Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

19.sajandi alguse muusika (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Mis muutus klaverisaates?
  • Kuidas seotud kammerlauluga?
  • Kuidas seotud klaverimuusikaga?
  • Mille vastu oli huvi ja kust võeti ainestik?
  • Miks Pariis?
  • Miks oluline ooperižanrid?
  • Miks sõltus toodang� publikust?
  • Keskklassist või eluheidikud?
  • Keskklassist ning ka elu heidikud 12 Gioacchino Rossini Looming eriline?
  • Mis oluline Ooperižanrid?
  • Kelle tuntuim ooper on Hugenotid 15 Saksamaa Mis oli teisiti võrreldes Itaalia ja Prantsusmaaga?
  • Mis oluline Juhtmotiiv?

Lõik failist

Kordamine
19.sajandi alguse muusika

  • 19.sajandi muusikaajaloo periodiseerimine
    Keskaeg 5.-13.sajand
    Renessanss 14.-16.sajand
    Barokk 17.-18. sajandi I pool
    1830-1890 Romantism
    Stiilide paljusus -20.sajand
    Romantism jaguneb veel: vara-,kõrg- ja hilisromantismiks.

  • Romantismi põhijooned
    Domineerivad väikevormid(laulud,klaveripalad,viiulipalad)
    Teoste programmilisus
    Peamiseks teemaks oli subjektiivne tunne(armastus,vihkamine,põlgus).
    Levinud loodusega seotud temaatika (torm,äike,tuul,mässav meri).
    Armastatakse müstikad( trollid ,vaimud, teispoolsus ).
  • 19.sajand muusikas-mida tuli uut?juhtivaim muusikažanr?Teoste temaatika/teemad? Heliloojad ?
    Kammermuusikas kujunesid välja klaverisaatega soololaulud ,mida hakkati kkondama tsüklitesse.Hakati kirjutama väikevorme klaverile.Sümfoonilises muusikas tekkkis sümfooniline poeem,lavamuusikas operett ja kujunesid välja klassikalise balleti traditsioonid.Populaarseks kujues programmiline muusika ,mis sai ainet kas ajaloosündmustest,kirjandusteostest või oli sündmustiku autoriks helilooja ise.Juhtivaim muusikažanr oli OOPER .Nagu kogu sajandit,läbis ka tolle aja ooperit huvi ajaloo,müstika,salapärase looduse ning inimtunnete ja inimest ümbritseva olustiku vastu.(Üks suurem uuendaja oli Wagner ).Muusikaliste väljendusvahendite kasutamine muutus julgemaks ja mitmekesisemaks.Taheti leiutada midagi uut.Harmoonias muutus see,et tulid kirevamad kooskõlad.Vaheldusrikkamaks muutus rütmika-ja tempode kastuamine.Erilist tähelepanu pöörati dünaamikale,mis pidi edasi andma kõiki inimese tundeid. Orkestrid muutusid suuremaks -pille tuli juurde.Tähtsaks muutus instrumendi täiuslik tehniline valdamine.19.sajandil tuli dirigendi mõiste-see , kes juhatab koori/ orkestrit .Ennem oli dirigent kooriruum.Heliloojad: Austria-Franz Schubert ;Saksamaa- Richard Wagner;Itaalia-Giuseppe Verdi ;Poola-Frederic Chopin ;Ungari- Ferenc Liszt;G. Rossini ;Johann Strauss II
  • Kammerlaul ehk Lied -Mida see tähendab?Oluline tunnusjoon ?Mis muutus klaverisaates?Olulisem nimi?
    Kammerlaul ehk lied on klaverisaatega soololaul .Tuli Saksamaalt.Laul ja klaverisaade on keerulised, emotsionaalsed ,laul ja klaver on omavahel põimitud .Klaver väljendas, mida laulja laulis.Laulud peegeldavad inimese emotsioone(haigused,armastus).Olulisem nimi on SCHUBERT,kes tõi ka kammerlaulu.
  • Franz Schubert – kuidas seotud kammerlauluga? Laulutsükkel? Nimeta üks teos?
    Schubert tõi kammerlaulu Saksamaalt.Ta hakkas laule koondama tsüklitesse-kogumik,mis koosneb erinevatest lugudest.Tuntumad teosed: ’’Ilus möldrineiu’’ ja ’’Talvine teekond ’’.
  • Klaverimuusika-mis on väikevorm ? Populaarsemad klaveriminiatuurid?Olulisemad esindajad?
    Väikevorm ehk klaveriminiatuur.Populaarsemad: Nokturn -öölaul; Ballaad -romantiline klaveriteos;Rapsoodia-vabas vormis,fantaasiarikas heliteos; valss .Olulisemad esindajad olid F.Chopin ja F.Liszt.
  • Frederik Chopin-mis maa helilooja?Kuidas seotud klaverimuusikaga? Pedaliseerimine ? Klassitsistlike ja romantiliste väljendusvahendite tasakaalustatus ?Loomingu põhiosa?Teoste temaatika?Nimeta üks teos?
    Chopin on Poola helilooja.19.sajandi olulisim klaverivirtuoos (mängija).Ta mõtles välja pedaliseerimise- pedaaliga akordide sidumine.Oli suurelt mõjutatud klassitsismist.Teostel peab olema vorm.Tekst ja muusika romantismist.Looming koosneb klaveriteostest.Klassistsism ja romantism põimitud. Klaveripala pidi väljendama tundeid.Chopin-Nocturne.
  • Ference Liszt-Mis maa helilooja?’’Rännuaastad’’? Etüüdid laval?’’Transtsendentsed etüüdid’’?Nimeta üks teos?
    Liszt oli Ungari helilooja.19.sajandi olulisim klaverivirtuoos(mängija).Kogumik ’’Rännuaastad’’.Kirjutas kontsertetüüde-keeruline.Tehniliselt väga raske,vähesed oskasid mängida.Tsüklinimi:Transtsendentsed etüüdid’’.
  • Romantiline ooper – Mille vastu oli huvi ja kust võeti ainestik? Ooperipealinn?Miks Pariis?
    Ainestik võeti antiikajaloost-ja mütoloogiast ning rüütlilegendidest,ent järjest enam pöörduti ajalooliste ja olustikuliste süžeede poole.Ooperipealinnaks oli Pariis,sest seal oli olemas raha,mis võimaldas-erinevalt enamikust Euroopa muusikateatritest-tuua välja kulukate dekoratsioonide,kostüümide ja keeruka lavatehnikaga etendusi.
  • Itaalia – Miks oluline? ooperižanrid? Miks sõltus „toodang“ publikust? Teosed üheks hooajaks?(Kastraadikultus).Peategelased keskklassist või eluheidikud?Esindajad?
    Itaalia on ooperi sünnimaa ,seal kujunes välja Itaalia ooper.Ooperižanrid olid koomiline ja tõsine ooper.Ooper loodi üheks korraks,ei lavastatud uuesti.19.sajandil lõppes kastraadikultus,oluliseks said naislauljad.Esindajad olid Rossini,Giuseppe Verdi ja Gioacchino -Kirjutasid teoseid tasemel lauljatele.Sajandi keskel lisandus järjest rohkem peategelasi keskklassist ning ka elu heidikud.
  • Gioacchino Rossini – Looming eriline? Kuulsaim koomiline ooper? Eriline dünaamika?
    Looming ühendab endas nii klassikalise oooperi tunnusjooni kui ka romantismi suuri ideaale.Oli väga produktiivne helilooja.20 aastaga kirjutas ta 38 lavateost, millest 32 olid ooperid .Teised olid näidendid.Kuulsaim koomiline ooper oli ’’ Saville habemeajaja’’-’’Laimujutu aaria ’’.Dünaamikat märkis paljude tähtedega (ppppp....või fffffffff...).Hoogsad aktiivsed,rõõmsad ooperid.
  • Giuseppe Verdi – Orkestrikõla tasakaalustamata ? Nimeta 3 teost?
    Talle oli tähtis kaunis meloodia ,mis andis edasi situatsioone. Harmoonia oli kohmakas sest orkestris polnud pillid balansis.Teosed: ’’Obreto’’ I loomeperiood ;’’Maskiball’’ II loomeperiood;’’Othello’’ III loomeperiood.
  • Prantsusmaa – Mis oluline? Ooperižanrid? Giocome Meyerbeer?
    Grand Opera -kõige tähtsam,suur ooper,5 vaatust ,lauljad, koorid ,balletistseenid.Pariisis oli ka koomiline ooper.19.sajandi esimesel poole Prantsuse grand opera väljapaistvamaks heliloojaks oli Giacomo Meyerbeer, kelle tuntuim ooper on ’’Hugenotid’’.
  • Saksamaa – Mis oli teisiti võrreldes Itaalia ja Prantsusmaaga? Esimene romantiline Saksa ooper?Olulised nimed?
    Prantsuse ja Itaalia ooperiga võrreldes oli Saksamaa ooperielu halvas seisukorras,kuna sakslastel polnud piisvalt häid ooperisoliste ning lavastamiseks algupäraseid oopereid(tõlgiti Itaalia ja Prantsusmaa oopereid).Esimeseks romantiliseks Saksa ooperiks peeatakse E.T.A Hoffmann-’’Undine’’.Olulised nimed: Carl Maria von Weber ,E.T.A Hoffmann,Richard Wagner.
  • Richard Wagner – Mis oluline? Juhtmotiiv? „ Nibelungi sõrmus “? Harmoonia?
    On kõige rohkem mõjutanud 19.sajandi ooperiteatrit.Oli väga vastuoluline maailmavaadetelt.Võttis kasutusele juhtmotiivi-tegelast iseloomustav lühike sissejuhatus.Suurteos ’’Nibelungi sõrmus’’-see koosnes 4-st ooperist,seal on ’’Reini kuld ’’,’’Valküür’’,’’Jumalate hukk’’ ja ’’ Siegfried ’’.Kestis kokku 19 h või 24 h.Kõige pikem ooper.Harmoonias oli tähtis tämbriline külg.Harmoonia oli kromaatiline ,hoiab pinget. Lõputu mdeloodia,tekkis pidevast moduleerimisest.Moduleerimine-ühest helistikust teise minek.
  • Operett – Tunnused? (Kõnetekst – retsitatiiv , tantsud)
    Tekkis 19.sajandil Prantsusmaal ooperi kõrvale.Eelkäijateks oli Prantsuse koomiline ooper.Operetis räägitakse-on rohkem meelelahutuslik.Kergesti meeldejäävad meloodiad,lõbusasisuline,kasutati kõneteksti.Kõnelaul-retsitatiiv,erladi muusikalõik.Oli seotud balletistseenidega aga polnud keerulist goreograafiat .Luljad tantsisid.
  • Prantsuse operett ja klassikalise Viini operett . Esindajad?
    Ooperižanris kujunes välja 2 žanri :
    I prantsuse operett-Arenes välja kankaan( kabaree ).esindaja Jacques Offenbach
    II klassikaline Viini operett-Esindaja on Johann Strauss II.
  • Johann Strauss II – Operetid ? Valsid? Valsside popurrii ehk ahelvalss ?
  • Kirjutas 500 valssi,tõi need operetitesse,polkad,tantsumuusika, ballett ,operett.Kirjutas kokku 16 operetti , millest tähtsamad on: ’’Öö Veneetsias’’,’’Nahkhiir’’,’’Viini veri ’’.Valssidel on meeldejääv meloodia,lihtne rütm .Üritati teha tema valssidest popuurid.Popurii nimeks sai ahelvalss.
  • Mõisted: kammerlaul, laulutsükkel, väikevorm, pedaliseerimine, etüüd , ooper, kastraatlaulja ,juhtmotiiv, libretist , libreto ,retsitatiiv,kankaan,ahelvalss,operett
    Kammerlaul ehk lied-klaverisaatega soololaul;laulutsükkel-temaatiliselt või mõne muu tunnuse põhjal kokku kuuluvate teoste seeria.;väikevorm-laul,klaveripala,viiulipala;pedaliseerimine-pedaaliga akordide ühendamine;etüüd-tehnika harjutamiseks mõeldud lühiapala sooloinstrumendile;ooper-muusikaline lavateos ,milles on ühendatud laulmine ,instrumentaalmuusika,näite-,tantsu-ja kujutav kunst ;kastraatlaulja-kunstlikult sälilitatud kõrge poisihääl täiskasvanud meeslauljal;juhtmotiiv-tegelast iseloomustav lühike sissejuhatus;libreto-ooperi või mõne muu suurema vokaalhelitöö tekst;libretist-ooperiteksti kirjutaja;retsitatiiv-kõnelaul,kõnemeloodiat jäljendav laulmine;kankaan-kabaree tants;ahelvalss-mitmest valsist kokku pandud popurii;operett-lavamuusika meelelahutuslik žanr
  • 19 sajandi alguse muusika #1 19 sajandi alguse muusika #2 19 sajandi alguse muusika #3
    Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
    Leheküljed ~ 3 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2015-06-05 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 18 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor Marelle Meritee Õppematerjali autor
    11.klassi muusikaajaloo esimeste teemade põhjalik kokkuvõte küsimuste ja vastuste abil.

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    6
    docx

    Romantism muusikas

    Soololaul ehk kammerlaul – Franz Schubert – schubertiaadid – koosviibimised muusika, kirjandusega. Lähtus enamasti klassikalistest vormidest. Lõi 9 sümfooniat, kuulsaim 'Lõpetamata sümfoonia' (I romantiline sümfoonia), laule, klaverisaateid (keerukad partiid), laulutsükleid 'Ilus möldrineiu', kammermuusikat. Instrumentaalsed väikevormid Eeldused: Kõrge haritus kodanluseklassis, kodus musitseerimine, fortepiano arendamine, klaver kui sooloinstrument, salongimuusika, virtuoosikultuse teke Uuendused: muusikasse ilmub uus poeetiline ja emotsionaalne tasand, pikenesid

    Muusikaajalugu
    thumbnail
    8
    docx

    Romantism, Operett , Võimas Rühm. Programmiline muusika

    I kontrolltöö: romantism - ajastu ja muusika iseloomustus; uued jooned muusikas; programmiline muusika, muusikazanrid; Schubert; Liszt; Chopin; Brahms. II kontrolltöö: 1.G.Verdi 2.R.Wagner.3.Operett 4.Ooperi ja opereti võrdlus 5. Nimeta opereti heliloojaid ja operette. Kontrolltöö:1.Kes ja mis teosega pani aluse vene rahvuslikule muusikale? 2.Mis nime kandis kuulus vene heliloojate rühmitus 19.saj? 3.Nim. 2 heliloojat sellest rühmitusest. 4.P.Tsaikovski 5.E.Grieg 6.J.Sibelius Romantism : Valitses 19 saj. Romantism on viimane terviklik ja ühtsete tunnustega stiiliperiood läänekultuuris

    Muusika
    thumbnail
    6
    docx

    Romantismiaja muusika 19. sajand

    K: Liszt Armuunelmad Muusikaline vorm muutub vabamaks ­ vaba jutustuse ilme, fantaasia ei mahu täpsetesse raamidesse Harmoonia edastab erilisi tundeid ­ hingevalu, salapära, põnevust Kõlavärvidel on eriline tähtsus ­ sümfooniaorkestrisse tuuakse juurde uusi pille (tuuba,harf,löökpille,suurendatakse vaskpuhkpillide osakaalu), suurendatakse tunduvalt orkestri koosseisu ­ neljane koosseis (igat puhkpilli 4 ja ka keelpille poole rohkem) Luuakse nn programmilist instrumentaalmuusikat ­ muusika kirjeldab midagi muusikavälist, elulist. Muusikal võib olla arenev sündmustik, ta võib olla seotud kirjandusteose süzeega Luuakse uus muusikateose liik ­ sümfooniline poeem ­ mahukas üheosaline poeetiline programmiline teos (pealkirjastatud) sümfooniaorkestrile, tavaliselt sügavmõtteline. Eelmiste sajandite armastatumaks tantsukarakteriks oli menuett, siis 19.saj tantsuks saab valss. Nagu

    Muusika
    thumbnail
    22
    doc

    Muusikaelu ja ooper 19. sajandil. 19. sajandi üldiseloomustus

    3. Eelnevast järgmine vastuolu: reaalsus - irreaalsus (fantaasiamaailm); reaalsus ­ ideaal, idealism Irreaalsus võib kunstnikule muutuda tõelisemaks kui reaalsus (Schumann ja Davidsbund e. Taaveti Liit, ka Berlioz). Kunstnik püüdleb ideaali poole, mis on kättesaamatu. Seetõttu kunstitunnetus sageli traagiline. Mina-väljendus, subjektiivsus. Caspar David Friedrich: "Maali seda, mida näed enese sees, mitte seda, mida näed enese ees." 4. Vt. p. 2 - ka muusika muutub kaubaks: kontserdiinstitutsioon, klaverivabrikud, kirjastused, meelelahutusmuusika (tekkivat lõhet nn. kerge ja tõsise muusika vahel võib märgata 19. sajandi keskel) Ühiskond ja kunst (muusika): 1. Kunsti ja kunstniku küsitav turuväärtus ­ aga samal ajal kunstniku kummardamine, geeniusekultus. Eriti hinnatud rändvirtuoosid. Heliloomingu seisukohalt on geeniusekultus seotud ka originaalsusetaotlusega. 2. vastuolu mass - isiksus, individuaalsuse rõhutamine.

    Muusika ajalugu
    thumbnail
    9
    doc

    Romantismi tunnused, muusikažanrid, heliloojad

    ROMANTISM I · 19.sajand-20.sajand · 19.sajandi kunstisuund, mis sai alguse kirjandusest. · Levis edasi kirjutatavasse kunsti ja muusikasse. · 19.sajandil sai ,,romantiline" tähenduse tundeline. · Romantilise mõtte tekkepõhjuseks oli pettumine Prantsuse revulutsiooniks. · Kunst sai väljapääsuks argielust ning huvi kultuuri vastu oli väga suur. · Ühiskond rõhutas üksikisikut nagu ei iial varem. · Sümpaatia rõhutute vastu, huvi lihtrahva ja laste vastu. · Usk inimesse ja tema saatusesse on seotud just selle ajastuga.

    Muusika
    thumbnail
    29
    doc

    Muusikaajalugu

    Barokkmuusika iseloomustus: tasakaalustatud, pingeline, lihtsad viisid, rohked kaunistused, virtuoosne kunst, monodia, teatraalsus, pateetika, kunstide süntees. Eristuvad: ooperistiil, kirikustiil, kammerstiil ja segastiil. Barokiajastu ajalised piirid: 1)1580-1630:vanane periood, uute väljendusvahendite ja vormide tekkimine; 2)1630--1680:keskmine periood, piirkonniti erinevate stiilide väljakujunemine; 3)1680-1740:hiline periood, ajastu zanride kõrgaeg; Barokkstiil on alguse saanud Itaaliast. Tulid esiplaanile salongid, muusika õhtud. Tuli monoodia-stiil, mis väljendub ühehäälselt. 17.saj. saab eristada kolme stiili, mis võivad ka omavahel seguneda. Vana ehk kiriklik stiil jätkas pisut vabamal kujul Rooma koolkonna polüfoonilist kirjaviisi. Kammerstiil hõlmas sooloaariaid ja duette Teatraalne stiil oli kõige uudsem ja julgem; tundeline, kirglik väljenduslaad, mis kujunes varases ooperis, ent võeti kohe üle ka kirikumuusikas.

    Muusikaajalugu
    thumbnail
    50
    docx

    MUUSIKAAJALUGU konspekt gümnaasium

    Etappe on kokku 6. 1. Neuma- märk, millega pandi kirja helisid 2. Noodijooned- punane ja roheline joon, do ja fa 3. Iga noodi jaoks võeti kasutusele eraldi joon, võis olla kuni 10 joont 4. 11. Sajand Guido Arezzost, võtab kasutusele 4 joont ja joonevahed, erinevatel helidel silpnimetused 5. 12. Sajand kasutusele võetakse kandilised noodipead, kvadraatneuma 6. 13. Sajand Franco Kölnist, rütmisüsteem, mis on aluseks tänapäeva noodivältustele Ilmalik muusika Goljaarid - inimesed, tänu kellele me ilmalikust muusikast üldse midagi teame. 11-13 sajand rüütli kultuuri kuldaeg Rüütli laulikud Lõuna-Prantsusmaal trubaduurid Bernart de Ventadorn Põhja-Prantsusmaal truväär Adam de la Halle Saksamaal minnesingerid ehk lembelaulikud Walter von der Vogelweide Algselt pidi rüütli laulik olema seisuselt rüütel, hiljem asi muutus. Rüütli laulikud võisid olla ka naised

    Muusika ajalugu
    thumbnail
    32
    docx

    Muusika ajalugu 11. klassi kokkuvõttev konspekt

    1792 uuesti viini, tahtis et hadyn hakkaks õpetajaks, aga ta oli liiga vana. Peale seda sai ta muusika õpetajaks koolides. Varsti hakkas kaduma tal kõrvakuulmine. Seetõttu loobus ta oma õpetaja tööst ja muust. Aga kõige suuremad tööd tegi ta kurdina. Ta suhtles läbi kõnevihikute teiste inimestega. Kasvatas ülesse oma vennapoja, ta et abiellunud kunagi. Tema muusiika on kõvasti mõjutatud prantsuse revolutsioonist. Teosed: 1. Orkesrti muusika a. 9 sünfooniat (kõige tuntum on nr.5 ,,saatuse sünfoonia") 2. Kammermuusika a. Klaveri sonaadid (32) a.i. Pateetiline a.ii. Appassoinata a.iii. Kuupaiste sonaat 3. Ooper a. 1 ooper (Fidelio) Rahvuslik ärkamisaeg Näited: · Nt. Kreutzwald · Puskin ­ Boris Godumov · Hugo ­ ,,Jumalaema kirik Pariisis" · Dumas ­ ,,musketärid" · Omased on hästi tugevad emotsioonid 19

    Muusika ajalugu




    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun