Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Laste tervis, lastekaitse, terviseedendus (0)

5 VÄGA HEA
Punktid

Esitatud küsimused

  • Mida on vaja omada et seista rahva tervise eest?
  • Mida on vaja terviseedenduse rahvatervise arengu saavutamiseks?
  • Miks narkootikumid ?
  • Miks aktiivne eluvis?
  • Milleks investeerida vigastuste ennetamisesse?
  • Mis juhtus 7-9aastastega?
  • Mis tüüpi vigastused?
  • Kuidas ära tunda?
  • Kuidas hooletussejäetud last ära tunda?
  • Mis on energiajoogid ?
  • Mida eelistada energiajookide asemel?
  • Millist mänguväljakut eelistatakse?
  • Kuidas seda saavutada?
  • Kui lastele - kes seletab ja jälgib?
  • Kes hoolitseb nende laste eest?
  • Kes esindab neid lapsi koolis?
  • Kuidas on muutunud laste käitumine?
  • Kui palju vanemaid?
  • Keda peaks teavitama?
  • KUIDAS mõjutada laste söömisharjumusi?

Lõik failist

Laste tervis, lastekaitse , terviseedendus  
Tervis: 
  On positiivne mõiste, mis asetab rõhu nii isiklikele kui ka sotsiaalsetele 
võimalustele, samuti füüsilistele võimetele. 
  Seetõttu ei ole tervis mitte ainult tervishoiuprobleem, vaid aitab tervisilike 
eluviiside kaudu jõuda heaoluni. 
Rahvastiku statistika 2014 
Oodatav eluiga sünnihetkel 
Mehed: 72,32 aastat 
Naised 81,54 aastat 
Elussünnid 
13 572 
Enneaegsed  lapsed 
872 
Surmad  
15 467 
Haigeid vastsündinuid 1000 elussünni 
243,7 
kohta 
Kaasasündinud väärarendid, 
45,3  
deformatsioonid 1000 elussünni kohta 
Esmashaigusjuhud vanuses 1-4 aastat 
255 950 
Esmashaigusjuhud vanuses 5-9 aastat 
186 058 
Vigastuste esmasjuhud välispõhjustest 
41 696 
tulenevalt vanuses 0-14 aastat 
Vigastuste esmasjuhud puhke-ja 
21 776 
vabaajategevustest tulenevalt vanuses 
0-14 aastat 
Ennetatavad surmad alkoholist 
410 
 
Terviseedenduse eesmärgid: 
  Parem tervis. 
  Selle saavutamise vahendid, mida  saavutatakse  inimeste enda kasvava 
kontrolliga  oma tervise üle. 
  Kui räägime tervislikust toitumisest, peab lai valik tervislikke toiduaineid 
olema kättesaadavad mõistlike hindadega. 
 
Mida tähendab tervisekasvaus? 
Tervisekasvatustöö on, kui: 
  Juhendame haiget, kuidas võtta  rohtu  
  Nõustame ema imiku toitmise osas 
  Näitame suhkruhaigele enesesüstimist 
  Räägime noorukitele seksuaaltervishoiust 
  Selgitame imikute vanematele vaktsineerimise poolt ja vastu argumente 
  Kuulame ära lesestunud mehe jutu tema naise kohta 
  Hoiatame alkohoolikut alkoholi ohtude eest 
  Vastame rasedate küsimustele laste sünni kohta 
  Õpetame klassile tavalisi harjutusi vormisolekuks 
Tegelikult: 
  Juhendame 
  Nõustame 
  Selgitame 
  Vestluse juhtimine 
  Kliendi  abistamine  
Ottawa konverents  1986. a. 
Terviseedendus ehk uus üldine tervis: 
on protsess, mis võimaldab inimestel suurendada kontrolli oma tervise üle ja oma 
tervist parandada. 
Seega nii indiviid kui rühm peavad realiseerima oma püüdlused selleks, et 
rahuldada oma vajadusi ja toime tulla ümbritsevas keskkonnas. 
Lapse avastamine 
  Meditsiin on pööranud vähe tähelepanu laste kaitsmisele tulenevalt 
ükskõiksusest ning võimetusest mõista, mida noortel on pakkuda. 
  Igal päeval tehakse jõupingutusi hoidmaks veidi kauem elus jõuetuid, 
kokkuvarisemise äärel olevaid vanu kehasid, samas kui teised, kes hiljem 
võiksid olla kasulikud, surevad tuhandete kaupa, ilma et keegi vaevuks neid 
aitama  või isegi läbi vaatama. 
Šoti  arst, 1769  
Arvamused lastest 
Enne täiskasvanuks saamist läbivad lapsed mitu kvalitatiivselt erinevat 
arenguetappi: 
Laste erinevus täiskasvanutest on: 
  Täiskasvanud töötavad ja on kohusetundlikud, lapsed mängivad ja on 
vastutustundetud. 
  Täiskasvanud on  ratsionaalsed , lapsed aga  emotsionaalsed  ja irratsionaalsed. 
  Täiskasvanud mõtlevad  abstraktselt , lapsed konkreetselt. 
  Täiskasvanud on seksuaalsed, lapsed on seksuaalsed olendid 
Täiskasvanueani peavad lapsed viibima kohtades, millised aitavad neil saada 
täiskasvanuks – kodus, koolis, mängualadel jne. 
Laps – otsustaja 
  Lastel kujunevad põhilised kõlbelised ja vaimsed omadused välja varakult. 
  Alates 12. eluaastast suudavad nad teha keerulisi otsuseid. Sealt edasi on 
laste ja täiskasvanute otsustusvõime kvalitatiivne erinevus üsna väike. 
Imikute kõrge  suremus  
  Ebainimlikud kasvatustavad: laste mähkimine kookonina, kuuma rauaga 
põletamine  langetõve ennetamiseks, karastamise eesmärgil jääkülma vette 
kastmine
  Kõrge suremus kui vähese hoolivuse ja  järelvalve  küsimus. 
Laste tervise näitajad 
38 näitajat jaotatuna 4 rühma: 
  Demograafilised ja sotsiaalmajanduslikud tegurid 
  Lapse tervislik seisund ja heaolu 
  Tervise  determinandid , risk ja ennetavad tegurid 
  Laste tervise süsteem ja poliitika 
- M.Rigby, Keele  University  UK, 2004 
Lapse tervise  mõjurid  
  Lapse pärilikud faktorid, vanus ja sugu. 
  Individuaalse eluviisi eripära (tervisekäitumine). 
  Sotsiaalsed ja paikkondlikud võrgustikud. 
  Elu- ja töötingimused. 
  Üldised sotsiaalmajanduslikud, kultuurilised ja keskkondlikud tingimused. 
 
Tervise determinandid, risk ja ennetavad tegurid 
Vanemapoolsed determinandid: 
Rinnapiimatoit, suitsetamine  kodus, vanemlik  hoolitsus
Lapse  elutsükli determinandid: 
Kehaline aktiivsus, suitsetamine, alkoholi ja uimastite tarvitamine. 
Teised tegurid: 
Ülekaalulisusrasvumine , lapsed institutsioonides, varane koolist  lahkumine
haridustase, õhusaaste
Laste tervist mõjutavad tegurid 
  Demograafilised ja sotsiaalmajanduslikud tegurid 
  Lapse tervislik seisund (suremus, haigestumus, õnnetusjuhtumid, vaimne 
tervis) ja heaolu. 
  Tervise riskitegurid. 
  Laste tervise süsteem ja poliitika (tervishoiu korraldus, immuniseerimine, 
keskkonnahoid, koolikiusamine ). 
Mis on: 
  Tallinnas elanikke 429 899 (2014. a. seisuga), neist eestlasi 77,5% ja  soomlasi  
0,8%. 
  Sündide arv 2010. aastal 5371, 2014. aastal 4651. 
  Imikusuremuse näitaja langenud 3,3‰ (15,7). 
  Rinnapiimatoidul on 6. elukuuni 53,4% imikutest (38,8%). 
  Vanemate teadlikkus laste arendamisest on  paranenud  (?). 
  Perearst- pereõde  abisüsteem on välja arendatud ( kaadri  puudus). 
  Digiretsepti kasutuselevõtt. 
  Meditsiinitehnika kiire areng. 
  Kaadri kvalifikatsiooni tõus. 
  Suurte nakkuspuhangute taandumine. 
Vigastused 
 
 
 
 
Kuidas edasi? 
   Lastevanemate  riikliku koolisüsteemi väljaarendamine. 
  Üldarstiabi edasiarendamine koostöös koolitervishoiuteenuse osutajatega. 
  Riikliku traumaregistri käivitamine. 
  Vajalik koolitoidu-uuring, selgitamaks  tegelikku  maksumust, kalorsust ja 
kvaliteeti. 
Mis suurendab lootust 
  Rahvastiku tervise arengukava. 
  Uus  lastekaitseseadus
  Laste vaimse tervise probleeme tõstatavate spetsialistide süvenev 
tõsiseltvõtmine ja spetsialistide arvu suurenemine.  
  Laste ja nende perede arvamuse  regulaarne  arvestamine otsuste tegemisel, 
sh vajadus monitoorida  seadusloome  uuenduste või puuduste mõju laste 
vaimsele tervisele. 
Kodusünnitus  
  Tõenäosus, et laps  sureb  sünnitusel või kuu aja jooksul pärast sündi on 
kodusünnituste puhul 2,4 korda suurem kui  haiglas  sünnitades. 
  Analüüsiti 80 000 rasedust, sünnitust ja lapse sünnitusjärgset  seisundit  
Oregoni osariigis. 
  Kodusünnitusel on vastsündinutel suurem oht krampideks. 
  Kodusünnitusel suureneb võimalus, et laps vajab kiirelt hingamisaparaati ja 
ema vereülekannet. 
Samas: 
  Kodusünnitajatel on vähem rebendeid ja väiksem keisrilõikega sekkumise 
vajadus 
  2004. aastal sünnitas USA-s kodus 0,79% sünnitajatest, 2014. aastal 1,28%. 
Enneaegse sünni mõju 
Lapsele 
Perele 
Ühiskonnale 
  Kasvuhäire 
  Materjaalne, 
  Tervishoiu ja 

perekondlik ja 
sotsiaalsete 
  Vaimne  alaareng  
isiklik  stress , mis 
kulude 
  Tserebraalparalüüs 
on suurem 
suurenemine 
  Nägemis- ja 
puudega lapsega 
  Pere kui 
kuulmispuue  
või 
ühiskonna 
vähekindlustatud 
  Sotsiaal-
harmoonia ja 
peres 
emotsionaalse arengu 
stabiilsuse 
häire 
  Stress kestab läbi 
alustala nõrkus 
lapse kooliea 
   Tundeelu - ja 
käitumishäired  
  Puudub riiklik tugi 
enneaegse lapsega 
perele 
 
Perekeskse ravi mõju lapsele 
  Soodustab rinnapiimaga toitmist. 
  Parem kaaluiive. 
  Parem uni, vähem valuaistinguid. 
  Vähem haiglainfektsioone. 
  Lüheneb  haiglaravi  kestvus. 
  Paraneb lapse kognitiivne ja sotsiaal-emotsionaalne areng. 
  Väheneb laste tundeelu- ja käitumishäirete osakaal. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Perekeskse ravi mõju perele 
Väheneb: 
  Vanemate stress ja äng 
  Ebaõnnestumis- ja süütunne   
   Depressioon  
Paraneb: 
  Perede psühhosotsiaalne  toimetulek  
  Perede (eriti  isade ) mõistvus ja lähedussuhe lastega 
Takistused perekesksele ravile  
Meditsiinipoolsed tegurid: 
  Pere tähtsuse  eiramine  
Sotsiaalsed tegurid: 
  Hoolt vajavad pere vanemad lapsed 
   Haigla  kauge  distants  kodust 
  Lühike emapuhkus 
  Isade töökohustused 
  Pere halb majanduslik toimetulek 
Esmane  tervisekasvatus  
  On suunatud tervetele inimestele ja selle  esmaseks  eesmärgiks on 
tervisehäirete ärahoidmine. 
  Siia kuulub ka laste ja noorte tervisekasvatus, hõlmates hügieeni, 
soovimatust rasedusest hoidumist, isiklikke suhteid. 
  Ei  puuduta  ainult haiguste vältimist, vaid ka tervise ja koos sellega 
elukvaliteedi  parandamist. 
Teisane tervisekasvatus 
  Selgitada haigetele, millises seisundis nad on ja õpetada, mida ette võtta. 
  Hea tervise taastamine võib hõlmata patsiendi käitumise muutumist või ravi 
režiimiga nõustumist, võimalusi eneseabi ja enesehoolde õppimiseks. 
Kolmanda astme tervisekasvatus 
  Haigetele ja nende lähedastele peab õpetama, kuidas elada järelejäänud 
võimaluste piires täisväärtuslikku elu ning vältida mittevajalikke raskusi ja 
komplikatsioone. 
  Rehabilitatsiooniprogrammid sisaldavad märkimisväärsel hulgal kolmanda 
astme tervisekasvatust. 
Tervisekasvatuse 7 parameetrit 
1.  Tervis ja tervisekasvatus puudutab inimest  tervikuna  ja hõlmab füüsilisi, 
vaimseid, sotsiaalseid, emotsionaalseid, hingelisi ja ühiskondlikke  aspekte
2.  Tervisekasvatus kestab terve elu, aidates inimestel muutuda ja kohaneda 
kõigil eluetappidel. 
3.  Tervisekasvatus haarab igasuguse tervisliku  seisundiga  inimesi. 
4.  Tervisekasvatus on suunatud üksikisikutele, perekondadele, rühmadele ja 
kogu ühiskonnale. 
5.  Tervisekasvatuse hooleks on aidata inimesi, et nad aitaksid  iseennast  muutes 
tervisliku valiku kõige kergemaks valikuks. 
6.  Tervisekasvatus sisaldab formaalse ja mitteformaalse õpetamise erinevaid 
meetodeid
7.  Tervisekasvatus on seotud rea eesmärkidega – info andmine, hoiakute 
muutmine, käitumise muutmine, sotsiaalsed muutused. 
Tervise erinevad tahud lasteaias 
  Füüsiline tervis: seotud  kehaga , haiguse diagnoosi puudumisega. 
  Vaimne tervis: lapse positiivne eneseväärtustamine ja kindlustunne 
toimetulekuks. 
  Emotsionaalne tervis: võime väljendada oma tundeid, arendada suhteid 
teistega, tunda heasoovlikkust, kaastunnet  jne. 
  Sotsiaalne tervis: avaldub tundes ja teadmises, et last  toetavad  vanemad, 
sõbrad, et ta on kaasatud tegevustesse. 
Soodsate tingimuste loomine 
   Seadusandlus
  Personali kompetentsus, vastutustunne, arenguvõimelisus, tervislik eluviis, 
isiklik eeskuju. 
  Sisekeskkond. 
  Väliskeskkond. 
  Tervislik toit. 
  Tervishoiuteenus. 
  Võimalused erivajadustega lastele. 
  Päevakava ja reeglid. 
Tervisliku eluviisi kujundamine lasteaias 
  Tervisekasvatus kui osa alusharidusest. 
  Sotsiaalsete oskuste kujundamine. 
  Kehalise aktiivsuse edendamine, tutrvalisus. 
  Lapse areng läbi mängulise tegevuse. 
  Demokraatliku  mõtteviisi  kujundamine. 
UUS RAHVATERVIS  
 
 
Tervisekaitse 
Haiguste ennetamine 
Terviseedendus 
Terviseedendaja 3 olulist rolli: 
  Poliitika toetaja 
  Võimestaja  
  Tervist toetavate protsesside  vahendaja  
Tõenduspõhine rahvatervis 
Efektiivse programmi ja poliitika loomine, elluviimine ja hindamine teadusliku 
põhjendatuse prinsiipide kaudu. 
Tõenduspõhisus 
  Süstemaatiline andmete ja informatsiooni kasutamine 
   Planeerimine  ja ühiselt otsustamine 
  Protsessi ja tulemuste hindamine 
  Õpitu ja saavutatu levitamine 
Tõenduspõhisus terviseedenduses 
Informatsiooni kasutamine 
  Formaalsetest uuringutest – raportid, artiklid, ettekanded jne. 
  Süsteemsetest uuringutest – tervisevajaduste, tervist soodustavate ja 
haiguse põhjuste teadasaamiseks 
 
 
 
 
  Terviseedenduse tulemustest paikkonnas (õppida kogemustest) 
  Teaduslik kirjandus (süstemaatilised ülevaatused) 
  Rahvatervise jälgimise andmed 
  Programmi hindamine (evalvatsioon) 
  Kvalitatiivsed andmed:  
-  paikkonna liikmetelt 
-  teistelt huvigruppidelt  
  Meedia/ marketingi andmed 
  Info suust- suhu  levik 
  Isiklik kogemus 
 
Kolm tüüpi tõendusi rahvatervises 
  Teada on haiguse areng ja riskifaktorite ulatus. 
  Teada on  spetsiifiliste  sekkumisprogrammide suhteline mõju. 
  Teada on, kuidas ja millistes tingimustes on  interventsioon  ellu  viidud
Tegutsemisele suunatud krooniliste  haiguste strateegia Euroopas 
 
 Vähendada tervisekahju 
Tegevused nelja 
suunates tegevused 
 
käitumisviisi 
neljale peamisele 
mõjutamiseks: 
 haigusele
  Suitsetamine 
  Südamehaigused 
 
  Toitumine 
  Vähktõbi 
  Kehaline 
    Krooniline 
Tervishoiusüstee
aktiivsus 
kopsuhaigus  
 
mi rolli 
   alkohol  
  Diabeet 
muutmine 
 
terviseedenduses 
Nelja bioloogilise 
Pa  
randada 
riskifaktori  mõjutamine
sotsiaalmajanduslikku 
  Ülekaalulisus 
kes  
kkonda kontrollides nelja 
   Hüpertensioon   
sot  siaalset mõjurit
  Rasvade 
Neli integreeritud 
   Vaesus  
ainevahetushäired 
 
strateegilist lähenemist: 
   Haridus  
  Süsivesikute 

  Populatsiooni riski 
    Tööhõive  
ainevahetushäired 
vähenemine 
  Sotsiaalne ebavõrdsus 

 
  Individuaalse riski 
 
vähenemine 
Neli peamist täideviimise 
 
  Esmatasandi arstiabi  
strateegiat: 
võimestamine 
    Poliitika 
  Edasisaatmise 
  Võimsuste 
 
süsteemi toetamine 
suurendamine  
    Jälgimine (mõõtmine) 
  Levitamine 
Terviseedendaja peab teadma 
  Mida on vaja omada, et seista rahva tervise eest? 
-  Palju teadmisi 
-  Koostöö ja eluaegset õppimisvõimet 
  Kuidas veenda poliitikuid – vaja konkreetseid  numbreid  
  Peamine rahvatervises on teadus ja tõenduspõhisus, mida aga 
dokumenteeritakse üsna halvasti 
Rahvatervis on: 
  1/3 tõendust 
  1/3 poliitikat 
  1/3 diplomaatiat 
 
Oluline on küsimus KUIDAS? –  poliitik  peab asjade vahel sidet nägema. 
Läbi kukutakse mitte tõenduse puudumise tõttu, vaid huvigruppide vajaduste 
mittemõistmise tõttu – see tähendab VÕIMETUS ühenduda süsteemiga ja teha 
koostööd. 
Valdkonnad, mis mõjutavad tõenduspõhise otsuse tegemist: 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Pari
 
m kätte  
saadav   
 
 
 
 
 
 
 
 
 tea
 
duslik tõe ndus   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
  OTS USTE   
 
 
 
 
 
Populatsiooni 
Keskkondlik ja 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
tunnused, 
TEGEMINE 
organisatsiooniline 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
vajadused, 
 
 
 
 
 
 
 
 
 konte kst 
 
 
väärtused ja 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
eelistused 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ressursid , k.a. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
praktikute 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ekspertiis 
Kriisi ajal 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ressursside 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
kasutamine 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
väheneb 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Teaduspõhine  lähenemine  preventsioonile rahvatervises 
Milline on 
Mis on 
Milline on 
Kuidas te seda  Kas see 
probleem? 
põhjused? 
lahendus? 
teete? 
toimib? 
 
 
 
 
 
Rahva tervise  Uuringud 
Vahele-
Programmi 
Protsessi/ 
järelvalve 
sekkumine, 
planeerimine 
tulemuste 
poliitika 
hindamine 
muutused, 
ülevaated 
tõendustest 

 
Mida on vaja terviseedenduse (rahvatervise) arengu saavutamiseks? 
   Läbiviia  tõenduspõhiseid rahvatervise vahelesekkumisi 
  Suurendada sotsiaalset usaldust 
  Suurendada juhtimisvõimekust 
  Vältida korruptsiooni 
  Tegeleda vaesusega 
Muutuste tegemine nõuab: 
  Tõenduste teadmist. 
   Arusaamist  protsessist, kuidas kasutada vajalikke isikuid. 
  Koostööd – raskeim osa muutuste teel. 
Rahvatervise neli kriisi 
  Kliima muutused – mõjutab ka krooniliste haiguste  esinemist
  Finantskriis – mõjutab ka krooniliste haiguste olukorda. 
  Pandeemiad – ühiskond valmistub globaalselt halvimaks. 
  Krooniliste haiguste kriis – saavutanud epideemia  mõõdud
Laste vaimne tervis 
  Laste vaimse tervise probleemid sagenevad. 
  Probleeme ei märgata. 
  Kasvavad pere- ja koolivägivallaga seotud vaimse tervise probleemid. 
  Vanemate ja lastega tegelevate spetsialistide oskused ja ajaressurss on 
lastega toimuva ( kõnehäiredvägivald , hirmuhood jms) märkamiseks vähene, 
mistõttu hilistub abistamine. 
  Puudub mudel tööks väärkoheldud lapsega. 
- Eesti vaimse tervise poliitika alusdokument, 2002 
 
Ülesanded laste puhul 
  Varajane avastamine ja ennetamine 
  Sõeluuringute läbiviimine 
  Koolikeskkond ja koolis toimuv 
  Ravi ja  rehabilitatsioon  
 
Laste ja noorte  narkomaania  
  Esikohal alkohol ja  tubakas
  Uus trend: rahustite ja unerohtude tarvitamine koos  alkoholiga
  2/3  noortest  esimene  narkootikum kanep , edasi amfetamiin, ecstasy  ja 
rahustid
 
Uimastite nõudlust mõjutavad indikaatorid  
  Kättesaadavus 
  Avalik arvamus 
  Sotsiaalne kontroll 
  Rollimudel –  imago  noorterühmades 
   Alternatiivne  tegevus teismelisena – vaba aja  sisustamine  
  Teadlikkus valikute tegemisel 
  Sotsiaalne tunnustus  indiviidile  
 
Miks  narkootikumid
  Uudishimust – 58% 
  Et saada kaifi – 14% 
  Et unustada mured – 6% 
  Igavusest – 4% 
  Soovist mitte erineda teistest – 4% 
  Muud põhjused - 7% 
  Ei mäleta – 7% 
 
Uimastiennetustöö 
... ei tähenda ainult illegaalsete uimastite tarvitamise ennetamist. 
Uimastitarvitajate esimene kogemus on tavaliselt seotud alkoholi ja tubaka 
tarvitamisega. 
Uimastiennetus puudutab seega ka legaalseid uimasteid nagu alkohol ja tubakas. 
 
Noorte teadlikkuse tõus ja riskikäitumise vähenemine 
  Koostöövõrgustiku arendamine. 
  Tervisekasvatuse osa tugevdamine. 
  Laste sotsiaalsete oskuste suurendamine. 
  Uimastialase informatsiooni kättesaadavus. 
  Avaliku arvamuse kujundamine. 
  Professionaalsete koolitajate  võrgustiku  loomine. 
 
TEL-võrgustiku tegevusvaldkonnad  
TEL eesmärk on hoida ja tugevdada lapse tervist ning soodustada tema tervislikku 
arengut. Kõik tegevused põimitakse omavahel, haarates kaasa kõik, kes või mis on 
vähegi seotud lasteaiaga. 
Olulised tegevusvaldkonnad: 
  Koostöö arendamine ja tugevdamine erinevatel tasanditel laste ning lasteaia 
personali tervise nimel. 
  Lapse arengule ja tervisele soodsate tingimuste loomine. 
  Lapse arendamine ja tervisliku eluviisi kujundamine. 
 
Sotsiaalsed  tervisemõjurid  
  Varajane areng 
  Vaesus 
  Elamistingimused 
  Sissetulek 
  Haridus 
  Töö ja töötingimused 
  Sotsiaalne sidusus 
  Sotsiaalmajanduslik positsioon 
  Sotsiaalpoliitika 
  Sotsiaalne tõrjutus 
  Sotsiaalne usaldus 
 
Kogukond  
Kogukonna moodustavad inimgrupid, kes on üksteisega mingil tähenduslikul viisil 
seotud, näiteks inimesed, keda seovad ühes  geograafilises  piirkonnas elamisega 
ühised huvid. 
 
Kogukonnatöö 
Kõige tähtsamaks kogukonnatöö aspektiks on, et kogukonna liikmed peaksid aitama 
ühiste huvidega inimestel kokku saada, selgitama, mis on nende vajadused ja koos 
tegutsema nende vajaduste lahendamise suunas. Nad võivad seda teha üheskoos, 
mõeldes välja projekte, mis aitaks sihtgruppi toetada või teha selgitustööd avaliku 
ja erasektori hulgas, otsimaks lahendusi (Payne, M). 
Kogukonnatöö vajalikkus 
  Probleemide ennetamine. 
   Sotsiaalprobleemid  tihti seotud piirkondliku eripäraga, sel juhul vastab 
kogukonnatöö enam piirkonna vajadustele kui tsentraalselt korraldatav 
hoolekanne
  Hoolivus ja turvalisus. 
Lapse õigused 
  Lapsed on inimesed nüüd ja praegu, kelle õiguste tagamiseks ei piisa vaid 
seaduste vasuvõtmisest. Vaja on ka toetavaid tegevusi ja olukorra muutust 
tervikuna. 
   ÜRO  Lapse Õiguste Konvensiooni eesmärk on kaitsta igasuguste tema 
arengule ja heaolule ebasoodsalt mõjuvate riskide eest kõikides 
keskkondades. 
  Sama oluline kui jälgida lapse kohtlemist peres, on pöörata tähelepanu lapse 
kohtlemisele lasteaias, koolis, tervishoiuasutuses ja ühiskonnas laiemalt. 
  Uue Eesti Lastekaitseseaduse tähtsaimaks sammuks on laste kehalise 
karistamise  keelustamine. 
 
Lapsed ja õnnetused – kas paratamatus
Kehaline aktiivsus 
Igasugune skeletilihaste abil  sooritatud  liigutus, mis kutsub esile  energiakulu  üle 
rahulolkutaseme. 
Kogu ööpäevane energiakulu jaotub: 
  Põhiainevahetuseks vajalikuks energiaks (südame, kopsude, aju jt tööks) – 
50-75% 
  Toidu seedimiseks ja kehatemperatuuri säilitamiseks – 7-10% 
  Kehaliseks aktiivsuseks – ca 15% 
Kehalise aktiivsuse mõju lastele 
  Esmatähtis normaalse luustiku kujunemiseks. 
  Soodustab luude kasvamist pikkusesse. 
  Soodustab sirgete jalgade kujunemist. 
  Soodustab õige rühi kujunemist. 
  Soodustab lihaskoe arengut ja lihasjõu  suurenemist
  Suurendab kardiorespiratoorset  võimekust
  Arendab painduvust, lihasvastupidavust, kiirust, tasakaalu. 
  Aitab kaasa  rasvkoe  hulga vähendamisele ülekaalulistel lastel. 
-Sallis jt 1999 
 
Seos  tervisega  

  Tugevad ja hästi funktsioneerivad  elundid
  Nende hea omavaheline koostöö. 
   Füsioloogiline , psüühiline ja sotsiaalne võime säilitada oma sisemine ja 
välimine tasakaal sisemiste ja väliskeskkonnast lähtuvate koormustegurite 
mõju all. 
 
Miks aktiivne  eluvis
  Toetab lapse sotsiaalset, kehalist  ja tunnetuslikku arengut ning tõstab 
elukvaliteeti. 
  Hoiab kontrolli all tervise riskifaktorid. 
  Kinnistub tervisekäitumise mudelina edukamalt varases lapseeas ja 
loodetavasti säilib edaspidises elus. 
 
Lapse vastuvõtlikkus vigastustele 
Lapseea  kehalised ja vaimsed iseärasused: 
  Suurendavad vigastuste saamise ohtu 
  Teevad lapse vastuvõtlikumaks vigastustele 
 
Väikelaps: 
  Puuduvad teadmised, kogemused ja oskused näha ohtu. 
  Ei oska hinnata oma võimeid. 
  Ei õpi teiste vigadest, vaid teeb neid ise. 
  Puudub kriitiline meel esemete ja ainete ohtlikkuse suhtes. 
  Elundkondade ebaküpsus põhjustab toksiliste ainete suuremat imendumist. 
 
Lapse liigutusoskuste kujunemine ja kujundamine: 
  0-2 a. – liigutuste algoskused, reflektoorsed liigutused. 
  2-7 a. – baasmotoorika. 
  8-10 a. – üldise liikumisvalmiduse loomine. 
  11-13 a. – spordialade põhioskuste õppimine. 
  14. a. – spordialade erioskuste õppimine. 
 
Baasmotoorika 
= põhiliikumisvilumused või põhiliikumisviisid. 
  Lokomotoorsed tegevused –  kõndimine , jooksmine, hüppamine, roomamine, 
ronimine , pööramine , keerutamine. 
  Mittelokomotoorsed tegevused – liigutused käte, pea, jalgade ja kerega, 
samuti erinevad asendid. 
  Manipulatiivsed tegevused – kirjutus- ja joonistusvahendite, kääride, 
söögiriistade jms kasutamine, ka põrgatamine, viskamine , püüdmine
 
Soovitus: 
  Iga lapse päevakavas peaks olema vähemalt 1h mõõduka intensiivsusega 
liikumist.  
  Noored, kes juba kujigivõrd liiguvad, peaksid  lisama  veel ½ tundi iga päev.  
  Vähemalt 2 korda nädalas peaks olema kehalisi tegevusi, mis tugevdaksid 
lihaseid, arendaksid painduvust ja mõjuksid hästi luude tervisele. 
Mõisted 
Õnnetus –  ootamatu  ja  ettekavatsemata  sündmus, mis tekitab või mis on 
potensiaalselt võimeline tekitama vigastust. 
Õnnetusjuhtum  – tahtmatu, ettekavatsemata ja äkilise toimega jõud või tegevus, 
mis toob endaga kaasa isiku vigastused. 
Vigastus  – inimese organismi kahjustus, mis tekib mingi energiahulga akuutsest 
ülekandmisest organismile, järsust soojuse, hapniku puudusest või mürgiste ainete 
sattumisest organismi. 
Trauma  – vigastus, mis on tekkinud väliskkeskkona mehaanilise, füüsilise, lokaalse 
toimega keemilise või psüühilise  iseloomuga  tegurite toime tagajärjel. 
Õnnestused, vigastused,  traumad  
Vigastuse all mõistetakse organismi füüsilist kahjustust või hävingut, mis tekib 
(akuutse) mehaanilise, keemilise, termilise  või mingi teise keskkonna-energia 
toimel, mis ületab organismi vastupanuläve, aga ka organismi eluks vajalike ainete 
(hapnik, soojus) puudujäägist väliskeskkonnas ning mürgina toimivate ainete 
(alkohol, vingugaas) akuutsest toimest organismile. 
Vigastus võib tekkida tahtmatult ehk õnnetuse läbi või tahtlikult, enesele või 
teistele suunatud vägivalla tagajärjel. 
Mõiste „vigastus“ on võrdväärne sõnaga „trauma“ (kr.keeles „vigastus“ võ „ haav “). 
Trauma mõistet kasutatakse kliinilises meditsiinis, ennetusmeditsiinis kasutatakse 
mõistet „vigastus“. 
Vigastus tähendab tervise kahjustust, vigastatud  inimene on haige ja võib vigastuse 
tõttu ka surra. 
Vigastusliigid 
   Mürgitus , sh alkoholi- ja ravimimürgitus. 
  Vigastus sõidukiõnnetustest ehk transpordil tekkinud vigastus, sh 
liiklusvigastus, vigastus tule ja vingugaasi toimel. 
   Põletused
  Uppumine. 
   Mehaaniline  lämbus (võõrkeha, toidutüki või maosisu hingamisteedesse 
aspireerimisest või varingu alla jäämisest). 
  Külmumus. 
  Kukkumine. 
  Vigastus elektrivoolu toimel. 
 
Milleks investeerida vigastuste ennetamisesse? 
  Vigastused on peamised surmapõhjused 5-44aastaste seas. 
  Suured sotsiaalsed kulud (Norra – 19% GDP tahtmatute vigastuste kulu) 
  Tohutu  potensiaal  ennetuseks – 500 000 surma aastas, olenemata, kui kõik 
riigid oleksid turvalisemad. 
  Efektiivsed ennetusmeetodid on olemas. 
  See on teostatav – mõned Euroopa riigid kuuluvad maailma kõige 
turvalisemate maade hulka. 
Moodulid 
  Kukkumised, põletused, uppumised, mürgistused
  Laste ja  eakate   väärkohtlemine
  Liiklusvigastused. 
  Seksuaalne vägivald. 
  Suitsiidid. 
  Vigastuste põhiprinsiibid. 
 
Haddon´i 10 peamist strateegiat 
1.  Ennetada ohu tekkimist. 
2.  Vähendada ohu suurust. 
3.  Vältida olemasoleva ohu valldandumist. 
4.  Muuta ohu vallandumise määra või ruumilist jaotust selle allikast. 
5.  Eraldada ajas ja ruumis oht ja objekt, mida on vaja kaitsta. 
6.  Eraldada oht ja kaitstav objekt  materjaalse  tõkke abil. 
7.  Muuta ohu asjakohaseid põhiomadusi. 
8.  Muuta kaitstav objekt ohust tekkiva kahju suhtes vastupidavamaks. 
9.  Tegutseda kiiresti ohu avastamisel ja/või kõrvaldamisel. 
10.  Stabiliseerida, parandada ja rehabiliteerida kahju objekt. 
 
Haddon´i maatriks lapseea mürgistuste riskitegurite kohta 
Sündmusele eelnev: 
  Laps 
  Tegur 
  Füüsiline keskkond 
  Sotsiaalmajanduslik keskkond 
Sündmus 
Sündmusele järgnev 

Täiskasvanute õppimine 
  On kõrgelt motiveeritud, kui neil tuleb lahendada personaalseid või tööga 
seotud probleeme. 
  Soovivad õpitut rakendada, tihtipeale koheselt. 
  Soovivad säilitada või isegi tõsta oma enesehinnangut. 
  On mures detailide pärast. Ka väiksemad aspektid peavad olema kooskõlas 
eelnevalt õpituga. 
  Vihkavad passiivselt pika perioodi vältel istumist. 
  Ei suuda aktsepteerida infot, mis on vastukäiv või vastandub nende väärtuste 
ja tõekspidamistega. 
  On ammutanud rikkalikult infot oma elukogemustest. 
 
Näited joobega seotud traumadest 
   Purjus , sai autolt löögi, juhtunut  ei mäleta. 
  Lõi sõbrannat käega, nüüd ranne valutab ja  turses
  Juhtunust 2 versiooni,  patsient  ei soovi politseid; alguses sai kakluse käigus 
kannatada, hiljem kukkus. 
  Alkoholijoobes jooksis üle tee ( arvas , et jõuab enne autot). Löök tabas 
vasakut  puusa , libises üle autokapoti sõiduteele. 
Mis juhtus 7-9aastastega? 
  Jalgratta kokkupõrge mootorrattaga, laps kukkus rattalt ja libises asfaldl 
  Nähes  bussi , jooksis  punasega  üle tee keeravale autole ette 
  Jooksis punasega üle  Vilde  tee ja kukkus vastu sõiduautot, mis pööras 
Mustamäe teelt Vilde teele. Autolöögist kukkus (istus) maha, siis tõusis kohe 
püsti ja jooksis edasi. 
  Bussi ja auto kokkupõrge – bussi pidurdamise ajal laps kukkus. 
  Laps jäi auto alla, vasaku sääre alumises kolmandikus lahtine  luumurd
labajalg naharibadega jala küljes, patoloogiline liikuvus ka reie piirkonnas; 
kuidas juhtus – ei mäleta. 
  Trennis, spordisaalis ja koolikoridoris jooksid ja põrkasid peadpidi kokku. 
  Batuudil hüpates nikastas jalga. 
  Sai  palliga  vastu nägu. 
  Kehalise kasvatuse tunnis tegi saltot ja kukkus  selili
  Patsient oli koolis, kaasõpilane lükkas teda ja ta kukkus selja peale. 
  Sai jalaga alakõhtu, tekkis veritsus. 
  Lapse sõnul lükkasid tüdrukud ta koolitunnis mäest alla, laps kukkus, lõi pea 
ära ja vigastas ühte sõrme; peale seda löödi jalaga vastu vasakut põlve. 
  Suur poiss  viskas  tüdruku vastu jääd. 
Kukkusid: 
  Trepist  
  Puu otsast 
  Batuudil käe peale 
  Kiviaia otsast  orgi  otsa  
  Mängumaja katuselt vastu kõrvalseisva laua äärt 
  Koerakuudi otsast 
  Turnimisredelitelt 
  2m kõrguse  riiuli  pealt 
  Uisutamisel peaga vastu jääd 
  Koolis vastu  trepikäsipuud  ja radiaatorit 
  Sõites tõukerattaga, rulaga, rolleriga, jalgrattaga , rulluiskudel 
Libisesid: 
  Koolis märjal põrandal 
   Ujulas  (kukkus paga vastu basseini serva) 
  Veekeskuses (kukkus peaga vastu põrandat) 
  Kodus  vannist  tulles (lõi pea vastu seina)   
 
 
Traumad vägivalla tõttu (10-14 a.) 
  Tungiti kallale õhtul maja ees. 
  Löödi peaga vastu nina; sai jalalöögi vastu lõuga. 
  Teine koolipoiss peksis tänaval käte ja  jalgadega  näkku ja kõhtu. 
  Laps sai tänaval oma tuttavate käest peksa. 
  Ema  elukaaslane  andis paksu rihmaga peksa,  
kuna sai koolis kahe. Vigastused üle keha. 
 
Sporditraumad (10-14 a.) 
  Võimlemistunnis libises rööbaspuudelt 
  Sõrm jäi jõusaalis lindi vahele. 
  Maahokit  mängides  jooksid omavahel peadpidi kokku. 
  Kukkus rattaga trikke tehes. 
  Jalgpall, rula, uisutamine , suusatamine. 
 
Kukkus, pähe, peaga ja peale 
  Sõitis mäest alla peaga vastu seina. 
  Üks poiss viskas teisele portfelli vastu pead. 
  Keldris ronides jäi pea seina ja veetoru vahele. 
  Kukkus peaga vastu seisvat trolli. 
   Tool  kukkus 1,5m kõrguselt pähe. 
  Patsiendi peale kukkus hobune. 
  Jäi langeva puu alla. 
  Kukkus  poni  seljast. 
  Kukkus kiigelt, mängumaja otsast. 
 
Osalemine liiklusõnnetustes (10-14 a.) 
  Auto rullus üle katuse, laps oli juhi kõrvalistmel. 
  Poiss sõitis mootorrattaga ning põrkas ristmikul sõiduautoga kokku. 
  Põrkas teed ületades kokku trammiga. 
  Rolleri tagaistmel sõites põrkas autoga kokku. Lendas  vastu auto esiklaasi. 
  Jooksis üle tee, sai autolt löögi ja lendas kapoti peale. 
 
Veel näiteid traumadest... 
  Vigastas puuoksaga silma, silmast verejooks , ei näe. 
   Rakett  lendas silma. 
  Lõikas käel veenid läbi (konflikt  sõbraga ). 
  Tegi endale saumikseriga jäätisekokteili, püüdis seda suuga  puhastada , kui 
mikser kogemata tööle läks. 
  Vasaku käe  pöial  jäi ukse vahele, sõrme otsast tuli tükk ära. 
  Tantsimise ajal tegi  ettepoole  salto ja kukkus peaga vastu põrandat. 
 
15-18aastastega juhtunud õnnetused 
  Sai praktikal elektrilöögi, pärast mida tekkis sees  värin . Mõlema käe kahel 
sõrmel põletusjäljed. 
  Sai majaomanikult, kes soovis rünnata teist meest, noahaava. 
  Võõras koer hüppas  üle tara, hammustas säärest ning hüppas oma  aeda  
tagasi. 
  Sai tantsutrenni ajal jalaga vastu otsmikku. 
  Patsient kukkus sõbra õlgadelt treppide peale selili maha. 
  Neiu oli tarvitanud veini ja kukkus tänaval peaga vastu maad. 
  Patsient hüppas teise korruse aknast lumehanges asuva  suusakepi  otsa. 
  Kõndides kukkus kubemega vastu posti. 
  Kelgutades sõitis seljaga vastu posti. 
 
Mis tüüpi vigastused? 
  36% peavigastusi 
  31% jalavigastusi 
  24% käevigastusi 
  Põletused 
  Muude piirkondade põrutused ja vigastused 
  Surmajuhtumeid 2011. a. traumakutsetel kooliealistega polnud. 
  Paljud õnnetused on potensiaalselt ohtlikke või invaliidistavaid vigastusi 
tekitavad 
 
Kuna traumatekke põhjuseks võib olla  teadmatus  põhjustest ja tagajärgedest, siis 
on oluline neid tundma õppida ja enesele teadvustada. 
Riski märkamine ja turvalisuse tagamine  elukeskkonnas  on meie endi teha. 
Haiglaravi vähemalt 7 päeva 
4 aasta jooksul oli 233 (6%) vigastustega last haiglaravil vähemalt 7 päeva. 
  Luumurrud (92; 39%) ja põletused (82; 35%) moodustasid neist kolmveerandi. 
  Kõik põletused (82) toimusid kodus: 
-  72 oli vanuses 0-4 
-  33 juhul (40%) oli põhjuseks pealetõmmatud kuuma vedelikuga tass  
või kruus 
  30 luumurdu oli vanuses 0-5 
-  22 neist juhtus kodus 
 
Liikluskasvatus 
Laste liikluskasvatuse kord 
  Laste liikluskasvatus on õpetamisel ja teavitamisel põhinev lapse 
liiklusohutusalaste hoiakute kujundamine ja käitumise mõjutamine ning 
liiklusoskuste arendamine. 
  Eesmärk: kujundada üksteisega arvestavaid liiklejaid, kellel on ohutu 
liiklemise harjumused, oskus tajuda liikluskeskkonda ning hoiduda käitumast 
teisi liiklejaid ohustavalt ja  liiklust  takistavalt, teadmised ja oskused 
toimetuleku toetamiseks. 
  Liikluskasvatust viivad läbi ja valmistavad lapsi ohutuks liiklemiseks ette 
lapsevanem , seaduslik esindaja, lasteasutused, koolid ja muud  pädevad  
asutused. Õpetajad juhendavad lapsevanemaid, kuidas lastele ohutut 
liiklemist õpetada. 
  KOV loob eelarvevahendite olemasolu korral võimalused ja tingimused 
liikluskasvatusalaseks tegevuseks. 
Õpetajate liikluskasvatusalane ettevalmistamine 
  §7 õpetajate liikluskasvatusalane ettevalmistamine: 
-  Õpetajate koolituse, sealhulgas liikluskasvatuse ettevalmistamise 
nõuded kehtestatakse „Eesti Vabariigi Haridusseaduse“ §5 lõike 2 
punkti 7¹ alusel. 
Isikuomadused  mõjutavad hoiakuid ja käitumist 
  Riskeeriv käitumine on kõige püsivamalt seotud impulsiivsusega. 
  Impulsiivsuse mõõtmiseks kasutatakse erinevaid skaalasid: 
-  Uudsusejanu 
-  Elamustejanu 
-  Seiklusjanu 
-   Hüperaktiivsus  
-  Mõtlematus 
-  Pidurdamatus 
- Eensoo, D. 2008 
 
2009 a.  2010 a.  2011 a.  2012 a. 
Liiklusõnnetuste arv, milles said kannatada 
204 
191 
225 
185 
lapsed 
Neis  hukkunud  lapsi 




Neis vigastatud lapsi 
213 
203 
257 
199 
Kannatanud lapsi kokku 
219 
204 
261 
200 
Kannatanud laste osakaal kõigist 
10,78 
11,34 
13,20 
11,16 
kannatanutest (%) 
 
Kooliõpilaste kogemused alkoholiga enesehinnangu alusel 1996-2007 
a. ja Tallinna Lastehaigla andmed 2009 a. 
  Laste ja noorukite alkoholi tarbimine on alati ohtlik. 
  Ei ole olemas alkoholi tarbimise limiiti 
Vasakule Paremale
Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #1 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #2 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #3 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #4 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #5 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #6 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #7 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #8 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #9 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #10 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #11 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #12 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #13 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #14 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #15 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #16 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #17 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #18 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #19 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #20 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #21 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #22 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #23 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #24 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #25 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #26 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #27 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #28 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #29 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #30 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #31 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #32 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #33 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #34 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #35 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #36 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #37 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #38 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #39 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #40 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #41 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #42 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #43 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #44 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #45 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #46 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #47 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #48 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #49 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #50 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #51 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #52 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #53 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #54 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #55 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #56 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #57 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #58 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #59 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #60 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #61 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #62 Laste tervis-lastekaitse-terviseedendus #63
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 63 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2016-05-18 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 71 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor R37U Õppematerjali autor
TLÜ Terviseedendus ja pediaatria loengumaterjalid

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
16
doc

Terviseedendus

Kordamisküsimused lastehaiguste, tervisedenduse ja lastekaitse kohta 1. Kuidas iseloomustate tervist? Tervis on inimese või rühma suutelisus saavutada oma eesmärke ja rahuldada vajadusi, tulla samas toime ka keskkonnaga ja seda vajaduse korral muuta. Tervis on füüsilise, vaimse ja sotsiaalse heaolu seisund. 2. Millised on lapse tervise dimensioonid? Füüsiline tervis ja heaolu Sotsiaalne kompetentsus Emotsionaalne küpsus Kognitiivsed ja keeleoskused Kommunikatsioonioskused ja üldised teadmised 3. Kuidas teete tervisedendust lasteaias? I Koostöö arendamine ja tugevdamine erinevatel tasanditel laste ning lasteaia personali tervise nimel. II Lapse arengule ja tervisele soodsate tingimuste loomine. III Lapse arendamine ja tervisliku eluviisi kujundamine.

Lapse tervise edendamine
thumbnail
2
doc

Terviseedendus, lapse õigused eksami kordamisküsimused/vastuse d

ennetusvõimalusi - eesmärk: hoida ära 30. Abi ninaverejooksu korral- Pane kannatanu 1. Kuidas iseloomustate tervist? Tervis kaariese teke: jälgimine alates 6. elukuust; ettepoole kummargil istumisasendisse. Palu on: füüsiline, psüühiline ja sotsiaalne heaolu., rinnapiimatoit; luti liigne kasutamine; õhtune kannatanut ninasõõrmed verehüübest tühjaks on seotud aja, asukoha ja vanusega., haiguse magus tee lutipudelist; meevee andmine nuusata. Suru verdjooksev ninasõõre 10-20

Tervise edendus
thumbnail
29
doc

Pediaatria

kujundamine, tervist toetava elukeskkonna sihipärane arendamine. Eesmärgid: töötajate tervise ja töövõime kaitsmine, säilitamine, toetamine, parandamine, taastamine, haiguste (s.h kutsehaiguste) ennetamine, enneaegse ja varajase pensioniseerumise edasilükkamine. 3. Tervisekasvatuse sisu lasteaias. Tervise üle võib arutleda ja talle ka hinnanguid anda järgneva kuue valdkonna kaudu: (Lepik, 2007) Kehaline ehk füüsiline tervis. Seda tervise valdkonda peetaksegi sageli tervise peamiseks näitajaks, sest tervisele vastandatakse haigust. Kui ükski elund ei valuta, jäse ei ole katki või keha temperatuur on 36° ja 37° C vahel, siis on inimene terve. Kehalist tervist tugevdavad spordiga tegelemine, tervislik toitumine, oskus hoiduda vigastustest ja haigustest. (Lepik, 2007) Emotsionaalne tervis. Inimese heaolu sõltub väga palju tema meeleolust. Meeleolu

Pediaatria
thumbnail
33
rtf

Uurimustöö Laps-Vägivallaohver

"Õrnust ei saa inimestesse sisse peksta. Välja küll." Benjamin Hoff Läbi aegade on mistahes koosluse nõrgemaid liikmeid alati väärkoheldud ja nii on ühiskonnas üheks kaitsetumaks minoriteediks lapsed, kes oma arengulise ebaküpsuse tõttu ei ole ise võimelised oma õiguste eest seisma. Ühiskonna suhtumist lapse väärkohtlemisse on kujundanud dogma, et lapsed on oma vanemate omand ja neid võib mistahes viisil kasutada, saavutamaks oma eesmärki- heaolu. Viimastel aastatel on laste väärkohtlemisele kui sotsiaalsele probleemile hakatud enam tähelepanu pöörama, seda on teinud nii erialaspetsialistid kui ajakirjandus. Laste väärkohtlemine on meie ühiskonnas suhteliselt karistamatu nähtus. Kriminaalasi algatatakse alles siis, kui lapsele on tekitatud raske või üliraske kehavigastus, või juhtum on lõppenud lapse surmaga. Emotsionaalne ja psühholoogiline vägivald lapse suhtes on meie seadustes sanktsioneerimata.

Ühiskond
thumbnail
36
pdf

Koolilaste tervis ja selle edendamine ühtses koolitervise süsteemis

Tallinna Ülikooli Haapsalu Kolledž KOOLILASTE TERVIS JA SELLE EDENDAMINE ÜHTSES KOOLITERVISE SÜSTEEMIS Kädi Lepp Haapsalu 2010 KOOLILASTE TERVIS JA SELLE EDENDAMINE ÜHTSES KOOLITERVISE SÜSTEEMIS Autor: Kädi Lepp Keeletoimetaja: Victoria Parmas Autoriõigus: Kädi Lepp, 2010 Autoriõigus: Tallinna Ülikooli Haapsalu Kolledž, 2010 ISBN ISBN 978-9949-463-02-2 Tallinna Ülikooli Haapsalu Kolledž Lihula mnt 12 90507 Haapsalu www.hk.tlu.ee 2 Sissejuhatus Laste ja noorte tervisele ja heaolule avaldab mõju bioloogiliste, kultuuriliste, sotsiaalsete,

Psühholoogia
thumbnail
11
doc

Tervisedendus, pediaatria, lastekaitse

Tervisedendus, pediaatria ja lastekaitse. EKSAM 12.01 1. Kuidas iseloomustate tervist? · Tervis on füüsiline, psüühiline ja sotsiaalne heaolu · Tervis on seotud aja, asukoha ja vanusega · Tervis on haiguse puudumine · Tervis on inimese või rühma suutelisus saavutada oma eesmärke ja rahuldada vajadusi, tulles samas toime ka keskkonnaga ja seda vajaduse korral muuta. 2. Millised on lapse tervise dimensioonid? · Füüsiline tervis ja heaolu · Sotsiaalne kompetentsus · Emotsionaalne küpsus · Kognitiivsed ja keeleoskused · Kommunikatsioonioskused ja üldised teadmised 3. Kuidas teete tervisedendust lasteaias?

Tervisedendus, pediaatria, lastekaitse
thumbnail
4
docx

Liikumine alusahriduses

püüdmine, veeretamine, löömine, põrgatamine jm. ja päkkadel, nägu allapoole, keha sirutatud Toenglamang küünarvartel – lamang toengus 3. NIMETA MOTOORIKA ARENGU ETAPID. Algetapil kujuneb välja 2 - 3 aastaste laste küünarvartel ja päkkadel, nägu põhiliigutusoskuste teatav tase, kuid liigutused ei ole veel rütmilised ja koordineeritud; Põhietapil 3 - 5

Alusharidus
thumbnail
5
docx

Tervisekasvatus lasteaias

Lasteaias on oluline, et kõik tegevused oleksid mängulised ja kaasahaaravad justkui seiklus. Õuesõpe võib olla väga liikuv ja põnev kui tund sääraselt ette valmistada. Näiteks erinevaid metsaradasid kujundada seikluslikuks õpperajaks või viia läbi lihtsaid koos orienteerumisi. Siseruumides võiks korraldada tantsulabori tunde, kus rõhk on keha tunnetamisel läbi vaba liikumise erinevate rütmide saatel. Sama palju kui füüsiline heaolu, vajab tähelepanu ka lapse emotsionaalne tervis. Lapsed on väga stressitundlikud, sest nende emotsionaalne aju on tugevasti ratsionaalsest mõistusest üle. Samas elavad nad oma emotsioone ka rohkem välja. Tunnete mõistmise oskuse omandab laps eeskätt perekonnas, teisalt mõjutab tunnete arengut kogu sotsiaalne keskkond, kus laps oma päevad veedab. Tundehariduse kujunemisel on pere kõrval kindel roll lasteaia õpetajal ning kogu lasteasutusel. Selleks, et soodustada emotsionaalset õppimist, tuleks aidata lapsel tunnetada oma keha

Pediaatria ja terviseõpetus




Meedia

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun