Laste tervis, lastekaitse , terviseedendus Tervis:
On positiivne mõiste, mis asetab rõhu nii isiklikele kui ka sotsiaalsetele
võimalustele, samuti füüsilistele võimetele.
Seetõttu ei ole tervis mitte ainult tervishoiuprobleem, vaid aitab tervisilike
eluviiside kaudu jõuda heaoluni.
Rahvastiku statistika 2014 Oodatav eluiga sünnihetkel
Mehed: 72,32 aastat
Naised 81,54 aastat
Elussünnid
13 572
Enneaegsed lapsed
872
Surmad 15 467
Haigeid vastsündinuid 1000 elussünni
243,7
kohta
Kaasasündinud väärarendid,
45,3
deformatsioonid 1000 elussünni kohta
Esmashaigusjuhud vanuses 1-4 aastat
255 950
Esmashaigusjuhud vanuses 5-9 aastat
186 058
Vigastuste esmasjuhud välispõhjustest
41 696
tulenevalt vanuses 0-14 aastat
Vigastuste esmasjuhud puhke-ja
21 776
vabaajategevustest tulenevalt vanuses
0-14 aastat
Ennetatavad surmad alkoholist
410
Terviseedenduse eesmärgid:
Parem tervis.
Selle saavutamise vahendid, mida
saavutatakse inimeste enda kasvava
kontrolliga oma tervise üle.
Kui räägime tervislikust toitumisest, peab lai valik tervislikke toiduaineid
olema kättesaadavad mõistlike hindadega.
Mida tähendab tervisekasvaus? Tervisekasvatustöö on, kui:
Juhendame haiget, kuidas võtta
rohtu
Nõustame ema imiku toitmise osas
Näitame suhkruhaigele enesesüstimist
Räägime noorukitele seksuaaltervishoiust
Selgitame imikute vanematele vaktsineerimise poolt ja vastu argumente
Kuulame ära lesestunud mehe jutu tema naise kohta
Hoiatame alkohoolikut alkoholi ohtude eest
Vastame rasedate küsimustele laste sünni kohta
Õpetame klassile tavalisi harjutusi vormisolekuks
Tegelikult:
Juhendame
Nõustame
Selgitame
Vestluse juhtimine
Kliendi
abistamine Ottawa konverents 1986. a. Terviseedendus ehk uus üldine tervis:
on protsess, mis võimaldab inimestel suurendada kontrolli oma tervise üle ja oma
tervist parandada.
Seega nii indiviid kui rühm peavad realiseerima oma püüdlused selleks, et
rahuldada oma vajadusi ja toime tulla ümbritsevas keskkonnas.
Lapse avastamine
Meditsiin on pööranud vähe tähelepanu laste kaitsmisele tulenevalt
ükskõiksusest ning võimetusest mõista, mida noortel on pakkuda.
Igal päeval tehakse jõupingutusi hoidmaks veidi kauem elus jõuetuid,
kokkuvarisemise äärel olevaid vanu kehasid, samas kui teised, kes hiljem
võiksid olla kasulikud, surevad tuhandete kaupa, ilma et keegi vaevuks neid
aitama või isegi läbi vaatama.
-
Šoti arst,
1769 Arvamused lastest Enne täiskasvanuks saamist läbivad lapsed mitu kvalitatiivselt erinevat
arenguetappi:
Laste erinevus täiskasvanutest on:
Täiskasvanud töötavad ja on kohusetundlikud, lapsed mängivad ja on
vastutustundetud.
Täiskasvanud on
ratsionaalsed , lapsed aga
emotsionaalsed ja irratsionaalsed.
Täiskasvanud mõtlevad
abstraktselt , lapsed konkreetselt.
Täiskasvanud on seksuaalsed, lapsed on seksuaalsed olendid
Täiskasvanueani peavad lapsed viibima kohtades, millised aitavad neil saada
täiskasvanuks – kodus, koolis, mängualadel jne.
Laps – otsustaja
Lastel kujunevad põhilised kõlbelised ja vaimsed omadused välja varakult.
Alates 12. eluaastast suudavad nad teha keerulisi otsuseid. Sealt edasi on
laste ja täiskasvanute otsustusvõime kvalitatiivne erinevus üsna väike.
Imikute kõrge suremus
Ebainimlikud kasvatustavad: laste mähkimine kookonina, kuuma rauaga
põletamine langetõve ennetamiseks, karastamise eesmärgil jääkülma vette
kastmine .
Kõrge suremus kui vähese hoolivuse ja
järelvalve küsimus.
Laste tervise näitajad 38 näitajat jaotatuna 4 rühma:
Demograafilised ja sotsiaalmajanduslikud tegurid
Lapse tervislik seisund ja heaolu
Tervise
determinandid , risk ja ennetavad tegurid
Laste tervise süsteem ja poliitika
- M.Rigby, Keele University UK, 2004
Lapse tervise mõjurid
Lapse pärilikud faktorid, vanus ja sugu.
Individuaalse eluviisi eripära (tervisekäitumine).
Sotsiaalsed ja paikkondlikud võrgustikud.
Elu- ja töötingimused.
Üldised sotsiaalmajanduslikud, kultuurilised ja keskkondlikud tingimused.
Tervise determinandid, risk ja ennetavad tegurid Vanemapoolsed determinandid:
Rinnapiimatoit,
suitsetamine kodus, vanemlik
hoolitsus .
Lapse elutsükli determinandid:
Kehaline aktiivsus, suitsetamine, alkoholi ja uimastite tarvitamine.
Teised tegurid:
Ülekaalulisus /
rasvumine , lapsed institutsioonides, varane koolist
lahkumine ,
haridustase,
õhusaaste .
Laste tervist mõjutavad tegurid
Demograafilised ja sotsiaalmajanduslikud tegurid
Lapse tervislik seisund (suremus, haigestumus, õnnetusjuhtumid, vaimne
tervis) ja heaolu.
Tervise riskitegurid.
Laste tervise süsteem ja poliitika (tervishoiu korraldus, immuniseerimine,
keskkonnahoid,
koolikiusamine ).
Mis on:
Tallinnas elanikke 429 899 (2014. a. seisuga), neist eestlasi 77,5% ja
soomlasi 0,8%.
Sündide arv 2010. aastal 5371, 2014. aastal 4651.
Imikusuremuse näitaja langenud 3,3‰ (15,7).
Rinnapiimatoidul on 6. elukuuni 53,4% imikutest (38,8%).
Vanemate teadlikkus laste arendamisest on
paranenud (?).
Perearst-
pereõde abisüsteem on välja arendatud (
kaadri puudus).
Digiretsepti kasutuselevõtt.
Meditsiinitehnika kiire areng.
Kaadri kvalifikatsiooni tõus.
Suurte nakkuspuhangute taandumine.
Vigastused Kuidas edasi?
Lastevanemate riikliku koolisüsteemi väljaarendamine.
Üldarstiabi edasiarendamine koostöös koolitervishoiuteenuse osutajatega.
Riikliku traumaregistri käivitamine.
Vajalik koolitoidu-uuring, selgitamaks
tegelikku maksumust, kalorsust ja
kvaliteeti.
Mis suurendab lootust
Rahvastiku tervise arengukava.
Uus
lastekaitseseadus .
Laste vaimse tervise probleeme tõstatavate spetsialistide süvenev
tõsiseltvõtmine ja spetsialistide arvu suurenemine.
Laste ja nende perede arvamuse
regulaarne arvestamine otsuste tegemisel,
sh vajadus monitoorida
seadusloome uuenduste või puuduste mõju laste
vaimsele tervisele.
Kodusünnitus
Tõenäosus, et laps
sureb sünnitusel või kuu aja jooksul pärast sündi on
kodusünnituste puhul 2,4 korda suurem kui
haiglas sünnitades.
Analüüsiti 80 000 rasedust, sünnitust ja lapse sünnitusjärgset
seisundit Oregoni osariigis.
Kodusünnitusel on vastsündinutel suurem oht krampideks.
Kodusünnitusel suureneb võimalus, et laps vajab kiirelt hingamisaparaati ja
ema vereülekannet.
Samas:
Kodusünnitajatel on vähem rebendeid ja väiksem keisrilõikega sekkumise
vajadus
2004. aastal sünnitas USA-s kodus 0,79% sünnitajatest, 2014. aastal 1,28%.
Enneaegse sünni mõju Lapsele Perele Ühiskonnale
Kasvuhäire
Materjaalne,
Tervishoiu ja
perekondlik ja
sotsiaalsete
Vaimne
alaareng isiklik
stress , mis
kulude
Tserebraalparalüüs
on suurem
suurenemine
Nägemis- ja
puudega lapsega
Pere kui
kuulmispuue või
ühiskonna
vähekindlustatud
Sotsiaal-
harmoonia ja
peres
emotsionaalse arengu
stabiilsuse
häire
Stress kestab läbi
alustala nõrkus
lapse kooliea
Tundeelu - ja
käitumishäired
Puudub riiklik tugi
enneaegse lapsega
perele
Perekeskse ravi mõju lapsele
Soodustab rinnapiimaga toitmist.
Parem kaaluiive.
Parem uni, vähem valuaistinguid.
Vähem haiglainfektsioone.
Lüheneb
haiglaravi kestvus.
Paraneb lapse kognitiivne ja sotsiaal-emotsionaalne areng.
Väheneb laste tundeelu- ja käitumishäirete osakaal.
Perekeskse ravi mõju perele Väheneb:
Vanemate stress ja äng
Ebaõnnestumis- ja süütunne
Depressioon Paraneb:
Perede psühhosotsiaalne
toimetulek
Perede (eriti
isade ) mõistvus ja lähedussuhe lastega
Takistused perekesksele ravile Meditsiinipoolsed tegurid:
Pere tähtsuse
eiramine Sotsiaalsed tegurid:
Hoolt vajavad pere vanemad lapsed
Haigla kauge
distants kodust
Lühike emapuhkus
Isade töökohustused
Pere halb majanduslik toimetulek
Esmane tervisekasvatus
On suunatud tervetele inimestele ja selle
esmaseks eesmärgiks on
tervisehäirete ärahoidmine.
Siia kuulub ka laste ja noorte tervisekasvatus, hõlmates hügieeni,
soovimatust rasedusest hoidumist, isiklikke suhteid.
Ei
puuduta ainult haiguste vältimist, vaid ka tervise ja koos sellega
elukvaliteedi parandamist.
Teisane tervisekasvatus
Selgitada haigetele, millises seisundis nad on ja õpetada, mida ette võtta.
Hea tervise taastamine võib hõlmata patsiendi käitumise muutumist või ravi
režiimiga nõustumist, võimalusi eneseabi ja enesehoolde õppimiseks.
Kolmanda astme tervisekasvatus
Haigetele ja nende lähedastele peab õpetama, kuidas elada järelejäänud
võimaluste piires täisväärtuslikku elu ning vältida mittevajalikke raskusi ja
komplikatsioone.
Rehabilitatsiooniprogrammid sisaldavad märkimisväärsel hulgal kolmanda
astme tervisekasvatust.
Tervisekasvatuse 7 parameetrit 1. Tervis ja tervisekasvatus puudutab inimest
tervikuna ja hõlmab füüsilisi,
vaimseid, sotsiaalseid, emotsionaalseid, hingelisi ja ühiskondlikke
aspekte .
2. Tervisekasvatus kestab terve elu, aidates inimestel muutuda ja kohaneda
kõigil eluetappidel.
3. Tervisekasvatus haarab igasuguse tervisliku
seisundiga inimesi.
4. Tervisekasvatus on suunatud üksikisikutele, perekondadele, rühmadele ja
kogu ühiskonnale.
5. Tervisekasvatuse hooleks on aidata inimesi, et nad aitaksid
iseennast muutes
tervisliku valiku kõige kergemaks valikuks.
6. Tervisekasvatus sisaldab formaalse ja mitteformaalse õpetamise erinevaid
meetodeid .
7. Tervisekasvatus on seotud rea eesmärkidega – info andmine, hoiakute
muutmine, käitumise muutmine, sotsiaalsed muutused.
Tervise erinevad tahud lasteaias
Füüsiline tervis: seotud
kehaga , haiguse diagnoosi puudumisega.
Vaimne tervis: lapse positiivne eneseväärtustamine ja kindlustunne
toimetulekuks.
Emotsionaalne tervis: võime väljendada oma tundeid, arendada suhteid
teistega, tunda heasoovlikkust,
kaastunnet jne.
Sotsiaalne tervis: avaldub tundes ja teadmises, et last
toetavad vanemad,
sõbrad, et ta on kaasatud tegevustesse.
Soodsate tingimuste loomine
Seadusandlus .
Personali kompetentsus, vastutustunne, arenguvõimelisus, tervislik eluviis,
isiklik eeskuju.
Sisekeskkond.
Väliskeskkond.
Tervislik toit.
Tervishoiuteenus.
Võimalused erivajadustega lastele.
Päevakava ja reeglid.
Tervisliku eluviisi kujundamine lasteaias
Tervisekasvatus kui osa alusharidusest.
Sotsiaalsete oskuste kujundamine.
Kehalise aktiivsuse edendamine, tutrvalisus.
Lapse areng läbi mängulise tegevuse.
Demokraatliku
mõtteviisi kujundamine.
UUS RAHVATERVIS
Tervisekaitse Haiguste ennetamine Terviseedendus Terviseedendaja 3 olulist rolli:
Poliitika toetaja
Võimestaja
Tervist toetavate protsesside
vahendaja Tõenduspõhine rahvatervis Efektiivse programmi ja poliitika loomine, elluviimine ja hindamine teadusliku
põhjendatuse prinsiipide kaudu.
Tõenduspõhisus
Süstemaatiline andmete ja informatsiooni kasutamine
Planeerimine ja ühiselt otsustamine
Protsessi ja tulemuste hindamine
Õpitu ja saavutatu levitamine
Tõenduspõhisus terviseedenduses Informatsiooni kasutamine
Formaalsetest uuringutest – raportid, artiklid, ettekanded jne.
Süsteemsetest uuringutest – tervisevajaduste, tervist soodustavate ja
haiguse põhjuste teadasaamiseks
Terviseedenduse tulemustest paikkonnas (õppida kogemustest)
Teaduslik kirjandus (süstemaatilised ülevaatused)
Rahvatervise jälgimise andmed
Programmi hindamine (evalvatsioon)
Kvalitatiivsed andmed:
- paikkonna liikmetelt
- teistelt huvigruppidelt
Meedia/ marketingi andmed
Info suust-
suhu levik
Isiklik kogemus
Kolm tüüpi tõendusi rahvatervises
Teada on haiguse areng ja riskifaktorite ulatus.
Teada on
spetsiifiliste sekkumisprogrammide suhteline mõju.
Teada on, kuidas ja millistes tingimustes on
interventsioon ellu
viidud .
Tegutsemisele suunatud krooniliste haiguste strateegia Euroopas Vähendada tervisekahju
Tegevused
nelja suunates tegevused
käitumisviisi neljale peamisele mõjutamiseks:
haigusele:
Suitsetamine
Südamehaigused
Toitumine
Vähktõbi
Kehaline
Krooniline
Tervishoiusüsteeaktiivsus
kopsuhaigus mi rolli
alkohol
Diabeet
muutmine terviseedenduses Nelja bioloogilise
Pa
randada
riskifaktori mõjutamine :
sotsiaalmajanduslikku
Ülekaalulisus
kes
kkonda kontrollides
nelja
Hüpertensioon sot siaalset mõjurit:
Rasvade
Neli integreeritud
Vaesus ainevahetushäired
strateegilist lähenemist:
Haridus
Süsivesikute
Populatsiooni riski
Tööhõive ainevahetushäired
vähenemine
Sotsiaalne ebavõrdsus
Individuaalse riski
vähenemine
Neli peamist
täideviimise
Esmatasandi
arstiabi strateegiat: võimestamine
Poliitika
Edasisaatmise
Võimsuste
süsteemi toetamine
suurendamine
Jälgimine (mõõtmine)
Levitamine
Terviseedendaja peab teadma
Mida on vaja omada, et seista rahva tervise eest?
- Palju teadmisi
- Koostöö ja eluaegset õppimisvõimet
Kuidas veenda poliitikuid – vaja konkreetseid
numbreid
Peamine rahvatervises on teadus ja tõenduspõhisus, mida aga
dokumenteeritakse üsna halvasti
Rahvatervis on:
1/3 tõendust
1/3 poliitikat
1/3 diplomaatiat
Oluline on küsimus
KUIDAS? –
poliitik peab asjade vahel sidet nägema.
Läbi kukutakse mitte tõenduse puudumise tõttu, vaid huvigruppide vajaduste
mittemõistmise tõttu – see tähendab VÕIMETUS ühenduda süsteemiga ja teha
koostööd.
Valdkonnad, mis mõjutavad tõenduspõhise otsuse tegemist: Pari m kätte saadav tea duslik tõe ndus OTS USTE Populatsiooni Keskkondlik ja tunnused, TEGEMINE organisatsiooniline vajadused, konte kst väärtused ja eelistused Ressursid , k.a. praktikute ekspertiis Kriisi ajal ressursside kasutamine väheneb Teaduspõhine lähenemine preventsioonile rahvatervises Milline on Mis on Milline on Kuidas te seda Kas see probleem? põhjused? lahendus? teete? toimib? Rahva tervise Uuringud Vahele-Programmi Protsessi/ järelvalve sekkumine, planeerimine tulemuste poliitika hindamine muutused,
ülevaated
tõendustest Mida on vaja terviseedenduse (rahvatervise) arengu saavutamiseks?
Läbiviia tõenduspõhiseid rahvatervise vahelesekkumisi
Suurendada sotsiaalset usaldust
Suurendada juhtimisvõimekust
Vältida korruptsiooni
Tegeleda vaesusega
Muutuste tegemine nõuab:
Tõenduste teadmist.
Arusaamist protsessist, kuidas kasutada vajalikke isikuid.
Koostööd – raskeim osa muutuste teel.
Rahvatervise neli kriisi
Kliima muutused – mõjutab ka krooniliste haiguste
esinemist .
Finantskriis – mõjutab ka krooniliste haiguste olukorda.
Pandeemiad – ühiskond valmistub globaalselt halvimaks.
Krooniliste haiguste kriis – saavutanud epideemia
mõõdud .
Laste vaimne tervis
Laste vaimse tervise probleemid sagenevad.
Probleeme ei märgata.
Kasvavad pere- ja koolivägivallaga seotud vaimse tervise probleemid.
Vanemate ja lastega tegelevate spetsialistide oskused ja ajaressurss on
lastega toimuva (
kõnehäired ,
vägivald , hirmuhood jms) märkamiseks vähene,
mistõttu hilistub abistamine.
Puudub mudel tööks väärkoheldud lapsega.
- Eesti vaimse tervise poliitika alusdokument, 2002
Ülesanded laste puhul
Varajane avastamine ja ennetamine
Sõeluuringute läbiviimine
Koolikeskkond ja koolis toimuv
Ravi ja
rehabilitatsioon Laste ja noorte narkomaania
Esikohal alkohol ja
tubakas .
Uus trend: rahustite ja unerohtude tarvitamine koos
alkoholiga .
2/3
noortest esimene
narkootikum kanep , edasi amfetamiin,
ecstasy ja
rahustid .
Uimastite nõudlust mõjutavad indikaatorid
Kättesaadavus
Avalik arvamus
Sotsiaalne kontroll
Rollimudel –
imago noorterühmades
Alternatiivne tegevus teismelisena – vaba aja
sisustamine
Teadlikkus valikute tegemisel
Sotsiaalne tunnustus
indiviidile Miks narkootikumid ?
Uudishimust – 58%
Et saada kaifi – 14%
Et unustada mured – 6%
Igavusest – 4%
Soovist mitte erineda teistest – 4%
Muud põhjused - 7%
Ei mäleta – 7%
Uimastiennetustöö ... ei tähenda ainult illegaalsete uimastite tarvitamise ennetamist.
Uimastitarvitajate esimene kogemus on tavaliselt seotud alkoholi ja tubaka
tarvitamisega.
Uimastiennetus puudutab seega ka legaalseid uimasteid nagu alkohol ja tubakas.
Noorte teadlikkuse tõus ja riskikäitumise vähenemine
Koostöövõrgustiku arendamine.
Tervisekasvatuse osa tugevdamine.
Laste sotsiaalsete oskuste suurendamine.
Uimastialase informatsiooni kättesaadavus.
Avaliku arvamuse kujundamine.
Professionaalsete koolitajate
võrgustiku loomine.
TEL-võrgustiku tegevusvaldkonnad TEL eesmärk on hoida ja tugevdada lapse tervist ning soodustada tema tervislikku
arengut. Kõik tegevused põimitakse omavahel, haarates kaasa kõik, kes või mis on
vähegi seotud lasteaiaga.
Olulised tegevusvaldkonnad:
Koostöö arendamine ja tugevdamine erinevatel tasanditel laste ning lasteaia
personali tervise nimel.
Lapse arengule ja tervisele soodsate tingimuste loomine.
Lapse arendamine ja tervisliku eluviisi kujundamine.
Sotsiaalsed tervisemõjurid
Varajane areng
Vaesus
Elamistingimused
Sissetulek
Haridus
Töö ja töötingimused
Sotsiaalne sidusus
Sotsiaalmajanduslik positsioon
Sotsiaalpoliitika
Sotsiaalne tõrjutus
Sotsiaalne usaldus
Kogukond Kogukonna moodustavad inimgrupid, kes on üksteisega mingil tähenduslikul viisil
seotud, näiteks inimesed, keda seovad ühes
geograafilises piirkonnas elamisega
ühised huvid.
Kogukonnatöö Kõige tähtsamaks kogukonnatöö aspektiks on, et kogukonna liikmed peaksid aitama
ühiste huvidega inimestel kokku saada, selgitama, mis on nende vajadused ja koos
tegutsema nende vajaduste lahendamise suunas. Nad võivad seda teha üheskoos,
mõeldes välja projekte, mis aitaks sihtgruppi toetada või teha selgitustööd avaliku
ja erasektori hulgas, otsimaks lahendusi (Payne, M).
Kogukonnatöö vajalikkus
Probleemide ennetamine.
Sotsiaalprobleemid tihti seotud piirkondliku eripäraga, sel juhul vastab
kogukonnatöö enam piirkonna vajadustele kui tsentraalselt korraldatav
hoolekanne .
Hoolivus ja turvalisus.
Lapse õigused
Lapsed on inimesed nüüd ja praegu, kelle õiguste tagamiseks ei piisa vaid
seaduste vasuvõtmisest. Vaja on ka toetavaid tegevusi ja olukorra muutust
tervikuna.
ÜRO Lapse Õiguste Konvensiooni eesmärk on kaitsta igasuguste tema
arengule ja heaolule ebasoodsalt mõjuvate riskide eest kõikides
keskkondades.
Sama oluline kui jälgida lapse kohtlemist peres, on pöörata tähelepanu lapse
kohtlemisele lasteaias, koolis, tervishoiuasutuses ja ühiskonnas laiemalt.
Uue Eesti Lastekaitseseaduse tähtsaimaks sammuks on laste kehalise
karistamise keelustamine.
Lapsed ja õnnetused – kas paratamatus ? Kehaline aktiivsus Igasugune skeletilihaste abil
sooritatud liigutus, mis kutsub esile
energiakulu üle
rahulolkutaseme.
Kogu ööpäevane energiakulu jaotub:
Põhiainevahetuseks vajalikuks energiaks (südame, kopsude, aju jt tööks) –
50-75%
Toidu seedimiseks ja kehatemperatuuri säilitamiseks – 7-10%
Kehaliseks aktiivsuseks – ca 15%
Kehalise aktiivsuse mõju lastele
Esmatähtis normaalse luustiku kujunemiseks.
Soodustab luude kasvamist pikkusesse.
Soodustab sirgete jalgade kujunemist.
Soodustab õige rühi kujunemist.
Soodustab lihaskoe arengut ja lihasjõu
suurenemist .
Suurendab kardiorespiratoorset
võimekust .
Arendab painduvust, lihasvastupidavust, kiirust, tasakaalu.
Aitab kaasa
rasvkoe hulga vähendamisele ülekaalulistel lastel.
-Sallis jt 1999
Seos tervisega
Tugevad ja hästi funktsioneerivad
elundid .
Nende hea omavaheline koostöö.
Füsioloogiline , psüühiline ja sotsiaalne võime säilitada oma sisemine ja
välimine tasakaal sisemiste ja väliskeskkonnast lähtuvate koormustegurite
mõju all.
Miks aktiivne eluvis ?
Toetab lapse sotsiaalset,
kehalist ja tunnetuslikku arengut ning tõstab
elukvaliteeti.
Hoiab kontrolli all tervise riskifaktorid.
Kinnistub tervisekäitumise mudelina edukamalt varases lapseeas ja
loodetavasti säilib edaspidises elus.
Lapse vastuvõtlikkus vigastustele Lapseea kehalised ja vaimsed iseärasused:
Suurendavad vigastuste saamise ohtu
Teevad lapse vastuvõtlikumaks vigastustele
Väikelaps:
Puuduvad teadmised, kogemused ja oskused näha ohtu.
Ei oska hinnata oma võimeid.
Ei õpi teiste vigadest, vaid teeb neid ise.
Puudub kriitiline meel esemete ja ainete ohtlikkuse suhtes.
Elundkondade ebaküpsus põhjustab toksiliste ainete suuremat imendumist.
Lapse liigutusoskuste kujunemine ja kujundamine:
0-2 a. – liigutuste algoskused, reflektoorsed liigutused.
2-7 a. – baasmotoorika.
8-10 a. – üldise liikumisvalmiduse loomine.
11-13 a. – spordialade põhioskuste õppimine.
14. a. – spordialade erioskuste õppimine.
Baasmotoorika = põhiliikumisvilumused või põhiliikumisviisid.
Lokomotoorsed tegevused –
kõndimine , jooksmine, hüppamine, roomamine,
ronimine ,
pööramine , keerutamine.
Mittelokomotoorsed tegevused – liigutused käte, pea, jalgade ja kerega,
samuti erinevad asendid.
Manipulatiivsed tegevused – kirjutus- ja joonistusvahendite, kääride,
söögiriistade jms kasutamine, ka põrgatamine,
viskamine ,
püüdmine .
Soovitus:
Iga lapse päevakavas peaks olema vähemalt 1h mõõduka intensiivsusega
liikumist.
Noored, kes juba kujigivõrd liiguvad, peaksid
lisama veel ½ tundi iga päev.
Vähemalt 2 korda nädalas peaks olema kehalisi tegevusi, mis tugevdaksid
lihaseid, arendaksid painduvust ja mõjuksid hästi luude tervisele.
Mõisted Õnnetus –
ootamatu ja
ettekavatsemata sündmus, mis tekitab või mis on
potensiaalselt võimeline tekitama vigastust.
Õnnetusjuhtum – tahtmatu, ettekavatsemata ja äkilise toimega jõud või tegevus,
mis toob endaga kaasa isiku vigastused.
Vigastus – inimese organismi kahjustus, mis tekib mingi energiahulga akuutsest
ülekandmisest organismile, järsust soojuse, hapniku puudusest või mürgiste ainete
sattumisest organismi.
Trauma – vigastus, mis on tekkinud väliskkeskkona mehaanilise, füüsilise, lokaalse
toimega keemilise või psüühilise
iseloomuga tegurite toime tagajärjel.
Õnnestused, vigastused, traumad Vigastuse all mõistetakse organismi füüsilist kahjustust või hävingut, mis tekib
(akuutse) mehaanilise, keemilise,
termilise või mingi teise keskkonna-energia
toimel, mis ületab organismi vastupanuläve, aga ka organismi eluks vajalike ainete
(hapnik, soojus) puudujäägist väliskeskkonnas ning mürgina toimivate ainete
(alkohol, vingugaas) akuutsest toimest organismile.
Vigastus võib tekkida tahtmatult ehk õnnetuse läbi või tahtlikult, enesele või
teistele suunatud vägivalla tagajärjel.
Mõiste „vigastus“ on võrdväärne sõnaga „trauma“ (kr.keeles „vigastus“ võ „
haav “).
Trauma mõistet kasutatakse kliinilises meditsiinis, ennetusmeditsiinis kasutatakse
mõistet „vigastus“.
Vigastus tähendab tervise kahjustust,
vigastatud inimene on haige ja võib vigastuse
tõttu ka surra.
Vigastusliigid
Mürgitus , sh alkoholi- ja ravimimürgitus.
Vigastus sõidukiõnnetustest ehk transpordil tekkinud vigastus, sh
liiklusvigastus, vigastus tule ja vingugaasi toimel.
Põletused .
Uppumine.
Mehaaniline lämbus (võõrkeha, toidutüki või maosisu hingamisteedesse
aspireerimisest või varingu alla jäämisest).
Külmumus.
Kukkumine.
Vigastus elektrivoolu toimel.
Milleks investeerida vigastuste ennetamisesse?
Vigastused on peamised surmapõhjused 5-44aastaste seas.
Suured sotsiaalsed kulud (Norra – 19% GDP tahtmatute vigastuste kulu)
Tohutu
potensiaal ennetuseks – 500 000 surma aastas, olenemata, kui kõik
riigid oleksid turvalisemad.
Efektiivsed ennetusmeetodid on olemas.
See on teostatav – mõned Euroopa riigid kuuluvad maailma kõige
turvalisemate maade hulka.
Moodulid
Kukkumised, põletused, uppumised,
mürgistused .
Laste ja
eakate väärkohtlemine .
Liiklusvigastused.
Seksuaalne vägivald.
Suitsiidid.
Vigastuste põhiprinsiibid.
Haddon´i 10 peamist strateegiat 1. Ennetada ohu tekkimist.
2. Vähendada ohu suurust.
3. Vältida olemasoleva ohu valldandumist.
4. Muuta ohu vallandumise määra või ruumilist jaotust selle allikast.
5. Eraldada ajas ja ruumis oht ja objekt, mida on vaja kaitsta.
6. Eraldada oht ja kaitstav objekt
materjaalse tõkke abil.
7. Muuta ohu asjakohaseid põhiomadusi.
8. Muuta kaitstav objekt ohust tekkiva kahju suhtes vastupidavamaks.
9. Tegutseda kiiresti ohu avastamisel ja/või kõrvaldamisel.
10. Stabiliseerida, parandada ja rehabiliteerida kahju objekt.
Haddon´i maatriks lapseea mürgistuste riskitegurite kohta Sündmusele eelnev:
Laps
Tegur
Füüsiline keskkond
Sotsiaalmajanduslik keskkond
Sündmus
Sündmusele järgnev Täiskasvanute õppimine
On kõrgelt motiveeritud, kui neil tuleb lahendada personaalseid või tööga
seotud probleeme.
Soovivad õpitut rakendada, tihtipeale koheselt.
Soovivad säilitada või isegi tõsta oma enesehinnangut.
On mures detailide pärast. Ka väiksemad aspektid peavad olema kooskõlas
eelnevalt õpituga.
Vihkavad passiivselt pika perioodi vältel istumist.
Ei suuda aktsepteerida infot, mis on vastukäiv või vastandub nende väärtuste
ja tõekspidamistega.
On ammutanud rikkalikult infot oma elukogemustest.
Näited joobega seotud traumadest
Purjus , sai autolt löögi,
juhtunut ei mäleta.
Lõi sõbrannat käega, nüüd ranne valutab ja
turses .
Juhtunust 2 versiooni,
patsient ei soovi politseid; alguses sai kakluse käigus
kannatada, hiljem kukkus.
Alkoholijoobes jooksis üle tee (
arvas , et jõuab enne autot). Löök tabas
vasakut
puusa , libises üle autokapoti sõiduteele.
Mis juhtus 7-9aastastega?
Jalgratta kokkupõrge mootorrattaga, laps kukkus rattalt ja libises asfaldl
Nähes
bussi , jooksis
punasega üle tee keeravale autole ette
Jooksis punasega üle
Vilde tee ja kukkus vastu sõiduautot, mis pööras
Mustamäe teelt Vilde teele. Autolöögist kukkus (istus) maha, siis tõusis kohe
püsti ja jooksis edasi.
Bussi ja auto kokkupõrge – bussi pidurdamise ajal laps kukkus.
Laps jäi auto alla, vasaku sääre alumises kolmandikus lahtine
luumurd ,
labajalg naharibadega jala küljes, patoloogiline liikuvus ka reie piirkonnas;
kuidas juhtus – ei mäleta.
Trennis, spordisaalis ja koolikoridoris jooksid ja põrkasid peadpidi kokku.
Batuudil hüpates nikastas jalga.
Sai
palliga vastu nägu.
Kehalise kasvatuse tunnis tegi saltot ja kukkus
selili .
Patsient oli koolis, kaasõpilane lükkas teda ja ta kukkus selja peale.
Sai jalaga alakõhtu, tekkis veritsus.
Lapse sõnul lükkasid tüdrukud ta koolitunnis mäest alla, laps kukkus, lõi pea
ära ja vigastas ühte sõrme; peale seda löödi jalaga vastu vasakut põlve.
Suur poiss
viskas tüdruku vastu jääd.
Kukkusid:
Trepist
Puu otsast
Batuudil käe peale
Kiviaia otsast
orgi otsa
Mängumaja katuselt vastu kõrvalseisva laua äärt
Koerakuudi otsast
Turnimisredelitelt
2m kõrguse
riiuli pealt
Uisutamisel peaga vastu jääd
Koolis vastu
trepikäsipuud ja radiaatorit
Sõites tõukerattaga, rulaga, rolleriga,
jalgrattaga , rulluiskudel
Libisesid:
Koolis märjal põrandal
Ujulas (kukkus paga vastu basseini serva)
Veekeskuses (kukkus peaga vastu põrandat)
Kodus
vannist tulles (lõi pea vastu seina)
Traumad vägivalla tõttu (10-14 a.)
Tungiti kallale õhtul maja ees.
Löödi peaga vastu nina; sai jalalöögi vastu lõuga.
Teine koolipoiss peksis tänaval käte ja
jalgadega näkku ja kõhtu.
Laps sai tänaval oma tuttavate käest peksa.
Ema
elukaaslane andis paksu rihmaga peksa,
kuna sai koolis kahe. Vigastused üle keha.
Sporditraumad (10-14 a.)
Võimlemistunnis libises rööbaspuudelt
Sõrm jäi jõusaalis lindi vahele.
Maahokit
mängides jooksid omavahel peadpidi kokku.
Kukkus rattaga trikke tehes.
Jalgpall, rula,
uisutamine , suusatamine.
Kukkus, pähe, peaga ja peale
Sõitis mäest alla peaga vastu seina.
Üks poiss viskas teisele portfelli vastu pead.
Keldris ronides jäi pea seina ja veetoru vahele.
Kukkus peaga vastu seisvat trolli.
Tool kukkus 1,5m kõrguselt pähe.
Patsiendi peale kukkus hobune.
Jäi langeva puu alla.
Kukkus
poni seljast.
Kukkus kiigelt, mängumaja otsast.
Osalemine liiklusõnnetustes (10-14 a.)
Auto rullus üle katuse, laps oli juhi kõrvalistmel.
Poiss sõitis mootorrattaga ning põrkas ristmikul sõiduautoga kokku.
Põrkas teed ületades kokku trammiga.
Rolleri tagaistmel sõites põrkas autoga kokku.
Lendas vastu auto esiklaasi.
Jooksis üle tee, sai autolt löögi ja lendas kapoti peale.
Veel näiteid traumadest...
Vigastas puuoksaga silma, silmast
verejooks , ei näe.
Rakett lendas silma.
Lõikas käel veenid läbi (konflikt
sõbraga ).
Tegi endale saumikseriga jäätisekokteili, püüdis seda suuga
puhastada , kui
mikser kogemata tööle läks.
Vasaku käe
pöial jäi ukse vahele, sõrme otsast tuli tükk ära.
Tantsimise ajal tegi
ettepoole salto ja kukkus peaga vastu põrandat.
15-18aastastega juhtunud õnnetused
Sai praktikal elektrilöögi, pärast mida tekkis sees
värin . Mõlema käe kahel
sõrmel põletusjäljed.
Sai majaomanikult, kes soovis rünnata teist meest, noahaava.
Võõras koer
hüppas üle tara, hammustas säärest ning hüppas oma
aeda tagasi.
Sai tantsutrenni ajal jalaga vastu otsmikku.
Patsient kukkus sõbra õlgadelt treppide peale selili maha.
Neiu oli tarvitanud veini ja kukkus tänaval peaga vastu maad.
Patsient hüppas teise korruse aknast lumehanges asuva
suusakepi otsa.
Kõndides kukkus kubemega vastu posti.
Kelgutades sõitis seljaga vastu posti.
Mis tüüpi vigastused?
36% peavigastusi
31% jalavigastusi
24% käevigastusi
Põletused
Muude piirkondade põrutused ja vigastused
Surmajuhtumeid 2011. a. traumakutsetel kooliealistega polnud.
Paljud õnnetused on potensiaalselt ohtlikke või invaliidistavaid vigastusi
tekitavad
Kuna traumatekke põhjuseks võib olla
teadmatus põhjustest ja tagajärgedest, siis
on oluline neid tundma õppida ja enesele teadvustada.
Riski märkamine ja turvalisuse tagamine
elukeskkonnas on meie endi teha.
Haiglaravi vähemalt 7 päeva 4 aasta jooksul oli 233 (6%) vigastustega last haiglaravil vähemalt 7 päeva.
Luumurrud (92; 39%) ja põletused (82; 35%) moodustasid neist kolmveerandi.
Kõik põletused (82) toimusid kodus:
- 72 oli vanuses 0-4
- 33 juhul (40%) oli põhjuseks pealetõmmatud kuuma vedelikuga tass
või kruus
30 luumurdu oli vanuses 0-5
- 22 neist juhtus kodus
Liikluskasvatus Laste liikluskasvatuse kord
Laste liikluskasvatus on õpetamisel ja teavitamisel põhinev lapse
liiklusohutusalaste hoiakute kujundamine ja käitumise mõjutamine ning
liiklusoskuste arendamine.
Eesmärk: kujundada üksteisega arvestavaid liiklejaid, kellel on ohutu
liiklemise harjumused, oskus tajuda liikluskeskkonda ning hoiduda käitumast
teisi liiklejaid ohustavalt ja
liiklust takistavalt, teadmised ja oskused
toimetuleku toetamiseks.
Liikluskasvatust viivad läbi ja valmistavad lapsi ohutuks liiklemiseks ette
lapsevanem , seaduslik esindaja, lasteasutused, koolid ja muud
pädevad asutused. Õpetajad juhendavad lapsevanemaid, kuidas lastele ohutut
liiklemist õpetada.
KOV loob eelarvevahendite olemasolu korral võimalused ja tingimused
liikluskasvatusalaseks tegevuseks.
Õpetajate liikluskasvatusalane ettevalmistamine
§7 õpetajate liikluskasvatusalane ettevalmistamine:
- Õpetajate koolituse, sealhulgas liikluskasvatuse ettevalmistamise
nõuded kehtestatakse „Eesti Vabariigi Haridusseaduse“ §5 lõike 2
punkti 7¹ alusel.
Isikuomadused mõjutavad hoiakuid ja käitumist
Riskeeriv käitumine on kõige püsivamalt seotud impulsiivsusega.
Impulsiivsuse mõõtmiseks kasutatakse erinevaid skaalasid:
- Uudsusejanu
- Elamustejanu
- Seiklusjanu
- Hüperaktiivsus - Mõtlematus
- Pidurdamatus
- Eensoo, D. 2008 2009 a. 2010 a. 2011 a. 2012 a.
Liiklusõnnetuste arv, milles said kannatada
204
191
225
185
lapsed
Neis
hukkunud lapsi
6
1
4
1
Neis vigastatud lapsi
213
203
257
199
Kannatanud lapsi kokku
219
204
261
200
Kannatanud laste osakaal kõigist
10,78
11,34
13,20
11,16
kannatanutest (%)
Kooliõpilaste kogemused alkoholiga enesehinnangu alusel 1996-2007 a. ja Tallinna Lastehaigla andmed 2009 a.
Laste ja noorukite alkoholi tarbimine on alati ohtlik.
Ei ole olemas alkoholi tarbimise limiiti
Kõik kommentaarid