Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
✍🏽 Avalikusta oma sahtlis olevad luuletused! Luuletus.ee Sulge

"valimisaktiivsus" - 63 õppematerjali

valimisaktiivsus – valimistest osavõtt
thumbnail
2
odt

Valimisaktiivsus Eestis ja Kose vallas

Valimisaktiivsus Eestis ja Kose vallas Valmisaktiivsus langes eriti järsult pealinnas, kui 2013. käis Tallinnas valimas 64,1% valijaid, siis sel aastal 53,6%. Tallinna kaheksast valimisringkonnast- linnaosadest parima tulemuse tegi Nõmme (62,69%), teise koha tulemuse tegid Pirita linnaosa elanikud (59,54%). Passiivseim oli Kesklinna valijaskond (49,43%). Tallinna linnavolikogu valimisel osalemise võimalus oli 361 509 inimesel. Valimisaktiivsus langes mõned protsendid peaaegu igal pool. Olid siiski mõned erandid. Natuke tõusis valimisaktiivsus Läänemaal, mis on aga peale haldusreformi oluliselt kahanenud. Väike tõus oli ka Jõgevamaal, Lääne- Virumaal, Võrumaal ja Viljandimaal. Kõik tõusud jäid ühe protsendi piiridesse, sellal kui valimisaktiivsuse langused teistes maakondades olid tihti palju suuremad. 2013 aastal oli valimisaktiivsus Eestis 58 %, kuid aastal 2017 vaid 53,2%

Ühiskond → Ühiskond
1 allalaadimist
thumbnail
10
docx

Erakonnad, valimised, demokraatia, diktatuur, riik, põhiseadus

Kontrolltöö nr 2 1) Erakondade mõiste ja roll demokraatlikus ühiskonnas. Erakondade põhitüübid. Erakond – e partei – poliitiline ühendus, kuhu võimu teostamiseks koonduvad inimesed, keda seob sarnane arusaam poliitikast ja ühiskonna eesmärkidest. Tänapäeva demokraatiat on erakondadeta võimatu ette kujutada. Erakondade roll demokraatias:  Valijate esindamine – parteid esindavad erinevate ühiskonnagruppide huve ja vaateid  Eri ühiskonnagruppide huvide koondamine ja avalike eesmärkide sõnastamine – erakonnad üritavad kuulata valijaid, jälgida ideid mis ühiskonnas liiguvad. Sellest lähtudes koostavad programmi valimisteks  Inimeste kaasamine ja sidumine poliitilise süsteemiga – loovad kodanikele tunde, et keegi seisab nende huvide eest, mis toetab usku demokraatia toimimisse  Poliitikute värbamine ja erakond kui poliitilise eliidi kasvulava – erakondade kaudu tõusevad esile võimekas poliitil...

Ühiskond → Poliitika
25 allalaadimist
thumbnail
2
pdf

Kohaliku omavalitsuse valimised

Kohaliku omavalitsuse valimised Valimisaktiivsus Eestis on langenud. 2017. aastal oli tulemus 53,2% mis on aastaga 2013 võrreldes langenud 5%. Kõige rohkem langes aktiivsus Tallinnas, 2013 oli selleks 64,1%, aga 2017 oli tulemuseks ainult 53,6%. Valimisaktiivsus langes peaaegu igal pool, aga oli ka erandeid näiteks tõusis see Läänemaal, Jõgevamaal, Võrumaal ja Viljandimaal. See tõus nendes kohtades oli väga väike, jäi umbkaudselt 1% juurde või alla selle. Kose valla valimisaktiivsus oli samuti madal. Kuigi nüüd said ka hääletada 16. ja 17. aastased, siis andmete põhjal on näha, et see ei muutnud midagi ning väga paljud noored ei käinud hääletamas. Tulemused on selle poolest just muutunud väiksemaks.

Ühiskond → Ühiskond
1 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Osavõtt valimistest - õigus või kohustus?

Osavõtt valimistest - õigus või kohustus? Valimised on inimestele võimalus valida endale esindajad, kes nende eest olulisi otsuseid teevad ja enamikes riikides, sealhulgas Eestis, on tegemist just nimelt õiguse, mitte kohustusega. Kuid näiteks Austraalia, Belgia, Kreeka ja Luksemburg on läinud seda teed, et teinud oma kodanikele valimaminemise kohustuslikuks ning määranud ka teatavad karistused selle tegemata jätmisel. Euroopas on probleemiks madal valimisaktiivsus, mis seab küsimärgi alla meie võimude legitiimsuse. 2009. aasta Europarlamendi valimistel oli näiteks ainult 9 riiki, kus valimisaktiivsus oli üle 50 % ja Slovakkias jäi see isegi alla 20%. Õigustatult tekib küsimus, kas sellisel teel võimule saanud poliitikutel on õigust väita, et nad esindavad rahva huve, sest reaalselt pole enamik inimesi oma arvamust ju väljendanudki. Seetõttu on üha enam hakatud

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
355 allalaadimist
thumbnail
10
docx

Eesti poliitiline kultuur

rituaalid. Lisaks sellele arvestatakse sinna hulka poliitilise tegevusega seostatud mõisted ja poliitiline käitumine (Lauristin, Tallo, Vihalemm, 1997). Selles essees analüüsin, milliseks on kujunenud poliitiline kultuur Eestis, mis seda mõjutanud on ning millised on eestlaste alusväärtused. Eesti on demokraatlik riik, mida juhivad erinevaid ideoloogiaid esindavad parteid. Parteid valib võimule rahvas. Samas ei ole valimisaktiivsus alati püsiv olnud, vaid sõltub tugevalt rahva rahulolust ning soovis poliitilises elus kaasa lüüa. Pärast taasiseseisvumist 1990. aastate alguses oli valimisaktiivsus ülimalt kõrge, üle 90% (Pettai, Auers, Ramonaite, 2011). Rahvas oli siis motiveeritud iseenda riiki üles ehitamast ning poliitiline kultuur oli alles arenemas. Viimastel aastatel on inimeste motivatsioon langenud, poliitikutes ollakse pettunud ning riigist võõrandunud. Seda näitab valimisaktiivsus, mis 2015

Meedia → Poliitiline kommunikatsioon
38 allalaadimist
thumbnail
1
doc

Osavõtt valimistest – kas õigus või kohustus?

Vabad valimised on üks demokraatliku riigi põhitunnuseid. Rahvas, riigi kõrgeima võimu esindaja, valib endi seast esindajad, kelle kohuseks on kodanike huvide eest seismine. Nii saabki iga valimisõiguslik inimene osaleda riigi valitsemises. Eesti Vabariigis on igal valimisealisel kodanikul õigus käia valimas. Kuid kahjuks ei kasuta sugugi kõik inimesed oma põhiseaduslikku õigust, sest millegi pärast on valimisaktiivsus pea igade valimistega langenud. Erandiks on küll viimased valimised, kus valimas käis rekordarv inimesi. Valimistest mitte osavõtmist põhjendatakse tavaliselt sellega, et pole kedagi valida või arvatakse, et nagunii ei oma üks hääl mitte mingit kaalu. Kuna hääletamine ei ole Eesti seaduste silmis otseselt kohustuslik, ei saa ka etteheiteid teha inimestele, kes valimas ei käi, vaid tuleks välja selgitada madala kodanikuaktiivsuse põhjused.

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
183 allalaadimist
thumbnail
16
xls

Arvutiõpetus (algajale)

Valimised 2009 per capita 2010 Valimisaktiivsus Alajõe vald 87.11 731.9755700326 87% Per capi Lohusuu vald 81.93 763.4087583506 82% 4000 Jõhvi vald 66.16 978.2331828091 66% 3500 Lüganuse vald 65.74 792.7973649738 66% 3000 Narva-Jõesuu linn 64.82 679

Informaatika → Arvuti õpetus
1 allalaadimist
thumbnail
1
docx

Kas valimistel osalemine on pigem õigus või kohustus?

kodaniku kohustus. Valimas käimine ei ole siiski kohustuslik üheski demokraatlikus riigis ja on sätestatud, pigem kui ühe kodaniku õigusena. Eestis on igal valimisealisel kodanikul võimalus osaleda Riigikogu, kohaliku omavalitsuse ja ka Euroopa parlamendi valimistel. Neil valimistel osalemine on vabatahtlik ja iga kodaniku sisetunde küsimus, kas osaleb või mitte. Paljudel kodanikel puudub huvi poliitika vastu ja ei võeta poliitikuid tõsiselt, seetõttu on Eestis valimisaktiivsus küllaltki madal, umbes 65%. Kodanikud, kes ei osale valimistel ei ole ka minu arvates õigus kritiseerida valitsust ja rahvasaadikuid, kuna nad ei ole oma arvamust avaldmas käinud. Seega võib ka öelda, et valimistel osaemine on kohustuslik, kui soovitakse poliitika teemal sõna võtta. Kuid nende inimeste jaoks, keda poliitika absoluutselt ei huvita, on valimistel osalemine kodaniku õigus. Valimistel osalemine on iga kodaniku sisetunde küsimus ja siiski kodanukuõigus, mitte kohustus

Ühiskond → Ühiskond
3 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Kas valimistel osalemine on pigem õigus või kohustus?

kodaniku kohustus. Valimas käimine ei ole siiski kohustuslik üheski demokraatlikus riigis ja on sätestatud, pigem kui ühe kodaniku õigusena. Eestis on igal valimisealisel kodanikul võimalus osaleda Riigikogu, kohaliku omavalitsuse ja ka Euroopa parlamendi valimistel. Neil valimistel osalemine on vabatahtlik ja iga kodaniku sisetunde küsimus, kas osaleb või mitte. Paljudel kodanikel puudub huvi poliitika vastu ja ei võeta poliitikuid tõsiselt, seetõttu on Eestis valimisaktiivsus küllaltki madal, umbes 65%. Kodanikud, kes ei osale valimistel ei ole ka minu arvates õigus kritiseerida valitsust ja rahvasaadikuid, kuna nad ei ole oma arvamust avaldmas käinud. Seega võib ka öelda, et valimistel osaemine on kohustuslik, kui soovitakse poliitika teemal sõna võtta. Kuid nende inimeste jaoks, keda poliitika absoluutselt ei huvita, on valimistel osalemine kodaniku õigus. Valimistel osalemine on iga kodaniku sisetunde küsimus ja siiski kodanukuõigus, mitte kohustus

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
2 allalaadimist
thumbnail
1
doc

Osavõtt valmistest - õigus või kohustus

Inimestel peaks ju olema vabadus valida, millest ta huvitub või millist käitumisviisi õigeks peab ja riik ei tohiks sekkuda inimeste otsustesse. Kui valmistel osalemine oleks kohustuslik , siis oleks valmisaktiivsus kindlasti kõrgem ning seega võimusfäärides esindatud suurema hulga inimeste arvamus, kuid ma leian ,et valmistel osalemine kohustuslikuks muutmine ei ole õige tee selle saavutamiseks, sest see tooks kaasa inimeste ühe põhiõiguse, valmikuvabduse, piiramise. Valimisaktiivsus peaks kasvama selle najal , et inimestele tehakse selgitustööd nende hääle olulisusest , mitte aga seetõttu , et nad kardavad karistada saada . Ma usun , et valmistel osalemine peaks seega olema õigus, mille kasutamist soositakse, mitte kohustus, mille täitsmata jätmist karistatakse. Töö hinnati 15 punktile.

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
64 allalaadimist
thumbnail
6
doc

Malta

kogu maailmas, ongi selles saareriigis olnud enamasti võimul konservatiivid. 1996. aasta valimistel said sotsiaaldemokraadid, kes valitsesid aastail 19711987, küll ühe koha rohkem, kuid nende põrumine ühel 1998. aastal parlamendis toimunud hääletusel kutsus esile ennetähtaegsed valimised, mille tulemusel nad taas võimult tõugati. Malta puhul on huvitav see, et seal on alati väga suur valimisaktiivsus, kuigi valimistest osavõtt ei ole kohustuslik. Viimastel valimistel käis valimas 93.3% hääleõiguslikest kodanikest ja selle kohta avaldati arvamust, et vilets tulemus. Viimati oli valimisaktiivsus sellest madalam aastal 1971, mil valimas käis 92.5% hääleõiguslikest kodanikest. Malta valitsusjuhiks on ühekojalises parlamendis (Kamra tarRappreentanti) kõige rohkem kohti omava partei esimees. 10

Varia → Kategoriseerimata
39 allalaadimist
thumbnail
1
docx

Mille poolest erinevad erakonnad ja survegrupid?

Mille poolest erinevad erakonnad ja survegrupid? Esitage kaks erinevust nende taotluste ja tegutsemisviiside järgi.1)Erakonnad on laia sepktriga ja kindla liikmeskonnaga. Seevastu on survegrupid kitsa spektriga(ühe kindla probleemi kaitsja või edendaja). Liikmeskond võib muutuda kiiresti. 2) Erakond taotleb võimule pääsenust, kuid survegrupi eesmärk on võimu survestada, mitte luua poliitikat.Kuidas mõjutab massimeedia valijate käitumist? Tooge välja kaks positiivset ja kaks negatiivset mõju *positiivselt: 1)valimiskampaania käigus inimeste teadlikkus tõuseb ning otsus on adekvaatsem. 2) Inimesed politiseeruvad. Valimisaktiivsus suureneb.*negatiivselt: 1)Valimiskampaania käigus on oht langeda populismi ohvriks. 2) Erakondade vaheline poriga loopimine võib tõugata inimesed eemale ehk valimistahe kaob 3. Põhjendage, millised on oma vaadetelt järgmised parteid (kas vasak- või parempoolne). *Sots. Demokraadid on vasakpoolsed, sest 1) progres...

Ühiskond → Ühiskond
7 allalaadimist
thumbnail
1
docx

Nõukogude Eesti

Moskvas võitlus pidevalt nn. Kodanliku natsionalismiga. (Eesti vabariigi aegsed eestlased, patrioodid) ja vahetas tihti partei kaadrit. Tähtsamatest ametikohtadest koostati nimekiri(nomenklatuur), mis tuli Moskvas kinnitada. Demokraatia tähtsaim väline tunnus oli ''valimiste'' korraldamine. Rindkonnas oli alati üks kandidaat, saadiku reaalne roll oli tähtsusetu. Hääletati varem heaks kiidetud otsuste poolt. Saadiku tööd tehti n.ö. päris töö kõrvalt. Valimisaktiivsus oli alati üle 99%, mis saavutati võltsimisega. Valitsemisel oli tähtis roll julgeoleku organitel. Sõjajärgnsel NKVD ja NKGB. NKVD- Siseasjade rahvakomisariaat, ülesandeks korratagamine, vangilaagrite süsteemi haldamine ja vastu luure NKGB- julgeolekku rahvakomissariaat, ülesanneteks luure ja vastu luure. Alates 1954 a. tegutses KGB (riikliku julgeoleku kommitee/salapolitsei) KGB: · Jälgis ja kontrollis ühiskonda · Surus maha nõukogude vastased ilmingud

Ajalugu → Ajalugu
13 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Politoloogia Lähtudes Heywoodi 4 peatükist, milline on demokraatia Eestis, mis on selle tunnusjooned?

V seminar: demokraatia Lähtudes Heywoodi 4 peatükist, milline on demokraatia Eestis, mis on selle tunnusjooned? Peamised demokraativormid on: klassikaline demokraatia (tänapäeval otsene demokraatia), kaitslik demokraatia (esindusdemokraatia), arengudemokraatia (osalusdemokraatia) ja rahvademokraatia (kommunism). Demokraatia üldised tunnused on: kehtib võimude lahususe põhimõte, vaba ajakirjandus, mitmeparteilisus, austatakse inim- ja kodanikuõigusi, kodanikuühiskonna olemasolu, usuvabadus ja turumajandus. Eestis ei ole otseselt kindlat demokraatiat välja kujundenud, oleme veel siirdeühiskond, kuna valimisaktiivsus on suhteliselt madal, Eesti kodanikuühiskond pole piisavalt tugev kontrollimaks igapäevaselt võimu ning ametiühingute liikmeskond ja mõju on tagasihoidlik. Sellegi poolest on meil mitmeid demokraatia tunnuseid: meedia ja ajakirjanikud on teadlikud poliitikast ning suudavad juhtida rahva tähelepanu vajaka jäämisel ning Eestis o...

Politoloogia → Politoloogia
2 allalaadimist
thumbnail
33
pdf

Ühiskondlik ja poliitiline aktiivsus

põhjusel ei käida valimas . 4 1 Uurimisküsimused 1.1 Sekundaarandmete analüüs Kuidas hääleõigusliku kodanikkonna suurnemine on mõjutanud valimisaktiivsust? Kas erakondade arv mõjutab valimisaktiivsust? Töö üldeesmärgiks on saada teada, miks on eestlaste valimisaktiivsus Riigikogu valimistel nii madal. 1.2 Küsitlus Kuidas kodanikud Riigikogu valimistesse suhtuvad ? Miks inimesed valimas ei käi ? Antud küsimused olid head, kuna ankeedis oli nende alusel hea lisaküsimusi koostada ning põhiline eesmärk oli leida vastus antud uurimuse põhiteemale. 1.3 Vaatlus Kas poliitika kajastus meedias on valimisvälisel perioodil on piisav?

Geograafia → Inimgeograafia uurimismeetodid
35 allalaadimist
thumbnail
4
docx

Demokraatia ohud ja nõrkused

Demokraatia ohud ja nõrkused Demokraatia on valitsemisvorm, kus kõrgeima võimu kandjaks on rahvas. Ligi 45% riikides on vabad. Demokraatlikul valitsemisviisil on mitmeid võimalike ohte ja nõrkusid. Millised on peamised demokraatia ohud? Üks suurim oht on rahva valimisaktiivsus. Ideaalse demokraatliku ühiskonna puhul peaks valmistel osalema kogu rahvas, ent tavaliselt jääb valijate osalus 50-70% vahele. Eesti valimisaktiivus on umbes 60%. Mõned kodanikud ei ole rahul valistusega ning nad on pettunud riigis. Mis omakorda põhjustab nendes pahameelt ja nad ei käi valimas. Neil on tekkinud juba oma eelarvamus riigi suhtes, et niikuinii ei muutu miski paremaks. Demokraatia nõrkus on veel rahva teadmatus. Kõik ei ole ühtemoodi informeeritud.

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
36 allalaadimist
thumbnail
2
odt

Eesti iseseisvumine

Partei Juhid Keda esindab= Kohti maapäeval Eesti demokraatlik Jaan Tõnisson Lõuna-Eesti 7 erakond talupojad.linnakodanlus , inteligents Eesti maarahva liit Kontstatin Päts Jõukam talurahvas 13 Eesti tööerakond Jüri Vilms Linna keskkihid, 4 ametnikud Eesti Mihkel Martna Väikekodanlus, 9 seotsiaaldemokraatlik töölised Ühendus Maapäev · Maapäev oli esimene parlamendilaadne rahvaesindus Eestis.(valimisaktiivsus madal 30%) · Täidesaatva organina valiti Maavaslitsus,mille eesotsas oli Jaan Raamot, hiljem Päts · 25.augusti Maapäeva koosolekul atsustati saata Lääne-euroopasse väisdelegatsi...

Ajalugu → Eesti ajalugu
3 allalaadimist
thumbnail
4
doc

Vabad valimised ja parteid

· Perekondlikud traditsioonid ja isiklik kogemus Hääletamine ja valimistulemused · Tänapäeval kasutatakse laialdaselt eelhääletamist (valida saab ka nädal enne valimispäeva nii posti kui ka valimisjaoskondades) saavutatakse maksimaalselt paljude kodanike osavõtt ja avalikustatakse valimispäeva lõppedes. · Valimistulemus on iga kord ainuomane, kuid määrab valitava võimuorgani koosseisu ja järgmise presidendi iskiu. · Eestis on valimisaktiivsus väiksem kui mujal Euroopas. Meiega 60% sarnaneb Ungariga, leeduga, Venemaaga, Kanadaga jne. · Valimisaktiivsus on populaarne Rootsis, Austrias, Saksamaal, Itaalias. (80% valijatest) Erakonnad tänapäeva poliitikas · Iseloomustab ideoloogiate paljusus, valimiskonkurents, kodanikuorganisatsioonide kaasamine poliitikasse. · Ajalooliselt kujunesidki parteid e erakonnad välja kui valimisvõitluste agentuurid, mille olulisemaks

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
35 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Kas Eestis tuleks muuta valimissüsteemi?

erakonnale kogu riigis antud häältest ning konkreetse kandidaadi kohast erakonna valimisnimekirjas. Soodsatel asjaoludel võib valituks osutuda ka väga vähe hääli saanud kanditaat, näiteks juhul kui tema erakonnale antakse hääli suhteliselt palju, ning ta on oma erakonna nimekirja eesotsas. Kaudselt tähendab see, et Riigikogu liikme mandaat ei ole seotud kindla piirkonnaga ning valijate ja valitute vahel puudub personaalne side. Keerulise valimisüsteemi tõttu väheneb ka valimisaktiivsus. Enamik proportsionaalse esindatusega süsteeme kasutab ka valimiskünnist, eesmärgiga vältida esinduskogude liigset killustatust. Eestis kehtiv Riigikogu valimiste künnis 5% üle riigi kogutud häältest on üpris kõrge, mistõttu väiksemad erakonnad parlamenti ei pääse. Ka see on tekitanud valijates pettumust, sest väikeste erakondade poolt hääletades on paratamatuks tulemuseks häälte "kaotsiminek". Valimiskaotuste tagajärjel

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
68 allalaadimist
thumbnail
17
pptx

Heaolumajandus mõõtmise ja hindamise rahvusvahelised süsteemid.

7,5 8,6 6,7 Turvalisus · Näitajad on: tapmiste arv 100 000 inimese kohta, kuriteo ohvriks langenute osatähtsus, laste vastu suunatud vägivald, inimeste osatähtus, kes tunnevad ennast oma naabruskonnas turvaliselt. Eesti Soome Venemaa 6,7 9,0 6,7 Valitsemine ja kodanikkond · Indikaatorid on: valimisaktiivsus, osalemine poliitilistes tegevustes, avaliku konsultatsiooni olemasolu õigusloome küsimustes, inimeste usaldus institutsioonide vastu. Eesti Soome Venemaa 2,1 6,4 1,9 Keskkond · Näitajaid: õhusaaste, keskkonnast tingitud tervisekadu, rahulolu elukeskkonna kvaliteediga, juurdepääs rohelistele aladele. Eesti Soome Venemaa

Muu → Ainetöö
13 allalaadimist
thumbnail
6
rtf

Valimised

Pikemaajalist tähtsust omab hääletamas käinud inimeste osakaal ning selle muutumine aastate lõikes. Näiteks 2002.aastal kohalikest valimistest võttis osa 52,5 protsenti, 1999. aastal 49,8 protsenti, 1996. aastal 52,5 protsenti ja 1993. aastal 52,6 protsenti valijate üldarvust. Kevadistel Euroopa Parlamendi valimistel käis hääletamas 43,9 protsenti hääleõiguslikest kodanikest, 2007.a. Riigikogu valimistel oli osalusprotsent 61,9 (www.vvk.ee ). Nagu näha on valimisaktiivsus aastate lõikes kasvanud ja oma osa on sellesse kindlasti andnud ka interneti teel antava hääle võimalus. Osalusprotsent annab teavet demokraatia tugevusest riigis. Kuid näiteks Ladina- Ameerikas, Belgias ja Kreekas on valimaskäimine kohustuslik. Teistes riikides tuleb eelnevalt end registreerida ja selle mittetegemisel ei saa valimispäeval hääletama minna (USA-s). Eestis on valimisaktiivsus väiksem kui enamikus Euroopa maades ­ 60% lähedus.

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
79 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Riigikogu ajalugu

24. veebruar 1918 kuulutas Maapäeva Vanematekogu välja iseseisva Eesti Vabariigi ja moodustas esimese Ajutise Valitsuse. Saksa okupatsiooni tõttu Eestis sai hakata riiki üles ehitama alles novembris 1918 ning seda tegi Asutav Kogu. Asutava Kogu valimised toimusid 5.­7. aprillil 1919 ning valimistel osales kümme parteid või rühma. Peakonkurentideks olid Konstantin Pätsi juhitud Maaliit, Jaan Tõnissoni juhitud Eesti Rahvaerakond ning Eesti Tööerakond ja sotsiaaldemokraadid. Valimisaktiivsus oli kõrge, osales 80% valimisõiguslikest kodanikest. Sotsiaaldemokraadid saavutasid ülekaaluka võidu, teiseks jäi Eesti Tööerakond. Üllatus oli Maaliidu tugev lüüasaamine. Asutavas Kogus oli 25 juristi, 11 ajakirjanikku, 7 agronoomi, 6 põllumeest, 3 õpetajat, 2 kirjanikku, 2 üliõpilast ja teiste elualade esindajaid. 23. aprillil 1919 kogunes 120-liikmeline Asutav Kogu avakoosolekule Tallinnas Estonia kontserdisaalis ja valis oma esimeheks sotsiaaldemokraat August Rei

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
17 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Kas Eestis tuleks muuta valimissüsteemi?

üksikisikut, kes on neile meelepärane ning kelle lubadused tunduvad usutavamad teadmata aga seda, et esiteks hääli on võimalik liigutada ning teiseks, et kandidaadil ei ole kohustust oma valimislubadusi täita. Sellest tulenevalt võib nimetada poliitikuid kõikelubajateks ja tegelikult valelikeks, kuna suurem osa varem kuulutatust jääb tegemata. Poliitikutes pettumine toob omakorda kaasa rahva poliitikast mittehuvitumise ja valimisaktiivsuse langemise. Madal valimisaktiivsus ei ole demokraatlikule riigikorrale kasulik. Et inimesed rohkem hääletaksid, võiks valimas käimise muuta Eestis kohustuslikuks, nii nagu see on näiteks Austraalias. Valimiskohustus paneks inimesed rohkem oma riigi juhtimises osalemisest huvituma ning võimule saaksid need inimesed, keda rahvas ka päriselt pooldab. Kindlasti on maakohtades nii, et suur hulk inimesi lihtsalt ei võta vaevaks liikuda külakeskusesse, et anda oma hääl, jäädakse lootma teise "tarkusele".

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
35 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Valimised

parteidel oleks võrdsed võimalused. Avalikõiguslik meedia peab andma kõigile parteidele võrdse aja ja ruumi oma põhimõtete tutvustamiseks. Parteid võivad omarahaga lisa reklaami teha, aga valimiskampaania ajal ei tohi välireklaami teha ja see pannakse tavaliselt varem üles. Peab olema avalik finantsaruandlus. o Hääletamine, millest suur osa on eelhääletamine. Valijate arv näitab võimu legitiimsust. Eestis valimisaktiivsus on tõusnud. Enamasti on valimistest osavõtt vabatahtlik, aga nt. Belgia ja Austraalias on see kohustuslik. 1 o Häälte lugemine. See sõltub valimisüsteemist(2): Majoritaarne valimissüsteem. Võitja on see, kes saab piirkonnas kõige rohkem hääli. Ei ole

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
125 allalaadimist
thumbnail
4
rtf

Ühiskond - Demokraatia, valimised, erakonnad ja m�isted

1.Demokraatia mõiste ja jagunemine Demokraatia on valitsemisvorm, mille tunnuseks on kodanike osalemini poliitikas, võimude lahusus ja valitsemine lähtub avalikest huvidest. Avaldumisvormid: · Otsene demokraatia ­ võimu teostavab rahvas · Kadune demokraatia ­ võimu teostatakse kellegi kaudu · Osalusdemokraatia ­ kodanikkonna kaasatus poliitikasse · Elitaardemokraatia ­ keskpunktiks on huvide esindamine ja mandaadi valdamine 2.Demokraatia võimalused, ohud ja puudused Võimalused: · Kaitseb üksikisikut võimu eest ja tema vabadust · Tagab poliitilise stabiilsuse · Edendab ühist ja individuaalset heaolu · Tugevdab inimeste ühtekuuluvust ja solidaarsust · Edendab haritust ja sotsiaalset kapitali Ohud: · Võimule võib pääseda harimatu mass · ,,51 protsendi türannia", kus enamuse nimel tallatakse vähemuse huvid jalge alla. · Liigne riigiaparaadi ja valitsuse...

Ühiskond → Ühiskond
38 allalaadimist
thumbnail
4
doc

VALIMISED. Valimiste funktsioonid, põhimõtted, süsteemid

teiselt poolt erakondade programmid muutuvad üha sarnasemaks ja hägusemaks · Massimeedia mõju erinev: võib tõsta huvi, vastastikune mustamine võib vähendada huvi, võib kinnistada olemasolevaid hoiakuid. · Perekonnatraditsioonid, isiklik kogemus, sõbrad jne · Paljud teevad otsuse viimasel hetkel Hääletamine ja valimistulemused. Eelhääletamine, interneti teel hääletamine. Ladina-Ameerikas, Belgias, Kreekas on valimaskäimine kohustuslik. Eestis on valimisaktiivsus suhteliselt väike. Hääletusprotsenti mõjutab riigi üldine poliitiline kultuur.

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
119 allalaadimist
thumbnail
16
pptx

Sotsiaalne kapital

Sotsiaalne kapital Page 1 Sotsiaalse kapitali olemus Üldiselt mõistetakse selle all sotsiaalsete võrgustike koostoimimist, kus jagatud arusaamad ja usaldus toetavad koostööd ja ühistegevust. · Sotsiaalne kapital ja inimressurss ei ole sünonüümid. · Väidetakse, et sotsiaalne kapital on kontseptuaalne kujund. · Sotsiaalse kapitali hulk mõjutab riigi majanduslikku arengut. Majandusteadlased on huvitatud, kuidas oleks võimalik sotsiaalse kapitali kasutegurit mõõta. Page 2 Sotsiaalse kapitali komponendid · Ühendustesse kuulumine · Sotsiaalne usaldus Sotsiaalse kapitali komponentide mõju ja tähtsus sõltub konkreetsest ühiskonnast, selle arengutasemest, kultuurilistest teguritest. Negatiivselt mõjutab sotsiaalset kapitali rahvastiku ...

Majandus → Majandus
15 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Eesti Vabariigi riigikogu 90

,,Eesti Vabariigi Riigikogu 90" Esimesed üldvalimised Eesti Vabariigis toimusid 1919. aasta aprillis, kui rahvas valis Asutava Kogu oma seadusandlikuks koguks.Valimistel osales kümme parteid või rühma. Peakonkurentideks olid Konstantin Pätsi juhitud Maaliit (K. Päts oli Ajutise Valitsuse pea- ja sõjaminister), Jaan Tõnissoni juhitud Eesti Rahvaerakond, Eesti Tööerakond ja sotsiaaldemokraadid. Valimisaktiivsus oli kõrge, osales 80% valimisõiguslikest kodanikest. Sotsiaaldemokraadid saavutasid ülekaaluka võidu, teiseks jäi Eesti Tööerakond. Üllatus oli Maaliidu tugev lüüasaamine (4. koht valimistel ja vaid 8 saadikukohta.) Valimised näitasid, et rahvas hääletas iseseisva demokraatliku Eesti Vabariigi poolt. 90 aastat tagasi, 1919. aasta 23. aprilli keskpäeval alustas oma tööd Eesti Vabariigi Riigikogu eelkäija Asutav Kogu. 19. mail 1919

Ajalugu → Ajalugu
11 allalaadimist
thumbnail
23
ppt

Norra majanduse areng aastatel 1991-2004

Norra majanduse areng aastatel 1991-2004 I Norra üldiseloomustus Põhiandmed Majanduse üldiseloomustus Rahvastik Sisemajanduse koguprodukt Töö hüpotees: Norra on kõrgeltarenenud riik, mille erinevad makromajanduslikud näitajad on väga head. Norra põhiandmed Norra on parlamentaarne demokraatliku valitsemissüsteemiga konstitutsioonilise monarhiga riik Riigipeaks Tema Majesteet Norra kuningas Harald V Peaminister Kjell Magne Bondevik Valimisaktiivsus on enamasti 80% ringis. Üldine valimisõigus meestele kehtestati 1898. aastal,naistele 1913. aastal. Valimisiga algab 18. eluaastast. Norra pindala on 386 958 km2 Pealinnaks Oslo Kehtiv rahaühik on Norra kroon ( 1 kroon = 100 ööri) Majanduse üldiseloomustus Nafta ja maagaas Otsejuhtmed Suurbritanniasse ja Saksamaale Ekspordilt maailmas 3 kohal, bensiini toomisel 7 koht Edukas puurimistehnoloogia arendaja Loodusvarad

Majandus → Majandus
25 allalaadimist
thumbnail
25
ppt

Kodanikud, huvid ja demokraatia (lk 60-95)

Otsuse tegemise hetk sõltub paljudest asjadest: perekonnatraditsioonidest, isiklikust kogemusest, valimiste kohustuslikkusest, valimise päevast jt. Vaatame lk 76-77 Massimeedia (hoiakud, kriitika, info tarbimine) (selget tõestust ei ole). Helle Pondre 2010 Kasutatakse eelhääletamist Valimistulemus on iga kord ainuomane, mis määrab võimuorgani koosseisu või järgmise presidendi Vaatame riigikogu valimisi (1990-2003) õpik, lk 78 Eesti valimisaktiivsus on väike (Tabel lk 77) Mõtisklus "Miks on oluline käia valimistel?" Helle Pondre 2010 ERAKONNAD poliitikas 1. Erinevad erakonnad peegeldavad erinevaid ideoloogiaid 2. Valimiskonkurents 3. Kodanikorganisatsioonide kaasatus poliitikasse 4. Koondada huvigruppe 5. Propageerida erakonna ühiskonnaprogrammi 6. Erakond pääseb võimule ainult valimistulemuste põhjal 7. Erakondade vaheline koalitsioonileping Helle Pondre 2010

Ühiskond → Ühiskond
5 allalaadimist
thumbnail
9
odt

Barack Obama

Iraagi sõjale keskendumine viis selleni, et Taliban ründas Afganistaani, kuid USA oma vägesid sinna ei saada, kuna sõditakse Iraagis. Terrorism kasvas üle maailma. President Obama lubas väed Iraagist välja tuua, lõpetada sõda ning keskenduda Afganistaani probleemile. Seega neid halbu sündumusi, kriise saab pidada "heaks" eelduseks sellele, et Obama saaks alustada oma suurejooneliste, kuid samas realistlike plaanide täideviimist. Arvan, et tasub ära märkimist ka see aspekt, et valimisaktiivsus oli erinev teistest valimistest. Kui Obama sai presidendi kandidaadiks, lubas ta muutusi ja uuendusi. Väga oluliseks teemaks sai rassism, kuna Obama on mustanahaline. Avaldati palju arvamust selle kohta, et Obamat ei pruugita valida, kuna ta on must. Kuid rahvas otsis uudsust, väljapääsu vanast. Valimistel paistis selgelt silma see, et mustanahaliste valimisaktiivsus tõusis märgatavalt. Usun, et paljud kodanikud otsisid japääsu rassismist. Ja mustanahalise

Kategooriata → Usa sise- ja välispoiitika
34 allalaadimist
thumbnail
5
docx

Võim

Võim ­ Võim eksisteerib kõikjal ja on jaotunud ebavõrdselt. Võim on inimese või grupi suutlikkus mõjutada teiste tegevust ning saavutada sel viisil oma huvide elluviimine. Võimu tunnused ­ Alati domineerib mingi grupp nõrgemat või alamat gruppi. Võimu ressursid võivad olla nii ainelised kui ka vaimsed. Ainelised: (omand ja kapital)ning vaimsed: teadmised ja kogemused. ja teostamise meetodid ­ Autoriteetne võim, kus on tähtis traditsioonide mõju, liidrite karismaatilisus ning mõistuslik kaalutlus. Sunduslik võim, kus rahvast püütakse mõjutada hirmu, vägivalla ja karistusega. Riigi klassikalised tunnused ­ Kindel territoorium, kus peavad elama inimesed ­ rahvas, peab kehtima suveräänne võim ning riigi võime astuda rahvusvahelistesse suhetesse. Riik ise on ühiskonna poliitiline korraldus. Riigivõimule ainuomased tunnused ja ülesanded ­ Seaduste kehtestamine, maksude kogumine, õigus kasutada vägivalda julgeoleku tagamiseks, võimu poolt teht...

Ühiskond → Ühiskond
7 allalaadimist
thumbnail
5
doc

Ühiskonna valitsemine

Ühiskonna valitsemine Kodune kontrolltöö 1. Nimeta kaks demokraatlikule valitsemisviisile iseloomulikku tunnust ja selgita neid. 1) Kodanikkonna osalemine poliitikas- demokraatia alustalaks on see, et kõrgeim võim riigis kuulub rahvale. See tähendab, et riigi juhid valib rahvas (valimiste kaudu). Eestis valib rahvas omale parlamenti ja KOV juhtkonda esindajad. Lisaks on poliitiliste otsuste langetamisesse võimalik sekkuda ka referendumitega ehk rahvahääletustega, mis on muutumas järjest sagedasemaks. 2) Võimude lahusus- demokraatia teiseks alustalaks on võimude lahusus ehk arvamuste paljusus. Võimude lahususe ja tasakaalustatuse põhimõttel on kolm peamist eesmärki. Esiteks väldib võimude lahusus ja tasakaalustatus võimu kontsentreerumist ning aitab kaasa riigivõimu seaduslikkusele ning sellega lõppastme...

Ühiskond → 12. klassi ühiskond
6 allalaadimist
thumbnail
6
docx

Riigikogu

Lõpliku otsuse Eesti poliitilise kuuluvuse ja riikliku ülesehituse kohta pidi tegema Asutav Kogu.Asutava Kogu valimised Vabadussõja rindel 5. aprillil 1919 Setumaal Rozikovo külas.Asutava Kogu valimised toimusid 5. 7.aprillini 1919. Valimistel osales kümme parteid või rühma. Peakonkurentideks olid Konstantin Pätsi juhitud Maaliit (K. Päts oli Ajutise Valitsuse pea ja sõjaminister), Jaan Tõnissoni juhitud Eesti Rahvaerakond, Eesti Tööerakond ja sotsiaaldemokraadid. Valimisaktiivsus oli kõrge, osales 80% valimisõiguslikest kodanikest. Sotsiaaldemokraadid saavutasid ülekaaluka võidu, teiseks jäi Eesti Tööerakond. Üllatus oli Maaliidu tugev lüüasaamine (4. koht valimistel ja vaid 8 saadikukohta.) Valimised näitasid, et rahvas hääletas iseseisva demokraatliku Eesti Vabariigi poolt. Asutava Kogu liikmeteks olid paljud hilisemad Eesti Vabariigi riigitegelased: K. Eenpalu, J. Jaakson, J. Kukk, A. Piip, K. Päts, A. Rei, O. Strandman, J. Teemant, J

Ajalugu → Ajalugu
46 allalaadimist
thumbnail
4
odt

Kodanikud, huvid ja demokraatia

Tänapäeval kasutatakse laialdaselt eelhääletamist, mis tähendab, et valida saab ka umbes nädal enne valimispäeva nii posti teel kui valimisjaoskondades. Valimistulemus on igakord ainuomane, kuid see määrab valitava võimuorgani koosseisu või järgmise presidendi isiku. Pikemaajalist tähtsust omab mitte ühele või teisele kandidaadile antud toetus, vaid hääletamas käinud inimeste osakaal ning selle muutumine aastate lõikes. Eestis on valimisaktiivsus väiksem kui enamikus Euroopa maades. Meiega sarnane, st 60 protsendi läheduses kõikuv osalus iseloomustab Ungarit, Leedut, Portugali, Venemaad, Suurbritanniat, aga ka Kanadat ja Indiat. TALLINNA VANALINNA TÄISKASVANUTE GÜMNAASIUM Referaat Kodanikud, huvid ja demokraatia Koostaja: Kätlin Kruusimaa 12K klass TALLINN 2009

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
45 allalaadimist
thumbnail
8
doc

Eesti euroopa liidus

Liiduga pakub alternatiivi väga jõuliselt levivale Ameerika masstoodangule. 4 3.Eestlased Euroopa institutsioonides 7. juunil 2009 toimusid Eestis teist korda Euroopa Parlamendi valimised. Esimest korda oli Eestis võimalik eelhääletusel valida Euroopa Parlamenti interneti teel. Seda võimalust kasutas ligi 15% valijatest. Võrreldes 2004. aasta Euroopa Parlamendi valimistega kasvas valimisaktiivsus 26,8%-ilt 43,2%-ni. Euroopa Komisjoni asepresidendina töötab Siim Kallas , kelle töövaldkonnaks on alates 2010. aasta jaanuarist traspordiküsimused. Aastatel 2004-2009 töötas Siim Kallas haldusküsimuste, auditi ja pettusevastase võitluse volinikuna. Eestil on Euroopa Parlamendis (2009-2014) kuus esindajat: Sotsiaaldemokraatlikust Erakonnast Ivari Padar, Keskerakonnast Vilja Savisaar ja Siiri Oviir; Reformierakonnast Kristiina Ojuland,

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
69 allalaadimist
thumbnail
8
docx

Valimised

VALIMISED Vabad valimised on demokraatlikul rahvaesindusel põhineva valitsusvormi alus, sest demokraatlikus riigis tulenevad valitsuse volitused üksnes rahva nõusolekust. Tänapäeval korraldatakse valimisi kõigis demokraatlikes riikides, kuid mitte kõiki valimisi ei saa demokraatlikuks pidada; näiteks endise N. Liidu valimised ei olnud demokraatlikud. Valimised on võimalus panna demokraatia toimima. See on hetk, mil kõigil hääleõiguslikel inimestel riigis on võrdne sõnaõigus selle kohta, kes peaksid olema nende esindajad ja missugune peaks olema valitsus. Valimised pole mitte ainult parlamendiliikme jaoks ja selleks, et otsustada, millise parteid valitsuse moodustavad. Me valime ka valla ja linnavolikogusid ning oma esindajad Euroopa Parlamenti. DEMOKRAATLIKE VALIMISTE TUNNUSED 1. VÕRDÕIGUSLIKKUS Kõikidele kandidaatidele peab olema tagatud sõna,koosolekute ja liikumisvabadus. 2. VALIMI...

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
216 allalaadimist
thumbnail
6
rtf

Kodanikud, huvid ja demokraatia

Hääletusvalikut mõjutavad tegurid: 1. majanduslikud tingimused 2. poliitilised tingimused 3. valimiskampaania mõjutused 4. arvamused vaidlusküsimustes 5. kokkupuude parteiga 6. kandidaadi meeldivus 7. massimeedia mõju 8. sõprade mõju 9. ajaloolised tavad 10. väärtusorientatsioonid 11. valitsuse tegevus Tänapäeval kasutatakse laieldaselt eelhääletamist( valida saab ka nädal enne valimispäeva posti teel või valimiskomisjonides). Eestis on valimisaktiivsus väiksem kui enamikus Euroopa maades. Erakonnad tänapäeva poliitikas Demokraatliku ühiskonna poliitikakeskkonda iseloomustavad ideoloogiate paljusus, valimiskonkurents ja kodanikuorganisatsioonide kaasatus poliitikasse. Erakonnad kujunesid välja kui valimisvõitluse agentuurid, mille oluliseks ülesandeks oli koondada teatud sotsiaalsete gruppide huve ja propageerida valijate hulgas oma ühiskonnaprogrammi. Programm annab olulist teavet erakonna ideoloogilise orientatasiooni kohta

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
241 allalaadimist
thumbnail
8
docx

Valimised

põhjustab vajadus kindlustada maksimaalselt paljude kodanike osavõtt, nii muudetaksegi reegleid üha paindlikumaks. Eelhääletuse tulemused avalikustatakse koos kõigi häältega valimispäeva lõppedes. Valimistulemus on iga kord ainuomane, kuid see määrab valitava võimuorgani koosseisu või järgmise presidendi isiku. Pikemaajalist tähtsust omab mitte ühele või teisele kandidaadile antud toetus, vaid hääletamas käinud inimeste osakaal ning selle muutumine aastate lõikes. Eestis on valimisaktiivsus väiksem kui enamikus Euroopa maades. Meiega sarnane, st 60% läheduses kõikuv osalus iseloomustab Ungarit, Leedut, Portugali, Venemaad, Suurbritanniat, aga ka Kanadat ja Indiat. Populaarne on valimas käimine Taanis, Rootsis, Austrias, Saksamaal ja Itaalias, kus oma kodanikuõigust kasutab üle 80% valijatest. Mõned analüütikud väidavad, et valimised pole tänapäeval enam nii populaarsed kui pool sajandit tagasi. Tõepoolest, osalus on mõnevõrra langenud, kuid see langus ei ületa 2-3

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
80 allalaadimist
thumbnail
12
docx

ÜHISKONNAÕPETUSE ARVESTUSEKS

6. Riigikogu valimised 2015: omad üldist ülevaadet valimistulemustest, hääletamisaktiivsest jne. 1.edgar 25070 2.taavi 15862 3.yana 11573 osalusprotsent 64,2% 1.Reform-30(-3) mandaati/hääli 158977/27,7% 2.Kesk-27 mandaati(+1)/hääli 142456/24,8% 3.SDE-15(-4) mandaati/hääli 87184/15,2% 4.IRL-14 mandaati(-9)/hääli 78714/13,7% 5.Vaba-8 mandaati/hääli 49887/8,7% 6.EKRE- 7 mandaati/hääli 46778/8.1% E-hääletajaid oli 176491. Kõrge valimisaktiivsus. Eelhääletamine % Valimispäev % Andmed seisuga Maakonna 6 päeva 5 päeva 4 päeva 02.03.201 d, linnad enne enne enne 12:0 16:0 20:0

Ühiskond → Ühiskond
5 allalaadimist
thumbnail
10
docx

Valimised

valijaid poliitikast eemale (?) - tugevdab eeskätt olemasolevaid hoiakuid - kes poliitikast on huvitatud, tarbivad valimisperioodil enam infot - passiivseid kodanikke jätab kampaania ükskõikseks (e-hääletus pole oluliselt tõstnud valimisaktiivsust!) · perekonnatraditsioonid · isiklik kogemus · valitsuse tegevus · väärtusorientatsioonid · ajaloolised tavad · kokkupuude parteiga jm 3. Valimisaktiivsus erinevates riikides ja Eestis? Millest see sõltub? · kas valimistest osavõtt on kohustuslik või mitte (vt tabel lk 77) · eelregistreerimise valimistel osalemiseks (nt USAs), kes pole seda teinud, ei saa valimispäeval valida · usaldus riigi poliitika, poliitikute ja erakondade vastu · poliitiline kultuur ­ valimas käimine on sügavalt juurdunud · kodanikuühiskonna tugevus jm ARUTLEMISEKS: 1. Kas valimas käimine on pigem kodanikukohustus või ­vabadus

Ühiskond → Ühiskond
34 allalaadimist
thumbnail
6
doc

Ühiskonnaõpetuse konspekt + kordamisküsimused

tegur kui varem, sest inimeste elustiilid on ühtlustunud ning valimisprogrammid on muutunud sarnasemaks ja hägusamaks; massimeedia mõju, mida on raske täpselt hinnata; otsuse tegemise hetk on seotud nii grupikuuluvuse kui massimeedia tegevusega. Pikaajalises demokraatias mõjutavad hääletamist perekonnatraditsioonid ja isiklik kogemus. USA-s langetab umbes kolmandik valijaist oma otsuse viimasel nädalal, Eestis on olukord enam-vähem samasugune. Eestis on valimisaktiivsus väiksem kui enamikus Euroopa maades. 3. Erakonnad. Parteid ehk erakonnad kujunesid ajalooliselt välja kui valimisvõitluse agentuurid, mille olulisemaks ülesandeks oli koondada teatud sotsiaalsete gruppide huve ja propageerida valijate hulgas oma ühiskonnaprogrammi. Eesmärk oma ideid ellu viia ehk osaleda valitsemises. Massiparteid- erakonnad 1960-70. aastatel. Jagunesid selgelt vasak- ja parempoolseteks, liikmete arv oli massiliselt kasvanud. Alates 1970

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
110 allalaadimist
thumbnail
13
docx

ELi valitsemine

aastatel ­ Maastrichti lepinguga suurenesid Euroopa institutsioonide volitused ning Euroopa Liidu tegevust laiendati üha uutesse valdkondadesse ning alates sellest ajast on ilmnenud ka selged liidust võõrandumise ilmingud. · 1990-ndate esimesel poolel langes toetus Euroopa integratsioonile järsult; kodanike hinnangud ühenduse liikmeks olemisele halvenesid tunduvalt. Negatiivsed trendid kajastuvad selgelt Eurobaromeetri uuringutes. 10 · Valimisaktiivsus Euroopa Parlamendi valimistel on veelgi langenud. Kui 1999. aasta Euroopa Parlamendi valimistel osales vaid 52% hääleõiguslikest kodanikest (liikmesriikide keskmine), siis 2004. aasta valimistel osales alla poole valimisõiguslikest kodanikest (Eestis vaid 38%). · Integratsiooniteemaliste referendumite läbikukkumine. 1990-ndatel on liikmes- ja kandidaatriikide kodanikud korduvalt hääletanud eliidi poolt kavandatud

Politoloogia → Euroopa liit
88 allalaadimist
thumbnail
34
docx

Ühiskonna majandamine

· võib suurendada noorte inimeste kodanikuvastutust. Lisaks tugineti järgnevatele argumentidele: teadlikkus sama suur kui vanemaealistel /eakamatel, tõstab eneseusku, ehk tõuseb huvi ühiskonna / poliitika vastu, motiveerib süvenema poliitikasse, võimuasendajad / võim pöördub nooremate poole, seega pööratakse rohkem tähelepanu noorte probleemidele, sunnib poliitikuid rohkem tegelema hariduse teemadega, valimisaktiivsus suureneks üldiselt, sest noored aitaksid politiseerida oma perekondi, pluralism suurem. Peamised „EI“ argumendid: · puudub vajalik küpsus / elukogemus; · puuduvad piisavad teadmised ja analüüsioskus; · noored on liiga manipuleeritavad; · noored ise leiavad, et ei ole selliseks vastutuseks valmis. Lisaks tugineti järgnevatele argumentidele: Valimisõiguse andmine peaks eeldama elukogemust (ühiskonda panustamise

Ühiskond → Ühiskond
14 allalaadimist
thumbnail
55
docx

UURIMISMEETODID

– Demonstreeritud seos kahe või enama muutuja vahel – Seos on ajalises järgnevuses x põhjustab y, seega x’i mõju pidi varem ilmnema, et y saaks muutuda. – On kindlaks tehtud, et seos pole mõjutatud kolmandast tegurist z (x ja y muutumises ei saa z olla osaline). Näiteks: kui me tahame demonstreerida, et puhtalt halb ilm tõi kaasa madala valimisaktiivsuse, siis me peame kausaalse seose puhul tõestama, et: just neis kohtades kus ilm oli halb oli ka väiksem valimisaktiivsus, ei mänginud rolli ei see, et rahvas on poliitikast võõrandunud, et ülepaisutatud valimiskampaaniad ei tekitas vastikust, et hoopis selle päeva hea TV programm polnud asjas süüdi, jne. • Sotsiaalteadustes on siiski tihti raske tugevat kausaalset seost tuvastada. Miks? Veel seost tüüpe • Kausaalseid seoseid on sotsiaalteadustes üsna raske tuvastada, sest tihtipeale on tegu mitmikkausaalsusega (multiple causation): – Mitu erinevat muutujat mõjutavad nähtust, mida uurime.

Muu → Uurimismeetodid
84 allalaadimist
thumbnail
15
docx

Eesti teel iseseisvusele. I Eesti Vabariik.

Eesti teel iseseisvusele. Eesti Vabariik. Kordamisküsimused Tartu liberaalid e vasakpoolsed: Juht: Jaan Tõnisson Vaated: * rahvusliku eneseteadvuse edendamine * venestamise ja saksastamise vastasus * lõpp baltisakslaste ülemvõimule ja kadakasakslusele * vene impeeriumi poliitiline korraldus aegunud ning piiramatu isevalitsus tuleb asendada konstitutsioonilis-parlamentaarse monarhiaga * eestlaste õiguslik võrdsustamine baltisakslastega * põhjalikud maa- ja haldusreformid Ajaleht: Postimees Toetajad: rahvusmeelsed haritlased (V. Reiman, O. Kallas, K.A. Hindrey, P. Põld jt) Tallinna radikaalid e parempoolsed: Juht: Konstantin Päts Vaated: * eestlaste õiguslik võrdsustamine baltisakslastega * propageeris majanduse edendamist (sihiks eestlaste majandusliku olukorra parandamine, mille saavutamiseks tuli baltisakslased nii majandusest kui ka poliitikast kõrvale tõrjuda) * lo...

Ajalugu → Ajalugu
34 allalaadimist
thumbnail
55
doc

Juhendmaterjal loovtöö korraldamisest põhikooli III kooliastmes

55 Kvantitatiivne meetod sobib hästi nende teemade puhul, kus eesmärk on üldistada olukordi, hoiakuid või käitumismustreid. Allolevas tabelis on toodud mõni näidis. Teema Andmed ja meetod 1. Kalioru kooli õpilaste suhtumine Õpilaste tehtud küsitlus õpilasomavalitsusesse 2. Võrumaalaste valimisaktiivsus Eesti Vabariigi taasiseseisvuse perioodil valimiskomisjoni statistika 3. Hariduse, kultuuri ning spordi Valdade eelarved uuritaval rahastamine Mäksa ja Kopa vallas perioodil Näidisteemadest esimene ja kolmas kirjutavad põhilise analüüsitehnikana ette andmete rühmitamise, mida saab esitada nii tabeli kui ka tulpdiagrammina. See on lihtne ja tõhus viis näidata erinevusi rühmade (nt poiste ja tüdrukute, Mäksa ja Kopa valla, hariduse,

Eesti keel → Eesti keel
68 allalaadimist
thumbnail
32
doc

Haiti

püüdnud savutada parlamendi kokkukutsumise edasilükkamist kuni valimistega seotud tüliküsimuste lahendamiseni. Kui parlament siiski kokku kutsuti, otsustasid Haitit abistavad riigid suunata oma abi valitsusest mööda. Samuti teatasid nad, et ei saada novembris toimuvatele valimistele isegi vaatlejaid. Vastavalt Haiti põhiseaduses ette nähtud tähtajale toimusid presidendi ja 9 senaatori valimised 26. novembril 2000. Neid valimisi boikoteerisid kõik suuremad opositsiooniparteid ning valimisaktiivsus oli väga madal. Presidendivalimised võitis Jean-Bertrand Aristide. Kõik 9 senaatorikohta sai Fanmi Lavalas. 14. detsembril 2000 teatas CD, et moodustab ajutise valitsuse, mis astub ametisse 7. veebruaril, president Aristide'i ametissevannutamise päeval. Selle valitsuse põhiülesanne pidi olema uute valimiste korraldamine. Et ära hoida tõsisemat kriisi, hankis USA diplomaatiline missioon Aristide'ilt nõusoleku 8-punktilisele plaanile, mis nägi muuhulgas ette mais

Geograafia → Geograafia
22 allalaadimist
thumbnail
81
docx

Võrdleva Poliitika kodutööd

osariikides. 1971. aastal laiendati valimisõigust veelgi, alandades üleriigiliselt valimisiga 21 eluaastalt 18 peale. (Gitelson jt, 1996, lk. 158-159; Patterson, 2008, pp. 190-191) Seega on tänapäeval pea igal täiskasvanud USA kodanikul võimalik valimistel osaleda. Siiski on miljoneid inimesi, kes seda võimalust ei kasuta, luues nii nähtuse, mis eristab riiki teistest Lääne demokraatiatest. Nimelt on USA valimisaktiivsus väga madal, vähenedes aina rohkem ning püsides alates eelmise sajandi keskpaigast keskmiselt 55% peal üldvalimistel ning 40% piiril Kongressi vahevalimistel. (Patterson, 2008, pp. 191-192) Mis on sellise olukorra põhjused? Esiteks on riigis vaja end valimistele registreerida, mis on lisakoormuseks valijatele. Siinkohal jagunevad osariigid erinevalt: on neid, kus võib valimispäeval end kohapeal registreerida kui ka neid, kus seda tuleb teha nädalaid varem. Nii

Politoloogia → Politoloogia
19 allalaadimist
thumbnail
56
docx

12 KL GÜMNAASIUMI ÜHISKONNAÕPETUSE KOOLIEKSAMI EKSAMIPILETID

 Majandusühendus – liikmerriigid ühtlustavad oma majanduspoliitika ning vaba tootmistegurite liikumise (EL) Maailma Kaubandusorganisatsioon WTO – eesmärk vabakaubanduse edenemine ja ühtlaste kaubandusreeglite kehtestamine maailmas. Rahvusvaheline Valuutafond IMF – eesmärk jätkusuutlikus, stabiilne majanduskasv, finantskriiside ärahoidmine ja ületamine Pilet 8 1. Valimised. Demokraatlik hääletamine. Valimisaktiivsus. Majaritaarne ja proportsionaalne süsteem. E-hääletamine. Valimised – kodanikud delegeerivad võimu, valides oma esindajad riiklikul või kohalikul tasandil ühiskondlike küsimuste üle otsustama, nt riigikogu, kohalikud omavalimised, euroopa parlment Referendum (rahvahääletus) – kodanikkond langetab üldisel hääletsel kollektiivse otsuse konkreetses ühiskondlikult olulises küsimuses nt 2003 el astumine Hääletamise tunnused

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
71 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun