Kordamisküsimused 2011 Hinnapoliitika ja strateegia MS.0283 1. Hind, selle erinevad tähendused: tootja, tarbija, ühiskonna jaoks Laiemas käsitluses (majandusteoorias) on hind mehhanism kaupade ja teenuste jaotamiseks potentsiaalsete tarbijate vahel ning konkurentsi kindlustamiseks müüjate vahel avatud turumajanduses. Konkreetsemas lähenduses mõeldakse hinnast kui teatud kindlast rahasummast, mille peame ohverdama soovitud toote eest. K.M. Monroe: Hind on raha (või teenuste ja kaupade) kogus, mille ostja vahetab müüja poolt pakutavate kaupade ja teenuste vastu. Erinevad lähtenurgad hinna käsitlemiseks: · Hind tarbija seisukohalt · Hind tootja seisukohalt · Hind ühiskonna seisukohalt Hinna erinevad nimetused (hind, palk, õppemaks, honorar, teenustasu, rent, üür, altkäemaks jne). 2. Hinna roll majanduses: turgu korrastav ja arengut juhtiv Lühiajalised muutused: hinna "turgu korrastav funktsioon" Pikaajalised muutused: hinna "juhtiv" e. "ü
1.Turunduse definitsioon, selle olulisemad rõhud. Turunduse majandusteooriast eristavad momendid. Turundus on ideede, kaupade ja teenuste kontseptsiooni, hinna, müügitoetuste ja jaotuse planeerimise ning teos- tamise protsess loomaks soodsaid vahetusi individuaalsete ja organisatsiooniliste eesmärkide saavutamiseks.Turundus jaguneb: praktiliseks tegevuseks ja teoreetiliseks käsitluseks. 2.Turunduse tuummõisted (vajadus, soov, nõudlus, toode, vahetus, tehing, turg) Vajadused- tarbed, soovid- nõudlus- tooted- vahetus- tehingud- turg 3. Turunduse arenguprotsess: põhilised kontseptsioonid (tootmiskontseptsioon, tootmiskontseptsioon, müügi-kontseptsioon, turunduskontseptsioon, ühiskondliku turunduse kontseptsioon).Tootmiskontseptsioon: tarbijad on soodsalt meelestatud nende kaupade suhtes, mis on massiliselt levinud ja odavad. Fookusesse tõuseb kulude kontroll, mille poole püüeldakse läbi tootmisprotsessi täiustamise.Tootmiskon
Äririski factor 3. Nõudluse analüüs 4. Konkurentsi faktor 5. Turu reageerimise factor Turuosa leidmine turuosa = [(toote X müügimaht regioonis N) / (tootegrupi müügimaht regioonis N)] *100 Hind turunduses ja ostuhullus (20.10) Hinna kujundamise protsess: lk 256 Hinnaeesmärkide püstitamine Sihtturu hindamine Nõudluse kindlakstegemine Nõudluse, hinna ja kasumi suhte analüüsimine Konkurentsihindade uurimine Hinnapoliitika valimine Hinnameetodi leidmine Konkreetse hinna kehtestamine Hinnakujundamise meetotid: Kulukeskne meetod: o Juurdehindlusmeetod (tootja näide) Tootja hind = Omahind + Teatud juurdehindlus o Kasumiläve meetod Tasuvuspunkt = Püsivkulud (ühikutes)/Ühiku müügihind – Ühiku muutuvkulud Tarbijakeskne meetod: o Lähtub tarbijate subjektiivsetest hinnangutest
lätlastel kõrge - hinnadiskriminatsioon). Hinnakujundamise protsess 1. Hinnaeesmärkide püstitamine Müügieesmärgid - käive, turuosa Kuvandi eesmärgid - maine, stabiilsus Kasumieesmärgid - maksimaalne kasum, mida võiks toote või teenuse müügist saada, investeeringu tasuvus 2. Sihtturu hindamine 3. Nõudluse kindlakstegemine 4. Nõudluse, hinna ja kasumi suhte analüüsimine 5. Konkurentsihindade uurimine 6. Hinnapoliitika valimine 7. Hinnameetodi leidmine 8. Konkreetse hinna kehtestamine HINNAKUJUNDAMISE MEETOD Kulukeskne meetod - kulude baasil Juurdehindlusmeetod (tootja näide) Tootja hind = Omahind + Teatud juurdehindlus Kasumiläve meetod (nõudlust ja konkurentsi ei arvesta) Tasuvuspunkt = Püsivkulud/(Ühiku müügihind – Ühiku muutuvkulud) Tarbijakeskne meetod - Kui palju tarbija on nõus selle toote eest maksma. Nt brändikaubad - kui tarbija on nõus 200€ eest ostma särgi,
Tabelis 1 on ette antud kaupade A, B ja C erinevate koguste piirkasulikkused. Eelarve suurus on 30 eurot. Leia, millise alltoodud kaubavaliku korral on tarbija maksimeerinud oma kogukasulikkust, kui kauba A hind on 3 eurot, kauba B hind on 4 eurot ja kauba C hind on 1 euro! Valikud: a) kõiki kaupu 3 ühikut; b) 5 ühikut kaupa A, 2 ühikut kaupa B ja 3 ühikut kaupa C; c) 4 ühikut kaupa A, 4 ühikut kaupa B ja 5 ühikut kaupa C; d) 2 ühikut kaupa A, 5 ühikut kaupa B ja 4 ühikut kaupa C. 1. 1. Mitu ühikut kaupa A ostab tarbija? 2 2. 2. Mitu ühikut kaupa B ostab tarbija? 5 3. 3. Mitu ühikut kaupa C ostab tarbija? 4 4. 4. Kui suur on antud kombinatsiooni kogukasulikkus? 222 Tabelis 1 on ette antud kaupade A, B ja C erinevate koguste piirkasulikkused. Eelarve suurus on 41 eurot. Leia, millise alltoodud kaubavaliku korral on tarbija maksimeerinud oma kogukasulikkust, kui kauba A hind on 5 eurot, kauba B hind on 2 eurot ja kauba C hind on
KT 2: 1. Turundustegevusi ühendab a) Suhteturunduse kontseptsioon b) Müügikontseptsioon c) Vahetuskontseptsioon d) Tehinguturundus 2. Müügikontseptsioon on suunatud a) Tarbijale b) Turustusele c) Tootmise optimeerimisele d) Ükski pole õige 3. Turunduse raameesmärkideks on a) Tulu- ja kulueesmärgid b) Käive rahas ja koguseline müük c) Turundusmeetmestiku osade eesmärgid 4. SWOT- analüüsiga kaardistatakse a) Ettevõtte/toote tugevused, nõrkused, ohud ja võimalused b) BCG maatriks c) Turuatraktiivsuse maatriks 5. 4P ja 4C mudeli erinevus seisneb selles, et a) 4P mudel keskendub tootele, 4C mudel keskendub tarbijale b) 4C mudel keskendub konkurentidele, 4P mudel keskendub premiumtoodetele c) 4P mudel keskendub konkurentidele, 4C mudel aga tootele 6. Mis alljärgnevatest on turunduses kaitsestrateegia? a) Ründav kaitse b) Sissisõda c) Ümberp
TOOTE- JA HINNAPOLIITIKA (Eksamitöö : testis märkige õiged vastused nt rasvase trükiga või kirjutage/vormistage õiged vastused) Alguses lihtsamat.... 1. Miks on teie arvates oluline, et firmade juhid tunneks pakkumise ja nõudluse mehhanismi nii lühi- kui ka pikaajalises perspektiivis? Tooge näiteid selle kohta, et firmade tegevus on saanud tuge või saanud kannatada muutuste tõttu nõudluses ja pakkumises! Näited: ..... 2. Konkurendid reageerivad teie hinnaalandamisele kindlasti samaga (a) monopoli tingimustes (b) täieliku konkurentsi tingimustes (c) oligopoli tingimustes (d) monopolistliku konkurentsi tingimustes Põhjendage: ...... 3. Tööstusliku otstarbega kaupade turul on kõik peamised tarbijad suutelised mõjutama firma hinnaotsuseid, sest (a) neil on turujõud tänu oma suurusele (b) müüja soovib järgida tarbija-orientatsiooni vastavalt turundus
Seminar 2 Tarbijate käitumine 1. Kas väide on õige: a) kui piirkasulikkus väheneb (MU>0) , väheneb ka kogukasulikkus; - vale b) ratsionaalselt käituv tarbija lõpetab kauba ostmise, kui kauba piirkasulikkus hakkab vähenema; - vale c) kui tarbija maksimeerib oma kogukasulikkuse, siis on kõigi ostetud kaupade viimaste ühikute piirkasulikkused võrdsed. - vale 2. Üldise e. kogukasulikkuse all mõistetakse: a) viimase tarbitud ühiku piirkasulikkuse ja tarbitud ühiku arvu korrutist; b) kõigi tarbitud ühikute piirkasulikkuse summat; c) viimase tarbitud ühiku piirkasulikkuse ja kauba hinna korrutist; d) esimesena tarbitud ühiku piirkasulikkuse ja tarbitud ühikute arvu korrutist. 3. Piirkasulikkuse all mõistetakse: a) tarbija reageerimistundlikkust kaupade ostmisel, kui kauba hind muutub; b) muutust kogukasulikkuses, kui tarbija tarbib täiendava kaubaühiku; c) muutust kogukasulikkuses, mis on jagatud kauba hinna muutustega, kui tarbija tarbib täiendava kaubaühiku; d) kaub
Kõik kommentaarid