Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Mis on poliitika?
  • Kuid ei vasta küsimustele kas võim on õiglane?
  • Mis need on ja kuidas neid saada?
  • Kes Mis anne looduselt?
  • Miks on polis ülem perekonnast ja külast?
  • Millised sõjad on õiglased?
  • Miks on see vajalik?
  • Mis on kõikidele inimestele ühine?
  • Kuidas tekkis eraomand?
  • Kui inimene selle korjab või siis kui sööb?
  • Kuidas sõlmitakse ühiskondlik leping?
  • Kes ja kuidas määratleb seda üldist tahet?
  • Kes kaitseb ühiskondlikke vähemusi?
  • Millest tuleneb ühiskonna oht üksikinimesele?
  • Mida teha või mida mõelda äkki ta ikkagi eksib?
  • Kuidas kujuneb ühiskondlik arvamus?
  • Mis kasu on isikupärastest inimestest laiadele massidele?
  • Kes on proletariaat?
  • Mis siis kui tõde on vastupidine?
  • Mis siis kui moraal ise on ohtude oht?

Lõik failist

Vabakirikud,  usuvabadus  ja ühiskond: Sissejuhatus poliitilisse  filosoofiasse  * A. Kilp * KUS 2010 
Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse 
 
Mõned mõisted 
 
Fileo  sofia
 on „tarkusearmastus”. Tarkus on teatud liiki teadmine. Kui  antiikajal  hakati mõtisklema 
maailma üle, siis nimetatigi seda teadmiste otsingut „filosoofiaks”. Filosoofia abil püütakse  niisiis  
saada  teadmisi  ehk  tarkust  maailma,  inimese  ja  tema  elu  eesmärkide  kohta.  Filosoofia 
käsitlusobjektiks  on  seetõttu  just  igapäevaelu.  Filosoofia  tegeleb  probleemidega,  millele  ei  saa 
vastata  traditsionaalsetel  teaduslikel  viisidel  –  vaatlemise,  mõõtmise,  arvutamise  jms  empiirilise 
tegevuse kaudu –, seetõttu öeldakse, et filosoofilised teadmised ei ole  teaduslikud , seetõttu ka mitte 
õiged  või  valed.  Filosoofia  tegeleb  küsimustega,  kuidas  me  seda  maailma  tunnetame  ja  mida  me 
oleme suutelised sellest teadma – rõhuasetusega „kuidas me mõtleme”, mitte aga „mida me teame”. 
Osadele meie jaoks vägagi „elulistele” küsimustele ei anna ka filosoofia ammendavaid vastuseid, nt 
Jumala  olemasolu,  maailma  lõpp  ja  algus  jne.  Siiski  esitab  filosoofia  teatud  põhjapanevaid 
küsimusi,  nagu:  kuidas  peaksime  elama,  kas  looduses  valitseb  mingi  korrapära,  kas  on  olemas 
mingi üldkehtiv  moraal  või sõltub see ajast, kohast või muudest teguritest. 
Filosoofia üheks valdkonnaks on poliitiline filosoofia
Mis  on  poliitika?  Kr  politiké  tähistab  linna-  või  riigijuhtimiskunsti  ( polis   –  riik).  Üldlevinud 
definitsiooni  kohaselt  on  poliitika  ühiskonna  ja  riigi  toimimist  korraldav  sihiteadlik  ja  järjekindel 
tegevus,  milles  osalevad  erinevad  huvirühmad  ja  institutsioonid,   kusjuures   nende  eesmärgiks  on 
(riigi)võimu omandamine, kasutamine ja säilitamine. Poliitika puudutab niisiis võitlust võimu ja 
selle reguleerimise nimel ühiskonnas ja riigis.  
Võim  ja  valitsemine  on  niisiis  inimlikud  põhifenomenid,  mida  tänaseni  püütakse  seletada  ka 
religioosselt.  Läbi  aegade  on  võimu  kohta  antud  väga  erinevaid  seletusi,  kuid  varem  või  hiljem 
põrkutakse  filosoofilist  või  sotsioloogilist  kirjandust   lugedes   Max   Weberi   definitsioonile:  „Võim 
tähendab  šanssi  mingi  sotsiaalse  sideme  sees  oma  tahet läbi suruda ka vaatamata vastuseisule – 
millele see šanss tegelikult toetubki.” 
  
Poliitiline filosoofia eeldab kolme asja: 
1. Tekib võim. Sumeritest alates juba saab rääkida võimust, kuid seda mõistetakse mütoloogiliselt, 
religioosselt. 
2.  Võim  eristub  (mitte  ilmtingimata  täiesti  eraldub)  religioonist.  Nii  kaua  kuni  valitsevaks 
mõtteviisiks  oli   religioon ,  ei  tekkinud  spetsiifilist  küsimust  võimust,  poliitiline  küsimus  oli  seotud 
müütilis-religioossete  küsimustega.  Näiteks  Egiptuses  oli  preestrivõim.  
Poliitilise  võimu  küsimus 
tekkis  hetkel,  mil  ilmalik  poliitiline  võim   lahutus   religioossest  hierarhiast,  tekib   juhtkond ,  kelle 
päritolu pole enam  jumalik
Vana  Lähis-ida  poliitiliseks  mudeliks  oli  jumal-kuningas,  mida  toetas  ja  ümbritses  preesterlik 
bürokraatia  
(valitseja  ja   preester   olid  alati  eraldi,  kuid  toimisid  koos),  mille  liikmed  tõlgendasid 
maailma  läbi  müüdi,  läbi  religiooni.  Näiteks  kogukonna  toit  sõltus  kapriissest  ilmast  ja 
loodusjõududest, midagi arutleda suurt suujuures ei olnud.  
3.   Poliitfilosoofia   tekib   koost   riigiga.  Esimesed  inimeste  ühendused  olid  linnalistes  struktuurides, 
polistes 
Poliitiline  teooria  on  seletuslik  skeem,  mis  kirjeldab  seda,  mida  nimetatakse  poliitiliseks  eluks ja 
kuidas seda mõningatel põhjustel korraldada. Argumendid on alati vormis: “kui teeme teistmoodi, 
siis  süsteem  ei  tööta,  riik  ei  ole  tõhus.”  Poliitiline  teooria  püüab  korraldada  võimu  korralduse 
institutsionaalseid protsesse (nt küsimus, kas on efektiivsem ühe või kahekojaline  parlament ), kõik 
vastused  tegelikult   toimivad   rohkem  või  vähem.  Poliitiline  teooria  analüüsib  reaalset  poliitilist 
praktikat, mida see tähendab ja mida peaks tähendama (nii võib ka muuta seda, mis on), otsib teatud 
regulaarsusi, otsustab faktide ja empiirika põhjal, kuid ei vasta küsimustele: kas võim on õiglane? 
kas viib ellu rahva tahet?  
 

Vabakirikud, usuvabadus ja ühiskond: Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse * A. Kilp * KUS 2010 
Need  arutlused  rajanevad  poliitilisel  filosoofial, mis vastab küsimustele: mis on vabadus, autoriteet, 
riik,  ühiskond,  kodanik,  vastupanuõigus,  poliitilised   voorused ,  poliitiline  osalus,  poliitiline 
kohustus.  Suur  osa  sellest  poliitilisest  filosoofiast  on   eetika   –  arutlused  rajanevad 
väärtusotsustustele.  Poliitfilosoofia  arutlus  pole  nii  suures  osas  empiiriliselt  kinnitatav  kui 
poliitiline teooria. Suur osa poliitilisest filosoofiast tegeleb hea ja halva põhjendamisega. Reaalselt 
taandub tihti selline arutlus ka küsimusele inimesest ja sellest tulenevatele küsimustele: Milline 
on inimese loomus? Mis on inimõigus, loomuõigus, sünnipärased ja võõrandamatud õigused, miks 
ei või inimene ise end orjusesse müüa? Kas  indiaanlased  on inimesed? Kas neegril on õigusi? Kes 
on kodanik? Mis on hea elu? Miks antakse ühele õigus  valitseda  teise üle, milline valitsemine ja riik 
on õiglane? Varem vaaraode puhul või Moosese-aegses Iisraelis sellist küsimust ei tekkinud, või kui 
tekkis, siis ei olnud küsijat  kauaks
 
Vana-Kreeka 
Polis 

Polised   olid  suhteliselt  väikesed   linnriigid   mägisel  mere-äärsel  maal,  inimesed  olid  valdavalt 
paiksed ,  kuid  meresõitjatena  nad  suhtlesid  ka  teiste  tsivilisatsioonidega.  Erinevad  linnriigid 
korraldasid oma elu suhteliselt  erineval  viisil. 
Ateena   linnriigis  oli umbes 300 000 inimest, neist umbes kolmandik olid  orjad Aristoteles  pakkus 
välja,  et  kogu  käsitöö   tehtaks   orjade  poolt,  et  kodanikud  saaksid  pühenduda  poliitikale,  kuid  see 
polnud reaalsuskirjeldus
 (ka kodanikud tegid lihtsamaid töid).  
Teine  grupp  olid   metoigid   ehk  teiste  linnade  kodanikud,  kes  ei  saanud  mingilgi  moel  saada  linna 
kodanikuks. Meetikutel polnud osa linna poliitilises elus. 
Kodanikud olid  vaid linnas sündinute järeltulijad ning vaid nemad osalesid poliitilises tegevuses. 
Kodakondsust  mõisteti  nagu  perekonda  kuulumist.  Kreeklastele  oli  oluliseks  poliitfilosoofiliseks 
küsimuseks, kuidas leida igale inimklassile koht kogu ühiskonna tervikus.  
Institutsioonid.  Vähemalt  20-aastased  mehed  võtsid  osa  rahvakoosolekutest  ning  osalesid  ka 
vandekohtutes.  Jutt  vana-kreekalikust  otsedemokraatiast  on  rohkem  müüt  kui   reaalsus ,  kõik 
Kreeka   valitsemisvormid   omasid  teatud  esindajate  valimist,  aga  need  esindajad,  poliitilised 
ametnikud pidid olema vastutavad selle kodanikeühenduse – rahvakogunemise – ees.  
Vastutus  oli  korraldatud  järgmiselt:  1.  tavaliselt  kehtis  tagasivalimiskeeld,  2.  linna-ameteid  juhiti 
kümnekaupa,  kus  igast  suguharust  oli  valitud  üks.  3.  rahvas   kontrollis   valitsuse  tegevust  läbi 
viiesajanõukogu ja vandekohtute.  
Igal  aastal  valiti  Ateenas  ametisse  arhondid  (üheks  aastaks)  ja  võeti  igast  füülist  (suguharust, 
hõimkonnast)  liisuheitmisega  50  liiget  viiesajanõukogusse  ( bulee ).  Õiguslikke  küsimusi  lahendas 
vandekohus.  Kohaliku  valitsemise  pärast  olid   ateenlased   jaotatud  sajaks  demoseks,  millesse 
kuulumine   oli  päritav.  Kus  iganes  ateenlane  ka  elas,  ta  kuulus  päritolu  järgi  ikka  ühte  ja  ainsasse 
demosesse. 
Kandidaate  esitati  valimise  ja  liisu  teel,  demos  valis  kandidaadid  vastavalt  oma  suurusele  ning 
reaalsed  ametikohad valiti  liisugaLiisk  oli kreeklastele eriti demokraatlik vorm!  
Kümme kindralit (strateegi, strategoi) valiti otse ja neid võis valida ka korduvalt. Neil oli suur mõju 
Nõukogu ja rahvakogunemise üle.  
Viisajanõukogu. Igast suguharust kuulus sellesse liisu teel 50 liiget, ühe  suguharu  esindajad ajasid 
linna  asju  kümnendiku  aastasest  ametiajast.  Need  50  moodustasid  prütaneia,  mida  juhtis  üks 
nõukogumees üheksast mitteametisolevast suguharust. See juht omas  tegelikku  kontrolli ning toimis 
kogu  nõukogu  nimel,  ta  valiti  liisuga  üheks  päevaks  ning  ateenlane  sai  seda  ametit  pidada  vaid 
päev  elus.  Viiesajanõukogu  oli  kõrgeim  võim,  sest  arutas  kõik  rahvakoosolekule  (ekleesiale) 
tehtud   ettepanekuid   ning  ka   riigiametnikud ,  sõjaväegi  allusid  sellele  nõukogule.  
Nõukogu 
kuulutas  sõdu  ja  sõlmis  rahu,  lõi  sõjalisi  liite,  määras   maksud ,  kõik  see  omakorda  läks  veel 
rahvakoosolekule heakskiidu saamiseks.  
 

Vabakirikud, usuvabadus ja ühiskond: Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse * A. Kilp * KUS 2010 
Kohtute  liikmed  määrati  demoste  poolt,  igal  aastal  valiti  6000  kodanikku,  kellest  seejärel  valiti 
liisuga teatud kohtutesse ja teatud juhtumite üle otsustama. Selleks pidi kodanik olema vähemalt 30-
aastane. Kohtu keskmine suurus oli 500 inimest. Kohus hääletas süü ja siis otsuse üle. Ateenlased 
leidsid , et kohus toimis ja otsustas rahva nimel.  
Kontroll valitavate ametnike üle: 1. Enne ametisse asumist uuriti, kas kandidaat sobib ametisse, 2. 
ametiaja  lõpus  vaadati  (tavaliselt  kohtu  ees)  üle  kõik  tema  sooritatud  teod,  3.  ametiaja  lõpus 
kontrolliti,  kuidas  ta  rahva  raha  on  kasutanud.  Ametnikku  tagasi  valida  ei  saanud,  teda  kontrolliti 
enne ja pärast ametisoleku aega.  
Poliitilised  ideaalid.  Kodakondsus  oli  ateenlaste  kõrgeim  au.  Perekond,  sõbrad  ja  vara,  neid 
nauditi parimal juhul kui elemente sellest ülimast heast, mis väljendus selles, et inimene omas kohta 
linnas  ja  selle  tegemistes.   Perikles   ütles:  “Inimene,  kes  ei  tunne  huvi  avalike  asjade  vastu,  on 
kasutu
”  ja  „Kuigi  vähe  on  poliitika  algatajaid,  oleme  me  kõik  poliitika  üle  otsustajad“.  (nagu 
kokandust võivad osata vähesed, kuid toidu maitsvuse üle saavad otsustada kõik..) 
Kõik väärtuslik, ihaldatav ja loov, põhimõtteliselt kõik, mida inimene teeb, teeb ta linnas, polises. 
Inimene  on  polise  loom  (zoon  politikon).  Ateenlase  religioon  oli  linna  religioon,  usulised 
sündmused  olid  linna  sündmused  ja   kunst   oli  linna  kunst.  
Aristoteles  ütles:  “Ateenlase 
konstitutsioon on tema elustiil” (mitte  legaalne  struktuur).  
Avalikus ametis olemine polnud ateenlastele karjäär, vaid see oli midagi, mida juhtus iga tavalise 
kodaniku elus. Aristoteles väitis “Ateena Konstitutsioonis”, et umbes iga kuues kodanik osales igal 
aastal tsiviilvalitsuses (küll peamiselt kohtus). Ateena traditsioonis keegi ei sündinud ametisseei 
ostud  endale  ameteid
,  vaid  kõigil  on  võrdne  võimalus  ametitesse  jõuda,  sh  ka  vastavalt  tema 
loomulikele võimetele.  
Vabadus  ja  seaduskuulekus  olid  võimalikud  vaid  koos,  vabadus  sisaldas   austust   seaduse  suhtes. 
Türanniat (valitsemist jõu, mitte seaduste läbi) peeti halvimaks võimalikest valitsustest.  
Ateenlased uskusid ka arutelusse kui parimasse vahendisse poliitika loomiseks ja elluviimiseks. See 
on  kindlasti  üks  põhjus,  miks  just  Ateenas  arenes  välja  poliitfilosoofia.  Samas  uskusid  kreeklased  
ka seda, et vaid nendel on selline arutlemise and ja  ratsionaalne  võime, teised  rahvad  olid loomult 
orjad (Aristoteles). Ateenlased pidasid ka lugu tavadest , kuid need polnud väärtuseks  iseendas .  
Enne Platoni 
Suure  poliitfilosoofia  aeg  jõudis  tegelikult  kätte  alles  siis,  kui  Ateena  oli  langenud  Spartale
Ateena vastandus Spartale kui progressiivne riik konservatiivsele, demokraatlik aristokraatlikule.  
Herodotus  (484-425  eKr)  kirjutas  teoses  “Ajalugu”:  “ Monarh    kaldub   türanniasse,  demokraatia 
teeb  kõik  inimesed  seaduse  ees  võrdseks.  Kuid  demokraatia  võib  muutuda  pööblivalitsuseks  ning 
seetõttu  on   parimate   meeste  valitsus  ( aristokraatia )  kindlalt  eelistatavam.  Miski  aga  ei  saa  olla 
parem kui ühe ja kõige  parima mehe valitsus.”
 
Solonist (640-560 eKr) alates läks lõhe demokraatia ja aristokraatia vahel umbes nii, põhjused olid 
peamiselt  majanduslikud,  aristokraatia  huvid  seisnesid  peamiselt  maaomandustes,   demokraatias  
domineerisid väliskaubandus ja Ateena mõjuvõimu arendamine merel.  
“Ateena  Konstitutsioonis”  (omistatud  Xenophonile,  430-354  eKr)  kirjeldatakse  mereväge  kui 
tüüpilist demokraatliku militaarsüsteemi osa, raskerelvastatud maavägi on omane aristokraatiale.  
Komöödiakirjanik Aristophanese (445-386 eKr) teostest võib leida kommunistliku mõtte arendusi, 
ta kirjutas umbes 390 komöödiat, mille teemade seas olid ka naiste õigused, abielu kaotamine, laste 
kasvatamine  lahus  vanematest , kogukonna vanemate juhtimise all, kogu töö tegemine orjade poolt.  
 
Vanas-Kreekas  oli  ka   harmoonia   (kooskõla,  mitmekesisuses  avalduva  ühtsuse)  ideaal
Harmoonia  (kesktee  kahe  äärmuse  vahel,  nende   tasakaalustamine )  või “õiglus” on ülim põhimõte 
füüsilise maailma kirjeldamiseks. Pythagorase (580-500 eKr) filosoofia pidas harmooniat  muusika
meditsiini,  füüsika  ja  poliitika  peamiseks  põhimõtteks.  Harmoonia  on  nii  füüsiline  (looduses)  kui 
eetiline põhimõte (inimloomuses). Pythagorase jaoks oli see alus, kust edasi minna, millest lähtuvalt 
asju seletada.  
 
 

Vabakirikud, usuvabadus ja ühiskond: Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse * A. Kilp * KUS 2010 
Teatud ajajärgul toimus vana-kreeklaste mõtlemises rõhuasetuse muutus – reaalteadustelt, kunstilt 
ja  muusikalt   mindi   üle  rohkem  psühholoogiale,  loogikale,  religioonile,  eetikale  ja  poliitikale
Põhjusteks oli: rikkuste kasv,  linnastumine , avaliku kõne arendamise vajadus. Kreeklased arendasid 
peamiselt ikka neid asju, mis olid vajalikud avalikus karjääris.  
Sokratese surmast kuni umbes 17. sajandini polnud looduse uurimine tema enda pärast, sõltumatult 
inimsuhetest  ja  huvidest,  enamusele  mõtlejatest  enam  põhiküsimuseks.  „Inimene  on  kõigi  asjade 
mõõt, nende asjade, mis on, ja nende asjade, mida ei ole.“ 
(Protagoras. 480-410 eKr). Keskenduti 
rohkem humanitaarteadustele. Inimesest lähtuvalt seletati maailma.  
Miks?  Kreeklased  kohtusid  paljude  eri  kultuuride  ja  tavadega  ning  see  ajendas  neid  selles 
paljususes  otsima  püsivat ja muutumatut. Nad hakkasid eristama tavasid ja loodust (viimane peaks 
olema kõigi jaoks ühine). Ideaalne õiglus tuleneb loodusest.  
Sokratese (470-399 eKr) suur huvi oli eetika: kui on palju erinevaid tavasid ja kombeid, siis mis 
väärtused on tõelised ja õiged? Seejuures on tunda ka loodusteaduste uurimise (füüsilise filosoofia) 
mõjusid: nt  uskumus , et voorus on teadmine, seda saab õppida ja õpetada. On võimalik ära tunda 
üldiseid käitumisreegleid ning 1. kasvatada neid inimestesse läbi hariduse, 2. luua eetilist riiki. 
 
Platon  
Platon  (427-347  eKr)  oli  pärit  väljapaistvast  Ateena  perekonnast  (Aristoteles  ei  olnud  kõrget 
päritolu ega ka  Ateenast , oli  metoik ).  
Ideed  
Platon  rajas  normatiivse  poliitilise  filosoofia,  ta  kehtestas  väärtussüsteemi,  mis  on  õiglane  ning 
mida tuleb rakendada poliitilisele ühiskonnale. Ta leidis, et maailma algeks on ideede (sg. eidos, pl. 
eideai)  maailm,  kogu  reaalne  maailm  on  vaid  selle  ideede  maailma  hale  vari,  meenutus.  Tema 
idealism   vastandus  materialistlikule  mõtlemisele.  Ideed    eksisteerivad  tõelisuses  enne  kõiki 
materiaalseid asju. Ideed ei ole mitte üksnes püsivad, kõigi  kehaliste  asjade algkujud, vaid ka nende 
põhjus ja eesmärk; ideede maailma täiuslikkuseni ei küüni materiaalne tegelikkus iialgi. Samas on 
igas materiaalses asjas osalistelt olemas idee ning samal ajal ka olematus ja teisitiolemine.  
Igal  ideel  on  kolm  põhikuju:  põhjus,  eeskuju  ja  eesmärk  ( telos ).  Iga  asi  areneb  vastavalt  oma 
loodusepoolt  ettemääratud  eesmärgi  suunas  (teleoloogia).  Sellel  lähtealuselt  tuletab  Platon  kogu 
oma  poliitilise  filosoofia.  Kogu  maailm  liigub  oma  hüve  (agathon)  suunas,  ka  inimese  eesmärk 
(telos) on hüve. Põhiküsimuseks on, milline on õiglane riik, mis  tagaks  hea elu.  
Voorused 
Vanad  kreeklased  ülistasid  nelja  põhivoorust:  tarkust  (sofia),   vaprus   (andreia),  mõõdukust 
(sofrosüne) ja õiglust (dikaiosüne). Väärtused pole mitte kokkuleppe ega konteksti küsimus, vaid on 
abstraktsed/ideaalsed  ja  suurema  süsteemi  osad.  Platon  põhjendab  moraali  ja  eetika  kaudu  ka 
poliitikat. Inimesi tuleb kasvatada nii, et neil võtaks kuju need neli  voorust  ja  selliselt  saab inimesi 
kasvatada ainult riigis, mis samuti omab neid nelja voorust. Mis iganes on täiuslik, omab neid nelja 
voorust.  Kõik  liigub  oma  täiuse,  oma  hüve  ja  eesmärgi  suunas.  Objektiivselt,  idealistlikult, 
teleoloogiliselt.  
Platonil  on kaks peamist poliitfilosoofilist teost: Polüteia ehk riik ja Nomoi ehk seadused.  
Riik, Polüteia 
Hea  inimene,  hea  elu  ja  hea  riik,  mis  need  on  ja  kuidas  neid  saada?  Hea  on  kusagil  objektiivselt 
olemas, hea on objektiivne reaalsus ning seda tuleb realiseerida mitte sellepärast, et inimesed seda 
tahavad, vaid sellepärast, et see on hea. Tuleb selline hea ära tunda, saavutada õige teadmine ning 
see toobki kaasa voorused (voorus on teadmine) ja hea elu ja riigi. Platon eristab teadmist inimese 
enda arvamustest, teadmine puudutab asjade idee tunnetamist, see on tõsikindel teadmine, arvamus 
on ekslik ja inimlik. 
 

Vabakirikud, usuvabadus ja ühiskond: Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse * A. Kilp * KUS 2010 

Vasakule Paremale
Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #1 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #2 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #3 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #4 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #5 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #6 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #7 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #8 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #9 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #10 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #11 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #12 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #13 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #14 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #15 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #16 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #17 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #18 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #19 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #20 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #21 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #22 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #23 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #24 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #25 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #26 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #27 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #28 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #29 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #30 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #31 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #32 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #33 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #34 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #35 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #36 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #37 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #38 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #39 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #40 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #41 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #42 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #43 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #44 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #45 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #46 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #47 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #48 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #49 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #50 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #51 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #52 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #53 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #54 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #55 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #56 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #57 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #58 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse #59
Punktid 5 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 5 punkti.
Leheküljed ~ 59 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2014-03-31 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 38 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor SigneI Õppematerjali autor

Kasutatud allikad

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
110
doc

Õigusfilosoofia ajalugu

õppekava, tuleb end nendes teemades täiendada iseseisvalt või õppekavade väliselt ning ikkagi sobituda olemasolevate õppekavade raamidesse. o Kui kirjutada kahe teksti võrdlust, siis järgib see täiesti omaette loogikat, võrdlevast poliitikast või politoloogia metodoloogiast suurt kasu ei ole (vahest ainult kvalitatiivse võrdleva analüüsi osas on kokkulangevusi). 1. loeng (06.02.06). Sissejuhatus ainesse. Poliitikafilosoofia teke. Vana-Kreeka. Platon. 4 suurt küsimust, millele peavad vastama kõik poliitfilosoofilised käsitlused (Portis 1998 Political Theory from Plato to Marx: 9-11): 1) küsimus inimloomusest, mis on inimesele kui liigile eriomane? Inimeseks olemine seisneb potentsiaalsuses ja realiseerumises. Ka ratsionaalne valik on inimeses potentsiaalselt olemas? Mis õigused on inimesel? Inimene on poliitiline olend (Aristoteles), usklik loom

Õigus
thumbnail
43
docx

Euroopa ideede ajalugu

S. : hinge harmooniast ­ see peegeldub naudingutes. Harmoonilisel inimesel on mõõduka suurusega meelelisi naudinguid. Suur nauding ühiskondlikest tunnetest ja suhetest. Voorus on õnne paratamatu tingimus. Tunneme valu : nähes endas halbu tundeid või meenutades oma halbu tegusid (südametunnistus). Järelikult on õnne jaoks oluline puhas südametunnistus. Õnnelik elu on elu ühiskonna teenistuses. Samas ka filosoof teenib oma teostega ühiskonda. Jean-Jacques Rosseau tsivilisatsioonikriitika Loomulik inimene ­ inimene, kes areneks ühiskonna mõjudest väljaspool. Enesearmastus- põhivajaduste rahuldamine. Sõltumatu : kuna tal pole põhjust teistele halba teha, sest ta ei võistle nendega ega püüa muljet avaldada. On kaastundlik inimene ning ta on oma eluga rahul. Ühiskondlik inimene ­ inimene , kes on kasvanud ühiskonnas ja on seetõttu moraalselt korrumpeerunud

Euroopa ideede ajalugu
thumbnail
22
odt

Euroopa ideede ajalugu

Metodoloogilised küsimused 1. Tekstuaalne ja kontekstuaalne meetod ideedeajaloo uurimisel Tekstuaalne-arthur lovejoy1873-1962. “Mõtlemine on inimest defineeriv tunnus”. Universaalsed probleemid, ideede ajaloo tsüklilisus, ideid kombineeritakse nagu legosid, kanooniliste suurte mõtlejate rida (from platon to nato). Vanade tekstide lugemine annab tähenduse ka tänapäevale. Kontekstuaalne (cambridge koolkond), Quentin Skinner(sünd 1940), 2 olulist aspekti, autori kavatsus(mitte aninult mida väidab vaid miks väidab), ajalooline kontekst ja keelelised tavad. Õnn 1. Platon ja Aristoteles õnne olemusest Platon- õnne jaoks oluline vooruslik elu, milleni viib hinge harmoonia, mõistuse(valitseb), emotsioonide(toetab) ja instinktide(talitsetud) sümbioos, õiglane inimene on õiglane ka teiste suhtes. Aristoteles –Õnn- hinge mõistuspärane toimimine vastavalt loomutäiusele. Inimene peaks lähtuma mõistusest mitte ihadest. 2. Aristoteles, Platon ja stoikud õn

Euroopa ideede ajalugu
thumbnail
72
docx

Euroopa ideede ajalugu

vooruslikust käitumisest) ­ oma ühiskondlike tunnete vaatlemisest sisekaemuses ja neist tulenevatest vooruslikest tegudest. Tuleb teha sõpradele, kogukonnale head ja tegutseda riigi huvides ­ see teebki õnnelikuks. Voorus on õnne tarvilik tingimus ja tunneme valu, kui vooruslikult ei käitu, sest sisekaemuses saame aru. Shaftesbury õnneliku elu vormidest Pole selge, millist rolli mängivad välised asjad õnnes. Kindel, et õnnelik elu on elu ühiskonna teenistuses. Filosoof teenib ühiskonda, olles moraalne kasvataja. Jean-Jacques Rousseau tsivilisatsioonikriitika ­ moodne inimene ei suuda õnnelik olla Moodsa aja probleemid: · Arutlus teadusest ja kunstidest · Arutlus ebavõrduse tekkest Kaks võimalikku lahendust: · ,,Ühiskondlik leping" (1762) · ,,Emile" (1762) Loomulik inimene ­ enne seda, kui ühiskond rikub ja muudab. Teda iseloomustab enesearmastust ­ peab endast lugu, on enesekindel, kuid eesmärgiks on põhivajaduste rahuldamine

Euroopa ideede ajalugu
thumbnail
28
doc

Euroopa ideede ajalugu

Euroopa ideede ajalugu Tarkust jagas Pärtel Piirimäe Metodoloogilised küsimused 1. Tekstuaalne ja kontekstuaalne meetod ideedeajaloo uurimisel Tekstuaalse uurimismeetodi juhtfiguuriks oli Arthur Lovejoy teosega 'The Great Chain of Being'(1936). Selle lähenemise põhiteesideks on: · Ajalugu uurib inimest · Ideed on tsüklilised, puudub progress · Eksisteerivad universaalsed probleemid ning ajatud ideed · On olemas nn `idee-ühikud' (unit-ideas), mis on ideoloogiate ehituskivideks · Ajaloos on suurte mõtlejate kanooniline rida; uurida tuleb just nende teoseid · Autoreid endid pole vaja uurida: väidete tähendus selgub tekstist. Kontekstuaalse uurimismeetodi esindajateks on Cambridge'i koolkond (Quentin Skinner jt). Nemad väidavad, et tekstuaalse meetodi puhul on välja jäetud kaks olulist aspekti: esiteks peame mõistma autori kavatsust, mitte üksnes, mida ta kirjutas, vaid

Euroopa ideede ajalugu
thumbnail
60
docx

Sissejuhatus ideede ajalukku

 Emotsionaalne (toetavad julgus) Riigimehe elu: õnnelik, kui rakendab õiglus ja julgust, aga mitte  Instinktid(ohjeldamatud,mõõdukus!) tarkust. Rakendab voorusi ebat. ühiskonnas. Hea, kui hing juhitud mõistuse poolt- õiglane hing toimib õiglaselt teiste Filosoof: tarkuse voorus, täiuslik ühend hingede vastu. Poliitika eesmärk: õnneliku elu võimalus. Polis vajab filosoofi ja vastupidi.  Ilupüüdlus (armastus): subj naudingutunne – meelelised ja vaimsed!Õnnelik rahvas: kodanikud osalevad poliitikas ning toimivad vastavalt Vaid see, kes armastab ilu, elab elamisväärset elu. loomutäiusele; suur keskklass

Filosoofia
thumbnail
31
doc

Ideede ajaloo kotspekst

ülimalt suur refleksiivne nauding a) oma ühiskondlike tunnete vaatlemisest sisekaemuses b) ja neist tulenevatest vooruslikest tegudest Voorus on õnne paratamatu tingimus. Tunneme valu: nähes sisekaemuses inetuid, ebaloomulikke tundeid valu meenutades oma halbu tegusid Shaftesbury õnneliku elu vormidest Jääb lahtiseks, millist rolli mängivad välised asjad õnnes Ent on kindel, et õnnelik elu on elu ühiskonna teenistuses Samas ka filosoof teenib oma teostega ühiskonda 9. Rousseau moodsa inimese hingehaigusest Rousseau loomulikust ja ühiskondlikust inimesest I Loomulik inimene Enesearmastus (amour de soi) ­ põhivajaduste rahuldamine Sõltumatu: ei taha teistele halba ­ei võistle nendega 4 ei püüa muljet avaldada ei tunne hirmu Ühiskondlik inimene Eneseimetlus (amour propre) e

Filosoofia
thumbnail
27
doc

Euroopa ideede ajaloo eksam 2012

Eritas kahte põhilist eluviisi: Riigimehe elu: Riigimehel on ka võimalik teatud õnne saavutada, sest ta rakendab erinevaid olulisi voorusi kogukonna hüvanguks (õigluse, julguse, eneseväärikuse voorusi). Probleem on selles, et ta ei suuda rakendada tarkuse voorusi oma elus ning üleüldse ta rakendab oma voorusi ebatäiuslikes tingimustes(nt sõda või teatud sotsiaalne korraldus). See teeb õnne saavutamise raskemaks, seega on eelistatud filosoofi elu. Filosoofi elu(eelistatud): Filosoof on see, kes rakendab kõige täiuslikumalt tarkuse voorust. Ta on tarkuse saavutanu, kes mõtleb maailma üle oma teadmiste valguses ja seeläbi elab jumala-sarnast elu. Poliitika eesmärgiks, nagu inimestelgi, on õnn. Poliitika peab tagama polises inimesele õnneliku elu võimalikkus. Sellega seoses väidab Aristoteles, et polis on õnneliku elu jaoks hädavajalik. Filosoofid vajavad polist, sest ainult korralikult töötav riik annab võimaluse tagasitömbunud eluks.

Euroopa ideede ajalugu




Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun