ühtemoodi. Terve inimrass on üksteisest erinev nii seesmiselt kui ka väliselt, kuid suuremaid erinevusi saab paremini lugeda just vastassooliste ootustest ja lootustest. Lähtuvalt oma teadmistest ja uurimustest toon ma välja naiste ja meeste peamised erinevused nende ootustest ja lootustest. Naistel ja meestel on erinevad prioriteedid materiaalsetes väärtustes. Naine tahab enamasti kindlustada oma tulevikku, seega on esikohale seatud kodu ja sellega kaasnevad esemed. Meestel on tihtipeale vaja jätta endast rikka ja kuulsa mehe mulje, sellepärast lisandub nende ostudesse kindlasti auto või mõni muu kallis sõiduvahend, mille taga paraku ei pruugi peituda ilus ja puhas kodu. Naisele on aga tähtis tema enda väljanägemine, mistõttu naised loodavad meestelt saada kõiksugu värvilisi ja säravaid ehteid, kleite ja meike, millega end väliselt ilustada. Ja nii nad ootavadki
t vastutab tunnete eest, tahab neid korrastada, arendab ja harib end, et suhteid parandada. Mees võtab asju (sh tunded) nii, nagu need on. · Naine tahab oma tundeid väljendada ja teada ka teiste tundeid. Mehele piisab oma tunnete tundmisest, nende jagamine pole talle vajalik. 2.4 Erinevad ootused · Naistel ja meestel on erinevad prioriteedid materiaalsetes väärtustes. Naine tahab enamasti kindlustada oma tulevikku, seega on esikohale seatud kodu ja sellega kaasnevad esemed. Meestel on tihtipeale vaja jätta endast rikka ja kuulsa mehe mulje, sellepärast lisandub nende ostudesse kindlasti auto või mõni muu kallis sõiduvahend, mille taga paraku ei pruugi peituda ilus ja puhas kodu. Naisele on aga tähtis tema enda väljanägemine, mistõttu naised loodavad meestelt saada kõiksugu värvilisi ja säravaid ehteid, kleite ja meike, millega end väliselt ilustada
3 1.Mis on stereotüüp? 1.1.Stereotüüp on kõva Stereotüüp (kreeka keeles , stereós tähendab kõva, vastupidav, ruumi- ja , tpos - jäljend, jälg) on psühholoogia mõistes kinnistunud seoste kogum, mis väljendub isiku hoiakutes, harjumustes ja käitumises. Selles müstilises mõõtmes, kus keha kohtub hingega, sünnib Stereotüüp ning seal ongi Tema olemus. Ta on rohkem keha kui hing, rohkem hing kui meel. Temale kuulub kõik, mis on kaunis, isegi sõna "ilus" iseenesest. Kõik, mis on maailmas olemas, eksisteerib vaid Tema kaunistamiseks. Sülelapse-east saati õpetatakse naistele, et ilu on nende ala, meel vormib end keha järgi, uidates ümber oma kuldse puuri ja otsides oma vanglale kaunistusi. (Mary Wollstonecraft, A Vindication of the Rights of Women, 1792, lk 90)
kättemaksusoovis. Teine võimalus elatisraha kohuslaste kõrvalehoidmise selgitamiseks on lähtuda põhjustest, miks elatisraha ei maksta. Alimentide maksmise kohustustest kõrvalehoidmisel on peamiselt tegemist emotsionaalsete või ratsionaalsete põhjustega. Emotsionaalsed.(Viha, kurbus, pettumine endises elukaaslases- ebakõlad vanemate vahelises suhtes. Vanemad ei suuda negatiivsete tunnete taustal esikohale seada lapse huvisid ning seetõttu jäävad paljud elatisraha küsimused täiskasvanute,mitte lastekeskseks.) Ratsionaalsed.(Võimetus maksta alimente seoses majandusliku toimetulematusega. Selline olukord tekitab niinimetatud suletud ringi, kus üksikvanem, kes eraldielavalt vanemalt lapseülalpidamiseks elatisraha ei saa, tekitab tõkkeid ning piiranguid ka suhtlemisele lapse ning alimendikohuslase vahel.) TÖÖ JA PEREELU ÜHITAMINE
Kindlasti ei muutu miski üleöö seaduse vastuvõtmisega. Inimeste mõttemallide muutmine võtab aega aastaid ja eestlaste puhul minu arvates hakkavad mõttemallid muutuma siis, kui uus põlvkond peale kasvab. Selle põhjuseks pean ma totaalset tolerantsi puudumist eestlaste hulgas. 2. SVS-ga tekib õiguslik alus, millele toetuda kui on tegemist diskrimineerimisjuhtumiga. Luuakse sõnavara ja juriidiline baas. Pikapeale inimesed harjuvad seadusega ja vaatavad seda kui normaalset nähtust. Alles siis hakkab seadus ka oma tegelikku eesmärki täitma kehtestama soolist võrdõiguslikkust ühiskonnas. 9 Eelnõus on ka mitmeid nõrku kohti: 1. § 8 p 1 ütleb: "Keelatud on avalikustada reklaami, mis kujutab või süvendab naiste ja meeste vahelise ebavõrdsust kujutavaid stereotüüpseid soorolle,
pühendumuse ja rõõmuga. Teiseks peab naine olema hea abikaasa tänapäeval ei eelda see aga sugugi seda, et kõik kodused tööd on tema pärusmaa. 22 Ideaalne naine näib olevat tänapäeva mõistes see, kes suudab olla korraga hea lapsevanem, supernaine oma mehele, haritud, asjatundlik oma erialal, aktiivne kodanikuühiskonnas ja lisaks sellele ka heas vormis. Võrreldes 19. sajandiga on üks põnevamaid muutusi toimunud riigijuhi naise rolliga. Kui Koidula ajastul oli mõeldamatu, et kuninga või tsaari abikaasa esineks kõnega kogu riigi naistele, kutsudes neid üles suuremale ühiskondlikule aktiivsusele ja muutuste algatamisele, siis tänapäeval on see loomulik. Riigijuhi naist mitte ainult ei kutsuta ,,esimeseks leediks", vaid temalt oodatakse lisaks ülalkirjeldatud ideaalse naise omadustele ka teatud mõttes juhtivat rolli ühiskonnaelus
SEKSUOLOOGIA JA SEKSUAALKASVATUS 08.09.2008 Seksuoloogia on teadus, mis käsitleb ja uurib inimese sugulisi suhteid, hõlmab soo jätkamisega seoses olevaid bioloogilisi, füsiolooglisi, psühholoogilisi, meditsiinilisi, sotsiaalseid, juriidilisi, pedagoogilisi ja filosoofilisi probleeme. Seksuoloog isik, kes uurib või praktiseerib seksuoloogia valdkonnaga seonduvat (60% paaridest esineb seksprobleeme). Seksuoloogia funktsiooniks on tagada inimese seksuaalne tervis, s.o võime - nautida seksuaalelu - saada soovitud lapsi - kontrollida seksuaalkäitumise vastavust ühiskondlikule ja isiklikule moraalile - mitte tunda põhjendamatut hirmu, häbi või süütunnet seksuaalsusega seonduvates küsimustes ja olla vabad eelarvamustest Seksuaalpatoloogia meditsiiniline seksuoloogia valdkond, käsitleb seksuaalfunktsioonide häireid Seksuaalpsühholoogia psühholoogia valdkond, uurib seksuaalkäitumise põhjusi psühholoogilisest aspektist lähtudes Multidistsi
Levikut seostatakse tsivilisatsiooni tekkega. Varaline kihistumine põhjustas olukorra, kus mitme naise ülalpidamine käis paljudele meestele üle jõu. Seadustega määrati vastastikune ainukuuluvus. Eestis hakkas monogaamia levima 13. sajandist, kuid veel 17. sajandist on viiteid levinud polügaamiale. Monogaamia on aegade jooksul pidevalt arenenud ja muutunud. Kui algul polnud mehe ja naise omavahelistel tunnetel suurt tähtsust, tähtis oli vaid viljakus ja töökus, siis tänapäeval on esikohale tõusnud just tunded ja sobivus. Seaduslik kaitse! PEREKONNA AJALOOST Perekonna minevik Vanaaeg – matriarhaadi lagunemine, võim perekonnas läheb mehe kätte, naine juhib kodust majapidamist ja kasvatab lapsi. Keskaeg – abielu on majanduslik ja juriidiline ettevõtmine. Uusaeg – naises hakatakse nägema mehe kaaslast. Tänapäeval – tuumperekond, kus mehel ja naisel on võrdsed õigused. Vanaaeg
Levikut seostatakse tsivilisatsiooni tekkega. Varaline kihistumine põhjustas olukorra, kus mitme naise ülalpidamine käis paljudele meestele üle jõu. Seadustega määrati vastastikune ainukuuluvus. Eestis hakkas monogaamia levima 13. sajandist, kuid veel 17. sajandist on viiteid levinud polügaamiale. Monogaamia on aegade jooksul pidevalt arenenud ja muutunud. Kui algul polnud mehe ja naise omavahelistel tunnetel suurt tähtsust, tähtis oli vaid viljakus ja töökus, siis tänapäeval on esikohale tõusnud just tunded ja sobivus. Seaduslik kaitse! PEREKONNA AJALOOST Perekonna minevik Vanaaeg matriarhaadi lagunemine, võim perekonnas läheb mehe kätte, naine juhib kodust majapidamist ja kasvatab lapsi. Keskaeg abielu on majanduslik ja juriidiline ettevõtmine. Uusaeg naises hakatakse nägema mehe kaaslast. Tänapäeval tuumperekond, kus mehel ja naisel on võrdsed õigused. Vanaaeg
Kultuuriantropoloogia 2011 sügissemester Kohustuslik kirjandus: 1) Vikerkaar 4-5/ 2007, lk 64-77, 132-165 2) Marcus, G. ja Fischer, M. 1996 Anthropology as Cultural Critique. An Experimental Moment in the Human Sciences. Chicago: University of Chicago Press. II ptk, lk 17-44 3) Honko, L. & Pentikäinen, J. Kultuuriantropoloogia, lk 90-103 Antropoloogia teadus inimesest, uurib nii eelajaloolist kui modernset inimest ja tema eluviise. Anthropos - inimene. Antropoloogia on inimest kui liiki ja selle arengut ning inimese kultuurikäitumist ja kultuure uurivate loodus,- humanitaar-, ühiskonnateaduste üldnimetus. Eesmärk anda süsteemset, võrdlevat teadmist maailma rahvaste, kultuuride kohta. R. Girtler: Kindlasti ei ole kultuuriantropoloogia primitiivsete rahvaste uurimine. G. P. Murdock: võrdlev teadus, mis üheskoos sotsioloogia ja psüholoogiaga üritab hõlmata inimese erinevaid käitumismustreid. Kultuuriantropoloogia vallapäästjaks võib lugeda suu
ning abrt karistatav isegi surmanuhtlusega. Samal ajal oli lapsetapmine üks levinumaid kuritegusid. Abordiga seotud karistused asendusid alles 20.sajandil järk-järgult legaalset aborti lubavate seadustega, seosed hääleõiguse laienemisega. USA-s on abort legaalne kogu 9 kuu vältel, hoolimata põhjusest,miks seda tehakse. Miks tehakse aborte: Soov vanemlikkust edasi lükata Ei saa lapse sündi rahaliselt lubada Emal on paarisuhetes probleeme või elukaaslane ei soovi last Liiga noored või sünnitava lapse vanem(ad) või teised on raseduse vastu Lapse sünnd katkestab hariduse saamise või töö Ei soovita enam lapsi Loote tervis on ohustatud Ema elu on ohus Teised põhjused Võimalikud aborditüsistused põletiku teke suguteedes mittetäielik abort-tuleb uuesti teha verejooks suguteedes-emaka rebendid emaka perforatsioon-emaka läbitorkamine ja lähedalasetsevate siseelundite vigastus emaka rebend psüühilised probleemid
See ei välista, et panna füüs või juriidilised isikud. konventsiooniosalised ei saaks vägivallatsejalt määratud hüvitist tagasi nõuda, arvestades seejuures ohvri 3 Meetmed võtavad arvesse ning käsitlevad konkreetsete tingimuste tõttu haavatavasse seisundisse turvalisust. sattunud inimeste erivajadusi ning seavad esikohale kõigi ohvrite inimõigused. 31 Eestkoste, külastamisõigused ja turvalisus 4 Meetmeid, et julgustada ük liikmeid, eriti mehi ja poisse, aktiivselt osalema kõigi käesoleva konvents 1 et laste eestkoste- ja külastusõiguste kindlaksmääramisel arvestatakse konventsiooni kohaldamisalasse kohaldamisalasse kuuluvate vägivalla vormide ärahoidmisel. kuuluva vv juhtumitega.
Etnoloogia ja kultuurantropoloogia 1. loeng Arvestus: mõisted (50%) + 2 esseed (50%) Etnoloogia ja antropoloogia seisukohalt hõlmab kultuur kõiki inimtegevuse valdkondi. Etnoloogiline pool oluline uurida talurahva elu; rahvust üldiselt. (Tuleb sellest, et rahvaste esindajad hakkasid uurima oma külaelanikkonda; tekkis seoses linnade kujunemisega. Mõisteti, et kultuur on ka talupoegade elu uurimine; põhjendab rahvuse loomist.) Antropoloogiline distsipliin: 1) Kujunes läbi kolonialismi, praktiline vajadus koguda andmeid koloonia elanike kohta, et koloonia haldamine oleks hõlpsam. 2) Tuleb läbi kristliku misjoni, et põliselanikke ristiusku pöörata, selleks tuli tunda põlisrahvaste usku, elu teadmine, et rahvaid paremini allutada. Tänapäeval puhtakadeemiline huvi või tuua kasu uuritavatele rahvastele (antropoloogia puhul). Etnoloogia ei ole samuti enam seotud vaid rahvusluse põhjendamisega, vaid pigem avastuste tegemisega. Tänapäeval uuritakse pigem väikseid kul
Avinurme Keskkool 8.klass Perevägivallast Mariliis Oja Avinurme 2008 Sisukord 1 Sissejuhatus....................................................................................................................................3 Füüsiline ja vaimne vägivald..........................................................................................................5 Perevägivalla levimus.....................................................................................................................7 Diagnoosimine, sümptomid ja tagajärjed.......................................................................................8 Taustategurid..................................................................................................................................19 Ravi ja ennetamine.........................................................................................................................20 Seksuaalne vää
antropoloogid, nt Herskovits, kes leidis et see ei saa nii olla, majandust suunavad laiema haaradega protsessid, olud ja tingimused, millele üksikisik kohandus. Majandus keerleb: inimesed peavad lahendama küsimuse, kuidas kasutada piiratud vahendeid, nt aeg ja raha ja tööjõud selleks et saada mingi produkt või tulemus. Tulemuseks võib olla kasum, prestiiž või õnn. 30ndatel eraldi mõttesuund hakkan etno raames kujunema. Varem majandust eraldi üldse ei võetud ette, nüüd hakkab tekkima spetsiifiline majanduslik huvi. Pärast sissejuhatavaid arutlusi 50ndatel jõudis maj.anto nii kaugele, et kujunes kaks koolkonda: 1) Formalistid – üldiste majandusseaduste pooldajad(kasumiprintsiip). Arvasid et lääne majandusseadused on universaalsed. Pole vahet, mis ühiskonnas ta on, ta on ikka majandus. See kehtib ka mittelääne ühiskondades. Põhiline universaalne nähtus on kasumiprintsiip, kõikides ühiskondades elatusvahendeid kasumisaamise eesmärgil
SISSEJUHATUS........................................................................................................................2 1.TRADITSIOONILINE ABIELU............................................................................................4 Abielu definitsioon.................................................................................................................4 1.1 Abielu reguleerimine Eestis perekonnaseaduse kaudu.....................................................4 1.2 Abiellumise ajalugu Eestis...............................................................................................5 1.3 Abielu traditsioonid ja pulmatavad Eestis........................................................................7 1.4 Abielutüübid...................................................................................................................10 1.5 Hoiakud abielu suhtes...............................................................................
Ometi on füüsilisel lähedusel oma piirid, mida nendes olukordades aktsepteerime. 3.1.3 Isiklik tsoon: alates umbes 45 cm kuni ligikaudu 1,2 m Intiimtsoonist väljaspool laiub meie isiklik tsoon. See on vahemaa, mis meid mugavalt lahutab meie tuttavatest inimestest, nagu kolleegidest, sõpradest pubis ja tuttavatest mitteametlikel üritustel. Selles kauguses saame teiste inimeste sisemises ja välimises tsoonis kergesti ajutiselt sisse ja välja liikuda, kui saame selleks vaikiva loa. Võime teha seda mõne naljatleva puudutuse, julgustava patsutuse või tervitusmusiga. Sõprade vahel on niisugune liikumine intiimsemasse tsooni tavaliselt mugav ja vastuvõetav. Ent pange tähele seda, kuidas inimesed reageerivad, kui rühma võetakse vastu võõras. Dünaamika muutub peaaegu vältimatult, isiklik tsoon avaneb väljapoole, et uut inimest mahutada. Kui inimene ei ole tuntud, toimub tõenäoliselt mingis vormis tutvustamine ja tervitamine
elu siht." (Trofimov) · "On ju täiesti selge, selleks et õiget moodi elama hakata, on tarvis enne lunastada minevik, teha sellele lõpp, kuid lunastada saab teda ainult kannatustega, ainult tavatu lakkamatu tööga." (Trofimov) 4) Probleemid: · Priiskav eluviis (näiteks balli korraldamine, kuigi tegelikult on kitsas käes). · Raskuste eitamine (usutakse, et võlvad kaovad iseenesest, mitte kuidagi kaasa aitamata). 5) Seosed tänapäevaga Kuna Tsehhov pigem naeruvääristas raamatutegelasi, siis ei usu ma, et selliseid inimesi, kes suures kitsikuses priiskaksid, olemas on. Seega pole neid ilmselt ka tänapäeval. Kuigi selliseid inimesi, kes pettuse ohvriks langevad, nagu Ravenskaja on kindlasti palju. Tänapäeval on lihtsam naiivseid inimesi tüssata, sest inimmõistus on edasi arenenud, mistõttu on lihtsam pettusi korda saata. Uue arvutiprogrammi kirjutamine ei nõua enam erilist geniaalsust. 6) Kavapunktid: 1
elu siht." (Trofimov) "On ju täiesti selge, selleks et õiget moodi elama hakata, on tarvis enne lunastada minevik, teha sellele lõpp, kuid lunastada saab teda ainult kannatustega, ainult tavatu lakkamatu tööga." (Trofimov) 4) Probleemid: Priiskav eluviis (näiteks balli korraldamine, kuigi tegelikult on kitsas käes). Raskuste eitamine (usutakse, et võlvad kaovad iseenesest, mitte kuidagi kaasa aitamata). 5) Seosed tänapäevaga Kuna Tsehhov pigem naeruvääristas raamatutegelasi, siis ei usu ma, et selliseid inimesi, kes suures kitsikuses priiskaksid, olemas on. Seega pole neid ilmselt ka tänapäeval. Kuigi selliseid inimesi, kes pettuse ohvriks langevad, nagu Ravenskaja on kindlasti palju. Tänapäeval on lihtsam naiivseid inimesi tüssata, sest inimmõistus on edasi arenenud, mistõttu on lihtsam pettusi korda saata. Uue arvutiprogrammi kirjutamine ei nõua enam erilist geniaalsust. 6) Kavapunktid: 1
Tallinna Ülikool SA REC Estonia Transport, keskkond ja elukvaliteet Tallinnas Monitooringusüsteemi väljatöötamine Sotsioloogiline uurimus TALLINN 2007 SISUKORD Transport, keskkond ja elukvaliteet Tallinnas............................................................... 1 SISSEJUHATUS........................................................................................................... 3 LIIKLUSOHUTUS JA HÄIRITUS ............................................................................ 11 AKEN 1: 9 nõuannet pealinnas ellu jääda soovivale jalakäijale. Janar Filippov. Eesti Ekspress, (18.04.2003) ................................................................................................ 14 AKEN 2: Sõidutee ületamine. Teele Kitsing. (2005).................................................. 18 AKEN 3: Autojuhtidele iseloomulikud tunnused ja käitumine reguleerimata ülekäiguradadel. Jana Põldver. (2005
I Loeng 1. Mis on sotsioloogia? Kes on sotsioloog? Sotsioloogi roll uhiskonnas. Eestis suhteliselt uus teadus, kuna NL päevil kontrollis riigivõim tugevalt seda, mis seondus tegeliku olukorra kirjeldamisega. Kui ei taheta kriitikat ühiskonnale, ei taheta ka sotsioloogiat. Üldjuhul seostatakse sotsioloogi statistiku ja andmete kogujana. Tegelikult on sotsioloog siiski midagi enamat. Andmete kogumist võib nimetada statistikaks, andemete tõlgendamist ja konteksti panemist aga sotsioloogiaks. Andmete kogumine ilma neid seletamata, tõlgendamata, ei ole sotsioloogia. Sotsioloogi peamiseks ülesandeks ongi erinevate ühiskonnanähtuste kirjeldamine ja põhjendamine. Sotsioloogi nö. kutsehaiguseks suhtumine, et ,,asjad ei ole nii, nagu nad paistavad". Põnev ei ole mitte ainult erilise, tundmatu situatsiooni või nähtuse kirjeldamine, seletamine, vaid ka täiseti tavalise, näiliselt argise sotsiaalse keskkonna anal�
peaks selle rolli täitma). Sisuliselt puudub rolli otstarve. Püüdes täita otstarbetut tolli, segab selline rollitäitja perekonnas teiste pereliikmete rollikäitumist. Määratlemata roll - rollitäitjal puudub rollikujutlus. Lastekodus kasvanu ei suuda sageli täita pereliikme rolli, sest tal puuduvad vastavad eeskujud ja kogemused. Halvasti normitud rollid - rollitäitjal ja rolliootajal ei ole selgeid reegleid, milline peaks olema rollikäitumine Taunitud rollid - rollid, millele ühiskond on kinnistanud negatiivse märgi. Selliseid rolle (luuser, alkohoolik) ei vali rollitäitja vabatahtlikult Häbimärgistatud rollid - veidrikud, "linnukesega" Autsaiderid - ei soovi kuuluda teatud kooslusesse, käituda selle koosluse normide kohaselt. Vabalt valitud roll. Kallaletungijad - selle rolli normiks on normide rikkumine Hälbinud rollid - seotud teiste ootustele vastupidise käitumisega : piilujad,
Niisugust elu nagu siis ei tule enam kunagi. Laps on ja jääb teie elu keskmesse. Kujutlege, millist elu te tahaksite elada koos partneri ja lapsega, st muutunud asjaoludel. Püüdke jõuda selgusele, millest tunnete oma kooselus eriti puudust. Võtke korraga käsile ainult üks asi, teatades elukaaslasele:" kui ma oma elule mõtlen, siis tunnen antud hetkel kõige suuremat puudust..". Paluge, et ka teie elukaaslane väljendaks oma hoolimist samamoodi, st ärge koormake teda üle paljude väikeste nõudmistega. Jõudke selgusele, millised inimesed on aja joksul teile liiga kaugeks jäänud ja kellest te eriti puudust tunnete. Valige välja, kellega tahaksite suhteid üles soojendada. Või leidke keegi, kes vastaks teie vajadustele. Andke partnerile pärast kriitilist olukorda teada, kuidas te end tundsite ning millised on teie nõudmised teistele inimestele
või lasta näole vajuda, ka oli sel ühe kõrva peale langev lapakas. Soovi korral sai 17 kübarat ümber kaela kinnituva paelaga lasta seljale vajuda. Pidulikel puhkudel kinnitati kübara külge erksavärvilisi linte. Etruskid. Üheaegselt Mükeene paleede murenemisega hakkasid Etruuria, preguse Toscana aladel tekkima mägilinnad. Kuigi etruski kultuuril oli tohutu tähtsus Rooma riigi poliitilisele ja usuelule, pole arheoloogid senini suutnud jõuda lõplikule selgusele etruskide päritolu kohta. Kindel on vaid see et nad tulid kusagilt mujalt. Etruskide ühiskond oli väga erilaadne ega sarnanenud ei Kreeka ega VäikeAasia omaga. Naiste riietus: Etruskid järgisid Kreeka rõivamoodi, nende moed muutusid koos aegadega nagu Kreekaski
või lasta näole vajuda, ka oli sel ühe kõrva peale langev lapakas. Soovi korral sai 17 kübarat ümber kaela kinnituva paelaga lasta seljale vajuda. Pidulikel puhkudel kinnitati kübara külge erksavärvilisi linte. Etruskid. Üheaegselt Mükeene paleede murenemisega hakkasid Etruuria, preguse Toscana aladel tekkima mägilinnad. Kuigi etruski kultuuril oli tohutu tähtsus Rooma riigi poliitilisele ja usuelule, pole arheoloogid senini suutnud jõuda lõplikule selgusele etruskide päritolu kohta. Kindel on vaid see et nad tulid kusagilt mujalt. Etruskide ühiskond oli väga erilaadne ega sarnanenud ei Kreeka ega VäikeAasia omaga. Naiste riietus: Etruskid järgisid Kreeka rõivamoodi, nende moed muutusid koos aegadega nagu Kreekaski
eneseteadlikkusega. Ei võta arvesse lähedasi inimesi. Kategooriad on selged ja ajas stabiilsed. Kui inimese mina-kontseptsioon on ebaselge, siis on konflikt, vastandlikud uskumused endast, enesehinnang langenud, kõrge neurootilisus, madal eneseteadlikkus. Inimene otsstab üksi ja eri arvesta teisi. Mina- kontseptsioon mina arengus. Mina kontseptsiooni areng kahes aspektsis: 1) eksistentsiaalne mina- tunne, et ollakse teistest eraldi (tekib 2-3 aastasel lapsel); pärast seda hakkab tekkima mina mitmetahulisus. Hakkavad tekkima kategooriad, püsivus ajas ja ruumis ehk ei asi ja inimene ei kao, kui seda ei näe hetkel. Imikuiga. 2) kategoriaalne mina- esialgu on kategooriad isoleeritud. Hiljem saab neist tervik. Laps vanuses 2-3 a kategoriseerib ka soo ja vanuse terminites (pole omavahel seotud). Nt algul on hea või halb laps, pärast on hea või halb tüdruk või poiss. lapse- ja noorikuiga (kategoriaalne, sisemine ja psühholoogiline).
‘ Tartu Ulikool ‘ Etnoloogia Uldkursus Konspekt tundmatu tudengi laualt Tartu 1999 Sissejuhatus Lugu Konspekti koostamisel on arvestatud põhistruktuuri osas Ajaloo esimesel kursusel loe- tava sissejuhatava teema ”Etnoloogia üldkursus” kavaga. Antud on etnoloogia üldine sissejuhatus ja teaduse erinevad nimetused Euroopas ning Ameerikas. Räägitakse pea- mistest teoreetilistest ja metodoloogilistest suundumustest. Konspekti põhiosa keskendub erinevatele ainevaldadele, millega etnoloogid tegele- vad. Lõpuks antakse lühiülevaade maailma kultuuridest, käsitledes näidetena tänapäeva eelindustriaalsetest kultuuridest põhjalikumalt Vanuatu (Melaneesia) ja Mehhiko ”in- diaanlaste” kultuure. Õigused ja kohustused Te võite seda teksti vabalt trükkida ja muuta. Te võite seda levitada, kui sõber vajab — või levitamata jätta. See on iga inemise vaba voli ja südametunnistus. Keegi ei vastuta selle eest
järg oli parem. Ka sellest et naised ei pidanud töötama vaid võisid kodus olla. Noored, kes seal kasvasid olid sunnitud leppima tuima ja igava eluga. Kodu roll muutus oluliseks kasvamisprotsessis. Järjest enam hakati küsima, mis kodudes toimub. Märgati, et kasvav põlvkond eriti noorte meeste põlvkond oli emade mõju all. „Lendas üle käopesa“ Jack Nicholson satub vaimuhaiglasse, läheb varjule seaduse eest, et mitte kanda karistust oma tempude eest. Kohtub haiglas ülemõega, kellega on konflikt, mis näitab, kuidas ülemõe loogika toimib. Seal on teatud režiim, peab võtma ravimeid. Mehele ei saa teha erandeid. Mees hakkab nägema oma kaaslaste seas, et tegemist on naise koduse surve, mentaalse vägivalla ohvritega. Kogu ameerika on täis selliseid naisetüüpe. Naise roll kultuuris on liiga suur. Meeste roll peaks tõusma uue põlvkonnaga. Naise kuju justkui piirab põlvkonda. „Psycho“ emal ja pojal on eriline lähedus
o Proaktiivsed ehk tegutseja Nn etteennustatavad üritavad võimalikult kiiresti rünnata, tegutsevad tihti agressiivselt Sobivad stabiilsed keskkonnatingimused (etteennustamiseks vajalik) Väike paindlikkus (öö ja päeva tsükli vahetajatel kulub nädal aega kohanemiseks) Julge, aktiivne ,,kull" o Reaktiivsed ehk jälgija Jälgijad vaatavad mis toimus, seejärel reageerivad vastavalt sündmustele Sobivad muutuvad tingimused (stabiilsetes jäävad hiljaks) Suur paindlikkus (kohanesid kiiresti öö ja päeva muutusega) Tagasihoidlik, passiivne ,,tuvi" · Kuidas uuritakse o Agressiivsus sisstungija vastu (reageerimiseks kuluv aeg) o Kaitsev kaevamine (kuidas loom enda kaitsmise toime tuleb) need kes hulka
.........................................54 SISSEJUHATUS Inimese välimust on hinnatud läbi aegade erinevalt. Väljanägemise aluseks on erinevatel ajastustutel kehtivad moraalinormid, väärtushinnangud, mood, maitse ja kired. Iluideaali kehastuseks on olnud alati naine. Antud uurimistöö teemaks on naiskliendi tarbimisharjumuste muutused rõiva- ja ilutoodete kategoorias. Uurimisobjekt on: Eesti naiste ostuharjumused, eelistused ja sagedus ilutoodete ja teenuste tarbimisel. Võrreldes 20. sajandiga analüüsitakse lõputöö käigus rõivastumisstiili, jumestusharjumuste ning soengute trende Tänapäevase käsitluste kohaselt ei tähenda tarbimine pelgalt praktiliste vajaduste rahuldamist, vaid sellel on ka sügavam sotsiokultuuriline tähendus. Tarbimisest on tänaseks saanud vahend – lisaks toodete ja teenuste valimisele on see teguviis oma elustiili, identiteedi ja sotsiaalmajandusliku staatuse presenteerimiseks ning võimalus suhete loomisteks (Kjeldgaard 2003: 291)
1907 1911 elas Tartus, kus ta andis eratunde ja käis ülikoolis meditsiiniloenguid kuulamas. Gailitit huvitas psühhiaatria. 1909 (18-aastane) oli trükis esimene novell - ,,Öö". Gailiti vennad elasid Riias ning 1911 läks ta ka ise sinna. Ta töötas ajalehes ja tegi koostööd erinevate Eesti ajakirjadega. I maailmasõja ajal oli Gailit sõjaajakirjanik. 1916 (25 aastat) oli rinne Riia lähedal ning Gailit kolis Tallinna. 1917 kohtub ta alustava Siuruga, mis ühendab kirjanikke, kunstnikke ja teisi. Gailit kohtub oma pikaajalise sõbra Visnapuuga. 1920 1922 (29 31 aastat) on ta Eesti Läti saatkonna kultuuriatasee. 1922 1924 reisib Euroopas. Euroopast saabudes elas Tartus ning oli seal vabakutseline. 1932 1934 oli Vanemuise direktor. Hiljem kolis jälle Tallinna ning oli vabakutseline kirjanik. 1944 põgenes Eestist ja jõudis Rootsi, Örebro linnakesse, kuhu ta on ka maetud. Gailit on üsna erandlik autor
püsimine (,,Maailm läheb jälle käest ära."), teiselt poolt aga raiskamise piiramine (nälg oli igapäevane). Seaduste muutus näitab üritamist kohaneda uute modernsete oludega, peamised kolm on linnastumine, klasside teke ja soorillide muutus selles. N 16-18 sajandi kauplemise ajal tekkis rohkem seadusi, mis kadusid alles kapitalsmi kinnistumisega: pidustuste seadused kadusid (süüa oli rohkem), riietusseadsed rohkenesid (staatuste asemel hakasid tekkima klassid, välimiste klassisümbolite säilitamine tähtsustus), protekstionistlik suund tarbimisele (merkantilistlik buillon ehk kulla sissevedu ja luksuse väljavedu oli soositav: N. Itaalia siidi ei tohtinud kanda). Modernismiaja ilmingud: prostituutide riietus ja kollane lipik (linna anonüümsuse ja ülerahvastatuse uued tingimused). Nais ja meesteenrite flirtimisvastased seadused 19 sajandi lõpus samuti vanemate kontrolli alt väljas noorte amoraalsuse vastu. Kunagised
Liisi ja Maret käisid paljudel pidudel, mis kuskil toimusid. Tihti oli nii et pereisa oli sellele vastu, kuid Mari mõtles koos tüdrukutega mingi vale välja ja nad saidki käia ringi ja lõbutseda. Mari hinge vaevas see küll et peab mehele valetama kuid laste õnn oli talle ka väga tähtis. Suvel ei saanud tüdrukud aita ka magama minna kuna Andres ei lubanud ja sellest ei saanud kuidagi kõrvale hiilida. Oru Joosepi ja Liisi vahel hakkas mingi keemia tekkima. Nad tahtsin koguaeg koos olla, kuid tänu sellele et pere koer Pollo ei sallinud poissi oli nende kokkusaamine õhtul suhteliselt raske. Halvaks asjaks oli ka see et Joosep oli ju Pearu laps. Selleks et noored koos saaks olla, kõrvaldasid nad Pollo. Osteti uus koer kuid ka teda ei suudetud ära meelitada ja too ei lasknud Joosepit üldse kodu lähedale. Õhtuti said Joosep ja Liisi kokku kui tüdruk sai kodust tulema. Teinekord aga juhtus et poiss pidi niisama ootama ja nad ei saanudki kokku