Set maa = Shapes("maa") Set taevas = Shapes("taevas") anna.Rotation = 0 anna.Left = 0 mesilane.Rotation = 2 mesilane.Left = 2 anna.Top = 1.5 * Shapes("maa").Top anna.Height Do päike.IncrementRot ation 30 Paus 0.1 Loop End Sub stlust. Mängu alguseks tuleks mängijal vajutada nupule Algseis, et kõik mängus olevad objeltid läheksid oma algpositsioonid oonele.Enne treeningu alustamist, saab mängija valida Anna jooksukiiruse 1-25. Kui vajutada nuppu START! Alustab Anna heksid oma algpositsioonidele. pu START! Alustab Anna oma treeningut. Kiirus S T A R T Kiirus 15 Aeg 13,20 F I N I S
Veeru peitmiseks tuleb teha samamoodi nagu eelmistega. Märgistada veerg, vajuta parema hiireklahviga veeru peale ja vali Peida. Rea lisamiseks märgista rida (klõpsuga reapäisel), mille ette soovid rida lisada ja vali Lisa Read. Rea kustutamine ja peitmine samamoodi nagu veerul. Lahtrile nime andmine Tuleb klõpsata selle lahtri peale, millele tahetakse nime anda. Seejärel klõpsata hiire vasaku klahviga pesa aadressi peale, sisestada sinna sõna, mida tahetakse nimeks panna ja vajutada Enter. 1 Suhteline ja absoluutne aadress Suhteline aadress kopeerimisel muutub. Enamasti valemit kopeeritakse kas piki veergu (alla) või piki rida (kõrvale). · Piki veergu kopeerimisel muutub reanumber. · Piki rida kopeerimisel muutub veerutähis. Lahtrisse I3 on sisestatud valem
a) b) c) d) 7) Nummerdatud loetelu tegemiseks peab klõpsama tööriistanuppu: a) b) c) d) 8) Teksti joondamiseks rööpselt peab klõpsama tööriistanuppu: a) b) c) 9) Selleks, et viia pealkiri lehekülje keskele, peab klõpsama tööriistanuppu: a) b) c) 10) Reavahetuse tegemiseks vajutada a) AltGr+Enter b) Ctrl+Enter c) Shift+Enter 11) Lõigu lõpetamiseks vajutage klahvi a) Space (tühik) b) Enter c) End. IX klass II grupp 12) Tekstikursori liigutamiseks rea algusesse vajutada a) PageUp b) End c) Home 13) Tekstikursori liigutamiseks rea lõppu vajutada a) PageDown b) Home c) End 14) Tekstikursori liigutamiseks ekraani võrra alla vajutada
kaugushüppes
Klahvide paigutus vastab tavaliselt nn. QWERTY- süsteemile. See süsteem võeti kasutusele üle 100 aasta tagasi kirjutusmasinates. Kuigi tegelikult on olemas palju erinevaid klahvide paigutus süsteeme on QWERTY kõige populaarsem sellel põhjusel, et temaga on lihtsalt harjunud nii palju inimesi ja ümberõppimine oleks raske. QWERTY nimi moodustub klaviatuuri esimestest tähtedest. Klaviatuuri puhver Määrab ära, mitut klahvi võib korraga vajutada. Odavamad klaviatuurid lubavad üheaegselt vajutada ainult 2-3 klahvi. Enamik headest klaviatuuridest lubavad 4-6 klahvivajutust ning mõndadel puudub sellekohane piirang üldse. Mitme klahvi korraga allavajutamine on oluline eriti mängudes. Ühendus arvutiga Klaviatuur ühendatakse arvutiga 5 nõelase DIN või PS/2 (mini DIN) pistiku abil. Uuemaid klaviatuure pakutakse ka USB pordi jaoks. Klaviatuuri ja arvutit ühendava kaabli kaudu edastatakse nii signaal. Kuidas täht ekraanile jõuab
FILTER Filter on selline funktsioon, mis aitab töötada tabelitega palju lihtsamalt. Kõigepealt tuleb valida kogu tabelit ja vajutada Formulas Create from Selection Top row (siis, kui kõik nimetused on antud tabeli üleval reol). Pärast on vaja vajutada ükskõik kuhu tabelisse ja valida Data Filter. Sellega kõikide tabeli nimede kõrval ilmuvad nooled, kust saab valida vajalikke andmeid. Olgu meil on niisugune tabel: Date City Brand Count Price Total 02.01.2007 Tallinn Frodo 2 13300 26600 02.01.2007 Valga Balrog 1 4190 4190 03.01.2007 Tallinn Aragorn 2 4990 9980 03.01
see järel arvuti taaskäivitada. 2. Kui ekraanile ilmub see pilt siis vajuta suvalist klahvi. (nt tühik). See kestab ainult natuke aega see pärast tuleks seda koheselt teha, sest kui magate maha peab arvuti uuesti taaskäivitama. 3. Nüüd algab paigaldamise protsess. Et paigaldamisel valikuid teha tuleb kasutada klaviatuuri. Et alustada vajuta ENTER-it. 4. Nüüd kuvatakse info litsentsi ja tingimuste kohta seda windowsi kasutades. Et liikuda järgmisele lehele tuleb vajutada PAGE DOWN klahvi. Kui olete lugemise lõpetanud vajutage klahvi F8. Seda tehe olete nõus kasutajatingimustega. 5. Nüüd saad valida ketast kuhu soovid windowsi paigaldada. Kui oled valiku teinud vajuta D ja seejärel L. Arvuti kustutab vanad andmed ja enne seda kui olete klahvivajutuse teinud veenduge et vajalikust infost oleks tehtud varem koopiad vms. 6. Vajutades Enter varjandi Format the partition using the NTFS file system peal hakkab arvuti ketast formaatima
Klaviatuur Põhiklahvid: See on kõige enam kasutatav klaviatuuri osa nii numbrite kui ka tähtede sisestamiseks samal kombel nagu kirjutusmasinal. Suurtähti ja enamikku kirjavahemärke on võimalik sisestada, kui vajutada registriklahvi (Shift) koos märgiklahviga. Põhiklahvide hulka arvatakse järgmised mittemärgiklahvid: Enter Sisestusklahvile (Enter, tähistatakse ka märgiga æ või sõnaga Return) vajutamise tulemus sõltub sellest, millega parajasti tegeletakse. Tekstiredaktorites saab tema abil viia kursori järgmise rea algusesse. Üldiselt aga vajutatakse teda mingi käsu täitmiseks.
Windows Logo key numbrite kustutatakse ehk "windowsi sisestamine ja kursorist klahv" kursori paremal pool · ÿ kasutatakse juhtimine. olevaid märke. stardimenüü · Numbrireziimi · Samuti saab avamiseks. üleminekuks kustutada · ÿ all hoides tuleb vajutada märgistatud vajutada D - NumLock tekstiplokke ja kuvatakse klahvi. Süttib objekte. töölaud. NumLock- Backspace ehk · ÿ all hoides indikaatortuli. tagasilükkeklahv vajutada Break Numbriklahvid · Backspace- - avatakse aken on sama klahvi abil System paigutusega kustutatakse
Katseklaasi täitmise pipetiga tingib nõue, et kõikide määramiste puhul oleks ve gaasimullide eraldumist asetatakse katseklaas koos mõõteelektroodiga vesiter hoitakse püsivana 25,0±0,1 °C juures, erijuhtudel ka mõnel teisel juhendaja po lahus on saavutanud termostaadi temperatuuri (mitte varem kui 10 - 15 minut Juhtivusmõõtja sisse- ja väljalülitamine toimub klahvi ″On/Off″ abil.Mõõtmiseks mõõtmise ajal vilgub ekraanil koma. Mõõtmise lõpetamiseks tuleb vajutada uu kuni ekraanile ilmub sümbol [/A] ja näit on fikseeritud. Igale järgmisele lahusele üle minnes tuleb elektrood ja katseklaas kaks korda lo ning seejärel pipeteerida uus uuritav lahus. mõõtmise ajal vilgub ekraanil koma. Mõõtmise lõpetamiseks tuleb vajutada uu kuni ekraanile ilmub sümbol [/A] ja näit on fikseeritud. Igale järgmisele lahusele üle minnes tuleb elektrood ja katseklaas kaks korda lo ning seejärel pipeteerida uus uuritav lahus.
· Klõpsata hiire vasaku klahviga vajalikus kohas. · Liikuda klaviatuuri nooleklahvidega: vasak/parem nool liigutavad kursorit 1 tähemärgi võrra, üles/alla nool 1 rea võrra. Ctrl+vastav nool viivad kursori 1 sõna/lõigu võrra edasi/tagasi. Sisestades uut teksti kirjutatu vahele, nihkub järelpaiknev tekst edasi. Kui on sisse lülitatud OVER nupp, siis kirjutatakse vanad tähed üle ja asendatakse uutega. Et seda funktsiooni välja lülitada, tuleb vajutada ekraani allosas oleval tööribal nuppu OVER, mis peaks muutuma INSRT-iks. Seda saab teha ka klaviatuurilt kasutades Insert klahvi. Kui on vaja jätta dokumendi lõppu vaba ruumi ja sisestada teksti allapoole, siis on selleks järgmised võimalused: · Vajutada Enter-klahvi nii kaua, kuni kursor on soovitud ridade kaugusel dokumendi lõpust. · Vajutada tööriistaribal ikooni Direct Cursor , lehe paremasse või vasakusse
ohtustehnikat järgides saab teha ohtliku tegevust turvaliselt. Arvutikaitse võtted: Minu arvutil on peal viirusetõrje. Kord kuus viin arvuti teeninduspunkti, kus see ära puhastatakse. Tundmatuid või siis kahtlaseid meile ei ava. Ei ava mulle saadetud kahtlaseid linke. Ei lae alla filme või muusikat tundmatult lehelt. Toiminguid tehes kui lööb ette teabekasti siis ei vajutada suvaliselt enterit vaid loen teksti läbi ning püüan aru saada kuidas ma toimima peaks. Olen teadlik sellest , et arvutit ei tohiks nupust kinni vajutada aga kui mul on kiire siis vahepeal ma teen seda ikkagi. 2
Iga auto kohta arvutatakse võidukoefitsent vastavalt aut Auto maksimukiirust ei arvestata, et mängu muuta vähem ettearvatavamaks ja põnevamaks. Mäng lõppeb kui kõ maha mängitud või mängija enda otsusel. Sõidud toimuvad erinevates kohtades. On neli erinevat sihtkohta: kõrb, soolajärv, ringrada ja rannaäärne tee. Mängija saab ka ise sõitjate nimesid muuta asendada neid mängu päises omale sobivate nimedega. Kuidas mängida: Mängu alustamiseks tuleb vajutada nuppu "Alusta mängu" ning sooritada panused. Pärast sobivate pakkumiste vajutada nuppu "Alusta sõitu", et autod sooritaksid võidusõidu. Seejärel teavitatakse mängijat tulemustest ja alga voor, koos uue panustamisega. Seejärel tuleb uuesti vajutada nuppu "Alusta sõitu" ning toimub järgmine sõit. Ko meeldib. Tagumine auto: Raha: 20 000,00 Keskmine auto: Lähim auto: Juht: Koefitsent: Sinu panus: Ants 0,59 500,00
1. Reguleerida lambi voolu: Lamp Current 15mA 2. INTEGRATION TIME 0,1 3. REPLICATES 1 4. CALIBRATION TYPE 1 (non-linear) 5. AA TECHNICUE 1 (flame) 6. STD1 0.5 (esimese standardi kontsentratsioon mg/L) 7. STD2 1 (teise standardi kontsentratsioon mg/L) 8. STD3 2 (kolmanda standardi kontsentratsioon mg/L) 9. RESLOPE 10. LAMP CURRENT (lõpeta) Standardite vahel lasta leegist läbi dest. vett. Sisestada esimene standard ja vajutada CALIB. Oodata instrumendi reaktsiooni Sisestada teine standard ja vajutada CALIB. Oodata instrumendi reaktsiooni. Sisestada kolmas standard ja vajutada CALIB. Oodata instrumendi reaktsiooni. Sisestada proov ja vajutada READ. Oodata instrumendi reaktsiooni. Tulemused Kontsentratsioon, Keskmine Standardhälve Suhteline standardhälve mg/l absorptsioon 0,5 0,054 0,0088 16,25%
230 V. Elementide omavaheliseks ühendamiseks kasutatakse vaskjuhtmeid PL-1,5 (PVC isolatsiooniga, ristlõige 1,5 mm²). Skeemi töölepanemiseks lülitame sisse kolmepooluselise kaitselüliti F1, mille tulemusena süttib signaallamp H1 (läbipaistev), peale seda lülitame sisse ühepooluselise kaitselüliti F2, süttib signaallamp H2 (punane), mis signaliseerib, et sekundaarosa on pingestatud. Mootori käivitamiseks tuleb vajutada sulguva kontaktiga iseennistuvale surunupule S2. Vool läbib kontaktori KM mähist, tema jõukontaktid ja abikontakt KM sulguvad ja mootor hakkab pöörlema, millest annab märku signaallamp H3 (roheline). Nagu eespool oli juba mainitud, toimub mootori käivitamine iseennistuva nupu S2 vajutamisega. S2 vajutamisega tekitatud vooluringi "säilitamiseks" on ettenähtud abikontakt KM (hoide- ehk omatoitekontakt). Abikontakti puudumisel toimub pärast S2 ennistumist mootori seiskumine.
harud. Et teha kindlaks mõne faili või kataloogi suurust tuleb minna hiirega selle faili või kataloogi peale, vajutada paremat nuppu ja tekkinud menüüst valida Atribuudid ehk Properties. Faile ja katalooge on võimalik kopeerida mitmeti, üks võimalus on vedada vajalikud failid, kaustad ühest kohast teise. Teine variant on kasutada Cut, Copy ja Paste (Lõika, Kopeeri ja Kleebi) meetoteid. Ümbernimetamiseks tuleb minna faili peale, vajutada hiire paremat nuppu ja valida sealt Nimeta ümber ehk Rename. Kustutamiseks tuleb samuti minna vastava faili peale, vajutada hiire paremat nuppu ja valida sealt Kustuta ehk Delete. Mitme faili ja/või kausta üheaegseks märgistamiseks tuleb all hoida klaviatuuril Ctrl klahvi ning hiirega teha klõpsud soovitud failidel/kaustadel.
· Märgistatakse esimene fail; · Hoitakse all klahvi Control; · Tehakse hiireklõpsud ülejäänud failide nimedel; · Vabastatakse Control klahv. Uue kausta, faili, kiirikooni loomine Alamkausta loomiseks tuleb: · Aktiviseerida kaust, millesse soovitakse alamkausta luua. · Valida menüüst File alammenüüst New käsk Folder. · Tippida klaviatuurilt sisse kausta nimi. · Vajutada sisestusklahvi ENTER. Faili loomiseks tuleb: · Aktiviseerida kaust, millesse soovitakse faili luua. · Avada menüüst File alammenüü New. · Valida sealt soovitud faili tüüp. Näiteks Text Document. · Tippida klaviatuurilt sisse kausta nimi. · Vajutada sisestusklahvi ENTER. Luuakse uus valitud tüüpi andmefail, mille suurus on esialgu 0 KB. loodud faili saab avada hiire topeltklõpsuga ja siis sinna soovitud andmed sisestada
ske tugevuse vastavusse töölehel sisestatuga J J J J J J J J J J J J 11 J Viska Stopp Viske tugevus 69 % Püüdja kaugus 4 m Tulemus Siin mängus tuleb pall korvi visata, et seda teha tuleb valida viske tugevus ja vajutada nuppu "Viska". Igaks juhuks on abis püüdja, kelle positsiooni saab reguleerida. Kui mängija korvi viskab ilmub tulemuse tabelisse "Korv!!!". Kui püüdja palli kätte saab siis ilmub tulemuse tabelisse "Sain kätte!!!". Korvi puhul rahvas juubeldab. alida viske tugevus ja vajutada siooni saab reguleerida. v!!!". Kui püüdja palli kätte saab l rahvas juubeldab.
ja harjaga ning loputada 2...3 korda destilleeritud veega. Samuti toimitakse kahe katse vahel ning töö lõpul. Eksida ei tohi pipeteerimisel õige lahus õige pipetiga. Pipeteerimisel automaatpipetiga valida sobiv automaatpipett ja panna pipeti otsa sobiv otsik. Edasi valada pipeteeritavat lahust pudelist välja väikesesse keeduklaasi. Kontrollida automaatpipetil olevat mahtu. Vajadusel reguleerida kruvi, nii et pipeti skaala näit vastab soovitud ruumalale. Vajutada pipeti peal olevale nupule kuni esimese tõrkeni (MITTE lõpuni). Hoida nuppu all ja samaaegselt asetada pipett otsikuga lahusesse, mida soovitakse pipeteerida. Aeglaselt lasta pipeti nupp lahti. Jälgida pipeti otsiku täitumist lahusega. Edasi viia automaatpipett katseklaasi kohale ning uuesti vajutada pipeti keskel olevale nupule. Vajutada lõpuni st nii kaugele kuni pipett võimaldab. NB! Pipeteerimisel kehtib reegel, et pipetti hoitakse püstises asendis, mitte nurga all.
144618_2 – Kohvik Komeet OÜ, Estonia pst 9, 10414 Tallinn 23 6. Müügitellimusest sõltuv tootmisprotsess Kui kliendilt tuleb tellimus, esmajoones tuleb talle esitada nö hinna- ja tarnepakkumine Kohvik Komeet OÜ soovib 50 martsipanikujukest (laos on materjale 15-le) Müügipakkumine Sales&Marketing->Order Processing->Quotes->F3 Lehel shipping määrata Shipment Method Code EXW-tehasest Kui kõik vajalik info on täidetud, vajutada Make Order nuppu 24 NAV hoiatab, et laovaru ei ole piisav: Olles sellega nõus, vajutada Yes, loodi tellimus 1487 Tootmine ei ole ühtegi kuju veel valmistanud ja varusid on ka puudulikult. Tellida materjale juurde: Manufacturing->Planning-> Planning Worksheets (vt. ptk Materjalide soetamine) 25
ja sealt tuleb muusika. 5. Printer – kaudne, sest mina ei saa otse anda printerile käsku, mida printida, vaid annan arvutile ja arvuti annab printerile käsklused edasi. 2. Seadmel on ekraan ja kaks nuppu. Seadme sisselülitamisel näitab ekraan arvu 0. Nupule A vajutamisel ekraanil olevat arvu korrutatakse kahega, nupule B vajutamisel liidetakse ekraanil olevale arvule üks juurde. Kuidas tuleb vajutada nuppe, et ekraanile ilmuks a) arv 5; b) arv 99; c) arv 99, kui lubatakse vajutada nuppe mitte rohkem kui 10 korda a) 5 korda nuppu B b) 99 korda nuppu B c) 3 korda nuppu B ja 5 korda nuppu A, 2 korda nuppu B 3. Koosta kahest arvust suurima arvu leidmise algoritmi plokkskeem Sisestan arvu 1 2 Kumb on suurem?
22 3) Järgmises aknas saab valida millist operatsioonisüsteemi kasutaja soovib paigaldada. Valime Windows 7 Ultimate ja vajutame „Next“ nuppu. 4) Järgmisena tulevad litsentsitingimused, mille kasutaja peaks omal soovil läbi lugema. Paigaldamise jätkamiseks tuleks teha linnuke „I accept the license terms“ ees olevasse 23 kasti ja vajutada nuppu „Next“. 24 5) Järgmises aknas on kasutaja valiku ees kas uuendada enda olemasolevat operatsioonisüsteemi (näiteks Windows XP) ja hoida alles oma failid ja sätted või valida „Custom“ variandi, kus on võimalik kõvakettal olev operatsioonisüsteem kustutada või valida ketas, kuhu Windows 7 paigaldada. Demonstratsiooniks valime „Custom“. 25
tekstifaili suurust? mida suurem on kerimisnupp, seda suurem on fail mida suurem on kerimisnupp, seda väiksem on fail kerimisnupu järgi ei saa otsustada faili suuruse üle 8. Windowsi abiinfosüsteemi saab peamenüüst avada käsuga: Spikker ja tugi Otsi Käivita 9. Tegumiriba saab olla... ekraani mistahes ääres ekraani alumises osas peidetud 10. Vajaliku menüükäsu valikuks tuleb vajutada klahvile: (End) (Enter) (Home) 11. Windowsi abiinfosüsteemist võid leida infot: uue riistvara lisamise kohta selle kohta, kas kogu arvutis oleva tarkvara on ametlikult ostetud Windowsi häälestamise kohta sinu kooli arvutiklassi kasutusreeglite kohta 12. Windowsi peamenüüd kutsutakse ka: Start-menüüks kontaktmenüüks Programm-menüüks 13. Millise klahvi abil saab rakendusprogrammides abiinfosüsteemi avada? (F1) (F8) (Esc) 14
Emaplaat : Asus P9X79 LE http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA2011/P9X79-LE/E8039_P9X79_LE.pdf 1.Protsessori toitepinge muutmine. Protsessori toitepinge muutmiseks on vaja esialgu minna ASUS'e emaplaadi BIOSi. Seda saab teha vajutades klaviatuuril nuppu F2 või Delete. ASUS'e emaplaadi puhul tuleb peale seda vajutada BIOSis klaviatuuril F7 mis viib ,,Advanced Mode" BIOSi. Advanced BIOS Mode all tuleb otsida teiselt vahekaardilt, AI Tweaker, ülesse rida CPU VCORE voltage, Offset Mode Sing ja CPU VCORE Offset voltage. Seda seadet saab muuta 0.800 v kuni 1.7 v ja 0.005 v astme
lülitatud (soojad). Sooja buutimist tehakse näit. pärast tarkvarakrahhi või riistvara lähtestamist. Mis toimub arvuti käivitamisel? Kui opsüsteem on laaditud (näit. PC puhul on ekraanil näha Windows'i esimene aken), siis on ta valmis rakendusprogrammide käivitamiseks. Mõnikord ilmub ekraanile instruktsioon "reboot" (ümber laadida). See tähendab lihtsalt, et opsüsteem tuleb uuesti laadida ja PC-de puhul tuleb selleks üheaegselt vajutada klahve Ctrl, Alt ja Delete. Buutimiseks on vajalik üsna väike programm. BIOS (Basic Input/Output System), baasvahetussüsteem Personaalarvuti püsimälusse salvestatud programm, mis liidestab operatsioonisüsteemi välisseadmetega (kuvar, klaviatuur, hiir, kõvaketas jms.). Kasutajal pole võimalik sellele programmile ligi pääseda NTLDR - NT Loader, Buudilaadur, mis kuvab Windows NT stardimenüüd ja aitab Windows NT opsüsteemi laadida
Aeg max_aeg Putukaid püütud Kiirus 0,00 15 0 6 Putukate püüdmine Mängu alustamiseks tuleb vajutada nuppu "Start". Mängu alguses hakkab püüdja liikuma suvalises suunas vabalt valitud kiirusega. Maksimaalset aega saab samuti ise valida. Aja täitumisel mäng peatub. Mängu eesmärk on võimalikult palju putukaid püüda. Kui püüdja puutub putukat (või on selle peal), siis tuleb vajutada "Püüa" nuppu. Kõik püütud putukad lähevad kasti. Mängu lõppedes ütleb programm, mitu putukat püüdsite. Et mängu uuesti alustada, tuleb kõik putukad laiali uuesti ajada. Selleks tuleb kasutada nuppu "Laiali". See nupp töötab ainult siis, kui mäng on peatatud. Mängu saab peatada ka keset mängu nupuga "Peata", kuid samast kohast edasi mängida seda ei saa. Maksimaalset aega saab valida 15 kuni 60 sekundi vahel. Püüdja kiirus on vahemikus 4 kuni 10. Mida suurem on
50 ja 51). Mei e grupil oli kasutusel ip iptelefon numbriga 72, süsteemitelefon numbriga 60 ja analoogtelefon numbriga 43. 1. Skeem 2. Vastused 2.1 Telefoni reziimide vahetamiseks on olemas nupud ,,Line 1" ja ,,Line 2" (või siis vastavalt ,,Access 1" ja ,,Access 2"). Vastavalt kummale liinile tuleb kõne siis tuleb ka see liin aktiveerida vastavale liini nupule vajutades. Känet saab katkestada, kui vajutada ,,c" nuppu. 2.2 Viide IP telefongia helistamisel süsteemi või siis analootelefonile (või siis vastuvõtmine) oli umbes 1 sekund. IP telefoniga kõne arvuti vahel oli probleemne. Alguses see ei tahtnud üldse töödata. Heli ei tulnud üldse läbi. Probleem seisnes selles, et heli pakkett mida taheti läbi lasti oli väga suur ning arvuti oli seadistatud kõige aeglasema modemi ühenduse peale. Ning heli paketi vastu võtmine oli selle jaoks liig
kuupäev. Lahtrit Arve nr: täita pole vaja, kuna programm teeb seda automaatselt. Seejärel tuleb sisestada müüdava toote Arikkel, Kirjeldus, Kogus ja Hind. Programm valib automaatselt käibemaksu 20%, kui vaja, tuleb seda käsitsi muutma aknas KM. Tasumisele kuuluva summa arvutab programm automaatselt kokku. 1.2 Müügiarvete kontrollimine Kontrollimaks, kas müügiarve on sisestatud, tuleb klõpsata moodulil Müük ja sealt valida Müügiarved. Müügiarvete aknas tuleb vajutada nupule Ava . Seejärel avaneb koostatud arvete nimekiri. Arvete nimekirjas saate vajaliku arve kiiresti üles leida erinevaid arvete järjestusi ja filtreid kasutades. 1.3 Kreeditarvete sisestamine Kreeditarvete sisestamine toimub samamoodi nagu tavaliste Müügiarvete sisestamine, ainukeseks erinevuseks on see, et kreeditarve puhul tuleb Kogus märkida miinusmärgiga. 2. Ostuarved 2.1 Ostuarvete lisamine Ostuarvete lisamiseks tuleb valida menüüst moodul Ost > Ostuarved.
Harjutus M Informaatika II Tallinna Tehnikaülikool Tudeng: EAEI-21 Õppejõud: Kristina Murtazin Algus Vali komponent: leib Lisa Eemalda Serveeri leib sai või pasteet sulatatud juust kurk sink juust Mängu idee on teha selline võileib, mis jukule meeldiks, Juku maitseb toitu ja annab punkte. Alustamiseks tuleb vajutada nuppu "Algus", seejärel tuleb valida menüüst asju, mida tahad võileivale panna. Nupp "Lisa" lisab valitud komponendi, nupp "Eemalda" võtab selle ära. Kui arvad, et võileib on valmis vajuta nuppu "Serveeri", Kraps viib toidu Jukule. Juku sööb ja annab punkte. J
Igas tabelis määrasin ka võtmevälja( Primary Key), milleks Klientide tabelis on Kliendi ID. Salvestamiseks vajutasin Save ja valisin tabeli nimeks Kliendid. 2.2 Tabelitega töötamine Selleks, et vaadata tabelis olevaid andmeid tuleb teha topeltklõps tabeli nimele. Tabelis liikumiseks saab kasutada hiirt, kursoriklahve, samuti nuppe ja kerimisriba., mis asub akna alumises osas: Andmete sorteerimiseks mingi välja alusel on vaja liikuda sellele väljale ja vajutada ühele sorteerimisnuppudest: , et järjestada kas kasvavalt või kahanevalt. (Sort Ascending, Sort Descending). Otsitava kirje leidmiseks on vaja valida väli, mille alusel otsida ja vajutada otsingu nuppu (Find) Seejärel tuleb sisestada vajalik väärtus sõnade Find What kõrvale, valida tingimused ja vajutada nuppu Find Next. 7 2.3 Tabelite seostamine
märgistada, siis järgmiselt: · Märgistatakse esimene fail; · Hoitakse all klahvi Control; · Tehakse hiireklõpsud ülejäänud failide nimedel; · Vabastatakse Control klahv. Uue kausta, faili, kiirikooni loomine Alamkausta loomiseks tuleb: · Aktiviseerida kaust, millesse soovitakse alamkausta luua. · Valida menüüst File alammenüüst New käsk Folder. · Tippida klaviatuurilt sisse kausta nimi. · Vajutada sisestusklahvi ENTER. Faili loomiseks tuleb: · Aktiviseerida kaust, millesse soovitakse faili luua. · Avada menüüst File alammenüü New. · Valida sealt soovitud faili tüüp. Näiteks Text Document. · Tippida klaviatuurilt sisse kausta nimi. · Vajutada sisestusklahvi ENTER. Luuakse uus valitud tüüpi andmefail, mille suurus on esialgu 0 KB. loodud faili saab avada hiire topeltklõpsuga ja siis sinna soovitud andmed sisestada. Hiljem tuleb andmete
vooluvõrku lahti ühendamast (katkestamata). Selleks, et seda mõõta, peab asetama juhtme (ainult ühe, tavaliselt mitut korraga ei saa mõõta) haarmete vahele ja ampertangide mõõdik näitab ära, kui suur vool seda juhet läbib. Mõõtehaarmete avamine - avamiseks tuleb vajutada ja sulgemiseks lahti lasta. Seade on mõeldud taluma kindlaksmääratud maksimumpingeid. Pildil on näha, et ampertangidel on näidik, kust lugeda tulemust. Tavaliselt saab mõõta: · Alalis- ja vahelduvvootu tugevust · (Takistust ja juhtivust)
Dokumendiregistri http://wd.tyri.ee/?page=pub_list_dynobj&desktop=954762&tid=1004600 kasutusjuhend Dokumendiregistri avalehe vasakus veerus kuvatakse dokumendipuu dokumendiliikide kaupa. Dokumendi otsimiseks tuleb kõigepealt valida dokumendipuus soovitava dokumendi liik. Klikates vastavale dokumendiliigile, avaneb otsinguvorm, mis võimaldab otsida konkreetset dokumenti erinevate andmete järgi. Pärast otsinguks teadaolevate andmete sisestamist, tuleb vajutada klahvile ,,Otsi", misjärel kuvatakse otsitava dokumendi metaandmed. Kui dokumendi andmete väljal on täidetud ka väli ,,Fail", ,,Avalikustatav fail" või ,,Digitaalselt allkirjastatud fail", on lisaks dokumendi metaandmetele võimalik näha ka dokumenti ennast. Vajutades klahvile ,,Otsi" ilma dokumendi parameetreid määratlemata, avaneb nimekiri kogu valitud liigi dokumentidest registreerimise kuupäeva järgi kahanevalt (uuemad dokumendid on eespool).
Summade leidmine tabeli tulpades (rivides) Valemi sisetamine otse. Sisestada lahtrisse, kus peab olema summa, valem: =SUM(lahtriplokk) SUM - sisefunktsiooni nimi lahtriplokk - lahtriploki aadress või nimi (kui on) n. =SUM(E6:E16), SUM(pindala) Valemite sisestamine riistariba nupuga AutoSum - Variant 1 1. Muuta aktiivseks lahter, kuhu läheb summa ja klõpsata nuppu AutoSum. Excel pakub summa valemit. 2. Kui pakutav lahtriplokk sobib, siis vajutada Enter Variant 2 Valida tulbad (rivid), jättes valiku lõppu vähemalt ühe tühja lahtri ning klõpsata nuppu AutoSum. Excel salvestab iga tulba (rivi) viimasesse tühja lahtrisse summa valemi. Absoluutaadressid: valemite kopeerimine Ruumide hinnad. Absoluutaadressite kasutamine Hind 1200 Kr./m2 pikkus laius Pind Maksumus 6,00 5,00 30,0 36000,00 7,20 4,90 35,3 42336,00
Androidi andmete haldamine Kuhu andmed teisaldada? • Kohti, kuhu andmeid teisaldada, on mitmeid: • SD-kaart • Pilve • Ühendades telefoni USB juhtmega arvuti järgi, saab ka edukalt arvutisse andmeid teisaldada Tuntumad pilverakendused • Dropbox, mis pakub 2GB tasuta kettaruumi • OneDrive, arendajaks Microsoft, võimaldab 15GB tasuta kettaruumi • Google Drive, arendajaks Google, võimaldab 15GB tasuta kettaruumi Kuidas teisaldada andmeid pilve? • Esmalt on vajalik andmeside või Wi-Fi ühendus • Seejärel tuleb telefoniga logida sisse sinna pilverakendusse, kuhu tahate andmeid teisaldada • Sealt saate valida „upload“, sellele vajutades avanevad kohad, kuhu teie andmed seadmes on salvestatud (galerii, muusika jne) • Valides mõnest kaustast faili, mida soovite üles laadida, tuleb sellel ainult vajutada ja see läheb hoiule pilve Tänan!
1. Valida (märgistada) piirkond (lahter), kus asuvad valemid 2. Viia hiirekursor märgistatud piirkonna (lahtri)i alumises parempoolses nurgas asuvale ruudukesele (paljundamise pide) - hiir muutub väikeseks mustaks ristiks. 3. Vajutada alla hiire vasakpoolne nupp ja lohistada (vedad hind 2000 üle lahtrite, kuhu on vaja kopeerida valemid. a b pind maks Valemite kopeerimine topeltklõpsuga (ainult tulpa 5 4 ### ### NB! Kui tulpade kõrval, kus toimub koperimine, on täidetu 6 3 tulp, siis valemite kopeerimiseks täidetud tulba lõpun 4 3 1
Põltsamaa Glöggi maitseline toorjuustukook · 150 ml Põltsamaa Glögg · 100 g rosinaid · 300 g Digestive vms kaeraküpsiseid · 170 g Voila küpsetusmargariini · Põltsamaa pohlamoosi pudelis (kogus vastavalt soovile) · 600 g maitsestamata toorjuustu · 3 muna · 60 g suhkrut (või vastavalt maitsele) · 80 g 35% koort · Jahvatatud ingverit maitse järgi Leotada rosinaid glögis 1-2 tundi, kurnata. Purustada küpsised ja lisada neile sulatatud margariin. Vajutada küpsise-margariinisegu margariiniga määritud või küpsetuspaberiga kaetud lahtikäiva koogivormi põhjale. Kanda põhjale soovitud kogus moosi ning määrida see ühtlaselt laiali. Segada toorjuust, munad, suhkur, (kergelt vahustatud) koor ja ingveripulber ühtlaseks massiks, lisada rosinad, segada. Valada mass ettevaatlikult koogipõhjale. Küpsetada 180- 200 kraadi juures 45 min kuni 1 tund (kuni kook on pealt kuldpruun). Kaunistada sulatatud sokolaadi-margariini-koore seguga. ...
Antud juhul teostatakse VÕI-tehe enne NING-tehet; võib enda jaoks põhjendada ja meelde jätta, kus ja millal kasutatakse sulgusid. Joonis 3.VÕI-NING-loogikaühend Mälufunktsioonid Isekäivituskaitse (kaitse mootori isekäivitumise eest pärast pingekatkestust) on kõige lihtsam mälufunktsiooniga seade. Antud seadme puhul eristatakse kahte erinevat tüüpi mälufunktsiooni: · Ülimusliku sisselülitamisega kui korraga vajutada nii mootori käivitus- (S1) kui ka stoppnuppu (S2), siis kontaktor K1 rakendub ja mootor käivitub (joonis 4). Joonis 4. Ülimusliku sisselülitamisega käivitusseade (RS- Triger) · Ülimusliku väljalülitamisega kui korraga vajutada nii mootori käivitus- (S1) kui ka stoppnuppu (S2), siis kontaktor K2 ei rakendu ja mootor seiskub (joonis 5). Joonis 5. Ülimusliku väljalülitamisega käivitusseade (SR-Triger) Näidised praktikumist Skeem 1
seal oli väga palju huvitavat ja palju vaatamisväärsusi. Me külastasime haapsalu raudtee muusiomi kus oli palju erinevaid ronge eri suuruses ja mõõdus. Tahtsime ka majja sisse minna kuid kahjuks oli tol päeval raudteemuusiom siseselt suletud kuid väljas saime ikka uudistada. Me vaatasime kõiki ronge ja lugesime ka infotahvlit. Tegime ka kõikjal palju pilte. Seal kus olid istumise pingid ja kus said inimesed istuda oli seinapeal üks nupp mida sai vajutada. Minu tuttav proovis seda vajutada aga arvatavasti vajutas ta seda liiga õrnalt ning midagi ei kostunud kõlaritest ning ta mõtles, et see on niisama ilujaoks ja läks siis edasi. Kui mina seda nuppu kõvemini vajutasin hakkas kõlaritest tulema sellist undamist ja häiret, et me kõik saime hirmu nahka kuid mina naeratasin kergelt selle peale. Veel käisime me haapsalu poodides, kusagil postkontori taolises kohas ja veel ühes kohvikus
h) avaneb Gretli-i menüü aken koos muutujate nimedega: Excel 2. Lineaarse mudeli parameetrite hindamine vähimruutude meetodil (Model -> Ordinary Least Squares) Põhimenüü ribalt valida menüü - Model. Avanevast rippmenüüst valida Ordinary Least Squares. Seejärel tuleb aknas "gretl: specify model" olemasolevate muutujate hulgast valida sõltuv muutuja Y (Dependent variable) ja üks või mitu sõltumatut muutujat X (Independent variables). Vajutada OK. 3. NÄIDE piima kogutoodangut kirjeldava regressioonimudeli konstrueerimisest Otsime mudelit kujul: Y-PKT_ha = a0 +a1TASU + a2SOOT + a3HP + a4PMYYK + a5 TOETUS + a6 KHIND Y_PKT_ha – piima kogutoodang ha kohta, kg TASU - töötasu 1 kg piima tootmiseks, senti SOOT – söödakulu 1 kg piima tootmiseks, senti HP – mullaviljakus, maa hindepunkt pallides PMYYK – piima müük lehma kohta aastas, € TOETUS – toetus 1 kg piima tootmiseks, senti
lahku. Sõnar on koostatud nii, et selle kasutamine ei eelda grammatikaterminite tundmist. Tulemuse leidmiseks tuleb vastata lihtsatele valikvastustega küsimustele, mille juures on abiks erinevad keelenäited. Peamenüüs on valik erinevaid alateemasid. Loetellu kuuluvad: algustäht, kokkukirjutamine, kirjavahemärgid, sarnased sõnad, nimede ja numbrite kirjutamine, lühendamine ja ametikirjade kirjutamine. Sõnari tõhusaks kasutamiseks tuleks seda enne lähemalt õppida. Kui vajutada peamenüüs Algustähe ikooni peale, siis avaneb valik: · Koht/ehitis/paikkond ( Toome kirik, Narva jõgi) · Teos/väljaanne ( ,,Kõrboja peremees", Õhtuleht ) · Sündmus (jõulud ) · Asutus/organisatsioon ( TTÜ, Pärnu Linnavalitsus ) · Seotud riigi või rahvaga (Eesti Vabariik, eesti kirjanik) · Muu (taimed, loomaliigid jne) Sõnarist saab teada ka, kuidas kirjutada mingit sündmust. Valik tuleb järgnevalt:
Akna alaosas on ala info sisestamiseks, otsimiseks ja redakteerimiseks. Juhtimisnuppude tähendused: OK Valiku kinnitus või tegevuse lõpp. Katkesta Tegevuse ära muutmine. Uus Uue kirje koostamine. Andmed sisestatakse akna alaosas. Uue kirje sisestamisel kahetasemelisse teatmikku on vaja eelnevalt valida grupp (tüüp), millesse kuulub uus objekt. Võimatu on sisestada uut kirjet kui kursor seisab grupil "KÕIK", programm teatab "Vali tüüp!". Tuleb vajutada nupule OK, valida vastav grupp (tüüp) ja teostada uus kirje. Uus kopeeri Uue kirje koostamine kopeerides kirjet ülemises tabelis millisel real seisab kursor. Uue kirje andmeid saab muuta akna alaosas. Muuda Kirjete korrigeerimine ülemises tabelis real kus asub kursor. Kustuta Kirje kustutamine ülemises tabelis real kus asub kursor. Otsing Otsingu käivitus ekraani allosas oleva kirje järgi. Otsimine on võimalik iga näitaja järgi teatmikus
4. cal 2010 aasta 2010 kalender 5. cal 10 2010 aasta 2010 oktoobrikuu 6. date hetke kuupäev ja kellaaeg 7. clear puhastab terminaliakna sisu 8. finger mati informatsioon kasutaja mati kohta (nimi, klass, kasutajanimi) 9. pine postkast 10. pico lihtne tekstiredaktor 11. ls al näitab kasutaja kodukataloogi kaustu ja faile 12. ls al|less näitab kodukataloogi sisu lehekülgede kaupa. Ekraanikaupa edasi liikumiseks tuleb vajutada tühikut; tagasi liikumiseks b; katkestamiseks q 13. cd viib kasutaja kaustast kodukataloogi 14. cd kausta nimi viib soovitud kausta sisse 15. touch failinimi loob faili, mille suurus on 0B 16. mkdir failinimi loob kataloogi/kausta 17. rmdir failinimi kataloogi/kausta kustutamine 18. rm failinimi faili kustutamine 19. mv failinimi uus failinimi muudab faili nime 20. exit LINUX'i tööseansi lõpetamine
" ,,Vaata peeglisse." ,,Suu natuke lahti, naeratame hästi-hästi suurelt." ,,Ja nüüd huuled ette torru." Kokteilikõrre laiema otsaga saame keelt 1.2.3. Lai keel (5x) ,,Nüüd on aeg keeleke suust välja tuua. laiaks vajutada. Ajame keele suust välja. Näita mulle oma keelt, hästi laia. Paneme keele korraks peitu tagasi. Näita nüüd uuesti" Toome kokteilikõrre lapse suu ette ning 1.2.4. Teritame keeletippu (6x) ,,Keelekesel aga hakkas nüüd külm ning palume tal seda puudutada kui ta iseseisvalt
Tabelduskohad ja süvisinitsiaal – MS Word 2003 Jüri Kormik Tabelduskohad ja süvisinitsiaal Räägime veel lõigu vormindamisest. Seekord vaatame menüükäske Vorming > Tabelduskohad… (ingl. Format > Tabs…) ja Vorming > Süvisinitsiaal… (ingl. Format > Drop Cap…). Tabelduskohad Kui vajutada Tab-klahvile, hüppab kursor mitme positsiooni võrra edasi; kui kursor paikneb mingi sõna ee, siis hüppab kursor koos sõnaga edasi. Tavaliselt asuvad sellised hüpped – tabulaatorid – 1,27 cm järel. Tabulaatorite moodus- tamiseks tuleb valida käsk, nagu sissejuhatuses juba öeldud Vorming > Tabelduskohad…. Kasti lahtrisse Tabelduskoht (ingl. Tab stop
KILETRÜKK. On olemas erinevaid variante, kuidas kiletrükki kasutada. Nendeks on: Joonistada pilt kilele, sinna paber peale, seejärel pudeliga üle rullida. Hea värvide segunemise õpetamiseks. Näiteks ,,Vikerkaar" Võtta mustriline dokumendikile, sinna joonistada. Kile on korduvkasutatav pesed puhtaks ja saad jällegi uuesti kasutada. Pakkekile mummulisele poolele pintsliga värvi panna, seejärel jällegi paber peale ning vajutada pehmelt. Võib kasutada mitut värvitooni. Saab hea taustapaberi. PINTSLITRÜKK. Täpitada võib pintsliga puitu, erinevaid geomeetrilisi kujundeid, erineva temaatikaga pilte. Ka võib näiteks ajakirjast lõigatud loodusfotole lisada pintslitrükis päikese, lilled jms. Pintslit trükkimiseks kasutades võib teha ornamendi, võib täita kindla kujundi ornamendiga näiteks papptaldriku või paberist kinda kujund.
2. Loksplaadil ja hammasrattal on erinev hammaste arv 3. Keermega liikuv kolb moodustab viimase ülekandefaasi. Kolbi liigutav mutter on disainitud nii, et kui parkimispidur on aktiveeritud, siis lukustab mutter end ise. Mutri kuju on ka selline, et see ei saa kolvi see keerlema hakata. Nii on parkimispidur kindlalt peal. Kui parkimispidur nupuvajutusega maha võtta, siis lukusti tuleb ise lahti ja laseb piduriklotsidel kettast eemalduda. Kui parkimispidurit vajutada auto liikumise ajal, siis aktiveerub parkimispidur nagu sõidupidur hüdrauliliselt. Elektroonilise parkimispiduri juurde kuulub ka siduri asendi saatja, see on vajalik tõusult startide ja parkimispiduri aktiveerimiseks ja deaktiveerimiseks. See on vajalik ka mootori käivitamiseks ja sujuvaks kohaltvõtuks igal ajal. Elektroonilist parkimispidurit juhib aju, mis on ühendatud auto CAN võrguga.
· Rein Rannap · Marko Martin · Mihkel Poll 6. Mis on klahvpill · Pill, mille heli tekitatakse sõrme vajutusega klahvile 7. Klaversiin · Ehk tsembalo kujunes välja 15 sajand. Koosneb kõlakorpusest ja sageli kahest manuaalist. Igale klahvile vastab üks keel. Pilli kõla on järsk, terav ja lühike. 8. Kuidas tekib oreli heli · Tekib õhusamba liikumisel viledes. Õhu paneb liikuma õhuseadeldis: kui vajutada klahvile, pumpab elektrimootor õhu läbi õhukanalite ja kastide viledesse 9. Oreliosad · Viled, klahvid, registrid, 7 manuaali, pedaal, registrinupud 10. Nimeta üks kuulus oreli ja akordion mängija · Andres Uibo · Henn Rebane
Klaver on haamermehhanismiga klahvpill. Ta on üks tähtsaimaid klahvmuusikariistu. Tänapäeval on kasutusel vasarklaver. Klaveri eelkäijad on klavikord, klavessiin, spinett, tšembalo, tahvelklaver ja Cristofri vasarklaver. Klaver koosneb kõlakastist, kõlalaua ja keelestikuga raamist (keeli umbes 230) ning klahvistikust. Klaveri väiksemad osad on keelpulgad ehk virblid, sopranikeeled, viilung, noodipult, klapp, pedaalid, bassikeeled ja metallraam. Kui klahvile vajutada, lööb viltpea vasarake vastu keelt ja tekib heli. Süntesaator kõnekeeles ka sünt, on muusikainstrument, mille abil on võimalik luua elektroonilisest signaalist looduses eksisteeriva akustilise heli imitatsioon või ka heli, millel looduses akustiline vaste puudub. Süntesaatori töö põhineb helisünteesil. Süntesaatorid jagunevad riist- ja tarkvaralisteks ehk virtuaalseteks süntesaatoriteks. Riistvaralised süntesaatorid jagunevad analoog- ja
graniitkillustikust (ei ima endasse vett) drenaazikiht, selle peale pannakse kiht kaktusemulda. Kaktuse istutamisel on parimaks abivahendiks lusikas lusikasabaga on hea mulda kaktuse juurte vahele kinni vajutada. Kujundusidee Suuremaid kaktuseid võib kasvatada soolotaimedena, väiksemad kaktused näevad toredad välja gruppidena kasvades. Kaktuste loomuliku kasvukoha jäljendamiseks kaetakse mullapind kiviklibuga, ühte suuremasse potti kokkuistutatud kaktusegruppide puhul mõjuvad väga dekoratiivselt kaktuste vahele paigutatud suuremad kivitükid. Kastmisvesi Kaktuste kastmisvesi ei tohiks olla liiga kaltsiumirikas ehk kare, kuna nad armastavad kasvada pigem happelises keskkonnas.