Juhan Liivi luule kui Eesti kirjanduse ja kultuuri üks alustaladest Ilmselt ei kahtle tänaseks päevaks Juhan Liivi loomingu mõjus keegi ja kindlasti on iga
eestlane vähemalt mõne tema luuletusega kokku puutunud. Seda siis kas kirjanduse kooliõpikute
kaudu või heliloojate seadetega luuletaja tekstidele, millest paljud ka laulupidude repertuaari
kuulunud on ja mis kindlasti ka suure hulga inimeste südameid on puudutanud. Pean tunnistama,
et ka mind on Liivi
poeetika väga tugevalt mõjutanud ja kuigi tegu on kirjamehega, kelle elu ja
loomingut on läbi ja lõhki uuritud, tahtsin oma essees siiski just talle keskenduda, sest pean väga
oluliseks tema oskust nii ajatult kirjutada. Paljud tema luuletused kõnetavad
lugejat nii nagu
oleks need kirja pandud silmas pidades hetke, milles praegu viibime. Liivi luulet iseloomustab
lihtsus ja
siirus , kuid oluline on, et oma lihtsuse juures jutustavad need siiski väga olulistest ja
suurtest
teemadest ning just see on põhjus, miks Juhan Liivi luule on eesti kirjanduse tüvitekst.
Tõnu Õnnepalu on Liivi luuleloomingut kirjeldanud sõnadega : „Need Liivi paremad laulud
kasvavad välja otse keelest, mõttest ja hingest, ja lihtsalt on olemas.“ Luuletuste analüüsimiseks
on välja toodud ka katked tema loomingust, kuid täies
mahus need esitatud pole.
Liivi loomigut käsitledes ei saa jätta puudutamata tema üsna keerulist elukäiku. Seda
teades ja mõistes, annab see meile ka võimaluse luuletajaga paremini suhestuda ja heita pilk kirja
pandud sõnade taha. Friedebert
Tuglas kirjutab Liivi monograafias muu hulgas ka kirjamehe
väga kehvast tervisest ja eluolust, mis tundub, et oleks temaga just kui kogu elu kaasas käinud.
Luuletaja elu saatis temasse väga tugevalt juurdunud
kurvameelsus ning samuti jälitas teda
vaesus . Vaimse tervise probleemid osutusid Liivi puhul aga nõnda tõsisteks, et eestlastest lugejad
teavadki teda kui
hullu geeniust, keda vaevas
vaimuhaigus , kuid kelle looming on äärmiselt
tähelepanuväärne ja ei jäta kedagi külmaks. Oluline on ka see, et osa tema kirjatöid avaldati küll
ka Liivi eluajal, kuid suur osa neist ilmusid surmajärgselt, suuresti tänu eelnevalt
mainitud F.
Tuglasele, kes Liivi töid toimetas. Temaatikalt puudutab Liiv oma luules suuri
teemasid :
armastust,
kodumaad , loodust. Tema loomes on
esindatud ka isiku- ja mõtteluule.
Tema armastusluules tuleb armastuse mõistet käsitleda palju laiemalt kui ainult kahe
inimese vaheline tundeküllane armastus. Ta seob armastuse
temaatika ka teiste teemadega nagu
kodumaa ja loodus ning armastus just nende vastu. Ka ei saa öelda, et Liiv on armastuspoeeme
loonud ainult väga positiivses laadis, siingi paistab silma tema kurvameelsus ja elus kogetu.
Tema armastus
Liisa Goldingi vastu, mis neid paraku aga kunagi kokku ei viinud on samuti üsna
läbinähtavalt Liivi luules esindatud ja siinkohal on kirjeldused sünged ja kurvameelsed, kuid
jällegi
Liivile omaselt väga lihtsad ja lugejale mõistetavad.
Mu viimne laul - ta kustub , ta kustub sinuga, ja sinuga kustub kõik elu ja sureb lauluga Luuletuses „Üks suu“ on Liiv temale omases laadis kirjeldanud emaarmastust, millega tänase
päevani lugejad väga kergesti samastuda saavad, see on kindlasti ka üks põhjus, miks tema
looming on nii palju tähelepanu pävinud ja miks seda nii väga armastatakse.
Nii aus, nii vaikne, nii mullane, nii selge ja õige ja kullane . See on mu ema, mu mullake, see on mu ema, mu kullake! J. Liivi iseloomustamisel on teda nimetatud kõige eestilikumaks luuletajaks ja usun, et tema
isamaalise sisuga luuletused annavad selleks ka põhjust. Võib ka öelda, et tema tõi eesti luulesse
realistlikuma
vaate ja rahvaliku elutunnetuse. Liiv
armastas oma isamaad ja kirjeldas seda oma
luules palju reaalsemalt (ei idealiseerinud) kui varasemad lüürikud seda teinud olid.
Luuletus „Eile nägin ma
Eestimaad “, mis praegusel hetkel muudetud (teksti)versioonina meenub meile
kohe
ansambel Ruja lauluna, jutustab meile toonaste talupoegade eluolust ja olukorrast Eestis.
Eile nägin ma Eestimaad! Lagunud talumajasid! Oh kui rammetuid rajasid! Kadaka - ja lepavõsasid! Eile nägin ma Eestimaad! Liivi mõttemaailm on kirev, kuid tal on oskus
peita ka kõige raskemalt seletatavad mõtted
lihtsasse luulevormi.
Näind palju pisaraid, nuttu, ja palju riidu ka, nii palju, palju valu, - oh issand, halasta! Must lagi on meie toal ja meie ajal ka: ta nagu ahelais väänleb, kui tema saaks kõnelda! Esimene ärkamisaja poeet on oma isamaaluules kajastanud kõike, mida eesti rahvas on läbi
sajandite mõelnud nii iseendast, oma riigist kui ka rahvast. Sinna on peidetud palju nii kodumaa
ilu kui ka igatsust ja valgusepüüdu.
Erilist tähelepanu väärib ka Liivi loodusluule, ta otsekui elas loodusega ühte, väljendas
melanhooliat kui
loodusel oli raske ja tundis rõõmu kui valitses päikesepaiste.
Taaskord ei ole
Liiv liialdanud ja tema read
tunduvad realistlikud ning ilma võltside kirjeldusteta. Liiv on ka ise
öelnud, et teda inspireeris palju
Peipsi järv ja koduküla lihtsad karjametsad. Seesugune lihtne pilt
tekib Liivi luuletusi
lugedes silme ette ja sellest leiab igaüks midagi tuttavlikku ja kodust.
Meelisteemaks võib pidada ka aastaaegu, millest Liiv üsna palju kirjutas, populaarseimaks
ilmselt sügis, mille mitmepalgelisus lubab kujunditega mängida ja annab võimaluse luua
värvikaid ning huvitavaid
tekste . Tema luuletused sügisest võibki
tinglikult jagada kaheks, need,
kus ta loob sügisest pildi kui
millestki säravast.
Aga üle oru, sääl kus põllupind, sügissuve päiksest hiilgab mäerind Ja teise osa sügisest moodustavad luuletused, mis oma alatoonilt on pigem nukrad. Kirjeldab
maastiku kohal lasuvaid tumedaid pilvi ja kujutab kahvatuid välju ning tugevaid tuulepuhanguid.
Pilved sõudvad, kase kohin , lepad leinaviisides; lehed puudelt pudenevad, sügise on metsa ees. Pilved kiirelt kihutavad, oksad keevad tuuledes. Tuule mühin, metsa kohin, lehed puru, sambla sees. Muidugi ei ole puudutamata jäänud ka teised aastaajad, kevade saabumist ja
kevadet kirjeldas
Liiv tundeküllaselt ja jutustas ka selle kaunidusest.
Õrn maikuu hommik imeilul koitis. Kõik linnud hõiskasivad üheskoos ja kastekullal hiilgas iga roos, mis mururinda rikkalikult toitis. Suve tulekut ja olemust annab Liiv hästi edasi oma mitmeosalises luuletuses „Üks suvepäev“.
Talveluuletustes maalib Liiv meile pidli klassikalistest Eesti maastikest sel aastaajal ja oma
tundeid ja mõtted on ta samuti
neisse luuletustesse sisse põiminud, nukramatel hetkedel
valitsevad
tuisud ja helgematel
tasased pildid aeglaselt langevatest lumehelvestest.
Need lumelained väljal, nad on nii armsad , hääd, kui süda on tusas ja palav , nad jahutavad pääd. Ja põhjatuul on nii lahe, nii lahedaks läheb pää; jah, isegi surm on nüüd mahe ja isegi hukatus hää. Liiv armastas ka veekogusid, kirjutas muidugi palju Peipsi järvest, kuid ka ojavulinast ning
mereteemadel.
Vaikne, peegelsile järv, kuis nii ilus oled sa! Taevasinine su värv, ühte sulab taevaga! Armas on su voode vilu , aga sinu lainte ilu kesse mõistab võrrelda! Tema loodusluulest lausa õhkab tema eluaegset looduslähedust ja erilist sidet, mis tal sellega oli.
Ka esineb tema loodusluules loomade ning lindude
motiive , tihti võtab kirjanik neid kui
omasuguseid, kuid
teisalt jällegi kadestab nende vabadust (just lindude motiivi puhul).
Juba loodusluulesse oli Liiv ka ennast tinglikult ära peitnud ja kajastanud seda, mis tema
enese sees toimus. Kõik see on aga eriti tugevalt kajastunud tema isikuluules. Erinevalt näiteks
Liivi armastus- ja loodusluulest on tema autobiograafiline poeetika palju ühekülgsem, peamiselt
jutustavad need te enese elust ja kannatustest. Sellest hakkab silma tema suhtumine iseendasse ja
loomesse. Ta ei väärtusta ise oma luulet ning peab seda peaaegu eimillekski ning pigem
jagab arvamist, et see on teistele suisa koormaks. Seda kasjastab tema
luuletus „Ärge küsige mult
luuletusi“. Luuletuses „Noor-Eestile“ väljendab ta samuti seda, et tema arvates ei ole oluline
tema
luulest lugu pidada ning seda austada. Palju on ta vihjanud ka oma haigusele, mis
nähtavasti tema igapäevase elu väga keeruliseks muutis. Paljudes luuletustes hakkab silma ka
surma ette
ennustamine (eelaimdus surmast). Juhan Liiv oli väga üksik inimene ja nagu ennist
armastusluule juures juba mainitud sai, ei saanud ta kunagi ka oma
armastatu Liisaga kunagi
päriselt koos olla. Ei olnud tal ka perekonda ja palju lähedasi, seega paistab tema
autobiograafilises luules tugevalt silma üksinduse ja igatsuse teema.
Nüüd oigad haledalt üksi all pimedas tihnikus ja vaatad haledalt üles, kus lendab su igatsus! Eesti ja maailmakirjanduse üheks suureks teemaks on rännak, mõneti julgen öelda, et
meil ongi selle maaletoojaks Juhan Liiv. Järgnevalt keskendume
pikemalt Liivi luuletusele
„Rändaja“, mis juba üksiku luuletusena omab tüviteksti staatust.
Maailmakirjandusest teame, et rännaku
motiiv leidis
kasutust juba väga varastes teostes, seda
motiivi on kasutanud nii W.
Shakespeare oma „Hamletis“, Sophokles „
Kunigas Oidipuses“, J.
W.
Goethe „Noore
Wertheri kannatustes“. Mõne teose puhul on esindatud ainult füüsiline
rännak, teiste puhul aga näiteks inimese sisemaailma rännak. L
Tolstoi on öelnud: „Kogu suur
kirjandus jutustab üht lugu kahest: kas inimene võtab ette rännaku või võõras tuleb linna.“
Rändaja Tulin linnast. Lumesadu . Tööd ei leidnud kusagilt. -- Lumesadu. Jalad väsind. Läbi, läbi näljane. Kuskil teed, ei tulekiiri, aeg ju hiline . Ennäe! tulukene siiski vilgub viimati. Koputan ja astun sisse -- lahkelt lahti tehakse. Tüdruk võtab ahjust leiba, sooja leiba -- mõtelge! Soe saun ja lõhn nii armas. -- Tühi kõht. -- «Kas soovite , külamees, vast sooja leiba?» Murdis tüki minule . Suure tüki sooja leiba! Oh küll maitses magus see! Soe leib ja soe süda, perenaine tasane . «Kust sa tulid, kuhu lähed? Kas sul naine, võõras mees?» Sealt ma tulen, sinna lähen, olen vaene reisimees. «Mitu venda sul või õde? Isa, ema elavad?» Mina üksi! Kibe tõde, kõik nad ära surivad. « Tibi -tibi, tibi-tibi -- suurem neist on kukeke. Mul on neli kanapoega, jutt neid ajas ülesse...» „Rändaja“ on luuletus, mis sisaldab väga tähenduslikke ning mõjukaid kujundeid. Teelise motiiv
peegeldab siin üksildase isiku kulgemist looduse keskel, seda rõhutab tugevalt ka
luuletuse eelviimane stroof, kus näeme, et teelkäija perekonnaliikmed on kõik juba surnud. Rändaja
päritolu pole samuti luuletuses selgelt teada (palju jääb siiski teksti taha), ei ole vastust
küsimusele, kust rändaja tuleb ja kuhu ta teel on, teatav salapära rändaja ümber on säilitatud.
Samas on siia luuletusse sisse põimitud ka Liivile omane looduskirjelduste kasutus, luuletus
vihjab ka identiteediküsimusele, talurahvale ja talukultuurile, kus olulised on majapidamine ja
hakkamasaamine raskuste kiuste (ka nälja kiuste). Oluline kujund antud luuletuses on ka leib,
mida rändajale pakutakse. Leival, täpsemalt mustal leival on meie kultuuris alati oluline koht
olnud ja sellega käivad kaasas teatavad tavad ja kombed. „Rändaja“ olulisus ei peitu seega ainult
suures rännaku motiivis, vaid ka kõiges muus, mis Liiv siia juurde on sidunud (kodumaa,
identiteet , loodus) ja just seetõttu ongi luuletus nii tugevalt ka teisi kirjamehi võlunud. Rändaja
motiivi on hiljem oma teostes palju kasutanud ka näiteks A. H.
Tammsaare .
Romaanis „Ma
armastasin sakslast“ käsitleb ta ajaloolist rännakut, kus samuti on oluline koht eestlaseks
olemisel, teoses on kujutatud eestlaseks olemise ja kujunemise lugu ja lõpetuseks jõuab
Tammsaare järeldusele, et eestlased on siiski üks orjarahvas, kes küll on saanud peremeesteks,
aga kes ei oska oma uue rolliga kuidagi toime tulla. A. Giliti „Nipernaadi“ on samuti tugevalt
Liivi rännakumotiivi mõjutustega, mis käsitlebki ränduri Toomas Nipernaadi seiklusi. Ka
Tuglase novellis „Maailma lõpus“ on äratuntav Liivi rännaku temaatika. Seesama rändaja motiiv
on lisaks kirjandusele leidnud kasutust ka muusikas, teatris ja filmis. Juba mainitud Gailiti
„Nipernaadi“, mille filmiformaadi peategelane on saanud üsna legendaarseks tegelaskujuks meie
filmiklassikas.
Samast filmist on pärit ka „Rändaja õhtulaul“, mis käsitleb samuti teelolekut ja
üksindust, kuid sisaldab ka looduse kirjeldust.
Ma kõnnin hallil lõpmata teel, kesk nurmi täis valmivat vilja. Ma kõnnin ja kõnnin otsata teed ju lapsena teesid armastas meel. Teed laulavad õhtul hilja , need teed, kuis on nad nii kõvad kui keed . Need otsata kutsuvad jooned, ma kõnnin ja kõnnin teed kõvad kui keed. Nii pikad ja tolmused kõik need teed, need rändaja eluhooned . Viiteid Liivile ja tema luulele leidub nii
kaudselt kui ka otseselt väga paljude poeetide
loomingus: V. Luik, D. Kareva, P. E. Rummo. Ka E. Mihkelsonil on luuletusi, mis
viitavad kaudselt Liivi „Rändajale“ või tema luulepärandile
tervikuna . Liivi luule üldiselt mitte
konkreetselt just „Rändaja“ on olnud aluseks ka NO99 teatris lavastatud etendusele „Iga eht
südamelöök“. Lavastuse jaoks on olnud väga olulised tunded,
emotsioonid , mõtted ning
kujundid , mida Liiv kasutas, kuid seda mitte konkreetselt luule pärast. Antud lavastuses on need
emotsioonid ja kujundid asetatud tänapäeva konteksti.
Jättes kõrvale „Rändaja“ ja tulles tagasi kogu Liivi luule kui tüviteksti juurde, siis näeme,
et ka paljude heliloojate jaoks on Liivi tekstid olnud suureks inspiratsiooniks.
Anneli Unt toob
oma
Sirbi artiklis välja, et tõenäoliselt on Liiv heliloojate poolt kõige enam kasutust leidnud
luuletaja. Unt toob välja ka, et suur osa Liivi tekstidele loodud lauludest on pärit
aastatest 1920-
1930 ja et esimesed neist pärinevad Mart Saarelt. Küllap ei jäta Liivi luule kedagi külmaks ja
selle mitmekihilisust ning tundeehedust märkavad ka
heliloojad . Muidugi tuleb aga ka
tunnistada, et Liivi luule üleüldiselt on väga
musikaalne (F. Tuglas maininud seda Liivi
monoloogis). See musikaalsus ja rütmilisus hakkab silma juba sellest, et Liivi luuletused jäävad
üsna kergesti meelde (kergesti pähe õpitavad). Ajaloost on ka teada, et
Liivil oli muusikaga
teatav suhe, on ka spekuleeritud, et Liiv hakkas luuletajaks just see tõttu, et muusikuks polnud tal
võimalik saada. Liiv olla endale hankinud väikese harmooniumi, kodus olevat aga
selgunud , et
üle poolte häälte on sel üleüldse katki või sootuks puudu, see avastus murdis tundliku
noormehe sootuks. Ja kirjades Jakobile kirjutaski Juhan, et saatus nagu ei soosiks tema muusikuks saamist
ja seega
mattis ta selle mõtte maha. Muidugi ei saa seda seika sajaprotsendilise tõena võtta ja
võimegi jääda sepekuleerima, et kui Liiv oleks elanud paremates elutingimustes ja saanuks
endale lubada korralikku klaverit, kas siis oleks meil luulemeistri asemel olnud edukas
muusik -
seda ei saagi teada. Olgugi, et Liivist ei saanud
muusikut , on tema tekstid jõudnud
muusikamaailma. Sellel on suur tänu ka Jüri Talveti näol, kes on Liivi luulet tutvustanud ka
mujal kui vaid eestikeelses kultuuriruumis. J. Talveti Liivi inglisekeelseid tõlkeid on ilmunud nii
ajakirjades kui ka raamatutena.
Liivi luule on enda jaoks avastanud ka Jaak Sooäär, kes on kirjutanud
lugusid just poeedi
vähem tuntud tekstidele. Ansambli solisti
Riho Sibula erilise hääletämbri sünge kõla väljendab
erakordselt hästi toonast ja praegus maailmavalu. Muidugi ei saa unustada kõiki neid tekste, mis
on voolitud imelisteks muusikapaladeks, millest paljud on tänu laulupidudele meil kõigil meeles
(„Ta lendab
mesipuu poole“, „
Helin “, „Noor kevade“, „Hommik“, „Kui tume veel
kauaks “ jne).
Ka leiab sotsiaalmeedias palju suhteliselt vähetuntud artiste, kes samuti J. Liivi tekste viisistanud
on.
Liivi luulet iseloomustab siirus ning lihtsus, kuid samas ka erakordne üldistusjõud ja
tundesügavus. Usun, et Liiv oli üks väga fenomenaalseid kirjamehi, keda eestlaste südametest
kuidagi välja ei juurita. Teda
saatev klassiku staatus ei ole ilmselt ilmaaegu siiani kestma jäänud,
tänini tsiteeritakse tema tekste ja ta on eeskujuks
paljudele praegustele luuletajatele ning
inspiratsiooniks kultuuriloomes.
Arvo Pärt on öelnud: “Tekstid on meist sõltumatud ja nad
ootavad meid; igal inimesel on oma aeg, millal ta nende tekstideni jõuab. See
kohtumine tuleb
siis, kui neid tekste ei peeta enam kirjanduseks ega kunstiteoseks, vaid toetuspunktiks või
mudeliks.”
Kasutatud allikad Liivi muuseumi kodulehekülg.
http://muusa.ee kasutatud 24.01.2019 Talvet , Jüri 2012. Juhan Liivi luule. Monograafia. Tänapäev
Tuglas, Friedebert 1958. Juhan Liiv: Elu ja looming. Tallinn: Eesti Riiklik Kirjastus
NO99 teatri kodulehekülg.
https://no99.ee/et kasutatud 23.01.
2019 „Juhan Liiv“ A.
Sang , Eesti Raamat, 1969
Ajakiri
Sirp . „Ja sõna sai
lauluks ” Anneli Unt 27.03.2015
Eesti Kirjanike Liidu ajakiri Looming. „Liivist ja endast“ Jüri Talvet. 12.2014
Ajakiri Methis „Jüri Talvet Juhan Liivi radadel“ Tanar Kirs.
2016 nr 17/18
Sari „Armastus muusikas“
http://arhiiv.err.ee/guid/126140 kasutatud 26.01.2019
Kõik kommentaarid