........................9 2.1.6 ,,Leda".................................................................................9 2.1.7 ,,Bacchus"............................................................................10 2.2 Teadlane ja leiutaja........................................................................10 2.2.1 Inimese anatoomia.................................................................10 2.2.2 Leiutised ja kavandid..............................................................11 2.2.3 Loodusuurimused...................................................................11 Kokkuvõte................................................................................................12 Kasutatud materjal.....................................................................................12 SISSEJUHATUS Leonard oda Vinci oli kõrgrenessansi inimeste tüüpilisim ja ka kõige täiuslikum esindaja.
ARISTOTELES- MATEERIA JA VORM Aristotelese põhjuslikkuseprintsiibil on kaks alust. Esiteks leidis Aristoteles koos varasemate vanakreeka filosoofidega, et miski ei saa sündida mittemillestki (ex nihilo nihil fit). Eelnevalt olemasolev materiaalne substraat (mateeria) muutub. Kõik neli muutumise liiki (kvalitatiivne muutumine, kvantitatiivne muutumine (kasvamine ja kahanemine), kohavahetus ning tekkimine ja hävimine) nõuavad mateeriat, mis jääb muutumatuks. Vormid, mille mateeria võtab, peavad aga tulenema asjadest, millel selline vorm juba on. Elusolenditel eristas Aristoteles kahesugust tegelikkust (aktuaalsust): vorm on esimene tegelikkus ja toimimine on teine tegelikkus. Toimimine järgneb vormile (on vormi suhtes sekundaarne). Teiseks lähtus Aristoteles analoogiast sellega, kuidas käsitööline loob mingist materjalist mingi eseme. Vorm, mille käsitööline materjalile annab, peab tema arus juba eelnevalt olemas olema. Looduse toim...
saksamaal tutvus impressionismi, sümbolismi, uusromantismi ja juugendiga Kristjan Raud 18651943 asutas ateljeekooli mis tegutses tartus eesti kunstihariduse verstapost Ants Laikmaa 18661942 (Hans Laipman) tõi eesti loomingusse neegri lemmiktehnikaks pastell loodusmaastik ja portreed asutas tallinnas ateljeekooli eesti kunstihariduse verstapost Oskar Kallis 18921917 joonestaja tarbeesemete ja rahvusliku mööbli kavandid, karikatuurid laikmaa tegi korjanduse, siiski suri tuberkoloosi Konrad Mägi 18781925 sündis tartumaal võttis osa kunstiühingu PALLAS asutamisel 1918 ning aasta hiljem samanimelise kunstikooli loomisel esimene koolijuht ja hinnatud maaliõpetaja ekspressionism(suured värvilaigud) neoimpressionism(punktitades) Jaan Koort 18831935 Erik Obermann 1890-1911 K. Mägile: " kui juba kord nälgida, siis on see sada korda kergem Pariisis kui
aastat õppis ta mitmeid aastaid välismaa ülikoolides ning kui Siinmaa Eestisse tagasi tuli sai ta 1925 Pärnu linnaarhitektiks, kus esimeseks tööks oli Pärnus tennisklubi mänguplatside ja piirete kujundamine Ringi tänaval, mis on tänaseni säilinud. Sellele järgnesid väga erinevad projekteeringud nagu näiteks Pärnu mudaravile, Pärnu staadioni esimene tribüün ja Pärnu kõlakoda. Samuti on ka projekteerinud Pärnu rannahotelli ja Pärnu Hansagümnaasiumi valmistades kavandid sisseehitatud mööblile, trepikäsipuu sepisvõrele ja mõnedele kipsdetailidele. Seda kõike tehti 1930-ndatel, kui ehitustegevus oli Pärnus ülimalt intensiivne majandusliku tõusu ajal. Siinmaa on veel projekteerinud A. Adamsoni kaubamaja, Ammende Villa suvekasiinoks ning Oru lossis kujundanud interjöörid ja Pärnu hotelli söögisaali mööbel. Eesti Punase Risti IV klassi teenetemärgi omanik Siinmaa emigreerus 1944
14971498 Palazzo Caprini Aastad Roomas 1499 - 1514 Tutvus kardinal della Roverega, kellest peatselt sai paavst Julius II 1500-1504 Santa Maria della Pace klooster 1504 Tempietto kabel San Pietro in Montorio kloostri õuel 1505 alustas Rooma Peetri kiriku ümberehitust, mis jäi lõpetamata 1514 suri teadmata põhjustel Santa Maria della Pace 1500-1504 Tempietto kabel 1504 Rooma Peetri kiriku kavandid 1505 Tänan kuulamast : ) Kasutatud materjal http://www.answers.com/topic/donato-bramante http://www.biographybase.com/biography/Bramante_Donato.html http://en.wikipedia.org/wiki/Donato_Bramante http://www.greatbuildings.com/architects/Donato_Bramante.html http://en.wikipedia.org/wiki/San_Pietro_in_Montorio http://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Maria_della_Pace http://en.wikipedia.org/wiki/St._Peter%27s_Basilica#The_plan_to_rebuild
Mõni eelistab meelelahutust, teine poliitikat jne, aga inimestega kohtudes leidub nendest teemadest ikkagi midagi, mille põhjal jututeemat arendada. Minu jaoks on kõige tähtsam meelelahutus ja vähesel määral ka dokumentaalsed uudised, loomulikult tuleb neid viimaseid jälgida telerist, et midagi kaotsi ei läheks ja kohe kindlasti mängivad selle juures suurt rolli illustratsioonid või arvutiga juurde tehtud joonistused või kavandid. Meedia on osa meie tsiviliseeritud ühiskonnast ja teavet saame me tahest tahtmata ning seda kas nähes või kuuldes. Peaaegu lootusetu oleks sellest ringist välja murdmine, kui just dzunglisse elama ei taha minna ilma kaaslaseta. Ma usun, et iga inimene soovib teada saada maailma asjadest ja meie uudishimu vajab ka rahuldamist.
VARARENESSANSS ITAALIAS Kuna itaalias oli säilinud Roomaaegseid kunstimälestisi ja antiikaega peeti ideaalseks hakatigi seda matkima .Antiikaja matkimise pärast nimetatakegi 15 ja 16 saj.renessanssiks,mis tähendab prantsuse keeles taassündi. 15 saj.nim vararenessanssiks ja 16 saj.kõrgrenesanssiks. Varaenessanssi ajal oli kultuuri- ja kunstieluelu keskuseks Firenze,16 saj. kandus keskus Rooma. Arhiektuuris suureneb ilmalike ehitiste osatähtsus.Ehitatakse raamatukogusid ,haiglaid,kauba-ja kohtukodasid,valmivad esinduslikud raekojad.Iseloomulik on plaanipäraselt kujundatud linnakeskuste ja väljakute rajamine.Stiil esinduslik ja toretsev.Endiste kitsalt kokkusurutud elamute asemele kerkisid nn.Palazzod. Palazzo põhiplaan on ruudukujuline ,keskel siseõu mis oli ümbritseud kaarkäikudega.Tavaliselt oli Palazzal, 3 korust. LEON BATTISTA ALBERTI 1404 1472 Palazzo Ruccellai 15 saj. Firenze Palazzod olid raskepärased ehitised,ehitatud kivi...
Kliendid: Mulje ettevõttest: turismifirmad mitmekülgne ja oskuslik teenindamine tellimused Eestist palju erinevaid tootevariante tellimused Soomest ja mujalt paindlik ja kiire teenindus eraisikud kõrgekvaliteedilised tooted Tooted: Tegutsemisviis: väikepaadid kavandid samast ettevõttest mudelid ja kavandid paindlik tööaeg (kokkulepitud tööaeg) info- ja reklaami levitamine paindlik hinnapoliitika tellimine väikepaatide tellimine toodangu kättetoimetamine kliendile võimalikult kiiresti Ettevõttele kavandatakse tegevusplaan esimeseks kvartaliks (vaata tabel 2).
Teda süüdistati isegi näiteks pornograafias. Juugendmaali viljelesid veel sveitslased Ferdinand Hodler ja Cuno Amiet, sakslane Franz von Stuck. 2. Kõige kuulsam juugendkunstnik Venemaal oli juveliir ja kullassepp Carl Fabergé (1846 1920). Fabergé päris venepärase geomeetrilisuse ja lineaarse dekoratsiooni tundlikkuse, mis on tugevasti tuntav tema metalltöödes. Tema küpset stiili mõjutas prantsuse juugend, eriti Lalique`i looming, ning tema kavandid muutusid voolavamaks ja kurvilineaarsemaks. Fabergé prantsuse eeskujul valminud juveelitooted ühendavad endas venelaste naudingut värvidest ja mustritest üle Lalique`i rafineeritud lillelise joonega. Arhitektuuris kujunes sajandivahetusel välja juugendi vene variant, mille õitseaeg oli vahemikus 1898 1917. Juugendarhitektuur Venemaal sai hüüdnimeks "Kaupmeeste väikeste paleede stiil", kuna just eriti suurkodanlusel oli tahtmist ja
Takashi Watabe on kontseptsiooni- ja kaadrikompositsioonikunstnik. Tema ehitiste ja mehaaniliste instrumentide, näiteks sõiduvahendite ja robotite kavandite põhjal on kujunenud lausa omaette anime pildimaailm. Watabe stiil on mõjutanud tema peaaegu kinnismõtteline detailidele keskendumine. Ta on andnud olulise panuse arvukate teadusulme animefilmide tulevikunägemuste usutavaks muutmisse alates pealtnäha kõrvalistest detailidest kuni üksikasjalike kavanditeni. Watabe kavandid kannavad alati tema signatuuri. Haruhiko Higami on fotograaf. Ta on töödanud telestuudios, fotograafina reklaamiagentuuris ja fotostuudios. Higami on alates 1980. aastate lõpust töötanud filmide ja animefilmide kontseptsioonifotograafina ja võttepaigas otsijana. Filmikeskkondi välja töötades toetub ta isiklikule fotopangale, mis on kujunenud reisidel pildistatud võõtastest kultuurikeskkondadest ja inimestest. Mamoru Oshii on üks Jaapani silmapaistvamaid rezissööre
valduses olnud 1920-1930.aastate linna- ja asulaplaanid,planeerimiskavad ja üksikehitiste projektid ning ENSV Arhitektuuri Valitsuse arhiivi projektmaterjalid 1940.- 1950.aastatest.Üksikuid dokumente on kogus siiski ka varasemast ajast ,näiteks Tallinnas ,Toompeal paikneva Rüütelkonnahoone. (Arhitekt:Georg Winterhalter,1848). Suhteliselt hästi on esindatud ka sõjajärgsed aastakümned: on linnade ja uute asulate planeerimisprojekte, Tallinna Keskväljaku ja Kultuurikeskuse kavandid (19451951), elamute, lasteaedade ja maakoolimajade tüüpprojektide võistlustööd aga ka Tallinna laululava ja Tartu Vanemuise teatrimaja konkursiprojektid (fond 3). Lisaks plaanidele-projektidele sisaldab arhiivkogu ka mitmesuguseid tekstidokumente, sh Ehituse Teadusliku Uurimise Instituudis 1970. 1980. aastatel koostatud uurimusi. Märkimisväärse osa muuseumi põhikogust moodustavad arhitektide isikuarhiivid, mis sisaldavad väga
Robert Adami peeglid, enamasti ovaalsed ja kaunistatud ülipeenete groteskimotiividega. Hiljem armastas nn Veneetsia akna kolmese jaotusega peegleid, mille külgi kaunistavad figuurid. · George Hepplewhite · Kuulsus pärast surma, 1788 · Naine avaldas mööblidisainiraamatu · "The Cabinet-Maker and Upholsterer's Guide" · Interpreteeris Adamit · Raamatukapid, kabinetid Chippendale'i eeskujul · Ise ta teadaolevalt mööblit ei valmistanud · Hepplewhite'i kavandid > Alati azuurne ovaalne, südame-või kilbikujuline seljatugi. Motiivideks urnid, lillekimbud, viljakõrred, rosetid. Jala ristlõige ümar või nelinurkne, klassisistlikult sirged, tagajalad mõnikord kaardu. Kujundas ka sohvasid, mille seljatugi meenutas mitut kokkupandud tooli. Hepplewhite'i gondoltooli kombel sujuvalt üleminevate käe-ja seljatugedega diivanid. Jalad meenutavad sageli kimppiilareid (gootika). Populaarsed olid ka seljatoeta, luigekaelana kaarduvate otstega nn väiksed
Diego Velazquez ,,Õuedaamid" Diego Velazquez ,,Valcanuse sepikoda" Diego Velazquez ,,Naine lehvikuga" Flandria maalikunst Hispaania võimu alla jäänud Lõuna-Madalmaades loodi äärmuslikult baroklikku maalikunsti. Selle suurimad esindajad olid Peter Paul Rubens (1577-1640), Anthonis van Dyck (1599- 1641) ja Jakob Jordaens (1593-1678). Peter Paul Rubens Tohutu edu ja tellimiste hulksundisid teda kasutama õpilaste abi. Paljude suuremate teoste puhul on Rubens ise teinud ainult kavandid ja viimistluse. Rubensi teoste temaatiline haare on lai. Teemad on võetud Piiblist, antiikmütoloogiast, palju on allegoorilisi ja dekoratiivseid teoseid, aga ka maastikupilte ja portreid. Mitmed suured teosed Kristuse kannatustest on mõeldud altaripiltidena. Paljudes mütoloogiapiltides valitseb kristlusele üpris võõras ohjeldamatu meeleline nautlemine. Rubens ühendab imetlusväärsel viisil barokliku maalikunsti mõlemad võimalused- eluläheduse ja idealiseerimise
Eduard Wiiralt (kodanikunimega Eduard Viiralt) Kunstnik Eduard Viiralt, temast ma kahjuks kuulnud pole, kuid tema joonistatud pildid „Lamav tiiger“ ja „Absindijoojate“ on mulle kuidagi väga tuttavad. Eduard Viiralt sündis Peterburi kubermangus mõisateenijate Anton ja Sophie-Elisabeth Wiiralti pojana. Aastal 1909 siirdus perekond Eestisse, kus isa sai tööd Varangu mõisas Järvamaal. Kunstniku ja tema vendade Oskari ja Augusti koolitee algas Koerus haridusseltsi koolis, mille juhatajaks oli kriitik ja kirjandusharrastaja Johannes Söster. Vanemate soovil, kes lootsid pojast kantseleiametnikku, läks Viiralt Koeru saksa erakooli. Esimese maailmasõja puhkedes asus perekond elama Tallinna ja kunstikalduvustega noormees valis edasiõppimiseks Tallinna Kunsttööstuskooli. Andeka õpilasena läbis ta kaks klassi ühe aastaga ning viidi üle aktiklassi. Kolme aasta jooksul, mis ta kunsttööstuskoolis õppis, oli Viir...
kaugenemine Eesmärk: välj.kunstniku meeleolu,rõõmustada kulgu ja liikumist realistlikult;-lähtuti kubismistkuj helisid vaatajaid oma kunstiga *rühmituse(?) keskseim kuju oli ja linnamüra kaarte või ringidegakasut eredaid värve või Henri Matisse,kes jäi ainukesena truuks fovismile elu kriiskavaid värvikombinatstoovad sisse helide lõpuni.kuulusid veel:Maurice de Vlaninck,Andre kujutamisearhitektuuri kavandid *lutsism-venemaalt Derain,Albert Marquet,Raoul Dufy EKSEPRESSIONISM erksavärvilised kiired *umberto boccioni,carlo carra,gino Aeg:1905 Saksa Nimetus:pr.k expression-väljendus severini*eestis ado vabbe ABSTRAKTSIONISM Põhjus:rühmituse Die Brücke kujunemine aeg1910 ,saksa nimetus:abstracio-eraldumine tunnused: Eesmärk:kunstniku siseelu rõhutatud kujutamine Tunnused: kombineeritakse punkti,jooni,pindu,värveteostel puudub
kvaliteedi.Minimalistlik ja funktsionaalselt alumiiniumist ja kroomitud terastorudest raamidele toetuv mööbel mõjus Euroopa disainimaastikul uue ja värske hingusena. Tema hilisemate tööde hulka kuulub Unité d'Habitation ja lüüriline kabel Notre Dame du Haut at Ronchamp Prantsusmaal (1950 - 55). Valitsushoone Chandigarh, India (alustatud 1950) on esimene hoone, kus ta rakendas oma linna planeerimise põhimõtteid. Corbusieri paljud tööd, kirjutised ja kavandid on inspireerinud paljusid üle kogu maailma arhitektuurilisteks eksperimentideks. Le Corbusieri võib pidada 1920ndate modernse liikumise peaks. Le Corbusier ning Amédée Ozenfant töötasid välja kubismi vormi, mis on tuntud kui purism. Nad üritasid taastada tavapäraste objektide arhitektuurilise lihtsuse. Purism kasvas välja kubismist taunides viimase dekoratiivsust. Puristlikus kunstis valitses lihtsus, range matemaatiline kord ja puhtad vormid.
taust Loire´i oru lossid ehitati kuninga ja kõrgaadliku tahtel omada residentse, kus saaks olla eemal lihtrahvast ja mille lähedal leiduks jahipidamiseks sobivat maastikku. François´l oli soov ehitada palee, mis ühendaks itaalia renessansi ja traditsioonilist prantsuse stiili. Ta kutsus seda projekti ellu viima Leonardo da Vinci. Suur skulptor alustaski 1517. aastal kuninga ideede elluviimist, ent 1519. aastal katkestas surm tema töö projekti kallal. Siiski võeti paljud tema kavandid lossi ehitamisel aluseks. Chambordist sai Loire´i oru tähtsaim loss, mis esindas 16. sajandi algupoolele segaststiili, milles ühinevad linnuste ja renessanslike pazzode jooned. Linnustele viitab ehitise masside jaotus, ümartorne meenutavad vormid nurkadel ja kõrge katus. Palazzo mõjul puudub lossil kindluslik väljanägemine. Fassaadi ilustavad akende read ja renessanslikud dekoratiiv- detailid. Viimaseid on eriti külluslikult hoone katusel, mida katab
Sel ajal oli ta juba neljandat aastat tegev Templo de la Sagrada Familia ehitamisega. Kirik seisab Carrer de Sardenyal ning on tänase päevani ehitusplats ning suuremast osast ehitatud annetustest. Kas projekt ka kunagi lõpule viiakse, jääb teadmata.Algselt oli siia planeeritud uusgooti ehitis, nagu lõppev 19.sajand oli neid sadade kaupa välja mõelnud. Aasta pärast ehitustegevuse algust tehti töö jätkamine ülesandeks Antonio Gaudile. Ta tühistas algsed kavandid ning projekteeris hiiglasuure jumalakoja, mis pidi pärima kõrgkeskaegsete katedraalide suuruse ja õigused. Nagu Astorga piiskopilossi puhul, nii kombineeris ta ka siin gootika ja juugendstiili. Põhiplaanilt oli hoone viielööviline basiilika ristlöövi ja apsiidiga. Et pikihoone on suhteliselt lühike ja sellele on ajapikku igasuguseid juurdeehitisi liidetud, tekib mulje pigem tsentraalehitisest, millest räägib ka ettenähtud kuppel, mis peaks ulatuma 160 meetri kõrguseni
Tagafassaad on kujundatud täiesti eelfassaadi sarnaselt, puudub ainult portikus. Ta kaotab väga palju oma mõjust selle tõttu, et Krause stiiliühtluse pärast pilastrid ka siin dooria-tuski kapiteelidega on varustanud see annab fassaadile kuiva ja kaine ilme. Kiriku ja kahe tiibhoone juurdeehituse ning puude istutamise tõttu hoovi osutub tagafassaadi üldvaade võimatuks. Mis puutub sisemusse, siis on siin peale aula kõik lihtne, koguni vaene. Nagu Krause esimesed kavandid näitavad, oli tal alguses kavatsus siseruume rikkalikumalt läbi viia; nii tahtis ta peatreppi varustada esimesel korral dooria, teisel joonia sammastega. Lõpuks ehitati trepp tehnilistel põhjustel siiski hoopis teisiti ja kavatsetud sambad jäid ära. 8 Kahest korrast läbiulatuv aula (4. joon.) on käetud peegelvõlvi sarnase laega. Seinad on liigendatud joonia pilastritega. Ümber saali on ehitatud galerii, mis seisab jooniastiili sammastel
oskus kujutada hästi erinevaid näoilmeid. Bernini tähtsaim teos on "PÜHA TERESA EKSTAAS" poos barokile iseloomulik. "APOLLON JA DAPHNE" marmoris suudetud edasi anda hoogne liikumine ja õrna inimkeha moondumine puukooreks ja juuste moondumine oksteks. "TAAVET" kujutatud võitluses, kuid vaenlane tajutav. Peter Paul Rubens: menukas kunstnik, suuremate teoste puhul tegi vaid kavandid ja viimistluse; temaatika lai piibli teemad, antiikmütoloogia, allegoorilised ja dekoratiivsed teosed, portreed ja maastikupildid; piibliteemad mõeldud altarimaalidena; mütoloogiapiltides valitseb meeleline nautlemine; ühendab maalides baroki mõlemad suunad eluläheduse ja idealiseerimise; efektselt kujutab ebareaalset või ülemeelelist reaalsete ja meeleliste vahenditega; piltidel suunduvad massid piki pildi ristuvaid diagonaale; allegoorilistel ja mütoloogilistel maalidel
emotsionaalselt kui ka füüsiliselt. "Sixtuse kabeli" lagi "Mooses" Michelangelo arhitektitööd Firenzes Michelangelo surm o Michelangelo suri aeglasesse palavikku 18. veebruaril 1564. aastal. o Testamendi tegi arsti ja sõprade ees kolmelauselise, öeldes, et jätab oma hinge jumalale, keha maale ja oma materiaalsed asjad kõige lähematele suhetele. o Tegelikkuses oli vähe jäänud tema majja, ta olid põletanud enamuse oma töödest, kaasaarvatud kavandid San Lorenzo fassaadile. o Tema surnud keha jäeti Santi Apostli kirikusse, aga paari päeva viis tema vennapoeg Lionardo tema keha ära. Samuti võttis enda vastutuse alla tema maise vara. o Michelangelo maised jäänused viidi Crocesse, kuhu Michelangelo ise tahtis ,et teda maetakse. TÄNAN KUULAMAST!
1907.a. Prantsusmaa Ümbritseva kujutamine läbi geomeetriliste vormide. Esemed jaotati osadeks ja pandi uuesti teistmoodi kokku. Tehti kollaaze. Nt: P.Picasso "Awigoni neiud" (pilt), G.Braque Futurism 1909.a. Itaalia Kujutleti linnaelu, kaasaegsed tööd ja masina liikumist. Jäeti mulje liikumisest Vorme ja värve sulandati üksteise sisse. Arhidektuur: kavandid olid tulevikku linnadest (pilvelõhkujad, mitmetasandilised teed). Nt: G. Balla (pilt), G.Severini Abstraktsionism 1910.a. Teos on abstraktne, kui seal pole midagi äratuntavat. Nt.V. Kandinsky (pilt), K. Malevits. Naivism Ehk primitiivne kunst s.o. Asjaarmastajate ehk "pühapäevamaalijate"kuns t. Ei huvitu kriitikast. Maalivad oma lõbuks. Puudub vastav haridus.
Mälestussammas avati 15. juulil 1934. Nõukogude ajal sammas lõhuti. Sammas taasavati 15. juunil 1989. 6 AMBLA Ambla Vabadussõja mälestussammas Esimeses maailmasõjas ja Vabadussõjas langenud Ambla kihelkonnast pärit sõdurite mälestuseks avati 27. septembril 1925. I maailmasõjas ja Vabadussõjas langenud Ambla kihelkonnast pärit sõdurite mälestussamba kavandid tegi skulptor Anton Starkopf. Mälestussammas avati 27. septembril 1925. Sammas lõhuti 1949. aasta oktoobris ja tükid veeti Ambla jõe äärde ning inglikuju visati Soodla jõkke. Monument kujutab endast kolmel astmel ja kuubikujulisel alusel seisvat obeliski, mille otsas on inglikuju. Obeliski tagumise külje ülaosas on Georgi risti kujutis ja tekst ,,ILMASÕJAS / 1914-1918" ja 132 langenu nimed, selle all reljeefne mõõk ja loorberioks. Soklil on tekst: ,,TÕESTI ÜTLEB
o Geomeetrilised kujundid kriiskavavärvilised mosaiigid, piirjooned hägused, liikumist andsid edasi lained, ringid, jooned, abstraktsust kanti huvitava pealkirjaga, nt ,,Kihutav auto" Skulptuur BOCCIONI · Väljendati hoogsat liikumist · Väljavenitamine · Nt" kontinuiteedi unikaalsed vormid ruumis Inimkeha liikuimises" Kirjanduses lühikesed laused, need kandsid endas just kui karjatust või hüüet Arhitektuur · Kavandid, plaanid, rakendust reaalsuses enamasti ei leidnud SANT'ELIA · Tulevikulinnad ,,Citta Nuova Uue linna projekt" osalt hiljem ka teostatud · Kujutasid tehiskeskkonda rangevormilised pilvelõhkujad ja mitmetasandilised sõiduteed · ,,Ühe ehitise visand" Venemaa peamised mõttekaaslased · Keskuseks Moskva · Soovisid samuti uuendusi, vastandusid Peterburile, kus oli endiselt vanamoelisus · Kubism ja futuris jõudsid samal ajal kubofuturism
C.Dioril oli oma galerii, kus ta müüs Braquei ja Picasso maale. C.Diori boheemlaslik elu 1931.aasta majanduskriisis kaotas C.Diori isa pea kogu oma vara. C.Dior vaesestus ja haigestus tuberkuloosi. Ta jätkas haigusest hoolimata oma boheemlaslikku elu. Juhus viis C.Diori moeärisse Ühel päeval näitas C.Dior ühele oma sõbrale paari põgusalt kritseldatud moejoonist. Sõber mõistis, et mehel on annet ja müüs too kavandid hea raha eest maha. Seeläbi oli C.Dioril nüüd kindel sissetulekuallikas. Moelooja oskused Oma looja oskused omandas ta moelooja Lucien Lelongi juures. (Chambre Syndicale president) L.Lelong oli kaitsnud end edukalt Saksa okupantide nõudmise eest viia kõrgmood üle Berliini ja Viini. Moesalong "Christian Dior" 1946.aastal õnnestus tal võita enda poole tekstiilitootja Boussac. Boussac rahastas
asutati 10. juunil 1920. aastal ning kohe hakatigi tegutsema. Juhatusse valiti Johannes Käis, August Sermat, Hans Labi, Jakob Teder, Johan Pelovas. 4 Jakob Teder AUSAMBA PÜSTITAMINE Seltsi peamiseks eesmärgiks oli püstitada Kreutzwaldi parki Kreutzwaldi kuju ehk ausammas. 31. detsembril 1924. aastal kuulutati paljudes ajalehtedes välja ausamba kavandi võistluse. Kavandid pidid olema saadetud tähtajaga 1. aprill 1925. 7 inimest saatsid enda kavandid. Kavandeid kokku oli 15. Kõik need kavandid pandi vaatamiseks ja hindamiseks välja ka linnarahvale. Kahjuks ei olnud nende tööde seas sobivat kavandit ja 1925. aasta mais pöörduti tuntud kujurite poole palvega kavandada sammas tellimustööna. Leping samba tegemiseks sõlmiti 21. juulil 1925. aastal Amandus Adamsoniga. Hinnaks määrati 800 000 Eesti Vabariigi marka. Oleks isegi rohkem
"Palestrina Pietà" "Florence Pietà" "Rondanini Pieta" Michelangelo skitsid Michelangelo surm o Michelangelo suri aeglasesse palavikku 18. veebruaril 1564. aastal. o Testamendi tegi arsti ja sõprade ees kolmelauselise, öeldes, et jätab oma hinge jumalale, keha maale ja oma materiaalsed asjad kõige lähematele suhetele. o Tegelikkuses oli vähe jäänud tema majja, ta olid põletanud enamuse oma töödest, kaasaarvatud kavandid San Lorenzo fassaadile. o Tema surnud keha jäeti Santi Apostli kirikusse, aga paari päeva viis tema vennapoeg Lionardo tema keha ära. Samuti võttis enda vastutuse alla tema maise vara. o Michelangelo maised jäänused viidi Crocesse, kuhu Michelangelo ise tahtis ,et teda maetakse.
VILJANDI KULTUURIAKADEEMIA Liina Pällin Rahvuslik tekstiil II AÜB LILLTIKANDIST EESTI RAHVAKUNSTIS Juhendaja: Christi Kütt Viljandi 2016 ,,Kas võib olla midagi kaunimat käsitööst, nillesse on iga sõrmeliigutusega põimitud killuke päikest ja südamesoojut...?" (Liivia Kivilo, ,,Lilltikand," 1992) Eesti rahvakunstis on tähtis osa mitmesugustes tehnikates valmistatud tekstiilesemetel. Rahvakunsti omapära tuleb kõige selgemalt esile rahvarõivastes, mida on kaunistatud rohke tikandiga. Peale rahvarõivaste on kõige arvukamalt tikitud vaipu. Eesti rahvusliku tikandi ornament on omapärane ja selle ilu võib ka tänapäevase tikandi kujundamisel ammendamatult kasutada. Andmeid rahvarõivaste kaunistamisest tikandiga leidub 17-18.sajandist. 18.saj...
võtta. See oli juugendi üks püüdlustest ilu igaühele ja igas kohas luua. 5 Graafika Graafikas leidis juugend oma kõige täielikuma väljenduse. Rõhuasetus joonel, taimevarre piitsalikud jooned, pääsukese tiivad või naise juuksed paistsid kõige paremini välja kunstialal, kus joon on tähtsaim või isegi ainuke väljendusvahend. Juugendkunstnik oli kõige edukam, kui ta sai keskenduda lineaarsetele elementidele, olid need siis kas kavandid raudsepisele või vitraazile. Raamatuillustratsioon, plakatid ja tüpograafia olid kõik alad, kus mehaanilise paljunduse nõuded piirasid maalijate tähtsamate töövahendite tooni nüansid, värv, atmosfäär ja valgus kasutamist. Selle asemel pidi graafik keskenduma disaini jõulisusele ja lineaarsele leidlikkusele. Kõige edukam kunstnik oli see, kes tunnistas antud kunstiala tasapinnalisust ja seetõttu pühendus pinna kaunistamisele.
paraadportree rajajaks. 3) Flandria barokkmaali õukondliku suuna esindaja, milliseid teemasid maalis, milline oli kompositsioon, värvikasutus. PETER PAUL RUBENS (1577-1640) Jõuka kodaniku pojana sai ta hea hariduse ja reisis palju. Menuka kunstnikuna oli ta teretulnud kõrgemas seltskonnas ja valitsejate õukondades ning temale usaldati diplomaatilisi ülesandeid. Tohutu edu ja tellimuste hulk sundisid teda kasutama ka õpilaste abi. Paljude suuremate teoste puhul on Rubens ise teinud ainult kavandid ja viimistluse. Rubensi teoste temaatiline haare on lai. Teemasid on võetud Piiblist, antiikmütoloogiast, palju on allegoorilisi ja dekoratiivseid teoseid, aga ka portreid ja maastikupilte. Mitmed suured teosed Kristuse kannatusloost olid mõeldud altaripiltidena. Sarja allegoorilisi ajaloomaale tegi Rubens Prantsuse kuninga Henry IV lese Maria de Medici tellimusel. Paljudes mütoloogiapiltides valitseb kristlusele üpris võõras ohjeldamatu meeleline nautlemine.
ARISTOTELES Aristoteles sündis 384 eKr Stageiras ja suri 7. märtsil 322 eKr Chalkis. Ta oli vanakreeka filosoof, Platoni õpilane ja Aleksander Suure õpetaja. Ta oli Platoni kõrval mõjukaim lääne filosoof. Aristoteles süstematiseeris peaaegu kõik oma aja teadmised ja pani aluse paljudele uutele teadusharudele. Aristotelese filosoofia on filosoofia ajaloos pika aja kestel etendanud tähtsat rolli. Aristotelese loogika oli 19. sajandi keskpaigani ainus läänemaine loogika. Aristotelesel on suured teened ka bioloogias (loomade anatoomia ja süstemaatika), esteetikas, eetikas, riigiõpetuses (politoloogias) ja kosmoloogias. Aristoteles sündis Makedoonias Chalkidike poolsaarel Stageiras.Tema isa Nikomachos oli Makedoonia kuninga Amyntase õukonnaarst. On alust arvata, et õukonnaarsti koht oli perekonnas pärandatav. Aristotelese varajast haridust pidi see mõjutama, nii et kui Aristoteles 18-aastas...
aasta ülestähendused märgivad, et pildist on alles ainult kontuurid, millest on väga raske aru saada. Leonardo ei töötanud selle teose kallal kogu antud aja vältel tihedalt. Selle maali puhul on igale apostlile antud täpne reaktsioon sellele, kui Jeesus sõnas, et üks nende seast teda reedab. Kõigil kaheteistkümnel apostlil on erinev reaktsioon uudistele - erinevad variatsioonid vihast ja ehmumisest. Leonardo insenerina: leiutised ja kavandid On säilinud umbes 6000 lehekülge märkmeid, kus on lugematul hulgal mehaanika ja loodusteaduse alaseid visandeid. Tehnilisi jooniseid on palju rohkem kui kunstilisi töid, seega inseneritöö huvitas teda väga. Varem arvati, et tehniliste leiutiste poolest kuulus Leonardo oli erand, unikaalne geenius, kuid tegelikult oli ta vaid üks paljudest renessansiaja kunstnik- leiutajatest. Tema esimesed leiutised on fantaasiarohked sõjamasinad, mille tegemiseks sai ta inspiratsiooni
mis hojavad väga mitmeid protsessoreid faktoritest, mis limiteerib süsteemi suuruse. (Näiteks Tianhe-1A võiks kulutada iga aasta mitme miljoni dollari väärtuses elektrit.) Informatsiooni kahe arvuti vahel ei ole võimalik liigutada kiiremini kui valguskiirus. Selletõttu superarvuti, mille osad on üksteisest palju meetreid eemal, peab omama latentsust vähemalt kümneid nanosekundeid. Seymore Gray superarvuti kavandid üritasid 5 selletõttu hoida kaableid nii lühikesena kui võimalik. Modernsetes superarvutites, mis on ehitatud paljudest paralleelselt töötavatest tavaprotsessoritest, on tavaline latentsus kahe protsessoril vahel 1 kuni 5 mikrosekundit. Protsessoritest üldiselt kasutatakse AMD Opteron-i, kuna sellel on hinna ja jõudluse suhe kõige parem (võrreldes Intel Xeon protsessoritega, mis maksavad väga palju).
Referaat: Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni 11 b klass 2008-04-17 Eessõna Sajandite vältel on sündinud ja kadunud siit maa pealt palju hea kõrvaga ja suurepärase käega tipp kunstnike ja muusikuid. Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni (6. märts 1475 18. veebruar 1564) oli itaalia maalikunstnik, skulptor, poeet ja arhitekt. Michelangelo esindab kõige äärmuslikumal viisil kõrgrenessansile tüüpilist usku kunsti väärtuste ja kunstniku erilisusse. Michelangelo ise ja tema arvukad imetlejad olid veendunud, et loominguvõime on Jumala kingitus mõnele üksikule inimesele, kellel seetõttu on erilised õigused, aga ka kohustused. Geniaalsus pole sellepärast mitte õnn, vaid pigem raske, isegi piinav koorem. Michelangelo piiritu usk oma kutsumusse ja loomingusse viis tihti vaidlusteni ning konfliktideni paavstidega, kes olid tema kunsti peamised tellijad. See muutis Michelangelo elukäigu väga keeruliseks...
Algselt õppides lennufüüsikat, koostas ta plaani, mis oli tolle aja kohta vägagi moderne, ning mis põhines aerodünaamikal ning kindlal mootoril. Mitmeid aastaid kestnud katsetused kandsid vilja, 1849. Aastal oli sellel esimene mehitamata lend ja 1853. Aastal ta kutsar tegi lühikese lennu Yorkshire ligidal. See andis lootust, et tema katsetused polegi olnud tühi vaev ja peale mehe surma arendasid paljud Sir George Cayley pärandit edasi. Mitmekümned insenerid, mitmesajad kavandid, mitmed prototüübid ja mitte ükski polnud piisavalt sobiv lendamiseks. Küll oli valesti konstrueeritud, mõni tähtis osa kahe silma vahele jäänud ja küllap mõnikord jäi ka õnnest puudu. 19. Sajand oli eelkõige katsetuste aeg, millestki pidi ju ometi alustama. 3 LENNUMASINA KONTROLLIMINE 1880'dad muutusid intensiivse õppimise perioodiks, sest lennuki algkonstruktsioon oli
samuti tuntud kui 250 Greenwich Street. Ehitus algas vaid mõned kuud peale 11. septembri rünnakuid, aastal 2002. 7WTC valmis 2006. mais. Kui varem oli hoone 47-korruseline, siis nüüd on see 52-korruseline ja 226 meetri kõrgune. Uuel ehitusel on rõhku pandud ka tugevama toestuse ehitamisele, keskkonnasäästlikkusele ja turvalisusele. 2001. aasta novembris pandi kokku Lower Manhattan Development Corporation (LMDC), mille eesmärk oli valida kavandid hoonetest, mis Lower Manhattan ala edaspidi WTC kompleksina kaunistavad. See organisatsioon korraldas võistluse leidmaks uue World Trade Centeri ja mälestisehitise disaini. Valiti projekt Memory Foundations, mis on disainitud Daniel Libeskindi poolt. Selle kavandi järgi ehitatakse 1 World Trade Center ehk Freedom Tower ja kolm teist büroohoonet. Uuel WTC kompleksil pole mitte kaks, vaid üks hiigeltorn, mis seekord on kaks korrust lühem kui Põhja- või Lõunatorn.
Uus kunstistiil Art Nouveau Mandri-Euroopas omandas 19.sajandi viimasel kümnendil keskse koha uus dekoratiivne kunstistiil, mis oli algtõuke saanud Inglismaalt. Prerafaeliitide ja "Arts&Crafts" liikumise esteetika enam kui veerandsajandiline järk-järguline pidev areng oli 1890-ndateks loonud pinna uue stiili loomiseks. Stiili hakati nimetama Art Nouveau uus kunst. Inglismaal hakati uut stiili nimetama Style Modern . Inglismaa põhiline osa Art Nouveau arengus oli uuele stiilile tee rajamine. Art Nouveau oli internatsionaalne dekoratiivne kujundusstil, mille laiem levik tuli peale "Art Nouveau" sisutussalongi avamist Pariisis 1895. Art Nouveau piiritletakse aastatega 1890- 1914. Stiili kõrgpunkt oli 1900.a. maailmanäitusel Pari sis, kus Art Nouveau triumfeeris kõikides kunstiliikides. Stili iseloomustas suur dekorativsus kujunduselementideks vääntaimed, eksootilised linnud ja lilled, kaunid inimfiguurid. Vormid olid kaarduvad, graa...
ehitise materjali ja struktuursete nõudmistega. 2.Juugendkunst Venemaal (arhitektuur, juveelikunst). Teosed ja nende loojad. Juveelikunst: Kõige kuulsam juugendkunstnik Venemaal oli juveliir ja kullassepp Carl Fabergé (1846 1920). Fabergé päris venepärase geomeetrilisuse ja lineaarse dekoratsiooni tundlikkuse, mis on tugevasti tuntav tema metalltöödes. Tema küpset stiili mõjutas prantsuse juugend, eriti Lalique`i looming, ning tema kavandid muutusid voolavamaks ja kurvilineaarsemaks. Fabergé prantsuse eeskujul valminud juveelitooted ühendavad endas venelaste naudingut värvidest ja mustritest üle Lalique`i rafineeritud lillelise joonega. Carl Fabergé Muna ja kullast medaljon Arhitektuur: Vene juugend läbis oma arengus mitu etappi, kuid alati oli selles tunda kaht suundumust : retrospektiivne-romantiline ja suund, mis täiesti välistas ajalooliste stiilide kasutamist.
ideaalis saaksin valida ükskõik millise asukoha. Minu valik oleks sellisel juhul plats, kus asub hetkel uus Tartu Kaubamaja. See asub otse linna südames, kõige külastatavamas paigas, seega tundub see mulle strateegiliselt hea valikuna. Raamatukogu hoone peaks olema midagi uhket ja silmapaistvat, kindlasti mitte tagasihoidlikku, soovitatavalt mõne maailmakuulsa arhitekti kavandatud, vastavalt rahva soovile. Arhitekt teeb näiteks mõned kunstiliselt kaunid kavandid, kindlasti ka loodussõbralikud, mis pannakse rahvahääletusele ja mille hulgast valitakse välja parim. Siinkohal usaldan inimeste vaistu, kuna mul puudub selge ettekujutus milline selle hoone fassaad ikkagi peaks välja nägema. Igatahes külm betoonikamakas ei tuleks kõne allagi. Küll aga võiks maja ümbritseda kaunis puudesalu ja hoone kõrval asuda suur park, mille keskel purskkaev. Raamatukogu hoone võiks olla suur ja inimsõbralik. Raamatukogu peaks looma juba oma majaga
Elusolenditel eristas Aristoteles kahesugust tegelikkust: vorm on esimene tegelikkus ja toimimine on teine tegelikkus. Toimimine järgneb vormile (on vormi suhtes sekundaarne). Teiseks lähtus Aristoteles analoogiast sellega, kuidas käsitööline loob mingist materjalist mingi eseme. Vorm, mille käsitööline materjalile annab, peab tema arus juba eelnevalt olemas olema. Looduse toimimine on samamoodi teleoloogiline: alati kui põhjused toimivad, realiseeruvad ka kavandid. Jumal Aristotelese üldine kontseptsioon ei jäta kohta loovale ega kavandavale jumalusele. Loomulike liikide fikseeritus ja füüsilise maailma igavene olemasolu tulenevad tema põhjuslikkuseprintsiibist ning mateeria ja vormi lahutamatust ühtsusest. Kui mateeria ei saa kunagi eksisteerida nii, et tal poleks mingit vormi, ning vormid on mateeria staatilised ja dünaamilised tunnused ning kui mateeria omandab vormi üksnes tänu
kunstniku, muuseumide algataja ja kultuuritegelase majamuuseum. Tänu Elviira Rauale olid kunstniku endisest eluloolisest atmosfäärist säilinud Kristjan Raua ateljee sisustus, tema töövahendid, mööbel, eluloolised esemed, aga samuti arhiivimaterjalid fotod, auaadressid, raamatud. Põhilise osa kogust moodustavad kunstniku joonistused, visandid ja etüüdid, aga ka näited tarbegraafikast eksliibrised ja rahatähtede kavandid. Suur osa Kristjan Raua majamuuseumi kogust on ühe suure Eesti kunstniku elu peegeldus, mis omab väärtust eelkõige maja enda kontekstis. Praegu on kollektsioon, kuhu kuulub 340 kunstiteost, 155 mööbli- ja eluloolist eset, 114 raamatut ning 132 eluloolist fotot ja arhiivimaterjalid hoiul Eesti Kunstimuuseumi hoidlates Kumu kunstimuuseumis. Muuseum on suletud 12
Austriat muusikamaana. Wolfgangi muusikaline anne avaldus varakult. Juba 5-aastaselt komponeeris ta oma esimesed muusikapalad, 6-aastaselt alustas kontserdireisidega Euroopa linnades, 10-aastaselt kirjutas esimese ooperi. 14-aastaselt andis Rooma paavst talle kuldkannuse rüütli aunimetuse. Ta abiellus 25 aastaselt, sai 6 last, kellest ükski ei abiellunud ja ei saanud järglasi. Mozart suri 35 aastaselt. Euro müntide kavandid valiti riikliku komisjoni töö ja avaliku arvamuse uuringu põhjal. Müntide kujunduse autor on Austria kunstnik Josef Kaiser. 12 Portugal 1- ja 2-eurose müntidel kujutatakse Portugali kindlusi ja vappe, mida ümbritsevad Euroopa Liidu tähed. Need sümboliseerivad dialoogi, väärtuste jagamist ja Euroopa ülesehitamise dünaamikat. Müntidel kujutatakse Portugali kuninglikku pitsatit aastast 1144.
muutvat tantsijannat eksootiliseks tiivuliseks putukaks või virvendavaks leegiks. Graafika Graafikas leidis juugend oma kõige täielikuma väljenduse. Rõhuasetus joonel, taimevarre piitsalikud jooned, pääsukese tiivad või naise juuksed paistsid kõige paremini välja kunstialal, kus joon on tähtsaim või isegi ainuke väljendusvahend. Juugendkunstnik oli kõige edukam, kui ta sai keskenduda lineaarsetele elementidele, olid need siis kas kavandid raudsepisele või vitraazile. Raamatuillustratsioon, plakatid ja tüpograafia olid kõik alad, kus mehaanilise paljunduse nõuded piirasid maalijate tähtsamate töövahendite tooni nüansid, värv, atmosfäär ja valgus kasutamist. Selle asemel pidi graafik keskenduma disaini jõulisusele ja lineaarsele leidlikkusele. Kõige edukam kunstnik oli see, kes tunnistas antud kunstiala tasapinnalisust ja seetõttu pühendus pinna kaunistamisele.
samuti tuntud kui ka 250 Greenwich Street. Ehitus algas vaid mõned kuud pärast 11. septembri rünnakuid, aastal 2002. 7WTC valmis 2006. mais. Kui varem oli hoone 47- korruseline, siis nüüd on see 52-korruseline ja 226 meetri kõrgune. Uuel ehitusel on rõhku pandud ka tugevama toestuse ehitamisele, keskkonnasäästlikkusele ja turvalisusele. 2001. aasta novembris pandi kokku Lower Manhattan Development Corporation (LMDC), mille eesmärk oli valida kavandid hoonetest, mis Lower Manhattan ala edaspidi WTC kompleksina kaunistavad. See organisatsioon korraldas võistluse leidmaks uue World Trade Centeri ja mälestisehitise disaini. Valiti projekt Memory Foundations, mis on disainitud Daniel Libeskind poolt. Selle kavandi järgi ehitatakse 1 World Trade Center ehk Freedom Tower ja kolm teist büroohoonet. Uuel WTC kompleksil pole mitte kaks, vaid üks hiigeltorn, mis seekord on kaks korrust lühem kui Põhja- või Lõunatorn. 9/11 müüt
viljapead, rukkivihud, kuused; inimestest muinassõdalane ja kreekapärased heerosed; ei puudunud ka mesilased ja muud putukad; asjadest olid esindatud viikingilaev, ankur, ader ja sirp. Kokku laekus 138 tööd, mis avalikul näitusel välja pandi ja mille seast Vabariigi Valitsus valis välja seitse ning esitas need Riigikogule. 1923. aastal arutas Riigikogu riigitunnuse küsimust. Arutelu oli tormiline, kuid üksmeelele ei jõutud. Oktoobris lükkas Riigikogu tagasi kõik esitatud kavandid ning palus üldkomisjonil välja töötada uus kavand. Detsembris pöördus üldkomisjon Eesti Kunstnike Liidu, Eesti Kujutavate Kunstnikkude Kutseühingu ja riigi kunstitööstuskooli poole ettepanekuga valmistada igal vähemalt kolm riigivapi kavandit. Kokku esitati 1923. aasta konkursile üle 20 kavandi, millest 1924. aasta aprillis valis üldkomisjon välja ühe. Ehkki Riigikogu toetas üldkomisjoni ettepanekut, lihtsustati kavandit ning 19. juunil 1925
Kordamisküsimused kontrolltööks dokumendihalduse alused 1. Dokument (laiemas tähenduses) jäädvustatud informatsioon või objekt, mida saab käsitleda tervikuna kasutatav inimtegevuses 2. Dokument (kitsamas tähenduses) Mistahes teabekandjale jäädvustatud informatsioon, mis on loodud või saadud asutuse või isiku tegevuse käigus ning mille sisu, vorm ja struktuur on küllaldane faktide või tegevuse tõendamiseks 3. Dokumendihaldus Halduse ala, mis tegeleb dokumentide loomise, saamise, alalhoidmise, kasutamise ning eraldamise tõhusa ja süstemaatilise ohjega, sh organisatsiooni tegevust ja toiminguid kajastava tõestusmaterjali ja informatsiooni dokumendisüsteemi hõlmamise ning dokumentidena alalhoidmisega 4. Dokumendihaldussüsteem Elektrooniline tarkvara dokumentide haldamine, kontrollimine ja neile juurdepääsu tagamine Dokumendihaldussüsteemid: Amp...
Antsla Gümnaasium Andre Luik Referaat Aristoteles Juhendaja: Peeter Lemats 2012 Sissejuhatus Vanakreeka filosoofia kolm suurkuju olid Aristoteles, tema õpetaja Platon, ning Sokrates, kes Platonit sügavalt mõjutas. Nemad muundasid Sokratese-eelse filosoofia lääne filosoofiaks tänapäeval tuntud kujul. Sokrates ei kirjutanud midagi ning tema mõtted on meieni jõudnud Platoni ja paari teise antiikautori vahendusel. Platoni ja Aristotelese kirjutised moodustavad antiikfilosoofia tuuma. Kuigi Platoni ja Aristotelese tööd on omavahel sügavalt seotud, on nad nii stiililt kui ka ainelt väga erinevad. Platon kirjutas mitukümmend filosoofilist dialoogi (vestlus...
Elusolenditel eristas Aristoteles kahesugust tegelikkust (aktuaalsust): vorm on esimene tegelikkus ja toimimine on teine tegelikkus. Toimimine järgneb vormile (on vormi suhtes sekundaarne). Teiseks lähtus Aristoteles analoogiast sellega, kuidas käsitööline loob mingist materjalist mingi eseme. Vorm, mille käsitööline materjalile annab, peab tema arus juba eelnevalt olemas olema. Looduse toimimine on samamoodi teleoloogiline: alati kui põhjused toimivad, realiseeruvad kavandid. Jumal Aristotelese üldine kontseptsioon ei jäta kohta loovale ega kavandavale jumalusele. Loomulike liikide fikseeritus ja füüsilise maailma igavene olemasolu tulenevad tema põhjuslikkuseprintsiibist ning mateeria ja vormi lahutamatust ühtsusest. Kui mateeria ei saa kunagi eksisteerida nii, et tal poleks mingit vormi, ning vormid on mateeria staatilised ja dünaamilised tunnused ning kui mateeria omandab vormi üksnes tänu materiaalsele asjale,
Et kõik osad oleksid võrdsed ja üks ei tõuseks teisest esile. Jätkuvalt on antiikarhitektuuri eeskujud. Bramank Väikest kabelit nn. Tempiettot (väike kabel) nimetati tema kõrgrenessanssi esikteoseks. See on täiesti tüüpiline tsentraal K.R ehitis. (kupliga). Tema nimega on seotud ka 16 sajandi ühe kõige tähtsama maja (püha rooma peetri kirkiku) saamislugu. 15 saj. Lõpul otsustati vana kirik maha lammutada. Otsustati ehitada uus, mis vastaks ajastu nõuetele. Esimesed kavandid ehitisele tegi Bramank. Tema kuppel pidi koosnema kuubist ja kerast, mis tähendas et kuppel pidi olema poolkera kujuline. Kuida Bramanke suri. Plaan oli hea ja dendiendo see ka valmis sai. B. surmaga läks kavandamine edasi Michelangelole. Ta muutis mõningal määral projekti , mille tõttu ehitis moodustas veelgi ühtsema mulje ja kuppel pääses paremini esile. Kõrguselt on ta võrdne Cheopsi püramiidiga, üle 140 m kõrge. M
organisatsiooniliselt ja ruumiliselt eraldatud, kuid neid ei peeta eraldi ametiasutustena. Ametiasutuste kõige väiksema organisatsioonilise ühiku moodustab amet. Amet on ühele isikule institutsionaliseeritud ülesannete kogum. Ameti kandja on isik, kes täidab ameti vastavaid ülesandeid. Ametiasutuse juhil või tema volitatud isikul on õigus ametiasutuse töö korraldamiseks anda teenistusalaseid akte. Ametiasutus esitab reguleeribvate aktide kavandid ametnikele ja neid esindavatele isikutele ja organisatsioonidele tutvumiseks ja arvamuse andmiseks vähemalt 14 kalendripäeva enne nende kehtestamist. Arvamused ja ettepanekud on soovituslikud, kuid mitte siduvad. 22. Kohaliku omavalitsuse hallatav asutus. KOV eelarvest finantseeritav asutus, mille põhifunktsiooniks on avaliku teenuse/avaliku teenuste osutamine-munitsipaallasteasutus, põhikoolid ja gümnaasiumid kui munitsipaalkoolid, muuseumid, huvikoolid jne