Mis veebilehti külastad? Anna Teada Sulge
Facebook Like
Küsitlus


Muusika pärast II maailmasõda. Avangardism. (0)

1 Hindamata
Punktid
 
Säutsu twitteris
Muusika pärast II maailmasõda. Avangardism.
Nii Euroopas kui ka Ameerikas kerkib esile hulk heliloojaid, kes vastanduvad varasemale (uus kompositsioon ja pillikoosseis). Lõpolikult hüljati senised klassikalised vormid, nt sonett. Selle ajastu heliloojaid hakati nimetama avangardistideks ehk modernistideks. Avagardne muusika ei kujutanud ühtset stiili, vaid see oli üldnimetus uutele kompositsioonitehnikatele: serialism, aleatoorika , elektronmuusika , pointilism. Need tehnikad võisid vastanduda ning kombineeruda. Nt Aleatoorika (juhuslikkus) ja serialism (täpsed reeglid; 12-tehnika) olid vastandlikud, kuid katsetati nendega omavahel mängimist. Avangardismi nimetati Ameerikas eksperimentaalseks muusikaks ning selle tekkimise aluseks oli tehnika areng.
*Elektronmuusika stuudiod tekkisid maailmas. Esimene stuudo rajati 1949. Pierre Schaeffer’i poolt Pariisi.
*Darmstadt’is hakkasid toimuma suvekursused, kus tutvustati uut muusikat ning ideid, kuidas muusikat luua. 1950-ndaltel toimus esimene festival , kuid neid tuli aina juurde. Seal mängiti liidrite teoseid, nt Pierre Boulez , Luigi Nono, Karlheinz Stockhausen , sest just nemad olid liidrid avagardismis. Seal festivalil toimusid nende meeste teoste esiettekanded ja nad on nüüdisajal klassika. Darmstadtis käsitleti probleeme ja toimusid loengusarjad. 1958. liitus selle kursusega USA helilooja John Cage , kes oli USA avangardist. Alates 1960-ndate lõpust ja 70-ndate algusest tekkisid uued voolud : minialism , millest areneb välja postmodernism . Muusikas iseloomustab neid stiile: uus tonaalsus ja neoromantism (enne oli muusika dissoneerunud, kraapiva kõlaga, vastukäiv kõrvadele ning kompositsioon oli raske). Nüüd tulid samad suunad tagasi, tuleb heakõlalisus, seega kaotab avangardistlik muusika oma mõtte. Samas kompositsiooni tehnika ei sutnud välja, kui neoromantism tuli. 1945-1970. peetakse avangardisliku muusika ajaks.
MK: Karlheinz Stockhausen „Kreuzspiel“ – oboe , bassklarnet, löökpillid, klaver
John Cage (1912-1992)
John on USA helilooja, pianist, publitsist . Ta on üks 20. sajandi tähtsamaid esindajaid. Mees, kes tuli välja teosega „4.13“. Teose alguses tuli John lavale ja istus klaveri taha ning istus 4.13 minutut vaikuses ja siis saigi lugu läbi.
Cage on radikaalne uuendaja ning ta on sellega mõjutanud üleüldist kunsti ja selle ajastu muusikat. Pärit on ta Los Angelasest ja õppis kompositsiooni Richard Bühligi, Adolph Weissi ja Henry Cowelli all, kes olid talle teerajajaks. Määravaimaks õpetajaks oli Cowell. Samuti on ta õppinud Arnolt Schönbergi käe all ning tema õpingutee möödus New Yorkis .
„Sonaat sooloklaverile“ ja „Kompositsioon kolmele häälele“.
MK: „Süit mänguklaverile“
Varased loomeaastad
Schönbergi dodekafoonia süsteem valmistas Cagele pettumuse. Ta siirdus 1937. Seattle ’sse tantsugruppide klaverisaatjaks.Aasta hiljem organiseeris ta I löökpillide orkestri, mille tarbeks kirjutas ta teoseid „ First construction (in metal )“ (1939) – see oli selle aasta kuulsamaid teoseid, millest kujunes pisike sari. Ta on kirjutanud ka „Second constructon“ and „Third construction“. Sellest perioodist pärineb leiutis ettevalmistatud klaver(prepared klaver) – pilli kõlavõimaluste muutmine esemete asetamisega keelte vahele, nt. metallitükid, klaas, foolium jne. Oma autobiograafias on Cage tunnistanud, et selle leiutise loomisele sundis tema enda vajadus. Ettevalmistatud klaverit kasutas Cage ja teised hiljem väga palju, nt Arvo Pärt „ Tabula Rasa“ (tõlkes puhas tahvel ).
Olles töödanud mitmete gruppidega, tutvus Vage koreograafia Merce Kunninhamiga. Koostöö Cage ja tantsugruppide vahel oli aastakümnete pikkune .
MK: „Litaania vaalale“ (Litaania tähendab tõlkes kirikuhümni)
Sõjajärgne eksperimentaalne muusika
Cage saavutas laiema tuntuse maailmastaabist just eksperimenteerides (uute võimaluste otsimine). See läks tema kolleegidele ja publikule üle. Cage stiili määratakse stiili alla, milleks on aleatoorika ehk eksperimentaalne muusika. Ladina keeles tähendab see täringut. Cage ise nimetas oma stiili määratlematuseks. Aleatoorika – heliloomingus ja interpratsioonis oli suund juhuslikkusel. Autor annab esitajale üldised juhised noodikirjas, jättes esitajale suhteliselt palju otsustamist. Sinna alla kuulub nn. graafiline partituud (väliselt sarnane graafilise lehega). Teine võimalus aleatoorikat rakendada on esitamisel, kust interpreet alustab
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla

Logi sisse ja saadame uutele kasutajatele faili TASUTA e-mailile

Muusika pärast II maailmasõda-Avangardism #1 Muusika pärast II maailmasõda-Avangardism #2 Muusika pärast II maailmasõda-Avangardism #3 Muusika pärast II maailmasõda-Avangardism #4 Muusika pärast II maailmasõda-Avangardism #5 Muusika pärast II maailmasõda-Avangardism #6
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 6 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2012-04-18 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 20 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor MannuM Õppematerjali autor

Lisainfo

Muusika pärast II maailmasõda. Avangardism
John Cage
Pierre Boulez
Karlheinz Stockhausen
Luciano Berio
Iannis Xenakis

Märksõnad

Mõisted


Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

9
docx
Muusika pärast II maailmasõda
11
ppt
Muusika pärast II maailmasSda
2
odt
Muusika pärast II MS
56
pdf
Modernism ja muusikateater
414
pdf
Tiit Lauk humanitaar
13
doc
Eesti rahvamuusika
13
doc
XX sajandi muusika
2
docx
John Cage





Logi sisse ja saadame uutele kasutajatele
faili e-mailile TASUTA

Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
või
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun