(Karthick 2010, p 124) Autokraatlik juhtimine on tuntud ka kui autoritaarne juhtimine. Sellises juhtimisstiilis võtab juht otsustamise enda peale. Töötajad teevad nii, nagu neile öeldakse. Juhtimine ei pruugi nii efektiivne olla, sest töötajad on tihtipeale informeerimata otsustest, mis ettevõttes vastu võetakse, nad on ebakindlad ja kardavad autoritaarset juhti. Uuringud on näidanud, et juhtimisstiili eelised võivad olla, et töötajatel tekib tugev motivatsioon saada juhilt tunnustust, ettevõttes võetakse kiiresti otsused vastu, sest üks inimene otsustab ning ajakulu on väike, mõnedele töötajatele meeldib rangete reeglite järgi töötada. Samas võib juhtimisstiili nõrkuseks olla, et töötajatele ei paku kontroll ja ranged reeglid motivatsiooni ettevõttes töötada ning nad ei saa juhtimisotsustes enda...
) Juht (liider) keegi, kes tänu isiklikele omadustele on pidevalt võimeline mõjutama teiste käitumist Instrumentaalne juhtimisstiil juht tunnetab vajadust organiseerida rühmaliikmete käitumist vastavalt rühma tegutsemisplaanile ja eesmärkidele Ekspressiivne juhtimisstiil juht tunnetab vajadust kujundada rühmas harmoonilised suhted, solidaarsuse õhkkond ja minimiseerida konfliktid Üks isik ei saa järgida mõlemat juhtimisstiili . Instrumentaalse juhtimissstiili puhul täidab (spontaanselt) ekspressiivset rolli keegi rühma liikmetest. Olulised liidri omadused: välimus, haritus, erudeeritus, seltskondlikkus, enesekindlus, otustusvõimelisus jne Erinevad situatsioonid toovad esile erinevaid juhiomadused: autoritaarsus demokraatlikkus laissez-faire Rühma konformsus ootuspärane sotsiaalne käitumine, mugandumine või kohanemine rühma ootustele vastavalt....
Ühisüritusi toimub ettevõttes umbes 1 kord aastas. Ettevõttes lubatud uuendused on laiendamine, uus tekiliin, uued seadmed, paremad olmetingimused, uuemad, suuremad riietusruumid, söökla. Töötajad ise ootavad olmeruumide uuendamist, riietusruume, sööklat, paremaid töövõimalusi, koolitusi, Euroopa standarditele vastavat keskkonda, juhtimisstiili , palka. 27 Töötajad peavad mainimisväärseks seda, et kollektiiv on hea, kuigi keskkond on suhteliselt halb. ¾ töötajatest arvavad, et nad ei tööta ettevõttes peale 5 aastat, ülejäänud jagunevad siis nendeks, kes ei tea ja kes kindlasti jätkavad töötamist. Peaaegu täpselt samamoodi arvatakse ettevõtte tegutsemise kohta : umbes ¾ arvavad, et ettevõte ei tegutse enam...
Seevastu võimutus kaldub tõelise eestvedamise asemel arendama ülemuslikkust. See on nuhtlus suurtele ettevõttele ja asutustele, kus on mitu juhtimistasandit ja palju allüksusi. Võimutus on tegur, mis sageli põhjustb ebajärjekindla ja -tõhusa tegutsemise ning määrustemeelse ja kitsarinnalise juhtimisstiili . End võimuta ja nõrkade tunduvad juhid kasutavad enam karistavaid mõjuviise, aga ka ülbitsevat suhtumist. Võimutus tuleneb inimese võimetusest, millest võib üle saada inimese koolitamise või asendamisega. Võim, vormid, allikad 8 Organisatsioonis võib võimutus tuleneda ka seisundist, millesse inimene on asetatud. Kui tal ei ole teistele midagi anda ega teistelt midagi saada, on näilikule võimutäiusele...
Tänu nende meeste tööle hakkasid tekkima alternatiivid bürokraatlikule organisatsioonile. Pöörati tähelepanu sellele, et töötajad tunneksid end kasulikuna ja tähtsana andes neile tähendusrikkaid töid ning võimalikult palju iseseisvust, vastutust ja tunnustust. See aitab tõsta töötajate panust töösse ja paneb neid rohkem pingutama. Bürokraatliku, autoritaarse juhtimisstiili kõrvale tekkis uus demokraatlik ja töötajakeskse juhtimisstiiliga organisatsioon. Töötajates hakati nägema inimressurssi. Organisatsioon kui organism 7 Alates 1960ndatest aastatest hakati tähelepanu pöörama töö kavandi kujundamisele, et tõsta produktiivsust ja tööga rahulolu ning samaaegselt seeläbi vähendada töötajate töölt puudumist ja personali voolavust...
3) Liidrid juhendavad isiklike võimete arendamist. 4) Liidrid õpivad kiiresti ning julgustavad teisi samuti kiiresti õppima. On olemas kindlad tõdemused, milleni raamatu autor tihti jõudis: 1) Enamikel juhtidel "olen probleemiks mina". 2) Ülemuseks on klient, mitte juht organisatsioonis. 3) Mõelda tuleb strateegiliselt. 4) Tuleb harjutada intellektuaalse kapitalismiga sobivat juhtimisstiili . 5) Juhtida tähendab õppida. Küsimus: Kas on ilmas midagi, mida ma tean valesti? Juhtimislahendus: Võtke kohe tee jalge alla ja minge vaadake järele! Kas juhtpiisonist võib saada haneparve juht? Et saada juhtpiisoni staatusest vabaks, peab õppima, kuidas uhkust tunda terve ettevõtte kollektiivsete saavutuste, mitte ainult enda isiklike võitude üle. Kui tahta teistsuguseid tulemusi, siis peab otsustama muutuda ning ka seda teha....
Y-tüüpi inimesed on initsiatiivikamad, võimelised ise endale tööülesandeid püstitama ja nendega hakkama saama, meeldib võtta vastutust. Ouchi leidis, et Jaapani firmad on X kultuuris ja USA firmad Y kultuuris. Kuna kumbki polnud ideaalne, noppis ta mõlemalt poolt positiivseid aspekte ning lõi Z teooria. 2.10 Selgita situatiivset juhtimisstiilide maatriksit Ei ole olemas parimat juhtimisstiili, juhtimisstiili valik sõltub olukorrast ja organisatsioonist. Kuna organisatsioonid on erinevad, tuleb neile läheneda individuaalselt. Olemasolevatset juhtimistiilidest tuleb juhil valida antud olukorras antud organisatsioonile sobivaim. 2.11 Missugused on Hofstede 4+1 kultuuridimensiooni? Milles need seisnevad ja milleks neid kasutatakse? Võimudistants: võrdsuse ja ebavõrdsuse tase riigis. Kõrge v. Näitab, et ebavõrdsust sallitakse, madal, et ei sallita...
Juhtimine tänapäeval Juba aegade algusest peale on inimesed pidanud vajalikuks juhi rolli on see siis perekonnapea, teatrijuht, projektijuht, ärijuht. Juhi peamine omadus, hoolimata millist kooslust ta on seatud juhtima, on inimese tundmine. Seda omadust võib võrrelda elementide ja objektide tundmise vajadusega ükskõik millise spetsialisti jaoks ehitaja peab tundma ehitusmaterjale, elektrik valdama "faasiteadust", kaitseväelane relvi jne. Kehtib tõdemus, et ajaga tuleb kaasas käija. Ja nii tegelikult ongi, kes vanadesse tavadesse ka kommetesse kinni jäänud, see sinna jääbki. Oluline on edasiarenemine ja ajaga kaasas käimine. Tänapäeval peab juht ennast ka töökõrvalt edasi harima ja koolitama. Iga organisatsiooni juhi jaoks on oluline koht majandusteadmistel. Iga organisatsioon peab suutma tagada oma tegevuseks majandusliku baasi ja seetõttu ei saa ilma majanduse algtõdedeta ilmselt läbi ükski juh...
Juhtimistegevusega kaasnevad juhtimistoimingud ehk menetlused, mis tähendavad osategevuste ja toimingute sooritamise laadi. Osategevused ja toimingud vastavad küsimusele "mida teha?", toimimisviisid ja -võtted aga küsimusele "kuidas teha?". Juhi hoiakud, tema poolt rõhutatud osategevused ja toimingud, nende sooritamisel eelistatavad menetlused, viisid ning võtted moodustavad juhi juhtimisstiili . Mõne mõjuka juhi poolt pikema aja jooksul viljelduna ning teiste juhtide poolt ulatuslikult järgituna võib juhtimisstiilist kujuneda organisatsioonis juhtimiskultuur. Juhtimistasandid: Tegevuse ulatuse järgi jaguneb juhtimine (põhjustab organisatsiooni hargnemist laiuti, horisontaalselt): erialajuhtimine - tööjaotuse tagajärjel tekivad kitsamad tegevusvaldkonnad (raamatupidamine, tootmine jt);...
Teda ei huvitanud sekretäri töö protsess, vaid tulemus, et tööülesanded on täidetud. Ülemuse oli orienteeritud eesmärgile, mitte töötaja vajadustele, kuigi sekretäri argumendid, endine ja kujunendud töömaht, töötingimuseda ja palk, olid küllaltki tugevad. Härra Haava käitumisest võib järeldada, et juhtimisolukorra lahendamisel kasutas ta eiravat juhtimisstiili . Ülemus ei näinud olukorda terviklikuna, ta ei arvestanud, et oma käitumise tagajärjeks võib olla sekretäri töölt lahkumine. Härra Saar näitas üles lugupidamist ja hoolivust. Temale olid tähtsad nii eesmärk kui ka tööprotsess. Härra Saar toetus efektiivsele juhtimisstiilile, võitja-võitja mudelit, vajaduste konflikti lahendamist. Ülemusele oli tähtis säilitada kollektiiv ja palus, et sekretär ei alustaks veel tööotsinguid....
Klassikalised liidri käitumisstiilid 24. McGregori X-Y teooria 25. Juhtimist mõjutavad aspektid 12 26. Liidri käitumisstiilid - ülesand- ja töötajakeskne juht 27. Liidri juhtimisstiili edukust mõjutavad tegurid 28. Situatiivne eestvedamise mudel 29. Kaasosalusega juhtimine 13 30. Loovjuhtimine ja innovatsioon 31. Loovjuhtimist võimaldavad organisatsiooni tingimused ja juhi käitumine 14 32. Loovuse komponendid juhtimises 33. Juhtimiskogemus ja kriteeriumid 34. Juhtide ebaõnnestumise põhjused ja juhtimisvead 15 35...
Mainori Kõrgkool Ärijuhtimise instituut ÕPPIV ORGANISATSIOON Referaat aines Juhtimise alused Koostaja: Katri Kauniste Õpperühm: PS-1-S-E-Tln Õppejõud: Toomas Saal 2009 2 Sisukord SISSEJUHATUS.....................................................................................................2 Sissejuhatus..............................................................................................................................................4 Pideva muutuva tegevuskeskkonnaga kohanemise vajadus esitab juhtidele väljakutse otsida ja rakendada uusi juhtimismeetodeid, et liikuda õppiva ja areneva organisatsiooni poole. Organisatsiooniliste muudatuste tegemine ei eelda mitte üksnes organisatsiooni liikmete hoiakute (ümber)kujundamist ja...
See ongi isikliku tõhususe rituaal. Iga toiming, mis viib sind mingil moel lähemale sinu tulevikuvisioonile, on hästi kulutatud aeg. Ehk 20% sinu (eesmärgipärastest- S.J.) tegevustest toodavad 80% tulemustest. Kontseptsiooni võlujõud seisneb selles, et kui ütled ,,jah" väärtuslikule, sisaldub selles enesestmõistetav ,,ei" ebaolulisele. Automaatselt lihtsustad oma juhtimisstiili ja muudad elu otstarbekamaks. Zen-munk: ,,Enamik mulle teadaolevaid inimesi püüab iga päevaga targemaks saada, aga mina üritan muutuda päev-päevalt lihtsamaks ja probleemivabamaks." Mida lihtsam on sinu juhtimisstiil, seda tulemuslikum sa oled. Naljakas on see, et mida rohkem sa aega pühendad tulusatele tegevustele, seda vähem tuleb tegeleda nende hullumeelsete pisihädadega, mille üle kurdad ja mis paistavad sinu väärtusliku aja täielikult endale nõudvat...
Juhtimisel tuleb alati silmas pidada org-i varade seisundit ja kasutamist. Varad 1)inimesed 2) raha 3) materjalid 4) kapital Varade rakendamise oskus ja org-i eesmärkide saavutamine näitab ka juhtimise tõhusust. Juhi hoiak, tema poolt rõhutatud tegevused ja toimingud, nende sooritamisel eelistavad menetlused, visid ja võtted moodustavad juhtimisstiili . Juhi rolliks nim. Käitumist, mida oodatakse isikult , kes juhib org-i . Juhile vajalikud oskused 1) tehnilised oskused- ärikirjade koostamine, arvuti kasutamine, koosolekute korraldamine, org-i põhitegevusega seonduva erialateadmiste valdamine 2) suhtlemis oskus- oskus motiveerida inimesi, lahendada konflikte, korraldada meeskonna tööd 3) konspektuaalsed oskused võime luua üldkäsitlust org-st ja tema kohast ümbritsevas keskkonnas...
JUHI TÖÖ Juhid kasutavad oma töös erinevaid juhtimisviise, et paremaid tulemusi juhi rollis saavutada. Erinevate juhtimisstiilide tundmine on vajalik, et juhil tekiks võimalus valida erinevate lähenemiste seast kõige sobivam konkreetse situatsiooni jaoks. Mintzberg on juhtinud tähelepanu, et traditsioonilisele ,,boss" ehk professionaalsele juhtimisstiilile on kõrvale tulemas meisterlikkuse stiil. Kaasaegsetes organisatsioonides oodatakse juhtidelt enam transformaalse juhtimisstiili kasutamist, mis keskendub uuenduslike ja efektiivsete muutuste läbiviimisele organisatsioonides. Juht pühendub oma tegevusega organisatsiooni visioonile (tuleviku nägemus,kuhu tahetakse jõuda) ja missioonile (mis kasu saab tarbija). Hoolitseb töötajate eest, delegeerib ülesandeid ja suunab töötajate pidevat õppimist. Motiveerib ja innustab töötajaid. Selline stiil on vastupidine transaktsionaalsele, mis keskendub eelkõige sotsiaalsetele suhetele juhi ja järgijate vahel...
Kige paremini on ta tuntud oma X ja Y teooria poolest. ks raamatutest, mis Douglas McGregor on kirjutanud kannab nime The Human Side of Enterprise, mis ilmus 1960. aastal. 1966. aastal avaldati tema teos nimega "Fretaget och mnniskan". Palju on McGregorit mjutanud Abraham Maslow. McGregori X ja Y teooria ongi Maslow motivatsioonimudeliga seotud. Douglase keskne idee on see, et on olemas kaks fundamentaalselt erinevat juhtimisstiili . hte neist kutsus ta X teooriaks ja teist Y teooriaks. Teooria X on autoritaarne, selle phjal motiveerib inimesi tle vaid materiaalne kasu ning neid huvitab vaid enda vajaduste rahuldamine. Y teooria on vabastav ja vidab, et inimesed teevad kskik mida kui nad on piisavalt phendunud. Kuigi McGregori raamat sellest teooriast avaldati alles 1960 aastal kandis ta selle ette MIT`i Sloani juhtimiskoolis 1957 aastal. Natuke enne seda, kui McGregor suri, arendas ta midagi, mida ta ise kutsus Z teooriaks...
Viiendaks tuleks noorel juhil ise hakkata end täiendama, võttes koolitusi või minna seda eriala õppima kui see pakkub talle üldse huvi. Ei ole mõtet tegeleda selle ametiga kui tegelikult ei pakku see talle huvi. Sellega ta rikub vaid ise oma töötajate tahtmist teha tööd. Juht peaks ka end ise muutma, kuna käesoleva kohviku juhataja juhtimisstiil on käskiv juhtimistiiil. Käesoleva kohviku juht võiks eelduste kohaselt kasutada selgitavat juhtimisstiili , ehk siis juht määrab eesmärgid ja kaasab ka oma kohviku töötajad otsustusprotsessidesse, kuid juhti ülesanneteks jäävad siiski otsuste vastu võtmine ja kohviku reeglite kehtestamine. Juht võik järgida: Fayoli 14 juhtimispõhimõtet 1. Otstarbekas tööjaotus 2. Võim ja vastutus 3. Distsipliin 4. Käsuliini ühtsus Mainori Kõrgkool Maie Kiik Jõhvi Õppekeskus 5. Tegevussuuna ühtsus 6...
Juht käitub grupiliikmena. Mittesekkuv liider- juht ei sekku aktiivselt grupi töösse, väldib seisukohavõtte, lubab toimida töötajatel oma äranägemise järgi. Sobilik spetsialistide juhtimisel, ülesannete korral kus rollid ja panused on selgelt määratletud. Juhi edukuse tagab valitud käitumisstiil, situatsiooni taju ja hindamine kui ka isiksuse omadused. 8. Juhtimist ja juhtimisstiili kujunemist mõjutavad tegurid. Juhtimisstiil- kuidas juht käitub alluvatega, kuidas tema ülesandeid ja funktsioone täidetakse. Mõjutavad liidri ja järgijate vahelised suhted. Halbade suhete korral tuleb rohkem kontrollida ja juhtida. Ülesande struktuur- kui selge on eesmärk, kuivõrd spetsiifiline on ülesanne, kui selgelt on jagatud grupiliikmete rollid ja ülesanded. reguleerimatuse korral on juhi roll suurem....
(Siimon, Vadi, 2003: 52) 2.1.2. Olukorrateooria Situatsiooniline lähenemine juhtimisstiilidele kerkis esile 1960. aastatel kui eelnevad teooriad ei suutnud enam seletada paljusid liidri käitumise aspekte. Leiti, et lisaks juba eelnevalt kirjeldatud aspektidele peab olema veel midagi, mis mõjutab juhtimisstiili tulemuslikkust, kuna need ei toonud alati häid tulemusi. Paljud teoreetikud leidsid, et konkreetne kontekst (situatsioon) avaldab juhtimisstiili efektiivsusele olulist mõju. (Sults, 04.11.2009) Olukorrateooriat käsitleb pikemalt Aleksandr Lukjanov (2002: 82-85). Olukorrateooria alusepanijateks selle kaasaegses tähenduses on ameeriklased P. Lawrence ja J. Lorsch. Selle teadussuuna keskseks (ja lähte)punktiks on situatsioon, st teatud välis- ja sisemõjurite kogum,...
Sünergia st tervik on suurem kui tema koostisosade summa, näit. inimesed suudavad koostöös rohkem saavutada kui igaüks eraldi. 2.1.2. Olukorrateooria Situatsiooniline lähenemine juhtimisstiilidele kerkis esile 1960. aastatel kui eelnevad teooriad ei suutnud enam seletada paljusid liidri käitumise aspekte. Leiti, et lisaks juba eelnevalt kirjeldatud aspektidele peab olema veel midagi, mis mõjutab juhtimisstiili tulemuslikkust, kuna need ei toonud alati häid tulemusi. Paljud teoreetikud leidsid, et konkreetne kontekst (situatsioon) avaldab juhtimisstiili efektiivsusele olulist mõju. (Sults, 04.11.2009) Olukorrateooriat käsitleb pikemalt Aleksandr Lukjanov (2002: 82-85). Olukorrateooria alusepanijateks selle kaasaegses tähenduses on ameeriklased P. Lawrence ja J. Lorsch. Selle teadussuuna keskseks (ja lähte)punktiks on situatsioon, st teatud välis- ja sisemõjurite kogum,...