Mis on teoreem? Lause, mille tõesust tuleb tõestada, tuginedes teistele tõestele Operatsioonide-eelne periood kestab J. Piaget' järgi: ligikaudu teisest seitsmenda eluaastani lausetele ja loogilisele järeldamisele Sensomotoorsel perioodil areneb põhiliselt ... Aksioom? Lause, mille õigsust käsitletavas teoorias ei põhjendata teiste lausete abil. motoorika Definitsioon
2. UML keel ja diagrammitüübid üldiselt 3. Kasutusjuhud a. Kasutusjuhtude diagrammi tegemine b. Kasutusjuhu kirjeldamine lühiformaadis 1. Keerukaid näiteid käsitletakse mudelite kaudu. Mudel on reaalse maailma eesmärgipärane lihtsustatud esitus. esitab Mudel Vaade Mudel on lausete hulk uuritava Valdkonna (semantikavaldkond ehk kontekst mudeli jaoks) kohta kindlas modelleerimiskeeles. Mudeli lausetele annab tähenduse Intepretatsioon, mis loob vastavuse Mudeli elementide ja Valdkonna elementide vahel. 2. UML Unified Modeling Language. Üldotstarbeline standardiseeritud modelleerimiskeel tarkvaratehnika alal. Kasutatakse tarkvaramahukate süsteemide visuaalsete mudelite loomiseks. Loodi 90ndatel. Grady Booch, Ivar Jacobson, James Rumbaugh – Rational Software. Haldab alates 97ndast Object Management Group (OMG). Diagrammitüübid
Et terve mõistus ei ilmuta end niivõrd reflektsioonis kui tavakeeles, milles ta konkreetselt, objektiivselt ja läbiproovitult avaldus, sai Moore’ist esimene tavakeelefilosoof. Filosoofia esmaülesandeks sai uute andmete avastamise asemel keele ja mõtlemise seletamine. Filosoofia kolm põhilist huvivaldkonda on Moore’i järgi uurimine, kuidas on võimalik asjade kohta teamist saada, ja eetika. Moore juhtis tähelepanu ka kummalistele lausetele, näiteks: ’’Hakkab sadama, kuid ma ei usu, et hakkab’’. Need laused tekitavad Moore’i paradoksi. Moore’i järgi on omadus ’’hea’’ defineerimatu ja analüüsimatu ning seda pole võimalik tõestada ega ümber lükata. Oma küsimusele: ’’mis on kõige väärtuslikumad asjad, mida meil on võimalik teada või kujutleda’’, vastab ta, et need on teatavad teadvusseisundid, mida võib jämedalt nimetada inimliku läbikäimise lõbudeks ning kaunite objektide nautimiseks
matemaatika suursaavutusi. Teos sisaldab geomeetria kõige varasema loogiliselt range ülesehituse. Selle 13nest raamatustt I VI on pühendatud planimeetriale, VII IX aritmeetikale, X ühismõõdututele suurustele, XI XIII stereomeetriale. Eukleidese poolt kasutatud teoreemide tõestamisviis on püsinud tänaseni. Iga tõestus algab eelduse ja väite esitamisega. Seejärel antakse tõestus koos viitamisega neile varem tõestatud lausetele või aksioomidele, millele rajaneb väite õigeks tunnistamine. Iga tõestus lõpeb sõnadega mida oligi tarvis tõestada. Eukleidesel oli võetud laused, mis oli aluseks ja millele rajanes kogu tema suurteos. Põhilaused jagas Eukleides kolme kategooriasse: definitsioonid, aksioomid ja postulaadid. Postulaadid. Nõutakse: 1. ...et igast punktist iga punktini võib tõmmata sirge. 2. ...et igat piiratud sirget võiks piiramatult jätkata. 3. ..
Modelleerimine 1 KT 1. Mis on mudel? Mõne reaalse elu sündmuse/nähtuse/objekti lihtsustatud kujutamine. Peidab detaile, keskendub olulisele, teeb kergemaks. Esitab vaate e. ühe võimaliku interpretatsiooni. Mudel esitab reaalse maailma vaate, e mingi valdkonna x interpretatsiooni. On lausete hulk uuritava valdkonna kohta kindlas modelleerimiskeeles. Lausetele annab tähenduse interpretatsioon, mis seob mudeli elemendid valdkonnaga. 2. Erinevaid mudelitüüpe? Midgetite BMW, gloobus, nukud, 3. (Mu lemmik kordamisküsimus, otse slaididelt) Miks on hea/kasulik osata modelleerida? 4.Valdkonna ja interpretatsiooni seos? Interpretatsioon seob elemendid valdkonnaga. 5. Mudeli ja konteksti seos? Tähtkuju suur vanker vs ostukäru näide. 6. UML trivia!!!! Loodi 90ndatel (1800) Booch, Jackobson, Rumbaugh poolt (valged mehed
Kõige huvitavam oli raamat, kus kirjas 365 ettekirjutust hingele ({{8 Bernie S. Siegel 2009;}}), kuid kindlasti kavatsen lugeda ka raamatut paljudest võimalustest,kuidas armastada oma kallimat({{7 D.H Love 2005;}}). Analüüsides oma kaaslast, läheb mul kindlasti vaja aga raamatut, mis käsitleb põhjuseid,et miks just tema on see ainus ja õige minu jaoks({{12 Lorraine Bodger 2003;}}). Näide võimalikest lausetest (võite selle oma lausetele eeskujuks võtta): Sisestasin ekataloogi ESTER märksõnaks pedagoogika ning valisin välja kolm raamatut, mis mind huvitasid. Kõige huvitavam oli raamat, mis rääkis õpetajast kui kunstikust (viide allikale), kuid kindlasti kavatsen lugeda ka raamatut pedagoogilisest psühholoogiast (viide allikale). Oma lõputöös läheb mul kindlasti vaja aga raamatut, mis käsitleb uurimismeetodeid (viide allikale).
2017; 3 Evans, Steven C. 2017; 4 Hughes, Kelvin 2016; 3 Evans, Steven C. 2017;}}, kuid kindlasti kavatsen lugeda ka hoonetest {{3 Evans, Steven C. 2017; 3 Evans, Steven C. 2017; 4 Hughes, Kelvin 2016; 3 Evans, Steven C. 2017;}}. Oma lõputöös läheb mul kindlasti vaja aga raamatut, mis käsitleb uurimismeetodeid {{3 Evans, Steven C. 2017; 3 Evans, Steven C. 2017; 4 Hughes, Kelvin 2016; 3 Evans, Steven C. 2017; 5 Rowlinson, Michael 2016;}} Näide võimalikest lausetest (võite selle oma lausetele eeskujuks võtta): Sisestasin e- kataloogi ESTER märksõnaks pedagoogika ning valisin välja kolm raamatut, mis mind huvitasid. Kõige huvitavam oli raamat, mis rääkis õpetajast kui kunstikust (siin on viide allikale), kuid kindlasti kavatsen lugeda ka raamatut pedagoogilisest psühholoogiast (siin on viide allikale). Oma lõputöös läheb mul kindlasti vaja aga raamatut, mis käsitleb uurimismeetodeid (siin on viide allikale).
Taandamine 1. hariliku murru lugeja ja nimetaja jagamine ühe ja sama nullist erineva arvuga. 2. võrduse mõlema poole jagamine ühe ja sama nullist erineva arvuga. 91. Taandamata ruutvõrrand ruutvõrrand kujul ax2+bx+c=0 92. Taandatud ruutvõrrand ruutvõrrand kujul x2+px+q=0 93. Tekstülesanne ülesanne, mille lähtesituatsiooni on kirjeldatud sõnalisel kujul. 94. Teoreem lause, mille õigsust tuleb tõestada arutluse kaudu, tuginedes aksioomidele ja varem tõestatud lausetele. 95. Tipunurk võrdhaarse kolmnurga haarade vaheline nurk. 96. Trapets nelinurk, mille kaks külge on paralleelsed ja kaks külge mitteparalleelsed. 97. Täiendusnurgad kaks teravnurka, mille summa on 90o. 98. Täisarv hulka Z = {+-1, -+2 ...} kuuluv arv. 99. Täisnurk pool sirgnurgast. Suurus 90o. 100. Täisnurkne kolmnurk kolmnurk, mille üks sisenurk on täisnurk. 101. Täispööre nurk, mille suurus on 360o. 102
Nagu Kareva luulekogule „Armuaeg“ iseloomulik on, puudub ka sellel luuletusel pealkiri. Luuletuse meeleolu on pigem sünge, kuna räägib jällegi reaalsusest ning tuletab lugejale meelde seda, mida ta ilmselt isegi teab, kuid ei soovi sellest pikalt heietada – aeg libiseb käest. Luuletuse sõnumiks ongi aja kiirus, mille luuletaja on väga tabavalt välja toonud – „Oh kuusepuu, oh kuusepuu. Ja järsku jaanipäev“. Kui mõelda antud lausetele, siis haarabki meid see tegelikkus, et nii ongi. Märkamatult mööduvad kõik need pühad, mis algselt nii kaugel näisid. Luuletuses leidub mõningaid epiteete nagu „võrdselt“ ja „pikemad“. Personifikatsiooni alla kuulub lause „Ent ega aeg ei anna häbeneda“. Luuletust iseloomustab lõppriim Luuletus nr 4 ___________ Ei jõua kirjutada puhtandit me selles elus.
viiakse mujale ALGUSTÄHT saavad Maailma osaks saavad maailma osaks KOKKU- JA LAHKUKIRJUTAMINE riikide vahelised suhted riikidevahelised suhted, inimeste vaheline kontakt inimestevaheline kontakt, 400 sõnaline kirjand 400-sõnaline kirjand, sõnasta kirjandi probleem küsimused sõnasta kirjandi probleemküsimused, elatus tase - elatustase, tihti peale puudub oma arvamus tihtipeale puudub oma arvamus, see tõttu - seetõttu, kriisi olukordadest - kriisiolukordadest, idee lausetele - ideelausetele, lisa pinged - lisapinged, lisa kohustus - lisakohustus, üheltpoolt ühelt poolt, teiseltpoolt teiselt poolt, ekool e-kool, need samad inimesed needsamad inimesed, on vähemtähtsad on vähem tähtsad, kergema vastupanuteed - kergema vastupanu teed, keelte oskus - keelteoskus, maailma eripaikade inimesi maailma eri paikade inimesi, väike riigid - väikeriigid, energia puudus -
kaup oli kaugest riigist pärit 6. Mis muudab artikli autori murelikuks? A Ökokaupadena püütakse pakkuda ka tavalisi tooteid. B Ökokaupu ostetakse sageli ainult moe pärast. C Ökokaupade tootmisel kasutatakse üha rohkem naftat 7. Mis on artikli eesmärk? A Tutvustada ökoloogiliselt puhtaid toiduaineid B Tutvustada ökoloogilist eluviisi isiklike kogemuste põhjal C Tutvustada kodumaiste ökokaupade suuremaid tootjaid II Loe ning märgi ära, mis lõik sobiv allolevatele lausetele. Lõuna-Eesti spordi- ja puhkekeskused A B C Pärast Teist maailmasõda asus rühm 1996. aasta tõi Väikese Munamäe Talvepealinnast Otepääst 14 km Eesti mäesuusaentusiaste sobivat suusakeskusele kaasa suured muutused. kaugusel asub viimasel ajal Eestis üha võistluspaika otsima
TARTU ÜLIKOOL ÕIGUSTEADUSKOND Eraõiguse instituut Liisi Pajuste II kursus Codex Hammurapi Allika analüüs Võrdlev õigussüsteemide ajalugu Õppejõud: lekt Toomas Anepaio Tallinn 2009 Sisukord: Sissejuhatus lk 3 1. Allika analüüs lk 4 2. Ajalooline tagapõhi lk 6 3. Allika sisuline analüüs lk 6 4. Allika ajalooline tähtsus lk 8 5. Kokkuvõte lk 9 6. Kasutatud kirjandus lk 10 2 Sissejuhatus: Seadus kui formaalselt reguleeritud käitumisreeglite kogum ei ole kehtinud ajast aega nii nagu meie seda tunneme. Algselt anti seaduseid ja ühiskonda reguleerivaid reegleid üle suuliselt ja valitsesid tavad. Mida aeg edasi ja mida suuremaks kasvas ühiskond, seda enam oli vajadus kirjutatud seaduste järgi. Vanimaks seadustekoguks peetakse Ur-Nammule (valitses 2112- 2095 e.Kr ) pühen...
A priori tunnetus on vaid siis puhas, kui sellesse ei ole segatud midagi empiirilist (kogemusel põhinevat). Millega eristada sellist puhast tunnetust empiirilisest? On kaks tunnust, mis ei peta: Hädavajalikkus (paratamatus) ja range üldisus. Üksnes kogemus võib anda range paratamatuse. Kogemus õpetab meile ( nagu Hume oli näidanud), et miski on nii või teisiti loodud, mitte, et ta paratamatult nii peaks loodud olema. Kogemus ei saa oma lausetele anda ranget üldkehtivust. Me ei jõua sellega kunagi kaugemale suhtelisest üldisusest. Me võime iga kord vaid öelda: Niipalju kui me seni oleme vaadelnud, pole sellest ja sellest lausest väljavõtteid. Kui mingi lause aga astub esile tingimatult üldkehtivana, siis peab see olema a priorse päritoluga. See kehtib näiteks lause kohta: Igal muutusel peab olema põhjus. Hume oli näidanud, et paratamatu ja üldkehtiv väide ei saa meelelisest kogemusest pärineda. Ta oli
....20..... A. kiirus B. kolmnurkne C. liikus D. valgust E. kaduma I. koha J. vilkusid K. koonusekujulist L. helendav M. tulesid N. liikuda O. kahtlaselt P. imelikud R. lendasid S. kohta Kolmas osa. Leidke lausetele (21-30) sobiv lausejätk (A-L) ja kirjutage selle ees olev täht vastavasse ruutu. Kaks lausejätku jääb üle! 21 Keila gümnaasiumi noored loendavad heakorrakuul autosid, koristavad jõekaldaid . 22 Võistlus koosneb viiest osast: . 23 Eelmise aasta loenduses selgus, . 24 Bensiinijaama lähedal asub Keila gümnaasiumi staadion, . 25 Keila Rohelise Punkti voldikust saab teada, kui palju Eesti toodab olmejäätmeid . 26 Keskkonna hoidmiseks soovitab Roheline Punkt .
individuaalseid erinevusi tuleb otsida keerulisemate psüühiliste protsesside tasemel (mõtlemine, kujutlus, tähelepanu jne.); praktilised rakendused: rassi uurimine, laste uurimine. patsientide uurimine, kurjategijate uurimine. test peab olema: lihtne ja lühike, läbi viidav 60-90 minutiga, omama selget skoorimisprintsiipi, ei tohi eeldada keerukat aparatuuri. Protsessid, mida tuleb kirjeldada (11) : mälu (nägemismälu kujunditele, lausetele, muusikaline mälu, värvidele, numbritele) eideetline mälu (taasesitada 12 juhuslikku tähte, mis paigutatud kolme ritta) kujutlusvõime ( "tindiplekk", abstraktsed sõnad, laustete moodustamine, teema arendamine) tähelepanu (üheaegne mitme tegevuse sooritamine, korrektuurtest, metronoom) arusaamine (ebatäpsete lausete kritiseerimine, sünonüümide sarnasuse ja erinevuse hindamine) sisendatavus (tahtmatud liigutused, joonte pikkuste võrdlemine)
individuaalseid erinevusi tuleb otsida keerulisemate psüühiliste protsesside tasemel (mõtlemine, kujutlus, tähelepanu jne.); praktilised rakendused: rassi uurimine, laste uurimine. patsientide uurimine, kurjategijate uurimine. test peab olema: lihtne ja lühike, läbi viidav 60-90 minutiga, omama selget skoorimisprintsiipi, ei tohi eeldada keerukat aparatuuri. Protsessid, mida tuleb kirjeldada (11) : mälu (nägemismälu kujunditele, lausetele, muusikaline mälu, värvidele, numbritele) eideetline mälu (taasesitada 12 juhuslikku tähte, mis paigutatud kolme ritta) kujutlusvõime ( "tindiplekk", abstraktsed sõnad, laustete moodustamine, teema arendamine) tähelepanu (üheaegne mitme tegevuse sooritamine, korrektuurtest, metronoom) arusaamine (ebatäpsete lausete kritiseerimine, sünonüümide sarnasuse ja erinevuse hindamine) sisendatavus (tahtmatud liigutused, joonte pikkuste võrdlemine)
Aprioorne ja aposterioorne Analüütiline ja sünteetiline Paratamatu ja kontingentne Esimesena kasutas selliseid mõisteid väidetavasti I.Kant, kelle väljapakutud raamistus saab vaadelda ka talle eelnenud filosoofe Klassikaline seisukoht Aprioorne ja aposterioorne epistemoloogiline eristus, mis rakendub teadmisele või õigustusele Analüütiline ja sünteetiline loogiline või semantiline eristus, mis rakendub otsustustele, väidetele või lausetele Paratamatu ja kontingentne metafüüsiline eristus, mis rakendub olukordadele, faktidele või propositsioonidele (= väite sisu ehk see, mida väide väidab). See on eristus selle vahel, kuidas asjad peavad olema, et nad oleksid need, mis nad on (paratamatu) ja kuidas asjad juhtuvad olema, kusjuures nad oleksid võinud olla teisiti (kontingentne). Aprioorne/Aposterioorne See eristus puudutab meie teadmiste saamise viise. Väidet "Kõik
Aitab lugu dramatiseerida, iseloomustab tegelasi, toob neid lugejale lähemale ja tõstab loo ustavust. 3. Kasutada üksikasjalust, konkreetseid detaile. Peab märkama suurusi, kaalu, asjade arvu, värvi, lõhnu jne. Sõna ja lause 1. Kasutada konkreetseid sõnu ja vältida üldise tähendusega sõnu 2. Vältida tuleks kordusi. 3. Igal juhul vältida klišeesid. 4. Autoritekst tuleb kirjutada kirjakeelses sõnavaras ja vältida argikeelt-slängi. 5. Lausetele annavad elavuse verbid, mis panevad lause liikuma. Verbe tuleks kasutada öeldisena. 6. Palju tuleks kasutada isikulist tegumoodi. 7. Elavust tõstab see, kui tekst liigub kiirelt ja elavalt – nõuab lühikesi lauseid ja lühikesi lõike. 8. Elavust ei saa saavutada omadussõnade kuhjamise abil. Vältida sõnu nagu dramaatiline, kohutav, põnev jne. Loomulikkus ja ühtsus – loomulikkus toetub kahele sambale: stiili sobivus sündmusega ja
alus, kui öeldis.Selliste kahesõnaliste lausete mõte on sama: mingi mõte või terviklik ütlus. See on tavaliselt subjekt ja selle tegevus ("ema tuleb"), tegevus ja tegevuse objekt ("anna sai", " tahan kommi") või tegevus ja tegevuse koht (" raamat on seal") Selles vanuses õpivad lapsed kombineerida sõnad, ühendudes neid väikestele kahe- kolmesõnalistele fraasidele, kusjuurest sellistest fraasidest kuni terviklikutele lausetele nemad edenevad väga kiiresti. Lapse teise eluaasta teine pool iseloomustatakse iseseisvale aktiivsele kõnele üleminekuga, mis on suunatud ümbritsevate inimeste käitumise juhtimisele ja oma käitumisega vallutamisele. Kõne grammatika. Kõnearenemise teine periood kujutab endast lause grammatilise struktuuri intensiivse kujundamise algust. Sellel ajal üksikud sõnad kujunevad lause osadele, toimub nende lõpude ühildumine. 10
Ilmar Lilleorg Loogika vihik 2003 4. MÕTLEMISE PÕHIREEGLID. Nimetades olulisemaid ja üldisemaid mõtlemise printsiipe loogika seadusteks (ka mõtlemise seadusteks), väljendatakse püüdu omistada nendele lausetele suuremat tähtsust. On tavaks, et isegi teaduslikes tekstides eelistus on antud seadusele ja reegel on sootuks teisejärguline. Selline seisukohavõtt on iseloomulik vulgaar-materialistlikule arusaamale mõtlemise ja teadvuse küsimustes, mille kohaselt viimane on deterministlikult (põhjuslikult) tingitud sellest maailmast, milles toimivad inimese formuleeritud seadused ja printsiibid. Teisalt, loogika põhiseadustest on nois raamatuis kirjutatud kõikidel aegadel, alates
Joon. 1 Joon. 2 1.2. Paralleelprojektsioon Paralleelprojektsiooni vime vaadelda kui tsentraalprojekteerimise erijuhtu, kui punkt S on viidud lpmata kaugele ning kujutamiskiiri vib lugeda paralleelseteks (joon. 2). Paralleelprojektsioonid jagunevad kald- ja ristprojektsioonideks vastavalt sellele, kas kiired vetakse ekraaniga kaldu vi risti. Kaldprojektsiooni korral lisanduvad toodud lausetele 1...4 järgmised. 5. Kui sirglik on paralleelne ekraaniga, siis tema projektsioon ekraanil on pikkuselt vrdne ja paralleelne ligu enesega. 6. Sirgjoone ligud on vrdelised oma paralleelprojektsioonidega. Ligu paralleelprojektsiooni pikkuse ja ligu enda pikkuse suhet nimetatakse moondeteguriks m. 7. Paralleelsete sirgete paralleelprojektsioonid on üldjuhul jälle paralleelsed sirged. Nad projekteeruvad punktiks, kui sirged on kujutamiskiirte sihis, ja üheksainsaks
Lausearvutus 1) a. Lausearvutuse lausetele esitatavad tingimused: a.i. Välistatud kolmanda seadus. Iga lause on kas tõene või väär. a.ii. Mittevasturääkivuse seadus. Ükski lause ei saa olla nii tõene kui ka väär. a.iii. Tehteid võib teostada ükskõik milliste lausetega. a.iv. Tehte tulemuseks saadud lause tõeväärtus sõltub ainult komponentlausete tõeväärtustest. 2) a. Eitus (märk ¬). Lause mittekehtimine. b. Konjunktsioon (märk &) tähendab seost ,,ja". c. Disjunktsioon (märk ) väljendab seost ,,või". Siin on kasutusel mittevälistav ,,või". d. Implikatsioon (märk ) väljendab tingimuslikku konstruktsiooni ,,kui ..., siis ...". e. Ekvivalents (märk ) tähendab matemaatikas sagedasti kasutatavat seost ,,parajasti siis, kui". f. Tehete järjekord kõrgemast madalamani ¬, &, , , . ...
Praktiline sotsiolingvistika Kvantitiivne sotsiolingvistika 78. Psühholingvistika uurimisalad Uurib, kuidas keelt omandatakse, kuidas keelt seostatakse muu mõtlemisega, kuidas keel mõtlemist mõjutab. Kas teisekeelsed mõtlevad teisiti ? Keele ja meele arengu uurimine. 79. Korpus, korpuste liigid, märgendatud korpus Korpus on keelematerjali kogu. Korpus võiv olla märgendatud või märgendamata, olenevalt sellest, kas sõnadele, lausetele jm on lisatud lingvistilisi andmeid. 80. Introspektsioon keeleteaduse meetodina Introspektsioon ehk sisevaatlus. Lingvist moodustab ise vajalikke näiteid, eeldusel, et ta oskab uuritavat keelt. 81. Empiiriline keeleuurimine kogemustel põhinev keele uurimine. 82. Kvantitatiivsed ja kvalitatiivsed meetodid Kvantitatiivne meetod keskendub vältelisusele. Kvalitatiivne meetod keskendub omadustele. 83. Sünkroonilised ja diakroonilised meetodid
TALLINNA ÜLIKOOL EESTI KEELE JA KULTUURI INSTITUUT Monika Peterson EESTI ASJAAJAMISKEEL JA SELLE KASUTUST REGULEERIVAD NORMID Seminaritöö Juhendaja professor Reili Argus Tallinn 2015 SISUKORD Sisukord ............................................................................................................................ 2 Sissejuhatus ....................................................................................................................... 3 1 Eesti asjaajamiskeel ning selle roll ühiskonnas ........................................................ 4 1.1 Asjaajamiskeele kujunemine ja roll Eestis ........................................................ 5 1.2 Asjaajamiskeele stiil ........................................................................................... 7 1...
Funktsiooni poolt leitav väärtus omistatakse funktsiooni nimele, mille kaudu ta tagastatakse pöördumiskohta. Suvaline protseduur koosneb lausete jadast, mis määravad nii protseduuri enda kui ka tema poolt käsutatavad andmed ja täidetavad tegevused. Lauseid täidetakse selles järjekorras, nagu nad esinevad protseduuris. Täitmise järjekorda saab muuta spetsiaalsete juhtimislausete abil. Juhtmislausete kaheks põhiliigiks on valikulaused ja korduslaused. Lisaks lausetele esinevad protseduurides ja nende vahel ka kommentaarid. Kommentaaris võib olla suvaline tekst, mis ei avalda mingit mõju protseduuri täitmisele. Ta peab alati algama ülakomaga ning võib paikneda kas eraldi real või lause(te) järel rea lõpus. Struktuuri järgi jagunevad laused liht- ja liitlauseteks, mis sisaldavad teisi Liht-ja liitlauseid. Laused paigutatakse moodulilehe ridadele. Ühel real on üks või mitu lauset. Viimasel juhul eraldatakse nad üksteisest kooloniga
Loeb ainult tegelikult sooritatud käikude arv. Artikli 6.10 puhul soovitan kõigepealt järele vaadata, kas teie koodeksi tekstis seisab õigesti: “... on partii kaotanud see mängija, kes pole sooritanud (mitte: teinud) nõutavat arvu käike.” Minu esialgses tõlkes oli viga. Nimelt ei teinud koodeksi 1996.a. tekst erilist vahet terminite “make” ja “complete” vahel, 2000.a. teksti tõlkimisel ei pööranud ma aga tähelepanu nendele lausetele, mis polnud võrreldes eelmise redaktsiooniga muutunud. Nagu eelpool seletasin, ei piisa ju käikude arvu täissaamiseks ainult malendi asetamisest ühelt väljalt teisele, vaid lisaks on vaja vajutada ka kellanuppu. Õigupoolest peaks ka art. 6.2a kõnelema käikude miinimumarvu sooritamisest ja küllap järgmises väljaandes kõnelebki, aga see pole juba tõlkija, vaid koodeksi koostajate süü. Art. 6.2 lahtimõtestamisel peame seepärast tuginema artiklile 6.10.
väite tähendus seisnema avalikult vaadeldavates verifikatsioonitingimustes, mis kirjeldavad käitumuslikke ja füüsikalisi nähtusi. Protokoll-laused. Kõige elementaarsemad laused empiiriliste faktide kohta. Keerukamad laused on empiirilise kontrolli käigus viidavad tagasi protokoll-lausetele, mis on kinnitamise viimaseks instantsiks(epistemoloogiline fundatsionistlik ettekujutus). Hempel ja kontroll-laused. Ühendteadus. Eriteaduste laused taanduvad fundamentaalteaduse lausetele. Teaduse jagunemine eriteadusteks tuleb teadlaste huvide erinevustest. Neurath – eriteaduste väited tuleks esitada kõigile teadustele ühtses keeles. Hempel – füüsika väide: väide, mis on sõnastatud füüsika terminiloogias; füsikalistlik väide: väide, mis on tõlgitav füüsika terminiloogiasse ilma, et tähendus muutuks; eesmärgiks näidata, et psühholoogilised väited on füsikalistlikud ja seega on psühholoogia osa ühendteadustest. Hempeli näide
Diskreetse matemaatika elemendid 2013/2014 LAUSEARVUTUS. TÕESTUSED. 1. Lausearvutuse lausetele esitatavad tingimused. [1] o Välistatud kolmanda seadus. Iga lause on kas tõene või väär. o Mittevasturääkivuse seadus. Ükski lause ei saa olla nii tõene kui ka väär. o Nende nõuete põhjal kuuluvad vaadeldavate hulka ainult nii sugused laused, mis midagi väidavad, kusjuures sellel väitel on olemas ühene tõeväärtus. o . Välistatud kolmanda seaduse nõudel jäävad kõrvale kõik küsilaused ja paljud
saadud eelinformatsioon, et vältida olukorda, kus klient peab oma mure kordama. 3.5 Hääletoon telefonis Mugav asend võimaldab häält modulleerida. Keskendumine kliendile võimaldab segamatult vestelda. Naeratus lõdvestab näolihaseid ja mõjub positiivselt. Madal hääl kõne omandab sooja ja usaldusväärse tooni. Modulleeritud hääl hääle tõusude ja langustega tekst mõjub huvitavamalt. Rõhud elustavad lauset ja annavad lausetele ilmet. Pausid annavad kuulajale võimaluse mõtelda ja lauset mõista, rääkijale aga aja hingamiseks. Jälgida tuleb, et tekst ei muutuks liiga hakituks. Aeglasem kõne annab telefonis parema üksteise mõistmise efekti. Kiirendada võib kõne rääkides millestki kliendi jaoks väga huvitavast asjast, mille puhul võib kindel olla, et klient haarab iga sõna. Sisukad lühilaused võimaldavad kõne sisu kiiremini ja selgemini kuulajani viia ning
A priori tunnetus on vaid siis puhas, kui sellesse ei ole segatud midagi empiirilist (kogemusel põhinevat). Millega eristada sellist puhast tunnetust empiirilisest? On kaks tunnust, mis ei peta: Hädavajalikkus (paratamatus) ja range üldisus. Üksnes kogemus võib anda range paratamatuse. Kogemus õpetab meile ( nagu Hume oli näidanud), et miski on nii või teisiti loodud, mitte, et ta paratamatult nii peaks loodud olema. Kogemus ei saa oma lausetele anda ranget üldkehtivust. Me ei jõua sellega kunagi kaugemale suhtelisest üldisusest. Me võime iga kord vaid öelda: Niipalju kui me seni oleme vaadelnud, pole sellest ja sellest lausest väljavõtteid. Kui mingi lause aga astub esile tingimatult üldkehtivana, siis peab see olema a priorse päritoluga. See kehtib näiteks lause kohta: Igal muutusel peab olema põhjus. Hume oli näidanud, et paratamatu ja üldkehtiv väide ei saa meelelisest kogemusest pärineda. Ta oli
täpsusega väljaarendatud mõistete süsteem. Ta tuletas õiguse teooria etteantud ühiskonnamudelist ning samas kaasas õiguse teiste sotsiaalteaduste ringi. [21]W-i arvates tõde pidi end ilmutama mõtteselguses. Tõe äratundmiseks ei tohtinud usaldada endiste teadlaste õpetusi ega valitsevaid arvamusi, vaid väide pidi osutuma tõeseks matemaatiliselt mõtleva mõistuse otsustuses. Tõde tõestab end vastuolude puudumisega. W. viitas pidevalt teistele definitsioonidele ja lausetele, et nii luua selgust ja arusaamist igast mõistest. Ükski lause ei seisnud omaette ega olnud üksikuna mõistetav. Muidugi tekkis täielikule defineerimisele rajatud teoorias keeleprobleem: tema õiguskeeles ei tohtinud ühelgi sõnal olla rohkem kui üks tähendus ning ühtegi mõistet ei tohtinud väljendada rohkem kui ühe sõnaga. Mõisted ja nende tuletised sisaldasid uut õigust. [sünteetilistest ja analüütilistest keeltest]
positivismiks. Mida rõhutab see kontseptsioon? Kas seaduslikkust või õigust? Seaduslikkust. Seaduslikkuse annab ühiskonna kõige eesrindlikuma klassi (töölisklassi) tahe. Valitseva klassi tahe ongi õigus. 2.15. Õiguslik liberalism Ihering, Stammler. Rudolf von Ihering (1818-1892) nihutab keskpunkti isiksuse ja tema vabaduse, väidab ,et isiku seisund maailmas põhineb 3-le lausele: Ma olen enese jaoks siin Maailm on minu jaoks siin Ma olen siin maailma jaoks Nendele lausetele põhineb õiguskord ja kogu maailma kõlbeline kord, st õiguskord lähtub `'mina''- printsiibist. Õiguskord on riigi eesmärk. I eesmärk õiguses on liberaalne, vabadusühiskonna teostamine. Rudolf Stammler (1856-1938) tähtsustas ka õiglust õiguse juures. Seab ülesandeks välja töötada õige õigus (õiglusõigus), selle all mõistab ta erilist seadusandlikku õigust, mis teatavas olukorras õigusprintsiipidega kattub
o INSERT INTO - lisab DDL (Data Definition Language) - andmete defineerimiskeel. See osa võimaldab manipuleerida andmebaasi endaga: o CREATE DATABASE - loob uue andmebaasi o ALTER DATABASE - andmebaasi muutmine o CREATE TABLE - tabeli loomine o ALTER TABLE - tabeli muutmine o DROP TABLE - kustutab tabeli o CREATE INDEX - loob unikaalse indeksi o DROP INDEX - eemaldab indeksi Lisaks nendele põhilistele lausetele on terve hunnik toetavaid klausleid, mis lubavad seada erinevaid tingimusi, sorteerida ja muuta andmebaase turvalisemaks. Järgmised peatükid ongi eelkõige DML suunal ehk siis vaatame kuidas saame andmed kätte, kuidas lisada, kustutada ning uuendada. MySQL Console Enne kui asume koodirünnakut PHP dokumendis, on hea mõte oma andmebaasi päringud konsooliaknas läbi proovida. See vähendab tekkinud vigade otsimiseks kuluvat aega. Selleks on WAMP'is vähamalt kaks võimalust. Esimene neist
’prillikandjateks’ selle valdkonna põhitegelased – Tudengid, Õppejõud, Ametnikud,... M. Roost , TTÜ Informaatikainstituut, Loengukonspektid aines Süsteemianalüüs, 2014 MIS ON MUDEL ? (modelleerimisega seotud põhimõistetest, täpsemalt) MUDEL ja KONTEKST MUDEL – INTERPRETATSIOON – VALDKOND Mudel on lausete (väidete) hulk uuritava Valdkonna (=semantikavaldkond ehk kontekst mudeli jaoks) kohta kindlas modelleerimisKeeles. Mudeli lausetele annab tähenduse Interpretatsioon mis ’projitseerib’ selle mudeli elemendid semantilise Valdkonna elementidele (vastavuse loomine). Mudelit võidakse (analüüsitöös) kasutada Valdkonna kirjeldamiseks (analüüs saab aru). Sel juhul loetakse mudelit kindla Interpretatsiooni all korrektseks juhul, kui kõik selles mudelis leiduvad laused (väited) on tõesed antud Valdkonna jaoks (mudel kirjeldab valdkonda). Mudelit võidakse (disainitöös) kasutada ka Valdkonna (või mõne temas
Nii võib tajumine katkeda juba enne sõnade äratundmist, võib piirduda üksikute sõnadega, ainult lause tähendusega (mõtteni ei jõuta), seostamata lausetega jne. Teksti mõistmise strateegiad (T. A. van Dijki ja V Kintschi): Propositsioonistrateegia. Kujutab endast tegelikult lausetähenduste mõistmist. Nagu varem juba märgitud, otsitakse semantilisest mälust sõnatähendused ning seostatakse need lausemallides. Toetutakse seejuures eelnevatele lausetele või kogu teksti struktuurile. Lokaalse koherentsuse (sidususe) strateegiad. Operatiivmälus luuakse seosed kõrvuti asetsevate lausete vahel. Seosed tuleb luua ütluse (mõtestatud lauserühma) ulatuses. Makrostrateegia. Eesmärgiks on koostada teksti sisu hierarhiline mudel. Vene psühholoogid kasutavad kirjeldatud protsessi nimetamiseks harilikult terminit mõttepredikaatide hierarhia. Nimetatud strateegia puhul rõhutatakse võimalust
b) erinevate psüühiliste protsesside seosed indiviidil Individuaalseid erinevusi tuleb otsida keerulisemate psüühiliste protsesside tasemel (mõtlemine, kujutlus, tähelepanu jne.); Praktilised rakendused: rassi uurimine, laste uurimine. patsientide uurimine, kurjategijate uurimine. Test peab olema: lihtne ja lühike, läbi viidav 60-90 minutiga, omama selget skoorimisprintsiipi, ei tohi eeldada keerukat aparatuuri. Protsessid, mida tuleb kirjeldada (11) : mälu (nägemismälu kujunditele, lausetele, muusikaline mälu, värvidele, numbritele) eideetline mälu (taasesitada 12 juhuslikku tähte, mis paigutatud kolme ritta) kujutlusvõime ( “tindiplekk”, abstraktsed sõnad, laustete moodustamine, teema arendamine) tähelepanu (üheaegne mitme tegevuse sooritamine, korrektuurtest, metronoom) arusaamine (ebatäpsete lausete kritiseerimine, sünonüümide sarnasuse ja erinevuse hindamine) sisendatavus (tahtmatud liigutused, joonte pikkuste võrdlemine)
tuntud kolmiklõige : kapitalism (tees), proletariaadi diktatuur (antitees) klassideta ühiskond ning ühtlane õnn kõigile (sünstees). 15. ÕIGUSFILOSOOFILINE LIBERALISM Rudolf von Ihering (1818-1892) eesmärk ja võitlus. Nihutab keskpunkti isiksuse ja tema vabaduse, väidab ,et isiku seisudmaailmas põhineb 3-le lausele: Ma olen enese jaoks siin Maailm on minu jaoks siin Ma olen siin maailma jaoks Nendele lausetele põhineb õiguskord ja kogu maailma kõlbeline kord. Tahe on autonoomne, allutatud eesmärgi seadustele. Eesmärgid on kas organiseeritud (kehastatud ühingus ja ühiskonnas ja saavutanud oma tipu riigis) või organiseerimatud. Õiguskord on riigi eesmärk. I eesmärk õiguses on liberaalne, vabadusühiskonna teostamine. Rudof Stammler (1856-1938) seab ülesandeks välja töötada õige õigus (õiglusõigus), selle all
mehike enam mitte. Keele hinnanguline külg väljendub selgelt epiteetides, võrdlustes, metafoorides, hüperboolides jne. Verbaalse hinnanguvormi põhiühik on lause, otsustus. Selleks et eraldada hindamist sellest, mis pole hindamine, soovitatakse kirjeldamise- hindamise vastandamist. Deskriptiivsed, kirjeldavad laused (nimetatakse ka informatiivseteks, faktilisteks, tunnetuslikeks) vastandatakse hinnangulistele lausetele. Hinnangulised laused räägivad sellest, mida inimene peab väärtuslikuks, mida peab halvaks ja mille suhtes on ükskõikne. Kolmas suur alarühm on k ä i t u m u s l i k u d h i n d a m i s v o r m i d. Siia kuuluvad intonatsioon, poos, vaade, zestid, miimika, liigutused, aga ka ruumilise distantsi valimine hinnangu väljendajana. Igasuguse konkreetse tegevuse, asja, nähtuse jms juures on käitumuslikuks hinnanguvormiks ka olemasolevad tingimused ja vahendid, mis eraldatakse
ilmus 1680 (Hollandis olles kirjutas sellele ilmselt vastu, kuigi avaldatakse traktaadid hiljem) ning et tegemist oli populaarse raamatuga, tuli Locke'il just sellega polemiseerida. Esimene Traktaat Valitsemisest on kriitika, Teises Traktaadis on esindatud rohkem positiivne, ülesehitav nägemus võimust ja valitsemisest. ,,life, liberty, and property" ja ,,consent of the governed" (alamate nõusolek) on pea sõna- sõnalt analoogilised kuulsatele lausetele USA ,,iseseisvusdeklaratsiooni tekstis, mille on kirja pannud Thomas Jefferson (1776): We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness. Jefferson ja Madison olid sügavalt mõjutatud Locke'ist. Sh Locke'i ideest, et teatud tingimustel on vastupanu valtisuse vastu mõistuspärane ja õigustatud.
SEMANTILINE KOLMNURK: TEEMA 1!! 1 1. LOOGIKA PÕHIREEGLID. SEMANTILINE KOLMNURK Loogika määratlemisest Sõna loogika näib olevat kujunenud kreeka väljendist logik¾ tšcnh, mis tähendab mõtlemise või arutlemise kunsti. Kui püüda mõista, mis on loogika, siis üks võimalus on lähtuda selle sõna kasutamisviisidest tavakeeles. Eesti keelt kõneldes saab sõna loogika Kasutada erinevates tähendustes: • sündmuste, asjade või süsteemide loogika, s.o sisemine korrapära, mis võimaldab sündmustest, asjadest või süsteemidest aru saada, selleks võib olla ka millegi tööpõhimõte; • mõtlemise loogika, s.o mõtlemises esinev korrapära, mis võimaldab teha järeldusi, sh selliseid, mida varem ei teata; • teksti või jutu loogika (loogilisus), see iseloomustab lisaks mõtlemise loogikale (mida kõne väljendab) ka seda, kui süsteemselt kõnelejal õnnestub oma mõtteid väljendada; • loogika kui teadus (õpetus, filosoofia vms), mis uurib keeles väljenduva mõtlemise kõige...
teha ka rohkem kui ühes kohas. Sellest aga varsti allpool.
Lähtekood
Mitmelgi moel on siinne leht koeralehega sarnane. Märkimist väärivad aga lisandused/muutused.
Kuna andmeallika loomisel palusime, et loodaks laused ka muutmise ja kustutamise tarbeks, siis on
nad nüüd olemas. SELECT-lause enamvähem sarnane nagu enne. Juurde on tulnud aga kustutamise
(DELETE), lisamise (INSERT) ja muutmise (UPDATE) laused. Tasub neile lausetele lähemalt peale
vaadata, sest need neli SQL-lauset on vajalikud enamiku andmebaasiga seotud rakenduste juures.
Lausetest leiab salapäraseid @-märgiga sõnu. Näiteks kustutamise tarbeks loodud lause näeb välja
DELETE FROM [kassidetabel] WHERE [id] = @id.
Too tagumine @id on parameeter, mis tuleb kusagilt rakenduse seest saada. Altpoolt piiludes näeb,
et selline parameeter on eraldi välja toodud.
Lausearvutuse tehete definitsioonides esinevad metamuutujad, mida tähistatakse väiketähega, nt p. Lausearvutuse Boole'i algebras on kasutusel samasugune lubatud tehtesümbolite loetelu (ehk signatuur) nagu tõeväärtuste Boole'i algebras. Loogikaalgebra tehe figureerib lausearvutuse tehte puhul tõeväärtusfunktsioonina, mis määrab operandide tõeväärtuste järgi tulemi tõeväärtuse. Lausearvutuses on kandvaks hulgaks formaalsete lausete hulk; interpretatsioon omistab lausetele konkreetsed tõeväärtused. Lausearvutuse tehte tulemi tõeväärtus on sellele tehtele vastava tõeväärtusfunktsiooniga määratud. Kuid lausearvutuses pole tulemi tõeväärtus tehte kirjeldamiseks piisav, sest sama tõeväärtus võib olla veel väga paljudel lausetel. Sestap tuleb lasuearvutuse tehete juures arvestada, et tulem koosneb just nimelt selle konkreetse tehte operandidest (just neist lausetest, millega opereeriti). EITUS (negation, denial)