Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Õhusõiduki ehitus (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Milline põhiline jõud mõjub tiivatala ülemisele vööle?
  • Milleks on lennukil trimmerid?
  • Milliseid jäätumisvastaseid vahendeid kasutatakse lennukitel?
  • Millist liiki kevlarit kasutatakse lennuki ehituses?

Lõik failist

Teliku liigid ja konstruktsioon

  • Suusktelik – talvel ja mägedes suusktelik viib tsentreerigu taha. Starditakse ja maandutakse vastu mäe külge. Piduriteks kahvelpidurid. Suuskadel nina üles. Ei tohi maandumisel lumme minna. Muudavad lennuomadusi kehvemaks. Raske telikut sisse tõmmata
  • Linttelik- muruväljadel1. rattad ühendatud 2. Kummilint
  • Teliku osad
    • Rehv
    • Velg
    • Kahvel
    • Õliamortisaator
    • Käärid
    • Shimmy (amortisaator) vältida vibratsiooni küljelt küljele, aeglustab pööramist
    • fikseerimishoob
    • hüdrosilinder
  • esitelikut juhitakse kahe hüdrosilindriga
  • ressoortüüpi lehtvedru -kevlarist, süsinik kiud võib ka olla
    • viskab lennukit üles, kui raske maandumine
  • murtud telik - töötab õlaga
  • hoolduseks võetakse polt kääridest välja, on võimalik rattad risti keerata ja lennukit külgepidi lükata
  • telik avaneb oma raskusega, kui lukk avada
  • Bogie unit(vankertüüp)- rataste komplekt mis on koos(747-l koosneb peatelik 4-st)
  • Pole õhus otse, vaid nurga all
  • Mida suurem oma amortisaatorite käik, seda väiksem on ülekoormus
  • Bogie beam - tala mis ühendab rattaid
  • Mida lühem on telik, seda suurem on tema vastupanuvõime löökkoormusele
  • Tupolevi telik-tiivas voolujooneline kondel
  • rehve täidetakse lämmastikuga
  • Madalrõhuga rehvid
    • 1,7-2,4 bar
  • Keskmise rõhuga
    • 2,4-4,8 bar
  • Kõrgrõhulised
    • 4,8-6,2 bar
  • Eriti kõrgrõhulised
    • 6,2-24 bar
  • Madala rõhuga saab maanduda muru lennuväljadel
  • Rehv koosneb:
  • Sisekummita/sisekummiga
  • Mustriks pikisuunaline joon
  • ABS-pärit lennundusest

Kere ehitus
  • Monokokk -kuju hoiavad ringribid
  • Pool monokokk-lanzeronid stringerid karptala
  • Kere koosneb sektsioonidest
  • Põrand koosneb pikitaladest
  • Tugevus väheneb keresektsioonide mikromõrade pärast
  • Tiiva tagumise osa kinnituse juures on kõige suurem väsimus
  • Keel beam - selle külge kinnitatakse telik-soomustatud põhi jne
  • Peitepea kruvid
  • Polt: töötab nii nihkele kui tõmbele. Polt on raskem kui teised
  • Alumiinium needid
  • 3 kihist lähevad needid läbi
  • Õõnesneedid- mittemetalliliste materjalide ühendamiseks
  • Lõhkeneet-tekitab korrosiooni
  • Korrosioon
  • Vastu aitab lendamine, mis aitab veel kerest lahkuda
  • Väsimusnähtude leiukohad
  • Fail safe. Sellepärast kärg, et takistada mõrade levikut
  • Pingete kontsentratsiooni kohtade peal kõige suurem väsimusmõrade tekkekoht
  • Puit konstruktsioonil puuduvad väsimusnähtused
Jäätumisvastased süsteemid
  • Suur probleem väikelennukite puhul, kuna karburaator läheb jääd täis
  • Jää rikub ära tiiva profiili
  • Saab tekkida siis kui õhuniiskus on üle 50%
  • Jäätumise liigid
    • Härmatis -selge ilmaga õhukene teraline kiht, läbi kiudpilvede lennates tekib, peale starti kaob ise ära
    • Klaas jää: ei ole väga suure takistusega
      • Profiiljää
      • Sarvjää
    • Teraline jää: halva aerodünaamikaga, oluliselt ohtlikum kiht, õhusõiduk võib kaotada juhitavuse
    • Back snow matt jää kiht: erinevat liiki sademetega pilvest läbi lennates, kinnitub tugevalt tekib 0—10 kraadi juures
    • Mixed ice: kihiline,
  • Väheneb tiibade tõstejõutekkimise võime
  • Intensiivsuse järgi
    • Nõrk jäätumine kuni 0,5mm minutis
    • Mõõdukas kuni 1mm minutis
    • Tugev jäätumine üle 1mm minutis
  • Kindlaks tegemine: varras kokpiti juures(hot rod/ black rod ice detector), spot lights - meeskonnaliikmetel võimalik tiibade härmatise võimalikkus
  • Jäädetektorid:
    • Vibreeriv jäädetektor tekitatakse vibratsioon 40kHz
    • Rootor tüüpi jäädetektor:
    • Radioaktiivne jäätumisdetektor: strontsium, geiger loendur, mõõdab osakeste põrkeid kui hakkab tekkima jää kiht, siis tema osakeste vastupanu võime väheneb
  • Tõrje
    • Freezing point depressant – FPD
      • Metüül etanool
      • Etanooli baasil jääsulatusvahendid peab tungima saba pinnani välja
    • Tiiva ja saba esiservad on kaetud augulise paneeliga, titaanist, augud tekitatud laseriga 0,1.0,2 mm, surutakse surve all välja, õhuvoolud viivad jää minema
    • Pneumaatiline meetod, tiiva esiservades kummimatid, kuhu saab suruda õhku, need purustavad jääd,
    • Kuuma õhuga : esiklaas, reaktiivmootoritega saab tiibade esipindu soojendada , mootori küljes on soojusvaheti(õhk)
    • Eraldi põletiga soojendi, eraldi ahi, kus puhas õhk soojeneb ja juhitakse tiivast läbi
      • Esiklaasil: kõige ökonoomsem,
        • suunatakse esiklaasi siseküljele(puuduseks soojuskadu ei pruugi suuta hoida esiklaasi puhtana),
        • Suunatakse kahe klaasi vahele kuum õhk, kasutatakse vanemat tüüpi lennukite puhul
        • Klaaside soojendamine väljast pool: klaasi ees väljaspool on pilud kuhu juhitakse soe õhk
      • Elektriline soojendus: Sisaldab kulda (juhib väga hästi soojust)
      • Kojamehi, wiper, suur kiirus tähendab 300 lööki minutis,
    • Elektriline soojendamine: kaetakse pind elektrit juhtiva värviga
      • Pääste trappide juures on soojendus, static pordid on soojendatavad
      • Propellerite jäävabaks hoidmiseks (jäätub voolundaja osa, laba tüveosa, keskosa) kui jäätub aktiivusus väheneb , oluline kuni keskosani hoida puhtana,
      • propelleri rummu taga olevas õnaruses on vedelik pumbatud, tsentrifugaal jõu mõjul läheb labasse
      • elektriline, igal labal on oma ketas
Kütusesüsteemid
  • kasutusel olevad kütused : AVGAS 100(suur plii sisaldus) (rohekas) ja AVGAS 100LL(väike plii sisaldus) (helesinine)
  • osad võivad kasutada autokütust MOGAS 95 ja 98 võib tankida
  • reaktiivmootoritel kütuseks JETA (rohkem USA) võib -40 kraadini kasutada ja JETA1
  • JETB kuni -60 kraadini (segu petrooleumist ja bensiinist tihedus) mõeldud 15 kraadi juures bensiinil 0,77 petro. 0,82
  • Põhi kulule lisaks 45 min reserv erand korras 30min reserv
  • 3 eri liiki paagid
    • Pehmed paagid, kere või spets kohtades paksus 0,5 ja 1mm vahel kõige kergem marliit (kaks kihti nailonit ja kummeeritud kütusekindlaks)
    • Jäigad paagid-al sulamid , plastik .
    • Integraal paagid- integreeritud tiiva kessiooni sisse, polüsulfiidi baasil kutsutakse ka märjaks paagiks, sellepärast, et kui on väiksed väljaimbumised siis need on lubatud.
  • Tankimine
    • Tankimisava tiiva keskosas gravitatsiooniga täidetakse, puudusteks vesi ja sademed võivad sisse sattuda, kütust võib üle voolata,
    • Survega täitmine, tiiva alaosas tankimisava, välistatud vee ja prahi sattumine paaki, 3 bar-i. Paneel tiiva alt käib lahti, on võimaliku jälgida paakides oleva kütuse hulka, on võimalik paake sulgeda, (suurte lennukite puhul),
    • Kui on lähenemas äikese pilv, tuleb tankimine katkestada
    • Vesi vajub kütusepaagi põhja, kausikujuline põhi, kus on dreenklapp, sealt saab vett välja lasta
    • Kui on vesi sees, siis ei tohi õhku tõusta
    • Mootori all võib olla kütusefilter, aeglustab liikumist, vesi vajub põhja ja siis võib vee välja saada dreen klapiga
    • Meh ja el. kütusepumbad , stardi ja maandumise ajal peavad mõlemad töös olema (rõhk peab suurem olema)
    • Trikilennukitel on kahel poolt paaki võimalik kütust võtta
    • Kui lennukis tulekahju siis tuleb koheselt sulgeda kütuse kraan
    • Kahe paagilistel on
    • Kui on pöörangud siis kulub ühes paagis rohkem kütust kui teisel
    • Suurtel lennukitel vesi nii suureks probleemiks pole,
    • Ohtlik on kui turboreaktiivmootorisse satub suur kogus vett ja korraga
    • Pumbad: Enamasti kasutatakse turbiintüüpi pumpa , kasutatakse ka tsentrifugaaltüüpi pumpa
    • Crossfeed system risttoite klapp
    • Jettison süsteem võimaldab kütust välja lasta lennukist
    • Lämmastik ei lase süttida
    • Osa kütust juhitakse lennuki tagaossa, lennuki trimmimiseks
    • Boeing 787 stabilisaatorisse on võimalik kütust pumbata
    • Kütusetorustik, mis läbib survestatud kereosa peab olema kahekordne.
    • Ujukiga kütusenäidik
    • Mahtuvuspõhiline mõõdik: vastavalt kütusetaseme muutmisele muutub õhu sisaldus torus (kaks dielektrikut)
    • Andurid mis tekitavad vibratsiooni, mõõdetakse millise sageduse juures läheb resonantsi
Stol lennukid
  • Short takeoff and landing
  • Enne teist maailmasõda , saksa Fieseler Fi 156
  • 41 km/h maandumisel
  • Propeller on muutuva sammuga
  • Y=SC*C*(roo*vˇ2/2)
  • Sai maanduda ettevalmistamata platsile
  • Pinnakoormus oli 50kg /m^2
  • Pärast sõda läksid laialdasemalt kasutusse seda tüüpi lennukid
  • Dornier Do 27 A4
  • Push Wheel-kasutab suure läbimõõduga rehve
  • Paks tiivaprofiil, kannatab suurt kohtumisnurka
  • Keerigeneraatorid
  • ebasümmeetrilised stabilisaatorid

  • Paraplane
  • Slot- esimene osa on lähedane algsele tiivaprofiilile, kuid tiiva ja selle vahel on ava
  • C 130-levinuim transpordilennuk,
  • Fowler tagatiib
  • Airbus a400m Atlas
    • 8 labalised komposiidist propellerid
  • Coanda efekt
    • Kaldtüüridel vähene mõju
  • C 17 mootorid puhuvad tagatiibade peale,
  • Stol lennukil puhuvad põlemisgaasid tiiva peale/alla, sealt on tahmane
  • Stol lennukitel on mootorid tiibadele kõvasti lähemal
Hüdraulika
Ühel poolel vedru, teisel õli: pidurid , lukustusmehhanismid
Mõlemal pool õli: teliku hüdraulika
Tavaline õlirõhk peab olema 300psi
Maksimaalset rõhku kontrollib klapp
Vasakule Paremale
Õhusõiduki ehitus #1 Õhusõiduki ehitus #2 Õhusõiduki ehitus #3 Õhusõiduki ehitus #4 Õhusõiduki ehitus #5 Õhusõiduki ehitus #6 Õhusõiduki ehitus #7 Õhusõiduki ehitus #8 Õhusõiduki ehitus #9 Õhusõiduki ehitus #10 Õhusõiduki ehitus #11 Õhusõiduki ehitus #12 Õhusõiduki ehitus #13 Õhusõiduki ehitus #14 Õhusõiduki ehitus #15
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 15 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2015-04-13 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 22 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor marleenleib Õppematerjali autor
Suurepärane kokkuvõte õhusõiduki ehituse õppimiseks. Juures ka pildid.

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
200
doc

Masina osadest ja kontroll

Mootor Mootoriks nimetatakse masinat, milles muundatakse mingi energia mehhaaniliseks energiaks. Traktorimootorites toimub kütuse põlemisel tekkiva soojusenergia muundamine mehhaaniliseks energiaks ja edasi generaatoris, mille käitab mootor, elektrienergiaks. Kuna kütuse põlemine toimub mootori silindris, siis nimetatakse seda mootorit veel sisepõlemismootoriks. Sisepõlemismootoreid liigitatakse küttesegu süütamise viisi järgi: Diiselmootor ­ survesüüde Ottomootor ­ sädesüüde Töötsükli osade arvu järgi:

Masinamehaanika
thumbnail
181
doc

A.Palu mootorratta raamat

M902(16j--76 59--76 raamatu kolmandas osas. Seal antakse ka juhiseid moto- matkade korraldamiseks ja mootorratta valimiseks. «Valgus» 1976 Autor ·1. MOOTORRATASTE EHITUS 9 ÜLDTEATMEID Mootorrataste liigitus. Mootorrattad on rataste ühejäljelise paigutusega mootorsõidukid. Neid käsutatakse peamiselt isikliku liiklusvahendina, kuid võimsa mootori ja vastava haagise (külg-, ees- või tagahaagis) korral ka inimeste ja kauba veoks. Sõltuvalt koaastrüktsioom iseärasustest liigitatakse moo- torrattad kolme rühma (vt. joon. 1): a) põlve- ja jäikade jalatoenditega mootorrattad,

Füüsika
thumbnail
638
pdf

Eesti eluasemefondi puitkorterelamute ehitustehniline seisukord ning prognoositav eluiga

EHITUSTEADUSKOND Eesti eluasemefondi puitkorterelamute ehitustehniline seisukord ning prognoositav eluiga Uuringu lõpparuanne Ehituskonstruktsioonid Ehitusfüüsika Tehnosüsteemid Sisekliima Energiatõhusus Tallinn 2011 EHITUSTEADUSKOND Eesti eluasemefondi puitkorterelamute ehitustehniline seisukord ning prognoositav eluiga Uuringu lõpparuanne Targo Kalamees, Endrik Arumägi, Alar Just, Urve Kallavus, Lauri Mikli, Martin Thalfeldt, Paul Klõšeiko, Tõnis Agasild, Eva Liho, Priit Haug, Kristo Tuurmann, Roode Liias, Karl Õiger, Priit Langeproon, Oliver Orro, Leele Välja, Maris Suits, Georg Kodi, Simo Ilomets, Üllar Alev, Lembit Kurik

Ehitusfüüsika
thumbnail
88
pdf

Materjaliõpetus

Tln Lasnamäe Mehaanikakool Materjaliõpetus Konspekt autotehnikutele Koostaja Mati Urve 2009 Teemad 1. Materjalide omadused, 2. Terased, 3. Malmid, 4. Magnetmaterjalid, 5. Metallide termiline töötlemine 6. Vask ja vasesulamid, 7. Alumiinium ja alumiiniumisulamid, 8. Magneesiumisulamid, 9. Titaan ja selle sulamid, 10. Laagriliuasulamid , 11. Kermised, 12. Metallide korrosioon, 13. Plastid , 14. Klaas, 15. Värvid, 16. Värvide liigitus, 17. Värvimisviisid, 18. Pindade ettevalmistamine, 19. Metallide konversioonkatted, 20. Metallkatted, 21. Kütuste koostis, 22. Kütuste koostis, 23. Nafta koostis ja kasutamine, 24. Nafta töötlemise viisid, 25. Kütuse põlemine , 26. Vedelkütuste üldised omadused ja nende kontrollimine, 27. Bensiinid, 28. Petrooleum, 29. Diislikütused, 30. Gaasikütused, 31. Hõõrdumine ja kulumine, 32. Määrdeainete liigitus, 33. Õlid, 34. Õlide omadused, 35. Mootoriõlid, 36

Kategoriseerimata
thumbnail
88
pdf

Materjaliõpetus

Tln Lasnamäe Mehaanikakool Materjaliõpetus Konspekt autotehnikutele Koostaja Mati Urve 2009 Teemad 1. Materjalide omadused, 2. Terased, 3. Malmid, 4. Magnetmaterjalid, 5. Metallide termiline töötlemine 6. Vask ja vasesulamid, 7. Alumiinium ja alumiiniumisulamid, 8. Magneesiumisulamid, 9. Titaan ja selle sulamid, 10. Laagriliuasulamid , 11. Kermised, 12. Metallide korrosioon, 13. Plastid , 14. Klaas, 15. Värvid, 16. Värvide liigitus, 17. Värvimisviisid, 18. Pindade ettevalmistamine, 19. Metallide konversioonkatted, 20. Metallkatted, 21. Kütuste koostis, 22. Kütuste koostis, 23. Nafta koostis ja kasutamine, 24. Nafta töötlemise viisid, 25. Kütuse põlemine , 26. Vedelkütuste üldised omadused ja nende kontrollimine, 27. Bensiinid, 28. Petrooleum, 29. Diislikütused, 30. Gaasikütused, 31. Hõõrdumine ja kulumine, 32. Määrdeainete liigitus, 33. Õlid, 34. Õlide omadused, 35. Mootoriõlid, 36

Materjaliõpe
thumbnail
91
doc

Eksami konspekt

Betoonpõranda sael kasutatakse teemantlöikekettaid 0 178 mm. Lõikesügavus jääb vahemikku 6 ... 50 mm. Spetsiaalsed kettad on nii kõva, keskmise kui pehme täitematerjali jaoks. 3) Dreenitoru pesemismasin. Kirjeldage selle konstruktsiooni. Läbipesemisel avastatud rikete arv on ükskopp-ekskavaatoriga rajatud drenaazi korral olnud kuni 3 korda suurem kui mitmik-koppekskavaatori kasutamisel, vastavalt 7...8 ja 1...3 riket ha kohta. 4) Ehitustõstukid, nende ehitus ja põhiparameetrid. Tõstukeid kasutatakse koormate (materjalide, detailide, tööriistade ja inimeste) tõstmiseks ja allalaskmiseks hoonete ehitusel ja rekonstrueerimisel. Tõstukite laialdane levik seletub konstruktsiooni lihtsuse ja odavusega , samuti on nad tihti sobivamad. Näiteks on vaja tõsta koorem vahelaele või otse hoone aknast sisse. Tõstukid jäävad tootlikkuselt alla nool- ja tornkraanadele ega taga üldjuhul koorma ümberpaigutamist rõhtsuunas (masttõstukite puhul)

Ehitusmasinad
thumbnail
75
doc

Eksamipiletite küsimused ja vastused

alumisse ossa koguneb suur raskus. Nimetatud asjaolu ülepingestab laeva konstruktsiooni. Spetsiaalsetes maagiveolaevades on probleem küllalt lihtsalt lahendatav. Maak on tavaliselt "ühesuunaline" lastiliik ning sellistele laevadele tagasisõiduks sobiva lasti leidmine osutub keeruliseks. Seepärast on paljud kaasaegsed maagiveolaevad ehitatud nii, et nendega saaks tagasiteel vedada mõnda muud puist- või vedellasti, nagu näiteks vilja või naftat. Seega erineb nende ehitus mõneti tavalise maagiveolaeva ehitusest, et neil oleks võimalik peale võtta antud piirkonnas saadaolevat tagasiveolasti. Põhilised tingimused maagiveolaevale on: piisav vastupidavus kontsentreeritud raskusega lastidele. Selle saavutamiseks kasutatakse tavaliselt pikikaarestikku põhjas ja alumistes tekkides koos pikivaheseintega; meetmed raskuse kiilust sobival kõrgusel hoidmiseks metatsentrilise kõrguse

Laevaehitus
thumbnail
75
doc

Laevade ehitus

alumisse ossa koguneb suur raskus. Nimetatud asjaolu ülepingestab laeva konstruktsiooni. Spetsiaalsetes maagiveolaevades on probleem küllalt lihtsalt lahendatav. Maak on tavaliselt "ühesuunaline" lastiliik ning sellistele laevadele tagasisõiduks sobiva lasti leidmine osutub keeruliseks. Seepärast on paljud kaasaegsed maagiveolaevad ehitatud nii, et nendega saaks tagasiteel vedada mõnda muud puist- või vedellasti, nagu näiteks vilja või naftat. Seega erineb nende ehitus mõneti tavalise maagiveolaeva ehitusest, et neil oleks võimalik peale võtta antud piirkonnas saadaolevat tagasiveolasti. Põhilised tingimused maagiveolaevale on: piisav vastupidavus kontsentreeritud raskusega lastidele. Selle saavutamiseks kasutatakse tavaliselt pikikaarestikku põhjas ja alumistes tekkides koos pikivaheseintega; meetmed raskuse kiilust sobival kõrgusel hoidmiseks metatsentrilise kõrguse

Laevandus




Meedia

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun