Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
✍🏽 Avalikusta oma sahtlis olevad luuletused! Luuletus.ee Sulge

Naine tänapäeva maailmas - sarnased materjalid

tekiks, ütlus, suhtumist, võrdväärne, jaotusid, tooja, loomulikud, mehele, temata, äärmuslik, religioon, segama, emana, islamimaailm, truuks, lääneriigid, astunud, vaat, sugupool, julgeb
thumbnail
13
doc

Referaat feminismist

1 K. Evelyn Fox Mõtisklusi soost ja teadusest. Tallinn 2001 2 A. Saluraid EMK Teoloogilise Seminari õppejõud Internet http://foorum.usk.ee/index.php?topic=1828.0 4 3. Põhimõttelised probleemid Tänapäeval arvab enamik naisi, et nad on võimelised rohkemaks, kui olema ainult ema ja koduperenaine, pealegi ei lähe kõik naised mehele ja kõik ei saa lapsi. Ja ilmselt ei oskaks me ühiskonna avalikku sfääri ilma naisteta ettegi kujutada. Kui võrdleme tänast päeva ajaga sajand-kaks tagasi, siis on sotsiaal-majanduslikus sfääris toimunud suured muudatused ja nii naised kui mehed peavad kujunenud olukorda normaalseks. Ent maailmas on maid, kus elatakse jätkuvalt niisuguste mõttemallide järgi, mis valitsesid sajandeid tagasi. Sellepärast on ka paljude naiste probleemid hoopis põhimõttelisemat laadi kui

Ühiskonnaõpetus
45 allalaadimist
thumbnail
16
docx

PEREKONNA JA NAISE ÕIGUSLIK KÄSITLUS KORAANIS

TARTU ÜLIKOOL ÕIGUSTEADUSKOND ERAÕIGUSE INSTITUUT PEREKONNA JA NAISE ÕIGUSLIK KÄSITLUS KORAANIS Referaat Juhendaja Lea Leppik Maie Ruus Tallinn 2015 SISUKORD SISSEJUHATUS...........................................................................3 1.KORAAN.................................................................................4 2. PEREKONNA KÄSITLUS KORAANIS...........................................6 3. MOSLEMINAISE ÕIGUSLIK STAATUS KORAANIS.........................9 4. MOSLEMINAISE ÕIGUSLIK STAATUS TÄNAPÄEVAL....................13 KOKKUVÕTE............................................................................14 KASUTATUD KIRJANDUS............................................................16

Õigus
13 allalaadimist
thumbnail
7
docx

Haarem (Looritagune maailm) Alev Lytle Croutier

elatise hankimiseks võimalikult palju töökäsi. Kolmeteistkümnendal sajandil kuulutasid Albertus Magnus ja Thomas Aquinost oma veendumust, et naine on võimeline astuma läbikäimisse Saatanaga. Sellel põhjusel mõistis inkvisitsioon tuleriidale palju naisi. Naise vaimne orjastamine oli sel moel lõpule viidud. Vastandina lubas mees patriarhaalses ühiskonnas endale täielikku seksuaalset vabadust. Prostitutsioon aina kasvas. Naisest polevat mehele mingit tuge, vastupidi ­ ta võivat mehe oma võludega hukutada. Polügaamia tähendab seda, et inimesel on rohkem kui üks abikaasa, enamasti mehel mitu naist. Polügaamia tekkimise tõukejõuks oli töökäte puudus põllunduses ja sellest sai ajapikku mitme usundi tähtis osa. Islam hindab naisi väga madalalt, sest peab neid arult töntsiks. ''Naine on põld, mis kuulub mehele; kui mees tahab, siis viskab ta sinna seemet, aga kui näeb, et põld on viljatumaks saanud,

Kunstiajalugu
12 allalaadimist
thumbnail
14
docx

Feministlik kriitika teostele "Laul tulipunasest lillest" ning "Suveöö armastus"

See ei ole aga alati nii olnud. Varasemal, eriti Nõukogude ajal oli seksuaalsuse kujutamine vägagi tabuteema, milletõttu ongi väga huvitav lugeda Tuglase novelli "Suveöö armastus", kus taolised suhted mehe ja naise vahel ei olegi niivõrd ridade vahele peidetud kui seda võiks arvata. Kogu novell räägib sisuliselt sellest, kuidas sulane tahab tüdrukuga teki alla pugeda ning kuidas neiu sellele "vastu puikleb ning lihtsalt jonnib." Sellest, kuidas Tuglas antud tüdruku suhtumist kirjeldab, võib välja lugeda Tuglase enda suhtumist naistesse. Tuglas kirjeldab ühte peategelast Maalit kui jonnakat, pirtsakat ning puiklevat tüdrukut, kes sulast Kustat endale jonnimise pärast teki alla ei lase. Tuglase sule järgi on Maali Kusti vastu kord tuim ja külm, kord aga armastav ja ihalev. Spekuleerin, et Tuglas pani enda arusaamatuse naiste suhtes Kusta tegelaskujusse, väljendades sellega frustratsiooni ning mõistmatust, mida naised tema jaoks tekitasid. Siin on

Luulekoguanalüüs
15 allalaadimist
thumbnail
20
doc

Naiselikkuse stereotüübid

Stereotüüp on hindava iseloomuga, hoiakuline, intensiivne üldistus mingi grupi omaduste, käitumiste kohta. Tavaliselt aitavad stereotüübid toime tulla -- sobivat käitumist valida, kui mingi nähtuse kohta on vähe infot. Sellest tingituna kehtib ka vastupidine: mida vähem on mingi grupi või olukorra kohta infot, seda rohkem on nende kohta tundeid ja arvamusi, seda tõenäolisemalt hinnatakse grupi liikmeid sterotüübist lähtuvalt. Stereotüübid toetavad põhiliselt negatiivset suhtumist. Stereotüüp on vahest väljamõeldud omadustega, lihtsustatud ja ka moonutatud. Stereotüüp moodustatakse suvaliste tunnuste põhjal, mis tegelikkuses ei kehti kindlasti kõikide antud grupi liikmete kohta. Stereotüüpidega manipuleerimine võimaldab mõjutada inimeste hoiakuid mingite gruppide suhtes. Näiteks on pärast 11. septembri terrorirünnakuid Ameerikas islamiusulise stereotüübile lisandunud seisukoht, et tegemist on terroristidega

Psüholoogia
56 allalaadimist
thumbnail
292
ppt

Inimeseõpetuse kursus „Perekonnaõpetus“

mehe seksuaalelu on vaba, naise suhtes kehtivad kindlad reeglid, millest üleastumine on rangelt karistatav. Antiikmaailm Roomas valitses perekonda patriits – naist, lapsi, orje jt. Rooma patriitsi kasutuses olid orjatarid ja lõbumajad, keelatud ei olnud homoseksuaalsus. Roomas ei olnud naisel poliitilisi õigusi. Antiik-Kreekas oli naine kas abielus, ori või hetäär. Hetäär – vabade elukommetega haritud naine, kes sai koolitust, et tagada mehele nii füüsiliselt kui ka vaimselt rahuldust pakkuvat kaaslust. Abielunaine sai kasvatust ja õpetust vaid selleks, et hoida majapidamine korras, ori mitte sedagi. Askees Askees (kehalisest armastusest loobumine) tekkis antiikajal vastusena seksuaalsele vabadusele. Askees tähistab elulaadi, loobumist millestki mingi eesmärgi nimel. Tähistab tasakaalu söömises, naudingutes. Sageli äärmuslik rangus, et jumalale meeldida.

Pedagoogika
48 allalaadimist
thumbnail
145
ppt

Perekonna õpetuse kursus.(slaidiesitlus)

mehe seksuaalelu on vaba, naise suhtes kehtivad kindlad reeglid, millest üleastumine on rangelt karistatav. Antiikmaailm Roomas valitses perekonda patriits ­ naist, lapsi, orje jt. Rooma patriitsi kasutuses olid orjatarid ja lõbumajad, keelatud ei olnud homoseksuaalsus. Roomas ei olnud naisel poliitilisi õigusi. AntiikKreekas oli naine kas abielus, ori või hetäär. Hetäär ­ vabade elukommetega haritud naine, kes sai koolitust, et tagada mehele nii füüsiliselt kui ka vaimselt rahuldust pakkuvat kaaslust. Abielunaine sai kasvatust ja õpetust vaid selleks, et hoida majapidamine korras, ori mitte sedagi. Askees Askees (kehalisest armastusest loobumine) tekkis antiikajal vastusena seksuaalsele vabadusele. Askees tähistab elulaadi, loobumist millestki mingi eesmärgi nimel. Tähistab tasakaalu söömises, naudingutes. Sageli äärmuslik rangus, et jumalale meeldida. Kloostrikultuuris on askeetlus

Perekonnaõpetus
108 allalaadimist
thumbnail
9
doc

Perekonna seadused

tundma juba imikueast alates. Üha sagedamini võimegi lugeda sellest, et isad jäävad oma lastega isapuhkusele. Kes siis peaks lapsega tegelema perekonnas? On täiesti ükskõik kumb vanematest imikut hooldab, oluline on kuidas hooldab. Peale rinnaga toitmise saab isa väga edukalt hakkama kõigi toimingutega, mis on vajalikud imiku hooldamiseks. Vanemad peaksid omavahel jagama võrdselt kõiki ülesandeid, nii et isal tekiks lapsega sama tugev side kui emal. Väikelaps muutub emast sõltuvaks, kui temaga tegeleb ainult ema. Seetõttu ongi lapse turvatunde arengu seisukohalt oluline kontakt ka teise inimesega, keda ta usaldada võib. Ei ole hea, kui inimesed, kes lapsega tegelevad väga sageli vahetuvad. Mitmete erinevate hooldajatega laps kasvab ebakindlaks ja ümbritsevat keskkonda umbusaldavaks. Emale lapsehoidmisel sekundeeriv isa toetab lapse kiindumussuhte ja turvatunde tekkimist.

Ühiskond
41 allalaadimist
thumbnail
47
doc

Soolisest ebavõrdsusest ning võrdõiguslikkuse seadusest

diskrimineerimisega. Naiste alatasustamine ning nende poolt tehtava töö alaväärtustamine on tegelikult ju kvalifitseeritud tööjõu raiskamine. Teiseks peab tulevikus tänastele madalapalgalistele naispensionäridele maksma pensionile lisaks sotsiaaltoetusi. Kuigi eelnevaga sai loetletud naisi diskrimineerivad asjaolud, ei ole soolise võrdõiguslikkuse seadus naiste seadus, nagu seda ekslikult arvatakse. Seadus reguleerib soorolli ning stereotüüpide vabat suhtumist nii meestesse kui naistesse. Ühtlasi ei ole ka seaduse mõte sugusid anatoomiliselt võrdseks teha, mida nii mõnedki sellest seaduseelnõust välja loevad. Vastupidi, on oluline juhtida tähelepanu naiste ja meeste erinevusele ning sellelt tasandilt tagada mõlemale soole võrdsed võimalused. Ei saa ju lugeda meeste diskrimineerimiseks näiteks seda, et vaid naised saavad sünnituspuhkust. Antud juhul on vahetegemiseks olemas täiesti mõistlik

Asjaajamine
45 allalaadimist
thumbnail
28
doc

Eesti naise roll 19. ja 21. sajandil ning selle võrdlev kujutamine Lydia Koidula näidendites

kogemuste põhjal. ........................................................................................................... 16 2.1.3 Säärane mulk ehk sada vakku tangusoola................................................................16 Peretütar Maie on kaunis, haritud, pisut edev ja tundetuhinaline neiu. Nii kindel oma armastuses, et enne hüppaks jõkke, kui läheb vastumeelsele mehele. Aga seekordki on õnne üle otsustajaks isa, kes algul tütre heaolust teps mitte ei hooli. Minu arvates on tema olukord väga sarnane ,,Saaremaa onupojas'' oleva Miinaga, kes pidi ka abielluma vastumeelse mehekandidaadiga ja enesel polnud selles mingit sõnaõigust, samas oma tulevasele julgesid mõlemad oma vastakaid tundeid tunnistada. Maiel oli rohkem vedanud, sest tal oli ema, kellele võis alati loota. Kuna neiu ei julgenud isale vastu

Kirjandus
123 allalaadimist
thumbnail
18
pdf

KORDAMISKÜSIMUSED FILOSOOFIA

Selle kõige tulemusena hakkasid naised sagedamini tulema välja feministlike kirjutistega ning töötama just neis valdkondades, mis olid seni nende tegevusalaks olnud ka koduses miljöös. Edaspidi sai naiste osalemine sotsiaalses ja poliitilises elus avalikkuse huviobjektiks kogu poliitikas – kaasa arvatud valimis- ja hääletusõigus ning õigus osutuda valituks parlamenti. • Teise laine feminism on peamiselt 1960-1970 aastatel toimunud feministlik liikumine, mil feministid jaotusid vastavalt oma poliitilistele vaadetele. Osa feminist kogesid edutut võitlust võrdse palga eest ja soolise diskrimineerimise eest ning teisalt kogeti, et naisliikumise naised leidsid end igal pool ja igal tasemel mängimas teisejärgulist rolli ning kui algul arvati tegu olevat personaalsete probleemidega, siis tasapisi hakkas selgus, et probleemid on hoopiski sotsiaalset ja poliitilist laadi. Põhjusi ja erinevusi feministliku liikumise jagunemiseks oli palju. Kui USAs rõhutati, et m

Filosoofia
14 allalaadimist
thumbnail
25
odt

Popkultuur ja popmuusika

Euroopa muusikatraditsioonis ei rõhuta rütmile, sest see mõjub kehale. Meloodia vaimule. Euroopa kultuurimudel seab väärtuslikuks kunstis selle, mis aitab inimesel kiire ja vahetu kehalise naudingu edasi lükata. Õpime oma naudinguid edasi lükkama, rütm ei varja seda. Adorno kirjutab rütmikuulekast tüübist. Rõhutas, et ei räägi rütmist muusikalises kontekstis, vaid toorest füüsilisest mõjust argipäevas. Lihtne ja rütmiline muusika on midagi madalat. Oleme kaotanud teatud loomulikud suhted kehaga. Räägitakse bluusimuusikutest, kelle muusikast valged tegid lahjema versiooni. Samal ajal esines vastupidine. Muusikud pidid läbi tegema testi oma mustanahalisuse tõestamiseks ja muutuma metsikumaks kui nad tegelikult olid. Nad pidid liialdama, muutma end karikatuursemaks, sest see oli see, mida valge publik soovis. Kolonistlik hoiak mustanahaliste suhtes, hoiab musta kultuuri nö maitsestatuna, nii nagu valgetele meeldib

Kultuur
15 allalaadimist
thumbnail
20
doc

Sissejuhatus etnoloogiasse eksamikonspekt

Nurturistid ­ kõik soorollid on õpitud, ühiskond võib mõjutada nende soorollide kujunemist nagu ise tahab. Ühiskond õpetab kõike. Ühiskond nõuab mehelt ja naiselt erinevaid rolle ja juba vanemad kasvatavad oma lapsi erinevalt sõltuvalt soost. Miks on erinevad soorollid? Jõuteooria ­ kuna mees on naisest üldiselt tugevam, mehe füüsiline ülesehitus soodustab seda, et tal on lihtsam teostada suhteliselt kiireid lühiajalisi ja palju energiat nõudvaid tegevusi. Need, mis mehele sobivad looduslikult paremini. See tingibki pea universaalsed soorollid ja ülesanded. Mees teeb raskemaid töid, mis nõuavad lühiajalisi suurema jõu rakendamisi. Lastekasvatusteooria ­ naised teevad üldjuhul seda, mis on ühendatav laste kasvatamisega. Üldjuhul tegelevad sellega naised (kuigi on ka ühiskondi, kus on vastupidi). Toimetavad kodule lähemal. Majandusliku pingutuse teooria ­ tendents on see, et tegeletakse materjalidega, mida on ise kogutud

Etnoloogia ja...
233 allalaadimist
thumbnail
5
docx

Sooline vägivald

füüs rünnakuga. Tülisid võib ette tulla igas peres või paarisuhtes, kuid see ei pea kohe tähendama, et vandekohtunik, omada abielus vara, lahutada ja saada meestega võrdset haridust. tegemist on lähisuhtevv. Tüli võib areneda perevv, ent perevv ei pea algama tülist. Vv käitumise ajendiks Teise laine feminism 1970 a muutis suhtumist vägistamisesse. Jõuti arusaamale, et in keha kuulub ainult on teise inimese üle võimu ja kontrolli kehtestamise vajadus. Tüli puhul ei ole eesmärgiks teise inimese talle. Sümpaatia ohvri vastu. al 1990 a käsitletakse vägistamist kui inimõiguste ja diskrimineerimisega käitumise, suhete ja tegevuste kontrollimine või kui, siis ainult tüli aluseks oleva probleemi puhul. seotut

Sotsioloogia
11 allalaadimist
thumbnail
52
odt

Perevägivallast

Tihti piisab ainult ühest vägivallaaktist, et panna naist aastateks salahirmu tundma. Tulemus: naine ei julge enam väljendada oma tegelikke soove ja mees ei saa aru, mis naist vaevab. Niisiis võib kokkuvõtvalt öelda: lisaks sellele, mida teie tajute vägivaldsena, tuleb vägivallana mõista kõike seda, mida ohver tunnetab vägivallana. Probleem, mis võib tunduda kõrvalseisjale tähtsusetu, võib olla selle kogejale ülimalt tõsine. Sõltuvus naisest on mehele hirmutav. Sellepärast muundab ta sõltuvuse ja naise kartuse raevuks naise vastu. Ühe vahendina püüab mees panna naist uskuma, et naine sõltub temast ega tuleks ilma temata toime. Üldiselt on kõik vägivalda kannatanud naised teinud kõik nende olukordade vältimiseks. Vägivald ei lõppe enne, kui mees võtab oma tegude eest vastutuse ja lõpetab selle tekke põhjuste otsimist naisest. Vägivaldsus ning võimu- ja kontrollitahe on nagu sõltuvused,

Kirjandus
81 allalaadimist
thumbnail
19
sxw

Lähisuhte vägivald

Järvamaa kutsehariduskeskus Puit-ja kiviehitiste restauraator Ando Tabur Lähisuhte vägivald Referaat Paide 2010 Sisukord · Sissejuhatus · Mis on lähisuhtest · Emotsionaalne vägivald · Kes võib sattuda perevägivalla ohvriks · Kes on perevägivalla ohver · Keegi ei ole ära teeninud vägivaldset kohtlemist · Mida saab teha perevägivalla ohver · Mida saavad teha naabrid ja lähedased · Milline on perevägivalla mõju lastele · Kas naine soovib ,et tema suhtes rakendatakse vägivalda · Miks naine ei lahku vägivallatseva partneri juurest · Miks on vaja aidata vägivallatsejat · Perevägivald ja alkohool · Milline on seksuaalelu vägivaldses suhtes · Mida saab teha vägistamisohver Sisukord Enamasti algavad kõik paarisuhted armastusega, ka need, kus mees hakkab hiljem naise vastu kasutama vägivalda.

Ühiskonnaõpetus
60 allalaadimist
thumbnail
96
pdf

Tarbimissotsioloogia

Raha peab vahetama omanikku Æ uusrikkad, kes suutsid varanduslikult võistelda maaomanikega - aadliga. Valgustusajastu - autoriteet inimesele, mõistusele Æaadliseisust võis endale osta. Staatusetõusu sooviga inimestele pakuti võimalust jäljendavaks tarbimiseks (emulative consupmtion) Seepärast siis jäljendab tarbimine hakkas toetama uudseid müügitehnikaid ja vastupidi. Wedgewoodi keraamika - anti kuninglikele peredele, et tekiks soov ka teistel; antiigihuvi tekitamist kasutati ära tootes ,,etruski" vaase; poodide asukoht peente majade läheduses. Kriitika: KcKendrick ei võta arvesse sotsiaalset keskkonda, mis lubabmoodi järgida, lubada endale luksust, eksootikat. Hunt (1996) The governance of consupmtion: sumptuary laws and shifting forms of regulation Suuremas osas ajaloost ainult kõrgklass tarbis, ülejäänud püsisid elus (subsisted). Enne

Tarbimissotsioloogia
56 allalaadimist
thumbnail
9
docx

Kirjandus

algul terve pere võttis külmalt vastu, sest ta oli hullaris olnud, aga tegelt nägid kui siiras ja hea inimene Mõs oli, naiivne; kolm tütarta aleksandria, adelandria, aglaja(rabas mõssi oma iluga), oli näinud kindrali toas kabinetis näinud teisest peategelasest nastasja filippivna pilti(armu kolmnurk) nastasja oli kohutavalt ilus, rabas kõiki ja tuntud, al 12 eluaastast valmistatud ette ühe mehe armukeseks, kes oli neiule kogu elu olnud isa eest, teadis, et läheb vanale mehele, ei arvanud endast hästi, sisemine võitlus, mõss oli kuulnud kõigest, hakkas kahju, pm kohtusid vürst ja nastasja kuskil väikese ringiga kogunemisel, nägi kaunist naist ja palus teda naiseks, aga ütles ära, sest ei pidanud ennast vürst i vääriliseks, nastasja tahtsi põgeneda ja põgeneski rogossiga, vürst moskvasse, lahkus pere juurest, oli 6 kuud ära, peterburist lahkudes oli kuulnud segadest oludest, temast arvati halvasti,

Kirjandus
75 allalaadimist
thumbnail
17
doc

Etnoloogia ja kultuurantropoloogia

Uurijal peab sellise intervjuu puhul olema juba mingi kompetents. Peab oskama küsida ja ka ise vastata, sest ette ei ole tehtud kava. Hea meetod, et aru saada, mis on inimestele endale tähtis (kuna ei anta ette teemasid, millest rääkima peab). Kõige spontaansem ja vahetum. Kuid vahepeal ei saada aru kui tähtsa asjaga tegeletakse, sest kui asi on paberil siis see tundub soliidsem. 6. loeng Informandid ­ inimesed, läbi kelle ühiskonda uuritakse. Pisut iganenud termin ­ peegeldab suhtumist, et tegemist on informatsiooniallika, mitte võrdväärse vestluspartneriga · Kontakti saavutamine. Usalduse saavutamiseks on teatud metodoloogilised reeglid, kuid kontakti saavutamise edukus sõltub siiski teadlase enda oskustest. Üks tavalisemaid toiminguid kontakti saavutamisel on ühise söömaaja pidamine (eriti põhjapoolsematel, karmi kliimaga aladel). Kontakti kujunemisel võib aidata inimese abistamine mitmesugustel töödel.

Etnoloogia ja...
245 allalaadimist
thumbnail
40
docx

Perekonnaõpetuse konspekt

Naine võib sünnituse käigus tunda saada oma ürgset vaistu, mille olemasolust enda sees tal varem aimugi polnud. Kahjuks võib sünnitus tähendada ka ebameeldivaid mälestusi, suurt üksindust ja valu. Kuigi traditsiooniliselt räägitakse sünnitusest koos tugeva valuelamusega, on sünnitusvalul oma mõte, mida ei saa võrrelda haigusest või õnnetusest tingitud valudega. Valu võib tunda positiivselt, see on hea valu, kõrvalnähtus sünnimüsteeriumile, kus keha loomulikud jõud töötavad väga tugevalt selleks, et ennast avada ja anda elu. Kõige selle tundmiseks on kindlasti vaja turvatunnet: sünnitaja peab teadma, mida sünnitus endast kujutab, mis temast endast oleneb ja milliseid abilisi või abivahendeid tal kasutada on võimalik. Mõistagi peaksid turvatunnet sisendama inimesed, kes teda sünnituse ajal ümbritsevad ja abistavad ning keda ta usaldab. Sünnitus on enamasti naise keha normaalne seisund

Inimeseõpetus
135 allalaadimist
thumbnail
58
docx

Etnoloogia ja kultuuriantropoloogia

Esimene loeng Etnoloogia ja kultuuriantropoloogia tegelevad inimese uurimisega. Kõik inimesed on võrdsed ja kõik kultuurid on võrdsed. Mis on kultuur? Keskne mõiste on kultuur. Mõtleme kultuurist millestki, mille on loonud ühiskonnas inimesed, kes on üle keskmise andekad. See on vähemuse privileeg. Kultuur on ühiskonna intellektuaalse tippkihi privileeg. Kultuuri mõiste on intellektuaalide seas väga pikka aega olnud valitsev. Kultuur on kõik inimtegevuse avaldused. Igapäevane elu ja argised tegevused kuulub ka kultuuri alla. Kultuuri mõiste on etnoloogias hästi avar. See pole koguaeg nii olnud kultuuriuurimise ajaloos. Ühiskonnas on kultuuriliselt kõrgemalt arenenud kihid ja enamik suurem mass on mittekultuurne. 2 võimalust, kuidas kultuuri mõista: 1) Kultuur on see, mida inimese poolt kõrgemalt hinnatakse 2) Kõik, mida inimesed on loonud, on kultuur See hakkas arenema 19.saj teisel poolel. 1871 inglise teadlane Edward Tylor esitas esimese antropoloogilise k

Antropoloogia
46 allalaadimist
thumbnail
27
docx

Filosoofia gümnaasiumile

1. PILET FILOSOOFIA AJALOO PÕHIPERIOODID, NENDE PÕHIJOONED S. KIERKEGAARD 19. SAJANDI IRRATSIONALISMI ESINDAJA JA EKSISTENTSIALISMI EELKÄIJA Antiikkreeka filosoofia - küsimus maailma algest ja algseadusest ning kõiki ühendavast alusest, olemuslikud küsimused, tõe ning tõelise tunnetuse otsimine inimese loomuse uurimine ning eetiliste põhimõtete kujundamine, isikliku õnne otsimine. On omakorda eelsokraatiline periood, klassikaline periood, hellenistlik periood. Keskaja filosoofiat iseloomustab kristluse ja filosoofia tihe side, tollased filosoofid olid enamjaolt vaimulikud. Põhiteemaks on usu ja teadmiste vahekord. Jaguneb: patristiline periood (proovitakse antiikfilosoofia abiga üles ehitada kristlik õpetus), skolastika (küsimustele hakatakse lähenema ratsionaalselt). Renessanssile saab omaseks eksperimenteerimine. Renessanssi ajal tehti rida leiutisi, avastusi, mis mõjutas oluliselt ka filosoofiat. Uuritakse tõelisust (tajutavat, hoomatavat), humanis

Filosoofia
50 allalaadimist
thumbnail
40
pdf

Inimkaubandus Euroopa Liidus

toitumine, kehvad sanitaartingimused ja vägivald loovad eeltingimused terviseprobleemide tekkeks. Kümme aastat prostituutidega tegelenud aidsiennetaja Jüri Kalikov on öelnud, et ta pole näinud ühtegi õnnelikku prostituuti. Küsitlused näitavad, et 90% naistest paneks selle ameti kohe maha, kui saaks. Samas kinnitavad sotsiaaltöötajad, et Hollywoodi Pretty Woman on prostitutsiooni levikule kõvasti kaasa aidanud, toites tüdrukute arusaama selle töö lõpust - lähen rikkale mehele ja hakkan korralikuks pereemaks. Üks mainekas USA ajaleht soovitas oma lugejatele: kui tahad Euroopas pidu panna, sõida Tallinna, see on tõeline pidude paradiis. Soome vodkaturistide ja Briti poissmeeste rõõmuks on slogan "Welcome to Estonia" ennast ära tasunud, Eesti on igati avali ja kompleksivaba riik. Tallinast on saanud Põhjamaade Bangkok, kus on suhtarvuliselt kaks korda rohkem prostituute kui Hollandis ja ligi kümme korda rohkem kui Rootsis (10 tuhande elaniku kohta

Euroopa liidu poliitikad
11 allalaadimist
thumbnail
38
doc

Kehakeel

Kui kontakt on juba loodud, tunnevad nad end kõige mugavamalt siis, kui mees liigub suhtluse jätkamiseks ühe külje poole. Peaksid vältima istumist või seismist selle naise kõrval, kellest oled huvitatud ja sisse võetud. Palju kergem on flirtida üle õhtusöögilaua ja ideaalasend on diagonaalselt teineteise vastas. Naised, ärge lähenege meestele otsevaates, nad peavad seda ohtlikuks ja väljakutsuvaks. Kui soovid romantikat üle kütta, lähene mehele küljelt, siis pöördu pikkamööda ümber, jääes näoga tema poole. Kui naine soovib meest kütkestada, kasutab ta selliseid märke nagu otsene silmside, ristatud jalad ja mehe poole suunatud põlved, samuti ta naeratab, hoiab kätt reiel ning pöörab oma tooli nii, et see on otse mehe ülakeha suunas. Mees annab oma huvist märku, laskudes allapoole, et ta silmad oleks naise omadega samal kõrgusel. Mehe avatud 38

Psühholoogia
350 allalaadimist
thumbnail
21
doc

Etnoloogia ja kultuuriantropoloogia alused

Seksiga seotud asjades on naiste pool reglementeeritum. Suuremas osas ühiskondades on keelatud seks menstruatsiooni ajal ning peale sünnitamist (danidel viis aastat, sest laps vajab tähelepanu, demograafilise kontrolli mehhanism). Homoseksualism ­ suuremas osas ühiskondades keelatud, rangem ollakse neis ühiskondades, kus on keelatud abort. Soorollid Naturistid e konservatiivid ­ naine ja mees on bioloogiliselt erinevad. Erinevused on loomulikud, ka kultuurilise käitumise osa. Nurturistid ­ soorollid on õpitud. Erinevused on triviaalsed. Kultuuriliste reeglite ning naiste, meeste erinevuste vahel pole seost. Ühiskond loob soorollid. Millest erinevused tekivad: Jõuteooria ­ mees on naisest füüsiliselt tugevamad. Mehele on omased tööd, mis on lühiajalised ja nõuavad suurt füüsilist pingutust (kiirus, palju energiat). Soorollid on seega universaalsed. Naine teeb pikaajalisi pidevaid töid, mis

Etnoloogia ja...
224 allalaadimist
thumbnail
32
docx

SOTSIOLINGVISTIKA EKSAM

Vaadatakse, miks vestluse struktuur toimib ühtselt. 8. SOTSIOLINGVISTIKA INTERDISTSIPLINAARSUS. Seotud psühholoogia, sotsioloogia, keeleteaduse, statistika, geograafiaga. 9. SOTSIOLINGVISTIKA JA VESTLUSANALÜÜS – TÜs alates 1980 T. Hennoste eestvedamisel. Sellega tegelevad ka A. Rääbis, L. Keevallik. Vestluse mikroanalüüs uurib suhtlust inimeste ühistegevuse mehhanismina. Keskmes on üksikkõneleja, oluline on kontekst. Materjalikeskne uurimine, autentne materjal, loomulikud vestlused. 10. SOTSIOLINGVISTIKA JA TEKSTIANALÜÜS – analüüsib situatsioonide ja keelekollektiividega seotud keelekasutusviiside küsimusi eri vaatepunktidest, vaadeldes keelt kui tähenduse loojat, tähenduste vahendajat ja kandjat. Pöörab tähelepanu ideoloogiale, keele ja võimu suhtele, keelele kui võimukasutusvahendile. Sellega tegelevad M. Halliday, R. Kasik. 11. SOTSIOLINGVISTIKA JA TEISE KEELE OMANDAMINE. Seda iseloomustavad varieerumine,

Eesti keel
60 allalaadimist
thumbnail
23
docx

Kultuuriantropoloogia

Antropoloogid uurivad koos inimestega. Tim Ingold: Antropoloogia on inimühiskondade uurimine. Kuid mis on ühiskond? Kas suudab keegi öelda, kus üks ühiskond lõpeb ja teine algab? Multikultuursus või tsivilisatsioonide kokkupõrge? Kultuurirelativism ­ absoluutset tõde pole, on ainult relatiivne tõde (ehk pole häid ega halbu kultuure). Valgustusaja ratsionalism ­ tõuge relativismile. Nancy Scheper-Hughes tütarlaste ümberlõikamisest: leiab, et ongi õige nende kultuuris ­ äärmuslik relativism. Herodotos (485-430 eKr) kallaatlaste ja kreeklaste matusekommetest: kultuurid on erinevad. Kuldreegel: Konfutsius (ca 551-489 eKr): ,,Mida sa ei taha, seda ära tee ka teistele inimestele." Rabi Hillel (60 eKr-10 pKr): ,,Ära tee teistele seda, mida sa ei taha, et nad sulle teeksid." Jeesus Kristus: ,,Kõike siis, mida te iganes tahate, et inimesed teile teeksid, nõnda tehke ka teie nendele." (Mt 7:12)

Kultuurantropoloogia
33 allalaadimist
thumbnail
98
rtf

tom

mismoodi armees sõduritega mängitakse ... (Lähevad koos majja.) SÜGIS 1835 Ljubov ja Varenka "tulevad tagasi" aeda. Varenka on kaheksandat kuud rase. Ljubovil on raamat käes. LJUBOV: See oligi viimane kord, kui kõik oli korras, parun Renne'i ajal. Siis kui me kõik olime kõiges ühel meelel, nii nagu me vanasti alati olime. Ma oleksin pidanud talle mehele minema, kui ma oleksin teadnud, mis kohutavad skandaalid... VARENKA: (kergelt) Kus Mihhail siis oli, kui mina päästmist vajasin? Aga Djakov on täitsa kena, kui ainult... ja see pole tema süü, me ei saa kõik olla filosoofid, kui asi jõuab armastuseni. See on küll taeva kingitus, isegi see, et süda on paha, ja et ei pea

Kirjandus- ja teatriteaduse...
39 allalaadimist
thumbnail
24
doc

Kasvatus eri kultuurides

Isad ei tohtinud poegi pärandusest ilma jätta. Isa pidi vastutama poegade eest ja õpetama neile selgeks käsitöö. Austus isa vastu oli üldine nõue ja sellest üle astumine karmilt karistatav. Kindlaid käitumisreegleid õpetati lastele juba maast madalast. Vanemad sisendasid varakult lastele, et vale käitumise eest ootab inimest jumalate karistus. Eristati eksimusi usu, õiguse ja kõlbluse valdkonnas.. KIRJUTAJA INIMENE Ühiskond oli mehekeskne. Naine allus mehele, kuulas ta sõna. Perekond elas omaette majas. Egiptlased armastasid lapsi ja pidasid lasterikkust perekonna õnnistuseks. Muidugi oodati esiklapseks poega. Ent mõlemast soost lapsed olid vanematele armsad. Nime pani lapsele isa. Nimed olid seotud jumalate nimedega. Laste mängud ja lelud olid sarnased teiste rahvaste omadega (pallid, vurrid, rõngad, nukud, loomakujukesed). Poisi innustusid sportlikest mängudest. Lastes kasvatati lugupidamist vanemate, eriti isa vastu

Alushariduse pedagoog
187 allalaadimist
thumbnail
17
rtf

Tarbimissotsioloogia eksami kordamisküsimused ja vastused

Vein - mõnus rahustav jook. Oleneb, kes viitab. ,,Kasutus" on ka sotsiaalne konstruktsioon maailmaga ühendumisel, teatav eemalolek. Räägib nukkudest, mis oma loogikaga sotsialiseerivad last kodanlikku maailma - ta ei leiuta maailma, vaid mängib sellega, kus kõik on juba valmis. Pakub kahte võimalust - kas kasutaja (tööline) või omanik (kapitliast). Mänguklotsid aga jätavad loominguvabadust. Jung mängis klotsidega. Kuidas kultuurilised väärtused hakkavad mõjuma loomulikud. Kumbagi ei huvita, kuidas asju paremini müüa läbi tähenduse. Pigem - kuidas asjade müümine tekitab ideoloogiatele sotsiaalset kandepinda. Barthes: naturalization - sellel vedelikul ei ole rohkem põhjust olla naiselik kui näiteks ehatähel või nahkhiiresõnnikul. Vaatamata sellele, et post-strukturalism annab paremaid seletusi, on siiski mõlemal sama jama - nad käsitlevad tähenduse sotsiaalse organiseeritude kirjeldusi (mis saavutatakse siis, kui eemaldatakse

Tarbimissotsioloogia
73 allalaadimist
thumbnail
45
docx

Kultuurantropoloogia konspekt

 ...mehe ja naise vaheline ühendus, milles naise lapsed tunnistatakse mõlema partneri seaduslikeks lasteks AGA  Formaalne vs mitteformaalne abielu  Laste staatus vanemate juurde kuulumises erineb  Kasvav hulk ühiskondi, kus abielu on samasooliste ühendus ja lapsed on adopteeritud, surrogaat emaduse vms abil muretsetud  Mitmikabielud Abielu ülesanded (Edmund Leach) 1. Seadusliku isa defineerimine naise lastele, ja/või ema defineerimine mehe lastele 2. Mehele naise seksuaalsuse üle monopoli andmine ja/või naisele mehe seksuaalsuse üle monopoli andmine 3. Mõlemale või ühele partnerile teise tööjõu üle kontrolli andmine 4. Mõlemale või ühele partnerile teise omandi üle kontrolli andmine 5. Ühise omandifondi rajamine ehk partnerluse rajamine laste heaks 6. Sotsiaalselt tähendusliku „suguluse“ loomine partnerite ja nende sugulaste vahel Abielutüübid

Kultuurantropoloogia
26 allalaadimist
thumbnail
32
docx

Kasvatus eri kultuurides

Varasemast ajast oli jäänud uskumus hingedesse, vaimudesse, deemonitesse, ohverdamisse, loodusjõududesse ja palvetamise vajalikkusesse. 3 Muistses Mesopotaanias oli tähtis roll maagial. Kõikjal käis võitlus deemonite ja heade vaimude vahel. Kanti mitmesuguseid talismane. Vanemad pidid lastele varakult sisendama, et vale käitumine toob endaga kaasa jumalate poolse karistuse. Valeks käitumiseks peeti lohakust, üleolevat suhtumist jumalatesse, nõidumist, varastamist, valetamist, pettust jne. Kirjutaja, kirjamärkide tundja oli teistest kõrgem. Nende käes oli teadmine, tarkus ja võim. Õpilase elu ei olnud lihtne. Koolipäev kestis lõunavaheajaga kokku hommikust õhtuni. Õpetaja ülesanded iidsetes kultuurides olid sageli samad mis isiklikul jumalal- abi, nõuanne, ravi, teadmised ja mõistus. 2.2 Egiptus

Pedagoogika
14 allalaadimist
thumbnail
32
doc

Kasvatus eri kultuurides

Varasemast ajast oli jäänud uskumus hingedesse, vaimudesse, deemonitesse, ohverdamisse, loodusjõududesse ja palvetamise vajalikkusesse. 3 Muistses Mesopotaanias oli tähtis roll maagial. Kõikjal käis võitlus deemonite ja heade vaimude vahel. Kanti mitmesuguseid talismane. Vanemad pidid lastele varakult sisendama, et vale käitumine toob endaga kaasa jumalate poolse karistuse. Valeks käitumiseks peeti lohakust, üleolevat suhtumist jumalatesse, nõidumist, varastamist, valetamist, pettust jne. Kirjutaja, kirjamärkide tundja oli teistest kõrgem. Nende käes oli teadmine, tarkus ja võim. Õpilase elu ei olnud lihtne. Koolipäev kestis lõunavaheajaga kokku hommikust õhtuni. Õpetaja ülesanded iidsetes kultuurides olid sageli samad mis isiklikul jumalal- abi, nõuanne, ravi, teadmised ja mõistus. 2.2 Egiptus Tähtsaimaks institutsiooniks peeti paleed, kuid väga tähtsal kohal oli ka tempel.

Sissejuhatus...
305 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun