Max Ernst/ Joan Miro (sürrealism)
Paul Gauguin (pi)
Gerhard Richter
/raamatuid: Haftmann; Lucie-Smith; Peusner; Arnason; Art since 1900
11.02.13
Modernistlik kunst , makrotasand.
Modernism kui paradigma
Impressionistidest kuni 20saj keskpaigani( 70ndate lõpuni) olenevalt käsitlusest)
Taustsüsteemiks 19 saj teaduse-tehnika-poliitiline revolutsioon – kunst ei jää sellisest asjast
puutumata ( urbaniseerumine , moderniseerumine, rahvusvahelisus jne)
Maalikunst oli kunstide hierarhias kõrgeimal positsioonil
Matemaatikas-füüsikas esile kerkivad paradigmad mõjutavad ka kunstis toimuvat
Sissejuhatav loeng!
20 saj. Kunstiajalugu
-eksam: 4punkti:
1)kirjalik – põhiseisukohad mõnest kunstivoolust, max 1lk, põhifaktid (millal, kus, kes, +
iseloomustus)
2)lühike vastus – loetleda ainult kunstnikunimed (nt nimetab ühe voolu)
3)referaatidest – igaüks valib 5 referaati mille ta läbi loeb – punkt tuleb ühe loetud referaadi
põhjal (max 1lk)
4)piltide tundmine (12 pilti mis on loengus mainitud: kunstnik + vool, mida ta esindab)
-vali üks kunstnik (rahvusvaheliselt tuntud nimi), uuri tema kohta – referaat mitte essee (mis
kinnitab et olen süvenenud kunstivoolu problemaatikasse jne) ligikaudu 4-6lk; umbes mai
keskpaigaks. (Elulugu ei tohiks domineerida, põhirõhk loomingule!)
LOENG 1
3 olulist murdepunkti kunstiajaloos- (19saj keskpaik ) realism , ( sajandivahetus ) postrealism,
(1950-60ndad) (kuni sinnani modernistliku kunsti domineerimine , peale seda nö
postmodernism – samas see lihtsustav ja ta seda ei poolda – vajaks täpsustamist; postmod.
Kunst pole ühtne nähtus, samuti ka modernistlik).
19saj. Teine pool Lääne maailma kunstis. Areng vs muutumine. Progress?
Areng – üks samm põhjustab teise; pole õige rääkida arengust kogu lääne maailma kunsti
silmas pidades – on üksikuid lõike mida võib vaadata kui arengut (üldise kaootilise
muutumise kontekstis). Väita, et on toimunud kindel ühesuunaline areng, oleks eksitav.
Kui muutumine ja areng on faktiküsimus(võrdluse alusel) siis progress on väärtusmõiste –
sellega hindame muutusi ja arengut (heaks, edenemiseks või mitte – mis ühele on progress on
teisele regress; oleneb väärtustest). Ideoloogia vs hoiak. Ideoloogia allutab ülejäänud
väärtused.
Ka kunstisse suhtumine oleneb (esteetilisest) ideoloogiast ja hinnangutest – ei ole õiget ega
valet suhtumist, vaid lihtsalt eri arvamused.
Teooria – selleks et setada fakti; Ideoloogia – selleks et hinnata fakti. Ideoloogiaid ei saa
tõestada, aga põhjendada. Ideoloogia püüab korrastada väärtusi. Tahestahtmata ei saa kunstis (
ja üldse humanitaarteadustes) eristada teooriat hinnangutest.
PRANTSUSE KUNST
(st Pariis) Prantsuse Akadeemiad – kunstihariduse keskused alates 17saj, õpetuse
alusepanijaks Nicolas Poussin (lähtus RafaelistjtItaaliast lõi akadeemilise kunsti õpetamise
aluse; maalikunsti alus kui ideaalne joonistus, värv allub joonistusele) vaidles Rubensiga –
maaliline maalikunst on pildi lähtekohaks ja värvimass on ’joone’ lähtekohaks. P; on olemas
üks igavene ja muutumatu ilu mille poole kõik püüdlevad (kõige lähemal sellele olid Vana-
Kreeka kunstnikud ). Kui maalikunst oli alates renessansist kujutanud 3mõõtmelist nähtavat
maailma, ,siis akadeemia ei pidanud piisavaks lihtsalt nähtava looduse jäljendamist (loodus
kui toormaterjal; vaja minna sellest kaugemale), figuraalne kunst kui kõrgeim. Figuurid
’ideaalsed’ ilma kõrvalekalleteta – keskmine, täiuslik keha kui ideaalne vorm. Lisaks kindlad
kujutamise skeemid (kuidas kujutada võidukat inimest, kuidas viha jne – kindlad näoilmed ja
käeliigutused), kõiki poose ei saa kasutada (vulgaarne ju). Akadeemiline kunst viljeles
täiuslikku maailma, puhast ilu. Kõrgeim kunst – religioossed, mütologilised, allegoorilised
teemad; aste madalamal – ajaloosündmused; veel klass madalam – paraadportree. (Kõrged
zanrid ) Kui kunstnik soovis teenida suure kunstniku nime, pidi tegema vähemalt ühe ’suure’
pildi. Madalad zanrid: maastik (ka ideaal või mitteideaalmaastik), veel madalam – olustikupilt
(kaasaegse elu stseen – madal..), kõige madalam – natüürmort. Täiuslikku kunsti leiab ikkagi
ainult antiigist – rooma , kreeka. Et saada ’suureks’ kunstnikuks veedeti aega Roomas jne. See
süsteem toimis umbes 1.maailmasõjani.
19 saj. Teisel poolel hakkas tekkima ’sõltumatu’ kunst. – püüdis mitte sõltuda akadeemilise
kunsti žüriidest mis domineerisid. Lõhe akadeemilise ja ’sõltumatu’ vahel kasvas aina
suuremaks (nt romantismiga – Delacroix –maaliline, vastandumine klassitsismile (teda
vaadati kui skandaalset kuju) vs Ingres – klassitsism, joon, domineeriv maitse). Just tänu D.le
tuli akadeemiasse sisse ka eksootilisemaid teemasid . Romantikud jäid veel ametliku kunstiga
samasse paati.
Barbizon’i koolkond. Romantikud: klassitsistid on ummikus, ühiskond on ummikus.
Tüüpiline romantik on see kes unistab metsas maal elamisest :P. Need romantikud kes läksid
metsa muutusid realistideks! Akadeemia veel nende maastikumaali kuidagi aksepteeris, a’la
las siis teevad. Sinna kuulus Millet , kes hakkas maalima inimesi realistlikult (seda akadeemia
ei sallinud – skandaal – kes siis ikka inimkeha realistlikult kujutab?!) Need kes realistlikult
inimesi maalisid enam näitustele ei pääsenud.
1855 esinene ’ kontra ’näitus. Korraldab Courbet , prantsuse kuulsaim realist.
-maalib mida silm näeb
Tol ajal hakati korraldama maailmanäitusi. Pariisis otsustati 1855 anda ülevaade ka
maalikunsti viimase poolsajandi saavutustest. Omaette saalid said Ingres ja Delacroix (selleks
ajaks oli ta juba tunnustatud ja järgijatega). Nii I kui D olid sügavalt solvunud, I sest leidsid et
see teine ka omaette saali sai ei ole õige (täiuslik joonistus vs rahutus ja kaootilisus), D sest
teda nii hilja tunnustatakse.
Uus tulija Courbet (pilt üleval) ka temalt telliti 2 joonistust, kuid ta keeldus – kui talle omaette
saali ei anta , ta pilte ei tee. Ostis omaette paviljoniruumi maailmanäituselt väljas ja nimetas
Realism – Courbet. Sai tuntuks . Maalilaad ja teooria erakordselt lihtsad – kunst on see, kui
maalin täpselt ja ainult seda mida ma näen. Vastandus suure kunstiga, sest seni ju maaliti seda,
mida keegi näinud ei ole ( religioon , allegooria) see ’realism’ ju kriipsutab kõik senise maha ja
kuulutab eelnenule sõja! Idealiseeritud kompositsioon ei ole enam kunst, kui sa ei maali seda
mida näed. 60ndatel äratas ta õpilastes huvi. Ostis laadalt elava pulli ja ütles õpilastele et vot
joonsitage marmorkujude asemel seda. Tema põhimõtted olid osadele noortele kunstnikele
paeluvad, sealt edasi areneb impressionism , omamoodi on impressionism realismi
ekstreemne variant (jüngrid on ju äärmuslikumad kui profetid). Noored tulevased
impressionistid kes 60ndatel hakkasid kunstiga tegelema, võtsid ta põhimõtteid täht-tähelt.
Kompositsioon kaotab mõtte – kõige ausam kunst on see mida näed. Tihe seos
teadusmaailmas toimuvaga.
Avangard – mõiste päris 19saj. Alguse prantsusmaalt. Saint- Simon . Sotsialist- utopist ,
äärmusvasakpoolne, võtnud omaks prantsuse revolutsiooni ideaalid (vabadus, võrdsus,
vendlus) – täiusliku ühiskonna loomise mõte. U 1815 – Napoleon on kaotanud – on läbi 25a
veriseid sõdu, väliselt oli nende tulemus 0, kuningad on taas troonil, ring täis. Paljud unistasid
veel revolutsiooni käivitanud ideaalidest, sh Saint-Simon, kes uskus et seda peab saavutama
ilma vägivallata. Ta mõtete tulemus (valgustusideele toetumine) kui inimesed lähevad
targemaks, läheb elu paremaks. Kuna ta oli endine sõjaväelane, siis tal oli mõiste ’avangard’
peas olemas – avangard kui aeglasest sõjakolonnist kiirelt ette liikuv ratsasalk, kes näitas teed
ettepoole ja vaatas kus vaenlane on jne. Kandis mõiste haridusse. Ühiskond areneb kui
teadlased, kunstnikud jne asuvad etteotsa ja muutuvad ühiskonna avangardiks. (kasutati ainult
prantuse kontekstis, hiljem liikus mõiste ka mujale.) Avangard oli mitte niivõrd
kunstivooluline vaid sotsiaalpoliitiline mõiste, kuid see andis kunstnikele võimaluse liikuda
teadlustega samale pulgale.
Comte – positivismi rajaja. Ainuke tõsikindel asi on vahetult tajutavad faktid. Spekulatiivsetes
targutustes pole tõde. Positivismi nurgakivi mis tolle aja teadlastele väga meeldis. Saint-
Simon’i sekretär ja ka Comte sõber. Kunst on teaduse liitlane – (ka kunst toetub tõsikindlatele
faktidele – compte ja realism), positiivne tunnetusteooria ja realism on sõbrad jee. Tunnetavad
maailma.
Selle veendumuse võtsid impressionistid kaasa, ja arendasid edasi – tutvustasid optika
uuringutega (valge valgus on eri lainepikkuste ja värvi valguste segu). Viisid Courbet
sõnastatud programmi äärmusteni. Impressionistide sotsiaalne positsioon oli aga veel kehvem
kui eelnenutel (Courbet tegi esimese kontrnäituse sest polnud nõus suure näituse zhürii
põhimõtetega, oluline see et esimese tegi just realist, ka ta oli hiljem küllaltki tunnustatud)
hiljem 20saj astusid paljud grupid esile kontranäitustega.
Ühiskond nägi Inmpressionistides mässajaid (kuigi enamik neist olid üsna apoliitilised), said
terava kriitika osaks. Erinevalt realistidest nad enam ei lootnudki suurtele näitustele saada,
1884 on esimene kontranäitus mis sai suisa mõnitavat ja pilkavat kriitikat, avalikkus ei
aksepteerinud seda kunstina (ka Courbet’ kritiseeriti ja tõrjuti, kuid keegi siiski ei öelnud et
see ei oleks kunst, akadeemiline kriitika taunis ta viise ja ideoloogiat kuid kunagi ei
süüdistatud teda oskamatuses maalida.. impressioniste just selles aga süüdistatigi). I’de
sotsiaalne positsioon oli madalam sest ühiskonna meelsus oli konservatiivsem. Kui
Romantikud olid 19saj veel salongikõlbulised ja realistis mässajad kuid siiski kunstnikud, siis
impressionistid polnud enam kunstnikudki. Postimpressioniste enam isegi ei vaevuta
sõimama, peetakse väljaspool kunsti asuvaks (ses suhtes on isegi sõimamine parem kui maha
vaikimine ). (üldiselt kui tekib uus ja kole asi siis eelmine asi saab juba aksepteeritavaks)
Impressioniste inspireeris siiski usk, et nad on ühiskonna avangard. Uute kogemuste
pakkujana nähti temas sotsiaalselt edendavat jõudu (mis on siiani ka tänapäeval
avangardkunsti jõuks-mõtteks-motivaatoriks)
Alexandre Cabanel . tüüpiline akadeemilise kunsti näide, kogu stseen on unistuslik, irreaalne,
mütoloogiline – mida akad . Kunst pidas ainuõigeks
William Bourguereau, Veenuse sünd. Üks kuulsaim akadeemik – kaunid kehad, poosid
(pöörded) – ette õpitud skeemid
Leon Joseph Florentin Bonnat, Victor Hugo portree – akadeemiline paraadportree (realistlike
sugemetega)
Fernand Cormon. Kain teekonnal oma perekonnaga. (realismi ja ak. Kunsti ühindumine)
Jean-Louis- Ernest Meissonier. Napoleoni taandumine, samuti ’mõõdukalt realistlik
akadeemiline’
Claude Monet . Mulje tõusvast päikesest (täpse joonistuse kadumine, impressionistlik motiiv –
uduvine , ähmasus) I:*Joon kui niisugune on ju samuti väljamõeldis, abstraktsioon, joont me
ju ei näe – seega pildis ei tohi seda olla*Looduses ei näe kuskil lokaaltoone, pindu, mis oleks
kaetud ühe kindla tooniga – sest kõik värvilaigud on paljude varjundite koosmõju, tuleb neid
varjundeid näha (sama kehtib ka tumedate varjude kohta, mida päevavalguses sageli ei ole,
päevavalguses on ka vari värviline) *Impressionistid loobusid komoneerimisest, pildi
ehitamisest – nad maalisid tüki loodust (nii, nagu ristkülikuse mahtus.. seega ei maalinud
midagi, mida akadeemiline kunst väärtustas) Sajandi lõpus hakkasid impressionismi mõjusid
kasutama ka mõned akadeemikud:
Paul Albert Besnard (1849-1934) Madame Roger Jourdain´i portree. (Riigi poolt kõrgelt
hinnatud – akadeemiline joonistus on säilinud, poos ja ilme realismimõjuline, lilled ja kleit
õrnalt maalilisemad – impressionistide mõju olemas). Kompromiss akadeemilise traditsiooni
ja impressionismi vahel läks rahvale peale (ka Degas)
19. saj lõpp.
Ak kunst hakkas muutuma pluralistlikumaks, 1890 läks akadeemiline zhürii lõhki, ei
jõudnund enam kokkuleppele.. oli neid kes olid vanamoodsad kui uuemeelsemaid – hakkas
toimuma kaks paralleelset nähtust – akadeemiline ( konservatiivne ) ja realismi mõjudega
akadeemiline kunst (mõõdukalt uuenduslik). See saatis omamoodi sõnumi kunstiellu (varem –
hea kunst on selline) nüüd – head kunsti võib olla mitmesugust laadi . See hakkas soodustama
uute kunstivoolude läbimurdmist uue saj. Alguses – avalikkus hakkas leppima, et head kunsti
on mitmesugust.
Sajandi viimasel kümendil sai populaarseks sümbolistlik kunst – hakati näitusi pidama ; +
neljas sõltumatu kunsti näitus (mitte võtta sõna-sõnalt; rohkem äriline – kunstnikud said ise
seinapinda ’üürida’)..tegelikkuses domineeris seal sama akadeemiline kunst, lihtsalt kehvemal
tasemel.Samas oli pluralistlik , hulgas oli ka teisi (dominantselt siiski akadeemiline)
Sajandivahetus
(u saj keskpaigast kuni 1905 ) prantsuse kunstikultuuris toimub oluline muutus –
uusromantilise esteetika tugevnemine mis vastandub positivismile mis satub kriitika alla.
Uusromantikud vastanduvad realismile ja positivismile. Kunst ei ole enam teaduse liitlane,
lühidalt – uusromantikud pettuvad teadlastes – hakkavad neisse skeptiliselt suhtuma . (ei suuda
nendega kaasa minna, teaduses toimusid murrangud mida mõned tõlgendasid kriisidena;
darvinism varem kui lõplik tõde, pärilikkus ? geoloogia -astroloogia olulised nihked; teaduse
tõsikindlus muutus kahtlaseks, teaduslikku maailmapilti ei saa enam usaldada ning vaja on
leida uued ’tõe’ allikad) Uustromantismile on omased irratsionaalsemad filosoofiad (mingid
parateadused) mis vastandusid teadusele. Teine teaduslikus maailmapildis kahtlemise põhjus
oli sotsiaalne – kunstnikud lootsid luua ühiskonnas progressi kuid toimus pigem vastupidine ,
rahutused kasvasid ja ühiskonna paranemist/edenemist ei olnud toimunud, usk teaduse ja
kunsti liitu hakkas kaduma (mitte just kõikjal, aga üldiselt)
See pinge väljendus teemades-
Sümbolism
Sümbolistlikel kunstiteostel ei ole ühiseid vormitunnuseid, seda ühendavad teemad ja
süzheed (osa sümboliste kasutab akadeemilist, osad realistlikku, osad juugendlikku,
art noveau stiili) Juugend , an- uut tüüpi vormilooming, uut tüüpi stiil.
Kolmas mõiste sajandivahetuse kunstis – postimpressionism
Uut tüüpi stiilide esile kerkimine toimus paljudes riikides, eri kohtades kandis eri nime
(prantsusmaal – modernne stiil/art noveau; Uus ajakiri saksamaal – Juugend (levis
saksamaa mõjul ida-Euroopasse jne); Austrias mingi kolmas asi jne (seotud
kontranäitustega viinis).. üldiselt tegu kõikjal sama asjaga aga nimetused erinevad,
üldnimeks Juugend ingliskeelses kontekstis art noveau (pmst sama)
Sümbolism ja juugend kattuvad; postimpressionism prantsusmaa kontekstis (mujal
levis alles impressionism). Pm pole ei stiil ega vool – neid ühendab ainult kaks asja :
nad on olnud impressionistid; nad on sellest eemale tõukunud ja tihti eri suundades (i’s
pettunud, suhe i’ga negatiivne, igaüks loob oma stiili millel on euroopa järgmiste
aastate kunstile suur mõju). Pm kui lokaalne prantuse fenomen .
Rahvusromantism – omane põhja ja ida-euroopa mõningate rahvaste kunstile
Sümbolism.
Pierre Puvis de Chavannes (1824- 1898 ), Ristija
Johannese pea maharaiumine
Akadeemiline stiil, teemad! – piiblist tuntud lugu isikupärase tõlgendusega
Pierre Puvis de Chavannes . Vaene kalur (tasapinnalisem,
tõsteud foon, taimestik läheneb juba ornamendile, kummaline süzhee)
Sümbolismi põhitunnus kui müsteeria – puudub selge, mõistusepärane tähendus. Vatandasid
end realismile – realism on lihtne, igav, banalne. Tegelikkuse olemus on nähtamatu,
salapärane (teadus on samuti võimetu seda teadma, tõde on tabamatu nii teadusele kui
realistlikule kunstile) Tõde võib tabada vaid erilise intuitsiooniga mida need uued kunstnikud
omavad.
Gustave Moreau. Ilmutus.
20. SAJANDI KUNST KONSPEKT J. KANGILASKI ÕPIKUST Uusromantismi ideoloogia - pettumine kaasajas, teaduse areng pole ühiskonda humaansemaks muutnud, tugevnes religiooni autoriteet (olulisemad parateadused), kunst polnud enam teaduse liitlane, vaid ülim väärtus. Sümbolism - käsitleti suuri ja igavesi teemasid (surm, sünd, erootika, armastus, üksindus), olukordi toodi välja ebatavaliste mitmetimõistetavate süzeede abil, rõhutati, et elu on müsteerium, oluline mida kujutatakse, mitte kuidas. Tegemist on literatuurse kunstiga. Sümbolism on vool, mitte stiil. Tihti anti mütoloogilistele tegelastele ebatavaline isiklik tähendus. Värvid on salapärase muinasmaailma loomise vahendiks. 1890
20. SAJANDI KUNST 1. IMPRESSIONISM. NEOIMPRESSIONISM. POSTIMPRESSIONISM 2. SÜMBOLISM. JUUGEND 3. FOVISM 4. EKSPRESSIONISM JA ,,DIE BRÜCKE" 5. KUBISM 6. FUTURISM 7. ABSTRAKTSIONISM 8. DADAISM 9. SÜRREALISM 10. ,,DE STIJL" 11. KAZIMIR MALEVITS ja SUPREMATISM 12. KUNST KAHE MAAILMASÕJA VAHEL 13. ABSTRAKTNE EKSPRESSIONISM USA-s 14. INFORMALISM 15. NEODADA 16. POPKUNST 17. MAALILISEJÄRGNE ABSTRAKTSIONISM 18. OP-KUNST JA KINEETILINE KUNST 19. POSTPOP JA HÜPERREALISM 20. MINIMALISM 21. POSTMINIMAALKUNST arte povera, antivorm, maakunst, protsessikunst 22. KONTSEPTUAALKUNST ideekunst, kontseptualism 23. KEHAKUNST JA PERFORMANCE 24. VIDEOKUNST JA FOTOGRAAFIA 25. TRANSAVANGARDISM JA NEOEKSPESSIONISM "Ma võiks oma muusikat võrrelda valge valgusega, mis sisaldab kõiki värve. Ainult prisma võib jagada värvid ja teha nad nähtavaks; see prisma võiks olla kuulaja hing." (Arvo Pärt) IMPRESSIONISM
.............................................. 5 4.Postimpressionistid I............................................................................................................................ 6 5.Postimpressionistid II.......................................................................................................................... 7 6.Fovism ja ekspressionism.................................................................................................................... 8 7.Eesti kunst 20.sajandi alguses............................................................................................................ 10 8.Kubism.............................................................................................................................................. 11 9.Futurism............................................................................................................................................ 13 10.Abstraktsionismi teke ja levik.............................
kus objekti vorm on võimalikult selge ja ilmekas ( nõnda kujutasid näiteks vanad egiptlased inimest). Mitme vaatepunkti kasutamisega lõhkus Cézanne vundamendi tsentraalperspektiivilt, mida Euroopa kunstis oli alates renessansist peetud endastmõistetavaks vahendiks ruumiillusiooni loomisel. Ühtlasi pani ta aluse konstrueerivale kunstitegemisele, mis vaatleb loodust üksnes toormaterjalina uue ehitise – pildi loomiseks. Cézanne`i kunst ei tähenda siiski täit lahtiütlemist impressionismi saavutustest. Nagu impressionistid, nii hülgab ka Cézanne vormi edasiandmisel joonistuslikkuse ja kasutab vormide plastilise põhiolemuse esiletõstmiseks ainult värvivarjundeid. Tema koloriit on niisama hel kui impressionistidel, värviastmestik rikas ja valgusküllane. Cézanne viljeles peamiselt maastikumaali, maalides Aixi ümbruse Vahemere ranniku vaateid, ka Põhja – Prantsuse maastikku. Peale maastike on ta loonud arvukalt
20. SAJANDI KUNST 1. IMPRESSIONISM. NEOIMPRESSIONISM. POSTIMPRESSIONISM 2. SÜMBOLISM. JUUGEND 3. FOVISM 4. EKSPRESSIONISM JA ,,DIE BRÜCKE" 5. KUBISM 6. FUTURISM 7. ABSTRAKTSIONISM 8. DADAISM 9. SÜRREALISM 10. ,,DE STIJL" 11. KAZIMIR MALEVITS ja SUPREMATISM 12. KUNST KAHE MAAILMASÕJA VAHEL 13. ABSTRAKTNE EKSPRESSIONISM USA-s 14. INFORMALISM 15. NEODADA 16. POPKUNST 17. MAALILISEJÄRGNE ABSTRAKTSIONISM 18. OP-KUNST JA KINEETILINE KUNST 19. POSTPOP JA HÜPERREALISM 20. MINIMALISM 21. POSTMINIMAALKUNST arte povera, antivorm, maakunst, protsessikunst 22. KONTSEPTUAALKUNST ideekunst, kontseptualism 23. KEHAKUNST JA PERFORMANCE 24. VIDEOKUNST JA FOTOGRAAFIA 25. TRANSAVANGARDISM JA NEOEKSPESSIONISM "Ma võiks oma muusikat võrrelda valge valgusega, mis sisaldab kõiki värve. Ainult prisma võib jagada värvid ja teha nad nähtavaks; see prisma võiks olla kuulaja hing." (Arvo Pärt) IMPRESSIONISM
Sümbolism: käsitlesid suuri ja igavesi teemasid nagu sünd, erootika, armastus, üksindus, surm, elu jne. Oluline mis on kujutatud pildil, mitte kuidas. Prantsusmaa, sajandivahetus. Pierre Puvis de Chavannes - prantsuse sümbolismi eelkäija; Gustave Moreau "Rändav poeet", Odilon Revon ,,Ophelia". Kuulsaim vene sümbolist on Mihhail Vrubel ,,Istuv Deemon". Skulptoritest Auguste Rodin ,,Suudlus", ,,Mõtleja". Juugendstiil: Levis esialgu tarbekunstis ja arhitektuuris, samuti sajandivahetuse kunst, taheti et ühtne stiil oleks nii arhitektuuris, maalikunstis, muusikas jne. Olid ,,Prerafaeliidid" vabaneda kõrgrenessansi kunsti mõjust ja luua vararenessansiga sarnast kunsti; William Morris. Sotimaal oli Glaskow' koolkond; Arthur MacMurdo. Juugendliku arhitektuuri esindajad olid Victor Horta ja Antonio Gaudi. Kujutavas kunstis oli see looduse jäljendamine: Aubrey Beardsley, Gustav Klimt. Rahvusromantism ja sümbolism Põhjamaades: toimus sajandivahetusel Põhjamaades,
Põhisisuks oli rahutus, ühiskonna- kõige rahulikku õnnetunnet, rääki- kriitika ja maailmavalu, parema ühis- rõõmu nägemisest. sid väljenda- konna igatsus 2.Meeleolu misest 2.kujutasid kõike dramaatilises valguses 7.Nim. Saksamaal Dresdenis tegutsenud ekspressionistide rühmitus. Kes oli selle eesotsas? „Die Brücke“ Eesotsas olid E. L. Kirchner ja K. Schmidt-Rottluff. 7. Eesti kunst 20.saj alguses 1. Millises suunas arenes eesti rahvuskultuur 20.saj algusaastatel? Kümmekonna aastaga loodi kõik kunstielu hädavajalikud valdkonnad 2. Millal toimusid esimesed eesti kunsti ülevaatenäitused? 1906. aastal 3. Milliseid tehnikaid eelistas Kristjan Raud? Peamiselt söejoonistused ja graafika. 4. Millised teemad oli olulised Raua loomingus ? Temaatika sümbolistlik ja rahvusromantiline („Kalevipoja illustratsioonid“) 5. Kus oli võimalik õppida kunsti 20
Moodsa kunsti voolud 20 sajandil Sisukord: 1. Sissejuhatus 2. Fovism 3. Kubism 4. Futurism 5. Ekspressionism ja ,,Die Brücke'' 6. Dadaism 7. Sürrealism 8. Konseptualism 9. Abstraktsionism 10. Minimaalkunst 11. Suprematism 12. Postpop ja Hüperrealism 13. Op-kunst ja Kineetiline kunst 14. Kasutatud materjalid Sissejuhatus 20. sajandi vaieldamatuks pealinnaks oli Pariis. Seal oli palju vana kunsti. Väga paljudest riikidest saabus sinna palju noori kuntsnikke, et õppida, ennast täiendada või elada kunstist küllastunud keskkonnas ja osa võtta kunsti uuendustest. Paljud välismaalased jäidki Pariisi elama, ka paljudele eesti kunstnikele kujunes Pariis teiseks koduks. Laialt levinud arvamuse kohaselt koosnevad kunst ja selle ajalugu üksikteostest.Mitte ainult
Kõik kommentaarid