Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

LÄHIS-IDA TIVILISATSIOONID RAUAAJAL (0)

1 Hindamata
Punktid

Lõik failist

LÄHIS-IDA TIVILISATSIOONID RAUAAJAL (I aastatuhande esimesel 
poolel ja keskpaiku eKr) 

XI sajandist alates levis Lähis-Idas ja  Vahemeremaades  kiiresti rauakasutus. Algas 
rauaaeg.  
 
 
Egiptus  
 
Hilisel perioodil u 1075 – 525 eKr oli Egiptus sageli võõramaist päritolu valitsejate 
võimu all. Sellegipoolest silitas Egiptus oma traditsioonilise ilme. 
525 eKr langes Egiptus ligi kaheks  sajandiks  Pärsia võimu alla. 
 
 
Mesopotaamia   impeeriumid  
 
Assüüria  impeerium  934 – 609 eKr 
Riigi keskus oli Mesopotaamia põhjaosas.  Pealinnad  Assur ja Niinive paiknesid  Tigrise  
kallastel Mesopotaamiat põhjast piiravate mägede jalamil. Assüüria kuningad olid kõige 
sõjakamad  valitsejad  muistse Ees- Aasia  ajaloos. Pikka pikka aega hoidsid nad kogu 
Mesopotaamiat, Süüriat ja Palestiinat oma hirmuvalitsuse all, korraldasid pea igal aastal 
sõjakäike uute maade või ülestõusnud alamate alistamiseks, hävitasid linnu, röövisid kokku 
tohutut sõjasaaki ja orjastasid või asustasid vägivaldselt ümber alistatud elanikke. Nad 
alistasid ka Babüloonia ja isegi Egiptus oli lühemat aega nende võimu alla. 
Assüüri kuningad aga asendasid ülikute ja lihtkogukondlaste väeteenistusel põhineva 
traditsioonilise väekorralduse alalise elukutselise armeega, mis värvati peamiselt  riigi 
äärealadelt. Assüüria sõjavägi koosnes kolmest peamisest väeliigist: 3 – 4 sõdalasega 
mehitatud kaarikutest, soomustatud ja  raskelt  relvastatud ratsaväest ning jalaväest. Raskelt 
relvastatud jalaväelased kandsid kiivrit, turvist, kilpi ja oda, kergeltrelvastatud aga sõdisid 
vibude ja lingudega. Assüüria  armees  olid ka nö. insenertehnilised väeosad, kes valmistasid 
linnapiiramise seadmeid ja olid suutelised linnamüüre alt läbi  kaevama  nii, et need kokku 
varisesid. Assüüria hiilgeaegadel oli tema  armee  vaieldamatult võimsaim ja kõige paremini 
korraldatud relvajõud Lähis-Idas. 
VII sajandil eKr lasi Assüüria kuningas Assurbanipal oma õpetlastel kõigist tollal 
kättesaadavatest kirjandusteostest mõned eksemplarid oma Niinive kuningalossi kokku 
koguda. Nii kujunes Niinives savitahvlitest koosnev raamatukogu, mis sisaldas pea kõiki 
Mesopotaamia kirjanduse tähtsamaid teoseid. Kui Assüüria riik langes, purustati ja põletati ka 
kuningaloss. Tules kõrbenud savitahvlid aga säilisid läbi aastatuhandete ja pakuvad 
tänapäeval hindamatut teavet Mesopotaamia religioonist, kirjandusest ja teadusest. 
VII sajandi teisl poolel lõi Babüloonia valitseja Assüüriast lahku.  
612 a. vallutasid ja purustasid Babüloonia ning põhjapoolse Meedia riigi väed Assüüria 
pealinna Niinive. 
 
Uus-Babüloonia riik 626 – 539 eKr 
VII sajandi lõpus lõi Babüloonia Assüüria võimu alt lahku ja purustas liitlaste abil Assüüria 
riigi. Enamus Assüüria hiigelvaldustest läks nüüd Babüloonia valitsejate võimu alla. Selle 
riigi kuulsaim valitseja, kuningas Nebukadnetsar II (604 – 561) sai ajaloos  tuntuks  eelkõige 
suure ehitajana. Baabülonist kujunes toonase maailma suurim ja uhkeim linn. Nebukadnetsari 
korraldusel rajati linna ümber  massiivne  kindlustusvöönd. Linna sees kerkisid  astmiktempel  – 
nn Paabeli torn – ja kuningaloss terassidel vohavate nn. rippuvate aedadega.  
Allikas: Kreeka  ajaloolase   Herodotose  kirjeldus Baabüloni linnast V sajandil eKr: 
Baabülon asub suurel tasandikul ja on nelinurkne – iga külg 120  staadioni  (u 23 km) pikk. 
Linna ümbermõõt on seega kokku 480 staadioni (u 92 km). Kaunistatud on Baabülon aga nii 
nagu ei ükski teine linn, mida ma tean.  Esmalt  ümbritseb teda sügav ja lai veega täidetud 
kraav  ja seejärel 50 kuninglikku pehys’i laiune ja 200 pehys’i kõrgune müür. Kui  kraavi  
kaevati, tehti väljakaevatud  pinnasest  piisav hulk telliseid, mis seejärel põletati. Seejärel 
palistati esiteks kraavi perved ja ehitati teiseks ka müür, kasutades mördina kuuma laavat ja 
pannes iga 30 tellisekihi järel kihi pilliroogu. Müüri peale, selle äärtele teineteise vastu, 
püstitati vahitornid, jättes nende vahele tee, mis on nii lai, et seal vüib sõita neljahobukaarik. 
Müüris 100 väravat, kõik vasksed ja  vasest  piitadega. Baabülon jaguneb kaheks jaoks, mille 
vahel voolab  Eufrat . Müür ulatub mõlemast otsast jõeni välja. Sealt omakorda kulgeb 
põleatud tellistest müür jõe kallast pidi. Linnamajd on kolme- ja neljakordsed ning nende 
vahel kulgevad  sirged  ristuvad tänavad. Iga tänava jõepoolses otsas on väravakäik läbi 
müüri. Ka jõe äärde viivad on vasksed.  Välimisest kaitsemüürist seespool kulgeb teine müür, 
mitte oluliselt nõrgem välimisest, kuid kitsam. Linna kummagi jao keskel kõrgub võimas 
hoone: ühes tugeva müüriga piiratud kuningaloss ja teises  Zeus  Belose ( Marduki
vaskväravane pühamu (selle kohta loe järgmisest õppetükist). 
Allikas: Herodotose kirjeldus Marduki templitest Baabülonis. 
Zeus Belose (Marduki) vaskväravane pühamu, mis minu ajani alles, on nelinurkne, külje 
pikkusega kaks staadioni (u 380 m). Pühamu  keskele  on püstitatud vägev staadioni laiune ja  
staadioni kõrgune torn, selle peal on teine torn ja siis järgmine, ja nii kokku kaheksa. Üles 
viib trepp, mis kulgeb  ringis  ümber kõigi nende tornide ja mille keskpaigas on peatuspaik 
pinkidega, millel ülesminejad  puhata  saavad. Ülemisel tornil on suur tempel ja selles kaunilt 
tehtud ase ning  kuldne  laud. Jumala kuju pole sinna aga püstitatud. Öösiti ei viibi seal ükski 
inimene, peale ühe kohaliku naise, kelle jumal on kõigi teiste seast välja valinud, nagu 
babüloonlased räägivad, ja kes on selle pühamu preestrinna. Nad räägivad ka, kuigi mina 
seda ei usu, et jumal külastab teda templis ja puhkab sealsel asemel. Selles Baabüloni 
pühamus on allpool ka teine tempel, milles on suur istuva Zeusi (Marduki) kuldkuju ja suur 
kullast laud ja poodium ning sellel kuldtroon. Nagu babüloonlased räägivad, kulus selle 
valmistamiseks 80 talenti (u 2100 kg) kulda. Templi ees on kuldne  altar . Seal on ka teine suur 
altar, millel ohverdatakse täiskasvanud loomi. Kuldsel altaril aga tohib ohverdada ainult 
tallesid ja vasikaid. Suurel altaril põletavad babüloonlased oma igaastastel pidustustel 
jumala auks 1000 talendi eest viirukit. Kyrose ajal  seisis  pühamu alal 12 pehys’i kõrgune 
jumala kuldne kuju. Ise pole ma seda näinud, vaid räägin, mida babüloonlased ütlevad. 
Dareios  (Pärsia kuningas) ei  julgenud  kuju maha võtta,  ehkki  kavatses seda teha, tema poeg 
Xerxes  aga võttis kuju maha ja tappis preestri, kes teda keelas. 

539 eKr langes Babüloonia põhja pool tugevnenud Pärsia impeeriumi võimu alla. 
 
 
Pärsia impeerium 
 
I aastatuhande alguses eKr oli juba enamus  Iraani  kiltmaast asustatud indo-euroopa 
Vasakule Paremale
LÄHIS-IDA TIVILISATSIOONID RAUAAJAL #1 LÄHIS-IDA TIVILISATSIOONID RAUAAJAL #2 LÄHIS-IDA TIVILISATSIOONID RAUAAJAL #3 LÄHIS-IDA TIVILISATSIOONID RAUAAJAL #4 LÄHIS-IDA TIVILISATSIOONID RAUAAJAL #5 LÄHIS-IDA TIVILISATSIOONID RAUAAJAL #6 LÄHIS-IDA TIVILISATSIOONID RAUAAJAL #7 LÄHIS-IDA TIVILISATSIOONID RAUAAJAL #8
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 8 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2013-05-15 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 4 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor 198223 Õppematerjali autor

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
4
docx

Foiniikia ja Iisrael

Foiniikia ja Iisrael. Monoteismi sünd, asend ja looduslikud olud. · Süüria, Liibanon ja Palestiina moodustavad Kaanani, mida kreeklased nimetasid seda maad Foiniikiaks, mis tähendab purpurimaad (nimetus tuleb sellest et sealse ranniku tigudest saadi purpurvärvi, purpurriie aga üks Kaanani peamisi eksportkaupu). · Elanikud rääkisid erinevaid semiidi keeli. · Kaanani loodus oli põlluharimiseks soodus, vihma sadas piisavalt (varasemaid põlluharimispiirkondi maailmas) · Liibanoni seedrimetsad olid vanal ajal ehituspuidu allikaks. · Kaanani elanikud kasutasid seedripuid laevaehituses ning olid osavad meresõitjad. · Kaananist kujunes E. ja M. tsivilisatsioonide peamine kokkupuuteala. Nii kujundasid kaananlased omanäolise kultuuri, vahendades samal ajal Ees-Aasia ja Egiptuse mõjusid ka Vahemere läänepoolsetesse maadesse. Foiniikia linnriigid. · Kaananis oli palju erineva suuruse ja mõjukusega riike. · Tähtsam

Ajalugu
thumbnail
2
doc

Foiniikia

Foiniikia Vahemere ja Araabia kõrbe vahel, vanal ajal oli see piirkond Kaanani nime all. Foiniikia- kreeklased-purpurmaa- teod. Purpurriie oli peamine ekspordikaup. Elanikud rääkisid erinevaid semiidi keeli. Loodus oli põlluharimiseks soodus, vihma sadas piisavalt. Oli üks varaseimaid põlluharimispiirkondi, kasvatati karja. Liibanoni seedrimetsad olid ehituspuidu allikaks, kasutati ka laevaehituses (osavad meresõitjad). Asus Mesopotaamia ja Egiptuse vahel. Umbes 8500 eKr Jeeriko asula. III a.t. eKr tekkisid Foiniikia linnriigid- Byblos, Siidon, Tüüros. Nende rikkus põhines kaubandusel, peamised laevaehitajad ja meresõitjad, rajasid arvukalt kolooniaid, Kartaago. Foiniikia langes Assüüria võimu alla, seejärel Uus-Babüloonia valitsejate võimu alla. Tähestiku leiutajad- leiutati kauplemise lihtsustamiseks. Umbes 1000 eKr oli välja kujunenud 22 märgist koosnev foiniikia tähestik. Kirjamärgid tähistavad kaashäälikuid. Alguse sai piltkirjast-märgid häälikuteks. Ku

Ajalugu
thumbnail
8
docx

KAANANIMAA JA IISRAEL: MONOTEISMI TEKE

põhimõte “silm silma hammas hamba vastu”, surmaga karistati ka varguse ja röövimise eest  perekonnaõigus oli patriarhaalne – lubas mehele mitu naist ja küllaltki suurt seksuaalset vabadust, naiselt nõudis aga ranget monogaamsust. Abielurikkujat kui ka sõnakuulmatut poega ootas surmanuhtlus Moosese seadused on Hammurapi seaduste kogu kõrval kõige paremini tuntud muistse Lähis-Ida rahvaste õigusnormide kogum, sarnased, ilmselt võeti üht-teist ka üle. Erinevused:  Ei rõhutanud ühiskonna kihistatust, seisuslikult eristati üksnes vabu inimesi ja orje.  Kui orjad pärinesid oma rahva hulgast, oli neil õigus 6-aastase teenistuse järel vabaks saada.  Vaesemate ja viletsamate rõhumist tauniti. PROHVETID  I aastatuhandel eKr tegutsenud jutlustajad, kes nõudsid kindlalt nõudma Jahve ainujumalana austamist

Ajalugu
thumbnail
3
docx

KAANANIMAA JA IISRAEL : MONOTEISMI TEKE

KAANANIMAA JA IISRAEL : MONOTEISMI TEKE Vahemere idaranniku alad ­ tänapäeva Süüria, Liibanon ja Palestina ­ olid vanaajal tuntud Kaanani nime all. See nimi tähendab akadi keeles purpurmaad ja tuleb sellest,et sealsel rannikul elavaid tigusi kasutati toorainena purpurvärvi valmistamisel. Purpurriie oli seal peamiseid eksportkaupu. KAANANI · Kitsas maariba ­ vahemere ja araabia kõrbe vahel. · Vihma piisavalt ja vihmametsad on pakkunud suurepärast laevaehitus materjali. · Vanimaid põllundus piirkondi ja siinsed olijad said vanal ajal tuntuks oivaliste meresõitjatena. · Naabrid tundsid huvi Kaanani kaupade ja tooraine vastu- purpurriiet eksporditi Egiptusesse ja Mesopotaamiasse. · Kuna Kaanaimaa asus maa ­ ja mereteede ristumiskojas ,siis tahtsid nii Egiptus kui Mesopotaamia teda enda võimu alla saada. Tekkisid tihedad kultuurikontaktid. · Sellisel taustal arenes Semiidi sugu rahvaste oma tõenäoline kultuur. Mille mõju on

Ajalugu
thumbnail
6
doc

Kaananimaa ja Iisraeli Monoteismi teke

Kaananimaa ja Iisraeli Monoteismi teke. Kaananimaa (akadi k purpurmaa) hulka vanaajal kuulusid: Tänapäeva Süüria, Liibanon, Palestiina peamiselt semiidi suguharu rahvad (juudi esivanemad). Kaanan oli kitsas maariba, maailma vanemaid põllumajanduspiirkondi. Vahemere ja Araabia kõrbe vahel. Mesopotaamia, Egiptuse, Foiniikia linnriikide naabruses. Purpurriie ja seedripuu olid peamised eksportallikad. 9000 eKr Tekkis Palestiina asula Jeeriku, mis on maailma vanim põlluharijate asula. Kaananimaa arengut ja kultuuri mõjutasid Egiptus, Mesopotaamia ja Foiniikia linnriigid nt Byblos (3000 eKr), Siidon, Tüüros. 10-7 saj eKr oli Foiniikia linnriikide õitseng. Jõukus transiitkaubandusest ja kolooniatest nt Kartaago ja Pärsia- Aafrikas Linnriigid langesid assüürlaste , hiljem Uus-Babüloonia ja Pärsia valdustesse. Sisekorralduses sarnanesid sumeri linnadega. Kuningas oli nii valitseja kui sõjaväe juht. Vabadel kodanikel oli võimalus mõjutada poliitikat rahvakoosolekute

Ajalugu
thumbnail
2
doc

Kaananimaa ja Iisrael Monoteismi teke

12. Kaananimaa ja Iisrael: Monoteismi teke Nimi tähendab akadi keeles prupurimaad ja sealsel rannikul olevaid tigusid kasutati purpurvärvi tegemiseks. Sealsed inimesed olid juba vanal ajal oivalised meresõitjad, kuna seal kasvasid seedrimetsad. Kaanan oli territoriaalselt killustatud. ( Byblos, Siidon, Tüüros ) Foiniiklastest said I aastatuhandel eKr kõige osavamad meresõitjad. Arvatakse, et sõjaväge ja linnriiki juhtis kuningas. Arvati ka, et seal oli suur mõju kaubandusega tegelevatel ülikutel. Foiniikia kultuuri kõige silmapaistvam saavutus ­ maailma esimene tähestik II aastatuhandel. Sai see alguse piltkirjast. Lugemine ja kirjutamine oli nüüd kättesaadavam rohkematele inimestele. Kreeklased lõid selle põhjal oma alfabeedi ja ka see on ka tänapäeva kirja eeskäija. Heebrealaste esiisa ­ Aabraham. 13. eKr sajandil lahkusid iisraellased oma juhi Moosese eestvõttel Egiptusest. 10. sajandil eKr ühendas iisraellaste kuningas Taavet ko

Ajalugu
thumbnail
2
doc

Ajaloo kt 2 konspekt 10kl

Ajaloo kontrolltöö II perioodid: 1) kreeta-mükeene 2000-1100 a ekr 2) tume ajajärk 110-800 a ekr 3) arhailine periood 800-500 a ekr 4) klassikaline periood 500-338 a ekr (kõige tähtsam periood) 5) hellenism 338-30 a ekr 1)Hetiidid: asusid Väike-Aasiasse hiljemalt II aastatuheande esimestel sajanditel. 1700. a ekr kujunes neil tugev riik, mille pealinn oli võimsate müüridega kindlustatud Hattusa. Lühikese ajaga alistasid hetiidid peaaegu kogu Väike-Aasia ning alustasid vallutusretki Süüria ja Mesopotaamia suunas. Riiki juhtis kuningas kelle kõrval seisis mõjus suurte maavaldustega sõjaline aristokraatia. Ülikud ja kaaskondlased moodustasid kiire ja võimsa kaarikuväe.Austasid teiste jumalate kõrval ka mesopotaamia jumalaid Anut, Ead ja Istarit1200 ekr purustasid teadmata sissetungijad pealinna ning riik hävines kiiresti. hetiidid võtsid kasutusele raua ning olid esimesed kes kasutasid hobukaarikuid. 2)Pärsia: valitsejad kes 6 saj allutasid

Ajalugu
thumbnail
4
docx

Ajalooallikad ja eesmärgid

Ajalooallikad ja eesmärgid. Arheoloogia- uurib inimkonna ajaloo varasemaid perioode, kui kirja ei kasutatud. Etnooloogia- uurib tänapäeva rahvaste tavasid, tõekspidamisi ja materiaalset kultuuri. Möödunud ajad on jätnud endast jälgi, mis võimaldavad mineviku sündmustest ettekujutust saada. Neid jälgi nimetatakse ajalooallikateks. Allikad jagunevad materiaalseteks ehk esemeilsteks ja kirjaikeks. 2. Esiajalugu ja tsiviisatsiooni sünd. 2.1 looduslikud olud. Aafrikas, kus inimese areng alguse sai, oli kliima niiskem, mistõttu vihmametsad katsid suuri piirkondi. Enam kui 1,5 milj aastat tagasi hakkas kliima kiiresti jahenema. U 75 000 aastat tagasi agas jääaeg. Jäätumine alandas maailmamere taset, millega kaasnes kliima kuivenemine. Kliima kõikumine muutis taime-ja loomaliikide levikut. See tõi omakorda kaasa inimeste ränded ja kohanemise. 2.2 Inimese kujunemine Lõplik lahknemine simpanside ja inimeste eellaste arenguliinide vahel toimus enam kui 5milj aastat tagasi Aaf

Ajalugu




Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun