Tunnustused: 2004 ajakirja Musical America aasta helilooja Tartu Ülikooli audoktor Eesti Filharmoonia Kammerkoori 2006. aasta septembris ilmunud plaat Da Pacemi ettekandega võitis 2007. aastal parima kooriesituse Grammy. Léonie Sonningi muusikaauhind (2008) Teoseid: Perpetuum mobile (1963) Esimene sümfoonia (1964) Teine sümfoonia (1966) Kontsert tsellole ja orkestrile Pro et Contra (1966) Kolmas sümfoonia (1971) Aliinale (1976) Tabula rasa kahele viiulile, prepareeritud klaverile ja kammerorkestrile (1977) Peegel peeglis (1978) Passio (1982) Te Deum (1984) koorile, prepareeritud klaverile ja keelpilliorkestrile Stabat Mater (1985) Festina lente (1988) Magnificat (1989) Berliini missa (1990) Miserere (1990) Siluani laul (1991) Litaania (1994) I am the true vine (1996) Dopo la vittoria (1996) Kanon pokajanen koorile (1996) Missa syllabica koorile ja orelile (1996) Triodon (1998) Como anhela la cierva sopranile ja sümfooniaorkestrile (1999) ..
Tartu 2011 Sündmused: 1 soov plaatida uuesti vannitoa seinad ja põrand 2 vajalikud tarbed ostetud/laenutatud 3 plaadid valitud (kujundus, värv, feng shui) 4 vanad plaadid eemaldatud 5 plaadid kätte saadud 6 tööde plaan läbi mõeldud 7 vannituba muudest asjadest tühjaks tehtud 8 plaadid lõigatud sobivaks 9 vannituba tolmust ja pradist puhtaks pestud 10 vajalikud segud (ka niiskustõke) prepareeritud 11 plaadid põrandale paigaldatud 12 Vuugisegu põrandaplaatidele lisatud 13 uued segud seinade jaoks prepareeritud 14 plaadid seina paigaldatud 15 Vuugisegu seinaplaatidele lisatud 16 Plaadid tolmust, üleliigsest niiskustõkkest ja vuugisegust puhtaks tehtud 17 vannituba plaaditud Tegevused Töö nr. Töö kirjeldus Töö kestus (päevades) (1, 2) Vajalike tarbete ostmine/laenutamine 0.5 päeva
järjekorras. Elektronmuusika - (konkreetne muusika) muusika, mille loomisel kasutatakse erinevaid elektrilisi vahendeid (heligenekad, kajamasinad jne), mille helid lindistatakse ja monteeritakse. Elektrofooniline muusika - muusika, mille loomisel salvestatakse loodushelisid, mis hiljem monteeritakse. Prepareeritud instrument - pill, mille naturaalset kõla on moonutatud mehaanilise vahendi abil. John Cage 1912-1992, üks suurimaid eksperimantaatoreid, prepareeritud klaveri idee autor, happeningide isa. ? Hilisromantism Viin ja Berliin oli muusikas ühed tähtsaimad pealinnad. Ühised jooned sealsete heliloojate loomingus: hiigelkoosseisud, meloodia on väljendusrikas kuid ei pea olema ilus, muusika on programmiline. Zanrid on sümfooniline muusika, ooper. Programmiline muusika on sarnane joon. Programmiline muusika on teos, mille sisu on helilooja poolt antud, kas pealkirjas või pikemas seletuses. Richard Strauss (11 Juuni 1864 8 September 1949)
Dodekafoonia- kahelist tooni tehnika. Helilooja paneb kõik 12 heli kindlalt ritta ja ükski ei tohi kaduda. Seeriatehnika- võte, kus helilooja paneb teatud väljendusvahendid ritta ja esitaja loob neid ridu omavahel kombiniseeritud. Elektronmuusika- võte, kus salvestatakse elektriliste riistade helisid. Helid monteeritakse stuudios kokku. Elektrofooniline muusika- salvestatakse erinevaid loodushelisid, mis hiljem stuudios kokku monteeritakse. Prepareeritud instrument- pill, mille naturaalset kõla on moonutatud mehaanilise vahendi abil. Hilisromantism: Tähtsamateks muusikaelu keskusteks olid kuni II maailmasõjani Viin ja Berliin. Mitmete sealsete heliloojate loomingus kujunesid välja järgmised ühised jooned: 1)esituskoosseisud: hiigelkoosseisud, sümfoonias lisati tihti veel koor või solistid.2)meloodia on tähtis, aga eu oea enam ilus olema. 3)programmilisus kasutavad väga täpset programmi
John Cage 1912 1992 USA helilooja, pianist ja publitsist. 20. sajandi muusikalise avangardismi tähtsaim esindaja. Looming 1938 organiseeris oma esimese löökpilliorkestri. Selle tarbeks kirjutas loo "First Construction". Sellest kujunes hiljem sari ( "Second Construction"...) Sellest perioodist pärineb tema enam tähelepanu pävlinud leiutis ettevalmistatud klaver ( prepareeritud klaviir). Pilli kõlavõimaluste muutmine klaveri keeltele või keelte vahele asetatud esemete abil. ... Aleatoorika loomingu ja interpretatsioonisuund, kus määrav roll on juhuslikkusel. Aleatoorika muusika kirjutamisel nootide asukohad määratakse juhuslikult ( nt. täringuvise, tindi pritsimine noodipaberile). Aleatoorika teose esitamisel juhuslikuks jäetakse, kus interpreet teost alustab, mis
Avangardistlik helilooja, Pärit Los Angelesest. Oli Schönbergi õpilane. Atonaalsus helide ja akordide olematus põhihelist, toonikast puudub helistiku tunnetus. Dodekafoonia kompositsioonimeetod, kus aluseks on 12 heliline seeria, mis sisaldab kromaatilise helirea kõiki 12 nooti. Serialism (põhiheli on jo-aste) arenes välja dodekafooniast, muusikaline materjal on korrastatud matemaatilise täpsusega. Cage leiutis ettevalmistatud- ehk prepareeritud klaver (pilli kõlavõimalusi muudetakse klaverikeeltele või keelte vahele mitmesuguste erinevate esemete asetamisega). Cage sai laiema tuntuse pärast II maailmasõda, oli kirglik eksperimenteerija, ta ettekanded on tekitanud skandaale jms. Stiile määratakse eelkõige aleatoorika (ja eksperimentaalmuusikana). Aleatoorika Eksperimentaalmuusika *Juhuslikkuse rakendamine teose *Ebatraditsioonilised kirjutamisel
tantsu- ja teatrietendustes ning teistes multimeediatekstides. 2013. aasta veebruari lõpus pühendati Belgias Antwerpenis Arvo Pärdile muusikafestival "Pärt in primetime". Programmis olid Arvo Pärdi tuntumad teosed, mida esitasid Belgia kammeransamblid, Eesti Filharmoonia Kammerkoor ja 27 last. Tuntumad teosed Spiegel im Spiegel (Peegel peeglis) 1978 Neli Sümfooniat Passio 1982 Tabula rasa 1977, kontsert kahele viiulile, prepareeritud klaverile ja kammerorkestrile Missa syllabica 1977, koorile ja orelile Kontsert tsellole ja orkestrile Pro et Contra 1966 Tunnustused Eesti Muusikaakadeemia audoktor, 1990 Rootsi Kuningliku Muusikaakadeemia auliige, 1991 Ameerika Kirja- ja Kunstiakadeemia auliige, 1996 Riigivapi II klassi teenetemärk, 1998 Riigivapi I klassi teenetemärk, 2006 Eesti Vabariigi Elutööpreemia, 2009 Paavsti Sakraalse Muusika Instituudi audoktor, 2011
Avangardmuusika on mõiste, mida kasutatakse iseloomustamaks nö. oma ajast ees olevat muusikat, mis sisaldab näiteks innovatiivseid elemente või milles sulatatakse kokku erinevaid muusikazanre. Tänapäeval kasutatakse seda mõistet igasuguse peale 1945. aastat loodud modernistliku muusika kohta, mis ei ole defineeritav kui eksperimentaalne muusika, kuigi mõnikord nähakse avangardmuusikana ka atonaalset eksperimentaalset muusikat 6) Seleta lahti, mida tähendab "ettevalmistatud ehk prepareeritud klaver"? Keelte vahele asetati erinevaid esemeid nt kruvisid ja naelu 7) Mis on aleatoorika? Juhuslikkuse muusika. a)nagu "täringimäng"-visati noodijoontele tinti ja nii loodigi muusikat. b) muusika on valmis aga esitamis järjekord on juhuslik. 8) Seleta lahti performance'i ja happening'i erinevus. Perfomance- siis kui etendus on enam-vähem ette valmistatud Happening- improviseeritud muusika, mis hõlmab ühteaegu kujutava kunsti, muusika, sõnakunsti ja kehaplastika elemente
meloodiat ja teised hääled moodustavad talle harmoonilise saate 6. Polüfoonia- mitmehäälsus, mis koosneb võrdse tähtsusega häältest 7. Multimeedia- heli, graafika, animatsiooni, video ja teksti arvuti abil seostatud esitus 8. Traktaat- uurimus.Selle rütmikäsitlus toetub suures osas India traditsioonilisele muusikale. 9. Postmodernism- globaalne kunstiline hoiak, mis järgneb modernismlikule hoiakule. 10. Prepareeritud klaver- pilli kõlavõimaluste muutmist klaveri keeltele või keelte vahele asetatud mitmesuguste esemetega. Nt. Klaasitükid. 11. happening ja pesformance- happening on improviseeritud etendus, performance rohkem ette valmistatud etendus. Eesmärk spontaanse tervikliku kunstisündmuse tekitamine. 12. kontsertmeister- orkestri esimene viiuldaja või mõne teise pillirühma esimängija 13. vokaalsümfooniline- teos koorile (ja solistidele) ning suurele orkestrile 14
Impressionism · Tekkis Prantsusmaal · Tähtis meeleolu loomine · C. Debussy on impressionismi aluse panija muusikas · Puuduvad teravad viisi käigud ja soe pehme harmoonia · C. Debussy, M. Ravel; · Maurice Ravel ,,Boolero" · Neoklassitsism · Orkestratsiooni lihtsustumine · Lühikesed meloodiad · Aluse panija I. Stravinski · ühendab eelmiste sajandite muusikavormis ja stiilivõtted kaasaegse helikeelega. · Igor Stravinski kandkend balletist ,,Kevadpühitsus" · Arthur Honegger ,,Pacific 231" · Francis Poulenc ooper ,,Inimhääl" · I. Stravinski, A. Honegger, F. Poulenc, P. Hindemith; Ekspressionism · Iseloomulik kõrgepingeline emotsionaalsus · Teravajoonelised meloodiad, äärmuslikud kondrastid · Teosed traagilised, sünged · ATONAALSUS- helistik puudub, pinge püsib kogu aeg. · Looja Arnold Schönberg · Loob uue helide süsteem · DODEKAFOONIA- kompositsioon on seatud nii et okta...
eriti uuris ta ,,Gregoriuse koraali" ja polüfooniat. Peale 3 aastast vaikimist tulebki välja III sümfoonia. Peale seda leiab ta oma stiili, tintinnabuli ehk kellukeste stiil. See on habras, staatiline, vaikus, iga heli kuulatakse põhjalikult, korduvad motiivid, kolmkõla, kõlaliselt äärmiselt lihtne. I teos selles stiilis on klaveripala ,,Aliinale". Üks kuulsaim on ,,Cantus Benjamin Britteni mälestuseks" . ,,Fratres" (ldn.k. vennad), ,,Tabula rasa" (ld.k. puhas leht) 2 viiulit, prepareeritud klaver ja keelpillid. Kui siiani valdavalt oli Pärt instrumentaalhelilooja, siis seoses uue stiiliga suureneb sõnaosakaal. Peale immigreerumist pühendub peamiselt sakraalmuusikale(vaimulik). ,,Passio" (Johannese passioon), ,,Te Deum", ,,De Profundis", ,,Stabat mater", ,,Magnificant", ,,Berliini missa". Kasutab peamiselt ladina keelt, kuigi on kasutanud ka kiriku slaavi keelt, nt ,, Kanon Pokajanen". Vokaalteos hispaania keeles ,,Como cierva sedienta" ,,Lamentate" kaebelaul
Dodekafoonia- kahelist tooni tehnika. Helilooja paneb kõik 12 heli kindlalt ritta ja ükski ei tohi kaduda. Seeriatehnika- võte, kus helilooja paneb teatud väljendusvahendid ritta ja esitaja loob neid ridu omavahel kombiniseeritud. Elektronmuusika- võte, kus salvestatakse elektriliste riistade helisid. Helid monteeritakse stuudios kokku. Elektrofooniline muusika- salvestatakse erinevaid loodushelisid, mis hiljem stuudios kokku monteeritakse. Prepareeritud instrument- pill, mille naturaalset kõla on moonutatud mehaanilise vahendi abil. Hilisromantism: Tähtsamateks muusikaelu keskusteks olid kuni II maailmasõjani Viin ja Berliin. Mitmete sealsete heliloojate loomingus kujunesid välja järgmised ühised jooned: 1)esituskoosseisud: hiigelkoosseisud, sümfoonias lisati tihti veel koor või solistid.2)meloodia on tähtis, aga eu oea enam ilus olema. 3)programmilisus kasutavad väga täpset programmi.
Sümfoonia nr. 1 "Polüfooniline" (1963) Kanon pokajanen koorile (1997) Sümfoonia nr. 2 (1966) Triodion (1998) Kontsert tsellole ja orkestrile Pro et Contra (1966) Como cierva sedienta sopranile ja Sümfoonia nr. 3 (1971) sümfooniaorkestrile (1998) Für Alina (1976) ...which was the Son of... (2000) Tabula rasa, kontsert kahele viiulile, prepareeritud My heart's in the Highlands (2000) klaverile ja kammerorkestrile (1977) Orient & Occident (2000) Missa syllabica koorile ja orelile (1977/1996) Littemore Tractus (2000) Spiegel im Spiegel (1978) Nunc dimittis (2001) Passio (1982) Selve Regina (2001) Te Deum (1985) Lamentale (2003)
Cage teos HPSCHD (1969) on 1-7le võimendatud klavessiinile ja kuni 51-le magnetlindile. Johni lühiballett on The Seasons MK: Kontsert ettevalmistatud klaverile ja kammerorkestrile, mis on kirjutatud Kunninghammi trupile. 1974 kirjutas John orkestriteose Seventy four, millega tähistas ta oma 80-ndat juubelit. Sellel teosel pole partituuri ning tempo ja dünaamika märki, vaid tablokell oli ees. See teos on 12 minutit ja selle ajaga peab teos saama mängitud. Cage leitutised, nt prepareeritud klaveril kestavad tänaseni ning Cage mõju maailma muusikale ja selle kujunemisele oli suurim aastatel 1950-60.
Perpetuum mobile (1963) Sümfoonia nr. 1 "Polüfooniline" (1963) Sümfoonia nr. 2 (1966) Kontsert tsellole ja orkestrile Pro et Contra (1966) Sümfoonia nr. 3 (1971) Für Alina (1976) Tabula rasa, kontsert kahele viiulile, prepareeritud klaverile ja kammerorkestrile (1977) Missa syllabica koorile ja orelile (1977/1996) Spiegel im Spiegel (1978) Passio (1982) Te Deum (1985) Stabat Mater (1985) Festina lente (1988)
Oma hüpoteesi kontrollimiseks korraldas ta kummalise katse. Ta riputas oma maja katuse kohale tõmmatud traadi külge mitu konna. Iga konna ühe koiva ühendas ta juhtmega, mille teine ots oli maandamise eesmärgil lastud kaevu. Ülesriputatud konnade lihased hakkasidki äikese ajal tõmblema. Kuid lihased tõmblesid ka siis, kui välku ei löönud, taevast aga katsid tumedad äikesepilved. Galvani otsustas katseid korrata selge ilmaga. Ta riputas värskelt prepareeritud konnakoivad vaskkonksude abil aias olnud raudvõrele. Vahete-vahel mõni ülesriputatud koib küll tuksatas, kui mingit seaduspära selles ei ilmnenud. Pikaajaliste vaatlustega jõudis Galvani järeldusele, et mitte ükski kord ei saanud koiva tuksatust seostada atmosfäärelektriga. Seega ei leidnud tema oletus katsetes kinnitust. Ebaõnnestumisest hoolimata jätkas Galvani uuringuid. Ta riputas koiva metallkonksu otsa ja puudutas metallvardaga üheaegselt nii konksu kui ka koiba
elektronmuusika), elektroonilised väljendusvahendid, hüljati klassikalised vormid, ebatavalised pillikoossseisud b. Serialism Muusika korrastatud süsteemiks matemaatilise täpsusega c. Aleatoorika Juhuslikkuse muusika. Võib kasutada teose kirjutamisel (noodid paberile juhuslikult), teose esitamisel (noodikirjas vaid üldised juhised) 34. John Cage a. USA, Los Angeles b. Scönbergi õpilane c. Prepareeritud klaver, eksperimentaalmuusika (pilliks sobis kõik, millega sai häält teha) d. Happening Improviseeritud, kujutav kunst, muusika, sõnakunst, kehaplastika koos e. Performance Etendus enam-vähem ette valmistatud f. Ei esitatagi " 4'33'' " 35. Pierre Boulez a. Prantsusmaa, helilooja, dirigent, õppejõud, IRCAM looja ja juht b. Serialismi väljatöötaja, I teos "Struktuurid kahele klaverile" 36. Karlheinz Stockhausen a
ka suutis EKP oma tahet kunstnike hulgas ellu viia. Teisalt pidid KL juhid püüdma kaitsta kunstnike ja kunsti huve, sest muidu poleks neid enam valitud. KL juhid pidid suhtlema ka Moskvaga, eriti NSVL KL juhtkonnaga, mis nõudis laveerimist. Ka seal oli konservatiivsemaid ja liberaalsemaid jõude. Üldiselt õnnestus vältida NSVL KL otsene sekkumine Eesti kunstiellu, kuid Moskva kinnitas kõigi uute liikmete vastuvõtmise ENSV KL-u ning seetõttu tuli sinna saata hoolikalt prepareeritud valik uue liikme teoste reproduktsioonidest. Nagu teistelgi elualadel, üritati ka KL süsteemis "keskusest" kõikvõimalikku "defitsiiti" hankida. Näib, et Moskva KL oli nõus vaatama "läbi sõrmede" eesti kunstielu autonoomiat ja suhtelist pluralismi juhul, kui oli täidetud kolm tingimust: ENSV KL ei tohtinud tuua Moskva näitustele oma kõige julgemaid teoseid, ei tohtinud Moskvast mööda minnes suhelda välismaaga ega sõlmida sidemeid Moskva põrandaaluste kunstnikega
LISA 8 Arvo kooliajal Foto: Rakvere Muuseum LISA 9 Arvo akordioniga Foto: Rakvere Muuseum LISA 10 Arvo Pärdi teosed Perpetum mobile(1963) Esimene sümfoonia(1964) Teine sümfoonia(1966) Kontsert tsellole ja orkestrile Pro et Contra(1966) Kolmas sümfoonia(1971) Aliinale(1976) Tabula rasa kahele viiulile, prepareeritud klaverile ja kammerkontserdile(1977) Peegel peeglis(1978) Passio(1982) Te Deum(1984) koorile, prepareeritud klaverile ja keelpilliorkestrile Stabat Mater(1985) Festina lente(1988) Magnificat(1989) Berliini missa(1990) Misere(1990) Siluani laul(1991) Litaania(1994) I am the true vine(1996) Dopo la vittoria(1996) Kanon pokajanen koorile(1996) Missa syllabica koorile ja orelile(1996) Tribodon(1998) Como anhela la cierva sopranile ja sümfooniaorkestrile(1999) ...which was the Son of...(2000)
Charles Ives (1874-1954) · Esimene USA süvamuusika suurkuju/eksperimentaator · Kasutas loomingus atonaalsust, klastreid, kobarakorde oli oma ajast ees Looming: · Orkestrimuusika: 12 teost sümfooniaorkestrile · Kasutas oma loomingus 1) polüstilistikat mitme erineva muusikastiili kokkusaamine ühes teoses 2) Seob polüstilistika kollaazitehnikaga erinevate stiilielementide ja tantsurütmide popurriitaoline järjestamine või ka teise helilooja motiivide põimimine oma originaalloomingusse. 3) Polümeetria keelpillide partiid kõlavad korraga eri meetrumis · Klaverimuusika: Kõige tuntum teos on 2. klaverisonaat ,,Concord". Kogu teose osi ühendab motiiv Beethoveni 5. sümfooniast (saatuse koputuse teema) Vene muusika 20. sajandil · Kommunistid alustasid intelligentsi vastu suunatud repressioone. Suur osa mineviku kultuuripärandist kuulutati kodanlikuks igandiks ning selle pidi välja tõrjuma...
Darmstadi suvekursuste toimumine. JOHN CAGE (1912-1992) USA helilooja, pianist ja publitsist. 20. sajandi muusikalise avangardismi tähtsaim esindaja. Looming: 1938 organiseeris oma esimese löökpilliorkestri. Selle tarbeks kirjutas loo "First Construction". Sellest kujunes hiljem sari ( "Second Construction"...) Sellest perioodist pärineb tema enam tähelepanu pävlinud leiutis ettevalmistatud klaver ( prepareeritud klaviir). Pilli kõlavõimaluste muutmine klaveri keeltele või keelte vahele asetatud esemete abil. .... Aleatoorika loomingu ja interpretatsioonisuund, kus määrav roll on juhuslikkusel. Aleatoorika muusika kirjutamisel nootide asukohad määratakse juhuslikult ( nt. täringuvise, tindi pritsimine noodipaberile). Aleatoorika teose esitamisel juhuslikuks jäetakse, kus interpreet teost alustab, mis tempos mängib, milliseid partiisid esitab.
Cage teos ,,HPSCHD" (1969) on 1-7'le võimendatud klavessiinile ja kuni 51-le magnetlindile. Johni lühiballett on ,,The Seasons" MK: Kontsert ettevalmistatud klaverile ja kammerorkestrile, mis on kirjutatud Kunninghammi trupile. 1974 kirjutas John orkestriteose ,,Seventy four", millega tähistas ta oma 80-ndat juubelit. Sellel teosel pole partituuri ning tempo ja dünaamika märki, vaid tablokell oli ees. See teos on 12 minutit ja selle ajaga peab teos saama mängitud. Cage leitutised, nt prepareeritud klaveril kestavad tänaseni ning Cage mõju maailmamuusikale ja selle kujunemisele oli suurim aastatel 1950-60. Pierre Boulez (1925-....) Pierre on mõjutanud kogu maailmapilti. Ta alustas enda muusikuteed 40-ndatel Pariisi konservatooriumis Oliver Messiaeni ja Reni Leibowitzi käes all. Umbes 60.ndatel algas tema küllalt hiilgav dirigendikarjäär. Ta on BBC sümfooniaorkestri peadirigent, Wagneri pidustuste
nööri, nn. tamiili. Statsionaarrulli kasutamisel peab tamiili jämedus olema 0,25-0,35 mm. Jämedam tamiil võib ebameeldiva sasi moodustada. Roteeriva rulliga kalastamisel piisab 0,4- 0,5 mm läbimõõduga tamiilist./Kalastaja käsiraamat, lk 65/ 4.4 Lant Landid jagunevad pöörlevateks ja võnkuvateks. On helendavaid ja helisevaid lante ja kala- ning konnaimitatsioone (vt. joon 4). Kasutatakse ka rakiseid prepareeritud väikekaladega ja elussöödaga. Millised neist valida sõltub aastaajast, veekogust, ilmast ja paljudest teistest teguritest. /Kalastaja käsiraamata, lk. 66/ Joonis 4 Lant Landikonksud Landikonksud valitakse sellised, millel on lühike säär ja teravike vahed 20-25 mm. Konks peaks olema landi laiune või veidi laiem. /Kalastaja Käsiraamat, lk. 66/ 11 5. Vedel
· Sobiv seade pooljuhttööstuses materjalikontrolliks 20. Millised on SEM lähedased tehnikad? Röntgendifraktsiooon, Valgusmikroskoopia, STEM (skaneeriv transmissionelektronmikroskoopia), TEM (transmissioonelektronmikroskoopia) 21.Millised on SEM objektid? Mistahes tahke aine või vedelik jääkaururõhuga (10-3 torri). Suurus sõltub konkreetsest mikroskoobist, tavaliselt 15-20mm, vaadeldav ala 4-8 mm. Millised on SEM piirangud? 22. · Metallograafiliselt prepareeritud tasapinnaliste objektide pinna kujutis suurendustel 300-400 x on informatsioonivaesem kui valgusmikroskoobis. · Lahutusvõime on väiksem kui TEM ja AEM. 23.Millist objektist väljuvat kiirgust kasutatakse SEMs analüütilise signaalina? Röntgenkiirgust 24. Mis on elektronkahur? Seade, mis tekitab ja saadab välja elektronkiire 25.Mis on kondensorläätsede ülesanne SEMs? Kontrollib elektronkiire läbimõõtu ja kiire intensiivsust. 26. Mis on SEM objektideks?
Dodekafoonia- kahelist tooni tehnika. Helilooja paneb kõik 12 heli kindlalt ritta ja ükski ei tohi kaduda. Seeriatehnika- võte, kus helilooja paneb teatud väljendusvahendid ritta ja esitaja loob neid ridu omavahel kombiniseeritud. Elektronmuusika- võte, kus salvestatakse elektriliste riistade helisid. Helid monteeritakse stuudios kokku. Elektrofooniline muusika- salvestatakse erinevaid loodushelisid, mis hiljem stuudios kokku monteeritakse. Prepareeritud instrument- pill, mille naturaalset kõla on moonutatud mehaanilise vahendi abil. 3. Iseloomusta lühidalt, too välja vähemalt 5 olulist tunnust. Lisa heliloojate nimed hilisromantism-20. sajandi alguse muusika on tugevalt seotud 19. sajandi romantiliste traditsioonidega. Sellepärast nimetatakse sajandi alguskümnete muusikat hilisromantiliseks. See on romantismi järellainetus, mis oli eriti mõjuvõimas Saksamaal ja Austrias. Eristatakse kahte suunda: 1
koondab erinevat värvi valguskiired samasse fookusesse). 1759 Ilmub Halley komeet, Jupiteri ja Saturni gravitatsiooni mõjude tõttu siiski aasta hiljem kui ennustatud. 1765 Harrison saab viimaks kätte auhinna kronomeetri eest. 1766 Henry Cavendish teatab vesiniku avastamisest. 1768 James Cook vaatleb Veenuse ja päikese kattumist Tahitil. 1769 James Watt täiustab aurumasinat. 1771 Luigi Galvani märkab, et prepareeritud konnalihased tõmbuvad elektri mõjul kokku. 1771 Charles Messier avaldab esimese udukogude nimekirja. 1771 Joseph Priestly avastab, et taimed muudavad süsihappegaasi hapnikuks. 1780 Joseph Louis Lagrange ja Pierre-Simon Laplace näitavad, et ühendi moodustumisel vabanev energia on võrdne ühendi lõhkumiseks vajaliku energiaga. 1781 William Herschel avastab planeet Uraani. 1782 John Goodricke märkab, et Algoli heleduse muutused on
Seejärel viivad omaksed muumia ära. Vahepeal on nad valmistanud muumiasarga. Muumia asetakse sellesse sarka ning säilitatakse laibakambris püstiasendis. Niisugune on kalleim mumifitseerimisviis. Kes suuri kulusid kardab, valib keskmise viisi. See on järgmine. Laipa ei lõigata lahti, et sisikonda välja võtta. Surnu kõhuõõs täidetakse selle asemel klistiiri abil seedriõliga. Seedriõli pritsitakse sisse päraku kaudu, kuid nii, et see välja joosta ei saaks. Selliselt prepareeritud laip peab määratud aja soodas laagerduma. Seejärel lastakse kehast seedriõli välja. Õlil on nii tugev toime, et see sisikonna ja liha välja uhub. Laibast jäävad järele vaid nahk ja luud. Kui see protseduur on lõppenud, antakse laip sugulastele tagasi. Kolmas mumifitseerimisviis, 13 mida kasutatakse väikese sissetulekuga klientide puhul, on järgmine: kõhuõõs puhastatakse
Seal puhkab Tutanhamon tnapevani. Dr. Derry oli valmis pannud parafiini ja hoidis selle keevana. Haprad linad ja sidemed, millesse muumia oli mssitud, olid juba esimesel ettevaatlikul puudutusel prmustunud. Selleprast vidis ta neid vedela parafiiniga, lootes, et seejrel saab laiba tardunud tekstiilkattest vlja koorida. Derry haaras lahkamisnoa. Ettevaatlikult, kuid kirurgile omase kindla kega tegi ta mne millimeetri sgavuse sisselike rinnast jalalabadeni. Kolme tuhande aasta eest prepareeritud vaaraolaiba lahtikoorimine osutus igatahes oodatust raskemaks. Sidemed, igaks kuus kuni heksa ja pool sentimeetrit lai, olid mnes kohas mhitud kuueteistkmnekordselt. Salv, millega muumia kunagi hukindlalt suleti, oli tekstiili vrvinud peaaegu mustaks ja muutnud kivikvaks, nii et mnes kohas tuli appi vtta meisel. 7.1. Sada nelikmmend kolm ksikute sidemekihtide alt tulid nhtavale ehteasjad kokku sada nelikmmend kolm , mida mbritses linane polster, et need ei mjutaks muumia vlist vormi
Seejärel viivad omaksed muumia ära. Vahepeal on nad valmistanud muumiasarga. Muumia asetakse sellesse sarka ning säilitatakse laibakambris püstiasendis. Niisugune on kalleim mumifitseerimisviis. Kes suuri kulusid kardab, valib keskmise viisi. See on järgmine. Laipa ei lõigata lahti, et sisikonda välja võtta. Surnu kõhuõõs täidetakse selle asemel klistiiri abil seedriõliga. Seedriõli pritsitakse sisse päraku kaudu, kuid nii, et see välja joosta ei saaks. Selliselt prepareeritud laip peab määratud aja soodas laagerduma. Seejärel lastakse kehast seedriõli välja. Õlil on nii tugev toime, et see sisikonna ja liha välja uhub. Laibast jäävad järele vaid nahk ja luud. Kui see protseduur on lõppenud, antakse laip sugulastele tagasi. Kolmas mumifitseerimisviis, mida kasutatakse väikese sissetulekuga klientide puhul, on järgmine: kõhuõõs puhastatakse lahtistiga ja soolatakse sisse. Mumifitseerijad asetavad laiba lõpuks