Vabakirikud, usuvabadus ja ühiskond: Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse * A. Kilp * KUS 2010
Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse
Mõned mõisted
Fileo sofia on „tarkusearmastus”. Tarkus on teatud liiki teadmine. Kui antiikajal hakati mõtisklema
maailma üle, siis nimetatigi seda teadmiste otsingut „filosoofiaks”. Filosoofia abil püütakse niisiis
saada teadmisi ehk tarkust maailma, inimese ja tema elu eesmärkide kohta. Filosoofia
käsitlusobjektiks on seetõttu just igapäevaelu. Filosoofia tegeleb probleemidega, millele ei saa
vastata traditsionaalsetel teaduslikel viisidel – vaatlemise, mõõtmise, arvutamise jms empiirilise
tegevuse kaudu –, seetõttu öeldakse, et filosoofilised teadmised ei ole teaduslikud , seetõttu ka mitte
õiged või valed. Filosoofia tegeleb küsimustega, kuidas me seda maailma tunnetame ja mida me
oleme suutelised sellest teadma – rõhuasetusega „kuidas me mõtleme”, mitte aga „mida me teame”.
Osadele meie jaoks vägagi „elulistele” küsimustele ei anna ka filosoofia ammendavaid vastuseid, nt
Jumala olemasolu, maailma lõpp ja algus jne. Siiski esitab filosoofia teatud põhjapanevaid
küsimusi, nagu: kuidas peaksime elama, kas looduses valitseb mingi korrapära, kas on olemas
mingi üldkehtiv moraal või sõltub see ajast, kohast või muudest teguritest.
Filosoofia üheks valdkonnaks on poliitiline filosoofia.
Mis on poliitika? Kr politiké tähistab linna- või riigijuhtimiskunsti ( polis – riik). Üldlevinud
definitsiooni kohaselt on poliitika ühiskonna ja riigi toimimist korraldav sihiteadlik ja järjekindel
tegevus, milles osalevad erinevad huvirühmad ja institutsioonid, kusjuures nende eesmärgiks on
(riigi)võimu omandamine, kasutamine ja säilitamine. Poliitika puudutab niisiis võitlust võimu ja
selle reguleerimise nimel ühiskonnas ja riigis.
Võim ja valitsemine on niisiis inimlikud põhifenomenid, mida tänaseni püütakse seletada ka
religioosselt. Läbi aegade on võimu kohta antud väga erinevaid seletusi, kuid varem või hiljem
põrkutakse filosoofilist või sotsioloogilist kirjandust lugedes Max Weberi definitsioonile: „Võim
tähendab šanssi mingi sotsiaalse sideme sees oma tahet läbi suruda ka vaatamata vastuseisule –
millele see šanss tegelikult toetubki.”
Poliitiline filosoofia eeldab kolme asja:
1. Tekib võim. Sumeritest alates juba saab rääkida võimust, kuid seda mõistetakse mütoloogiliselt,
religioosselt.
2. Võim eristub (mitte ilmtingimata täiesti eraldub) religioonist. Nii kaua kuni valitsevaks
mõtteviisiks oli religioon , ei tekkinud spetsiifilist küsimust võimust, poliitiline küsimus oli seotud
müütilis-religioossete küsimustega. Näiteks Egiptuses oli preestrivõim. Poliitilise võimu küsimus
tekkis hetkel, mil ilmalik poliitiline võim lahutus religioossest hierarhiast, tekib juhtkond , kelle
päritolu pole enam jumalik .
Vana Lähis-ida poliitiliseks mudeliks oli jumal-kuningas, mida toetas ja ümbritses preesterlik
bürokraatia (valitseja ja preester olid alati eraldi, kuid toimisid koos), mille liikmed tõlgendasid
maailma läbi müüdi, läbi religiooni. Näiteks kogukonna toit sõltus kapriissest ilmast ja
loodusjõududest, midagi arutleda suurt suujuures ei olnud.
3. Poliitfilosoofia tekib koost riigiga. Esimesed inimeste ühendused olid linnalistes struktuurides,
polistes.
Poliitiline teooria on seletuslik skeem, mis kirjeldab seda, mida nimetatakse poliitiliseks eluks ja
kuidas seda mõningatel põhjustel korraldada. Argumendid on alati vormis: “kui teeme teistmoodi,
siis süsteem ei tööta, riik ei ole tõhus.” Poliitiline teooria püüab korraldada võimu korralduse
institutsionaalseid protsesse (nt küsimus, kas on efektiivsem ühe või kahekojaline parlament ), kõik
vastused tegelikult toimivad rohkem või vähem. Poliitiline teooria analüüsib reaalset poliitilist
praktikat, mida see tähendab ja mida peaks tähendama (nii võib ka muuta seda, mis on), otsib teatud
regulaarsusi, otsustab faktide ja empiirika põhjal, kuid ei vasta küsimustele: kas võim on õiglane?
kas viib ellu rahva tahet?
1
Vabakirikud, usuvabadus ja ühiskond: Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse * A. Kilp * KUS 2010
Need arutlused rajanevad poliitilisel filosoofial, mis vastab küsimustele: mis on vabadus, autoriteet,
riik, ühiskond, kodanik, vastupanuõigus, poliitilised voorused , poliitiline osalus, poliitiline
kohustus. Suur osa sellest poliitilisest filosoofiast on eetika – arutlused rajanevad
väärtusotsustustele. Poliitfilosoofia arutlus pole nii suures osas empiiriliselt kinnitatav kui
poliitiline teooria. Suur osa poliitilisest filosoofiast tegeleb hea ja halva põhjendamisega. Reaalselt
taandub tihti selline arutlus ka küsimusele inimesest ja sellest tulenevatele küsimustele: Milline
on inimese loomus? Mis on inimõigus, loomuõigus, sünnipärased ja võõrandamatud õigused, miks
ei või inimene ise end orjusesse müüa? Kas indiaanlased on inimesed? Kas neegril on õigusi? Kes
on kodanik? Mis on hea elu? Miks antakse ühele õigus valitseda teise üle, milline valitsemine ja riik
on õiglane? Varem vaaraode puhul või Moosese-aegses Iisraelis sellist küsimust ei tekkinud, või kui
tekkis, siis ei olnud küsijat kauaks .
Vana-Kreeka
Polis
Polised olid suhteliselt väikesed linnriigid mägisel mere-äärsel maal, inimesed olid valdavalt
paiksed , kuid meresõitjatena nad suhtlesid ka teiste tsivilisatsioonidega. Erinevad linnriigid
korraldasid oma elu suhteliselt erineval viisil.
Ateena linnriigis oli umbes 300 000 inimest, neist umbes kolmandik olid orjad . Aristoteles pakkus
välja, et kogu käsitöö tehtaks orjade poolt, et kodanikud saaksid pühenduda poliitikale, kuid see
polnud reaalsuskirjeldus (ka kodanikud tegid lihtsamaid töid).
Teine grupp olid metoigid ehk teiste linnade kodanikud, kes ei saanud mingilgi moel saada linna
kodanikuks. Meetikutel polnud osa linna poliitilises elus.
Kodanikud olid vaid linnas sündinute järeltulijad ning vaid nemad osalesid poliitilises tegevuses.
Kodakondsust mõisteti nagu perekonda kuulumist. Kreeklastele oli oluliseks poliitfilosoofiliseks
küsimuseks, kuidas leida igale inimklassile koht kogu ühiskonna tervikus.
Institutsioonid. Vähemalt 20-aastased mehed võtsid osa rahvakoosolekutest ning osalesid ka
vandekohtutes. Jutt vana-kreekalikust otsedemokraatiast on rohkem müüt kui reaalsus , kõik
Kreeka valitsemisvormid omasid teatud esindajate valimist, aga need esindajad, poliitilised
ametnikud pidid olema vastutavad selle kodanikeühenduse – rahvakogunemise – ees.
Vastutus oli korraldatud järgmiselt: 1. tavaliselt kehtis tagasivalimiskeeld, 2. linna-ameteid juhiti
kümnekaupa, kus igast suguharust oli valitud üks. 3. rahvas kontrollis valitsuse tegevust läbi
viiesajanõukogu ja vandekohtute.
Igal aastal valiti Ateenas ametisse arhondid (üheks aastaks) ja võeti igast füülist (suguharust,
hõimkonnast) liisuheitmisega 50 liiget viiesajanõukogusse ( bulee ). Õiguslikke küsimusi lahendas
vandekohus. Kohaliku valitsemise pärast olid ateenlased jaotatud sajaks demoseks, millesse
kuulumine oli päritav. Kus iganes ateenlane ka elas, ta kuulus päritolu järgi ikka ühte ja ainsasse
demosesse.
Kandidaate esitati valimise ja liisu teel, demos valis kandidaadid vastavalt oma suurusele ning
reaalsed ametikohad valiti liisuga . Liisk oli kreeklastele eriti demokraatlik vorm!
Kümme kindralit (strateegi, strategoi) valiti otse ja neid võis valida ka korduvalt. Neil oli suur mõju
Nõukogu ja rahvakogunemise üle.
Viisajanõukogu. Igast suguharust kuulus sellesse liisu teel 50 liiget, ühe suguharu esindajad ajasid
linna asju kümnendiku aastasest ametiajast. Need 50 moodustasid prütaneia, mida juhtis üks
nõukogumees üheksast mitteametisolevast suguharust. See juht omas tegelikku kontrolli ning toimis
kogu nõukogu nimel, ta valiti liisuga üheks päevaks ning ateenlane sai seda ametit pidada vaid
päev elus. Viiesajanõukogu oli kõrgeim võim, sest arutas kõik rahvakoosolekule (ekleesiale)
tehtud ettepanekuid ning ka riigiametnikud , sõjaväegi allusid sellele nõukogule. Nõukogu
kuulutas sõdu ja sõlmis rahu, lõi sõjalisi liite, määras maksud , kõik see omakorda läks veel
rahvakoosolekule heakskiidu saamiseks.
2
Vabakirikud, usuvabadus ja ühiskond: Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse * A. Kilp * KUS 2010
Kohtute liikmed määrati demoste poolt, igal aastal valiti 6000 kodanikku, kellest seejärel valiti
liisuga teatud kohtutesse ja teatud juhtumite üle otsustama. Selleks pidi kodanik olema vähemalt 30-
aastane. Kohtu keskmine suurus oli 500 inimest. Kohus hääletas süü ja siis otsuse üle. Ateenlased
leidsid , et kohus toimis ja otsustas rahva nimel.
Kontroll valitavate ametnike üle: 1. Enne ametisse asumist uuriti, kas kandidaat sobib ametisse, 2.
ametiaja lõpus vaadati (tavaliselt kohtu ees) üle kõik tema sooritatud teod, 3. ametiaja lõpus
kontrolliti, kuidas ta rahva raha on kasutanud. Ametnikku tagasi valida ei saanud, teda kontrolliti
enne ja pärast ametisoleku aega.
Poliitilised ideaalid. Kodakondsus oli ateenlaste kõrgeim au. Perekond, sõbrad ja vara, neid
nauditi parimal juhul kui elemente sellest ülimast heast, mis väljendus selles, et inimene omas kohta
linnas ja selle tegemistes. Perikles ütles: “Inimene, kes ei tunne huvi avalike asjade vastu, on
kasutu” ja „Kuigi vähe on poliitika algatajaid, oleme me kõik poliitika üle otsustajad“. (nagu
kokandust võivad osata vähesed, kuid toidu maitsvuse üle saavad otsustada kõik..)
Kõik väärtuslik, ihaldatav ja loov, põhimõtteliselt kõik, mida inimene teeb, teeb ta linnas, polises.
Inimene on polise loom (zoon politikon). Ateenlase religioon oli linna religioon, usulised
sündmused olid linna sündmused ja kunst oli linna kunst. Aristoteles ütles: “Ateenlase
konstitutsioon on tema elustiil” (mitte legaalne struktuur).
Avalikus ametis olemine polnud ateenlastele karjäär, vaid see oli midagi, mida juhtus iga tavalise
kodaniku elus. Aristoteles väitis “Ateena Konstitutsioonis”, et umbes iga kuues kodanik osales igal
aastal tsiviilvalitsuses (küll peamiselt kohtus). Ateena traditsioonis keegi ei sündinud ametisse, ei
ostud endale ameteid, vaid kõigil on võrdne võimalus ametitesse jõuda, sh ka vastavalt tema
loomulikele võimetele.
Vabadus ja seaduskuulekus olid võimalikud vaid koos, vabadus sisaldas austust seaduse suhtes.
Türanniat (valitsemist jõu, mitte seaduste läbi) peeti halvimaks võimalikest valitsustest.
Ateenlased uskusid ka arutelusse kui parimasse vahendisse poliitika loomiseks ja elluviimiseks. See
on kindlasti üks põhjus, miks just Ateenas arenes välja poliitfilosoofia. Samas uskusid kreeklased
ka seda, et vaid nendel on selline arutlemise and ja ratsionaalne võime, teised rahvad olid loomult
orjad (Aristoteles). Ateenlased pidasid ka lugu tavadest , kuid need polnud väärtuseks iseendas .
Enne Platoni
Suure poliitfilosoofia aeg jõudis tegelikult kätte alles siis, kui Ateena oli langenud Spartale.
Ateena vastandus Spartale kui progressiivne riik konservatiivsele, demokraatlik aristokraatlikule.
Herodotus (484-425 eKr) kirjutas teoses “Ajalugu”: “ Monarh kaldub türanniasse, demokraatia
teeb kõik inimesed seaduse ees võrdseks. Kuid demokraatia võib muutuda pööblivalitsuseks ning
seetõttu on parimate meeste valitsus ( aristokraatia ) kindlalt eelistatavam. Miski aga ei saa olla
parem kui ühe ja kõige parima mehe valitsus.”
Solonist (640-560 eKr) alates läks lõhe demokraatia ja aristokraatia vahel umbes nii, põhjused olid
peamiselt majanduslikud, aristokraatia huvid seisnesid peamiselt maaomandustes, demokraatias
domineerisid väliskaubandus ja Ateena mõjuvõimu arendamine merel.
“Ateena Konstitutsioonis” (omistatud Xenophonile, 430-354 eKr) kirjeldatakse mereväge kui
tüüpilist demokraatliku militaarsüsteemi osa, raskerelvastatud maavägi on omane aristokraatiale.
Komöödiakirjanik Aristophanese (445-386 eKr) teostest võib leida kommunistliku mõtte arendusi,
ta kirjutas umbes 390 komöödiat, mille teemade seas olid ka naiste õigused, abielu kaotamine, laste
kasvatamine lahus vanematest , kogukonna vanemate juhtimise all, kogu töö tegemine orjade poolt.
Vanas-Kreekas oli ka harmoonia (kooskõla, mitmekesisuses avalduva ühtsuse) ideaal.
Harmoonia (kesktee kahe äärmuse vahel, nende tasakaalustamine ) või “õiglus” on ülim põhimõte
füüsilise maailma kirjeldamiseks. Pythagorase (580-500 eKr) filosoofia pidas harmooniat muusika ,
meditsiini, füüsika ja poliitika peamiseks põhimõtteks. Harmoonia on nii füüsiline (looduses) kui
eetiline põhimõte (inimloomuses). Pythagorase jaoks oli see alus, kust edasi minna, millest lähtuvalt
asju seletada.
3
Vabakirikud, usuvabadus ja ühiskond: Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse * A. Kilp * KUS 2010
Teatud ajajärgul toimus vana-kreeklaste mõtlemises rõhuasetuse muutus – reaalteadustelt, kunstilt
ja muusikalt mindi üle rohkem psühholoogiale, loogikale, religioonile, eetikale ja poliitikale.
Põhjusteks oli: rikkuste kasv, linnastumine , avaliku kõne arendamise vajadus. Kreeklased arendasid
peamiselt ikka neid asju, mis olid vajalikud avalikus karjääris.
Sokratese surmast kuni umbes 17. sajandini polnud looduse uurimine tema enda pärast, sõltumatult
inimsuhetest ja huvidest, enamusele mõtlejatest enam põhiküsimuseks. „Inimene on kõigi asjade
mõõt, nende asjade, mis on, ja nende asjade, mida ei ole.“ (Protagoras. 480-410 eKr). Keskenduti
rohkem humanitaarteadustele. Inimesest lähtuvalt seletati maailma.
Miks? Kreeklased kohtusid paljude eri kultuuride ja tavadega ning see ajendas neid selles
paljususes otsima püsivat ja muutumatut. Nad hakkasid eristama tavasid ja loodust (viimane peaks
olema kõigi jaoks ühine). Ideaalne õiglus tuleneb loodusest.
Sokratese (470-399 eKr) suur huvi oli eetika: kui on palju erinevaid tavasid ja kombeid, siis mis
väärtused on tõelised ja õiged? Seejuures on tunda ka loodusteaduste uurimise (füüsilise filosoofia)
mõjusid: nt uskumus , et voorus on teadmine, seda saab õppida ja õpetada. On võimalik ära tunda
üldiseid käitumisreegleid ning 1. kasvatada neid inimestesse läbi hariduse, 2. luua eetilist riiki.
Platon
Platon (427-347 eKr) oli pärit väljapaistvast Ateena perekonnast (Aristoteles ei olnud kõrget
päritolu ega ka Ateenast , oli metoik ).
Ideed
Platon rajas normatiivse poliitilise filosoofia, ta kehtestas väärtussüsteemi, mis on õiglane ning
mida tuleb rakendada poliitilisele ühiskonnale. Ta leidis, et maailma algeks on ideede (sg. eidos, pl.
eideai) maailm, kogu reaalne maailm on vaid selle ideede maailma hale vari, meenutus. Tema
idealism vastandus materialistlikule mõtlemisele. Ideed eksisteerivad tõelisuses enne kõiki
materiaalseid asju. Ideed ei ole mitte üksnes püsivad, kõigi kehaliste asjade algkujud, vaid ka nende
põhjus ja eesmärk; ideede maailma täiuslikkuseni ei küüni materiaalne tegelikkus iialgi. Samas on
igas materiaalses asjas osalistelt olemas idee ning samal ajal ka olematus ja teisitiolemine.
Igal ideel on kolm põhikuju: põhjus, eeskuju ja eesmärk ( telos ). Iga asi areneb vastavalt oma
loodusepoolt ettemääratud eesmärgi suunas (teleoloogia). Sellel lähtealuselt tuletab Platon kogu
oma poliitilise filosoofia. Kogu maailm liigub oma hüve (agathon) suunas, ka inimese eesmärk
(telos) on hüve. Põhiküsimuseks on, milline on õiglane riik, mis tagaks hea elu.
Voorused
Vanad kreeklased ülistasid nelja põhivoorust: tarkust (sofia), vaprus (andreia), mõõdukust
(sofrosüne) ja õiglust (dikaiosüne). Väärtused pole mitte kokkuleppe ega konteksti küsimus, vaid on
abstraktsed/ideaalsed ja suurema süsteemi osad. Platon põhjendab moraali ja eetika kaudu ka
poliitikat. Inimesi tuleb kasvatada nii, et neil võtaks kuju need neli voorust ja selliselt saab inimesi
kasvatada ainult riigis, mis samuti omab neid nelja voorust. Mis iganes on täiuslik, omab neid nelja
voorust. Kõik liigub oma täiuse, oma hüve ja eesmärgi suunas. Objektiivselt, idealistlikult,
teleoloogiliselt.
Platonil on kaks peamist poliitfilosoofilist teost: Polüteia ehk riik ja Nomoi ehk seadused.
Riik, Polüteia
Hea inimene, hea elu ja hea riik, mis need on ja kuidas neid saada? Hea on kusagil objektiivselt
olemas, hea on objektiivne reaalsus ning seda tuleb realiseerida mitte sellepärast, et inimesed seda
tahavad, vaid sellepärast, et see on hea. Tuleb selline hea ära tunda, saavutada õige teadmine ning
see toobki kaasa voorused (voorus on teadmine) ja hea elu ja riigi. Platon eristab teadmist inimese
enda arvamustest, teadmine puudutab asjade idee tunnetamist, see on tõsikindel teadmine, arvamus
on ekslik ja inimlik.
4
Vabakirikud, usuvabadus ja ühiskond: Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse * A. Kilp * KUS 2010
õppekava, tuleb end nendes teemades täiendada iseseisvalt või õppekavade väliselt ning ikkagi sobituda olemasolevate õppekavade raamidesse. o Kui kirjutada kahe teksti võrdlust, siis järgib see täiesti omaette loogikat, võrdlevast poliitikast või politoloogia metodoloogiast suurt kasu ei ole (vahest ainult kvalitatiivse võrdleva analüüsi osas on kokkulangevusi). 1. loeng (06.02.06). Sissejuhatus ainesse. Poliitikafilosoofia teke. Vana-Kreeka. Platon. 4 suurt küsimust, millele peavad vastama kõik poliitfilosoofilised käsitlused (Portis 1998 Political Theory from Plato to Marx: 9-11): 1) küsimus inimloomusest, mis on inimesele kui liigile eriomane? Inimeseks olemine seisneb potentsiaalsuses ja realiseerumises. Ka ratsionaalne valik on inimeses potentsiaalselt olemas? Mis õigused on inimesel? Inimene on poliitiline olend (Aristoteles), usklik loom
S. : hinge harmooniast see peegeldub naudingutes. Harmoonilisel inimesel on mõõduka suurusega meelelisi naudinguid. Suur nauding ühiskondlikest tunnetest ja suhetest. Voorus on õnne paratamatu tingimus. Tunneme valu : nähes endas halbu tundeid või meenutades oma halbu tegusid (südametunnistus). Järelikult on õnne jaoks oluline puhas südametunnistus. Õnnelik elu on elu ühiskonna teenistuses. Samas ka filosoof teenib oma teostega ühiskonda. Jean-Jacques Rosseau tsivilisatsioonikriitika Loomulik inimene inimene, kes areneks ühiskonna mõjudest väljaspool. Enesearmastus- põhivajaduste rahuldamine. Sõltumatu : kuna tal pole põhjust teistele halba teha, sest ta ei võistle nendega ega püüa muljet avaldada. On kaastundlik inimene ning ta on oma eluga rahul. Ühiskondlik inimene inimene , kes on kasvanud ühiskonnas ja on seetõttu moraalselt korrumpeerunud
Metodoloogilised küsimused 1. Tekstuaalne ja kontekstuaalne meetod ideedeajaloo uurimisel Tekstuaalne-arthur lovejoy1873-1962. “Mõtlemine on inimest defineeriv tunnus”. Universaalsed probleemid, ideede ajaloo tsüklilisus, ideid kombineeritakse nagu legosid, kanooniliste suurte mõtlejate rida (from platon to nato). Vanade tekstide lugemine annab tähenduse ka tänapäevale. Kontekstuaalne (cambridge koolkond), Quentin Skinner(sünd 1940), 2 olulist aspekti, autori kavatsus(mitte aninult mida väidab vaid miks väidab), ajalooline kontekst ja keelelised tavad. Õnn 1. Platon ja Aristoteles õnne olemusest Platon- õnne jaoks oluline vooruslik elu, milleni viib hinge harmoonia, mõistuse(valitseb), emotsioonide(toetab) ja instinktide(talitsetud) sümbioos, õiglane inimene on õiglane ka teiste suhtes. Aristoteles –Õnn- hinge mõistuspärane toimimine vastavalt loomutäiusele. Inimene peaks lähtuma mõistusest mitte ihadest. 2. Aristoteles, Platon ja stoikud õn
vooruslikust käitumisest) oma ühiskondlike tunnete vaatlemisest sisekaemuses ja neist tulenevatest vooruslikest tegudest. Tuleb teha sõpradele, kogukonnale head ja tegutseda riigi huvides see teebki õnnelikuks. Voorus on õnne tarvilik tingimus ja tunneme valu, kui vooruslikult ei käitu, sest sisekaemuses saame aru. Shaftesbury õnneliku elu vormidest Pole selge, millist rolli mängivad välised asjad õnnes. Kindel, et õnnelik elu on elu ühiskonna teenistuses. Filosoof teenib ühiskonda, olles moraalne kasvataja. Jean-Jacques Rousseau tsivilisatsioonikriitika moodne inimene ei suuda õnnelik olla Moodsa aja probleemid: · Arutlus teadusest ja kunstidest · Arutlus ebavõrduse tekkest Kaks võimalikku lahendust: · ,,Ühiskondlik leping" (1762) · ,,Emile" (1762) Loomulik inimene enne seda, kui ühiskond rikub ja muudab. Teda iseloomustab enesearmastust peab endast lugu, on enesekindel, kuid eesmärgiks on põhivajaduste rahuldamine
Euroopa ideede ajalugu Tarkust jagas Pärtel Piirimäe Metodoloogilised küsimused 1. Tekstuaalne ja kontekstuaalne meetod ideedeajaloo uurimisel Tekstuaalse uurimismeetodi juhtfiguuriks oli Arthur Lovejoy teosega 'The Great Chain of Being'(1936). Selle lähenemise põhiteesideks on: · Ajalugu uurib inimest · Ideed on tsüklilised, puudub progress · Eksisteerivad universaalsed probleemid ning ajatud ideed · On olemas nn `idee-ühikud' (unit-ideas), mis on ideoloogiate ehituskivideks · Ajaloos on suurte mõtlejate kanooniline rida; uurida tuleb just nende teoseid · Autoreid endid pole vaja uurida: väidete tähendus selgub tekstist. Kontekstuaalse uurimismeetodi esindajateks on Cambridge'i koolkond (Quentin Skinner jt). Nemad väidavad, et tekstuaalse meetodi puhul on välja jäetud kaks olulist aspekti: esiteks peame mõistma autori kavatsust, mitte üksnes, mida ta kirjutas, vaid
Emotsionaalne (toetavad julgus) Riigimehe elu: õnnelik, kui rakendab õiglus ja julgust, aga mitte Instinktid(ohjeldamatud,mõõdukus!) tarkust. Rakendab voorusi ebat. ühiskonnas. Hea, kui hing juhitud mõistuse poolt- õiglane hing toimib õiglaselt teiste Filosoof: tarkuse voorus, täiuslik ühend hingede vastu. Poliitika eesmärk: õnneliku elu võimalus. Polis vajab filosoofi ja vastupidi. Ilupüüdlus (armastus): subj naudingutunne – meelelised ja vaimsed!Õnnelik rahvas: kodanikud osalevad poliitikas ning toimivad vastavalt Vaid see, kes armastab ilu, elab elamisväärset elu. loomutäiusele; suur keskklass
ülimalt suur refleksiivne nauding a) oma ühiskondlike tunnete vaatlemisest sisekaemuses b) ja neist tulenevatest vooruslikest tegudest Voorus on õnne paratamatu tingimus. Tunneme valu: nähes sisekaemuses inetuid, ebaloomulikke tundeid valu meenutades oma halbu tegusid Shaftesbury õnneliku elu vormidest Jääb lahtiseks, millist rolli mängivad välised asjad õnnes Ent on kindel, et õnnelik elu on elu ühiskonna teenistuses Samas ka filosoof teenib oma teostega ühiskonda 9. Rousseau moodsa inimese hingehaigusest Rousseau loomulikust ja ühiskondlikust inimesest I Loomulik inimene Enesearmastus (amour de soi) põhivajaduste rahuldamine Sõltumatu: ei taha teistele halba ei võistle nendega 4 ei püüa muljet avaldada ei tunne hirmu Ühiskondlik inimene Eneseimetlus (amour propre) e
Eritas kahte põhilist eluviisi: Riigimehe elu: Riigimehel on ka võimalik teatud õnne saavutada, sest ta rakendab erinevaid olulisi voorusi kogukonna hüvanguks (õigluse, julguse, eneseväärikuse voorusi). Probleem on selles, et ta ei suuda rakendada tarkuse voorusi oma elus ning üleüldse ta rakendab oma voorusi ebatäiuslikes tingimustes(nt sõda või teatud sotsiaalne korraldus). See teeb õnne saavutamise raskemaks, seega on eelistatud filosoofi elu. Filosoofi elu(eelistatud): Filosoof on see, kes rakendab kõige täiuslikumalt tarkuse voorust. Ta on tarkuse saavutanu, kes mõtleb maailma üle oma teadmiste valguses ja seeläbi elab jumala-sarnast elu. Poliitika eesmärgiks, nagu inimestelgi, on õnn. Poliitika peab tagama polises inimesele õnneliku elu võimalikkus. Sellega seoses väidab Aristoteles, et polis on õnneliku elu jaoks hädavajalik. Filosoofid vajavad polist, sest ainult korralikult töötav riik annab võimaluse tagasitömbunud eluks.
Kõik kommentaarid