Filosoofia KT
1. Immanuel KANT (1724-1804)
Ema kaudu oli Kant saksa päritolu. Kanti soontes voolas ka šotlase verd.
Kanti isa oli sadulsepp. Immanuel oli peres neljas laps. Tal oli kolm venda ja seitse õde, kuid
ellu jäid vaid üks vend ja kolm õde, teised surid varases nooruses. Perekonnas valitsesid
pietistlikud veendumused ning elu oli väga kombekohane: siin ei nähtud midagi sündsusetut
ega kuuldud midagi kõlvatut.
Varases nooruses oli Kant häbelik ning hajameelne, mis takistas tema õppetööd Friedrichi
kolleegiumis. Alles vanas eas sai Kant lahti häbelikkusest, kui see muutus
tagasihoidlikkuseks.
Ema suri, kui Immanuel oli 13aastane (isa surma ajal oli ta 21aastane). Täites ema soovi,
astus ta ülikooli usuteaduskonda. Hiljem Kant veendus, et kutsumust tal vaimuliku elukutseks
ei ole ning häälgi oli selleks liiga nõrk. Kant kuulas lisaks matemaatika-, filosoofia- ja
füüsikaloenguid ning tema kaaslased ei saanudki aru, mis elukutseks ta valmistub.
Pärast Königsbergi ülikooli lõpetamist töötas Kant üheksa aastat koduõpetajana mitmes peres,
muu hulgas ka krahv Keiserlingi juures. Kant ja krahvinna said suurteks sõpradeks ning selles
peres omandas filosoof peened kombed. Vestlused krahvinnaga toimusid peamiselt
lõunasöögi ajal ning siit saigi alguse Kanti harjumus lõunatada seltskonnas ning vestluse
saatel. 1755. aastal võeti Kant privaatdotsendina tööle Königsbergi ülikooli
filosoofiakateedrisse. 1770. aastal sai temast loogika ja metafüüsika korraline professor.
Talle ei meeldinud, kui tudengid tema loengul kõik üles kirjutasid. Tuupimine oli tema arvates
kahjulik. Loengul valis Kant tavaliselt välja mõne lähedal istuva kuulaja ning otsustas selle
näoilme järgi, kas räägitu jõuab pärale või mitte. Kanti häirisid igasugused lüngad, olgu siis
nööbi- või hammastereas. Teda ärritas inimene, kellel mõni hammas puudus. Ükskord esines
ta halvemini kui tavaliselt ning tunnistas pärast, et keskendumist olevat seganud otse tema ees
istunud tudeng, kelle kuuel puudunud üks nööp.
Kanti enesevalitsemisvõime ei olnud loomupärane, vaid pigem treenitud. Iseloomult pidas ta
end melanhoolikuks. Sõpru oli tal vähe. Ta arvas , et koleerikul ei saagi sõpru olla, sangviiniku
jaoks on kõik sõbrad, kuid see tähendab, et õiget sõpra polegi, melanhoolikul on sõpru vähe,
aga see-eest on nad head sõbrad.
Naised ei mänginud Kanti elus suurt rolli. Ta jäi vallaliseks
Kanti tööpäev algas kell 5 hommikul . Siis valmistus ta loenguteks, mis algasid tavaliselt
kell7. Lõunasöök oli Kanti jaoks ainus söögikord ning see kestis kella ühest nelja- viieni .
Kanti tunnetusteooria
Tõelise teadmise staatuse pälvisid teadmised millegi üldkehtiva ning paratamatu kohta, nt
matemaatika ja loogika aksioomid, väide, et kõigel on põhjus jne. Kanti huvitasid eelkõige
just sellised tõelised teadmised, kuid ta arvas, et neis sisaldub nii kogemusest kui ka
mõistusest lähtuvat. Inimtunnetusel on seega kaks allikat – meeled ja mõistus. Selles
mõttes vastandubki Kanti tunnetusteooria nii traditsioonilisele empirismile kui ka
ratsionalismile ning – vähemalt Kanti enda arvates – ületab mõlema puudused (ühekülgsuse):
empirism alahindas mõistuse aktiivsust ja rolli tunnetuses , ratsionalism aga kogemuse rolli
tunnetuses.
Igasugune teadmine väljendub Kanti arvates otsustusena. Otsustus on mõte, milles midagi
väidetakse millegi kohta, nt Kõik inimesed on surelikud , Mõni kivi on raske. Igas otsustuses
eristatakse subjekti ja predikaati. Subjekt on see, mille kohta väidetakse, predikaat aga see,
mida väidetakse. Otsustuste seas eristas Kant analüütilisi (‘ osadeks lahutamine’) ja sünteetilisi
(‘kokkuühendamine’).
Analüütiliselt tõene on selline otsustus, mille eitamine viib vasturääkivusele. Sünteetiliste
otsustuste seas eristas Kant aposterioorseid (‘kogemusel põhinev’) ja aprioorseid (‘enne
kogemust, kogemusest sõltumatu’) otsustusi.
Asi iseeneses ja asi meie jaoks- Das Ding an sich
Kanti arvates on olemas objektiivne maailm, mille kohta me ei saa midagi konkreetset väita.
See on asi iseeneses (Ding an sich). See tundmatu asi iseeneses mõjutab inimese
meeleorganeid ja tekitab aistinguid. Seda, kuidas asi iseeneses meile nähtub, nimetab Kant
asjaks meie jaoks (Ding für uns). Tunnetada saab ainult nähtumusi, asjad iseeneses on
põhimõtteliselt tunnetamatud. Miks?
Asi on selles, et tunnetuses eristab Kant kaht aspekti:
1. Tunnetuse mateeria – aistingud (neid põhjustab asi iseeneses).
2. Tunnetuse aprioorne vorm – inimese mõistus vormib (korrapärastab) tunnetuse mateeria.
Tunnetuse mateeria ei sisalda endas mingit korrapärasust. Nähtustele annavad korrapära
inimmõistuse aprioorsed vormid. Me tajume maailma ajas ja ruumis, avastame maailmas
seaduspärasusi (põhjuslikke jm seoseid ) ainult tänu sellele, et inimmõistus on just niisugune ja
mitte teistsugune. Asi iseeneses ei eksisteeri ei ajas ega ruumis, teda ei iseloomusta ei
põhjuslikud ega muud seosed ning üldse ei saa seda asja iseeneses iseloomustada nende
mõistete abil, mida me kasutamemaju, puid, kive jne kirjeldades. Bertrand Russell selgitab
seda nii: kui me kannaksime kogu aeg siniseid prille, siis tajuksime maailma sinisena, kuid
see ei tähenda, et maailm ongi sinine. Kas see tähendab, et maailm kui asjade ja nähtuste
kogum on vaid meie kujutlus? Jah, seda küll: ''Me tunnetame loodust üksnes nähtumuste, st
meis olevate kujutluste kogumina ..”
2. Artur SCHOPENHAUER
- sakslane
Schopenhauer võttis omaks Immanuel Kanti mõtte, et tuleb eristadaasja iseeneses ja asju meie jaoks.
Erinevalt Kantist väitis Schopenhauer, et me võime siiski tunnetada ka asja iseeneses – mitte kül
mõistuse või intel ekti abil, sest viimane on mõeldud vaid nähtuste tunnetamiseks. Inimesel on aga
olemas ka nö sisemine tunnetus, võime süüvida iseenesesse. Ainult iseennast me võime tunnetada
kahte moodi: meelte kaudu (analoogselt asjade tajumisega) ning nö sisemiselt. Vi masel juhul me
kogeme ennast kui tahet. Seega, Schopenhaueri arvates tarvitseb meil vaid süüvida iseendasse ning
me mõistame, et meie olemuseks on tahe . Asi iseeneses, mil e tunnetatavust Kant eitas, ongi
tegelikult Tahe
Asi iseeneses on Tahe, kuid maailmaks me nimetame tavaliselt siiski seda, mil isena see Tahe (asi
iseeneses) meile nähtub, st asju meie jaoks. Maailm sel es tähenduses on kujutlus. Tegelikult elame
kõik erinevates maailmades: rõõmsameelne inimene elab näiteks teistsuguses maailmas kui
kurvameelne.
Schopenhauer sai kuulsaks ka oma pessimismiga. Ta väitis, et me elame kõige halvemas reaalselt
võimalikus maailmas. Kui maailm oleks veel hul em, siis ta lihtsalt lakkaks olemast. Kuulake , mida ta
on kirjutanud:
o
Iga inimese elu on tervikuna võttes tragöödia, kuid üksikasjades komöödia.
o
Iga inimese elu on lakkamatu võitlus ülekantud tähenduses puuduse või igavusega ning
otseses mõttes teiste inimestega.
o
Iga pisiasi võib teha inimese õnnetuks, kuid miski ei suuda teha inimest täiesti õnnelikuks.
Mida ka ei räägitaks, õnneliku inimese kõige õnnelikum hetk on see, kui ta uinub ning õnnetu
inimese kõige õnnetum hetk on see, kui ta ärkab.
o
Parimaks saatuseks inimesele on üldse mitte sündida.
o
FILOSOOFIA KORDAMINE PLATON · Platon (427-347 eKr) on ilmselt kuulsaim antiikaja filosoof, Sokratese õpilane · Platon rajas Ateenas oma kooli (Akadeemia), kõik ta teosed on ilmselt meieni säilinud · Platon on dualist usub kahe maailma olemasolu: ideede maailm ja meeleline maailm · Ideede maailm on muutumatu (ei teki ega hävi) ja ideedest saab mõelda, meeleline maailm on muutlik, asju ja nähtusi saab meeltega tajuda · Idee ja meeltega tajutava asja vahekorra 3 tõlgendust: asi jäljendab ideed, idee kehastub asjas, asi on idee vari
Eesmärk on piir, mis ei teeni teist, aga kõik teine teenib teda. Eesmärk lõpp-põhjuse tähenduses ei saa olla vahend. Ka filosoofia on Aristotelese jaoks eesmärk- ehk lõpp-põhjus. LOOGILISE (LOE: ANALÜÜTILISE, SÜLLOGISTILISE) MÕTLEMISE ÕPETUS ARISTOTELESEL Aristoteles on euroopaliku mõtlemisviisi ehk loogika alusepanija (Aristoteles ise kasutas terminit ,,analüütika". Alles Immanuel Kant hakkas kasutama nimetust ,,formaalne loogika"). Süllogistika -- järeldamisõpetus. Tänapäevane matemaatilise loogika (mis on 100-%-liselt sümboliseeritud, formaliseeritud) haru ,,predikaatarvutus" baseerub otseselt Aristotelese süllogistikal. 5 ARISTOTELESE EETIKA Teos "Nikomachose eetika". Eetiline inimene on vooruslik. Vooruslikkust peab õppima. Vooruslikkus on kesktee äärmuste vahel (näiteks: optimism ja pessimism)
Immanuel Kant Immanuel kant sündis 22.aprillil 1724.aastal Ida-Preisimaal Königsbergi (tänapäeval tuntud kui Kaliningrad) linnas sadulsepa peres. Ristimisel anti tulevasele Saksa filosoofile nimeks Emanuel. Immanueliks muutis ta oma nime ise, olles õppinud Heebrea keelt. Kanti ema oli vaga kristlane, kes nõudis usulises elus ja kõiges muus täpsust ja rangust. Selle puritaanlikkuse ja ranguse pitserit kandis kogu Kanti elu ja ka tema filosoofilised tööd.
Pikkust oli tal vaid 157 cm, kuid vaimses mõttes kuulus ta hiiglaste hulka. Kanti kodulinnas Königsbergis tunti teda täpsuse musternäidisena: tema jalutuskäikude järgi olevat võinud kella õigeks panna. Ristimisel anti tulevasele filosoofile nimeks Emanuel; Immanueliks muutis ta selle hiljem ise, olles õppinud heebrea keelt. Kanti ema oli väga kristlane, kes nõudis usulises elus ja ka kõiges muus täpsust ja rangust. Ema tunnustas Kanti andeid. Ühes kirjas ütles Kant: "Ma ei unusta kunagi oma ema, sest ta istutas minusse esimese headuse seemne ja toitis seda; ta avas minu südame looduse mõjule; ta äratas ja avardas minu mõtteid, ning tema õpetustel oli minu elule kestev hea mõju.’’ Selle puritaanlikkuse ja ranguse pitserit kandis kogu Kanti elu ja ka tema filosoofilised tööd. Ema suri, kui Kant oli 13-aastane. Tema nooruspõlv ja õpinguaastad olid vaiksed ja silmatorkamatud. 8- kuni 16-aastaselt õppis
Immanuel Kant (1724- 1804) Elulugu Immanuel Kant sündis 22. aprillil 1724 Ida-Preisimaal Königsbergi linnas sadulsepa peres. Kantide esivanemad Cantid olid arvatavasti pärit Sotimaaltt. Ristimisel anti tulevasele filosoofile nimeks Emanuel. Immanueliks muutis ta selle hiljem ise, olles õppinud heebrea keelt. Kanti ema oli vaga kristlane. Tema nooruspõlv ja õpinguaastad olid vaiksed ja silmatorkamatud. 1740. aastal asus ta õppima filosoofiat ning matemaatikat kohalikus ülikoolis. 1755 sai ta samas ülikoolis lektoriks ja 1770
TALLINNA MAJANDUSKOOL Ametnikutöö osakond IMMANUEL KANT Referaat Juhendaja: Tallinn 2013 1. ELULUGU Immanuel Kant sündis Ida Preisimaal 22.04.1724 a. Köningsbergis (tänapäeval tuntud kui Kaliningrad) sadulmeistri pojana. Tema esivanemad olid arvatavasti pärit Sotimaalt. Ristimisel anti tulevasele filosoofile nimeks Emanuel. Immanueliks muutis ta selle hiljem ise, olles õppinud heebrea keelt
filosoofia tekkis Kreekas – oluliseks peetud demokraatia olemasolu (inimesed vaidlesid), kuid kõige olulisem on see, et Kreeka oli väga müüdirohke maa. Müütide abil seletati maailma ja seal toimuvat. Kaupmehed tõid Kreekasse kaasa oma mütoloogiad, kõik olid erinevad, aga seletasid samu nähtusi. Hakkas tekkima müütide konkurents ja siis arvatakse, et sellises olukorras tekkis alternatiivne seletus. Esimene koolkond – Mileetose koolkond. Thales oli esimene filosoof (u 630 – 570), tema hakkas arvama, et alguses oli lihtsalt vesi ja seda peetaksegi filosoofia tekkeks. Müütide aasemel leiti loodusega seletatav maailma algus. Mileetose koolkonna filosoofid – loodusfilosoofid. 2. Francis Baconi elu ja filosoofia (1561 – 1626) -> üleminekuaja filosoof (keskaeg on lõppenud ja uusaeg alanud) Uusaja esimene filosoof on Descartes, Bacon on teenäitaja Renessansiaeg on möödunud, avastas inimese ja tema loomingulisuse, hakati
SISSEJUHATUS Valisin oma referaadi teemaks saksa filosoof Immanuel Kanti, tema eluloo ja tähtsama teooria. Algul põhiliselt seepärast, et filosoofil on äärmiselt huvitav eesnimi. Hilisemal tutvumisel filosoofi eluloo ja tõekspidamistega leidsin, et nii mõnigi temapoolt öeldu ja erinavate aurorite poolt väljatoodu kirjeldab ka mind ennast. Lisaksin leidsin ühe mulle huvitava fakti. Nimelt Tartu Ülikooli kunstimuuseum tähistas eelmisel aastal oma 209. aastapäeva üritusega Rääkivad pead, kus muuseumi varasalvedest toodi
Kõik kommentaarid