SISUKORD sissejuhatus.................................................................................................................................................2 1. Liviko ....................................................................................................................................................3 2. Farmi .....................................................................................................................................................3 3. Wõro ......................................................................................................................................................4 4. Leibur.....................................................................................................................................................5 5. Kalev .....................................................................................................................................................6 6. Premia ..............
Nagu Tartu Kutsehariduskeskus Teeninduse ja kaubanduse osakond Käty Kivirand EESTI KAUBAMÄRGID e. Brändid Iseseisevtöö Juhendaja: Mets Sirje Grupp: MY08 Tartu 2010 AS MAAG Piimatööstus on AS MAAG Grupi tütarettevõte ja tegeleb kvaliteetsete piimatoodete ja jäätiste tootmise ning turustamisega. ·MAAG Piimatööstus põhineb Eesti vanimal piimatööstusel. Aastal 1850 hakkas tööle Kunda mõisameierei (hilisem Linnuse tsehh- praeguseks suletud), millest on saanud tänaseks meie Rakvere tootmistsehh. AS Maag Piimatööstuse nime sai ettevõte 2003. aastal. MAAG Piimatööstus on kõige laiema tooteportfelliga piimatööstusettevõte Eestis, sealjuures ainuke piimatööstus, mis tegeleb lisaks piimatoodete, juustu ja kohukeste tootmisele ka jäätise tootmisega.
Referaat Õppejõud: Liina Maasik Mõdriku 2011 SISUKORD SISSEJUHATUS Teema "Kaubamärgid ja toiduainetööstused Eestis" on tänapäeval väga aktuaalne. Praegu on palju erinevaid organisatsioone, mis pakuvad teenuseid ning tooteid, peaaegu kõigil on olemas oma käubamärk. Kaubamärke kasutatakse äriisukute toodetud kaubade ja teenuste individualiseerimiseks, st kaubamärk eristab üht firmat, kaupa või teenust teistest, ja on olemas praegusel turul. Kaasaegse konkurentsi tingimustes kaitseb kaubamärgi registreerimine ebaseadusliku kasutamise ja kopeerimise vastu. Kaubamärk on omandiõigus ja ettevõtte mittemateriaalne vara. Kaubamärgi omanik võib lubada või takistada kaubamärgi kasutamist teiste isikute poolt. Tuntud kaubamärk suurendab kasumit, tõstab mainet ning seeläbi suurendab müügikäivet.
Tallinna Tööstushariduskeskus Kaubamärgid Referaat Tallinn 2010 Sisukord Balbiino .................................................................................................3 Kalev ......................................................................................................4 Felix .......................................................................................................5 A.Le.Coq ...........................
LÄÄNE-VIRU RAKENDUSKÕRGKOOL Ettevõtluse ja majandusarvestuse õppetool I K KÕ Loo Helmrosin EESTI TOOTJATE KAUBAMÄRGID Referaat Õppejõud: Liina Maasik Mõdriku 2010 SISUKORD SISSEJUHATUS Referaadi teemaks on Eesti kaubamärgid, nende ajalugu ning kaubamärkide all olevad tooted. Lisaks esitatakse viie vabalt valitud kaubamärgi kohta oma arvamus ning kirjeldatakse väljapanekut kauplustes. 1 KAUBAMÄRK SUVA AS Suva sukavabrikul on seljataga pikk ja väärikas ajalugu. Firma eelkäijaks loetakse 1919. aastal asutatud AS RAUANIIT. Alates 1944. aastast töötati tekstiilivabrik Punane Koit nime all. Alates 1991. aastast jätkati RAS SUVA nime all. 1993. aastal vabrik erastati ning moodustati
TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOL Majandusteaduskond Ärindus HUVITAV ETTEVÕTE Referaat Tallinn 2012 Ettevõtte olemus ja ajalugu AS Balbiino on olnud juba aastaid üks Eesti juhtivatest jäätisetootjatest. Äriideeks on pakkuda, eelkõige eestlastele, ehtsast koorest valmistatud Eesti jäätist. Klassikalistele koorejäätistele ei lisata säilitusaineid, lõhna ega värvaineid ning lisandid ja täidised on alati naturaalsed. Seetõttu on pakenditele lisatud koorekannu märk ning Eesti Põllumajandus- ja Kaubanduskoja poolt välja antud kvaliteedimärgid (Tunnnustatud maitse ja Tunnustatud Eesti Maitse)
Deluxi tehas laieneb 2700 ruutmeetrise pinnani, et pakkuda Sulle võimalikult sobivaid logistilisi lahendusi. Tallinnas, esinduspoes ja peakontoris, tegeletakse pidevalt uute toodete arendamise ja disainiga. Deluxi eesmärk on pidevalt arendada vastupandamatuid vooditooteid tervele maailmale. 1.1.3 Krenholm - Tekikott 150 x 210 cm, satiin Materjal: satään, 100 % puuvill. Soovitame tooted enne kasutuselevõtmist läbi pesta, tumedaid toone pesta eraldi. Kaubamärk: Kreenholmi Manufaktuur OÜ- põhineb eesti - Linum Group Baltic OU ja rootsi - Markisol АВ (www.markisol.com) kapitalil ja toodanguks on linaste, puuvillaste ja segukangaste lõplik viimistlus. Firma "Markisol ", mis toodab rulookardinaid rootsis ja poolas."Linum Group Baltic ", kes esindab vene firma "Vologda Textil" huvisid, mis toodab erinevaid kangaid. Kreenholmi Manufaktuur on unikaalsed võimalused toota kangaid laiusega kuni 320 cm ja kaaluga kuni 650 gr/m2
Ettevõtlus ja majandusarvestuse õppetool I K KÕ EESTI TOOTJATE KAUBAMÄRGID Referaat Mõdriku 2009 SISUKORD SISSEJUHATUS.....................................................................3 1. TOIDUAINED 1.1 Estover 1.2 Veski Mati 1.3 Tere 1.4 Viru Rand 1.5 Saku Õlletehas 1.6 Kalev 2. TÖÖSTUSKAUBAD 2.1 Orto Puhas Limpa 2.2 Orto Puhas kodu Sanit-M 2.3 Mayeri Pesugeel Sensitive 2.4 Suva Etno 3. KOKKUVÕTE SISSEJUHATUS Kauplemine on toiminud juba sajandeid.Algselt vahetasin inmesed kaupu teiste kaupade vastu ja hiljem võeti kasutusele juba maksevahendid. Kui preagusel ajal kaupluses singi vaadata on valik nii suur ,et paneb algselt mõtlema ,mida valida.Sama toodet pakutakse mitmelt erinevalt tootjalt ja maailma erinevatest
Kuna vanemate OÜ ei oma mitte mingisugust huvi kasvada, kuna nad on oma olukorraga rahul, siis otsustasin kasvuauditis käsitleda mõnda börsiettevõtet. Börsiettevõtete vahel valikut tehes otsustasin jällegi, et ettevõtte tegevus peaks olema võimalikult Eesti keskne, ettevõttel peaks olema võimalikult avalikud aruanded ning võimalusel võiks ettevõtte tegevusvaldkond olla seotud millegi tootmisega. Kasvuauditis otsustasin tegeleda Premia Foods AS-iga. Kuivõrd börsiettevõtetel on erinevalt tavalistest ettevõtetest märksa mahukam aruandluskohustus, siis otsustasin kasvuauditis lähtuda viimastest, st 2013 3Q tulemustest ning selle järgselt antud ettevõtte selgitustest. 1.2 Ettevõtte üldtutvustus Premia Foodsi toodangut saab liigitada vastavalt tootegruppidele kolmeks: jäätis, kala ja külmkaup. Ettevõtte tuntuimad kaubamärgid on Premia, Eriti Rammus, Heimon Gourmet,
" Oma töös katsun välja tuua tuntumad alkoholitööstused ning samuti mõne alkohoolsejoogi tootmisprotsessi kirjelduse. Valisin selle teema eelkõige sellepärast, et alkoholist räägitakse pidevalt ning lisaks on huvitav teada, kuidas toodetakse ühte või teist alkohoolset jooki. Esimeses teemas Alkohol, räägin lühidalt, mida alkohol endast kujutab ja mida liigne tarbimine endaga kaasa võib tuua. Järgmiselt toon välja Eesti tuntuimate alkoholitootjate AS Liviko ja AS Saku lühikirjelduse. Samuti kirjeldan kuidas toodetakse õlut, rummi ja tekiilat. 3 Alkohol Alkohol, ld. k. piritus vini ehk veini vaim, on joovet tekitav keemiline aine, mida sisaldavad kõik alkohooli. Alkoholi tarvitamine põhjustab inimesel nii emotsionaalseid muutusi kui ka taju-, kõne-, mälu-, kordinatsiooni- ja tasakaaluhäireid. Alkohol on samuti
SISSEJUHATUS ,,Toode on midagi, mida tehakse vabrikus. Mark on midagi, mida ostab klient. Toodet saab kopeerida konkurendi pealt. Mark on ajatu." J.Walter Thomson (Tonndorf.2004) Kui mark on registreeritud ja seega seadusega kaitstud siis, nimetatakse seda kaubamärgiks. Ühiskonna , tehnika ja tehnoloogia areng on viinud selleni, et konkurendid turundavad väga sarnaseid tooteid ja teenuseid. Kaubamärk on toote kõige eristatavam külg ja ainuke tunnus, mida konkurent ei tohi järele teha. Ilma kaubamärgita ei suudaks firma oma tooteid eristada.(Turunduse alused 2003) Siin on kümme kaubamärki, mis ma välja valisin referaadi jaoks juhuslikkuse alusel. 1.PUHAS KODU- ORTO KODUKEEMIA Pärast asutamist 1932. aastal Eesti Vabariigi pealinnas Tallinnas oli "Orto" ülesandeks vastata kohaliku turu nõudmistele. Arendati nelja tootesuunda: tarbekeemia
...................................................................................6 2SALVEST.....................................................................................................................8 1Ajalugu.....................................................................................................................8 2.1Ettevõtte tutvustus.................................................................................................9 2.2Põnn kaubamärk..................................................................................................10 2.3Tooted..................................................................................................................11 2.4Eritoit...................................................................................................................13 2.5Märgistamise nõuded...........................................................................................14 2
Kuna kõigil kolmel äriettevõttel on tooteid väga palju, siis otsustasin ma teha toodete analüüsi ühe toote kohta, mida kõik kolm toodavad, nimelt pähklitega piimasokolaad. ÄRIETTEVÕTETE ÜLDISELOOMUSTUS AS Kalev Chocolate Factory AS Kalev Chocolate Factory on Eesti suurim ja vanim kondiitritööstusettevõte, mille esimene eelkäija alustas tegevust 1806. aastal Tallinnas. Kalev on olnud aastaid Eesti tuntuim ja mainekaim kaubamärk. Ettevõtte põhitegevuseks on sokolaadikondiitri- ja suhkrukondiitritoodete tootmine ning sokolaadi-, suhkru- ja jahukondiitritoodete müük. Lisaks tavasortimendile valmistab Kalevi sokolaadivabrik tooteid ka eritellimuste alusel, töötades koostöös kliendiga välja kliendi sõnumiga tooteid. Kalevi sokolaadivabrik toodab maiustusi Harjumaal Jüri lähistel Põrguväljal asuvas kaasaegses tootmishoones, mis valmis 2003. aastal. 26 500 ruutmeetril paikneva tootmiskompleksi
Estover OÜ Juust Hadler Hulgikaubanduse AS Mahl, maitseained, joogid Mediato AS Alkohol Põltsamaa Felix AS Mahl, marketikaup, alkohol AS Antomin Kuivained Balti Veski AS Kuivained AS Grape Joogid, alkohol AS Pere Leib Leib, sai, pagari-ja kondiitritooted AS Leibur Leib, sai, pagaritooted Fazer Eesti AS Leib, sai Eesti Pagar Leib, sai, pagari- ja kondiitritooted AS Hallik Leib, sai, pagari- ja kondiitritooted AS Balti Sepik Leib, sai, pagari- ja kondiitritooted Liivimaa Pagar Leib, sai, pagari- ja kondiitritooted Pagaripoisid Pagari- ja kondiitritooted AS Vilma Kulinaaria, pagari-ja kondiitritooted AS Pihlaka Kulinaaria, pagari-ja kondiitritooted AS Astri Grill Pagaritooted Fazer Pagarid Eesti Pagari- ja kondiitritooted
Estover OÜ Juust Hadler Hulgikaubanduse AS Mahl, maitseained, joogid Mediato AS Alkohol Põltsamaa Felix AS Mahl, marketikaup, alkohol AS Antomin Kuivained Balti Veski AS Kuivained AS Grape Joogid, alkohol AS Pere Leib Leib, sai, pagari-ja kondiitritooted AS Leibur Leib, sai, pagaritooted Fazer Eesti AS Leib, sai Eesti Pagar Leib, sai, pagari- ja kondiitritooted AS Hallik Leib, sai, pagari- ja kondiitritooted AS Balti Sepik Leib, sai, pagari- ja kondiitritooted Liivimaa Pagar Leib, sai, pagari- ja kondiitritooted Pagaripoisid Pagari- ja kondiitritooted AS Vilma Kulinaaria, pagari-ja kondiitritooted AS Pihlaka Kulinaaria, pagari-ja kondiitritooted AS Astri Grill Pagaritooted Fazer Pagarid Eesti Pagari- ja kondiitritooted
Kaaliumi sisaldus on suurem merekalades, mis on oluline mikroelement südamehaigetele. Kõik merekalad on rikkad joodist, millest meil rafineeritud toiduainete ajastul tihti vajaka jääb. Kalatoit on seega oluline kilpnäärme alatalituse all kannatavatele inimestele. 2 TOOTJAD EESTIS JA MAAILMAS 2.1 AS Kalev AS Kalev on Eesti suurim ja vanim kondiitritööstusettevõte, mille esimene eelkäija alustas tegevust 1806. aastal Tallinnas. Kalev on olnud aastaid Eesti tuntuim ja mainekaim kaubamärk.Ettevõtte põhitegevuseks on sokolaadi- ja suhkrukondiitritoodete tootmine ning müük. Lisaks tavasortimendile valmistab Kalev tooteid ka eritellimuste alusel, töötades koostöös kliendiga välja kliendi sõnumiga tooteid.Kalev toodab maiustusi Harjumaal Jüri lähistel Põrguväljal asuvas kaasaegses tootmishoones, mis valmis 2003. aastal. 26 500 ruutmeetril paikneva tootmiskompleksi maksimaalne koguvõimsus ulatub ca 15 tuhande tonnini aastas.Enamik, s.o. ca 88% Kalevi
AASTA Referaat Juhendaja: Pertti Pärna, MA Mõdriku 2013 SISUKORD 1. AS Kalevi tootmise ajalugu ja areng läbi viimase 100. aasta AS Kalev on Eesti suurim ja vanim kondiitritööstusettevõte, mille esimene eelkäija alustas tegevust 1806. aastal Tallinnas. Kalev on olnud aastaid Eesti tuntuim ja mainekaim kaubamärk. Ettevõtte põhitegevuseks on sokolaadi- ja suhkrukondiitritoodete tootmine ning müük. Lisaks tavasortimendile valmistab Kalev tooteid ka eritellimuste alusel, töötades koostöös kliendiga välja kliendi sõnumiga tooteid. AS Kalevil küünib tootmise ajalugu ja areng aastasse 1806. Sel aastal sai alguse Eesti kondiitritööstuse sünd, suhkrupagar Lorenz Caviezel hakkas pidama kondiitriäri Tallinnas Pikal tänaval kohviku Maiasmokk asukohas. Järgmine muudatus toimus
Seega on kindlasti olemas asendustoode, mis kustutab janu ilma, et peaksid piima jooma. 5) Otsesed konkurendid Arvan, et kõik sarnase alaga ettevõtted ( nt. Alma jne ) on Tere-le suureks konkurentsiks, kuid siiski mõlematel pooltel on omad tarbijad ning kõigil läheb oma ettevõttega sujuvalt. On siiski vist võrdset tarbijaid, kuna kumbi pole turult välja langenud. Ärimudeli analüüs Tere kaubamärk loodi enam kui kümme aastat tagasi - aastal 1996. Tere oli uue aja kõige esimene piima kaubamärk. Täna on see tuntuim ja eelistatuim piima kaubamärk Eestis. 19. juunil 2006 muudeti ka ettevõtte juriidiline nimi selle tuntuima kaubamärgi järgi Tallinna Piimatööstusest Tere AS-iks. Jaeturu uuringute andmetel (Nielsen detsember-jaanuar 2008) on Tere turuosa 44% (mahus). Väärtustatakse kõrgelt kodumaist toorpiima ja traditsioone, olles samas innovatiivsed ja uutele suundadele avatud
........5 1.3 Kaubamärgi ajalugu maailmas...................................................................................6 1.4 Kaubamärgi ajalugu Eestis.........................................................................................8 1.5 Kaubamärgi kaitse......................................................................................................9 2 KAUBAMÄRK RAKVERE..........................................................................................10 1 Kaubamärk Rakvere ajalooline areng.........................................................................11 2.1 Kaubamärk Rakvere saavutused ja tunnustamine....................................................13 2.2 Kaubamärk Rakvere Tootevalik...............................................................................14 2.2.1 Võileivapealsed lihatooted:...............................................................................14 2.2.2 Roavalmistus tooted:.....................
..................................17 KASUTATUD KIRJANDUS.......................................................................................18 SISSEJUHATUS Õpimapp on jaotatud neljaks suureks peatükiks ning nende alapeatükkideks. Esimene peatükk käsitleb kaubamärgi üldist mõistet, annab ülevaate selle ajaloost ning miks on vaja kaubamärki kaitsta. Teine peatükk räägib kaumabärgist Balti Veski AS Veski Mati. Peatükis on kirjutatud Veski Mati ajaloost, milliseid tooteid antud kaubamärk teeb/müüb ning olulisest mehest nimega Jaan Puhk. Kolmas peatükk on keskendunud ühele kaubakategooriale, milleks valisin kakao. On välja toodud kakao ajalugu, kuidas see tooraine meieni jõudis, lisatud illustreerivad pildid, kirjutatud kakao valmistamis- ja töötlemisviisist ning jagatud huvitavaid fakte maailmast. Oma töös kasutasin mitmeid allikaid, enamus nendeks olid internetiallikad, mis tegid töö tunduvalt mugavamaks. Kasutasin ka ühte raamatut ,,Maailma toiduainete
kangasse ja tekstiili kooti sümboleid ning isegi leib ja küpsetatud kaubad olid märgistatud. (Ibid) 19.sajandil muutus kaubamärkide kasutamine juba massiliseks ning rohkem hakati tähelepanu pöörama kaubamärgi esteetilisele küljele. 1870 võeti vastu föderaalse kaubamärgi õigusakt. Pärast seda on töötati välja suur kaubamärkide ja patentide seaduste kogu. Registreeritud kaubamärkide hulk hakkas väga kiiresti tõusma. (Ibid) Tänapäev Tänapäeva kaubamärgid tekkisid tööstuse ja teabevahetuse arenedes ning ülemaailmse turu tekkides 19. sajandil. Intellektuaalomand sai õigusliku kaitse – kaubamärkide, disainilahenduste, patentide ja autoriõigustega tagati innovatsiooni eri liikidele mitmesugused ainuõigused. (Green, s.a.) Riiklikud kaubamärkide registreerimise asutused loodi, kui mõisteti, et kaubamärgiõigus ja kaubamärgiregistrid soodustavad kaubandust – need määratlevad õigusi, piiravad monopole ja eristavad kaubamärkide piire
OG Elektra AS annab tööd ligikaudu 700-le inimesele. 5.1. OG Elektra Tootmine AS OG Elektra Tootmine AS on asutatud 1999 aastal. Ettevõtte tegevusaladeks on oma kauplusteketile kulinaaria-, vorsti-, pagari- ja kondiitritoodete valmistamine. Ettevõttes valmistatud tooteid on võimalik osta ainult Grossi oma kauplustest. Alates 2005-ndast aastast on kasutusel ka uued valdkondade kaubamärgid: 6. KAUBAMAJA Kaubamaja eesmärgiks on lisada inimeste ellu värvi ja rõõmu Selleks loovad nad inspireerivaid linnasüdameid, kohtumispaiku, kus pakuvad elamusi, kaupu ja teenuseid, mis erutavad inimeste meeli ning kus nad saavad ilusamaks, õnnelikumaks ja targemaks 6.1. Kaubamaja ajalugu · 1960 21. juulil avati riigiettevõte Tallinna Kaubamaja · 1966 20. detsembril avati Tartu Kaubamaja · 1973
Paljassaare 500 215 327 263 Tallinn Kalatööstus Maseko AS 980 279 174 120 Tallinn Tere AS 288 458 805 969 Kolib tööstusparki End. Tallinna Piimatööstus Kalev AS 879 348 624 890 926 Jüri Saku Õlletehas 252 768 532 770 912 Liviko AS 143 539 918 504 619 Tallinn Tallegg 663 515 533 500 572 Loo, linnuvabrik CocaCola HBC Eesti 210 425 414 Tallinn
retuuse. Suuremaks püsilemmikuks on ka nende vastand, laiema joonega voldikpüksid (Rosen 2010: 12). 21. sajandil on muutunud inimeste ostukäitumine ja lisandunud tootegruppe, millest veel kümmekond aastat tagasi võõristusega mööda käidi. Väga paljud kaubagrupid on leidnud tee uute tarbijateni. 2000. aastate esimesel poolel suurenes ka inimeste hulk, kes hakkasid tooteid ostma kaubamärgi järgi. Nende osakaal on järjest suurenenud. Ka masu ajal on bränd oluline, nii et võib öelda: kaubamärgid on tulnud selleks, et jääda (Lehtsaar 2010: 124). 25 3. EMPIIRILISE UURINGU METOODIKA Ilu on muutunud tänapäeva ühiskonna võtmesõnaks ning seepärast püütakse hoolega oma välist külge ideaalilähedaks muuta. Ühiskonna surve naistele on tohutult kasvanud, seega on uurimus vajalik, kuna kuna kümne aasta jooksul on tekkinud naistel rõiva- ja ilutoodete kategoorias järjest suuremad valikuvõimalused. 3
Esimene Konsum avas uksed 1992. aastal Tallinnas Narva maanteel. 1993. aastal avati esimesed Edu kauplused Raplas ja Keilas. Oktoobris 1994 avati Tallinnas Tihniku Maksimarket ja 1996. aasta augustis esimene A-kauplus Pärnu majandusühistus. Esimene A ja O kauplus avati 1998. aasta oktoobris Haapsalus. ETK Grupi liikmesühistutele kuulub ca 450 kauplust üle Eesti. ETK-le kuuluvad Maksimarketi, Konsumi, EDU, A, A ja O, E-Ehituskeskuse, Säästu, Hüva ja Säästukaardi kaubamärgid. EESTI TARBIJATE ÜHISTUD ASUTAMISE JÄRJEKORRAS: · Antsla (18.09.1902) · Pärnu MÜ (17.11.1902) · Rapla TÜ (04.04.1904) · Vändra TÜ (29.12.1904) · Saaremaa TÜ (10.11.1905) · Räpina TÜ (18.08.1906)-2006.a · Hiiumaa TÜ (09.05.1907) · Viljandi TÜ (26.01.1908) · Tartu TK (20.09.1908) · Lihula TÜ (12.10.1908) · Laekvere TÜ (25.03.1909) · Harju TÜ (13.08.1909) · Keila TÜ (27.08.1909) · Abja TÜ (18.09
TURUNDUSE ALUSED Sisukord 1.TURUNDUSE OLEMUS...................................................................................................1 2.TURUNDUSE JUHTIMINE (PLANEERIMINE).............................................................5 3.TURU SEGMENTIMINE JA TOOTE POSITSIOONIMINE.........................................13 4.TARBIJAKÄITUMINE....................................................................................................16 5.SUHTLUSTURUNDUS...................................................................................................26 6.TOODE JA BRÄND.........................................................................................................28 7.TURUNDUSKOMMUNIKATSIOON.............................................................................37 8.HIND.................................................................................................................................54 9.TURUSTUS.......
Sekretäri-ja ametnikutöö osakond Kaja Pihla Geograafilise tähise ja kaubamärgi õiguslik analüüs ning võrdlus. Lõputöö Juhendaja: Toomas Seppel Tallinn 2006 Sisukord Sissejuhatus 4-5 1.Geograafiline tähis ja kaubamärk kui intellektuaalse omandi liigid. 6 1.1 Intellektuaalne omand 6- 7 1.2 Tööstusomand 7 1.3 Rahvusvahelised institutsioonid ja lepingud. 7-8 2. Geograafilise tähise ja kaubamärgi õiguslik regulatsioon 9 2.1 Geograafiline tähis 9
konkurente, kliente, partnereid jne. Kolmandas peatükis tutvutakse lähemalt ettevõtte sisekeskkonnaga. Neljandas peatükis koostatakse ettevõttele sobilik strateegia ning leitakse organisatsiooni vedurid ja pidurid. Viiendas osas kontrollitakse ning hinnatakse antud strateegiat. Töös kasutas autor informatsiooni leidmiseks Interneti ning erialaseid raamatuid, mis on ka ära mainitud käesoleva töö kasutatud allikates. 1. Ettevõtte üldiseloomustus AS Loiri Pagar alustas oma tegevust 1993. a. kolme pagariga. Peamisteks klientideks olid siis reisilaevad ja mõned suuremad hotellid (Viru ja Olümpia). Töömahu suurenemise tõttu võeti 1995. a. tööle kümme uut pagarit. 2002. a. kolis ettevõte uutesse euronõuetele vastavatesse ruumidesse, mida kinnitab ka toiduohutuse järelvalveorganite poolt välja antud tunnustamise otsus. Hetkel töötab ettevõttes täiskohaga 32 inimest.
tipploomeagentuuriks. Ettevõte pakub turunduskommuinaktsiooni auditit, kaubamärgi auditit, turunduskommunikatsiooni juhtiist, media planeerimist, projektijuhtimist, tootmist ja allhankeid ja strateegilise ja taktikalise ideelahenduste loomist erinevatele reklaami kanalitele. (Brilliant Marketing Communications 2011) Ettevõtte klientide hulka kuuluvad teiste seas Tartu Kaubamaja, Tallinna Linnavalitsus, Eesti Spa Liit, Saaremaa Lihatööstus, Peugeot, Liviko, Katusekino, Euroopa Komisjon, Elisa, Ettevõtle Arendamise Sihtasutus, Viru Keskus, Tarbijakaitseamet, LHV Pank, Eesti Post, Credit 24 jne. Reklaamiagentuur Kontuur Leo Burnett on Eesti reklaamipakkujate seas samuti tunnustatud kohal. Ettevõte sai alguse 1992. aastal, kui kaks soomlast, Timo ja Jarmo, otsisid koostööpartnereid Eestis ja leidsid Madise. Loodi disainibüroo Arkki Disain OÜ. 1994. aastaks olid eestlaste ja soomlaste arusaamad juba nii erinevad, et viimased olid
Võrumaa Kutseharituskeskus Ärikorralduse õppetool Jaanika Vichterpal MK-14 ÖKOMÄRGISTUSED JA MAHESAADUSED Õpimapp aines „Kaubaõpetus“ Juhendaja Kristel Ojavere Väimela 2014 SISUKORD SISUKORD............................................................................................................... 2 Sissejuhatus........................................................................................................... 2 ÖKOMÄRGIS............................................................................................................ 4 Mis on ökomärgis?............................................................................................... 4 Milleks ökomärgis?................................................................................................. 6 Euroopa Ühenduse ökomärgis – lilleke.................................................................
funktsionaalseid lubadusi ja kasusid, mida tarbijad piisavalt väärtustavad, kulutamaks selle peale raha. Toode on see, mida firma toodab ja müüb, bränd on see, mida tarbija ostab. Kaubamärk - nimi, sümbol, kujundus või nende kombinatsioon, mille põhifunktsiooniks on eristada ühe firma tooteid teistest samaliigilistest. Märk - kaubamärgi graafiline tunnus. Nimi - kaubamärgi keeleline tunnus. Bränd = identiteet, imago, tuntus, tajutud kvaliteet, assotsiatsioonid, lojaalsus + kaubamärk (nimi, sümbol, kujundus) VS Brändide liigitamine Tootebränd – tootja poolt loodud bränd oma tootele Müüjabränd – supermarketi ja kaubamajade oma brändid Ettevõtte bränd – siin on ettevõte ise brändiks Brändi identiteediks on turundaja soov brändi tajumiseks. See organisatsiooni ideaalpilt endast. Identiteedi elemendid: Bränd kui toode Bränd kui organisatsioon
3 kvaliteedi parandamiseks. Toiduainetetööstuse harude lõikes on ettevõtete kontsentratsioon erinev. Jätkuvalt on kõige enam kontsentreerunud õlletootmine 96% kogu õlletööstuse netokäibest annab neli suuremat ettevõtet. Kõrge on kontsentratsioon ka lihatööstuses, kus ligi 80% tööstusharu käibest tuleb neljalt suuremalt ettevõttelt. Kõige vähem on kontsentreerunud piimatööstus, kus neli suuremat ettevõtet annavad 43% tööstusharu netokäibest. Ettevõtete kontsentratsioon on enam vähem samal tasemel püsinud viimased kaks kolm aastat, kuid Toiduseaduse lõplik jõustumine 2003.a. peaks oluliselt kontsentreerumisprotsessi kiirendama. Käesolevas strateegias püstitatud eesmärkide täitmisel peab arvestama nii põllumajanduses kui ka toiduainete turul toimuvate globaalsete struktuursete muudatustega:
VESI Pakutakse mineraal, allika ja lauavett. Puhas kraani vesigi võib osutuda õigel serveerimisel väga tulusaks müügi artikliks (sidrunivesi). Euroopa standardite kohaselt peab mineraalne naturaalne vesi olema püsiva mineraalide koostisega, pumbatud looduslikult kaitstud maa-alusest allikas, mille juures toimub ka villimine. Villitud vett, mis ei vasta nendele nõuetele, kuid peab samuti olema puhas ja bakterioloogiliselt ohutu, tuleb Euroopa standardite kohaselt nimetada allikaveeks (springwater) või laua veeks (table water). Naturaalse mineraalvee koostis sõltub pinnasest, läbi mille vesi filtreeritakse. Soola sisalduse järgi jaotatakse mineraalveed kolme rühma: 1. väga madala mineraalide sisaldusega (mineraal soolade sisaldus alla 50 mg 1 liitri kohta. 2. madala mineraalide sisaldusega (oligo mineral) (mineraal soolade sisaldus alla 500 mg 1 liitri kohta. 3. kõrg