Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse Registreeri konto
Ega pea pole prügikast! Tõsta enda õppeedukust ja õpi targalt. Telli VIP ja lae alla päris inimeste tehtu õppematerjale LOE EDASI Sulge

Tervisedendus lasteaias - sarnased materjalid

tervisedendus, tervisekasvatus, gieen, imalik, koost, naeru, rata, pesema, gieeni, naerma, koolieelses, partner, hool, loovat, petada, luuakse, meeskonnat, tervikuna, igem, partnereid, refleks, imeline, lasteasutuste, hambaarst, hiskonda, eldud, peaasjalikult, riskiga, juttu, brad, haigestumiseks, algp, toetavad, ljendada, tundmine, mber, uavad, kuulaja
thumbnail
11
doc

Tervisedendus, pediaatria, lastekaitse

Imiku ja väikelapse suulimaskest on väga õrn ja tal puudub küllaldane kaitsevõime mikroobide vastu. Mikroobide paljunemisoht on siis, kui lapsevanem niisutab lapse lutti oma suus. Kaariese ennetamise meetmete hulka kuulub ka fluori andmine. 14. Kuidas vältida ülemiste hingamisteede haiguste levikut rühmas? · lapsed ei tohiks kasutada teiste joogitopse · salvrätik pärast kasutamist ära visata ja käed pesta · käsi peab pesema tihti ja korralikult · käsi ei tohi kuivatada teiste rätikutesse 15. Kuidas kujundada laste õiget kehahoidu Rüht ei ole püsiv ega muutumatu, areneb lapse füüsilise arengu protsessis, sõltudes skeleti seisundist, närvi- ja lihassüsteemist, eluolustikulistest tingimustest ja üldisest füüsilisest arengust. Et tagada kehahoiu nn koolivalmidus, peaks laps aktiivselt liikuma vähemalt 60 min päevas.

Tervisedendus, pediaatria,...
125 allalaadimist
thumbnail
5
docx

Tervisekasvatus lasteaias

edaspidiseks koolieaks ja intellektuaalseks arenguks ning seda eelkõige läbi kujuneva enesetunnetuse- ning usalduse. Leian, et tasakaalu saavutamine füüsilise ja vaimse komponendi vahel on vajalik juba lapsepõlves, sest seal kujuneb arusaamine endast ja maailmast ning luuakse alus kogu edasisele arengule ja tervisele. Oluline roll on selles täiskasvanu eeskujul, ja seda mitte ainult õpetaja vaid ka lapsevanema näol -- vaid nende omavahelisel koostööl toimib tervisekasvatus kõige kvaliteetsemas tähenduses. Käsitlen kolme enda jaoks olulist komponenti, mis tervisedenduses erilist tähelepanu vajavad ning toon välja nägemuse, kuidas neid läbi huvitavate meetodite toetada oleks võimalik. 1. Tervislik toitumine Mitmekülgne ja tervislik toitumine on lapse arengu ja praeguse ning samahästi ka tulevase tervise alus. Toiduainete hea valik ja valmistamine peavad tagama selle, et pakutav toit on maitsev ja lapsed söövad selle ära

Pediaatria ja terviseõpetus
75 allalaadimist
thumbnail
8
doc

LAPSE TERVIS LASTEAIAS

teha. Harja 45-kraadise nurga all hamba suhtes edasi-tagasi liigutustega ning pööra tähelepanu igemeäärsele pinnale. Hambapesu lõpetades harja õrna survet kasutades puhtaks ka keel, paljudel hambaharjadel on selle jaoks eraldi väike keelekaabits. Laps ise võiks ka ise endal hambaid pesta, et temas tekiks harjumus seda protseduuri teostada. Lapse hambad peaks lapsevanem seejärel üle harjama, kui laps on ise hambaid pesnud. Lapse hambaid peaks lapsevanemad üle pesema kuni 6-7 aastaseks saamiseni, kuna lapse käe motoorne areng ei ole veel piisavalt välja arenenud. Umbes kuue aastaselt lõikuvad lapsel esimesed jäävhambad. Need hambad on esimesed purihambad ning lõikuvad piimahammaste rea lõppu. Kuna piimahammast eest ära ei tule, jääb see suursündmus tihti peres märkamata. Halva suuhügieeni korralkahjustub juba varakult ka selle jäävhamba pind. Eesti lastel on esimesed purihambad kaariese poolt kahjustunud enne

Terviseõpetus
81 allalaadimist
thumbnail
16
docx

Tervisedendus lasteaias - referaat

TALLINNA ÜLIKOOLI PEDAGOOGILINE SEMINAR Alushariduse ja täiendusõppe osakond Kätlin Kattai TERVISEDENDUS LASTEAIAS Referaat Juhendaja: Ene Tomberg Tallinn 2014 SISUKORD SISSEJUHATUS.....................................................................................................................3 1. TERVISEDENDAMINE LASTEAIAS..............................................................................4 1.1 Tervis ja tervisedendus.....................................................................

Alusharidus
45 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Seadusandlus lasteaias

kasvatusprotsess- lastega areng ja tulemused, õppekava, õppekorraldus ja -meetodid, väärtused ja eetika; hariduslike erivajadustega lastega arvestamine, huvitegevus, tervisedendus, lastega seotud statistika, laste rahulolu

Alushariduse pedagoog
12 allalaadimist
thumbnail
16
doc

Terviseedendus

15. Sagedasemad hingamisteede infektsioonid Nohu, köha, ninaneelupõletik, tonsiliit (kurgumandlite põletik), difteeria, keskkõrvapõletik (otiit), põskkoopapõletik (sinuiit), kõripõletik (larüngiit), bronhiit, läkaköha, kopsupõletik. 16. Kuidas vältida ülemiste hingamisteede haiguste levikut rühmas? · lapsed ei tohiks kasutada teiste joogitopse · salvrätik pärast kasutamist ära visata ja käed pesta · käsi peab pesema tihti ja korralikult · käsi ei tohi kuivatada teiste rätikutesse 17. Iseloomustage toidu liikumist seedetraktis SUUÕÕS - TOIT PEENESTATAKSE JA SEE SEGUNEB SÜLJEGA NEELU JA SÖÖGITORU KAUDU MAKKU, KUS SEGUNEB TOIDUMASSIGA SOOLHAPPELINE, VALKE LÕHUSTAV MAONÕRE PERISTALTIKA TOIMEL LIIGUB TOIT PEENSOOLDE. 18. Tervisliku toiduvaliku põhimõtted Toiduga seotud infoga arvestamine on vajalik oma tervise säästmiseks ja hoidmiseks.

Lapse tervise edendamine
25 allalaadimist
thumbnail
1
docx

Tervisedendus

ühiskonda koos. Tervis (health) 1948. a defineeris WHO: tervis on täieliku füüsilise, sotsiaalse ja vaimse heaolu seisund, mitte ainult haiguste ja puuete puudumist. Tervis on multidimensionaalne, sotsiaalse, füüsilise ja psühholoogilise heaolu muutuv seisund, mis põhineb tegutsemisvõimel, eneseteostusvõimel ja elu mõtte tunnetusel. Terviseedendus (health promotion) WHO defineerib: tervisedendus kui protsess, mis võimaldab inimestel suurendada kontrolli oma tervise üle ja sellega parandada oma tervist. Tervisedenduse tulemussed (health promotion outcomes) Tervisedendusele omistatavad muutused isiklikes oskustes ja/või sotsiaalsetes normides ja tegevustes ja/või organisatoorses praktikas ja riiklikus poliitikas. Tervise mandala (the mandala of health) Tervise kontseptsioon, milles paigutatakse inimene mitme keskkonna (perekond, kogukond, tehiskeskkond, kultuur ja biosfäär)

Tervise edendus
31 allalaadimist
thumbnail
9
docx

Hüperaktiivsus lasteaias

TALLINNA PEDAGOOGILINE SEMINAR Alushariduse ja täiendusõppe osakond Karin Kaugeranna HÜPERAKTIIVSUS LASTEAIAS Referaat Juhendaja: Malle Tänav Tallinn 2010 Sissejuhatus Referaat keskendub hüperaktiivsetele lastele koolieelses eas, sest lapseeas on see üks olulisemaid psüühikahaigusi, millele tuleb pöörata koheselt tähelepanu. Selle teema valisin sellepärast, et saada ise täiendavat informatsiooni oma tulevases töös. Kuigi ATH e. aktiivsus- ja tähelepanuhäire juured ulatuvad 20 sajandi algusesse, oli veel aastal kakstuhat see sõnapaar suhteliselt tundmatu nii pedagoogidele kui ka lapsevanematele. Nüüd, mil sellele on hakatud pöörama rohkem tähelepanu, seisame silmitsi probleemiga, kus osad vanemad ei julge seda tunnistada vaid põgenevad selle eest, arvates, et nii probleem kaob. ATH vajab märkamist ning seda just vanemate poolt, kes on siiski esmased vastutajad la

Suulise ja kirjaliku...
57 allalaadimist
thumbnail
48
docx

ERIVAJADUSEGA LAPS LASTEAIAS 1

Tallinna Ülikool Haridusteaduste Instituut Õpetajaharidus ja kasvatusteadused ERIVAJADUSEGA LAPS LASTEAIAS Õpipäevik Juhendaja: Tallinn 2016 Sisukord Lugemispäevik............................................................................................................................3 a.Logopeedilised jutukesed.........................................................................................................3 b.Epilepsiahaige lapse toetamisvõimalused igapäevaelus..........................................................3 c.Erivajadusega laps lasteaias.....................................................................................................4 d.Andekas laps lasteaias ja individuaalsed tegevused eriandekatele..........................................4 e.Mis on autismispektri häire?..........................................................................

Alushariduse pedagoog
104 allalaadimist
thumbnail
10
doc

Pediaatria vastused

4. paranemisperiood Kestvus 3.5 kuud 14.Koolieeliku nohu, kuidas vältida teiste laste nakatumist rühmas · nina ja selle kõrvalkoobaste haigus, sageli samaaegselt ninaneelupõletikuga. · nohune laps lasteaiarühmas, kus ruumid väikesed ja palju lapsi koos, nakatab kergesti oma kaaslased, seega ei tohiks last enne lasteaeda saata kui nohu ravitud (nohune laps pühib nina, ta ei lähe kohe käsi pesema, aga ta kasutab samu mänguasju) · lapsed ei tohiks kasutada teiste joogitopse · salvrätik pärast kasutamist ära visata ja käed pesta · käsi peab pesema tihti ja korralikult · käsi ei tohi kuivatada teiste rätikutesse 15.Vaktsineerimise eesmärk · saavutada organismi kaitsevõime nakkushaiguste vastu ohutumalt kui haiguse läbipõdemise kaudu · immuniseerimisega ei kaasne haigestumist, kuid esilekutsuv immuunvastus vähendab või

Pediaatria
39 allalaadimist
thumbnail
54
docx

Tervis ja heaolu

kokkukuuluvuse astet. • sots. sidusus - Ühiskonna suutlikkus kindlustada kõigi tema liikmete heaolu, vähendades ebavõrdsust ja vältides polarisatsiooni • sots. toetus - Kättesaadav abi üksikisikutele ja inimgruppidele, mis võib pakkuda tuge ebasoodsate elujuhtumite ja elamistingimuste puhul ning tõsta inimeste elukvaliteeti. • sots. tõrjutus - Olukord, milles inimesel pole lubatud osaleda tegevustes või olla mingi organisatsiooni liige • tervisedendus - protsess, mis võimaldab inimestel suurendada kontrolli oma tervise üle ja sellega parandada oma tervist. • terviskasvatus - Inimese tervise arengu sihikindel suunamine ja mõjutamine. • terviseindikaator/tervisenäitaja - • tervisekaitse - Haiguste ennetamise juurde kuuluv terviseteenistus, milles kehtivad kohustuslikud normid ja eeskirjad. Käsitleb vahendeid ja abinõusid elanikkonna tervise halvenemise vältimiseks ning on suunatud tervisele ohutu füüsilise, keemilise ja

Inimeseõpetus
43 allalaadimist
thumbnail
22
docx

Tervis ja heaolu

Meie üldine areng ja elutingimused puudutavad kõiki, suuri ja väikesi, noori ja vanemaid. Seega, kuna tervis on laiatähenduslik mõiste, on ta määratud paljude erinevate mõjurite poolt. Eelkõige on vaja sellise seisukohaga nõustuda ning seejärel seda põhiteadmist arvestada kõigis lastele (aga ka personalile) suunatud otsustes ja planeeringutes. (M.Maser & L.Varava, 2003) Haiguste ennetamine. Tervisekasvatus. Terviseedendus. Aegade jooksul on tervisedendust püütud seletada nii tervisekasvatuse kui haiguste ennetamise kaudu. Neid mõisteid on püütud isegi samastada. Haiguste ennetamine on seotud tervise negatiivse definitsiooniga, millest oli juttu eespool. Peaasjalikult on haiguste ennetamine suunatud kõrge riskiga sihtgruppidele, kel on suurem tõenäosus teatud haigusse haigestumiseks. Koolieelikutele mõeldes võiks esmase ennetuse näiteks olla kohustuslikud kaitsesüstimised

Tervis ja heaolu
44 allalaadimist
thumbnail
7
doc

Kordamisküsimused lastehaiguste, tervisedenduse ja lastekaitse kohta

Kordamisküsimused lastehaiguste, tervisedenduse ja lastekaitse kohta 1. Kuidas iseloomustate tervist? Tervis on inimese või rühma suutelisus saavutada oma eesmärke ja rahuldada vajadusi, samas tulla toime ka keskkonnaga ja seda vajadusel muuta Tervis on füüsiline,psüühiline ja sotsiaalne heaolu Tervist mõjutavad tegurid: perekond ja suhted,endast lugupidamine,tööhõive ja lugupidamine tööl,sotsiaal-majanduslik staatus,haridustase,sotsiaalne toetus,usaldus ja turvatunne,keskkond,poliitika,puhkevõimalused 2. Millised on lapse tervise dimensioonid? Füüsiline tervis ja heaolu: Sotsiaalne kompetentsus: Emotsionaalne küpsus: Kognitiivsed ja keeleoskused: Kommunikatsioonioskused ja üldised teadmised: 3. Kuidas teete tervisedendust lasteaias? Sotsiaalsete oskuste kujundamine, kehalise aktiivsuse edendamine, lapse areng läbi mängulise tegevuse, hügieeniharjumuste kinnistamine, tervislike toitumisharjumust

Terviseõpetus
63 allalaadimist
thumbnail
168
pdf

KOGUKONDLIKU JA JÄTKUSUUTLIKU ELUVIISI ÕPETAMISE METOODILINE MATERJAL 6.-7.-AASTASTELE LASTELE

TALLINNA ÜLIKOOL Kasvatusteaduste Instituut Eelkoolipedagoogika osakond Kadri Allikmäe KOGUKONDLIKU JA JÄTKUSUUTLIKU ELUVIISI ÕPETAMISE METOODILINE MATERJAL 6.-7.-AASTASTELE LASTELE Bakalaureusetöö Juhendaja: PhD. dots. Kristina Nugin Tallinn 2012 Instituut Osakond Kasvatusteaduste Instituut Eelkoolipedagoogika osakond Töö pealkiri: Kogukondliku ja jätkusuutliku eluviisi õpetamise metoodiline materjal 6-7-aastastele lastele Teadusvaldkond: Kasvatusteadused Töö liik: Kuu ja aasta: Lehekülgede arv: 45 Bakalaureusetöö Mai 2012 Lisad: 7 Allikad: 68

Eelkoolipedagoogika
27 allalaadimist
thumbnail
53
docx

Tervisekasvatus ja esmaabi noorsotöös

Siit ka üks põhjus, miks liiga suurte söögivahede puhul kehakaal suureneb. Keha teab, et ei saa niipea süüa ja seetõttu ladestab kogu aeg glükoosi rasvavarudesse. Kui insuliini on vähe või üldse pole, tõuseb glükoosisisaldus veres. Veres on "toitu", kuid rakk nälgib, sest rakukest ei lase glükoosi läbi. Sellist seisundit nim. diabeediks ehk suhkruhaiguseks Liigset suhkrut hakkavad verest välja pesema neerud (inimesel janu, uriini palju ja analüüsil suhkur uriinis). Seda seisundit nim.glükosuuriaks. Neerud väsivad, rakud on ikka näljas, organism lülitab sisse uue süsteemi: energiat hakatakse tootma valkudest. Seejärel hakkab väsima maks, sest ta töötleb valgujääke kusiaineks, tekib mürgistuse oht. Suhkru üleküllusest saabub hüperglükeemiline sokk, millest võib päästa ainult insuliini süstimine.

Meditsiin
10 allalaadimist
thumbnail
210
pdf

1 Tervisekäitumine II loeng 2017 Moodle

Loodus- ja terviseteaduste instituut Õppeaine hindamine 1) Kursus lõpeb arvestusega – vajalikul tasemel läbitud test (valikvastustega). Viimase seminari eelnevalt - arvestus Moodles 9 mai õhtul kell 19- 20 2) järeltest Moodle keskkonnas + vestlus 3) Arvestuse saamise eelduseks on iseseisvate tööde esitamine ja ühise projektitöö esitamine, tervisekäitumise edendamisele suunatud projekti ning selle ettekandmist ja arutelu viimasel korral. Noorsootöö: Tervisekasvatus noorsootöös – moodustab see osa, 60%: hindeline Tervisekäitumine, TE teooriad/mudelid Tervis Tervise edendamine Haigus Elukvaliteet Tervisekaitse Ebavõrdsus tervises Tervisekasvatus Enesetõhusus Rahvatervis Paikkond Haiguste ennetamine Haigestumus,suremus Võimestumine Levimus Sotsiaalne kapital Epidemioloogia Eluviis, riskikäitumine Ekspositsioon

Psühholoogia
36 allalaadimist
thumbnail
15
docx

TERVISE JA HEAOLU KÄSITLUS JA SELLE EDENDAMISE VÕIMALUSED LASTEAIAS

TALLINNA ÜLIKOOLI EESTI KASVATUSTEADUSTE INSTITUUT Alushariduse osakond TERVISE JA HEAOLU KÄSITLUS JA SELLE EDENDAMISE VÕIMALUSED LASTEAIAS Referaat Tallinn 2015 SISUKORD Füüsilise tervise edendamine............................................................................5 Vaimse tervise edendamine..............................................................................9 Emotsionaalse tervise edendamine................................................................11 Kokkuvõte........................................................................................................15 Kasutatud kirjandus............................................................................................................16 Lapsi ümbritsevate täiskasvanute üheks suurimaks väljakutseks ja vastutuseks on olla märkaja, hoolija ning vormija ­ julgustada loovat mõtlemist

Alusharidus
14 allalaadimist
thumbnail
30
docx

Tervis ja heaolu

1. Tervise ja heaolu käsitlused/definitsioonid. Tervis ei ole ühiselt mõistetav. Tervis on multidimensionaalne, sisaldab füüsilist heaolu (pos kehatunnetus, haiguste sümp puudumine), psühholoogilist heaolu (rõõm, õnnetunne, rahulolu), tegutsemisvõimet, eneseteostusvõimet ja elu mõtte tunnetust. Tervis on heaolu seisund. Heaoluks nim inimese põhiliste vajaduste rahuldatust, võimalust oma elus eesmärke püstitada ja nende poole püüelda ning eeldab sotsiaalse õigluse põhimõtete järgimist. Subjektiivne õnne-, rahulolu ja terve olemise tunne – tunnetuslik rahulolu oma eluga. Globaalsemas tähenduses mõeldakse selle all õitsengut ja hüvangut. 2. Tervisega seotud mõisted. eluviis – kindlal käitumismudelil põhinev elamisviis, mis on määratletud üksikisikute iseloomude, sotsiaalse koostöö ning sotsiaalmajanduslike ja keskkonna elamistingimuste vastastikuse mõjuga ja võib omada suurt mõju üksikisiku tervisele ning ka teiste tervisele. e

Inimeseõpetus
31 allalaadimist
thumbnail
18
pdf

Tervise ja heaolu käsitlus ja selle edendamise võimalused alushariduses

täiskasvanutel oluline roll. Samuti saavad täiskasvanud suunata laste tervisekäitumist ehk tema eluviisi tervislikkust ning moodustada sotsiaalse võrgustiku, mis toetab ning annab võimalusi suhtlemiseks eakaaslastega. Siiski on veel tervisemõjureid, mida ei saa muuta laps ega täiskasvanu, nagu lapse vanus, sugu ja pärilikkusest tulnud geneetilised tegurid või üldine kultuuriline ja sotsiaal-majanduslikkeskkond. (Laaser, 2003) Mõisteid tervisekasvatus ja tervisedendus kasutatakse sageli samas tähenduses, kuid tegelikult on tervisedendus laiem süsteem. Tervisedendus rõhutab üksikisiku ja kogu elanikkonna tervist ning hõlmab ka tervisepoliitilisi otsuseid, samas kui tervisekasvatus on seotud haiguste ennetamisega ning väljendub teadmiste andmisega ja soovituste andmisega inimestele. Seega on tervisekasvatus osa tervisedendusest. (Laaser, 2003) 5 3. HEAOLU KÄSITLUS

Pedagoogika
3 allalaadimist
thumbnail
21
pptx

Koordinatsioon ja selle arendamine

Triin Tähtla Noorsootöö Koordinatsioon ja selle arendamine Koordinatsioon Üks võimalik viis seletada koordinatsiooni mõistet... Koordinatsioon on sportlase oskus kõige täiuslikumalt, kiiremini, täpsemalt, ökonoomsemalt ja leidlikumalt lahendada keerukaid ja ootamatult tekkinud liigutusülesandeid ning väliste ja seesmiste jõudude kooskõlastatud tegevust organismis motoorse potensiaali täilikuks kasutamiseks (Loko 2007) Koordinatsioon Üldine Spetsiifiline laiaulatuslik liikumine konkreetne paljudel erinevatel spordiala, tehnika spordialadel Koordinatsioon on tihedalt seotud teiste kehaliste võimetega: Paiduvus Vastupidavus Jõud Kiirus ilma nendeta ei saa rääkida koordinatsioonist Koordinatsiooni alaliigid Tasakaal Liigutuste täpsus Liigutusvilumus Rütmitunnetus Ruumitunnetus Täpsusvõime Ümberkohanemine Tasakaal Võime hoida oma keha tasakaalus, ning peale keha liigutamist jõuda kiiresti sama

Tervisedendus, pediaatria,...
17 allalaadimist
thumbnail
8
pdf

Tervisedendus, lastekaitse ja pediaatria kordamisküsimused

puhastab suud), hammaste lakkimine F ja Ca sisaldava geeliga, toorete juur- ja aedviljade söömine. 15. Sagedasemad hingamisteede infektsioonid Nohu, köha, kurgumandlite põletik, ninaneelupõletik, difteeria, keskkõrva- ja põskkoopapõletik. 16. Kuidas vältida ülemiste hingamisteede haiguste levikut rühmas? Õpetada lastele, et köhimisel tuleb katta suu kas ühekordselt kasutatava salvrätikuga või käega, mille peab pärast köhimist ära pesema. Nohu korral nuusata mitte luristada ja pühkida tilkuvat nina varrukasse. Lapse väga ägeda köha korral paluda vanemal last lasteaeda mitte tuua. Pehmed mänguasjad laste haiguste perioodil kappi eest ära panema, sest need on head pisikute kandjad. 17. Tervisliku toiduvaliku põhimõtted Taldrikust pool peaks moodustama taimetoit, esimene veerand kartul, riis või makaronid, teine veerand väikese rasva- ja soolasisaldusega liha, kala, kana.

Tervis ja heaolu
17 allalaadimist
thumbnail
7
doc

Eelkoolipedagoogika eksamiküsimused

Kordamisküsimused eksamiks 2013 1. Põhimõisted ­ eelkoolipedagoogika, õpetus, kasvatus, alusharidus. Eelkoolipedagoogika ­ on kasvatusteaduse valdkond, mille põhisihiks on toetada kuni 7-aastase lapse eesmärgistatud arengut ja õpetamist, uurida kasvukeskkonna ja kasvatusega seonduvaid probleeme. Õpetus ­ õpetuse mõiste kasvatusteaduses ei tähenda ainult õpetaja poolt suunatud tegevust, see on kasvatusteaduslikus kontekstis palju avaram. Õpetuse ja kasvatuse mõisteid on raske teineteisest eraldada ning see ei ole ka vajalik. Õpetusega on alati seotud väärtushinnangulised valikud ja õpetamisel õpetaja alati ka kasvatab. Õpetuses peegelduvad õpetaja arusaam kasvatusest ning nende taustal olevad väärtused. Sel juhul võib näha kasvatust õpetusest üldisema mõistena. Kasvatus ­ kasvatust võib vaadelda laiemast või kitsamast vaatenurgast. Kasvatust nähakse erinevalt vastavalt sellele, kas seda mõistetakse protsessi või tulemusena. Kitsamalt defineer

Eelkoolipedagoogika
239 allalaadimist
thumbnail
10
doc

Kehaline aktiivsus ja selle mõju tervisele

ja lampjalgade ravis tähtsal kohal. · Soovituslik kirjandus: Liukkonen, I., Saarikoski, R. (2008) Terved jalad.Tallinn: AS Medicina 10 Hermlin, K.(2001) Kehahoiu ABC.Tartu: Tartu Ülikooli Kirjastus ALLIKAD Harro, M. (2001). Kehaline aktiivsus, lapsed ja noorukid. [2007, Jaanuar 8] www.ut.ee/tervis/aastateema/artiklid/lapsed_ja_noorukid Kaldmäe,P., Piisang, M. (2003) Laste kehaline aktiivsus. Tervisedendus lasteaias. Tartu: Tervise Arengu Instituut Liukkonen, I., Saarikoski, R. (2008) Terved jalad.Tallinn: AS Medicina Sooba, E. (2006) Praktiline nõuanne. Orbiidis labajalg. [2008, Jaanuar 7] www.perearstiselts.ee/ajakiri Sosaar, S. (2007) Liiga suured kingad rikuvad jalgu. [2007, Detsember 18] www.epl.ee/bosa/396729 Hermlin, K.(2001) Kehahoiu ABC.Tartu: Tartu Ülikooli Kirjastus Meitern, K.(2007) Haigused ja seisundid. Lampjalgsus. [2007, Detsember 28] www.inimene.ee Torm, M. (2005)

Kehalise kasvatuse didaktika
249 allalaadimist
thumbnail
16
pptx

Bioaktiivsed amiinid: Histamiin

Bioaktiivsed amiinid Histamiin Kadi Helme 06.04.2010 Histamiini teke ja toime organismis  Histidiindekarboksüülimine HISTAMIIN  Vabaneb nuumrakkudest & basofiilidest lokaalsete mõjurite toimel  Toime: tugev vasodilataator, ⇧endoteeli läbilaskvust, ärritab kihelust tekitavaid sensoorseid närvilõpmeid Histamiini toimed1  Ninas- suurendab veresoonte permeaablust- rohke vedeliku eraldumine kudedesse-nohu  Ajus- histaminergilised toimed põhjustavad und (antihistamiinikumid H1 retseptoritele) ◦ REM uni ◦ Ärkamine  Osaleb unustamise mehhanismides  Osaleb erektsiooni mehhanismides  Skisofreenia seos histamiiniga Histamiini toimed2  Mõjutab kehatemperatuuri  Histamiin kasvajatevastases immunoteraapias  Seotud neuraalse degeneratsiooniga  Katse hiirtel: H1 retseptorite puudumine viis suurenenud liikuvusele, erutuvusele ja agressiivsusele hiirte seas. Histamiin mod

Tervisedendus, pediaatria,...
3 allalaadimist
thumbnail
12
pptx

Etanoolamiin, koliin, betaiin

Etanoolamiin, koliin, betaiin Liisa Kullamaa Seriin etanoolamiin koliin betaiin Etanoolamiin • Biomembraanide komponent • Alzheimeri tõve raskusaste korreleerub etanoolamiini plasmalogeeni vähenenud tasemega Koliin • Metüülrühma doonor • VLDL partiklite moodustumine letsitiinist – defitsiidist maksa rasvumine. Oluline IV toitumisel. ALT tõus. • Biomembraanine koostises • Atsetüülkoliin – Parkinsoni, depressiooni ravi Betaiin • Toidust ning koliini oksüdatsioonil • Alternatiivne –CH3 doonor: võib asendada koliini letistiini sünteesil, leevendab B12, folaadi defitsiiti • Ravi NASH sündroomi puhul • Homotsüsteiini vähendamine - SVH • http://www.nature.com/ajg/journal/v9 6/n9/full/ajg2001638a.html#fig1 • http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/ othernuts/choline// • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ 17664527

Tervisedendus, pediaatria,...
1 allalaadimist
thumbnail
22
ppt

Neeru rikked

Kirsikka Kurg  Keeruline protsess – pärineb kõigist kolmest idulehest  Vastsündinu neerudes u 1 milj nefronit (sama palju kui täiskasvanul)  Funktsioonivõime palju väiksem!  Vastsündinu peab urineerima esimese 24 h jooksul  Keerulise arengu tõttu anomaaliad küllalt sagedased  Lapse kõhuõõnes palpeeritav tuumor pooltel juhtudel seotud neerudega Neerufunktsiooni madal tase ohtlik, kui:  Laps haige või enneaegne  Raske RDS, sepsise, asfüksia korral  Teatud ravimite manustamisel  NEERUAGENEES e. TEKKIMATUS  Kahepoolne (75% poisslaps, sureb 1.- 2. päeval hingamis- puudulikkusesse)  Ühepoolne (vastaspoolse neeru kompensatoorne hüpertroofia)  LISANEER  Väikeses vaagnas; kaasnevad kivid, hüdronefroos, ureetri ektoopia jne.  KAHESTUMINE  Ühe- või kahepoolne  Neerude ja ureetri kahestumi

Tervisedendus, pediaatria,...
6 allalaadimist
thumbnail
10
doc

Kordamisküsimused - tsükliõpe

Heaolu on inimeste materiaalsete, sotsiaalsete ja kultuuriliste vajaduste rahuldatus. Heaolu ei ole seisund, vaid protsess, kus subjektil on võimalus kasutada oma potentsiaali ja vahendeid eesmärgi saavutamiseks. 2. Tervisega seotud mõisted. Eluviis, ebavõrdsus ja ebaõiglus tervises, haigus, haiguste ennetamine (preventsioon), keskkonnatervis, rahvatervis ja rahvastiku tervis, salutogenees, salutoloogia, sotsiaalne kapital, sidusus, toetus ja tõrjutus, tervisedendus ja tervisekasvatus, terviseindikaator/tervisenäitaja, tervisekaitse, terviseprofiil, terviskäitumine, riskikäitumine ja ­tegur, tervisekultuur, vaesus, võimestumine, võrgustik. 3. Tervist ja heaolu mõjutavad tegurid. Hea tervis määrab oluliselt inimese elukvaliteedi ning loob aluse isiksuse iga külgseks arenguks. Üksikisiku jaoks oleneb tervis tema keerukatest seostest ühiskonna, elukeskkonna, ümbruskonna ja iseendaga. Inimese tervis, kui ühiskondlik väärtus, on

Sotsioloogia
67 allalaadimist
thumbnail
937
pdf

Erakorralise meditsiini tehniku käsiraamat

Erakorralise meditsiini tehniku käsiraamat Toimetaja Raul Adlas Koostajad: Andras Laugamets, Pille Tammpere, Raul Jalast, Riho Männik, Monika Grauberg, Arkadi Popov, Andrus Lehtmets, Margus Kamar, Riina Räni, Veronika Reinhard, Ülle Jõesaar, Marius Kupper, Ahti Varblane, Marko Ild, Katrin Koort, Raul Adlas Tallinn 2013 Käesolev õppematerjal on valminud „Riikliku struktuurivahendite kasutamise strateegia 2007- 2013” ja sellest tuleneva rakenduskava „Inimressursi arendamine” alusel prioriteetse suuna „Elukestev õpe” meetme „Kutseõppe sisuline kaasajastamine ning kvaliteedi kindlustamine” programmi Kutsehariduse sisuline arendamine 2008-2013” raames. Õppematerjali (varaline) autoriõigus kuulub SA INNOVEle aastani 2018 (kaasa arvatud) ISBN 978-9949-513-16-1 (pdf) Selle õppematerjali koostamist toetas Euroopa Liit Toimetaja: Raul Adlas – Tallinna Kiirabi peaarst Koostajad: A

Esmaabi
311 allalaadimist
thumbnail
6
docx

Tervis ja heaolu eksami küsimused/vastused

Aristotelesest (384-22 e.m.a) ja Kreeka filosoofidest mitmetes teadusharudes kajastavates valdkondades. Kultuuri kontekstis on põhjust rõhutadapsühholoogilisi ja sotsiaalseid nagu geograafia,filosoofia, meditsiin, sotsioloogia, psühholoogia, tervishoiu Inimese aineliste, vaimsete ja sotsiaalsete vajaduste terviseprobleeme, mis on sageli ka sõltuvusprobleemide tekke lähtekohaks. ökonoomika ja tervisedendus Läänemaades on huvi heaolu mõõtmise vastu rahuldatus, mida mõõdetakse valdavalt sotsiaalsete Kultuur kui tervisemõjur- Kultuuri mõistetakse kui inimlikku strateegiat suurenenud eriti alates 1950 (sotsiaalsed tegurid rahvastiku tasemel ja näitajatega: avalike teenuste (haridus, tervisekaitse, ühiskonda adapteerumiseks.

Meditsiin
21 allalaadimist
thumbnail
36
pdf

Koolilaste tervis ja selle edendamine ühtses koolitervise süsteemis

infovahetus, rollide jaotus, koostöö ja kooskõlastamine ning loomulikult ühtne õigusruum. Tervisedendus ja -kasvatus koolis Terminit "tervisedendus" hakati kasutama 1980. aastatel seoses järjest laiema arusaamisega, et suures osas on haiguste põhjustajateks keskkonna ja sotsiaal-majanduslikud tingimused. Levis teadmine, et elanike tervise parandamiseks ei piisa üksnes inimese eluviisi muutmisest, vaid on vaja süsteemseid ümberkorraldusi. Tervisekasvatus on üks osa tervisedendusest, mis on erinevate kontseptsioonide alusel olnud aastakümnete vältel osa kooliprogrammist. Varasemad kooli tervisekasvatuse programmid olid üles ehitatud enamasti teatud haiguste etioloogia tundmaõppimisele. Et tänapäeval ohustavad laste tervist enam sotsiaalsed ja käitumuslikud determinandid, on kooli tervisekasvatuse ülesanne mõjutada eelkõige õpilaste väärtushinnanguid ja hoiakuid. Tervisedenduse all koolis mõistetakse mistahes tegevust, mis

Psühholoogia
31 allalaadimist
thumbnail
29
doc

Pediaatria

Eksamiküsimused 1. Tervise definitsioon ja tervise olulisemad mõjurid. Tervis- inimese füüsilise, vaimse ja sotsiaalse heaolu seisund. Inimese või rühma suutelisus saavutada oma eesmärke ja rahuldada vajadusi, smas tulla toime ka keskkonnaga ja seda vajadusel muuta. Tervisemõjurid on tegurid, mis kutsuvad üksikisiku, grupi või rahvastiku tervises esile muutusi kas paremuse või halvemuse poole. Olulisemad mõjurid e. Tervise determinandid on: suurenenud sissetulekud paranenud haridus positiivsed muutused toitumises paranenud hügieenitingimused paranenud elukondlikud tingimused korras veevarustus ja kanalisatsioon 2. Terviseedenduse eesmärgid. Tervise edendamine- inimese tervist väärtustava ja soodustava käitumise ja elulaadi kujundamine, tervist toetava elukeskkonna sihipärane arendamine. Eesmärgid: töötajate tervise ja töövõime kaitsmine, säilitamine, toetamine, parandamine, taas

Pediaatria
70 allalaadimist
thumbnail
20
docx

Tervis ja heaolu kordamisküsimused

See juures on oluline, kuidas inimene väärtustab oma isikut ja kui väärtuslikuks hindab elu 4) ei ole seisund, vaid protsess, kus subjektil on võimalus kasutada oma potentsiaali ja vahendeid eesmärgisaavutamiseks. 2. Tervisega seotud mõisted. Eluviis; ebavõrdsus ja ebaõiglus tervises; haigus, haiguste ennetamine (preventsioon); keskkonnatervis; rahvatervis ja rahvastiku tervis; salutogenees, salutoloogia; sotsiaalne kapital, sidusus, toetus ja tõrjutus; tervisedendus ja terviskasvatus; terviseindikaator/tervisenäitaja; tervisekaitse; terviseprofiil; terviskäitumine, riskikäitumine ja –tegur; tervisekultuur; vaesus; võimestumine; võrgustik 3. Tervist ja heaolu mõjutavad tegurid. Tervist mõjutavad elustiil (terviskäitumine), keskkond, pärilikkus, tervishoid, rahu, peavari, haridus, sotsiaalne turvalisus, sotsiaalsed suhted, toit, sissetulek, naiste ja meeste võrdõiguslikkus, stabiilne ökosüsteem, jätkusuutlik ressursside

Tervis ja heaolu
23 allalaadimist
thumbnail
113
doc

TURISMIETTEVÕTTE JUHTIMINE JA PERSONALITÖÖ

TARTU ÜLIKOOL Pärnu kolledz Gerda Mihhailova TURISMIETTEVÕTTE JUHTIMINE JA PERSONALITÖÖ LOENGUKONSPEKT Pärnu 2011 SISUKORD SISSEJUHATUS 4 1. JUHTIMINE JA EESTVEDAMINE ­ OLEMUS, SEOSED JA MÕISTED 5 1.1 Sissejuhatus ehk juhtimisega seonduvad mõisted...............................................................................5 1.2 Organisatsiooni keskkond juhi pilgu läbi ja juhi töö..........................................................................8 juhid on väga hõivatud ja nad töötavad pingeliselt, ................................................................................12 1.3 Juhtimine ja eestvedamine mõjuvõimu aspektist ...

Turismi -ja hotelli...
150 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun