Mis veebilehti külastad? Anna Teada Sulge
Facebook Like
Küsitlus


Referaat düsleksia (0)

5 VÄGA HEA
Punktid
 
Säutsu twitteris

Sisukord


Sissejuhatus 2
Düsleksia definitsioon 3
Lugemis-kirjutamisoskuse arengu etapid 4
Lugemisraskuse riskile viitavad kõne-ja keelearengu iseärasusesed koolieelses eas 5
Düsleksiaga toimetulemine 8
Kokkuvõte 12
Kasutatud allikad: 13

Sissejuhatus


Valisime oma referaadi teemaks lugemisraskuse ehk düsleksia. Sellise teema valisime sellepärast, et düsleksia on levinud arenguhäire ning lugema õppimine põhjustab paljudele lastele suuri raskusi ja ebameeldivust. Referaadis püüame leida vastuseid, kuidas düsleksiat ennetada, kiiresti avastada ning lugemisraskustega lastele lugemisprotsessi meeldivamaks muuta. Samuti uurime ka üldiselt eelkooliealise lapse kõnearengu iseärasusi ja lugema- ja kirjutamaõppimise etappe ja eeldusi . Lugemaõpetamine tundub meile kõige raskemini õpetatav osa alushariduses, seega loodame, et referaadist on meie edaspidises töös palju kasu.

Düsleksia definitsioon


1990. aastate lõpus moodustas Briti Psühholoogiline Ühiskond töörühma, et uurida düsleksia põhjust. Nad väitsid et, „ Düsleksia on ilmne kui täpne ja ladus sõna lugemine ja/või hääldamine ei arene täielikult või millega on suuri raskusi. See keskendub kirjaoskuse õppimisele „ maailma tasemel“ ja tähendab, et probleem on raske ja püsiv hoolimatta sobivatest õppimise võimalustest“. ( Reason , 2002: 188-9). See definitsioon tõestab vastuolulisust ametlikes düsleksia ringides aga selle eest on kasulik klassiõpetajatele.
(Dyslexia and Inclusion: supporting classroom reading with 7-11 year old, 2003, 3-4)
  • Düsleksia


    Düsleksia on väga tähtis probleem, kuna see on kõige sagedamini esinev arenguhäire. See avastatakse, kui lapsed lähevad kooli ja selgub , et neil tekib raskus lugema õppimisel. Need lasped on sama intelligentsed kui nende eakaaslased ja selletõttu on vanemad ja õpetajad üllatunud kui tekivad raskused. Analüüsid näitavad, et düleksikutest lastel on keelelise arengus suuri erinevusi võrreldes teiste lastega. Paljud neist on vajanud kõneravi juba enne kooli, kuigi mõne kõnepuue võib olla vaevumärgatav. Fonoloogilistest raskustest esineb düsleksikutel sageli probleeme verbaalse lähimälu piiratusega ja fonoloogilise teadlikkusega. Raskusi on tabelite lugemisel, üldtuntud järjendite, nagu näiteks kalendriaasta kuude nimetuste omandamine, mitmesilbliste sõnade kordamisel ja lugemise ja õigekirja spetsiifilised häired. Neil lastel on eriti raskusi sõnade kõlaga; nad teevd vigu kui püüavad seostada foneemi sss grafeemiga s. Eelkoolieas on neil olnud raskusi riimi ja alliteratsiooniga. Näib, nagu neil lastel oleks sõnamängude faas vahele jäänud. Hilisemas eas võib olla raskusi sõna hääldamisel. On võimalik, et düsleksikutest lapsed on kõne varajases arengustaadiumis olnud sõnade kordamises lihtsalt väga tõhusad, ja see segab hiljem lugemise omandamist. Peetakse oluliseks tuvastada düsleksia või mõne muu keelelise arengu häiretega lapsi, et nad saaks abi enne, kui see hakkab mõjutama nende õppimist. (Smith, Cowie , Blades, 2003, 355-356)
    Lugemisraskuseks (düsleksia) võib pidada olukorda, kus lugeja teeb lugemisprosessi käigus sedavõrd palju tehnilisi vigu, et selle tõttu kannatab loetu mõistmine. Lugemisraskuse kohta on loodud palju erinevaid definitsioone. Ühisosana rõhutatakse lugemise, häälimise, kõne-ja keelekasutuse probleeme lastel, kellel on eakohaselt arenenud kognitiivsed oskused, sensoorsed võimed ning kes on saanud adekvaatset lugemaõpetamist. Laiema tausta lugemisraskusele moodustavad bioloogilised, perekondlikud ning keskkonnast tulenevad iseärasused. (Lukanenok, 2008, 16)

    Lugemis-kirjutamisoskuse arengu etapid


    Eelkommunikatiivne ehk logograafiline etapp: lapse kirjakatsetused pole loetavad, laps mängib (jäljendab) lugemist ja kirjutamist. Laps tajub sõnu visuaalsete tervikutena, mismõttu tunneb ära sõnu ümbritsevast keskkonnast (oma nimi, McDondals, Ford ), õpib üksikuid tähekujusid ja –nimetusi. ( Hallap , Padrik, 2008, 296)
    Osaliselt alfabeetiline etapp: poolfoneetiline kirjutamine, situatiivne lugemine. Laps hakkab mõistma kirja alfabeetilist põhimõtet, st tähendust annavas edasi tähejärjed. Laps ei tunne veel kõiki tähti ega suuda määrata sõnade häälikkoostist. Ta kirjutab sõnaskelette, mis koosnevad näiteks algus- ja lõputähtedest ja/või veel üksikutest tähtedest, nt TRT( tort ), LEP(leib). (Hallap, Padrik, 2008, 296)
    Alfabeetiline etapp: foneetiline kirjutamine, aimamisi lugemine. Laps saab aru, et kirjapilt
  • 80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla

    Logi sisse ja saadame uutele kasutajatele faili TASUTA e-mailile

    Vasakule Paremale
    Referaat düsleksia #1 Referaat düsleksia #2 Referaat düsleksia #3 Referaat düsleksia #4 Referaat düsleksia #5 Referaat düsleksia #6 Referaat düsleksia #7 Referaat düsleksia #8 Referaat düsleksia #9 Referaat düsleksia #10 Referaat düsleksia #11 Referaat düsleksia #12 Referaat düsleksia #13 Referaat düsleksia #14
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 14 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2013-04-18 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 48 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor GreenLC Õppematerjali autor

    Märksõnad

    Mõisted


    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


    Sarnased materjalid

    106
    pdf
    PSÜHHOLOOGIA ALUSED
    148
    docx
    NEUROPSÜHHOLOOGIA
    352
    pdf
    Andekusest ja andekatest lastest
    194
    pdf
    Käitumine klassiruumis-Bill Rogers
    990
    pdf
    Maailmataju ehk maailmapilt 2015
    524
    doc
    Arengupsühholoogia
    130
    rtf
    Amundsoni raamat
    12
    doc
    Referaat-Düsleksia





    Logi sisse ja saadame uutele kasutajatele
    faili e-mailile TASUTA

    Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
    või
    Kasutajanimi / Email
    Parool

    Unustasid parooli?

    UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
    Pole kasutajat?

    Tee tasuta konto

    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun