Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Filosoofid: Kant, Schopenhauer, Hobber, Rousseau, Hegel, Marx (0)

1 Hindamata
Punktid
Elu - Luuletused, mis räägivad elus olemisest, kuid ka elust pärast surma ja enne sündi.

Esitatud küsimused

  • Kuidas elasid inimesed siis kui riiki ei olnud?
  • Mis on vabadus Hegeli arvates?

Lõik failist

Filosoofia KT
1. Immanuel   KANT  (1724-1804)
Ema kaudu oli Kant saksa päritolu.  Kanti  soontes voolas ka šotlase verd. 
Kanti isa oli sadulsepp. Immanuel oli peres neljas laps. Tal oli kolm venda ja  seitse  õde, kuid 
ellu jäid vaid üks vend ja kolm õde, teised surid varases nooruses. Perekonnas valitsesid 
pietistlikud veendumused ning elu oli väga kombekohane: siin ei nähtud midagi sündsusetut 
ega  kuuldud  midagi kõlvatut. 
Varases nooruses oli Kant häbelik ning hajameelne, mis takistas tema õppetööd Friedrichi 
kolleegiumis. Alles vanas eas sai Kant lahti häbelikkusest, kui see muutus 
tagasihoidlikkuseks. 
Ema suri, kui Immanuel oli 13aastane (isa surma ajal oli ta 21aastane). Täites ema soovi, 
astus ta ülikooli usuteaduskonda. Hiljem Kant veendus, et kutsumust tal  vaimuliku elukutseks 
ei ole ning häälgi oli selleks liiga nõrk. Kant kuulas lisaks matemaatika-, filosoofia- ja 
füüsikaloenguid ning tema kaaslased ei saanudki aru, mis elukutseks ta valmistub. 
Pärast Königsbergi ülikooli lõpetamist töötas Kant üheksa aastat koduõpetajana mitmes peres, 
muu hulgas ka krahv Keiserlingi juures. Kant ja krahvinna said suurteks sõpradeks ning selles 
peres omandas  filosoof peened  kombed.  Vestlused  krahvinnaga toimusid peamiselt 
lõunasöögi ajal ning siit  saigi  alguse Kanti harjumus lõunatada seltskonnas ning vestluse 
saatel. 1755. aastal võeti Kant privaatdotsendina tööle Königsbergi ülikooli 
filosoofiakateedrisse. 1770. aastal sai temast  loogika  ja metafüüsika korraline professor. 
Talle ei meeldinud, kui  tudengid tema loengul kõik üles kirjutasid. Tuupimine oli tema arvates 
kahjulik. Loengul valis Kant tavaliselt välja mõne lähedal istuva  kuulaja  ning otsustas selle 
näoilme järgi, kas räägitu jõuab pärale või mitte. Kanti häirisid igasugused lüngad, olgu siis 
nööbi- või hammastereas. Teda ärritas inimene, kellel mõni hammas puudus. Ükskord esines 
ta halvemini kui tavaliselt ning tunnistas  pärast, et keskendumist olevat seganud otse tema ees 
istunud tudeng, kelle kuuel  puudunud üks nööp. 
Kanti enesevalitsemisvõime ei olnud loomupärane, vaid pigem treenitud. Iseloomult pidas ta 
end melanhoolikuks. Sõpru oli tal vähe. Ta  arvas , et koleerikul ei saagi sõpru olla, sangviiniku 
jaoks on kõik sõbrad, kuid see tähendab, et õiget sõpra polegi, melanhoolikul on sõpru vähe, 
aga see-eest on nad head sõbrad. 
Naised ei mänginud Kanti elus suurt rolli. Ta jäi vallaliseks
Kanti tööpäev algas kell 5 hommikul . Siis valmistus ta loenguteks, mis algasid tavaliselt 
kell7. Lõunasöök oli Kanti jaoks ainus söögikord ning see kestis kella ühest nelja- viieni .
Kanti  tunnetusteooria
Tõelise teadmise staatuse pälvisid teadmised millegi üldkehtiva ning paratamatu kohta, nt 
matemaatika ja loogika aksioomid, väide, et kõigel on põhjus jne. Kanti huvitasid eelkõige 
just sellised tõelised teadmised, kuid ta arvas, et neis sisaldub nii kogemusest kui ka 
mõistusest lähtuvat. Inimtunnetusel on seega kaks allikat – meeled ja mõistus. Selles 
mõttes vastandubki Kanti tunnetusteooria nii traditsioonilisele empirismile kui ka 
ratsionalismile ning – vähemalt Kanti enda arvates – ületab mõlema puudused (ühekülgsuse): 
empirism alahindas mõistuse aktiivsust ja rolli  tunnetuses , ratsionalism aga kogemuse rolli 
tunnetuses. 
Igasugune teadmine väljendub Kanti arvates otsustusena. Otsustus on mõte, milles midagi 
väidetakse millegi kohta, nt Kõik inimesed on surelikud , Mõni kivi on raske. Igas otsustuses 
eristatakse subjekti ja predikaati. Subjekt  on see, mille kohta väidetakse, predikaat aga see, 
mida väidetakse. Otsustuste  seas eristas Kant analüütilisi (‘ osadeks  lahutamine’) ja sünteetilisi 
(‘kokkuühendamine’). 
Analüütiliselt tõene on selline otsustus, mille eitamine viib vasturääkivusele. Sünteetiliste 
otsustuste seas eristas Kant aposterioorseid (‘kogemusel põhinev’) ja aprioorseid (‘enne 
kogemust, kogemusest sõltumatu’) otsustusi. 
Asi iseeneses ja asi meie jaoks- Das  Ding an  sich
Kanti arvates on olemas objektiivne maailm, mille kohta me ei saa midagi konkreetset väita. 
See on asi iseeneses (Ding an sich). See tundmatu asi iseeneses mõjutab inimese 
meeleorganeid ja tekitab aistinguid. Seda, kuidas asi iseeneses meile nähtub, nimetab Kant 
asjaks meie jaoks (Ding für uns). Tunnetada saab ainult nähtumusi, asjad iseeneses on 
põhimõtteliselt tunnetamatud. Miks? 
Asi on selles, et tunnetuses eristab Kant kaht aspekti: 
1.  Tunnetuse   mateeria  – aistingud (neid põhjustab asi iseeneses). 
2. Tunnetuse  aprioorne  vorm – inimese mõistus vormib (korrapärastab) tunnetuse mateeria. 
Tunnetuse mateeria ei sisalda endas mingit korrapärasust. Nähtustele annavad korrapära 
inimmõistuse aprioorsed vormid. Me tajume maailma ajas ja ruumis, avastame maailmas 
seaduspärasusi (põhjuslikke jm  seoseid ) ainult tänu sellele, et inimmõistus on just niisugune ja 
mitte teistsugune. Asi iseeneses ei eksisteeri ei ajas ega ruumis, teda ei iseloomusta ei 
põhjuslikud ega muud seosed ning üldse ei saa seda asja iseeneses iseloomustada nende 
mõistete abil, mida me kasutamemaju, puid, kive jne kirjeldades. Bertrand Russell  selgitab 
seda nii: kui me kannaksime kogu aeg siniseid prille, siis tajuksime maailma sinisena, kuid 
see ei tähenda, et maailm ongi sinine. Kas see tähendab, et maailm kui asjade ja nähtuste 
kogum on vaid meie kujutlus? Jah, seda küll: ''Me tunnetame loodust üksnes nähtumuste, st 
meis olevate kujutluste kogumina ..” 
2. Artur  SCHOPENHAUER
- sakslane
Schopenhauer võttis omaks Immanuel Kanti mõtte, et tuleb eristadaasja iseeneses ja asju meie jaoks
Erinevalt Kantist väitis Schopenhauer, et me võime siiski tunnetada ka asja iseeneses – mitte kül  
mõistuse või intel ekti abil, sest viimane on mõeldud vaid nähtuste tunnetamiseks. Inimesel on aga 
olemas ka n­ö sisemine tunnetus, võime süüvida iseenesesse. Ainult iseennast me võime tunnetada 
kahte moodi: meelte kaudu (analoogselt asjade tajumisega) ning n­ö sisemiselt. Vi masel juhul me 
kogeme ennast kui tahet. Seega, Schopenhaueri arvates tarvitseb meil vaid süüvida iseendasse ning 
me mõistame, et meie  olemuseks  on  taheAsi iseeneses, mil e tunnetatavust Kant eitas, ongi 
tegelikult Tahe
Asi iseeneses on Tahe, kuid maailmaks me  nimetame  tavaliselt siiski seda, mil isena see Tahe (asi 
iseenese
s) meile nähtub, st asju meie jaoks. Maailm sel es tähenduses on kujutlus. Tegelikult elame 
kõik erinevates maailmades: rõõmsameelne inimene elab näiteks teistsuguses maailmas kui 
kurvameelne.
Schopenhauer sai  kuulsaks  ka oma pessimismiga. Ta  väitis, et me elame kõige halvemas reaalselt 
võimalikus maailmas. Kui maailm oleks veel hul em, siis ta lihtsalt lakkaks olemast.  Kuulake , mida ta 
on kirjutanud:
o
Iga inimese elu on  tervikuna  võttes tragöödia, kuid üksikasjades ­ komöödia.
o
Iga inimese elu on lakkamatu võitlus ­ ülekantud tähenduses puuduse või igavusega ning 
otseses mõttes ­ teiste inimestega.
o
Iga pisiasi võib teha inimese õnnetuks, kuid miski ei suuda teha inimest täiesti õnnelikuks. 
Mida ka ei räägitaks, õnneliku inimese kõige õnnelikum hetk on see, kui ta  uinub  ning õnnetu 
inimese kõige õnnetum hetk on see, kui ta ärkab.
o
Parimaks  saatuseks  inimesele on üldse mitte sündida.
o

Filosoofid-Kant-Schopenhauer-Hobber-Rousseau-Hegel-Marx #1 Filosoofid-Kant-Schopenhauer-Hobber-Rousseau-Hegel-Marx #2 Filosoofid-Kant-Schopenhauer-Hobber-Rousseau-Hegel-Marx #3 Filosoofid-Kant-Schopenhauer-Hobber-Rousseau-Hegel-Marx #4 Filosoofid-Kant-Schopenhauer-Hobber-Rousseau-Hegel-Marx #5 Filosoofid-Kant-Schopenhauer-Hobber-Rousseau-Hegel-Marx #6
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 6 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2014-01-20 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 4 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor xhelen Õppematerjali autor
Lühikokkuvõtted filosoofide elust/mõttemaailmast

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
14
docx

Filosoofia konspekt

FILOSOOFIA KORDAMINE PLATON · Platon (427-347 eKr) on ilmselt kuulsaim antiikaja filosoof, Sokratese õpilane · Platon rajas Ateenas oma kooli (Akadeemia), kõik ta teosed on ilmselt meieni säilinud · Platon on dualist ­ usub kahe maailma olemasolu: ideede maailm ja meeleline maailm · Ideede maailm on muutumatu (ei teki ega hävi) ja ideedest saab mõelda, meeleline maailm on muutlik, asju ja nähtusi saab meeltega tajuda · Idee ja meeltega tajutava asja vahekorra 3 tõlgendust: asi jäljendab ideed, idee kehastub asjas, asi on idee vari

Filosoofia
thumbnail
17
doc

LÄÄNE FILOSOOFIA

Eesmärk on piir, mis ei teeni teist, aga kõik teine teenib teda. Eesmärk lõpp-põhjuse tähenduses ei saa olla vahend. Ka filosoofia on Aristotelese jaoks eesmärk- ehk lõpp-põhjus. LOOGILISE (LOE: ANALÜÜTILISE, SÜLLOGISTILISE) MÕTLEMISE ÕPETUS ARISTOTELESEL Aristoteles on euroopaliku mõtlemisviisi ehk loogika alusepanija (Aristoteles ise kasutas terminit ,,analüütika". Alles Immanuel Kant hakkas kasutama nimetust ,,formaalne loogika"). Süllogistika -- järeldamisõpetus. Tänapäevane matemaatilise loogika (mis on 100-%-liselt sümboliseeritud, formaliseeritud) haru ,,predikaatarvutus" baseerub otseselt Aristotelese süllogistikal. 5 ARISTOTELESE EETIKA Teos "Nikomachose eetika". Eetiline inimene on vooruslik. Vooruslikkust peab õppima. Vooruslikkus on kesktee äärmuste vahel (näiteks: optimism ja pessimism)

Filosoofia
thumbnail
2
docx

Immanuel Kant

Immanuel Kant Immanuel kant sündis 22.aprillil 1724.aastal Ida-Preisimaal Königsbergi (tänapäeval tuntud kui Kaliningrad) linnas sadulsepa peres. Ristimisel anti tulevasele Saksa filosoofile nimeks Emanuel. Immanueliks muutis ta oma nime ise, olles õppinud Heebrea keelt. Kanti ema oli vaga kristlane, kes nõudis usulises elus ja kõiges muus täpsust ja rangust. Selle puritaanlikkuse ja ranguse pitserit kandis kogu Kanti elu ja ka tema filosoofilised tööd.

Filosoofia
thumbnail
10
docx

Immanuel Kant- Saksa filosoof

Pikkust oli tal vaid 157 cm, kuid vaimses mõttes kuulus ta hiiglaste hulka. Kanti kodulinnas Königsbergis tunti teda täpsuse musternäidisena: tema jalutuskäikude järgi olevat võinud kella õigeks panna. Ristimisel anti tulevasele filosoofile nimeks Emanuel; Immanueliks muutis ta selle hiljem ise, olles õppinud heebrea keelt. Kanti ema oli väga kristlane, kes nõudis usulises elus ja ka kõiges muus täpsust ja rangust. Ema tunnustas Kanti andeid. Ühes kirjas ütles Kant: "Ma ei unusta kunagi oma ema, sest ta istutas minusse esimese headuse seemne ja toitis seda; ta avas minu südame looduse mõjule; ta äratas ja avardas minu mõtteid, ning tema õpetustel oli minu elule kestev hea mõju.’’ Selle puritaanlikkuse ja ranguse pitserit kandis kogu Kanti elu ja ka tema filosoofilised tööd. Ema suri, kui Kant oli 13-aastane. Tema nooruspõlv ja õpinguaastad olid vaiksed ja silmatorkamatud. 8- kuni 16-aastaselt õppis

Saksa klassikaline filosoofia
thumbnail
3
doc

Immanuel Kant(1724- 1804)

Immanuel Kant (1724- 1804) Elulugu Immanuel Kant sündis 22. aprillil 1724 Ida-Preisimaal Königsbergi linnas sadulsepa peres. Kantide esivanemad Cantid olid arvatavasti pärit Sotimaaltt. Ristimisel anti tulevasele filosoofile nimeks Emanuel. Immanueliks muutis ta selle hiljem ise, olles õppinud heebrea keelt. Kanti ema oli vaga kristlane. Tema nooruspõlv ja õpinguaastad olid vaiksed ja silmatorkamatud. 1740. aastal asus ta õppima filosoofiat ning matemaatikat kohalikus ülikoolis. 1755 sai ta samas ülikoolis lektoriks ja 1770

Filosoofia
thumbnail
6
docx

Immanuel Kant

TALLINNA MAJANDUSKOOL Ametnikutöö osakond IMMANUEL KANT Referaat Juhendaja: Tallinn 2013 1. ELULUGU Immanuel Kant sündis Ida ­ Preisimaal 22.04.1724 a. Köningsbergis (tänapäeval tuntud kui Kaliningrad) sadulmeistri pojana. Tema esivanemad olid arvatavasti pärit Sotimaalt. Ristimisel anti tulevasele filosoofile nimeks Emanuel. Immanueliks muutis ta selle hiljem ise, olles õppinud heebrea keelt

Filosoofia
thumbnail
24
docx

Filosoofia koolieksam

filosoofia tekkis Kreekas – oluliseks peetud demokraatia olemasolu (inimesed vaidlesid), kuid kõige olulisem on see, et Kreeka oli väga müüdirohke maa. Müütide abil seletati maailma ja seal toimuvat. Kaupmehed tõid Kreekasse kaasa oma mütoloogiad, kõik olid erinevad, aga seletasid samu nähtusi. Hakkas tekkima müütide konkurents ja siis arvatakse, et sellises olukorras tekkis alternatiivne seletus. Esimene koolkond – Mileetose koolkond. Thales oli esimene filosoof (u 630 – 570), tema hakkas arvama, et alguses oli lihtsalt vesi ja seda peetaksegi filosoofia tekkeks. Müütide aasemel leiti loodusega seletatav maailma algus. Mileetose koolkonna filosoofid – loodusfilosoofid. 2. Francis Baconi elu ja filosoofia (1561 – 1626) -> üleminekuaja filosoof (keskaeg on lõppenud ja uusaeg alanud) Uusaja esimene filosoof on Descartes, Bacon on teenäitaja Renessansiaeg on möödunud, avastas inimese ja tema loomingulisuse, hakati

Filosoofia
thumbnail
7
doc

Immanuel Kant

SISSEJUHATUS Valisin oma referaadi teemaks saksa filosoof Immanuel Kanti, tema eluloo ja tähtsama teooria. Algul põhiliselt seepärast, et filosoofil on äärmiselt huvitav eesnimi. Hilisemal tutvumisel filosoofi eluloo ja tõekspidamistega leidsin, et nii mõnigi temapoolt öeldu ja erinavate aurorite poolt väljatoodu kirjeldab ka mind ennast. Lisaksin leidsin ühe mulle huvitava fakti. Nimelt Tartu Ülikooli kunstimuuseum tähistas eelmisel aastal oma 209. aastapäeva üritusega Rääkivad pead, kus muuseumi varasalvedest toodi

Filosoofia




Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun