Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Mõtlemine ja motivatsioon (0)

1 Hindamata
Punktid

Lõik failist

MÕTLEMINE
Mõtlemine – ülesannete lahendamine.
On olemas erinevad mõtlemise liigid: argimõtlemine, religioosne mõtlemine, kunstiline mõtlemine, teadusliku mõtlemine. Viimane on erinevates kultuurides erinev, seda uuritakse psühholoogias kõige rohkem. Selle ülesanne on selgitada midagi. Uuritakse ülesannete lahendamise abil. Neid ülesandeid on mitut tüüpi:
  • süllogismid – loogikaülesanded ( loogika = õige mõtlemise õpetus), antakse eeldus, millest tuleb tuletada järeldus
  • klassifitseerimiskatsed – isikutele antakse esemeid, pilte, vms. ja palutakse neid tunnuste alusel grupeerida
    Jean PIAGET
    Šveitsi päritolu psühholoog, peetakse kõige kuulsamaks lastepsühholoogiks (laste arengu- ja mõtlemise teooria). Piaget väidab, et lapse mõtlemine areneb etapiviisiliselt (enne seda arvati, et laps mõtleb nagu täiskasvanu, aind teadmisi on vähem. Piaget väitis, et olemuselt mõtleb väike lapse teistmoodi). Lapse mõtlemise arengu etapid:
  • Sensomotoorne etapp (0-2a.) – laps peab oma meeltele saama piisavalt erinevaid ärritajaid, ka motoorikale peab küllaldaselt võimalusi saama, et maailmaga rohkem tutvuda, avastada; see paneb aluse hilisemale arengule (nt. kui laps ei ole saanud piisavalt ringi liikuda , siis ka vaimne areng aeglustub)
  • Operatsioonide eelne etapp (2-7a.) – kõne ja keele areng, laps hakkab kasutama fantaasiat ja omi seoseid
  • Konkreetoperatsioonide etapp (7-11a.) – areneb piltlik mõtlemine, hakkab mõistma loogilisi seoseid ja suhteid, kasutama üldmõisteid
  • Formaaloperatsioonide etapp (11-15a.) – lõplikult mõtlemine vabaneb konkreetsuse kammitsatest, mõtlemine hakkab põhinema loogikaseadustel, inimene hakkab mõtlema nagu täiskasvanu

    MÕTLEMISE PÕHILISED OPERATSIOONID
    Võtted, mida inimene mõtlemisel kasutab. Põhilised on
    • analüüs – millegi mõtteline jaotamine osadeks
    • süntees – analüüsile vastupidine protsess (ühendatakse analüüsi käigus saadud osad tervikuks)
    • võrdlemine – mingi eseme, nähtuse, vms kõrvutamine teisega , tuuakse välja sarnasusi ja erinevusi
    • üldistamine – millegi mõtteline ühendamine omavaheliste ühiste tunnuste alusel
    • abstrahheerimine – eraldatakse olulised tunnused, hakatakse neid iseseisvalt kasutama (nt. „kõik metallid juhivad elektrit“ --- elektrijuhtivus on eraldi, iseseisev omadus)

    MÕTLEMISVORMID:
    • läbi mingite mõistete mõtlemine (mõiste – oluliste tunnuste kogum)
    • läbi otsustuste mõtlemine (jaatataksevõi eitatakse midagi)
    • läbi järelduste mõtlemine (olemasolevatest teadmistest saadakse uusi teadmisi, järeldusi)

    Järeldused: deduktiivne (üldiselt üksikule) – nt. kõik daltoonikud ei erista punaseid ja rohelisi toone. juku on daltoonik.
  • Mõtlemine ja motivatsioon #1 Mõtlemine ja motivatsioon #2 Mõtlemine ja motivatsioon #3 Mõtlemine ja motivatsioon #4
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 4 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2010-02-21 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 52 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor malviina Õppematerjali autor
    Kaks suurt teemat 10. klassi psühholoogiast.

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    13
    doc

    Konspekt - 10. klass

    1. Mõisted, tähtsamad harud, meetodid. Mõisted: Psühholoogia on teadus, mis uurib inimese (ja loomade) hinge- ja vaimuelu olemust ning avaldumise viise. Tuleneb vanakreeka sõnadest psyche (hing/vaim) ja logos (õpetus). Seega on psühholoogia hingeteadus või vaimuõpetus. Psüühika on organismi võime peegeldada keskkonda ning vastavalt sellele muuta oma käitumist. Selle all mõeldakse organismi sisemuses toimuvad vaimseid ja hingelisi protsessie, nagu mõtlemine, viha jne. Psüühika ülesanne on organismi teavitamine ümbritsevast maailmast toimuvast. Teadvus on teadlik olemine välise maailma ja iseenda olemasolust, seisunditest ja tegudest. Alateadvus on psüühika teadvustamatus. Eneseteadvus on üks teadvuse vorm ­ teadlik olemine ja arusaamine iseendast Tähtsamad harud (20. saj toimus massiline harunemine): Üldpsühholoogia ­ uurib täiskasvanud ja terve inimese vaimseid protsesse ja käitumist.

    Psühholoogia
    thumbnail
    27
    doc

    Psühholoogia osa ülevaade

    Kui tekib juba küsimus, siis järelikult on olemas. Ta väidab, et inimesel on osa ideid kaasa sündinud ­ neid pole küll palju, kuid ta väidab, et osade ideede seletamine on raske või võimatu. Inimese ja looma erinevus on tema puhul hing ­ looma peab ta mehhanismiks, kuid ka inimest vaatleb ta mehhaaniliselt. Inimene on võimeline vastama sõnade ja mõtetega, mida loomad ei ole võimelised tegema ­ see tähendab, et hinge olemasolu on mõtlemine ja kõnelemine. Tema arvates asus inimese hing käbinäärmes. Tema suurim teene on see, et jõuda teaduse juurde, hakkab ta rõhutama vaatlust ja katset. Inimese kohta ta arvab aga, et inimest saab tunnetada vaid inimene ise. Ratsionalist ­ kes arvab, et kõik on kaasasündinud. Empirist ­ kes arvab, et kõik tuleb keskkonna poolt. * John Locke ­ 1632 - 1703 a. Inglise Empiirilise koolkonna juht. Ta oli üks esimesi, kes väitis, et inimese psüühika areneb

    Psühholoogia
    thumbnail
    9
    doc

    Konspekt -10 klass

    Temas on loomupärane hea alge, rikuvad kasvatus ja ühiskond. Inimene peab elama ühiskonnast eraldi metsas. Arvas, et lapsi ei peaks kasvatama, siis tuleb hea alge välja. Helvetius ­ "tabula rasa" inimene sündides puhas leht, mille ühiskond täis kirjutab. Keskkond määrab inimese olemuse. I. Kant ­ tema panus Psüh on negatiivne. Väitis, et Ps. ei saa kunagi teadust nagu ka füüsikast. Arvas, et inimesele on kaasa sündinud mõtlemine, aeg, ruum ja keskkond kujundavad selle. Ps. ei saa teadust, sest inimese mina tunnetamine on mõistusele kättesaamatu. Kõik inimese probleemid hakkavad sellest, et oleme olemas ja see on kogemus. Heal juhul saab Ps. teadus nagu ajalugu, mis kirjeldab, aga kunagi ei tuleta neid üldkehtivast reeglist. Ps. ei saa ka teadust sellepärast, et seal ei saa kasutada matet. Ps. ei saa kunagi katselist teadust, sest ei saa kontrollida seda nähtust, mida uurib

    Psühholoogia
    thumbnail
    15
    doc

    Laste mõtlemine

    Tallinna Ülikool Kasvatusteaduste Instituut Klassiõpetaja kõrvalainega EKL-2kõ Laste Mõtlemine REFERAAT Koostaja: Kadri Kivirand Juhendaja: Marika Veisson Tallinn 2008 SISUKORD Tallinna Ülikool......................................................................................................................... 1 SISUKORD...............................................................................................................................

    Arenguõpetus
    thumbnail
    55
    doc

    Mõtlemine

    ........................................................... 4 1.4 L . Võgotski kultuurilis-ajalooline mõtlemiskäsitlus........................................................5 1.5 C.Levi-Strauss ja universaalid mõtlemises...................................................................... 5 2 MÕTLEMINE..........................................................................................................................6 2.1 Mis on mõtlemine............................................................................................................. 6 2.2 Mõtlemisoperatsioonid ja ­vormid................................................................................... 9 2.2.1 Mõtlemisoperatsioonid...............................................................................................9 2.2.2 Mõtlemisvormid .....................................................................................................

    Psüholoogia
    thumbnail
    15
    doc

    Motivatsioon ja eneseteostus

    .....7 3. KOGNITIIVNE LÄHENEMINE..........................................................................................................................8 4. Inimvajaduste hierarhia..........................................................................................................................................9 4.1 Inimvajaduse püramiid.....................................................................................................................................9 5. ALATEADLIK MOTIVATSIOON....................................................................................................................11 6. ENESETEOSTUS JA MOTIVEERIMINE.........................................................................................................12 7. Kuidas ennast teostada?.......................................................................................................................................13 7.1 Eneseteostuse strateegiad................................................

    Psühholoogia
    thumbnail
    38
    doc

    Õppimine ja areng

    ARENG JA ARENGUTEOORIAD Arengu mõisted: Kasvamine ­ füüsiline, SAMAS kasvamine ülekantud tähenduses (nt õpetaja) Areng ­ organismi areng, esimesed 7a kujundad, ülejäänud elu on ,,vigade parandus", aju areneb, teadmised, rääkimine, ema on see kõige suurem spetsialist lapse jaoks, kakskeelsus ­ õpib mõlema ära ja tuleb loomulikult. Laps õpib mängu kaudu, mäng on kõige olulisem!, mäng on väikese inimese töö. Arvuti ja teler ­ mida vähem, seda parem. Mõtlemine toimub targa õpetaja juuresolekul. Küpsus ­ täiskasvanu tegeleb oma arenguga ise, ülikool näiteks, kuid ei pea olema akadeemiline, nt rahvaülikoolid. Või hoopis huvialad ja nende süvendamine. Raamatud on teadmisteallikad. 40 on kõige küpsem. Piaget´ kognitiivse arengu teooria Piaget elas kuni 1980. Töötas alguses Pine laboris, uuris vastuseid. Lõi kognitiivse arengu teooria, uuris laste mõtlemist. Laste 4 arenguetappi:

    Areng ja õppimine
    thumbnail
    44
    docx

    Psühholoogia kordamisküsimused eksamiks

    Kuidas jagunevad psüühilised nähtused? Psühholoogia ­ teadus, mis käsitleb psüühika olemust, avaldumisvorme, toimise seaduspärasusi ning selle osa looduses ja ühiskonnas. Psüühika ­ väljendub objektiivse tegelikkuse tunnetamise võimus. Kõige tõenäolisemalt on ta närvisüsteemi ja eelkõige selle domineeriva juhtosa (AJU) tegevuse tulemus, selle funktsioon. Psüühika eesmärgiks on maailmast tervikpildi loomine. Psüühika funktsioonid on: taju, mälu, mõtlemine, keel, tunded, tegevuse juhtimine. Psüühilised nähtused jagunevad: Psüühilised protsessid ­ vaimne tegevus välismaailma peegeldamisel, mis avaldub tunnetusprotsessidena, emotsionaalsete ja tahteliste protsessidena. Psüühilised seisundid ­ inimese üldine aktiivsuse tase, olek, psüühiliste protsesside kulgemise eripära, meeleolu. Psüühilised omadused ­ konkreetse inimese psüühika tüüpilised erijooned

    Ülevaade psühholoogiast




    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun