: " Üks laev-palju kaupa" ehk laevaliini teenuseid kasutab korraga palju erinevaid kaubasaatjaid ja ­saajaid ning sellest tulenebki laevaliikluse regulaarsuse vajadus ning tähtsus liinilaevanduses. Liinilaevanduses eristatakse lähimerevedusid ja ookeanivedusid. Liinilaevanduses kasutatavaid laevu liigitatakse : universaalsed ja spetsialiseeritud laevad. Universaalsed laevad on mõeldud kaupade veoks nn tükikaup ( kastid, kotid, tünnid jne.) Neil laevadel on mitu trümmi, sageli ka vahetekki ning laeva laadimis-ja lossimisvahendid. Liinilaevade spetsialiseerumine on toimunud kauba enda, pakendi ja transportimisühiku

Logistika → Logistika
240 allalaadimist
thumbnail
25
docx

MEREKONTEINERITE KAUBAVOOD MAAILMAS JA ARENGUTRENDID

Liinilaevandus Liinilaevandus on kaupade merevedude teine peamine korraldusviis. Sarnaselt tramplaevadusega1 liinilaevanduse määravad eripära eeskätt veetavad kaubagrupid, kaupade omadused ja kaubapartiide suurus. Liinilaevadel veetavate kaupade valik on mitmekesine ja kaubapartiid enamasti väikesed. Laevaliini teenuseid kasutab samal ajal enamasti väikeste kaubapartiide vedamiseks palju erinevaid kaubasaatjaid, millest tuleneb ühtlasi vajadus regulaarse laevaliikluse järele. Laevaliini operaatori info liinisadamate, -laevade, sõiduplaanide või -graafikute, liinitariifide jms kohta on kättesaadav kõigile ja põhimõtteliselt võib iga soovija liinilaeva teenuseid kasutada. Laevaliini kliendil ei ole võimalik muuta laeva marsruuti, väljumis- või saabumisaega ning muid liinitingimusi talle sobivaks, mistõttu on liinilaevandusel teatud ühistranspordi tunnused. Samas saavad liini püsikliendid kasutada soodustariife, soodsamaid

Logistika → Baaslogistika
33 allalaadimist
thumbnail
21
doc

Island

tõttu saab Island päikeselt vähe sooja isegi suvel. Rannikulgi on suvi lühike ja vilu. Laavaplatoodel on suvi märksa jahedam, jökullide otsas seda aga polegi. Talv on Põhja- Atlandi hoovuse mõjul siiski suhteliselt pehme. Sademeid toovad Islandile peamiselt lõunast ja edelast saabuvad soojemad õhumassid. Meri ja siseveed Meri Islandi ümber ei jäätu, kuid põhja- ja idarannikule kannab Ida-Grööni hoovus vahel talviti triivjääd. Karmidel talvedel võib see fjordid ummistada ja laevaliikluse katkestada. Laevaliikluseks parimad tingimused on läänerannikul. Jõed Rannikualadel leidub tihedalt väikeseid ojasid. Suuremad jõed lähtuvad liustikest ja voolavad laavaplatoo lõhede kohale tekkinud orgusid pidi. Suvel, kui liustikuääred sulavad, on nad rohkeveelised, vesi aga on moreenist ja liivast sogane. Talvel jäävad need veevaeseks ja vesi selgineb. Seal, kus jõed laskuvad alla platoo pangastelt või laavavooludelt, paiknevad kärestikud või maalilised joad

Geograafia → Geograafia
70 allalaadimist
thumbnail
25
doc

NATO referaat

HIVi/AIDSi ja tuberkuloosi leviku piiramiseks ja narkomaania vähendamiseks rakendatakse riiklikke programme. 4.3.3 Keskkonnaalase turvalisuse tugevdamine Eesti täidab Läänemere piirkonna merekeskkonna kaitse konventsioonist tulenevaid kohustusi ja rakendab meetmeid kahjulike ainete leviku tõkestamiseks ning maal ja merel paiknevate reostusallikate suhtes. Eesti jätkab tegevust, et tõhustada valmisolekut võitluseks merereostusega. Eesti eesmärk on koostöös teiste riikidega ohutuma laevaliikluse korraldamine Läänemerel ja esmajoones Soome lahel. Eesti toetab raskeid naftasaadusi vedavatele ühekerelistele tankeritele kohaldatavaid piiranguid ning kohustust kasutada talveperioodil vaid jääklassiga tankereid. Läänemere piirkonna tuumajaamade turvalisuse tagamiseks osaletakse aktiivselt rahvusvaheliste organisatsioonide juurde loodud töögruppides. Valmisoleku loomiseks hädaolukorras keemilise ja radioloogilise saastuse tõrjeks täiendatakse asjaomaste

Ajalugu → Ajalugu
226 allalaadimist
thumbnail
16
doc

Hüdrometeoroloogia

Selle hulka kuuluvad ka veel hüdro- ja agrometeoroloogiajaamad. Meteoroloogia on teadus, mis uurib 1 atmosf. Ehitust ja seal toimuvaid protsesse ja nende vastastikkust seost aluspinnaga. Hüdrograafia- a) loodusgeoloogia haru, mis uurib ja kirjeldab siseveekogusid. b) mereteaduse haru, mis selgitab merede ja suurte veekogude sõiduteid ja ­ tingimusi ning kavandab ohutu laevaliikluse abinõusid. Hüdroloogia- on õpetus veest ja selle ringidest looduses.Meteoroloogia seos teiste distsipliinidega: füüsikaline(uurimisobjektiks on optilised, elektrilised, elektromagnetilised, akustilisd, termodünamilised nähtused atmosfääris,atm.keemiline koostis, kiirgusseadused, pilvede ja sademete tekke.Tema aluseks on termodünaamika põhikonseptsioonid.),2.Dünaamiline(see tegeleb fundamentaalsete hüdrodünaamika ja termodünaamika võrrandite lahendite uurimisega

Maateadus → Hüdrometeoroloogia
79 allalaadimist
thumbnail
77
doc

TEHNOÖKOLOOGIA EKSAM

elukeskkonna kaitseks ja parendamiseks ning ühiskonna jätkusuutlikkuse tagamiseks. Tehnoökoloogia nimetus on tuletatud selle sisust: tehno (kr. techne ­ tehis, kunst, meisterlikkus) + öko (oikos - kodu, kodukoht) + loogia (logos - õpetus). 2) Sadama eeskiiri on dokument,mis peab olema iga sadamal ja kus on peavad olema kirjeldatud vähemalt: 1) sadama üldandmed; 2) veesõidukite sadamasse sisenemise korraldus; 3) laevaliikluse korraldus sadama akvatooriumil; 4) veesõidukite sadamas seismise korraldus; 5) veesõidukite sadamast lahkumise korraldus; 6) osutatavad sadamateenused ja sadamateenuste osutamise korraldus; 7) reisijate teenindamise korraldus sadamas; 8) meditsiiniabi korraldus sadamas; 9) tuleohutusnõuded sadamas ja päästetööde korraldus; 10) päästeasutuse ja muu abi andva või järelevalvet teostava asutuse väljakutsumise kord.

Varia → Tehnoökoloogia
42 allalaadimist
thumbnail
34
doc

Kuivendus

Veereziimi muudetakse kas suurendades läbilaskevõimet voolukiiruse suurendamisega või vastupidi vähendades seda. Kuivenduse seisukohalt on vajalik suur läbilaskevõime ja arvutuslikul perioodil madal veetase. Niisutuse seisukohalt on vastupidi vajalik veehaarde juures kõrge veetase ja suur veevaru. Vahel tekib vajadus kaitsta ümbritsevaid alasid üleujutuse eest Energeetika seisukohalt on vajalik ühtlane äravool ja püsiv veetase. Sarnaseid nõudeid saab tuua ka laevaliikluse, kalanduse, puhkemajanduse, veejuhtme sanitaarseisundi (jõgi heitvee vastuvõtjana) jm kohta Veejuhtmete reguleerimise peamised põhjused on järgmised: 1. Veejuhe on ummistunud kas taimede, setete, kivide, kändudega vm. Ummistumine vähendab voolusängi ristlõike pindala ja suurendab selle karedust. Selle tulemusena voolukiirus väheneb ja täide veejuhtmes suureneb. 2. Veejuhtme ristlõige on kogu ulatuses väikeste mõõdetega. 3

Põllumajandus → Kuivendus
109 allalaadimist
thumbnail
24
docx

Pinnased ja muld

I Teema Pinnased ja muld 1)Pinnase jaotuse alused, pinnase liigitus sõelanalüüsi andmete järgi. Pinnaste liigitus *Kaljupinnas (lubjakivi, dolomiit, mergel), poolkaljupinnas (liivakivi) *Jämepurdpinnas (kruus, killustik) *Peenpurdpinnas (Liivpinnas) *Savipinnas *Eripinnas (muda, turvas, järvelubi jne) *Tehispinnas (täide, prügi) Jämepurdpinnased on nõrkade osakeste vaheliste seostega ja sisaldavad üle 50% jämepurdu (kive) Liivpinnas on osakeste vaheliste sidemeteta, jämepurru sisaldus alla 50%, plastsuseta pude pinnas. Liigitatakse peenosise <0,06 mm järgi kruus, liiv, möll. Savipinnas - pinnasele on iseloomulik osakeste vaheliste sidemete olemasolu, jämepurru sisaldus alla 50%, plastsete omadustega. Liigitus toimub plastsusarvu või saueosakeste järgi: saviliiv (kerge, raske), liivsavi (kerge, keskmine, raske), savi (kerge, raske) Eripinnased on eelmistesse rühmadesse mittekuuluvad looduslikud pinnased. Eestis näiteks turvas, allikalubi...

Geograafia → Geograafia
41 allalaadimist
thumbnail
28
doc

Sõda ja Saaremaa

SÕDA JA sAAREMAA Meelis Maripuu 1941. aasta lahingud 22. juuni koidu ajal 1941 jõudis II maailmasõda lennukiga Saaremaale kohale. Saksamaa oli samal ööl alustanud rünnakut oma senise liitlase Nõukogude Liidu vastu. Saaremaale rajatud Nõukogude rannakaitse, lennu- ning mereväebaasid hakkasid tõsiselt häirima Saksamaa laevastiku liikumist Läänemere idaosas ning pääsu Liivi lahte. Juba esimesel rünnakuhommikul asus Saksa lennuvägi pommitama Sõrves asuvaid Nõukogude rannakaitsepatareisid. Esialgu pommitati eelmise ilmasõja ajast sakslastele tuttavat, hilisema Nõukogude kindrali Ungermani poolt projekteeritud rannakaitsepatarei aset. Targu oli Nõukogude sõjavägi uutele patareidele valinud uued kohad. Järgnevates lahingutes kuulsust kogunud kapten Aleksandr Moissejevits Stebeli juhitud Nõukogude 180 mm rannakaitse patarei nr. 315 jäi vanadest kindlustustest paar kilomeetrit eemale (Vassiljev 1986). Pilt 8 Arvatavasti Nõukogude 315. rannakai...

Ajalugu → Ajalugu
15 allalaadimist
thumbnail
7
doc

HÜDROMETEORLOLOOGIA spikker

Ilma uurivad ja kirjeldavad teadused: Doppleri radar, mis asub Harku kasutada kohaliku ilma prognoosimiseks.. kompleksidel nimetatakse molekulaarseks met.all mõeldakse ilmateadust.Ilma all Aeroloogiajaamas. Alates 2002 aastast Üksikud vaatlused on siiski mõttetud ja e. Rayleigh hajumiseks. Hajumise olemus mõtleme atmosfääri seisukorda mingil alustati Eesti meteoroloogiajaamades tegelikud näidud vähetähtsad. Tähtsad on seisneb: stratosfääris, mesosfääris. Tänu ajamomendil ajalõigul,mis sünnib automaatjaamade paigaldamist ja muutuste suund ja suurus. Pead üles sellele vastasmõjule muutub osake uute atmosfääri ja maapinna vastastikkusel katsetamist. meteroloogilise elemendi märkima kas muutus oli kiire või aeglane või elektromagnetlainete allikaks...

Maateadus → Hüdrometeoroloogia
29 allalaadimist
thumbnail
40
docx

Eluslooduse eksami kordamine

seetõttu roo söömist. Sarnaselt hobustega on nad liikuvamad kui veised ja häirivad rohkem maapinnal pesitsevaid linde. Ohud rannaniitudele/rannikukooslustele: · Maa kasutamine muuks otstarbeks ­ kultuurniidud, elamuehitus, teedeehitus jne.; · Saastumine (merelt tulev praht ja nafta, nitraatide ja fosfaatidega reostumine); · Maakasutuse muutusest tulenev roostumine, kulustumine, võsastumine; · Turismipiirkondades ületallamine ja elustiku häirimine; · Laevaliikluse tihenemisest tulenev ranniku lõhkumine. SOOD Soo tekib siis, kui sademete hulk ületab aurumist ja puudub vee äravool. Turvas koguneb, kui taimse materjali lagundamise jaoks pole tingimused soodsad (külm, hapnikuvaene, happeline). Soostumise protsess soodustab edasist soostumist. Märgala ­ ei eelda ilmtingimata turba olemasolu, ka lihtsalt veega kaetud ala. Soo definitsioon Eestis ­ üle 30 cm turvast. Soode tekkeviisid · Veekogu kinnikasvamine e

Bioloogia → Bioloogia
16 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun