1.loeng humanism - inimese mõistus ennekõike Algas klassitsismiga. Kasutati metalliga tugevdatud portikust, sambad muutusid kandvaks elemendiks. (Jacques-German Soufflot kirik pariisis) Kenotaat - mälestusrajatis (nt. tahvel või mausaleum) aga pole seda keda mäletastatakse seal. Mida tegi metall mida varem ei saanud teha? Avarad ruumis, masstoodang, kõrged hooned, saledad konstruktsioonid, karkass konstruktsioon. Betoon võeti kasutusele siis kui hakati kasutama raudbetooni. Monoliitne raudbetoonkarkass erinevus rauaga tugevdatud betoonist, kuidas said kokku tala ja post, kuidas need ühendada,
JA ROOMA EESKUJUDEST. · Hammaslõige · Munavööt · meander KLASSISTISTLIK ARHITEKTUUR · Võeti eeskuju antiikehitistest · Arhitektuuris kasutati rohkesti sambaid, kupleid ja kolmnurkseid viile. · Eestis esindab klassitsismi näiteks Tartu Ülikooli peahoone. KLASSITSISTLIK ARHITEKTUUR PRANTSUSMAAL KLASSITSISTLIK ARHITEKTUUR PRANTSUSMAAL · Prantsuse varaklassitsistliku ehk Louis XVI stiili arhitektuuri suurmeistrid olid Jacques Ange Gabriel ja Jacques Germain Soufflot. JACQUES GERMAIN SOUFFLOT. PARIISI PANTHEON. JACQUES ANGE GABRIEL. VÄIKE-TRIANON, LOSS VERSAILLES PARGIS KLASSITSISTLIK ARHITEKTUUR VENEMAAL KLASSITSISTLIK ARHITEKTUUR VENEMAAL · Klassitsism kujunes õitseajaks vene arhitektuuriks. · Tsaarimonarhia oli hiilguse tipul ja noor pealinn Peterburi kasvas jõudsasti. · Peterburis töötas palju arhitekte, enamasti välismaalased. JEAN BATISTE VALLIN DE LA MOTHE, ALEKSANDR KOKORINO. PETERBURI KUNSTIAKADEEMIA ANDREJAN ZAHHAROV.
Palladio mõju), ehitised on sümmeetrilised ja plokiviisiliselt liigendatud, lihtsus, rangus, reeglipärasus, suurejoonelisus, eeskujuks antiikehitised, pidulikud ansamblid, ümarkaared, kuppelehitised, lihtsam ja rangem direktooriumistiil ja rikkalik ja raske ampiirstiil, Inglismaa W. Kent inglise pargistiili rajaja, Palladio stiilis Holkham Hall, Usa T. Jefferson Virginia Ülikool ja esinduskogu hooned, Valge Maja, Kapitooliumi hoone, Prantsusmaa J.G. Soufflot Pariisi Pantheon, J. A. Gabriel Väike Trianoni loss, Madelaine´i kirik, Tähe võidukaar, Venemaa A. Zahharov Admiraliteedihoone, C. Rossi (linnaansamblid) Peastaabi peahoone, Mihhaili loss, Kunstide Akadeemia, Gostinõi Dvor, Marmorpalee, Saksamaa K. F. Schinkel Berliini teater, muuseumi ja peavahi hoone, Brandenburgi värav, Eesti J. W. Krause Tartu Ülikooli peahoone Vana anatoomikum, Tähetorn, C. L.
Pierre Vignon. Jean Francois Jacques Germain Madeleine'i kirik Chalgrin. Tähe Soufflot. Pantheon triumfikaar Valge Maja Washingtonis Kapitoolium 1) Peterburi panoraam 2)Andrejan Zahharov. Admiraliteedi hoone 3) Peterburi Paleeväljaku ansambel 1) Johann Wilhelm Krause. Tartu Ülikooli peahoone. 2) Riisipere mõis. 3) Saku mõisa interjöör. 1) A. Canova. Cupido ja Psyche 2) A. Canova. Veenus 3) B. Thorvaldsen. Ganymedes 1) David. Horatiuste vanne 2) David. Marat' surm 3) David
kokkuseotud relvadest trofeekimbud. · Ornamendid olid taas sümmeetrilised. Ääsmäe mõisa varaklassitsistlik interjöör Roosna-Alliku mõisa interjöör Klassitsism Prantsusmaal · Jagatakse kolmeks etapiks: · 1. 1760-1790 - Louis XVI stiil · 2. 1790-1800 - Direktooriumi stiil · 3. 1800-u. 1820 ampiirstiil (tuleneb prantsusekeelsest sõnast 'empire'- keisririik) · e. Louis XVI stiil · Kuulsaim arhitekt oli Jacques Germain Soufflot, kelle tuntuim teos on Pariisis Panteon. · ehitusmeister Jaques Ange Gabriel, kes kujundas Concorde'i väljaku Jean Francois Chalgrin. Tähe võidukaar Pariisis(hilisklassitsim) Jacques Ange Gabriel. Väike-Trianon, loss Versailles pargis (varaklassitsim) Barthelemy Vignon. Madeleine`i kirik Pariisis Jacques Germain Soufflot. Pariisi Pantheon. (varaklassitsism) Venemaal · Klassitsism jõudis Venemaale tsaar Alekander I valitsemise ajal.
1. Varaklassitsism - kuni aastani 1800. 2. Kõrgklassitsism - pärast seda. ..Prantsusmaal Prantsuse klassitsismi periodiseeritakse tavaliselt järgmisel moel: 1. 1760-1790 - Louis XVI stiil 2. 1790-1800 - Direktooriumi stiil 3. 1800-u. 1820 - ampiirstiil (tuleneb prantsusekeelsest sõnast 'empire'- keisririik) Algus: barokk-klassitsism Prantsusmaa Louvre'i lossi idafassaad Lõplikult juurdus u. 1760 a. Varaklassitsism Prantsusmaal e.Louis XVI stiil Kuulsaim arhitekt oli Jacques Germain Soufflot, kelle tuntuim teos on Pariisis Panteon. ehitusmeister Jaques Ange Gabriel, kes kujundas Concorde'i väljaku Varaklassitsism Itaalias Sünnimaa Avaldustagasihoidlikult Giuseppe Piermarini ooperiteater La Scana hoone (1778) Kõrgklassitsism e. ampiirstiil 1904-1815 Rooma keiseriigi eeskuju Range vorm, lihtne siluett, lagedad pinnad, sammaste rohkus. Kasutati palju ümarkaart ja kupleid (eriti Venemaal). Mälestusehitused (auväravad) Arhitektuur kõrgklassitsismis
1826), kes oli ise arhitekt ning kavandas Virgina Ülikooli (pilt lk 184 all vasakul) ja osariigi esinduskogu hooned. o Noor pealinn Washington pidi saama reeglipärane ja paraadlik ning 1790. aastatel alustati Valge Maja (plit lk 184 all paremal) ja võimsa kupliga Kapitooliumi ehitamist. Klassitsistlik arhitektuur Prantsusmaal o Prantsuse varaklassitsistliku ehk Louis XVI stiili arhitektuuri suurmeistrid olid Soufflot ja Gabriel. o Jacques Germain Soufflot(17131780) kavandas Pariisi Pantheon'i (2 ülemist pilti lk 184). o Jacques Ange Gabriel(16981782) kavandas imeilusa Väikese Trianoni lossi Versailles'i pargis ( lk 184 keskmine parempoolne pilt). o Ampiirstiili päevil hakati ehitama Madeleine'i kirikut (lk 184 keskmine vasakpoolne pilt), mis jäljendab täpselt kreeka templit. o Napoleoni sõjaliste võitude auks püstitati
ANTIIGI reegleid. ARHIT.- Madeleine`I kirik Pariisis; üle kahe korruse ulatuvad sambad, talastikku ja viilu meenutav väljaehitis; lossid, mille fassad meenutas templit, pidulikud ansamblid(Helsingi Suurkirik ja selle väljak). Ehitised on sümmeetrilised ja plokiviisiliselt liigendatud. Kuulsaimad kuppelehitised: Pantheon Pariisis ja Iisaku kirik Peterburis. Pr. Louis XIV stiili suurmeistrid: Jacques Germain Soufflot, Jaques Ange Gabriel. Vene arhit: Peterburis Kunstide Akadeemia hoone ja kaubahoov Gostinõi Dvor(de la Mothe), Marmorpalee Neeva kaldapealsel(A. Rinaldi), Smolnõi instituut ja mõned paleed(G. Quarenghi). Kõrgklassits: Börsihoone, Admiraliteedihoone ja Kaasani peakirik. Carlo Rossi- Peastaabi kaarhoone, Mihhailovskoje palee, Aleksandra teatri ansambel. Monumendid: Tähe Võidukaar Pariisis,
Uue riigi, Ameerika Ühendriikide esindusstiiliks sai klassitsism. Seda soosis eriti president Thomas Jefferson (1743-1826), kes oli ise arhitekt ning kavandas Virginia Ülikooli ja osariigi esinduskogu hooned. Noor pealinn Washinton pidi saama reeglipärane ja paraadlik ning 1790. Aastatel alustati Valge Maja ja võimsa kupliga Kapitooliumi ehitamist. Klassitsistlik arhitektuur Prantsusmaal. Prantsuse varaklassitsistliku ehk Lous XVI stiili arhitektuuri suurmeistrid olid Soufflot ja Gabriel. Jasques Germain Soufflot (1713-1780) kavandas Pariisi Pantheoni ja Jacques Ange Gabriel (1693-1782) imeilusa Väikese Trianoni lossi Versailles' pargis. Ampiirstiili päevil hakati ehitama Madelein'i kirikut, mis jäljendab täpset kreeka templit. Napoleon'i sõjaliste võitude auks püstitati roomapäraseid triumfikaari (Tähe Võidukaar). Klassitsistlik arhitektuur Venemaal. Klassitsism kujunes õitsejaks vene arhitektuuris.
asus väljendama Prantsuse keisririigi suurust ja sõjalisi võite. Too näiteid tüüpilistest klassitsistlikest hoonetest Euroopas! Kes olid arhitektid? · Kõige tavalisemad ehitised olid sümmeetrilised, suurte siledate seinapindadega, fassaadi keskosa meenutas kreeka templi otsakülge seal eendus sammastik, mida ülal kroonis kolmnurkne viil. · Pierre Vignon. Madeleine'i kirik. · Jean Francois Chalgrin. Tähe triumfikaar. · Jacques Germain Soufflot. Pantheon. · Andrejan Zahharov. Admiraliteedi hoone. · Johann Wilhelm Krause. Tartu Ülikooli peahoone. Skulptuuri iseärasused klassitsistlikul ajal. · Klassitsistlik skulptuur sõltus täielikult antiikajast; · sileda marmorpinna ning selgelt väljajoonistuva siluetiga mõjuvad inimesi kujutavad skulptuuriteosed jahedalt, enesessetõmbunud, tagasihoidlikud zestidega, rõivastatud antiigipäraselt või hoopis rõivasteta;
Hakati korraldama kunstinäituseid. Klassitsism jaguneb kaheks: * varaklassitsism 1760-1800 * kõrgklassitsism 1800-1830 Klassitsism sai alguse Inglismaalt, ansamblimajadest. Nikerdatud detailid kaovad majade seintelt. Leiutatakse tapeet, mis on kuldsetes, valgetes, tume sinistes või punastes toonides. Mööbli jalad oli loomakäppade sarnased. Sisustuses kasutati palju lühtreid ja peegleid. Tuntumad kunstnikud olid Soufflot (Pariisi Pantheon), Gabriel ja Garlo Rossi (Mihhaili loss Peterburis). Venemaal kutsuti Prantsusmaalt kunstnikke, sest nad ise ei oskanud midagi teha. Sealsetest hoonetest on kõige paremini säilinud Gostinnõi Dvor (ma ei tea kuidas seda kirjutada), mis on varaklassitsimi ehitis ja ka Kaasani kirik. Klassitsism Eestis Eesti kõige ilusamad mõisaansamblid on ehitatud just klassitsismi ajal. Nendeks on Saue ja Rägavare mõis. Tartus
13.Millised ühiskondlikud muutused Prants. tingisid rokokoo asendamise klassitsismiga? Valgustus filosoofide (voltaire), Diderot, Rousseau teosed innustavad noort põlvkonda. Vaesuse rõhumise all, lihtrahvas ei kannatanud vanamoodi elada. Suur Prantsuse rev. 14.Mis on portikus? Sammaste koda (korintose sambad) 15.Miss. kunstiliik sai juhtivaks varaklassitsismis? Arhitektuur 16.Miss. Prants. XVIII saj. kuppelehitis sai eeskujuks teistele riikidele? Autor? Pantheon Pariisis, Jaques German Soufflot 17.Miss. Eesti linnas oli vilgas ehitustegevus klassitsismiajastul? Tartus 18.Miss. kirik Pariisis on täpne koopia Ateena Akropolis asuvast Parthenoni Templist? 19.Miss. linnas asuvad Brandenburgi väravad? Berliinis 20.Miss. meie naaberriigi pealinna südalinn on klassitsismi iseloom. Näide? Venemaa, Peterburg 21.Miss. ratsamonumenti peetakse kunstiajaloo üheks suursugusemaks ? autor? Vaskratsanik, ETIENNE FALCONET 22.Mis teemadel valm. klassitsismiajastu skulptorid oma teoseid
Prantsusmaa Loodus ja maastik Prantsusmaa on Euroopa suurim riik, mis ulatub Põhjamerest Vahemereni. Maastik on väga vaheldusrikas, idas ja lõunas kõrguvad mäed ka Alpide tipp Mont Blanc (4810 m), mis on Lääne-Euroopa kõrgeim koht. Prantsusmaa tasandikke ilmestavad neli jõge Seine põhjas, lääne suunas voolavad Loire ja Garonne ning Genfi järvest Vahemerre voolav Rhône. Üldine info Poliitiline süsteem: vabariik Pealinn: Pariis Üldpindala: 550 000 km² Rahvaarv: 63,7 miljonit Rahaühik: euro Prantsusmaa naarberriikideks on: Belgia, Luksemburg, Saksamaa, Sveits, Itaalia, Monaco, Andorra ja Hispaania Kultuur ja inimesed Prantslased armastavad kirglikult oma keelt. Prantslased Armastavad lugeda raamatuid. (prantslane loeb keskmiselt kuni 10 raamatut aastas) Prantsuse köök on üks paremaid Euroopas kokandus ja toidu nautimine on osa prantsuse kultuurist ja elustiilist. Click to edit Master text styl...
KLASSITSISM VARAKLASSITSISM Arhitektuur u.1770-1800 Prantsusmaa Jacques Germain Soufflot (1713-1780) Pantheon Pariisis. 1758-1789. Eesti Tartu Raekoda. Arhitekt J.H.B. Walther Kõrgklassitsism u. 1800 - 1830 Prantsusmaa Pierre Vignon (1763-1828). Madeleine kirik Pariisis. 1757-1842. Prantsusmaa Jean Francois Chalgrin (1739-1811) Tähe triumfikaar Pariisis. 1806-1836 Venemaa Andrejan Zahharov (1761-1811).
KUNSTIAJALUGU 24.Klassitsismi iseloomustus, klassitsistlik arhitektuur. · Tekkis kunstikriitika · Vähenes kunstitellijate osatähtsus · Kasvas kunsti loomine ja näitamine anonüümsele publikule · Ühiskonnakorralduse lõdvenemine · Linnastumise algus · Monarhiate, osalt ka kiriku autoriteet langes Tekkis2 suunda kunstis: 1. Kiriku autoriteedile ja normidele vastandati valgustajate ideoloogia. Uued ühised ideaalid sidusid inimesi ja lasid neil uskuda maailma mõistuspärasusse. Need inimesed toetasid kunstis klassitsismi. 2. Teine osa inimesi ei suutnud uskuda vanu ega uusi ühiseid ideaale. See tähendas eemaldumist kõigist ühiskonna rühmadest ja üksildasena tundmist. Üksidnust kogev inimene oli sunnitud ise endale norme kehtestama. Sellised inimesed olid romantilise kunsti loojad. · Klassitsism ja romantism olid samaaegsed ning osaliselt ...
Absoluutse monarhia aja lõpp; kelmikate meelelahutuste ajajärk lõppes; valgustusfilosoofide teoste mõju; vaesuse ja rõhumise all kannatav lihtrahvas ei suutnud enam vanaviisi elada 14.Mis on portikus? Sammaseeskoda (Korintose sammastega) 15.Missugune kunstiliik sai juhtivaks varaklassitsismiajastul? Arhidektuur 16.Missugune Prantsuse 18 saj. Kuppelehitis sai eeskujuks teiste riididek kuppelehitiste rajamisel? Kes oli selle autor? Pantheon Pariisis, mille autoriks oli Jacques-Germain Soufflot. 17.Missuguses Eesti linnas oli klassitsismiajastul vilgas ehitustegevus? Tartus 18.Missugune kirik Pariisis on täpne koopia Ateena Akropolis asuvast Parthenoni templist? „Kõigi jumalate kirik“ Pantheon 19.Missuguses linnas asuvad Brandenburgi väravad? Berliinis 20.Missuguse meie naaberriigi pealinna südalinn on klassitsismi isel. näide? Soome pealinna Helsingi südalinn 21. Kunstiajaloo suursuguseim ja imposantseim ratsamonument ja tema autor?
Pariis (ladina keeles Lutetia) on Prantsusmaa pealinn ja ÎledeFrance'i piirkonna halduskeskus. Samas on Pariis departemang number 75. 1999. aasta andmete põhjal on Pariisis 8 147 857 elanikku. Kitsamas mõttes Pariisi territooriumil elab umbes 2,1 miljonit inimest. Linna pindala on 10 540 ha. Aastatel 20012007 on linnapeaks Bertrand Delanoë. Ajalugu Algselt oli seal keldi hõimu parisiide asula, 1. sajandil eKr vallutasid selle roomlased. 987 sai linn Prantsusmaa pealinnaks, keskajal oli see Euroopa suurim linn. 17.18. sajandil arenes Pariis ülemaailmse mõjuga kultuurikeskuseks. 19. sajandi II poolel ehitati linn põhjalikult ümber. Pariisi linna vapikirjaks on FLUCTUAT NEC MERGITUR (õõtsub [lainetel] ega upu). Deviis pärineb u. 13 sajandist, kaupmeeste gildilt, mis kontrollise läbi aegade oluliseks kaubateeks olnud Seine'il toimuvat liiklust ja tehinguid. Algselt oli sellel ainult laeva kujutis, ent peale Pariisi kaupmeeste mässu...
(Panoraamvaade Virginiale) 4) Ümarkaare ja kupli kasutamine. 5) Sisekujunduses taimornamentika asendub sümmeetriaga, sõltuvalt kreeka ja rooma eeskujudest. a) Hammaslõige b) Munavööt c) meander Ornamendi elemendina armastatakse rippuva vaniku ja nn. trofeekimbu (lipud, mõõgad, kiivrid) motiive (paremal Ääsmäe mõisa varaklassitsistlik interjöör). Roosna-Alliku mõisa interjöör, 1786. Klassitsistlik arhitektuur Prantsusmaal. Jacques Germain Soufflot. Pariisi Pantheon. (varaklassitsism) Jacques Ange Gabriel. Väike-Trianon, loss Versailles pargis (varaklassitsism). Barthelemy Vignon. Madeleine`i kirik Pariisis (ampiirstiil). Etoile, Tähe võidukaar Pariisis. Jean Francois Chalgrin. Tähe võidukaar Pariisis. C. Percier ja P.A. Fontaine. Carrousel´i võidukaar Pariisis. Jean Baptiste Lepere. Vendome´i sammas Pariisis. Klassitsistlik arhitektuur Venemaal. J.B
Klassitsism ,romantism ja realism Sisukord 1. Klassitsism 2. Romantism Ajalugu Ajalugu Omadused Omadused Arhitektuur Maalikunst Skulptuur 3.Realism Maalikunst Ajalugu 4.Historitsism ja eklektika Omadused 5.Kasutatud materjal Maalikunst Skulptuur Klassitsismi ajalugu 18.sajandi II poolel arenes Prantsusmaal välja uus stiil klassitsism. Klassitsism sai eeskuju antiikkunstist. Klassitsismi omadused Põhinõueteks olid õilis lihtsus ja vaikne suurus Kunst pidi olema õpetlik ülistama voorusi ja võitlema pahede vastu Jagatakse kahte perioodi:varaklassitsism(kuni aastani 1800) ja kõrgklassitsism Klassitsismi arhitektuur Omased on sümmeetria, tasakaal, suure...
tarbekunst). Järgnevalt näited maade kaupa: Prantsusmaa (juhtiv maa klassitsistlikus kunstis) Arhitektuur Klassitsistlikule arhitektuurile oli iseloomulik: 29 lihtsus, rangus 30 sirgjoon ülekaalus 31 sümmeetria 32 suured siledad (liigendamata) seinapinnad 33 antiikkunsti elemendid (sambad!) 34 hoone fassaadi keskosa kujundati sageli kui antiiktempli esikülg Näiteid: * Panteon Pariisis, Ladina kvartalis. Ehitatud 1764-1781. Arhitekt Soufflot. Varaklassitsism. On ristkuppelkirik, ees korintose sammastega portikus. Ka kupli tambuuri ümber sambad, samuti sees korintose sambad ja pilastrid. 1791 muudeti autempliks. Panteoni on maetud filosoofid Voltaire ja Rousseau, kirjanik Zola ja seal on paljude kuulsuste mälestusmärgid. * Madeleine`i kirik Pariisis. Ehitatud 1806-1842. Arhitekt B. Vignon. On antiiktempli koopia korintose stiilis peripteer. Aknad puuduvad, valgus tuleb laeavadest. Kirik
tarbekunst). Järgnevalt näited maade kaupa: Prantsusmaa (juhtiv maa klassitsistlikus kunstis) Arhitektuur Klassitsistlikule arhitektuurile oli iseloomulik: lihtsus, rangus sirgjoon ülekaalus sümmeetria suured siledad (liigendamata) seinapinnad antiikkunsti elemendid (sambad!) hoone fassaadi keskosa kujundati sageli kui antiiktempli esikülg Näiteid: * Panteon Pariisis, Ladina kvartalis. Ehitatud 1764-1781. Arhitekt Soufflot. Varaklassitsism. On ristkuppelkirik, ees korintose sammastega portikus. Ka kupli tambuuri ümber sambad, samuti sees korintose sambad ja pilastrid. 1791 muudeti autempliks. Panteoni on maetud filosoofid Voltaire ja Rousseau, kirjanik Zola ja seal on paljude kuulsuste mälestusmärgid. * Madeleine`i kirik Pariisis. Ehitatud 1806-1842. Arhitekt B. Vignon. On antiiktempli koopia – korintose stiilis peripteer. Aknad puuduvad, valgus tuleb laeavadest. Kirik moodustab
Pärnu Ja Pariis Referaat 2011 1 Sisukord Sisukord......................................................................2 Sissejuhatus...............................................................3 Linnade asukoht.........................................................4 Linnade üldandmed....................................................5 Linnade ajalugu...........................................................6 Linnade tuntus........................................................78 Linnade legend Kokkuvõte....................................................................9 2 Sissejuhatus Mina valisin selle referaadi teemaks Pärnu, s...
Tartu oli üldse rikas klassitsistlike ehitiste poolest, kuigi neid püstitati ka teistes linnades, samuti maal, näiteks esinduslikud mõisahooned Riisiperes, Sakus, Kolgas ja mujal. VARAKLASSITSISMI ARHITEKTUUR PRANTSUSE arhitektuurile on pea alati olnud iseloomulik tugev klassitsistlik joon. Umbes 1760. aastal saab see aga lausa valitsevaks, kui lõplikult kaovad baroki ja rokokoo elemendid. Louis XVI stiili kuulsaim arhitekt oli J. G. Soufflot, kelle tuntuim teos on Pariisi Pantéon.Teine silmapaistev ehitusmeister oli Jaques Ange Gabriel, kes on Concorde'i väljaku kujundaja (alustas 1754) ja majafassaadide autor. Samuti on tema ehitatud Kõrgema Sõjakooli hoone Marsi väljakul Pariisis. Gabriel on ehitanud ka mitmeid väiksemaid hooneid. Neist on tuntuim Petit Trianoni loss Versailles' pargis (valmis 1768). Claude Ledoux' (1736-1806) olulisemad ehitised on seeria linnaväravaid ja Louveciennes'is asuv
Maalid koloriidi vaesed, ei olnud valguse ja varju efekte, temaatika oli antiikne või mütoloogiline teostus ülev ja suursugune Ajalooteema kõrval viljeldi ka portreemaale. arhitektuur: Omane oli sümmeetria, tasakaal ja suurejoonelisus, Hoonete fassaadid moodustasid võimsaid ja mõjusaid ansableid. Eestis esindavad kõrg klassitsisliku arhitektuuri peamiselt mõisahooned.(Raikküla mõisahoone.) Klasssitsism prantsusmaal: varaklassitsism: JACQUES GERMAIN SOUFFLOT , kavandas Pariiisi Pantheoni ja Varaklass. parimad näited: Kunstid Akadeemia hoone , Gostinõi Dvor ning Marmorpalee. Itaalia arhitekt: GIACOMO QUARENGHI on huvitivaim Smolnõi instituut. -- võib näha ka tallinnasadmiral S. Greighi kreeka templit meenutavat hauamärki.. ROMANTISM Romantismis on toonitatud iga kunstniku kordumatut isikupära. , kunstikule on esmatähis üksikisiku sisetunne. Keskaja imetlus.
Juba 18.saj keskel tekib püüd mehisema ja tõsisema kunstilaadi poole. 1760.a saab klassitsism valisevaks ka sisekujunduses. Välisarhitektuuris kaovad lõplikult kõik baroki ja rokokoo elemendid. Uut stiili nimetavad prantslased Louis XVI stiiliks; üleeuroopaliselt on see tuntud kui varaklassitsism. Seni valitsenud klassitsismist erineb see selle poolest, et eeskujuks hakatakse võtma antiikkunsti. Algas antiikmälestiste süstemaatiline uurimine. ● Jacques Germain Soufflot (1713- 1780). Louis XVI stiili suurmeister. Jacques Germain Soufflot Panthèon kirik Pantheon on võimas ristkuppelkirik, püstitati 1764-1789 ja oli pühendatud Pariisi kaitsepühakule Püha Geneviève`ile. Jacques Germain Soufflot Panthèon kirik ● Jacques Ange Gabriel (1698-1782). Teine varaklassitsismi silmapaistvaim esindaja. Jacques Ange Gabriel. École Militaire Kõrgema sõjakooli (Ècole Militaire) hoone Marsi väljakul Pariisis. Jacques Ange Gabriel
KLASSITSISM JA ROMANTISM 1750-1850 suurte muutuste aeg Euroopa kunstielus, tekkisid kunstinäitused ja kunstikriitika, vähenes kunstitellijate roll. Tekkisid 2 kunstisuunda, mis olid samaaegsed ja osaliselt läbipõimunud: klassitsism ja romantism. Klassitsism (lad.k classicus esmaklassiline, parim) Nii nimetati seda stiili Kesk- ja Ida-Euroopas. Inglise ja prantsuse keeles nimet. neoklassitsismiks. Varaklassitsism kuni 1800, kõrgklassitsism pärast seda. Prantsuse klassitsism jagatakse mõnikord 3 etapiks: 1)1760-1790 Louis XVI stiil; 2) 1790-1800 direktooriumistiil; 3)1800-1820 ampiirstiil. See on kindlate vormitunnustega stiil, mõistuslik, reeglipärane ja harmooniline. Võeti eeskujuks antiikkunst. Seda soodustas antiigi pärandi kättesaadavuse tõus väljakaevamised, teadustööd. Nt Winckelmanni teos "Antiikkunsti ajalugu". On seotud valgustajate ideoloogiaga. Usuti mõistuspärastesse loodusseadustesse ja nendele toetuvasse maa...
1828)jäi aga klassitsismist hoopis puutumata. Arvukate õukonnaportreede kõrval on Goya loonud suure hulga teoseid, mis on pühendatud hispaanlaste vabadusvõitlusele Napoleoni vägede vastu ja vallutussõdade vastu üldse. Tema võimas isikupärane looming on nagu sillaks 17.-18. sajandi looduslähedaste traditsioonide ja järgmise kunstivoolu- romantismi vahel. NÄITED: Klassitsistlik arhitektuur Prantsusmaal Pariisi Panteon Jacques Germain Soufflot Varaklassitsism Madeleine´i kirik Pariisis Barthelemy Vignon Ampiirstiil Klassitsistlik arhitektuur Venemaal Paleeväljak koos Aleksandri samba ja Peastaabi kaarhoonega Carlo Rossi. (1819-29). Aleksandra (nüüd Puskini nim.) teater Peterburis. Carlo Rossi. Klassitsistlik arhitektuur Ameerikas Valge Maja Washingtonis (1792-1800). John Hoban Kapitoolium Washingtonis W. Thornton (USA Kongressi hoone1793-1827). Klassitsistlik arhitektuur Saksamaal
käidi välja in võrdsuse idee. Mõjutas ka Suur Pr Revolutsioon 1789-1799. Kapitalistlike suhete kiire areng, linnade kiire kasv, töölisklassi arvukuse pidev kasv. Antiigihulluse ajajärk. ARHITEKTUUR. Üldine iseloomustus võttis eeskujux antiigi lausa selle jäljendamiseni välja. Korrapärasus, sümmeetrilisus, sambad, kolmnurksed viilud, kuplid, petikuste ja akende kasutamine, hakati tegema ka tüüpprojekte. Prantsusmaa klassitsismi sünnimaa. Soufflot Pantheon'i arhitekt, krüpti hakati matma ol in. Gabriel kuulsaks sai Pariisi sõjakooli ehitamisega, silmapaistvamaks on Versaillesse väike Trianon. Chalgrin ampristiil, projekteeris võidukaare Napoleoni tellimusel.. Saksamaa pol killustatud, Preisimaa esilekerkimine. Schinkel Berliini teatrihoone. Klassitsismi ajastust on ka pärit Brandenburgi väravad Berliinis. Venemaa Klassits ajal arenes vene arh hoogsalt edasi. Jätkus Peterb väljaehitamine..
Klassistsism võttis oma eeskujud otseselt antiikkunstist. Jäljendati antiikkunsti, sest antiikset ühiskonda peeti ideaalseks ning 18saj saadud uued teadmised panid aluseks üleeuroopalisele antiigivaimustusele. Klassistsismi põhinõueteks olid ,,õilis lihtsus ja vaikne suurus". Kunst pidi olema õpetlik, ülistama voorusi ja võitlema pahedee vastu. Sisekujunduses taimornamentika asendub sümmeetriaga, sõltvualt kreeka ja rooma eeskujudest. Jacques Germain Soufflot Pariisi Pantheon; Andrejan Zahharov Admiraliteedihoone Peterburis; John Hoban Valge Maja Washingtonis; Karl Friedrich Schinkel Teatrihoone Berliinis. 20. romantism 19saj Väärtuslikumad romantismi saavutused on maalikunstis. Romantism seab esiplaanile isiku ja loominugvabaduse, rõhutas tundeelu tähtsust. Eeskujusid leiti keskajast, eksootilistest idamaadest ja barokkkunstist. Maalikunsti tuleb taas liikumine, järsud valguskontrastid, hoogne pintslikäsitlus, pearõhk koloriidil
nimetatakse klassitsismiks. Jäljendati antiikkunsti, sest antiikset ühiskonda peeti ideaalseks. Tavaliselt jagatakse klassitsism kahte perioodi: 1. Varaklassitsism kuni aastani 1800. 2. Kõrgklassitsism pärast seda. Prantsuse klassitsismi periodiseeritakse tavaliselt järgmisel moel: 1. 17601790 Louis XVI stiil 2. 17901800 Direktooriumi stiil 3. 1800u. 1820 ampiirstiil (tuleneb prantsusekeelsest sõnast 'empire' keisririik) Klassitsistlik arhitektuur Jacques Germain Soufflot (1713 1780) Pierre Vignon (17631828). Pantheon Pariisis. 17581789. Madeleine kirik Pariisis. 17571842. Jacques Germain Soufflot (1713 1780) Pantheoni interjöör
1840.a. 15.septembril toimus pidulik Napoléoni matus. Ta on maetud sarnaselt Egiptuse vaaraodele - säilmed on 6 kirstu sees(1. tinast, 2. mahagonist, 3. ja 4. seatinast, 5. eebenipuust, 6. tammest), mis on asetatud punasest porfüürist sarkofaagi. Krüpti arhitekt on Visconti ja see valmis 1861.a. Panthéon Prantsuse suurmeeste matmispaik. Algselt Püha Genevieve`i kirik, mille Louis XV lubas tõsise haiguse ajal asendada uhkemaga. Kiriku arhitektiks sai Jacques Germain Soufflot (1713-1780) ja seda ehitati 1758-59 (Rondelet lõpetas). Kirik on 110m pikk, 84m lai, 83m kõrge. Panthéoni on maetud Voltaire, Rousseau, Victor Hugo, Émile Zola, Louis Braille, Marie Curie. *rippuv vanik George E. Haussmann Napoleon III energiline prefekt, viis lõpule Pariisi ümberkujundamise. Tähe võidukaar L`Arc de Triomphe de l`Étoile. Pariisi kuulsaim võidukaar Charles de Gaulle`i väljakul, kust algavad 12 Pariisi tähtsaimat avenüüd. Kaar on ehitatud Napoleoni võitude
Madalmaade renessanss ei olnud poliitiliselt iseseisvad, varasemalt Prantsusmaa all, abiellumisega läks Prants alla. Siis Hispaania võimu alla, 16.saj keskpaigas algas madalmaade vabadusvõitlus ja põhja- madalmaadesse jõudis kalvinistlik ideoloogia. Madalmaades oli linnades tekkinud kodanluse suur osakaal ja madalmaad olid jõukamad. Olulisem roll oli üksik isikul, suurem individuaalsus inimese kujutamisel, madalmaades oli peamiselt tahvelmaal, kindlalt teatakse ühe venna Jani olemasolu umbes 1380-1441, räägitakse ka vennast Hubertist, olla ka kolmas vend olnud, aga päris kindel ei olla. Põhiteos „Genti rinnaaltar”, mille tellijaks oli jõukas kaupmees van Veit(?), tellis Genti kiriku jaoks. Kui altaril tiivad kinni, siis alumises osas äärtel olid van Veit ise oma naisega, nende vahel olid ristija Johannes ja evngelist Johannes, ülemisel real kujutati Maarja kuulutuse stseeni Uuest- Testamendist, altari (tiivad lahti) alumise osa keskne p...
sajand · Prantsuse k. `veider' ja `koomiline' · Sünnikoht Prantsusmaa · Peene ornament,kõrged soengud, palju pitsi. · Pastelsed toonid Dekoratiivne, kõverate Jalgadega tool Klassitsism 16.-19. sajand · Lähtus renesanssiaja antiigiharrastustest · Iluideaaliks olid vanakreeka ja rooma kunstiteosed · Taotleti mõistuspärasust, selgust, vormikooskõla ja stiilipuhtust. · Lihtsus, rangus, reeglipärasus ja suurejoonelisus Jacques G. Soufflot Pantheon Historitsism 1840-1900. aastatel Euroopas · Tekkis romantismi mõjul · Kasutati romaani ja gooti vorme, võeti eeskujuks ka antiiki, renessanssi ja barokki. · Sama kunstiteose puhul ei tohi kasutada mitme kunstivoolu detaile ja eeskujusid- siis on tegemist eklektikaga. Historitsistlik villa Bitterfeldis Romantism 19.sajandi II veerand · Kunsti suund, mis tuli klassitsismi asemele
aastateni. Klassitsism ja ampiirstiil (1770-1830). 1. Absoluutse monarhia aeg hakkas lõpule jõudma, lõppema hakkas ka meelelahutuste ajajärk. Algas Suur Prantsuse revolutsioon. Valgustusfilosoofid innustasid noort põlvkonda. 2. Tõuke andsid Itaalias Vesuuvi jalamil alanud antiikaja linnade Pompeji ja herculaneumi väljakaevamised.. Antiiki hakati matkima ka olmes. Kunst muutus tõsisemaks. 3. Arhitekt Jacques Germain Soufflot, kelle elutööks sai Pariisi Pantheoni ehitamine. See on ristkuppelkirik. 4. Portikus- sammaseeskoda, frontoon- ehitise esiküljel asetsev, enamasti kolmnurkne etteulatuv viil, akna ja ukse ehisviil. 5. ,,Horatiuste vanne"- sündmustik pärineb Rooma ajaloost. Tüli Horatiuste ja Curatiuste vahel, kas võim peaks kuuluma Roomale või Alba Longale. Horatiuste kolm poega annavad isale vande võidelda kodulinna au eest. Noormeeste õe kallim võitleb vastaspoolel. 6
Kuid ka seal vähendati kaunistusi. Siseruumides olid valged krohvitud seinad ning üksikud kaunistused. Ehitiste siseseintel ja monumentide jalamitel kasutati kaunistuselemendina trofeekimpe, mis olid püsside/odade vms kimbud. Prantsuse kunstis toetuti matemaatikale ja ülistati geomeetriat, vahel loobuti igasugustest kaunistustest. C. N. LEDOUX Chaux linnaprojekt (teostamata) J. F. CHALGRIN Tähe triumfikaar Pariisis (pildil) J. G. SOUFFLOT Pariisi Panthéon(kuppelkirik), mis on suurmeeste mausoleumiks ümber tehtud, ta lähtus selle ehitamisel Rooma Panthéonist ning lisas eenduvad küljeosad. Kupli eeskujuks võtis Tempietto, mis on muidu eraldiseisev ehitis. (pildil) J. A. GABRIEL väike Trianon Versailles' pargis (pildil) ja Madeleine'i kirik Pariisis, mis on kristlik akendeta kirik. Saksamaa oli poliitiliselt killustunud. Jõukeskusteks olid Põhja-Saksamaal Pr eisimaa ning Lõuna-Saksamaal Baierimaa. K. F
Eestist tuleb mainida eelkõige Tartu Ülikooli kuuesambalise fassaadiga peahoonet. Tartu oli üldse rikas klassitsistlike ehitiste poolest, kuigi neid püstitati ka teistes linnades, samuti maal, näiteks esinduslikud mõisahooned Riisiperes , Sakus, Kolgas ja mujal. Pierre Vignon. Madeleine'i kirik Jacques Germain Soufflot. Pantheon Valge maja Washingtonis Peterburi peaväljaku ansambel Tartu Ülikooli peahoone Klassitsistlik maalikunst Maalikunstile antiikajast eeskujude leidmisega oli kunstnikel õige suuri raskusi, sest neid peaaegu polnudki. Nii hakati ka siin jäljendama antiikskulptuuri
Ta tegi ligi 40 portreed ja tuntuim neist on kirjaniku Voltaire'i portreed. Tänu rokkokoole tulid ka uued suunad pargikujundusse. Palju esineb rokkookood ka saksa arhitektuuris. Eesti kauneim rokokoostiilis oli Põltsamaa loss aga see hävines II MS ajal. Stiil kestis kultuurielus kuni 1930. Aastateni. · Klassitsism hakati matkima jälle antiiki, seekord veel suuremal määral kui Louis XIV ajal. Klassitsismi suurmeister arhitektuuris oli Jacques Germain Soufflot, kes ehitas Pariisi Pantheloni. Seda hakati matkima kõikjal Euroopas ja isegi Ameerikas. Kõige tüüpilisemad skulptorid ei olnud prantslased vaid hoopis itaallane Antonio Canova. Ja taanlane Bertel Thorvaldsen. Mõlemad lähtusid antiikaegsest iluideaalidest.Canova tegi Paoline Borghese kuju ja Thorvaldsen ,,Kristus". Mille koopiaid leidub ka Eestis. Ajastu suurim skulptor oli prantslane Etienne Maurice Falconet ,,Vaskratsanik".
Kuigi sel ajal, kui Krause valmistas ülikooli hoone kavandi, Lääne-Euroopas ja ka Venemaal range (antikiseeriv, õieti juba helleniseeriv) klassitsism järjekindlalt maad võtma oli hakanud, püsib Krause veel 18. s. stiili juures. Seda tunnistasid kõige selgemini peahoone esimesed teostamata kavandid; ka ehitis lõplikul kujul on õieti veel Louis XVI. stiilis, igatahes küll tema viimases, rangemas faasis, umbes nagu seda Prantsusmaal edustavad Chalgrin, Soufflot, Contant d' Ivry, Louis j. t. Meil tekib nüüd küsimus, kus on Krause kunsti eeskujud ja missugustest allikatest ta on saanud tõuget ning ammutanud õpetust. Eriti huvitav oleks kindlaks teha tema vahekord vene klassitsismiga. On teada, et Krause käis a. 1791 Peeterburis16, tähendab siis, kui Peterburi oli kujunemas puhtklassitsistlikuks linnaks. Sest üle 30. a. kestnud suurte Peterburi klassitsistide esimese generatsiooni (de la Mothe,
Renessanss 14. saj. FRECENTO eelrenessanss 15. saj. QUATTROCENTO vararenessanss 16. saj. CINQUECENTO kõrgrenessanss Hakkab arenema kapitalism, kaubandus, manufaktuurid. Kujuneb linnakodanlus. Selle aja mõtlejad, nn. humanistid, toetusid elurõõmsale antiikkultuurile. Inimesed olid sel ajal teadushimulised, uurijad, avastajad. Ideaaliks oli mitmekülgne harmooniline inimene, kes hindas maiseid väärtusi, oli teotahteline, teda hinnati omaduste, mitte päritolu järgi. Mõned uuendused 15. saj. loobuti gooti kirjast, võeti kasutusele antiikva, mis lähtub Rooma kapiteelkirjast+väiketähed. Tänapäeva trükikiri. Leiutati graafika, paljundustehnikad: puu- ja vaselõige, söövitus. Mängukaardid jne. Levis kirjaoskus(raamatud trükis)' Haridusel oli humanistlik sisu. Tüdrukud said ka haridust. Majad, mööbel muutusid mugavamaks, tubades enam valgust. Kombeõpetus(nuga, kahvel, t...
16. peatükk Klassitsism · Euroopas 18 saj. lõpp 19. saj. algus · Jaguneb varaklassitsismiks (1780-1800) ja kõrgklassitsismiks (1800-1830) · Prantsuse klassitsism jagatakse kolmeks etapiks 1760-1790 Louis16-nda stiil 1790-1800 direktooriumistiil 1800-1820 ampiirstiil Klassitsismi arhidektuuri tunnused: · läbi kahe korruse ulatuvad sambad · kolmnurkne frontoon · rangus · lihtsus · sümmeetrilisus Jacques Germain Soufflot (1713-1780) Panteon Pariisis Pierre Vignon (1763-1828) Madeleine kirik Pariisis James Hoban Valge maja Washingtonis Johann Wilhem Krause (1757-1828) Tartu Ülikooli peahoone Riisipere mõisahoone Harjumaal Andrejan Zahharov (1761-1811) Armiraliteedihoone Peterburis Tähe võidukaar Prantsusmaal Helsinki südalinnas Soomes James Hoban Valge maja Washingtonis
kaunistatud baldahhiine meenutavate sambakonstruktsioonidega. Rooma Panteon interjöör tänapäeval. Rooma Panteon oli oma ilu ja harmooniaga ideaaliks renessansimeistritele. Firenze toomkiriku kupli autor Filippo Brunelleschi [bruneleski] käis just siin uurimas, kuidas saab hoonet katta kupliga, sest u. 1000 aastaga oli inimkond selle tarkuse unustanud. Sama tegi ka Michelangelo Peetri kiriku kupli kavandamisel. Talle järgnes prantsuse arhitekt G. Soufflot Pariisi Panteoni kupliga kattes. Rooma Panteoni on maetud kõrgrenessansi silmapaistev kunstnik Raffael, ühendatud Itaalia esimene kuningas Vittorio Emanuele II ja tema poeg Umberto I jmt. kuulsused. NB! Suurenda pilte! a) Panteoni ainus valgusallikas nn. oculus. b) Panteoni põhiplaan c) Panteoni läbilõige MÕTLE VÕI UURI JÄRELE! 1. Mis vahe on sõnadel Panteon ja Parthenon? 2. Mis on arhitektuuris rotund? Milline Tallinnna rajatis on rotund? 3. Keda pilgatakse 17. saj
Kunstiajalugu aeg stiil 40 000 e.m.a. kiviaeg 10 0003000 e.m.a. neoliitiline kunst 40001530 e.m.a. Vana-Mesopotaamia 3000 e.m.a.30 m.a.j. Vana-Egiptus u 30001100 e.m.a. Egeuse ehk Kreeta-Mükeene 1600 e.m.a.539 m.a.j. Assüüria ja Uus-Babüloonia 480323 e.m.a. Vana-Kreeka klassikaline aeg 323 e.m.a.30 m.a.j. Vana-Kreeka hellenistlik aeg 509 e.m.a.476 m.a.j. rooma kunst 3.saj. ristiusu teke 4.saj. kirikute ehitamise algus 5271453 Bütsantsi kultuur u 8621582 vanavene kunst 7.saj. lõpp5.saj. e.m.a. sküüdid, keldid, viikingid 493604 merovingid 717962 karolingid 10. saj.1192 romaani stiil 11081485 gootika 14. saj. eelrenessanss 15. sa...
1. Renessansskunst, ajastu üldiseloomustus, tähtsamad kunstnikud. ,,Rinascita" - it.keeles taassünd, pr.keelne vaste ,,renaissance" Ajastu üldiseloomustus Renessanss on vaimne ja kultuuriline murrang Euroopa ajaloos. Itaalias algas juba 14. sajandil, mujal Lääne-Euroopas hõlmab 15. ja 16. sajandi. On kultuuriperiood, mis vastandus keskajale. Teiste sõnadega: uus maailmavaade ja uus kultuuritüüp, kus jumalakeskne maailmakäsitus asendati inimkeskse maailmakäsitusega. Eeldused uue maailmavaate tekkeks kujunesid esmalt Itaalia linnriikides: - kaubandusele tuginev majanduslik tõus - rikkuste kogunemine ja panganduse teke - varakapitalistlike suhete kujunemine Rikaste linnriikide valitsejad pidasid oluliseks kunsti ja teaduste soosimist. Lisaks: maade avastused, trükikunsti leiutamine jne. Märksõnad: - antiikkultuuri taassünd - Soov ei olnud antiikkunsti korrata, kopeerida, vaid luua midagi samaväärs...
templid, millel polnud aknaid. Matkimine oli kulukas ja ebapraktiline, kuid seda harrastati siiski märkimisväärselt palju. Nt Saint Madeleine'i kirik Pariisis, mis on katoliiklik kirik, kuigi meenutab Kreeka templeid. Prantsusmaa esimene klassitsistlik ehitis Trianon Versailles pargis, arhitektis Gabriel. Veel tuntumad klassitsistlikud ehitised Prantsusmaal: Pariisi Panthéon ja Tähe triumfikaar. Panthéonist pidi saama peakirik (esialgu peapiiskopi residents), autoriks J. G. Soufflot. Ehitas peale kõrge kupli, mis meenutab Bramante Tempiettot. Suure Prantsuse revolutsiooni alguses võeti kirikult ära ja muudeti matusepaigaks. Tähe triumfikaare autoriks J. F. Chalgrin.Püstitati Napoleoni auks, vahepeal ehitustööd katkesid, avati 1836. Kõrgus 50 m, laius peaaegu 50, kaunistatud rikkalikult refjeefidega, neist tuntuim Rude' ,,Marseljees." Claude-Nicolas Ledoux huvitav arhitekt, kelle puhul siiski ei hinnata mitte tema valminud
direktooriumi stiil 1790–1800 ampiirstiil 1800–1830 (esineb ka Venemaal) Kuna Inglismaal barokkstiili praktiliselt ei olnud, siis jätkus seal juba 17. sajandil väljakujunenud palladionismi traditsioon, mis oma olemuselt oli klassitsismile väga lähedane. Varaklassitsismi on nimetatud ka adamstiiliks (arhitektidest vendade perenime järgi). Saksamaal kandis kerge ja graatsiline varaklassitsism zopf stiili nime. Ajastu ehitusmälestisi: J. G. Soufflot, Panteon Pariisis (1755–92), J. A. Gabriel, Concorde’i väljak Pariisis (1757) J. A. Gabriel, Väike Trianon Versailles’is (1762) R. Adam, Adelphi maja Londonis (1768–1772) C. Langhans, Brandenburgi väravad Berliinis (18. saj lõpp), J. F. Chalgrin, Triumfikaar Pariisis (1806), B. Vignon, Madeleine’I kirik Pariisis (1806–1842) K. F. Schinkel, Vana muuseum Berliinis (1822–28) K. F
Madeleine`i kirik. Väljaku keskel asus Louis XVI ratsamonument, mis revolutsiooni ajal eemaldati. Hiljem - 1836. a. - püstitati sinna egiptusest toodud obelisk. Kuigi Pariisi keskuse plaanilahenduse algseks autoriks oli Le Notre, sai J. A. Gabrielist esimene arhitekt, kes lülitas oma väljakuansambli juba kavandatud linna kontseptsiooni, mille lõpliku väljakujundamiseni jõuti 19. sajandil. J. A. Gabrieli kõrval esindab stiilupuhast varaklassitsismi ka teine ajastu suurmeister - J. G. Soufflot ( 1709 - 1780 ), kelle projekti järgi ehitati aastail 1764 - 1781 Püha Genevieve`i kirik, mis on tuntuks saanud Pariisi Panteonina. Kirik on lahendatud võimsa ristkuppelkirikuna ( pikkus 112 m, laius 84 m ), mille läänefassaadi portikus lähtub kreeka templi fassaadist. Kiriku, aga ka kogu ümbruse arhitektuurseks dominandiks kujunes kõrge, saledate korintose sammastega ümbritsetud kuppel ( kõrgus koos laternaga 83 m. )
.. -- Minos oli Kreeta saare võimas valitseja ning seaduseandja (kreeka müt.). III aasta konstitutsioon -- 22. VIII 1795 kehtestatud põhiseadus, mis kindlustas kodanliku kontrrevolutsiooni võidu rahva üle. «Messidori maitse» -- Messidor -- kümnes kuu prantsuse revolutsioonikalendris (19. juunist 18. juulini). Messidori maitse all on mõeldud jakobiinide diktatuuri ajajärgu arhitektuuri, milles matkiti vana-rooma ehituskunsti ja taotleti ühtlasi võimsat monumentaalsust. Soufflot, Jacques (1709--1780) -- prantsuse arhitekt, kelle ehitatud on valdav osa Panteonist. Lk. 133 Pierre d'Ailly -- prantsuse teoloog ning kardinal (1350-- 1420). Lk. 135 Floriin -- münt, millel oli liilia (fleur-de-lis), s. o. Prantsuse kuninga vapi kujutus. Flegetoni jõgi -- (kreeka k. flegeton -- lõõmav) manala jõgi, millel voogasid tulilained (kreeka müt.). Lk. 137 ... nimetavad «Ülikoolilinna kuuendaks rahutuseks». -- Aastaarv 1463 on ekslik. 11