Tegelikult oli esteetiliselt Venemaa revolutsiooniks valmis. Klassikaline vene avangard on Läänes tänapäeval tunnustatud, stalinismiaegsesse sotsialistlik realismi suhtutakse aga kui tsensuuriaparaadi sünnitisse. Ametlikult on need kaks kunstiliiki võrdsed (mõlemad kättesaamatud). Hulk stalinismiaegset kusnti lõhuti hiljem, kuid Stalini-aegse sotsiaalrealismi nõuded on ikka veel doktriiniks nõukogude kunstile. Uued tõlgendused kuulutatakse vanale algselt omaseks. Sotsialistliku realismi puhul tekib ka küsimus, kas on ikka tegemist kunstiga. See lähtub veidi naiivsest 20. sajandi suhtumisest kunsti, sest võimu kaunistavat kunsti on varemgi esinenud, seda varasemat aga ei panda pahaks. Võimutahe on kunstniku ja ühiskonna vahelise konflikti allikaks. Kunstniku tunnustamine on ühtaegu nii ühiskonna võit kui lohutusauhind kunstnikule
ja muidugi oli näha, et selles mehhanismis on olemas alus mitte ainult kapitalistliku formatsiooni kriitikaks, vaid ka selle ületamiseks. selles kohas astub areenile karl marx. ta ütles : filosoofid on tõlgendanud maailma erineval moel, kuid eesmärk on seda maailma muuta. sisuliselt kuulutas ta maailma lõppu, võimalus maailma teaduslikult seletada olevat kaotanud ära vajaduse maailma filosoofiliselt tõlgendada. lause nõukogude ajast : marksism on kõikvõimas, sest ta on õige. see lause on totter, kuid tema pretensioon oli, et ta on teaduslik, ja seega on võimalik tema õigsust kontrollida. selles lauses on seega olemas sisuline loogika. jääb siiski küsimus, kui teaduslik see süsteem siiski oli või üldse olla sai. [email protected] [email protected] [email protected] 28.09.2012 maailma tuleb muuta, mitte lihtsalt seda kirjeldada, ka seda väitis marx eksisteerib teooria kahest marxist
Max Ernst/Joan Miro (sürrealism)
Paul Gauguin (pi)
Gerhard Richter
/raamatuid: Haftmann; Lucie-Smith; Peusner; Arnason; Art since 1900
See oli omamoodi võitluse aeg, nad on arrogantsed ja süüdistati ülbuses. Vabariigiaeg-kirjandusest nõutakse küllaltki palju rahvuslikkust. Kui Eesti kirjandust tabab taas uus laine, siis Eesti kirjandus sinna konteksti eriti ei sobi. Nõukogude aeg- nende suhtumine kaheks: 50ndad- Stalinistlik- oldi täiesti eitaval seisukohal. Kogu selle liikumise ja kirjanduse kohta kasutati sõnu formalistlik ja dekadentlik. Stalinistlik räägib Noor Eestist kui manduvast esteetikast. Nõukogude aja edenedes on näha selgelt, et Noor Eesti kirjanikud rehabiliteeritakse. 60ndatest alates Tuglas saavutab taas oma kirjandusliku tausta. Paguluses on suhtumine nendesse positiivne. Noor Eesti on enesekoloniseerimise projekt. Opositsioonis eelnevate seisukohtadega. Hennaste kontseptsioonis on see negatiivne. 23. Fr. Tuglase müüt-novellide poeetika (filosoofiline alus, teemad, põhikujundid jms) Tuglase kirjanikunatuuris leiduv andeomadusi, mis tegid novelli talle eriti lähedaseks
............................................................................................................. 40 Rahvusvahelised suhted kahe maailmasõja vahel......................................................................... 43 Euroopa poliitiline kaart enne ja pärast I maailmasõda ............................................................43 Ülemaailmne majanduskriis 1929-1932/33...............................................................................45 Nõukogude Liidu ja Saksamaa sõda (22.06.1941 09.08.1945).............................................. 47 MAAILM XX SAJANDI ALGUL IX saj. lõpu ja XX saj. alguse kõige iseloomulikum nähtus oli imperialism (ld.võim) ehk suurriiklik vallutuspoliitika ja püüdlus valitseda maailma. Imperialismile iseloomulikud jooned: 1. tootmise ja kapitali kontsentratsioon(koondumine) ja monopolide tekkimine 2. panga ja tööstuskapitali kokkukasvamine ja finantskapitali ning finantsoligarhia
Ekspressionistide märksõnadeks on ,,muutumine", ,,uuenemine", ,,ühiskonna taassünd" elu ja kunsti uue ühtsuse läbi. Kunst peab muutuma eluks, mitte seda peegeldama. Hilisekspressionistlik looming oli poliitikast mõjutatud. Paljud saksa luuletajad rääkisid natsionaalsotsialismist oma loomingus esialgu hästi. Nende, kes hiljem mõistsid, milles ideoloogia seisnes, looming keelustati. Sürrealismi eelkäija oli dadaism. Sürrealism sai alguse 1919 Prantsusmaal, kui dadaism sürrealismiks kujunes. Sürrealism ei lisanud dadaismile midagi uut, vaid arendas seda edasi. Sürrealism püüdles maagilise reaalsuse poole, mille olid dadaistid avastanud. Sürrealistid praktiseerisid automaatkirjutuse meetodit, näiteks unenägu või hüpnoosiseisund. Sürrealismile on omane agressiivne suhtlus publikuga, provokatsioonid, skandaalid, mäss, luule, visuaalse külje tähtsustamine, kõlaefektidele rajatud luuletuste viljelemine, oma seisukohtade
halvemal juhul otsene võltsimine, seda eriti vedada õppevahendeid ühest ruumist teise, humanitaarainetes. Kuid haridus traditsioonid õpilased aga kaotasid koduklassi ja oma pingi. eesti koolis olid siiski tugevad, ja häid õpetajaid, Pärast lühiajalist katsetust 11aastase rääkimata andekatest õpilastest, leidus ka kõige õppeajaga muudeti kõik Nõukogude Liidu raskema ideoloogilise surutise aegadel. keskkoolid 1964. aastal taas 10klassilisteks. Aastail 194458 kehtis Eestis ja mujal Otsus pidanuks laienema ka Eestile. Eesti NSV Nõukogude Liidus 7klassiline koolikohustus. kauaaegsel haridusministril Ferdinand Eisenil 1955. aastast seati sisse üleeestili ne koolivorm õnnestus see koostöös Leedu haridusjuhtidega
- raamat ka kunstiobjekt, tõusis raamatukujunduse tase (Nt Laikmaa pildid) -lai huvi kultuuri eri ilmingute vastu (teater, tants, kujuav kunst). -vanemat põlve häiris nende kosmopoliidne idee, ülbe ja arogantne hoiak. Samas olid nad üliolulised, eriti Tuglas, kes toimetas kirjandusseltside kallal - 30.l hakati kirjandusest ootama rohkem rahvuslikkust ja realismi ( Noor Eesti kunagised ideed enam ei sobinud). - Eesti Kirjanike Liidu kõrvale tekkis Eesti Rahvuslikkude Kirjanike Liit.... -40. 50.tel NSV alguse pool, noor eesti ideedesse suhtuti negatiivselt (peeti mandunud esteetikaks Tuglas represseeriti, ei avaldatud, võeti ära aunimed, tõlkis varjunime all jne). ( hea raamat Noor Eesti kirjanduse juurde Ilmar Talve ,,Maapagu"1988). 2005 tähistati Noor-Eesti juubelit! Tuglas -oluline kriitiku ja kirjandusteadlasena, isegi rohkem kui kirjanikuna, kuigi oli viljakas kirjanik, seda eriti nooruses - Jaan Undust on uurinud teda kõige rohkem
Kõik kommentaarid