Francis Picabia Fakte elust Sündis 22. jaanuaril 1879 ja suri 30. novembril 1953 Oli prantsuse kunstnik ja poeet Ema oli prantslanna ja isa oli hispaania kuuba päritolu Isa töötas Kuuba saatkonnas Ema suri tuberkuloosi, kui ta oli seitsmene Veel fakte Tänu isa jõukale päritolule ja Hispaania juurtele õppis ta Fernand Cormon'i käe all Ecole des Arts Decoratifs's 1890datel Fernand Cormon oli õpetanud ka Van Gogh'i ja ToulouseLautrec'i 20aastaselt hakkas ta end maalimisega iseseisvalt elatama 1909. aastal abiellus Gabrielle Buffet'ga "Staar tantsija üleookeanilisel praamil" Fakte kunstist Avaldas mõju dadaismi ja sürrealismi kujunemisele Karjääri algul oli mõjutatud impressionist Afred Sisley'st. Väikesed kirikud, teed, kaldapealsed need oli tema varajasete maalide põhiteemad 20. sajandi esimesel kümnendi lõpus tulid ta töödesse mõjutusi kub...
· Väärtuste (ilu, heade kommete, poliitiliste ideaalide) naeruvääristamine DADAISM · 1917 dada kunstigalerii rabav uudsus · Eelistati kollaaze ja montaaze juhuslikest väärtuseta materjalidest · Kõrvaline oli traditsiooniliste, püsivast materjalist kunstiteoste loomine · Visuaalsete kujundite osalemine etendustes või sõnalise loomingu lisana · Levist trükistena (ajakirjad, plakatid, lendlehed) · New York: Marcel Duchamp, Francis Picabia · Saksamaa: Kurt Schitters, George Grosz, John Heartfield · Itaalia: Giorgio de Chirico Marcel Duchamp `'Trepist alla tulev akt'' Marcel Duchamp `'Jalgratta ratas'' Marcel Duchamp `'Fontään'' Marcel Duchamp `'L. H. O. O. Q.'' Francis Picabia `'Undiin'' Francis Picabia `'La fille nee sans mere'' Francis Picabia `'Cézanne'i portree'' Kurt Schwitters `'Mertz-pilt vikerkaarega'' Kurt Schwitters `'Merzbild 25A, das sternbild'' Kurt Schwitters `'Kollaaz''
võtma” - Tristan Tzara Dadaismi tunnused • mängulisus, mõnitamine ja pilkamine • agressiivne suhtlemine publikuga • provokatsioonid • luule visuaalse külje tähtsustamine • kõlaefektidele rajatud luuletused • automaatkirjutamise Kuulsamad dadaismi maalikunstnikud • George Grosz • Elsa von Freytag- • Otto Dix Loringhoven • Marcel • John Heartfield Duchamp • Hannah Höch • Francis Picabia • Kurt Schwitters • Man Ray • Max Ernst • Sophie Taeuber- Arp • Otto Freundlich Marcel Duchamp (1887 – 1968) “Fountain” , “Purskaev”-dadaism “Transition of Virgin into a Bride” - kubism Max Ernst (1891 - 1976) • Au Rendez-Vous des Amis ,1922 Francis Picabia (1879 – 1953,Pariis) Dada and dadaism:
Dadaism- iseloomulik: polnud kunstistiil; ei seadnud Dadaism- iseloomulik: polnud kunstistiil; ei seadnud Dadaism- iseloomulik: polnud kunstistiil; ei seadnud Dadaism- iseloomulik: polnud kunstistiil; ei seadnud eesmärgiks uue kunsti loomist-uudne; eitada senist eesmärgiks uue kunsti loomist-uudne; eitada senist eesmärgiks uue kunsti loomist-uudne; eitada senist eesmärgiks uue kunsti loomist-uudne; eitada senist kunsti, ka kubistide ja futuristide- neid süüdistati kunsti, ka kubistide ja futuristide- neid süüdistati kunsti, ka kubistide ja futuristide- neid süüdistati kunsti, ka kubistide ja futuristide- neid süüdistati estetismis; ideaaliks ,,suur eimiski, tühjus, auk"; bruitism- estetismis; ideaaliks ,,suur eimiski, tühjus, auk"; bruitism- estetismis; ideaaliks ,,suur eimiski, tühjus,...
Noland, Ellsworth kollane, oranz, Kelly- punane Henri Matisse, Maurice de Vlaminc, Andre Derain, Raoul Dufy, Henri Matisse- Blue Georges Braque Table-Cloth Emil Nolde, Ernst Ludwig Kirchner, Karl Schmidt- Rottluff, Egon Emil Nolde- Flower Schiele garden: Pansies Page 3 Sheet1 Jean (Hans) Arp, Marcel Duchhamp, Francis Picabia, Kurt Francis Picabia- Schwitters Papillons Joan Miro, Andre Masson, Yves Tanguy, Salvador Dali, Rene Magritte, Joan Miro - The Max Ernst Village of Prades Page 4
Dadaism ja Metafüüsiline kunst Grete Rebane Anette Kopp Dadaism ❖ Tekkis Zürichis 1916 - 1922 ❖ modernistlik kuntstivool ❖ kuntsnikud ja kirjanikud ❖ levis trükistena, tehti kollaže, etendusi Kunstnikud ❖ Francis Picabia ❖ Max Ernst ❖ Hans Arp ❖ Marcel Duchamp ❖ Kurt Schwitters ❖ Man Ray Marcel Duchamp ❖ Henri-Robert-Marcel Duchamp ❖ 1887-1968 ❖ prantsuse-ameerika kunstnik ❖ postipressionistlik, kubistlik, fovistlik stiil ❖ vanem vend Jaquese Villion ❖ 1927-1928 Lydie Sarazin-Lavassoriga ❖ 1954 Alexina Sattler Fontään ❖ 1917 ❖ 360x480x610 mm ❖ sanitaartehnika ja emailvärv Trepist alla tulev akt
saputada seda tasakesi. Seejärel tõsta sõnad ükshaaval kotist välja ja aseta oma maitse järgi sobiva pikkusega värssidesse. Luuletus ongi valmis! Ideoloogiline tagapõhi I maailmasõda -> kogu läänekultuur on suremas, progressi-müüt on täielikult hävinud -> VIHA SÕJA VASTU Mõttetusele reageeriti mõttetustega. Elu tajutakse kui midagi hetkelist ja mõistetamatut Kaob ambitsioon luua midagi uut tulevaste põlvede jaoks. Francis Picabia (1871-1953) Francis Picabia (1871-1953) Õrnus Francis Picabia (1871-1953) Tantsud kevadel Udnie Marcel Duchamp (1887- 1968) Marcel Duchamp (1887- 1968) Pudelikuivatusrest Duchampi purskkaev Marcel Duchamp (1887-1968) Trepist laskuv akt Pruut/ Mariee’ Marcel Duchamp (1887- 1968) Duchamp 1919 Leonardo da Vinci 1503 Hans (Jean) Arp (1887-1980) Portree monokliga Hans (Jean) Arp (1887-1980)
Maalikunstnikest nt Tristan Tzara, Hans Arp ja Marcel Janco Šveistis Zürichis Samaaegselt algas liikumine New Yorkis, kus oli eestvedajateks Marcel Duchamp, Francis Picabia ja Man Ray. TUNNUSED Suuresti mõjutas I MS. Dadaismi järgijad leidsid, et kogu läänekultuur on suremas. Elu kujutatakse kui midagi hetkelist ja mõistatamatut, seega kaob ambitsioon luua midagi uut tulevastele põlvedele. Dadaiste ühendas ühine viha sõja vastu. Kubistidelt laenati kollažitehikat, futuristidelt tüpograafilised trikid ning ekspressionistidelt värvikasutus. HÄÄBUMINE ESINDAJAD Marcel Duchamp 28.juuli- 3
Sageli on nihestatud perspektiivi. Sellise nimetusega viitas ta soovile kujutada midagi mis seisab väljaspool tavapärast, kogetavat maailma. DADAISM (Zürichis Sveitsis valitsevaks kultuuriliikumiseks aastatel 1916 1922.) nimi"DADA" leiti juhuslikult (lapse lalisemine, Tzara&Marcel kõne, aafir.h) Nii kirjanikud kui ka maalikunstnikud alustasid: Tristan Tzara, Hans Arp, Marcel Janco. Samalaadne liikumine NY, selle eesotsas old Marcel Duchamp, Francis Picabia ja Man Ray. Esimese maailmasõja mõjud, Ei olnud kunstistiil, eesmärk ei olnud uue kunsti loomine, Läänekultuuri surevus, elu on kaduv, hetkeline, mõistmatu, VIHA sõja vastu, Kunsti enda tähenduse ja eesmärgi puudumine, Dada ainuke programm on programmi puudumine ja kõige tavapärase totaalne eitamine. Voltaire'i kabaree. 1917. aastal asutati ka dada kunstigalerii, milles eksponeeriti nii dadaistide eneste töid kui ka sõjaeelsete kunstnike teoseid
kunstivool, mis tekkis neutraalses Zürichis ning oli valitsevaks kultuuriliikumiseks aastatel 1916–1922. Marcel Duchamp Theo van Doesburg George Grosz Algatajad. • Dadaismi algatajateks loetakse nii kirjanikke kui ka maalikunstnikke, muuhulgas Tristan Tzara, Hans Arp, Marcel Janco. Algatajad New Yorgis. • Samalaadne liikumine sündis peaaegu samaaegselt ka New Yorgis ja selle eesotsas old Marcel Duchamp, Francis Picabia ja Man Ray. Dadaistid. • Dadaiste on suuresti mõjutanud Esimene maailmasõda. Nad leiavad, et kogu läänekultuur on suremas. Progressi-müüt on täielikult hävinud. Elu tajutakse kui midagi hetkelist ja mõistetamatut, kaob ambitsioon luua midagi uut tulevaste põlvede jaoks. Dadaiste ühendas viha sõja vastu. Dadaismi tunnused • mängulisus, mõnitamine ja pilkamine • agressiivne suhtlemine publikuga • provokatsioonid
Hiljem abstraktne skulptuur (meenutas looduse vorme) Marcel Duchamp – dadaist Elas New Yorkis (1915 läks sinna, et pääseda sõjaväest) Pilas nt futurismi „Trepist alla tulev akt“ – edaspidi loobus maalimisest moodne skulptuur „Jalgratta ratas“ töi näitusele pissuaari – ready-made – valmis ese tuuakse muutmata näitusele. VEIDERDAMINE. „Fontään“ Äärmuslik“ Pilt „Šokolaadiveski“ T. Tzara – kirjanik, dada nimetus Francis Picabia – dadaist Mäss, šokeerimislust Sundis inimesi teisiti mõtlema (püüdis) Teosed rohkem mõtlemisele kui nägemisele „Ici, c’est Stieglitz“ „Undiin“ Kurt Schwitters Dadaist Saksamaal Kommertstrükistest kollaažid – nn. Merzbilder Juhuslikest materjalidest konstruktsioonid – Merzbau „Hannoveri Merzbau“ „Juuksenõelapilt“ – kollaaž Prügi kasutamine kunstimaterjalina George Grosz – saksa Vasakäärmusliku propaganda kunsti ilmeline kunst
Trepist Duchamp. Fontään Duchamp. alla tulev akt L.H.O.O.Q. Dadaistlikud meeleolud levisid ka Saksamaal. Kurt Schwitters (1887-1948) lõi kommertstrükistest kollaaze, mida ta nimetas Merzbild 'ideks (nimi tuleneb sõnast kommerz). Väga omapärane oli tema ateljees kõrgunud Merzbau, segasevõitu konstruktsioon, millesse ta koondas sõpradest-tuttavatest mahajäänud esemeid ja muid juhuslikke asju. Francis Picabia. Raoul Hausmann. Raoul Hausmann. Armastuse paraad Meie aja vaim Dada võidab! Schwitters. Merzbild Schwitters. Heartfield. Adolf - nr. 29a Merzbau supermees Eriti levisid mässumeeleolud pärast sõja lõppu. Siis omandas dada raevuka vasakäärmusliku propagandakunsti maine. Sellelt pinnalt võrsusid pisut hiljem,
Laenavad teistelt kunsti suundatelt -kubistidelt kollaazitehnika, futuristidelt tüpograafilised trikid, ekspressionistidelt vaba värvikasutuse, püüde suurema spontaansuse ja keele foneetilisuse poole. "Don Quixote ja Sancho Panche" Marcel Janco Marcel Janco Marcel Janco "Ball Zürichis" Hans Arp "Naise torso" Hans Arp "Mets" Hans Arp "Enne minu sündi" Hans Arp "Inimkonkretsioon" Marcel Duchamp "Trepist alla tulev akt" "Fontään" Marcel Duchamp "L.H.O.O.Q." Francis Picabia "Armastuse paraad" "Undiin" Raoul Hausmann "Meie aja vaim" "Dada võidab" Kurt Schwitters "Merzbild nr. 29a" Kurt Schwitters "Merzbau" John Heartfield "Adolf-supermees" Metafüüsiline kunst Tekkis Itaalias1917.aasatal Kunstivoolule andis nime kunstnik Carlos, kes on ka selle kunstivoolu esindaja. Oma teooriaid tutvustasid metafüüsilised kunstnikud ajakirjas Valori Plastici. Kestis kuni 1921. aastani. Tuntumad kunstnikud: Carlos Carra, Giorgio de Chirico,
Dadaism on modernistlik kirjandus ja kunstivool, mis tekkis I ms ajal neutraalses Zürichis ning oli valitsevaks kultuuriliikumiseks aastatel 1916 1922. Dadaismi algatajateks loetakse kunstnike rühma, kes asutasid nn Voltaire'i kabaree. Samalaadne liikumine sündis peaaegu samaaegselt ka New Yorgis ja selle eesotsas olid Marcel Duchamp, Francis Picabia ja Man Ray. Dadaiste on suuresti mõjutanud Esimene maailmasõda. Nad leiavad, et kogu läänekultuur on suremas. Progressimüüt on täielikult hävinud. Elu tajutakse kui midagi hetkelist ja mõistetamatut, kaob ambitsioon luua midagi uut tulevaste põlvede jaoks. Dadaiste ühendas viha sõja vastu. Dadaistid leiavad, et ka kunsti enda tähendus ja eesmärk on muutunud küsitavaks. Lõhe tõe ja sõnade vahel muudab sõnad mõttetuks.
2. Kus asus Voltaire`i kabaree? Mis laadi etendused seal toimusid? Zürichis, Sveitsis. Näidati kaose ja pimeda juhuse kõikvõimsust. 3. Mida püüdsid dadaistid maailmale öelda? Kunstnikud pettusid ühiskonnas ja selle väärtustes, nad põlgasid ,,korralikku kodanikku" kes oli sõja puhkemises kaasosaline. 4. Mis laadi teoseid eelistasid dadaistid luua? Eesmärk oli rabav uudsus, sokeerimine ¤ Hans (Jean) Arp (Sv)- kollaazid juhuslikest, tähtsusteta materjalidest ¤ Francis Picabia (Pr)-veidrad masinad, juhuslikest, tähtsuseta materjalidest 5. Millise suure uuenduse tõi kunsti M. Duchamp? Kus ta tegutses? Millist terminit kasutatakse seoses tema teostega? Loobus maalimisest ja hakkas esitama tavalisi vabrikutooteid (nn ready-made) või konstruktsioone kunstivõõrastest materjalidest. 6. Mis asjad olid nn. Merzbilder ja Merzbau? Kollaazid kommertstrükistest nn Merzbilder ; juhuslikest materjalidest konstruktsioonid nn Merzbau. 7
Tartu Kivilinna Gümnaasium MODERNISM referaat Koostaja: Margus Raag Klass 11c Juhendaja: Urve Parveots Tartu 2012 1 Sisukord Sissejuhatus............................................................... 3 Modernism................................................................ 4 Modernismi voolud/ Futurism.......................................... 5 Ekspressionism........................................................... 6 Dadaism....................................................................6-7 Kokkuvõte..................................................................7 Kasutatud materjalid......................................................8 2 ...
ideaale. Taheti näidata kaose ja pimeda juhuse kõikvõimsust. Juhuse kaudu leidsid sellised kunstnikud ka endale nimetuse - dada. 1917. aastal rajasid nad endale dadakunsti galerii. Selles olid mitte ainult nende vaid ka osade sõja eelsete kunstnike tööd, mis olid piisavalt sokeerivad. Kunstnik näiteks: Hans Jean Arp (skulp. "Naise torso"; õlivärvid puul "Lill-vasar"), veel Marcel Duchamp ( tulnud NewYorki Pariisist) ja Francis Picabia (NY); Kurt Schwitters (Saksamaa) Sürrealism I maailmasõja järgne. I maailmasõja tulemusest ei tundnud võidurõõmu suguggi kõik kunstiinimesed. Pariisi mässumeelse seltskonna vaimne liider oli André Breton, kes otsis dadaismist järjekindlamat ja positiivsemat tegevussuunda. Sellele suunale võeti nimeks sürrealism. Tema selgitus sürrealismist: "See on puhas psüühiline automatism, mis sõnaliselt,
Dadaismi teoreetik oli kirjanik Tristan Tzara, kes eitas vana kunsti ja üritas purustada kõik selle pühaks peetud seadusi. Dadaistid taotlesid kunstniku vabadust ning publiku sokeerimist. Töid kleebiti kokku mitmesugustest enneolematust materjalist ja monteeriti kokku juhuslikult leitud esemetest. kollaaz maal/teos, mis on kokku pandud erinvatest materjalidest assamblaaz teos, mis on kokku pandud erinevatest esemetest Dadaistlik maalikunstnik 1.) Francis Picabia tema maalidel on kujutatud kummalisi inimmasinaid 2.) Marcel Duchamp tõi kunsti tööstuslikult toodetud esemeid nagid, kirjutusmasinad, kohviveskid jne. Dadaistlik skulptor 1.)Hans (Jean) Arp Kubism Kubismi loojateks olid hispaanlane Pablo Picasso(sinine periood, roosa periood) ja prantslane Georges Braque. Innustust saadi kubismi loomiseks neegriskulptuuridest ning ka Paul Cezanne'i loomingust. Kubistid võtsid omaks esemete taandamise lihtsateks geomeetrilisteks kujunditeks
ebareaalne. Aja ja ruumi suhted tavatähenduses mõistetamatud. Teostes puudub ühtne järjepidev tegevuse arendus. Dadaism Dadaism on modernistlik kirjandus- ja kunstivool, mis tekkis neutraalses Zürichis ning oli valitsevaks kultuuriliikumiseks aastatel 1916 1922. Dadaismi algatajateks loetakse nii kirjanikke kui ka maalikunstnikke, muuhulgas Tristan Tzara, Hans Arp, Marcel Janco. Samalaadne liikumine sündis peaaegu samaaegselt ka New Yorgis ja selle eesotsas old Marcel Duchamp, Francis Picabia ja Man Ray. Dadaiste on suuresti mõjutanud Esimene maailmasõda. Nad leiavad, et kogu läänekultuur on suremas. Progressi-müüt on täielikult hävinud. Elu tajutakse kui midagi hetkelist ja mõistetamatut, kaob ambitsioon luua midagi uut tulevaste põlvede jaoks. Dadaiste ühendas viha sõja vastu Dadaistid leiavad, et ka kunsti enda tähendus ja eesmärk on muutunud küsitavaks. Lõhe tõe ja sõnade vahel muudab sõnad mõttetuks.Dadaistid laenavad
1. Fovism (ptk 6, lk 42-45) Ametlik kunst on lõhenenud, kõigutas usku ilu ja kunsti igavestesse reeglitesse, mida klassitsism ja akademism olid kuulutanud. Kunstis palju erinevaid stiile ja voole. Kunst on pidevas muutuses. 1903. aastal Pariisis Sügissalong, uuendusi soosiva züriiga näitused · Eksponeeris 20. Sajandi uuendusi · Tagasivaatena postimpressionismi tööd 1905 kunstnike rühm (oli ühtne kuni aastani 1907) Sügissalong · Joonistus tinglik · Lastepärane · Värvid eredad, puhtad · Kantakse lõuendile erinevate suurustega laigud · Foofid metsik (maalid mõjusid jõuliste, metsikutena) · Kujutasid kunstniku meeleolu · Värvid vastupidised loodusele (puutüved punased,, taevas roheline jne) MATISSE (Foovide kuningas) · Kunstniku meeleolu edasikandmine, teoses pole midagi jutustavat · Tähtis liikumine ja dünaamika, aga jäädvustas vaid üht hetke · Tähtsad värvid ja lõbustamine · Olenemata värvide ,,mets...
IMPRESSIONISM Aeg: u.1839 a. Tunnused: *Komataolised pintslitõmbed. *Vaba kompositsioon. *Edastati hetke emotsiooni. *Tööd olid elurõõmsad ja valgusküllased. Kunstnikud ja maalid: *Claude Monet(1840- 1926) ,,Tõusev päike" ,,Mooni väli" *Edouard Manet (1832- 1883) ,,Rõdu" ,,Emil Zola" *August Rodin(1840- 1917) ,,Mõtleja" ,,Jumala käsi" NEOIMPRESSIONI SM Aeg: u. 1885 a. Tunnused: *Välja võrsunud impressionismist. *Divisionism. *Püantilism. Kunstnikud ja maalid: *Camille Pissarro(1830- 1903) -,,Sild Rouenis" *Georges Seurat(1859- 1891) -,,Seine jõgi" *Konrad Mäg(1878- 1925) -,,Merikapsad" -,,Norra mäestik" POSTIMPRESSION ISM Aeg: u. 1886 a. Tunnused: *Säravad värvid. *Puhtad värvid. *Loodusvormid on geomeetrilised kujundid. Kunstnikud ja maalid: *Paul Cezanne(1839- 1906) ,,Suured suplejad" *Vincent van Gogh(1853- 1890) ...
Man Ray oli mitmekülgne kunstnik lisaks fotograafiale praktiseeris ta maali, skulptuuri, kollaazi ja assamblaazi. Ta on küll enim tuntud oma avangardistliku fotograafia tõttu, kuid ennekõike pidas Man Ray end maalijaks. Elades New Yorgis, moodustas Man Ray koos Marcel Duchampiga dadaismi Ameerika haru. Ta oli dadaistliku rühmituse Others kaasasutaja 1917. 1921. aastal kolis Man Ray Pariisi Montaparnasse'i kvartalisse, kus teda ootasid ees sõbrad Marcel Duchamp ja Francis Picabia. Seal töötades tõi Man Ray järgmise 20 aasta jooksul fotograafiasse hulga uuendusi. Pariisis veetis Man Ray suurema osa oma elust. 19401951 elas ta Los Angeleses abiellus seal 1946. aastal tantsijanna Juliet Browneriga. Man Ray on maetud Montaparnasse'i kalmistule. 2. Maal Keskkoolis omandas Ray 1904-1908 baasteadmised kunstist ja tehnikast. Pärast keskkooli lõpetamist alustas Man Ray teed kunstnikuna, sooviga saada professionaalseks maalijaks. Ta katsetas maalide ja joonistustega 19
pealkirja all ,,Purskkaev", signeerides selle nimega R. Mutt (üks N.Y.-i sanitaartehnika firma omanik). Niisiis loobus Duchamp isegi teose autoriõigusest. Üldse pakkusid Duchamp'ile huvi mitmesugused sõnademängud, millest tulenesid ka tema mitmed pseudonüümid (Rrose Sélavy ,,eros c'est la vie"). Teoseid: ,,Trepist alla tulev akt" (1912), ,,Purskkaev" (1915), ,,Pruut, keda võtavad riidest lahti seitse poissmeest", ,,L.H.O.O.Q." (1919). FRANCIS PICABIA (1879-1953) Picabia maalid kujutavad kummalisi inimesetaolisi mehhanisme (,,Lapskarburaator"), kus on maalitud osade kõrval kasutatud ka reprosid tehnilistest joonistustest. Kõrvuti mehhanismidega tegi Picabia rea kollaaze, millest tuntuim on ,,Tuletikunaine", kus naise näo kontuuri markeerimiseks on pildile kleebitud tuletikud. Picabia lahkus New Yorgist juba aastal 1916, ning ühines Barcelona dada-grupiga, hakates välja andma dada ajakirja ,,391".
Kunstniku vanust arvestades võib öelda, et dadaism sai alguse Sveitsist.Kuna Sveits on mõlema maailmasõja ajal olnud neutraalne ja pole neis osalenud. Seega oli samal ajal sõda. Dadaistid protesteerisid vana kunsti vastu Kollaaz- pinnaline kleebing; kunstis mitmesuguste materjalide, ka paberi kleepimine teose pinnale, Assamblaaz-mitmest esemest või materjalis kokkupandud ruumiline kunstiteos. Juhtivad dadaistid olid F. Picabia, M. Duchamp. Sürrealistid said eeskuju prantsuse luuletajast A. Rimbaud ja kunstnik F. Goyalt. Sürrealismi seos arstiteadusega oli näiteks S. Dali maalis toorest liha, roiskuvat korjust.Ka S Freudi võib liigitada arstiteaduse alla kelle psühhoanalüüs pani aluse sürrealismile. Tuntum sürrealist on S. Dali. Sürrealistide maalidel esemete omavaheline seos enamaltjaolt puudub, on abstraktne seos. S
Õudus maailma rebestavate konfliktide ees, huumor, naeruvääristamine, vägivald. Kunstiteos omandas tavaeseme staatuse. Kollaaz. Jean Arp, Marcel Duchamp, Francis Picabia, alates 1916 Dadaism Kurt Schwitters. Alateadvusteooria, süzeekunst, unenäod, müstika, burlesk, võikus, veristlik sürrealism.
Kunstnike arvates on maailm sõge ja kuritegelik ning ,,korralikud kodanikud" olevat seetõttu kuriteo kaasosalised. Neid tuli absurdsusega sokeerida ja endast välja viia, et neid seda taipama panna. Inimestele taheti näidata kaose ja pimeda juhuse kõikvõimsust. Dadaistid eelistasid kolaaze ja montaaze juhuslikest väärtuseta materjalidest. Oluline oli visuaalsete kujundite osalemine etendustes või sõnalise loomingu lisana. Kuulsad: Arp (Naise torso); Duchamp (Trepist alla tulev akt); Picabia (Undiin); de Chirico (Suur metafüüsik). Dadaistlikud meeleolud levisid Sveitsis, New Yorkis, Saksamaal ja Itaalias. Sveitsis oli Voltaire kabaree, New Yorkis oli suurim mõjutaja Duchamp, Saksamaal Schwitters (Juuksenõelapilt). Dada oli lühiajaline nähtu ja lagunes pärast sõda. Seda ei maksa pidada ainult kõike eitavaks mässuks, vaid ka kunsti piiride avardajaks. Itaalias tekkis nn metafüüsiline maalikunst. Selle looja oli Giorgio de Chirico, keda
lastekunstis on ebatavaline. Üheks tähtsamaks naivismi jooneks võib pidada täpse järgnevuse ja traditsiooni puudumist, selle kunsti pidevat isetekkimist. Kuulsaimad naivistid · Ivan Generalic · Niko Pirosmanasvili · Henri Rousseau · Paul Kondas DADAISM (19161924) Dadaism tekkis Zürichis ja selle loojateks olid Tristan Tzara, Hans Arp, Marcel Janco. Samasugune areng toimus ka New York'is ja selle algatajateks olid Marcel Duchamp, Francis Picabia, Man Ray. Dadaiste on suuresti mõjutanud esimene maailmasõda. Nad leiavad, et kogu läänekultuur on suremas. Progressimüüt on täielikult hävinud. Elu tajutakse kui midagi hetkelist ja mõistetamatut, kaob ambitsioon luua midagi uut tulevaste põlvede jaoks. Dadaiste ühendas viha sõja vastu. METAFÜÜSILINE MAAL Itaalias levinud kunstivool. ittura metafisica lähtekohaks oli Giorgio de Chirico, kes oli ka sürrealistide eeskuju. 1910. aastate teisel poolel
mõistuspärane süsteem Kandinsky (pilt „Kompositsioon VII“) Samal ajal arenes Prantsusmaal konstruktiivne e geomeetriline abstraktsionism, milles kujutati puhtaid spektrivärvusi ja kindla vormiga kujundeid. Mondrian (pilt „Ruudukujuline kompositsioon punase, sinise ja kollasega”) DADA Dada sai alguse 1916. aastal Zürichis, kui asustati Voltaire’i kabaree. Dadaistid püüdsid maailmale öelda, kui naeruväärsed on nende väärtused (ilu, kombed). Hans Arp, Francis Picabia. Ready- made’i alustas Marcel Duchamp, kes hakkas oma teostena esitama tavalisi vabrikutooteid ning konstruktsioone senisele kunstile võõrastest materjalidest. (pilt „Purskkaev”) SÜRREALISM Sürrealism sai alguse 1920. aaastel Prantsusmaal, inspiratsiooni saadi unenägudest, hallutsinatsioonidest, laste joonistustest. Spontaansuses, alateadlike tungide väljendamises nägid nad vahendit inimese vabastamiseks mõistlikkust nõudva ühiskonna survest.
prantsuse keelde tõlgitud Edgar Allan Poe teostest. Dadaism on modernistlik kirjandus- ja kunstivool, mis tekkis neutraalses Zürichis ning oli valitsevaks kultuuriliikumiseks aastatel 1916 1922. Dadaismi algatajateks loetakse nii kirjanikke kui ka maalikunstnikke, muuhulgas Tristan Tzara, Hans Arp, Marcel Janco. Samalaadne liikumine sündis peaaegu samaaegselt ka New Yorgis ja selle eesotsas old Marcel Duchamp, Francis Picabia ja Man Ray. Dadaiste on suuresti mõjutanud Esimene maailmasõda. Nad leiavad, et kogu läänekultuur on suremas. Progressi-müüt on täielikult hävinud. Elu tajutakse kui midagi hetkelist ja mõistetamatut, kaob ambitsioon luua midagi uut tulevaste põlvede jaoks. Dadaiste ühendas viha sõja vastu. Dadaistid leiavad, et ka kunsti enda tähendus ja eesmärk on muutunud küsitavaks. Lõhe tõe ja sõnade vahel muudab sõnad mõttetuks. Dadaismi tunnused
pealkirja all „Purskkaev“, signeerides selle nimega R. Mutt (üks N.Y.-i sanitaartehnika firma omanik). Niisiis loobus Duchamp isegi teose autoriõigusest. Üldse pakkusid Duchamp’ile huvi mitmesugused sõnademängud, millest tulenesid ka tema mitmed pseudonüümid (Rrose Sélavy – „eros c’est la vie“). Teoseid: „Trepist alla tulev akt“ (1912), „Purskkaev“ (1915), „Pruut, keda võtavad riidest lahti seitse poissmeest“, „L.H.O.O.Q.“ (1919). Francis Picabia (1879 – 1953): See siin on Stieglitz (1915) Marcel Duchamp (1887 –1968): Fontään (1917) Marcel Duchamp (1887 –1968): Rrose Selavy (foto Man Ray) ● FRANCIS PICABIA (1879-1953) Picabia maalid kujutavad kummalisi inimesetaolisi mehhanisme („Lapskarburaator“), kus on maalitud osade kõrval kasutatud ka reprosid tehnilistest joonistustest. Kõrvuti
kes oma töödes kasutas tumedat värvi silindreid ja torusid. Seda suunda hakati nimetama tubismiks. DADAISM Dadaism on modernistlik kirjandus- ja kunstivool, mis tekkis neutraalses Zürichis ning oli valitsevaks kultuuriliikumiseks aastatel 1916 1922. Dadaismi algatajateks loetakse nii kirjanikke kui ka maalikunstnikke, muuhulgas Tristan Tzara, Hans Arp, Marcel Janco. Samalaadne liikumine sündis peaaegu samaaegselt ka New Yorgis ja selle eesotsas old Marcel Duchamp, Francis Picabia ja Man Ray. Dadaiste on suuresti mõjutanud Esimene maailmasõda. Nad leiavad, et kogu läänekultuur on suremas. Progressi-müüt on täielikult hävinud. Elu tajutakse kui midagi hetkelist ja mõistetamatut, kaob ambitsioon luua midagi uut tulevaste põlvede jaoks. Dadaiste ühendas viha sõja vastu. Dadaistid leiavad, et ka kunsti enda tähendus ja eesmärk on muutunud küsitavaks. Lõhe tõe ja sõnade vahel muudab sõnad mõttetuks SÜRREALISM Sürrealism on 20
20. sajandi kunst Sümbolism: käsitlesid suuri ja igavesi teemasid nagu sünd, erootika, armastus, üksindus, surm, elu jne. Oluline mis on kujutatud pildil, mitte kuidas. Prantsusmaa, sajandivahetus. Pierre Puvis de Chavannes - prantsuse sümbolismi eelkäija; Gustave Moreau "Rändav poeet", Odilon Revon ,,Ophelia". Kuulsaim vene sümbolist on Mihhail Vrubel ,,Istuv Deemon". Skulptoritest Auguste Rodin ,,Suudlus", ,,Mõtleja". Juugendstiil: Levis esialgu tarbekunstis ja arhitektuuris, samuti sajandivahetuse kunst, taheti et ühtne stiil oleks nii arhitektuuris, maalikunstis, muusikas jne. Olid ,,Prerafaeliidid" vabaneda kõrgrenessansi kunsti mõjust ja luua vararenessansiga sarnast kunsti; William Morris. Sotimaal oli Glaskow' koolkond; Arthur MacMurdo. Juugendliku arhitektuuri esindajad olid Victor Horta ja Antonio Gaudi. Kujutavas kunstis oli see looduse jäljendamine: Aubrey Beardsley, Gustav Klimt. Rahvusrom...
punane, sinine, pruun, roheline, must 20.saj (1916- dadaism Seosetute elementide juhuskil ühendamine, prahi Jean (Hans) Arp (1887-1966) 1922) kokkukleepimine või ühendamine, fotomontaaz, Marcel Duchamp (1887-1968) fotoreljeef, rayogram, ready- made, Francis Picabia (1879-1953) tasapinnaline paigutus, sünge ja haavatav Kurt Schwitters (1887-1948) ühiskond Max Ernst (1891-1976) George Groz (1893-1959) Man Ray (1890-1976) 20
juhuslikest asjadest, väärtusetust materjalist, püüdes end võimalikult uudselt väljendada. Marcel Duchamp oli Pariisi ja New Yorgi peamine dadaist. Ta hakkas oma teostena esitama tavalisi vabrikutooteid või suvalisest materjalist konstruktsioone. Näiteks esitas WC pissuaari ,,Fontäänina"; teos ,,L.H.O.O.Q."on ,,Mona Lisa" reproduktsioon (pliiatsiga ette joonistatud habeme ja vuntsidega). Hispaanlane Francis Picabia tekitas veidraid masinaid ja iroonilisi kollaaze. Töötas koos Duchampiga New Yorgis. Itaalias tekkinud dadaismi nimetatakse metafüüsiliseks kunstiks, selle looja on Giorgio deChirico. Tema maalides on mahajäetud linnad ja interjöörid, kus liiguvad mõnikord viirastuslikud inimesed. Sürrealism Tekkis 1923. aastal Pariisis ja hääbus 2. maailmasõja lõpus, kuid on aktuaalne tänaseni. Dadaismi
2. Pariisi linna moodsa kunsti muuseum Pariisi moodsa kunsti muuseum (prantsuse Musée d'Art moderne de la Ville de Paris) on moodsa kunsti muuseum Pariisis. Muuseum asub Tokyo palee idapoolses osas aadressil 11 avenue du Président Wilson, 75016. Muuseumis eksponeeritakse umbes 8000 20. sajandi kunstiteost. Esindatud on Henri Matisse, Georges Braque, Pablo Picasso, Fernand Léger, Amedeo Modigliani, Francis Picabia, Robert Delaunay, César Baldaccini, Yves Klein, Christian Boltanski jpt. Muuseum avati 1961. aastal. 20. mail 2010 varastati muuseumist viis maali. Varaste saagiks langes Amedeo Modigliani "Naine lehvikuga" (1920), Pablo Picasso "Tuvi roheliste hernestega" (1912), Henri Matisse'i "Pastoraal" (1906), Fernand Légeri "Natüürmort küünlajalgadega" (1922) ja "Georges Braque'i "Oliivipuu l’Estaque’i lähedal". 3. Pärnu Uue Kunsti Muuseum
Zürich Sveitsis kujunes tõeliseks kultuuripaabeliks, kus kohtusid eri rahvuste kultuuriinimesed, kogunemiskohaks sai Voltaire'i kabaree, kus vastastikku loeti ette teoseid ja eksponeeriti pilte. Dada on laste keeli kiikhobune. Dada oli ka sokikunst, tulid välja oma programmiga: nende verivaenlane oli korralik kodanik ja sõda oli nende arust eriline räigus. Tuntumad esindajad olid Max Ernst, Kurt Schmitters, Hans Arp, Duchamp ning Picabia. Duchampi kuulsamad tööd: ,,Trepist alla tulev akt", ,,L.H.O.O.Q." vuntsidega Mona Lisa. Duchamp tuli kunstis välja uue tehnikaga: readymade, nt ,,Purskkaevud". Kui sõda lõppes, pöördusid kunstnikud oma kodukohtadesse tagasi ning tekkis uus vool sürrealism Sürrealism I ms järel tekkinud kunstivool, tekkebaasiks loetakse I ms järgset sokki. Sürrealismi poleks ilma psühhoanalüüsita (Freud ja Jung) lapsepõlv on kõiges süüdi, alateadvus, seksuaalsus, unenäod jne.
Selle teosega nimetati ta 2004.aastal kõige mõjukamaks 20.saj kusntnikuks ja seda teost kõige mõjukamaks moodsa kunsti avalduseks. Selle tähtsus ja mõju hajutab igasuguse kunstipiiri. Kunstiteos loob kunstilise olukorra (meie vaatame, mis mulje jääb, mis emotsioonid tekivad). ,,Jalgratta ratas", ,,L.H.O.O.Q" Mona Lisa repro (pilgata trad. Kunsti). Ta on esimene, kes seda teeb. Ja tema järel kõik teised (ntks dali, kes maalis end mona lisana). Francis Picabia maalis veidraidmasinaid ja tegi iroonilisi kollaaze juhuslikest materjalidest. Tegelikult selliste teoste puhul ei saa otsida ilu, ei saa rääkida meisterlikkusest. Nad tahtsid lihtsalt sokeerida, panevad mõtlema (teosed). Sest siiamaani oli kunsti ülesanne pakkuda esteetilist naudingut. ,,Kükloop", ,,Hera". Dadaistlikud meeleolud levivad ka Saksamaal. I MS ajal aredas Hannoveris Kurt Schwitters. oli üksildane tüüp. Dadaismi arendas, tegika kollaaze. Kasutas nendes kommertslikke
fotomontaaz kombineeriti ajakirjast väljalõigatud fotosid tasapinnalisel alusel fotoreljeef joontega kaetud vinüülketas, mis liikumisel jätab reljeefse mulje rayogram kujutis, mis tekib valmisesemete paigutamisel fotopaberile, valgustamisel ja ilmutamisel kinnitatakse. 5. teosed sündisid tihti juhuse läbi (Hans Arp'i kollaazid) KUNSTNIKUD: Fransis Picabia (18791953), hispaanlane, oli koos Duchamp'iga 1921. a New Yorgi dada sünni juures. Loomingus eklektiline ja uuendustealdis. Kurt Schwitters (18871948), sakslane, loobus 1918 traditsioonilistest maalimisvahenditest ning lõi merz'e äravisatud ja tema ateljeesse unustatud asjadest. 1924 hakkas ehitama oma ateljeesse Merzbaud, mis kasvas läbi kahe korruse, koosnes esemetest ja asjadest, mis kuulusid tema sõpradele, jäi lõpetamata ja hävis sõjas.
moodustanud huvitava värvikombinatsiooni, mis inspireerinudki Arpi paberitükkidest käristatud kollaaze looma. Dadaistidele oli üldse omane lähtumine ,,juhuslikkuse seadusest", mis andis sageli täiesti ootamatuid ja absurdseid sõnade, helide ja kujundite kombinatsioone. Teoseid: ,,Lill-vasar" (1916), ,,Mäe laud ankurdab naba" (1925), ,,Kell ja kuulid" (1931). MARCEL DUCHAMP (1887-1968) Kunstilises mõttes hoopis radikaalsem dadaliikumine tekkis New Yorgis, peamiselt Francis Picabia ja Marcel Duchamp'i eestvedamisel. Duchamp saabus New Yorki Pariisist 1915. aastal. 1913. aastal oli New Yorgis toimunud suur näitus, mis tutvustas Euroopa uusimat kunsti. Sellel näitusel äratas erilist tähelepanu ja elevust Duchamp'i teos ,,Trepist alla tulev akt", kus ta oli kasutanud nii kubismi kui ka futurismi võtteid, kuid teos sisaldas ka aimatavat paroodiat nende voolude, aga ka üldse maalikunsti aadressil. Igatahes edaspidi Duchamp loobus maalimisest ja hakkas oma
Lipchitz, Chagall, and Robert Delaunay. His major painting of this period is Nudes in the Forest (1909-10), in which Léger displayed a personal form of Cubism--his critics called it "Tubism" for its emphasis on cylindrical forms--that made no use of the collage technique pioneered by Braque and Picasso.[3] In 1910 he joined with several other artists, including Delaunay, Jacques Villon, Henri Le Fauconnier, Albert Gleizes, Francis Picabia, and Marie Laurencin to form an offshoot of the Cubist movement, the Puteaux Group--also called the Section d'Or (The Golden Section). Léger was influenced during this time by Italian Futurism, and his paintings, from then until 1914, became increasingly abstract. Their vocabulary of tubular, conical, and cubed forms are laconically rendered in rough patches of primary colors plus green, black and white, as seen in the series of paintings with the title Contrasting Forms.
Dadaismi puhul pole mõtet rääkida ilust, pigem oli eesmärgiks mäss ning püüd sundida inimesi mõtlema teisiti kui varem. Tihti pakuvad dadaistide teosed rohkem mõtlemisele kui nägemismeelele. Saksamaal omandas dadaism vasakäärmusliku propaganda ilme, peamine vahend oli graafika ja plakatikunst. Dada oli lühiajaline nähtus, mis lagunes pärast sõda, mis avardas kunsti piire. Maal: Hans Arp Marcel Duchamp Francis Picabia Kurt Schwitters George Grosz John Heartfield Metafüüsiline maalikunst - Oli katse väljuda oma kaasajast. Vaimustus Itaalia klassikalisest arhitektuurist. Püüdsid kujutada midagi, mis ulatub üle inimese igapäevasest kogemusest. Piltidel näeme tavaliselt linnavaateid või siseruume. Rõhutatakse, liialdatakse või nihestatakse joonperspektiivi, et luua igaviku või ajatuse tunne. Esinevad realistlikult kujutatud, kuid õhuta
pissuaari pealkirja all ,,Purskkaev", signeerides selle nimega R. Mutt (üks N.Y.-i sanitaartehnika firma omanik). Niisiis loobus Duchamp isegi teose autoriõigusest. Üldse pakkusid Duchamp'ile huvi mitmesugused sõnademängud, millest tulenesid ka tema mitmed pseudonüümid (Rrose Sélavy ,,eros c'est la vie"). Teoseid: ,,Trepist alla tulev akt" (1912), ,,Purskkaev" (1915), ,,Pruut, keda võtavad riidest lahti seitse poissmeest", ,,L.H.O.O.Q." (1919). FRANCIS PICABIA (1879-1953) Picabia maalid kujutavad kummalisi inimesetaolisi mehhanisme (,,Lapskarburaator"), kus on maalitud osade kõrval kasutatud ka reprosid tehnilistest joonistustest. Kõrvuti mehhanismidega tegi Picabia rea kollaaze, millest tuntuim on ,,Tuletikunaine", kus naise näo kontuuri markeerimiseks on pildile kleebitud tuletikud. Picabia lahkus New Yorgist juba aastal 1916, ning ühines Barcelona dada-grupiga, hakates välja andma dada ajakirja ,,391".
Exemplary artist. Marchel Duchamp (early-C20). He managed to convey everyday American experience in a pseudo-Cubist style. He asserted that the mental activity of the artists was more important than the object created. He condemned the mechanistic environment of modern life. He also produced "ready-mades", which were common manufactured objects intentionally devoid of esthetic interest. Subsidiary artists: Francis Picabia, Man Ray. 4 Between the Wars Precisionism. Definition: clinically precise and clean-edged. The modernist impulse lay the groundwork for more realist trends. Precisionism (or the art of the "Immaculates" or Cubist-realists) is an art of stillness focused on buildings and machines. Human figures are of minor importance. The paintings are peopleless, emotionless and lack involvement with social issues
Exemplary artist. Marchel Duchamp (early-C20). He managed to convey everyday American experience in a pseudo-Cubist style. He asserted that the mental activity of the artists was more important than the object created. He condemned the mechanistic environment of modern life. He also produced "ready-mades", which were common manufactured objects intentionally devoid of esthetic interest. Subsidiary artists: Francis Picabia, Man Ray. 4 Between the Wars Precisionism. Definition: clinically precise and clean-edged. The modernist impulse lay the groundwork for more realist trends. Precisionism (or the art of the "Immaculates" or Cubist-realists) is an art of stillness focused on buildings and machines. Human figures are of minor importance. The paintings are peopleless, emotionless and lack involvement with social issues
atmosfäär. Ruum on paika pandud matemaatilise rangusega ja viirastuslik, värvid tuhmid. 3. dada ja sürrealism DADA Dadaism on modernistlik kirjandus- ja kunstivool, mis tekkis neutraalses Zürichis ning oli valitsevaks kultuuriliikumiseks aastatel 19161922. Dadaismi algatajateks loetakse nii kirjanikke kui ka maalikunstnikke, muuhulgas Tristan Tzara, Hans Arp, Marcel Janco. Samalaadne liikumine sündis peaaegu samaaegselt ka New Yorgis ja selle eesotsas olid Marcel Duchamp, Francis Picabia ja Man Ray. Dadaiste on suuresti mõjutanud Esimene maailmasõda. Nad leiavad, et kogu läänekultuur on suremas. Elu tajutakse kui midagi hetkelist, kaob ambitsioon luua midagi uut tulevaste põlvede jaoks. Dadaiste ühendas viha sõja vastu. Euroopa ühiskonda oli haaranud paanika, kuna pikale veninud sõjale ei paistnud lõppu tulevat. sündiski sellises õhustikus dadaism, sõjast tingitud soki üleelamiseks.
juhuslikest asjadest, väärtusetust materjalist, püüdes end võimalikult uudselt väljendada. Marcel Duchamp oli Pariisi ja New Yorgi peamine dadaist. Ta hakkas oma teostena esitama tavalisi vabrikutooteid või suvalisest materjalist konstruktsioone. Näiteks esitas WC pissuaari ,,Fontäänina"; teos ,,L.H.O.O.Q."on ,,Mona Lisa" reproduktsioon (pliiatsiga ette joonistatud habeme ja vuntsidega). Hispaanlane Francis Picabia tekitas veidraid masinaid ja iroonilisi kollaaze. Töötas koos Duchampiga New Yorgis. Itaalias tekkinud dadaismi nimetatakse metafüüsiliseks kunstiks, selle looja on Giorgio deChirico. Tema maalides on mahajäetud linnad ja interjöörid, kus liiguvad mõnikord viirastuslikud inimesed. Sürrealism Tekkis 1923. aastal Pariisis ja hääbus 2. maailmasõja lõpus, kuid on aktuaalne tänaseni. Dadaismi
tehtud futuristlikus tehnikas, kuid kujutatud on akti. Siit järeldus ka, et Duchamp ironiseerib futuristide aktikeelu üle. Duchamp tõi moodsasse kunsti võtte, mis kutsutakse ready-made'iks ehk valmisasjade kasutamine. Kõige tuntuim ready-made on pissuaar, mis on paigutatud tagurpidi ja kannab nimetust ,,Fontaine" . Mona Lisa repro, mida Duchamp on täiendanud vuntside ja habemega L.H.O.O.Q. H. J. Arp ,,Naise torso" naise rinnad välja venitatud.F. Picabia ,,See siin on Stieglitz" tema fotoaparaadi joonistus. ,,Dada" kahekordne jaatus. Kunstnikerühmituse moodustavad maailmasõja tulemusel elus pettunud kunstnikud. Kunstnikud võtsid endale eesmärgiks panna inimesi mõistma, et maailm on sõge ja kuritegelik; selleks, et panna inimesi seda mõistma, tuli neid sokeerida. Voltaire'i kabaree Zürichi linnas asutatud, kunstnike rühmitus, mis korraldas skandaalseid etendusi ühes väikeses kohvikus
abstraktne kompositsioon 1915 puust reljeef jean arp Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level linnud akvaariumis 1920 puust reljeef francis Click to edit Master text styles Second level Third level picabia Fourth level Fifth level I see again in memory my dear udnie õli, lõuend kurt schwitters Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level mertz-pilt vikerkaarega max ernst
valimine paigutamine uude keskkonda ja tähenduse tekitamine. (Kodune teema mõnes mõttes ennnetas Saussure'i, Derridad kõik on tekst, sõltub kontekstist jne) Ühtlasi sama mõte mis Zürichi dadal, näkku viskav ja ironiseeriv varasema suhtes (mõned inimesed hakkavad kunstnikeks, sest ei viitsi tööle minna :D) Tegutses maletajana. Kolmas suund tema teoseid võib vaadata kui kunsti piiride teadvustamist ja uut moodi tõmbamist, problematiseerimist. FRANCIS PICABIA 1879-1953 Reisis NY, Barcelona ja Zürichi vahel. Absurdi esitamine mõistlikkus kui üks lääne maailma põhiväärtusi; absurdi esitamine selle vastu võitlemiseks. Sõja lõpus dada hajus sakslased läksid saksamaale tagasi, ülejäänud Pariisi kus tekkis tihe konkurents koha peal olevate ja sarnaste vaadetega inimestega tekkis kaks dada koolkonda (Zürichi järjekindlad anarhistid kes harrastasid absurdi; mõnes mõttes positiivsema
neutraalsel Zürichis ning oli valitsevaks kultuuriliikumiseks aastatel 1916-1922. Dadaismi algatajateks loetakse nii kirjanikke kui ka maalikunstnikke. Samalaadne liikumine sündis peaaegu samaaegselt New Yorgis ja selle eesotsas olid Marcel Duchamp, Francis Picabia ja Man Ray. Nad leiavad, et kogu läänekultuur on suremas. Progressi-müüt on täielikult hävinenud. Elu tajutakse kui midagi hetkelist ja mõistetamatut, kaob ambitsioon luua midagi uut tulevaste põlvede jaoks. Dadaiste ühendas viha sõja vastu. Dadaistid leiavad, et ka kunsti enda tähendus ja eesmärk on muutunud küsitavaks. Lõhe tõe ja sõnade vahel muudab sõnad mõttetuks. • Pop 50ndatel Inglismaal ja USA-s tekkinud ning Mandri-Euroopasse levinud moodne kunstivool