Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Liidriks sündinud (0)

1 HALB
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kuid miks on siis nii et osad inimesed omavad rohkem potentsiaali kui teised?

Lõik failist

LÄÄNE-VIRU RAKENDUSKÕRGKOOL
Ettevõtluse ja majandusarvestuse õppetool
R09


Gerda Silm
LIIDRIKS SÜNDINUD
Uurimuslik referaat

Juhendaja : Virve Transtok
Mõdriku
2011
SISSEJUHATUS 3
1 LIIDRI MÕISTE 4
1.1 Juhi ja liidri erinevus 4
2 LIIDRI TEOORIAD 5
2.1 Isiksuseomaduste teooriad 5
2.2 Käitumisteooriad 5
2.2.1 Rensis Likert 5
2.2.2 Juhtimise võrkmudel 6
2.3 Situatsiooniteooriad 7
2.3.1 Fiedleri mudel 7
2.3.2 Hersey - Blanchardi situatiivne eestvedamisteooria 8
2.4 Motivatsiooniteooriad 8
2.4.1 Maslow vajaduste hierarhia 8
2.4.2 McClellandi teooria 10
2.4.3 Herzbergi motivatsiooniteooria 11
KOKKUVÕTE 12
KASUTATUD KIRJANDUS 13

SISSEJUHATUS

Juhtimine on väga mitmekesine ja lai teema, sellele on pühendatud mitmeid teoseid, ajakirju, ajalehti. Raske on valida ühte kindlat teemat, mis paeluks. Mina leian, et aktuaalseks teemaks on liidriteooria. Eesti on üle külvatud endiste, praeguste ja tulevaste ärijuhtidega. Samas teavad kõik, et iga juht ei ole liider, mis võibki olla põhjuseks, et Eesti tööturg on üle külvatud töötute kõrgharidust omavate ettevõtjatega, oma erialale rakendust mitte leidvate koolilõpetajatega ja läbi põlenud ning pankrotistunud ettevõtjatega.
Pikalt on vaieldud teemal, kas liidriks sünnitakse või õpitakse? Öeldakse, et me sünnime kõik võrdsetena ja võimed arenevad meil välja elu jooksul õppimise käigus. Kuid miks on siis nii, et osad inimesed omavad rohkem potentsiaali kui teised? Kas siis tõesti kõik meie võimed arenevad elu jooksul või mängib sünnipärane karakter ka siin mingit rolli?

  • LIIDRI MÕISTE

    Inglisekeelse sõna manager vaste eesti keeles on juht, sõna leader on aga eestvedaja , liider, spordis esikohal olija, vedaja. Seega sobib kasutada eestikeelset sõna liider.
    Ametlik võim annab õiguse juhtida, anda korraldusi – seega olla juht. Liider viib oma ideed alluvateni selliselt , et nad on valmis tegema ka seda, mis neile eriti ei meeldi. Ideaalsel juhul peaks juht olema liider – inimene, kes on võimeline mõjutama teisi ja kes omab juhivõimu. (Kotkas 1999: 165)
  • Juhi ja liidri erinevus

    Juht täidab eelkõige administratiivseid ja kontrolli funktsioone: ressursside hankimine ja jaotamine, igapäevase tegevuse korraldamine, inimressursside rakendamine.
    Liider tegeleb pikaajaliste eesmärkidega, mis on oma olemuselt uudsed ja muutustele orienteeritud: organisatsiooni visiooni väljatöötamine, võimustamise strateegiate rakendamine, väärtuste, hoiakute ja käitumise muutmine.
    Kui juhil on alluvad, siis liidril on järgijad. Liidri tegevus toimub alati vastastikuses mõjutuses oma järgijatega, nii nagu liider kujundab oma järgijate käitumist, on liidri käitumine mõjutatud järgijate käitumise poolt. Liidrid kujundavad organisatsiooni kultuuri. Liidrite käitumine peab peegeldama organisatsiooni väärtusi ehk eestvedamine peab olema väärtuspõhine. ( Randmann 2011: 16,17)
    EMT juhatuse esimehe Peep Aaviksoo arvates on juhil ja liidril vahe. ’’Usun, et liidril peavad olema teatud kaasasündinud liidriomadused,’’ märgib Aaviksoo. ’’Ta on suuteline oma olemise ja tegutsemisega andma inimestele usku, et talle tasub järgneda.’’ Merko Ehituse nõukogu esimees Toomas Annus märgib samas, et tema ei tee vahet terminitel juht ja liider. ’’Ei saa olla, et firmas on kaks meest -- üks on juht ja teine liider,’’ ütleb Annus. Kui see nii siiski on, siis saab Annuse sõnul tõenäoliselt tegelik liider juhiks. (Pärjamäe 1999)
  • LIIDRI TEOORIAD

  • Isiksuseomaduste teooriad

    Liidri isiksuseomadused on üheks peamiseks mõjuriks ülesande täitmisel ja grupi säilitamisel. Eri juhtimistasanditel tagavad liidri edu tema erinevad omadused. Samuti võib eristada erinevate kultuuride liidrite esindajate isiksuseomadusi. Näiteks jaapani juhtidel aitab liidri rolli paremini täita intuitsioon , hollandi juhtidel ettekujutusvõime, ameerika ning inglise juhtidel oskus olla jõuline. ( Palo 2003)
    Liidri isiksuseomaduste teooria püüab välja selgitada, kuidas on seotud juhi tegevuse tulemuslikkus tema isiksuseomadustega. Isiskuseomaduste all mõeldakse püsivaid, ainult sellele inimesele omaseid käitumis- ja reageerimisviise. Tänu selliste omaduste püsivusele saab ennustada inimese käitumis mitmesugustes olukordades . Kogu probleem seisneb selles, millised isiksuseomadused on tuhandete, esmapilgul erinevate käitumisviiside taga. ( Siimon 2003: 206)
    Erinevad uurijad on toonud välja mitmesuguseid juhile vajalikke isiksuseomadusi. Sellistest uurimustest on selgunud palju juhtimise edukust mõjutavaid omadusi ning ühest vastust sellele probleemile on keeruline leida. Kuid paljudest erinevatest uuringutest saab välja tuua kõige sagedamini esinevad omadused. Nendeks on intelligentsus , mille all mõeldakse üldist arukust ja taibukust ning suur energiapotentsiaal.
  • Käitumisteooriad

    See teooria püüab välja tuua liidrile sobiva käitumismalli. Motiveerimise edukus oleneb juhtimisstiilist.
  • Rensis Likert

    Eksisteerib kaks samaaegselt ühe isiku puhul välistatud juhi tüüpi. Juht ei saa samaaegselt olla mõlemat tüüpi, ta võib olla vaheldumisi kas üks või teine tüüp
    • TÖÖTAJAKESKNE JUHT – pöörab tähelepanu töötajate arengule ja rahulolule, peamine eesmärk on arendada kollektiivi, aidata töötajatel iseseisvalt otsustada
    • TÖÖKESKNE JUHT – pöörab tähelepanu lõpptulemusele ja tööprotsessile üldse, võtmesõnaks on produktiivsus
    Likert jagas liidrid juhtimisstiili järgi nelja rühma ja sai ’’4-süsteemi’’.
    • Ekspluateeriv autokraat – juhib alluvaid karistuse ja hirmu abil. Otsustab ainuisikuliselt. Nõuab tegutsemist kindlates raamides.
    • Heatahtlik autokraat – esindab juhtimisel autokraatlikku (ainuisikuline otsustaja) stiili, kuid kasutab karistuse asemel kiitust. Kui on vaja, siis kiidab, ei karista ka siis kui see oleks õigustatud. Delegeerib vähesel määral, üldiselt otsustab lõpuks ise.
    • Konsulteeriv demokraat – võtab teatavaks alluvate arvamused, delegeerib otsustamisõigust. Samaaegselt annab nii käske kui võtab ka arvesse alluvate arvamusi . Usaldab alluvaid.
    • Osavõtlik demokraat – peab oluliseks alluvate arvamust. Näeb enda rolli kohtunikuna alluvate arvamuste vahel. Õigused on laiali jagatud, esineb konsulteerija rollis, aidates lahendada lahkarvamusi. Usaldus liidri ja alluvate vahel on vastastikune. (Human Relations Contributors 2011)
  • Juhtimise võrkmudel

    Robert Blake ja Jane Mouton tõid välja juhtimisvõrgustiku, mida nimetatakse ka grid -meetodiks. Tegemist on kõige levinuma eestvedamise mudeliga .
    Tegevuse orientatsioon :
    • töötajatele;
    • tulemustele.
    Liidri käitumise struktuur:
    • hoolivus (suund isiklikele suhetele);
    • algatus (suund tööalastele suhetele).
    Selle alusel eristatakse 5 eestvedamise tüüpi:
    • Juht ei tunne piisavalt huvi ei töötulemuste ega inimeste vastu, hoiab tegelikust juhtimisest kõrvale.
    • Juht on orienteeritud tööle, inimesi ei arvesta.
    • Juht on orienteeritud inimestele ja suhtlemisele.
    • Juht püüab hoida kahte faktorit tasakaalus, kuid mõlemat faktorit arvestatakse ebapiisavalt.
    • Juht pöörab suurt tähelepanu nii tööle kui inimestele. ( Alas 2008: 113)
  • Situatsiooniteooriad

    Eesmärgiks on leida erinevatele olukordadele vastavad liidristiilid rolli mängivad aeg ja koht.
    Liidristiili efektiivsust mõjutavad:
    • ülesande (projekti) olemus: selle liik, komplekssus, tehnoloogia , maht;
    • otsese juhi liidristiilid;
    • rühmanormid;
    • kontrolli ulatus;
    • välisohud ja –surve;
    • organisatsioonikultuur . (Siirde 2011: 14)
  • Fiedleri mudel

    F.Fiedleri mudeli põhjal oleneb rühma tegevuse efektiivsus:
    • Juhi liidristiili sobivusest oma alluvatega suhtlemisel.
    • Olukorra kontrollitavusest.
    • Sellest, mil määral mõjutab olukord liidrit .
    Fiedleri LPC- ankeet (Least preferred co-worker – kõige vähem eelistatud kaastööline) määrab inimese orienteerituse ülesandele või inimsuhetele 16 vastandliku omadussõnade paari põhjal. Mida suurem on saadud lõpptulemus, seda enam on inimene huvitatud headest suhetest oma kaastöölistega. Madala tulemuse puhul on inimene eelkõige huvitatud tootlikkusest ja on seetõttu orienteeritud ülesandele. (Kotkas 1999: 172)
  • Hersey-Blanchardi situatiivne eestvedamisteooria

    Arvestab peale inim- ja ülesandekeskuse ka alluvate (järgijate) valmisolekut ehk tegutsemisküpsust, eristades nelja olukorda.
    • Sundiv, käskiv stiil. Järgijal puuduvad tööks vajalikud oskused, toimetulekuks on ta liialt ebakindel ja vähe motiveeritud. Liider on suunatud ülesandele, vähem suhetele. Liider määrab tööülesanded ja valib strateegia – eesmärkide saavutamise teed. Liider võtab vastu otsused. Kommunikatsioon on ühesuunaline.
    • Veenev stiil. Järgijal on soov ülesannet täita, kuid oskused ei ole piisavad . Liidril on kõrge fookus ülesandele ja suhetele. Liider määrab ülesanded kuid arvestab töötajate arvamusega – kahesuunaline kommunikatsioon. Liider valib koos järgijaga eesmärkide saavutamise teed, toetab järgijat, annab nõu.
    • Osalev ehk toetav stiil. Järgija on kogenud ja võimekas, kuid ebakindel üksi ülesande täitmisel või omab vähest motivatsioon töötada hästi või kiiresti. Liideril on kõrge suhete, madal ülesande fookus. Liidri roll on julgustav ja toetav, järgijad valivad ise eesmärkide saavutamise teed. Liidri ja järgijate vahel toimib koostöö.
    • Delegeeriv stiil. Järgija on kogenud, kindel oma võimetes töötada hästi, võib olla isegi liidrist võimekam. Liidril on madal ülesande ja suhete fookus. Järgijad seavad ülesanded, valivad eesmärkide saavutamise teed. Liider teeb järgijatega koostööd otsustamisel ja probleemide lahendamisel, jälgib ülesande täitmise kulgu eemalt. (Siirde 2011: 18-21)
  • Motivatsiooniteooriad

    Motivatsioon on inimese sisemised ajendid, põhjused ja jõud, mis panevad inimesed tegutsema.
  • Maslow vajaduste hierarhia

    Vajaduste areng seostub sotsiaalse arenguga, üks vajaduste aste järgneb arenguliselt teisele. Mida madalama astme vajadus, seda suurema jõuga määrab inimese käitumist.
    Inimene võib olla motiveeritud mitme vajaduse poolt korraga. Madalamate vajaduste mõju inimese käitumisele väheneb inimese vananedes. Madalama astme vajaduste rahuldatuse korral ilmnevad kõrgema astme vajadused. (Randmann 2011: 22)
  • McClellandi teooria

    David McClelland  Harvardi Ülikoolist arendas välja klassifikatsiooniskeemi kolmest domineerivast motivatsiooni tõukejõust: saavutus, kuulumine ja võim ning esitas nende tähenduse motivatsioonile.
    • Saavutusmotivatsioon. Motivatsiooni tõukejõud, mis sunnib inimesi püstitama ja saavutama väljakutsuvaid eesmärke. Saavutus on olulisem kui tasu selle eest. Saavutusvajadusega inimene töötab jõudsamalt, kui ta tunneb usaldust, tal on soov teha midagi paremini ja efektiivsemalt. Nad eelistavad väljakutset probleemi kallal töötamisel ja isiklikku vastutust edu või ebaedu eest. Nad väldivad tööülesandeid, mida nad tajuvad väga kerge või väga raskena.
    • Kuulumismotivatsioon. Inimese soov sõbralike ja lähedaste inimestevaheliste suhete järele. Sotsiaalsusvajadusega inimesed soovivad teistele meeldida ja olla nende poolt aktsepteeritud. Nad otsivad sõprust, eelistavad pigem koostöösituatsioone kui võistluslikke olukordi ja soovivad vastastikusel mõistmisel põhinevaid suhteid. Kuuluvusmotivatsiooniga inimesed ümbritsevad end sõprade ja meeldivate inimestega. Kõrge kuulumismotivatsiooniga juhtide võib olla raskusi olla efektiivne juht. Sotsiaalset dimensiooni ületähtsustades võib juhil olla keeruline anda väljakutsuvaid tööülesandeid, suunata tööd ning jälgida tööefektiivsust.
    • Võimumotivatsioon.Võimumotivatsioon on tõukejõud mõjutada teiste käitumist, kontrollida ja muuta olukordi.. Võimumotivatsiooniga inimesed soovivad mõjutada oma organisatsiooni ja on valmis selleks riske võtma. Kord kui võim on omandatud, kasutatakse seda kas konstruktiivselt või destruktiivselt. Võimumotivatsiooniga inimesed on suurepärased juhid, kui nende tõukejõud on  institutsionaalne võim isikuvõimu asemel. Institutsionaalne võim on vajadus mõjutada teiste käitumist selliselt, et see on hea kogu organisatsioonile. Isikuvõimuga töötaja pigem kaotab teiste töötajate usaldust ja austust ning võib olla organisatsiooni ebaedukas liider. (Mägi 2011)
    Motivatsiooni tõukejõudude tundmine võimaldab juhil mõista iga töötaja töössesuhtumist. See võimaldab valida iga inimese jaoks sobivaima stiili.
  • Herzbergi motivatsiooniteooria

    Eristas:
    • Hügieenifaktorid – mõjutavad tööga rahulolematust
    Näiteks: palk, kindlustunne tööl, töötingimused, kontrolli tihedus, inimestevahelised suhted, töökultuur, juhtimise kvaliteet
    • Motivatsioonifaktorid – olemasolu tekitab tööga rahulolu
    Näiteks: saavutusvajaduse rahuldamine, vastutuse usaldamine, enesearendamise võimalust pakkuv töö, huvipakkuv töö, tunnustus
    Rahulolematuse vähendamine ei põhjusta rahulolu suurenemist. Faktorid toimivad teineteisest sõltumatult. (Human Relations Contributors 2011)

    KOKKUVÕTE

    Tänapäeval on laialt omaks võetud lihtne liidri definitsioon: liider on inimene, kellele teised tahavad järgneda vabatahtlikult. Liidril on visioon kuidas teha paremaks riiki, ettevõtet, ühiskonda või perekonda. Liidrid kujundavad ühiskonda mitte ainult majanduslikult vaid ka kultuuriliselt, poliitiliselt ja sotsiaalselt.
    Tänapäeval on liidriks oleku vormid mitmekesisemad kui kunagi varem – võib olla liider inimestega otseselt kohtumata televisiooni või raadio vahendusel, võib olla ka virtuaalne liider, kes jagab oma visiooni ja mõtteid internetikeskkonnas. Erinevad vormid võimaldavad situatsiooni mitmekesistada: on võimalik, et me ise oleme järgijad mitmele liidrile ja samal ajal oleme ise osadele inimestele liidriks. Tänapäeval ei jagune inimesed enam liidriteks ja järgnejateks vaid liidriteks ja mitteliidriteks. Mitteliider on ühiskonna kõige suuurem probleem – see on inimene, kellel ei ole elus visiooni ega eesmärke, ta ei tea mida peaks ette võtma oma energiaga.
    Liidrivõimed on seotud isiksusega ja seega suuresti kaasasündinud. Liidri stiilid tuginevad samuti pigem isiksusele ja isikuomadustele, käitumisteooriad ja isiksuseomaduste teooriad. Osade inimeste jaoks on loomulik olla liider. Samas on erinevates riikides liidrite osakaal erinev. Arenenud riikides luuakse eeldused liidrivõimete väljaarendamiseks ja sellega saavutatakse liidrite kõrgem osakaal riigis. Liidrivõimete arendamine on tunduvalt keerulisem kui teadmiste või oskuste omandamine, seega tuleb siis kasutada erinevaid arengumetoodikaid. Segadust tekitab domineerivuse ja liidriksoleku vahekord. Arvatakse, et kui domineerivus on kaasa sündinud, siis ka liidriksolek on kaasasündinud. Domineerivus ei ole tänapäeval liidrite omadus. Domineerivus on oluline loomade hulgas aga inimesel on terve hulk olulisemaid omadusi, mille põhjal tehakse otsus järgnemise kohta.
    Tänapäeval eristatakse liidriteema juures mõistet “liidrikäitumine” see tähendab - käitumine nagu seda teeb liider. On selge, et liidriks ei saa õppida kursustel või koolis. Liidrivõimeid saab aga arendada käitudes nagu käitub liider. Seega iga inimene saab olla rohkem liider kui ta on seda olnud varem – ja see ongi areng. Seega igast inimesest klassikalises mõttes liidrit ei saa, kuid rohkem liider olla kui inimene varem oli saab igaüks.

    KASUTATUD KIRJANDUS

    Alas, R. 2008. Juhtimise alused. Tallinn. Külim
    Human Relations Contributors 2011 [WWW] http://www.accel-team.com/human_relations/hrels_04_likert.html (20.11.2011)
    Kotkas, M. 1999. Juhtimise alused. Tallinn. Tallinna Kommertskool
    Mägi, J. 2011. Organisatsioon ja juhtimine. - [WWW] http://web.ametikool.ee/jane/okj/?Avaleht (12.11.2011)
    Palo, U. 2003 [WWW] http://www.ap3.ee/?PublicationId=31503ED6-39D4-4163-9D98-74AA1E3959CE&code=2527/rubr_arikoolitus (20.11.2011)
    Pärjamäe, M. 1999. Liider oskab vaadata kaugemale. - [WWW] http://www.ap3.ee/?PublicationId=31503ED6-39D4-4163-9D98-74AA1E3959CE&code=1565/rubr_artiklid_156508 (12.11.2011)
    Randmann, L. 2011. Organisatsiooni psühholoogia - [WWW] http://www.enop.ee/tpi/randmann/materjal/HHP3170%20%205.%20Motivatsioon.pdf (12.11.2011)
    Siirde, V. 2011. Organisatsioonikäitumine - [WWW] http://www.e-ope.ee/_download/euni_repository/file/1882/Enesekontrolltest_MOODLE.zip/course_files/5_teema_Eestvedamine_toeoemotivatsioon_siirdeviimane.pdf (12.11.2011)
    Siimon, A., Türk, K. 2003. Juhtimine. Tartu Ülikooli Kirjastus


  • Vasakule Paremale
    Liidriks sündinud #1 Liidriks sündinud #2 Liidriks sündinud #3 Liidriks sündinud #4 Liidriks sündinud #5 Liidriks sündinud #6 Liidriks sündinud #7 Liidriks sündinud #8 Liidriks sündinud #9 Liidriks sündinud #10 Liidriks sündinud #11 Liidriks sündinud #12 Liidriks sündinud #13
    Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
    Leheküljed ~ 13 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2011-12-28 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 73 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor gerdasilm Õppematerjali autor

    Kasutatud allikad

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    4
    docx

    Millist rolli mängib liider oma alluvate motiveerimisel

    Millist rolli mängib liider oma alluvate motiveerimisel? Eestvedamist on sageli samastatud hea juhtmisega, mille sisu võib kattuda, kuid üldjuhul on need eri mõisted. Nende erinevus seisneb selles, et juhil on tiitel, täidab enamasti haldus- ja kontrollimise ülesandeid, siis liider on suunanäitaja kaastöötajatele. Eelnevalt välja toodud erinevust toetab McKinsey 7S teooria, mille kohaselt juht tegeleb funktsioonidega, mis ei ole inimestega seotud ( strateegia, struktuur ja süsteemid), aga liidril vastupidiselt tegevused on seotud inimestega ( isikukoosseis, stiil, oskused ja eesmärkide teadvustamine). Samas liider võib olla nii juht kui ka isik, kes ei ole kõrge postitsiooniga, vaid näiteks mitteametliku grupi liider. Seega juhtimise võim tuleneb positsioonist ja eestvedamise võim tuleneb mõjust. Kaasaegses mitmekesises ja pidevalt muutvas ajas on vaja ettevõttes uut hingamist, mis hoiaks ettevõtet konkuretsivõimelisena. Liidri ülesanne on viia l

    Personali juhtimine ja organisatsioonikäitumine
    thumbnail
    16
    pdf

    Kas lennukad ideed kujundavad liidri - Richard Branson

    Richard Branson Referaat Tartu 2011 RESÜMEE Kas lennukad ideed kujundavad liidri? Richard Branson ­ valisin selle teema, kuna tahtsin teada, kas head ideed on alati liidripositsiooni tagajaks. See teema on kindlasti aktuaalne mitmete juhtide hulgas, kes mõtlevad, kuidas jõuda liidri tasemele. Seda sellepärast, et juhi positsioonil olemine ei ole veel sama, mis on liidriks olemine. Juhil on kohustatud alluvad, kuid liidril on vabatahtlikud järgijad. Töö eesmärgiks oli endale selgeks teha, kas juht on sama mis liider ning kuidas oleks võimalik tõhusalt liidriks saada. Referaadi materjaliga töötades sain teada, et headest ideedest ainuüksi ei piisa selleks, et saada liidriks. Samuti selgub Richard Bransoni näitena see, et ka ilma kõrge hariduseta on võimalik tulusat ja head äri teha. SISUKORD RESÜMEE SISSEJUHATUS.......................................

    Arendustegevus
    thumbnail
    7
    doc

    Eestvedamise teooriad ja tehnikad

    Juhtimise alused (5-6. loeng) Liina Puusepp · otsustus- ja vastutusvõime · tasakaalukus kriitilises olukorras ja perspektiivitunne Liider peab suutma rakendada oma isiksuseomadusi. A. Leigh ja Maynard (1998) esitavad seitse juhtimise põhiprintsiipi, mis on olulised tõhusaks juhiks või liidriks kujunemisel: · taiplikkus · initsiatiiv · inspiratsioon · kaasamine · improviseerimine · individuaalsus · täideviimine Karismaatiline eestvedamine põhineb järgijate nägemusel oma liidri käitumisest, mistõttu karisma on kui järgijate poolt liidrile omistatud tunnused. Karisma on seega eestvedamise loomulik dimensioon. Karisma avaldub liidri vaimse ja emotsionaalse energia ja jõuna, mis tekitab järgijates

    Juhtimine
    thumbnail
    7
    doc

    Eestvedamise teooriad ja tehnikad

    Juhtimise alused (5-6. loeng) Liina Puusepp · otsustus- ja vastutusvõime · tasakaalukus kriitilises olukorras ja perspektiivitunne Liider peab suutma rakendada oma isiksuseomadusi. A. Leigh ja Maynard (1998) esitavad seitse juhtimise põhiprintsiipi, mis on olulised tõhusaks juhiks või liidriks kujunemisel: · taiplikkus · initsiatiiv · inspiratsioon · kaasamine · improviseerimine · individuaalsus · täideviimine Karismaatiline eestvedamine põhineb järgijate nägemusel oma liidri käitumisest, mistõttu karisma on kui järgijate poolt liidrile omistatud tunnused. Karisma on seega eestvedamise loomulik dimensioon. Karisma avaldub liidri vaimse ja emotsionaalse energia ja jõuna, mis tekitab järgijates

    Juhtimise alused
    thumbnail
    46
    doc

    LIIDRISTIILI SOBIVUSE UURING SAAREMAA TARBIJATE ÜHISTUS

    both ­ employees and leaders. 3 SISUKORD SUMMARY...................................................................................................................2 SISUKORD................................................................................................................... 4 SISSEJUHATUS.......................................................................................................... 5 1. EESTVEDAMINE JA LIIDRIKS OLEMINE......................................................7 1.1LIIDRI MÕISTE JA EESTVEDAMISE OLEMUS ............................................................ 7 1.2LIIDRI EELDUSED JA TUNNUSED.............................................................................7 1.3LIIDRI TÜÜBID......................................................................................................10 1.4EESKUJUKS OLEMINE JA EESTVEDAMISE TÄHTSUS ORGANISATSIOONIS..............10 1

    Juhtimine
    thumbnail
    16
    docx

    Eestvedamine ja võimustamine

    EESTVEDAMINE JA VÕIMUSTAMINE Eestvedamise olemus Eestvedamine on protsess, milles mõjutatakse ja toetatakse inimest entusiastlikult eesmärkide saavutamise nimel töötama. Kolm olulist elementi eestvedamises on mõjutus/toetus, vabatahtlik pingutus ja eesmärgi saavutamine. Eestvedaja - liider aitab töötajatel ja rühmadel püstitada eesmärgid ning seejärel motiveerib ja abistab nende eesmärkide saavutamisel. Ilma liidrita oleks organisatsioon üksnes segadus inimestest ja masinatest, nagu orkester ilma dirigendita on ainult muusikud ja pillid. Juhtimine ja eestvedamine Eestvedamine on tähtis osa juhtimisest, kuid see ei ole kogu juhtimine. Liidri esmane roll on mõjutada inimesi püstitatud eesmärke vabatahtlikult saavutama, soovitavalt entusiastlikult. Juhid plaanivad, organiseerivad sobivaid struktuure ja kontrollivad ressursse. Juhtidel on ametlik positsioon, samas, kui igaüks võib käituda liidrina, kasutades oma informaalset mõjujõudu. Juhid saavutavad tulemu

    Organisatsiooni juhtimine
    thumbnail
    12
    doc

    Kuidas saada liidriks?

    Eesti Ettevõtluskõrgkool Mainor Ettevõtluse õppetool Juhtimine Magnus Kolk EV - 1 Kursus Päevane KUIDAS SAADA LIIDRIKS? Referaat Tallinn 2013 SISUKORD SISSEJUHATUS....................................................................................................................... 3 1 LIIDRI MÕISTE JA OMADUSED.........................................................................................4 1.1 Liidri primaarsed omadused..............................................................................................4 1.2 Liidri sekundaarsed omadused....................

    Juhtimise alused
    thumbnail
    17
    docx

    Organisatsiooni käitumise eksami küsimused/vastused

    1. Millised olid klassikalise teadusliku koolkonna põhilised seisukohad ja kes olid koolkonna tuntumad esindajad?  Teaduslik juhtimine (F. Taylor) –Töökoht peab olema ettevalmistatud, töötaja peab olema oskustega  "Hawthorne´i" uurimused (E. Mayo) –väärtustab inimsuhteid. Edu alus-meeskonnatöö, grupitöö, suhtlemise tähtsus, sellest tulenevalt paranevad töötulemused.  Ideaalne organisatsioon (M. Weber) – teoreetik, praktik, Preisi päritolu. Ratsionaliseeritud, standardiseeritud. On Kanti põhitõdedega. Seadus täitmiseks. Austus kõigi ametikohtade vahel.  Ohio Ülikooli uuringud (liidristiilid) – liidristiilid, juhi käitumise stiilid. Autorikraatlik, demokraatlik, minnalaskev –passiivne (ei võta teravaid otsuseid vastu nt. omaniku käsutäitja.)  Juhtimine eesmärgi kaudu (P. Drucker) – juht püstitab eesmärgid organisatsioonile. Alluvad püstitavad endale ees

    Organisatsiooniline käitumine




    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun