Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
✍🏽 Avalikusta oma sahtlis olevad luuletused! Luuletus.ee Sulge

"natos" - 51 õppematerjali

natos on partnerlus Ameerika Ühendriikidega ja teiste liitlastega Eesti jaoks oluline julgeolekutegur. NATO ja Euroopa Liidu laienemisega on oluliselt suurenenud Euro-atlandi regiooni julgeolek ja stabiilsus.
thumbnail
2
docx

Lihtne ja loogiline kokkuvõte NATO-st

NATO · PõhjaAtlandi lepingu organisatsioon ehk NATO on sõjaline allianss · Loodi 4.aprill 1949 Washingtonis · 12 asutajariiki: Belgia, Holland, Itaalia, Island, Kanada, Taani, USA, Suurbritannia, Portugal, Norra, Prantsusmaa, Luksemburg · Alates 1.aprillist 28 liikmesriiki PõhjaAtlandi lepingut võib nimetada ka Washintongi lepinguks. Kõige tähtsam on 5.artikkel, mille ülesanne on kindlustada ja kaitsta poliitilisi vabadusi ja vajadusel kaitsta sõjaliste vahenditega liikmesriikide julgeolekut ja vabadust. Washingtoni leping: · Pani aluse kollektiivkaitsele, mis tähendab, et kui ühte riiki rünnatakse, siis ka kõik teised liikmesriigid võtavad seda, kui rünnakut · Ühiskaitse põhimõte toetub ÜRO harta 51.artiklile, mis lubab riike ennast kaitsta, kui rünnak on relvastatud ja ÜRO abi ning väed pole veel saabunud. Eesti ja Nato 1996 Eesti j...

Ühiskond → Ühiskond
3 allalaadimist
thumbnail
5
rtf

Eesti ja nato

Ühiskond Iseseisev töö " Eesti ja NATO " Keit Kaal MO10 Tartu 2013 1)Eesti on NATO liige 29. märtsist 2004. Aktiivne liikmelisus NATOs jääb Eesti julgeoleku- ja kaitsepoliitika pikaajaliseks strateegiliseks prioriteediks, kuivõrd võimaldab tulemuslikult osaleda rahvusvahelises julgeolekukoostöös ning kõige otstarbekamalt tagada Eesti riigi kaitse. Eesti julgeolek on tänu liikmelisusele NATOs ja Euroopa Liidus paremini kindlustatud kui kunagi varem, kuivõrd NATO ja EL aitavad tagada Eesti rahvusvahelise seisundi stabiilsuse ja integreerituse demokraatlikusse läänemaailma. Liikmelisus NATOs kindlustab

Ühiskond → Ühiskond
8 allalaadimist
thumbnail
13
doc

NATO

NATO Koostaja: Kristina Pau Juhendaja: Helle-Mai Luts Rühm: P3e 2009 SISUKORD 1.Eesti NATOS 2.Eesti riigikaitse juhtimine 3.Kaitsevägi 4.Eelarve 5.Kaitseinvesteeringud 6.NATO investeeringud 7.Kaitseplaneerimine 8.Rahvusvahelised operatsioonid EESTI NATOS Eesti on astunud julgeolekuruumi mida nimetatakse NaTOks.Nato põhimõteks on,et kui kasvõi ühe liikmesriigi juleolek on ohus siis on ohus ka teised rigid. Iga liikmesriik on kohustatud NATO asutamisdokumendile,Washingtoni lepingule alla kirjutades jagama teistegakollektiivset kaitse riske ja kohustusi ja ka sellest tulenevaid hüsvisi. Tänases tegevuses lähtub NATO nii alusaktidest kui ka NATO Strateegilisest Kontseptsioonis kirjeldatud juhistest.

Ajalugu → Ajalugu
41 allalaadimist
thumbnail
2
pdf

Euroopa riikide kuuluvus ELi, NATOsse, Schengenisse ja euro.

EL NATO Schengen Euro 12 Albaania - + - - 3 Andorra - - - - 20 Austria + - + + 25 Belgia + + + + 17 Bosnia ja - - - - Hertsegoviina 13 Bulgaaria + + - - 34 Eesti + + + - 2 Hispaania + + + + 26 Holland + + + + 18 Horvaatia - + - - 28 Iirimaa + - - + 29 Island - + + - 6 Itaalia + + + + 15 Kosova - - - - 10 Kreeka + + + + 46 Küpros + - - + 36 Leedu + + + - 21 Lichtenstein - - - - 24 Luksemburg + + + + 35 Läti + + + - 14 Makedoonia - - - - 9 Malta + - + + 43 Moldova - - - - 5 Monaco ...

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
125 allalaadimist
thumbnail
13
pptx

Taliban

Taliban Ragnar Laak, Kelli Niitsoo, Maria-Helena Raja, Kristina Baranova, Daniel Sei Sunniitide liikumine Algas 1994. Talibani lõid 30 üliõpilast. Taliban ­ üliõpilane. 1996 vallutasid Kabuli. 2001 aasta kukutati USA poolt. Talibani tagasitulek Liikumine reorganiseerus aastal 2004. Liikumise juht Mohammad Omar. Talibani toetas Pakistani luureteenistus. 2006 arreteeriti Mulla Sakhi Dad. lõhkeainete hankimise ja enesetaputerroristide organiseerimise eest, kes oli ka Omari sekretär. Muhammad Omar 2009 raketirünnak Kabulile (12 raketti). Enne valimisi (2009) korraldas rünnakuid ja ähvardas valimisest osa võtvat rahvast. Jaanuaris 2010 avaldas ajaleht Guardian teate, mille kohaselt ,,Talibani komandörid pidasid salakõnelusi ÜRO ametnikega, et arutada rahutingimusi ehk "kõneleda kõnelustest,,. Taliban Pakistanis Ideoloogia hakkas Pakistanis ...

Ajalugu → Ajalugu
6 allalaadimist
thumbnail
1
doc

Euroopa lõiming

äraelamiseks; enamik sotsiaalturva väljamakseid on seotud palgatasemega; oluliseks peab euroopa liit ka tervisekaitse ja ­ ohtuse nõuete täitmist töökohtadel ; ja ka meeste ja naiste võrdõigust. Euroopa integratsiooniks ehk lõiminguks nim. kõiki euroopa riikide vahel aset leidvaid lähenemisprotsesse . Nato ( põhja atlandi lepingu organisatsioon ) asutati 1949. a ja on loodud julgeoleku suurendamiseks eeskätt sõjalise koostöö kaudu. NATOs kehtib kollektiivse enesekaitse põhimõte, seetähendab et rünnakut ühe liikmesmaa vastu käsitletakse kui relvastatud kallaletungi kõigile liikmesmaadele. Haagi rahvusvaheline kohus käsitleb riikidevahelisi tüliküsimusi , kohtusse võib asja anda see riik, kes ei suuda teisega jõuda rahuldavale kokkuleppele . ( nt bosnia sõja ja eesti-läti merepiiri küsimused ) Euroopa inimõiguste kohtu poole tohib üksikisik või kodanikuühendus pöörduda seejärel ,

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
28 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Referaat Scoutspataljonist

iseseisvaks lahingutegevuseks võimeline kiirreageerimisvõimekusega manööverüksus. Scoutspataljon koosneb elukutselistest kaitseväelastest ja asub Paldiskis. Scoutspataljon on valmis kaitsma Eesti Vabariigi iseseisvust, rahvast ja demokraatlikku riigikorda ning on abiks katastroofide korral Eesti piires. Scoutspataljon on valmis osalema NATO, ELi ja ÜRO poolt juhitavatel rahvusvahelistel operatsioonidel ning rahvusvahelistel õppustel, esindades Eestit NATOs teiste liikmesriikidega võrdse partnerina. Scoutspataljoni põhiülesanneteks on: · Reservüksuste ettevalmistamine ajateenijate väljaõppe kaudu · Väljaõppe administratiivne ja tagalatoetus · Sõjaaja ja reservüksuste formeerimise ettevalmistamine ja läbiviimine · Luureinformatsiooni kogumine ning selle töötlemine ja analüüsimine Scoutspataljoni ülem on alates 2006. aastast major Aivar Kokka. Pataljoni ülem aastatel 2005 - 2006 oli kolonelleitnant Indrek Sirel.

Sõjandus → Riigikaitse
18 allalaadimist
thumbnail
20
odt

TÄHTSAMAD RAHVUSVAHELISED ORGANISATSIOONID

1952. aastal liitusid organisatsiooniga Kreeka ja Türgi 1955. aastal Saksamaa 1982. aastal Hispaania 1999. aastal Poola, Tšehhi Vabariik ja Ungari. 2004. aastal said liikmeteks Bulgaaria, Eesti, Leedu, Läti, Rumeenia, Slovakkia ja Sloveenia, kes 29. märtsil 2004 deponeerisid NATOga liitumisdokumendid USA rahandusministeeriumis. 2009. aastal said liikmeteks Albaania ja Horvaatia. (Välisministeerium 2010) 2.2 Eesti ja NATO Eesti on NATO liige 29. märtsist 2004. Aktiivne liikmelisus NATOs jääb Eesti julgeoleku- ja kaitsepoliitika pikaajaliseks strateegiliseks prioriteediks, kuivõrd võimaldab tulemuslikult osaleda rahvusvahelises julgeolekukoostöös ning kõige otstarbekamalt tagada Eesti riigi kaitse. Eesti julgeolek on tänu liikmelisusele NATOs ja Euroopa Liidus paremini kindlustatud kui kunagi varem, kuivõrd NATO ja EL aitavad tagada Eesti rahvusvahelise seisundi stabiilsuse ja integreerituse demokraatlikusse läänemaailma

Ühiskond → Ühiskond
18 allalaadimist
thumbnail
1
odt

Eesti julgeolekuriskid

riiki. Erinevalt tavalisest inimesest ei ole narkomaan enamasti võimeline riigile makse maksma aga siiski vajab arstiabi ja korrakaitsjate pidevat valmisolekut. Sama kehtib ka kurjategijatega. Võimalikest ohtudest rääkides on ka muidugi sõda ja sõjaline tegevus suur julgeolekurisk, aga seda võib vältida või lihtsalt vähem karta kui teisi ohte, sest suurt osa eesti julgeolekus määravad kindlasti Euroopa Liit ja NATO. Tänu sellele, et Eesti on NATOs kaitseb meid ka USA nagu ütles President Obama oma külaskäigul Tallinnas. Muidugi ka Eesti enda riigikaitsel on suur osa Eesti julgeoleku tagamisel Riigikaitse tagab valmisoleku võimalike sõjaliste ohtude tõrjumiseks ja Eesti Vabariigi territoriaalse puutumatuse. Eesti julgeolek saab kindlalt järk-järgult paremaks ja tugevamaks, Eesti on alles noor riik ja Eestil on veel palju ruumi areneda. Hetkelise hinnangu järgi võib kindlalt õelda, et Eesti julgeolek

Kirjandus → Kirjandus
11 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Majandusühendused

El - Euroopa Liit ­ European union - - Austria ,Belgia ,Bulgaaria, Küpros ,Tsehhi Vabariik ,Taani , Eesti, Some ,Prantsusmaa ,Saksamaa ,Kreeka ,Ungari ,Iirimaa ,Itaalia ,Läti ,Leedu ,Luksemburg ,Malta,Madalmaad ,Poola ,Portugal ,Rumeenia ,Slovakkia ,Sloveenia ,Hispaania ,Rootsi ,Ühendkuningriik ; tagada elanikele rahu, heaolu ja stabiilsus; El Ülesanne : Ühendada Euroopa maailmajagu; tagada inimestele turvaline elu; soodustada tasakaalustatud majanduslikku ja sotsiaalset arengut; lahendada globaliseerumise probleemid ja säilitada Euroopa rahvaste mitmekesisus; toetada eurooplaste ühiseid väärtusi, nagu säästev areng, rikkumata keskkond, inimõiguste austamine ja sotsiaalne turumajandus. Asean ­ Kagu ­Aasia maade assotsiatsioon ; Association of Southeast Asian Nations ; brunei darassalam , cambodia , Indoneesia , laos , Malaysia , Myanmr , Philippines , Singapore , Thailand , Vietnam . Eesmärk on Kagu-Aasia maade majandusliku, sotsiaalse...

Geograafia → Geograafia
14 allalaadimist
thumbnail
2
doc

NATO

NATO ehk Põhja-Atlandi Lepingu Organisatsioon on sõjaväeline allianss, millele pandi alus 4. aprillil 1949 Põhja-Atlandi lepingu ehk Washingtoni lepinguga. Alates 29. märtsist 2004 on NATO liikmeid 26: · asutajad: Ameerika Ühendriigid, Belgia, Holland, Island, Itaalia, Kanada, Luksemburg, Norra, Portugal, Prantsusmaa, Suurbritannia ja Taani · 1952 liitusid Kreeka ja Türgi · 1955 liitus Saksamaa LV · 1982 liitus Hispaania · 1990 laienes NATO endise Saksa DV alale · 1999 liitusid Poola, Tsehhi ja Ungari · 2004 liitusid Eesti, Bulgaaria, Leedu, Läti, Rumeenia, Slovakkia ja Sloveenia. POLIITILISED EESMÄRGID Põhja-Atlandi Liit kujutab endast transatlantilist partnerlust NATO Euroopa liikmete ning Ameerika Ühendriikide ja Kanada vahel, mille eesmärgiks on saavutada rahu ja stabiilsus kogu Euroopas. Alliansi Euroopa ja Põhja-Ameerika liikmete partnerluse eesmärgid on eelkõige poliitilised, nende ...

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
32 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Mõtteid presidendi kõnest 2013

Kõne algab mõttega, et me oleme liialt kaua otsinud probleemide põhjust minevikust nagu mõni endine koloonia, kellele on ülekohut tehtud. Meile meeldib end võrrelda naabritega, nii heas kui ka halvas ning pidev võrdlusmoment ainult võimendab tegelikkust. Kuid kui me tahame end võrrelda, siis võime teha seda riikidega, kellele vabadus ja demokraatia on iseenesestmõistetav. Veel lisas president, et me ei pea kartma lähiajaloo kordumist, sest meil on palju partnereid nii NATOs kui ka Euroopa Liidus. Kuigi terve maailm alles toibub suurest majanduskriisist, siis erinevalt paljudest Euroopa riikidest Eestis majandus kasvab. President tunnistas, et mõistab, et need, kellele teeb muret igapäevane majandamine ei saagi rõõmustada makromajanduslike näitajate üle. Samuti ütles ta ausalt, et ei tea kiiret lahendust antud olukorrale, kuid tõdes, et peame koos leidma leevendavaid asjaolusid.

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
1 allalaadimist
thumbnail
2
odt

Sise- ja välisjulgeolek

Samuti ei arvata, et Eesti riigi sisejulgeolekut ohustaks praegu immigratsioon vaesematest riikidest ja rassism. Eesti ei tule ohtudega toime.Enam- vähem rahuldavaks hindavad eksperdid valmisolekut ennetada liiklusõnnetusi ja infotehnoloogilisi ründeid.Täiesti saamatud ollakse Eestis aga nende arvamusel sisejulgeoleku põhiohuallikate ­ narkomaania, nakkushaiguste ja organiseeritud kuritegevuse ennetamisel. Praegu on Eesti välisjulgeolek kaitstud ja seda eelkõige meie osalemisega NATOs, vähemal määral ELis. Seetõttu on otstarbekas tõsta Eesti elanikkonna püsimajäämise nimel riigieelarvest osa kaitseministeeriumile ette nähtud summadest sotsiaalministeeriumile, et mingilgi määral tõkestada plahvatuslikku narkomaania ja aidsi levikut. Olen kuulnud inimesi rääkimas,et Eesti riiki on mõtetu teenida . Suht variserlik on pugeda vabanduste taha, et mul pole selleks aega ja ma ei näe sellel mõtet aga

Sõjandus → Riigikaitse
17 allalaadimist
thumbnail
1
odt

Tsivilisatsioonide kokkupõrge ja maailmakorra ümberkujunemine

Ukraina ja Valgevene, oli see kerge ­ põhiliselt selle tõttu, et tegu on sama õigeusu tsivilisatsiooniga. Neil rahvastel on juba alateadlik seotus slaavi rahvastega. Balti riikide osas oli nende pööramine raske ja hoolimata venelaste sissetoomisest riigi territooriumile ei õnnestunud nende slaavistamine. NL-i võimu alt vabanedes pöördusid need kolm riiki tagasi Lääne kultuuri. Raamat kirjutati 1996, ajal, mil Eesti ei olnud veel ei Euroopa Liidus ega NATOs. Autor avaldas aga arvamust, et kõik Balti riigid jõuavad 21. sajandil EL-i liikmesriigi staatusesse. Ta tõi ka näite, kuidas Rootsi peaminister tuletas Venemaale rõhutatult meelde, et Balti riigid on ,,lähisvälismaa", ja agressiooni korral nende vastu ei jäädaks neutraalseks. Selle kindel põhjus on Eesti ja Venemaa erinev tsivilisatsioon ­ läänemaailm tunneks kohustust abistada Eestit, mitte vaid Eesti asukoha,

Filosoofia → Filosoofia
37 allalaadimist
thumbnail
6
docx

Euroopa Liit ja seonduvad mõisted

1. ÜRO, NATO, EL, OSCE, OECD loomisaasta, tegevusvaldkonnad ning eesmärgid. ÜRO - Ühinenud Rahvaste Organisatsioon 1945 ÜRO eesmärgid: rahvusvahelise rahu ja julgeoleku tagamine; riikidevaheliste sõbralike suhete arendamine; rahvusvaheline koostöö majandus-, sotsiaal-, kultuuriliste ja humanitaarprobleemide lahendamisel; inimõiguste järgimise edendamine maailmas NATO – Põhja Atlandi Lepingu Organisatsioon 1949 NATO eesmärgid: soodustada stabiilsust ja heaolu Põhja-Atlandi piirkonnas; ühendada oma jõupingutused kollektiivseks kaitseks ning rahu ja julgeoleku säilitamiseks EL – Euroopa Liit 1951 EL põhieesmärk: rahva elatustaseme tõstmine majandust ja kaubandust arendades OSCE - Euroopa Julgeoleku- ja Koostöö Organisatsioon 1975 OSCE eesmärgid: konfliktide ennetamine; kriisireguleerimine ja kriiside ohjamine, sh relvastuskontroll; kaasaaitamine konfliktijärgsele sotsiaalsele taastustööle, sealhulgas inimõiguste tagamisele OECD - Majand...

Ühiskond → Ühiskond
4 allalaadimist
thumbnail
3
docx

Toomas Hendrik Ilves

augustil 2011 valiti Toomas Hendrik Ilves 73 poolthäälega Riigikogu esimeses hääletusvoorus uuesti ametisse. Teise ametivande andis president Ilves 10. oktoobril 2011. Kuna kedagi ei tohi valida Vabariigi Presidendiks rohkem kui kaheks ametiajaks, siis peab Ilves käesoleva ametiaja lõppedes tagasi astuma. Ilves on oma ametiaja jooksul teinud 74 välisvisiiti. Ta lubas esimestes avaldustes, et püüab suurendada väikese, 1,3 miljonilise elanikkonnaga Balti riigi mõju ELis ja NATOs. ,,Jõulisemalt Euroopa südame suunas," on Ilves öelnud. Toomas Hendrik Ilves on lubanud Robert Pikmets tõsta Eesti positsiooni maailmas. Ilves peab tähtsaks riigi energiapoliitika suuremat integratsiooni Euroopaga ning sõltuvuse vähendamist Venemaast. Ilves on avaldanud ka otsest Venemaa vastast kriitikat. Eesti uus president kutsus oma avakõnes rahvast üles mõtlema rohkem tulevikule kui minevikule

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
6 allalaadimist
thumbnail
4
doc

Reformierakond

Reformierakond seisab vanemahüvitise süsteemi jätkamise ning selle pikendamise ja lastehoiukohtade olemasolu eest. Tähtis on lapsendamise korra lihtsustamine ja perekonnaõpetuse tugevdamine koolides. Eelistatakse kõrge kvalifikatsiooniga töötajate sisserännet ning Eestist lahkunute tagasirännet. Välispoliitika peaeesmärgiks on rahvusliku julgeoleku kindlustamine ja iseseisvuse tagamine. Tähtis on aktiivne osalemine Euroopa Liidus ja ka NATOs. Huvitutakse Euroopa Liidu laienemisest ja uute demokraatiate tekkest. Oluline on hea kahepoolne suhe Ameerika Ühendriikidega ja sõbralikud suhted kõikide naaberiikidega. Üheks välispoliitika prioriteediks peaks nende meelest saama aktiivne välismajandus- ja kaubanduspoliitika. Kaitsepoliitika seisukohtadeks on ajateenijate hüvitise suurendamine, kuna kehtiv ajateenistusse kutsumise süsteem on ebaõiglane. Soovitakse ka palgatõusu Kaitseväes

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
89 allalaadimist
thumbnail
12
docx

SCOUTSPATALJON - REFERAAT

lahingutegevuseks võimeline kiirreageerimisvõimekusega manööverüksus. Scoutspataljon koosneb elukutselistest kaitseväelastest ja asub Paldiskis. Scoutspataljon kaitseb vajadusel Eesti Vabariigi iseseisvust, rahvast ja demokraatlikku riigikorda ning on abiks katastroofide korral Eesti piires. Scoutspataljon on valmis osalema NATO, ELi ja ÜRO poolt juhitavatel rahvusvahelistel operatsioonidel ning rahvusvahelistel õppustel, esindades Eestit NATOs teiste liikmesriikidega. Samuti täita ka BALTBAT-I Eesti-poolseid kohustusi. Vabadussõjas saavutatud võidus oli tähtis roll nii Eesti ohvitserkonnal kui ka sõjaväel, kelle hulka kuulus ka Viljandis 1918. aastal loodud Scouts-rügement. Selle asutaja oli Henry C. Reissar ning väeosa formeerijaks ja lahingujuhiks oli staabikapten Friedrich-Karl Pinka. Scoutspataljoni põhiülesanneteks on: Reservüksuste ettevalmistamine ajateenijate väljaõppe kaudu.

Sõjandus → Riigikaitse
3 allalaadimist
thumbnail
25
doc

NATO referaat

millest ehitati või rekonstrueeriti kaitseväele vajalikku infrastruktuuri 408,89 miljoni krooni eest. Alanud 2008 aasta investeeringutest suurema osa moodustavad LtVÕK Tapa Väljaõppekeskuse, Paldiski ROK-i ja VÕK Kuprjanovi ÜJP ning samuti Kaitseväe keskpolügooni ning Mereväebaasi jätkuv arendamine. Eraldi tegevusvaldkond on NATO poolt rahastatavate investeeringute teostamine. Oluline on kujundada Eesti seisukohti ühisrahastatavate objektide kohta NATOs laiemalt. Esimeseks suuremaks objektiks Eestis on Ämari lennuvälja rekonstrueerimine. Ministeerium on leidnud mitmeid võimalusi tegemaks koostööd kohalike omavalitsustega. Viimase aja parimateks näideteks on Tartu Riia tn staadioni ja Balti Kaitsekolledzi esise platsi rekonstrueerimise kaasfinantseerimine Kaitseministeeriumi poolt. Side- ja infotehnoloogia valdkonnas on hetkel aktuaalseid hankeid ca 150 miljoni krooni ulatuses

Ajalugu → Ajalugu
226 allalaadimist
thumbnail
4
docx

Eesti, minu viimane kiri Sulle ja kodustele

loeb. Inimesteni tuleb jõuda, neid isiklikult puudutada. Seetõttu peame jätkuvalt vaeva nägema, et meid väärtuslikena nähtaks. Keskmine ameeriklane peab meiega samastuma ja meie kaitsmist sisimas soovima. Võrrelgem kas või praeguseid uudiseid Ukraina kohta eelmise kevade omadega, vastukaja on palju väiksem, paljud on väsinud. Rutiin on tagasi tulnud, juba leitakse uued teemad, mille üle diskuteerida, mis kõik hajutab tähelepanu Ukrainast eemale. Me oleme olnud kümme aastat NATOs, me oleme tõestanud ennast läänemaailma liitlastena. Mingi kontingent kindlasti leiab, et antud kirjatükk on loodud hetkelise patriootlikkuse tunde ajel ja roosasid prille kandes, aga isegi kui see nii oleks? Me oleme tõestanud ennast riigina, kes vääriks päästmist - mida rohkem me integreerume ning rahvusvaheliste organisatsioonidega liitume, seda seotumad me globaalses plaanis oleme. Suhtumine, et keegi ei tule meile appi, ei aita kuidagi olukorrale kaasa

Eesti keel → Riiklikud tähtpäevad
3 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Kordamisküsimused; Euroopa II maailmasõja järel

Berliini blokaad ei olnud meelepärane Moskvale, seega see ka lõpetati. 13. NATO on sõjaväeline allianss, millele pandi alus 4. aprillil 1949 Washingtoni lepinguga. NATO asutajad olid USA, Belgia, Holland, Island, Itaalia, Kanada, Luksemburg, Norra, Portugal, Prantsusmaa, Suurbritannia ja Taani. Kui ühe liikmesriigi vastu alustatakse rünnakut, tähendab see, et rünnakut alustatakse nagu terve ühenduse vastu ja teised riigid, kes kuuluvad ühendusse, tulevad appi. NATOs on liikmeid tänaseks liikmeid 26. 14. 1950.-1980. aastatel oli rahvusvaheliste suhete üheks peamiseks valuküsimuseks võidurelvastumine. Võidurelvastumine on riikide püüe saavutada sõjaväe ja relvastuse üleolekut teiste riikide suhtes, millega kaasneb ohutunne ja hirm võimaliku sõjalise konflikti ees. NSVL ja USA hakkasid üksteise võidu looma tuumapomme, tuumarelvi ning vesinikutuumapomme. 15

Ajalugu → Ajalugu
295 allalaadimist
thumbnail
9
doc

NATO

ning muudes olulistes valdkondades. Külma sõja vältel olid prioriteedid teistsugused. Põhiliselt keskenduti eelkõige ühise kaitse arendamisele ja säilitamisele ning püüdis jagu saada Euroopat lõhestavatest poliitilistest probleemidest. Praegu on NATO põhihuviks edendada Euroopa stabiilsust, mille nimel tehakse koostööd ja töötatakse välja meetodeid ühiseks kriiside lahendamiseks. Otsuste tegemine NATOs langetatakse otsuseid konsensuse alusel pärast liikmesriikide omavahelisi arutlusi ja konsultatsioone. Vabade ja iseseisvate riikide valitsuste vahelise ühendusena pole NATO-l oma liikmetest sõltumatut riigiülest võimu ega poliitika kavandamise funktsiooni. Seega on NATO langetatud otsused kõigi tema liikmesriikide poolt langetatud otsused ning saab meetmeid tarvitusele võtta ainult siis, kui kõik liikmesriigid on sellega nõus.

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
34 allalaadimist
thumbnail
13
doc

NATO

aastal toimunud 15. Valitsusjuhtide osalemine sellistel sündmustel ei muuda alliansi otsuste laadi, millel on ühesugune õigusjõud olenemata tasemest, mil need tehakse. Kuid nende osalemine suurendab tähtsust, mida liikmesriigid omistavad sündmusele ning annab nende otsustele kaalu ja nähtavust. Tippkohtumised on täitnud alliansi põhimõtete kohandamisel muutuvate vajaduste ja asjaoludega rolli, mis on neile pandud Põhja-Atlandi lepinguga kui otsuste tegemise alusdokumendiga NATOs. See tähelepanuväärselt lühike dokument lõi otsuste tegemiseks üksnes ühe struktuuri, nimelt Põhja-Atlandi Nõukogu. Nõukogu pidi ise vastutama mis tahes lisastruktuuride või -foorumite loomise eest. Oma esimesel nõupidamisel 17. detsembril 1949, mil iga riiki esindas selle välisminister, otsustas Nõukogu luua lepingu rakendamiseks tsiviil- ja sõjaline raamistik. Nõukogu otsustas kokku tulla kord aastas ja vajadusel sagedamini. Kui mis tahes liikmesriik tundis,

Sõjandus → Riigikaitse
120 allalaadimist
thumbnail
4
rtf

EL ja NATO

EUROOPA LIIT: organeid on rohkem, kas EL laieneb ja kui kaugele. läbirääkimised on horvaatiaga, türgiga käivad läbirääkimised. MIKS: EL ei tohiks olla suletud, teiseks türklasi on igalpool euroopas, canada on soovinud saada liikmeks, (türgis on küprose probla sest küpros ei taha et türgi tuleks, tal on sõjaväe suur võim, ja vähemusrahvuseid ei austata; läbirääkimised on suht halvad olnud, samas EL'le on hea kui türgi liitub sest ta naabrid on täiega head, türgi on natos,) ta muutub mõtetuks kui EL liiga palju laieneb. euroopa nõukogu, MITTE MINISTRITE NÕUKOGU. 46 riiki on seal, eesmärk: liikmesriikide vahel parem sidusus, jututuba, ojuland oli seal seesti esindaja, püüda lahendada probleeme mis praegune ühiskond kokkupuutub, sõjalised küssid ei KUULU!!(sinna kuulub venemaa, ) saadab välja missioone jälgimaks nt valimisi. miks on oluline et venemaa seal on: venemaaga on võimalikrääkida ainus koht kus see jobud on,

Politoloogia → Diplomaatia
34 allalaadimist
thumbnail
60
pptx

Külm sõda

Külm sõda Diana Sahhatova termin võeti kasutusele 1947.a. Külma sõja lõpp – 1980.-1990. aastate vahetus (Idabloki ja NSV Liidu lagunemine, Saksamaa taasühinemine) Külma sõja kujunemine ja selle avaldumise vormid Külm sõda oli NSV Liidu ja Idabloki vastasseis demokraatlike lääneriikidega, mis ei vii küll otsese sõjalise konflikti osapoolte vahel ning seisnes vastastikuses propagandas; luures; vastandlike sõjaliste blokkide moodustamises (NATO ja VLO); võidurelvastumises; konfliktides ja sõdades • Sõjalised liidud • Kriisid: Korea sõda, Suessi kriis, Kuuba kriis, Vietnami sõda, Berliini kriisid Külma sõja käigus tekkinud vastasseis viis 1955. aastal rivaalitseva organisatsiooni, nn Varssavi pakti ehk  Varssavi Lepingu Organisatsiooni asutamiseni, mis oli Ida- Euroopa kommunistlike riikide sõjalis-poliitiline organisatsioon. Samal ajal olid Euroopa riikide ja USA vahelised suhted ebastabiilsed ning kaheld...

Ajalugu → Ajalugu
5 allalaadimist
thumbnail
5
doc

Euroopa Liit ja Eesti julgeolekupoliitika

kodumaa kaitsmiseks. Piltlikult öeldes on NATO nagu meie julgeoleku katus, Euroopa Liit on meie julgeoleku vundament. NATOga liitumine laiendab USA sõjalise kaitse ka Eestile. Ent liitlased NATOst eeldavad, et me kasutame ära ka kõik mittesõjalised võimalused oma julgeoleku tugevdamiseks. "Ausalt öeldes meie NATO-liitlased ei taha liitlast, kes arvab, et tema julgeoleku kaitseks peaksid teised NATO liikmed kohe oma poiste elud mängu panema," toonitab Luik. Seepärast peetakse NATOs õigeks, et Eesti liitus oma julgeolekuriskide vähendamiseks ka Euroopa Liiduga. Riigikaitse alusdokumendid Vastavalt Rahuaja riigikaitse seadusele on riigikaitse põhikavad: · Eesti julgeolekupoliitika alused · Eesti riigikaitse strateegia · Sõjalise kaitse arengukava · Sõjalise kaitse tegevuskava ja Kaitsetegevuse operatiivkava Allikad: Riigikaitse õpik gümnaasiumidele ja kutseõppeasutustele. Kaitseministeerium, Tallinn 2006. Allikas: http://www.eesti

Politoloogia → Euroopa liidu poliitikad
36 allalaadimist
thumbnail
8
doc

Tähtsamad julgeolekuorganisatsioonid

peavad olema ühehäälsed. Seetõttu läheb sageli enne olulisi otsuseid tarvis ulatuslikke konsultatsioone ja arutelusid. Kuigi nimetatud süsteem võib kõrvalvaatajale näida aeglane ja kohmakas, on sellel kaks suuremat eelist: esiteks peetakse lugu iga liikmesriigi suveräänsusest ja sõltumatusest ning teiseks, kui otsus on juba langetatud, on sellel kõigi liikmesriikide toetus, millega nad võtavad kohustuse seda ka täita. Kõige tähtsam otsuseõiguslik organ NATOs on Põhja-Atlandi Nõukogu (NAC ­ North Atlantic Council), kus iga liikmesriik on esindatud alalise esindajaga (suursaadik), keda toetab diplomaatidest ja kaitsenõunikest koosnev rahvuslik delegatsioon. Nõukogu koguneb suursaadikute tasemel vähemalt kord nädalas, tavaliselt sagedaminigi. Regulaarselt toimuvad nõukogu kohtumised välisministrite, kaitseministrite ning aeg-ajalt ka riigipeade ja valitsusjuhtide tasandil.

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
61 allalaadimist
thumbnail
14
docx

Osce üro nato

aastal toimunud 15. Valitsusjuhtide osalemine sellistel sündmustel ei muuda alliansi otsuste laadi, millel on ühesugune õigusjõud olenemata tasemest, mil need tehakse. Kuid nende osalemine suurendab tähtsust, mida liikmesriigid omistavad sündmusele ning annab nende otsustele kaalu ja nähtavust. Tippkohtumised on täitnud alliansi põhimõtete kohandamisel muutuvate vajaduste ja asjaoludega rolli, mis on neile pandud Põhja-Atlandi lepinguga kui otsuste tegemise alusdokumendiga NATOs. See tähelepanuväärselt lühike dokument lõi otsuste tegemiseks üksnes ühe struktuuri, nimelt Põhja-Atlandi Nõukogu. Nõukogu pidi ise vastutama mis tahes lisastruktuuride või -foorumite loomise eest. Oma esimesel nõupidamisel 17. detsembril 1949, mil iga riiki esindas selle välisminister, otsustas Nõukogu luua lepingu rakendamiseks tsiviil- ja sõjaline raamistik. Nõukogu otsustas kokku tulla kord aastas ja vajadusel sagedamini. Kui mis

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
117 allalaadimist
thumbnail
7
doc

Mida positiivset ja negatiivset on kahe aasta jooksul Eestil

Majanduslikud ja sotsiaalsed protsessid ning kommunikatsioon üleilmastuvad kiirelt, luues tihedad seosed riikide vahel ja mõjutades seega oluliselt julgeolekukeskkonda. Eesti jaoks kõige olulisem rahvusvahelise julgeolekukeskkonna suundumus on Euro-atlandi koostöö areng: NATO ja Euroopa Liit on laienenud, uute liikmete vastuvõtmine jätkub. Loomisest saadik on need struktuurid taganud Euroopas rahu, ühiskonna stabiilse arengu ja majanduskasvu. Kõrvuti mitmepoolse julgeolekukoostööga NATOs on partnerlus Ameerika Ühendriikidega ja teiste liitlastega Eesti jaoks oluline julgeolekutegur. Rahvusvahelise julgeolekukeskkonna muutused on kaasa toonud uusi, mittekonventsionaalseid julgeolekuohte, nagu rahvusvaheline terrorism, massihävitusrelvade kontrollimatu levik, organiseeritud kuritegevus, relva- narko- inim- ja salakaubandus ning hädaolukordade tekitatud põgenike tulv. Sellises olukorras ei ole ükski maailma riik ega piirkond väljaspool ohtu

Politoloogia → Eurointegratsioon
23 allalaadimist
thumbnail
7
doc

Eesti Vabariigi presidendi Toomas Hendrik Ilvese kõne iseseisvuspäeva kontsertaktusel Estonias

sajandil osaks saanud ülekohut? Sellel alusel seistes võrdleme ennast naabritega, nii heas kui halvas. Need mured kipuvad mõnikord olema liiga suured. Võrdlustes kipuvad asjad võimenduma. Ärgem siiski unustagem: me saame ennast mõõta ja võrrelda ja vaagida just seetõttu, et me seisame sirgelt kindlal pinnal. Nooremad me seas ei teagi, et vanasti ümbritses me rannapiire okastraat. Me oleme jõudnud 22 aastaga niikaugele, et partneritega NATOs ja Euroopa Liidus üheskoos uuema ajaloo kordust me kartma ei pea. Eesti riik on saavutanud 22 uue iseseisvuse aastaga nii palju, et me ei võrdle enam tänast päeva okupatsiooni või laulva revolutsiooniga. Me võrdleme end riikidega, kellele vabadus ja demokraatia on iseenesestmõistetav. See on õige, koguni ainuvõimalik. Me oleme ja peamegi olema oma riigi suhtes nõudlikumad. Ent demokraatliku riigi puhul tähendab see, et me peame olema nõudlikumad ka iseenda suhtes.

Ühiskond → Ühiskond
11 allalaadimist
thumbnail
16
doc

Saksamaa

algas Ida ja Lääne lähenemine, mis viis SDV diplomaatilise tunnustamiseni Lääne-Saksamaa poolt. Saksamaa taasühinemise tegi võimalikuks NSV Liidus toimunud perestroika ja glasnost. 9. novembril 1989 langes Berliini müür. Kolm nädalat hiljem esitas SFV liidukantsler Helmut Kohl kümnest punktist koosneva programmi Saksamaa ühendamiseks. 3. oktoobrist 1990 oli Saksamaa taas terviklik riik. Alates ühinemisest on Saksamaa võtnud olulise rolli Euroopa liidus ja NATOs. Saksamaa on saatnud rahuvalvekorpuseid Balkanile ja osalenud sõjas Afganistanis ja Iraagis ning on pidanud luuresõda Talibani vastu. Energiamajandus Aasta 2004 seisuga toodeti Saksamaal kokku 566.9 miljardit kilowatt-tundi (kWh) elektrit, millest eksporditi 50.8 miljardit kWh. Energiajaotumine Saksamaal 2004. aasta seisuga oli järgmine: 40% nafta, 24% kivisüsi, 22% maagaas, 11% tuumaenergia, 2% hüdroenergia ja 2% muu energia.

Ajalugu → Ajalugu
17 allalaadimist
thumbnail
26
doc

12. klassi ajaloo konspekt

· pearõhk rasketööstuse arendamisel · põllumajandus oli valdavalt kollektiviseeritud, mõnes riigis väikepõllundus (nt Poola) · majanduse juhtimine oli rangelt tsentraliseeritud (plaanimajandus) c) Kultuuris: · KP ideoloogiline ja riiklik kontroll · kultuuritegelaste piiratud tegevusvabadus · tsensuur d) Riikide sõjaväestatus oli suurem maailma keskmisest: · NSVLs oli sõjaväes 1,8%, Bulgaarias 1,6% jne. · NATOs alla 1% (USAs 0.83%) 3. Sotsialismimaade koostöö..... .... võimaldas NSV Liidul kontrollida ja endale allutada sotsialismimaid a) Majanduslik koostöö: · VMN (1949) ­ sotsialismimaade majanduskoostöö organisatsioon · Lisaks 6 asutajariigile astusid sinna Albaania (lahkus 1965), SDV, Mongoolia, Kuuba, Vietnami DV · VMNi ei kuulunud Jugoslaavia, Hiina RV, P.-Korea · NSVLst odav tooraine, vastu peamiselt tarbekaubad, toiduained

Ajalugu → Ajalugu
51 allalaadimist
thumbnail
15
docx

Saksa Demokraatlik Vabariik

Saksamaa jäi NATO-sse ning Nõukogude väed võisid olla Saksamaal 1994. aastani. Kokkuleppele kirjutati ametlikult alla 12. septembril 1990 ja Saksamaa ühendati 3. septembril 1990. Saksamaal hakkas kehtima ainult SLV konstitutsioon. Rahvakoda lõpetas tegutsemise ja ühines Bundestagiga. Rahvaarmee ühendati Bundeswehriga. Ühinemine võeti vastu uute valimiste ning suurte pidustustega. Saksa DV lakkas olemast. Alates ühinemisest on Saksamaa võtnud juhtiva rolli Euroopa liidus ja NATOs. Saksamaa on saatnud rahuvalvekorpuseid Balkanisse, Afganistani ja Iraaki ning on pidanud ka luuresõda Talibani vastu. Kasutatud kirjandus · Üldajalugu 1938-1991, Õpik XII klassile, Kaido Jaanson, 1994, Tallinn · XX sajandi ajalugu II osa (1939-2000), Andrei Fjodorov, 2002 · EE nr 8, 1995, Tallinn · Maailma ajalugu, Hermann Kinder, Werner Hilgemann, 2001, Tallinn · http://et.wikipedia.org/wiki/Saksamaa

Ajalugu → Ajalugu
58 allalaadimist
thumbnail
13
odt

REALISM JA GRUUSIA SÕDA

5. märtsil pöördus Lõuna-Osseetia separatistlik reziim Venemaa ja lääneriikide poole palvega tunnustada oma iseseisvust Juba 2005. aasta märtsis toonane Abhaasia separatistliku valitsuse kaitseminister Sultan Sosnalijev, et abhaaside relvajõudude ohvitsere õpetatakse välja Venemaal. 7. märtsil esitas Abhaasia separatistlik parlament rahvusvahelisele kogukonnale ja Venemaale palve tunnustada oma iseseisvust. 11. märtsil teatas Venemaa esindaja NATOs Dmitri Rogozin, et Abhaasia ja Lõuna-Osseetia ,,tegelik lahkulöömine" Gruusiast algab kohe pärast seda, kui Gruusia saab mingisugusegi väljavaate alliansiga liitumiseks. (Kaas, 2008.) Sündmuste taustast lähtub, et Venemaa oli oma käiku pikalt ette planeerinud. Nende pikem eesmärk oligi Gruusia sõtta tõugata, et vältida tolle NATOga liitumist. Siinkohal jääb selgusetuks veel eelnevad sammud/tegevused Abhaasia ning Lõuna-Osseetiaga suhete tugevdamiseks. Sõja käik 7

Ajalugu → Ajalugu
25 allalaadimist
thumbnail
24
doc

Belgia

tule see välja pooltki nii hea. Kuid siiski jäi veel päris palju puudu. Tõlkisin mõned veebileheküljed eesti keelde, eriti need, mis puudutavad Belgia kultuuri. Töötlesin materjali ja selgitasin omale võõrsõnade tähendusi. Peale selle, et sain Belgia kohta väga-väga palju targemaks, laienes kindlasti ka mu sõnavara. Rocca al Mare kool, Hanna Parman 9b 3 Kui ma varem teadsin Belgia pealinna, tema rolli NATOs ja Euroopa Liidus, olin näinud pilte Belgia kuningast ja lippuderohkest Brüsselist, siis tundus see juba päris hea. Aga uurima hakates ajalugu ja riigi praegust olukorda, sain palju rohkem teada. Referaadis ei olnud ruumi, et tungida sügavale lõhedesse, mis on tekkimas või tekkinud mitmekeelses ühiskonnas või analüüsida Belgia riigivõla tagamaid, kuid siiski annab käesolev referaat üldise pildi Belgiast.

Geograafia → Geograafia
81 allalaadimist
thumbnail
53
docx

Töötervishoiu ja tööohutuse seadus

täiendatakse vastavalt sellele, kuidas muutub julgeolekukeskkond ja täpsustuvad Eesti turvalisuse tagamise võimalused. 1. JULGEOLEKUPOLIITIKA EESMÄRK JA PÕHISUUNAD. JULGEOLEKUOHUD 1.1. Julgeolekupoliitika eesmärk ja põhisuunad Eesti julgeolekupoliitika eesmärk on säilitada Eesti iseseisvus ja sõltumatus, territoriaalne terviklikkus, põhiseaduslik kord ning rahva turvalisus. Eesti julgeolek tagatakse seaduse alusel kõigi välis- ja sisepoliitiliste vahenditega. Liikmesus NATOs, Euroopa Liidus ja teistes rahvusvahelistes organisatsioonides ning edukad kahe- ja mitmepoolsed suhted võimaldavad kaitsta Eesti huve ja saavutada riigi julgeolekupoliitika eesmärgi. Eesti julgeolekupoliitika lähtub julgeoleku jagamatuse põhimõttest, rahvusvahelise julgeolekukoostöö vajadusest ja demokraatlike väärtuste ühisest kaitsest. NATO ja Euroopa Liidu liikmena soovib Eesti kindlustada oma julgeolekut ning seeläbi ühtlasi tugevdada rahvusvahelist julgeolekukeskkonda

Õigus → Õiguskaitseasutuste süsteem
33 allalaadimist
thumbnail
10
doc

Saksamaa

Saksamaa taasühinemise tegi võimalikuks NSV Liidus toimunud perestroika ja glasnost. 9. novembril 1989 langes Berliini müür. Kolm nädalat hiljem esitas SFV liidukantsler Helmut Kohl kümnest punktist koosneva programmi Saksamaa ühendamiseks. 3. oktoobrist 1990 oli Saksamaa taas terviklik riik. Pikemalt artiklis Saksamaa taasühinemine Alates ühinemisest on Saksamaa võtnud olulise rolli Euroopa liidus ja NATOs. Saksamaa on saatnud rahuvalvekorpuseid Balkanile ja osalenud sõjas Afganistanis ja Iraagis ning on pidanud luuresõda Talibani vastu. Majandus Energiamajandus Aasta 2004 seisuga toodeti Saksamaal kokku 566.9 miljard kilowatt-tundi (kWh) elektrit, millest välja imporditi 50.8 miljard kWh. Energiajaotumine Saksamaal 2004. aasta seisuga oli järgmine: 40% nafta, 24% kivisüsi, 22% maagaas, 11% tuumaenergia, 2% hüdroenergia ja 2% muu energia

Geograafia → Geograafia
42 allalaadimist
thumbnail
20
rtf

Ühiskonnaõpetuse gümnaasiumi konspekt

-!-President vabastab ametist ministreid peaministri ettepanekul. 2. President nimetab ametisse järgmised ametnikud: Eesti Vabariigi diplomaatilised esindajad, valitsuse liikmed, Eesti Panga presidendi, kohtunikud, kaitseväe juhtkonna, riigikontrolöri, õiguskantsleri, kaitseväe juhataja või ülemjuhataja. 3. Põhjendage, miks ei panda mitte kunagi rahva hääletusele riigieelarvega seotud küsimusi. Valitsusel on kohustus täita teatud direktiive, näiteks NATOs olles peab kaitsekuludele kulutama 2% riigieelarvest, kuid kui rahvas nii ei hääletaks, tekitaks see liidus olemisel probleeme. Lisaks peab raha jaotama erinevatesse valdkondadesse mõistlikult, rahval oleks kindlasti suurem poolehoid sotsiaalhüvedele. 4. Jaga järgnevad kohtuasjad õigusharude vahel (LK 122) ­ Tsiviil- ja Avalik õigus -Kinnisvara soetamisega seotud vaidlused ­ T -Röövimine ­ A( Kriminaalasjad on alati A) -Võlgade sissenõudmine ettevõttelt eraisiku poolt - T

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
58 allalaadimist
thumbnail
12
pdf

Diplomaatia ja rahvusvaheliste suhete ajalugu kokkuvõte

Eesti Vabariigi julgeolekupoliitika alused (2004). “Kogu Euroopat puudutava sõjalise konflikti puhkemise võimalus ning ka konfliktioht Läänemere regioonis on vähenenud minimaalseks. NATO ja Euroopa Liidu liikmesus vähendab sõjalist ohtu Eestile veelgi. Eesti kahepoolse arengukoostöö prioriteetseid partnerriike: Afganistan, Gruusia, Moldova, Ukraina on olnud ka (abisaajariikideks)- Gruusia, Ukraina, Bosnia-Hertsegoviina, Iraak. Eesti Euroopa Liidus ja NATOs: Iseseisev välispoliitika? Iseseisev diplomaatia? Iseseisvalt rahvusvahelises poliitikas? *Counter factor method- oletus-faktor-meetod (kui Hitleri Saksamaa poleks kallale tunginud NL, siis oleks...). *Prisoners dilemma- vangi dilemma “situatsioon: kriminaalkorras toimub kahe isiku eeluurimine ja nad tuuakse eraldi ruumidesse ülekuulamisele. Kes tunnistab esimesena, kas üldse tunnistada jne kvantitatiivne meetod. Võidurelvastumine läheb ka sinna alla.

Politoloogia → Rahvusvaheliste suhete ja...
36 allalaadimist
thumbnail
8
docx

Rahvusvaheliste suhete eksamiks ettevalmistumine

koostöö edendamine, toetatakse demokraatlikke projekte; * Sõjaline koostöö ja kooskõlastamine ­ rahaline kokkuhoid ja kaitse tõhustamine; * Vastastikune abi ja kaitse ­ Afganistan,Iraak jne; * Ühisõppused jne. ARTIKKEL 5 ­kas NATO on kunagi kellelegi appi läinud ?- vastus on nii ja naa, otseselt riigile appi mindud ei ole kuid on appi mindud kaudses mõttes ( nt Poola ei saanud hakkama mingi piirkonnaga ja palus NATOt appi rõhutades artiklile 5 ja NATO läks appi). Eesti esindus NATOs Lauri Lepik (tsiviil), Valeri Saar ( militaar)+ palju teisi inimesi. Euroopa Liit ( European Union) ­ 28 liiget , pikk ajalugu, pärineb erinevatest projektidest al. 1952 aastast. Hõlmab otseselt või kaudselt tervet Euroopat. On ainulaadne ja edukaim integratsiooniprojekt on rahvusülene vs valitsustevaheline. On organisatsiooni ja föderaalriigi vahe. Duumiku kes lõid ELi6 riiki Saksamaa, Prantsumaa, Itaalia, Benelux. 2004 aastal toimus suur laienemine kus ühinesn Eliga 10 riiki-

Politoloogia → Diplomaatia
59 allalaadimist
thumbnail
60
doc

Rahvusvahelised organisatsioonid - konspekt

Rahvusvahelised organisatsioonid 9.02.2010  ca 150 lk lisalugemist seminaride asemel (inglisekeelne materjal) – artiklid (International Organisations); eraldi eksam (küsimustikuna lahus)  kodune uurimustöö  eksam kinniste materjalidega RV organisatsioonide teoreetiline raamistik Kõige üldisem raamistik  Realism  (neo)Liberalism o idealism (vahel ka utopism) – 20/30ndate liberalism; RV org-idega seotud väga tugevalt; nende arusaamade toel tekitatigi Rahvasteliiga ja hakati igapäevases välispoliitikas realiseerima põhimõtet, et mitte inimene ei ole loomult halb, vaid hoopis institutsioonid on halvad ja tuleb ringi teha; o institutsionaalne liberalism – idealismi tänapäevane vorm; suhtub üsna skeptiliselt riiki, püüab leida midagi muud asemele o sotsiloogiline liberalism – seisukohad, mis ütlevad, et RV suhted toimuv...

Ajalugu → Õiguse kujunemine
44 allalaadimist
thumbnail
29
doc

Saksamaa

muutused poolas käivitasid ahelreaktsiooni. Alates 1987. aastast võisid SDV kodanikud esmakordselt oma maalt lahkuda ­ kas Praha või Ungari kaudu. 9. novembril 1989 langes ka Berliini müür. Kolm nädalat hiljem esitas SFV liidukantsler Helmut Kohl kümnest punktist koosneva programmi Saksamaa ühendamiseks. 3. oktoobrist 1990 oli Saksamaa taas terviklik riik. Seesmise ühtsuse taasloomine kestab siiani. Alates ühinemisest on Saksamaa võtnud juhtiva rolli Euroopa liidus ja NATOs. Saksamaa on saatnud rahuvalvekorpuseid Balkanisse, Afganistani ja Iraaki ning on pidanud ka luuresõda talibani vastu. Rocca al Mare Kool, Mattias Kaiv, 9b 17 Riik Haldusjaotus Saksamaa koosneb 16 liidumaast (vt lisad: saksamaa haldusjaotuse kaart) : · Alam-Saksi (Niedersachsen) - Pealinn: Hannover (9) · Baden-Württemberg (1) - Pealinn: Stuttgart · Baieri (Bayern) (2) - Pealinn: München · Berliin (Berlin) (3)

Geograafia → Geograafia
33 allalaadimist
thumbnail
11
odt

Euroopa riigid pärast II maailmasõda

1958) poliitilises kaoses, mille jooksul vahetus 22 valitsust ning peeti koloniaalsõdu Indo-Hiinas ja Alzeerias. Tegelikud põhjused, nagu Prantsusmaa okupeerimine ja massiline koostöö natsidega, mis kõige paremini väljendus Vischy reziimis, on vajunud unustusehõlma. Saavutamaks edu, rõhus de Gaulle välispoliitikale ning tema kui ka kõigi järgnevate presidentide arvates kuulus sellega tegelemine ainult presidendi haldusalasse. Ameeriklaste domineerimine NATOs oli de Gaulle´ile täiesti vastuvõetamatu. Ta tõmbas Prantsusmaa Vahemere laevastiku NATO juhtimise alt ära. Lisaks asus ta arendama tuumajõude ning tõi 1966. a. märtsis Prantsusmaa sõjalised struktuurid NATO alluvusest üldse ära. De Gaulle arvates pidanuks Euroopa olema eelkõige poliitiline blokk, kus rahvuslikult sõltumatud liikmesriigid teeksid tihedat koostööd nii välispoliitika kui ka kaitseküsimustes ja seda loomulikult Prantsusmaa juhtimisel. 1969. a

Ajalugu → 20. sajandi euroopa ajalugu
47 allalaadimist
thumbnail
32
docx

Euroopa poliitilised režiimid eksamiküsimuste vastused

ning anti alla 4 päeva hiljem. Sõja ajal tapeti 100 000 Hollandi juuti, hollandlased olid natside töölagrites, maalt võeti kogu toit. Oli lubatud vaid üks partei, eksiilvalitsus ei saanud Indoneesia okupeerimist jaapani poolt peatada. Holland vabastati liitlaste poolt ning siis sõditi Indoneesiaga. 54 aastal olid poliitilised reformid, dekoloniseerimine. Seoti end rohkem naabritega ja ei oldud neutraalsed. Oli üks asutajaliikmeid Beneluxi ühenduses, NATOs, Euroopa söe ja terase liidus, mis arenes euroopa majandusühenduseks ja siis euroopa liiduks. Emigreerimist soodustati, pool miljonit hollandlast emigreerus pärast sõda. 60ndad ja 70ndad olid kultuuriliste ja sotsiaalsete muutuste aed, ühiskond läks liberaalsemaks. 37. Prantsusmaa XX sajandil Esimeses maailmasõjas oli kolmikliidu poolel ning võideti keskriikide üle. 4% elanikkonnast suri. Sõdadevahelised aastad olid täis rahvusvahelisi pingeid, võimule tuli Rahva Rinne?.

Ajalugu → Euroopa poliitilised režiimid...
62 allalaadimist
thumbnail
62
docx

Ühiskonnaõpetuse riigieksam 2012

on erakorralised volitused. Ohu korral on võimalik välja kuulutada: · erakorraline seisukord - s.t. et võib piirata inimeste põhiseaduslikke õigusi ja kehtestada neile täiendavaid kohustusi. Kehtestataks riigi põhiseaduslikku korda ohustavatel juhtudel (näit. riigipööre). · sõjaseisukord ja mobilisatsioon - kehtestatakse agressiooni korral. Eesti kaitsevõime peamine alus on liikmelisus NATOs, mis loob agressiooni ärahoidmiseks piisava heidutuse ja ohjelduse. Eesti sõjaline kaitse on kavandatud Põhja-Atlandi lepingu artiklis 5 ettenähtudoperatsioonina. Eesti sõjaline kaitse tagatakse koostöös liitlasvägedega. NATO liikmena juhindub Eesti oma sõjalist riigikaitset üles ehitades NATO kollektiivse kaitse põhimõtetest. Sõjalise riigikaitse arendamise alus on

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
197 allalaadimist
thumbnail
33
doc

Kogu üheksanda klassi materjal ühiskonnaõpetuses .

väljamakseid on seotud palgatasemega; oluliseks peab euroopa liit ka tervisekaitse ja ­ ohtuse nõuete täitmist töökohtadel ; ja ka meeste ja naiste võrdõigust. Euroopa integratsiooniks ehk lõiminguks nim. kõiki euroopa riikide vahel aset leidvaid lähenemisprotsesse . Nato ( põhja atlandi lepingu organisatsioon ) asutati 1949. a ja on loodud julgeoleku suurendamiseks eeskätt sõjalise koostöö kaudu. NATOs kehtib kollektiivse enesekaitse põhimõte, seetähendab et rünnakut ühe liikmesmaa vastu käsitletakse kui relvastatud kallaletungi kõigile liikmesmaadele. Haagi rahvusvaheline kohus käsitleb riikidevahelisi tüliküsimusi , kohtusse võib asja anda see riik, kes ei suuda teisega jõuda rahuldavale kokkuleppele . ( nt bosnia sõja ja eestiläti merepiiri küsimused ) Euroopa inimõiguste kohtu poole tohib üksikisik või kodanikuühendus pöörduda

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
691 allalaadimist
thumbnail
44
doc

Kõik vajalik ühiskonnaõpetuse riigieksam iks

volitused. Ohu korral on võimalik välja kuulutada: 32 - erakorraline seisukord - s.t. et võib piirata inimeste põhiseaduslikke õigusi ja kehtestada neile täiendavaid kohustusi. Kehtestataks riigi põhiseaduslikku korda ohustavatel juhtudel (näit. riigipööre). - sõjaseisukord ja mobilisatsioon - kehtestatakse agressiooni korral. 8.3. Sõjalise riigikaitse osa julgeoleku tagamisel Eesti kaitsevõime peamine alus on liikmelisus NATOs, mis loob agressiooni ärahoidmiseks piisava heidutuse ja ohjelduse. Eesti sõjaline kaitse on kavandatud Põhja-Atlandi lepingu artiklis 5 ettenähtud operatsioonina. Eesti sõjaline kaitse tagatakse koostöös liitlasvägedega. NATO liikmena juhindub Eesti oma sõjalist riigikaitset üles ehitades NATO kollektiivse kaitse põhimõtetest. Sõjalise riigikaitse arendamise alus on koostegutsemisvõimelisus NATO-ga ja NATO liikmesriikidega ning koostöö Euroopa Liidu ühise

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
1236 allalaadimist
thumbnail
36
docx

PERSONALIJUHTIMINE

see tähendab). Erinev töösse suhtumine, tööeetika. Näiteks nõukaajal oli suhtumine, et tööl tuli käia mitte tööd teha. RAHVUSVAHELISTUMINE Toimub praegu. See on ka üks ülikooli prioriteete. Järjest rohkem globaliseerub pilt majanduses. Nt aasatuhande vahetusel oli maailma kogutoodang 7x suurem kui 1950. Rahvusvaheline toodang oli 20x suurem. Kuidas see meid puudutab? Me oleme EL´is, NATOs. Ühtne identiteet, ühisraha, ühised võrgustikud ­ lubavad lihtsamini rahvusvahelisel turul toimetada. 1951 sõlmiti Pariisi leping, loodi söe ja terase ühendus, hakkas juba tekkima väike ühinemine. 1993 oli EL' is enne uusi liitujaid 15 riiki, 375mln elanikku ­ suur töö ja tööjõu turg. Al 2002 hakati aktsepteerima uusi liikmeid EL'i, kus 2011 seisuga üle 500mln elaniku. Euroopa Liit vs Ameerika taust

Psühholoogia → Psühholoogia
46 allalaadimist
thumbnail
40
docx

Ühiskonna riigieksami materjal

Nüüdisühiskond o Ühiskonna mõiste Suurte inimhulkade kooselu korrastatud eluviis. o Nüüdisühiskonna kujunemine Ühis- Agaarühiskond Tööstus Post-industriaal Infoühiskond Teadmusühiskond kond ühiskond ühiskond Tunn o 3000a eKr o 18. saj ­ o 20.saj o 1980n o 21. Saj - ... u-sed ­ 18.saj 20. Saj keskpaik-.. dad o Paindlik lõpp keskpaik . o Uue töögraafik o Peamine o Peamine o Teenindu tehnoloogia o Teadussaav tööhõive tööhõive s-sektori kasutusele- u-tuste raken- põllumajan tööstuses osatähtsuse võtt damine majan- duses o Linnastu tõusmine o Inform duses, polii- o Suurpered mi-ne, ...

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
89 allalaadimist
thumbnail
37
docx

Ühiskonna valitsemine

Eesti julgeolekupoliitika põhineb avaral julgeolekukäsitlusel, mis hõlmab kõiki julgeolekut mõjutavaid suundumusi ja selle tagamiseks olulisi valdkondi. Eesti julgeolekupoliitika on suunatud ohtude ennetamisele ning vajaduse korral kiirele ja paindlikule reageerimisele. Eesti julgeolek tagatakse koordineeritud välis- ja sisepoliitilise tegevusega. Eesti korraldab julgeoleku tagamise liikmesuse kaudu NATOs ja Euroopa Liidus ning tihedas koostöös liitlaste ja teiste rahvusvaheliste partneritega. NATO oma Atlandi-ülese ja kollektiivkaitselise olemusega on Euroopa julgeoleku ja kaitse nurgakivi. Eesti käsitab enda ja liitlaste julgeolekut jagamatuna: liitlaste julgeolekut mõjutavad tegurid mõjutavad Eestit ning vastupidi. Eesti tagab usutava heidutuse ja sõjalise kaitse NATO kollektiivkaitse kaudu. Eesti arendab oma sõjalist kaitsevõimet, mis on osa NATO

Ühiskond → Ühiskond
9 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun