sooviv Rooma määravad kindlaks tagab seadusloome kodanik. riigikorra ja järjepidevuse.” Millal sai Rooma kohtupidamise korralduse. Kõik Mis Te arvate, kas seadusandlus kodanikud on seaduse praegused alguse? Vastaja: “See sai kaitse all ning seaduslikud kodanikel on õigus põhimõtted kehtivad alguse 450 eKr apelleerida kõrgemale veel 21. sajandil? pronksitahvlile seadusandjale.” Vastaja: “Kindlasti! kirja pandud Ka keskajal ja uusajal kaheteistkümne Kui seaduseid lähtutakse Rooma tahvli seadustest. koostatakse, siis kas seadustest, pane mu Võin ennustada, et midagi võetake sõnu tähele!” sajandite jooksul lisatakse sinna arvesse ka?
linnale andis tema staatuse linnaõigus. Selles määratleti linna privileegid: omavalitsus, selle territoriaalne ulatus, kaitserajatiste ehitamise õigus, patronaadiõigus kirikute üle ja mitmeid teisi. Ehkki Eestis oli nime poolest kolme liiki õigust: Lübecki, Riia ja Saare-Lääne stiftiõigus, anti tegelikult igale linnale unikaalne õigus, mis suurtele linnadele ,nagu näiteks Tallinn ja Tartu, kehtestas tunduvalt suuremad privileegid kui väikestele. Näiteks võis Tallinn kohtuasjus apelleerida otse emalinn Lübeckile, samas kui Narva ja Rakvere viimaseks apellatsiooniinstantsiks oli Tallinn. Samuti võitlesid Riia, Tallinn ja Tartu endale õiguse osaleda Liivimaa maapäevadel, teised linnad osalesid seal üksikutel kordadel ning alates 15. sajandi lõpust esindasid linnu vaid kolm Liivimaa suuremat linna. (1 slaid veel linnaõiguste saamise ajast) Hansa Liit: Kuna töö oli vaja teha Eesti keskaja majandusest ja linnadest siis parim osa
Tänane Eesti on getostunud nii põlvkonniti kui ka varanduslikult. Väike rikkurite eliit tarbib ligi 70% tarbimistasemest, ülejäänud elanikkonna sissetulekud võimaldavad pretendeerida vaid kolmandikule. Eesti turg on väike just seetõttu, et ostuvõimeline osa elanikkonast on väike. Eesti tulevikustrateegia nurgakiviks saab olla ainult heaoluühiskond. Saksamaal õnnestus see 1950. aastatel üles ehitada tänu Marshalli plaanile. Kuigi Ludwig Erhardilt on palju õppida, saab Eesti apelleerida üksnes oma sisemistele ressurssidele. Samasuguses olukorras oli sõjajärgne Soome. Heaoluühiskonna kujunemise aluseks on Erhardit tsiteerides "laiade rahvahulkade sissetulekute suurendamine", mille aluseks omakorda on tootlikkuse kasv ja stabiilsed hinnad. Heaoluühiskond suurendab inimeste vabadust valida oma elulaadi ja samal ajal nõuab neilt vastutust teiste samasuguste õiguste tagamise eest. Heaoluühiskond on oma olemuselt kooperatiivne
1880. aastal põhjustas "Sakalas" esitatud süüdistus, nagu võtnuks Jannsen rüütelkonnalt altkäemaksu, tollel insuldi, mille tulemusel ta muutus sisuliselt teovõimetuks. Carl Robert Jakobson ja Johann Köler, kes leidis, et eestlaste suurimateks vaenlasteks on endiselt balti parunid ja pastorid, kelle vastu võitlemiseks on parim võimalus toetuda vene liberaalsele ja demokraatlikule seltskonnale. Seepärast püüdis venemeelne suund apelleerida vene liberaalseile ringkondadele ning õhutas vene riigivõimu sekkuma Baltikumi probleemide lahendamisse. Venemeelsest suunast lähtus näiteks ka palvekirjade kampaania 1864. aastal. Mitmed Jakobsoni järgijad said pärast venestuse algust selle tulisteks pooldajateks (Ado Grenzstein, Jakob Kõrv). Kõige hullem ärkamisajale oligi see, et ei suudetud lahendada lahkhelisid. Eesmärk oli ju eesti rahva muutmine ühtseks rahvaks, kes soovib saada vabaks
See partei propageeris ksenofoobsied,antisemiitlike ning pseudosostialistike ideid. Hitrleri hakkas koheselt debattidest osa võtma ning paistis välja oma oraaroritalendiga. Esimest korda avastasid kaaskuulajad koos Adolfiga endaga , et tal on anne kuulajaid köita ning selles tuua esile palju emotsioone.. Adolf Hitleri elu diktaatorina: Usa luure on iseloomustanud Adolf Hitlerit diktaatorina kui inimest kellel on oskusi väljendada ja sõnastada oma rahva sügavaid tundeid , tal oli võime apelleerida nii madalamate kui ka kõrgemate idealistlikumatele inimtunnetele. Tal olevat olnud võime lihtsustada komplekseid probleeme ning leidmaks neile õige lahendus ja seda väga kiirelt, väga hea ning kiires sõna kasutus eriti metafooride osas, sümpaatia ning kiindumustunde tekitamine oma rahvale ning täielik ja võnkumatu pühendus oma missioonile . Tal olevat olnud kõigumatu enesekindlus ning kõigumatu kinnistus oma vähestele põhimõtetele. Pilt Adolf Hitlerist diktaatorina (http://www
Peab olema eraldi leppetrahvi kokkulepe. Siin on 1000 eurot iga viivitatud päeva eest. Töö lõpp oli planeeritud 02.01.2014, tegelikult sai valmis 22.01.2014 ja vastu võeti aktiga 30.01.2014. Üldiselt nii, et siis valmis, kui vastu võetud, seega lõpp oli üle läinud 28 päeva ja maksimaalne leppetrahvi summa 28 000 eurot. C) Kas B oli lepingut rikkunud? Tema viivitus oli tingitud tegelikult C-st, aga uue tähtaja määramist pole kirjas ( A töödejuhataja sõnad vaid). B saab apelleerida tellija viivitusele VÕS § 101 lg 3, VÕS § 119 lg 1 ja lg 2. Need välistavad A-l kohustuse rikkumisele tuginemise. Viivituse loogika tuleneb VÕS § 119 lg 2. Lihtsalt märkus: ilm reeglina pole vastutusest vabanemise asjaolu. Lepingus kirjas, et tingimusi saab muuta juhatuse liige. Kas A töödejuhatajal oli volitus tähtaja pikendamiseks.(TsÜS § 118 lg 2). Reaalelus kokkulepete osas minnakse algsest lepingust veidi kõrvale iganädalastel koosolekutel( vaja protokollida)
Caesar(valitses 60- 44 a eKr) oli Gallia vallutaja, Roomat valitses diktaatorina, oli kõnemees ja poliitik. Pani alguse päikese aastale, 365 päeva ja iga 4 a. järel liigaasta Vabariigi ajal rahva koosolek kinnitas senati otsustatut. (Senat aristokraatlik riigi juhtija) Teatud hetkel polnud senatil ja rkoosolekul võimalik riiki kontrollida ja tekkis vabariik, ent sellele järgnesid kodusõjad. Riigi võtab üle Augustus. Talupojad laostusid, Marius sõlmib lepingu, tekib palgaarmee. Kodusõjad, vabariigi langemine. Talupoeg läheb linna ja saab proletaariks. Kodusõda prooviti lõpetada triumviraadi abil. Galius Julius Caesar, Pompeius, Crassus, Augustus tõi kaasa rahu, kultuurilise tõusu ja tema ajal loodi varajane keisririik. Senati võim taandub. (1. keiser, 2. senat [3. rkoosolek]) Riigi paisudes kodanike arv tõusis ja see muutis Rooma rahvakoosoleku võimatuks. keisriprovintsid, senatiprovintsid. Vabariigi alguses vabad kodanikud sõjas....
Vallutussõdade tulemus: Varanduslik kihistumine, talupoegade laostumine, orjanduse areng Keisririik vs vabariik: senat ja magistraadid kaotasid oma õigused, VETO õigused Jaga ja valitse põhimõtte kasu: takistas vallutatud alade ühist väljaastumist Rooma vastu ja võimaldas roomlastel tarviduse korral õhutada nende vahel pingeid ja vastuolusid Rooma seaduandluse põhimõtted: kõik rooma kodanikud olid seaduse ees võrdsed, õigus apelleerida keisrile, põhines praktilistel kogemustel, keiser oli kõrgeim kohtunik Lääneprovintsid Idaprovintsid Asukoht Gallia, Britannia, Hispaania, Põhja-Aafrika Kreeks, Väike-Aasia, Süüria, Egiptus Keel Ladina keel Kreeka keel
Kreekas. Vallutussõdade tulemus: Varanduslik kihistumine, talupoegade laostumine, orjanduse areng. Keisririik vs vabariik: senat ja magistraadid kaotasid oma õigused, VETO õigused, rahvakoosolek kaotas tähtsuse. Jaga ja valitse põhimõtte kasu: takistas vallutatud alade ühist väljaastumist Rooma vastu ja võimaldas roomlastel tarviduse korral õhutada nende vahel pingeid ja vastuolusid. Rooma seadusandluse põhimõtted: kõik rooma kodanikud olid seaduse ees võrdsed, õigus apelleerida keisrile, põhines praktilistel kogemustel, keiser oli kõrgeim kohtunik. Ida-Rooma oli jõukam, rohkem arenenum ja oli parem sõjavägi. Orjandus Kreekas ja Roomas: roomas lasti orje vabaks, roomas võis ori omada vara, kreekas orjad ühte päritolu, roomas oli orje rohkem, kreekas ei tohtinud orja tappa. Naise positsioon: Sarnasused: mehekeskne perekond, perepea piiramatu võim pereliikmete üle, naistel puudusid õigused, naise peamine voorus oli abielutruudus
Kreekas. Vallutussõdade tulemus: Varanduslik kihistumine, talupoegade laostumine, orjanduse areng. Keisririik vs vabariik: senat ja magistraadid kaotasid oma õigused, VETO õigused, rahvakoosolek kaotas tähtsuse. Jaga ja valitse põhimõtte kasu: takistas vallutatud alade ühist väljaastumist Rooma vastu ja võimaldas roomlastel tarviduse korral õhutada nende vahel pingeid ja vastuolusid. Rooma seadusandluse põhimõtted: kõik rooma kodanikud olid seaduse ees võrdsed, õigus apelleerida keisrile, põhines praktilistel kogemustel, keiser oli kõrgeim kohtunik. Ida-Rooma oli jõukam, rohkem arenenum ja oli parem sõjavägi. Orjandus Kreekas ja Roomas: roomas lasti orje vabaks, roomas võis ori omada vara, kreekas orjad ühte päritolu, roomas oli orje rohkem, kreekas ei tohtinud orja tappa. Naise positsioon: Sarnasused: mehekeskne perekond, perepea piiramatu võim pereliikmete üle, naistel puudusid õigused, naise peamine voorus oli abielutruudus
vastuvõetud otsust. 15. Sidesõnaga kui algavat lisandit ei eraldata komaga. nt Kadi Pirn kui KG väitlusklubiliige osaleb sel nädalavahetusel, 4.-5. märtsil argumenteerimis koolitusel. 16. Omastavas (kelle? mille?) käändes järellisand eraldatakse komaga põhisõna poolt. nt Mati, meie kooli töömehe puhkus algab augustis. 17. Ülejäänud käänetes eraldatakse mõlemalt poolt komadega. nt Mina, Evald Ohakas, soovin apelleerida oma eksamitulemuse. IV. OTSEKÕNE - saatelause + kellegi otsene mõtte edastamine. 18. Saatelause: "Otsekõne!?." nt Maidu Varik, KG õppealajuhataja ütles: "Daigi, esita oma töö kohe!" 19. "Otsekõne,?!" saatelause. nt "Karoliina, kas sina osaled töömessil?" küsis Kairi Käsk, Töötukassa ametnik. 20. "Otsekõne,!?" saatelause+uus saatelause: "otsekõne jätkub.!?" nt "Ma ei tule," ütles mees ja lisas: "mine üksi või jäta minemata!" 21. "Otsekõne,!
AJALOO EKSAMI KORDAMINE VanaEgiptus: ajalooallikad MÕISTED: Vaarao egiptlased samastasid vaaraod erinevate jumalatega. Pistrik oli üks peamisi sümboleid, kuna eelkõige oli vaaraoks kõrguste isand Horos. Vaaraost sai pärast surma surnute riigi valitseja. Püramiid vaaraole pühendatud hiiglaslik haudehitis, mille sees oli valitseja hauakamber. Sfinks lõvi kehaga ja inimese peaga mütoloogiline olend Cheopsi püramiid Egiptuse püramiid mis on nime saanud jumala järgi. Maailma kõrgeim. VanaKreeka: ajalooallikad MÕISTED: Linnriik/polis koosnes kesksest asulast ja selle lähiümbrusest. Ateena ja Sparta suurimad linnad. Hellen vanaaja kreeklased; selle nimetusega eristati kreeklasi kreeka keelt mittekõnelevatest rahvastest (barbaritest) Homerose eeposed Odüsseia ja Ilias Olümpiamängud Olümpiamängud on ülemaalised pidustused, mida korraldati Kreekas. Need said alguse just VanaKree...
· 450 ekr patriitside ja plebeide võitluse tippajal pandi kirja esimesed rooma seadused · 12. pronkstahvlil · nõudsid nende kirjapanemist plebeid, et patriitsid nende õigusi ei väänaks suuliselt · seadused olid karmid: patriitsid ei tohtinud enam võlaorjuse mittetäitmise eest plebeisid tappa. Hiljem siiski muudeti neid. Rooma õigus · Pandi kirja kohtupidamine ning riigikord · kohtus sai otsuseid edasi kaevata ehk apelleerida · kõik pidid alluma seadusele · sai aluse 12 tahvli seadusest · seaduste loomisel arvestati sarnaste juhtumite puhul langetatud otsuseid, see tagas seadusloome järjepidavuse · kerkisid esile seadusandluse väga head tundjad ehk juristid ning tekkis õigusteaduslik terminoloogia Res publica · kogu rahvas võttis riigi valitsemisest osa · vabariiklik korraldus Rooma riigi valitsemine vabariigi ajal
millest sõjamehed võisid otse rünnatava kindluse müürile tungida. 8) Mis iseloomustab Rooma õigust? Rooma impeerium oli õigusriik, roomlased panid aluse õigusteadusele. Nii riigikorraldus kui ka kohtupidamine olid seadusega kindlalt määratletud ja seaduse ülimuslikkus kehtis kõigi inimeste, sealhulgas ka keisri suhtes. Kõik Rooma kodanikud olid seaduse ees võrdsed, neid ei tohtinud ilma kohtuta süüdi mõista ja neil oli õigus apelleerida (edasi kaevata) keisrile endale. Keiser oli riigi kõrgeim kohtunik ja paljud seadused põhinesid tema määrustel. 9) Millisteks seisusteks jagunes ühiskond keisririigi ajal? Selgita. Aristokraadid, ratsanikuseisus ja proletaarid. 10) Milline roll oli avalikel mängudel Roomas? Kreeklastelt erinevalt ei pidanud Roomlased spordist suurt lugu. See vastu armastasid nad närvikõdi tekitavaid vaatemänge- hoburakendite võidusõite hipodroomil ja veriseid võitlusi amfiteatris
Kõrgeim seadusandlik võim-rahva valitud parlament/RIIGIKOGU.Parlamendi ül-käsitleda rahumeelsetes kõnelustes riigielu olulisi probleeme,esindada poliitikas mitmesuguseid ühiskonnagruppe ja vaateid,arutada ja tasakaalustada erinevaid vaateid,seaduste vastuvõtt,valitsuse ametissepanek ja selle kontroll,eelarve vastuvõtt.minister ei meeldi, tehakse umbusaldushääletus.Selle poolt peab olema vähemalt 51 riigikogu liiget.Riigikogu võtab vastu riigieelarve.Riigikogul on 2 istungijärku.Üks jaanuar-jaanipäev, teine september jõulud.Juulis parlament puhkab.Erakorraline istung tuleb,kui on kiire.Parlament valib juhatuse,juhatuse esimehe ja 2 aseesimeest.Ülejäänud liikmed on komisjonis.Iga komisjon arutab oma valdkonna probleeme. Nt: kultuuri, rahandus, keskkonna, põhiseadus, riigikaitse, sotsiaal,õigus,majandus,välis, maaelukomisjon.Koalitsioonivalitsus:mitmeparteiline valitsus. Koalitisoonipartei-kellel on kohti ka valitsuses-vastupidi opositsioo...
on öelnud) Marie Underi samanimelisele luulekogule. Seega pole Rooste “sonett” mitte oma “vormi tütar”, vaid see on pigem üks paljudest nimedest inspiratsiooni allikale: need tekstid on “sonetid” üksnes metafoorselt, ainult intertekstuaalselt ja mitte arhitekstuaalselt. Kui Rooste oleks tõepoolest jäljendanud muistset vormi, siis ei oleks niisugust ootamatut seost tekkinud ja äärmisel juhul oleks ta võinud apelleerida Underi “mõjudele”: nüüd langeb aga mõjude küsimus üldse ära, ja valitsevaks muutub inspiratsiooni hoogne voogamine, sisse- ja väljahingamise rütm, sõnade ja kujutluste tõkestamatu vool. Nii ongi Rooste tekstides harilikust rohkem rõhku pandud just mahulisele küljele. Luuletustes tuleb ette palju kordusfraase, ümberütlemist, refrääne ja hüüdsõnu, mis kõik viitavad
Sellel oli kindel marsruut Marsi väljak linna foorum Kapitooliumi küngas. Kõige ees oli senat ja magistraadid, siis sõjasaak. Nende järel tuli sõjaväe eesotsas neljast valgest hobusest veetud purpurrüüs triumfaator (võidukas väepealik). Peale rongkäiku oli ohvritoomine ja suur pidusöök. 8. Rooma õigus Kõik Rooma kodanikud olid seaduse kaitse all. Ilma kohtuta ei tohtinud süüdi mõista ega karistada. Oli õigus kohtuotsust apelleerida. Ka keiser ning riigi ülemkohtunik pidid alluma seadustele. Rooma seadusandlus sai alguse kaheteistkümne tahvli seadustest. Seejärel võeti vastu (keisrite ja rahva poolt) lugematul hulgal seadusi, millest kujunes seaduste kogum. Tugineti sarnaste juhtumite varasematele lahendustele. Suurt tähelepanu pöörati protsessi korrektsusele. Põhimõte otsus tuleb langetada seaduste, mitte kõhutunde järgi.
Vana-Rooma 1.Itaalia geograafilised olud ja rahvastik Suurt osa apennini poolsaarest tunti juba vanaajal Itaalia nime all;küllaltki mägine piirkond; Tegeldi valdavalt põlluharimisega; geograafilised olud lõid ka paremad eeldused ühtse riigi tekkeks; Itaaalia keskosas Latiumiu maakonnas hakkas VIII saj ekr esile kerkima Rooma linn. Rahvuselt Latiinid ja kõnelid ladina keelt. Roomlased võtsid palju üle Kreeka kultuurist: kujundasid Kreeka alfabeedi põhjal oma tähestiku, olid tugevalt mõjutatud nende jumalatest ja müütidest. Rooma tsivilisatsioon pani omakorda aluse keskaegse Euroopa arengule. KRONOLOOGIA: Kuningate aeg roomas 753-509 aastat ekr (esimene kuningas Romulus; hiljem kehtsetati vabariik) Varane vabariik 509-265 a ekr (eesotas senat ja riigi ametnikud; sõjad etruskidega) Rooma tõuseb Vahemere maade suurvõimuks 264-133 a ekr (Kartaagogoa sõjad; Puunia sõjad) Kodusõdade periood ja vabariigi langus 133-30 a ekr (Caesar;Pompeius) ...
aastast ning puudutab Sir William Blackstone'i" (Caenegem 2004, lk 10). Isegi 19. sajandi reformid pole vana, kodifitseerimata tavaõigust eriti muutnud. Pärast puritaanide revolutsioon muudeti common law inglisekeelseks. 19. sajandil kaotati avalduste süsteem ära, kuid suurt muutust see kaasa ei toonud kohtunikele jäi siiski õiguse tõlgendamise ülesanne ja õigust ei kodifitseeritud. Erinevalt riikidest kontinendil, on Inglismaal kaks kohust, millele on võimalik apelleerida Lordide koda ning Apellatsioonikohus. Ius commune: Euroopa ühise õiguskultuuri alus Hõimud ja rahvusriigid Kõige selgemaks illustratsiooniks ühtsest õigussüsteemist 19. sajandil võib pidada Prantsusmaad. Eraõigus põhines ühel tsiviilkoodil, mis asendas kõiki teisi norme ja oli kehtiv terves riigis. Oli ainult üks õigusasutuste süsteem, mis oli tihedalt kohtrollitud Haridusministeeriumi poolt. Oli ainult üks õiguse osakond, mis asendas kohtuid ja üks
Alexander Severus) Suurima ulatuse saavutas impeerium Traianuse ajal 2. saj. algul p Kr. Kogu sellel territooriumil valitses stabiilsus, mille tagas nn Rooma rahu -Pax Romana. Rooma rahu reguleeris keskuse ja ääremaade suhteid, hoolitsedes, et ääremaade mõjud ei muutuks ohtlikuks riigi traditsioonilisele elukorraldusele. Rooma õigus. Rooma puhul oli tegemist õigusriigiga st kõik kodanikud (ka keiser) olid seaduse ees võrdsed, neil oli õigus kohtule ja õigus apelleerida keisrile. (vt.lk.177) Järgneb sõdurkeisrite ajajärk 235- 284 .3. saj. elas Rooma riik läbi majandusliku ja poliitilise kriisi, mille käigus süvenes keskvalitsuse sõltuvus leegionitest. Riigis võis olla korraga mitu keisrit. Peamised probleemid olid sisesõjad ja piiride turvalisus. Hiline keisririik e dominaat 284-476 pKr Keisri poole pöörduti sõnadega dominus et deus (isand ja jumal) Riigis suutis korra taastada keiser Diocletianus (284-305).Ta teostas järgmisi reforme:
suhtumine reklaamteatesse hakkab korduste edasisel kasvamisel halvenema nimetatakse reklaami kulumiseks. (TÜDIMUSEFEKT) Kui reklaamil pole piisavalt tugevaid aplelleeringuid ega argumente siis: A . Kasutada minimaalset esitamissagedust (see on aga natukene allaandmine) B . Kasutada võtteid, mis loovad tugevate argumentide näivuse (mis on aga manipulatiivne, ebaeetiline reklaam) C. Apelleerida teostuslikule küljele ja madala kaasamisega reklaamisituatsioonidele Uninunud efekt – tähendab võimalust, et ebausaldatava või ebameeldivaid elamusi tekitanud saate sisendab mõju võib aja möödudes suurenenda. Uinumisefekt on seegi, kui margi suhtes ebameeldivaks osutunud või irreteerivate reklaamide esitamise järel ilmuvad siiski positiivsed hoiakuefektid ning nad ilmnevad pikema aja möödumisel reklaami esitamisest.
VANA-ROOMA referaat Juhendaja: Vormistas: 1 Sisukord Sisukord...............................................................................................................................2 1. Rooma Impeerium...........................................................................................................3 1.2 Etruskid:.....................................................................................................................3 2. Riigikorraldus..................................................................................................................4 2.1 Seisused kuningate ajal:.............................................................................................4 2.3 Valitsemiskorraldus vabariigi ajal:............................................................................4 2.4 Riiklik korraldus keisririigi ajal:.......
Rooma 1) Riigi, kultuuri ja ühiskonna olemuslik seos antiikaja näidete põhjal - Rooma ühiskond oli talupojaühiskond, sest enamik elatus põllumajandusest. Täisväärtuslikud liikmed olid maaomanikud Tähtsaim kohustus osaleda sõjaväeteenistuses. Vaesed kodanikud proletariaadid õigused piiratud, kuid siiski kkodanikud. Patrooni ja kliendi vahekord. Kodanikud jagunesid kaheks : patriitsid (suursugused suguvõsade liikmed, kõik kodanikuõigused) & plebeid(ülejäänud kodanikud, enamus vaesed talupojad). Rooma oli vabariik. 2) Antiiktsivilisatsioonide tähtsus maailma ajaloos antiikaja näidete põhjal, antiigipärandi olulisus tänapäeval sama mis 19 küs?!?! 3) Tunne & võrdle Rooma vabariigi ja keisririigi toimimise põhimõtteid. - Vabariik: Kõik Rooma kodanikud olid seaduse ees põhimõtteliselt võrdsed, kuid tegelikkuses oli Rooma riigikord siiski aristokraatlik. Riiki juhtisid igal aasta...
Mariuse sõjareform- Marius hakkas värbama proletaare palgalisteks sõduriteks. Relvastust ei pidanud nood hankima ise, vaid said selle väepealikult. Selle tulemusel kujunes elukutseline palgaline sõjavägi. Rooma õigus Roomas oli riigikorraldus ja kohtupidamine seadusega kindlaks määratud, kõigi inimeste suhtes kehtis seaduse ülimlikkus. Kõik kodanikud olid seaduse ees võrdsed, kedagi ei tohtinud ilma kohtuta süüdi mõista, kõigil oli õigus apelleerida keisrile endale. Keiser lähtus oma kohtumõistmises rooma rahva kasust ja tugines väljakujunenud seadusandlikele põhimõtetele. Keiser oli riigi kõrgeim kohtunik. Rooma seadused olid kujunenud välja pika aja jooksul ja lähtusid pretsedentidest, arvestati ka Kreeka seadusi. Keisririik: Võim kuulus ühele isikule(keisrile), aga väliselt jätkus kõik nii nagu enne, kuigi senat ja magistraadid olid oma senise võimu kaotanud, ei tähendanud see siiski nende
ÜHISKOND 4.5-4.6 avalik haldus ehk valitsemine MAJANDUSPOLIITIKA HALDAMINE EHK ADMINISTREERIMINE = seaduste elluviimine. Majandus on ühiskonna alus, heh. Tootmiseks vaja ressursse, nt loodusvarad Suur bürokraatia, ametnikkond. Omavalitsused. (põlevkivi, turvas, puit, liiv), tööjõud ja selle kvaliteet, kapital ehk raha mis Järelevalve/kontroll: teenib tulu, vaja ka ettevõtlikkust. Töö on sihipärane tegevus palga saamise Avalikkus meedia, avalik arvamus, seisukohad nimel. Poliitiline kontrolli teostavad poliitikud parlamendis, seadusloomet; Kõrgem tasand on riik, mis loob eeldused. valitsust (aruannete kaudu); parlament kinnitab ametisse ka eesti Teine tasand on firmad, ettevõtted. ...
AJALUGU 56 Mis tähendust omasid Rooma ühiskonnas järgmised nähtused? Selgitage ühe näitega kummagi kohta. a) Sugukondlik traditsioon Roomlased hindasid perekonda ja traditsioone väga kõrgelt. Esivanemate kujud olid paljudes majades aukohal. b) Klienteelsuhe ühendas rikkaid ja vaeseid. Vaesem roomlane andis end sõltlasena rikka ja mõjuka kodaniku eestkoste ja kaiste alla. Patroon ja klient. Pooled aitasid teineteist vastastikku. Patroon andis kliendile maad, klient saatis patrooni sõjaretkedel ja kandis tema heaks teatud koormisi, hääletas patrooni eest rahvakoosolekul. Sageli olid rikkad roomlased ühiskonnas mõjukad just tänu arvukatele klientidele. 57-58 Sarnasused: olid rahvakoosolekud, oli senat Erinevused: senatisse pääsesid ainult rikkad, riigiametnikele Roomas palka ei makstud, igasse ametisse valiti korraga kaks meest, et vältid...
AJALUGU 56 Mis tähendust omasid Rooma ühiskonnas järgmised nähtused? Selgitage ühe näitega kummagi kohta. a) Sugukondlik traditsioon Roomlased hindasid perekonda ja traditsioone väga kõrgelt. Esivanemate kujud olid paljudes majades aukohal. b) Klienteelsuhe ühendas rikkaid ja vaeseid. Vaesem roomlane andis end sõltlasena rikka ja mõjuka kodaniku eestkoste ja kaiste alla. Patroon ja klient. Pooled aitasid teineteist vastastikku. Patroon andis kliendile maad, klient saatis patrooni sõjaretkedel ja kandis tema heaks teatud koormisi, hääletas patrooni eest rahvakoosolekul. Sageli olid rikkad roomlased ühiskonnas mõjukad just tänu arvukatele klientidele. 57-58 Sarnasused: olid rahvakoosolekud, oli senat Erinevused: senatisse pääsesid ainult rikkad, riigiametnikele Roomas palka ei makstud, igasse ametisse valiti korraga kaks meest, et vältid...
Vana-Rooma 2000 eKr tungisid Itaaliasse arvatavasti indoeuroopa keeli kõnelevad itaalikud, sealhulgas ka tulevaste roomlaste esivanemad. 1000 eKr tekkis vanim asula tulevase Rooma kohal 800-500 eKr oli suur osa Kesk- ja Põhja-Itaaliast etruskite linnriikide võimu all. Mõnda aega allus neile ka Rooma. Kuningate aeg Roomas Langeb kokku etrusikite hiigelajaga Itaalia. 753-509 eKr Pärimuse järi oli Rooma esimene kuningas Romulus. Kokku valitses üksteise järel 7 kuningat. Rooma valdused ulatusid Tiberi suudmeni, kus oli Ostia sadam. Viimased 3 kuningat olid etrusikid. Sel ajal muutus rooma li...
Ratsavägi teisejärguline. Väikesed ristkülikud, maleruudustik. Tähtis ka sõjatehnika täiustamine. Parimad kindlusepiirajad - katapuldid, müürilõhkujad, piiramistornid. Sõjaväelaagrid kindlustatud muldvallide, palktaraga. Augustuse ajast saati alaline sõjavägi 25 leegionit - piiridel. Värbama hakati ka provintside elanikke. Õigusriik. Seadused kõigile k.a. keiser. Kõik kodanikud võrdsed seaduse ees. Ei tohtinud ilma kohtuta süüdi mõista, võisid apelleerida keisrile - riigi kõrgeim kohtunik. Ebaseadusliku toimimise korral senati vastuseis - võimult kõrvaldamine? Seadused kuj. pika aja vältel, lähtusid pretsedentidest - varem aset leidnud juhtum. Vabariigi lõpul ja keisririigi ajal hakati õigusalast materjali süstematiseerima, ühtlustama. Roomlased panid aluse ÕIGUSTEADUSELE. Vallutatud alad ajaloolt, ühiskonna arengult, kultuuritasemelt erinevad. Roomlased ei surunud peale oma kultuuri, toimus ainult siis kui provintsid ise soovisid
Vaesematele olid ka koolid. Kõrgema seisuse peredes jätkus laste kasvatamine veel pikka aega. Sageli saadeti suursugused noored Kreekasse mõne õpetlase juurde oma teadmisi täiendama ja kõnekunsti õppima, et neist tagasitulles saaksid head riigimehed. Rooma õigus Rooma riik oli õigusriik. Seaduslik ülimus kehtis kõigile, kaasa arvatud valitsejatele. Kedagi ei tohtinud kohtuta süüdi mõista ja neil oli õigus apelleerida keisrile. Keiser oli riigi kõrgeim kohtunik. Rooma seadused lähtusid nn. 12 tahvli seadustest ning pretsedentidest. Arvestati ka Kreeka seadusi ja nende põhimõtteid. Keisririigi ajal hakati kogu õigusalast materjali süstematiseerima. Seega panid roomlased aluse õigusteadusele. Rooma linn Vabariigi lõpul ja keisririigi algul ulatus Rooma linna elanike arv peaaegu miljonini. See tingis kiire ja tihti lohaka elamuehituse. Tradistsiooniliste nelinurksete elamute kõrvale ilmusid ka odavad
Tunnistajad Kohtunik 2 abi rahvakohtunikud (25-70a, valitakse kohaliku omavalitsuse poolt viieks aastaks) Karistused: rahatrahv, arest (kuni 2 kuud), vanglakaristus (kuni 20 aastat või eluaegne) Kui ei olda tulemusega rahul on võimalus edasi kaevata ehk apelleerida II astme kohtusse. II astme kohus Ringkonnakohus (Tallinn, Tartu) 3 kohtunikku otsustavad, kas muuta eelnevat karistust või otsust. Kui ikka ei olda rahul võib esitada kassatsiooni ehk edasikaebuse Riigikohtusse. III astme kohus Riigikohus (kõrgeim kohus) ülesanded: 1) vaadata läbi kassatsioonid, teha lõplik otsus (va. inimõigustega seotud keissid)
meeldiv või huvitav. Sisemine motivatsioon (Intrinsic motivation) soov tegutseda kuna tegevus on meeldiv või huvitav, mitte välise surve või tõmbe ajendil. E. Aronson, T.D. Wilson, R.M. Akert. Social Psychology. 2001 Kas võib öelda, et vajadus viib poodi, motiiv teeb valiku, tahe maksab raha? Reklaam ei loo uusi vajadusi, pigem manipuleerib inimeste vajaduste rahuldamise viisidega: Reklaam (reklaamiline tegevus) loob/leiab sobilikud motiivid. Põhjendatud on apelleerida kõrgema taseme vajadustele inimene püüdleb enama ja täiuslikuma poole. Apelleerids peab sihtrühma puhul arvestama motiivide tulenemist kas puudusest või küllusest. Arvestama peab ka tunnetatud kättesaadavuse faktorit. Arvestama peab tegelike eesmärkide ja vahendite vahekorda kas sõnum keskendub neist esimesele v teisele? Keskkonna faktoriga arvestamine kujundades keskkonda saab aktualiseerida vajaduse ning suunata käitumist.
kodanike õigusi. Imperaator ladina keeles käskija.Tiitel mida hakkasid kasutama Rooma valitsejad keisririigi ajal ,hakkas tähistama keiserliku võimu kandjat ÜL 6 Selgita kirjalikult: 1) milline oli Rooma õigus Roomas oli riigikorraldus ja kohtupidamine seadusega kindlaks määratud, kõigi inimeste suhtes kehtis seaduse ülimlikkus. Kõik kodanikud olid seaduse ees võrdsed, kedagi ei tohinud ilma kohtuta süüdi mõista, kõigil oli õigus apelleerida keisrile endale. Keiser lähtus oma kohtumõistmises rooma rahva kasust ja tugines väljakujunenud seadusandlikele põhimõtetele. Keiser oli riigi kõrgeim kohtunik. Rooma seadused olid kujunenud välja pika aja jooksul ja lähtusid pretsedentidest, arvestati ka Kreeka seadusi .12 tahvli seadused 450. aastal avaldatud esimene Rooma seadusekogu, sellel põhineb kogu hilisem rooma õigus.Suurt täheepanu pöörati protsessi korektsusele,mis tagaks kõikide osapoolte õiguste kaitse
erakonnad ei suuda valimistel kaasa rääkida ning see soodustas lähedalseisvate erakondade grupeerumist. 1995. a Riigikogu valimiste eel või järel kujunesid ühinemiste 8 teel näiteks tänased parlamendierakonnad, Reformierakond ning Isamaaliit (tegutses 19952006, praegu Isamaa ja Res Publica Liit). (Toots 2006) Venekeelset elanikkonda esindavad parteid pole tänaseks veel ühinenud. Samas ei saa nad enam apelleerida kogu venekeelse valijaskonna huvide esindamisele, sest valijate käitumise ajendiks ei ole kunagi ainuüksi rahvustunne olnud. Poliitilisele areenile astusid nad mõnevõrra hiljem, kuna vastavalt põhiseadusele võivad erakonda kuuluda ainult Eesti Vabariigi kodanikud. Seega kulus aega, enne kui tekkis piisavalt suur naturaliseerunud venekeelne kodanikkond. Kuigi katseid ühendada vene vähemuse huve esindavad parteisid on tehtud mitmeid, pole ükski neist õnnestunud. Sagedased
kõrvalejäämist. Otsevalimised annaksid lihtkodanikele kahtlemata suurema otsustusõiguse. Siiski on senini jäänud valitsevaks idee, mille kohaselt Vabariigi Presidendi kui pigem sümboolsete volitustega riigipea valimiste usaldamine rahvale kätkeks endas ohtu. Vabariigi President võiks rahva mandaadile viidates asuda nõudma endale volitusi, mida talle põhiseaduses pole ette nähtud. Vältimaks presidendi muutumist aktiivseks poliitikuks, püütakse talt võtta võimalus apelleerida otse teda valinud rahva tahtele. Vabariigi Presidendi ülesanded Vabariigi Presidendi institutsioonile on põhiseaduses pühendatud omaette peatükk. Kui lugeda ainult põhiseadust, tuleb silme ette eelkõige Saksamaaga sarnane olukord, kus president on pigem sümboolsete ülesannetega ning jääb paratamatult liidukantsleri kui valitsusjuhi varju. Reaalset poliitilist kogemust arvestades pole aga Vabariigi Presidendi ülesanded ja õigused Eestis kaugeltki
eksporditi käsitöö ja luksuskaupa itaaliasse ja lääneprovintsidesse 7. Mis on Rooma õigus, millised on olulisemad põhimõtted? Keiser Justinianuse poolt fikseeritud seadused, mis määrasid riigikorra ja kohtupidamise. Roomas oli riigikorraldus ja kohtupidamine seadusega kindlaks määratud, kõigi inimeste suhtes kehtis seaduse ülimlikkus. Kõik kodanikud olid seaduse ees võrdsed, kedagi ei tohinud ilma kohtuta süüdi mõista, kõigil oli õigus apelleerida keisrile endale 8. Milline otstarve oli järgmistel Rooma ehitistel ja mille poolest olid nad erilised: (4õ) 1) Panteon- panteon oli kõigile jumalatele pühendatud tempel, kuppel ehitis, see oli eriline oma kupli tõttu, see on antiikaja suurim kuppelehitis 2) Colosseum-amfiteater, kus peeti gladiaatorite võitlust, mis oli rahva seas väga populaarne, kõige tuntum amfiteater ongi colosseum
2. astme kohus 1. astme kohus Õiguskantsler president Riigikogu üksikisik ja juriidiline isik 13.Euroopa Nõukogu Inimõiguste Kohus - Strasbourgis Euroopa Nõukogu (loodud 1949) institutsioon, kõrgeim instants, kuhu saab apelleerida inimõiguse rikkumise korral kui on läbitud kõik siseriiklikud etapid. 14. Euroopa Kohus lk.136 - Luxembourgis Euroopa Liidu institutsioon, jälgib EL seadusandluse täitmist. 15. Ombudsman. Ombudsmani institutsioon pärineb Rootsist. 20. sajandil võttis selle üle enamik Euroopa riike ning Maastrichti lepinguga loodi Europarlamendi juurde Euroopa ombudmani institutsioon Tavaliselt valib ombudsmani parlament. Eestis täidab ombudsmani ülesandeid õiguskantsler. 16
Foogte panid ametisse maaisandad, kellele nad allusid, s. t. kõige pealt piiskopid omal alal, siis ka ordu omal alal. Linnades olid linnafoogtid, keda alguses piiskopid ametisse seadsid, pärast ainult kinnitasid. Me nägime, kuidas paavst 1222. a. keelas vägivaldseile mõõgavendadele kaelakohtu pidamist. Paavst Gregorius IX-nda kirja põhjal 24. II. 1236 (U. B. 145) pidi vastristituil õigus olema igal juhtumusel apelleerida piiskoppidele, kes neid pidid õiguse piirides kaitsma. Rahuleping saarlastega a. 1241 määrab, et saarlased 1 kord aastas maksude võtmise ajal foogti vastu võtavad, kes maavanemate nõu järele kohut mõistab (de seniorum terrae consilio judicabit). 1255. a. lepingu järele mõistab ordufoogt kohut mihklipäevast kuni paastuni. Väljaspool seda tähtaega mõistavad saarlased ise kohut maa õiguslikkude vaadete ja harjumuste järele
II. ANTIIKAEG. ROOMA VANA-ROOMA AJALOOPERIOODID: PERIOODI AEG ISELOOMULIKUD TUNNUSED NIMETUS Kuningate 753 509 eKr § Rooma linna legendaarne asutamine 753 eKr. ajajärk · 6. saj eKr oli Rooma linn etruski kuningate ülemvõimu all. Varane 509 265 eKr · Pärast viimase etruskist kuninga pagendamist kehtestati vabariik Roomas vabariiklik riigikorraldus. · 4.-3. saj eKr toimunud sõdades allutatakse Rooma riigi poolt Kesk-Itaalia. · 265 eKr on ...
1 II. ANTIIKAEG: VANA-ROOMA AJALOOPERIOODID: PERIOODI AEG ISELOOMULIKUD TUNNUSED NIMETUS Kuningate 753 – 509 Rooma linna legendaarne asutamine 753 eKr. ajajärk eKr 6.saj eKr oli Rooma linn etruski kuningate ülemvõimu all. Varane 509 – 265 Pärast viimase etruskist kuninga pagendamist vabariik eKr kehtestati Roomas vabariiklik riigikorraldus. 4.-3.saj eKr toimunud sõdades allutatakse Rooma riigi poolt Kesk-Itaalia. 265 eKr on kogu Itaalia alistatud Rooma ülemvõimule. Rooma 265 – 133 I (264-241 eKr) ja II(218-201 eKr) Puunia ülemvõim eKr sõjas löödi sõjaliselt Kartaagot ja Rooma u tõusis Vah...
1 II. ANTIIKAEG: VANA-ROOMA AJALOOPERIOODID: PERIOODI AEG ISELOOMULIKUD TUNNUSED NIMETUS Kuningate 753 509 Rooma linna legendaarne asutamine 753 eKr. ajajärk eKr 6.saj eKr oli Rooma linn etruski kuningate ülemvõimu all. Varane 509 265 Pärast viimase etruskist kuninga pagendamist vabariik eKr kehtestati Roomas vabariiklik riigikorraldus. 4.-3.saj eKr toimunud sõdades allutatakse Rooma riigi poolt Kesk-Itaalia. 265 eKr on kogu Itaalia alistatud Rooma ülemvõimule. Rooma 265 133 I (264-241 eKr) ja II(218-201 eKr) Puunia ülemvõim eKr sõjas löödi sõjaliselt Kartaagot ja Rooma u tõusis Vahemere lääneosa...
II. ANTIIKAEG: VANA-ROOMA AJALOOPERIOODID: PERIOODI AEG ISELOOMULIKUD TUNNUSED NIMETUS Kuningate 753 509 eKr · Rooma linna legendaarne asutamine 753 eKr. ajajärk · 6.saj eKr oli Rooma linn etruski kuningate ülemvõimu all. Varane 509 265 eKr · Pärast viimase etruskist kuninga pagendamist vabariik kehtestati Roomas vabariiklik riigikorraldus. · 4.-3.saj eKr toimunud sõdades allutatakse Rooma riigi poolt Kesk-Itaalia. · 265 eKr on kogu Itaalia alistatud Rooma ülemvõimule. Rooma 265 133 eKr · I (264-241 eKr) ja II(218-201 eKr) Puunia sõjas ülemvõimu löödi sõjaliselt Kartaagot ja Rooma tõusis kujunemine Vahemere lääneosa tugevaimaks suurriigiks. Vahemere ...
1) Otseütlev tekst. 2) Tekst-jutustus. 3) Dialoog / monoloog. 4) Pildiallkirja-tekst. 5) Efektile toetuv tekst. Huumorit kui võtet ei tohiks kasutada finantsreklaamis, kindlustusfirmade reklaamis ning inimese tõsiste haigustega seonduvas reklaamis. Telereklaamis on töövariandi nimetuseks storyboard (stsenaarium / album) - kujutab endast rida piltidest ja kaadridest, mis seatakse vastavusse tekstiosaga nii, nagu see reaalajas reklaami lõplikus variandis peaks olema. Reklaamid võivad apelleerida kas ratsionaalsete või emotsionaalsete isiksuse psühholoogilisele komponendile (kihistusele). - Reklaamiapelleering - reklaami element, mis justkui jaguneks teiste elementide vahel, lahustuks nendes, kui elementide koosmõjus siiski omandab oma jõu ja määratluse. Olulisemad reklaamiapelleeringud: 1) Bioloogilistele vajadustele. 2) Sotsiaalsetele vajadustele. 3) Hedonismile (mõnutundele) (nt kodumugavuste- ja ilumõnudele). 4) Praktilisele eelistele (nt kvaliteetigarantiile).
täitmiseks. Põhiseaduse § 20 ja 21 on habeas corpuse doktriin ülemaailmselt tuntud sellise 4 HMK, 01.02.2011, 4-1-16-10m Eesti Vabariigi Põhiseadus RT 1992, 26, 349 Karistusseadustik RT I 2001, 61, 364 nime all. Komisjon leidis, et karistusjärgse kinnipidamise regulatsioon on kohane ja sobiv vahend saavutamaks ühiskonna turvalisust kalduvuskurjategijate eest. Pealegi säilib karistusjärgsele kinnipidamisele allutatud isikul võimalus apelleerida kohtuniku otsuse peale. See tähendab, et kinnipeetaval on õigus esitada määruskaebus karistusjärgse kinnipidamise põhjendatuse määruse peale. ÕIGUSKANTSLERI SEISUKOHT JA ARVAMUS5 Õiguskantsler on KarS § 872 põhiseaduslikkusele vastavuse osas nõus Riigikogu Põhiseaduskomisjoni seisukohaga leides, et see säte ei ole vastuolus PS § 20 punktiga 1 ja PS §-dega 11 ja 14 (st, et ei ole rikutud proportsionaalsuse ja legitiimsuse põhimõtet).
Selles määratleti linna privileegid: omavalitsus, selle territoriaalne ulatus (linnasaras), kaitserajatiste ehitamise õigus, patronaadiõigus kirikute üle ja mitmeid teisi. Ehkki Eestis oli nime poolest kolme liiki õigust: Lübecki, Riia ja Saare-Lääne stiftiõigus, anti tegelikult igale linnale unikaalne õigus, mis suurtele linnadele (Tallinn ja Tartu) kehtestas tunduvalt suuremad privileegid kui väikestele. Näiteks võis Tallinn kohtuasjus apelleerida otse emalinn Lübeckile, samas kui Narva ja Rakvere apellatsiooniinstantsiks oli Tallinn. Samuti võitlesid Riia, Tallinn ja Tartu endale õiguse osaleda Liivimaa maapäevadel, ent teised linnad mitte. Linnaõiguse annetas enamasti maaisand, ent mõnikord ka suurvasall. Eestis viimase loodud linnadest asja ei saanud, kuid näiteks Lätis rajas von der Roppi aadlisuguvõsa Straupe (Raupa, Roop) linna, mis kuulus isegi Hansa Liitu.
- Turu segmenteerimisel on psühholoogilised diagnoosimis-, testimis- ja katsetamismeetodid asendamatud: kus asub ja kellest koosneb mingi segment, millised on iga segmendi vajadused ja eelistused, kaasa aidata eelistatavate toodete väljatöötamisele (tajud, otsustamine, vilumused) ning edustada, st reklaamida ja kättesaadavaks teha vastavaid tooteid segmente moodustavatele tarbijatele - siht- ehk eesmärgiturg on segment või segmendid, kellele tootja soovib apelleerida (näiteks reklaami vahendusel) ja kelle tarvis ta oma tooted välja töötab - segmenteerimise korral on meil tegemist nn vintpüssimeetodiga reklaamis (vs haavlipüssimeetod) Geograafiline segmenteerimine. Demograafiline segmenteerimine. olulisemad demograafilised tunnused: iga sugu haridustase perekonnaseis amet elukutse rass ja rahvus sissetulek laste arv laste keskmine vanus pere suurus
Ajaloo arvestuse kordamisküsimuste vastused 1. VANAAEG 1.1. Vana-Kreeka polis Kreeka linnriik demokraatia riigikord, kus võim on kodanik riigi täieõiguslik elanik, kes koondunud rahva kätte. (Ateena) sai faalanks lahingurivi, kus inimesed osaleda riigi valitsemises ja riigikaitses. (15- seisavad üksteise taga, neil on kilbid ja odad 20% linna rahvast) kaitseks ees. agoraa linna keskväljak, mida kasutati nii hellen kõigi kreeklaste üldnimetus, kes kogunemispaigana kui turuplatsina. elasid emamaal ja kolooniates akropol kindlus kõrgemal künkal (hästi barbar mittekreeklased (võõraste ja säilinud Ateenas) ...
juhul vesi. 3) Sellest tuleneb olemuse ja nähtumise eristamine. Sest me ju näeme, et asjad on ka midagi muud kui vesi. Kui vesi on aga oleva põhikomponent, siis on asjad oma olemuselt midagi muud kui lihtsal vaatlemisel paistab. 4) Vesi on inimese vaatlusele kättesaadava loodusliku maailma nähtus. Kui vesi on arche, siis on järelikult maailm seletatav loomulike faktorite kaudu ja inimese loomulike tunnetus- võimete abil. Maailma mõistmiseks ei ole vaja apelleerida üleloomulikele põhjustele. Filosoofia ajalugu paistab olevat kulgenud selliselt, et tihti toovad alles järelkäijad ühe või teise õpetuse implikatsioonid, mis autorile endale on vahest märkamatukski jäänud või enesest- 8 Andrus Tool / Sissejuhatus filosoofia ajalukku / FLFI.01.053. mõistetavatena paistnud, eksplitsiitselt esile. Kusjuures enamasti teevad nad seda neid implikatsioone kriitilise kontrolli alla võttes
alla. Ustianuse järgi kui orjuse tunnus allutada teise alla, siis on kõik orjad. Teiseks on kaasusi, kus orjal pole isandat, siis ta nagu polegi ori. Nt hüljatud orjad, karistusorjad (ei kuulunud ei rahvale ega keisrile), võlaorjad (nexus, addictus), kes teenisid võlausaldaja juures võlga välja (natuke erinev õiguslik seisnud, võlausaldajal polnud nende üle omandiõigust ehk ei käsitleta kui oja). Roomas orja tunnus tema õigusetus, ei saanud apelleerida ühelegi seadusele, mis teda kaitseks. Antonius Pius andis õiguse pöörduda kohtu poole väärkohtlemise puhul. Kuidas käsitleda orjale kasutada antud vara? Rooma juristid ei olnud nii filosoofilised, tegelesid konkreetsete kaasustega. Rooma ajal ei olnud kohustusi, sest Rooma õigus ei kirjutanud ette, samas puudusid ka õigused. Rooma õiguse järgi ori oli ori. 12.Mida tähendab ,,orjad on asjad" servi res rünt Rooma õiguses? Sotsiaalselt surnud oleku suhtes on ori täiesti kui asi
219. review judgements vaatavad üle kohtuotsused 220. by way of appeal proceedings apellatsioonimenetluse teel 221. divided into chambers jagatud kambritesse 222. respectively vastavalt 223. handling criminal offence matters käsitleb kriminaalkuritegusid 224. in panels of at least three judges vähemalt kolmest kohtunikust koosnevas paneelis 225. en banc - (kohtunikekogu) täies koosseisus 226. the justices of the Supreme Court riigikohtunikud 227. a leave to appeal luba apelleerida 228. to grant andma 229. Appeals Selection Committee apellatsioonide valimiskomisjon 230. to compose/ of koosnema 231. the highest body kõrgeim organ 232. competent to act kompetentne tegutsema 233. court of constitutional review põhiseaduslikkuse järelevalve kohus 234. rare in legal tradition õigustraditsioonis haruldane 235. independent in their activities oma tegevuses sõltumatu 236. appointed for life eluks ajaks ametisse määratud 237