1) milline näitus andis tõuke moodsa kunsti levikule usas? näitus Armory show, mis tutvustas eutoopa ja usa uuenduslikku kunsti. 2)missugused olid usa kunstis 2 ,,oma tee" otsimise suunda? totsiaalne realism, regionalistide looming 3)kuidas mõjutas mehhikko kunst usa kunsti? mehhiko kunst oli eeskujuks usa monomentalistidele. 4)mis sündmustega seoses kuulutati avangardistlik kunst totalitaarsetes riikides keelatuks? mässude tõttu kuna inimesed said kunsti teel edastada mässumeelseid ideid. võimud tahtsid, et inimesed mõtlekisd ühtemoodi. 5)mille poolest sarnanesid/erinesid natside ja nõuk. võimu poolt soositud teosed? erinesid, et natsid pooldasid avangardistlikku kunsti, aga võimud keelasid selle.mõlemas riigis kuulutati lubatuks, mis toetus traditsioonidele, natsid ja kommunistid pidasid üksteist
TOTALITAARSETE RIIKIDE KUNST 1. Milliste sündmustega seoses keelustati avangardistlik kunst nii Saksamaal kui Nõukogude Liidus ? Need olid diktatuuririigid, kes kontrollisid oma alamaid terrori ja vaimse tasalülitamise abil. Kuna taheti kogu elu täielikku kontrolli, oli vaja rangelt kontrollida ka kunsti, sest kunst suudab levitada ideid, hoiakuid ja meeleolusid. Totaalsed riigid püüdsid panna oma kodanikke mõtlema ühtemoodi ning järelikult ei saanud lubada ka mitmekesist kunsti. 2. Miks seda tehti ?
Siiski säilis kunsti mitmekesisus kõikides riikides peale Saksamaa ja Nõukogude Liidu. Need olid diktatuuririigid, kes kontrollisid oma alamaid terrori ja vaimse tasalülitamise abil. Kuna taheti kogu elu täielikku kontrolli, oli vaja rangelt kontrollida ka kunsti, sest kunst suudab levitada ideid, hoiakuid ja meeleolusid. Totaalsed riigid püüdsid panna oma kodanikke mõtlema ja tundma võimalikult ühtemoodi ning järelikult ei saanud lubada ka mitmekesist kunsti. Avangardistlik kunst oli totaalsele võimule kasutu, sest selle abil oli raske teha massilist propagandat, aga ka lausa ohtlik sellepärast, et avangardislik kunst võis tekitada võõraid ja kahjulikke mõtteid, teiseks lihtsalt sellepärast, et uuenduslik kunst eeldab ja soosib isikuvabadust ning iga inimese õigust omapärale. Mõlemas diktatuuririigis keelustati avangardistlik kunst 1930. aastate alguses. Saksamaa diktaator Hitler olid sellega ka isiklikud arved õiendada. Äpardunud kunstnikuna
Totalitaarsete riikide kunst Totalitaarne kunst 1930. aastail taganes avangardistlik kunst peaaegu kõikjal, toetati traditsioonilisemat kunsti Säilis kunsti mitmekesisus kõikides riikides peale Saksamaa ja Nõukogude Liidu Kunst Saksamaal Saksamaal oli avangardismivastane võitlus avalik Mitmed kunstiinimesed sattusid koonduslaagritesse või tapeti Korraldati nn häbistusnäitusi, mida käsutati vaatama töölised, õpilased või sõdurid Osa avangardistide teoseid põletati avalikult Kunst Saksamaal
Avangardism Muusika pärast II maailmasõda Esile kerkis uus põlvkond heliloojaid, kes vastandusid silmatorkavalt eelnevatele. Hakati eksperimenteerima: * Ebatavaliste pillikoosseisude ja kompositsioonitehnikaga. * Elektrooniliste väljendusvahenditega. * Uute vormidega (hüljati sonaaditsükli-, sonaadi- ja klassikalised vormid). Kuna selliste asjadega tegeldi, siis hakati muusikuid nimetama avangardistideks (Euroopas) ja eksperimentaalmuusikuteks või modernistideks (Ameerikas). Avangardne muusika ei kujutanud endast mingit ühtset stiili vaid oli ühisnimetus uuenduslikule kompositsioonitehnikale nagu serialism, aleatoorika, pointillism ja elektronmuusika (võisid omavahel kombineeruda ja vastanduda). Avangardismi tekke eeldused: * Tehnika kiire areng (tegi võimalikuks elektronmuusika). * Regulaarsete muusikafestivalide ja heliloojate suvekursuste muutmine uue muusi...
Totalitaarsete riikide kunst Marilyn,Anette ja Siret • 1930.aastail taganes avangardistlik kunst. • Saksamaal ja Nõukogude liidus kunsti mitmekesisus ei säilinud. • Totalitaarsed riigid keelasid avangardistliku kunsti. (Isegi selle loomise). • Lubati ainult kasutada akadeismi ja realismi; sotsialistlik realism, idealiseeritud klassitsism. Saksamaa ja NSVL • Suurte juhtide ülistamine. • Revolutsioonisündmused ja sõjalised võidud. • Ideaalkangelased. • Töö ülistamine. • Massiline propaganda. Teemad
USA kunst 1900-1940. Mehhiko kunst Totalitaarsete riikide kunst( Saksamaa, NSVL) USA kunst 1900-1940 Algas linnastumine Kujutatava kunsti publik oli väike Puudus avalik toetus kujutavale kunstile 1913. a kunstinäitus New Yorgis pani aluse moodsa kunsti levikule USA-s. Maalides kujutati ilustama linna elu, meeleolu oli sünge, pildid olid tumedad ja räpased. Mõjutused kubismist Olulisemad esitajad: Jaohn Solan, Thomas Hart Benton, Andrew Wyeth, Grant Wood Grant Wood Ameerika gootika, 1930 Thomas Hart Benton Parks, the Circus, the Klan, the Press 1930 Grant Wood Stone City, Iowa 1930 Mehhiko kunst Mehhiko kommete ja Euroopa avangarismi segunemine 1930-ndatel andsid monumentalistid olulise tõuke seinamaalikunstile Ühiskondliku poliitilise seisuga seinamaalid olid saavutanud enneolematu taseme ja koha Temaatika oli enamasti võetud ajaloolistest teemadest ja mõjutuste...
❖ 1888-1987 ❖ Itaalia maalikunstnik ❖ tegeles graafika, illustratsiooni ja teatrikunstiga ❖ painava alatooniga maalid ❖ sürrealism ja metafüüsiline maal ❖ õppis Müncheni Kunstiakadeemias ❖ 1920. a maalis akadeemilisemas stiilis The Painter’s Family ❖ 1926 ❖ La Famille du peintre Ühe tänava saladus ja melanhoolia ❖ 1914 The Ucertainty of the Poet ❖ 1913 ❖ L'Incertitude du poète Francis Picabia ❖ 1879-1953 ❖ prantsuse avangardistlik kirjanik ja kunstnik ❖ sürrealismi ja dadaismi ❖ väikesed kirikud, teed, Pariisi katused, kaldapealsed ❖ prantsalnnast ema ja kuuba-hispaania päritolu isa ❖ 1909. a abiellus Gabrielle Buffet ❖ 1911. a liitus Puteaux kunstirühmitusega ❖ 1916 hakkas ta Barcelonas välja andma dadaistlikku ajakirja 391 La Source ( The Spring) ❖ 1912 ❖ 249.6 x 249.3 cm Udnie ( The Dance) ❖ 1913 ❖ 290 x 300 cm Machine Turn Quickly ❖ 1916-1918 Täname tähelepanu eest!
kontrollisid ja sekkusid tugevalt inimeste eludesse. Rangelt kontrolliti ka kunsti, sest läbi selle on võimalik levitada ideid, hoiakuid ja meeleolusid, mistõttu ,,vale" sõnumiga kunst valitsejatele väga ohtlikuks saada võib. Kuna totalitaarsete riikide juhid soovisid, et kodanikud oleks ja mõtleks võimalikult ühte moodi, ei tohtinud lubada mitmekesise kunsti levikut. Avangardistlik kunst oli riigijuhtidele kasutu, sest selle läbi ei olnud võimalik teha massipropagandat. Avangardistlik kunst võis ka valitsejatele ohtlik olla, sest taoline uuenduslik kunst soosib isikuvabadust ja inimeste omapära, mis oli aga täiesti vastupidine sellele, mida soovisid riigijuhid. Seetõttu keelustati avangradism nii NSV Liidus kui ka Natsi Saksamaal juba 1930. aastate alguses. Esile tõsteti konservatiivseid, traditsioone järgivaid kunstnikke. Diktaatorid väitsid, et nii kaitsevad nad kodanikke "mandunud kunsti" eest. Nad esitlesid endid kui rahvusliku
John Milton Cage Jr. September 5, 1912 August 12, 1992 Elulugu John Cage sündis Los Angeleses . Oli USA avangardistlik helilooja , pianist , publitsist. Looming on avaldanud mõju paljudele 20. sajandi heliloojatele. Arnold Schönbergi juhendamisel algasid tema katsetused atonaalsuse ja dodekafooniaga . Elulugu John Cage sai oma esimesed klaveri kogemused oma tädilt Phoebe Harvey'lt, kes tutvustas talle 19.saj. klaveri muusikat. Kui ta koolis käis, olid tal kindel plaan saada kirjanikuks. Kui John Euroopat külastas õppis ta algul arhitektuuri, kuid tema jaoks ei olnud see huvitav ja loobus sellest.
Ado Vabbe Ado Vabbe Eesti avangardistlik maalikunstnik Graafik Pedagoog Kunstiühingu Pallas asutajaid Eesti Kunstnike Liidu liige. Sündis 19. märts 1892. aastal Tapas, Georg ja Ester Vabbe perekonnas. Suri 20. aprill 1961. aastal Tartus. Elulugu 1909. aastal lõpetas Ado Vabbe Narva linnakooli. 19111913. aastatel õppis Vabbe Münchenis Anton Azbe kunstikoolis. Algul õppis ta ettevalmistusklassis ning seejärel professorite Weinholdi ja Eisengräberi juures. Lisaks võttis ta joonistustunde ja käis ka skulptuuriklassis. München mõjus noore kunstniku arengule väga soodsalt. See linn oli Euroopa kunsti süda: algul juugendi, seejärel Pariisi foovide liikumise ning Dresdeni ekspressionistide mõjutusel, ka ekspressionismi keskus. 913. aasta algul sõitis Vabbe kodumaale. Sama aasta novembrist järgmise aasta märtsini viibis noor kunstnik Helsingis. 914. aastal eksponeeris Vabbe Eestis oma a...
Ekspressionismi mõju saame näha ka karikatuuri õitsengus. Selle kunstiala suurmeistrid olid Otto Krusten ja Gori. Viimase kunst on emotsionaalsem. Tema kohati naturalismini üksikasjalikes ja vahel räpakana mõjuvates joonistustes on esindatud koomika kogu skaala, leebest huumorist ja onupojapoliitikat rünnates. Krusteni peamiselt ainult kontuuriga joonistatud karikatuurid on ülimalt lakoonilised, täpselt kaalutletud, aga väga ilmekad ja vaimukad. 1930. aastaiks oli avangardistlik kunst Pariisis taandunud. Lõpuks peegeldas 1930. aastate eesti kunstis toimunud rahunemine kindlasti eesti ühiskonna stabiliseerumist ja iseseisvuse kindlustumist, eestlaste rahulolu ja elurõõmu kasvu. 1930. aastail domineeris Eestis kunst, mis rahulikult, aga meelelise tundlikkusega kujutas lihtsaid, igapäevaseid motiive. Nagu Pariisis, ei tähendanud "realistlik reaktsioon " ka Eestis kunstnike isikupära vähenemist. Pigem just vastupidi.
realism lähedane impressionismile või realismile, kuid värvivalik on subjektiivsem ja vabam. Skulptuuris valitses realism (MAILLOL «Monument lenduritele»). PICASSO «kolm tantsijat» CHAGALL «Sünnipäev» võttis kasutusele puhtad spektrivärvused. Saksamaal kujunes juhtivaks ekspressionism-kriisi siiras ja jõuline väljendamine, ühiskonnakriitika. OTTO DIX. Suurbritannia-postimpressionism. Suur tõus skulptuurikunstis. Totalitaarne kunst- totaalne kontroll kunsti üle. Keelustati avangardistlik kunst sest see võis tekitada võõraid ja kahjulikke mõtteid, see eeldas ja soosis isikuvabadust. Ainulubatuks kunstiks oli kunst, mis toetus traditsioonidele (NLis sotsialistlik realism NL propaganda vaimus). Eeskujuks oli akademism ja realism. Aukohal oli teosed mis ülistasid suuri juhte, kujutasid revolutsioonisündmusi jne. Skulptuuris jõulisus, ülearenenud muskulatuur, ideaalkangelased. BREKER, MUHHINA «Tööline ja kolhoositar». Saksamaal oli alasti keha lubatud, NLis tabu
mille puhul muusika loomisel muutus järjest olulisemaks muusikaline parameeter ning seeria võis isegi taanduda. Eestis loodi esimesed seriaalsed muusikateosed 1960- ndatel. Seriaalse muusika loojad: Alban Berg Pierre Boulez Luigi Nono Arnold Schönberg Karlheinz Stockhausen Anton Webern Alban Berg Karlheinz Stockhausen Karlheinz Stockhausen (22. august 1928 5. detsember 2007) oli saksa avangardistlik helilooja. Töötas Kölni raadios. Ta oli esimene helilooja, kes oma elektrooniliste eksperimentidega tõusis arvestatava tasemeni. Tema tuntumaid teoseid on "Gesang der Jünglinge" ("Noorukite laul"; 1956), milles on miksitud kokku ühe poisi hääle mitmekordne salvestus ja elektrooniliste helide keerulised kombinatsioonid Karlheinz Stockhausen Arnold Schönberg Arnold Schönberg (13. september 1874 Viin 13.
1) Kes tõi muusikasse lavalise kantaadi? Nimeta tuntuimad kantaadid.Carl Orffi. ,,Carmina Burana" Mõeldud koos lavalise liikumisega. 2) Nimeta 20. saj tuntuim inglise helilooja. Edward Benjamin Britten 3) Kelle õpilased olid Boulez ja Stockhausen?Oliver Messiaeni. 4) Nimeta tuntuim USA avangardistlik helilooja. John Cage 5) Mida tähendab avangardism muusikas?Avangardmuusika on mõiste, mida kasutatakse iseloomustamaks nö. oma ajast ees olevat muusikat, mis sisaldab näiteks innovatiivseid elemente või milles sulatatakse kokku erinevaid muusikazanre. Tänapäeval kasutatakse seda mõistet igasuguse peale 1945. aastat loodud modernistliku muusika kohta, mis ei ole defineeritav kui eksperimentaalne muusika, kuigi mõnikord nähakse avangardmuusikana ka atonaalset eksperimentaalset muusikat
Arvo Pärt – “Ukuaru valss” KLAID MELNIKOV Arvo Pärt Arvo Pärt sündis 11. septembril 1935. aasta Paides Muusikaõpinguid alustas Rakvere muusikakoolis klaveri erialal Tallinna konservatooriumis õppis Heino Elleri käe all, kes ütles Pärdi kohta: “ta raputab noote varrukast”. 1980. aastal emigreerus Saksamaale, tagasi kodumaale tuli 2005. aastal Ta on rahvusvaheliselt kõige tuntum Eesti helilooja Looming Pärdi loomingus on mitu perioodi: avangardistlik periood, dodekafooniline periood ja aleatooriline periood 1968. aastal tekkis Pärdil loominguline kriis ja ta hakkas uurima varajst muusikat 1976. aastal avaldas ta teose “Für Alina”, millega oli ta leidnud oma isikupärase kompositsioonitehnika Ta nimetas oma heliloomingut tintinnbuliks Järgneva paari aastaga kirjutas ta kokku 18 teost “Ukuaru valss” Arvo Pärdi teos “Ukuaru valss” on loodud Leida Laiuse 1973. aasta mängufilmi “Ukuaru” tarbeks
Kunst iseseisvas Eestis 1919 1940 1918.a. alguses oli loodud Tartus ühing "Pallas" edendama esteetiliselt nõudlikku ja kaasaegset kunsti. Kunstnike pariislaste Konrad Mägi, Aleksander Tassa ja teiste kõrval oli selle ühingu juhtide hulgas kirjanik Friedebert Tuglas, kes hiljem ka "Siuru" liikmena aitas kaasa kunstilist kvaliteeti esmatähtsaks pidava haritlaskonna konsolideerumisele. "Pallas" hakkas korraldama näitusi ning rajas 1913.a. lõpul samanimelise kunstikooli. Aastatel 1919 1940 sai selles koolis oma hariduse enamik eesti väljapaistvamaid kunstnikke. Tartu muutus pikaks ajaks Eesti juhtivaks kunstikeskuseks. 1924.a. sai "Pallas" riiklikult tunnustatud kõrgkooliks. Tartu ja kogu Eesti kunstielus oli tähtsaks sündmuseks kunstiajaloo õppetooli avamine Tartu ülikoolis. Eesti kunsti üldisemas arengus kahe maailmasõja vahelisel ajal võib küllalt selgesti eristada kaht etappi: 1920.aastad ja 1930.aastad. Nagu mujal Euroopas, nii n...
Henri Matisse (sünninimega Henri-Émile-Benoît Matisse) sündis 31. detsember 1869 Le Cateau-Cambresis Prantsusmaal ja suri 3. november 1954. Matisse õppis algselt õigusteadust ja töötas seejärel Saint-Quentini linnakeses advokaadibüroos kirjutajana. Maalima hakkas ta alles 20-aastaselt ja sedagi suuresti juhuse läbi. 1891. aastal loobus ta oma senisest töökohast ning läks elama Pariisi, et saada elukutseliseks kunstnikuks. Esialgu ei olnud Matisse'i maitse kaugeltki mitte avangardistlik ning tema varaseimad Pariisis maalitud tööd olid 17. sajandi Madalmaade stiilis, millest olid eestkuju võtnud prantsuse 1850. aastate realistid. 1892. aastast 1899. aastani võttis ta tunde Gustave Moreau juures Pariisi Kaunite Kunstide Koolis (École des Beaux-Arts). Matisse sai fovismi peaesindajaks. Ta lähtus oma tööd tehes impressionismist ja neoimpressionismist. Fovistliku laadi kujundas 1905-1908, ta tõusis sellega avangardistlike tippkuntsnike hulka.
muusikateooriat ja Tallinna konservatooriumis Heino Elleri juures kompositsiooni õppides. Juba tol ajal saavutasid tema teosed menu. 1980. aastal emigreerus Pärt koos perekonnaga ja asus elama Lääne- Berliini, misjärel pühendus peaaegu täielikult sakraalmuusikale. Arvo Pärdi loomingus eristatakse üldjuhul kolme perioodi. Esimest, 1958-1968 aastatel kestnud perioodi iseloomustab neoklassitsistlik ja avangardistlik vorm. Nende kümne aasta jooksul kasutas Pärt näiteks esimesena Eesti muusikas dodekafooniat (,,Nekroloog" 1960 - esimene dodekafooniline teos eesti muusikas), samuti kollaazitehnikat, kus ühildas näiteks erinevate ajastute muusikastiile (,,Collage teemal B-A-C-H", ,,Credo"). Alates 1968. aastast otsis Pärt uut helikeelt, ta uuris Notre Dame'i koolkonna muusikast ja Madalmaade vokaalpolüfooniat, gregooriuse koraali. 1971. aastal ilmunud III sümfoonia
selleks saigi sürrealism. Sürrealistide eesmärgiks oli elu ja kunstivahelise piiri kaotamine või kahtlaseks muutmine. Saksamaal püüdis uus kunstikool ,,Bauhaus" trotsida sõjakaotuse masendust ja ühiskondlikku kaost ning näidata teed progressile. Ning kuna ,,Bauhausis" oli kunsti teljeks arhitektuur, siis sai tähtsaks põhimõte, et ilus on see, mis hästi funktsioneerib. Selletõttu saigi uue kunstivoolu nimeks funktsionalism. 20. sajandil sai juhtivaks avangardistlik kunst ehk iga põlvkond pidi looma midagi täiesti uut. Seetõttu üritasidki kunstnikud tihti inimesi erinevalt sokeerida ja leidi uusi asju, mida kujutada. Kuid teravalt kajastusid kunstis ka ühiskonna valupunktid, milleks olid näiteks Esimene ja Teine maailmasõda. Viited: * Kangilaski, J. ,,Kunstikultuuri ajalugu 12. klassile", kirjastus ,,Kunst", Tallinn, 2005 * http://www.miksike.ee/docs/referaadid2005/20sajipoole_kunstivoolud_mariliisneubauer.htm
John Cage (5. september 1912, Los Angeles 12. august 1992) oli USA avangardistlik helilooja, pianist, publitsist, kelle looming on avaldanud mõju paljudele 20. sajandi heliloojatele. John Cage sündis Los Angeleses. Arnold Schönbergi juhendamisel algasid tema katsetused atonaalsuse ja dodekafooniaga. Ta tundis suurt huvi löökpillide vastu ja 1938. aastal organiseeris oma esimese löökpilliorkestri, millele kirjutas ka hulga teoseid. Sellest perioodist pärineb
aastatel rohkesti pooldajaid. Kriis, deprekas, fasismi tõus, Hispaania kodusõda muutsid paljud haritlased vasakpoolse ideoloogia pooldajateks. Seetõttu näis mehhiko kunst hästi sobivat eeskujuks USA monumentalistidele. Mitmed mehhiklased töötasid ka ise USA-s, kuid nende teoste ühiskondlikest ideedest püsivama tähendusega oli ameerika kunstnike ja publiku harjutamine julge, euroopalikust realismist erineva vormikeelega. 4. Saksamaal ja Nõukogude Liidus keelustati avangardistlik kunst 1930. a alguses. Võimud õhutasid viha, mida harimatud inimesed on tundnud kõige uue ja võõra suhtes, samal ajal esitlesid võimud ennast kui rahvusliku kultuuripärandi kaitsjaid. Saksamaal oli avangardivastane võitlus avalik, Nõukogude Liidus mõnevõrra hiilivam, aga jõhkram. Ei keelatud mitte ainult oma loomingu väljapanek, vaid ka loomine. Teosed eemaldati muuseumidest, mitmed kunstiinimesed sattusid koonduslaagrisse või tapeti. Saksamaal korraldati nn
Muuseumimapp Tallinn 2011 Tallinna Kunstihoone Tallinna Kunstihoone tähtsus seisneb näituste korraldamises Tallinna Kunstihoones, Kunstihoone Galeriis ja Linnagaleriis. Oma fassaadi selge geomeetriaga oli Kunstihoone omaaegse Tallinna linnapildis vaieldamatult avangardistlik ehitis uue ajastu kuulutaja, uue moodsa kunsti sümbol. Kuigi ta oli Tallinna tähtsama kunstikeskusena kommunistliku ideoloogia juurutamise kantsiks, oli ta samal ajal hoonena üks tähtsamaid Eesti Vabariigi materialiseerunud sümboleid pealinnas. Tallinna Kunstihoonest valisin ma 2 tööd Tadas Sar(leedu kriipsuga u)nas fotoseeriast, mis kujutavad Leedu arhetüüpseid maastikumotiive leedu traditsioonilisest maali- ja fotokunstist.
* Regulaarsete muusikafestivalide ja heliloojate suvekursuste muutmine uue muusika taimelavaks. Avangardismi või modernismi alla mõistetakse teoseid, mis olid uuenduslikud aastatel 1945-1970. 70-80-ndatel arenesid nii Euroopast, kui Ameerikast välja uued voolud: * Minimalism. __ dissoneeriv helikeel, mis oli omane avangardismile, asendus heakõlalisega. Avangardism John Cage (1912-1992) Avangardistlik helilooja, pianist, publitsist, kelle looming on avaldanud mõju paljudele 20. sajandi heliloojatele. Pärit Los Angelesest Ta tundis suurt huvi löökpillide vastu ja 1938. aastal organiseeris oma esimese löökpilliorkestri, millele kirjutas ka hulga teoseid Sellest perioodist pärineb ka tema üks menukamaid ja enim järgimist leidnud leiutisi ettevalmistatud klaver (preparedpiano), mis tähendab pilli
7. Nimeta mehhiko naiskunstnik, kelle populaarsus on püsinud kapool sajandit pärast ta lahkumist? Ehk oled ka näinud temast tehtud uut filmi? Frida Kahlo 107 Grant Wood. Ameerika gootika.1930 108 Diego Rivera. Mehhiko Teatri fassadi fresko. Detail. 1953 110 Frida Kahlo. Autoportree Mehhiko ja Ühendriikide piiril. 1932 17. TOTALITAARSETE RIIKIDE KUNST (SAKSAMAA, NSV LIIT) 1. Milliste sündmustega seoses keelustati avangardistlik kunst nii Saksamaal kui Nõukogude Liidus? Saksamaa ja Nõukogude Liit olid diktatuurriigid. Kontrollisid rangelt kunsti. 2. Miks seda tehti? Avangardistlik kunst oli ohtlik võimule, et see kunst võis tekitada võõraid jakahjulikke mõtteid ja veel sellepärast, et uuenduslik kunst eeldab ja soosib isikuvabadust ning iga inimese õigust omapärale. 3. Kuidas nimetati Saksamaal avangardistlikku kunsti? Seda nim ,,mandunud kunstiks" 4
Kuna taheti kogu elu täielikku kontrolli, oli vaja rangelt kontrollida ka kunsti, sest kunst suudab levitada ideid, hoiakuid ja meeleolusid. Totaalsed riigid püüdsid panna oma kodanikke mõtlema ja tundma võimalikult ühtmoodi ning järelikult ei saanud lubada ka mitmekesist kunsti. Avangardistlik kunst oli totaalsele võimule kasutu, sest selle abil oli raske teha massilist propagandat, aga ka lausa ohtlik esiteks sellepärast, et avangardistlik kunst võis tekitada võõraid ja kahjulikke mõtteid, teiseks lihtsalt sellepärast, et uuenduslik kunst eeldab ja soosib isikuvabadust ning iga inimese õigust omapärale. Mõlemas riigis keelustati avangardistlik kunst 1930. aastate alguses. Saksamaa Hitleril oli sellega ka isiklikud arved õiendada. Äpardunud kunstnikuna olevat ta juba noorpõlves hakanud edukaid moderniste vihkama. Võimud kasutasid ja õhutasid viha, mida mõned, peamiselt harimatud inimesed, on alati
Hoones domineerib klassitsistlik ruumikontseptsioon. Kunstihoone on peaaegu täiesti sümmeetriline ning peasaalis jääb silma kaunis klaaslagi. Vaadet Vabaduse Väljakule võimaldab aga väljakupoolse saali võimas klaasaken. Saale on võimalik vaheseintega eraldada, vastavalt vajadusele. Peafassaad on kaunistatud J. Raudsepa temaatiliste skulptuuridega (1937). Omal ajal oli Kunstihoone selge geomeetrilise fassaadiga Tallinna linnapildis avangardistlik ehitis moodsa kunsti sümbol. Leonhard Lapin on öelnud: ,,Kunstihoone aknal säravat päiksepeegeldust nähes tunnen, et Päike tõuseb Kunstihoonest Kunstitemplist. Päike loojub sinna, et taas sealt tõusta". JÜRI PALM ,,HILINE MÖÖDUJA" Jüri Palm (19372002) õppis algselt ERKIs keraamikat, lõpetas ta aga graafikateaduskonna plakatikunstnikuna. Alates 1966. aastast pühendus ta maalile ning
alguseks võib lugeda 1854.aastat, tootab ja turustab parfüüme ja kosmeetikat, veine ning piiritusjooke, moe- ja nahktooteid ning ehteid ja kelli. Muutused peale 1957.aastat Pärast C.Diori surma võttis moemaja juhtimise kolmeks aastaks enda peale tema õpilane Yves Saint Laurent. Oma esimeses kollektsioonis esitles ta trapetsikujulist joont. Boussaci saatuslik viga Rahastaja Boussaci jaoks oli Y.S.Laurent liiga avangardistlik. 1960.aastal pani Boussaci tema asemele Marc Bohani. Parem kui seda poleks tehtud, sest Yes Saint Laurentsist sai üks 20.sajandi tähtsaim moelooja. Positsioonilt oli ta kohe oma õpetaja C.Diori järel. Dior lühiinfo Õiguslik vorm: · aktsiaselts Ettevõtte asukoht: · Pariis Majandusvaldkond: · mood · Luksuskaubad Osalus · LVMH Diori erinevad kaubamärgid
(Wikipedia, Land art). Maastikukunsti teisteks lähteallikateks peatakse kunstistiilidest de stijli, kubismi ja minimalismi. (Wikipedia, Land art): · De Stijl on 1920-te kunstivool, millele iseloomulikud maalid püüdlevad abstraktsete lihtsate ainult horisontaalsete ja vertikaalsete kujundite (peamiselt) ja põhivärvide, musta ja valgega hingelise rahu ja tasakaalu poole. · Kubism on 20. sajandi alguse avangardistlik kunstivool, mis raputas senist arusaama maalikunstist ja skulptuurist. Kubistliku kujutusviis tähendab üldjoontes seda, et kujutatavad objektid lõhutakse teosel väiksemateks tükkideks, ja seatakse abstraheeritult taas kokku, kusjuures tükikesed võivad olla kujutatud erinevatest vaatenurkadest. · Minimalism on 1960-te 2. poolel tekkinud kunstivool, mis taotleb
ängistusest. (http://www.paideyg.ee/kunstiajalugu/kunstilugu/modernism/index.htm) Sürrealistide eesmärgiks oli kunsti ja elu piiride ähmastamine ning Lääne ühiskonna lammutamine uue, inimese tegelikele vajadustele vastava ühiskonna loomiseks. Sürrealism ei leidnud 1920-1930-ndail erilist tunnustust, kuid mille mõju on aga tunduvalt kasvanud pärast Teist maailmasõda. (www.pelgulinna.tln.edu.ee/pelgukool/kuajalugu/20.) 20. sajandil sai juhtivaks avangardistlik kunst. Selle kohaselt peab iga põlvkond looma midagi täiesti uut, mida varem pole loodud, kunst peab olema massidest eespool. Kunstnike seas domineeris anarhistlik suhtumine ühiskonda. Avangard püüdis lahustuda elus, kus kunst väljuks autonoomiast ja sekkuks ellu, kuid see oli ohtlik. Avangardismi leiutised pole kusagile kadunud, kuid neid kombineeritakse varasemate kunstiajastute võtetega, sulatatakse kokku uutmoodi aga samas ka vanamoodi kunstiks. Kogu 20
ning mõiste taustal olevate muusikaesteetiliste ja üldteoreetiliste ettekujutustega, esmajoones ülemhelide fenomeni tähenduse ning sellega seoses looduse kui ajaloo vastandmõistega. Avangardism. Avangardne muusika ei kijutanud mingit ühtset stiili vaid oli ühisnimetus mitmetele uuenduslikele kompositsioonitehnikatele, nagu serialism, aleatoorika, pointillism, elektronmuusika.John Cage (5. september 1912, Los Angeles 12. august 1992) oli USA avangardistlik helilooja, pianist, publitsist, kelle looming on avaldanud mõju paljudele 20. sajandi heliloojatele.John Cage sündis Los Angeleses. Arnold Schönbergi juhendamisel algasid tema katsetused atonaalsuse ja dodekafooniaga. Ta tundis suurt huvi löökpillide vastu ja 1938. aastal organiseeris oma esimese löökpilliorkestri, millele kirjutas ka hulga teoseid. Sellest perioodist pärineb ka tema üks menukamaid ja enim
aastal emigreerus Lääne-Berliini ning saavutas ülemaailmse tuntuse. Loomingu läte: õigeusk ning vaimulik helilooming Uue stiili selgitus: Tintinnabulit võib pidada kui pihtimuseks või palveks, mis kõlaliselt meenutab kellukeste helinat. Selle stiili tähtsaimaks elemendiks on kolmkõla, mis koos vaikusega moodustab salapärase aga samas ausa heli. Loomingu iseloomustus ja näited: Tema loomingu võib jagada kolme perioodi: Varane periood (1959 - 1968) ehk neoklassitsistlik ja avangardistlik - modernistlik periood, millel oli iseloomulik dodekafoonilisus ja kollaažitehnika. Selle perioodil kirjutas ta peamiselt instrumentaalmuusikat. Näited: 1. ja 2. sümfoonia, laste kantaat “Meie aed” ja “Credo”, mis keelatakse Jeesuse nime tiheda kasutamise pärast (ühtlasi algas sellega ka kriisi periood) Kriis ja tintinnabuli sünd (1968 - 1976): Alates 1968. aastast ei kirjutanud ta kolm aastat mitte ühtegi nooti ning peale seda hakkas endale oma stiili otsima. Leiab selle 1967
Klaveriteos 4'33" niisama palju aega seisis tumma klaveri ees. Temast kuhunes välja aleatoorika, mille aluseks on kordumatus ja juhus ühtegi teost ei saa mitu korda täpselt ühtemoodi esitada. *avangardistid eksperimenteerisid ebatavaliste pillikoosseisudega, uute kompositsioonitehnikatega, elektrooniliste vahenditega*eesmärgiks vabaneda klassikalistest normidest*rõhutatult uut taotlev*haarab stiililt väga erinevat*ratsionaalne, lakooniline, kõlaefekte rõhutav John Cage:USA avangardistlik helilooja, pianist ja publitsist;20. saj. muusikalise avangardismi tähtsamaid esindajaid;"Credo In Us" (1942) - ebatavalised pillikoosseisud; ettevalmistatud klaver - kõlavõimaluste muutmine klaveri keeltele või keelte vahele asetatud esemetega aleatoorika - heliloomingu ja interpretatsioonisuund, kus määrav roll on juhuslikkusel häppening- improviseeritud etendus, mis ühendab kujutava kunsti, muusika, sõnakunsti ja kehaplastika
modernism, modernistlik -- tähistab subjektiivset valdkonda, mingit mõttevoolu või end manifesteerivat tegevust, kindlat suunda, aega või ajastut; olulisel kohal refleksioon. 5. Mis on modernistide arvates kunsti ülesanne? Teha inimeste seniseid seisukohti iroonilisemaks ja skeptilisemaks, pigem panna neid esitama endale küsimusi kui leida tekstist vastuseid. 6. Seleta mõistet avangardistlik modernism. Avangardism: radikaalsem suund modernismis. A. elemendid pärit modernsusest kuid liialdatud, suurendatud jne. kuulub romaani keeltesse & kultuuridesse (Prantsusmaa, Itaalia). Need maad vastuvõtlikumad teoreet. probleemidele + vaatlevad kunsti ühiskondlike kalduvuste positsioonilt. Hiljem: äärmuslikumad kunsti ja kirjanduse voolud 20. saj I poolel. 7. Keda võib nimetada modernismi nn. maaletoojaks Eestis (proosas ja luules). Eduard Vilde proosas ja Gustav Suitsu luules. 8
kadus austus kultuuri akadeemilisuse vastu. Iseloomustab ideede lõtv seotus, paranoilisus, ajaline korrastamatus, kindla teemaderingi eristamatus. Postmodernism jaguneb kolmeks: 1) konservatiivne postmodernism: väärtustab modernismieelset kunsti ja eitab kunsti olulise uuenemise vältimatust, ei tunnista modernismi ega avangardismi 2) libraalne postmodernism: hindab kõrgelt mitmekesisust 3) avangardistlik postmodernism: usub, et avangardism elab edasi uue temaatika või uute tehniliste vahendite kasutuselevõtuga, ei tunnista modernismi ja modernismieelset kunsti 3. Neodada üldnimetus kunstivooludele, mida innustas dadaismi ideoloogia taassünd 1950. aastate lõpus 1960. aastate alguses USA-s ja Lääne-Euroopas. Vastandus sel ajal edukale abstraktsele ekspressionismile. Kasutati ebatavalisi materjale ning tehnika,
Algab 1910 futurismist või 1890 sümbolismist, lõpp Teine ms Kolmas: modernismi defineeritakse teksti ja tegelikkuse suhte kaudu, nähes selles suundumuses keskendumist tekstile ja keelele. 4. Mis vahe on sõnadel modernne ja modernism? Modernne on kirjandus, mis muudab olemasolevat kirjandusmudelit. Modernismis kirjutatakse inimeste hirmust maailmakorra lagunemise ja oma juurte kaotamise kohta. 5. Mis on sotsiaalne modernism ja avangardistlik modernism? Sotsiaalne modernism on katse kirjeldada, analüüsida ja hinnata muutunud ühiskonda, purunenud ühiskonna korrastamine Avangardistlik modernism on suund, kus eksperimenteeritakse hakatakse vastu traditsioonidele ning soovitakse iga hinna eest uut luua. 6. Kirjelda modernistlikku kirjandusteost ja slle valmimist. Teos on kirjaniku väljamõeldis, selle sisu ja vormi loob autor oma reeglite järgi.
(Millises riigis esimesena?) Funktsionalism- põhimõte, mille järgi ehituste ja esemete vorm peab tulenema nende ülesannetest (funktsioonidest). Konstruktivism- uute vormide loomine ja ehitamine(Venemaa) Lääne-Euroopa kunst 1920-1940.a. 21. Mis aastal toimus Pariisis suur dekoratiiv- ja tööstuskunsti näitus? Ja mida propageeris? 1925.a. Prantsuse kunstimaitse elujõudu ja rahvusvahelist tähtsust. Totalitaarsete riikide kunst. 22. Miks keelustati avangardistlik kunst Saksamaal ja nõukogude Liidus? Need olid diktatuuririigid, kes kontrollisid alamaid terrori ja vaimse tasalülitamise abil. Kuna taheti kogu elu täielikku kontrolli, oli vaja rangelt kontrollida ka kunsti, sest kunst suudab levitada ideid, hoiakuid ja meeleolusid. 23. Mida rõhutasid natsionalistliku ja nõukogude arhitektuuri suurprojektid? Paraadlikust ja massiivsust Eesti kunst 1918-1940.a. 24
Väljast traditsionalistlik ja seest ekspressionistlik ehitis on unikaalne parlamendihoone.Hoone fassaadi ilmestavad kolm sissepääsu ja nende kohal paiknevad istungisaali aknad. Traditsionalistlik välisilme lähtub kohalikust luterlikust barokist. Ehitades Toompea lossi Eesti riigi rahvaesinduse hoonet, mille arhitektuuri olid sajandeid kujundanud võõrad valitsejad , tundsid arhitektid ilmselt kohustust rajada midagi seniolematut. Selleks näis kõigiti sobivat moodne avangardistlik vool - ekspressionism. Riigikogu hoone on Tallinnas esimene avalik hoone, millesse projekteeriti elektrivalgustus. Hoone olulisemaid ekspressionistlikuks muutmise vahendeid ongi valgusrezii, selle parimad näited on vestibüül ja istungisaal. Kitsa keskaegse linnuse müüride vahele, piiratud valgustusvõimalustega kohale lõid arhitektid suursuguste ruumidega hoone. Ruumikujundust läbivad kõikjal trepikäsipuudel, seintel ja lae all abstraktsed sakilised motiivid
demokraatia lävele jõudmine ja sealt tagasipöördumine. Mittevabaduse ring. Ta röövib nõukogude ajalt erakordsuse. See raamat ilmub muidugi alles 1980-ndate lõpus. Venemaa ajaloost kui ringist on kirjutanud ka Pjetsuhh, kes küsib, miks venelased on teetud (bezputjobõje). Levinud on kinnistunud seisukohad selle kohta, mis sai aluseks nõukogude kultuurile. Üks selline on, et nõukogude kultuur saab alguse avangardist ja on tegelikult realiseerunud avangard. Selles on ka tõtt, sest avangardistlik kunst sai osaks totalitaarsest kultuurist (õigemini viimane kasutas avangardi paatost ära). Rääkida võib 20ndate lõpu ja 30ndate alguse avangardi taltsutamisest. 20ndatel aastatel tekkis rühmitus, mis nimetas end biokosmistideks ja kes toetus Fjodorovi filosoofiale. Fjodorov oli religioosne, aga sellest hoolimata peale revolutsiooni populaarne. Ta kirjutas looduse ja inimühiskonna sisemisest amoraalsusest, mis väljendub selles, et ühed on toiduks teistele ja ühtede sünd
Ajastud. Hilisromantism. Tekkis Saksamaal,Austrias,(19.saj lõpp 20.saj alg). Programmilisus, suur emotsionalism, tohutud orkestrikoosseisud ja ajaliselt pikad teosed. Loodi muinasjutulisi, fantastilisi, vabadusliikumisi kajastavaid, lüürilis-, psühholoogilisi teoseid. Esindajad: G. Mahler, Bruckner, Strauss, Sibelius. Eestist: Rudolf Tobias, Artur Kapp, Artur Lemba. Impressionism. (19.saj lõpp).Impressioon = mulje.Ei ole täiesti vaba romantilistest elementidest. Orkestri kõlavärvide peened nüansid.Vabade harmooniliste järgnevuste kasutamine. Polütonaalsus(mitme helistiku üheaegne kasutamine). Esindajad: Claude Debussy(`Fauni pärastlõuna'),Maurice Ravel. Eestist: Mart Saare klaverilooming, Heino Eller. Neoklassitsism. (1920ndad aastad).Objektiivsust ja antiromantilisust taotlev suund.Tekib vastukaaluks impressionismi laialivalguvusele ja hilisromantismi emotsionaalsusele.Väiksed ansamblid.Tagasi kaalukuse ja selguse juurde! Harmooni...
hullule kuningale“: 1 solist (vaimuhaige kuningas George III) ja 4 instrumentalisti, kes istuvad linnupuurides, ühes keskses stseenis tahab kuningas neile laulmist õpetada. 1972. aastast pärineb ooper „Taverner“ -- inglise 16. sajandi heliloojast. 1972. aastaks oli olukord selline, et 1960. aastate muusikateatri avangard oli ennast ammendanud, sund traditsiooni vastu võidelda viis selleni, et enam polnud tabusid, mida murda, jäi ainult üks avangardistlik tabu: tagasipöördumine traditsioonilise ooperi juurde uuel tasandil. Nii tegi seda Ligeti eelpool juba kirjeldatud anti-anti-ooperis. Muidugi jätkub ka uuenduste liin, näiteks Karlheinz Stockhauseni „Arlekiin“ 1976 tantsiva klarnetisti jaoks. Edasi aga pigem traditsiooniline ooper uuel tasandil, grandioosne tsükkel Licht (Valgus), mis koosneb seitsmest ooperist, esimesena valmis Donnerstag (Neljapäev; 1981), aga ka seal olulisel kohal näitlevad instrumentalistid.
· El-Lissitsky ühendas oma PROUN´-ides 2 suunda luues tasapinnal ruumilise mõjuga konstruktsioone. · Uue avangardse kunstiga ühines palju andekaid noori: A.Rodchenko, O.Rozanova, L.Popova, I.Kljun, V. Stepanova, N.Gabo, I.Puni, N.Suetin jt. 1917.a. sündmused suunasid avangardistide tegevuse tuleviku kujundamisele. Et igasugusest kodanlikust "rämpsust" löödi plats puhtaks, sobis tühjalt kohalt alustamiseks uus, avangardistlik noorkunstnike põlvkond.Siiralt uskudes uue korra õigsusse, asusid suprematistid ja konstruktivistid uue ühiskonna ja uue elamiskultuuri entusiastlikule kavandamisele.Keegi ei saanud jääda kõrvale ja iga vorm pidi leidma konkreetse funktsiooni keskkonna kujundamisel.Kuna eesmärgiks võeti kogu esemeline keskkond ümber kujundada, siis hakati neid rakenduskunstnikke, kes seda innukalt tegema hakkasid, nimetama produktivistideks. Agitpropoganda.
muusika teoreetilisi probleeme, samuti viisid läbi ka meistrikursuseid. Akustika- ja muusikauurigute keskus IRCAM Pariisi Pompidou keskuses. Tegutseb alates 1976. aastast. Kogu II maailmasõjale järgnenud perioodi heliloomingut nimetatakse... nüüdismuusikaks. John Cage (1912-1992). Millisest perioodist ja mida tähendab muusikas termin ettevalmistatud klaver? USA avangardistlik helilooja, 1938. aastal organiseeris oma esimese löökpilliorkestri, millele kirjutas ka hulga teoseid. Sellest perioodist pärineb ka tema üks menukamaid ja enim järgimist leidnud leiutisi ettevalmistatud klaver (pilli kõlavõimaluste muutmist klaveri keeltele või keelte vahele on asetatud mitmesuguste esemetega, nt metallpoldid, klaasitükid). Cage´i küpset loomingut määratletakse mõistetega: Aleatoorika (lad k alea-täring) ja eksperimentaalmuusika
Darmstadtis käsitleti probleeme ja toimusid loengusarjad. 1958. liitus selle kursusega USA helilooja John Cage, kes oli USA avangardist. Alates 1960-ndate lõpust ja 70-ndate algusest tekkisid uued voolud: minialism, millest areneb välja postmodernism. Muusikas iseloomustab neid stiile: uus tonaalsus ja neoromantism (enne oli muusika dissoneerunud, kraapiva kõlaga, vastukäiv kõrvadele ning kompositsioon oli raske). Nüüd tulid samad suunad tagasi, tuleb heakõlalisus, seega kaotab avangardistlik muusika oma mõtte. Samas kompositsiooni tehnika ei sutnud välja, kui neoromantism tuli. 1945-1970. peetakse avangardisliku muusika ajaks. MK: Karlheinz Stockhausen ,,Kreuzspiel" oboe, bassklarnet, löökpillid, klaver John Cage (1912-1992) John on USA helilooja, pianist, publitsist. Ta on üks 20. sajandi tähtsamaid esindajaid. Mees, kes tuli välja teosega ,,4.13". Teose alguses tuli John lavale ja istus klaveri taha ning istus 4.13
dadaismi ja sürrealismiga, mida muusikas väljendas Satie ja arendas pärast II maailmasõda radikaalselt edasi John Cage. postmodernism, mille alla mahuvad mitmed erinevad stiilid. 20. sajandi viimaste aastakümnete muusika on väga mitmekülgne, kasutatakse nii uudseid kui traditsioonilisi komponeerimistehnikaid, mis võivad esineda koos ka ühes teoses. Karlheinz Stockhausen (22. august 1928 5. detsember 2007) oli saksa avangardistlik helilooja. Töötas Kölni raadios. Ta oli esimene helilooja, kes oma elektrooniliste eksperimentidega tõusis arvestatava tasemeni. Tema tuntumaid teoseid on "Gesang der Jünglinge" ("Noorukite laul"; 1956), milles on miksitud kokku ühe poisi hääle mitmekordne salvestis ja elektrooniliste helide keerulised kombinatsioonid. Impressionism Impressionism sai alguse prantsuse maalikunstist 19. saj. 70-ndatel aastatel. Stiili
Schnberg on mitmekülgne isikTa tegeles maalimisega, oli pedagoog ja muusikateoreetik. Schönberg + tema õpilased Alban Berg ja Anton Webern = Uus-Viini koolkond. Schönbergi muusika on loodud peaga (arvuliste reeglite järgi), mitte tunnetegaarvulised reeglid sisaldavad keelde, mis jätavad Arnoldi ilma üldkasutatavatest vahenditest ja piiravad tema Pierre Boulez Pierre Boulez (sündinud 26. märtsil 1925) on prantsuse avangardistlik helilooja ja dirigent, serialismi rajaja. 3 4 Dmitri Šostakovitš (1906-1975) 5 on 20. sajandi silmapaistvamaid sümfoniste. Sarnaselt Mahlerile kasutas ka Šostakovitš oma sümfooniates mõnikord koori ja vokaalsoliste (nt. 2., 3., 13. ja 14.). Sümfooniline läbikomponeeritus iseloomustab samuti helilooja kahte viiuli-, kahte tšello- ning kahte klaverikontserti.
Millise kunsti elemendid olid selles ühendatud? rahvuslikke 7.Nim. Mehhiko naiskunstnik, kelle populaarsus on püsinud ka pool saj. Pärast ta lahkumist? Miks see nii on? Ehk oled näinud temast tehtud filmi. Frida Kahlo. Viimasel aastakümnel on tema loomingu halastamatu avameelsus ja fantaasiarikkus suurt tunnustust võitnud. 17. Totalitaarsete riikide kunst (Saksamaa ja NSVL) 1.Milliste sündmustega seoses keelustati avangardistlik kunst nii Saksamaal kui NSVLis? Sest need riigid olid diktatuuririigid, mis kontrollisid oma alamaid terroriga. Kuna kunst suudab levitada ideid ja hoiakuid, oli vaja ka seda kontrollida. 2.Miks seda tehti? Sest see soosib isikuvabadust ja õigust omapärale. 3.Kuidas nim. Saksamaal avangardistlikku kunsti? „Mandunud kunstiks“ 4.Kuidas toimiti avangardistlike kunstnike ja nende loominguga Saksamaal?
"Pallase" kunstikooli esimene juhataja oli K. Mägi, tema surma järel A. Vabbe ja seejärel skulptor Anton Starkopf. 1925. aastal loodi Kultuurkapital, mis aitas parandada kunstnike majanduslikku seisundit jagades toetusi ja stipendiume. 1920. aastaks jõudis eesti kunsti radikaalsem osa Euroopa avangardiga enam-vähem samale arengujoonele. Eesti kunsti üldisemas arengus kahe maailmasõja vahelisel ajal võib küllalt selgesti eristada kahte etappi: 1920. aastad, kui levib avangardistlik kunst peamiselt laiuti seda "lahjendades" ja 1930. aastad, mida iseloomustab avangardi suhteline taandumine. 1920. aastate algupoolel pärinesid eesti kunsti peamised eeskujud Saksamaalt, kus näiteks Berliini dada oli veel palju radikaalsem ja tormilisem. Ado Vabbe (1892-1961) oli tõepoolest uut tüüpi, läbinisti artistliku ja avangardistliku vaimuga loovisik. Tema maalide ja eriti joonstiste rafineeritud fantaasia, virtuooslik kergus ning vaba mängulisus olid uus nähtus eesti kultuuris
suured riiklikud tellimused. Ühendati Mehhiko rahvuslik mõju ja Euroopa avangardism. Vasakpoolsus tungis ka kunstnike töödesse. Frida Kahlo ühendas oma loomingus ühiskonnakriitika isikliku traagilise läbielamisega, loomingus esineb halastamatu avameelsus ja fantaasiarikkus. Maal: Diego Rivera Jose Clemente Orozco David Alfaro Siquieiros Rufino Tamayo Frida Kahlo Totalitaarne kunst avangardistlik kunst keelustati ning lubati ainult sellist kunsti, mis toetus traditsioonidele. Peamisteks eeskujudeks olid akademism ja realism. Soositud kunst on sarnane nii vormi kui ka temaatika poolest. Peamiselt kujutati revolutsioonilisi südnmusi, sõjalisi võite ning ülistati tööd. Skulptuuris kohtame üliarenenud muskulatuuri ja otsustava silmavaatega ideaalkangelasi. Vaenlast kujutati alati poolloomaliku ning üldiselt ebameeldivana. Ainuke erinevus
Eesti kunstiajaloo kordamisküsimused 1. Millised on Eesti gootika tunnused? Mille poolest erinevad Saaremaa kirikud mandri omadest? Näited Saaremaa ehituskunst on natuke rafineeritum, kui mujal, sest Saaremaa dolomiit on paremini töödeldav. Vaimad kirkud on saaremaal Pöides, mis on romaani stillis gooti kaartega. Paksud seinad. Kirikul ka kaitsev ülesanne. Pöide kirikus on väiksed aknad, kitsad uksed. Valjala kirik - Rohkem gooti tunnuseid. Muhu kirik. Eesti gooti sakraalarhitektuur on tunduvalt lihtsam ja rangem Lääne -Euroopa omast. Näiteks puuduvad meie kirikutel transept, kooriümbriskäiguga kabelitepärg ja tugikaared. Tagasihoidlikud on ka dekoratiivsed kaunistused. Peamiselt järgiti ehituses Saksa ja Skandinaavia eeskujusid. Kui Lääne- ja Kesk-Eestis kasutati ehitamiseks paekivi, siis Lõuna- Eestis selle puudumise tõttu maakivi ja tellist. Ehituskeskuseks kujunes Tartu. 13. sajandi lõpus ehitati siia basilikaalne toomkiri...