Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

Perekonna ajalugu (0)

5 VÄGA HEA
Punktid
 
Säutsu twitteris
PEREKONNA AJALUGU
VANAAEG
Perekonna arengu algetapiks peetakse mehe ja naise ajutise kooselu sagenemist suures rühmas, 
kus  partnerid  vaheldusid ja lapsigi kasvatati ühiselt, püüdes neid koos toita ja kaitsta. Eluks 
vajalikku – oskust toitu leida, rituaalset liikumist, muusikat, müüte – õpetati lastele eelkõige 
mängu   ja   eeskuju   najal.   Järk-järgult   kujunesid   mõnede   meeste   ja   naiste   vahel   välja 
pikemaajalised   paarisuhted.  Tärkas  arusaamine,  et   seksuaalelu    ja  lapse  sünni vahel   on seos. 
Ajalooraamatuist tuttav üleminek matriarhaalselt* ehk emajärgselt eluviisilt patriarhaalsele* ehk 
isajärgsele  kulges  aeglaselt. Mees oli huvitatud isiklike laste olemasolust, et  omandit  järglastele 
pärandada, aga kindlasti polnud see ainuke siduv tegur. Mehe ja naise rolli on eri maades ning 
eri  aegadel  mõistetud erinevalt. Rohkem on olnud maid ja aegu, kus naisel on puudunud peaaegu 
täielikult  kõik  õigused tegutsemiseks  väljaspool kodu. Koduses elus  oli naine  tavaliselt  küll 
korraldaja   ja   vastutaja,   aga   pidi   samas   täielikult   mehele    alluma .   Suhteliselt   palju   on   teada 
omaaegse  juudi  ehk    heebrea    ühiskonna   elukorraldusest,   mida   kajastab   ka    Piibel .   Heebrea 
tsivilisatsioon   toetus perekonnale  kui algüksusele,  perekonda ja  perekonnaelu   nähti   jumaliku  
teena isikliku rahu ja õnne poole pürgimisel. Perekond oli  patriarhaalne , aga naisi austati siiski 
rohkem kui enamikus teistes kultuurides. Seksuaalelu oli korrastatud, kuuludes kindlalt abiellu, 
sellega liialdamist ei peetud õigeks. Samas oli tekkinud mõiste „abielulised kohustused”, mis 
olid  rangelt  reglementeeritud – nende täitmine takistas mehel ja naisel teineteisest võõrdumist. 
Üksi   elavaid   inimesi   oli   väga   vähe,   abielu   sõlmiti   napilt   suguküpsuse   saavutanute   vahel 
(tüdrukud alla 15-aastaselt, poisid 15-aastaselt), ka leskede uuesti abiellumist peeti õigeks.
Vanas  Testamendis  ilmneb selge  rõõm inimese kehast ja seksuaalelust, eriti selgelt  väljendab 
seda   „Ülemlaul”   –   keha  pole   midagi   halba   ja   patust,   vaid   ihaldatavja   imetletav.   Armastust 
ülistatakse, kuid seda  seostatakse  abieluga. Armastuseni jõudmine vajab küpsust: Ma vannutan 
teid,
  Jeruusalemma tütred, ... ärge eksitage ega äratage armastust, enne kui see ise tahab!  
(Ülemlaul 3:5) Nii õpetab ka Koguja (Kg 9:9): Naudi elu naisega, keda sa  armastad , kõigil oma 
tühise elu päevil, mis sulle on antud päikese all.
 Olulisel kohal olid perekonnas lapsed, rõhutati 
vanemate kohustust neid õpetada ja kasvatada, samas aga sisendati lastele sõna kuulelikkust ja 
austust  vanemate suhtes (Sina pead austama oma isa ja ema; 5. Moosese raamat 5:16). Juudi 
ühiskonna   rangelt   reglementeeritud   perekonnaeluga   võrreldes   pakub  antiikmaailm 
perekonnaelust   hoopis    kirjut    pilti.    Filosoofid     pidasid    perekonda   oluliseks   ja   arutlesid   riigi 
võimaluste   üle   reguleerida   abielu,   perekonna,   sündimuse   ja   laste    kasvatamisega    seonduvat. 
Samas   ulatusid   nende   hoiakud   täieliku   seksuaalse   vabaduse   pooldamisest   tsölibaadi*   ehk 
seksuaalelu täieliku vältimise soovitamiseni.
Seega leiame juba antiikajast seisukoha, mis peaaegu tänapäevani vastu on pidanud:  mehe roll 
on  instrumentaalne * ehk ta peab tegutsema toitjana, hankijana, distsiplineerijana ja perekonna 
üldise juhina.  Naise rolli  nähti siis ja nähakse sageli praegugi enam  emotsionaalsena. Selgelt 
ilmneb  antiikajal  moraali topeltstandard, mis valitseb järgnevailgi sajandeil: mehe seksuaalelu on 
vaba, naise suhtes kehtivad kindlad reeglid, millest üleastumine on rangelt  karistatav
Rooma  perekonnas oli  hierarhia  tipus domineerivpatriits, kes valitses täielikult oma  familiat
ehk suurt peret – naist, lapsi, orje. Tema otsustas kõik ja ta otsuste üle polnud kellelegi kaevata. 
Naist hinnati ja austati eelkõige  emana . Antiik Kreekas sai naine olla kas  abielunaine , ori või siis 
hetäär*   ehk   vabade   elukommetega   haritud   naine.   Abielunaine   sai   kasvatust   ja   õpetust   vaid 
selleks, et hoida majapidamine korras, ori mitte sedagi. Hetäärid said koolitust, et tagada mehele 
nii füüsiliselt kui ka vaimselt rahuldust pakkuvat kaaslust.  Roomas oli naine kogu elu mehe – 
lapsepõlves isa, hiljem abikaasa – ülemvõimu all. Tal ei olnud poliitilisi õigusi ja ka oma elu üle 
ei saanud ta otsustada. Kodu piires oli aga abielunaine – matroon,  mater  familiae* ehk pereema – 
auväärne isik. Kuni ta mehe sõna kuulas ja kombekalt käitus, tuli teda majapidamise valitsejana 
arvestada   ja   austada.   Eriti   lugupidavalt   suhtuti   emadesse.   Müütides   kirjeldatakse   Rooma 
1
kangelase ema alati laitmatu, patriootiliselt meelestatud, kõrgestisündinud matroonina. Rooma 
patriitsi kasutuses olid seevastu orjatarid ja lõbumajad, keelatud ei olnud ka  homoseksuaalsus
ehk    omasooiharus .   Abielurikkumiseks   peeti   ainult   suhet   vaba,   see   tähendab   mitte   orjatarist 
abielunaisega,   kõiki   muid   suhteid   peeti   loomulikuks.   Laps   oli   Roomas   oma   vanemate   vara, 
vanemad võisid vabalt otsustada, mis temaga teha. Vabadel roomlastel oli tavaliselt kolm last, 
laste arvu osati piirata raseduse vältimise ja abortidega, aga kasutati ka vastsündinute hülgamist. 
Vaesed hülgasid oma lapsi või müüsid orjaks, aga ka rikkad loobusid lastest, eriti tüdrukutest. 
Väljaspool linna olid  paigad , kuhu vastsündinud võis jätta – sealt võis neid siis võtta, kes soovis. 
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Perekonna ajalugu #1 Perekonna ajalugu #2 Perekonna ajalugu #3 Perekonna ajalugu #4 Perekonna ajalugu #5 Perekonna ajalugu #6
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 6 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2013-03-18 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 19 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor T S Õppematerjali autor

Mõisted


Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

3
odt
Perekonna ajalugu
145
ppt
Perekonna õpetuse kursus-slaidiesitlus
6
docx
Küsimused perekonna ajaloost
292
ppt
Inimeseõpetuse kursus-Perekonnaõpetus-
107
doc
Saatanlik piibel
990
pdf
Maailmataju ehk maailmapilt 2015
343
pdf
Maailmataju uusversioon
477
pdf
Maailmataju





Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun