Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
✍🏽 Avalikusta oma sahtlis olevad luuletused! Luuletus.ee Sulge

Avaliku halduse kodunetöö - sarnased materjalid

tõend, taotlus, haldusmenetluse, vigastus, osakond, millistel, hüvitamine, nõudma, tühistamine, valitsemisala, astumist, õed, määrust, vastuolus, asunud, millisele, haldusmenetluses, esitamist, pöörduma, küsimusi, ettepanekuid, kantud, hüvitamist, riigivastutuse, kolmandaks, isikuks, paikvaatlus, ütlus, eksperdi, nõudmist, haldusorgan
thumbnail
6
docx

AVALIKU HALDUSE KODUTÖÖ variant 8

Estonian Business School Õiguse ja avaliku halduse õppetool KODUTÖÖ Variant 8 Liina Kivastik BEB 1 Õppejõud Maarja Murumägi Tallinn 2012 Küsimused 1. Ministeeriumi osakond pöördus Vabariigi Valitsuse poole taotlusega muuta Vabariigi Valitsuse määrust, kuna see on vastuolus seadusega ja takistab osakonnal tulemuslikult täita talle seadusega pandud ülesandeid. Osakonna taotlus tagastati ministeeriumile. Miks ei asunud Vabariigi Valitsus menetlema osakonna taotluses toodud ettepanekut? Millisele õigusaktile tuginedes Te oma järelduse põhjendate. 2

Avalik haldus
20 allalaadimist
thumbnail
10
doc

Avalikuteabe seadus

Riigiametnikule makstakse lisatasu teenistusaastate eest järgmiselt: 1) alates 5-aastasest teenistusstaazist - 5% ametipalgast; 2) 10-15-aastase teenistusstaazi korral - 10% ametipalgast; 3) alates 15-aastasest teenistusstaazist - 15% ametipalgast. 25. Lisatasu akadeemilise kraadi eest Akadeemilise kraadiga riigiametnikule makstakse lisatasu: 1) magistrikraadi eest - 10% ametipalgast; 2) doktorikraadi või sellega võrdsustatud kraadi eest - 20% ametipalgast. 26. lähetuskulude hüvitamine (1) Teenistujal on õigus teenistuslähetuse kulude hüvitamisele seaduse või Vabariigi Valitsuse määrusega kehtestatud tingimustel, ulatuses ja korras . (2) Teenistuslähetuse ajaks säilitatakse teenistujale ameti- või abiteenistuskoht ja palk. 27. Töö- ja puhkeaeg (1) Teenistujal on kahe puhkepäevaga viiepäevane töönädal. (2) Teenistuja tööaeg ei või ületada 40 tundi nädalas. (3) Teenistuja töö- ja puhkeaeg määratakse töö- ja puhkeaja seaduse alusel, arvestades

Asjaajamine
46 allalaadimist
thumbnail
31
doc

AVALIK HALDUS 2016 kevad

maavalitsus). Valitsusasutuse pädevuse alused ( Vabariigi Valitsuse seadus) Valitsusasutuste pädevus kehtestatakse seadusega või seaduse alusel nende asutaja poolt. Valitsusasutused ei või delegeerida nende pädevusse antud õigusi ja kohustusi teistele riigi- või omavalitsuse asutustele, kui seaduses ei ole sätestatud teisiti või kui seda ei näe ette seaduse alusel sõlmitud haldusleping. 10. Ministeeriumi staatus valitsusasutuste süsteemis. Ministeeriumi valitsemisala mõiste ja üldiseloomustus. Amet ja inspektsioon kui valitsusasutus ministeeriumi valitsemisalas (Vabariigi Valitsuse seadus) Ministeerium on valitsusasutus, mis täidab seadusest tulenevaid ja VV poolt seaduse alusel antud ülesandeid. Ministeerium on tema valitsemisalas olevate ametite ja inspektsioonide ning muude riigiasutuste kõrgemalseisev organ. 1) Haridus- ja Teadusministeerium:

Avalik haldus
15 allalaadimist
thumbnail
19
doc

Kordamisküsmised - Eesti valitsemissüsteem

2) surma korral 3)PM ettepanekul PR otsuse alusel 4)talle Riigikogu poolt umbusalduse avaldamise korral 5)süüdimõistva kohtuotsuse jõustumisel 6) VV tagasiastumisel 35. Peaministri, ministri ja abiministri rolli iseloomustus ja ülesanded. PM: RIIGIESINDAJA esindab VV kohtus Juhib Eesti seisukohtade kujundamist Euroopa Ülemkogu kohtumiseks Esindab Eestit Euroopa Liidu Ülemkogus ja teistes valitsusjuhtide tasandil kokkutulevates nõukogudes MINISTER: VALITSEMISALA JUHT juhib ministeeriumi ja korraldab ministeeriumi valitsemisalasse kuuluvaid küsimusi otsustab ministeeriumi valitsemisalasse kuuluvaid küsimusi 9 valvab ministeeriumi struktuuriüksuste ja valitsemisalas olevate ül täitmist ning teostab teenistusjärelvalvet ametnike otsuste ja tegevuse üle nimetab ja vabastab ametist ametite ja inspektsioonide peadirektorid jms.

Eesti valitsemissüsteem
170 allalaadimist
thumbnail
8
doc

Valitsemine

· 35-päevane põhipuhkus. · Kohtud kui · Lisapuhkusepäevad staaziga. seaduseloojad. Mandri-Euroopa · Õppepuhkus. · Mitmeharuline · Lisakulude hüvitamine. spetsialiseeritud · Suurem vanaduspension. süsteem. · Konstitutsioonikohus. Järelevalve ametnike tegevuse üle · Kohtunikud

Ühiskonnaõpetus
55 allalaadimist
thumbnail
36
doc

Avalik haldus, eksami kordamiseks

Valitsuse ülesanded on: a. Sise –ja välispoliitika elluviimine läbi valitsusasutuste b. Korralduste ja määruste vastuvõtmine ning rakendamine (poolthäälte enamusega) 9. Valitsusasutuste liigid, pädevuse alused Valitsus realiseerib oma võimu läbi valitsusasutuste. Valitsusasutused:  Ministeeriumid  Inpektsioonid  Ametid  Riigikantselei  Maavalitusused 10. Ministeeriumi staatus valitsusasutuste süsteemis. Ministeeriumi valitsemisala mõiste ja üldiseloomustus. Amet ja inspektsioon kui valitsusasutus ministeeriumi valitsemisalas Ministeerium on valitsusasutus, mis täidab seadusest tulenevaid ja Vabariigi Valitsuse poolt seaduse alusel antud ülesandeid. Ministeeriumi staatus:  Täidab Vabariigi Valitsuse ülesandeid  Ministeerium on tema valitsemisalas olevate ametite ja inspektsioonide ning muude riigiasutuste kõrgemalseisev organ.

Avalik haldus
74 allalaadimist
thumbnail
3
docx

Valitsemine

ole seaduse või Vabariigi Valitsuse määrusega pandud alluvatele järelevalvet kohalike omavalitsuste tegevuse üle, samuti täidab ametiasutustele või ametnikele 31) vastutab Euroopa Liidu õiguse teenistusliku järelevalve ülesandeid; rakendamise eest ministeeriumi valitsemisala piires; 32) vastutab 11) suunab ja koordineerib maavalitsuse haldamisel olevate Eesti seisukohtade kujundamise eest Euroopa Liidu riigiasutuste tegevust;111) esindab riiki kohtus maavanema otsustusprotsessis ning esindab Eestit Euroopa Liidu Nõukogus ülesannete täitmisest tulenevates kohtuvaidlustes 12) kinnitab ministeeriumi valitsemisala küsimustes;3 ) korraldab

Ühiskond
4 allalaadimist
thumbnail
22
doc

Eesti Põhiseadus

ÜLDSÄTTED § 1. Eesti on iseseisev ja sõltumatu demokraatlik vabariik, kus kõrgeima riigivõimu kandja on rahvas. Eesti iseseisvus ja sõltumatus on aegumatu ning võõrandamatu. § 2. Eesti riigi maa-ala, territoriaalveed ja õhuruum on lahutamatu ja jagamatu tervik. Eesti on riiklikult korralduselt ühtne riik, mille territooriumi haldusjaotuse sätestab seadus. § 3. Riigivõimu teostatakse üksnes põhiseaduse ja sellega kooskõlas olevate seaduste alusel. Rahvusvahelise õiguse üldtunnustatud põhimõtted ja normid on Eesti õigussüsteemi lahutamatu osa. Seadused avaldatakse ettenähtud korras. Täitmiseks kohustuslikud saavad olla üksnes avaldatud seadused. § 4. Riigikogu, Vabariigi Presidendi, Vabariigi Valitsuse ja kohtute tegevus on korraldatud võimude lahususe ja tasakaalustatuse põhimõttel. § 5. Eesti loodusvarad ja loodusressursid on rahvuslik rikkus, mida tuleb kasutada s�

Ühiskonnaõpetus
99 allalaadimist
thumbnail
20
pdf

Eesti valitsemissüsteemid

Ministri volitused lõppevad: 1) tagasiastumisel; 2) surma korral; 3)PM ettepanekul, PR otsuse alusel; 4)talle Riigikogu poolt umbusalduse avaldamise korral; 5)süüdimõistva kohtuotsuse jõustumisel; 6) VV tagasiastumisel 29. Peaministri, ministri ja abiministri rolli iseloomustus ja ülesanded. Peaminister: riigiesindaja esindab VV kohtus. Teostab Eesti seisukohti Euroopa Ülemkogus. Esindab Eestit ELi Ülemkogus ja teistes valitsusjuhtide tasandil kokkutulevates nõukogudes. Minister: valitsemisala juht- Juhib, korraldab ja otsustab ministeeriumi valitsemisalasse kuuluvaid küsimusi. Jälgib min. struktuuriüksuste ja valitsemisalas olevate ül täitmist ning teostab teenistusjärelvalvet ametnike otsuste ja tegevuse üle. Nimetab ja vabastab ametist ametite ja inspektsioonide peadirektorid jms. Määrab riigiasutuste struktuuri, asjaajamise ja töökorralduse. Minister: valitsuse liige- vastutab seaduste täitmise eest. Annab valitsussele aru ministeeriumi tegevuses.

Eesti valitsemissüsteem
27 allalaadimist
thumbnail
19
doc

Avaliku halduse konspekt

Minister juhib ministeeriumit ja vastutab oma ministeeriumi eest. Minister annab välja: · Käskirju · Määrusi (kirjutab alla minister, ministeeriumi kantsler ja peaminister) 16. Ministeeriumi kantsleri pädevus Ministeeriumi kanstler: · Ministeeriumi kantsler on apoliitiline ­ pole ministriga seotud · Järelvalve funktsioon ­ jälgib, et määrus vastaks põhiseadusele. · Annab kaasallikirja määrustele. 11 17. Ministeeriumi valitsemisala mõiste ja üldiseloomustus. Amet ja inspektsioon kui valitsusasutus ministeeriumi valitsemisalas Ministeeriumi valitsemisala ­ Vabariigi Valitsuse seadusega kehtestatud ning kui küsimus on ministeeriumi valitsemisalast väljas, siis otsustab selle üle Vabariigi Valitsus Ministeeriumi valitsemisalade korraldamiseks on moodustatud järgmised (10) ministeeriumid: Keskkonna, Justiits, Majandus- ja kommunikatsiooni, Rahandus, Kultuuri, Sotsiaal, Sise, Välis, Kaitse, Põllumajandus..

Avalik haldus
108 allalaadimist
thumbnail
24
doc

Eksami vastused - Eesti avalik haldus

1. Riigikogu Rahva esinduskogu, millele kuulub seadusandlik võim. 101 liiget. Valimised kord /4.a. märtsikuu 1. pühapäeval. Riigikogu liige arvestab oma tegevuses rahva huvi, kuid oma otsustustes vaba ja lähtub oma parimast äranägemisest. Ei tohi olla üheski muus riigiametis. Riigikogu juhatus on Riigikogu liikmete hulgast valitud Riigikogu tööd korraldav organ, koosneb esimehest - Eiki Nestor ja 2 aseesimehest - Laine Randjärv ja Jüri Ratas. Esimees juhatab Riigikogu istungeid, kutsub kokku juhatuse koosoleku, esitab juhatusele koosoleku päevakorraprojekti. Riigikogu juhatuse ülesanded: korraldab Riigikogu esindamist; jaotab kohad komisjonides ja kinnitab nende koosseisu; registreerib fraktsioonid; koostab ja esitab kinnitamiseks töönädala ja päevakorda; määrab juhatus menetlusse esitatud eelnõule juhtivkomisjoni. Reformierakonna fraktsioon - 33 liiget, Keskerakond – 20, IRL – 22, Sotsiaaldemokraatlik Erakond - 19 liiget. Riigikogu ülesanded: Võtab va

Avalik haldus
61 allalaadimist
thumbnail
32
pdf

Avaliku halduse eksamiks kordamine

LEA KÜSIMUSED: 1.Iseloomusta tsentraliseeritud ja detsentraliseeritud halduskorraldust! Milline on haldusorganisatsioonide jaotus Eestis? Tsentraliseeritud halduskorraldus - võ imu jaotamise viis, kus otsustav võ im paikneb organisatsiooni tasandite ü laosas ehk võ im suureneb alt ü lesse (alluvussuhted). Otsustamine on kiire, kontroll juhtimise ü le on keskpunktis, vä listab ebaü htlase arengu allorganisatsioonis. (võim ühes kohas, keskel) Detsentraliseeritud halduskorraldus - võ imu jaotamise viis, kus võ im on hajutatud iseseisvate ü ksuste vahel, kes on ü ksteisega koostö ö suhtes. Mida rohkem on halduskandjaid, seda detsentraliseeritum avaliku halduse organisatsioon on. (võim laiali) Eesti-? Eestis on nii tsentraliseeritud kui detsentraliseeritud halduskorraldust. Eesti kasutab mõlemat, nii traditsioonilist kui ka hierarhilist süsteemi. 2.Milline staatus on riigikantseleil valitsusasutuste seas? Mis on riigisekretäri pädevused

Haldusjuhtimine
10 allalaadimist
thumbnail
89
pptx

EV Õiguskaitsesüsteem

esitamise. Prokuratuur menetleb kuritegusid koostööd järgmiste uurimisasutustega: Politsei ja Piirivlaveamet, Kaitsepolitseiamet, Maksu ja Tolliamet, Konkurentsiamet ja Sõjaväepolitsei. Peale eelnevate uurimisasutuste teevad edasilükkamatuid menetlustoiminguid ka Keskkonnainspektsioon, Päästeamet, Tehnilise Järelevalve Amet, Tööinspektsioon, reisil viibiva merelaeva või õhusõiduki kapten ning Justiitsministeeriumi vanglate osakond ja vangla. Prokuratuur on kaheastmeline koosnedes Riigiprokuratuurist kui kõrgemalseisvast prokuratuurist ning neljast ringkonnaprokuratuurist. Riigiprokuratuuri tööpiirkonnaks on terve Eesti, ringkonnaprokuratuuride tööpiirkonnad kattuvad politseiprefektuuride omadega. Prokuratuuri juhib riigi peaprokurör, kes nimetatakse ametisse viieks aastaks. Ringkonnaprokuratuuri juhib juhtivprokurör, kes nimetatakse ametisse samuti viieks aastaks.

Ev õiguskaitsesüsteem
93 allalaadimist
thumbnail
16
doc

Tööõiguse eksami kordamisküsimused

2) 13-14-aastasel või koolikohustuslikul töötajal ­ 4 tundi päevas ja 20 tundi seitsmepäevase ajavahemiku jooksul; 3) 15-aastasel ­ 6 tundi päevas ja 30 tundi seitsmepäevase ajavahemiku jooksul; 4) 16-aastasel ja 17-aastasel (kui ei ole koolikohustuslik) ­ 7 tundi päevas 35 tundi seitsmepäevase ajavahemiku jooksul. NB! Haritustöötajate tööaja kehtestab Vabariigi Valitsus määrusega 37. Öötöö ja riigipühal tehtava töö hüvitamine Kui tööaeg langeb vahemikku kl 22.00 kuni 6.00 maksab tööandja töö eest 1,25-kordset töötasu, kui ei ole kokku lepitud, et töötasu sisaldab tasu ööajal töötamise eest. Kui tööaeg langeb riigipühale, maksab tööandja töö eest 2-kordset töötasu. Võidakse kokku leppida ka töö hüvitamise vaba aja andmisega. ÖÖTÖÖ PIIRANG: Kokkulepe, mille kohaselt töötaja, kes töötab ööajal vähemalt kolm tundi oma igapäevasest

Tööõigus
129 allalaadimist
thumbnail
2
doc

RIIGI-JA HALDUSÕIGUSE EKSAM

Milleks neid teooriaid kasutatakse? Kui otsuse tegemisel võetakse arvesse isiklikke või parteipoliitilisi asjaolusid, kui see seadusest Huvi: avalikud või erahuvid otseselt ei tulene. Subjekti: avaliku võimu organid õigussuhte osapooleks või mitte 41. Millistel juhtudel toimub diskretsiooni redutseerumine nullini? Suhte: õigussuhte osapooled võrdses seisundis või üks osapooltest sisuliselt olulisem. Üksikjuhul võib valikuvõimalus erinevate õiguslike tagajärgede vahel väheneda vaid ühe alternatiivini. 5. Mis on riigi kui rahvusvahelise õiguse subjekti tunnused

Haldusmenetlus
19 allalaadimist
thumbnail
24
doc

Halduskontroll, riigivastutus

Kohus peab tõendite kogumise abil kõrvaldama lüngad protsessiosaliste poolt kohtule antud teabes selliselt, et asja otsustamisel tähtsust omavate asjaolude osas ei oleks enam kahtlusi. Uurimispõhimõte ei võta protsessiosalistelt kohustust tuua välja asja lahendamiseks olulised asjaolud ja esitada vastavad tõendid. Seda kohustust väljendavad otseselt HKMS § 15 lg 3 ja § 16 lg 2 esimene lause. Vajadusel peab kohus nõudma protsessiosaliselt oluliste asjaolude väljatoomist ja tõendite esitamist. HKMS § 16 lg 2 teises ja kolmandas lauses väljendatud võimalused koguda uusi tõendeid ja kutsuda tunnistajaid, kujutavad endast kohtu kohustust tagada omalt poolt asjaolude väljaselgitamine, kui protsessiosalised ei ole täitnud oma kohustust tõendid esitada. Kohtu aktiivsus peab seejuures sõltuma protsessiosalise oletatavast võimest välja tuua olulised asjaolud ja esitada vastavaid tõendeid

Haldusõigus
91 allalaadimist
thumbnail
84
doc

Haldusõigus

ülesanded, funktsioonid. Avaliku halduse seotus õigusega. 2L 2. Haldusõigus. Haldusõiguse mõiste. Era- ja avaliku õiguse piiritlemisteooriad. Haldussuhete õigusliku regulatsiooni erisused. Haldusõiguse süsteem ja vahekord teiste avaliku õiguse harudega. Haldusõiguse realiseerimine. Halduse toimimine eraõiguslikes vormides: halduseraõigus. 2L EKSAM: saab kasutada, kaasuse lahendamise metoodikat, ka haldusõiguse üldosasse kuuluvaid seadusi. Haldusmenetluse seadus, riigivastutuse seadus, asendustäitmise ja sunniraha seadus ja halduskohtuseadus.Ka põhiseadust võib vaja minna. Haldus on inimlik plaanipärane tegevus kindla eesmärgi saavutamiseks. Haldust võib jagada kaheks: era- ja avalik haldus. Haldust võib mõista kolmes erinevas mõttes: Haldusõigus on õppeaine haldusõiguse teooriast ja haldusõigusest kui õigusharust, mille normid reguleerivad avalik-õiguslike institutsioonide ja haldusorganite moodustamist eesmärgiga tagada

Õigus
845 allalaadimist
thumbnail
72
docx

TÜ Haldusõiguse konspekt

haldusõiguse üldosa ­ printsiibid, mõisted, mis on põhimõttelise tähtsusega kogu haldusõiguse jaoks. Eelkõigehaldusmenetlusseadus, asendustäitmise ja sunniraha seadus, riigvastutuse seadus, halduskoostööseadus. Üldosa on kujundada aidanud ka kohtupraktika (kohtulahendid). Üldosas sisaldub: - haldusõiguse põhiprintsiibid (HMS) - halduskandjate/-organite regulatsioon (HMS) - haldusmenetluse kord (HMS) - avaliku teenistuse ja õ teenistujate õiguslik seisund (ATS) - haldusvastutus, halduskontroll (AtSS, RVS) haldusõiguse eriosa ­ reguleerivad üksikuid haldusõiguse valdkondi (teeseadus, lennundusõigus, politseiõigus, sotsiaalhoolekanne jne). Siia kuuluvad nn eriseadused, mille suhtes HMS on üldosa seaduseks. Liigitus selle järgi, kes ja kuidas ühte või teisi norme rakendab:

Haldusõigus
52 allalaadimist
thumbnail
12
docx

Riigiõiguse eksami küsimused ja vastused

2. Kes ja kuidas teeb selgeks, kas seadus on põhiseadusega kooskõlas? Valitsus austab põhiseadusega talle pandud piiranguid ja tagab, et seadusandjad koostavad põhiseadusega kooskõlas olevaid seadusi ning et kohtuvõim on iseseisev ja erapooletu. Õiguskantsler on sõltumatu ametiisik, kes valvab selle järele, et õigusaktid vastaksid põhiseadusele ja teistele seadustele + kontrollib kodanike põhiseaduslike õiguste tagamist 3. Põhiseaduse täiendamise seaduse eesmärk ja sisu. Pärast põhiseaduse täiendamist koosneb Eesti põhiseadus kolmest dokumendist: põhiseadusest, põhiseaduse rakendamise seadusest ja põhiseaduse täiendamise seadusest. Viimane reguleerib Eesti kuulumist ELi. Põhiseaduse selline kooskõlla viimine ELi liikmesusega kaasnenud õiguslike muudatustega on unikaalne, sest teistes ELi liikmesriikides on muudetud või täiendatud põhiseaduse teksti ennast. 4. Millised on teie arvates Eesti Põhiseaduse aluspõhimõtted? Nimetage sätted ja põhjendage! Põ

Õiguse alused
469 allalaadimist
thumbnail
31
pdf

Riigiõigus Kordamisküsimused 2012

võrdsete seas) põhimõte. Minister PS näeb ette 2 tüüpi ministreid: 1) ministrid, kes juhivad ministeeriumi (PS § 94 lg 2) 2) ministrid, kes ei juhi ministeeriumi (portfellita minister) PS § 94 lg 4 Portfellita minister määratakse vastutama mõne olulise riikliku küsimuse eest. Portfellita ministril ei ole õigust anda määruseid. Ministril on konkreetne vastutusala: 1) Piiritletud ministeeriumiga, mida ta juhib. Valitsemisala (VVS § 57 ­ 69). 2) Määratud kindlaks peaministri korraldusega (VVS § 3 lg 2) Poliitiline vastutus valitsuse tegevuse eest. Ministril topeltfunktsioon: 1) VV liige 2) ministeeriumi kui asutuse iseseisev ja ainuvastutav juht Vahetu poliitiline vastustus parlamendi ees. Umbusalduse avaldamine ministrile VV määrusel asjaomase ministri allkiri Ministri pädevus VVS § 49 -52. Ministri asendamine ­ ainult teine minister.

Õigus
117 allalaadimist
thumbnail
44
doc

õigusõpetuse kordamis küsimused

Eksamiküsimused 1. Iseloomustage levinumaid õigussüsteeme? Õigussüsteem on õiguskordade kogum, millel on sarnane õigusfilosoofiline käsitlus riigist ja õigusest. Sealjuures on eriti olulised arusaamad õigusnormist, õiguse allikatest, õiguse loomisest ja kohaldamisest. Levinuimad õigussüsteemid-kontinentaalne ja üldine õigussüsteem. Eesti kuulub kontinentaalsesse õigussüsteemi. 2. Kuidas jaguneb õigus ja millised on õiguse allikad? Õiguse jagunemine-õigusinstitutsioonideks ja õigusharudeks, eristatakse kahte osa eraõigust-reguleerivad suhteid üksikisikute vahel ja avalikkuõigust-üheks pooleks riik ja meedod on autoriaataarne Õiguse allikad- Selleks, et õigusnorm oleks täidetav, peab ta olema väljendatud mingil kujul. Väljendusvorme on nimetatud ka õiguse allikaks. 1) tavaõigus (e. õiguseks muutunud tava) 2) kohtu- ja halduspretsedent 3) õigusteadus e. juristide arvamus 4) leping 5) õigusak

Õigusõpetus
525 allalaadimist
thumbnail
15
doc

Haldusõiguse eksami konspekt

haldusleping või toiming võib puudutada. Haldusmenetlus haldusakti andmiseks või toimingu sooritamiseks algab: 1) taotluse esitamisega haldusorganile; 2) haldusorgani initsiatiivil algatatud haldusmenetluses menetlusosalise teavitamisega menetlusest; 3) haldusorgani initsiatiivil algatatud haldusmenetluses menetlusosalise suhtes esimese menetlus- toimingu sooritamisega. Otsus alustada menetlust ei ole haldusakt, v.a kui seadus nii sätestab (nt maksurevisjon). Ka nt teabenõue on taotlus HMS mõttes. Sellega taotletakse toimingu sooritamist (teabenõudele vastamist). Menetlustähtaeg hakkab erireeglite puudumisel kulgema taotluse registreerimisest. Tähtaja arvestamine: tähtaeg algab järgmisel päeval pärast selle kalendripäeva või sündmuse saabumist, millega määrati kindlaks tähtaja algus. Päevadega määratud tähtaeg lõpeb tähtaja viimasel päeval, v.a juhul, kui see on vaba päev. Sellisel juhul lõpeb tähtaeg esimesel tähtpäevale järgneval tööpäeval.

Õigusõpetus
403 allalaadimist
thumbnail
47
doc

Riigiõigus

1. RIIGIÕIGUSE ALLIKAD e. millised õigusaktid on olemas? Allikad: tavad, lepingud, kohtupretsedendid, teised õigust loovad aktid. Õigus on sotsiaalne norm (üldise määratluse järgi mõeldakse normi all juhist või reeglit), millega puutume kokku iga päev. Sotsiaalne norm on käitumiseeskiri, millega mõjutatakse inimese tahtelist käitumist soovitud tulemuse saavutamiseks. Sotsiaalne norm tähendab ka sotsiaalset kohustust- inimene peab käituma teatud viisil, ta peab käituma normis sätestatud viisil. Õigust defineeritakse kui kindlal territooriumil riigi poolt kehtestatud üldkohustuslike normide kogumit, mis on loodud inimkäitumise korrastamiseks ja mille täitmist peab lõppastmes riik tagama. Õigust kui nähtust iseloomustab rida tegureid: Õigus on üldise iseloomuga käitumisnormide kogum. s.t. õigus haarab formaalselt kõiki indiviide, kes satuvad tema toimesfääri. Käitumiseeskirjad on adresseeritud kõikidele isikutele. Õigusnormide süsteem on rajatud ki

Riigiõigus
381 allalaadimist
thumbnail
32
docx

Riigiõigus

Riigiõigus Kohustuslik kirjandus: Taavi Annus "Riigiõigus" Juura 2006 Põhiseadus / ww.pohiseadus.ee Kasulikud lingid: riigiteataja.ee president.ee riigikogu.ee valitsus.ee õiguskantsler.ee riigikontroll.ee kohus.ee Lugemissoovitused: Taavi Annus "Riigiõigus" Jüri Põld "Loenguid Eesti riigiõigusest" Rait Maruste "Põhiseadus ja selle järelvalve" Riigiõiguse põhiküsimused Riigiõiguse mõiste Riigiõigus on õigusnormide kogum, mis määrab kindlaks ühiskondliku korra põhialused, riigiorganite moodustamise korra, pädevuse, nende vastastikused suhted, tegutsemise põhimõtted ja üksikisiku põhiõigused, vabadused ja kohustused Riigiõiguse ese on riik Riigiõiguse allikad Riigiõiguse suhe avaliku õigusega Riigiõiguse suhe rahvusvahelise õigusega Riigiõigusest(ainult meile, Eestile kehtivad) ei leia sanktsioone- tuleb va

Õigusteadus
13 allalaadimist
thumbnail
112
pdf

HALDUSÕIGUSE KONSPEKT

haldusõiguse jaoks. Eelkõige haldusmenetlusseadus, asendustäitmise ja sunniraha seadus, riigvastutuse seadus, halduskoostööseadus. Üldosa on kujundada aidanud ka kohtupraktika (kohtulahendid). Üldosas sisaldub: - haldusõiguse põhiprintsiibid (HMS) - halduskandjate/-organite regulatsioon (HMS) - haldusmenetluse kord (HMS) - avaliku teenistuse ja teenistujate õiguslik seisund (ATS) - haldusvastutus, halduskontroll (AtSS, RVS) - haldusõiguse eriosa ­ reguleerivad üksikuid haldusõiguse valdkondi (teeseadus, lennundusõigus, politseiõigus, sotsiaalhoolekanne jne). Siia kuuluvad nn eriseadused, mille suhtes HMS on üldosa seaduseks. Liigitus selle järgi, kes ja kuidas ühte või teisi norme rakendab:

Haldusõigus
123 allalaadimist
thumbnail
118
doc

Haldusõiguse konspekt

Avalikus õiguses – keelatud on kõik, mis ei ole lubatud. Ehk teha võib seda, mis on lubatud. 2.2 Era- ja avaliku õiguse piiritlemisteooriad. Dogmaatika seda eristamist kindlaks ei määra. Eesti õiguskord eristab avalikku ja eraõigust. Haldusmenetluse seaduse rakendamine – seadus reguleerib haldusorgani tegevust määruse või haldusakti andmisel, toimingu sooritamisel või halduslepingu sõlmimisel. Haldusorganite tegevus on valdavalt allutatud haldusmenetluse seadusele ja see kuulub avaliku õiguse hulka. Riigivastutuse seaduse rakendamisel – seadus sätestab avaliku võimu volituste rakendamisel ja muude avalike ülesannete rikutud õiguste kaitse ja taastamise ning tekitatud kahju hüvitamise alused ja korra. (üks isik tekitab teisele isikule kahju – VÕS, eraõigus. Kui riik tekitab teisele isikule kahju – avalik õigus). Asendustäitmise ja sunniraha seadus – rakendamise regulatsiooni kohaldatakse, kui

Haldusõigus
75 allalaadimist
thumbnail
21
doc

Õiguskatse asutuste süsteem

kuna võimaldab mõlemal poolel esitada omapoolseid tõendeid ja seisukohti. Samuti aitab selle printsiibi järgimine kaasa sellele, et ka kaotanud pool võtaks otsust kui õiglast ja et üldsus suhtuks süsteemi funktsioneerimisse positiivselt. Põhiseadus näeb ette ainult kuriteos kahtlustatava õiguse viivitamatult valida endale kaitsja ja kohtuda temaga (PS § 21). Seadustega on siiski seda õigust laiendatud ka süüdistatavale ja kohtualusele ning tsiviil- ja haldusmenetluse pooltele. Õigus kaitsele tähendab ka õigust kaitsta ennast ise. Üldreeglina on ise enda kaitsma asumine mittesoovitav, keegi ei ole iseenda jaoks hea kaitsja. Professionaalne kaitsja orienteerub menetluse küsimustes paremini ja isegi kui kaitstav ise peaks olema sellel alal asjatundja siis kõrvalseisjal on ikkagi parem situatsiooni objektiivselt hinnata ja teha optimaalseid otsuseid. Milleks siis tunnistada õigust kaitsta ennast ise

Õigus
204 allalaadimist
thumbnail
122
ppt

Haldusmenetlus I

Eesti Vabariigi põhiseadus § 13 “Igaühel on õigus riigi ja seaduse kaitsele. Eesti riik kaitseb oma kodanikku ka välisriikides.  Seadus kaitseb igaühte riigivõimu omavoli eest.“  Kaitseõigus riigi ja kolmanda isiku tegevuse eest.  Seos PS §-ga 14 – “[r]iigil on PS § 14 järgi kohustus luua põhiõiguste kaitseks kohased menetlused” *  * RKPJKo 14.04.2003, 3-4-1-4-03, p 16. 3  Haldusmenetluse peaeesmärk ei ole mitte menetluse läbiviimine ise, vaid menetluse lõppeesmärgi saavutamine.  “Õige menetlus aitab kaasa õige tulemuse saavutamisele.  Mida tõhusam on menetlus põhiõiguste tagamiseks, seda paremini realiseeruvad põhiõigused praktikas.”  Vt PS kommentaar, 2008, lk 157. 4 Materiaalõigus ja menetlusõigus  Materiaalõigus ütleb, millise otsuse peab ametnik tegema.

Haldusõigus
28 allalaadimist
thumbnail
16
pdf

EV õiguskaitsesüsteem

Ökonoomsuse printsiip Kulutuste ja tulemuste tasakaal. Kulutuste all tuleb silmas pidada nii otseseid kulusid kui ka vea hinda. Otsesed kulutused jagunevad kaheks: 1) õiguskaitsesüsteemi ametnike palgad, hoonete ehitamise ja ülalpidamise ning sisustuse kulutused; 2) menetlusosaliste kulutused õigusabile, ajakulud jne. Vea hinnana peetakse aga silmas ekslikest otsustest põhjustatud kahju. Kahju vältimise printsiip PS § 25 Õigusvastaselt tekitatud materiaalse ja moraalse kahju hüvitamine. Eesmärk on panna kahju saaja sellisesse olukorda, mis oli enne kahju tekkimist. Materiaalne kahju- füüsilised ja juriidilised isikud. Moraalne kahju- eelkõige füüsilised isikud. Jagatakse omakorda veel: a) õigusvastane kahju (puudub õigustus kahju tekitamiseks); b) õiguspäraselt tekitatud kahju (nt enesekaitse käigus väljalöödud hambad või loata ehitatud ehitise lammutamine). Avalikkuse printsiip PS § 24 kohtuistungid on avalikud. S

Õigus
15 allalaadimist
thumbnail
22
doc

Eesti Avalik Haldus konspekt

­ Valitsusasutuste hallatavad riigiasutused: võivad teostada TS riigivõimu. Teenindavad valitsusasutusi või täidavad teisi riiklikke ülesandeid kultuuri, hariduse, sotsiaal- või muus valdkonnas. Siseministeeriumi infotehnoloogia- ja arenduskeskuse põhimäärus (http://www.smit.ee/pohimaarus.html) ­ SM hallatav riigiasutus. Ametlik lühend SMIT ­ Keskuse tegevusvaldkonnaks on ministeeriumi ja tema valitsemisala sisejulgeoleku tagamiseks vajalike infokommunikatsioonitehnoloogia valdkonna teenuste osutamine ja selleks vajalike arendus- ning haldusprotsesside korraldamine ja koordineerimine. ­ Keskuse divisjonid on: 1) strateegia divisjon; 2) infrastruktuuri divisjon; 3) arendusdivisjon; 4) tugidivisjon; 5) administratiivdivisjon. Politsei- ja Piirivalveameti põhimäärus (https://www.riigiteataja.ee/ert/act.jsp?id=13222715)

111 allalaadimist
thumbnail
36
doc

Haldusõiguse seminar nr 2

tühisus.HMS § 63+ aluse esinemine peab olema ilmselge 2. Keskmise astme rikkumised ehk raske rikkumine – mingi hetk haldusakt antakse, ta kehtib ja siis kohus otsustab, et see tuleb tunnistada kehtetuks. §64 ja järgnevad (jj) 3.kerged rikkumised – haldusakt antakse, ta hakkab kehtima. Rikkumine on olemas, aga see ei mõjuta haldusakti kehtivust. HMS § 58 ja 59, menetlusnõuete ja vorminõuete rikkumine, mis ei mõjuta protsessi. Mis vahe on tühistamine ja kehtetuks tunnistamine? – tühistamist teeb kohus ja see on tagasiulatuvalt kehtetuks tunnistamine. Kehtetuks tunnistamine võib olla edasiulatuvalt või tagasiulatuvalt. Tühisus on see, et see on algusest peale kehtetu. Edsiulatuvalt kehtetu- edaspidi, lihtsalt ei saa nt toetust. Tagasiulatuvalt kehtetuks tunnistamine – peab enne saanud raha ka tagasi 1 KAASUSED 1

Haldusõigus
158 allalaadimist
thumbnail
80
doc

Haldusõigus

ebakõladega võrreldes lektori poolt räägituga. 40 loengut Hinne koosneb: Haldusõigusese eksam ­ 2 teoreetilist küsimust Haldusprotsessiõigus eksam ­ 1 kaasus Kirjandus: 1. Haldusõiguse õpik (ühtteist on muutunud) 2. Kehtiv õigus ning õigusteooria... 3. Administratsioon ja diskretsioon kohtulik kontroll 4. Vabariigi valitsuse seadus 5. Haldusmenetluse seadus (mitte halduskohtumenetluse seadus) Sisukord SISUKORD TEEMA I: AVALIKU HALDUS §1. Avaliku halduse mõiste §2. Võimude lahususprintsiip e haldusõigus formaalses mõttes § 3. Avaliku halduse tunnused §4. Avaliku halduse ülesanded §5. Avaliku halduse funktsioonid §6. Avaliku halduse seotus seadusega TEEMA II: HALDUSÕIGUS §1. Mõiste §2

Haldusõigus
88 allalaadimist
thumbnail
40
doc

Õiguskaitseasutuste süsteem

tõendeid ja seisukohti. Samuti aitab selle printsiibi järgimine kaasa sellele, et ka kaotanud pool võtaks otsust kui õiglast ja et üldsus suhtuks süsteemi funktsioneerimisse positiivselt. Põhiseadus näeb ette ainult kuriteos kahtlustatava õiguse viivitamatult valida endale kaitsja ja kohtuda temaga (PS § 21). Seadustega on siiski seda õigust laiendatud ka süüdistatavale ja kohtualusele ning tsiviil- ja haldusmenetluse pooltele. Õigus kaitsele tähendab ka õigust kaitsta ennast ise. Üldreeglina on ise enda kaitsma asumine mittesoovitav, keegi ei ole iseenda jaoks hea kaitsja. Professionaalne kaitsja orienteerub menetluse küsimustes paremini ja isegi kui kaitstav ise peaks olema sellel alal asjatundja siis kõrvalseisjal on ikkagi parem situatsiooni objektiivselt hinnata ja teha optimaalseid otsuseid. Milleks siis tunnistada õigust kaitsta ennast ise

Õigus
39 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun