Väärtuslikkuse printsiip tähendab, et teema peab vastama õppeasutuse spetsifikatsioonidele ja standarditele, selgelt defineeritud eesmärkidega ning pakkuma antud valdkonnas mingeid värskeid mõttelaade. Hea teema ühtib ka autori isiklike (karjääri)eesmärkidega. Kokkuvõttena on oluline, et teema oleks spetsiifiline ning teatud ajalooperioodi uuriv. Kasuks tuleb kui teema on sündmuste või nähtuste põhjuseid kirjeldav ning teoreetilist laadi. 3. Teooria roll uurimistöös Lähteülesanne: Palun selgita, mis on teooria roll uurimistöös! Teooria seob uurimistöös sisulised uuringud mõtlemisraamistikuga ja annab uuringutele reaalse tähenduse ja väärtuse. Kroos'i järgi saab teooriat saab luua peamiselt neljal viisil: 1. oletuste baasilt loogiliselt järeldades; 2. vaatlustulemuste üldistamisest (põhjustatud teooria); 3. eelnevate empiiriliste uuringute baasil; 4. eelnevate teoreetiliste uuringute (teooriate) baasil - meta-teooria
Kokkuvõte Uurimistöös ,,Korvpall ja selle populaarsus Eestis" antakse ülevaade korvpalli ajaloost, korvpallist tänapäeval, tähtsamatest korvpalli organisatsioonidest ning selle populaarsusest Eestis. Antud uurimistöö eesmärgiks oli anda ülevaade korvpalliharrastajatest Eestis maakondade kaupa, et saada teada, kus tuleks arendada rohkem korvpallialast tegevust. Käesolevas uurimistöös kasutatavad andmed on saadud spordiregistrist ning kohalikelt omavalitsustelt. Analüüsi tulemuste põhjal võib väita, et mitmes maakonnas on vähe korvpalli harrastajaid. Kõige vähem on korvpalli harrastajaid spordiklubides Põlva maakonnas (191) ja kõige rohkem on Harju maakonnas (3575). Spordikoolides puuduvad harrastajad Hiiu-, Jõgeva-, Valga- ja Võrumaal, kuid kõige rohkem on jällegi Harju maakonnas (732). Uurimistulemuste põhjal võib väita, et enim tuleks arendada korvpalli alast tegevust Hiiu-, Jõgeva-, Valga-, Võru- ja Põlvamaal. Korvpalliharrastaja...
Uurimisprojekt on piiritletud Raahe sadama näitel pealkirjas, kuid sissejuhatuses pole seda mainitud. Lisaks, on puudu töö ülesehituse selgitus ja pole ära märgitud olulisemaid lähtematerjale ja allikaid sissejuhatuses Ainukene infoallikas, mida mainitakse sissejuhatuses on Royal Boskalis Westminister. Töö puhul on kasutatud kvalitatiivset andmekogumismeetodit, mille käigus on uurija ja teiste kogemusi üldistatud, sündmusi ja situatsioone selgitatud. Uurimistöös on kasutatud puhtteoreetilist meetodit. Pole andmeid töödeldud, kuna selgitused ja kirjeldused on varem juba kirja pandud. Tulemusi on tõlgendatud empiirilisteoreetiliselt. Uurija on enda kogemusi võrrelnud teoreetiliste teadmiste ja faktidega. Lisades on võrreldud Raahe sadamat enne ja pärast süvendustööd. Uurimistöö alguses on antud ülevaade hüdrograafilistest protseduuridest, mida on kasutatud uurija praktika ajal Raahe sadamas.
Põltsamaa Ühisgümnaasium Saalihoki Uurimistöö eelkaitsmine Koostaja: Alvar Karu 10A Juhendaja: Maikel Mikson Põltsamaa 2009 Sisukord 1. Uurimistöö teemavalik 3 2. Uurimistöö eesmärgid, hüpotees, struktuur 4 3. Uurimistöös kasutatavad allikamaterjalid 5 4. Uurimistöö metoodika 6 5. Uurimistöö ajakava 7 6. Juhendaja kinnitus, kuupäev 8 2 1. Teemavalik Valisin selle teema selle pärast, et ma ise tegelen selle spordiga ja ma tahan saada rohkem teada sellest ning tahan teada mida teavad Põltsamaa noored sellest spordist. Tahan teada saada, palju
loomadel". Eksperimente loomadega kasutatakse kolmes valdkonnas: teaduslikus uurimistöös, uute toodete testimisel ja õppetöös. Õppetöös kasutatakse loomkatseid näiteks arstide, õdede, loomaarstide, aga ka potentsiaalsete teadlaste ettevalmistamisel. Toodete testimisel püütakse loomkatsete abil välja selgitada toote ohutust, mõju ja kvaliteeti. Harilikult testitakse loomade abil toiduaineid, keemiatooteid, kosmeetikat ja ravimeid. Teaduslikus uurimistöös tehakse loomkatseid nii üldiste teadmiste suurendamiseks kui ka inimkonna või muu liigi heaolu edendavate meetodite väljatöötamiseks. Aga kui loomi kasutatakse vaid oma teadushimususe rahuldamiseks siis see minu arust küll eetiline pole. Kokkuvõtteks võib õelda, et loom- ja inimkatsed on vahest isegi vajalikud, et kõrvalmõjud ei ilmneks toodet ostnud inimese peal vaid näiteks mõne hiire peal.
Retsensioon Koostasin retsensiooni Amanda Palmiku tööle. Uurimistöös on 16 lehekülge. Uurimuse eesmärgi sõnastamine 4 uurimuse eesmärk on välja toodud selgelt ja seotud probleemiga. Uurimistöös on eesmärk arusaadavalt ja hästi sõnastatud. Kirjanduse teema- ja ajakohasus 4 kirjandus on teemakohane, kuid allikas, kus on kasutatud veebikeskkonda slideshare ei pruugi olla eriti usaldusväärne. Teised allikad on usaldusväärsed. Ülevaate piisavus 3 uuritavast teemast on antud põhjendatud hulga allikate toel rahuldav ülevaade, mis on üldjoontes kooskõlas töö pealkirja ja uurimusliku osaga. Uurimuse teoreetilisest osast ei suutnud välja lugeda, miks
SISSEJUHATUS Tänapäeval puutume laseritega igapäevaselt kokku. Meie arvutite CD lugejates ja ka CD kirjutajates, mis peaks enamustes arvutites ka olemas olema, kasutatakse lasertehnoloogiat. Samuti on too sama tehnoloogai kasutusel muudes meile tutavates ja igapäevastes asjades nagu näiteks: muusikakeskused, CD mängijad, laserprinterid ja skännerid. Iseasi on ainult see kas inimene ise ka on teadlik sellest, et nendes igapäevastes vahendites on lasertehnoloogai kasutusel. Käesolevas uurimistöös on lähema vaatluse all laserid, koos nende kasutamise, tööpõhimõtte, ajaloo ja erinevate liikidega. Uurimistöö eesmärgiks on leida informatsiooni laserite ajaloo kohta, (kes selle leiutas ja millal?)mis põhimõttel töötab laser ning millistes valdkondades ja kuidas on võimalik seda kasutada. Uurimistöö hüpoteesiks on, et lasertehnoloogia on küllaltki uus asi ja et ei ole olemas eriti palju laseri liike.
palgaga, siis uurisime ka seda kui paljud tahavad välismaaale tõõle minna ning palju nad teenida tahavad. Oma uurimistöö eesmärgini jõudmiseks koostasime põhjaliku küsimustiku koos erinevate vastuse varijantidega, ning küsitlesime kümmnenda klassi õpilasi veebiküsitluse teel. Töös kirjutasime sellest, mis on küsitute soovid tulevikuks, palju nad palka teenida tahavad ning kuhu nad edasi õppima minna soovivad.Kokku osales uurimistöös 42 inimest neist suurema osakaalu moodustasid naised neid oli 29 (69%) ja mehi oli 13 (31%). Mõlemalt osapoolelt saime erinevaid ja väga huvitavaid vastuseid. Hüpoteesiks arvasime, et enamus õpilasi soovib edasi ülikooli õppima minna, et teenida paremat palka. Küsitlus tulemuste analüüs 1.1. Kes planeerivad edasi õppida, kuhu ja mis eriala? Uurimistöös osalenutest 22% ei olnud veel otsustanud, kas tahavad edasi õppima
Põhiliselt tarvitavad noorukid lahjasid alkohoolseid jooke 23% kooliealistest tarbib neid vähemalt kord kuus. Võrreldes teiste maadega joovad Eesti koolinoored märksa sagedamini ka kanget alkoholi (Noored alkoholi... s.a., 2009). 2. VALIM JA METOODIKA 2.1.Valim Uuritavateks olid Ülenurme Gümnaasiumi 8. ja 12. klassi õpilased. Üldkogumi suuruseks oli 12 49 õpilast (õpilaste arv seisuga 07.11.2011). Uurimistöös kasutati kõikset valimit. Valimisse kaasati Ülenurme Gümnaasiumi kõik ühe 8. ja 12. klassi õpilased 2011 õppeaastal, kes olid jaotatud kaheks grupiks, lähtudes kooliea jagunemisest keskmiseks koolieaks ehk teismelisteks (1314 aastased) ja vanemaks koolieaks ehk noorukiteks (1819). Valimi kriteeriumiteks oli: · Uuritav on Ülenurme Gümnaasiumi õpilaste nimekirjas. · Uuritav kuulub vanusegruppi alates 1319 eluaastat. · Uuritav on nõus osalema uurimistöös. Tabel 1
vahetu intervjuu, vaatlus või vahetu mõõtmine. Mõõtemeetodid Mõõtmismeetodeid võib liigitada kahte rühma: 1. Otsene mõõtmismeetod Mõõdetav suurus on otseloetav mõõteriista skaalalt või võrreldav tuntud suurusega. Otsene mõõtmine võib toimuda hälbe või võrdlusmeetodil. 2. Kaudne mõõtmismeetod Määratakse otsitav suurus võrrandi abil. Võrrandi koostamiseks on vaja teha mitu mõõtmist. Mõõtmine uurimistöös Küsitlus Uuringus on vajalik mõõtmine 1) Mõõtmisvahenditena kasutatakse ankeeti ja küsimustikku 2) Nt: Tehakse küsitlus gümnaasiumi õpilastele. Küsitakse millised on noorte söömisharjumused? Mõõtmine uurimistöös Vaatlus Uuringus on vajalik mõõtmine. Nt. 20'lt noorelt inimeselt mõõdetakse vererõhku enne energiajoogi joomist. Pärast energiajoogi joomist mõõdetakse uuesti vererõhku ning arvutatakse välja erinevus.
3. UURIMISTÖÖLE ESITATAVAD SISULISED NÕUDED Teadustöödele, sealhulgas ka õpilastöödele kehtivad üldtunnustatud kriteeriumid: · uudsus ja aktuaalsus (kõige tähtsam kriteerium, mis nõuab seda, et uurimistöö sisaldaks midagi uut ja esmakordset, mida varasemates töödes pole esitatud); · objektiivsus (autor on erapooletu; esitab kõik uuringust tulenevad andmed ka siis, kui need on hüpoteesile vasturääkivad; isiklikke tundeid uurimistöös ei kajastata); · tõestatavus (kõik töös esitatavad väited peavad olema argumenteeritud ja toetuma faktidele) · tulemuste kontrollitavus (arvutus- ja arutluskäigud tuleb esitada nii, et töö lugejal on võimalus saadud tulemusi kontrollida. Teiste autorite esitatud seisukohad peavad olema viidatud nii täpselt, et neid leiab vajaduse korral algallikast);
.. (mis on plaanis?). Tegeluspäeva pikkuseks on ligikaudselt neli tundi ning seetõttu tuleb mõelda nii snäkkidele kui ka joogile (või millelegi muule?). Samuti oleks meie suureks sooviks autasustada tublimaid ja aktiivsemaid õpilasi väikeste kingitustega. Omalt poolt saame pakkuda, et toetuse korral jagame kõikidele lapsevanematele (näiteks) ka informatsiooni meie ettevõtmist toetanud firmade kohta, soovi korral riputame üles bännerid ürituse toimumiskohta. Samuti mainime toetajaid uurimistöös ning sündmust kirjeldavates artiklites. Oleme tänulikud iga väiksemagi abi eest! Lootes meeldivale koostööle, NIMI KOOLI NIMI õpilane e-mail: telefon:
Tallinna Transpordikool Pille-Riin Kärner Stress Juhendaja: Margit Rajaste Tallinn 2013 Sisukord 1. Sissejuhatus 2. Mis on stress? 3. Millest koosneb stressikogemus? 4. Stressiga toimetulek 5. Kokkuvõte 6. Kasutatud kirjandus Sissejuhatus Selles uurimistöös püüan välja selgitada mis on stress, millest koosneb stressikogemus ning kuidas sellega toime tulla. Stressi on kogenud peaaegu iga täiskasvanud inimene. Stressiliike on väga erinevaid ja need väljenduvad inimestel erinevalt. Selles uurimistöös räägingi stressist lähemalt. Mis on stress? Stressi mõistetakse tavakeeles ärritava närvipingena, mis pikema aja jooksul mõjub muserdavalt ja tekitab kehalisi vaevusi. Teaduslikumalt
närvisüsteemi abil elundite ja elundkondade regulatsioon Populatsioon-ühel asustusalal elavad sama liiki organismid Pärilikkus-eluslooduse seaduspärasus,mille kohaselt järglased sarnanevad ehituse ja talitluse poolest vanematega Teaduslik fakt-teadmine,mis on teadusliku meetodi abil leidnud korduvat kinnitust Teaduslik hüpotees-oletatav vastus püstitatud probleemile Teaduslik meetod-lähenemine,mida loodusteadlased uurimistöös kasutavad Teaduslik probleem-küsimus millele teadus veel vastata ei oska Teooria-teaduslike faktide ja seaduste üldistus Tsütoloogia-teadusharu,mis uurib rakkude ehitust ja talitlust Ökoloogia-teadus,mis uurib ökosüsteemides esinevaid seaduspärasusid.
Soovin teada saada, milline lahingumoon on eriti ohtlik. Töö eesmärgid, hüpotees, struktuur Uurimistöö eesmärgiks on teada saada, milliseid lahingumoonasid kasutati Eestis ja on leitud Põltsamaa ümbruskondades. Hüpotees: milline Eestis leiduvatest II Maailmasõja aegsetest lahingumoonadest on eriti ohtlik . Struktuur: 1. Sissejuhatus 2. Lahingumoonad Eestis 3. Eriti ohtlikud lahingumoonad 4. Analüüs 5. Kokkuvõte Uurimistöös kasutatavad allikamaterjalid Allikamaterjalidena kasutan peamiselt interneti lehekülge http://www.militaar.net, teisi interneti lehekülgi, raamatuid ja intervjuu päästeametiga ehk demineerijatega. Uurimistöö metoodika Uurin, millised lahingumoonad on eriti ohtlikud ja teen intervjuu demineerijatega. Uurimistöö ajakava Uurimistöö uurimine toimub põhiliselt 2009a. kevadest kuni 2009a. sügiseni.
Sissejuhatus e uurimistöö rakenduslik osa koostamine. Sissejuhatuses ehk töö rakenduslikus osas peaksid sisalduma järgmised aspektid: 1. teema valiku ja selle aktuaalsuse põhjendus (lühike olukorra kirjeldus käsitletavas valdkonnas) 2. probleem e vastuolu, mida töös käsitletakse ning millele püütakse leida lahendust (kui on teaduslik või probleemkäsitlusega uurimistöö) 3. eesmärk (milleni autor soovib oma uurimistöös jõuda) 4. püstitatud eesmärgi saavutamiseks täita tulevad ülesanded (milles tuleks selgus saada, mida oleks vaja analüüsida ja hinnata jms) 5. töös kasutatud meetodid (üldistatult need teed ja viisid, mida on kasutatud materjali kogumiseks, analüüsimiseks, hinnangute andmiseks ja järelduste tegemiseks) 6. töös kasutatud allikmaterjalid (kõik see, millest lähtuvalt ja millele tuginedes on töö kirjutatud)
Eestimaa Esimese maailmasõja ajal Juhendaja: Merike Vent Sissejuhatus Esimene maailmasõda toimus 1914-1918 aastal. Eestisse jõudis Esimene maailmasõda 1917 aastal. Uurimistöös on antud ülevaade Veebruari revulutsioonist, Eesti kubermangudest, Eesti Rahvusväeosadest, rahvusautonoomiast ja Eesti rahva- ning rahvuskongressist. Töö eesmärgid Töö eesmärk on uurida, mis ja kuidas toimus Esimese maailmasõja ajal Eestimaal, ning saada teada ka sellest mis toimus sellel ajal poliitikas. Küsitluse eesmärgiks oli uurida üheksanda klassi õpilaste teadmisi Eestis toimunust Esimese maailmasõja ajal. Metoodika Töös kasutati kvalitatiivset uurimismeetodit. Küsitluses osales 75 üheksanda klassi õpilast, kellele jagati küsitlus üheksa küsimusega. Küsitlus esitati paberkandjal ning see oli täiesti anonüümne. Esimene põnevaim tulemus 48 52 Teadsid ...
Praktiline töö: statistika Matemaatika Antud uurimistöös uurisin 11.klassi õpilaste matemaatika hinnet. Küsitlesin 30 Saku Gümnaasiumi õpilast. 1. Variatsioonirida 3;3;3;3;4;4;4;4;4;4;4;4;4;4;4;4;4;4;4;4;5;5;5;5;5;5;5;5;5;5 n=30 Variatsioonirea järgi koostasin sagedustabeli, mille järgi leidsin millist hinnet esineb klassis kõige rohkem ehk mood ja mis on mediaan. 2. Sagedustabel Hinne x 5 4 3 Sagedus f 10 16 4 3. Mo= 4
vaevanud küsimus, kas ja millisel määral tarbitakse alkoholi Ülenurme Gümnaasiumi õpilaste hulgas. Kuna uurijad on ise samuti koolinoored ja on alkoholiga kokku puutunud koolis käimise ajal, siis seetõttu on valitud uurimistöö teemaks alkoholi tarbimine Ülenurme Gümnaasiumi 15.-16. aastaste ja 18-19 aastaste õpilaste seas. Andmeid koguti küsimustiku abil, valimisse kaasati kõik 12-ndate ja 9-ndate klasside õpilased. Loomulikult oli küsitletavatel õigus loobuda uurimistöös osalemisest, aga keegi seda võimalust ei kasutanud ja uurimistöös osalesid kõik eelpool mainitud klassides õppivad õpilased. Uurimistöö tegijate eesmärk oli teada saada kui palju tarbitakse Ülenurme Gümnaasiumis valimisse kuuluvates gruppides alkoholi ja kas tarbimine sõltub soost ja vanusest. Ühtlasi taheti teada saada ka erinevate gruppide alkohoolsete jookide tarbimise eelistusi. Eesmärgist tulenevalt püstitati järgmised uurimisküsimused:
võrreldes rohkem tarbima. Suitsetamine ja selle kahjulikud mõjud inimesele Suitsetamine on inimese tervisele väga kahjulik. Suitsetamine kahjustab kopse ja võib põhjustada kopsuvähki.Teadlased analüüsisid suitsetajate ning mittesuitsetajate verd ning avastasid, et suitsetajate kehas oli nornikotiini läbi muutunud valkude ja glükolüüsi lõpp-produktide hulk suurem kui mittesuitsetajatel. Rahvusvahelise terviseuuringuprojekti EPIC raames Suurbritannias läbi viidud uurimistöös leidis kinnitust arstidele ja teadlastele juba ammu teada- tuntud tõsiasi - tervislikud eluviisid pikendavad eluiga. Seega soovitan teil hoida oma tervist ja mõelda mida kui palju sööte. Sportida tuleks iganädalaselt ning hoiduda mõjuainetest. Tervislik eluviis tähendab seda, et toitud ja elad tervislikult. Näiteks ei tasu süüa liiga palju rasvaineid.
.............................................14 KASUTATUD MATERJAL ........................................................................................................15 LISA 1: küsimustik e-ained.............................................................................................................16 SISSEJUHATUS Käesoleava uurimistööga keskendun ma e-ainetele. Valisin selle teema, sest tahtsin teada saada, mis need e-ained on ning mis on nende head ja halvad küljed. Selles uurimistöös võtan täpsemalt vaatluse alla loomsetes toiduainetes sisalduvad e-ained. Uurimistöö eesmärgiks oli internetipõhise ankeetküsimustiku abil teada saada, mida TTG 7.- 9.klassi õpilased teavad e-ainetest. Uurisin ka kui palju e-aineid sisaldavad loomsed toidud ning mis on nende head ja halvad mõjud inimese tervisele. Selleks valisin 10 loomset toiduainet meie kauplusekettidest. Küsitlesin õpilasi, kas nad loevad ka pakendi peal olevaid koostisosade kirjeldusi.
Suitsetamine on inimese tervisele väga kahjulik. Suitsetamine kahjustab kopse ning võib põhjustada kopsuvähki ja ka muid haigusi naiteks Krooniline köha ja köhatamine, suurenenud rögaeritus ja bronhiit on juba aastakümneid teadaolevad suitsetamise tagajärjed, lisaks on suitsetajad vastuvõtlikumad gripile ja neil on suurem tõenäosus grippi raskemalt läbi põdeda. Rahvusvahelise terviseuuringuprojekti EPIC raames Suurbritannias läbi viidud uurimistöös leidis kinnitust arstidele ja teadlastele juba ammu teada-tuntud tõsiasi - tervislikud eluviisid pikendavad eluiga. Seega soovitan teil hoida oma tervist ja mõelda mida ja kui palju te sööte. Sportida tuleks iganädalaselt ning hoiduda mõjuainetest. Tervislik eluviis tähendab seda, et toitud ja elad tervislikult. Näiteks ei tasu süüa liiga palju rampstoitu.
(uurimismeetod) uuriti ning millised on tulemused ja järeldused, milleni töö käigus jõuti. Uurimistöö eesmärgiks on õpilase iseseisva ja kriitilise ning süsteemse ja loogilise mõtlemisvõime arendamine. Uurimistöö temaatika võib käsitleda mistahes ainevaldkonda (nii ajaloo ja füüsika kui ka sotsiaalainete valdkonda). Uurimistöös ei tohi esitada teiste autorite seisukohta, allikatele viitamata. Vastavat mahakirjutamist nimetatakse plagiaadiks. Uurimistöös võib kasutada erinevate autorite seisukohti, kuid nende seisukohtade võrdlemise ja analüüsimise käigus tuleb jõuda omapoolsete järeldusteni. Uurimistöö võib olla: 1) kirjeldav 2) empiiriline (kahe nähtuse vaheliste seoste uurimine) 2. TÖÖ KOOSTAMINE 2.1. Teema valik ja eesmärgi püstitus Uurimistöö algab teema valikust. Töö teema valib õpilane vabalt ja iseseisvalt õpetaja poolt antud raamides
UURIMUSLIK TÖÖ SARNASUSED REFERATIIVNE TÖÖ Protsess mille käigus Uurimistöös ja referatiivses Referatiivse töö eesmärk on analüüsitakse uuritavat töös kasutatakse uuritavat anda teemast ülevaade ning probleemi süstemaatiliselt ja probleemi käsitlevaid jõuda erialase kirjanduse ajakohaselt struktureeritud refereeringuid erinevatelt otsimise ja sellega töötamisel viisil. Tulemuseks on kirjalik autoritelt, kuid nende omapoolsete järeldusteni, aruanne
Pealkiri peab olema võimalikult lühike ja selge, kuid samas mõtestama tabeli sisu lahti ka tööd mittelugenud inimesele. Tabelile peab olema teksti sees viidatud. Joonisteks nimetatakse kõiki teisi illustratiivse väärtusega materjale, nagu graafikud, diagrammid, skeemid, pildid, fotod, kaardid jne. Joonised on sarnaselt tabelitele nummerdatud ja varustatud alllkirjadega ning neilegi viidatakse tekstis. Erinevus on selles, et joonise alllkiri asub joonise all. Uurimistöös esitatud fotode allkirjadele lisatakse ka kirje foto autori kohta (Foto: Anu Abistaja) Lisad saavad omaette numbrid, mis märgitakse lehekülje ülaserva vasakusse nurka. Lisaks nimetusele (Lisa 1, Lisa 2) peab sellele järgnema ka lisa pealkiri. Lisad paigutatakse töö lõppu, pärast kasutatud allikaid. Lisadele lehekülje numbreid ei märgita. Tiitelleht Tiitellehele kirjutatakse asutuse nimi, mille juures töö on tehtud (teadusasutus, kool, vm); töö
3. Mis iseloomustab statistilist mõtlemist? Vt. küs-lehelt 11 4. Millal eelistame kvantitatiivset uurimismeetodit? Nimeta vähemalt 2 nö katus-uurimisküsimust. Kui on vaja saada statistiliselt usaldusväärseid andmeid järelduste tegemiseks. Mida? Kui palju? 5. Uuringutes võib koos kasutada kvalitatiivset (struktureerimata) ja kvantitatiivset (struktureeritud) metoodikat. Vali üks: Tõene Väär 6. Mis on plagiaat ja kuidas seda oma uurimistöös vältida? Vt. küs-lehelt 5 7. Millal eelistame kvalitatiivset uurimismeetodit? Nimeta vähemalt 2 nö katus-uurimisküsimust. Kui otsitakse esmajoones vastust küsimusele, kas mingi tunnus või omadus uuritaval esineb v mitte. Andmete kogumine ja tõlgendamine toimub üheaegselt. Miks? Kuidas? 8. Millised kvantitatiivse uuringu jaoks valimi moodustamise viisid võimaldavad teha järeldusi üldkogumi kohta? Ehk teisisõnu, milline neist valimitest on representatiivne? Vali üks või enam: a
äärmisel juhul annan kellegile läbilugemiseks. Tavaliselt teised näevad paremini teiste vigu kui iseenda omi. Mõne sõna kirjutamisel, näiteks kas peab kirjutama kokku või lahku, kasutan julgelt õigekeelsussõnaraamatut. Samas võin julgelt öelda, et esimeses tunnis tehtud etteütluses oli mul vähe vigu ning semestri eelviimases tunnis, kus lahendati erinevaid ülesandeid, polnud eriti vigu. Teadustöö aluste uurimistöös ei täheldatud ka eriti palju õigekirjavigu. Nõrkused: Oma suurimaks nõrkuseks kirjalikes töödes pean kiirustamist. Tihti jätan asjad viimasele minutile, mille tõttu võib töö tõsiselt kannatada. Proovin alati tähtaegadest kinni pidada ja soovin kellaajaliselt õigel ajal esitada, kuid seejuures võin tehtud töö pealiskaudselt läbi lugeda ja mitte märgata rumalaid vigu. Kiirustamise tagajärjel võivad mul tekkida väga pikad liitlaused. See teeb lugejale
pilkupüüdev ja inimest meelitav. Kõige enam on meelde jäänud reklaamid mida lastakse palju nagu näiteks pesupulbrireklaamid ja top shopi reklaamid.Kuid ka lõbusad rimi reklaamid(tudis piip) ning Tele2 reklaamid. Kõige häirivamad/ebameeldivad reklaamid on hilisõhtused ning ka need reklaamid mis on väga pikad ja igavad. Uurimustulemuste rakendamine Uurimustulemusi saab rakendada uute reklaamide tegemiseks, et toodete müüdavust suurendada. Uurimuse eetika Uurimistöös osalemine ei kahjusta kedagi. Küsimustiku täitjad on anonüümsed ja vabatahtlikud. Kasutatud allikad http://setcom. ee/tanno/info/is/teave/ained/psu/psu_alu_bachmann_re klaamipsuhholoogia_2004.pdf http://www.bioneer.ee/eluviis/ilu/aid-11958/Reklaami- eesm%C3%A4rk-on-tarbijaid-m%C3%B5jutada
Retsensendi arvates vajavad osad laused ümbersõnastamist ning samuti esineb paar tähe viga. Suuri vigu tekstist ei leia. Kõik on korrektne. Töö on kirjutatud väga mõistetavalt ja arusaadavalt. Esineb ka võõrsõnu kuid need on tähenduselt selgeks tehtud. Tekstist võib leida paar lauset mis võiksid olla teises sõnastuses või võiks olla sõnade järjekord muudetud. Üldpildis on tekst väga asjalik ja konkreetne. Töö vormistus vastab Lähte Ühisgümnaaisumis uurimistöös kehtivatele nõuetele. Hetke seisuga pole leidnud erilisi suuri vormistus vigu, töö tundub korralik ja põhjalikult üle vaadatud. Retsensendi küsimused autorile on järgmised: 1. Kas antud teema tekitas sinus huvi, et ajakirja National Geographicut veel põhjalikumalt uurida? 2. Kas sa ise loed ajakirja National Geographic? Jaanus Vaht 11.03.15
Retsensioon Retsensioon on esitatud (nimi) uurimistöö kohta, mis käsitleb teemat ,,Toitumishäired ja (kool) õpilased". Uurimistöö koosneb ... peatükist, sisaldab sissejuhatust ja kokkuvõtet. Töö esitab ... joonist ja ... tabelit. Kasutatud kirjanduse loetelu sisaldab ... nimetust. Uurimistöö eesmärgiks on välja selgitada toitumishäirete olemus, haigestumis- ning paranemisprotsess, samuti ka kui teadlikud on õpilased toitumishäiretest. Uurimisproblemaatika on küllaltki aktuaalne, seda põhjendab autor ka ise sissejuhatuses, tuues välja selle, et meedia mõju ja ühiskonna normid mõjutavad inimeste mõtlemist ning et haigestunute hulk aina kasvab. Uurimistöös on informatsiooni kogumiseks koostatud küsitlus, milles tahetakse teada saada ala- ja ülekaaluliste õpilaste arvu, õpilaste rahulolu oma kehakaaluga, nende kokkupuuteid toitumishäiretega. Küsitluses osales ... õpilast. Töös esitatud seisuko...
Johanna Ross kirjandusteadlase ja kriitikuna Johanna Ross (sündis 1985.a.) on tugev nii kriitiku ja kirjandusteadlasena. Kirjanduse ja kirjandusteaduse juurde jõudis ta tänu filosoofiale, kus ta võttis kirjanduse kõrvalerialaks ja hakkas käima kirjandusteaduse loengutel. Hiljem alustas ta magistriõpet eesti kirjanduse erialal. Pärast sai ta tööd kirjandusteadlase ja kriitikuna. Talle endale on lugemine ja uurimine põnev ning teeb rõõmu. Oma tööd Johanna Ross kirjandusteadlase ja kriitikuna väga ei erista, vähemalt mitte teadlikult. Talle on öeldud, et ta võiks oma asju kirjutada nii nagu mõnda arvustust, sest need on tunduvalt huvitavamad. Kriitikuna on Rossi tööprotsess lihtne. Alustuseks peab ta lugema raamatu lihtsalt läbi kui tavaline inimene. See on temale kerge tegevus. Tuleb luua omale raamatust esmamulje. Pärast tuleb teha palju tööd, et see analüütilisemale kujule viia. Tuleb välja mõelda miks see esmamulje t...
Teiste autorite seisukohad kirjandusallikatest ja mujalt pärinevad andmed on viidatud. Töö ülesehitus on korrketne, mis hõlbsustab selle lugemist. Teoreetilises analüüsis on kasutatud interneti materjale ja kirjanduslikke allikaid. Uurimistöö eesmärgiks on uurida reklaami kui mõistet, kuidas, miks ja kus kasutatakse reklaamides muinasjutte. Toodud välja erinevad reklaami liigid ja nendele vastavad joonised. Õpilase omapanus töösse on piisav. Uurimistöös on informatsiooni kogumiseks koostatud küsitlus, milles tahetakse teada saada eelistust Eurovisiooni vaheklippide ja "Welcome to Estonia" märgi kohta, meeldejäävamat poliitilist reklaami, eelistus kahe reklaamistiili (egoistlik kauba müümine või muinasjutu elementidega reklaam) vahel, milliseid muinasjutuga seonduvaid reklaame teatakse ja mäletatakse. Vastajateks olid Pärnu Sütevaka Humanitaargümnaasiumi kümnes kuni kaheteistkümnes klass, vanuses 15-18 eluaastat
11)pärilikkuseluslooduse üldine seaduspärasus, mille kohaselt järglsed sarnanevad ehituse ja talituse poolest vanematega. 12)teaduslik faktteadlaste probleemiasetus tugineb aga oma teadusharu kaasaaegsetel seisukohtadel s.o teaduslikel faktidel. 13)teaduslik hüpoteesoletatav vastus püstitatud probleemile 14) teaduslik meetodkõig eüldisemalt nim lähenemist, mida loodusteadlased oma uurimistöös kasutavad, mida loodusteadlased oma uurimistöös kasutavad, teaduslikuks meetodiks. 15)teaduslik probleemsee tuleb püstitada uurimustöö alguses. 16)teooria ühe teadusharu teaduslike faktide ja teaduste üldistamine. 17)tsütoloogiauurib rakkude esitust ja talitust 18)ökoloogiaökoloogia tegeleb ökosüsteemiga 19)morfoloogia uurib organismide välisehitust (oluline selrootute poolt) 20)histoloogiateadusharu, mis uurib kudesid. 21)homöostaasorganismi talituse tegulatsiooniga kindlustatakse stabiilne sisekeskkond. 22)ökosüsteem ..
tegemist on akadeemilise, pool-akadeemilise või mitte- akadeemilise allikaga; b) põhjenda oma vastuseid, vajadusel allikate kohta täiendavat informatsiooni otsides; c) määratle ka lisaks millise allikatüübiga on täpsemalt tegemist (teadusartikkel, ekspertarvamus, ajakirjandusartikkel, pressiteade, normatiivmaterjal, kohtulahend jne.); d) hinda, kas lisas 1 kuni 9 toodud tekstid liigituvad õigusteaduslikus uurimistöös kasutatud õiguskirjanduse, normatiivmaterjali või kohtupraktika alla? allikad (lisad 1-9) 1. akadeemiline, teadusallikas 2. pool-akadeeemiline, ekspertarvamus 3. pool-akadeemiline, õiguskirjandus (kasutatud kirjanduse loetelusse) 4. pool-akadeemiline, õiguskirjandus (RiTo nr 4, 2001/uuring/Dr. Raul Narits) 5. pool-akadeemiline (Juridica, 2005, nr 7, lk 459-465) 2005. a, muudeti seadust, anti õigus EU liikmelikusest vastuvõtmisega.
paiknev spetsiifiline geenide kogum ja kindlad nõuded elukeskkonnale · Eluslooduse peamised organiseerituse tasemed: molekulaarne,rakuline,organismiline,liigiline ja äkosüsteemne · Loodusseadused on teaduslike faktide üldistused,mis võimaldavad samaaegselt selgitada mitmeid loodusnähtusi · Bioloogia uurimisobjektid on biomolekulid,rakud,organismid,populatsioon,liigid ja ökosüsteemid · Lähenemist mida loodusteadlased oma uurimistöös kasutavad nimetatakse Teaduslikuks meetodiks · Teaduslikeks faktideks nimetatakse selliseid teadmisi,mis on teadusliku meetodi abil leidnud korduvat kinnitust · Ühe teadusharu raames tuvastatud teaduslike faktide ja seadduste üldistust nimetatakse Teaduslikuks teooriaks · Teadusliku meetodiga võime seostada 5 etappi probleemi püstitamine(uurimisobjekt,muutuja)taustinformatsiooni kogumine(teadusliku
Tuumajaamad maailmas Tuumareaktorite sünni aeg on 1960.aastatel. Tänapäeval on 30 riigis käigus 439 tuumareaktorit. Enim reaktoreid USAs 104, Prantsusmaal 59, Jaapanis 55 reaktorit. Suurima osana kogu elektrist toodab tuumaenergia Prantsusmaal (78%), Leedu (69%) ja Slovakkia (57%). Alternatiivne energiatootmine. Uurimisreaktorid Lisaks energiatootmisele 56 riigis on 284 reaktorit, mida kasutatakse neutronkiirguse allikatena uurimistöös, radioaktiivsete isotoopide tootmises ja spetsialistide väljaõppes. Tootmine & reaktoritüübid Aeglaste neutronite toimel tuumkütuseid lõhustavad reaktorid kütust kasutatakse üks kord ja kasutatud kütust ümber ei töödelda. Kiirete neutronite toimel tuumkütuseid lõhustavad reaktorid kasutusel vaid kaks, sest hoolimata uraani- ning plutooniumkütuse paremast kasutamisest ja väiksematest jäätemete kogusest, pole nad uraani odava
SLAID 2 Minu töö eesmärk oli rohkem teada saada xxx-st. Samuti tahtsin saada ülevaadet, kuidas xxx Keskkooli õpilaste hulgas esineb. SLAID 3 Töö uurimisküsimuseks seadsin... Lisaks sellele püstitasin uurimistöös hüpoteesi, et .... SLAID 4 Uurimistöö jaotasin kaheks osaks: 1) Teoreetiline osa, milles kirjutasin xxx,xxx,xxx Kuna trükitud materjali leidus vähe ja see oli raskesti kättesaadav, kasutasin 18 internetiallikat. 2) Praktiline osa, milles viisin läbi küsitluse xxx Keskkooli õpilaste seas Facebooki vahendusel. Sellele vastasid 73 õpilast, kes jagunesid kolme rühma: a) 6.- 7. klass; b) 8.-9.klass; c) 10.-12
Inglise Premier League 1% 35% Joonis 6. Klubides mängitud mängud. ( Autori koostatud ) 6. KOKKUVÕTE 9 Uurimistöös püstitatud eesmärgiks oli uurida Mart Poomi ja tema mängude kaotusi, viike ja võite aastatel 1987-1990 ning mängitud mängud klubide ja koondiste eest. Autor sai oma uurimistöös teada, kuidas avanesid esimesed võimalused tegeleda jalgpalliga noorukieas. Treenerid nägid temas edaspidist potentsiaali. Millest algas sportlase jalgpallikarjääri algus. Mis arenes tippklassi jalgpalluri tee kõrgklubideni. Kuna autori sooviks oli teada saada põhilised Mart Poomi üldtegevused. Kokkuvõttes oli tegemist suurepärase väravavahi Mart Poomiga. Kelle tugev tahtejõud jalgpallis on viinud nii heale tasemele. 7. KASUTATUD KIRJANDUS
Tuleb kasutada selget ja täpset oskuskeelt; üldtunnustatud ja väljakujunenud terminoloogiat; ei liialdata võõrsõnadega. Kirjutada tuleb nii lühidalt kui võimalik ja nii pikalt kui vajalik. Töö peab olema sõnastatud korrektselt ja loogiliselt. Vältida tuleks: paljusõnalisust, sõnakordusi; slängi, stampkeelendeid; ajakirjanduslikke, käibe- ja poeetilisi fraase; võõrkeele mõju eestikeelsele tekstile. Arvud uurimistöös Ühekohalised arvud (0-9) tuleb tekstis kirjutada sõnadega. Kui ühekohalisele arvule järgneb mõõtühik või tähis, kirjutatakse arv numbriga. Arvudele harilikult käändelõppe ei lisata, järgarvule järgneb punkt. Aasta tuleb näidata arvuliselt, mitte kasutada väljendit "käesoleval aastal", "eelmisel aastal " jne. Arvud, mis ulatuvad tuhandetesse, miljonitesse jne, on soovitatav esitada kombineeritud kirjutusviisis, mille puhul
selgus, et Eestis tegutseb mitmeid organisatsioonie, mis tegelevad aktiivselt filantroopiaga. Peamiseks abistamisviisiks oli rahaline annetus ning põhjuseks toodi sellise annetusviisi lihtsus, mis näitab, et inimesed küll tahavad teha head, kuid samas ei taha nad sellele liigselt aega kulutada. Oli ka organisatsioone, mille põhirõhk on füüsilisel abistamisel, üheks selliseks on organisatsioon Lions. Lions-klubisid on Eestis palju, kuid uurimistöös oli täpsemalt käsitletud Tartu Leo Klubi. Selgus, et varieerusid mitte ainult klubi tegevused, vaid ka sihtgrupp, keda abistati. Klubi prioriteediks on Maarja küla elanikud, kellele on korraldatud põnevaid üritusi, näiteks külainimeste sünnipäevapeod või talgud elumajade suurpuhastuseks. Uurides heategevuslike organisatsioonide liikmetelt, miks nad sellega tegelevad, kõlab erinevaid vastuseid, kuid sisu on neil kõigil sama, selleks on soov aidata. Enamus küll väidab,
teoreetilistest käsitlusest, autori endapoolsest uurimuslikust osast ning nende kahe seostamisest ja analüüsist. Kokkuvõte ülevaade ja kokkuvõte sinu tööst. Kokkuvõttes peab selguma, kuidas püstitatud eesmärk saavutati, kuidas ülesanded lahendati, siin tood välja ka töö järeldused ja ettepanekud tulevikuks. Kasutatud materjalid nimekiri töös kasutatud materjalidest peavad olema kõik allikad, mida uurimistöös on kasutatud ja millele teksti sees on viidatud. Lisad täiendavad lisamaterjalid. Lisad sisaldavad töö põhiosaga seotud ja seda täiendavaid materjale, mis töö põhiosasse millegi poolest ei ole sobinud või oleks selle teinud väga mahukaks (nt katsete kirjeldused, vaatlustulemused, faktitabelid ja diagrammid, küsitluslehtede vorm, fotod, kaardid, illustratiivsed bukletid, dokumentide ärakirjad, sugupuu jne). 13
uurimisülesanded: selgitada teeninduskultuuri olemust ning seda puudutavaid aspekte teooria näol; anda ülevaade teeninduskvaliteedi tõstmise viisidest; kolme külastuse põhjal analüüsida selle ettevõtte teeninduskultuuri; analüüsida kogutuid andmeid ning teha selle põhjal järeldused ja esitada autoripoolsed parendusettepanekud. 3 Antud uurimistöös on kasutatud kvalitatiivset uurimismeetodit selgitamaks välja konkreetse teenindusettevõtte teeninduskultuuri. See tähendab, et autor uurib vaadeldavat objekti ning seletab seda oma sõnadega lahti. Selleks kasutab autor süstemaatilist vaatlust, milles autor on vaatlemise ajal kõrvalseisja. Uurimistöö valmimisel on kasutatud õppematerjale ja võõrkeelset uurimistööd. Töö teoreetilises osas tutvustatakse teeninduskultuuri olemust ning seletatakse lahti seda
Et tema ei tea sellest midagi või et tema pole seda sinna pannud või sealt võtnud. Väga paljud klienditeenindajad on ükskõiksed oodates, et tööpäev juba lõppeks. Veaolukordades vabandatakse väga harva, pigem hiilitakse vaikselt eemale. Tihti võib näha kauplustes üleolevat pilku teenindajate silmis ning see on ülimalt ebameeldiv. Tekib tahtmine sealt kohe lahkuda, isegi kui oled leidnud midagi, mille võiks osta. Oleks ülekohtune terves uurimistöös tuua välja vaid negatiivset, sest leidub ka ju positiivset. Mõnes ettevõttes on nii rõõmsameelsed klienditeenindajad, et sinna tekib kohe tahtmine tagasi minna. Üheks selliseks kohaks oli kindlasti Stefani pitsarestoran Pärnus, mis kahjuks sai hiljaaegu tulekahju ohvriks. Sealsed klienditeenindajad jätsid esimesel korral juba kustumatu mulje oma südamlikkuse, soojuse ja psoitiivse ellusuhtumisega. Ilmselt on seal ettevõttes miski, mis neid optimistidena hoiab. 9 ETTEPANEKUD
Eluslooduse peamised organiseerituse tasemed on molekulaarne, rakuline, organismiline, liigiline ja ökosüsteemne. 1.3 Teaduslik uurimismeetod Loodusseadused on teaduslike faktide üldistused, mis võimaldavad samaaegselt selgitada mitmeid loodusnähtusi. Bioloogia uurimisobjektideks on biomolekulid, rakud, organismid, populatsioonid, liigid ja ökosüsteemid. Teaduslik meetod on lähenemine, mida loodusteadlased oma uurimistöös kasutavad. Teaduslikeks faktideks nimetatakse selliseid teadmisi, mis on teadusliku meetodi abil leidnud korduvat kinnitust. Teaduslik teooria on ühe teadusharu raames tuvastatud teaduslike faktide ja seaduste üldistus. Teooria olulisimad alusväited on loodusseadused. Teaduslik probleem on küsimus, millele teadus veel vastata ei oska. Teadlaste probleemiasetus tugineb aga oma teadusharu kaasaegsetele seisukohtadele (teaduslikele faktidele)
Teadusliku teooriani jõutakse kui ühe teadusharu raames on tuvastatud teaduslikud faktid ja seaduspärasused. Nimetage teadusliku meetodi peamised etapid. Probleemi püstitamine, taustainformatsiooni kogumine, hüpoteesi sõnastamine, hüpoteesi kontrollimine, tulemuste analüüs ja järelduste tegemine. Mille poolest erineb teaduslik probleem hüpoteesist? Teaduslik probleem on küsimus, millele vastata ei osata aga hüpotees on arvatav vastus. Milline tähtsus on teaduslikus uurimistöös kirjandusel? Teaduslikus uurimustöös tuleb koguda palju taustinfot, et oleks võimalikult hea ülevaade uuritava nähtuse või objekti kohta. See aitab paremini mõista ja sõnastada hüpotees. Kuidas planeeritakse teaduslikku eksperimenti? Tuleb kindlaks määrata uuritavate objektide arv ja katsetingimused. Miks ei leia hüpotees alati kinnitust? Ei leia kinnitust, sest hüpotees oli arvatav vastus ja võib-olla on tehtud eksperimendis vigu.
,,Postimees"; · Põhimärk ajalehe lugemisel on tema suur valik erinevaid artikleid ja kõige kõnealusemad probleemid Eestis; · Tänu läbiviidud intervjuule saime teada, et ajalehe väljaandmiseks peavad olema maksujõulised reklaamiandjad ja rohkearvuline lugejaskond. · Postimehe toimetuses töötab üle 250 inimese, iga neist teeb oma tööd, mis pärast kajastub ajalehes; · Paar korda kuus ilmuvad ajalehtedes lisad, nende arv sõltub reklaamiandjate huvist; · Uurimistöös selgus, et eesti- ja venekeelne ,,Postimees" erinevad üksteisest suuresti. Erinevusi on nii teemade valikus kui ka reklaamides.
com/mhk/14219-iskusstvo-v-zhizni-sovremennogo-cheloveka.html (22.11.2016) 7. - (2014). . http://info-shkola.ru/rol-iskusstva-v-zhizni-cheloveka/ (27.11.2016) 17 , . , , . , . , . , . , . , , . , . - , . , . 18 RESÜMEE Selles uurimistöös teemal "Kunsti roll kaasaegse noormehe elus", räägitakse erinevate kunstialade tähtsusestinimesteelus. Seetõttu, töö eesmärgiks oli välja selgitada, kuidas kunst mõjutab inimese vaimse kultuuri moodustamist. Ka autor soovis tekitada inimestes huvi kunstimaailma vastu. Eesmärkide saavutamiseks ja probleemide lahendamiseks olid kogutud ja analüüsitud materjalid, mis on esitatud teoreetilises osas. Praktilises osas viidi läbi küsitlus õpilaste hulgas,
keskharidus, ... NB! Järjestustunnusel ei ole väärtuste vahemikud võrdsed, intervalltunnusel on! Intervalltunnused Intervalltunnused, sh arvtunnused - nt vanus: 27 a, 32 a, 51 a ... Intervalltunnused väheste erinevate väärtustega - nt neljapalline rahuloluskaala: rahul, pigem rahul, pigem mitte rahul, mitte rahul. Intervalltunnused paljude erinevate väärtustega - nt palk: 926 eurot, 1003 eurot, 1442 eurot ... Kaasamõtlemiseks Malle soovib oma uurimistöös rääkida oma küla inimeste mälestustest, mis seonduvad jõulukommetega nende lapsepõlvekodus. Kalle tahaks võrrelda huvitegevuse võimalusi maa ja linnakoolides. Sassi aga huvitab, milliseid veebilehti tema eakaaslased kõige enam külastavad ja milliseid nad kõige õpetlikemaks peavad. Kas tegemist on objektide, tunnuste või väärtustega? Uurimistöö teema aktuaalsusest Pikkade koolipäevade eel unistab 10. klassi õpilane Mikk sellest ajast, millal ta saaks juba tööle minna
Juhan Liivi nim. Alatskivi Keskkool Allar Kikkas Maailma kaubanduskeskuste oletatavad kokkuvarisemise põhjused Uurimistöö Juhendaja: õp Liidia Pogorelov Alatskivi 2012 RESÜMEE Käesolevas uurimistöös andsin ülevaate 11. Septembril 2001 aastal toimunud Maailma Kaubandusekeskuste katastroofist. Põhieesmärk oli uurida kaubanduskeskuste oletatavaid kokkuvarisemise põhjuseid. Lisaks sellele uuriti ka terroristide töö käiku. Uurimiseks kasutati teatmeteoseid ja veebiallikaid ning refereeriti ja otsiti välja ainult kõige olulisem. Uurimise tulemusena leiti, et kokku varisesid tornid sellepärast, et korruste
Viitamine APA viitamissüsteem Teistele autoritele kuuluvaid seisukohti või andmeid võib uurimistöös esitada tsitaatidena või refereeringutena. Tsitaat on sõnasõnaline väljavõte viidatava kirjatüki tekstist. Tsitaatidena tuuakse välja näiteks mõisted, eriti ilmekad või huvitavad mõtted või näited. Tsitaate võib lühendada või katkestada, aga seejuures tuleb väljajäetav koht kindlasti tähistada (…) märgiga. Lühendus ei tohi muuta ka originaalteksti mõtet. Tsitaat peab olema jutumärkides ning lõppema viitega, milles on ära