PEREKONNA AJALUGU
VANAAEG
Perekonna arengu algetapiks peetakse mehe ja naise ajutise kooselu sagenemist suures rühmas,
kus partnerid vaheldusid ja lapsigi kasvatati ühiselt, püüdes neid koos toita ja kaitsta. Eluks
vajalikku – oskust toitu leida, rituaalset liikumist, muusikat, müüte – õpetati lastele eelkõige
mängu ja eeskuju najal. Järk-järgult kujunesid mõnede meeste ja naiste vahel välja
pikemaajalised paarisuhted. Tärkas arusaamine, et seksuaalelu ja lapse sünni vahel on seos.
Ajalooraamatuist tuttav üleminek matriarhaalselt* ehk emajärgselt eluviisilt patriarhaalsele* ehk
isajärgsele kulges aeglaselt. Mees oli huvitatud isiklike laste olemasolust, et omandit järglastele
pärandada, aga kindlasti polnud see ainuke siduv tegur. Mehe ja naise rolli on eri maades ning
eri aegadel mõistetud erinevalt. Rohkem on olnud maid ja aegu, kus naisel on puudunud peaaegu
täielikult kõik õigused tegutsemiseks väljaspool kodu. Koduses elus oli naine tavaliselt küll
korraldaja ja vastutaja, aga pidi samas täielikult mehele alluma . Suhteliselt palju on teada
omaaegse juudi ehk heebrea ühiskonna elukorraldusest, mida kajastab ka Piibel . Heebrea
tsivilisatsioon toetus perekonnale kui algüksusele, perekonda ja perekonnaelu nähti jumaliku
teena isikliku rahu ja õnne poole pürgimisel. Perekond oli patriarhaalne , aga naisi austati siiski
rohkem kui enamikus teistes kultuurides. Seksuaalelu oli korrastatud, kuuludes kindlalt abiellu,
sellega liialdamist ei peetud õigeks. Samas oli tekkinud mõiste „abielulised kohustused”, mis
olid rangelt reglementeeritud – nende täitmine takistas mehel ja naisel teineteisest võõrdumist.
Üksi elavaid inimesi oli väga vähe, abielu sõlmiti napilt suguküpsuse saavutanute vahel
(tüdrukud alla 15-aastaselt, poisid 15-aastaselt), ka leskede uuesti abiellumist peeti õigeks.
Vanas Testamendis ilmneb selge rõõm inimese kehast ja seksuaalelust, eriti selgelt väljendab
seda „Ülemlaul” – keha pole midagi halba ja patust, vaid ihaldatavja imetletav. Armastust
ülistatakse, kuid seda seostatakse abieluga. Armastuseni jõudmine vajab küpsust: Ma vannutan
teid, Jeruusalemma tütred, ... ärge eksitage ega äratage armastust, enne kui see ise tahab!
(Ülemlaul 3:5) Nii õpetab ka Koguja (Kg 9:9): Naudi elu naisega, keda sa armastad , kõigil oma
tühise elu päevil, mis sulle on antud päikese all. Olulisel kohal olid perekonnas lapsed, rõhutati
vanemate kohustust neid õpetada ja kasvatada, samas aga sisendati lastele sõna kuulelikkust ja
austust vanemate suhtes (Sina pead austama oma isa ja ema; 5. Moosese raamat 5:16). Juudi
ühiskonna rangelt reglementeeritud perekonnaeluga võrreldes pakub antiikmaailm
perekonnaelust hoopis kirjut pilti. Filosoofid pidasid perekonda oluliseks ja arutlesid riigi
võimaluste üle reguleerida abielu, perekonna, sündimuse ja laste kasvatamisega seonduvat.
Samas ulatusid nende hoiakud täieliku seksuaalse vabaduse pooldamisest tsölibaadi* ehk
seksuaalelu täieliku vältimise soovitamiseni.
Seega leiame juba antiikajast seisukoha, mis peaaegu tänapäevani vastu on pidanud: mehe roll
on instrumentaalne * ehk ta peab tegutsema toitjana, hankijana, distsiplineerijana ja perekonna
üldise juhina. Naise rolli nähti siis ja nähakse sageli praegugi enam emotsionaalsena. Selgelt
ilmneb antiikajal moraali topeltstandard, mis valitseb järgnevailgi sajandeil: mehe seksuaalelu on
vaba, naise suhtes kehtivad kindlad reeglid, millest üleastumine on rangelt karistatav .
Rooma perekonnas oli hierarhia tipus domineerivpatriits, kes valitses täielikult oma familiat*
ehk suurt peret – naist, lapsi, orje. Tema otsustas kõik ja ta otsuste üle polnud kellelegi kaevata.
Naist hinnati ja austati eelkõige emana . Antiik Kreekas sai naine olla kas abielunaine , ori või siis
hetäär* ehk vabade elukommetega haritud naine. Abielunaine sai kasvatust ja õpetust vaid
selleks, et hoida majapidamine korras, ori mitte sedagi. Hetäärid said koolitust, et tagada mehele
nii füüsiliselt kui ka vaimselt rahuldust pakkuvat kaaslust. Roomas oli naine kogu elu mehe –
lapsepõlves isa, hiljem abikaasa – ülemvõimu all. Tal ei olnud poliitilisi õigusi ja ka oma elu üle
ei saanud ta otsustada. Kodu piires oli aga abielunaine – matroon, mater familiae* ehk pereema –
auväärne isik. Kuni ta mehe sõna kuulas ja kombekalt käitus, tuli teda majapidamise valitsejana
arvestada ja austada. Eriti lugupidavalt suhtuti emadesse. Müütides kirjeldatakse Rooma
1
kangelase ema alati laitmatu, patriootiliselt meelestatud, kõrgestisündinud matroonina. Rooma
patriitsi kasutuses olid seevastu orjatarid ja lõbumajad, keelatud ei olnud ka homoseksuaalsus *
ehk omasooiharus . Abielurikkumiseks peeti ainult suhet vaba, see tähendab mitte orjatarist
abielunaisega, kõiki muid suhteid peeti loomulikuks. Laps oli Roomas oma vanemate vara,
vanemad võisid vabalt otsustada, mis temaga teha. Vabadel roomlastel oli tavaliselt kolm last,
laste arvu osati piirata raseduse vältimise ja abortidega, aga kasutati ka vastsündinute hülgamist.
Vaesed hülgasid oma lapsi või müüsid orjaks, aga ka rikkad loobusid lastest, eriti tüdrukutest.
Väljaspool linna olid paigad , kuhu vastsündinud võis jätta – sealt võis neid siis võtta, kes soovis.
Kui vanemad siiski otsustasid lapse endale jätta, siis jätkus talle tavaliselt armastust ja hoolt,
ehkki amm* ehk imikueas lapse hoidja-imetaja ning pedagoog tegelesid lastega rohkem kui
vanemad. Paralleelselt meestele lubatud ja soovitatud seksuaalse vabadusega , võib-olla isegi
vastusena sellele, arenes aga antiikajal mõtteviis, mis hindas askeesi * ehk lihasuretust,
halvustades kõike kehaga seotut. Pythagoras (580–500 eKr) väitis, et hing on keha vanglas ja et
kehas elavad himud, mida saab alla suruda ainult range tabude arvestamise ja seksuaalelust
keeldumisega. Platoni (428 või 427–348 või 347 eKr) jaoks tähendas armastus ideede
armastamist, kehaline armastus oli tema arva tes väheväärtuslik. Hilisemas ajaloos leidub nii
seksuaalse vabaduse ja ohjeldamatuse kui ka askeesi ehk nn lihahimust loobumise pooldamist,
varjatumalt, vahel äärmusteni viiduna. Paljudes kultuurides püsis ka topeltstandard: mehe puhul
on ohjeldamatut seksuaalsust peetud loomulikuks, jõu ja vitaalsuse* ehk elujõulisuse näitajaks;
naise seksuaalsust on püütud nii füüsilisi kui ka psüühilisi vahendeid kasutades alla suruda või
on selle olemasolu eitatud. Oluline oli pidada naine kodus ning tagada, et ta oma mehe
järeltulijaid ilmale tooks ja kasvataks.
KESKAEG
I sajandi keskel tekkis Palestiinas kristlus . See oli aeg, mil Rooma impeeriumis levis üha enam
prostitutsioon* ehk seksuaalse rahulduse pakkumine tasu eest, populaarsed olid tsirkus, arvukad
vaatemängud, teatrietendused ja lõbustused. Samas ei toonud aga lõbustustele pühendumine
siiski ka loodetud rahuldust. Vastukaaluks vabadustele seksuaalelus hakati järk-järgult üha enam
rõhutama karskuse ja tsölibaadi ehk abielutuse väärtust. Piiblis ei ülistata tsölibaati. Väidetakse,
et mitte kristlus ei toonud kaasa askeesi, vaid juba antiikajal vastureaktsioonina lõbujanulisele
elule väljakujunenud askees sulas ühte kristlusega ja hakkas koos sellega levima. Vara kristlased
toetasid alandlikkust, halastust, üks teise aitamist, askeetlikke eluviise. Varakristlased rõhutasid
lõbule pühendumise kahjulikkust ja hinge puhastamise tähtsust. Väi deti , et seksuaalsuhe on
saatana leiutis, pattu langenud Aadama väljamõeldis. Eriti kriitiline oli kirikuisa Augustinus
(354–430), kes ise ristiusu vastuvõtmise järel loobus suhetest naissooga, valides tsölibaadi. Ta
kaebas, et pole midagi muud maailmas, mis mehe meele kõrgustest niimoodi alla tooks kui naise
hellitused ja kehade ühinemine. Tõsi küll, ta pidas õigeks, et kord juba sõlmitud abielu kestaks
ühe abikaasa surmani, ja tunnistas laste saamise abielust tulenevaks õnnistuseks. Ühiskonnas
peeti lugu munklusega seostuvast askeetlikust elu- ja mõttelaadist. Ihadele järeleandmisesse ja
enese hellitamisesse suhtuti kui inimlikku nõrkusesse, mida tuli hüvitada nn lihasuretusega –
selleks kasutati näiteks palverännakuid, paastu, kareda köie mähkimist riiete alla paljale ihule ja
ajutist keeldumist seksuaalelust. Esimesel aastatuhandel peeti Lääne- Euroopas sageli sõdu.
Riigid ja riigikesed lagunesid ja (taas)ühinesid. Au sees olime helik võitlusvõime, jõud ja julgus .
Naise saatuse määras sageli suguvõsa, kasutades teda nii liitlaste poolehoiu kindlustamiseks kui
ka lepingute tegemisel vaenlastega – naine naideti mehega, kellest suguvõsale kõige enam kasu
loodeti. Varakeskaegset ühiskonda on nimetatud teismeliste ühiskonnaks. Sündimus oli suur, aga
45% lastest suri, kusjuures nende vanemad olid napilt täisealised. Inimese keskmine eluiga oli
vaevu 30 aastat. Kui laste kõrge suremus kõrvale jätta, elasid mehed keskmiselt 45 aastat, naised
10 aastat vähem, kuna sagedased sünnitused ja arstiabi puudumine sünnitustel lõpetasid nende
2
elutee varemgi kui lahingud meeste oma. Niisiis oli tegemist noorte maailmaga , kus pool
rahvastikust oli alla 25 aasta vana, praeguses mõistes vanu inimesi oli vähe. Noortest koosnev
ühiskond väärtustas jõudu ja tervist. Laste suur suremus muutis lapse ja last ootava naise
väärtuslikuks, fertiilses eas ja raseda naise tapmine tõi kaasa tolle aja kohta tohutud trahvid .
Ajalooallikates ja -raamatutes kirjutatakse sagedamini ülikute tegemistest, lahingutest, võimu
võitlusest, saa tus test ja uskumustest. Ent ülikute maadel elasid ja tegutsesid talupojad, kes tegid
kehvades oludes rasket tööd ja kelle töö andis toidu lauale nii talupojale endale kui kõrgematele
kihtidele. Talupoegade laste suremus oli eriti suur, lahingutes hävitati sageli nende eluasemed ja
laastati põllud.
Eesti talupoja elu polnud keskajal ilmselt kergem kui mujal Euroopas. Maa soodsa geograafilise
asendi tõttu himustasid seda sõjaliselt tugevad riigid, kes pidasid praeguse Eesti pinnal korduvalt
lahinguid. Alla surutud põlisrahva võimalused oma peret kaitsta või selle ellujäämist tagada olid
minimaalsed. Rahvaluule annab siiski aimu ka peresuhetest. Vähe leiab laule ja lugusid mehe ja
naise vahelisest armastusest. Kui seda mainitakse, siis sagedamini vihjamisi.
Hoopis dramaatilisemad on eesti lüürilis- eepilised rahvalaulud . Ehkki tõlgendustega tuleb olla
ettevaatlik, tundub, et neist kumab läbi sama sugude ebavõrdsust, mis teada mujalt Euroopast.
Lauludes kajastub naise alistatus mehele. „ Tooma laulus” tahab mees naisest lahti saada ja käsib
minna mäelta mahla tooma, kuhu on ise kase alla haua kaevanud ja okstega katnud. Naine saab
teda ootavast saatusest teada ja käib vanemailt küsimas, mis ta tegema peaks. Mõlemad vastavad
Mine, mine, miniake, / mine mehe meelta mööda, /käi kaasa käsku mööda! Rahvalaulus
„Mehetapja Mai” tapab naine oma mehe. Laulu sisuks on Maie põgenemine, kus ta palub abi
kaselt, haavalt, kuuselt, lepalt, kaevult ja merelt . Keegi pole nõus teda aitama , ja nii Mai läks
angerjaks mereje. Lauludes väljendub ka poja kui väärtusliku tööjõu eelistamine tütrele.
Tarvastu rahva laulus „Tütar vette” läheb ema vastsündinud tütart uputama, sest esa käsk viia
vesile, / veli laske laine’esse, kuna tütrest polnud maja pidamises kasu loota . Keskaegne
suhtumine seksuaalsusesse oli kahene . Ametlik kristlik moraal hindas askeesi ja mõistis hukka
nii seksuaalsuse kui himud. Suguelu õigustas ainult vajadus sugu jätkata. Seksuaalsust piirati
rangete keeldudega astuda vahekorda paastude ja pühade ajal. Askeesi kõrval eksisteeris aga nn
karnevalikultuur*, mis lubas seoses mõnede pühadega alasti keha näitamist ja tunnete avalikku
väljendamist. Igapäevaelus võis tajuda nende kahe vastandliku kultuuri segu: elati tihedasti koos
väikestes ruumides, privaatsuseks polnud võimalust, keha funktsioone ei varjatud tegelikkuses
ega vestlustes. Lapsed viibisid peaaegu pidevalt koos täiskasvanutega ja jälgisid kõike, mis
nende vahel toimus, olid juures sünni- ja surmahetkedel, kuulates ka, mida seejuures räägiti – kas
täiskasvanute omavahelist juttu või juuresviibinuile jagatavaid selgitusi. Meeste ja naiste elu
kulges osaliselt lahutatult: paljudes maades olid rikkamates peredes naiste- ja meestetoad, kus
tehti vastavalt meeste ja naiste tööd ning räägiti meeste- ja naistejuttu. Omaette magamistuba
polnud enamasti ka ülikuil, suures abieluvoodis võis pere isand magada oma naisega, aga võtta
voodisse ka lapsi, haigeid jt. Samas toas magas talvel tavaliselt veel hulgaliselt alamaid
kodakondseid, kes seinaäärsel pingil , kes lausa põrandal. Valitses arvamus, et naise seksuaalsus
on suurem kui mehel, et naine ei suuda vastu seista kiusatusele ja et mees peab seetõttu naist
hoolega valvama. Mehe seksuaalsust ei eitatud, aga seda ei pandud pahaks, see arvati kuuluvat
mehe kui võitleja ja kaitsja loomusesse. Keskajal peeti loomulikuks, et noored näitasid välja
seksuaalseid huve ning soove – valitses üldine arvamus, et noorus on iga, kus inimene ei suuda
seksuaalsust veel maha suruda. Oluliseks küsimuseks oli Piiblis nimetatud loomuvastane
suguelu, ehkki seda seletati erinevalt. Mõningate seksuaalkäitumise liikide puhul nähti ette
karistusi (näiteks paast, andekspalumine). Nõudmised olid seda rangemad ja karistused seda
suuremad, mida vanem ning mida kõrgemal kiriklikus või muus hierarhias eksinu oli. Noorte
puhul olid karistused kõige leebemad . Lapsed kuulusid argiellu, neid vajati mitte ainult tulevaste
töötegijatena, vaid rakendati tööle kohe, kui nad selleks võimelised olid. Käsitöölise ja talupoja
peres ei olnud lapsel tänapäevases mõistes lapsepõlve, puudus arusaamine, et lapsele oleks
vajalik mingi mängule ning õppimisele pühendatud aeg. Nii pandi laps (tüdruk) nooremat õnnast
3
hoidma niipea, kui ta kõndima õppis – laste tavapärase väikese vanuse vahe tõttu oli siis
järgmisele lapsele hälliliigutajat vaja. Naistetöid tegema, näiteks ketrama -kuduma, hakkasid
tüdrukud juba enne viiendat eluaastat – Eestis nagu mujalgi. Poisid saadeti meestetuppa ja
välitöödele abiks niipea, kui nad ema otsese hooleta hakkama said. Palju ei erinenud
eelkirjeldatust ka kõrgkihi lapse elu. Ebaturvalises maailmas pidi võimalikult vara suutma
iseseisvalt toime tulla – keskmine eluiga oli lühike ja suur osa lapsi jäi varakult orvuks.
Teismeline pidi sageli täisinimese eest väljas olema, see aga tähendas, et eluks vajalik tuli
võimalikult kähku selgeks saada. Sellest sõltus sageli lapse enda ja ta suguvõsa ellujäämine ning
toimetulek. Haridust anti eelkõige kloostrites ja kloostrikoolides, aga rüütlile peeti vajalikumaks
võitluskunste kui lugemist-kirjutamist. Rüütlidaami kohustusliku hariduse hulka kuulusid
käsitöö, usuõpetus ning ladina keel, hea oli, kui ta oskas ka laulda ja tantsida, luuletada ja
muusikariistadel mängida. Nii tüdrukutele kui ka poistele õpetati tagasihoidlikkust ja kõlblust.
Tüdrukute sõnakuulelikuks kasvatamist peeti olulisemaks kui poiste vaoshoidmist. Sageli arvati,
et karm kasvatus ja sagedased füüsilised karistused kodus on lapse arenguks siiski veel liiga
leebe viis. Nii peeti õigeks anda laps kasvatada sugulastele või hõimlastele, vahel ka peresse,
millega vanemad olid juba lapse sündides kaupa teinud. Väike tüdruk võidi juba beebieas
tulevase ämma hoolde jätta, et see temast endale meelepärase minia kasvataks. Suur osa nii
tüdrukuid kui poisse saadeti juba enne 10. eluaastat võõrasse peresse kasvatada. Tüdrukud
kasvasid naiste hulgas naistetöid ja tarkusi õppides. Poiste elu oli karmim – nemad pidid meeste
käe all välioludes, tallis ja hoovis võitluskunsti omandama. Kui isaga midagi juhtus, pidi poeg
vastutuse perekonna eest enda peale võtma, ja selleks valmistuti varasest lapseeast alates.
Arvamus meessoo võimeist oli nii kõrge, et pärast isa surma asus sageli majapidamist ja
pereliikmeid (kaasa arvatud oma ema ja õdesid) juhtima alaealine poeg, mitte ema.
UUSAEG
XVI– XVII sajandil kasvas inimese tahe teostada end töös ja jõuda edasi ametis. Selle ajastu
inimese kohta on kasutatud nimetust homo economicus ehk majandusinimene. Aega hakati
tähtsustama rohkem kui varem. Arvatakse, et just sellest perioodist pärineb kõnekäänd enne töö,
pärast lõbu. Martin Lutheri (1483–1546) ja teiste usureformaatorite tegevus muutis tugevasti
eelmistel sajanditel kujunenud tõekspidamisi ja veendumusi. Kodu ja perekonna roll ühiskonnas
ning kasvatuses tõusis, senisest rohkem hakati tähtsustama perekonna loomise rituaalset külge –
laulatust ja pulmatseremooniat. Luther nõudis vaimulike tsölibaadi kaotamist ja soovitas neil
abielluda , lootes, et selline kristlik perekond saab teistele eeskujuks. Abielus hakati nägema
jumala kingitust, taevaliku armastuse kooli ja pelgupaika kõlvatuse eest. Lutheri mõttekaaslane
Johann Calvin (1509–1564) avaldas veel positiivsemaid mõtteid abielu kohta, väites, et
seksuaalsuhe on väärtuslik ja püha, kuna on jumala poolt antud, ja peab seega olema
abikaasadele naudinguks. Abielu tähtsuse tõusuga hakati üha enam väärtustama ka perekonda,
vallalisust peeti vääraks. Perekonnamoraal tugevnes ja protestantlikes maades kujunes naisetüüp,
keda iseloomustas nn kolm K’d (sks Kinder - Kirche -Küche* – lapsed- kirik -köök). Sellisesse ellu
ei kuulunud seksuaalsed ihad , naises hakati järjest enam nägema seksuaalset* ehk sootut olendit.
Oluliselt muutus kasvatus ja suhtumine lapsesse. Kui keskajal oli lapse elu kulgenud koos
täiskasvanutega – ta nägi ja kuulis kõike, mis elus toimus, ja omandas nii ühiskonna
tõekspidamised –, siis uusajal hakati kõrgkihtides lapsi eraldama täiskasvanute elusfäärist
lastetuppa. Ent lastetoaski püüti lapses arendada mitmeid voorusi , nagu usklikkust, autunnet,
enesekontrolli ja töökust. Vanemaid hoiatati endiselt liigse leebuse eest – distsipliin kodus pidi
4
olema karm. Rõhutati isegi, et laps ei peaks kunagi saama süüa, juua ega magada küllastumiseni.
Järgnevad sajandid tõid kaasa arusaama lapsest kui kasvatatavast, keda tuleb hoida ja kaitsta
mitte ainult ohtude, vaid ka liigse info ja tavaelu probleemide eest. Seegi suhtumine levis algul
kõrgemates ühiskonnakihtides, kelle võimuses oli eraldada laps argielust lastetuppa ammede,
hoidjate ja koduõpetajate valve ning hoole alla. Järkjärgult jäi laps seega ka tööst kõrvale – töö
tegemine ja ülalpidamise teenimine jäeti lihtrahva hooleks, see ülikutele ei sobinud. Eestiski
alustasid lapse argielust eraldatud kasvatust esialgu sakslastest mõisnikud, kelle lapsed koos
guvernandi* ehk koduõpetajannaga lastetuppa eraldati, et nad lihtrahvalt halbu kombeid ja
kahjulikke teadmisi ei omandaks. Eestlasest amme siiski ära ei põlatud.Eesti laps kasvas endist
viisi laiendatud perekonnas, kus teda hoidsid-kasvatasid vanemad ning vanavanemad oma tööde
tegemiste kõrvalt. Nii oli see mujalgi, et vaesemate linnakodanike ja talurahva lapsi uus suund
kasvatuses esialgu ei puudutanud. Nemad osalesid tööelus pisikesest peale ja kogusid tarkust
kõigest, mis nende ümber toimus.XVI–XVII sajandil hakkas inimene järk-järgult oma keha
häbenema. Piinlikuks peeti paljastada oma keha; eriti keha alumine pool ja kõik, mis sellega
seotud, hakkas üha enam tunduma vulgaarsena. Kadus varasem komme magada alasti, kombluse
huvides hakati kasutama ööriideid. Alastiolekut ei peetud lubatuks isegi üksi olles. Pesemist,
kümblemist, igasuguseid veeprotseduure ei peetud vajalikumaks kui keskajal, mil need olid
harvad ja juhuslikud. XVI sajandil suleti Euroopas mitmel pool avalikud saunad , väites, et saun
kahjustab kõlblust. Samas kardeti, et saun, mis pakkus pigem meelelahutust kui
pesemisvõimalust, levitab nakkusi (eriti suguhaigusi). XVI– XVIII sajandit ongi nimetatud
inimliku pesematuse perioodiks . Arvati, et pesemine, eriti laste pesemine, on tervisele kahjulik:
ainult nägu, käsi ja jalgu pesti veega, muidu piirduti enese ülehõõrumisega niiske rätikuga.
Saunad säilisid vaid Põhjamaades, sealhulgas Eestis – piirkondades, kus oli piisavalt vett ja puid
sauna kütmiseks. Järk-järgult hakati jälgima ka kõnepruuki ja kontrollima oma väljendusviisi.
Tekkis arusaam, et on sõnu ja väljendeid, mida kasutada ei sobi. Näib, et seegi oli pigem
kõrgema seltskonna salongiviisakus, mida oli kergem saavutada, kui lapsed range kasvataja
järelevalve all oma lapsepõlve veetsid. Kuivõrd see tollaset eesti talurahvast puudutas, on raske
öelda. Rahvapedagoogikast teame siiski, et laste kõnet jälgiti, sobilikuks ei peetud vandumist,
lobisemist, itsitamist ja teiste matkimist. Seda näib kinnitavat ka valik eesti vanasõnu.Õige sõna
õigel ajal om kallip kui kuld Lobiseja suu saab lopsi, seisja suu saab saia. Paha kuulata olgu
paksud kõrvad. Pea suu kinni, seisab selg terve. Paha keel tõstab tüli. Välimist mööda võetakse
inimest vastu, kõnet mööda saadetakse ära.TRADITSIOONILISE PEREKONNA
VÄLJAKUJUNEMINE XIX sajandil muutus Euroopas perekonna struktuur. Seni tavaline kolme
sugupõlve, mitmeid sugulasi ja töötegijaid haarav suurpere asendus üha sagedamini vanematest
ja lastest koosneva üksusega. Perekonna tähtsust ja ülesandeid hakati nägema teistmoodi kui
seni, üha enam hakati väärtustama kodukesksust ja intiimsust, üha rohkem hakati tähelepanu
pöörama järeltulijate kasvatamisele. Suurenes riigi huvi perekonna vastu, perekonnas hakati
nägema põhijõudu ühiskonna kõlbelisuse kasvatajana. Tuntud Prantsuse sotsioloog Émile
Durkheim (1858–1917) on näiteks väitnud, et perekonna ülesanne on ühiskonna stabiilsuse
säilitamine heade ja kasulike inimeste tootmise abil; et ühiskond toetab abielu kui institutsiooni,
mis tagab monogaamia ja sunnib mehe elama ühe naisega. Paljud praegugi kehtivad
ettekujutused sellest, milline on ideaalne perekond, kujunesid just sel ajajärgul. Perekonda hakati
suhtuma kui riikliku ja rahvusliku elu olulisesse komponenti, seega tõusis esile abielu, kodu,
emaduse ja kasvatuse tähtsus. Rõhutades perekonna kõlbelist* funktsiooni, hakati naise koduses
5
tegevuses nägema jõudu, mis kujundab ühiskonna moraali ja isamaa saatust. Muutus mitte ainult
nägemus perekonnast, vaid teisenes ka perekonna olemus ja eluviis. Perekonna loomist seostati
üha enam emotsionaalse kokkusobivusega, abiellumist armastuseta hakati pidama ebaõigeks
ning sobimatuks. Uuelaadse (kodanliku) perekonna alustoeks peeti mehe ja naise loomuse,
naiselikkuse ja mehelikkuse vastandlikkust. Meeste-naiste erinevusi uuriti, kommenteeriti ja
idealiseeriti enam kui kunagi varem. Nii kujunes perekond, mida me täna päeval nimetame
traditsiooniliseks. Noor, vallaline naine võis käia tööl, aga abiellumine tähendas üldiselt
töökohast loobumist ning pühendumist kodule, mehele ja lastele. Sellist peret on kirjandus
rohkem kui saja aasta jooksul kujutanud tüüpilises kodu miljöös – nii lasteraamatute kui ka
romaanide tegelased elavad kodudes, kus valitseb selge rollijaotus. Ema on pühendunud lastele
ja perele, tegutseb väsimatult varahommikust hilisõhtuni, on hea, õrn, mõistev ja armastav, ei
kurda ega hädalda, ei tunne igavust ega igatse koduvälist elu. Toetudes isale ning pakkudes isale
omapoolset toetust, suudab ema oma vaiksel viisil majapidamistööd laitmatult ära teha ja lastele
sobivas koguses nii hellust ja mõistmist kui ka reegleid ja piiranguid pakkuda. Isa vahendab
perekonnale välismaailma norme, nõudmisi ja uudiseid. Ta võib olla küll karm (tal on raske oma
armastust ja hellust välja näidata), aga ta on õiglane ja töökas ning jäägitult oma peret toetav ja
armastav. Sellel süžeel on muidugi mitmeid variatsioone. Lasteraamatus asendab ema mõnikord
tädi, kes on küll kohusetundlik ja majapidamisele pühendunud, aga mitte nii hell – ja lugeja elab
kaasa mingil põhjusel emata jäänud lapsele. Suur osa nii noortele kui vanadele XIX sajandil
kirjutatud raamatuid räägib noorte armastusest ja takistustest, mida nad peavad ületama, enne kui
igatsetud eesmärgi – abiellumiseni – jõuavad. Mis pärast pulmi toimub, huvitas tollast
kirjanikkondahoopis vähem. Ometi hakkab just perest ja abielust rääkivaisse raamatuisse tubli
ema ja abielunaise kõrvale tasapisi tekkima õnnetu, tüdinud naine. Naine, kes mehest ja kodust
küllastununa tahaks midagi uut, midagi muud, midagi teistsugust. Sageli jääb mulje, et
probleemi lahendus võib olla uus ja parem mees, aga aeg-ajalt aimub ka igat sus väljuda Kinder-
Kirche-Küche piirist ja teostada ennast isiksusena hoopis väljaspool kodu. Meenutage
kirjandusest kas või selliseid tegelaskujusid nagu Madam Bovary , Nora ja Anna Karenina. Eestis
kaotati XIX sajandil alles pärisja teoorjus , tekkis võimalus maid ja talusid päriseks osta. Oli
tegemist kiire arengu perioodiga. Talu vajas peremeest ja perenaist, kelle töökusest, teadmistest
ja oskusest sõltus kogu pere konna käekäik – seega oli abikaasa valik otsustav samm, kusjuures
hakati rõhutama, et naine oma isiksuse ja tööga on olulisem kui kaasa vara, mis ta kaasa saab
tuua. Just XIX sajandil hakati avaldama kõikvõimalikke õpe tusi põllumajanduse,
loomakasvatuse ja aianduse kohta, aga samas pakuti ka teadmisi kodumajan dusest, tervishoiust
ja lastekasvatusest. Eesti talurahva ja käsitööliste elu lähenes seega järk-järgult elule muudes
protestantlikes riikides.
6
Küsimused perekonna ajaloost 1) Millised tegurid võisid viia perekonna väljakujunemiseni? Soov saada järglasi ( mees oli huvitatud isiklike laste olemasolust, et omandit järglastele päranda) Abielu Sugulussuhted Mingi kokkulepe ühiseluks ( nt materiaalne) 2) Miks Sinu arvates peeti Vana- Roomas abielurikkumiseks ainult suhet vaba (mitte orjatarist) abielunaisega? Sest abielunaine sai kasvatust ja õpetust vaid selleks, et hoida majapidamine korras. Naise seksuaalsus ei olnud vaba, kehtisid kindlad
Muistsest perest tänapäeva perekonnani Perekonna ajalugu ulatub väga kaugesse minevikku ning teadmised selle algvormidest on üsna ebamäärased. Kuidas ja mille kaudu muutus ürgaja inimühendused tänapäevasteks perekondadeks? Selle mõistmiseks tuleb vastuseid otsida minevikust aga mida kaugemale minevikku me vaatame, seda hägusemaks muutuvad meie teadmised. Rohkem teame sellest, mis on üles kirjutatud. Vanaaeg Perekonna arengu algetapiks peetakse mehe ja naise ajutise kooselu sagenemist suuremas rühmas, kus vaheldusid partnerid ja lapsi kasvatati ühiselt, püüdes edasi anda eluks vajaminevaid oskusi nagu oskust toitu leida ja looduses ellu jääda. Aja möödudes kujunes välja meeste ja naiste vaheline pikemajaline kooselu. Hakati aru saama, et seksuaalelu ja lapse sünni vahel on seos. Üleminek matriarhaalselt eluviisilt patriarhaalsele kulges aeglaselt. Mehed olid üha rohkem huvitatud isiklikke laste
Perekonna ajalugu Sissejuhatus Perekonna ajalugu ulatub kaugesse minevikku. Keerukus peitub tõsiasjas, et mida varasema perioodiga on tegemist, seda ebatäpsemad on meie teadmised. Rohkem teame neist maadest, kus kirja tunti. VANAAEG Perekonna arengu algetapiks peetakse mehe ja naise ajutise kooselu sagenemist suures rühmas. Eluks vajalikku oskust toitu leida, rituaalset liikumist, muusikat, müüte õpetati lastele eelkõige mängu ja eeskuju najal. Järk-järgult kujunesid mõnede meeste ja naiste vahel
kursus „Perekonnaõpetu s“ Arma Eensalu 2011 Õppekirjandus „Perekonnaõpetus. Inimeseõpetuse õpik gümnaasiumile.” Margit Kagadze, Inger Kraav, Katrin Kullasepp Koolibri 2007 Perekonnaõpetuse teemad Perekond Püsisuhe Abielu Lapsevanemaks olemine Laps Kodu ja argielu Perekonna majanduselu ja õigus Hindamine Kursuse (35 ainetundi) jooksul kogub õpilane kolm arvestuslikku hinnet: 1) referaat või essee, 2) õpimapp ehk portfoolio 3) kontrolltöö. PS. jooksvad hinded: tunnikontrollid, ettekanded suuline vastamine. Küsimused Mis on perekond? Miks on perekonda vaja? Millised on perekonnatüübid? Perekonna funktsioonid. Perekonna areng muutuvas ühiskonnas. Miks on perekonda vaja?
Inimeseõpetuse kursus ,,Perekonnaõpetus" 2011 Õppekirjandus ,,Perekonnaõpetus. Inimeseõpetuse õpik gümnaasiumile." Margit Kagadze, Inger Kraav, Katrin Kullasepp Koolibri 2007 Perekonnaõpetuse teemad Perekond Püsisuhe Abielu Lapsevanemaks olemine Laps Kodu ja argielu Perekonna majanduselu ja õigus Küsimused Mis on perekond? Miks on perekonda vaja? Millised on perekonnatüübid? Perekonna funktsioonid. Perekonna areng muutuvas ühiskonnas. Miks on perekonda vaja? Perekonda kuulumist ja peretunde olemasolu on inimene tähtsustanud läbi sajandite. Perekonda on mõistetud erinevalt, aga just perekonnast, kuhu inimene sünnib, on olulisel määral sõltunud see, kelleks ta saab, kes teda elus toetab, millised on tema kohustused ning õigused. Ja seda mitte ainult lapsena, vaid ka täiseas. Perekond ja/või leibkond Perekond on abielul või veresugulusel
Leibkond on ühisel aadressil elav inimeste rühm, kes kasutab ühiseid raha ja/või toiduressursse ning kelle liikmed ise tunnistavad end üheks leibkonnaks Tuumperekond- perekond, mille moodustavad kas mees ja naine või üks nendest ning nende üks või mitu last Uuspere- on peretüüp, mille vähemalt ühel liikmel on olnud oma tuumperekond, st ta on enne korduskooselu olnud abielus/vabaabielus Abielu- sotsiaalne institutsioon sugupoolte suhete korraldamiseks soo jätkamise ja perekonna huvides Külalisabielu- eri elukohtades elavate inimeste suhe, mida iseloomustab osaliselt ühine majapidamine ja jagatud vaba aeg, vahel ka ühised lapsed Kordusabielu- kord abielus olnud lahutatud või lesestunud inimese abielu Fiktiivabielu- abielu, mille sõlmimise aluseks on soov saada ametlikku paberit abielus olemise kohta, tegelikku abielu/kooselu ei planeerita Laiendatud perekonda kuulub lisaks tuumperekonnale veel täiendavaid liikmeid, kes kõik
Tuumperekond – Pere mille moodustab kas mees ja naine või üks neist ning nende lapsed Laiendatud perekond – Pere kus lisaks vanematele ja lastele on ka näiteks mingid sugulased või hõimluskaaslased (läbi abielu) Uuspere – Pere kelle vähemalt ühel pereliikmel on olnud oma tuumperekond ja seekord on järgmine abielu Abielu – sotsiaalne institutsioon sugupoolte suhete korraldamiseks soo jätkamise ja perekonna huvides Külalisabielu – eri elukohtades elavate inimeste suhe, mida iseloomustab osaliselt ühine majapidamine ja jagatud vaba aeg, vahel ka ühised lapsed Fiktiivabileu – abielu mille ainsaks eesmärgiks on saada ametlikku paberit abielus olemise kohta Urbanisatsioon – linnastumine – linna elanike arv suurenes sest inimesed kolisid maalt linna Migratsioon – ränne – elukoha vahetuste ja rände suund oli enamasti maalt –
oma kommete ja riietustega. Hellenism tunneb ka õpetatud naisi. Neil kõigil oli haritud isa, nii et isa mõjutas tütarde karjääri rohkem kui nende abikaasad.Naised olid professionaalid kuntsi, luule ja muusika vallas. Hellenismi aeg oli antiigi naisluuletejate renessansiaeg.Rühma mille nimi oli Üheksa maist muusat, kuulusid naised, keda peeti oma aja parimateks poeetideks. Näiteks: Moerot, Anytet, Nossist ja Erinnat. Naised ja religioon Naiste usuline tegevus keskendus perekonna sünni ja surmaga seotud riitustele. Naised võtsid innukalt osa nn. Müsteeriumkultustest. Näiteks: Dionysose ja Isise kultus. Need olid pidustused, kuhu mehi ei lubatud. Pidustuste eesmärk oli viljakuse parandamine, see oli võimalus eemal olla igapäevasest elurutiinist. Ühiskond väärtustas naist ema ja abikaasana. Kultused rõhutasid neid naise rolle, aitasid neid täita. Püütia( mitmetähenduslikud oraaklivastused, mida
Kõik kommentaarid