Eeskujud ja moeloojad Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level Nancy Cunard Coco Chanel Marlene Dietrich Clara Bow Soengud Lühike ja poisilik soeng Pärast aastakümneid lokitange, kähardamist, juuksenõelu jne hakkasid naised aduma juuste lõikamise mõttekust. Värvimine muutus sel perioodil erakordselt populaarseks, eriti hennaga. Katsetati ka vesinikülihapendit,paljud värvid olid üsna ohtlikud ja inimsed said neist sageli mürgituse. Soengud Click to edit Master text styles Second level Third level
kanda kingi, et jätta töö juures endast konservatiivsemat muljet. Kingad rõhutavad naiselikkust ja seda oleks meie ühiskonda kindlasti juurde vaja. Võrreldes 20. sajandiga, ei ole tänapäeval karusnahksete riiete kandjad nii oodatud ühiskonda. On loodud lausa organisatsioone, et hoida ära ehtsate karusnahksete toodete kandmist. 1980ndatel pidid juuksed välja nägema hoolitsetud ning kallilt soengusse seatud. Üldjuhul tähendas see kohevat soengut. Taolised soengud saadi tagasikammimise ja föönitamisega, sageli kinnitati ülespuhvitud juuksed hiigelsuure klambriga hobusesabaks kuklas. Noored kandsid juukseid siiski enamasti pikkade ja lahtistena – ning eelistavalt ükskõik mis tooni blondidena. Olen arvamusel, et ka praegusel ajahetkel võiksid nii noormehed kui naised hoolitseda rohkem enda juuste eest. Võib-olla ei peaks me igapäevaselt kandma nii uhkeid soenguid, kuid juuksed võiksid olla hästi hoolitsetud.
Moodi tulid kerged riided, kõrged platvormkingad ja maikad. Kuna inimestel oli võimalik rohkem reisida ja võõraste kultuuridega tutvuda, siis võib moest leida ka etnilisi nüansse, näiteks Aafrika etnomustreid. Ajajärgu moerõivaks kujunesid teksased, millele lisandusid pildiga Tsärgid. Ajastu märksõnadeks võibki pidada värvikaid diskoriideid ning massiivseid platvormkingi. Moodi läksid värvitud ja pleegitatud juuksed ning juukselaki abil kohevaks tehtud soengud. Seetõttu olid 70ndad juustele väga kurnavad. Poistel ja meestel ulatusid juuksed sageli õlgadeni. Just 70ndatel saab punkarite eeskujul alguse kulmude, huulte ja ninade augustamine. Kümnendi lõpupoole hakkas Lääne suurlinnades tänavanoorte seas levima uus vool punk. Punk oli julge, jõuline ja teistsugune, väljendus lisaks riietele ka soengutes! Punkarid riietusid ohtralt
Lukuga pükskostüümid olid populaarsed nii naiste kui meeste seas. Piluseelikud olid väga populaarsed kümnendi lõpuks. Aastal 1978. aastal oli moes läbipaistvast plastist püksid, mille all kanti kulunud sukkpükse. 1979. aastal langes ootamatult disko populaarsus ja disko stiil läks kiiresti moest. Asemele tulid disainerite loodud intelligentsed püksid. 7 Soengud 1970ndatel olid taas moes püsilokid ja ülimaks saavutuseks oli geomeetriline lõige kombineeritult tihedate lokkidega. Väga populaarsed olid keemilised spiraallokid ning lainetavad lahtised keemilised lokid, mis enamasti olid leekivpunased, kammiti üles sõjaaegseks lokikuhilaks. Vahvlilokid olid sel aastakümnel püsinähtus ning populaarsed olid ka peenikesed patsid, millega koos kasutati kangast punutud patse. Etnilised stiilid afrosoengust rastade
180cm suuruse läbimõõduga. Tänapäeval peetakse krinoliini kõige surmavamaks moeleiutiseks. Kuna krinoliin oli kerge, oli tuulise ilmaga väga raske liikuda. Kandjal võis seelik tuulehooga üle pea lennata ja halval juhul tõstis tuul daami õhku ning vedas vette. Krinoliiniga ei saanud ka istuda, istudes lendas krinoliin koos raami ja seelikuga üle pea. Krinoliin 19.saj algus-kitsamad seelikud 19.saj keskel on taas moes laiad krinoliinid. (1852-1897) 19.sajandi soengud : Early bustle period, 1870-1876 1870a. 1871a. 1872a. 1874a. 1875a. 1876a. Nagu ka piltidel näha võib siis olid tol ajaperioodil moes rokokoo stiilis lokid, mis siis kinnitati kõrgele pähe ja lasti osad lokid rippu. See oli suursugune aeg, kus kõik pidi olema veidi üle pakutud ja suureks aetud, nii ka soengud. Perioodile on omased ka lilli meenutavad klambrid ja muud aksesuaarid juustes.
1900-1910 aastate mood... Marianna Soengud... Säbrulised, kuid lopsakad Kunstjuuksed Gipsoni tüdruk Juuksed üleskuhjatud Juuste harjamine Juukse värv Välimus... Ripsmed Suured kübarad Juuste lokimine Peapaelad Näohooldus Tukad Figuur... S-kujuline Rinnad Kael Riietus ja ehted... Karusnahad Prossid, kõrvarõngad ja rinnaesisele kinnitatud kell Ning veel mõned pildid... Kasutatud allikad... www.victorianalady.com/accessoriesmuseum1.htm www.google.ee http://iluguru.wordpress.com/category/moeajalugu/1900-1909-mood-ja-soengud/ Täname tähelepanu eest... Lõpp
hat"'ide kandmiseni. 1920ndad on unikaalne aeg moele, sest kõik muudatused, mis tol ajal sisse toodi, on sisuliselt säilinud tänapäevani8. Joonis 9. Stiiliikoon Louise Brooks oma kuulsa "musta kiivriga" Allikas: http://hair-and-makeup-artist.com/womens-1920s-hairstyles/ (15.05.17) 8 Kättesaadav raamatust:Mulvey, Kate; Richards, Melissa 2000. Meie sajandi iluideaalid. Tallinn: Varrak 9 1.3. 1930ndad aastad 1930. aastaks kadus 20ndate poisilikkus. Tagasi toodi naiselikult kõrgem piht ning kleidi alumise ääre pikkus muutus taas pikemaks. Rõhutatud olid laiad õlad. Majandusliku krahhi tõttu muutus mood tagasihoidlikumaks, kuid raha puudumine ei olnud ettekäändeks koledale riietusele. Naise ülesanne oli targalt poodelda. Kiideti kokkuhoidlikke naisi, kes tulid vähesega toime. Kõige tavalisemaid rõivaid kandsid naised kodus olles. Enamik eelistas oma
...............8 2.1 Renessanss ....................................................................................8 2.2 Barokk ........................................................................................8 2.3 Rokokoo .......................................................................................9 3. MEIKIMINE 19-NDAL JA 20-NDAL SAJANDIL .................................10 3.1 1920ndad ....................................................................................11 3.2 1930ndad ....................................................................................12 3.3 1940ndad ....................................................................................13 3.4 1950ndad ....................................................................................14 3.5 1960ndad ....................................................................................16 3.6 1970ndad ....................................................................................17 3.7 1980ndad
Varrukad pikad ja kitsad. Seeliku tagumisel osal rohkem volte, seda hoidis ülal nn. istmikupolster. Seelik tihti slepiga. Revolutsiooni ajal siluett lihtsustus, istmepolster ja "täispuhutud" pihaosa kadusid, sall asendus õlarätiga. Seeliku ja jaki kombinatsioonid. Linnakodanike rõivastusest võeti lühike caraco jakk. Materjalid ühevärvilised ja siledad. Kanti mehelikumaid rõivaid redingotmantel, frakitaolised jakid, lisandiks jalutuskepp. Soengud ja peakatted. Rikaste soengud kogukad sajandi lõpuni. Kohevad vabalt langevad lokid. Kübarad suured, laia servaga, rikkalikult kaunistatud. Antiikstiilis rõivastus. Materjalid: siledad õhukesed valged kangad: musliin, batist, popeliin. Kleit lühikese pihaosaga, rinna alt vöötatud või kokku hoitud, suure dekolteega, varrukad lühikesed, sageli kroogitud, seelikuosa sirge ja drapeeritud, võis olla slepp: tänavakleitidel slepi pikkus kuni 6, pidulikel kleitidel kuni 14 küünart.
EESTI AJAKIRJANDUSE PÕHIPERIOODID 1766-1857 Eelaeg TÄHTIS: Kalendrid ajalehtede eelkäijad (1720) Lühhike öppetus, saksa ajakirjandus (pernausche zeitung 1772), Erialaajakirjad. Väike lugejaskond. Tarto maa rahwa Näddali-Leht (1806, Maarahwa Näddala-Leht (Masing,1821, 1825): loodusest, ajaloost, tervishoiust, esimesed raamatuarvustused, esimene pilt eesti ajakirjanduses, esimesed teabegraafikad. Kubermanguvalitsuse teatajad (ametlikud). Ma-ilm ja mõnda (Kreutzwald, 1849): väga moodne, Saksa pildiajakirja eeskujul. ERIPÄRA: autoriteks baltisakslastest vaimulikud, rahvavalgustuslik missioon, talupojale suunatud õpetlik, personaalne, põimub kirjandusega, kirjakeele arendamine, jutustav maneer! 1857-1878 Rahvuslik ärkamine, õpetav ajakirjandus Perno Postimees (sõnumid kiriku- ja koolielust, põllutööst, tervishoiust, jutud, teadaanded, kuulutused. SOTSIAALPOLIITILISTE PROBLEEMIDE KÄSITLUS KEELATUD!). Järjepideva ajakirjanduse algus. Õpetas talurahva lehte lugema.
1. MAAILM XX SAJANDI ALGUSES. IMPERIALISMI PERIOOD 1.1 USA 1.1.1 MAJANDUS Orjapidamine oli keelatud. Kasutusele oli võetud nafta. Ehitati palju raudtee magistraale. Eriti kiire areng toimus lõuna-osariikides. Tekkisid monopolid: perekond Rockefellerid, nafta firma Standard Oil Compani; Perekond Morganid - terase tootmine ja pangandus; Van der Bildt - raudteed. 1915 - 60% USA rikkustest oli 2% elanike käes. Seda majanduse perioodi nimetati prosberity ehk õitsengu aeg. 1.1.2 SISEPOLIITKA Valitses kahe partei süsteem: vabariiklased versus demokraadid. 1823 - Monroe doktriin - USA kontrollib kogu ameerikat. Eurooplased ei tohi sekkuda ameerika asjadesse ja ameerika ei tohi sekkuda euroopa asjadesse. Vabariiklaste poolt loodud põhimõtte. 1900 - Presidendiks vabariilane McKINLEY. 1901 ta tapeti. Presidendiks sai koloneli auastmes asepresident Theodore "Teddy" Roosevelt. Tema kohta õeldi: "Ta tahab olla igas pulmas peig ja matusel kadunuke." Oma poliitlist karjääri alu
Naiste rõivastele ilmusid kullast puulehe või loomakujulised nööbid. Väljakaevamistel on leitud ka graveeritud kujutistega gemme, mis olid kasutusel pitserina. Ilu ja hügieen: Minoslased jälgisid rangeid hügieenireegleid. Nii mehed kui naised võtsid iga päev vanni ja võidsid end õlidega, hoidmaks nahka pehmena, mehed raseerisid näo paljaks. Tihe kaubavahetus Egiptusega viis sealsete iluvahendite ülevõtmisele. Soengud olid tohti keerulised. Naised kandised kas seljale langevat pikka hobusesaba, palmikuid või lainesse koolutatud juukseid. Mõnikord oli soengu eripäraks kõrva kohalt alla rippuv lokk, vahel oli neid koguni kaks. Juuksed võisid 12 olla paelaga kuklasse kinnitatud, nii et nägu jäi katamata. 17.sajandi paiku eKr hakati
Naiste rõivastele ilmusid kullast puulehe või loomakujulised nööbid. Väljakaevamistel on leitud ka graveeritud kujutistega gemme, mis olid kasutusel pitserina. Ilu ja hügieen: Minoslased jälgisid rangeid hügieenireegleid. Nii mehed kui naised võtsid iga päev vanni ja võidsid end õlidega, hoidmaks nahka pehmena, mehed raseerisid näo paljaks. Tihe kaubavahetus Egiptusega viis sealsete iluvahendite ülevõtmisele. Soengud olid tohti keerulised. Naised kandised kas seljale langevat pikka hobusesaba, palmikuid või lainesse koolutatud juukseid. Mõnikord oli soengu eripäraks kõrva kohalt alla rippuv lokk, vahel oli neid koguni kaks. Juuksed võisid 12 olla paelaga kuklasse kinnitatud, nii et nägu jäi katamata. 17.sajandi paiku eKr hakati
MÕISTED- Eesti Vabadussõda-iseseisvuse kaitseks ja kindlustuseks peetud sõda Venemaa ja Eesti vahel. Landeswehri sõda-relfakonflikt Rahvaväe ja landerveerlaste vahel. Tartu rahu- Eesti ja Venemaa vahel sõlmitud rahuleping (2.veebr.1920) Riigikogu- ühekojaline EV parlament. Riigivanem-valitsuse juht, kes täitis ka riigipea ülesandeid demokraatlikud õigused ja vabadused. Vapsid-Vabadussõja Veteranide Liit, mis sekkuskriisiaastail poliitikasse,nõudes põhiseaduse muutmist. Vaikiv ajastu-Pätsi autoritaarne diktatuur 1934-1940. Tsensuur-range kontroll ajakirjanduse üle. President-riigipea. Balti Liit-Soome,Eesti,Läti,Leedu,Poola vaheline tihe sõjalis-poliitiline koostöö. Neutraliteet-Eesti välispoliitika erapooletus. Maareform-mõisamaade riigistamine ja jagamine soovijaile taludeks. Kultuuriautonoomia- suuremad rahvusgrupid said õiguse luau omavalitsuslikke asutusi, mis hoolitsesid nende emakeelsete koolide ja kultuuriasutuste eest. Ühtluskool-üleminek ühelt kooliast
10. klassi kordamisküsimused: 1)Mõisted: *enamlased- vene bolsevikud,haarasid põrandaaluse tegevuse juhtimise enda kätte. Tähtsaimaks häälekandjaks töölisajaleht Kiir, toimetajaks Jaan Anvelt. Aisana poliitikutest rahvuslust eitaval seisukohal. Sihiks vallandada kommunistlik maailmarevolutsioon ja luua kogu maailma hõlmav uut tüüpi internatsionaalne ühiskond. *Päästekomitee-mood 19.02.1918, oli mõeldud tegutsemiseks erakorralistes oludes, ennekõike aga iseseisvuse väljakuulutamiseks. 3-liikmeline: Konstatin Päts(poliitik), Jüri Vilms(poliitikute advokaat), Konstatin Konik(organisaatorist arst). *Balti hertogiriik-Venemaa endistest Balti kubermangudest koosnev Saksamaa koosseisu kuuluv autonoomne riik, mis ei jõudnud reaalselt toimima hakata. *Eesti Töörahva Kommuun-enamlaste sõnul iseseisev riik. Kuulutati Narvas välja, et anda sissetungile kodusõja ilmet. Kommuuni iseseisvust tunnustas vaid Venemaa. Jätkas enamlaste poliitikat, natsionaliseeriti suurettrvõt
1. 1) Ühiskonna mõiste. Nüüdisühiskonna kujunemine. Ühiskond tähendab kollektiivsel identiteedil põhinevat suhtlemist. Kollektiivne identiteet tähendab ühtekuuluvustunnet, mida jagavad ühesuguste rahvuslike, kultuuriliste, religioossete, ajalooliste, majanduslike ja/või poliitiliste väärtuhinnangutega inimesed. Nüüdisühiskonda ehk moodsat ühiskonda iseloomustavad tööstuslik kaubatootmine, rahva osalemine ühiskonna valitsemises, vabameelsus inimsuhetes ning vaimuelus. AGRAARÜHISKOND->TÖÖSTUSÜHISKOND- >POSTINDUSTRAALNEÜHISKOND->INFO-JA TEADUSÜHISKOND 2) ''Manifest kõigile Eestimaa rahvastele'' Eesti Vabariik kuulutati 23. veebruaril 1918. aastal kell kaheksa õhtul esmakordselt välja Pärnus, kui advokaat Hugo Kuusner luges Endla teatri rõdult rahvale ette “Eesti iseseisvuse manifesti”. Pärnus toimus ka äsja väljakuulutatud riigi kaitseväe esimene paraad. Paraad toimus 24. veebruaril. Samal hommikul luges “Eesti iseseisvuse manifesti” teist
Poliitilised ideoloogiad 3. september 2012. a. 12:00 19. sajandi demograafiline plahvatus --> valitsejatel tohutu arv alamaid --> probleemid; Lühike 20. sajand -- katsetuste aeg; Nõukogude Liidu eksisteerimine; marksism; Pikk 20. sajand -- poliitiliset ideoloogiate alus; marksismi alusel Nõukogude Liidu eksisteerimise aeg (1922-1991) Euroopa tõusu ja languse narratiivi taustal -- 20. sajandil Euroopa nõrgeneb, poliitiline tähtsus väheneb; II MS tõukab Euroopa tipust tagasi <-- väliste mõjude sunnil 19. sajandi "hale" lõpusajand -- 20. sajand Lääne-Euroopa enne ideoloogiaid. Rooma riigi kokkuvarisemine 5.sajandil, I võimusiirde faas: Paavst ja Bütsants kui pseudo-Rooma (miks võtab Euroopa tugevnev perifeeria omaks Euroopa nõrgeneva osa religiooni?), II võimusiirde faas: ususõjad 14.-17.saj., perifeeria irdub Roomast, Seisuslik konflikt muutub primaarseks, 17.-19.saj. Euroopa poliitiliste ideoloo
Tallinna Reaalkool Tallinna Reaalkooli 131. lennu õpilaste teadlikkus filmimuusikast ja selle funktsioonidest filmides Uurimistöö Alar Järvelaid 11.a Juhendaja: õp Eve Karp Tallinn 2015 1 Sisukor Sissejuhatus.......................................................................................................................4 1. Filmimuusika olemus....................................................................................................6 1.1. Filmimuusika ajalugu.............................................................................................7 1.2. Muusika funktsioonid filmis...................................................................................9 1.2.1. Muusika manipuleerib emotsioonidega....
AJALOO RIIGIEKSAM 2010 EESTI AJALUGU Eesti ajaloo perioodid, üldiseloomustus ja pöördepunktid periood Eesti kaart pöördepunktid (haldusjaotus) muinasaeg 8 suurt maakonda + 4/6 Muistne vabadusvõitlus (1208-1227) kuni 13. väikest, kihelkonnad (45) sajandi alguseni keskaeg a) neli feodaalriiki: Jüriöö ülestõus 1343-1345 (Taani valduste 13.saj.-16. Tartu piiskopkond müümine, muutused talupoja õiguslikus olukorras: Saare-Lääne piiskopkond pärisorjuse ja teoorjusliku mõisamajanduse sajandi Eestimaa hertsogkond kujunemine), keskpaik (Taani valdus) Linnade tekkimine (9), Hansa Liit (4) Orduriik (jagunes komtuur- Liivi sõda 1558-1583, ja foogtkondadeks) Vana-Liivimaa poliitilise süsteemi 1202-1236 Mõõgavendade
Turunduse alused I INNOVE õpiku konspekt 1. TURUNDUSE OLEMUS 1.1. Turundusega seotud põhimõisted Turundus (marketing) on osategevuste kompleks, mis hõlmab turu-uuringuid, toote kujundamist, turustuskanalite valikut, hinnapoliitikat, müügi toetamist ja müüki ennast. Eesmärgiks on seejuures tarbijate vajaduste tundmaõppimine, nende rahuldamine ja samaaegselt ka ettevõtte enda eesmärkide saavutamine. Turundus on üks juhtimisfunktsioone. Turundustegevus algab ammu enne müügi toimumist ja jätkub ka pärast selle toimumist. Sageli arvatakse ekslikult, et turundus hõlmab vaid toodete reklaami ja müüki. Tegelikkuses on müümine ja reklaam turundusest vaid nagu jäämäe tipp, turundus tervikuna on märksa keerukam elementide kombinatsioon. Turundus on ettevõtte juhtimise väga oluline alustala nii strateegilisel kui taktikalisel tasandil. Konkurentsi tihenedes ja turgude arenedes on turunduse roll muutunud järjest olulisemaks. Seda ka Eesti kontekstis – seoses sise
.......10 2.5 TEINE MAAILMASÕDA...................................................................................................................................10 3. SOENG...............................................................................................................................................................12 3.1 ENNE ESIMEST MAAILMASÕDA.....................................................................................................................12 3.2 SOENGUD 1920-1929....................................................................................................................................13 3.3 SOENGUD MAJANDUSKRIISI JÄREL 1930-1939.............................................................................................13 3.4 TEINE MAAILMASÕDA...................................................................................................................................14 4. KINGAD............................................
Euroopas ja Ameerikas hetkega vastu inimesed soovisid kiirest unustada läbielatud sõjakoledused ja pöörduda tagasi maailma, kus on meelelahutus, mood ja naiselikkus. New Look´i järgi muutusid platvormkingad ebasündsateks ja asendati kitsaste kõpskingade või sandaalidega. Itaalia ja Prantsuse disainerid jooksevad võidu kontsa peensuse rõhutamisel, et üha enam saavutada uue naise siluetis õrnust ja elegantsi. 1930ndad: elu pärast majanduskrahhi Peale New York´i börsi krahhi valitseb töötus, rahapuudus ja masendus. Kõigis eluvaldkondades tõmmatakse otsi koomale. Moemaailmas annab luksus teed praktilisele. Samas polnud kärpimised moes põhjustatud üksnes majandussurutisest vaid ka kunsti suundumustest. Kubism ja Art Deco mängisid geomeetriliste joontega, mõjukamad arhitektid propageerisid funktionaalsust.
britid pikad püksid Muinasaeg nahk, villane, linane (...12saj) Rooma N: tuunika, stoola,palla, Kuningate ajajärk paenula, sapparum, olicula (8-6. saj. e Kr) M: niudevöö, tuunika, keep, Vabariigi periood tooga (510-31 a e Kr) puuvill, siid, linane Keisririigi periood sandaalid, saapad (31 a e Kr 476 a) kuldehted pileus, flammeum soengud, parukad Büstsants N: tuunika, stoola, palla, orjandusliku ja peakate keskaegse ühiskonna M: püksid, tuunika kujunemine (4.-7. saj.) paludamentum, paenula Feodalismi tekkimine "segmendid" ja arenemine tablion (7.- 13. saj.) kaetud keha Feodalismi edasine siid, taft, damast, samet, areng (13.-15. saj). gobelään,brokaat, linane, villane, puuvillane saapad
2 sügistalvistes trendiraportites esitletav nahkne lendurimüts (Hermes), mis oli mõne väite kohaselt austusavaldus maailma esimesele naispiloodile Amelia Earhartile, kes traagiliselt ümbermaailmalennul kadunuks jäi. Et mõista peakatete rolli ja muutumist, annan oma töös ülevaate ka ajaloolisest taustast, sündmustest mis üht või teist nähtust peakatete arengus mõjutas. Peatun ka soengumoodidel kuna need kaks- soengud ja kübarad, mõjutavad üksteist otseselt. Peakatted, iseäranis viimastel sajanditel nõuavad hoolitsetud frisuuri. Naistele koguni rõhutati, et kübara ostmisel tuleb kiiresti otsustada, kuidas oma juuksele anda ilus vorm. Ja nagu öeldakse et kõik kordub, aga uues kuues, siis omal moel oleme lõpuks tagasi alguses kus naiste ja meestemoel peakatete osas erinevusi ei olnudki. Pole enam ammu uudiseks oma poiss-sõbra kapi ,,moerüüstamine" kaabuga naine ei jää kunagi tähelepanuta.
kunstirühmitused, võis hakata rääkima kunstivooludest ja -suundadest, esmakordselt astus jõuliselt kunstiareenile vabagraafika (seda muidugi ennekõike tänu Wiiraltile), kunstnikud hakkasid ka organiseeruma erialaliitudesse. Seega: 1920ndad kindlustasid Eesti kunstiajaloo tagala. Pärast seda kümnendit oli selge, et eesti kunst on olemas. 1920ndate esimene pool jäi ka üheks suuremaks avangardiperioodiks eesti kunsti ajaloos. 1930ndad, mil sotsiaalsed garantiid ja muu säärane olid selgelt tugevamad kui kümme aastat varem, liikusid kunstnikud realistliku kunsti juurde. Kunstniku ühiskondlik positsioon ei olnud aga 1920ndatel sugugi kindel. Esmakordselt tegi jõupingutusi riik, asutati näiteks Eesti Kultuurkapital ning mitmed kunstnikud (sh Wiiralt) said tänu riiklikele stipendiumitele sõita Pariisi, mille tähtsust on raske üle hinnata. Kuid samas oli näiteks Pallases õppimine
karusnahk moepildis, olenemata aastaajast või otstarbest. Karusnahku kanti kaunistustena rõivastel, keebidena kui ka kasukatena (lisa 1). Eelistati tsintsilja nahka. Prossid, kõrvarõngad ja rinnaesisele kinnitatud kell olid sellele ajastule omased kohustustlikud ehted. Kogu glamuur vabamate soengutega ja külluslikult kaunistatud kübaratega ,,läks" sõna otseses mõttes pähe. Peamiseks trendiks olid natuke säbrulised, kuid lopsakad soengud. Lopsakad lained ja üleskuhjatud elegants erinesid vaid selle poolest, kui palju oli soengusse lisatud kunstjuukseid ja kui suur oli polsterdus, mille ümber juuksed koguti, et peanupu otsa kuhjatud stiili jaoks vajalik kõrgus kätte saada. Algselt kasutati soengule volüümi andmiseks hobuse juukseid, kui hiljem mindi üle kunstjuustele. 1910-1920 See oli aastakümme, mil algas tegelikult naiste sotsiaalne vabanemine. Naistemoes domineerisid sõja algul mundrid.
OLMEST JA MENTALITEEDIST Iseseisvusajal muutus oluliselt eesti kodu. Uutes linnamajades olid juba olemas nii elektrivalgustus, keskküte, telefon kui ka vesikäimla, sisutuse juures võttis maad uus, ,,modernne" joon. 1930ndatel aastatel suurendasid mööblivabrikud (tähtsaim neist oli A.M. Lutheri vabrik Tallinnas) korterimööbli tootmist, kasutusse tulid nn. Tigudiivanid, raamatu- ja öökapid, kaheinimesevoodid jm., samuti linikud, diivanipadjakesed ja seinavaibad. Tavaliseks muutus grammofon. Maal hkati püstitama rehest lahus seisvaid uusi eluhooneid, mis olidlaudvoodri ja laudpõrandatega, värvitud, kõrge vundamendga ja senisest märksa suuremate akendega. Elekter ja telefon levisid maal esialgu aeglaselt ning enamik raadioid töötas veel akudel, mille täitmiseks oli iseseisvusaja lõpul olemas üle 200 akulaadimispunkti. Teedele ilmus üha enam isiklikke sõiduautosid ja veel rohkem jalgrattaid (eriti kvaliteetne oli Rootsi ,,Husqvarna" toodang). Kouse
ainetega, mis polnud selleks üldse mõeldud. Müügile tulid pihustatavad juuksevärvid, muutes elu kergemaks ja põnevamaks.Itaaliast pärit lühikesed üsna sasipäised soengud , mis vajasid pidevat piiramist , oli äärmiselt peen lisada soengusse võltslokke. Väga moekas oli kanda näksitud tukka või kasvatada see hopis välja, panna pähe plastmassist võru, et juuksed eest hästi siledad oleksid ja jätta tagumised juuksed kohevaks. Tupeeritud soengud said üli populaarseks ning suuri herilasepesa kujulisi soenguid kanti kogu maailmas. Vesinikblond juus oli ikka veel moes. 1960-1969 Rõivamood: Seda on nimetatud ka noorte ajastuks, sest valitses vaba ühiskond, mida kõige paremini demonstreerib tollal levinud hipiliikumine. Noorte meeli lahutas The Beatles ja The Rolling Stones. Kanda armastati minit ja alt laienevaid pükse, tänu millele me seda ajastut tänaseni ka mäletame, ja mis osaliselt siiani tänavapildis säilinud on. 60
noored. Oli moeikoon Twiggy aeg ning ka teised teismelised esindasid radikaalseid moevoolusid. Sellel kümnendil sai alguse ka miniseeliku võidukäik. Kuni 1966. aastani ei leidunud palju inimesi, kes oleksid nõus olnud niivõrd napi riideeseme sisse pugema, kuid aasta hiljem sai lühikesest seelikust lausa hitt. Sukkpüksid vahetusid retuuside vastu ning kontsad muutusid madalamaks ja mugavamaks. Ajastu märksõnad: * Volditud seelikud * Twiggy’likud ripsmetutid * Geomeetrilise lõikega soengud * Värvilised golfikindad * Mustad kõrge kaelusega sviitrid * Emilio Pucci eksootilised mustrid * Minikleidid * Džaiv, shake ja rock’n’roll * Moekad tennise- ja suusariided * Kõhn ja sportlik figuur * Babydoll-kleidid Kui arvestada kõiki põlvkondi , siis arvatavasti mitte üksi nendest ei suuda tänapäevani mõjutada moodi nii palju kui tegid seda 60'ndad . See oli väga mitmekülgne aeg , mis läbis palju erinevaid stiili muutusi. 60ndate moodi
tolmu eest. Kingad olid kõrge kõvera kontsaga, kuna nad seeliku alt ei paistnud, pöörati neile vähe tähelepanu. 10 Soengud. Louis XIV lapsepõlve ajal oli moes kõik lapsepärane, siis kandsid naised lapselikke, tugevalt lainelisi soenguid, mitmesuguseid fantaasiarikkaid patse ning kruvi või ussina väänlevaid kiharaid. Soenguid kaunistati pärlite ja värviliste paeltega. Hiljem muutusid soengud elegantseks ja kergeks, kanti pikkade lokkidega kõrvadele seatud soenguid. Tukk kadus, hakati kandma pitsist või siidist valmistatud mütsikesi või seoseid. 1671.a tuli moodi "hurluberlu" ehk kapsapeasoeng juuksed lõigati lühikeseks ja lokiti jämedate lokirullidega nii, et tulemus sarnanes kapsapeaga. Rõivastus 17.saj. lõpus, 18. Saj. alguses Meesterõivastus Elegantse mehe põhigarderoob koosnes pikast põlvedeni ulatuvast saterkuuest (just
MOE MUUTUMINE 20.SAJANDIL Referaat Sissejuhatus 20. sajandi esimese kümnendi algus oli väga naiselik ja graatsiline aeg, millel oli külluslikust visuaalsusest hoolimata palju ühist 18. saj. stiiliga. Selle ajastu mood oli ülinaiselik, siluett oli lopsakas, ideaaliks küps naine. 1900 aastate alguses oli S-figuur populaarsuse tipul, 1908. tutvustas Poiret aga uut ampiirmoodi ning tasapisi saadeti figuuri moonutav korsett viimsele teekonnale. Sel ajal pandi isegi lapsed korsettidesse, sest see pidi tulema neile kasuks. Need tervisekorsetid olid eelkäijaks vabama joonega pihikule, millest sai uus lastealuspesu ese ning millele järgnes taljepihik. 10-ndad I maailmasõda aastail 1914 - 1918 muutis otsustavalt naistemoodi. Kogu tagalaelu raskust oma õlgadel kandes ei saanud naised enam kanda pikki ebamugavaid seelikuid. Sõjatandrilt koju saabunud meestele oli üllatuseks naiste põlvini ulatuvad kleidid. Sel ajal kujunenud uued, rõivastuse ilu ja otstarb
20. sajandiks oli toimunud tohutu muutus ja murrang ühiskonnas kübarast oli nüüd saanud tarbeese ning moeelement, mida kandsid kõik hoolimata nende seisusest või klassist. 1930. aastate teisest poolest alates on märgatav mõningane muutus, murrang moes siit alates hakkasid esile tõusma 1940. aastate soengujooned, aastakümne esimese poole moe üldjooned küll säilisid, kuid vormid pehmenesid ja muutusid rohkem naiselikumaks. Kümnendi teisest poolest alates muutusid soengud tunduvalt naiselikumaks ja õhulisemaks, rõivad nõudis uut joont ja juuksed läksid pisut pikemaks ning rohkem lokki. 1937. aastal kirjutati juba ametlikult, et soengumood on teinud läbi suure arengu. Endiselt rõhutati lokkimistehnika erinevaid kombintsioone, rullide kandmine oli oma tõusu tipul. Lokid olid endiselt populaarsed, neid tehti veelgi rohkem kui enne, kuid lokkide peamine erinevus seisnes selles, et kui kümnendi algupoolel olid nad peadligi hoidvad vesilained ja
Saint Laurent- tema kasakatest inspireeritud rõivad olid 1970ndate moe kõrgpunkt, ning ta tõstis päevakorda cross-dressingu idee suurepäraselt õmmeldud klassikalise musta smokinguga naistele; lõi ka safaristiilis rõivaid ja muid pükskostüüme, stiilseid rõivaid täiskasvanutele ja uhkeid prokaadist tualette, et täiendada oma pöörast lõhnaõli Opium. Soengud olid uuenduslikud. 1960ndate ja 1970ndate vahetusel olid popid tohutu suured ja kõrged mesilassülemi-sarnased soengud, mis nõudsid föönitamist ja tupperimist. Püsilokid olid taas moes. Ülimaks saavutuseks oli geomeetriline lõige kombineeritult tihedate lokkidega. Väga populaarsed olid keemilised spiraallokid ning ka lainetavad lahtised keemilised lokid; poisipea muutus taas populaarseks. Vahvlilokid olid 1970ndate juustemoes püsinähtus, sest need sobisid täielikult maalitud sifoonist õmmeldud õhuliste prerafaeliitlike rõivastega, mis olid ühenduslüliks hipi- ja kõrgmoe vahel