Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

Mis on arutlev kirjand? (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kes?, mida?, kus ?
  • Millal?, kuidas?, miks ?
  • Kellele rajaksin ausamba ?
 
Säutsu twitteris
Mis on arutlev  kirjand
 
Gümnaasiumi ja põhikooli vanema astme õpilased kirjutavad arutlevat kirjandit. Arutleva 
kirjandi   eesmärk  on  arutleda  püstitatud  probleemi  üle  (nt  Miks  Andres  ja  Pearu 
tülitsesid?),  anda  oma   kategooriline   seisukoht  ning  seda  tõestada.  Et  kirjand  hästi 
õnnestuks, peab teadma põhilisi struktuurielemente ning kirjutamisega seotud töövõtteid. 
 
 
Pealkiri 
 
Kirjandi  kirjutamisel  tuleb  lähtuda  etteantud  teemast.  Teemat  võib  määratleda  kui 
elunähtuste ringi, mis kirjandis käsitlemist leiab. 
 
Kirjandi  teemad  võivad  olla  avatud  või  suletud.  Avatud  teemades  saab  kirjutaja 
ainestiku  käsitlemiseks  vabad  käed,  autor  peab  ise  määrama  lähtekoha,  leidma  kirjandi 
probleemi ja peamõtte (“Aeg ja inimene”). Suletud teemade puhul on probleem esitatud 
ühemõttelise väitena (“Kergem on lammutada kui luua”). 
 
Ülesehituselt võib pealkirjad jagada kolme rühma: 
1.  Pealkirjad,  milles  on  esitatud  teksti  idee  ehk  peamõte  (“Ilus  ja   hirmus   on 
inime”). Autori ülesanne on esitatud väidet põhjendada ja leida näiteid. 
2.  Pealkirjad,  milles  on   kesksel   kohal  mõni  motiiv  või  detail  (“Ilus  õun,  uss 
sees”). Viimase lahtimõtestamine avab teksti peamõtte. 
3.  Pealkirjad,  milles  on  teema  või  probleem  esitatud  üldsõnaliselt  (“Armastus  ja 
surm E.M.Remarque`i loomingus”). Autor peab leidma probleemi ja selle lahenduse. 
 
Et kirjand õnnestuks, peab autor teemat mõistma, oskama seda lahti mõtestada. See on 
hõlpsam,  kui  lähtuda  nn  tuumsõnadest.  Tuumsõnu  võib  olla  rohkem  kui  üks.  Nende 
kaudu  ongi  hea  pealkirja  enda  jaoks  selgeks  mõelda,  ainestiku  ja  probleemini  jõuda 
(“Ajakirjaniku roll ja vastutus ühiskonnas”, “Kunsti kestvuse  saladus ”).  
 
 
Teema valik 
 
Anna endale aru, kas oled võimekas või keskpärane kirjutaja, vastavalt sellele vali endale 
jõukohane  teema.  Kui  oled  tugev  analüütik,  vali  endale   kitsas   teema  ja  mine  selle 
käsitlemisel  sügavuti.  Kui  oled   tagasihoidlik   kirjutaja,  vali  lai  teema,  kuid  selle 
käsitlemisel on oht laiali valguda. 
 
Ära vali teemat 
* milles on mõni sõna tundmatu (“Jaani allakäigu sotsiaalsed ja psüühilised põhjused”), 
nii võid kergesti teemast mööda kirjutada; 
*  mis  ahvatleb  kirjandusteose  sisu  ümberjutustamisele  (“Raskolnikovi  eneseleidmise 
tee”); 
* mille kohta pole midagi uut ja isikupärast öelda (“Euroopa Liit – poolt ja vastu”). 
 Vali teema 
* mille  ainesse  on sul isiklik suhe – varasemad elukogemused ja kokkupuuted vastavate 
probleemidega; 
*  mis  on  sulle  südamelähedane  ja  mille  arendamisel  suudad  jääda  iseendaks  ja  vältida 
üldtuntud fraase ja mõttekäike; 
*  mille  juures  on  täpselt  teada,  mida   tahad   lugejale  sisendada  ja  kuhu  kavatsed  välja 
jõuda. 
 
 
Kirjutamine kui protsess 
 
Kirjutamisprotsess koosneb järgmistest osadest: 
1. ainestiku kogumine; 
2. ainestiku piiritlemine; 
3. mustandi kirjutamine; 
4. teksti  viimistlemine
5. puhtandi kirjutamine. 
 
 
Ainestiku kogumine. Tsiteerimine ja  refereerimine  
 
Kolm peamist ainestiku allikat on: 
1. kirjutaja teadmised, tundmused, kogemused ja fantaasia; 
2. kirjalikud allikad (ilukirjandus, teaduskirjandus , teatmeteosed, ajakirjandus); 
3. teiste inimeste mõtted, arvamused ja tähelepanekud. 
 
Iga  kirjandi  kirjutaja  on  alustades  kogenud,  et  pea  on  tühi.  Sellist   seisundit   kutsutakse 
kirjutamiskrambiks. Mõtete püüdmine ja paberile kirjutamine on kirjutamise algus. Kes 
ei viitsi mõelda, neil jõuavad paberile ainult kulunud käibetõed. Kirjutamise eesmärk on 
pakkuda lugejale midagi uut ja kui seda ei ole, pole mõtet kirjutama hakatagi. 
 
Vajaliku ainestiku leidmiseks ja kirjapanemiseks on mitmesuguseid võtteid. 
Loetelud  – 3-5 minuti jooksul  kirjutatakse  mõttevooluna paberile kõik, mis teema või 
probleemi  kohta  meenub,  kasutades  märksõnu.  Mustandi  kirjutamisel  tuginetakse 
huvitavamatele märksõnadele. 
Heuristilised küsimused – kes?, mida?, kus?, millal?, kuidas?, miks? See meetod aitab 
jõuda uute mõtete ja ideedeni. Küsimuste  vastustest  nähtub, kas saadud ainestik on liiga 
ühekülgne  ja  vajaks  uute  küsimustega  täiendamist  või   piisab   sellest  teema 
lahtikirjutamiseks. Ühe küsimuse vastus võib olla kogu lõigu peamõtteks. Küsimused ja 
vastused  peavad  olema  korraga  vaadeldavad.  Jaga  paberileht  kuueks  osaks  ja  kirjuta 
küsimus lahtri ülaserva, vastus selle alla. 
*  Mandala  –  keskse  mõtte  või  idee  ümber  kogutakse  autori  vahetute  tunnete  ja  mõtete 
ajel märksõnadena  teemaga   seonduvaid  nähtusi, probleeme, mõisteid,  nimesid  jm. Hiljem 
saadud  märksõnad  rühmitatakse.  Mandala  keskse  idee  või  mõtte  võib  leida  valmis 
märksõnana kirjandi pealkirjast või tuletada ise teemast lähtuvalt, neid võib olla kaks või 
enam. 
*  Mõistekaart  –  see  on  edasiarendatud  mandala,  kus  tekivad  märksõnade   ahelad
moodustuvad rühmad kindlate tunnuste alusel. Arutluse aluseks võib olla järgmine ahel: 
teema – alateema – probleem – probleemi sisu – näited – lahendused. 
* Kuubi-meetod – viis, mis võimaldab analüüsida nähtusi ja neis sisalduvaid probleeme 
kuuest lähtepunktist: 
1.  kirjeldamine; 
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Mis on arutlev kirjand #1 Mis on arutlev kirjand #2 Mis on arutlev kirjand #3 Mis on arutlev kirjand #4 Mis on arutlev kirjand #5 Mis on arutlev kirjand #6 Mis on arutlev kirjand #7 Mis on arutlev kirjand #8 Mis on arutlev kirjand #9 Mis on arutlev kirjand #10 Mis on arutlev kirjand #11 Mis on arutlev kirjand #12
Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
Leheküljed ~ 12 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2014-01-18 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 8 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor alexb6 Õppematerjali autor

Mõisted


Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

12
pdf
Mis on arutlev kirjand
2
docx
Kuidas kirjutada arutlevat kirjandit
60
pdf
Eesti keel ja kirjandus
99
doc
11-klassi kirjanduse eksami konspekt- raamatu kokkuvõtted
343
pdf
Maailmataju uusversioon
1
rtf
Arutlev kirjand
82
doc
KIRJANDUSE LÕPUEKSAM kevad 2017
112
doc
12-klassi kirjanduse lõpueksami koolieksami piletite põhjalikud vastused



Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun