vastupidavusele, nad sobiks väga hästi kokku. Sõnaühend kaks kanget viitab sellele, et nii mees kui ka masin koos oleksid just õige kooslus. Mõlemad piisavalt vastupidavad, jõulised ja maskuliinsed. Anne, 2009. aasta 4. väljaanne, Dove'i sokolaadi reklaam See reklaam võib olla suunatud nii meestele kui ka naistele. Reklaami pildil on kujutatud noort ja kaunist naisterahvast, kes on justkui sokolaadist tehtud kleidis. Ta võib olla kujutatud ideaaliks naisele, kui sihtgrupp oleks naised. Samas võib olla tegemist ka peibutisega, kes kutsub mehi ostma seda toodet. Väärtuste poole pealt mainiks kindlasti ära emotsionaalse kogemuse ning intiimsuse. Minu hetk. Mina- vorm lubab lugejal reklaamis esitletud isikuga samastuda. Olla sokolaadi siidise naudingu kütkes ning leida aega vaid enda jaoks. Siid oleks ilu ja harmoonia sümboliks. Uus annaks justkui mõista, et keegi teine pole varem sedamaitseelamust veel kogenud, luuakse isikupära.
,,Üks asi on teadmine, teine asi on tegemine." Ainult teadmisest pole eriti kasu, kui neid ei rakendata. Seda, kas ja kui palju me ka reaalselt enda võimeid rakendame, sõltub meie suhtumisest. Öeldakse, et müügitöös määrab inimese edukuse 80% tema suhtumine ja 20% tema oskused ja teadmised. Muidugi ei taha ma öelda, et tooteteadlikus ja tehnilised oskused ei oleks olulised. Lihtsalt pole neist suurt kasu, kui sa ei kasuta nende rakendamiseks oma suhtumist. ,,Enne, kui inimene saab ära osta toote, peab ta ära ostma müügimehe." Ostmine toimub sageli alateadlikel põhjustel ja emotsionaalsel tasandil. Kindlasti tekitab emotsioone ka inimene, keda klient tootega seostab inimene, kes seda toodet esitleb. Väga tihti ostetakse suures osas seetõttu, et müügiinimene tekitab hea emotsiooni, mis kandub üle tootele. 2 Millised omadused peavad olema heal müügiinimesel? Siirus
Kirjandi kirjutamise meelespea PEALKIRI väljendab mingit mõtet, mida tuleb kirjandis kaitsta või tõestada. Sinu enda seisukoht peaks pealkirja ideega kokku langema ja sul peaks selle teemaga seoses üht-teist öelda olema. NB! Ei tohi koosneda ühest sõnast! nt „Raamatud“ Ei tohi lähtuda mingist üksikust tekstiosast Ei tohi olla lihtsalt mingid tekstiga seotud sõnad nt „Raamatute kirjutamisest“ Pealkiri peab olema ühtaegu atraktiivne ja informatiivne – köitma lugeja tähelepanu. Järgnevalt on loetletud mõned juhised hea pealkirja kirjutamis
jne). * Ühilda tegusõna ja käändsõna ainsus ja mitmus (perekond soovib, mitte perekond soovivad jne). * Sõnajärjestus, kõrvallause asukoht olgu paigas täpselt vastava sõna järel, eristatud komadega. * Ebatäpne asesõna kasutamine (ta kes, kui juttu on olnud mitmest, me kes, kui pole eelnevalt täpsustatud) * Sõnatüvede, sõnade, väljendite kordused lause, lõigu piires. Otsi sünonüüme, asenda igal võimalusel! * Liiga pikad, lohisevad, selgusetud laused (muuda mustandis kaheks-kolmeks selgeks lauseks) või liiga lühikesed, ühetaolised laused. * Lausetes sisalduvad ebaolulised, tähendust mittekandvad sõnad ja väljendid (siis, kui, nagu, oma jne). Võta lausetest kõik sellised välja. * Poolikud, ebaterviklikud laused (jälgi öeldist). * Liigne üldsõnalisus (Kõik teevad, mitte keegi ei tee, mitte kuskil mitte kunagi ei toimu, alati ja igal pool, siis hakkasime minema).
) põhieesmärgist toota kasumit. Teenindaja roll on hoiakute kogum, mis luuakse teenindaja eesmärgi täitmiseks kliendirahulolu saavutamiseks tuues firmale kasumit. Teenindaja roll moodustub välimusest, käitumisest ja suhtumisest. Inimese MINA ja roll ei pruugi kokku minna. Teenindaja peab endale defineerima rollis olemisel on põhilised ülesanded: asine pool lahendada kliendi vajadused vastavalt võimalustele. inimlik pool väljendada positiivset suhtumist klienti olenemata asise poole võimalustest ja lahendustest. Iga roll domineerib rollisituatsioonis. Teenindussituatsioonis domineerib klienditeenindaja teenindaja roll kõigi tema teiste rollide üle elus. Igas rollis on meil erinevad kriteeriumid, mida soovime saavutada. Seda tajumaks täida järgnev tabel jaotades oma eesmärgid vastavalt erinevatele situatsioonidele eluvaldkondade järgi. Hea abikaasa (milline pead Hea lapsevanem Hea töötaja tööl
Tekstide ülesehitus Kirjutamine eeldab teadmisi, millest olulisemad on tekstide põhiliste struktuuriosade ja nende ülesannete ning teksti kirjutamisega seotud töövõtete tundmine. Pealkiri Pealkirjal on täita kindlad eesmärgid. Sellega saab: · anda lugejale teada teksti teemast, põhiideest, probleemist, tegelastest; · osutada sellele, mida kasulikku, uut või olulist lugeja tekstist leiab; · kujundada lugeja suhtumist, näiteks mingisse probleemi, nähtusse või inimesse; · anda hinnanguid; · äratada tähelepanu, uudishimu, huvi. Ülesehituselt võib pealkirjad jagada nelja rühma. 1) Pealkirjad, milles on esitatud teksti idee ehk peamõte (Õnn on iga inimese enda teha). 2) Pealkirjad, milles on kesksel kohal mõni tekstiga seotud sümbol, motiiv või detail (Tee õnneni). 3) Pealkirjad, milles on teema või probleem esitatud üldsõnaliselt (Õnnelik inimene).
Lugu peab olema elav ja inimkeskne. Uudise erinõuded on: uudise ideaaliks on täpsus(faktid ja keeleline täpsus); uudis on objektiivne; tekstistiil peab olema kooskõlas loo teemaga ja ühes võtmes. Hea keelekasutus nõuab alati redigeerimist. Hea keelekasutuse eeldus ja tingimus on alati hea reporteritöö. Võtted stiiliideaalide saavutamiseks: 1. Vali. Leia oluline materjal. 2. Lase faktidel rääkida. 3. Redigeeri, spontaanne tekst on ebaselge(ülearune maha, pikad laused pooleks, alusta põimlauseid pealausega). 4. Ole sõnadega ihne(tõmba täitesõnad ja puhttekstuaalsed maha). 5. Kasuta õiget sõna õiges kohas(kasuta tuntuid sõnu, otsene tähendus, väldi kujundeid, sünonüümide uputuse, klišeede ja stereotüüpide vältimine). 6. Kirjuta loomulikult. 7. Lugejal olgu kerge(lühikesed laused max 15 sõna, võimalikult palju isikuline tegumood, kasuta verbe öeldisena, lühikesed lõigud). 8
INIMKOMMUNIKATSIOON 1. Mis on inimkommunikatsioon? Inimkommunikatsioon ühise arusaamise loomine inimeste vahel. Siia kuuluvad ka sümbolid. 2. Miks on inimkommunikatsiooni õppimine vajalik? Inimkommunikatsiooni tähtsusele kuuluvad füüsiline heaolu, enesemääratlus ja tööalane kommunikatsioon. 3. Millised sõnumid on verbaalsed? Verbaalsed sõnumid on sõnadega kommunikatsioon. 4. Millised sõnumid on mitteverbaalsed? Mitteverbaalsed on sõnadeta või sõnadele lisaks. 5. Millised on võimalikud mürad inimkommunikatsiooni kanalites? Mürad inimkommunikatsiooni kanalites on kõik, mis moonutavad informatsiooni või segavad seda vastu võtmast. Võivad olla tehnilised ja semantilised.. 6. Mis vahe on kuulamisel ja kuulmisel? Kui sa kuuled inimest, siis sa kuuled lihtsalt tema kõne, aga kui sa kuulad inimest, siis sa pöörad tähelepanu ta jutule, kuuled ta jutu, saad aru ja jätad ta jutu meelde. 7. Milline on tagasiside roll inimkommunikatsioonis? Tagasisside roll on sellin
aknast välja) nn distantseeruda omakirjutatud tekstist, et hiljem oleks kergem oma vigu märgata. · NB! Oma vigu on kõige raskem leida! · Ideaalis peaks mustandit üle lugema kolm korda. Esimene lugemine: · lugeda SISU seisukohast kas on olemas terviklik läbiv mõte; · lugeda lõikude kaupa iga lõik peab olema väike tervik (algus, peamõte, (näited), lõpuosa); kas lõigud on proportsionaalsed (mitte liiga pikad ega liiga lühikesed parim lõik on umbes 1/3 A4 leheküljest); kas lõigud seostuvad omavahel? Ehk on vaja juurde kirjutada nn üleminekulõike, kui mõtted ei seostu? · Seejärel süveneda sissejuhatusse (kas pole liiga pikk? Kas tõstatab probleemi?)... · ...ja lõppsõnasse (kas on üldistus? Kas tõstatud probleem saab lahenduse?). Teine lugemine: · lugeda LAUSEEHITUSE ja KEELELISE KORREKTUURI seisukohast kas iga lause mõte on selge? Kas igas lauses on öeldis
sidelõik juhib ühe mõtte juurest teise juurde 21. Mis on üleminekud? sõnad või fraasid, mis seovad lauseid omavahel terviklikuks tekstiks 22. Mis on toed? märksõnad, mis meenutavad, millest jutt käib 23. Mida tähendab sõnastuse viimistlemine? *Lause vormistus... võib juhtuda, et lauset lõpetades ei mäletata enam täpselt, kuidas seda alustati *Sõnavalik... väldi kulunud väljendeid ja liigset emotsionaalsust keel, stiil ja terminoloogia *Lauserütm... ladusalt koostatud laused, milles on kerge jälgida mõtte liikumist 24. Mis on toimetamine? *Keeletoimetamine *Tehniline vormistamine 25. Mis on uurimus? algab tööhüpoteesi püstitamisega ja esitab täiesti uudseid teadustulemusi 26. Mis on referaat? algab materjali kogumisega ja koondab ning süstematiseerib olemasolevat informatsiooni 27. Mis on parafraseerimine? autori mõtte esitamine oma sõnadega 28. Mis on plagiaat? kellegi teise teksti, mõtete või tulemuste esitamine enda nime all 29
Naist kujutatakse ema või koduperenaisena. Naisi nimetatakse portreelugudes eesnime pidi, aga mehi mitte kunagi. Protsessitüüpide- ja rollianalüüs – kellena inimest artiklis esitatakse? Siiri Oviiri võib kujutada Europarlamendi saadikuna või 65-aastase vanaemana Gonsiori tänavalt. Kui sündmus kodeeritakse lausesse, siis sellega interpersonaalselt kaasneb väite autori ja vastuvõtja modaalsus. Modaalsus väljendab kirjutaja suhtumist endasse, kirjutatavasse ja lugejatesse. Suhtlustähendus, mida luuakse keeleliste vahenditega. See väljendab, kelle poolt või kelle vastu autor on, kuhu kuulub autor ise ja kuhu usub oma lugejaid kuuluvat. Kui kasutab meie- vormi, võtab kokku nii enda kui lugejad, sest arvab, et on üht meelt. Modaalsust saab väljendada lisaks pronoomenite valikule ka kõneviiside ja verbidega. LINGVISTILINE TEKSTIANALÜÜS
Käi potentsiaalsete klientidega läbi järgmine samm, on see enda kirja panemine tasuta proovimiseks, kasutajana registreerumine kodulehel, toote ostmine. Hoia nende kätt ja näita neile mida teha, muidu võid sa nad kaotada. KUIDAS KIRJUTADA MÜÜGICOPY, MIS MÜÜB ISEENESEST? Palju olulisem kui see, mida sa pakud on see, mis su klientide ja/või potentsiaalse sihtrühma tegelikud probleemid ja valukohad ning soovid ja unistused. Ühtlasi aru saada, mis on need sõnad ja laused, mida suurem enamik ise kasutab. Näiteks olles tervise valdkonnas ja müüd toitumis- ja treeningalaseid tooteid ja teenuseid , mis aitavad sul saavutada parema vormi (kaalust allavõtmine, rohkem lihaseid), pikema eluea, parema enesetunde, positiivsema ellusuhtumise jne. Kuid kui sa valmistad reklaambrozüüri või saadad välja e-kirja, mis toodet või teenust müüks, siis kuidas sa tead, millised eelpoolmainitud märksõnadest lähevad su sihtrühmale tegelikult korda?
Tähtsus on et annab meile füüsilise heaolu, aitab meil end määratleda(ühiskonnas, sõprade seas jne) ning tähtis on ka tööalane kommunikatsioon. 3.Millised on erinevad inimkommunikatsiooni oodatavad väljundid?Väljunditeks on arusaamine, heaolu labi inimliku kontakti, arvamuse mõjutamine, inimkommunikatsioon aitab kaasa inimsuhete paranemisele läbi positiivse usaldusliku kliima, kommunikatsioon suunab meid tegutsema. 4.Millised sõnumid on verbaalsed?Verbaalsed sõnumid: sõnad, laused ja nende tähendus tõlgenatuna keelekasutuse reeglitest, hetke konteksist, vastavalt oma kultuuriruumi arusaamadele. 5.Millised sõnumid on mitteverbaalsed?Mitteverbaalsed sõnumid= mittevokaalsed. Nendeks on nt kehakeel, näoilme, emotsioonid, normid, aeg ja ruum, suhtlemise nurk, objektide kasutamine,hääletugevus, tämber, kõrgus, kiirus, soravus jne. 6.Millised on võimalikud mürad inimkommunikatsiooni kanalites?Mürad võivad olla keskonnast tingituna(linnamüra,
Tsitaadid ja argumendid ei ole usutavad Liiga palju või vähe faktimaterjali Vale struktuur algus ebaoluline Pikk, lohisev, reklaamilik pealkiri Vormistamisel: Grammatika vead Pealkirja lõpus punkt Pealkirjas, sissejuhatuses ja kontaktides puudub org. nimi Vähetuntud org.-de kohta puudub info tegevusvaldkonnast Otsetõlge Saatmisel: E-kirja saatmisel puudub sisu väljendav subjekt Vale ajastus Vale sihtgrupp · E-pressiteate väljastamine 7.8 Teemareal (subject) pressiteate pealkiri või lühikokkuvõte 8 Manuseid ei ole vaja lisada, va fotod (kui neid ei saa panna kodulehele, ftp-sse) Veebiviited alamleheküljele Kontaktisiku andmed (meil, telefon) Meili tähtsustamisega (hüüumärk) ettevaatlik · Suhtekorraldus 2.0 4.1.3 Sotsiaalse meedia vahendid:
hoidmisele? o Testitavus (vigade diagnoosimise lihtsus) o Hooldatavus (regulaarsed uuendused) o Konfigureeritavus (runtime vs koodis) o Laiendatavus o Lokaliseeritavus Nõuete esitamise viisid o Naturaalne keel (Loomulik keel). Nõuded on kirjutatud kui loomulik keel, mille laused on pandud diagrammidesse ja tabelitesse. Probleem on tihti selles, et meil ei ole võimalik loomulikus keeles nõudeid üheselt esitada, niimoodi et iga nõu, mis on loomulikus keeles esitatud, vastaks nõuete kolmele põhiomadusele. Tihti on raske vahet teha funktsionaalsete ja mittefunktsionaalsete (kvaliteedi) nõuete vahel, see teeb selle
lahtiseletamine lugejale. Näitlikustamine, detailid, analüüs. Mida tähendab kokkuvõtte struktureerimine? Kokkuvõte peab kordama kirjandi põhiseisukohti. Pakkuma veidi uut mõtlemisainet. Lõpetama kirjutatu sujuvalt ja selgelt. Mis on viimistlemine? Lõikude viimistlemine, üleminekute ja tugede viimistlemine, sõnastuste viimistlemine. Mis on sisulõigud? Sisulõik esitab väite ja selle põhjenduse. Tuummõte olgu selgelt väljendatud. Kuhu paigutada tuumlause? Kõik laused haakugu tuumlausega. Informatsiooni olgu piisavalt. Mis on sidelõigud? Sidelõik juhib ühe mõtte juurest teise juurde. Sidelõikude kasutamine üleminek ühelt teemalt teisele, lugeja tähelepanu äratamine, näidete ja detailide lisamine, pikkade lõikude vältimine. Mis on üleminekud? Üleminekud on sõnad või fraasid, mis seovad lauseid omavahel terviklikuks tekstiks. Mis on toed? Toed on märksõnad, mis meenutavad, millest jutt käib. Mida tähendab sõnastuse viimistlemine
Näitlikustamine, detailid, analüüs. Mida tähendab kokkuvõtte struktureerimine? Kokkuvõte peab kordama kirjandi põhiseisukohti. Pakkuma veidi uut mõtlemisainet. Lõpetama kirjutatu sujuvalt ja selgelt. Mis on viimistlemine? Lõikude viimistlemine, üleminekute ja tugede viimistlemine, sõnastuste viimistlemine. Mis on sisulõigud? Sisulõik esitab väite ja selle põhjenduse. Tuummõte olgu selgelt väljendatud. Kuhu paigutada tuumlause? Kõik laused haakugu tuumlausega. Informatsiooni olgu piisavalt. Mis on sidelõigud? Sidelõik juhib ühe mõtte juurest teise juurde. Sidelõikude kasutamine üleminek ühelt teemalt teisele, lugeja tähelepanu äratamine, näidete ja detailide lisamine, pikkade lõikude vältimine. Mis on üleminekud? Üleminekud on sõnad või fraasid, mis seovad lauseid omavahel terviklikuks tekstiks. Mis on toed? Toed on märksõnad, mis meenutavad, millest jutt käib. Mida tähendab sõnastuse viimistlemine
oma sõnu ning kirjutab pildi juurde kõik leitud sarnasused; · kõik joonistused köidetakse kokku raamatukeseks. Ulesanne 7. Ahvatlev algriim · paberile kirjutatud kirjatähed asetatakse kotti; · iga õpilane valib kotist ühe või kaks tähte; · õpilane peab nimetama looma, kelle nimi algab selle tähega (häälikuga); · õpilane püüab leida antud tähega algava tegusõna, omadussõna ja määruse; · nendest ühe häälikuga algavatest sõnadest koostab õpilane lause; · laused näidaku võimalikult palju loovust; · lauseid võib läbi arutada kogu klassiga; · õpilane kirjutab oma algriimiga lause paberile ning illustreerib selle joonistusega; · lehed köidetakse raamatukeseks. Nimi ____________________ Kuupäev ________________ 101 KASUTUST Kirjuta, kuidas saad neid asju kasutada. Kirjaklamber- panen paberid kokku, teen keti, kasutan meisterdamiseks. Juuksenõel- ______________________________________________ ______ Kamm-
Mis on arutlev kirjand? Gümnaasiumi ja põhikooli vanema astme õpilased kirjutavad arutlevat kirjandit. Arutleva kirjandi eesmärk on arutleda püstitatud probleemi üle (nt Miks Andres ja Pearu tülitsesid?), anda oma kategooriline seisukoht ning seda tõestada. Et kirjand hästi õnnestuks, peab teadma põhilisi struktuurielemente ning kirjutamisega seotud töövõtteid. Pealkiri Kirjandi kirjutamisel tuleb lähtuda etteantud teemast. Teemat võib määratleda kui elunähtuste ringi, mis kirjandis käsitlemist leiab. Kirjandi teemad võivad olla avatud või suletud. Avatud teemades saab kirjutaja ainestiku käsitlemiseks vabad käed, autor peab ise määrama lähtekoha, leidma kirjandi probleemi ja peamõtte ("Aeg ja inimene"). Suletud teemade puhul on probleem esitatud ühemõttelise väitena ("Kergem on lammutada kui luua"). Ülesehituselt võib pealkirjad jagada kolme rühma: 1.Pealkirjad, milles on esitatud teksti idee ehk peamõte ("Ilus ja hirmus on inime"). Autori
Kui mitteverbaalne käitumine läheb verbaalse sõnumiga vastuollu, siis usutakse pigem mitteverbaalseid märguandeid kuna pilt ütleb rohkem kui 1000 sõna. 25. Millised on erinevad ruumidistantsid inimkommunikatsioonis? Intiimne distants, personaalne distants, sotsiaalne distants, avalik distants 26. Mis on parakeel? Parakeel on kõne vokaalkomponendid sisust eraldi võetuina: hääle kõrgus, kõla, artikulatsioon, tempo, tugevus ja rütm. Parakeele kaudu anname edasi oma tuju ning suhtumist. 27. Mis on pseudokuulamine? osaline kuulamine on tingitud kuulaja vajadustest *saada hiljem ise ära kuulatud või *vältida tõrjutu seisundisse sattumist. 28. Mis on kuulamistõkked? Kuulamistõketeks on võrdlemine, mõtete lugemine, vastuseks valmistumine, sõelumine, siltide kleepimine ja unelemine. Lisaks võib veel kuulamistõketeks nimetada samastumine, nõuandmine, väitlemine, oma õiguse tagaajamine, teema vahetamine, takka kiitmine. 29. Mis on empaatiline kuulamine
kirjutada 'horisondil terendasid kollased päikesekiired, mis andsid märku uue päeva lähenemisest', kirjuta 'hommik hakkas saabuma'. kirjand pole ilukirjanduslik teos. see on ajaleheartikkel. siin pole vaja ilustavaid sõnu, siin pole vaja muinasjuttu. siin on vaja fakte, väiteid, probleeme, analüüsi, kokkuvõtteid ja järeldusi. · vale sõnade järjekorda hoia laused normaalsed. kui ei ole kindel, loe mõttes see lause endale ette. kui kõlab veidralt, siis muuda midagi kuni kõlab normaalselt. keelevaist aitab vahepeal väga palju. · valesti kokku või lahku kirjutatud sõnu õpi selgeks, mis sõnad käivad kokku ning mis sõnad ei käi. ning jäta meelde '-line' ja '-ne' liitelised sõnad. näiteks mitmetahuline käib alati kokku. Stalini-
· tähelepanu ja mõistmist · viisakust, sõbralikkust · asjatundlikkust · ausust · sõbralikkust lahkust sõbralikkust, lahkust, paindlikkust · kiiret ja tõrgeteta teenindust · vastutulelikkust, abivalmidust · viisakust · info jagamist · lugupidavat ja hoolivat suhtumist · meeskonnatööd 31 32 Juht ootab Sujuv rollivahetus · firma väärikat esindamist · Rollikaitse · teeninduse probleemideta sujumist, sujumist kasumit · Minu rollid
Mis on arutlev kirjand? Gümnaasiumi ja põhikooli vanema astme õpilased kirjutavad arutlevat kirjandit. Arutleva kirjandi eesmärk on arutleda püstitatud probleemi üle (nt Miks Andres ja Pearu tülitsesid?), anda oma kategooriline seisukoht ning seda tõestada. Et kirjand hästi õnnestuks, peab teadma põhilisi struktuurielemente ning kirjutamisega seotud töövõtteid. Pealkiri Kirjandi kirjutamisel tuleb lähtuda etteantud teemast. Teemat võib määratleda kui elunähtuste ringi, mis kirjandis käsitlemist leiab. Kirjandi teemad võivad olla avatud või suletud. Avatud teemades saab kirjutaja ainestiku käsitlemiseks vabad käed, autor peab ise määrama lähtekoha, leidma kirjandi probleemi ja peamõtte ("Aeg ja inimene"). Suletud teemade puhul on probleem esitatud ühemõttelise väitena ("Kergem on lammutada kui luua"). Ülesehituselt võib pealkirjad jagada kolme rühma: 1. Pealkirjad, milles on esitatud teksti idee ehk peamõte ("Ilus ja hirmus on inime"). Auto
Orienteerumaks paremini suhtluspartneris tahame teada tema seisundit , et arvestada seda info edastamisel, ja saada ka tagasisidet iseendale, et reguleerida omapoolset suhtlemist. Seda eesmärki täidab tundeseisundi taju. Olete kuulnud ju lauset "Kuidas sa ennast tunned?", "Kas sulle meeldib see?", "Ega sa vihane pole?", "Miks sa nii kurb oled?" Need laused peegeldavad inimese ilmset vajadust orienteeruda partneri tunnetes, et seda arvestada suhtlemisel. Tundeseisundi eristamiseks pannakse partneri juures tähele järgmisi tunnuseid miimika zestid poos asend partneri suhtes hingamine (sagedus ja sügavus), punastamine intonatsioon kõne muud tunnused (väljus, tempo, kandvus)
kokkusobimatuid ootusi; · rikastada rolli isikupärase suhtlemisega. 29 Teenindaja rollid · Teenindaja, firma esindaja - kliendile · Kolleeg · Alluv, töövõtja 30 Klient ootab teenindajalt · tähelepanu ja mõistmist · asjatundlikkust · sõbralikkust, lahkust, paindlikkust · kiiret ja tõrgeteta teenindust · viisakust · lugupidavat ja hoolivat suhtumist 31 Kolleeg ootab · viisakust, sõbralikkust · ausust · vastutulelikkust, abivalmidust · info jagamist · meeskonnatööd 32 Juht ootab · firma väärikat esindamist · teeninduse probleemideta sujumist, kasumit · lojaalsust · olulise info liikumist alt üles 33 Sujuv rollivahetus
kokkusobimatuid ootusi; · rikastada rolli isikupärase suhtlemisega. 29 Teenindaja rollid · Teenindaja, firma esindaja - kliendile · Kolleeg · Alluv, töövõtja 30 Klient ootab teenindajalt · tähelepanu ja mõistmist · asjatundlikkust · sõbralikkust, lahkust, paindlikkust · kiiret ja tõrgeteta teenindust · viisakust · lugupidavat ja hoolivat suhtumist 31 Kolleeg ootab · viisakust, sõbralikkust · ausust · vastutulelikkust, abivalmidust · info jagamist · meeskonnatööd 32 Juht ootab · firma väärikat esindamist · teeninduse probleemideta sujumist, kasumit · lojaalsust · olulise info liikumist alt üles 33 Sujuv rollivahetus
Temperament koosneb järgmistest omadustest: 1. Negatiivne emotsionaalsus (hirm, viha)e. temperamendi raskus 2. Kohanemine uute olukordadega 3. Aktiivsuse tase 4. Eneseregulatsioon 5. Reaktiivsus kui tugev peab olema stiimul, et järgneks vastus 6. Sotsiaalsus positiivne emotsionaalsus (rõõm sotsiaalsetest interaktsioonidest). Balter, Tanis, (1999) Vanemate kasvatusstiilid · Autoritaarsed nõuavad täpsust, korda , ei kiida, ei soodusta iseseisvumist. · Kõikelubavad lubavad kõike, ei nõua distsipliini · Autoriteeti omavad nõudmised on eakohased, mõistlikud, järjepidevad, arvestavad lapse arvamusega, julgustavad iseseisvuma. Elutsükkel, ego/mina areng 0-8 kuud kiindumus esmasesse hooldajasse J. Bowlby (1973), H. Harlow (1959) 0-1,5a usaldus vrs. usaldamatus (lootus) 1,5 -3a autonoomia vrs. häbi ja kahtlus (soov,tahe, will) 35 initsiatiiv vrs. süütunne (eesmärk, julgus)
Vähendada filterküsimusi, sest vastajaid võib see ajada segadusse. Filterküsimus on selline, mis viib vastajad erinevate küsimuste juurde olenevalt antud vastustest. Küsimustiku väljanägemine mõjutab selle täitmist (nt kui oled mees mine 7 küsimuse juurde.) Tee kindlaks, et küsimustikus olevad küsimused lähevad kokku uuringu eesmärkidega. Mõista uuringus osalejaid. Loomulik ja tuttav keelekasutus. Küsimused peavad olema selged, täpsed ja lühikesed. Ära kasuta juhtivaid või ülekoormatud küsimusi. Väldi kahemõttelisi küsimusi. Väldi kahekordset eitust. Tee kindlaks, kas on vaja vabavastuselist või valikvastuselist küsimust? Kasuta teineteist välistavaid ja põhjalikke vastu kategooriaid valikvastuselistes küsimustes. Kasuta erinevaid väiteid sarnaste ideede mõõtmiseks. Vältimaks sarnaste vastuste seeriat muuda osade väidete sõnastust. Valmista küsimustik, mida on kerge vastata.
Kui see on sündinud, muutub org.-nis kõik võimalikuks. (Vale on arvamus, et mida vähem alluvad firmas toimuvast teavad, seda parem.).Kursis olles mõistavad nad juhi otsuste loogikat.Neil on suurem omanikutunne. (Nt muutuste ajal või eel)Avatud olek lämmatab probleemi juba eos. Ole inimestega läbipaistev.Aita neil tegelikkust kirjeldada ja asjaga kursis olla.Probleemid ei süvene ja vääritimõistmised ei jää kripeldama. RITUAAL NR KOLM PREMEERI RUTIINSELT, KIIDA KOMPROMISSITULT (tegevus: jalgpalli võistlustel) MEESKONNA ÜHTSUSE RITUAAL Mine inimeste juurde Ela nende hulgas. Õpi nendelt. Armasta neid. Alusta sellest, mida nad teavad. Raja sellele, mis on neil olemas. Aga parimate juhtide puhul, kui nende ülesanne on täidetud, kui töö on tehtud, ütlevad inimesed: ,,Seda tegime meie." Idamaade iidne mõttetera Iga päev on kingitus.Iga päev on eriline ja täis väikesi õnnekilde.Ära ole alalises
1.1 Konfliktiga toimetulekuoskused Konflikti on defineeritud kui võitlust; kokkupõrget; võistlust; vaimset võitlust; arvamuste ja eesmärkide vastuolu teravnemise piirjuhtumit; lahkheli, mis ajendab partnereid üksteise vastu tegutsema (Lacey 2002:25). Inimesed on erinevad ja niikaua kui eksisteerivad erinevused, tekivad ka konfliktid. Konflikt ei ole iseenesest hea ega halb, see on lihtsalt elu tõsiasi. Ilma vastandlike arvamusteta ei toimuks muutusi, arengut ega edasiliikumist. Konflikti puhul takistab ühe osapoole tegutsemine teisel osapoolel eesmärgi saavutamist. Eriarvamusi on võimalik väljendada nii positiivsel kui negatiivsel moel. Konflikti lahendamine ei tähenda selle vältimist ja allasurumist, vaid ärakasutamist, et ise kasu saada ja edasi liikuda. Konflikti lahendamise filosoofia põhineb usul, et enda eest vastutust võttes saadakse üheskoos asjaga hakkama (Lacey 2002:7-8, 26). Konflikt ei avaldu alati ilmselgelt avalikes lahkarvamustes, sõimamises või
vahetuseks. Roll see on funktsionaalne üksus inimeste kommunikatsiooni protsessis, olgu ta siis kas väliskommunikatsioon (kommunikatiivne akt) või siis sisemine (mõtlemine, teadvus). II faasile on omane, et partnerid võtavad omaks teineteise aktuaalsed rollid. Teiste sõnadega öeldes kujutavad ette partnerit, tajuvad suuremal või väiksemal määral tema sotsiaalset rolli antud momendil, tema rolli grupis, tema suhtumist vestluskaaslasesse, seda individuaalset rolli, milles partner on antud hetkel ning teatud valikut tema individuaalsetest rollidest so iseloomu jooni. Seda kõike tajutakse väga lühikese aja jooksul ( selleks kulub vaid sekundeid). Ei võeta omaks mitte ainult partneri aktuaalne roll, vaid ka iseenda aktuaalne roll nähtuna läbi partneri silmade tajutakse mida partner ootab või mida mitte (asetatakse end partneri kohale). Selles faasis toimuvat võib ka nimetada rollivahetuseks.
1 ISIKU POOLT VORMISTATAVAD DOKUMENDID 1) Elulookirjeldus ehk Curriculum Vitae (CV); 2) Motivatsioonikiri; 3) Avaldus; 4) Kaaskiri 5) Soovituskiri 1. ABIKS CV KOOSTAMISEL Vabale töökohale kandideerimisel esitatakse tööandjale CV ja avaldus töökohale kandideerimiseks. Mõnikord on võimalik CV saata läbi mõne töövahendusportaali internetis. Selleks tuleb CV sisestada portaali andmebaasi, mille kaudu tööandjad ka ise endale sobivat tööjõudu otsivad. CV on lühend ladinakeelsest terminist curriculum vitae, mis tähendab tõlkes elulugu. Kuna lühend CV tuleneb ladina keelest, siis on lühendit korrektne hääldada [tseevee], mitte inglisepäraselt [tsiivii]. Eesti keeles võib dokumendi nimetuseks olla ka elulookirjeldus. CV eesmärk on anda tööandjale teada teie sobivusest pakutavale vabale töökohale. Seetõttu on
19. Mis on üleminekud? 20. Üleminekud on sõnad või fraasid, mis seovad lauseid omavahel terviklikuks tekstiks. 20. Mis on toed? Toed on märksõnad, mis meenutavad, millest jutt käib. 21. Mida tähendab sõnastuse viimistlemine? *Lause vormistus... võib juhtuda, et lauset lõpetades ei mäletata enam täpselt, kuidas seda alustati *Sõnavalik... väldi kulunud väljendeid ja liigset emotsionaalsust keel, stiil ja terminoloogia *Lauserütm... ladusalt koostatud laused, milles on kerge jälgida mõtte liikumist 22. Mis on toimetamine? · Keeletoimetamine õigekeel, keeleline lõpetatus · Tehniline vormistamine 22. Mis on referaat ja kuidas kirjutada referaati? Referaat algab materjali kogumisega ja koondab ning süstematiseerib olemasolevat informatsiooni 23. Mis on plagiaat? Kellegi teise teksti või mõtete esitamine enda nime all. 24. Milline peab olema teadusteksti stiil?