doktoriõppe-programmi nõustamispsühholoogia alal: 5 aastat magistritase. soovitav praktiseerimise kogemus enne doktoriõpet. II loeng 15.09.14 Nõustamispsühholoogia ajalugu Nõustamise algus: tekkis eelmise sajandi alguses (20.saj algul) Ameerikas. 1908 Frank Parson (majandusharidusega märkas, et noored jäävad tööturul hätta ning soovis neid aidata, alustas karjäärinõustamisega tekkis pretsedent) karjäärinõustamise ,,isa". 1909 tekkis uus arusaam/suhtumine vaimse tervise osas, et vaimuhaigused on ravitavad. 1913 National Vocation Guidance Association loomine (praegu: Career Development Association) - organisatsioonide loomised, toetas oluliselt selle valdkonna arengut. Mõjuteguriks ka demokraatia areng, ühiskonna areng. Nõustamise valdkonna suurimad mõjutajad Carl Rogers (1902-1987) lõi oma teooria, põhiliselt lähtuvalt omaenda kogemusest, seotud sellega,
Eetilised printsiibid lähevad järjest rangemaks. Kui ei ole tugevat eetikat all, ei ole praktikat peal. Kliendid ja kolleegid usaldavad sind ainult siis kui eetika töötab. Kultuurilised erinevused tuleb osata kultuurilist erinevust läbi keele semantika. Filoloogiline perfektsus ei ole nii tähtis kui semantiline täpsus. Nõustamise tulevik Mehed ei lähe vastuvõtule kerges/esimeses staadiumis. Statistikat vaadates mõtle alati eelloole. 2014 diagnoositi enim neurootilisi, stressiga seotud ja somatoformseid häireid. Teisel kohal on meeleoluhäired, mis kasvavad neurootiliste arvelt. Nad on komorbiidsed. Tõhustada tuleks kohanemist, õpetada kohanemisoskust olulisim nõustamisteema praegu!!! Inimene teab küll, kuidas ta hakkama saaks, aga ta ei suuda kohaneda. Pead mõtlema neurooogilisel tasandil, muidu teed ajaliselt tubli tööd, aga professionaalsus on null.
professionaalseid kohustusi, ei tohi tahtlikult kliendile tekitada mitte usaldusväärset tunnet. Informeeritud nõusolek · Nõustamisprotsessi olemuse kohta info. Mõtlemiseks · Kliendi sõltuvuse tekitamine soovitatakse küsida küsimusi: Kas mul on raske juhtumit lõpetada? Kas mul on probleeme kui juhtum lõpeb? Kas mul mõnda klienti rohkem vaja , kui neil mind? Kas innustan kliente tegema seda, mida ise suudavad teha? Kas hoian nõustamis protsessi müstilisena, et hoida võimu enda käes? · Teadmatus vastuülekande mõjust · Väärtuste, eesmärkide ja strateegiate pealesurumine · Tehnikate kasutamise valik kas tehnikad lihtsustavad nõustaja tööd või valid need, mis aitavad kliendil eesmärkideni jõuda? · Nõustamise seansside arv - r · Töötamine apaatsena, vähese entusiasmiga või läbipõlenuna. Eetiliselt keeruka küsimuse lahendamine Forester-Milleri & Davis (1995) 1
rahastas linnavalitsus, nüüd aga koolidirektorid (tavalisem näide: kliendiks on direktori tütar). Roll tuleneb sekkumise direktiivsuse astmest, erialasest kuuluvusest, organisatsiooni koosseisu kuulumisest, probleemi käsitlemise laadist. Nõustaja saab olla psühholoogia alase akadeemilise magistrikraadiga spetsialistid, kes jätkavad erialast enesetäiendamist ning läbivad regulaarset supervisiooni. Nõustamise ajalugu 1908 : FRANK PARSON karjäärinõustamise isa 1909 vaimse tervise valdkonnas uus suhtumine ( vaimuhaigused on ravitavad). 1930-ndatel CARL ROGERS võttis kasutusele termini ,,nõustamine". Carl Rogers on hummanist, leevendas arusaama, et keskenduda tuleb potentsiaalile. Võttis kasutule terminit ,,klient", mitte ,,patsient". Toetusest klient saab jõu, et ise probleemi lahendada. Hakkas sellega tegelema, kuna ilma meditsiinilist haridust teda ei võetud tööle haiglasse. Rõhutab inimese tugevust ja eeldusi
Sotsiodünaamiline nõustamine Sotsiodünaamiline nõustamine on viis mõelda inimestest sellest, mida nad üritavad elus korda saata ja sellest, millised on nende jõupingutusi takistavad või toetavad asjaolud, ning sellest, kuidas saab nõustaja olla abiks oma elus iseenda poolt valitud eesmärkide suunas liikumisel. Inimese karjäär on tema elu. Selles tähenduses on nõustamine oma olemuselt karjäärinõustamine ja elukestev protsess. Nõustamine on protsess, mis toimub kahe või enama inimese vahel. Seega võime väita, et nõustamine on isiklik elu planeerimise meetod. Nõustamist võib käsitleda teatud tüüpi nõustamismänguna. Nõustamises nagu mänguski on väga oluline märgata mitte üksnes seda, mida teine hetkel teeb, vaid näha ette nii tema kui minu enda järgmisi käike. See sunnib süvenenult vestluses osalema ja samaaegselt hoidma oma kujutlusvõime avatuna lähitulevikus tõenäoliselt toimuma hakkava suhtes. Tähelepanelik in
Nõustamispsühholoogia 08.02 Eluga rahulolu määravad tunnused: 1. Lähisuhted kõige olulisem 2. Rahulolu tööga 3. Isiklik toimetulek Nõustamine muutub üha enam õpetuseks, mis on integreeritud erinevatest psühholoogiaharudest, teraapiasuundadest, erinevatest maailma usunditest. Lisandub aastatuhandete jooksul kogunenud õpetused elamisest, otsitakse alternatiive. Vajadus on joonistada sotsioloogiline klientide sotsiaalsetest karakteristikutest ja arendada detailne teadmine klientide populatsioonist. Ühiskonda peegeldavad kõige paremini tervisenäitajad ja majanduslikud näitajad. Kuritegevus. Nõustaja võib tunnetuslikult siseneda kliendi maailma, säilitades sealjuures professionaalse ja teadusliku objektiivsuse. Kunst on subjektiivne mõõde, põhineb teadmiste baasil. Arendatakse oskuseid, mis sobituvad kliendi unikaalsete vajadustega ja multikultuurse ühiskonna mõjutustega. Ennekõike tegemist nõustaja isiksuse osalusega. Mitmed tasandid, variatiivs
tervishoiuteenuseid vaid mõne klahvivajutusega ning kodust väljumata. Professionaalne nõustamine ei ole samuti olnud muust maailmast ära lõigatud ning tehnoloogia mõjutuse ja ühiskondlike nõudmiste tulemusel, on kolinud internetti. Eetilised juhtnöörid Et online-nõustajate arv üha suureneb, on hakatud välja töötama eetilisi suuniseid, mida online-nõustamisel järgida. Nõustajate väljaõpe Traditsioonilist karjäärinõustamise kursust saaks edukalt läbi viia ka internetis. Internet võimaldab rahuldada paljude õpilaste vajadusi, ilma et hariduse kvaliteet langeks, vaid pigem tõuseks. Eksperimendis, kus tudengitel oli võimalus proovida läbi viia online-nõustamist, raporteerisid nii tudengid kui ka nõustatav klient, oma rahulolu tulemustega. Praktiseerimisega seotud küsimused Karjääriteenuste leheküljed pakuvad küllaldaselt infot, kuid klient peab oskama internetti kasutada ning
Pedagoogiline suhtlemine Tiiu Kadajas 01.03. Nõustamine – in toetamine vastuse leidmisel, probleemi lahendamisel. See jätab inimesele vabaduse oma elu õle otsustada. Nõustaja ülesanne on jääda alles kui raske on alles jääda. Kuulamine. Turvatunde loomine. Peegeldamine – selle umber sõnastamine, mis ma kuulsin + tunnete peegeldamine. Usalduse loomine – alles siis saab nõustamine alata. Kui ma midagi tunnen, siis algab kontakt. Inimesega, keda sa hästi eitunne, on hirmutav kontakti luua. Teadlik peabo lema oma tunnetest, sest ajju jõuab info ja tekib reaktsioon. Erutus, ärevus – värinad jne näitb, et energia on olemas. Vahest on energia blokis. Selleks peab hingama, et end vabastada. Ärevus on blokeeritud energia. Erutus on aktiviseeriv. Tegutsemine. Kontakt. Reflektsioon. Õpetaja töös väga oluline iseenda tundmine, oma valikute teadvustamine. Ebakindlus annab võimaluse alati analüüsida. Nõustamise tasandid 1. Informeerimine Nõustatava küsimu
Kõik kommentaarid