Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Tunnetuspsühholoogia konspekt(mälu, mõtlemine, probleemide lahendamine, keel) (0)

5 VÄGA HEA
Punktid

Lõik failist

Tunnetuspsühholoogia konspekt „Psühholoogia gümnaasiumile“põhjal (MÄLU, MÕTLEMINE, PROBLEEMIDE LAHENDAMINE, KEEL)

Mälu

  • Lühimälu
    • Mõni sekund kuni pool minutit
    • Max 9-10 meeldejäetavat ühikut
    • Lühimälus korraka 7-/+2 järjestikust elementi
    • KÄNKIMINE- materjali ümber organiseerimine lihtsamateks tuttavateks ühikuteks, ’pakkimine’ , saab suurendada ühe mäluühiku mahtu, kuid mitte ühikute arvu.
  • Pikaajaline mälu
    • Pikaajalise mälu maht mõnede teadlaste sõnul piiramatu
  • Semantiline mälu
    • Üldised faktilised teadmised maailma kohta
    • Materjal ei ole kuidagi seotud isiklike mälestustega
    • Aktiveerub otsmikusagara vasak pool ja oimusagara sisemine osa
  • Episoodiline mälu
    • Mälestused isiklikult kogetud sündmuste kohta, neil on selge subjektiivne ajamõõde
    • Episoodiline mälu areneb hiljem kui semantiline
    • Aktiveerub aju EESOSA , täpsemalt ajukoore otsimikusagara parem pool ja kiirusagara sisemine osa
  • Protseduuriline mälu
    • Sisaldab oskusi ja harjumusi, mille meenutamiseks ja kasutamiseks ei ole vaja nende tegevuste peale mõelda
    • Materjal salvestub konkreetse harjutamise käigus, Nt jalgrattasõit, noa ja kahvliga söömine jne
  • Mäluoperatsioonid
    • Salvestamine ehk kodeerimine - meeleorganite abil välismaailmast vastuvõetud andmed muudetakse vaimseteks kujunditeks
      • Meeldejätmise edukus sõltub sellest, kui põhjalikult ja sügavalt on materjali analüüsitud
      • Heaks salvestamiseks on tähtis luua laialdased ja mitmekesised seosed mälus juba olemasolevaga
      • Tähtis roll kordamisel
      • Lühimällu salvestamisel annab hea tulemuse mehhaaniline ehk mõtestamata kordamine
      • Pikaajalisse mällu salvestamisel on efektiivsem mõtestatud kordamine ning jaotatud õppimine ja kordamine
      • Materjali objektiivne ja subjektiivne organiseerimine
        • Objektiivne- õpitav materjal väliselt selgelt süstematiseeritud
        • Subjektiivne- inimene ise leiab mooduse, kuidas meeldejäetavad asjad süstematiseerida ja omavahel seostada
    • Meelespidamine ehk säilitamine- kodeeritud info hoitakse alles
    • Meenutamine ehk reprodutseerimine- informatsioon tuuakse mälust uuesti

välja
  • Unustamine
    • Põhjused
      • Informatsioon kaob mälust, sest seda ei korrata piisavalt üle
        • Selline unustamine peamiselt lühimälus
      • Interferents ehk vastastikune häirumine
        • Nt, kui õpid pool tundi ajalugu ja siis pool tuni geograafiat, võib selguda, et ajaloos õpitu on halvemini meeles. Geograafia hilisem õppimine võis segada ajaloo materjali sama head mälus püsimist.
      • Valede taastamistunnuste olemasolu või õigete puudumine
      • Konteksti mõju
        • Inimestel on kalduvus asju meelde jätta ja seletada, lähtudes eelnevast kogemusest ja keskkonnast
      • Motiveeritud unustamine
        • Puudutab eelkõige episoodilist ehk elusündmuste mälu
        • Sageli kaovad ebameeldivad sündmused mälust
          • Inimene ei soovi neid meenutada, seega on mälujälgede aktiveerumises pikad vaheajad
    • Inimese tunnetusvõimed hakkavad sageli halvenema juba pärast 40. eluaastat
    • Vanemas eas halveneb eelkõige pikaajaline episoodiline mälu, see on otseselt seotud tähelepanuvõime halvenemisega. Semantilises mälus säilib materjal võrdlemisi hästi(nt. Kui palutakse meelde jätta sõnade nimekirju, on vanurite tulemused peaaegu sama head kui keskealistel, kuid nad suudavad märgatavalt halvemini seostada meenutatud sõnu kindla häälega (mees ja naishääl)).
  • Eksplitsiitne ja implitsiitne mälusüsteem
    • Eksplitsiitne mälu (otsene, varjamatu)
      • Hõlmab teadvustatud episoodide ja faktide meenutamist
      • Inimene teab sellel juhul, mis on meenutamise aluseks- mille peale ja kuidas ta mõtleb, et materjal taastuks.
      • Semantiline: faktid
      • Episoodiline: elusündmused
    • Implitsiitne mälu (järeldatav, varjatud)
      • Mitteteadvustatud andmetel põhinev mälusüsteem
      • Protseduuriline: oskused, vilumused
      • Praiming
        • Tulemuste paranemine mitteteadliku õppimise teel
      • Tingitud reaktsioonid

Mõtlemine

  • Vaimne tegevus, mis korrastab ja organiseerib psüühikas kajastatud teadmisi ümbritseva maailma kohta
  • Mõtlemise elemendid
    • Kujundid - kujund on meelelise kogemuse teatud vorm, esemete või nähtuste vaimne koopia
      • Kujund on analoog või mudel, mis sarnaneb originaaliga
      • Mõtlemisel manipuleeritakse nende kujunditega ehk nn piltidega peas
      • Mentaalse rotatsiooni katsed
        • Esemete pööramiseks kulub seda rohkem aega, mida suurem on pöördenurk
    • Mõisted
      • Sõna vahendab välismaailma informatsiooni, kuid üldiselt ei sarnane objektiga, mida ta esitab. Ta on märk, mis tähistab objekti.
      • Mõiste on mingite ühiste omadustega objektide hulga seesmine psüühiline esitus
      • Mõistet tähistatakse sõnaga
      • Mõisted ehitatakse üles algelementidest- tunnustest
      • Defineeritavate tunnuste teooria- mõisted esitatakse defineerivate ehk tarvilike ja piisavate tunnuste abil
        • Kõik ühe mõiste defineerimiseks vajalikud tunnused on samavõrra tähtsad ja määravad üheskoos mõiste
          • Selle teooria kohaselt koosneb teadmine suhteliselt püsivast ja hästi defineeritud informatsioonist.
          • See, kas konkreetne objekt kuulub mõiste alla, on täpselt defineeritav .
      • Mõistete esitamine prototüüpidena ehk iseloomulike tunnustena
        • Prototüübiteooria kohaselt esindab mingisse kategooriasse kuuluvaid objekte selle kategooria kõige iseloomulikum eksemplar ehk protoüüp, mis on selle kategooria kõige tüüpilisem liige.
    • Stsenaariumid
      • Teadmised tegevustest ja nende järgnevusest
      • Stsenaariumid sisaldavad faktoreid
        • Esemed ja inimesed
          • Tegelased, kellel on täita omad rollid
          • Osa tegelasi on kohustuslikud(nt õpetaja tunnis), osad on vabad(kõik õpetajad ei pea olema koolis)
        • Tegevused
          • Osa tegevusi on kohustuslikud, teised mitte
        • Eesmärk
          • Eesmärk on väga tähtis, sest struktureerib ja organiseerib tegevusi ning tegelasi

Probleemide lahendamine

  • Probleem tekib siis, kui inimesel on vastuse leidmisel või eesmärgi saavutamisel tekkinud takistused
  • Probleemi lahendamise etapid
    • Probleemi märkamine
    • Probleemi määramine ja esitamine
    • Strateegia valik
    • Informatsiooni(teadmiste korrastamine)
    • Ressursside hindamine
    • Jälgimine
    • Hindamine
  • Teadmiste ja kogemuste mõju mõtlemisele: eksperdid ja algajad
    • Eksperdid- inimesed, kes konkreetses valdkonnas töötavad; nad peavad vastavaid teadmisi ja oskusi päevast päeva kasutama
      • Eksperdid kulutavad probleemi analüüsimiseks ja esitamiseks rohkem aega kui algajad. Nad defineerivad uudse probleemi oma eelnevate mõistete struktuurist lähtudes.
    • Algajad- nn tavainimesed, kellel on konkreetsest valdkonnast mingid teadmised, kuid nad ei pea neid aktiivselt kasutama
      • Algajad kulutavad probleemi analüüsimisele ja esitamisele vähem aega. Sageli töötavad nad tagurpidi : tundmatult infolt ülesandes toodud andmete suunas.
    • Uurimused on näidanud, et eksperdid esitavad mõisteid teisiti kui algajad
    • Känkimisel moodustatakse omavahel tihedalt seotud teadmistest suuremaid teadmiste ühikuid. Algajate ja ekspertide vahe on känkide suuruses.
    • Metateadmine- teadmine omaenda tunnetusvõimete ja teadmiste kohta
  • Mõtlemise areng lapsel: Jean Piaget’ teooria
    • Inimese vaimset arengut saab kirjeldada kahe protsessi- assimilatsiooni ja akommodatsiooni kaudu
    • Sarnastumine ehk assimilatsioon - inimene muudab väliskeskkonnast saabuvat informatsiooni nii, et see sobiks tema olemasolevasse tunnetusstruktuuri
    • Kohandamine ehk akommodatsioon - inimesed muudavad oma tunnetusstruktuure nii, et need oleksid kooskõlas uute kogemustega

Keel

  • Keel on inimestele omane häälikutel põhinev märgisüsteem
  • Inimkeelel on 5 üldist omadust
    • Osutamine- keelemärgid tähistavad ja kirjeldavad ümbritseva maailma asju, seisundeid ja sündmusi
    • Tähendus- iga sõna või sõnakombinatsioon väljendab mingit mõtet või tähendust
    • Suhtlemine - keel on inimestevaheline ehk kommunikatiivne; ta võimaldab suhelda
    • Konstruktiivsus- keele lausungid moodustatakse teatud piiratud arvu algelementide(tähed ja sõnad) kombineerimise teel, mis lubab keelt oskaval inimesel kokku seada või mõista lausungeid, mida ta varem ei ole kuulnud
    • Reeglid- keeles on piirangud, mis lubavad üksnes kindlaid märkide järjestusi
  • Kõik keeled on astmelise ehk hierarhilise ülesehitusega
    • Häälikud ehk foneemid
    • Sõnad või sõnaosad(nt käändelõpud)
    • Laused
    • Jutustus, peatükk, raamat
  • Foneem - väikseim häälikuline ühik, mille poolest üks mõtestatud keelekatke saab teisest erineda (nt veri ja vari); eri keelter erinev hulk foneeme. 15-85
  • Morfeem - keele väikseimad tähenduslikud ühikud; morfeemid koosnevad kindlas järjestuses olevatest foneemidest; morfeemil on eri sõnades sama tähendus; tähenus ei ole vaid tüvedel, vaid ka teistel sõnaosadel, nt pöörde- ja käändelõppudel; morfeemi ei saa enam väiksemateks tähenduslikeks ühikuteks jagada, ilma, et tähendus kaoks
  • Sõna- koosneb enamasti ühe või enama morfeemi kombinatsioonist
  • Süntaks- reeglite kogu, mille alusel luuakse keeles tähenduslikke lauseid ja fraase
    • Eesti keeles koosneb lause kahest põhisõnafraasist: nimisõnafraasist(must kass ) ja tegusõnafraasist(läks üle tee)
  • Leksikaalse sisu analüüs- huvitub sellest, missuguseid sõnu kasutatakse, samuti sõnade suhtelisest sagedusest
  • Keele süntaktilise sisu analüüs- pööratakse tähelepanu sellele, kuidas sõnadest moodustuvad fraasid ja lausungid, keele-elementide kombineerimise reeglitele- grammatikale.
  • Tähenduse ehk semantilise sisu analüüs- tahetakse teada, mis on lausungi sisu
  • LASTE KEELE ARENG
    • Koogamine - kolmanda elukuu alguses; suurte inimeste jutule vastu häälitsemine või ise nendega häälitsedes kontakti võtmine; koogamisega annab laps märku, et tahab suhelda; koogamise algusaeg ei näita tunnetusliku arengu taset, vaid sõltub tema füüsilisest küpsemisest; kurtide laste koogamine ei erine ’tavalaste’ omast; esimesteks häälikuteks tavaliselt täishäälikud, ka H on sage
    • Lalisemine - neljandal kuul; laps kasutab peamiselt kaas- ja täishäälikutest koosnevaid silpe; lalisemise algusaeg sõltub küpsemisest, edaspidi muutub järjest märgatavamaks sotsiaalse keskkonna mõju kõne arengule; kurdid lapsed laliseva alguses sama sageli ja sama palju kui kuuljad, esimese eluaasta teisel poolel hakkavad aga vähem lalisema
    • Häälemäng- 6.-7. elukuul; laps kordab pikalt silpe; on ilmne, et tegevus pakub neile lõbu; hiljem hakkavad lalisemise abil teiste käitumist mõjutama; lalisemine hakkab vähenema esimeste sõnade tekkimisel
      • Lalisemisperioodi alguses lalisevad maailma eri paikade lapsed samamoodi, selles vanuses võib laps omandada mistahes keele; neljanda ja kümnenda elukuu vahel muutub lalin järjest rohkem emakeelseks.
      • 8- kuused Jaapani lapsed ei erista enam L ja R häälikuid, sest jaapani keeles neid foneeme ei eristata
      • Aastase soomlase aju, nagu täiskasvanu omagi, ei erista Õ häälikut
      • Juba enne rääkima õppimist omandab laps selle foneetilise süsteemi, mida iga päev kuuleb
    • Kajakõne ehk ehholaalia periood- 9. elukuu; laps imiteerib täiskasvanu kõnet; 9.-12. kuul hakkab lalin meenutama täiskasvanu lausungite mustreid
    • Sõna- tavaliselt 10. elukuul; ÜHESÕNALISTE LAUSUNGITE PERIOOD; 1,5a- kahesõnaliste lausungite periood- lapsräägib telegraafstiilis
    • Keerulisemad lausungid- 2-2,5a
    • Ülereguleerimine- laps teeb vigu, mida varem ei teinud, ilmutades grammatikareeglite tundmist ja kasutades neid ka erandsõnadel
  • KEELE OMANDAMISE TEOORIAD
    • Õppimisteooria- Burrhus Skinner ; kõne arengu seisukohalt on oluline lastega palju ja õigesti rääkida ning nende vigu parandada
    • Keeleorganiteooria- Noam Chomsky ; keele keerukate reeglite omandamine on võimalik üksnes tänu sellele, et inimesel on keele omandamiseks pärilikud eeldused; keeleorgani olemasolu; kriitiline periood
    • Kriitiline periood- ajavahemik, mille vältel ajus paiknev keeleorgan on tundlik keelekeskkonna mõju suhtes
      • kui laps kasvab aasta-pooleteise ja puberteedi saabumise vahemikus väljaspool keelekeskkonda, siis ei ole keele täielik omandamine enam võimalik
  • Hoidekeel- täiskasvanud räägivad lastega aeglasemalt, rõhutatud intonatsiooniga, lihtsustatakse lausestruktuuri, lausung on lühem, pausid on pikemad ja sagedasemad

Tunnetuspsühholoogia konspekt mälu-mõtlemine-probleemide lahendamine-keel #1 Tunnetuspsühholoogia konspekt mälu-mõtlemine-probleemide lahendamine-keel #2 Tunnetuspsühholoogia konspekt mälu-mõtlemine-probleemide lahendamine-keel #3 Tunnetuspsühholoogia konspekt mälu-mõtlemine-probleemide lahendamine-keel #4 Tunnetuspsühholoogia konspekt mälu-mõtlemine-probleemide lahendamine-keel #5 Tunnetuspsühholoogia konspekt mälu-mõtlemine-probleemide lahendamine-keel #6
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 6 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2014-01-26 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 144 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor Sille Sündema Õppematerjali autor
Konspekt valmis "Psühholoogia gümnaasiumile" põhjal.

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
36
docx

PSÜHHOLOOGIA: MÄLU. KEEL JA KÕNE. MÕTLEMINE. ARENG

PSÜHHOLOOGIA: MÄLU. KEEL JA KÕNE. MÕTLEMINE. ARENG  MÄLU- võime meelde jätta, meeles hoida ja meenutada; mäletamine. Seda reguleerib ja juhib ajus olev hipokampus.    Jaotus mälu kestvuse alusel: o Sensoorne mälu:  Ikooniline  Kajaline o Lühimälu (töömälu)—pikaajaline mälu  Lühimälu maht 7+-2 ühikut    A.Baddeley- operatiiv ehk töömälu o Tsentraalne täidesaatev süsteem- tähelepanu suunav ja informatsiooni töötlemist kontrolliv süsteem, mis koondab informatsiooni mälusüsteemi erinevatest osadest (sh. pikaajalisest mälust)  Hääldusring- toimub lühiaegne verbaalse informatsiooni säilitamine ja selle kordamine  Episoodiline puhver- vahemälu, salvestab „kokkupakitud„ pilte  Visanditahvel- võimaldab visuaal

Üldpsühholoogia
thumbnail
6
pdf

Kordamiskusimused Mälu

Kordamisküsimused: MÄLU (Gleitman jt 8.ptk JA/VÕI E.Tulvingu „Mälu“ 1.ptk + loengumaterjal) 1. Mälu struktuur (ajalise säilimise alusel) – sensoorne, töömälu (lühiajaline mälu) ja pikaajaline mälu. Kirjelda neid mäluliike ning nende omavahelist seost (lähtudes Atkinsoni ja Shiffrini staadiumide teooriast). Mis mõjutab unustamist nendes mälusüsteemides? Atkinson & Shiffrin (1968): Hoidlamudel koosneb 3 põhiüksusest: Sensoorne mälu, Lühiajaline hoidla ja Pikaajaline mälu. · Mälu on nagu raamatukogu, kus mälestused asuvad teatud kohtades · Meenutamine on otsing leidmaks teatud spetsiifilisi mälestusi · Mälu toimib erinevate hoidlate süsteemina - on sensoorne, lühiajaline ja pikaajaline hoidla Sensoorne mälu - sinna pääseb sensoorne info, kuid sealt väljuvad asjad, millele tähelepanu ei pöörata. See, millele tähelepanu pööratakse, liigub edasi töö- ehk lühimällu. · Modaalsusspetsiifiline - igal

Eripedagoogika
thumbnail
38
docx

Arengupsühholoogia eksamiks kordamine

Arengupsühholoogia Kuldvillak:  Nii nimetatakse kõnest arusaamist: retseptiivne kõne  Nii nimetatakse u. 4. elukuul tekkivat täis- ja kaashäälikute kombineerimist: lalisemine  Need on eesti laste esimesed sõnad: emme, aitäh, nämm-nämm  Selles vanuses hakkab laps kasutama kahesõnalisi lausungeid: 2aastaselt  Chomsky lõi selle kõne omandamise teooria: kõneorgani teooria  Dekontekstualiseeritud kõne viitab sellele: rääkimine asjadest, mida ei ole siin ja praegu  See on kuulsaim lapse kiindumusstiili mõõdik: võõra situatsiooni katse  Seda kasvatusstiili iseloomustab kõrge nõudlikkus ja madal soojus: autoritaarne kasvatusstiil  Need on sotsiaalsete reeglite tüübid: moraalsed, konventsionaalsed, personaalsed, prudentsiaalsed  Seda demonstreeris Pavlovi katse koertega: klassikaline tingimine  Selle alla kuuluvad empaatia, abistamine ja heateod: prosotsiaalne käitumine  Nii nimetat

Arengupsühholoogia
thumbnail
75
docx

Kognitiivne psühholoogia

Kognitiivne psühholoogia TAJU I LOENG Kognitiivne psühholoogia on tunnetusprotsesside uurimine – kuidas inimene tajub, mäletab, mõistab ja mõtleb Kognitsioonid – teadmised, hoiakud, veendumused jne - Need moodustavad eesmärgipärase infosüsteemi Eksperimentide mudelite neuropsühholoogiliste uuringute ajukuvamise - Multidistsiplinaarne – sama probleemi kallale tulevad inimesed ma meetoditega - Interdistsiplinaarne – meetodid räägitakse omavahel läbi ja luuakse ühine meetod Kognitiivteadus – mudelite loomine.

Psühhomeetria
thumbnail
4
doc

Mälu

MÄLU Organismi võime omandada ja säilitada kasulikke oskusi, teadmisi ja harjumusi. Mälu liigid Mälu on mitmene süsteem, kus on võimalik eristada alasüsteeme ehk eri mäluliike. 1. Info salvestumine erinevate meelte kaudu Nägemismälu Kuulmismälu Lõhnamälu Liigutusmälu 2. Ajaline kestvus Lühimälu (töömälu, working memory) Pikaajaline mälu (püsimälu) Lühimälu Hetkel aktiveerunud pikaajalise mälu osa, mis võimaldab tegevust koordineerida. Näiteks tekstist arusaamiseks on vaja meeles pidada kogu eelnevalt loetut. Info püsimine sõltub tähelepanust ja materjali organiseeritusest, keskmine aeg on mõni sekund ­ pool minutit. Maht - 7 + - 2 järjestikust elementi (ühikut). Et seda suurendada, pakitakse info kokku suuremateks mõtestatud ühikuteks ­ känkideks. Too näide! Seega saab suurendada mäluühiku mahtu, kuid mitte ühikute arvu. Pikaajaline mälu - ajaline kestvus - suur maht

Psühholoogia
thumbnail
30
docx

"Psühholoogia gümnaasiumile" kokkuvõte

Kokkuvõte psühholoogia õpikust 1. Psühholoogia, psüühika, teadvus 1.1. Mis on psühholoogia Psühholoogia on teadus, mis uurib inimese hinge- ja vaimuelu olemust ja avaldumise viise. / teadus inimese psüühikast. Psüühika on organismi võime peegeldada keskkonda ning vastavalt sellele muuta oma käitumist. / organismi sisemuses toimuvad vaimsed ja hingelised tegevused. 1.2. Psüühika ja teadvus Psüühika liigitamine ülesannete/funktsioonide järgi on seni osutunud kõige viljakamaks. Kõige laiemalt võttes on psüühika ülesanne organismi teavitamine

Psühholoogia alused
thumbnail
4
doc

Mälu ja mõtlemine

S.S 27.02.2010 Psühholoogia töö konspekt 6(mälu)- ja 7. peatükk o Mälu on organismi võime omandada, säilitada ja väljastada informatsiooni. o Mälu protsessid : meeldejätmine,meelespidamine ja meeldetuletamine ­ omavahel tihedalt seotud ning ühtse mälutegevuse komponendid. o Meeldejätmine ­ sellega algab mälu töö info omandamiseks. Meeldejäämine sõltub mitmest asjaolust. o Eristatakse tahtlikku ja tahtmatut meeldejätmist. Tahtmatu info jääb meelde

Psühholoogia
thumbnail
67
ppt

Kognitiivsed protsessid. Areng ja roll õppimisel

Kognitiivsed protsessid. Areng ja roll õppimisel Nägemine, vaatlemine Tähelepanu Taju Kuulmine, täiskasvanute kõne Meeldejätmine: Mõtlemine: ·töötlemine töömälus mälust ja maailmast ·säilitamine pikaajalises mälus pärit infoga tegutsemine * Tähelepanu, töömälu maht on piiratud * Kognitiivsed protsessid on nii kontrollitud kui automaatsed (nõuavad vähest tähelepanu mahtu, st kulub vähe energiat) ·Tähendust konstrueeritakse ·Tunnetusprotsessid arenevad ­ seda peab õpetamisel arvestama Tähelepanu · Tähelepanu on teadvuse poolt eredalt ja selges vormis haaratud objekt või mõtteahel korraga käepäraste objektide või mõtteahelate hulgast. · Tähelepanu on psüühilise tegevuse suunamine objektile, millel on isiksuse jaoks püsiv või hetkeolukorrast läht

Arengupsühholoogia




Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun