MTX 335. Modernism ja muusikateater
Eksamiteemad 1. Modernismi mõiste ja tunnusjooned 19. sajandi lõpul (seostage ka muusikateatriga).
Varased modernismi ilmingud. Wagner .
Modernismi kujunemine oli 1883 – 1914
( Wagneri surmaasta – I MS algus). (ld. k. modo – just praegu; uudne; moodne)
1900. aasta paiku mõistetakse sõna „modern“ all
esmajoones midagi (radikaalselt,
kompromissitult) uut. Viini kunstnikerühmitus „Secession“ (lahkulöömine, eraldumine)
loosung: „
Ajastule anda oma
kunst , kunstile oma vabadus“
Wagner oli esimene, kes kasutas
muusika kohta mõistet modernne ja seda negatiivses
tähenduses. Ta kritiseeris selle sõnaga 1840-del Prantsuse Suurt Ooperit ja eelkõige
Meyerbeeri (et see jälgib liiga
publiku maitset).
1860.-e algul kanti Pariisis ette Wagneri
ooper „Tannhäuser“. Sellest
vaimustus väga luuletaja
Charles Baudelaire. Tema omakorda kasutas nüüd mõistet „Modernne“ positiivses
tähenduses, ilmestamaks Wagneri muusikat.
Wagner võttis kasutusele Harmoonilise ellipsi (üks septakord teise septakordi, see omakorda
kolmandasse).
Kuulaja ei saa enam aru, kus on koduhelistik, või kus on toonika.
Wagneri harmooniakäsitluse kuulasaim akord: Tristani
motiiv Altereeritud püsimatu akord saab püsiva (toonika) tähenduse (seda ideed arendab edasi
Skrjabin).
Wagneri muusikat iseloomustab pikk meloodialiin (
harmoonia ei lahene, vaid otsib pidevalt
toonikat, seda leidmata).
19. saj. lõpul oli „Tristan ja Isolde“ tohutult populaarne nii muusikas kui kirjanduses.
Modernismi iseloomustavad: • Usk
progressi (kõik areneb edasi järjest täiustudes)
• Universaalsus
(Valitsev kõigile sobiv mõtteviis. Schönberg töötas välja dodekafoonilise
kompositsioonimeetodi ja leiti, et see on universaalne kompositsioonimeetod)
(Isikud, kes modernismi ajal elasid, olid samuti
universaalsed . Palju lugenud, laia
silmaringiga, „kodus“ erinevate asjadega)
• Püüd muusikat „korrastada“, allutada süsteemile
• Vaimustus tehnilistest vahenditest
• Kramplik püüd muusikat aina uuendada
• Originaalsuse taotlemine
•
Hierarhia – paikapandud ühiskonna klassid (autoriteedile allutamine)
Modernismi alla kuuluvad atonaalsuse esimesed ilmingud,
dodekafoonia , serialism,
elektronmuusika kuni 1970. aastateni, aleatooriline
muusika , sonorism (kõlavärvi muusika).
Modernsus nõudis ootuspärasest loobumist, tavade purustamist; tuleb otsida uut,
eksperimenteerides nagu teadlased (nt. otsitakse uusi süsteeme helide organiseerimiseks).
1
2. Prantsuse teater 19. sajandi lõpul. Sümbolism . Maeterlincki ja Debussy “Pelléas ja
Mélisande” (1902).
Claude Debussy (
1862 -1918)
jagas algul üldist Wagneri-vaimustust, ta käis 1880ndatel ka Bayreuthis Wagneri-festivalil
ning nägi seal “Parsifali”, “Nürnbergi meisterlauljaid” ning 1889 “Tristanit ja Isoldet”. Samas
oli ta veendunud, et ta “ei taha imiteerida Wagnerit, vaid luua teistsugune draamavorm”, ta
leidis, et Wagneri mõju prantsuse muusikale on juba liiga suur. Siiski on Wagner väga
oluliselt mõjutanud ka Debussy muusikat ja seega üldse impressionismi, mille rajajaks
muusikas Debussy oli. Wagneri eeskuju mõjutas harmooniat (dissonantne akord võib olla
iseseisev ja ei vaja
lahendust , vt näit Wagneri “Tristani”-motiiv) – Debussy
harmooniakäsitluses vabanesid akordid funktsionaalsetest seostest (T, S, D) ja võisid olla
vabalt järjestatud, arvestades ainult kõlavärvi; Wagneri mõju (“Parsifal” eriti) Debussyle
ilmneb ka faktuurikäsitluses ja orkestratsioonis (Wagneril muutus nagu üldse kogu 19. sajandi
muusikas
kõlavärv ning eripärased tämbrikombinatsioonid järjest tähtsamaks). Nagu Wagner,
loobus ka Debussy numbriooperi ülesehitusest (numbriooper koosneb lõpetatud aariatest ja
ansamblitest), vaid pöördus
muusikadraama poole (pidev tegevuse ja muusika areng).
Debussyd huvitas muusikateater väga, aga ta ei leidnud kaua aega
sobivat ainestikku. 1893
nägi ta teatris Maeterlincki näidendit “Pelléas ja Mélisande” ning see oli tema
teatrikujutelmale vastav maailm – sümbolistlik
draama . Tavapärase
libreto asemel, mis oleks
tähendanud näidendi ümbertöötamist ooperitekstiks kas spetsiaalse libretisti või
helilooja enda
poolt, otsustas Debussy panna kogu näidendi tekst muusikasse (on
mõningaid lühendamisi),
jättes samaks ka struktuuri. (Enne teda oli
selliselt toiminud vene helilooja Aleksandr
Dargomõžski (
1813 -1869; ajaliselt Glinka ja “Võimsa rühma” – Rimski-Korsakov,
Mussorgski, Borodin jt – vahelüli), kes kirjutas Puškini draama “Kivist
külaline ” ainel
retsitatiivooperi otseselt Puškini teksti kasutades.) Maeterlincki draama näol oli tegemist
proosatekstiga ja selline on ka ooperi libreto (tollane traditsioon oli värssides tekst). See
tähendas radikaalset lahtiütlemist 19. sajandi tavadest. Ühtlasi pani Debussy sellega, et
kasutas Maeterlincki näidendi teksti muutmatult, aluse 20. sajandil aktuaalseks muutunud nn
literatuurooperile.
“Pelléas ja Mélisande”
Tegelased:
Melisande Golaud Pelléas Arkel
Debussy ooperi “Pelléas ja Mélisande” loomistausta iseloomustab kaks tegurit:
1) ooperilibreto kriis prantsuse muusikateatris
2) sümbolism prantsuse ja belgia kirjanduses ning eriti sõnateatris. (Sümbolism oli suund 19.
sajandi lõpukümnendite kirjanduses, kujutavas kunstis ja teatris, mis tekkis
vastureaktsioonina realismile ja naturalismile ja milles sümbolite abil vihjatakse maailmale,
mis eksisteerib nähtava maailma taga ning mida me ei peagi lõpuni mõistma.)
19. sajandi teisel poolel olid prantsuse ooperilibretode (
grand opéra ja
opera comique´i)
algselt uuenduslikud nõuded muutunud
tardunud skeemideks, mille järgi valmistati järjest
uusi libretosid, nii et võis rääkida “libretotööstusest”.
Üldse oli lõhe kõrgkirjanduse ja tarbekirjanduse vahel Prantsusmaal tollal suurem kui mujal.
Kõrgkirjandus: 19. sajandil tegutsesid luuletajad-sümbolistid Mallarmé, Verlaine jt. Debussy
tundis neid isiklikult ja
hindas kõrgelt, ta on loonud laule nende tekstidele.
2
Sõnateatris domineeris bulvariteater kergesisuliste ja skemaatiliste tükkidega. Selle kõrval
tegutsesid aga ka traditsiooniderikas
draamateater Comédie Française (Prantsuse
Komöödia )
ja eksperimentaalteatrid. Eksperimentaalsest suunast tuleks
kõigepealt nimetada
naturalistlikku teatrit (1880ndad aastad), mis järgis prantsuse naturalistide-kirjanike
põhimõtteid (Zola jt.) – negatiivsete elu- ja ühiskonnanähtuste ilustamata kujutamine. Seda
suunda esindas André Antoine’i “Vaba Teater” (Théâtre
Libre ). (Tema oli esimene Prantsuse
teatri ajaloos, kes loobus rambivalgusest ning kustutas etenduse ajal täielikult saalituled.
Võitles intiimse näitlemislaadi eest)
1890. aastatel tõusis
esikohale sümbolistlik teater. 1890. aastal rajatud “Kunstiteatris”
(Théâtre d’Art) esitati esmakordselt prantsuse ja belgia sümbolistide näidendeid. Tähtsaima
sümbolisti-näitekirjanikuna tõusis esile belglane
Maurice Maeterlinck, näit ta draamad
“Pimedad” (1890) ja “Pelléas ja Mélisande” (1892). Uued jooned neis, mis on ühtlasi
tunnuslikud sümbolistlikule teatrile: pole otsest tegevust, inimlikke konflikte kujutatakse
vihjamisi; pole psühholoogilist arengut; tegelased ei tegutse, vaid kogevad endas
saatuse toimimist. (Miks saatus on selline, näidendist ei selgu.) Saatus on nagu üks tegelastest –
nähtamatu, märgiline jõud, mis on kogu aeg kohal ja juhib tegelaste käitumist. Selleks jõuks
võib olla ka Surm. Täiesti uus oli see, et draama olulisteks komponentideks said
vaikus ,
meeleolu, värvid, valgus, helitaust (näit merekohin, öölinnud, sammud, kuivanud lehtede
krabin). Kirjanik pani vastavad juhised kõik näidendisse kirja.
Prantsuse ooperiteatris olid tollal levinud ainestikuks ikka veel
mütoloogia , Vana
Testament , otsiti publikule eksootilist materjali (nagu see oli terve 19. sajandi olnud). Üheks
žanriks oli endiselt
grand opéra, uuemaks aga sajandi keskel kujunenud
drame lyrique (prantsuse muusikaline draama, vahel nimetatakse ka prantsuse lüüriline
ooper , võrreldes
suure ooperiga on see intiimsem ja psühholoogilisem ning vabama ehitusega). Teisalt oli
1880ndatel aastatel Prantsusmaal populaarseks saanud ka Wagneri muusikadraamad.
Literatuurooperis (
Literaturoper, saksa keelest tulnud termin,
Literatur – kirjandus)
kasutatakse otseselt, ilma muutusteta (või ainult minimaalsete muudatustega)
olemasolevat draamateksti. 20. sajandi alguses oli peale Debussy ooperi “Pelléas ja Mélisande” (
esietendus 1902 Pariisis)
selliseks näiteks ka
Richard Straussi “
Salome ” (EE 1905
Dresdenis ), veidi
hilisemast ajast Alban
Bergi “Wozzeck” (EE 1925 Berliinis), mille aluseks olid Büchneri
draama “Woyzeck” eri redaktsioonid.
Debussy ooperi “Pelléas ja Mélisande” žanrimääratlus on prantsuse muusikaline draama
(
drame lyrique), esietendus toimus teatris Opéra Comique (koomilise ooperi teater, mis oli
avatud kõigele uuele erinevalt Pariisi Opéra’st).
Debussy ooper on ehituselt muusikadraama (vt eelpool), väga tähtsal kohal on pillitämbrite
kombinatsioonid, erilise atmosfääri tekitamine orkestrivahenditega. Vokaalpartii on nagu
mähitud orkestrikõlasse.
Orkester annab tegelastele ja toimuvale psühholoogilise
kommentaari. Deklamatsioonilähedases vokaalpartiis püüdis Debussy arvestada prantsuse
keele prosoodiaga (sõnarõhud, välted lause mõtte edasiandmisel). Kuna sümbolismi muusikas
on küsitav määratleda, sest puuduvad puhtmuusikalised stiilijooned (seda saakski äärmisel
juhul leida ooperis või programmilises muusikas sisu alusel), võiks öelda, et Debussy “Pelléas
ja Mélisande” on impressionistlik ooper sümbolistlikule draamale.
(
Impressionism – suund prantsuse kunstis (1870ndad) ja muusikas (alates 1880ndate lõpp),
mis jäädvustab hetke meeleolu ning pöörab erilist tähelepanu valgusele ja värvile ning nende
vastasmõjule. Muusikas on
niisiis esiplaanil funktsionaalsetest seostest vaba harmoonia ning
eripärased tämbrikooslused ja registrid. Tugev mõju idamaade kunstil (jaapan, hiina) ja
muusikal (Bali ja Jaava saarte gamelani kõla, rütmika, heterofooniline
faktuur )).
3
1890.-el tuleb teatrisse sümbolism (Kirjanduses oli impressionism sümbolism).
Selleks, et esitada belgia ja prantsuse sümbolistide näidendeid, asutatakse spetsiaalne teater –
kunstiteater.
Sümbolistliku teatrit iseloomustab: • Pole otsest tegevust
• Põhitähelepanu on meeleoludel, seisunditel
• Puudub
psühholoogiline areng
• Tegelased ei tegutse, vaid kogevad oma Saatust (sümbolistidele oluline jõud)
Tegevus, lavastused olid üsna staatilised. Taotlus oli selles, et
publik tajuks mingit saatuslikku
jõudu.
Tähtsus oli: lavakujundusel, valgustusel, värvid, helid (krabinad, nt „öine mets“, merekohin,
sammud)
Sümbol – vihjab märkidele, aga ei seleta midagi.
3. Teater ja ooperiteater 20. sajandi esimesel aastakümnel Saksamaal, Austrias ja
Itaalias. Max Reinhardt , Richard Strauss , Hugo von Hofmannsthal. “Salome”,
“ Elektra ”, “Ariadne Naxosel” (mis nendes modernistlikku ja/või eripärast).
19-20. saj. vahetus.
Iseloomustavad sõnad:
Fin de siécle ((19.) sajandi lõpp) mõisted kuuluvad ühiskonna ja
La belle epoque (kaunis epohh ehk kaunis ajastu) kultuuri valdkonda.
Mõlemad mõisted kuuluvad õigupoolest ühiskonna- ja kultuuriajaloo valdkonda, tähistades
19. sajandi viimaste aastakümnete luksuslikku lõbujanu ja samas ka sajandilõpu
hirme , kriisi-
ja hävingumeeleolusid.
Ühelt poolt iseloomustab seda aega niisiis ohjeldamatu nautlemine,
luksuse jumaldamine, peen maitse. Teisalt – sügav kriisitunnetus. Suur mõju oli
Nietzsche ja
Freudi vaadetel.
Nietzsche filosoofias esinev üliinimene oli uus jumalus, aga mitte hea ja andestav, vaid
egoistlik, kes hoolis ainult iseenda “minast” ja oli täis võimutahet (vt “Nii kõneles
Zarathustra ”). Sajandeid kestnud kristlik
moraal pandi esmakordselt küsimärgi alla.
Freud on mõjutanud mitte ainult 19. sajandi lõppu, vaid ka kogu 20. sajandit oma
psühhoanalüüsiga. Freud tegeles inimese alateadvuse uurimisega, ta tõi esmakordselt esile,
kui suur tähtsus on sellel inimese kujunemises ja käitumises – alateadvus on mootor, mis
käivitab inimese teod.
Kirjandusse ja kunsti ilmus uuelaadne
käsitlus Naisest: Naine kui õrn armastaja ja samas kui
saatuslik, “vampiirlik” kuju (Salome,
Lulu jt).
Sajandivahetusel pöördutakse müütide uurimise juurde.
Sophokles (5.saj. ekr.) – „Kuningas
Oidipus “; „Elektra“
Hugo von Hofmannsthal (
1874 –1929 ) (Austerlane)
20. saj. parimaid libretiste.
Teda sidus koostöö Richard Straussiga.
Juugendstiilist Jugendstil (sks k)
Juugendstiil (sks k
die Jugend – noorus) on 19. ja 20. sajandi
vahetuse kunstisuund, mis
esines esmajoones tarbekunstis (sh plakatikunst) ja arhitektuuris. Nimetus on Saksamaal
4
1896. aastal ilmumist alustanud ajakirja “Jugend” järgi, mis
paistis silma oma uutmoodi
kujundusega.
Juugendstiil sündis 1880. aastatel Inglismaal, esinedes kõigepealt tarbekunstis. Ta kujutas
endast
vastuseisu vabrikutoodangule, rõhutades, et igal esemel peab olema ka midagi
kunsitpärast. Eeskuju võttis jaapani kunstist ja rokokoost.
Näit
arhitekt Gaudi (Barcelona), kunstnik Beardsley (kuulsad illustratisoonid Wilde’i
näidendile“Salome”), Klimt (
Viin ) jt; vt ka Pariisi metroo vanu sissekäike 1899-1900.
Juugendstiili iseloomustus: • Jaapani puugravüüride mõjutused
• Tähtis on kontuur, voolav, looklev,
laineline joon
• Taimevormide eeskuju – kalla, liilia, orhidee
• Ebasümmeetria
• Tarbekunstis nt. raamatute kujunduses
• Värvid: heleroheline (rohekaskollane), lilla (Eestis nt. Draamateater)
Ekspressionism (äärmuslik väljenduskunst)
romantism kuubis
Richard Strauss (1864–1949) (
München Garmisch - suusakuurort Alpides)
Hakkas oopereid kirjutama 1880-te lõpus. Tema esimesed
ooperid ei äratanud tähelepanu.
Alles kolmas ooper tõi edu (Sálome).
Kuulsust oli ta võitnud aga oma sümfooniliste poeemide
ja lauludega. Teda mõjutasid väga Wagneri ooperid. Lisaks oli ta väga hea dirigent (nagu
Mahlergi).
(Saksa kultuuriruumis mängis suurt rolli Wagneri eeskuju)
III ooper oli „Sálome“. Esietendus 1905, Dresdenis. Libreto põhineb Oscar Wilde näidendil.
Libreto tegi Strauss ise.
Max Reinhardt (1873–1943)
20.saj. I poolel kuulsamaid lavastajaid. Hakkab lavastama R. Straussi oopereid.
(Hofmannstahl, Strauss ja Reinhardt asutasid kolmekesi Salzburgi festivali u. 1920-el, selleks,
et säilitada Vana-Euroopa kultuuri)
Reinhardt tõi 20. saj. algul sõnateatrisse ekspressionismi. Lavastas „Sálome“
(ekspressionistlikult).
Lavakujunduse uued detailid ( ekspressionistlik ): • Arhitektuuri elemendid (trepid)
• Mitte enam maalitud hooned, vaid hoopis ehitatud
• Meeleolusid anti edasi
valgusega • Massistseenid
Straussi orkestrikäsitlus
Richard Strauss eelistab neljast orkestrikoosseisu. Olulisel kohal on pillitämbrid. Kasutab
ebatavalisi pille, mida tavaliselt ei kasutata (nt „Sálomes“ baritonoboe)
Kuigi Straussi orkestris on tavaliselt 120 mängijat, kõlab faktuur läbipaistvalt. (Kasutab palju
pilli soolosid.) Vokaalpartii käsitlus võrreldes Wagneriga on meloodilisem, laulvam.
Modernismi jooned Straussil: 1. Sümfoonilise tsükli vaba käsitlus
2. Fragmentsus
3. Kõlaotsingud
4. Ebatavalised
pillid (baritonoboe)
5
„Sálome“ (1905, Dresdenis)
Lavastas Max Reinhardt
Herodes (Võõrasisa –
tenor )
Herodias (Ema – mezzosopran)
Salome (Sopran)
Jochanaan (
Ristija Johannes -
bass /bariton)
Herodes peab oma õukonnaga pidu. Narraboth, noor süürialane ja sõjapealik piilub läbi
paleeukse Herodese imekaunist kasutütart Salomed, kellesse ta on sügavalt armunud. Ilmub
Salome, et värsket õhku hingata. Korraga
kuuleb ta vangitürmist kostuvat
Ristija Johannese häält, mis kuulutab Messiase tulekut. Salome on võlutud sellest häälest ja palub valvuritel
endale vangi näidata. Valvurid algselt keelduvad, aga valvurite pealik Narraboth ei suuda
Salome võludele vastu panna ning annab loa Johannes türmist välja tuua. Johannes neab
Herodest ja tema liiderlikku naist Herodiast. Salomed hurmab Johannese olemus, ja ta üritab
teda endasse armuma panna ja nõuab Johanneselt suudlust. Meeleheitel Narraboth
tapab end.
Johannes keeldub Salome ettepanekust ja ta viiakse kongi tagasi. Ilmub Herodes, kes on
rahutu ja nõuab, et Salome tema
meelt lahutaks ja tantsiks talle ükskõik millise hinna eest.
Saolme nõustub ja tantsib. Tantsu lõppedes kuulutab ta: "Ma tahan vastutasuks Johannese
pead!" Herodes on õudusest haaratud, kuid lõpuks on sunnitud nõustuma. Salomele tuuakse
hõbekandikul Johannese pea. Ekstaasis Salome suudleb Johannese veritsevat pead. Herodes
käsib valvuritel Salome tappa. Salome
sureb valvurite kilbilöökide all.
Salome'le iseloomulik muusikaline materjal:
. romantiline tõusev ja laskuv meloodiakäik
. valsilisus, 3/4
taktimõõt . tertsimotiiv, suur ja väike terts – seotud tantsu ja ristija Johannese pea nõudmisega
„Elektra“ (1909, Dresdenis)
Sophoklese
tragöödia Hofmannsthali töötlus
Reinholdti lavastus
Elektra on Straussi kõige ekspressionistlikum ooper. Samal ajal kirjutab oma esimese ooperi
Schönberg, ka ekspressionistlik.
•
Agamemnon –
karakter , keda laval ei näe, aga partii kõlab orkestris. Elektra isa.
• Orestes – taheti tappa, sest tema oli ohuks troonile. Agamemnoni poeg.
• Klytämnesta oli leidnud endale armukese kui Agamemnon sõjas oli. Koos tahtsid
Agamemnoni ja Orestese tappa, aga Orestes jäi ellu.
• Elektra elas protestiks koos koertega, mitte kodus. Elektra õde oli naiselikum,
malbem.
• Orestes tappis isa surma eest kätte makstes oma ema Klytämnesta ja ta armukese.
Elektra on võidujoovastuses, tantsib hullumeelselt – vajub lõpuks surnult kokku.
• Põhiline ooperimotiiv dm – d a f d
• Ooperis on lõike, kus Strauss ületab tonaalsuse piiri.
Peale seda ooperit astus Strauss tagasi väiksemate orkestrikoosseisude juurde ning faktuur
muutus õhulisemaks (tonaalsemaks).
„Der Rosenkavalier“ (1911, Dresdesn)
Lib. Hofmannsthal
Lavast. Reinhardt
6
Koomiline ooper
„Ariadne Naxosel“ (1912, Stusttgart)
Lib. Hofmannsthal
Lavast. Reinhardt
Hofmannsthalil oli idee teha teatriõhtu, kus algul esitatakse näidend „Kodanlasest aadlimees“
(Moliére). Ta tegi Straussile ettepaneku, et viimane võiks kirjutada ooperi, mida paigutada
näidendi sisse. Seda kanti sellisel kujul ka ette, kuid kuna see oli kokkuvõttes nii pikk, siis
valgus laiali.
Ooper töötati ümber, et seda oleks võimalik iseseisvalt ette kanda.
Seetõttu koosneb „Ariadne Naxosel“ kahest osast:
• Proloog
• Ooper
Selles ooperis on modernset:
• „Teater“ teatris printsiip
(Näidatakse ettevalmistuste tegemist ooperi
esitamiseks )
Tegelased
Opera
seria – primadonna, komponist, komponisti õpetaja
Komöödiatrupi juht – Zerbinetta. Inspireeritud Itaalia maskikomöödiast (commedia dell'arte)
Kreeka müüt – Ariadne jäetakse oma
armastatu poolt Naxose üksikule
saarele , ihkab surma.
• Eri žanrite
segamine laval
• ooperi alguses on proloog – laval. Komponist valutab pead, kuidas omavahel erinevaid
žanreid segada.
• opera seria – primadonna ehk Adriane üksikul saarel
• commedia dell'arte – saare täidab komöödia trupp Zerbinetta juhtimisel
Olukord Itaalia ooperi 20. saj. algul
Giacomo
Puccini (1858–1942)
(Itaalia 19. saj. romantilist ooperit tuntakse nime all
melodramma, nt. Donitzetti, Verdi)
Impressionistlike kõlavärve (mitte päris Debusst) võime leida:
• Boheem (1896)
• Madam Butterfly (1904)
• Turandot (1926) Lõpetamata ooper
Kohati vaba tonaalsuse käsitlus. (Esineb lõike, kus on atonaalseid kohti, kromatiseeritud
harmooniat, kuid see on mahedam, kui Straussil)
Või vastupidi: Madam Butterflys taotleb Puccini jaapanipärast primitiivsust (heas mõttes
lihtsust)
Itaalia muusikamaailmas eksisteerisid nö. „Parteid“ kes käisid vastastikku erinevate
heliloojate oopereid välja vilistamas.
I MS ajal kirjutab Puccini triptühhoni (1918)
1. Mantel
2. Õde Angelica
3. Gianni Schicchi
7
1890-el tekkis uus suund Itaalia ooperis verism (Sarnasus prantsuse naturalismiga. Zola)
tuleneb sõnast
il vero – tõde.
Muusika ise pole veristlik, vaid ainestiku valik on selline.
3A. Erich Wolfgang Korngold, neoromantism ja sümbolism ooperis „Surnud linn“
(1920). Puccini
Hilisromantism on kõrgromantismi järellainetus, mis oli eriti tugev Austrias ja Saksamaal.
Wagner on suureks mõjuks hilisromantismile. Selle ajastu muusika iseloomulikud jooned:
hiigelkoosseisud,
vaskpuhkpillide meeletu osatähtsus,
kromatisme täis harmoonia,
ebapüsivà, tonaalsuse (laulja
laulab , aga puudub helistik) täielik puudumine.
Hilisromantism on aluseks hiljem tekkinud ekspressionismile.
Emich Wolfgang Korngold 1897-1957
Isa oli Viini mõjukaim muusikakriitik.
Kuulsaim lavateos
„Surnud linn“ („Die tote stadt“).
Sümbolistlik kirjanik Georges Rodenbach avaldas 1892 lühiromaani "
Bruges-la-Morte", mille
pealkirja võiks tõlkida kui "Surnud linn Brugge". Lisaks sellele, et see on sümbolistliku
kirjanduse tüüpnäide, on see esimene fotodega illustreeritud ilukirjandusteos. Selle
lühiromaani põhjal kirjutas Erich Wolfgang Korngold 1920 ooperi"Surnud linn".
• Esiettekanne Hamburgis, Kölnis. 1921 esitati New Yorki Metropolitani ooperis.
• 2 tegelast – Paul ja Marietta. 3. peategelane surnud – keda meenutatakse
• I
vaatus – reaalsus. Paul armub Mariettasse, kes meenutab tema
endist naist.
• II vaatus ja III algus – unenägu
• III vaatus – Paul kägistab Marietta – tuleb välja, et see oli siiki unenägu.
• Sümbolistlik tekst – nõuab kujundlikku lavastust.
4. Schönberg ja ekspressionistlik muusikateater (“Ootus”, “Õnnelik käsi”). Schönberg
ja Kandinsky .
Arnold Schönberg (1874–1951)
Juudi soost Austria helilooja.
1908. a. jõudis atonaalsuseni. Esimene tõeline
modernist .
Sõna atonaalsuse asemel soovitas Schönberg kasutada sõna: „dissonantsi emantsipatsioon“
(dissonantsi
iseseisvumine )
Ajavahemikus 1908-10 maalis Shönberg ligi 70 pilti, üheks ajendiks
pinged isiklikus elus.
Suhtles ekspressionistlike kunstnikega. Nt Vassili Kandinsky (vene päritolu) Abstrakste
maalikunsti rajaja. Kirjutas filosoofilisi töid. Oli Schönbergiga kirjavahetuses. Kandinsky
hindab väga Shönbergi maale. (K. oli rühmituse „Sinine ratsanik“ liige.)
Schönbergi esteetika üks põhiväiteid on, et muusikas on tähtis struktuur, mitte dekoratsiooon
(või ornament); idee, mitte stiil.
Monodraama
„Ootus“ esietendus 1924 (loodud 1909). Viivituse põhjuseid:
• I MS
• Liialt uudne teos, Schönbergi esimene lavateos. Ei mõju massidele.
• Suur oskester, 1 lauljanna – etendus kestab kõigest 33 minutit. Finantsiliselt liialt
kulukas. Siiamaani esitatakse vähe.
8
Esimene läbinisti ekspressionistlik ooper.
Samal ajal, kui ta kirjutas seda muusikat, kujutas ta visuaalselt ette, kuidas võiks see teos ka
laval välja näha. Ta maalis ise dekoratsiooni kavandeid. (
kusjuures tal polnud mingit teatrit
ega tellimust)
Tema jaoks oli visuaalne külg väga tähtis, nii „Ootuses“, kui järgmises teoses „Õnnelik käsi“.
Libretto autor: Marie Pappenheim, Feudi õpilane
Ooperis on 1 tegelane: Naine (sopran)
See on tüüpiline 20. saj. teatrile, et tegelased ei kanna individuaalseid
nimesid , vaid Naine
(suure
tähega ) või Mees jne.
Tungib peale massiühiskond ja inimese individuaalsed jooned kaotavad tähtsuse.
„Ootuses“ solistil on katkendlik tekst (mitte voolav). Seosetu tekst. Pidevalt fraasid katkevad.
Ei ole tavapärast mõtte- ja tegevusearengut, on alateadvuslike impulsside esile kerkimine
(Freud – alateadvus).
Ekspressionistliku naisfiguuri kujutamine muusikas.
Naine otsib oma armastatut, meenutab koosveedetud aegu.
IV pilt – Naine on jõudnud läbi pimeda metsa metsa äärele, komistab oma mehe laiba otsa. Ei
ole teada, kas ta tappis ise oma mehe ja ei mäleta või tappis keegi teine.
Freud'istlikud sügavused.
Kulminatsioon – naise karje.
Schönberg „psühhologiseerib“ orkestri tämbrit – väga palju erinevaid tämbreid.
4-ne orkestrikosseis (tohutult suur)
1910 – loominguline kriis.
(teda painas küsimus, et mis hoiab koos muusikat, kui seda enam ei tee helistik, toonika...)
Teda hakkas painama ka küsimus, et vb. tema õpilased, eriti Anton Weber või
Berg , võivad
temast mööda minna. Jõuda millegi uueni enne teda.
Vabanemine toimub teosega „
Pierrot lunaire“ 1912 (Pierrot –prantsuse teatri koomiline
tegelane)
3x7 osa. Belgia luuletaja tekst. Instrumentaalansambel (klaver,
flööt ,
tšello jm.). On ette
kantud eesti keeles Vanemuises (1980ndad), 1994-95
saksakeelne ettekanne Schönbergi
ühingu eestvedamisel.
• Igas luuletuses 13
värsirida – 1 ja 2 värsirida = 7 ja 8 värsirida, 1 värsirida = 13
värsirida.
• Muusikaliselt kordub samuti materjal 1,2 = 7,8; 1=13
• Muusikas on kasutatud peeglit, vähikäiku.
• „Kõnelaul“ - Schönberg nimetas seda „sprechgesang“
Esimesed kabareed avati 19. saj II poolel Prantsusmaal. Seal oli kõrge kunstiline tase. Lauldi,
deklameeriti luuletusi jne.
Schönberg oli 20.saj. alguses Berliini kabareedes
pianist ja helilooja. (Kahe maailmasõja
vahel olidki Berliini kabareed
kuulsamad kui Pariisi omad)
Frank Wedekind (Väga hea näitekirjanik, kes oli samuti seotud kabareekunstiga. Hiljem sidus
teda koostöö A. Bergiga. Tema näidenditel põhines Bergi ooper „Lulu“)
Schönbergi „Pierrot lunaire“ on kindlasti mõjutanud kabareekunstist. (
Žanri määratlus 21
melodraamat – teksti deklameerimine muusika saatel)
Laulja ei saa vabalt teksti deklameerida. Schönberg on ette näinud, et seda vokaalpartiid
esitatakse muusikaliselt deklameerides.
9
(
Stravinski oli „Pierrot lunaire’st“ väga vaimustunud, et kõndis ringi, partituur
taskus )
Muusikadraama „Õnnelik käsi“ (1910-1913)
Schönberg ise on
öelnud , et tema jaoks kõige tähtsam selle teose puhul oli musitseerimine
teatri vahenditega. (Olulised on värvid) (See mis toimub laval, peab olema kooskõlas partit.)
See oli väga radikaalne teos, mis jõudis lavale alles 1920-el aastatel.
„Õnnelikus käes“ on 4 pilti, mis lähevad ilma katkestuseta.
Tegelased on taas ilma nimeta. On vaid Härra, Mees ja Naine. (Sarnaselt „Ootusega“). Lisaks
on taustakoor. (koor on asetatud lilla riide sisse)
Peategelane, mees, peab Schönbergi idee järgi lamama ees laval.
Musitseerimine teatri vahenditega – muusika = orkester, koor; teater = värv, valgus,
lavategevus
Lavakujundus ei tohi olla looduse matkimine, vaid loodust jäljendavad vabakujundid.
Tuule crescendo muusikas – valguse crescendo teatri vahenditega. Kui lava on valge – torm
lakkab.
Lisaks kirjutas ta veel 2 ooperit:
1923 Dodekafooniline „Tänasest homsesse“ 20. sajandi
pereelu ja abielu koomiline kirjeldus.
Ooperi muusika vähikäigus ---->
psühholoogilised ooperid,
keeruliste probleemidega
tegelaskujud.
Kokku kirjutas 9 ooperit:
Tuntumad on:
3. „Jenůfa” EE 1904 Sotsiaalne draama
6. „Katja Kabanova“ EE 1921
realistlik -psühholoogiline. Ühiskonnakriitiline.
7. „Kaval Rebaseke“ EE 1924
See ooper on helilooja üks tuntumatest teostest.
1920. aastal pakkus kunstnik Stanislav Lolek Brno ajalehele joonistusi metsloomadest ja
lindudest, samuti looduspilte ja olustikulisi stseenikesi. Kuna pildid olid humoorikad ja
vahvad otsustati piltidele lisada tekst ja need
ajalehes avaldada. Selle ülesande sai endale
reporter Rudolf Tesnohlidek, kes kõigile üllatuseks kirjutas vaimustava jutustuse “Reinuvader
kavalpeake”, mis oma vallatu poeetilisusega suurepäraselt joonustustega haakus.
Jutustusega tutvus ka Janáček ja
palus kohe luba selle alusel ooper kirjutada. Libreto koostas
15
helilooja ise, ooper valmis 1924. aastal, esietendus toimus sama aasta 6. novembril Brnos ja
pool aastat hiljem Prahas.
“
Rebane kavalpeake” on
muinasjutt täiskasvanutele, kus põimuvad Moraavia metasaküla
inimeste ja metsaelanike saatused, nii et seda on nimetatud ka tšehhi “Suveöö unenäoks”.
Tegevus areneb paralleelselt inimühiskonnas ja loomade maailmas. Vastavalt sellele oleks
nagu iga tegelane dubleeritud.
Neiu Terynka – Kaval Rebaseke
Pastor – mäger
Jahimees Harašta – Rebane
Metsavahinaine –
öökull See ooper annab tunnistust, kui hästi Janáček tundis ja
armastas loodust. Teos näitab
panteismi (
kõiksus on samane Jumalaga).
8. Vene avangard teatris ja ooperis 1920. aastatel. Meyerhold ja Šostakovitš . “Nina”.
Venemaa 20. saj. alguses
Rääkides vene kultuurielust, ei saa peatumata üle minna Vassili Kandinskyst. Ta oli
abstraktse maalikunsti rajaja ja kunstiteoreetik (hiljem Saksamaal
elades , käis ta tihedalt läbi
A. Schönbergiga).
Uues kunstilise väljenduslikkuse otsingud olid vene kirjanduses, draamas ja teatris alanud
juba enne 1905. a. revolutsiooni.
Nii
Konstantin Stanislavski kui ka Usevolod Meierhold rajasid 1910. aastatel oma
eksperimentaalstuudio, et väljaspool teatritöö rutiini töötada välja näitlejakunsti uued alused.
Vene kultuur sattus pärast 1917. a. bolševistliku revolutsiooni väga ebasoodsatesse
tingimustesse. Lenini kurikuulus loosung „
Kunst kuulub rahvale“, tähendas seda, et kõik
kultuuriilmingud pidid Nõukogude Venemaal teenima kommunistlikku propagandat. Loodav
muusika pidi olema lihtne, meloodiline ning kuulajais optimistlikke emotsioone tekitav.
Tekkis terve plejaad heliloojaid, kes teineteise võidu kirjutasid vaimustunud oode küll
Leninile, Stalinile ja kom. pareile.
Heliloojad kes sellega kaasa ei läinud, oli oht saada
„keelatud heliloojateks“.
Dmitri Šostakovitš (1906–1975)
1919–1925 Peterburi
konservatoorium Pianist (käis Chopini konkursil) ja helilooja (lõputöö 1. sümfoonia)
Ta oli Meyerholdi teatris pianist-helilooja.
Oma esimese ooperi „Nina“ (Nikolai Gogoli
süžee ), kirjutas Šostakovitš 1928. a., mis tekitas
pärast esmalavastust tormilisi diskussioone. Lugu ise on kantud absurdihuumorist. Tegevus
toimub 19. saj. Venemaal. Ooperis lähtub Šostakoviš pigem numbriaariast, kui
muusikadraamast. Olulisel kohal orkestratsioon. On löökpillid ja balalaikad. Ooper pidas
Leningradis vastu 16 etendust ning võeti siis liiga skandaalsena mängukavast maha.
Š oli ka II ooper, 1934. a. valminud „Katerina Izmailova“
9. Ekspressionismi jätkumine 1920. ja 1930. aastatel. Berg. “Wozzeck”. “Lulu”.
Alban Berg (1885–1935)
Viin Schönbergi õpilane
Teda võib pidada üheks enammängitud oopeiheliloojaks 20. sajandil.
Bergi esimene
kirg kunsti vallas oli kirjandus (sarnaselt Schumanniga). Mõlemate heliloojate
isad olid raamatukaupmehed ja kirjastajad.
Bergil oli hea teatritaju, ta teadis, mis laval mõjub, mis mitte. Berg alustas laulužanriga.
16
Bergil oli hea meloodiaanne ja hõõguv emotsionaalsus (Schönbergi arvates). Berg kasutas nii
atonaalsetes kui dodekafoonilistes teostes tonaalseid elemente. Ta püüdis komponeerida
selliselt (dodekafoonilise rea), et saaks tekkida ka tonaalseid lõike (vastupidiselt
Schönbergile).
Kasutab esimest korda dodekafooniat:
Lüüriline süit 1925-26 keelpillikvartetile
Alates sellest teosest, kasutab Berg varjatud programmi. Ta tundis huvi sümbolite vastu.
I ooper „Wozzeck“ lõpetab1922 EE 1925,
Berliin Ooper põhineb Georg Büchneri näidendil „Woyzeck“ (erinevus nimedes)
Ooperi ülesehitus lähtub eelkõige ühest tervet teost läbivast juhtmotiivist, millest helilooja
tuletab hiljem ülejäänud teemad.
Wozzeck – tüüpiline ekspressionistlik kangelane – ühiskonna rataste vahele jäänud inimene.
Ühiskonda kajastavatel
tegelastel ei ole konkreetseid nimesid (näiteks Kapten,
Doktor )
Grotesk – mingi veidruse välja toomine.
Traagika – vaenulik, ükskõikne ühiskond.
Naispeategelane – Marie, Wozzecki laulatamata naine.
Ülemtrummar (tambourmajor)
Wozzek tapab Marie, kuna viimane petab teda ülemtrummariga. Viskab noa vette, kuid
ninnes seda veel kaugemale viskama, upub.
Viimane
stseen ooperis on M. maja ees. Lapsed mängivad. Lapsele öeldakse, et ta ema on
surnud, kuid ta ei saa sellest aru.
Ooperis on 3 vaatust, igas neist 5 pilti.
Bergi teoste aluseks on alati väga range konstruktsiooon. Berg on andnud igale pildile ühe või
mitu kindlat vormi. (instrumentaalvormid)
Ühelt poolt on tema 2 ooperit muusikadraamad, kuid nendes on siiski ka mõned lõpetatud
osad (nt. Marie hällilaul).
Traagika + grotesk = ekspressionism.
„Weh!“ - karje, mis tähendab kõike halba, depressiivset, surma, valu.
Saatuslikud arvud eluteel:
meestel 23
naistel 28
Kolmas arv, mis saab tema jaoks tähtsaks on 10.
A. Berg „
Close , o close my
eyes at parting“ - laul, mille Berg kirjutas 15-aastasena. Kasutab
25 aastat hiljem sama viisi kirjutades dodekafoonilise laulu.
Algrida – o-rida
vähikäik – retrograad
peegelvõte –
inversioon vähikäik peeglis – inversioon-retrograad/retrograad-inversioon
„Lulu“
Alustab ooperiga aastal 1928. Jääb Bergi poolt lõpetamata, kuna ta sureb.
Ooper 3-s
vaatuses Frank Wedekindi tragöödiate „Maavaim“ ja Pandora laegas“ ning
monstrumtragöödia „Lulu“ järgi (Libreto kirjutas Berg ise).
Tegelased:
17
Lulu (süüdimatu naine) tal on palju nimesid (Eva, Mingioon,
Nelli )
Meditsiininõunik (saab rabanduse)
Dr.
Schön (Lulu
laseb maha)
Kunstnik (Tapab enda, kui kuuleb Lulu minevikust)
Krahvinna Gerchwitz (
Armastab ka Lulut (lesbiline))
Ooperi lõpus tulevad teg: Professor, Neeger, Jack the Ripper.
Teose tähtsamate tegelaste iseloomustamiseks kirjutas Berg igale 12-toonilise helirea.
2 vaatus oli tal täielikult valmis. 3-s oli valminud partitsellina (Laiendatud
klaviir ). Keegi
teine ei
teadnud selle olemasolust midagi (ainult B lesk).
Austria helilooja
Friedrich Cerha lõpetas selle.
EE oli Pariisis, 1979, dirigeeris Pierre Boulez. Lavastas Patrice Chéreau.
10. Modernism 20. sajandi teisel poolel (täpsemalt 1945-1970). Lühike ülevaade
muusikateatrist ja ooperilavastamisest pärast 1945. aastat. Stravinski – neoklassistsist
või postmodernismi eelkäija? („Elupõletaja tähelend “ 1951)
Pärast 1945. aastat
Peale II MS kulgevad edasi 2 suunda:
1. Traditsiooniline
Lähtub ekspressionismist (”Wozzek”) ja neoklassitsismist. Esineb ka hilisromantilisi –
puccinilikke teoseid. Seda liini võib ka nim. läbiva jutustusega ooperiks (läbiv süžee)
2. Eksperimenteeriv
See suund paneb küsimärgi alla teksti traditsioonilised süžeed ning rõhutab eriliselt
teatripärast külge. Visuaalne element on veelgi suurem kui
trad . suunas. Seda liini
võiks üldiselt nimetada mittenarratiivseks ehk mittejutustavaks ooperiks (puudub läbiv
süžee).
Omaette nähtus on Kageli instrumentaalteater, kus pillimängijad ja pillid, pilli
mänguvõtted muutuvad nagu näitlejateks-etendajateks. Tekst puudub täiesti, küll aga
võib esineda mingeid häälitsusi.
Mõlemas suunas aga suureneb teaterlikkus, s.t ooperit käsitletakse muusikateatrina. Seoses
visuaalse aspekti tähtsuse kasvamisega rakendatakse palju ka seda, millega varem, 1920.-
1930. aastatel eksperimenteeriti:
film , videoprojektsioonid. 1960ndatel hakatakse kasutama
sõnateatri eeskujul mõistet „
totaalne teater“ – kõik teised vahendid on allutatud
teaterlikkusele. Lisaks teatrivahenditele leiavad
kasutust valjuhääldid laval, elektroonilised
vahendid – s.t eri vahendeid on väga palju, tegemist on multimediaalsusega.
Postmodernismis (mida me ei käsitle, kavas on küll mõned videonäited) jätkub sõnalise teksti
„lagundamine“, sageli puudub
ooperites traditsiooniline dramaturgia (ekspositsioon, areng,
kulminatsioon, lõpetus). Teatriteaduses kasutatakse sellise teatri kohta mõistet
„postdramaatiline“ teater.
Ainus täispikk ooper
Stravinski ”Elupõletaja tähelend” 1951
Muusikaliselt
ülesehituselt järgib ooper klassikalise numbriooperi skeemi, milles on
aariad ,
retsitatiivid,
koorid ja ansamblid. Ooperis on palju da-capo aariaid ning klavessiini saatega
secco-retsitatiive.
Stravinski ei teinud saladust, et talle oli eeskujuks Mozarti ooper ”Cosi fan tutte”.
Tema varasemad teosed ei hiilanud meloodilise rikkuse poolest, kuid selles ooperis, tänu
aaria olemusele, ta nüüd väljendusrikkalt kirjutab.
Rootslane I. Bergman lavastas selle
Brechti stiilis ja ooper saavutas edu.
18
11. 1950. aastad ja 1960ndate algus. Traditsionalist Menotti. Modernistid: Nono, Henze
(“Homburgi prints ”), B. A. Zimmermann (“Sõdurid”).
Traditsioonilises suunas
jätkus eelkõige
neoklassitsism (Britten, koomiline ooper „
Albert Herring“ 1947, „Kruvikeere“ 1954, peaosad kirjutatud Britteni
sõbrale ja elukaaslasele tenor
Peter Pearsile; Stravinski, Mozarti-stiilis ooper „Elupõletaja tähelend“ 1951), samuti ka
puccinilik
liin , viimane just Ameerikas
tegutseva itaallase Menotti loomingus („Telefon“
1947, „
Konsul “ 1950).
Üldiselt iseloomustas neid aastaid lõhe ooperi kui institutsiooni (s.t ooperiteater koos oma
korraldusega) ja ooperi kui loomingu vahel. Ooperiteatrid tulid väga
vaevaliselt kaasa uute
teostega, uue repertuaariga, uue suhtumisega ooperisse, mis ei tähenda ainult
ilusat laulmist,
vaid püüdis teatrivahendeid esile tuua, sõnateatrieksperimente muusikateatrisse üle kanda
(nagu seda tehti ka 1920. aastatel, vt
Zeitoper,
Brecht +
Weill või Venemaal Meyerhold jt.
Niisugust lõhet tollal peegeldab protest ooperi kui institutsiooni vastu (Boulezi kuulus ütlus
ühes
intervjuus , et ooperiteatrid tuleks õhku lasta) ning ooperi kui žanri vastu, mis viib 1960.
aastate alguses
Ligeti anti-ooperiteni.
1950ndatel alustas ooperite kirjutamist
Hans Werner Henze (1926-2012), kelle libretistiks
mõnda aega oli kuulus saksa kirjanik Ingeborg Bachmann. Protestiks saksa fašistliku
mineviku vastu elas ta 1953-1965 Itaalias. Henzet iseloomustab siiani traditsioonilisem
ooperikäsitlus – esineb nii neoklassitsistlikke elemente kui mõningates teostes ka Bergi ning
itaalia ooperi (Puccini) mõju. Viimaseid võib märgata näiteks ooperis „Homburgi prints“
(1958; laval 1960; Bachmanni libreto 19. sajandi kirjaniku H. Kleisti samanimelise näidendi
alusel; ooper on pühendatud Stravinskile). Selles segunevad reaalsus ja unenäod, vastandub
vabadus ja
vägivald , õigus teha valik ja allumine. Muusikas on kasutatud seeriatehnikat,
vabatonaalsust, kontrapunkti; on olemas lüüriline alge. Väga edukaks kujunes ka
opera buffa „Noor
lord “ (W. Hauffi jutustuse „Ahv inimese rollis“ alusel), mida iseloomustavad
neoklassitsistlikud jooned, sh peamiselt klassikaline orkestrikoosseis.
Eksperimentaalset poolt demonstreerib
Luigi Nono (1924-1990; abielus Schönbergi tütrega,
kes asutas 2008. aastal Veneetsias Nono arhiivi-uurimiskeskuse). Ta ei ole küll nii radikaalne,
et kaotaks sõnalise teksti, samuti esineb mingil määral narratiivsust,
ehkki mitte kogu ooperit
läbival kujul. Ooperit „Intolleranza 1961“ nimetab ta „lavategevuseks“, oluline on siin
Laterna Magica-teatri mõju, samuti vene 1920ndate avangardi (Meyerhold!) mõju. Ooperi
keskne teema on ebatolerantsus minevikus ja tänapäeval,
stseenid eri
aegadest on nagu kokku
monteeritud. Ta kasutab muusikas ka elektroonilisi vahendeid, samuti seeriatehnikat, esinevad
klastrid jms. Praegu on uuesti tähelepanu võitnud Nono ooper
“Suure päikese all, täis
armastust” (1975), mille läbivaks teemaks on klassivõitlus ja revolutsioonid (!).
Nono käis ka Eestis „Perpetuum
mobile “ (Pärt) on pühendatud talle.
Traditsiooni ja eksperimentaalsuse õnnestunud sünteesi poolest tuleks esile tõsta Bernd Alois
Zimmermann (1918-1970)
„Sõdurid“ (1965) Olulisem ooper 20.saj II poolel, võrreldud oma tähenduselt Bergiga sajandi
I poolel. Ooperi aluseks on 18. sajandi lõpupoole kirjaniku Lenzi näidend (1776), mis aga
alles 1863. aastal lavale jõudis. Libreto kirjutas helilooja ise.
Instrumentaalvormide kasutamine ooperis (Toccata, Ciaconna, Nocturne jms.), integreerib
oma dodekafoonilisse teosesse ka tonaalseid elemente, näiteks
koraal „Kui ükskord peaksin
mina siit
ilmast lahkuma “
(Wenn ich einmal soll scheiden) Bachi seades. Aga ka
dodekafoonia, jazz; kollaažiprintsiip (eri stiilide „kokkukleepimine“). Väga suur
esituskoosseis: 16 laulu- ja 10 kõnerolli, 100-liikmeline orkester pluss klaver,
klavessiin ,
celesta,
orel jne.
19
Teatrist lähtuv mõtlemine ilmneb mõningate
stseenide simultaansuses – nende tegevus toimub
laval samaaegselt: II v. 2. stseen (vt videokava) – peategelanna kodanikuneiu Marie ja teda
võrgutav Desportes; samal ajal Marie vanaema, meespeategelase Stolziuse ema ning Stolzius.
Tegevus toimub Prantsusmaal ja Flandrias. Rikka galanteriikaupmehe Weseneri tütar Marie
armastab noort kangakaupmeest Stolziust, ent Wesener ei anna nõusolekut nende
abiellumiseks. Marie’d võrgutab aadlik Desportes (ohvitser) ning annab ta ka oma liiderlike
sõprade kätesse. Marie hullub, Stolzius mürgitab kättemaksuks Desporti ja siis iseenda.
Lõpuks: Mariest on saanud tänavakerjus, kellele ta isa (Wesener) teda algul ära tundmata
almust
jagab . Marie sureb, Wesener on ahastuses, sõdurite marss matab kõik enda alla.
12. 1960. aastad ja György Ligeti anti-ooper. “Aventures” ja “Nouvelles aventures”.
1960. aastad ja 1970ndate algus, anti-ooperi suund. Kagel, Peter Maxwell Davies, Berio.
Antiooperlikku suunda esindas ungari päritolu helilooja György Ligeti. 1960ndate alguses
kirjutas ta anti-ooperi, „mimodraama“ (miimilise draama) „Avantüürid“, millele järgnes teos
„Uued avantüürid“. Foneetiline tekst on eksperimenteeriv keelekompositsioon –
„häälikuluule“ ning juba ise muusika. Koosseis: 3 lauljat, 7 instrumentalisti. Nende
iseloomustamiseks on Ligeti kasutanud ka mõistet „imaginaarne [kujutletav] teater“.
Ei ole narratiivsust, loogilist järgnevust. Selle asemel montaažitehnika, sürreaalsus.
Tummfilmi mõju. Instrumendi kõla moonutatakse,
müra muutub muusikaks, kõik see on
esitatud
distantsi ja irooniaga, mitte tõsimeelselt: metsasarvemängija puhub ühes stseenis
vaasi, samal ajal kasutab raamatut löökpillina – mängija hoiab seda käes ja laseb lehekülgedel
glissando-laadselt läbi õhu vihiseda. Pillimäng muutub teatrielemendiks (vt hiljem Kageli
instrumentaalteater).
Kümnendi kõige modernistlikum teos on Mauricio Kageli (saksa-argentiina h.) “Riigiteater”
(
1971 ). Kirjutatud Hamburgi ooperiteatrile. Kasutab suure ooperimaja kõiki võimalusi, ka
kavas olevate teiste ooperite rekvisiite ja kostüüme, aga parodeerides. Pöörab kõik pea peale.
16 peaosa (!), suur koosseis – kõik teevad ja kasutavad kõike valesti. Teater on pea peale
pööratud.
Itaalias tegutses Luciano Berio (1925–2003), kes 1970 lõpetas ooperi
ooperist pealkirjaga
“Opera” – peen
iroonia ooperi ja ooperiajaloo aadressil. Kasutatud lõike
Monteverdi ooperi
“Orpheus” (1607) libretost: ooperižanr on nagu Eurydike – loojumine, allakäik. See liin on
omakorda põimitud jutustusega Titanicu hukkumisest.
Inglise helilooja Peter Maxwell Davies (s 1934) kirjutas 1969. a. tsükli “Kaheksa laulu hullule
kuningale ”. 1. solist (vaimuhaige kuningas George III) ja 4 instrumentalisti.
Viimased istuvad
linnupuuris. Ühes keskses stseenis tahab kuningas neile laulmist õpetada. 1972. aastast
pärineb ooper „Taverner“ - inglise 16. sajandi heliloojast.
1972. aastaks oli olukord selline, et 1960. aastate
muusikateatri avangard oli ennast
ammendanud, sund traditsiooni vastu võidelda viis selleni, et enam polnud tabusid, mida
murda, jäi ainult üks avangardistlik tabu: tagasipöördumine traditsioonilise ooperi juurde
uuel tasandil. Nii tegi seda Ligeti eelpool juba kirjeldatud anti-anti-ooperis. Muidugi jätkub ka
uuenduste liin, näiteks Karlheinz Stockhauseni „Arlekiin“ 1976 tantsiva klarnetisti jaoks.
Edasi aga pigem traditsiooniline ooper uuel tasandil, grandioosne
tsükkel Licht (Valgus), mis
koosneb seitsmest ooperist, esimesena valmis
Donnerstag (Neljapäev; 1981), aga ka seal
olulisel kohal näitlevad instrumentalistid.
20
Beriol valmib 1984 ooper
Un re ascolto (Kuningas kuulatab), tegevus- ja kuuldedraama.
Kuningas on lavastaja, kes valib lauljaid uude lavastusse.
Olivier Messiaen (1908-1992) kirjutab 1980. aastatel oma ainsa ooperi
Saint Francois d'Assisi (Püha Franciscus Assisist), valmis 1983. Kestab umbes neli tundi, koosseisus on 7 solisti, 150
koorilauljat ja 120 orkestranti.
13. 1970. aastad. Ligeti anti-anti-ooper “Le grand macabre”.
Artikkel (Helsingis, 1990)
Ligeti armastav virtuoosust. Nimetab “Vikatimeest” (ja mõningaid teisi omi teoseid)
kõrgvirtuooseteks. Kasutab ooperis iroonilisi tsitaate.
Ligetile ei meeldi elektroonmuusika.
Selle ooperi esiettekandel, Pariisi Ooperis, 1981 juhtus intsident. Ta katkestas ooperi
kulgemise , kuna
elektroonika undas
valjult , kui tromboon. See kogemus tegi ta väga
ettevaatlikuks elektroonika suhtes.
Olgugi, et ta ise oma komponeerimises kasutab kõikvõimalike uuenduslikke
meetodeid ,
soovitab ta heliloojatel (noortel õppijatel) lähtuda vanadest stiilidest. Õppida tundma Haydnist
– Berliozini nende partituure. Propageerib oma õpetuses traditsioonilisi tehnikaid.
1970. aastad
tähistavad modernismi hääbumist.
Muusikateatrile kirjutamist jätkab Ligeti, 1977 valmib anti-anti-ooper
Le grand macabre (Vägev
vikatimees ; libreto Michel Ghelderode samanimelise 1934. aastal loodud näidendi
järgi). Tegevus toimub väljamõeldud maal nimega Breughelland (16. sajandi maalikunstniku
Pieter Brueghel vanem järgi – grotesksed ja absurdsed maalid nagu Hieronymus Boschilgi).
„Kangelane“ on Surm ehk Nekrotzar, kes
teatab , et kavatseb veel antud päeva öösel komeedi
abil maailma hävitada. Ent siis satub ta purjutama koos Vaadi-Peetriga (Piet zum Fass) ja
maailmalõpp ning lubatud Viimne Kohtupäev jäävad seetõttu ära.
Ligeti kasutab siin kollaažitehnikat, vanade ooperivormide nagu
opera seria ja
opera buffa paroodiat.
14. 1970.-1980. aastad, postmodernism ja minimalism (Louis Andriessen, Glass , Adams).
Postmodernismi iseloomustavad (+1970. aastad): • Progressi, evolutsiooni eitamine
• Tööstuses ja tehnilistes vahendites ka ohu nägemine (
ökoloogia ,
sõjad jms.)
• Individuaalsus universaalsuse asemel
• Huvi üksikelemendi vastu
• Terviku lagundamine (dekonstruktsioon)
• Hierarhia eitamine ja autoriteedile mitteallumine
• Huvi marginaalsete (“äärealade”) nähtuste vastu (ala Tallinn, Riia, Vilnius)
• Kõik (stiilid) on lubatud, nende
paljusus • Uustonaalsus ja igasugused neo-voolud
• Kõike võib küsimärgi alla seada
• Elektronmuusika (tänapäeval elektroakustiline)
Kuna postmodernismis on kõik lubatud, ei välista see ka modernismi ilminguid – vastavalt
heliloojate individuaalstiilile.
Louis Andriessen (s. 1939)
hollandlane Postmodernistliku vaate esindaja.
On Luciano Berio õpilane.
21
1950. aastate lõpul on ta üks esimesi Hollandi heliloojaid, kes kasutas seeriatehnikat. 1960.
aastatel eksperimenteeris ta juba nii kollažitehnika kui ka aleatoorika võimalustega.
Tema lavamuusikast on tuntud 2 ooperit
“Rosa” 1994
Seda on nim. ka hobusedraamaks, räägib väljamõeldud helilooja Juan Manuel de Rosa, tema
naise ja ta hobuse kummalistest suhetest ning helilooja mõrvamisest.
“Kirjutades Vermeerile” 1999
Peategelaseks tuntud 17. saj. Hollandi kunstnik
Vermeer van
Delft . Tegevustikku asendavad
siin 18 kirja, mis on Vermeerile kirjutanud kolm tema elus olulist naist (nende kirjad on
fiktsioon)
Töötab Haagi Kuninglikus Konservatooriumis.
Ameerika minimalism: 1. Minimalismi üks põhilisi tunnuseid on algmaterjali nappus, muusikalised kujundid on
lühikesed , lihtsad
2. Ühe kujundi või fraasi pidev kordamine, mis loob hüpnootilise kõlaatmosfääri
3. Minimalismi iseloomustab heakõlaline konsoneeriv helikeel
Philip Glass (s.1937)
Tuntumaid minimalistliku ooperi viljelejaid maailmas. Praeguseks kirjutanud 8 pikemat
ooperit.
Glassi I ooper
“Satyagraha” (1980)
Räägib mahatma Gandhi elust ja tegevusest Lõuna – Aafrikas 19. saj. lõpul.
Satyagraha tähendab tõlkes tõe jõudu. Tekst sanskriti keeles.
John Adams (s1947)
(Postminimalism – Teemad ja meloodiakaared on
pikemad ja lühikesed fraasikordused
puuduvad)
“Nixon Hiinas” (1987)
“Klinghofferi surm” (1991)
(Vahemere luksusristleja röövitakse Palestiina terroristide poolt)
„Doktor Aatomik“ 2005 (aatomipommi leiutajast Robert Oppenheimerist).
Koostöö lavastaja Peter Sellarsiga.
El niño (Laps;[Poiss] 2000) on pooleldi lavaline
oratoorium : kuidas tähistatakse Jõule tänapäeva Ameerikas, Kalifornias. Oluline videofilmi
kasutamine, see toimub kahel tasandil: ajatu kõrbemaastik ja tänapäeva olustik. Jõululugu
kõlab moodsas ameerika tõlkes, tekst on fragmentne, vahele on pikitud vanainglise ja
ladinaameerika tekste.
Olulisel kohal on vanainglise
luuletus „I
sing of a maiden“.
15. Ülevaade 1990. aastatest ja 21. sajandi alguse muusikateatrist. Tan Dun, Kaija
Saariaho, Thomas Adés, Erkki-Sven Tüür „Wallenberg“ (2001),Heiner Goebbels
Endiselt jätkuvad traditsiooniline ja eksperimenteeriv liin.1990ndatel kerkis uue nimena esile
inglane
Thomas Adès (s. 1971) oma kammerooperiga „Puuder ta näol“, mille tegevus on
inspireeritud inglise kõrgseltskonna skandaalidest – Argylli hertsoginnast ja tema
lahustusprotsessist 1963. Ooper tragikoomiline, tugevate camp-elementidega ning
sealjuures 22
ka tüüpilisi ooperisüžeesid parodeeriv. (Ooper algab teenijatüdruku ja elektriku stseeniga, kus
elektrik rõivastab end hertsoginnaks ning lõpeb sellega, kuidas Hotellidirektor viskab
Hertsoginna hotellist välja, sest too ei suuda juba
ammu maksta oma arveid.) (Camp –
kavatsuslik vastuolu sisu ja vormi vahel; liialdatud, afekteeritud, (enese) irooniline
massikultuuri ja/või popkultuuri elementide kasutamine.) Vaimukas orkestratsioon, kus
oluline roll löökpillidel. Teine Adèsi oluline ooper on suurejooneline „Torm“ (2004)
Shakespeare ’i järgi.
1990ndatel kerkis uue nimena esile ka hiina helilooja
Tan Dun (1957). Kasvas üles Hiina
kultuurirevolutsiooni tingimustes, mis ei olnud läänelikku muusikaharidust soosivad. Tan
Dun tegeles hiina traditsioonilise muusikaga, õppis mängima vanu hiina pille, kuulus ühte
Pekingi ooperi truppi. Seejärel õnnestus tal Pekingi konservatooriumi ja seal edasi juba
stipendiumiga New Yorki
Columbia ülikooli kompositsioonitudengiks, kus teda algul köitsid
eriti Cage ja minimalistid nagu Glass. Esimene suur edu ooperi vallas oli „Marco
Polo “,
kirjutatud Müncheni kaasaegse ooperi biennaali tellimusena 1996. – „Esimene
keiser “ (2006)
oli loodud Placido Domingo õhutusel ning ühendab hiina traditsioonilist muusikat ning
Pekingi ooperi teaterlikke võtteid (Yin-Yangi meistri roll on Pekingi ooperi stiilis) Puccinit
meenutavate meloodiatega. Peategelane on ajalooline kuju, Hiina eri piirkondade ühendaja
üheks võimsaks riigiks, esimene
keiser (valitses 3. sajandil eKr).
Ajaloolise taustaga, aga hoopis
suuremal üldistustasandil on
Erkki-Sven Tüüri (s.
1959 )
ooper „Wallenberg“ 2001. Järgnev lõik on Maris Pajuste artiklist.
„Ooperi
temaatika on
aktuaalne , käsitledes isiksust totalitaarses ühiskonnas ning kangelase
müüdi tekkimist ja ärakasutamist. Raoul Wallenberg oli rootsi diplomaat, kes jagas Teise
maailmasõja ajal Budapestis juutidele Rootsi kaitsepasse ning päästis seega tuhandeid inimesi
surmast. Nõukogude vägede jõudmisel Budapesti ta aga arreteeriti
NSVL -i
julgeolekuteenistuse KGB poolt ning tõenäoliselt hukkus ta ühes Gulagi vangilaagris. Täpsed
andmed tema saatuse kohta puuduvad seni, s.t
NSVL või Vene Föderatsioon ei ole neid
teinud kättesaadavaks.
Ooper „Wallenberg“ jaguneb kaheks vaatuseks ning 19-ks stseeniks, esimeses vaatuses
nendest 11, teises vaatuses 8. „Wallenbergi“ kaks vaatust erinevad üksteisest ideeliselt. Seda
on kinnitanud ka helilooja ja libretist,
tuues esile esimese vaatuse reaalset kujutamisviisi
vastandina teise vaatuse irreaalsusele. Esimeses vaatuses on sündmused ratsionaalselt
seletatavad ja jälgitavad, isegi kronoloogiliselt järjestatavad, teises vaatuses valitseb aga
märksa kujundlikum ning abstraktsem ajavool. Võttes aluseks kummaski vaatuses kujutatud
ideoloogiad ja toimumispaigad, saab ooperi jagada „sakslaste vaatuseks“ ja „venelaste
vaatuseks“. Esimene (sakslaste) vaatus kulgeb lineaarselt jälgitavas ajas, kus peamise liini
moodustab Budapesti juutide päästmisaktsioon Wallenbergi poolt. Teine (venelaste) vaatus
pühendub Wallenbergi saatusele Nõukogude Liidus ja edaspidi (Wallenberg-müüdi teke),
kasutades abstraktsemat kujutusviisi. Et tagada aga sujuvam draamaarendus, saab teise
vaatuse teemastik alguse juba esimese vaatuse lõpus, mil Wallenberg vene võimude poolt
kaasa viiakse. Samuti säilib liine, mis ei lahene esimeses vaatuses, vaid kanduvad edasi ka
järgmisse, nt. Eichmanni hukkamine stseenis „Eichmann II“. Seost vaatuste vahel toonitab
Wallenbergi tekst esimese vaatuse lõpus millegi „alguse“ kohta: „Das ist der Anfang.
Oder Anfang eines Anfang. Aber es ist ein Anfang.“ („See on algus. Või alguse algus. Aga see on
algus“).“
Tüür on modernist 21. sajandil selles mõttes, et kogu oma
loome jooksul on ta taotlenud
terviklust, ühtsust – kuigi ta väljendusvahendid pärinevad eri esteetikatest: Schönbergist
lähtuv seeriaprintsiip ja tonaalsed „saared“ ning popmuusika elemendid (eriti rütmikäsitlus).
23
Samuti integreerib ta traagika ja groteski.
Hoopis teistsugust suunda, mida vahel nimetatakse kitsamas mõistes „muusikateatriks“ (sks.
k. Musiktheater), seostub Heiner Goebbelsi (s. 1952) nimega. Goebbels tegi nooruses kaasa
Niinimetatud Vasakradikaalses Puhkpilliorkestris ja kuulus eksperimentaalrocki gruppi.
Alates 1990ndate keskpaigast on ta peamiselt tegelnud mittenarratiivsete nö „muusikateatri
tükkidega“ (Musiktheater-Stücke), milles tekst, muusika, visuaalne külg, valgus, liikumine,
režii on võrdsed komponendid. Ta on teinud ka heli- ja videoinstallatsioone. Vt näiteks Heiner
Goebbels
paysage avec parents éloignés (
Maastik kaugete sugulastega)
https://www.youtube.com/watch?v=bdYyYd1N1X4 Kaija Saariaho (s1952) Soome
Tugevasti mõjutatud prantsuse muusikast ja ka
elektron muusikast.
„Armastus kaugusest“ (2000)
Salzburg Olulisel kohal tämber
24
Helilooja Teos Stiil, ajastu või muu Tegelased ja tegevus Märkused iseloomulik Claude Debussy Pélleas ja
Sümbolistlik
Pélleas, Mélisande,
(1862-1918)
Mélisande
draama, Prantsuse
Arkel, Golaud
(1902 Pariis)
muusikaline draama
Richard Strauss Salome (1905 Modernism
Salome, Herodes,
Trepid, Baritonoboe
(1864-1949)
Dresden )
Herodias, Ristija
Johannes. Salome ülistab
R Johannest, nõuab tema
pead
Elektra (1909 Ekspressionism
Ema, Agamemnon,
Elektrat
Dresden)
Elektra, E õde, Orestes.
iseloomustav akord:
Ema murrab truudust,
E- ja Des-duuri
Tapab armukesega
kooskõla Agamemnoni, Elektra ja
Orestese kättemaks
Ariadne
Ekspressionism
Zerbinetta, Primadonna, ”Teater” teatris
Naxosel
Helilooja, Muusikaõp.
printsiip
(1912
Ettevalmistuste tegemine
Stusttgart)
ooperi esitamiseks
Arnold
Ootus (1909)
Läbinisti
Naine. Tungib peale
Katkendlik, seosetu
Schönberg
ekspressionistlik
massiühiskond ja
tekst, fraasid
(1874-1951)
ooper
inimese individuaalsed
katkevad
jooned kaotavad tähtsuse
Õnnelik käsi
Härra, Mees, Naine,
Radikaalne teos
(1910-1913)
taustkoor asetatud lilla
riide sisse
Béla Bartók
Hertsog Muusikadraama,
Hertsog
Sinihabe ,
Mehe alateadvuse
Sinihabeme
ekspressionistlikke
Judith . 7 lukustatud ust
sopid, mida naine
loss (1911)
jooni,
(piinakamber, pisarate
üritab murda, lõpuks
impressionistlik
järv, kolm endist naist –
jõuab sinna.
atmosfäär ,
Hommik, Päev, Õhtu.
Judith saab 4.
naiseks Öö.
Erich Wolfgang Surnud linn
Neoromantis ja
Paul, Marietta, Pauli
Sümbolistlik tekst
Korngold
(1920 Köln)
sümbolism
endine naine (surnud).
nõuab kujundlikku
(1897-1957)
Unenägu, kus Paul
lavastust
armub Mariettasse, kes
meenutab tema endist
naist. Paul kägistab
Marietta (siiski unenäos)
Alban Berg
Wozzeck
Ekspressionism
Wozzeck, Kapten,
Väga range
(1885-1935)
(1922 EE
Doktor, Marie, Andres,
konstruktsioon. Üks
1925 Berliin)
Narr, Ülemtummar.
terve läbiv
Wozzack tapab Marie,
juhtmotiiv
kuna ta petab teda
ülemtrummariga. Viskab
noa vette, kuid
kaugemale visates upub
ise ka.
25
Lulu (1935
Lulu, Meditsiini nõunik, Video projektsioon
lõpetamata
Dr. Schön, Kunstnik,
EE 1979
Krahvinna Gerchwitz,
Pariis)
Jack the Ripper jne.
Lulu on süüdimatu naine
jubeda minevikuga
Leoš Janaček
Kaval
Neiu Terynka-kaval
Janaček armastas ja
(1854-1928)
Rebaseke
rebaseke; pastor-mäger;
tundis loodust hästi.
(1924)
Jahimees Harašta-
Panteism – kõiksus
rebane. Tegevus areneb
on samane
paralleelselt
jumalaga.
inimühiskonnas ja
loomade maailmas.
Dmitri
Nina (1928)
Absurdihuumor.
Ivan Jakovlevitš,
Šostakovitš
lähtub pigem
Paraskovja Ossipova,
(1906-1975)
numbriaariast.
Kovaljov, Habemeajaja
Kurt Weill
Mahagonny
Ajastuooper
Kurjategijad, jenny ja
Filmi näitamine,
(1900-1950)
linna tõus ja
Kabaree - ja
prostituudid, Paul
numbriline,
langus
varieteekunst
Ackermann,
ajstuline, plakatid
laval
Igor Stravinski
Kuningas
Ooper-oratoorium
Oidipus, Laius, Jocasta.
(1882-1971)
Oidipus
Tapab isa kolme tee
(1927)
ristil, on abielus oma
emaga, torkab endal
silmad
peast Elupõletaja
Eeskuju
Mozart Nick Shadow, Tom
Aariad, retsitatiivid,
tähelend
Cosi fan tutte,
Rakewell, Anne
koorid ja ansamblid,
(1951)
klassikaline numbri
Trulove,
da-capo aariad,
ooperi skeem,
klavessiin, secco-
retsitativ
Artur
Honegger Jeanne d’Arc
Oratoorium,
Jeanne
IIMS patriootlik
(1892-1955)
tuleriidal
ühendas erinevad
teos. Teoses sidunud
(1935)
teatrivormid, ka
jazzi,
sõnalavastuse
polütonaalsuse,
gregooriuse koraal,
rahvalaul.
Metsasarved
asendas saksidega
Bernd Alois
Sõdurid
Traditsiooni ja
Marie, Desportes,
Stseenide
Zimmermann
(1965)
eksperimentaasuse
vanaema, Stolzius ja ta
simultaansus,
(1918-1970)
õnnestunud süntees
ema. Marie armastab
dodekafoonia, jazz,
Stolziust kuid ta isa ei
kollaažiprintsiip,
keelab. Desportes
suur esituskoosseis.
kasutab Maried ära.
instrumentaalvormid
Stolzius mürgitab
(toccata, ciaconna,
Desportese ja siis
nocturne)
iseenda. Mariest saab
tänavakerjus ja ta sureb.
26
Hans Werner
Homburgi
Homburg,
Henze
prints (1960)
Kuurvürstinna, Natalie
György Ligeti
Vägev
Anti-anti-ooper
Surm ehk Nekrotzar, kes kollaažitehnika,
Vikatimees
teatab, et kavatseb veel
opera seria ja
opera (1978)
antud päeva öösel
buffa paroodia .
komeedi abil maailma
hävitada. Ent siis satub
ta purjutama koos
Vaadi-Peetriga ja
maailmalõpp ning
lubatud Viimne
Kohtupäev jäävad
seetõttu ära.
Mauricio Kagel Variété
(1977)
Riigiteater
Kõige
16 peaosa (!)
Teater on peapeale
(1971)
modernistlikum
pööratud
Philip Glass
Satyagraha
Minimalistlik ooper Räägib mahatma Gandhi
(1980)
elust ja tegevusest Lõuna
– Aafrikas 19. saj. lõpul.
John Adams
Poiss (2000)
Pooleldi lavaline
Kuidas tähistatakse jõule Videofilmi
oratoorium
tänapäeva Ameerikas
kasutamine,
Jõululugu moodsas
ameerika tõlkes
Doktor
Aatompommi leiutajast
Aatomik
Robert Oppenheimerist
(2005)
Kaija Saariaho
Kauge Clémence (Tripoli
Olulisel kohal
armastus
krahvinna), trubaduur
tämber
(2000)
Jaufré, kaaslaste koor
Erkki-Sven
Wallenberg
Modernism 21.
Wallenberg oli rootsi
Tüür
(2001)
sajandil
diplomaat, kes jagas II
MS ajal juutidele Rootsi
kaitsepasse ning päästis
seega tuhandeid inimesi
surmast. Nõukogude
väed aga arreteerisid ta
ning tõenäoliselt hukkus
ühes Gulagi
vangilaagris.
Tan Dun
Esimene
Ajalooline kuju, esimene Ühendab hiina
keiser (2006)
keiser (valitses 3. saj.
traditsioonilist
eKr.)
muusikat ning
Pekingi ooperi
teaterlikke võtteid
(Yin-Yangi
meistrirolll) Puccinit
meenutavate
meloodiatega
27
Thomas Adés
Puuder ta näol Kammerooper
Ooper algab
Inspireeritud inglise
teenijatüdruku ja
kõrgsetskonna
elektriku stseeniga, kus
skandaalidest.
elektrik rõivastab end
Camp-elemendid
hertsoginnaks ning lõpeb
sellega, kuidas
Hotellidirektor viskab
Hertsoginna hotellist
välja, sest too ei suuda
juba ammu maksta oma
arveid
28
Kõik kommentaarid