Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Auto ehitus (0)

5 VÄGA HEA
Punktid

Lõik failist


AUTO ÜLDEHITUS
 
 
SISEPÕLEMISMOOTORID
Autode jõuallikana kasutatakse põhiliselt sisepõlemismootoreid ja  nendest  
on tuntuimad neljataktiline  ottomootor  (bensi nimootor) ja neljataktiline 
diiselmootor . Kasutatakse ka kahetaktilisi mootoreid, kuid nende kasutegur 
on väiksem.
Ottomootor (bensiinimootor) on kergem, odavam ja natuke “erksam”, kuid 
diiselmootori kütusekulu on väiksem. Sellel põhjusel ongi diiselmootorid 
kasutusel põhiliselt raskematel veoautodel,  traktoritel  ja li kurmasinatel. 
Vi masel ajal üha rohkem ka sõiduautodel.
Mootori juures tuleks vältida tema ülekoormamist – mitte sõita väikesel 
ki rusel madala käiguga või ka liiga suurte pööretega. Mootori 
ülekoormamisel võib tekkida  detonatsioon , mootori võimsus väheneb ja 
esinevad löögid jõuülekandes. Tagajärjeks võib olla mootori li ga ki re 
kulumine  või isegi purunemine
 
 
MOOTORI ÕLITUS JA JAHUTUS
Jahutusvedelikena kasutatakse tänapäeval etüleenglükooli baasil valmistatud antifri se. Nende omadused:
•   külmakindlad  
  mürgised
•  suure paisumisteguriga
•  suure lekkimisvõimega
•  kahjustavad värvitud pindasid
Mootori ülekuumenemist näitab mootori temperatuurinäidik,  paljudel juhtudel ka signaalmärgutuli. Sellega 
koos võib mootori võimsus väheneda ja võib tekkida ka detonatsioon. Mootor tuleks seisma jätta ja lasta 
mootoril  jahtuda, ei soovitata avada radiaatori või paisupaagi korki! 
Mootori õlitus on vajalik koostöötavate detailide hõõrdetakistuse vähendamiseks, pindade puhastamiseks 
ja  jahutamiseks . Mootoris tuleb tarvitada ainult sellele mootorile ettenähtud õlisid, õli tase peab olema õli-
mõõtevarda “MAX” ja “MIN” märgete vahel. Kui õlirõhu märgutuli süttib, si s ei tohi mootoril enam edasi 
last  
a töötada, see võib kaasa tuua   
suure mootori  remondi . Tuleb viga üles leida ja see kõrvaldada. Viga 
võib olla lihtsalt selles, et õli on li ga vähe (kontrolli õli taset).
VÄLJALASKETORUSTIK
Väljalaske-
torustik
Summuti
Katalüsaator
Mootorikütusena kasutati mõni aeg tagasi ka etüülbensi ni, mis tänapäeva Eestis on keelatud: bensi ni 
tootmisel lisati bensi ni hulka tetraetüülpliid, mis parandas bensi ni kvaliteeti.  Etüülitud bensi ni puudused: 
•   mürgine
•   saastab loodust
•  ei ole kasutatav autodel, mil el on katalüüsmuundur (katalüsaator)
Vasakule Paremale
Auto ehitus #1 Auto ehitus #2 Auto ehitus #3 Auto ehitus #4 Auto ehitus #5 Auto ehitus #6 Auto ehitus #7 Auto ehitus #8 Auto ehitus #9 Auto ehitus #10 Auto ehitus #11 Auto ehitus #12 Auto ehitus #13 Auto ehitus #14 Auto ehitus #15 Auto ehitus #16 Auto ehitus #17 Auto ehitus #18 Auto ehitus #19 Auto ehitus #20 Auto ehitus #21 Auto ehitus #22 Auto ehitus #23 Auto ehitus #24 Auto ehitus #25
Punktid 10 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 10 punkti.
Leheküljed ~ 25 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2013-01-28 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 112 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor günter lind Õppematerjali autor

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
200
doc

Masina osadest ja kontroll

Zero 100% antifriisjahutusvedelik kaitseb jahutussüsteemi tõhusalt jäätumise ja korrosiooni eest. Zero sobib nii autodesse kui tööseadmetesse ja selle lisaainete lisamisel on arvestatud tänapäevaste mootorite alumiiniumosadega. Segu korral mahuvahekorraga 1:1 saavutatakse külmakindlus 36C. Jahutusvedelik on nitriidi, amiini ja fosfaadivaba. JAHUTUSVEDELIKU KONTSENTRAAT 100% LÜHIKIRJELDUS: Kontsentreeritud jahutusvedelik auto jahutussüsteemi. Toode on sinist värvi. Valmistatud monoetüleenglükooli baasil.MÄRKSÕNAD: Roheline vedelik Tugevalt kontsentreeritud Sisaldab korrosiooni vastaseid ühendeid ja määrdeühendeid Saadaval nii väikepakendites, 200 liitristes vaatides ja ka lahtiseltEELISED: Madal hind, kuna toode on kontsentreeritud ning lahjendatakse destileeritud veega

Masinamehaanika
thumbnail
5
doc

Mootor ja Kindlustus

vajaliku koostisega küttesegu. Kütusekulu ja kahjulike ainete koguse vähendamiseks heitgaasis on uuemad autod varustatud bensiinipritsega. Sisselasketorustikus on kütusepihusti, mis avaneb-sulgub suure sagedusega,tagades sellega kütuse pihustumise peeneks uduks ja kogu segu täieliku põlemise. Heitgaas juhitakse väljalasketorustikust tuletoru kaudu summutisse, mis vähendab gaasi järsust paisumisest tingitud müra. Katkisest väljalasketorustikust võib mürgist heitgaasi tungida auto sisemusse. Katalüüsmuunduriga autodel järelpõletatakse heitgaasi katalüsaatori abil, mis aga ei neutraliseeri täielikult Kasutatud kirjandus:L.Koger ja H. Kullerkupp ,,Liiklusõpik" 1 vingugaasi. Sellepärast ei tohi lasta mootoril- loomulikult ka katalüüsmuundurita auto omal- töötada suletud ruumis ega inimestel viibida tühikäigul töötava mootori lähedal.

Auto õpetus
thumbnail
18
docx

Sissejuhatus Erialasse

1950.aastal asendati autode traatkodaratega rattad metallratastega 1769.a auruvanker (Nicolas Cugnot) Max. 5km/h 1790.a jalgratas (M.de Sivrac) 1795.a hoburaudtee (Inglismaal) 1820.a aurusõidukite ehitamine 1845.a õhkrehvid (Robert William Thomson) 1883.a neljarattalist jalgratast meenutav aurusõiduk (auto eelkäija) 1895.a esimene bensiinimootor 1899.a rajati metallurgia laboratoorium 1910.a maailma esimene V-8 mootor 1885.a esimene mootorratas (Gottlieb Daimler) 1890.a esimene auto mille mootor paiknes ees(Rene Panhard ja Emile Levasson) 19.saj algus ­ Esimesed bussid(sõna buss on tuletatud ladina-keelsest sõnast omnibus-kõigile) 1908.a Henry Ford rajs tehase automudeli T masstootmiseks 1894.a esimene autovõidusõit Pariis-Rouen (max. Kiirus 12km/h) 1955.a Le Mans'i võidusõit (Nõudis 84 inimelu ja vigastatuid üle 100-a) Maailma pikim teestik - Pan-Ameerika autotee 47000km Kõige rohkem autoteid ­ USA, üldpikkus üle 6 miljoni km

Auto õpetus
thumbnail
24
doc

Kodutöö liiklusjärelvalves

selgita (AM, A, A1, B, BE, C, CE, D; T). AM ­ mopeed (võib juhtida ka isik, kellel on mis tahes mootorsõiduki juhtimisõigus või piiratud juhtimisõigus.) A ­ mootorrattad A1 ­ mootorratas, mille mootori töömaht ei ületa 125cm3 ning võimsus ei ületa 11kW või mille võimsuse ja massi suhe ei ületa 0,1 kW kilogrammi kohta B ­ Sõiduauto registrimassiga kuni 3500 kg, kerghaagisega kuni 750 kg, 1+8 istekohta. BE ­ B-kategooria auto koos haagisega, mis ei ole kerghaagis, kui haagise registrimass ületab auto tühimassi või autorongi registrimass ületab 3500 kg. C ­ Piiramatu registrimassiga veoauto. CE ­ Veoauto + järelhaagis (autorong). D ­ kategooria juhtimisõigus annab võimaluse juhtida bussi- sõidukit, milles on lisaks juhile enam kui 8 istekohta. T ­ traktorid, liikurmasinad ja masinrongid (LS § 93 lg 2, lg 3) 4. Selgita järgmiste sõiduki kategooriate sisu (M, N, L, O).

Liiklusjärelvalve
thumbnail
7
docx

Autode tehnonõuded

sajandi Algus Aktiivne turvalisus - Pidurisüsteem - Juhi vaateväli - Rehvid - Valgustusseadmed - Elektroonikaseadmete stabiilsus Passiivne turvalisus Emissioonid - Heitgaasid - Müra - Kütuseaurud - Elektromagnetkiirgus Ärandamiskindlus Registreerimismärgi, andmesildi jms paigutus Mootori võimsus Massid ja mõõtmed Mõisted · Sõiduk on teel liiklemiseks ettenähtud või teel liiklev liiklusvahend, mis liigub mootori või muul jõul. · Mootorsõiduk on mootori jõul liikuv sõiduk. · Auto all mõistetakse sõitjate või veoste veoks või sõidukite haakes vedamiseks või eritööde tegemiseks ettenähtud vähemalt neljarattalist mootorsõidukit, mille valmistajakiirus ületab 25 km/h. · Autoks loetakse ka kolmerattalist mootorsõidukit ja elektrikontaktliiniga ühendatud rööbasteta sõidukit. Autoks ei loeta mopeedi, mootorratast, traktorit ega liikurmasinat. Autod võib jaotada sõiduautodeks, bussideks ja veoautodeks:

Autode tehnonõuded
thumbnail
5
docx

Auto Hooldamine

Kui sügisel ja kevadel vahetada on paras aeg need enne tasakaalustada. Ratta tasakaal kaob peamiselt rehvi ebaühtlase kulumise tõttu ja vastupidi rehvi kohati kulumine viitab rehvi halvale tasakaalule. Amortisaatorite korrasolek Amortisaatorite ja vedrustuse eesmärk on tagada ratta ja tee pidev kontakt. Haardumine võimaldab sõidukit paremini juhtida. Pidurdustee heade amortidega lüheneb asula kiirusel 2m. Halbade või katkiste amortisaatoritega auto hakkab õõtsuma. Õõtsuva auto rattad ei toetu ühtlase jõuga teekattele vaid kord rohkem, kord vähem. Pidurdus on aga efektiivsem mida kindlamini rattad asfaldile toetuvad. Piduri võimalikud rikked: Purunenud vanadusest piduri voolik Mansetid on kulunud, lasevad piduriõli välja Piduri õli lisamisel järgida sobivat õlimarki, segada eritüüpi õlisid ei tohi Pedaali vabakäik annab tunnistust sellest et süsteemi on sattunud õhk või piduriõli tase on

Auto õpetus
thumbnail
7
pptx

Tuled ja tehnoseisund

a. traatvõrest valmistataud kaitsekatted 2X 2 cm Tulede kasutamine Sõidu ajal peavad põlema kas:lähituled, mida võib kasutada igal ajal ja igas kohas v.a. peatumisel ja parkimisel. Päevasõidutuled koos gabariidituledega Esimesed udutuled koos gabariidi tuledega ­ halva nähtavuse korral Peatumisel või parkimisel võib kasutada park- ehk gabariiditulesid (pimedal ajal või halva nähtavuse korral on see kohustuslik). Muid tulesid auto peatumisel või parkimisel kasutada ei tohi. Kaugtulesid võib kasutada pimedal ajal valgustamata teel teiste sõidukite /liiklejate puudumisel. Kaugtuled tuleb ümber lülitada lähituledeks : Vastutuleva sõiduki kaugus on 300m. või ka kaugemal, kui vastutuleva sõidukijuht annab tuledega märku. Lähenemisel eesliikuvale sõidukile ja kaugtuled hakkavad valgustama eesliikuvat sõidukit. Lähenemisel mistahes tee kõrval sõitvale sõidukile , kui kaugtuled võiksid seda pimestada.

Liiklusõpetus
thumbnail
18
pptx

Ohutus ja turvalisus

OHUTUS JA TURVALISUS Mida peab auto juht teadma autost ja selle käsitlemisest? Tutvu sõidukiga Tehno seisund - käsiraamat - mootor e. auto süda - sõiduki müüa - veermik e. rattad - auto õpetaja - tuled e. näe ja ole nähtav Sõidu ohutus - juhtimisseadmed - juhi asend - turva varustus Mootori ruum Õli kogus (min-max) - hoolda autot regulaarselt hooldusvälp e. periood - kasuta õigeid määrdeaineid sõltuvalt auto margist , vanusest ja mootori tehnilistest näitajatest (10W- 30) mineraal-; poolsünteetilised- ; täissünteetilised õlid (Tuule) Klaasi pesu vedelik ­

Liiklusõpetus




Meedia

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun