Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA (6)

5 VÄGA HEA
Punktid
 
Säutsu twitteris
TARTU ÜLIKOOL
Pärnu kolledž
Turismiosakond





EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA
Referaat

Juhendaja : professor Matti Raudjärv


Pärnu 2007



SISUKORD


Sissejuhatus......................................................................................................................3
1.Käibemaksuajalugu.......................................................................................................5
1.1. Käibemaksu teke kumuleeruva maksuna......................................................5
1.2. Mittekumuleeruva käibemaksu teke..............................................................8
1.3. Erinevad käibemaksusüsteemid Eestis..........................................................9
2. Käibemaksu olemus.................................................................................................... 10
2.1. Käibemaksu põhimõtted...............................................................................10
2.2. Olulisemad mõisted käibemaksuseaduses....................................................12
3. Käibemaksumäärad Eesti Vabariigis...........................................................................16
Järeldused ja ettepanekud................................................................................................21
Kokkuvõte.......................................................................................................................22
Viidatud allikad...............................................................................................................23









SISSEJUHATUS


On hea tõdeda, et antud referaadi teema on praegusel ajal aktuaalne . Tänavu on riigikogus käsitlused mitme erineva valdkonna käibemaksu määrasid. Lähiajal on plaanis etenduse ja kontserdi piletite käibemaksumäära tõstmine 18 % - ni.
Käesoleva referaadi eesmärgiks on anda ülevaade ja analüüsida Eesti Vabariigi käibemaksupoliitikaga seotud peamiseid mõisteid ja olulisemaid küsimusi. Referaadi koostamine annab võimaluse sügavamalt uurida käibemaksu olemust tänapäeval ja ka varasematel ajajärkudel.
Tänapäeva maksusüsteem tähendab erinevaid makse, milles maksustatakse nii tulu kui ka tarbimist. Kõige ja kõigi maksustamise põhjuseks on maksevõimelisuse põhimõte ja riigi rahavajadus. Riigi rahavajadus on viimaste aastasadade jooksul kasvanud, sest riik on võtnud enda kanda väga suure hulga ülesandeid, mille täitmiseks on vaja üha rohkem vahendeid. Mida rohkem riik makse nõuab, seda rohkem muutub riik nn maksuriigiks, s.t kodaniku jaoks hakkab riik samastuma kõrgete maksudega. Samas ei saa maksude vajalikkust kahtluse alla panna, sest riik peab oma vahendeid kuskilt saama. Ilma maksudeta riik oleks sellisel juhul võimalik, kui kogu majandus alluks otseselt riigi kontrollile ning puuduks eraomand ja iseseisev ettevõtlus. Tegelikult on pea iga riigi tekkega maksevõimelise kodaniku jaoks kaasas käinud rahalised või mitterahalised kohustused.
Käibemaks on kaudne maks, mis mõjutab otseselt maksustavate kaupade ja teenuste müügihinda. Käibemaksu peab tasuma iga tarbija, piisab ainult kauba või teenuste tarbimisest
Referaat annab ülevaate olulisematest käibemaksuga seotud küsimustest. Antud töös tutvustatakse täpsemalt maksustamise ja käibemaksu ajalugu, mis peaks aitama paremini mõista tänapäevast käibemaksu, Eesti Vabariigi käibemaksu olemust, põhimõtteid, käibemaksuga seotud olulisemaid mõisteid ja käibemaksumäärasid.
Referaadi kirjutamisel olen lähte andmetena kasutatud erialakirjandust, Eesti Vabariigi käibemaksuseadust ja teavet internetist.

  • KÄIBEMAKSU AJALUGU

  • Käibemaksu teke kumuleeruva maksuna
    Lisandunud väärtuse maks, mida meie Eestis tunneme käibemaksuna, on uuema aja nähtus, mille võidukäik jääb 20. sajandi teise poolde. Kui võrrelda käibemaksu ja tulumaksu arengut, siis osaliselt on see toimunud paralleelselt. Selle põhjuseks on see, et maksustamine on alati käinud kaasas ühiskondliku korraldusega ning tänapäevane tulu- ja käibemaks nõuavad administreerimiseks üsnagi suurt haldusaparaati ning kontrollivõimalusi. Enam ei piisa sillal seisvast relvastatud sõduritest, kes möödujatelt raha nõuavad. Just selliselt on toimunud algselt maksude kogumine. Vanimate maksude hulka kuuluvad tollid ning nende jäljed ulatuvad vanasse Egiptusesse ja Idamaadesse kolmandasse aastatuhandesse e. Kr. Maksudest ei saa mööda ka piibel . Näiteks Moosese 3. raamatus (3 Mo 27, 3-32) 13. saj. e. Kr. räägitakse kümnistest (Ja kõik kümnist veistest, pudulojustest, kõigist, kes karjasekepi alt läbi käivad...) (Lind 2006 : 9).
    Vanadel aegadel olid enamasti eelistatud just kaudsed maksud , sest võrreldes otseste maksudega on tegemist suhteliselt primitiivsete maksudega. Kaudsete maksude määramiseks pidi üle lugema mingid viljapuud, loomad, üle silla käivad istikud ja vastavalt maksu määrama. Karl Häuser võrdleb ilmekalt makse antiikajal ja toob välja põhjuse, miks olid populaarsed objektiivsed ja kaudsed maksud: maksukogujad, tolliametnikud ei pidanud oskama lugeda ega kirjutada, nad pidid oskama ainult arvutama, et oma ülesannetega toime tulla. Tänapäeval ei julge enam keegi käibemaksu primitiivseks nimetada, sest tegemist on äärmiselt keeruka süsteemiga ning nii maksukohustuslane kui ka maksuhaldur peavad opereerima suure hulga määratlemata õigusmõistetega ( Sealsamas : 9).
    Kui lisandunud väärtuse maksuna rakendatav käibemaks on 20.sajandi nähtus, siis käivet ennast maksustati juba vanas Roomas. Rooma tabularium´ide ehk maksuhaldurite ülesandeks oli muuhulgas kaudsete maksude, nimelt käibemaksu kogumine, mille määr oli 1 % (centesima reruma venalium). Käibemaksumäär 4% oli kehtestatud orjade kauplemisel (vicesima quinta venalium mncipiorum). Eraldi oli kehtestatud orjade vabakslaskmise maks 5% (vicesima libertatis). Hoolimata nendest maksudest peeti siiski olulisemaks kinnisvaramaksu (tributum soli ), erinevaid varandusemakse viljapuudelt, viinamarjaistandustelt) ja peamaksu (tributum caitis) (Sealsamas : 10).
    Huvitava arengu võttis käibemaks 13.-14.sajandil Firenze ja Veneetsia linnriikides. Kui neid linnriikeriike võib vaadelda kui algupärast kodanikuvalitsemist, siis maksusüsteemi kohta midagi positiivset on raske öelda. Selle aja maksukorraldus oli äärmiselt segane, sest maksusid ja lõivusid oli palju. Lisaks sai linn tulu kinnisvarast, poliitilisse ebasoosingusse sattunud isikute vara omastamist, linna monopolidest (nt. soolamonopol), linna rajatiste kasutamise eest võetavatest tasudest. Populaarsed olid ka tehingud linna laenudega, mille abil linn sai endale täiendavaid vahendeid. Käibemaks oli kumuleeruv ning maksumäär oli toidukaupade puhul 1,5 % kasumile vastavast käibest. Muud ettevõtjad olid koormatud 2,5 % käibemaksuga. Maksuvabastusi väidetavalt polnud. Lisaks märgitakse seda, et ka muidu ühiskonnas tõrjutud ja paariastaatuses isikud pidi tasuma makse, sh. käibemaksu. Sellisteks ametiteks peeti timukaabilisi, prostituute, hobusetallide puhastajaid jne. Erilised abinõud olid väidetavalt selliste jõukate kodanike jaoks, kes astusid mõne tsunfti liikmeks, kuid ei tegutsenud aktiivselt või ei olnud nende kasum piisavalt suur. Neid maksustati alates 1321 . aastast käibemaksuga, mida arvutati nende eeldatavast kasumist. Maksukohustuslaste paremaks administreerimiseks oli moodustatud 73 gruppi selliseid isikuid. Sealjuures pandi maksukogumise õigus oksjonile (Sealsamas : 10).
    Maksude ajalugu on iseenesest äärmiselt kirgas ning juba varasemast ajast on paljude kaupade tarbimist eraldi maksustatud. Erinevates riikides on maksustatud kõikvõimalikke asju – ehteid , tikke, mängukaarte, soola jne. Lisaks on kehtestatud palju erinevaid subjektiivseid makse, mida pidid maksma teatud seisused või mille maksmiseks pidi olema teatud eritingimus. Markantseimaks näiteks võib pidada Peeter I poolt 1699 kehtestatud habememaksu. Selle maksu puhul oli tegemist maksuga, mille puhul oli määravaks tema mõju ehk suunav funktsioon. See maks pidi habemikest bojaaridest eurooplased tegema. Samuti mainitakse mõrvamaksu, mida kirjeldab Suurbritannia
  • 80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
    Vasakule Paremale
    EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA #1 EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA #2 EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA #3 EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA #4 EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA #5 EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA #6 EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA #7 EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA #8 EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA #9 EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA #10 EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA #11 EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA #12 EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA #13 EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA #14 EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA #15 EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA #16 EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA #17 EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA #18 EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA #19 EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA #20 EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA #21 EESTI VABARIIGI KÄIBEMAKSUPOLIITIKA #22
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 22 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2009-06-01 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 129 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 6 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor made4 Õppematerjali autor

    Mõisted


    Kommentaarid (6)

    MissBeauty profiilipilt
    MissBeauty: Väga hea ! (Y)
    07:36 08-11-2011
    aivarsilm profiilipilt
    aivarsilm: hea matrerjal
    13:11 02-03-2011
    northb profiilipilt
    northb: Väga hea (Y)
    22:13 13-04-2011


    Sarnased materjalid

    32
    doc
    Maksude arvestus-J-Keskküla loengu konspekt-TMK
    52
    pdf
    Käibemaksuseaduse küsimuste vastuses maksuarvestuses
    57
    doc
    Maksundus-kokkuvõtvalt
    32
    docx
    MAKSUDE ARVESTUSE KORDAMINE
    24
    docx
    Maksunduse eksam
    25
    doc
    Majandusarvestuse ajalugu ja raamatupidamine
    21
    docx
    Ettevõttemajandus
    1072
    pdf
    Logistika õpik



    Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
    Kasutajanimi / Email
    Parool

    Unustasid parooli?

    UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
    Pole kasutajat?

    Tee tasuta konto

    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun