LÄÄNE-VIRU RAKENDUSKÕRGKOOL
Ettevõtluse ja
majandusarvestuse õppetool
R09
Gerda Silm
LIIDRIKS SÜNDINUD
Uurimuslik referaat
Juhendaja : Virve Transtok
Mõdriku
2011
SISSEJUHATUS 3
1 LIIDRI MÕISTE 4
1.1 Juhi ja liidri erinevus 4
2 LIIDRI TEOORIAD 5
2.1 Isiksuseomaduste teooriad 5
2.2 Käitumisteooriad 5
2.2.1 Rensis Likert 5
2.2.2 Juhtimise võrkmudel 6
2.3 Situatsiooniteooriad 7
2.3.1 Fiedleri mudel 7
2.3.2 Hersey - Blanchardi situatiivne eestvedamisteooria 8
2.4 Motivatsiooniteooriad 8
2.4.1 Maslow vajaduste hierarhia 8
2.4.2 McClellandi teooria 10
2.4.3 Herzbergi motivatsiooniteooria 11
KOKKUVÕTE 12
KASUTATUD KIRJANDUS 13
SISSEJUHATUS
Juhtimine on väga
mitmekesine ja lai teema, sellele on pühendatud mitmeid teoseid, ajakirju, ajalehti. Raske on valida ühte kindlat teemat, mis paeluks. Mina leian, et aktuaalseks teemaks on liidriteooria. Eesti on üle külvatud endiste, praeguste ja tulevaste ärijuhtidega. Samas teavad kõik, et iga juht ei ole liider, mis võibki olla põhjuseks, et Eesti tööturg on üle külvatud töötute kõrgharidust
omavate ettevõtjatega, oma
erialale rakendust mitte leidvate koolilõpetajatega ja läbi põlenud ning pankrotistunud ettevõtjatega.
Pikalt on vaieldud teemal, kas liidriks sünnitakse või õpitakse? Öeldakse, et me sünnime kõik võrdsetena ja võimed arenevad meil välja elu jooksul õppimise käigus. Kuid miks on siis nii, et osad inimesed omavad rohkem potentsiaali kui teised? Kas siis tõesti kõik meie võimed arenevad elu jooksul või mängib sünnipärane
karakter ka siin mingit rolli?
LIIDRI MÕISTE
Inglisekeelse sõna manager vaste eesti keeles on juht, sõna leader on aga eestvedaja , liider, spordis esikohal olija, vedaja. Seega sobib kasutada eestikeelset sõna liider.
Ametlik võim annab õiguse juhtida, anda korraldusi – seega olla juht. Liider viib oma ideed alluvateni selliselt , et nad on valmis tegema ka seda, mis neile eriti ei meeldi. Ideaalsel juhul peaks juht olema liider – inimene, kes on võimeline mõjutama teisi ja kes omab juhivõimu. (Kotkas 1999: 165)
Juhi ja liidri erinevus
Juht täidab eelkõige administratiivseid ja kontrolli funktsioone: ressursside hankimine ja jaotamine, igapäevase tegevuse korraldamine, inimressursside rakendamine.
Liider tegeleb pikaajaliste eesmärkidega, mis on oma olemuselt uudsed ja muutustele orienteeritud: organisatsiooni visiooni väljatöötamine, võimustamise strateegiate rakendamine, väärtuste, hoiakute ja käitumise muutmine.
Kui juhil on alluvad, siis liidril on järgijad. Liidri tegevus toimub alati vastastikuses mõjutuses oma järgijatega, nii nagu liider kujundab oma järgijate käitumist, on liidri käitumine mõjutatud järgijate käitumise poolt. Liidrid kujundavad organisatsiooni kultuuri. Liidrite käitumine peab peegeldama organisatsiooni väärtusi ehk eestvedamine peab olema väärtuspõhine. ( Randmann 2011: 16,17)
EMT juhatuse esimehe Peep Aaviksoo arvates on juhil ja liidril vahe. ’’Usun, et liidril peavad olema teatud kaasasündinud liidriomadused,’’ märgib Aaviksoo. ’’Ta on suuteline oma olemise ja tegutsemisega andma inimestele usku, et talle tasub järgneda.’’ Merko Ehituse nõukogu esimees Toomas Annus märgib samas, et tema ei tee vahet terminitel juht ja liider. ’’Ei saa olla, et firmas on kaks meest -- üks on juht ja teine liider,’’ ütleb Annus. Kui see nii siiski on, siis saab Annuse sõnul tõenäoliselt tegelik liider juhiks. (Pärjamäe 1999)
LIIDRI TEOORIAD
Isiksuseomaduste teooriad
Liidri isiksuseomadused on üheks peamiseks mõjuriks ülesande täitmisel ja grupi säilitamisel. Eri juhtimistasanditel tagavad liidri edu tema erinevad omadused. Samuti võib eristada erinevate kultuuride liidrite esindajate isiksuseomadusi. Näiteks jaapani juhtidel aitab liidri rolli paremini täita intuitsioon , hollandi juhtidel ettekujutusvõime, ameerika ning inglise juhtidel oskus olla jõuline. ( Palo 2003)
Liidri isiksuseomaduste teooria püüab välja selgitada, kuidas on seotud juhi tegevuse tulemuslikkus tema isiksuseomadustega. Isiskuseomaduste all mõeldakse püsivaid, ainult sellele inimesele omaseid käitumis- ja reageerimisviise. Tänu selliste omaduste püsivusele saab ennustada inimese käitumis mitmesugustes olukordades . Kogu probleem seisneb selles, millised isiksuseomadused on tuhandete, esmapilgul erinevate käitumisviiside taga. ( Siimon 2003: 206)
Erinevad uurijad on toonud välja mitmesuguseid juhile vajalikke isiksuseomadusi. Sellistest uurimustest on selgunud palju juhtimise edukust mõjutavaid omadusi ning ühest vastust sellele probleemile on keeruline leida. Kuid paljudest erinevatest uuringutest saab välja tuua kõige sagedamini esinevad omadused. Nendeks on intelligentsus , mille all mõeldakse üldist arukust ja taibukust ning suur energiapotentsiaal.
Käitumisteooriad
See teooria püüab välja tuua liidrile sobiva käitumismalli. Motiveerimise edukus oleneb juhtimisstiilist.
Rensis Likert
Eksisteerib kaks samaaegselt ühe isiku puhul välistatud juhi tüüpi. Juht ei saa samaaegselt olla mõlemat tüüpi, ta võib olla vaheldumisi kas üks või teine tüüp
- TÖÖTAJAKESKNE JUHT – pöörab tähelepanu töötajate arengule ja rahulolule, peamine eesmärk on arendada kollektiivi, aidata töötajatel iseseisvalt otsustada
- TÖÖKESKNE JUHT – pöörab tähelepanu lõpptulemusele ja tööprotsessile üldse, võtmesõnaks on produktiivsus
Likert jagas liidrid juhtimisstiili järgi nelja rühma ja sai ’’4-süsteemi’’.
- Ekspluateeriv autokraat – juhib alluvaid karistuse ja hirmu abil. Otsustab ainuisikuliselt. Nõuab tegutsemist kindlates raamides.
- Heatahtlik autokraat – esindab juhtimisel autokraatlikku (ainuisikuline otsustaja) stiili, kuid kasutab karistuse asemel kiitust. Kui on vaja, siis kiidab, ei karista ka siis kui see oleks õigustatud. Delegeerib vähesel määral, üldiselt otsustab lõpuks ise.
- Konsulteeriv demokraat – võtab teatavaks alluvate arvamused, delegeerib otsustamisõigust. Samaaegselt annab nii käske kui võtab ka arvesse alluvate arvamusi . Usaldab alluvaid.
- Osavõtlik demokraat – peab oluliseks alluvate arvamust. Näeb enda rolli kohtunikuna alluvate arvamuste vahel. Õigused on laiali jagatud, esineb konsulteerija rollis, aidates lahendada lahkarvamusi. Usaldus liidri ja alluvate vahel on vastastikune. (Human Relations Contributors 2011)
Juhtimise võrkmudel
Robert Blake ja Jane Mouton tõid välja juhtimisvõrgustiku, mida nimetatakse ka grid -meetodiks. Tegemist on kõige levinuma eestvedamise mudeliga .
Tegevuse orientatsioon :
- töötajatele;
- tulemustele.
Liidri käitumise struktuur:
- hoolivus (suund isiklikele suhetele);
- algatus (suund tööalastele suhetele).
Selle alusel eristatakse 5 eestvedamise tüüpi:
- Juht ei tunne piisavalt huvi ei töötulemuste ega inimeste vastu, hoiab tegelikust juhtimisest kõrvale.
- Juht on orienteeritud tööle, inimesi ei arvesta.
- Juht on orienteeritud inimestele ja suhtlemisele.
- Juht püüab hoida kahte faktorit tasakaalus, kuid mõlemat faktorit arvestatakse ebapiisavalt.
- Juht pöörab suurt tähelepanu nii tööle kui inimestele. ( Alas 2008: 113)
Situatsiooniteooriad
Eesmärgiks on leida erinevatele olukordadele vastavad liidristiilid rolli mängivad aeg ja koht.
Liidristiili efektiivsust mõjutavad:
- ülesande (projekti) olemus: selle liik, komplekssus, tehnoloogia , maht;
- otsese juhi liidristiilid;
- rühmanormid;
- kontrolli ulatus;
- välisohud ja –surve;
- organisatsioonikultuur . (Siirde 2011: 14)
Fiedleri mudel
F.Fiedleri mudeli põhjal oleneb rühma tegevuse efektiivsus:
- Juhi liidristiili sobivusest oma alluvatega suhtlemisel.
- Olukorra kontrollitavusest.
- Sellest, mil määral mõjutab olukord liidrit .
Fiedleri LPC- ankeet (Least preferred co-worker – kõige vähem eelistatud kaastööline) määrab inimese orienteerituse ülesandele või inimsuhetele 16 vastandliku omadussõnade paari põhjal. Mida suurem on saadud lõpptulemus, seda enam on inimene huvitatud headest suhetest oma kaastöölistega. Madala tulemuse puhul on inimene eelkõige huvitatud tootlikkusest ja on seetõttu orienteeritud ülesandele. (Kotkas 1999: 172)
Hersey-Blanchardi situatiivne eestvedamisteooria
Arvestab peale inim- ja ülesandekeskuse ka alluvate (järgijate) valmisolekut ehk tegutsemisküpsust, eristades nelja olukorda.
- Sundiv, käskiv stiil. Järgijal puuduvad tööks vajalikud oskused, toimetulekuks on ta liialt ebakindel ja vähe motiveeritud. Liider on suunatud ülesandele, vähem suhetele. Liider määrab tööülesanded ja valib strateegia – eesmärkide saavutamise teed. Liider võtab vastu otsused. Kommunikatsioon on ühesuunaline.
- Veenev stiil. Järgijal on soov ülesannet täita, kuid oskused ei ole piisavad . Liidril on kõrge fookus ülesandele ja suhetele. Liider määrab ülesanded kuid arvestab töötajate arvamusega – kahesuunaline kommunikatsioon. Liider valib koos järgijaga eesmärkide saavutamise teed, toetab järgijat, annab nõu.
- Osalev ehk toetav stiil. Järgija on kogenud ja võimekas, kuid ebakindel üksi ülesande täitmisel või omab vähest motivatsioon töötada hästi või kiiresti. Liideril on kõrge suhete, madal ülesande fookus. Liidri roll on julgustav ja toetav, järgijad valivad ise eesmärkide saavutamise teed. Liidri ja järgijate vahel toimib koostöö.
- Delegeeriv stiil. Järgija on kogenud, kindel oma võimetes töötada hästi, võib olla isegi liidrist võimekam. Liidril on madal ülesande ja suhete fookus. Järgijad seavad ülesanded, valivad eesmärkide saavutamise teed. Liider teeb järgijatega koostööd otsustamisel ja probleemide lahendamisel, jälgib ülesande täitmise kulgu eemalt. (Siirde 2011: 18-21)
Motivatsiooniteooriad
Motivatsioon on inimese sisemised ajendid, põhjused ja jõud, mis panevad inimesed tegutsema.
Maslow vajaduste hierarhia
Vajaduste areng seostub sotsiaalse arenguga, üks vajaduste aste järgneb arenguliselt teisele. Mida madalama astme vajadus, seda suurema jõuga määrab inimese käitumist.
Inimene võib olla motiveeritud mitme vajaduse poolt korraga. Madalamate vajaduste mõju inimese käitumisele väheneb inimese vananedes. Madalama astme vajaduste rahuldatuse korral ilmnevad kõrgema astme vajadused. (Randmann 2011: 22)
McClellandi teooria
David McClelland Harvardi Ülikoolist arendas välja klassifikatsiooniskeemi kolmest domineerivast motivatsiooni tõukejõust: saavutus, kuulumine ja võim ning esitas nende tähenduse motivatsioonile.
- Saavutusmotivatsioon. Motivatsiooni tõukejõud, mis sunnib inimesi püstitama ja saavutama väljakutsuvaid eesmärke. Saavutus on olulisem kui tasu selle eest. Saavutusvajadusega inimene töötab jõudsamalt, kui ta tunneb usaldust, tal on soov teha midagi paremini ja efektiivsemalt. Nad eelistavad väljakutset probleemi kallal töötamisel ja isiklikku vastutust edu või ebaedu eest. Nad väldivad tööülesandeid, mida nad tajuvad väga kerge või väga raskena.
- Kuulumismotivatsioon. Inimese soov sõbralike ja lähedaste inimestevaheliste suhete järele. Sotsiaalsusvajadusega inimesed soovivad teistele meeldida ja olla nende poolt aktsepteeritud. Nad otsivad sõprust, eelistavad pigem koostöösituatsioone kui võistluslikke olukordi ja soovivad vastastikusel mõistmisel põhinevaid suhteid. Kuuluvusmotivatsiooniga inimesed ümbritsevad end sõprade ja meeldivate inimestega. Kõrge kuulumismotivatsiooniga juhtide võib olla raskusi olla efektiivne juht. Sotsiaalset dimensiooni ületähtsustades võib juhil olla keeruline anda väljakutsuvaid tööülesandeid, suunata tööd ning jälgida tööefektiivsust.
- Võimumotivatsioon.Võimumotivatsioon on tõukejõud mõjutada teiste käitumist, kontrollida ja muuta olukordi.. Võimumotivatsiooniga inimesed soovivad mõjutada oma organisatsiooni ja on valmis selleks riske võtma. Kord kui võim on omandatud, kasutatakse seda kas konstruktiivselt või destruktiivselt. Võimumotivatsiooniga inimesed on suurepärased juhid, kui nende tõukejõud on institutsionaalne võim isikuvõimu asemel. Institutsionaalne võim on vajadus mõjutada teiste käitumist selliselt, et see on hea kogu organisatsioonile. Isikuvõimuga töötaja pigem kaotab teiste töötajate usaldust ja austust ning võib olla organisatsiooni ebaedukas liider. (Mägi 2011)
Motivatsiooni tõukejõudude tundmine võimaldab juhil mõista iga töötaja töössesuhtumist. See võimaldab valida iga inimese jaoks sobivaima stiili.
Herzbergi motivatsiooniteooria
Eristas:
- Hügieenifaktorid – mõjutavad tööga rahulolematust
Näiteks: palk, kindlustunne tööl, töötingimused, kontrolli tihedus, inimestevahelised suhted, töökultuur, juhtimise kvaliteet
- Motivatsioonifaktorid – olemasolu tekitab tööga rahulolu
Näiteks: saavutusvajaduse rahuldamine, vastutuse usaldamine, enesearendamise võimalust pakkuv töö, huvipakkuv töö, tunnustus
Rahulolematuse vähendamine ei põhjusta rahulolu suurenemist. Faktorid toimivad teineteisest sõltumatult. (Human Relations Contributors 2011)
KOKKUVÕTE
Tänapäeval on laialt omaks võetud lihtne liidri definitsioon: liider on inimene, kellele teised tahavad järgneda vabatahtlikult. Liidril on visioon kuidas teha paremaks riiki, ettevõtet, ühiskonda või perekonda. Liidrid kujundavad ühiskonda mitte ainult majanduslikult vaid ka kultuuriliselt, poliitiliselt ja sotsiaalselt.
Tänapäeval on liidriks oleku vormid mitmekesisemad kui kunagi varem – võib olla liider inimestega otseselt kohtumata televisiooni või raadio vahendusel, võib olla ka virtuaalne liider, kes jagab oma visiooni ja mõtteid internetikeskkonnas. Erinevad vormid võimaldavad situatsiooni mitmekesistada: on võimalik, et me ise oleme järgijad mitmele liidrile ja samal ajal oleme ise osadele inimestele liidriks. Tänapäeval ei jagune inimesed enam liidriteks ja järgnejateks vaid liidriteks ja mitteliidriteks. Mitteliider on ühiskonna kõige suuurem probleem – see on inimene, kellel ei ole elus visiooni ega eesmärke, ta ei tea mida peaks ette võtma oma energiaga.
Liidrivõimed on seotud isiksusega ja seega suuresti kaasasündinud. Liidri stiilid tuginevad samuti pigem isiksusele ja isikuomadustele, käitumisteooriad ja isiksuseomaduste teooriad. Osade inimeste jaoks on loomulik olla liider. Samas on erinevates riikides liidrite osakaal erinev. Arenenud riikides luuakse eeldused liidrivõimete väljaarendamiseks ja sellega saavutatakse liidrite kõrgem osakaal riigis. Liidrivõimete arendamine on tunduvalt keerulisem kui teadmiste või oskuste omandamine, seega tuleb siis kasutada erinevaid arengumetoodikaid. Segadust tekitab domineerivuse ja liidriksoleku vahekord. Arvatakse, et kui domineerivus on kaasa sündinud, siis ka liidriksolek on kaasasündinud. Domineerivus ei ole tänapäeval liidrite omadus. Domineerivus on oluline loomade hulgas aga inimesel on terve hulk olulisemaid omadusi, mille põhjal tehakse otsus järgnemise kohta.
Tänapäeval eristatakse liidriteema juures mõistet “liidrikäitumine” see tähendab - käitumine nagu seda teeb liider. On selge, et liidriks ei saa õppida kursustel või koolis. Liidrivõimeid saab aga arendada käitudes nagu käitub liider. Seega iga inimene saab olla rohkem liider kui ta on seda olnud varem – ja see ongi areng. Seega igast inimesest klassikalises mõttes liidrit ei saa, kuid rohkem liider olla kui inimene varem oli saab igaüks.
KASUTATUD KIRJANDUS
Alas, R. 2008. Juhtimise alused. Tallinn. Külim
Human Relations Contributors 2011 [WWW] http://www.accel-team.com/human_relations/hrels_04_likert.html (20.11.2011)
Kotkas, M. 1999. Juhtimise alused. Tallinn. Tallinna Kommertskool
Mägi, J. 2011. Organisatsioon ja juhtimine. - [WWW] http://web.ametikool.ee/jane/okj/?Avaleht (12.11.2011)
Palo, U. 2003 [WWW] http://www.ap3.ee/?PublicationId=31503ED6-39D4-4163-9D98-74AA1E3959CE&code=2527/rubr_arikoolitus (20.11.2011)
Pärjamäe, M. 1999. Liider oskab vaadata kaugemale. - [WWW] http://www.ap3.ee/?PublicationId=31503ED6-39D4-4163-9D98-74AA1E3959CE&code=1565/rubr_artiklid_156508 (12.11.2011)
Randmann, L. 2011. Organisatsiooni psühholoogia - [WWW] http://www.enop.ee/tpi/randmann/materjal/HHP3170%20%205.%20Motivatsioon.pdf (12.11.2011)
Siirde, V. 2011. Organisatsioonikäitumine - [WWW] http://www.e-ope.ee/_download/euni_repository/file/1882/Enesekontrolltest_MOODLE.zip/course_files/5_teema_Eestvedamine_toeoemotivatsioon_siirdeviimane.pdf (12.11.2011)
Siimon, A., Türk, K. 2003. Juhtimine. Tartu Ülikooli Kirjastus
Kõik kommentaarid