Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Kirjanduse kt materjal (0)

1 Hindamata
Punktid

Lõik failist

  • Noor-Eesti ajaline taust, eeldused loomiseks, manifest
    • 1905- 1916 Tartus
    • Kõige selgemini 20 saj eesti kultuuri ja kirjanduse suundumusi
    • Neid oli palju, kes tahtsid oma loomingut avaldada
    • Idee tuli soomest, alguses olid need inimesed üks üliõpilaste kamp , kes andis välja ajakirja „Kiired”.
  • Noor-Eesti väljaanded
    • -I 1905; II 1907; III1909; IV 1912; V 1915
    • 1910 -1911 „Noor Eesti kirjanduse kunsti ja teaduse ajakiri”
    • originaal kirjutises, tõlketööd, kirjandusteaduslikke tekste avaldasid
  • NE liikmed (Jaan Oksast, Johannes Aavikust pisut tausta ), liikmed olid ka kunstnikud!
    • -Gustav Suits- „ Olgem eestlased, aga saagem ka eurooplasteks!”
    • -Johannes Aavik- keeleuuendaja , nt uued sõnad laip , relv
    • Bernhard Linde
    • Aino Kallas
    • Villem Grünthal Ridala
    • Marie Under
    • A H Tammsaare teoseid avaldati ka
    • Friedebert Tuglas
    • Jaan Oks-Leisist, ta luule naturalistlik, inetut peetakse ilusaks
    • Koostööd tegid Kristjan Raud, Konrad Mägi, Nikolai Triik- illustratsioon.
  • NE tähtsus eesti kultuuripildis
    • Uute autorite tulek
    • Kirjastuse loomine
    • Arendati sõnavara
    • Lääne Euroopa kirjanduse tutvustamine
    • Kadunud kirjanike „päästmine” Liiv, Peterson
    • Tõlke tegevuse uus kvaliteet
  • Gustav Suitsu elulooline ülevaade
    • 1883-1956
    • Sündis lõuna Eestis, koolmeistri poeg
    • Õppis Tartu kroonugümn
    • 15 aastasena hakkas luuletama
    • Alates 1901 töötas soomes koduõpetajana, suviti
    • 1905-1910 õppis soomes helsingi ülikoolis soome keelt, esteetikat ja kirjanduse ajalugu
    • 1911 abiellus soomlasega, 2 tütart
    • 1919-1944 Tartu Ülikoolis kirjanduse professor
    • 1944 Stockholmi, töötas Nobeli instituudis. Rootsis ta ka suri
  • Gustav Suitsu loomingu ülevaade (üldiseloomustus, tee endale asi selgeks nt perioodide kaupa – milline oli algul, milliseks muutus jne)
    • Alguse poole(1905 „Elu tuli”) olid teemadeks usk paremasse inimesse, tema võime maailma paremaks muuta, romantilised .
    • Järgmises luulekogu(1913 „Tuulemaa”) mure kodu ja inimeste pärast, inimeste pettumused jne. Luule muutub koguaeg musikaalsemaks,
    • 1922 ta räägib ajaloosündmustest, mälestused. Viimased luulekogud väljendavad igatsust kodumaale, tagasivaadet Tartule , kodu kaotuse traagika (tal põles maja maha)
  • Gustav Suitsu luuletuskogude lähivaatlus (too näiteid ka konkreetsetest luuletustest)
    • 1905 „Elu tuli”- väga nooruslik, indu ja hakkamist täis, usk paremasse inimesse, romantilised luuletused, idealistlik vms- nt luuletus „Mehed”
    • 1913 „Tuulemaa”- mees muutub murelikuks ja on peaaegu täiesti masenduses, teemadeks inimeste pettumused ja mured, ideaalide ja tegelikkuse vastuolu, inimese suhe loodusega(„Värisevate haabade all”), pühendub ka ema mälestustele(„Kerkokell”)
    • 1922 „Kõik on kokku unenägu”- intellektuaalsem ja raskepärasem kui varasemad, pole nii intiimne kui varasemad, sellel kogul tugev seos ajaloosündmustega, suur osa raamatust on mäss
    • 1950 „Tuli ja tuul”- kajastab tagasivaadet Tartule ja kodumaale, ülikooli raamatukogule ja käsitseb kodu kaotuse traagikat.
  • Henrik Visnapuu elulooline ülevaade
    • 1890-1951
    • Sündis Viljandis, ta vanematele oli haridus väga tähtis- vahetas sageli koole , oli auahne mees
    • 1907 töötas mõnda aega õpetajana külakoolides
    • 1912 töötas tartus, 1916 lõpetas gümnaasiumi seal samas
    • käis mõnda aega Tartu Ülikoolis aga jättis siis pooleli , huvitus rohkem teistest asjadest.
    • Tegutsenud on ta ka sõjakirjasaatjana
    • Ta töötas kutselise kirjanikuna
    • 1937-40 toimetas kuluuriajakirja „Varamu”
    • 1944 põgenes Saksamaale, 1949 USAsse, 1951 suri New Yorgis
  • Henrik Visnapuu loomingu ülevaade (üldiseloomustus, tee endale asi selgeks nt perioodide kaupa – milline oli algul, milliseks muutus jne)
    • Esimesed teosed olid liigselt mõjutatud väliskirjanike töödest. Ei hoolinud keelereeglitest ega millestki , suht segane jutt tal luules oli( futurism ). 1917 „ Amores ”- esikkogu- väga romantiline, emotsionaalne, erootiline jutt.
    • Sõja ajal kirjutas ta veel armastusest („ Jumalaga , Ene”; „Käoorvik”) aga peale sõda enam ei hõisanud nii väga, järgmine luulekogu „ Talihari ” seal väärtustab inimest. Kuigi ta oli sõjavastane on luules tunda patriootlikkust .
    • Viimases luulekogus luuletused jahmatavad ja väljakutsuvad
  • Visnapuu luuletuskogude lähivaatlus (näited konkreetsetest luuletustest)
    • 1917 „Amores”- väga romantiline, tundeküllane, impressionistlik, intiimne, jumala teema ka sees- „ Mälestused suvest II”
    • 1918 „Jumalaga, Ene!”- sisaldas ka armastusluulet kuid oli nukram(söjaaeg), söna ja kölamäng
    • 1920 „Käoorvik”- see pm sama mis eelmine , ajas sama juttu, aga selles ilmusid ka kirjad Ingile
    • 1920 „Talihari”- sisaldab ajalaule, väärtustavad inimest, emotsionaalne ja enesest lähtuv luule- „ Sireli
    • 1920 „ Hõbedased kuljused” on jutt täiesti sokeeriv, jahmatav ja väljakutsuv, kirjutab jumalast, räägib temaga nagu mees mehega, algusea arvab et jumalat üldse pole, löpuks avastab et jumal igal pool ta ümber- „Kõnelused issandaga”
  • Villem Grünthal-Ridala elulooline ülevaade
    • 1885-1942
    • Muhumaal sündis, õppis kuressares
    • 1905 löpetas gümn, ta oli sünge ja tösine mees sel ajal, armastas teiste puudusi kritiseerida.- ta ei joonud ega suitsetanud, aga oli neidude seas populaarne uisutamispartner!
    • Öppis paljusid keeli nt ungari, itaalia, soome, kreeka jt
    • Edasi öppis soomes, seal 1922 abiellus soomlasega
    • 1923 kuni surmani oli Helsingi ülikoolis eesti keele ja eesti kirjanduse lektor
    • Oma välismaa elu juures ei unustanud kodumaad , suviti käis siin, talle meeldisid mesilased.
  • Villem Grünthal-Ridala loomingu ülevaade
    • Looduslüürik, impressionismile omased jooned, kirjutab palju rannaloodusest, luules tähtis osa varjunditel, vaade kaugussesse, luule natuke väljendab üksikinimese suhet maailmaga , omaette vaatleja ja meeleolude kirjeldaja.
    • 1908 ilmus esimene kogu „Villem Grünthali laulud”- impressionistlik loodusluule
    • 1914 „Kauged rannad ”- kodusaarele ja esiisade varjudele pühendatud
  • Villem Grünthal-Ridala panus eesti kultuurilukku
    • Andis välja eesti kirjanduse õpikuid
    • Kirjutas koolide jaoks „Kalevipoja” ümberjutustuse
    • Tõlkis itaalia ja soome kirjandust
    • Uuris eesti keelt ja rahvalaulu
    • 1910-1914 toimetas ajakirja Eesti Kirjandus
  • Impressionism
    • 1860-ndail aastail prantsuse maalikunstis tekkinud vool, mis vastandas end ametlikule akadeemilisele kunstile. Taotluseks oli jäädvustada põgusaid hetkemeeleolust sõltuvaid muljeid ja elamusi. Impressionism avaldus kirjanduses 1880–1910 prantsuse ja saksa kultuurkonnas. Iseloomulik on kunstilise kujundi detaili ja värvirohkus, lüüriline ja passiivne tundetoon, meeleolukus ja nüansirikkus.
  • Ekspressionism
    • 20. sajandi alguses maalikunstis tekkinud ning muudesse kunstiliikidesse tunginud vool. Esikohal on kunstniku enda mõtte ja elamuste väljendamine, protest inimest ahistava ühiskondliku elukorralduse vastu, rõhutatakse inimeste ühtekuuluvust, omapärast sotsiaaleetilist inimlikkust. Kirjandusse jõudis saksa luule kaudu enne I maailmasõda. Ekspressionistlikule luulele on omased jõulised, eksalteeritud ja fantaasiarikkad kujundid , agiteeriv, retooriline paatos, mille läbi kujutatakse õuduste haardes oleva inimese elamusi.
  • Ajaluule
    • väljendas suhet aja ning ühiskonna probleemidega. Tekkis 1920 paiku. Aja- ja nimelt ahistava aja!- kujund esines paljude autorite loomingus ning sageli lausa luuletuste pealkirjades.
  • Dekadents
    • Tähendab langust ja ning viitab kultuuri allakäigule- haiglane, mandunud, isegi paheline- Heiti Talvik oli haiglane ja joobunud hõnguline- dekadentlik.
  • Marie Underi elulooline ülevaade
    • 1883- 1980
    • Tallinnas sündis, öppis saksa tütarlaste koolis, tekkis huvi kirjanduse vastu, ta esimesed luuletused saksa keelsed.
    • Enne abiellumist oli lapsehoidja , müüja ja sekretär, alustas saksa kirjanduse tölkimisest.
    • 18 aastaselt abiellus raamatupidajaga- elasid Venemaal mönda aega, sündisid 2 tütart.
    • 1906 kolisid Tln tagasi
    • Ants Laikmaa maalis temast kuulsa portree
    • 1944 läks Adsoniga Rootsi pagulusse, seal ta töötas teatrimuuseumi arhiivis.
  • Marie Underi loomingu ülevaade (üldiseloomustus, tee endale asi selgeks nt perioodide kaupa – milline oli algul, milliseks muutus jne)
    • Alguses(1917) oli ta väga armastuslembeline, köneles noortest naistest, armukirest, tunnetest, meeleolu juubeldav.
    • Järgmises(1918)- ka juubeldav, rääkis loodudest, värvikas ja julge, tundus et pakkus üle
    • 1920ndate luule oli ühiskonnakriitiline ja ekspressionistlik
    • 1927 ilmunud teosed kujutavad elu varjukülgi, loodus=vahend, mille kaudu edasi anda elamise imet.
    • Ballaadides kujutab kirjanik tegelaste hingeelu , pildid karmind ja sünged, õnnetu armastus
    • Viimastes kogudes on Marie murelik ja kirjutab meeleoludest, mida tekitab sõda ja vägivald, meenutatakse küüditamist. mõtisklused elust ja inimeste eesmärkidest
  • Underi luuletuskogude lähivaatlus (näited konkreetsetest luuletustest)
    • 1917 „Sonetid”- pöördeline mõju, armastusest häbenemata, armukirg, intiimsus , lähedus. Nt sonett „Ehtides”
    • 1918 „Sinine puri ”- endiselt juubeldav, värvikad võrdlused looduse kirjeldamiseks, veidike ülepakutud
    • 1920ndate algus „Verivalla” ja „Pärisosa”- ühiskonnakriitilised ja ekspressionistlikud, suure emotsionaalsusega kujutatakse sõda.
    • 1927 „Hääl varjust” elu varjuküljed nt „Agulis”
    • „Rõõm ühest ilusast päevast”- helgemas meeleolus luuletused, meeldejäävad looduspildid.
    • 1929 „Õnnevarjutus” ainus ballaadikogu Underilt, ainet nendeks sai rahvaluulest , piiblist oma fantaasiast. Kirjutab tegelaste hingeelust, maalib süngeid ja karme pilte, tunneb kaasa neile, keda elu pole hellitanud. Ta e loe moraali vaid laseb kujunditel enda eest rääkida. Ballaadid räägivad önnetust armastustest nr „Porkuni preili
    • 1935 „Kivi südamelt”- sisaldab mõtteluulet, kujundid loodusest nt „Looduses”
    • 1942 „ Mureliku suuga”- meeleolud, mida tekitavad sõda ja vägivaldm küüditamine nt „Jõulutervitus 1941”
    • Paguluses olnud aastatel kirjutas „Sädamed tuhas ” ja „Ääremail”(1963)- need kirjtuasid kodumaalt lahkunud inimeste kaotusvalust, mõtisklused elust ja inimeste eesmärkidest.
  • Betti Alveri elulooline ülevaade
    • 1906- 1989
    • Sündis Jõgeval, harrastas muusikat
    • Esikromaani kirjutas gümn lõpuklassis
    • Õppis Tartu Ülikoolis EST filoloogiat aga jättis pooleli
    • 1937 abielu Heiti Talvikuga
    • Peale Heiti surma ei kirjutanud 2 aastat, tegutses tõlkijana
    • Tõlkis PuskiniJevgeni Onegini
    • 60ndatel uuesti luuletama
  • Alveri loomingu ülevaade (üldiseloomustus, tee endale asi selgeks nt perioodide kaupa – milline oli algul, milliseks muutus jne)
    • Kirjandusellu tuli romaaniga + naturalism
    • Proosapoeem, ta oli ka iroonitsev
    • 1930ndatel mõjutas teha Baudelaire
  • Heiti Talviku elulooline ülevaade
    • 1904-1947 sündis Tartus
    • Ta oli heitliku iseloomuga boheemlik noormees, kooli ajal põgenes kodus ja töötas põlevkivikaevanduses
    • Õppis Tartu Ülikoolis eesti filoloogiat aga jätis õpingud pooleli
    • Talvik ei tahtnud armuande ega midagi, ta oli uhke mees, ei vötnud abi vastu
    • 1945 saadeti Siberisse spionaazi töttu, aga tegelt ei sobinud luuletaja mõtteviis tollesse aega.
    • 1947 suri Siberis
  • Talviku loomingu ülevaade (konkreetsete luuletustest näiteid, ainult 2 kogu tal oli, pole raske meelde jätta)
    • 1934 „Palavik”- dekadentlik, maailm oli autori jaoks pahesid täis, inimese hing väärdunud, armastus=rahaga kinni makstud narkoos vöi laastav kirg „Neli pilti”
    • 1937 „Kohtupäev” – rahulolematus iseenese ja ümbrusega, traagiline elutunnetus, sõjaaimduse meeleolud, analüüsib tolles maailmas toimuvat nt”Jumalate hämaras” väga religioossne luuletus.
    • Üldiselt oli ta luule dekadentlik, naturalismi sugemed, sümbolistlikud sugemed, pettumuste ja eksimuste tajumine , filosoofilised otsingud, ajakriitilisus, võllahuumor ja iroonia
  • Siuru ajaline taust, eeldused loomiseks, manifest, iseloom, lagunemise põhjused (roheliste kaantega õpikust lk 70)
      • 1917-1919
      • Jätkas NE joont- liikus sümbolismi suunas
      • Tekkis vastukaaluks sõjategevusele
      • Hoidsid eemale ühiskonna kriitikast
      • Olulisel kohal mängulisus, panid hüüdnimesid nt underi printsess jne
      • Kirjanduslikuks väljundiks eelkõige luule, ka novellid
      • Nende põhimõte oli ärritada kodanlast
      • Luuletasid lilledes ja armastusest ajal, mil oli sõda.
      • Neil polnud manifesti, nende tegevuse võib kokku võtta nende lööklausega CARPE DIEM- haara päeva
      • Praktiline eesmärk oli läbi lüüa kirjanduses, tahtsid omi raamatuid avaldada
      • Tekkisid vastuolud liikmete vahel, löpliku löögi andis Gailiti „Sinises tualetis daam” sihituna Underi isiksuse ja luule vastu ning Visnapuu artikkel „Maha sirelid ja aidroosid, elagu värske sõnnik!”
  • Siuru liikmed (NB! Liikmete nimetähtedest moodustub GUSTAV)
      • August Gailit
      • Marie Under
      • Johannes Semper
      • Friedebert Tuglas
      • Artur Adson
      • Henrik Visnapuu
  • Siuru seltsielu (siin saad rääkida nendest tuluõhtutest ja liikmete omavahelistest suhetest, mis mõjutas ka nende loomingut)
      • 1917 eht boheemlaslik loterii ja kirjandusõhtu „Estonia” saalis. Toimusid tuluõhtud et teenida raha kirjastamaks albumit.
  • Siuru tähtsus eesti kultuuripildis
      • Viis luule uuele tasemele
      • Avaldas vanu ja uusi teoseid
      • Astus välja vanamoodsa elukäsitluse vastu
      • Tõi luule rahva tähelepanu keskmesse
  • Tarapita ajaline taust, manifest, iseloom, lagunemise põhjused (roheliste kaantega õpikust lk 71 – 73)
      • 1921-1922
      • Adson
      • Alle
      • Barbarus
      • Kivikas
      • Kärner
      • Semper
      • Suits
      • Tassa
      • Tuglas
      • Under
      • Gailit jäeti välja kuna ta ei sallinud Barbarusi, Allet, Adsoni ja teisi
      • Võitles sõja, vägivalla ja sots ülekohtu vastu, keskenduti ühiskonnakriititilisele luulele.
      • Asus vöitlusse sots pahedega nagu saamaahnus ja tõusiklikkus, tundeelamused tahaplaanile, analüüsiti ja üldistati
      • Manifestides ei väljendunud esteetiline , kirjanduslik programm.
      • Tarapita oli ebaühtlane juba tekkemomendil, edasi see lõhe süvenes. Lagunes tänu seesmisele killustatusele ja majanduslikele raskustele, ajakirja väike tiraaz ja raske keelepruuk .
  • Tarapita liikmed
      • Adson
      • Alle
      • Barbarus
      • Kivikas
      • Kärner
      • Semper
      • Suits
      • Tassa
      • Tuglas
      • Under
      • Gailit jäeti välja kuna ta ei sallinud Barbarusi, Allet, Adsoni ja teisi
  • Tarapita tähtsus
      • Teened kultuuripoliitika arengus 1920.

  • Arbujate ajaline taust, iseloom, lagunemise põhjused (roheliste kaantega õpikust lk 213 – 216)
    30ndatel Tartus- nõidujad, loitsijad
  • Vasakule Paremale
    Kirjanduse kt materjal #1 Kirjanduse kt materjal #2 Kirjanduse kt materjal #3 Kirjanduse kt materjal #4 Kirjanduse kt materjal #5 Kirjanduse kt materjal #6 Kirjanduse kt materjal #7
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 7 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2011-07-03 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 12 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor Raido123 Õppematerjali autor
    30 punkti

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    16
    rtf

    Eesti kirjandus 20.sajandi alguses

    Eesti kirjandus 1905-1922 20. sajandi algus oli Eestis uue ühiskondliku tõusu aeg. 1890. aastatel tõusis kirjanduse keskmesse realistlik proosa, mis domineeris ka uue sajandi algusaastail. Teostele annavad värvi ühelt poolt naturalistlikud kujutluselemendid, teisalt romantilised meeleolupaisutused. 1905 - alustas oma tegevust Noor-Eesti rühmitus. 1906 - hakkas ilmuma ajakiri Eesti Kirjandus. 1906 - avati Tartus esimene Eesti õppekeelega keskkool.(Eesti Nooresoo Kasvatuse Seltsi tütarlastegümnaasium) 1906 - rajati Tartusse ja Tallinnasse esimesed kutselised teatrid.(Vanemuine, Estonia)

    Kirjandus
    thumbnail
    15
    doc

    Eesti kirjandus 1905-1920

    Eesti kirjandus 1905 ­ 1922 20. sajandi algus oli uue ühiskondliku tõusu aeg. 1890datel aastatel tõusis kirjanduse keskmesse realistlik proosa, mis domineeris ka uue sajandi algus aastail. Teostele annavad värvi üheltpoolt naturalistlikkud kujutus elemendid, teisalt romantilised meeleolupaisutused. 1905 ­ alustas oma tegevust Noor-Eestirühmitus. 1906 ­ Hakkas ilmuma ajakiri Eesti Kirjandus 1906 ­ Avati Tartus esimene eesti õppekeelega keskkool nimega Eesti Nooresoo Kasvatuse Seltsi Tütarlastegümnaasium. Tasuti ka õppemaksu.

    Kirjandus
    thumbnail
    4
    doc

    Rühmitused

    Eesti kirjandus 20.saj. I poolel Väga oluline oli Rahvuslik liikumine. 1906 avati Tartus kutseline teater ­ Vanemuine; 1913 avati Tallinnas teater Estonia. 1907 rajati ka Eesti Kirjanduse Selts. Ilmusid ajalehed: Postimees, Teataja(1901-1905), Uudised(1903-1905). Tsentrumiks kujunes Tartu (Tartu Ülikooli pärast). Olulised kirjanduse elu organiseerijad olid rühmitused, neid oli 4: Noor-Eesti; Siuru (põldlõoke); Tarapita (muistne sõjahüüd); Arbujad (loitsujad, nõidujad). Noor-Eesti (1908-1915) Pani aluse Eesti kultuuri uuenemisele. Püüdis tutvustada Euroopa kultuuri ja moodsat kirjandust ­ ,,Enam kultuuri! See on kõigi vabastavate aadete ja püüete esimene tingimus. Enam euroopalist kultuuri! Olgem eestlased, aga saagem ka eurooplasteks" (Gustav Suits).

    Kirjandus
    thumbnail
    8
    pdf

    Eesti aja rühmitused

    ennast kordama. Tahtsid Eesti kirjandus rikastada nö Euroopa tuultega. Pidasid tähtsaks linnastumisest ning ei arvanud suurt rahvakultuurist. Pidasid rahvuslikku romantismi algeliselt. Enesehinnang oli kõrge ja pidasid end ideaalharitlasteks. Ideaaliks pidasid Liivi ja tõstsid esile Petersoni. Liikmeteks olid Suits, Tuglas, Grünthal-Ridala, J.Aavik, Triik, Linde, K.Mägi, K.Raud. Albumites astus ülesse ka Enno, Haava, Liiv, Under, Oks. Noore-Eesti elavdas Eesti kultuuri, tõstis kirjanduse vormi-ja stiilikultuuri, elavdas kunstielu, tõstis raamatukujunduse taset, arendas eesti keelt ja rikastas sõnavara, tutvustas Eesti lugejaskonnale filosoofilisi suundi, Noor-Eesti hoolitses J.Liivi teoste eest. 2.Friedebert Tuglase looming, novellid, romaan „Väike Illimar“. Mis on novell? Näited Tuglase loomingus domineerivad suuresti novellid. Oma loominguid ta hakkas kirjutama juba päris varajases eas. Novellid on täis õudusi ja katastroofilisi lõppe

    Eesti keel
    thumbnail
    8
    docx

    Eesti kirjandus 1905-1922

    Eesti kirjandus 1905-1922 20. sajandi algus oli Eestis vene ühiskondliku tõusu aeg. 1880-tel tõusis kirjanduse keskmesse realistlik proosa, mis domineeris ka uue sajandi algusaastail. Teostele annavad värvi ühelt pool naturalistlikud kujutus elemendid teisalt romantilised meeleolu paisutused. 1905 ­ alustas oma tegevust Noor-Eesti rühmitus 1906 ­ hakkas ilmuma ajakiri Eesti Kirjandus. 1906 ­ avati Tartus esimene Eesti õppekeelega keskkool Eesti Nooresoo Kasvatuse Seltsi Tütarlaste Gümnaasium. 1906 ­ rajati Tartusse ja Tallinnasse esimesed kutselised teatrid.

    Kirjandus
    thumbnail
    7
    doc

    Eesti Ärkamisaja Luuletajad

    tõlkija ning keele- ja folklooriuurija. Elu Villem Grünthal-Ridala sündis Muhumaal, kõrtsmiku perekonnas. Alustas haridusteed Hellamaa kihelkonnakoolis, seejärel jätkas õpinguid Eisenschmidti erakoolis ning Kuressaare gümnaasiumis. 1905. aastal astus Ridala Helsingi ülikooli, kus õppis soom keelt ja kirjandust. Ridala töötas eesti keele õpetajana Tartus (1910­1919) Alates 1923. aastast kuni oma surmani oli ta Helsingi ülikooli eesti keele ja kirjanduse lektor. Villem Grünthal-Ridala suri 1942. aasta jaanuaris Helsingis. Looming Ridala luulestiilile on iseloomulik pooltoonide kujutus, kus puuduvad valguse ja varju teravad piirjooned, päeva-öö üleminekud on autorile meelepärasemad kui päevane täisvalgus. Ridala kiindumus kaugetesse asjadesse väljendus tema regivärsilises loomingus, samuti ulatuslikes kompositsioonides, mis ta algupäraste regivärsiliste laulude liitmisel lõi,

    Kirjandus
    thumbnail
    4
    rtf

    Kirjandus 1905 - 1934

    peres. õppis Tartu Kroonu Gümnaasiumis 1894-1906. Valdas palju keeli (saksa, vene, prantsuse, soome, kreeka). Andis saksa ja prantsuse keele tunde. 1899 debüüt luuletusega "Vesiroos". Lõpetas gümnaasiumi kuldmedaliga. Õppis TÜ-s. kirjanduslugu ja esteetikat, lisaainetena soome keelt ja folkloori. Täiendas end Helsingi Ülikoolis. Esimene luulekogu 1905 Soomes "Elu tuli". Lõpetas ülikooli 1910 ja läks tööle Helsingi Ülikooli juurde. 1915. TÜ Eesti kirjanduse lektor. Gustav suits pani aluse eesti kirjandusteadusele. 1944. pages Eestist Rootsi. Maetud Stockholmi metsakalmistule. Luulekogus "Elu tuli" on noorusetemaatikat ""Oma saar ja "Nooruse aeg")(optimism, armatusluule, elujõud), pühendusluulet ("Üks ennemuistne lugu", "Käkimäe kägu"). 1913 luulekogu "Tuulemaa" ajaluule ("Laul Eestist", "Sügise laul", "Soolaugastel", armastusluule ("Valge käsi", "Kohtamine", "Maikellukesed"), koduteema ("Kerko kell")

    Kirjandus
    thumbnail
    3
    odt

    Eesti kirjandus 20. sajandi I poolel

    1. Rühmitus "Noor-Eesti" sai alguse 20. sajandi alguses loodud salajastest õpilasringidest. Rühmituse ,,Noor-Eesti" tegevus vaibus kantult Esimese maailmasõja tunnetest. Rühmitusse kuulusid Gustav Suits, Friedebert Tuglas, Johannes Aavik, Bernhard Linde ja Villem Grünthal-Ridala. Tähtsus · "Noor-Eesti" elavdas 1905.­1919. aasta kultuurielu · Tõstis kirjanduse vormi- ja stiilikultuuri · Viis kirjanduskriitika paremale tasemele · Tõstis raamatukujunduse taset · Elavdas kunstielu · Arendas eesti keelt ja rikastas sõnavara · Tutvustas Eesti lugejaskonnale maailma filosoofilisi suundi. · Sellest kasvas välja rühmitus Siuru · Rühmituse ridades alustas oma keeleuuendaja tööd Johannes Aavik 2. Eduard Vilde: Aastatel 1878­1882 õppis ta Tallinnas kreiskoolis

    Kirjandus




    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun