- kui tehakse sissemakseid iga kuu näiteks nelja aasta jooksul ja intress on 12%, siis tuleb perioodiks arvestada 4*12 ning intressimääraks 12%/12. - kui tehakse sissemakseid aastas korra nelja aasta jooksul ja intress on 12%, siis tuleb perioodiks arvestada 4 ja intressimääraks 12% NB! Kõik kättesaadavad summad on positiivsed, väljaantavad aga negatiivsed. Lehekülg 4 Töötaja Toodete arv Brutopalk Sots.maks Palgafondi kogukulu Jüri 20 Err:509 20.79 Err:509 Jaan 30 Err:509 Err:509 Err:509 Madis 28 Err:509 Err:509 Err:509 Kalle 25 Err:509 Err:509 Err:509 Toomas 35 Err:509 Err:509 Err:509
00 TYPE 1 Lehekülg 3 Rahandus es tuleb tähele panna järgmist: näiteks nelja aasta jooksul ja arvestada 4*12 ning orra nelja aasta jooksul ja intress da 4 ja intressimääraks 12% positiivsed, väljaantavad aga Lehekülg 4 Töötaja Toodete arv Brutopalk Sots.maks Palgafondi kogukulu Jüri 20 Err:509 Err:509 Err:509 Jaan 30 Err:509 Err:509 Err:509 Madis 28 Err:509 Err:509 Err:509 Kalle 25 Err:509 Err:509 Err:509 Toomas 35 Err:509 Err:509 Err:509
37 € 661.82 € 16.04 € 2,683.36 € 1. Leia teetööliste tüki- ja tun ja L4. 4119.39 99.864 16702.254 2. Leia sotsiaalmaks. Kasuta 3. Leia tööandja töötuskindlu 4. Leia palgafondi kogukulu. 5. Täida "Kokku" rida. 6. Leia palgafondi kogukulu j või 15 €. Selleks sisesta lahtrisse A14 ja vajuta Enter klahvi).
Töötaja Puulusikate arv Brutopalk Sots.maks Palgafondi kogukulu Jüri 20 Err:509 Err:509 Err:509 Jaan 30 Err:509 Err:509 Err:509 Madis 28 Err:509 Err:509 Err:509 Kalle 25 Err:509 Err:509 Err:509 Toomas 35 Err:509 Err:509 Err:509
Reformierakonna lubadused LOL 1. Tõstame õpetajate palka, eraldades selleks riigieelarvest täiendavat palgafondi. 2. Käsitleme kooli palgafondi ühtsena ning lubame omavalitsustele eraldatud riikliku haridustoetuse raames finantseerida vajadusel ka koolides töötavaid tugispetsialiste või osta teenuseid maakondlikelt tugikeskustelt. 3. Tagame riikliku koolivõrgu arengukava koolides stabiilse riigipoolse õppekavapõhise rahastamise sõltumatult kooli omandivormist. Jätkame IB õppekava rahastamist. 4. Kindlustame kvaliteetse alg- ja põhihariduse andmise kodu lähedal. 5
SOOME Soome on ELi kõige põhjapoolsem liikmesriik. Pindala 338 434,7 km2 Rahvastiku arv 2014 a lõpus 5 471 753 ELi liikmesriik alates 1. jaanuar 1995 Euroala liige alates 1. jaanuarist 1999 Schengeni ala liige alates 25. märts 2001 SKP 2013 teenuste sektor (70,4%) tööstussektor (26,9%) põllu ja metsamajandus ning kalandus kokku (2,7%). Suurimad Soome ettevõtted on Nokia, Sampo Group, TeliaSonera, Neste Oil, Stora Enso, UPM, Fortum, Kesko, Kone, Wärtsilä, Metso, Outokumpu, YIT, Cargotec, Sanoma, Rautaruukki, Kemira, Tieto, Konecranes, Elisa Oyj ja Nokian Tyres. Rahvusvahelise ulatusega majandussektorid Soomes on metalli ja elektroonikatööstus ning metsa, tselluloosi ja paberitööstus. Soome peamised ekspordipartnerid on Rootsi, Venemaa ja Saksamaa ning peamised impordipartnerid on Venemaa, Saksamaa ja Rootsi. FISKAALPOLIITIKA Jäiga eelarvepoliitika...
Euroopa Komisjoni tasakaalustamatuse hindamise häiremehhanismi piirväärtus. Tööjõu ühikukulu kiire kasvuga kaasnevad peamised ohud on hinnasurve suurenemine, mis on juba praegu ilmne teenuste hindade kiiremas kasvus, ning eksportiva sektori hinnapõhise konkurentsivõime nõrgenemine. PALGA KASVU PÕHJSED JA TAGAJÄRJED Palk ja tööjõukulud Keskmise brutopalga kasvu kiirenemine oli 2013. aasta esimesel poolel majandusaktiivsuse pidurdumisega vastuolus. Tööjõukulude ehk palgafondi osakaal SKP-s suurenes. Kogutoodangu reaalne aastakasv ulatus 2013. aasta esimesel poolel 1,2%-ni ning sesoonselt ja tööpäevadega korrigeeritud arvestuses majandus nii esimeses kui ka teises kvartalis eelneva kvartali suhtes langes. Keskmise brutokuupalga kasv esimesel poolaastal siiski kiirenes 7,4%- ni, sealjuures teises kvartalis isegi 8,5%-ni. Palga- ja majanduskasvu vastassuunalist liikumist saab osaliselt selgitada tööturu tavapärase
1. SKP arvutamine. Arvutage toodud lähteandmete abil sisemajanduse koguprodukt SKP= Sisemaised kogu erainvesteeringud 45 r.ü , kaupade eksport 135, kaudsed netomaksud 30, kohalike omavalitsuste ostud 10, kapitali tarbimiskulu (amortisatsioon) 5, kaupade import 150, eratarbimiskulutused 90, keskvalitsuse ostud 35, teguritulu (neto) välismaalt 20. 2. Õige/Vale Kaudsete netomaksude puhul võetakse arvesse makse, mida makstakse tuludelt, omandilt või palgafondi pealt. Avatud majanduses on kulumultiplikaatori arvväärtus suurem kui suletud majanduses, sest avatud majanduses osa kasutatavast tulust säästetakse. 3. Mudelid, mis eeldavad lühiperioodil jäiku hindu (keyneslik koolkond), sisaldavad alljärgnevat seisukohta: a) kogunõudlus mõjutab ainult hinnataset, st nominaalsuurusi, mitte reaalsuurusi b) reaalse kogutoodangu mahu muutus on peamiselt tingitud kogunõudluse muutumisest
1. käibemaks 20%. kõikidel kaupadel teenustel 2. tulumaks 21%. maksavad kõik tulusaajad. Tulud tuleb deklareerida 3.kuu lõpus maksuametis. Jaguneb maksumääradeks 1. proportsionaalne kindel % tuludest 2. progresseeruv mida suurem palk, seda suurem maks. Propageerivad sotsid ja keskid. ASTMELINE 3. regresseeruv mida suurem palk seda vähem maksad 4. töötuskindlustus 1,4% töötasust. Tööandja maksab palgafondi 2,8%. tegemist solidaarsusmaksuga 3. pensiuonikindlustus 2% palgast. Kohustuslik nn 2. sammas. Juriidiline isik maksab sotsiaalmaksu 33%, millest 20% on sotsiaalkindlustus ja 13% ravikindlustus. 4. aktsiisimaks alx, tubakas, mootoriõli, elekter, pakend 5. maamaks laekub kohomile. Maa peab olema võimalikult efektiivselt kasutatud 6. tollimax sisse ja väljaveetavatel kaupadel 7. raskeveokimax kohalikum maksud: 1. müügimaks 2. paadimaks 3
Tulumaksu laekus eelmise aasta jooksul 6,064 miljardit krooni. Juriidilise isiku tulumaksu ülelaekumise tingisid ettevõtete poolt väljamakstud dividendidelt makstud tulumaks, mille maht oli oodatust märgavalt suurem, eriti arvestades juriidilise isiku tulumaksu laekumise rohkem kui 80 protsendilist kasvu 2002. aastal. Füüsilise isiku tulumaksu ülelaekumise põhjuseks oli prognoositust märgatavalt kõrgem tööhõive 2003. aasta II poolaastal, mis kiirendas palgafondi kasvu. Sotsiaalmaksu laekus aastaga 14,26 miljardit krooni. Sotsiaalmaksu ülelaekumise põhjuseks olid sarnaselt füüsilise isiku tulumaksule soodsad arengud tööjõuturul ja palgafondi kasv. Käibemaksu laekus aastaga 11,2 miljardit krooni. Käibemaksu ülelaekumise põhjuseks oli tagasihoidlik ekspordi kasv, mille tingis madal välisnõudlus. Kuna 6
· omistab raamatukoguhoidjate kutsekvalifikasiooni · tunnustab raamatukoguhoidjaid · annab välja autasusid ja stipendiume · avaldab aastaraamatut, erialaajakirja ja teisi trükiseid · informeerib üldsust oma tegevuses Sisseastumismaks ja iga-aastane liikmemaks on füüsilisele isikule kaks protsenti tema palgast, mis on viimase kahe kuu brutopalga järgi arvestatud. Juriidilisel isikul on aga sisseastumismaks 1000 krooni ja liikmemaks 0,5% palgafondi suurusest. Liikmeks võivad astuda nii juriidilised ja füüsilised isikud, samuti riigi ja kohaliku omavalitsuse ning ülikoolide asutused, kes on huvitatud koostööst ja ka füüsilised isikud, kellel on erilisi teeneid ERÜ tegevuses või raamatukogunduse arendamises ning nad nõustuvad ühingu eesmärkide ja ülesannetega ning aitavad ühingut. Dokumendihaldurite Ühing- See on hoogsalt arenev valdkond, millega puutuvad kokku peaaegu kõik inimesed, asutused ja organisatsioonid
· omistab raamatukoguhoidjate kutsekvalifikasiooni · tunnustab raamatukoguhoidjaid · annab välja autasusid ja stipendiume · avaldab aastaraamatut, erialaajakirja ja teisi trükiseid · informeerib üldsust oma tegevuses Sisseastumismaks ja iga-aastane liikmemaks on füüsilisele isikule kaks protsenti tema palgast, mis on viimase kahe kuu brutopalga järgi arvestatud. Juriidilisel isikul on aga sisseastumismaks 1000 krooni ja liikmemaks 0,5% palgafondi suurusest. Liikmeks võivad astuda nii juriidilised ja füüsilised isikud, samuti riigi ja kohaliku omavalitsuse ning ülikoolide asutused, kes on huvitatud koostööst ja ka füüsilised isikud, kellel on erilisi teeneid ERÜ tegevuses või raamatukogunduse arendamises ning nad nõustuvad ühingu eesmärkide ja ülesannetega ning aitavad ühingut. Dokumendihaldurite Ühing- See on hoogsalt arenev valdkond, millega puutuvad kokku peaaegu kõik inimesed, asutused ja organisatsioonid
Kaudsed maksud on sellised maksud, mis kanduvad esmaselt maksumaksjalt üle teisesele maksumaksjale. Kui kütuse aktsiisimaksu maksab riigile kütusefirma, siis tegelikult maksab selle kinni tarbija, sest firma lülitab täiendava maksu kütuse hinnale juurde. kaudseks maksuks on ka käibemaks, mis on kehtestatud enamikule kaupadele. Otsesed maksud on suunatud ettevõtetele või inimestele, kes peavad seda maksma otseselt kas saadud tulude, omandi, palgafondi või tehingu pealt. Olulisemad maksuliigid on üksikisiku tulumaks, ettevõtte tulumaks, käibemaks, sotsiaalmaks, erinevad aktsiisimaksud, kinnisvaramaks, riigilõivud ja tollimaksud. Eelarvepoliitika põhieesmärk on likvideerida tööpuudus ja inflatsioon. Languse perioodil on vajalik stimuleeriv poliitika st. valitsuse kulude suurendamine või maksude alandamine või nende kombineeritud kasutamine.
Kaudsed maksud on sellised maksud, mis kanduvad esmaselt maksumaksjalt üle teisesele maksumaksjale. Kui kütuse aktsiisimaksu maksab riigile kütusefirma, siis tegelikult maksab selle kinni tarbija, sest firma lülitab täiendava maksu kütuse hinnale juurde. kaudseks maksuks on ka käibemaks, mis on kehtestatud enamikule kaupadele. Otsesed maksud on suunatud ettevõtetele või inimestele, kes peavad seda maksma otseselt kas saadud tulude, omandi, palgafondi või tehingu pealt. Olulisemad maksuliigid on üksikisiku tulumaks, ettevõtte tulumaks, käibemaks, sotsiaalmaks, erinevad aktsiisimaksud, kinnisvaramaks, riigilõivud ja tollimaksud. Eelarvepoliitika põhieesmärk on likvideerida tööpuudus ja inflatsioon. Languse perioodil on vajalik stimuleeriv poliitika st. valitsuse kulude suurendamine või maksude alandamine või nende kombineeritud kasutamine.
nj1= ( TH1+ ADE1* te-1)/ Fef= (2628+ 365* 0,5)/ 1825= 1,5 2 juhti nj2= ( TH2+ ADE2* te-1)/ Fef= (5256+ 722* 0,5)/ 1825= 3,1 4 juhti Remonditööliste arv: Nrt1= T1/ Fef= 242,3/ 1825= 0,13 töölist Nrt2= T2/ Fef= 486,2/ 1825= 0,27 töölist 4.3 Palga arvutus Bussijuhtide põhipalgafond, ( M-tunnipalk): Sjp1= M( TH1+ ADE1* te-1)= 55( 2628+ 365*0,5)= 154577,5 EEK Sjp2= M( TH2+ ADE2* te-1)= 55( 5256+ 722*0,5)= 308935 EEK Täiendava palgafondi protsent, ( Dp- puhkusepäevade arv; Drp- riiklike pühade arv): Ptäiend= Dp* 100/ ( Dk- Dp- Drp)= 28* 100/ (365- 28- 10)= 8,6% Aastane palgafond: Sj1= Sjp1( 1+ Ptäiend/ 100)= 154577,5 ( 1+ 8,6/ 100)= 167871,2 EEK Sj2= Sjp2( 1+ Ptäiend/ 100)= 308935 (1+ 8,6/ 100)= 335503,4EEK Remonditööliste põhipalgafond, ( Mr- remonditöölise tunnitasu): Srp1= T1* Mr= 242,3* 65= 15749,5 EEK Srp2= T2* Mr= 486,2* 65= 31603 EEK Aastane remonditööliste palgafond:
sõbralik pere. Teema 12 Thomas Malthus rahvastatusteooria Ricardo tõlgendas Malthuse teooriat ("Rahvastusseadus" iha sugupoolte vahel põhjustab elanikkonna kasvu geomeetrilises progressioonis, kuid toiduainete varud suurenevad vaid aritmeetilises progressioonis. Tasakaalustavat süsteemi näeb epideemiates ja sõdades. Malthus pidas eelkõige silmas USAd, ei näinud ette arenenud riikide tehnoloogiahüpet.) kui palgafondi probleemi. Palgafondi suurenemine või vähenemine kutsub esile rahvastiku suurenemise või vähenemise. Võtab rahvastusteooria oma majandusteooriasse: rahvastiku kasv A suureneb nõudlus toiduainete järele A väheviljakate maade kasutuselevõtt A tootmiskulude kasv A hinnatõus A ettevõtjad tõstavad töötajate palku A väheneb kasum A võimalus tootmist laiendada väheneb A majanduskasvu seiskumine A krahh. Lahendus: vabamajandus. Tõestas, et rahvusvaheline
o Maksukoormus: kui suure osa ühiskonna tuludest(SKPst) moodustavad maksud o Maksude vältimine maksude vähendamine legaalsel teel o Maksudest hoidumine maksupettus o Kaudsed maksud on sellised maksud, kus maksusubjekt ja tegelik maksukoormuse kandja ei lange kokku o Otsesed maksud on suunatud otseselt ettevõtetele või inimestele, kes peavad seda maksma kas saadud tulude, omandi, palgafondi või tehingu pealt o Kohalikud maksud kehtestab kohalik omavalitsus ja nad kehitvad kohaliku omavalitsuse territooriumil o Riiklikud maksud kehtestatakse parlamendi poolt ja nad kehtivad kogu riigis o Kaudsed maksud: o käibemaks o lisandväärtuse maks o aktsiisimaks o Otsesed maksud: o füüsilise isiku tulumaks o ettevõtte tulumaks o sotsiaalmaks, tööjõumaks
LÄÄNE- VIRU RAKENDUSKÕRGKOOL SOTSIAALTÖÖ ÕPPETOOL KÕI ST1 Marina Sepp Ametiühingute ajalugu ja hetkeolukord Eestis Referaat sotsioloogias Õppejõud: VEIELAINEN Mõdriku2008 Sisukord KÕI ST1....................................................................................................................1 Mõdriku2008.............................................................................................................2 Sissejuhatus........................................................................................................................3 1. Ametiühingu mõiste ja olemus......................................................................................4 1.2. Tööandja kohustused suhetes ametiühingutega.........................................
palgapoliitika. Hüvituse maksmisel võetakse aluseks järgmised näitajad : aeg ; tulemused ; aeg ja tulemused kombineeritult. Palgasüsteem sõltub kindlasti organisatsiooni elutsükli staadiumist ja organisatsiooni kultuurist. Palgasüsteemi loomine Sõltub palgapoliitikast, selle kriteeriumid on : töö väärtus ; töötaja väärtus vaadeldaval ametikohal ; tööga toimetulek ; firma võimalikud tulevikuvajadused. Määratletakse järgnevad näitajad : suhe palgafondi ja tootlikkuse või palgafondi ja klientide arvu vahel ; palga konkurentsivõime : kas ettevõte soovib olla turuliider või maksta alla keskmise palga ; kas palgasüsteem on avatud või suletud. Tuleb kindlaks teha mille eest palka soovitakse maksta : ametikoht / roll / töösaavutused / kvalifikatsioonid. Palgaturu uuring on andmete kogumine palkade kohta, mida makstakse teistes organisatsioonides sarnastel töökohtadel olevatele töötajatele.
· II lugemine - ülddiskusioon , mis lõpeb eelarve vastuvõtmisega. Võetakse vastu seadusena. 47. Suurimad tululiigid ja riigieelarves: · Sotsiaalmaks 30% · Mittemaksulised tulud 25% · Käibemaks 23% · Aktsiisid 12% 48. Kaudsed maksud - maksusumma lülitatakse kauba või teenuse müügihinda (nt. käibemaks). Otsesed maksud - suunatud ettevõtetele või indiviididele, kes peavad seda maksma kas saadud tulude, palgafondi vm tehingu väärtust arvestades. (nt. Sotsiaalmaks). 49. Riiklikud maksud: · Aktsiisid · Tulumaksud · Hasartmängumaksud · Käibemaks · Sotsiaalmaks · Tollimaks Kohalikud maksud: · Müügimaks · Paadimaks · reklaamimaks 50. Suurimad kululiigid riigieelarves: · Sotsiaalne kaitse 33% · Majandus 15% · Tervishoid 13% · Haridus 11% 51. Riigieelarves kulude jaotus:
w - töötasu ja palk ning lisamaksed koos sotsiaalmaksuga rt renditulud r netointressitulud (intressitulu-tulumaks) corp korporatiivsete ettevõtete kasumid, sh dividendid, jaotamata kasumid, korporatsioonide kasumimaksud noncorp - mittekorporatiivsed kasumid (tulud e. omaniketulud) Otsesed maksud on majapidamistele ja firmadele kehtestatud maksud, mida makstakse otseselt saadud tulude (tulumaks), omandi (kinnisvaramaks) või palgafondi pealt (sotsiaalmaks). Kaudsed (äri)maksud on kaubale või tootmisele kehtestatud maksud (käibemaks, aktsiisimaksud jms). ,,Kaudne" tähendab maksumaksja (müüja) eristumist tegelikust maksukandjast (ostja) ehk teisisõnu on tegemist maksudega, mis kanduvad esmaselt maksumaksjalt üle teisesele maksumaksjale. Rahvatulu RT on aasta jooksul kõigi ühiskonnaliikmete poolt kokku saadud tulude üldsumma, millest üks osa kulutatakse tarbimise eesmärgil,
D IT Kolledz TIP mehhanism TIP teostamine oleks lihtne protsess, mis ei nõuaks muud kui ettevõtte tulumaksu arvestamise vormi modifitseerimist. 1. Valitsus kehtestaks algul mingi normi palga keskmise kasvu piiramiseks. 2. Palganorm määratakse ettevõtjate, tööjõu ja tarbijate vaheliste läbirääkimistega ja oleks oodatavast tootluse kasvust 1-2% kaugusel. 3. Norm oleks rakendatav firma kogu g palgafondi, p g , mitte üksikute p palkade,, suhtes. See võimaldaks parematele töötajatele teistest suuremat palgatõusu. Kui palganorm on paigas, siis kasutatakse palgatõusu hoidmiseks kindlaid kasvavaid maksutrahve maksutrahve. Näide. Kui palganorm on 5% ja firma lubaks 7%-list palgatõusu, võiks ta maksta 5%- list maksutrahvi: 9% palgatõusu tooks kaasa 15%-lise maksutrahvi jne
Kordamisküsimused õppeaines "Rahanduse alused". 1. Millised on rahanduse tekkimise eeltingimused? · Peab olema riik · Kaubalis- rahalised suhted peavad olema valitsevad 2. Rahanduse mõiste. · Rahandus on rahaliste fondide moodustamise, jaotamise ja kasutamise protsess ning selle käigus fondide vahel kujunevate suhete kompleks 3. Nimetage on rahanduse valdkonnad? Millega tegelevad? · Majandusteoreetiline rahandus huvi on siin suunatud raha- ja kapitaliturgudele, finantsvarade pakkumisele, nõudlusele ja hindadele ja finantsinstrumentidele, mille puhul on oluline nende seotud pikemate ajavahemike ning riskiga. Tähtsamate valdkondadena nähakse finantsturu efektiivsuse küsimusi, tulu(määra) ja riski kaksikprobleemi, optsioonide hindamist ja ettevõtte rahandust · Juhtimislik erarahandus iga otsus, mida inimesed või ettevõtted teevad, omab ...
Kordamisküsimused õppeaines "Rahanduse alused". 1. Millised on rahanduse tekkimise eeltingimused? · Peab olema riik · Kaubalis- rahalised suhted peavad olema valitsevad 2. Rahanduse mõiste. · Rahandus on rahaliste fondide moodustamise, jaotamise ja kasutamise protsess ning selle käigus fondide vahel kujunevate suhete kompleks 3. Nimetage on rahanduse valdkonnad? Millega tegelevad? · Majandusteoreetiline rahandus huvi on siin suunatud raha- ja kapitaliturgudele, finantsvarade pakkumisele, nõudlusele ja hindadele ja finantsinstrumentidele, mille puhul on oluline nende seotud pikemate ajavahemike ning riskiga. Tähtsamate valdkondadena nähakse finantsturu efektiivsuse küsimusi, tulu(määra) ja riski kaksikprobleemi, optsioonide hindamist ja ettevõtte rahandust · Juhtimislik erarahandus iga otsus, mida inimesed või ettevõtted teevad, omab ...
Ricardo arvates majandusliku arengu mootoriks. Selle mootori kütuseks on kasum. Kuni tootmine tõotab kasumit, säästavad ettevõtjad osa oma sissetulekutest ja investeerivad siis tootmise laiendamiseks. Ricardo oli veendunud, et kapitalistlik ühiskond ja kodanlikud suhted on igavesed ja ainuvõimalikud. Ricardo otsis jaotamise alust tootmises ja leidis selle töös. Malthus järeldas, et kaasaegses ühiskonnas määratakse väärtus ainult tööga. Ricardo tõlgendas Malthuse teooriat kui palgafondi probleemi. Vastavalt T.Malthuse rahvastusseadusele toob rahvastiku kasv kaasa suurenenud nõudmise toiduainete järele. See sunnib omakorda kasutusele võtma järjest vähem viljakaid maid, kus tootmiskulud on suuremad. See toob kaasa hinnatõusu. Vastavalt sellele peavad ettevõtjad tõstma tööliste palka, sest minimaalne elatustase tuleb kindlustada. Kuna väiksem kasum jätab vähem tulusid ettevõtjale, siis ei saa enam investeerida. Ricardo arvas, et majandus
RIA 6004 Sotsiaalpoliitika (3AP) lektor: Mai Luuk, MA kontakt: [email protected] Loeng 2 (Hoolekande- ja pensionisüsteem, tööturg) Sotsiaalministeeriumi haldusala institutsioonid · Tööturuamet likvideeritakse 01.05.2009, muutub Töötukassa struktuuriüksuseks · Tööinspektsioon · Sotsiaalkindlustusamet · Ravimiamet · Tervishoiuamet · Tervisekaitseinspektsioon SP küsimused EL poliitikavaldkonnas Põhisisu: tööhõive, sotsiaalküsimused ja võrdsed võimalused · Rohkem ja paremaid töökohti · Töötamine välismaal (sotsiaalsed garantiid) · Sooline võrdõiguslikkus · Mitmekesisus ja mittediskrimineerimine · Puuetega inimeste probleemid · Sotsiaalsed ja demograafilised suundumused (statistika, uuringud) SP küsimused EL poliitikavaldkonnas · Sotsiaalne kaasamine · Sotsiaalkaitse · Pensionid · Tööõigus · Töötervishoid ja tööohutus · Euroopa Globaliseerumisega Kohanemise Fond (Euroopa-...
süstemaatilist lähenemist. (Virovere 2004) 4) Tasakaalustatud tulemuskaart (balanced scorecard) mõõdab töötajate panust. Meetod arvestab ettevõtte eripära, mistõttu iga organisatsiooni mõõdikute süsteem on unikaalne. Hinnata saab ettevõtte inimressursi strateegilist tulemuslikkust (strateegiliste kulutuste osatähtsus inimressursi juhtimise valdkonnas; koolitustunde töötaja kohta; koolitusele kulunud aja ja tööaja suhet; koolituskulude ja palgafondi suhet; uuendusettepanekuid töötaja kohta jne). Kui mõõdikuid on palju, muutub süsteem keeruliseks, ajamahukaks ja kulukaks. Tuleb põhjalikult kaaluda, millised mõõdikud kajastavad ettevõtte jaoks olulisi suundumusi. (Virovere 2004) 2.4 Ülevaatus Ülevaatus on tippjuhtkonna poolne mõõdetud tulemuste analüüs. Selle etapi alla käib ka arenguvestlus, mis on töötaja ja tema otsesejuhi vaheline süsteemne vestlus, milles
tekkinud ka haridusministeeriumil seisukoht, et erikoole vähendada ning erivajadustega õpilased tuua üle tavakooli. ,,Kaasav haridus ei tähenda ainult kõige raskemate, puuetega laste õpetamist tavaklassi tingimustes, vaid hariduslikku erivajadust laias mõistes. Et kõik lapsed, kes on haridusest kõrvalejäämise ohus, oleksid kaasatud õppetegevusse." (Pärismaa, 2013, 2.) HEV õppe koordineerimine on õpetajale lisaülesandeks või lisatööks, millega riigi poolt ei kaasne õpetajate palgafondi suurenemist, pigem peab koolijuht ise leidma võimalusi, et õpetajat, kes sellist ülesannet täidab, motiveerida. HEV koordinaatori roll koolis on kooliti kindlasti väga erinev. Arvan, et suure õpilastearvuga koolides selline koordineerija on ka vajalik ning kindlasti on sellistes koolides ka koordineerimist rohkem kui mõnes väga väikeses koolis, kus tööd ka kindlasti tunduvalt vähem. Meie koolis on HEV koordinaatoriks kvalifitseeritud eripedagoog, kelle esmaseks ülesandeks
17. Arutle milliseid aspekte tuleks arvesse võtta ettevõtte palgasüsteemi kujunemisel Palgapoliitika kujundamisel peab arvestama: 1. Töö väärtus 2. Töötaja väärtus vaadeldavalt ametikohal (väärtus firmale ja sobivus ametikohale) 3. Tööga toimetulek 4. Firma võimalikud tulevikuplaanid Palgapoliitika formuleerimisel määratletakse järgmised näitajad: Suhe palgafondi ja tootlikusse või palgafondi ja klientide arvu vahel (jaemüügis arvestatakse tavaliselt 10% palkadeks) Palga konkurentsivõime Kas ettevõtte soovib olla turuliider või maksta alla keskmise palga (riigiettevõtted, väikeettevõtted) Kas palgasüsteem on salastatud või avatud Selleks, et ettevõtte omaks efektiivset palgasüsteemi, tuleb esmalt kindlaks teha konkurentsivõimeline palgatase vastavas tegevusharus. Konkurentsivõimelise palgaga
Maailma Tervishoiuorganisatsiooni viimastest andmetest selgub, et kõigis Euroopa Liidu riikides uuendatakse tervishoiusüsteeme ja tõusnud on tervishoiu- kulutuste osa sisemajanduse koguproduktist, erandiks vaid Eesti. Kõikides Euroopa riikides võtavad tervishoiusüsteemi rahastamisest osa nii töötaja, tööandja kui ka avalik sektor. Eesti on aga üks kolmest Euroopa Liidu riigist, kus peaaegu kogu tervishoiu rahastamine on töövõtja kanda. Tööandja osaks on ainult palgafondi pealt võetava sotsiaalmaksu ülekandmine. Ravikindlustatuid on aga Eestis kokku ligikaudu 1,2 miljonit. Niimoodi edasi minnes on raha haigekassa eelarves pidevalt puudu. Ükski riik ei püsi kaua, kui inimestele ei ole tagatud õigeaegne ja kvaliteetne arstiabi. Õigus arstiabile on üks sotsiaalsetest põhiõigustest, nagu see on sätestatud nii meie põhiseaduses kui ka Euroopa Liidu põhiõiguste hartas. Oleme üks vähestest riikidest Euroopa Liidus, kellel
Selle mootori kütuseks on kasum. Kuni tootmine tõotab kasumit, säästavad ettevõtjad osa oma sissetulekutest ja investeerivad siis tootmise laiendamiseks. Ricardo oli veendunud, et kapitalistlik ühiskond ja kodanlikud suhted on igavesed ja ainuvõimalikud. Ricardo otsis jaotamise alust tootmises ja leidis selle töös. Malthus järeldas, et kaasaegses ühiskonnas määratakse väärtus ainult tööga. Ricardo tõlgendas Malthuse teooriat kui palgafondi probleemi. Vastavalt T.Malthuse rahvastusseadusele toob rahvastiku kasv kaasa suurenenud nõudmise toiduainete järele. See sunnib omakorda kasutusele võtma järjest vähem viljakaid maid, kus tootmiskulud on suuremad. See toob kaasa hinnatõusu. Vastavalt sellele peavad ettevõtjad tõstma tööliste palka, sest minimaalne elatustase tuleb kindlustada. Kuna väiksem kasum jätab vähem tulusid ettevõtjale, siis ei saa enam investeerida. Ricardo arvas, et majandus
Eesti Maaülikool Geomaatika osakond Puhkemajanduse sihtotstarbega kinnisvara arenduse perspektiivid Eestis Ainetöö õppeaines Kinnisvara arendus MI. 1789 (3 EAP) Koostas: Ees- ja perekonnanimi Juhendas:Madis Kaing Tartu 2014 Sisukord Sissejuhatus.......................................................................................................................3 1.Kinnisvara arenduse teoreetiline käsitlus.......................................................................4 1.1.Arenduse mõiste ja liigid.........................................................................................4 1.2.Puhkemajanduse sihtotstarbega arendus väljaspool Eestit......................................5 1.3.Puhkemajanduse sihtotstarbega arendus Eestis.....................................
Kohalikud: isikumaks, kohalik tulumaks, müügimaks, paadimaks, reklaami- ja kuulutustemaks, teede- ja tänavate sulgemise maks, mootorsõidukimaks, loomapidamismaks. Näited otseste ja kaudsete maksude kohta. Kaudsed maksud maksusubjekt ja tegelik maksukoormuse kandja ei lange kokku (aktsiisimaks, käibemaks) Otsesed maksud suunatud ettevõtetele või indiviididele, kes peavad seda maksma kas saadud tulude (tulumaks), omandi (maamaks), palgafondi (sotsiaalmaks) või muu tehingu väärtust arvestades. 47. Millised on suuremad tulu- ja kululiigid riigieelarves? Leidke kolme suurima kululiigi ja tululiigi protsentuaalsed osatähtsused Eesti riigieelarvest 2012 aastal! Maksud, Kaupade ja teenuste müük, Materiaalse ja immateriaalse vara müük, Tulu varadelt, Toetused, Muud tulud. · Sotsiaalmaks 32% · Käibemaks 23% · Toetused 17% · Aktsiisid 12%
Riiklikud maksud (75%), ülejäänud 25% moodustavad tulu finantsvaradelt, tulu riigivarast, intressid laenudelt, lõivud ja trahvid, muud tulud 48. Kaudsete ja otseste maksude olemus, tooge näited. Kaudsed maksud - maksusubjekt ja tegelik maksukoormuse kandja ei lange kokku. s.t. nt maksusumma lülitatakse kauba või teenuse müügihinda. Nt käibemaks, aktsiis Otsesed maksud - suunatud ettevõtetele või indiviididele, kes peavad seda maksma kas saadud tulude, palgafondi vm tehingu väärtust arvestades. Nt tulumaks, sotsiaalmaks, maamaks 49. Nimetage riiklikud ja kohalikud maksud Eestis. Riiklikud maksud 1) aktsiisid 2) tulumaksud 3) hasartmängumaksud 4) kinke- ja pärandimaks 5) käibemaks 6) maamaks 7) sotsiaalmaks 8) tollimaks Kohalike maksude seaduse alusel võivad kohalikeks maksudeks olla: 1) isikumaks 2) kohalik tulumaks 3) müügimaks 4) paadimaks 5) reklaami- ja kuulutustemaks
1. rahandusinformatsiooni võrdlemine. Võrdlus eelmise perioodiga, planeeritavate näitajatega, antud majandusharu sarnaste näitajatega, keskmiste näitajatega või võrreldavate konkurentide näitajatega 2. rahandusinformatsiooni sisemiste seoste analüüs. Võib näiteks sisaldada kulukirjete vahelisi suhtarvude analüüsi. Võrrelda rahandusinformatsiooni ja mitte rahandusinformatsiooni näitajaid ning analüüsida nende vahelisi suhteid. Palgafondi suuruse ja töötajate arvu vahelise suhte analüüs. Analüütilise kontrolli käigus võib audiitorettevõtja kasutada mitmesuguseid meetodeid, mis võivad varieeruda lihtsa võrdlusmeetodi ja kompleksanalüüsi meetodite vahel. Kontrolli protseduure võib rakendada kliendi kui terviku, selle osa, rahandusinformatsiooni või rahandusinformatsiooni elementide käsitlemisel. Analüütilise kontrolli protseduurid aitavad audiitorettevõtjat: 1. kliendi äriidee mõistmisel 2
Brutopalk - väljateenitud palk Netopalk - palk peale maksude mahaarvamist, st väljamaksmisele minev palk Tulumaks - 21 % peetakse kinni iga töötaja palgast osalt, mis ületab maksuvaba miinimumi (2010. aastal on tulumaksuvaba miinimum 2250 krooni kuus) Töötuskindlustuse maks 2,8% brutopalgalt peetakse kinni töötajalt ja 1,4% maksab tööandja palgafondilt Sotsiaalmaks - 33% palgafondilt, maksab tööandja Palgafondi arvutamiseks on mugava kasutada mõnda internetikalkulaatorit, näiteks http://www.palk.crew.ee/ Osanikud või aktsionärid Iga osaniku või aktsionäri kohta esitatakse järgmised andmed: nimi; osa suurus; osalusprotsent. Kui osalisteks on teised ettevõtted, võiks edasisi küsimusi ennetades tuua ära ka nende ettevõtete omandistruktuurid ja bilansid. Professionaalne abi
valmistamiseks kulutatud töö. Ricardo käsitluses on olulisel kohal ka põhimõte, et tööstuses on tulukus püsiv aga põllumajanduses kahanev. Täna ütleksime me, et tööstuses on piirkulu konstantne ja põllumajanduses kasvav, sest põllumajandusliku tootmise suurenemine toob endaga kaasa üha kasvavaid täiendavaid kulutusi. Samuti lähtuti eeldustest, et turul valitseb täielik konkurents ning täielik tööhõive. Klassikalisest mõtteviisist on tuntud ka palgafondi doktriin, mille kohaselt töölise palgamäär võrdub palgafond jagatud tööliste arvuga. Samuti lähtus Ricardo oma majandusmudeli loomisel ratsionaalselt käituva inimese eeldusest. Neoklassikaline koolkond Neoklassikalise perioodi alguseks majandusteaduses võib pidada 1870ndaid aastaid. Sel perioodil kirjutavad kolm autorit, William Stanley Jevons (1835-1882), Carl Menger (1840-1921) ja Leon Walras (1834-
on 7,5 protsenti eelarves planeeritust. Möödunud aasta jaanuaris laekus riigieelarvesse 6,8 miljardit krooni ehk 8,5 protsenti eelarves planeeritud maksutuludest. Sotsiaalmaksu laekus jaanuaris 2,6 miljardit krooni, mis moodustab 7,5 protsenti eelarves kavandatust. Kuigi sotsiaalmaksu jaanuarikuine tasumine on rahandusministeeriumi sügisprognoosis oodatust mõnevõrra parem, on kahaneva tööhõive ja palgafondi tõttu oodata tasumiste vähenemist järgnevatel kuudel. Füüsilise isiku tulumaksu laekus jaanuaris 412,4 miljonit krooni, mis moodustab 11,3 protsenti eelarves kavandatust. Kohalikele omavalitsustele eraldati füüsilise isiku tulumaksu 959,9 miljonit krooni. Juriidilise isiku tulumaksu laekus jaanuari lõpuks 344,8 miljonit krooni. See on 8,3 protsenti riigieelarves planeeritust ning see ületab mõnevõrra esialgselt oodatud taset.
Estonian Business School 20152016 õppeaasta kevadsemester AVALIK HALDUS Kordamisküsimused eksamiks ettevalmistumisel aineprogrammi teemade osas Teema 1. Riik ja ühiskond 1. Avaliku-, erasektori ning kodanikuühiskonna olemus, struktuur ja sektorite omavaheline koostoime tasakaalustatud ühiskonnakorralduses ( Loengu materjal) I Avalikusektori olemus (poliitika, riik)- osa majandusest, mis on seotud valitsuse rahaliste ülekannetega. Kontrolli funktsiooni teostab valitsus monetaar - ja fiskaalpoliitikaga. A/S tuumaks on riik. A/S tegeleb valitsemise ja haldamisega. A/S-i põhiülesanne on rahvusliku julgeoleku ja sotsiaalse heaolu kindlustamine. Institutsionaalsest aspektist lähtudes on A/S see osa majandusest, kuhu kuuluvad riigi- ja munitsipaalasutused, - fondid ja ettevõtted. Avaliku sektori funktsioonid: 1) riigivalitsemise ja omavalitsuse korr...
- infosüsteemi administreerimise personalikulud. Veapunktisüsteemi punktide detailse analüüsi ja realiseerimise kulude prognoositav suurus on 1 500 000 2 000 000 EEK, mis oleneb ka süsteemi äriloogika detailsusest ja funktsionaalsusest. Majutuskulude summaks võib prognoosida sõltuvalt valitud majutusteenuse pakkujast aastase kulu kuni 200 000 EEK. Administreerimise personalikulude arvestuse aluseks tuleks võtta ühe inimese palgafondi summa, mis jääb suurusjärku 40 000 EEK. Arvestuslik aastane kogukulu infosüsteemi halduseks on seega kuni 680 000 EEK. Samas tuleb toonitada, et nimetatud summad on ligikaudsed ning jäävad pigem maksimumi lähedale. 5. Veapunktisüsteemi toimeskeem. Veapunktisüsteemi toimeskeem ja liidestamine olemasolevate registritega on toodud järgmisel joonisel: Joonis 3. Veapunktisüsteemi toimeskeem 17
väärtuse määrab tema valmistamiseks kulutatud töö. Ricardo käsitluses on olulisel kohal ka põhimõte, et tööstuses on tulukus püsiv, aga põllumajanduses kahanev. Täna ütleksime me, et tööstuses on piirkulu konstantne ja põllumajanduses kasvav, sest põllumajandusliku tootmise suurenemine toob endaga kaasa üha kasvavaid täiendavaid kulutusi. Samuti lähtuti eeldustest, et turul valitseb täielik konkurents ning täielik tööhõive. Klassikalisest mõtteviisist on tuntud ka palgafondi doktriin, mille kohaselt töölise palgamäär võrdub palgafond jagatud tööliste arvuga. Samuti lähtus Ricardo oma majandusmudeli loomisel ratsionaalselt käituva inimese eeldusest. Neoklassikaline koolkond Neoklassikalise perioodi alguseks majandusteaduses võib pidada 1870ndaid aastaid. Sel perioodil kirjutavad kolm autorit, William Stanley Jevons (1835-1882), Carl Menger (1840-1921) ja Leon Walras
Ricardo käsitluses on olulisel kohal ka põhimõte, et tööstuses on tulukus püsiv aga põllumajanduses kahanev. Täna ütleksime me, et tööstuses on piirkulu konstantne ja põllumajanduses kasvav, sest põllumajandusliku tootmise suurenemine toob endaga kaasa üha kasvavaid täiendavaid kulutusi. Samuti lähtuti eeldustest, et turul valitseb täielik konkurents ning täielik tööhõive. Klassikalisest mõtteviisist on tuntud ka palgafondi doktriin, mille kohaselt töölise palgamäär võrdub palgafond jagatud tööliste arvuga. Samuti lähtus Ricardo oma majandusmudeli loomisel ratsionaalselt käituva inimese eeldusest. Neoklassikaline koolkond Neoklassikalise perioodi alguseks majandusteaduses võib pidada 1870ndaid aastaid. Sel perioodil kirjutavad kolm autorit, William Stanley Jevons (1835-1882), Carl Menger (1840-1921) ja Leon Walras (1834-1910) teineteisest
Pensionikindlustus (II sammas) 2% brutopalgast Töötuskindlustus (töövõtja) 0,6% brutopalgast Töötuskindlustus (tööandja) 0,3% brutopalgast Sotsiaalmaks 33% brutopalgast Tulumaks 21% brutopalgast (pärast mahaarvamisi) Näide 4-6 Netopalga põhjal brutopalga ja palgafondi leidmine Tööle kandideerija soovib töötasuna saada kätte 10 000 krooni kuus (netopalk). Kui suur oleks niisugusel juhul tema brutopalk ning kui suur oleks ettevõtte palgafond selle töötaja peale kuus? Lahendus. Kasutame näites ülaltoodud maksumäärasid ning maksuvaba miinimumi. TM = (Bt MV Pk Tk) × TMmäär TM = (Bt 2250 0,02 Bt 0,006 Bt) × 0,21 TM = (0,974 Bt 2250) × 0,21 TM = 0,20454 Bt 472,5 Nt = Bt TM Pk Tk
1.52.1 Maksud ja nende liigid Üldine liigitus: kaudsed ja otsesed maksud. Kaudsed maksud - maksud, mis kanduvad esmaselt maksumaksjalt üle teisesele maksumaksjale (kütuse aktsiisimaksu maksab riigile kütusefirma, siis tegelikult maksab selle kinni tarbija, sest firma lülitab täiendava maksu kütuse hinnale juurde; kaudseks maks on ka käibemaks) Otsesed maksud - on suunatud ettevõtetele või inimestele, kes peavad seda maksma otseselt kas saadud tulude, omandi, palgafondi või tehingu pealt. Liigitus vastavalt kehtestamise korrale ja kehtivuse territooriumile: kohalikud ja riiklikud maksud. Kohaliku maksu kehtestab kohalik omavalitsus ja need kehtivad kohaliku omavalitsuse territooriumil. Riiklikud maksud kehtestab parlament ja need kehtivad kogu riigis. Maksud võivad olla progresseeruvad, proportsionaalsed või regresseeruvad. Progresseeruva maksu puhul maksualuse suurenemisel suureneb ka maksumäär, proportsionaalse maksu puhul jääb see
Seadusega kohaliku omavalitsuse, kohaliku omavalitsusüksuse või kohaliku omavalitsusorgani pädevusse antud küsimusi otsustab kohaliku omavalitsuse volikogu, kes võib delegeerida nende küsimuste lahendamise valitsusele. Kohaliku omavalitsuse volikogu võib delegeerida valla- või linnavalitsusele muudatuste tegemise aasta jooksul ametiasutuste struktuuris ja teenistujate koosseisus volikogu poolt kinnitatud teenistujate üldarvu ja palgafondi piires. Õiguspädevus omavalitsuskorraldusõigus võib ette näha kas nõuandvad või otsustavad komisjonid. Eesti omavalitsuskorraldusõigus otsustavaid komisjone (st komisjone, kes otsustaksid vastava küsimuse volikogu pädevusega) aga ette ei näe. Revisjonikomisjon Volikogu moodustab oma volituste ajaks vähemalt kolmeliikmelise revisjonikomisjoni. Revisjonikomisjoni esimees ja liikmed valitakse volikogu liikmete hulgast. Revisjonikomisjoni pädevus on seadusega kindlaks määratud